abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134608783
Een censuskiesrecht zorgt ervoor dat stemrecht is voorbehouden aan zij die een bepaald bedrag aan belastingen kunnen afdragen. Met andere woorden wie betaalt, bepaalt.
Het blijkt namelijk dat er te makkelijk keuzes worden gemaakt met andermans geld, en logisch ook, want wat heb je te verliezen als je zelf niks bijdraagt?

Daarnaast wordt het ook mogelijk om kiesrecht te verkrijgen wanneer men heeft aangetoond capabel genoeg te zijn een weloverwogen stem uit de kunnen brengen. Dus mensen die WO geschoold zijn mogen ook stemmen, los van de belastingcesuur.

Goed idee toch?
-XOXO-
pi_134608846
Prima plan. Geen irrationele motivatiegronden meer bij verkiezingen.
Ook in moeilijke tijden.
  maandag 23 december 2013 @ 15:38:56 #3
349707 ek_47
Emotioneel Instabiel
pi_134608946
Democratie alleen voor mensen die betalen...houdt dat ook in, hoe meer je betaalt hoe meer rechten? En omdat iemand kansloos is om welke omstandigheden dan ook, sluit jij maar uit van de democratie? en dat noem je dan democratie? jaaaaaaaa ja......
Er staan twee Engelse soldaten onder een boom, zegt de ene tegen de ander:
"We are under attack"
  maandag 23 december 2013 @ 15:41:14 #4
350138 aequus
Kwalitatief superieur
pi_134609040
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:38 schreef ek_47 het volgende:
Democratie alleen voor mensen die betalen...houdt dat ook in, hoe meer je betaalt hoe meer rechten? En omdat iemand kansloos is om welke omstandigheden dan ook, sluit jij maar uit van de democratie? en dat noem je dan democratie? jaaaaaaaa ja......
We noemen het kapitalisme *O*
pi_134609067
quote:
Nee, een stem is een stem. Maar je zult wel moeten bijdragen voor je mag beslissen wat er met de schatkist gebeurd
-XOXO-
pi_134609132
Dat betekent het einde van de PVV en SP.

Ik ben voor.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_134609146
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:41 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Nee, een stem is een stem. Maar je zult wel moeten bijdragen voor je mag beslissen wat er met de schatkist gebeurd
En mensen die om wat voor reden niet meer kunnen werken? Ook uitsluiten en leven op de gratie van de beter bedeelden?
:{
pi_134609209
Lijkt mij een slecht idee.

We hebben dan geen fatsoenlijke democratie meer. Daarnaast zal de politiek het dan vooral opnemen voor de belangen van die groep mensen, en verliezen ze de andere groepen uit het oog.
pi_134609218
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:43 schreef kievitsboom het volgende:

[..]

En mensen die om wat voor reden niet meer kunnen werken? Ook uitsluiten en leven van de gratie van de beter bedeelden?
Ja, tenzij je gestudeerd hebt of eigen vermogen bezit
-XOXO-
pi_134609306
Dat is direct het einde van de democratie en totaal niet houdbaar omdat dan de meerderheid wordt geregeerd door een wel erg kleine groep mensen.
Dan staat binnen de korste keren de guillotine op het binnenhof.

quote:
Het blijkt namelijk dat er te makkelijk keuzes worden gemaakt met andermans geld, en logisch ook, want wat heb je te verliezen als je zelf niks bijdraagt?
Mensen met alle macht en geld kiezen natuurlijk wat voor hunzelf en hun vriendjes het beste is.
Valt je regime niet om door een revolutie dan valt het wel om vanwege de corruptie en het kiezen benoemen van figuren die totaal niet capabel zijn.
  maandag 23 december 2013 @ 15:49:27 #11
381517 Zapata
held op sokken
pi_134609376
briljant. de graaiers het land laten runnen.
pi_134609438
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:43 schreef KoosVogels het volgende:
Dat betekent het einde van de PVV en SP.

Ik ben voor.
Dit.
Ook in moeilijke tijden.
pi_134609473
quote:
Dat is ook democratie hoor... het is eigenlijk altijd een gebruik geweest dat enkel economisch zelfstandige mensen hun stem mochten uitgeven, al vanaf de demos-kratis in Athene... tot bv eind 19e eeuw in nederland, toen op initiatief van de Liberalen het nederlands cijns-kiesstelsel, werd aangevuld met een ietwat vaag artikel dat een kiezer 'tekenen van geschiktheid en welstand moest hebben' een 'rubberen' artikel dat steeds verder opgerekt werd tot in nederland vrijwel iedere volwassen man mocht stemmen.

Overigens vind ik het 'meervoudig' kiesrecht uit Belgie tussen eind 19e eeuw en 1919 wel wat... iedere volwassen burger heeft dan één stem, maar bv iemand die meer belasting betaald, mag daar vanaf een bepaald bedrag een extra stem aan toevoegen en dan twee of drie stemmen afgeven.

Ik kan me bv voorstellen dat men een 'meervoudig' kiesrecht in zou voeren waarbij iedereen die 10.000 euro per jaar aan belasting en sociale premies afgedragen heeft sinds de laatste voorgaande verkiezing, een extra stem mag uitbrengen op basis daarvan.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 23 december 2013 @ 15:53:04 #14
349707 ek_47
Emotioneel Instabiel
pi_134609518
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:41 schreef aequus het volgende:

[..]

We noemen het kapitalisme *O*
Ik wilde het eigenlijk vermelden...maar idd, eens :)
"We are under attack"
  maandag 23 december 2013 @ 15:55:02 #15
349707 ek_47
Emotioneel Instabiel
pi_134609582
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:51 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Dat is ook democratie hoor... het is eigenlijk altijd een gebruik geweest dat enkel economisch zelfstandige mensen hun stem mochten uitgeven, al vanaf de demos-kratis in Athene... tot bv eind 19e eeuw in nederland, toen op initiatief van de Liberalen het nederlands cijns-kiesstelsel, werd aangevuld met een ietwat vaag artikel dat een kiezer 'tekenen van geschiktheid en welstand moest hebben' een 'rubberen' artikel dat steeds verder opgerekt werd tot in nederland vrijwel iedere volwassen man mocht stemmen.

Overigens vind ik het 'meervoudig' kiesrecht uit Belgie tussen eind 19e eeuw en 1919 wel wat... iedere volwassen burger heeft dan één stem, maar bv iemand die meer belasting betaald, mag daar vanaf een bepaald bedrag een extra stem aan toevoegen en dan twee of drie stemmen afgeven.

Ik kan me bv voorstellen dat men een 'meervoudig' kiesrecht in zou voeren waarbij iedereen die 10.000 euro per jaar aan belasting en sociale premies afgedragen heeft sinds de laatste voorgaande verkiezing, een extra stem mag uitbrengen op basis daarvan.
dus wat ze vroeger deden was het beste ofzo? Ik snap namelijk niet zo dat jij geschiedenis erbij haalt. Omdat men vroeger dacht dat de aarde plat was, zou het nu ook plat moeten zijn ofzo?

Anyway, jij vindt dus hoe meer betalen hoe meer rechten.....met andere woorden: democratie voor de rijken?

pfff dat er zulke mensen bestaan joh
"We are under attack"
  maandag 23 december 2013 @ 15:55:55 #16
349707 ek_47
Emotioneel Instabiel
pi_134609619
quote:

[..]

je had het over een "bepaald bedrag"...als deze door IEDEREEN boven de 18 betaald kan worden, dan ben ik het met je eens....anders is het een leuk bedacht systeem voor rijke mensen. Maar niets democratisch aan.
"We are under attack"
pi_134609688
Zelfs als we er eens vanuit gaan dat degenen die mogen stemmen dan ook daadwerkelijk zullen stemmen voor de personen die uiteindelijk het beste voor de maatschappij in het geheel voor hebben (en laten we eerlijk zijn: de kans zit er vrij dik in dat ze dat niet doen maar hun stem alleen maar zullen inzetten om hun eigen belangen te dienen, ook al gaat dat ten koste van anderen) kom je het volgende probleem tegen: Wat gaat de reactie zijn van de niet-stemgerechtigde meerderheid op het moment dat ze het verprutsen, wat onvermijdelijk ooit een keer gaat gebeuren?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
edit: En je gaat er van tevoren al vanuit dat degenen met het meeste geld bij voorbaat al de meest verstandige is. Maar het lijkt me dat mensen als Britt Dekker of Gordon al bewijzen dat dat niet per sé zo hoeft te zijn.
pi_134609694
quote:

[..]

Dat maakt je systeem wel érg gevoelig voor corruptie en invloed van buitenaf in een tijd waarin iedereen mobiel is.
Eén of andere vage Israëlische miljardair die Wilders een bedrag toeschuift om te verdelen onder zijn kiezers.
Vlak voor de verkiezingen inschrijven als lid van de PVV en je krijgt een bedrag gestort waarmee Henk & Ingrid stemmen kunnen kopen.

Als het echt via de belasting zou gaan dan kan je binnen een mum van tijd uitzoeken wie (waarschijnlijk) op welke partij stemt door naar z'n loonstrook te kijken.
Tot ziens anonimiteit in het stemhokje.
  maandag 23 december 2013 @ 16:01:48 #19
349707 ek_47
Emotioneel Instabiel
pi_134609830
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:57 schreef karton2 het volgende:

[..]

Dat maakt je systeem wel érg gevoelig voor corruptie en invloed van buitenaf in een tijd waarin iedereen mobiel is.
Eén of andere vage Israëlische miljardair die Wilders een bedrag toeschuift om te verdelen onder zijn kiezers.
Vlak voor de verkiezingen inschrijven als lid van de PVV en je krijgt een bedrag gestort waarmee Henk & Ingrid stemmen kunnen kopen.

Als het echt via de belasting zou gaan dan kan je binnen een mum van tijd uitzoeken wie (waarschijnlijk) op welke partij stemt door naar z'n loonstrook te kijken.
Ook nog eens! Scherp
"We are under attack"
pi_134610328
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:57 schreef karton2 het volgende:

[..]

:? waar haal je dat idee vandaan?

Als jij gaat stemmen krijg je gewoon een stempas. die afgegeven wordt aan jouw persoon ...
en die bv je het recht geeft een stem af te geven.
Fraude is daarbij idd mogelijk, maar niet meer of minder dan in het huidige stelsel

het is organisatorisch geen enkel probleem om een stempas af te geven waarop voor bepaalde personen een tweede stemmogelijkheid staat (bv omdat deze prsonen idd een hogere belastinafgifte gedaan hebben) en te regelen dat die een extra stem mogen afgeven en nergens valt dan 'te bepalen'op wie die personen zouden stemmen.

waar je je idee over zogenaamd 'kopen van stemmen' vandaan zou halen kan ik niet geheel volgen, maar ook daar zie ik geen enkel verschil tussen het stelsel nu... iemand die nu via illegale wegen met geld stemmen wil kopen kan dat ook proberen, enkel is het strafbaar en de kans eerder groot dat het tegen en partij zal werken
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_134610826
quote:

[..]

Ah, de armen nog verder marginaliseren.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_134611104
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:55 schreef ek_47 het volgende:

[..]

je had het over een "bepaald bedrag"...als deze door IEDEREEN boven de 18 betaald kan worden, dan ben ik het met je eens....anders is het een leuk bedacht systeem voor rijke mensen. Maar niets democratisch aan.
Het bedrag houdt dan in dat je meer moet opbrengen dan kosten. Dus als jij een uitkering of allerlei subsidies trekt dan mag je inderdaad niet stemmen
-XOXO-
pi_134611275
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:57 schreef Tocadisco het volgende:
Zelfs als we er eens vanuit gaan dat degenen die mogen stemmen dan ook daadwerkelijk zullen stemmen voor de personen die uiteindelijk het beste voor de maatschappij in het geheel voor hebben (en laten we eerlijk zijn: de kans zit er vrij dik in dat ze dat niet doen maar hun stem alleen maar zullen inzetten om hun eigen belangen te dienen, ook al gaat dat ten koste van anderen) kom je het volgende probleem tegen: Wat gaat de reactie zijn van de niet-stemgerechtigde meerderheid op het moment dat ze het verprutsen, wat onvermijdelijk ooit een keer gaat gebeuren?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
edit: En je gaat er van tevoren al vanuit dat degenen met het meeste geld bij voorbaat al de meest verstandige is. Maar het lijkt me dat mensen als Britt Dekker of Gordon al bewijzen dat dat niet per sé zo hoeft te zijn.
Daar ga ik zeker niet van uit, maar ja als jij een persoon als Gordon bent en je draagt geld bij aan de schatkist dan mag je ook bepalen wat daar mee gebeurd
-XOXO-
pi_134611436
Herinvoering van het censuskiesrecht vind ik niet zo'n goed idee. De positie voor mensen die veel belasting betalen mag naar mijn mening wel worden versterkt. In de grondwet zou opgenomen kunnen dat bepaalde belastingen maximaal worden, zowel in geld als in percentage. Daarnaast zou er in Nederland best een systeem ingevoerd kunnen worden wat vergelijkbaar is met de Amerikaanse shutdown.
pi_134611859
Verrassend, dat bij toenemende armoede en inkomensongelijkheid opeens het censuskiesrecht populair wordt.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_134611971
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 16:34 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Daar ga ik zeker niet van uit, maar ja als jij een persoon als Gordon bent en je draagt geld bij aan de schatkist dan mag je ook bepalen wat daar mee gebeurd
Wacht even, je gaat er vanuit dat zij hun stemrecht wel voor het maatschappelijke goed (optie I) of niet voor het maatschappelijk goed maar hun eigen belang (optie II) inzetten?

Sorry, zal wel verwarring van mijn kant zijn :@
pi_134612735
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 16:14 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Ik ging er vanuit dat je gewoon een extra stempas kon kopen als je het geld hebt.
Misverstand.
pi_134613212
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:34 schreef datismijnmening het volgende:
Een censuskiesrecht zorgt ervoor dat stemrecht is voorbehouden aan zij die een bepaald bedrag aan belastingen kunnen afdragen. Met andere woorden wie betaalt, bepaalt.

Daarnaast wordt het ook mogelijk om kiesrecht te verkrijgen wanneer men heeft aangetoond capabel genoeg te zijn een weloverwogen stem uit de kunnen brengen. Dus mensen die WO geschoold zijn mogen ook stemmen, los van de belastingcesuur.

Goed idee toch?
Waarom mag een werkloze antropoloog wel stemmen en een werkloze ongeschoolde niet ?
pi_134613656
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 16:47 schreef Klopkoek het volgende:
Verrassend, dat bij toenemende armoede en inkomensongelijkheid opeens het censuskiesrecht populair wordt.
Tsja, polarisatie hé.
pi_134614199
Dom idee. Zo rechtvaardig je politiek geweld op voorhand.
You wear your smile like it was going out of fashion...
  maandag 23 december 2013 @ 17:53:00 #31
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_134614607
Ik ben meer voor gestaffelde weging. Draag je niks bij dan telt je stem voor 1. Verder komt er voor iedere schijf een punt bij. In de hoogste belastingschijf telt je stem dan voor 4.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 23 december 2013 @ 17:59:00 #32
379943 Paper_Tiger
pi_134614795
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 17:16 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

Waarom mag een werkloze antropoloog wel stemmen en een werkloze ongeschoolde niet ?
Dat slaat i.d.d. nergens op. Draag je niks bij dan heb je ook niks te bepalen.
  maandag 23 december 2013 @ 18:00:29 #33
379943 Paper_Tiger
pi_134614829
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 15:45 schreef robin007bond het volgende:
Lijkt mij een slecht idee.

We hebben dan geen fatsoenlijke democratie meer. Daarnaast zal de politiek het dan vooral opnemen voor de belangen van die groep mensen, en verliezen ze de andere groepen uit het oog.
We hebben nu geen fatsoenlijke democratie. Het is toch te zot voor woorden dat lijntrekkers het geld uit andermans portemonnee kunnen wegstemmen?
pi_134615577
Qua geld weet ik niet, je kan aan de grond raken en dan ben je ineens je stem kwijt?

Wel ben ik voor een 10 vragen multiple choice quiz die je moet invullen op je stembiljet.
Hoeveel tweede kamerleden zijn er? etc.

Ook zou het goed zijn om de partijen af te schaffen. A la de tweede kamerleden worden gekozen aan de hand van het aantal stemmen dat ze krijgen. Nu stemt iedereen maar op een partij maar krijgen individuele personen wel een zetel die ze weer weg kunnen nemen van de partij.. dat werkt toch niet?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_134615657
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 17:53 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ik ben meer voor gestaffelde weging. Draag je niks bij dan telt je stem voor 1. Verder komt er voor iedere schijf een punt bij. In de hoogste belastingschijf telt je stem dan voor 4.
:')
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_134615848
Dit is zo'n achterlijk plan. Zelfs al zou je het af willen laten hangen van iemands productiviteit, dat is slechts beperkt meetbaar aan het geld dat hij verdient. Totaal onzinnig.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 23 december 2013 @ 18:35:58 #37
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_134616008
De democratie is het beste van alle systemen die niet goed werken. Het feit dat volksvertegenwoordigers de macht krijgen om te beslissen over andermans geld is een van de grotere nadelen, maar geen reden om een systeem in te voeren met nog meer nadelen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_134616082
Debiel plan. Vooral omdat juist de armen relatief veel harder getroffen worden door overheidsmaatregelen.
  maandag 23 december 2013 @ 18:41:50 #39
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134616204
Zij die geregeerd worden, regeren. Dat is de gedachte achter de moderne democratie. Jij moet je aan de wetten houden die jezelf hebt gelegitimeerd door gebruik te maken (of dat bewust niet te doen) van je actieve en passieve kiesrecht. Censuskiesrecht is daarmee direct in strijd aangezien de bezittende klasse dan gaat regeren over degene die geen bezittingen hebben.

Was vroeger gebruikelijk, vinden wij tegenwoordig achterhaald. Logisch ook. De rijken heersen dan over de armen, zonder dat deze enige zeggenschap hebben over wat er met hun levens gebeurt.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 23 december 2013 @ 18:48:31 #40
379943 Paper_Tiger
pi_134616411
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:31 schreef Klopkoek het volgende:
Dit is zo'n achterlijk plan. Zelfs al zou je het af willen laten hangen van iemands productiviteit, dat is slechts beperkt meetbaar aan het geld dat hij verdient. Totaal onzinnig.
Aangezien de overheid haar bestaansrecht ontleent aan het herverdelen van geld is de mate van bijdragen daarvan een prima instrument om iemands stem te wegen.
  maandag 23 december 2013 @ 18:49:38 #41
379943 Paper_Tiger
pi_134616440
quote:
11s.gif Op maandag 23 december 2013 18:41 schreef Ryon het volgende:

Was vroeger gebruikelijk, vinden wij tegenwoordig achterhaald. Logisch ook. De rijken heersen dan over de armen, zonder dat deze enige zeggenschap hebben over wat er met hun levens het geld van de rijken gebeurt.
  maandag 23 december 2013 @ 18:50:57 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_134616473
Topic nummer 24355335 hierover

En een ontzettend dom plan want mensen die geen invloed hebben binnen een systeem dat ove rhen beslist gaan het dan vanzelf met geweld afdwingen.
  maandag 23 december 2013 @ 18:51:14 #43
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134616481
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:49 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

De wetgever doet wel iets meer dan alleen het herverdelen van geld.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 23 december 2013 @ 18:52:16 #44
379943 Paper_Tiger
pi_134616516
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:50 schreef Hexagon het volgende:

En een ontzettend dom plan want mensen die geen invloed hebben binnen een systeem dat ove rhen beslist gaan het dan vanzelf met geweld afdwingen.
Dat doen ze nu ook maar dan via de staat.
  maandag 23 december 2013 @ 18:52:46 #45
379943 Paper_Tiger
pi_134616528
quote:
12s.gif Op maandag 23 december 2013 18:51 schreef Ryon het volgende:

[..]

De wetgever doet wel iets meer dan alleen het herverdelen van geld.
Ze verstoort i.d.d. ook de markt.
  maandag 23 december 2013 @ 18:55:35 #46
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_134616608
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:52 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat doen ze nu ook maar dan via de staat.
Ach het is een betere manier dan deze, die je krijgt

maandag 23 december 2013 @ 18:56:12 #47
379943 Paper_Tiger
pi_134616637
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ach het is een betere manier dan deze, die je krijgt

[ afbeelding ]
Was het maar zover.
pi_134616639
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:50 schreef Hexagon het volgende:

Dus stiekem zou je het wel willen maar houdt een mogelijke bloedige reactie je tegen?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_134616675
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:48 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Aangezien de overheid haar bestaansrecht ontleent aan het herverdelen van geld is de mate van bijdragen daarvan een prima instrument om iemands stem te wegen.
De overheid (of enig andere machtige instantie) zorgt ook voor economische verdienmodellen.

Naar mijn mening is de democratie trouwens al te veel afgebroken.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 23 december 2013 @ 18:58:10 #50
379943 Paper_Tiger
pi_134616711
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De overheid (of enig andere machtige instantie) zorgt ook voor economische verdienmodellen.

Naar mijn mening is de democratie trouwens al te veel afgebroken.
Er is helemaal geen democratie i.d.d. Dat zijn we dan tenminste eens.
pi_134616734
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:58 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Er is helemaal geen democratie i.d.d. Dat zijn we dan tenminste eens.
Met dank aan rechtsmensen die alles verzelfstandigen en buiten democratische controle plaatsen. Zoals banken.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 23 december 2013 @ 18:59:13 #52
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_134616740
quote:

[..]

waarom zou ik bij willen dragen aan het huidige systeem?
  maandag 23 december 2013 @ 18:59:40 #53
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_134616755
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:35 schreef Janneke141 het volgende:
De democratie is het beste van alle systemen die niet goed werken. Het feit dat volksvertegenwoordigers de macht krijgen om te beslissen over andermans geld is een van de grotere nadelen, maar geen reden om een systeem in te voeren met nog meer nadelen.
Het is niet andermans geld aangezien de mate waarin men gehel zelfstandig geld verwerft uit werkzaamheden ook maar heel relatief is. De basis waarop iemand geld verdient is die samenleving waarvan hij afhankelijk is. Je kunt absoluut niet zeggen dat het brutosalaris dat iemand verdient puur zijn verdienste is. Die verdienste had hij in Somalie met hetzelfde werk niet kunnen doen.
  maandag 23 december 2013 @ 19:00:49 #54
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_134616789
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:56 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dus stiekem zou je het wel willen maar houdt een mogelijke bloedige reactie je tegen?
Wat een gelul.
  maandag 23 december 2013 @ 19:09:53 #55
379943 Paper_Tiger
pi_134617130
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Met dank aan rechtsmensen die alles verzelfstandigen en buiten democratische controle plaatsen. Zoals banken.
Met dank aan het verouderde concept parlementaire democratie. Waar de gekozen leiders zich een keer per 4 jaar wenden tot de kiezer. Onze huidige staatsvorm is een dictatuur.
  maandag 23 december 2013 @ 19:13:36 #56
346939 Janneke141
pi_134617274
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:59 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het is niet andermans geld aangezien de mate waarin men gehel zelfstandig geld verwerft uit werkzaamheden ook maar heel relatief is. De basis waarop iemand geld verdient is die samenleving waarvan hij afhankelijk is. Je kunt absoluut niet zeggen dat het brutosalaris dat iemand verdient puur zijn verdienste is. Die verdienste had hij in Somalie met hetzelfde werk niet kunnen doen.
Somalië is wel de Godwin van de 21e eeuw hè?
Politici (her)verdelen per definitie andermans geld, daar zijn ze voor. Dat is niet in alle gevallen slecht.
  maandag 23 december 2013 @ 19:18:05 #57
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_134617466
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 19:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Politici (her)verdelen per definitie andermans geld, daar zijn ze voor. Dat is niet in alle gevallen slecht.
Somalie is nu eenmaal het minst georganiseerde land in de wereld.

Maar de economie van Nederland zit toch niet zo simpel in elkaar dat iedereen zijn eigen iets uit het niets creeert en dat op de markt verkoopt? Je maakt onderdeel uit van een groot systeem. Die afdrachten daaruit zijn imo dan ook geld van de gehele samenleving.
pi_134617473
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 19:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Geld wordt niet individueel verdient en is niet individueel deelbaar (in de zin dat je objectief iemands deel in de productie kan vaststellen).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_134617760
De beste democratie had je bij de Noormannen

een keer in de zoveel tijd een vergadering waar alle mannen van 25 jaar en ouder uit het dorp naartoe gingen en dan de meeste stemmen gelden
  maandag 23 december 2013 @ 19:26:09 #60
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134617900
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 19:23 schreef arjan1112 het volgende:
De beste democratie had je bij de Noormannen

een keer in de zoveel tijd een vergadering waar alle mannen van 25 jaar en ouder uit het dorp naartoe gingen en dan de meeste stemmen gelden
Geen fan van het vrouwenkiesrecht dus?
--
pi_134617974
ow daar gaat het me niet om, het was gewoon directe democratie
pi_134618463
Ik vind het ook raar dan men het huidige systeem in nederland democratie noemt. Ten eerste kiest het volk niet rechtstreeks de wetten en ten tweede voeren de vertegenwoordigers die aan de macht komen maar een klein deel van hun verkiezingsbeloften uit.
pi_134618896
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 17:16 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

Omdat een antropoloog, hoe kut en onzinnig de studie ook mag zijn, wel een bepaalde blijk van inteligentie heeft getoont en daarom een weldoordachte stem kan uitbrengen.
-XOXO-
pi_134618959
Ach man dat zeggen linksen ook altijd
pi_134618960
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 17:53 schreef Paper_Tiger het volgende:
Misschien een goede middenweg, maar in ieder geval zouden de mensen die het systeem draaiende houden ook de gene moeten zijn die de meeste inspraak hebben

Daarbij is die regeling er bijvoorbeeld ook voor artsen die vrijwilligerswerk doen in Afrika oid en dus niet veel verdienen.
-XOXO-
pi_134619285
Dit is trouwens ook onzin

Wie denk je dat er nu vooral stemmen?

Hogeropgeleiden en mensen met een hoog inkomen

een jongere die bij de macdonalds werkt , kan de politiek geen zak verrotten
pi_134619297
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:59 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

waarom zou ik bij willen dragen aan het huidige systeem?
Precies waarom zou je dat willen, alleen maar tokkies en linkse hobbyisten die er met je poen vandoor gaan.
Daarom moeten de mensen die de samenleving betalen ook de gene zijn met de meeste zeggenschap
-XOXO-
pi_134619392
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 19:49 schreef arjan1112 het volgende:
Dit is trouwens ook onzin

Wie denk je dat er nu vooral stemmen?

Hogeropgeleiden en mensen met een hoog inkomen

een jongere die bij de macdonalds werkt , kan de politiek geen zak verrotten
Als dat zo is waarom is links dan zo groot?
-XOXO-
  maandag 23 december 2013 @ 19:51:02 #69
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_134619412
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 19:49 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Precies waarom zou je dat willen, alleen maar tokkies en linkse hobbyisten die er met je poen vandoor gaan.
Daarom moeten de mensen die de samenleving betalen ook de gene zijn met de meeste zeggenschap
dus op welk punt gaat mijn geld verschil maken?
  maandag 23 december 2013 @ 19:51:26 #70
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_134619432
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 19:50 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

"links" :')
  maandag 23 december 2013 @ 19:53:04 #71
346939 Janneke141
pi_134619534
quote:

[..]

Die delen gratis geld uit
pi_134619542
quote:

[..]

Omdat onderwijzers , dokters , ambtenaren zeg maar iedereen die voor de overheid werkt ( behalve politie en militairen ) op links stemmen.

En omdat het in NRC lezende kringen als normaal word beschouwt om op de pvda te stemmen

en nog wel meer redenen
  maandag 23 december 2013 @ 19:53:41 #73
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_134619584
Ik ben meer voor een systeem op basis van intelligentie en historisch besef.

Dan voorkomt dat mensen als TS stemrecht krijgen.
pi_134619605
quote:
7s.gif Op maandag 23 december 2013 19:51 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

dus op welk punt gaat mijn geld verschil maken?
Dat gaat het maken wanneer mensen die meer bijdragen dan dat ze kosten een stemrecht krijgen en dus zelf invloed hebben wat er met hun geld gebeurd
-XOXO-
pi_134619627
Het is prima zoals het nu is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')