Het kan natuurlijk dat hij een pechgevalletje had hoor qua "zwarte aanbaksels". Maar ik vind het echt geweldig, het is gewoon een eigen gerecht bijna. Je moet het idd niet gaan vergelijken met Steakhouse vlees.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 09:45 schreef Sangha het volgende:
[..]
Toch weer een leuke tip dan, gaan we ook maar weer eens op het lijstje zetten!
Het is natuurlijk wel wat raar om je klagen over de kwaliteiten van Horeca koks als je in je eigen "hoe bak ik een steak" instructie de belangrijkste stap: rusten niet eens noemtquote:Op dinsdag 31 december 2013 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
CUL / Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic - #27
Rusten is belangrijk voor een braadstuk, bijvoorbeeld een rose lamsbout, niet voor een goed droog gerijpte en voor het bakken op temperatuur zijnde rare steak.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 11:01 schreef janatwork het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel wat raar om je klagen over de kwaliteiten van Horeca koks als je in je eigen "hoe bak ik een steak" instructie de belangrijkste stap: rusten niet eens noemt
quote:Op vrijdag 3 januari 2014 11:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Rusten is belangrijk voor een braadstuk, niet voor een goed droog gerijpte en voor het bakken op temperatuur zijnde rare steak.
Ik heb grote minachting voor mensen die anders dan rood eten, dat geef ik toe, verder heb ik daar mee geexperimenteerd en geen verschil opgemerkt bij goed gerijpte steak.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 11:13 schreef janatwork het volgende:
[..]Je geeft in je voorbeeld 4 garingen aan, tuurlijk is het voor een raw steak minder belangrijk dan voor een well done. Maar een rare steak van 250 gram die je niet laat rusten is echt minder van structuur. Het ontspannen van de spiervezels is niet alleen belangrijk voor de hoeveelheid vocht die ze vast kunnen houden maar ook voor het mondgevoel dat ze geven.
quote:Op vrijdag 3 januari 2014 11:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb grote minachting voor mensen die anders dan rood eten, dat geef ik toe
ja, dat is sowieso een beetje jouw probleemquote:Op vrijdag 3 januari 2014 11:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb grote minachting voor mensen die anders dan rood eten, dat geef ik toe
Mensen die een well done bestellen, hem nog een beetje roze van binnen krijgen en dan over bloed beginnen te gillen. En dan terug sturen, echt, die kookte ik in de magnetron en gooide ze daarna in de frituur..quote:Op vrijdag 3 januari 2014 11:16 schreef janatwork het volgende:
[..]Een echte kok.
bedoel je rood of rare![]()
Nee hoor, dat is geheel niet mijn probleemquote:Op vrijdag 3 januari 2014 11:16 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja, dat is sowieso een beetje jouw probleem.
Weet je, ik vind het zowel rood als medium gewoon lekker. En nu?
quote:Op dinsdag 31 december 2013 18:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Iets waar ik mij al jaren aan erger medefokkers, waarom kan 90% van de horeca het niet voor elkaar krijgen een steak of biefstuk te serveren zoals ik hem bestel?
Ik wil mijn steak rood en bloederig, heel rood, heel bloederig. well done en grijs, heel grijs en zonder bloed.
Dit vertel ik altijd aan de bediening. Hij moet nog moe nooit meer praten. Toch krijg ik hem vrijwel altijd ergens tussen medium en well done.
Terug sturen?
Ja, dan krijg je een kwartier later je steak medium-rare (nog steeds niet rood) uit de magnetron en frituur als de rest van je gezelschap al aan de koffie zit, want zeikerds
Maak zelfs mee dat de bediening een discussie aan wil gaan, ja maar dan is hij koudtaai van binnen (als je geen steaks kan bakken moet je niet in de keuken gaan staan), wilt u hem dan echt roodtaai (ja ik bestel hem rood well done dan wil ik hem niet in metalic grijs of wit rood)
Zelden krijg ik hem medium rare of zelfs maar echt bleu. medium well of zelfs maar echt well done!
What the fuck horekaffers, waarom?
punt 4 was ik nog vergeten: stront eigenwijze koks die hun eigen eetgewoontes belangrijker vinden dan die van de gast.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 11:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mensen die een well done bestellen, hem nog een beetje roze van binnen krijgen en dan over bloed beginnen te gillen. En dan terug sturen, echt, die kookte ik in de magnetron en gooide ze daarna in de frituur..
Dan presteerde ze het ook nog om deze echt lekker te vinden, zo issie goed.
Ik ook hoor, hoe slechter de kwaliteit van het rund hoe verder in het gebakken wil hebben. Vergelijk het met een gehaktbal vs een tartaar.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 11:16 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja, dat is sowieso een beetje jouw probleem.
Weet je, ik vind het zowel rood als medium gewoon lekker. En nu?
Dank voor deze uylenspiegelquote:Op vrijdag 3 januari 2014 11:35 schreef janatwork het volgende:
[..]
[..]
punt 4 was ik nog vergeten: stront eigenwijze koks die hun eigen eetgewoontes belangrijker vinden dan die van de gast.
