abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 januari 2014 @ 15:14:13 #201
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_135437770
quote:
7s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Belangrijke wijziging :P.

Maar praktisch gezien, dubbel stemmen was dus al die tijd verboden?
Het verwijderen van het koppelteken was niet de aanleiding voor de wetswijziging. :P. De procedure voor niet-Nederlandse EU-burgers om zich kandidaat te stellen is gewijzigd, dit kan dan mooi meeliften.

Ja, het was al langer verboden, alleen de procedure is in de tussentijd aangepast. In de eerste regeling werden blijkbaar kopieën van registratieformulieren bij de ambassades in Den Haag afgeleverd, tegenwoordig wordt het elektronisch verstuurd naar de equivalenten van de Kiesraad in andere lidstaten.
pi_135438009
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:39 schreef freako het volgende:

[..]

Het was even zoeken, maar Z 8a stamt uit 1994, tegelijkertijd ingevoerd met de voorloper van de regeling zoals beschreven in Y31 en Y32. Medio 2013 is het artikel inderdaad gewijzigd, "lid-staat" werd "lidstaat".
Lekker op tijd, na 4 verkiezingen. Maar goed, ik geloof er niks van dat dat in alle andere lidstaten al geregeld is. Staat me ook iets van bij dat er iets mee was de vorige verkiezingen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_135443584
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 09:48 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Beetje raar om dit met 'conservatief-links' te associeren. Het is D66 die vooraan staat om meer macht aan het EU parlement en de commissie te geven, en unanimiteit graag wil afschaffen. Dat breekt de machtspositie van minderheden dus af. Voor de goede orde: D66 positioneert zich graag als tegenpool van conservatief en links.
Ik had het niet over minderheden in die zin, ik heb het over minderheden binnen de eigen etniciteit. Krakers, langstudeerders, xtc-slikkende ravers, vuurwerkfans, bedrijfsleiders, noem maar op. "Conservatief links", zoals ik het noem, staat niet voor de rechten en de vrijheid van dat soort minderheden.

Maar goed, termen zijn discutabel. D66 werd door de PVV eerst als "linkse elite" weggezet, maar nu worden het juist weer rechtse neoliberalen genoemd; als het om Hitler gaat wordt juist weer beweerd dat extreem-rechts eigenlijk juist links is, enz. Tja...
pi_135443633
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 11:25 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ze kunnen dat op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau proberen te regelen. De veerpont hoeft natuurlijk ook niet per se afhankelijk zijn van Nederlandse voorzieningen, dat is ook een keuze geweest.

Het gaat erom dat mensen democratische controle hebben over het gezag dat over hen wordt uitgeoefend. En dus meer naarmate het gezag hen meer betreft. Borkummers hebben meer te vertellen over Borkum dan Passauenaren. Als je alles centraliseert geef je door middel van de macht van het getal onvoldoende controle aan mensen over het gezag dat hen aangaat en daarmee hun eigen samenleving. Ze zijn allebei Duits, maar Passau is maar heel beperkt qua impact op de Borkummers en andersom. Voor de samenleving om hen heen is hun straat belangrijker dan een straat duizend kilometer verderop.

Als je dus wil dat mensen controle hebben over de overheid en daarmee invloed op de samenleving om hen heen en daarmee op hun leven, moet je grenzen trekken. Dan is de mate van controle dus getrapt, dat is praktisch noodzakelijk. Dus wijkcomite, gemeenteraad, provincie, deelstaat, natiestaat, EU. Als de EU dan speeltuinsubsidies bepaalt dan hebben die 500 betrokken Borkummers over hun speeltuin heel weinig te vertellen want er beslissen nog 600 miljoen Europeanen in gelijke mate mee (even geredeneerd vanuit de fictie dat de EU uberhaupt democratisch georganiseerd zou zijn). Dan is het dus democratischer om de keuze van speeltoestellen op wijkniveau te maken dan op EU-niveau, want dan hebben de mensen die het betreft meer controle over dat wat voor hen betreft.

Dat die grenzen die de getrapte democratische controle mogelijk maken wel eens lastig zijn klopt. Maar dat geldt ook voor gemeentegrenzen, en dan moet je af en toe een stapje hoger om om die grens heen te werken. Of naar de provincie of deelstaat, of via de natiestaten, die regelen dan even dat gemeenschappelijke belangen lokaal worden afgestemd. Dat is allemaal geen probleem wanneer die grenzen slechts afbakeningen van getrapte democratische controle over het gezag zijn, en geen fronlinies met verdedigingswerken, hekken, muren en checkpoints.
Zo'n lang stuk tekst en ik kan er niet meer op antwoorden dan: helemaal mee eens.
pi_135444112
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 15:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Lekker op tijd, na 4 verkiezingen. Maar goed, ik geloof er niks van dat dat in alle andere lidstaten al geregeld is. Staat me ook iets van bij dat er iets mee was de vorige verkiezingen.
Blijkt deze fraude ook daadwerkelijk voor te komen?
pi_135445016
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 06:50 schreef editoor het volgende:

[..]

Of een Duitse stem is meer waard dan een Nederlandse stem. Het is maar hoe je het bekijkt. Inwonersaantal is gewoon niet de manier om zetels te verdelen. Wat ik schetste met India en China, zo kun je ook de vergelijking trekken met Duitsland en Frankrijk. Wie zegt mij dat zij niet een coalitie vormen en elkaar dingen toeschuiven? De miljarden subsidie die boeren krijgen in Frankrijk is van een enorme omvang. Dat krijg je ervan, als de zetelverdeling zo schreef is.

"Die subsidies blijven wel de grootste kostenpost van de Unie. 40 procent van de totale begroting van 960 miljard gaat de komende zeven jaar naar landbouw"

Bijna 1 miljard gaat er naar Nederlandse boeren. 400 miljard in 7 jaar wordt er aan geld weggooit. Hoezo hebben al die Europese boeren dat geld nodig? Investeer dat liever in andere zaken. Dingen die zich terugverdienen. Groene energie om maar een voorbeeld te noemen.
Jouw redenatie volgend ben je er ook voor dat alle inwoners van Groningen, Drenthe, Flevoland en Zeeland hun stemmen dubbel meetellen bij de Tweede Kamerverkiezingen hoop ik? Die provincies hebben door hun relatief kleine bevolkingen stuk voor stuk immers ook verre van een 1/12 belang.

Lijkt me zelf overigens vrij belachelijk als landen als Malta, Cyprus en Letland een even grote invloed op het EU-beleid zouden hebben als Duitsland, Frankrijk en Spanje. Dat is een beetje als Schiermonnikoog een paar ministersposten geven.
  maandag 13 januari 2014 @ 18:14:17 #207
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_135445126
quote:
5s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:47 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Blijkt deze fraude ook daadwerkelijk voor te komen?
Vast wel, controles zullen niet waterdicht zijn. Net zoals er ook gerommeld zal worden met volmachten. Ik ga ervan uit dat het een margeverschijnsel is. Stiekem kan ik ook wel lachen om mensen die de moeite nemen om zich én in hun woonland te registreren, én in hun thuisland registreren om per brief te stemmen. Net zoals de jongen van 17 die erin slaagde om te stemmen met de stempas van zijn opa.
pi_135445192
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2014 18:14 schreef freako het volgende:

[..]

Vast wel, controles zullen niet waterdicht zijn. Net zoals er ook gerommeld zal worden met volmachten. Ik ga ervan uit dat het een margeverschijnsel is. Stiekem kan ik ook wel lachen om mensen die de moeite nemen om zich én in hun woonland te registreren, én in hun thuisland registreren om per brief te stemmen. Net zoals de jongen van 17 die erin slaagde om te stemmen met de stempas van zijn opa.
Je moet er wel moeite voor doen inderdaad.
pi_135455033
Momenteel is Frankrijk nog steeds aan het drammen om het drinkwater te privatiseren. Het lijkt mij een hele slechte zaak. Reden? Het Franse bedrijf heeft een jarenlange voorsprong met die aanbestedingsprocedures. Zoals jullie weten gaat het er niet alleen om wie de beste kwaliteit kan leveren of wie voor de laagste prijs de minimaal aanvaardbare kwaliteit kan leveren (ik zou hier niet voor kiezen!), het gaat er om wie het spel met die aanbestedingsprocedures handig kan spelen. Je weet wel, diezelfde aanbestedingsprocedures die Nederland veel geld heeft gekost voor die schoolboekjes die enkel door Nederlandstaligen kunnen worden geschreven.

Stel dat die privatisering door zou gaan, wat zouden wij er mee kunnen winnen?
- dure aanbestedingsprocedures
- lagere kwaliteit omdat we ineens wel genoegen nemen met het halen van de minimumnormen in plaats van dat we naar meer streven
- forse prijsstijging, dat doen monopolisten nu eenmaal

Het is hoog tijd dat Europa eens een echte federatie wordt: minder bemoeienis met dit soort zaken en meer bemoeienis met die paar zaken waar Europa zich wel mee moet bemoeien. Europa moet er voor de burgers zijn, niet andersom.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135455597
Ik ga niet PVV stemmen, ik denk dat ik voor het eerst sinds 1981 niet ga stemmen.
I´m back.
  maandag 13 januari 2014 @ 21:54:02 #211
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_135457220
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:27 schreef Ryan3 het volgende:
Ik ga niet PVV stemmen, ik denk dat ik voor het eerst sinds 1981 niet ga stemmen.
Stem dan blanco. Dan val je tenminste niet onder de categorie die te lui is om te gaan stemmen, maar zichtbaar onder de categorie die niet te lui is maar zich niet aan het systeem wil onderwerpen.
The End Times are wild
  maandag 13 januari 2014 @ 21:54:50 #212
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_135457279
Bovendien is het niet zo dat wanneer je EU-kritisch bent alleen de keuze hebt tussen PVV en SP. Je kunt ook nog SGP stemmen. Die partij accepteert alles wat de EU zegt ook niet blindelings.
The End Times are wild
pi_135457364
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:54 schreef LXIV het volgende:
Bovendien is het niet zo dat wanneer je EU-kritisch bent alleen de keuze hebt tussen PVV en SP. Je kunt ook nog SGP stemmen. Die partij accepteert alles wat de EU zegt ook niet blindelings.
Ja, dan heb je gelijk de religieuze fanaten mee. Lijkt me geen fijne keuze. :P
  maandag 13 januari 2014 @ 21:57:53 #214
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_135457474
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:56 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Ja, je moet iets natuurlijk! Als er een gematigde partij anti-EU zou zijn dan zou die veel stemmen trekken. Nu stemmen mensen noodgedwongen pro-EU omdat ze niet op alu-hoedjes willen stemmen. Of op alu-hoedjes omdat ze niet pro-EU willen stemmen!
The End Times are wild
  maandag 13 januari 2014 @ 22:19:09 #215
66825 Reya
Fier Wallon
pi_135459056
Zou ik op Guy stemmen? Ik ben het uiteraard oneens met hem, maar zijn trollfactor compenseert daar wel weer voor.
  maandag 13 januari 2014 @ 22:20:24 #216
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_135459129
Zouden er dit keer veel meer mensen gaan stemmen?
  maandag 13 januari 2014 @ 22:21:33 #217
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_135459202
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 22:20 schreef sonnyspek het volgende:
Ik ben eigenlijk van plan om een goed boek mee te nemen als ik dan weer stembureulid ben.
  maandag 13 januari 2014 @ 22:28:20 #218
66825 Reya
Fier Wallon
pi_135459638
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 15:14 schreef freako het volgende:

[..]

Het verwijderen van het koppelteken was niet de aanleiding voor de wetswijziging. :P. De procedure voor niet-Nederlandse EU-burgers om zich kandidaat te stellen is gewijzigd, dit kan dan mooi meeliften.

Ja, het was al langer verboden, alleen de procedure is in de tussentijd aangepast. In de eerste regeling werden blijkbaar kopieën van registratieformulieren bij de ambassades in Den Haag afgeleverd, tegenwoordig wordt het elektronisch verstuurd naar de equivalenten van de Kiesraad in andere lidstaten.
Eenzelfde provisie is in België voorzien, ik heb echter geen idee hoe de communicatie met de andere lidstaten plaatsvindt.
pi_135460301
quote:
Anders SGP, die zitten in dezelfde fractie als Nigel Farage. Dichter bij Nigel kunnen we niet komen :)
pi_135460359
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Stem dan blanco. Dan val je tenminste niet onder de categorie die te lui is om te gaan stemmen, maar zichtbaar onder de categorie die niet te lui is maar zich niet aan het systeem wil onderwerpen.
En dan?
Ben je volgens mij nog nuttelozer bezig geweest, op niemand gestemd, maar toch naar dat deprimerend hokje gegaan.
pi_135460386
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:56 schreef robin007bond het volgende:

[..]

In de EU? Daar zijn alleen de Eurofielen de fanaten :)
pi_135460412
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 22:20 schreef sonnyspek het volgende:
Nee natuurlijk niet, het leeft gewoon niet ij de meerderheid van de Nederlandse burgers.
  maandag 13 januari 2014 @ 22:42:58 #223
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_135460451
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 22:41 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

En dan?
Ben je volgens mij nog nuttelozer bezig geweest, op niemand gestemd, maar toch naar dat deprimerend hokje gegaan.
Zo erg is dat toch ook weer niet? Kom je misschien nog iemand tegen.

Voor jezelf weet je dan tenminste dat je níet niet bent gaan stemmen omdat je te lui was, omaar omdat je het er niet mee eens was.
The End Times are wild
pi_135460523
quote:
En dan heb je natuurlijk artikel50 nog. Tsja, ik overweeg het alleen al omdat ik een beetje behoorlijk PVV-moe ben en niet zie wat zij nou hebben toegevoegd aan hun 5jaar in het EP. Dan had Daniel het beter gedaan om even met Tom Staal een filmpje te maken.
pi_135460581
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 22:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zo erg is dat toch ook weer niet? Kom je misschien nog iemand tegen.

Voor jezelf weet je dan tenminste dat je níet niet bent gaan stemmen omdat je te lui was, omaar omdat je het er niet mee eens was.
Als je het er niet mee eens bent, kan je beter SGP, Art50 ofzo stemmen. Dan gaat je stem tenminste nog 'verloren' aan een partij die op zijn minst van mening is dat minder EU het antwoord is. maar ach, alsof een stem sowieso nut heeft, vooral voor het EP niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')