GoldenTen.

Toch een PR gelopen dit jaar daar...

Anyway, mijn top-3 wedstrijden van 2013 (zo'n mooi opgebouwde serie verslagen als van Zwabberhark zit er niet in):
3. 5 kilometer Wateringseveldloopfestijn
De Ekiden stond op de planning, ik wist dat ik er 5 kilometer ging lopen in Team Fok!ing Fast en ik had al een jaar of 4 geen 5 kilometer wedstrijd gelopen, dus ik zocht nog een trainingswedstrijdje! De Bertus en Delftse Houtlopen zijn altijd een goede keuze, maar volgens mij noemde hatsaflats hier het Wateringseveldloopfestijn en toen leek mij dat een goed plan! Woon eigenlijk relatief dichtbij en na een 20 mins op de fiets was ik er, het waaide nogal hard die dag, maar verder prima loopweer.
Ik had een aardige race, ging flink kapot, maar kon m'n tempo nog wel flink vasthouden. Zag na een kilometer of 4 zelfs dat ik voorin meedeed op de 5 kilometer en kon m'n positie vasthouden met voor het eerst in jaren een prijs tot gevolg:
![1505874735.pngpg]()

M'n PR ook naar 18:54, dat kon ik op de Ekiden helaas niet verbeteren, daar was het simpelweg te warm voor.
2. Rotterdam Marathon
M'n eerste marathon ooit. Hele winter doorgetraind en op zich wel redelijk voorbereid, o.a. met de epische halve marathon in Naaldwijk, waarvoor ik als training naartoe was hardgelopen vanuit Delft (al een km of 14 naar de start

). Al sinds ik klein was wilde ik ooit een marathon doen en Rotterdam was een logische keuze, want daar heb ik ook altijd al langs de kant gestaan en menig topper aangemoedigd, dus ik wilde daar gewoon lopen.
Lee Towers voor de start was geniaal, met meters dik kippenvel over de start en op weg. Het parcours door Rotterdam blijft toch erg leuk en de hoeveelheid publiek verbaasde mij echt en ik heb ook een heel stuk heerlijk gelopen. Lange tijd koerste ik af op mijn (stiekeme) doel van 3:20, maar dat heb ik uiteindelijk ruim niet gehaald. De onervarenheid en warmte braken mij op die dag... Niet zo erg als bij sommigen, maar ook ik kon gewoon niet meer de laatste 8 kilometer, toen was het op:
![d6fc15d282.png]()
Die Kralingseplaslaan leek wel 50 kilometer lang, die laatste kilometer ging ook maar niet voorbij en zelf de aanmoedigingen op de Coolsingel hielpen bijna niet meer, ik ging aardig stuk. Maar ik ben wel echt juiched over de finish gegaan en had voor het eerst in tijden wel echt het gevoel dat ik iets episch had gedaan qua hardlopen / sporten...

Wat dat betreft was het wel echt grensverleggend, maar de marathon is niet direct mijn 'holy grail' geworden. De impact die de trainingen hebben op je leven is zo groot en eigenlijk is trainen voor alles tot een halve marathon zoveel 'makkelijker', dat ik voorlopig wel even daar m'n uitdaging in blijf zoeken.

Al met al was Rotterdam 2013 geen makkelijke editie ook, gezien o.a. de ervaring van YUR en ook vele anderen die een erg moeilijk laatste kwart hadden door de hitte enzo. Toch was het wel echt een hoogtepunt van 2013, zeker gezien de aanmoedigingen van vrienden en m'n pa op meerdere punten langs de route.
1. 15 kilometer Zevenheuvelenloop
16 seconden. Die hield ik uiteindelijk over op de finish, 16 seconden onder een lang gekoesterd doel, namelijk het uur op de 15 kilometer. Na 3 jaar afwezigheid weer eens naar Nijmegen en werkelijk een perfecte race gehad. De vorm was er, de omstandigheden waren er naar, de opbouw van m'n race was zoals ik hem bedacht had en ik liep een dik PR met 2.5 minuut en onder het uur (terwijl voor dit jaar pas 1x onder de 40 mins had gelopen op de 10k). Hardlopen kan zo heerlijk zijn als het op die manier samen komt in een race en het feit dat ik er zo'n goed gevoel aan over hield, maakte het voor mij echt de bekroning op een goed hardloopjaar.

Voor 2014 heb ik nog niet super veel doelen. Vooral de regelmaat in m'n trainingen proberen te houden, want komende maanden zijn erg druk vanwege afstuderen. Ik zou wel graag m'n tijd op de HM weer eens aanscherpen, daar heb ik dit jaar niet echt de perfecte race op kunnen lopen (of zelf net te slecht voorbereid of het weer werkte niet mee). En verder hoop ik op wederom een (nagenoeg) klachtenvrij jaar qua lopen, dat is toch het allerbelangrijkste.