Sja, het is wel weer typerend, als iemand hem well done bestelt omdat hij niet van bloed houdt, jij hem (in jouw ogen vast niet) verkeerd serveert en hij klaagt zit hij fout.quote:
Wat begrijp je niet aan mijn bedanken voor de uylenspiegel (die mij voorgehouden werd)?quote:Op vrijdag 3 januari 2014 11:47 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Sja, het is wel weer typerend, als iemand hem well done bestelt omdat hij niet van bloed houdt, jij hem (in jouw ogen vast niet) verkeerd serveert en hij klaagt zit hij fout.
je eigen smaak opdringen aan anderen, chapeau hoor.
Heerlijk !quote:Op woensdag 1 januari 2014 11:10 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Genoeg mensen, anders zou die bereiding niet al honderden jaren bestaan...
[ afbeelding ]
(ha, ik zoek zo'n plaatje, ga naar die site en welke foto staat er potificaal bij dat artikel over perfecte steak? de mijne, hahahaha:
[ afbeelding ] )
2. Ik wist niet dat die regels zo streng zijn. Maar, serieus, als de keuringsdienst langskomt dan kunnen die toch niet bewijzen of het vlees 1 uur of 2 uur buiten de koeling ligt?quote:Op vrijdag 3 januari 2014 10:49 schreef janatwork het volgende:
2 Om een biefstuk mooi rood te bakken moet je biefstuk op kamertemperatuur zijn. De HACCP regels maken het zo goed als onmogelijk om mijn biefstukken te chambreren. Als ik dat zou doen moet ik na 2 uur al mijn niet verkochte biefstukken weggooien. Je bent het vast met me eens dat het weggooien van zo veel voorraad economisch en maatschappelijk geen goed idee is.
Iemand die een rood biefstukje besteld moet zich er dus wel van bewust zijn dat het op temperatuur brengen van het vlees een hoop tijd vergt en het dus even duurt voordat je je eten op tafel krijgt. Spoed bonnetjes met een rood besteld biefstukje weiger ik dus altijd.
3 Onkunde van de kok, net zoals de bakschema's voor gasten wat lastig zijn zijn ze dat voor een deel van de koks ook. Zoals je zelf weet zijn de arbeidsomstandigheden zwaar, de salarissen laag en de opleidingen tot kok ingeschaald op MBO niveau 2 en 3. Verwachten dat je dan nog fatsoenlijk personeel in de keuken hebt staan is misschien een tikje naïef.
quote:Op vrijdag 3 januari 2014 13:49 schreef Biekuh het volgende:
[..]
2. Ik wist niet dat die regels zo streng zijn. Maar, serieus, als de keuringsdienst langskomt dan kunnen die toch niet bewijzen of het vlees 1 uur of 2 uur buiten de koeling ligt?
Hoeveel kan een school aan een 16 jarige puber leren die 1 dag in de week in de banken zit? Het leren bakken van een bleu biefstuk moet gebeuren in het leerbedrijf niet op school. Maar de leerbedrijven zien leerlingen als goedkope arbeidskrachten en laten ze productie werk doen.quote:3. Hier wringt de schoen. Soms denk je: wat leren ze in godsnaam op school? In ieder geval niet hoe ze een biefstuk bleu moeten serveren.
Apart gevacumeerd en dan een paar minuten in water van 50 gradenquote:Op vrijdag 3 januari 2014 14:05 schreef RobinOok het volgende:
Je kunt een biefstukkie toch wel op meer manieren op temperatuur laten komen dan wachten bij kamertermperatuur? Pleur 'm 10 minuten in een oven van 50 graden en je bent ook zover.
Blijkbaar verschilt dat per instelling. De jongens die ik gezien hebben moesten eerst tig maanden naar school voor theorie en oefenkoken in enorme keukens bij de instelling. Maar dat was mijn punt eigenlijk niet. Mijn punt was dat veel van die jongens die ik heb gezien die wel willen, maar dat hun koppie het gewoon niet aankan, als je begrijpt wat ik bedoel. 6x dingen moeten uitleggen en het nog steeds verkeerd doen, niet meer dan 2 dingen tegelijk kunnen onthouden, etc. Als zulke jongens een diploma krijgen en gaan werken kunnen ze nog steeds niet correct een biefstuk garen. Ik denk dat dat de crux is van het probleem dat Piet ervaart.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 14:00 schreef janatwork het volgende:
Hoeveel kan een school aan een 16 jarige puber leren die 1 dag in de week in de banken zit? Het leren bakken van een bleu biefstuk moet gebeuren in het leerbedrijf niet op school. Maar de leerbedrijven zien leerlingen als goedkope arbeidskrachten en laten ze productie werk doen.
Dat is dus het ding, geen boter. Margarine.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 09:43 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik ben er 2 weken geleden nog geweest en het was weer erg lekker. Natuurlijk heel anders dan een "droog" gegrilde steak op houtskoolvuur. het is de Nederlandse manier van bakken in een pan met boter, veel boter.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |