quote:
Hij is mooi zo. Kunst.quote:
Die is heel heftig zeg...quote:Op maandag 23 december 2013 01:01 schreef SpeedyGJ het volgende:
http://earth.nullschool.n(...)r=-290.16,-19.51,817
Die wil je niet bij NL hebben
Daarbij vergeleken geeft Europa wel een heel saai beeld jaquote:Op maandag 23 december 2013 01:01 schreef SpeedyGJ het volgende:
http://earth.nullschool.n(...)r=-290.16,-19.51,817
Die wil je niet bij NL hebben
Mijn gokje: iedereen zit in SER, FEE, of BITquote:Op maandag 23 december 2013 13:11 schreef MaLo het volgende:
Het is hier ook stilte voor de storm zeg, wat een rust in dit topic. Of zijn we allemaal storm-moe: been there, done that
Het wordt juist rustig met kerst. Vannacht, en morgen storm, daarna niet meer.quote:Op maandag 23 december 2013 16:32 schreef ZaZoe het volgende:
Na een verwaaide sinterklaas nu dus ook een verwaaide kerst,...het kan verkeren
Wat vulgair.quote:Op maandag 23 december 2013 16:25 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Let it blow, let it blow, let it blow!
Met een paar leuke motortjes erin.quote:Op maandag 23 december 2013 17:02 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Dat is pas een windveld
Beiden.quote:Op maandag 23 december 2013 17:13 schreef Igen het volgende:
Wat is dat precies voor site? Er zit een datum en tijd in de URL, maar is het historisch of ook voorspellend?
Op het tijdstip van de link die hierboven ergens staat kun je i.i.g. wel heel mooi het IJslands lagedrukgebied en het hogedrukgebied van de Azoren zien: http://earth.nullschool.n(...)lar=-20.63,52.75,817
Heb net ook dit artikel zitten lezen op weer.nlquote:Op maandag 23 december 2013 14:20 schreef Lemans24 het volgende:
Maar troost je.
[ afbeelding ]
Ondanks die grote kansen op een witte kerst, is het nu zelfs in Helsinki groen.
Dit doet me denken aan hoe Susanoo afgebeeld wordt in de Naruto anime:quote:Op maandag 23 december 2013 17:02 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Dat is pas een windveld
Wel treffend.quote:Susanoo (須佐之男 (スサノオ) romanized as Susanoo, Susa-no-O and Susanowo?), also known as Takehaya Susanoo-no-Mikoto (建速須佐之男命?) is the Shinto god of the sea and storms.
Inderdaad, je kan goed merken dat de wind uit een andere richting komt.quote:Op maandag 23 december 2013 18:31 schreef Rabieluh het volgende:
De zuidewind is wel extra lawaaierig.
M'n windrooster is net dichtgewaaid, nog nooit gebeurt.quote:Op maandag 23 december 2013 19:28 schreef Fred0w het volgende:
[..]
Inderdaad, je kan goed merken dat de wind uit een andere richting komt.
Wind neemt gelukkig alweer iets in kracht af.quote:Op maandag 23 december 2013 19:18 schreef SpeedyGJ het volgende:
Stoten 77.2km/hdikke 6bft nu en mijn vriendin moet zo hierin fietsen
En?quote:Op maandag 23 december 2013 19:18 schreef SpeedyGJ het volgende:
Stoten 77.2km/hdikke 6bft nu en mijn vriendin moet zo hierin fietsen
Wind neemt af? Geloof me we zijn er nog nietquote:Op maandag 23 december 2013 19:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Wind neemt gelukkig alweer iets in kracht af.
Dat is zieligquote:
Leuk, ik moet om half 7 naar m'n werk. Ik had bij de afgelopen 2 stormen ook al de pech dat de treinen op de terugreis niet reden.quote:Op maandag 23 december 2013 20:53 schreef DemonRage het volgende:
Beginnen idd... want het hoogtepunt is morgenochtend pas rond een uur of 6.
Ik zal het wel weer merken aan de klepperende brievenbussen.quote:Op maandag 23 december 2013 20:53 schreef DemonRage het volgende:
Beginnen idd... want het hoogtepunt is morgenochtend pas rond een uur of 6.
Alle balluh waaien weg...quote:Op maandag 23 december 2013 21:14 schreef Bienelientjee het volgende:
Hoor de wind waait door de boooooomeeeeeen!
Ik mag om 7 uur naar mijn werk rijden, wordt weer lol in mijn autootjequote:Op maandag 23 december 2013 20:55 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Leuk, ik moet om half 7 naar m'n werk. Ik had bij de afgelopen 2 stormen ook al de pech dat de treinen op de terugreis niet reden.
Echt?quote:Op maandag 23 december 2013 19:08 schreef roislecxe het volgende:
Wow, windkracht 6 hier. Das harder dan tijdens voorgaan 2 stormen
Bomen zijn kaal, denk het niet.quote:Op maandag 23 december 2013 22:28 schreef Rabieluh het volgende:
Is er nou een grotere kans op sneuvelende bomen omdat het een wat zeldzamere wind uit het zuiden is?
het gebouw verderop fluit, dat betekent harde wind met een zuid-component. en de wind schiet aardig uit hier in Amsterdam.quote:Op maandag 23 december 2013 22:20 schreef Dagoduck het volgende:
De balken op mijn zolderkamer maken geluid.
lijkt me ook. en de meeste wind komt uit het zuidwesten altijd, dus wat zuidelijke kunnen de bomen wel hebben denk ik.quote:
Vorig jaar was het af en toe al link in Vlissingen.quote:Op dinsdag 24 december 2013 00:05 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Deze wind moet je oudejaarsnacht hebben, dan vallen er een hoop gewonde vrees ik
1 jaar is genoegquote:Op dinsdag 24 december 2013 00:05 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Deze wind moet je oudejaarsnacht hebben, dan vallen er een hoop gewonde vrees ik
Overdrijven is ook een vak. Maastricht is 7 graden momenteel.quote:Op dinsdag 24 december 2013 00:03 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat een raar weer, het waait als een gek, maar het is nu om 12 uur 's nachts 13 graden (in Noord-Limburg).
Maastricht Noord-Limburg noemen is ook redelijk overdreven.quote:Op dinsdag 24 december 2013 00:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Overdrijven is ook een vak. Maastricht is 7 graden momenteel.
11 hoor.quote:Op dinsdag 24 december 2013 00:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Zo hier in Breda ook een kabaal zeg.quote:Op dinsdag 24 december 2013 01:42 schreef tralalala het volgende:
Wind staat waarschijnlijk anders dan de vorige 2 stormen, kan er nu echt niet van slapen.
Heb echt het gevoel dat het hele dak zo weggeblazen wordt.
Je moet ook niet van die kleine hapjes kopen.quote:Op dinsdag 24 december 2013 07:01 schreef DrDarwin het volgende:
Ik heb het wel gehad met die rukwinden.
Mijn boodschappen!!!!!
Goeden tip!quote:Op dinsdag 24 december 2013 07:11 schreef Resistor het volgende:
[..]
Je moet ook niet van die kleine hapjes kopen.
Kratten bier, dikke worsten, grote zakken pinda's, veel grote stukken vlees, blikken groenten, grote zak aardappelen... pas als die dingen uit mijn handen waaien en ik heel hard moet rennen om er achteraan te gaan, ga ik mij zorgen maken.
Zak aardappelen aan kinderen binden.quote:Op dinsdag 24 december 2013 07:40 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Vrouw en eventuele kinderen meenemen, of juist thuislaten?
Je zal maar in dat oog zitten...quote:Op dinsdag 24 december 2013 08:55 schreef Perrin het volgende:
Wow, 3D windkaart van de aarde:
http://earth.nullschool.n(...)hic=112.89,35.86,396
(openen met recente browser)
God ja herkenbaar, die dingen die gaan klapperen kan je helemaal gek van worden. Er is hier iets op een dak ergens vlakbij wat echt een &*(^@(^ veel herrie maakt als het hard waait. Het klinkt als een kluisdeur die om de paar minuten dichtslaat. Alsof iemand een stalen balk van 10 hoog op een andere stalen balk laat vallen. Na elke klap hoor je telkens wat gepiep en geschuif. Na 4 jaar weet ik nog steeds niet wat het is.quote:Op dinsdag 24 december 2013 07:58 schreef StateOfMind het volgende:
Het is hier (regio Nijmegen) al sinds gisteravond al de hele avond én nacht aan één stuk door aan het spoken![]()
Jammer alleen dat ik de halve nacht geen oog dicht heb gedaan door een rammelende en klepperende brievenbus![]()
Sinds een klein kwartiertje lijkt het wel wat minder te gaan worden.
Die 'storm des doods' van een paar weken terug was niet meer dan een stevig briesje. Die van vannacht was veel zwaarder.
Irritant iddquote:Op dinsdag 24 december 2013 09:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
God ja herkenbaar, die dingen die gaan klapperen kan je helemaal gek van worden. Er is hier iets op een dak ergens vlakbij wat echt een &*(^@(^ veel herrie maakt als het hard waait. Het klinkt als een kluisdeur die om de paar minuten dichtslaat. Alsof iemand een stalen balk van 10 hoog op een andere stalen balk laat vallen. Na elke klap hoor je telkens wat gepiep en geschuif. Na 4 jaar weet ik nog steeds niet wat het is.
Tot zover mijn frustraties
Race eendenquote:Op dinsdag 24 december 2013 09:32 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Irritant idd![]()
Als ik slaap dan kun je een kanon naast me afschieten en dan wordt ik nog niet wakker, maar aan de andere kant kan ik niet in slaap vallen als ik continue geluiden hoor.
Overigens zie hier een hoop hééééle snelle vogels in de lucht
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
Het was echt zo, op de thermometer van de auto die normaal altijd klopt.quote:Op dinsdag 24 december 2013 00:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Op de fiets met wind mee ben je sneller vandaagquote:Op dinsdag 24 december 2013 10:41 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Blij dat ik de auto heb vandaag
Niet weerquote:Op dinsdag 24 december 2013 11:37 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Nee het wordt minder...
Wel regen op oudjaarsavond
[ afbeelding ]
Lekker op tijd Leiden (AMSTERDAM!!!)...wanneer wil je daar dan mee beginnen?quote:Kerstboom Leidseplein waait om
Een grote kerstboom die op het Leidsplein in Amsterdam stond, heeft de storm niet overleefd. De boom bezweek vanochtend onder de harde windstoten die ons land teisteren.
Een medewerker van Stadstoezicht Centrum laat aan AT5 weten dat vanmiddag wordt geprobeerd om de boom weer overeind te zetten. De kerstboom was nog niet opgetuigd
Dat is gelukkig nog ruim een week weg dus zal nog wel een aantal keer veranderenquote:Op dinsdag 24 december 2013 11:37 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Nee het wordt minder...
[ afbeelding ]
Dat is jammerquote:Op dinsdag 24 december 2013 11:37 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Nee het wordt minder...
[ afbeelding ]
Amsterdamquote:Op dinsdag 24 december 2013 11:41 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Lekker op tijd Leiden...wanneer wil je daar dan mee beginnen?
AAh wat een blunderquote:Op dinsdag 24 december 2013 11:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Amsterdam
Hier staat helemaal niks.
hij is naar Leiden gewaaidquote:Op dinsdag 24 december 2013 11:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Amsterdam
Hier staat helemaal niks.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja jij ook Malo! Vrolijk sinterkerst en nieuw!quote:Op dinsdag 24 december 2013 11:43 schreef MaLo het volgende:
Oh ja, en vrolijk herfstmis voor iedereen in dit topic
Het zijn vooral die windvlagen waar zulke heftige uithalen in zitten volgens mij.quote:Op dinsdag 24 december 2013 11:51 schreef Gwywen het volgende:
Bij ons zou het nu windkracht 5-6 moeten zijn, ik vraag me af hoe heftig het dan wel niet aan de kust waait, als ik zie hoe het allemaal tekeer gaat hier.
twitter:Kakhiel twitterde op dinsdag 24-12-2013 om 11:51:39december is de maand van warmte,gezelligheid en lekker met bloeddoorlopen ogen door die zeiknatte kutstorm naar de winkel fietsen voor chips reageer retweet
quote:Op dinsdag 24 december 2013 11:37 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
Dat vraag ik me ook altijd af, met nooit meer dan kracht 6 hier.quote:Op dinsdag 24 december 2013 11:51 schreef Gwywen het volgende:
Bij ons zou het nu windkracht 5-6 moeten zijn, ik vraag me af hoe heftig het dan wel niet aan de kust waait, als ik zie hoe het allemaal tekeer gaat hier.
Hier ook jaquote:Op dinsdag 24 december 2013 12:09 schreef GekkePoes het volgende:
Mijn regio staat op 'geen waarschuwingen' maar je waait soms bijna om als je buiten loopt.
quote:Op dinsdag 24 december 2013 13:41 schreef Dagoduck het volgende:
De schutting hier heeft het nu helemaal gehad...
[ afbeelding ]
RIPquote:Op dinsdag 24 december 2013 13:41 schreef Dagoduck het volgende:
[ afbeelding ]
Hoeveelste keer dit jaar ligt ie om inmiddels?quote:Op dinsdag 24 december 2013 13:41 schreef Dagoduck het volgende:
[ afbeelding ]
3e keer, maar de vorige twee keren was alleen de eerste paal gebroken, tijdens de oktoberstorm.quote:Op dinsdag 24 december 2013 13:45 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Hoeveelste keer dit jaar ligt ie om inmiddels?
Valt mij ook altijd op ja. En winddruk loopt ook nog eens exponentieel op met de windsnelheid. Daarom was 25 januari 1990 ook zo'n heftige storm, windkracht 10 in het binnenland.quote:Op dinsdag 24 december 2013 11:51 schreef Gwywen het volgende:
Nu is het echt bagger idd, maar heb de hele dag gewoon de lichten aan gehouden in de keuken.quote:Op dinsdag 24 december 2013 15:53 schreef Ajaxfan het volgende:
Wat een hoosbuien zeg. Dakgoot heeft het een tikkie lastig aan de waterval bij de buren te zien.
De donkere dagen voor kerst klopt weer goed inderdaad. Verder dan half / half schemerig niet gekomen vandaag.quote:Op dinsdag 24 december 2013 15:57 schreef computergirl het volgende:
[..]
Nu is het echt bagger idd, maar heb de hele dag gewoon de lichten aan gehouden in de keuken.
Dat kan je oplossen met plakband in de hoekjes plakkenquote:Op dinsdag 24 december 2013 11:42 schreef MaLo het volgende:
[..]
Dat is jammer
Ik zit nog op kantoor, de wind staat pal op onze ramen. Lijkt er gewoon doorheen te komen, telkens van die koude tochtvlagen. Het plenst ook nog aardig.
Maarrrr nog drie kwartier werken en dan lekker naar huis.
quote:Op dinsdag 24 december 2013 22:36 schreef Lemans24 het volgende:
Haha, die is misschien nog wel hoger dan onze 'grootste kerstboom' in IJsselstein.
jaquote:The “tree” is made up of some 1,000 multi-colored lights arranged across a hillside above Gubbio and stretches to a height of 750 meters (2,461 feet) and a maximum width of 450 meters.
quote:Op dinsdag 24 december 2013 22:57 schreef wolfrolf het volgende:
Met al mijn na-griepse windjes is de atmosfeer hier zeer licht ontvlambaar
Prachtigquote:
Zie je die vlag daar onderin! Van mijn centen!!quote:
Dat spul wat nu boven Engeland hangt ja. Heeft gisteren al voor veel overstromingen, chaos en wat doden gezorgd.quote:Op woensdag 25 december 2013 08:37 schreef Ajaxfan het volgende:
Zou dat ding links die zogenaamde '4e storm' zijn?
[ afbeelding ]
Die zie je hier volgens mij naar boven verdwijnen en is dus een andere?quote:Op woensdag 25 december 2013 09:55 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Dat spul wat nu boven Engeland hangt ja. Heeft gisteren al voor veel overstromingen, chaos en wat doden gezorgd.
Dat is de kern van het lagedrukgebied. Wat wij als storm ervaren zijn die blauwe lijnen ten zuiden ervan die tegen de klok in om dat 'oog' heen draaien. Op satellietfoto's herkenbaar als een 'veeg' of een donspluim.quote:Op woensdag 25 december 2013 10:09 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Die zie je hier volgens mij naar boven verdwijnen en is dus een andere?
http://www.knmi.nl/waarsc(...)ngen/weerkaarten.php
gek hé. met Kerst moet het koud zijn.quote:Op woensdag 25 december 2013 10:07 schreef fotostarter het volgende:
Nondeju, het is Kerst. Zon schijnt volop. Bijna 9 graden in de tuin, en de kippen leggen weer eieren
10 cm sneeuw minimaal, en koud jaquote:Op woensdag 25 december 2013 11:30 schreef sararaats het volgende:
[..]
gek hé. met Kerst moet het koud zijn.
Sneeuw hoeft voor mij niet zo zeer, maar koud... Dat is toch wel een 'vereiste' met Kerst.quote:Op woensdag 25 december 2013 12:38 schreef fotostarter het volgende:
[..]
10 cm sneeuw minimaal, en koud ja
Gebeurt toch zelden, tegenwoordig? 2010 ja.quote:Op woensdag 25 december 2013 12:59 schreef Sj0rSz het volgende:
[..]
Sneeuw hoeft voor mij niet zo zeer, maar koud... Dat is toch wel een 'vereiste' met Kerst.
Vandaar ook de aanhalingstekensquote:Op woensdag 25 december 2013 13:06 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Gebeurt toch zelden, tegenwoordig? 2010 ja.
quote:Op woensdag 25 december 2013 16:25 schreef pfaf het volgende:
Ik vind dit ook heerlijk. Laat het de hele winter maar zoals vandaag zijn.
Snil doet wat ie wilquote:Op woensdag 25 december 2013 22:32 schreef Rabieluh het volgende:
Ik wil snil, dat rijmt dus het gaat gebeuren
Lijkt maar zo.quote:Op woensdag 25 december 2013 22:30 schreef GekkePoes het volgende:
Verdwijnt daar de 'oper' even onder de '0 ' ?
Zit je wel in Nederland? Enkel in Zeeland een beetje grondvorstquote:Op woensdag 25 december 2013 22:46 schreef INViCTuS het volgende:
Het vriest hier, ijs op auto's gezien...
Dat is morgen dusquote:Op donderdag 26 december 2013 08:47 schreef SpeedyGJ het volgende:
Hier is het alweer wachten op de volgende stormachtige winden
Jep, Woensdrecht zakt vaak als een baksteen qua temperatuur.quote:Op woensdag 25 december 2013 23:40 schreef Ambrosius het volgende:
En wederom hier het koudste van het land.
Net even gedaan. Zwak zonnetje, windstil, flauwe dauwwolkjes uit de mond en toch niet koud, volop vogelactiviteit...quote:Op donderdag 26 december 2013 11:33 schreef MaLo het volgende:
Hier voelt het vandaag zó zacht! Windstil, zonnetje. Wel "maar" 6,5 graad, maar het voelt echt niet koud. Lekker weer om zo naar het bos te gaan
Dit dus. Gelukkig heb ik een kater van heb ik jou daarquote:Op donderdag 26 december 2013 11:39 schreef Elan het volgende:
Wat een saai kutweer sorry maar totaal geen kerstgevoel zo![]()
![]()
Kikkerdril ook.quote:Op woensdag 25 december 2013 22:32 schreef Rabieluh het volgende:
Ik wil snil, dat rijmt dus het gaat gebeuren
Ik ben de hele kerstdagen nauwelijks buiten geweest. Dat kerstgevoel maak je binnen.quote:Op donderdag 26 december 2013 11:39 schreef Elan het volgende:
Wat een saai kutweer sorry maar totaal geen kerstgevoel zo![]()
![]()
Planten begonnen vorig jaar ook al spontaan tot leven te komen. En toen kwam midden januari een koudegolf, waren ze niet zo blij meequote:Op donderdag 26 december 2013 18:37 schreef Adelante het volgende:
Straks jonge meesjes en dan komt er volop vorst in feb en maart
Dat het zo ging vorig jaar en het jaar ervoor, wil niet zeggen dat het weer gebeurt. En als het zó vroeg als nu, is er nog genoeg tijd voor een tweede ronde vogeltjes.quote:Op donderdag 26 december 2013 18:37 schreef Adelante het volgende:
Begin maart was juist enorm warm dit jaar.quote:Op donderdag 26 december 2013 18:37 schreef Adelante het volgende:
Leek meer op winter dan herfst die maart.quote:Op donderdag 26 december 2013 19:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Begin maart was juist enorm warm dit jaar.
5 maart zelfs een dagrecord met 18 graden in Limburg.
Helaas kregen we daarna nog een en ander aan herfst voor de kiezen.
quote:Op donderdag 26 december 2013 19:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Begin maart was juist enorm warm dit jaar.
5 maart zelfs een dagrecord met 18 graden in Limburg.
Helaas kregen we daarna nog een en ander aan herfst voor de kiezen.
Of niet.quote:Op donderdag 26 december 2013 19:50 schreef Straatcommando. het volgende:
Het blijft zacht. Mark my words.
Ik mark ze zeker!quote:Op donderdag 26 december 2013 19:50 schreef Straatcommando. het volgende:
Het blijft zacht. Mark my words.
En februari natuurlijk. Het is gewoon nog 2 maanden winter (reken ik maart niet mee).quote:Op donderdag 26 december 2013 20:06 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ik mark ze zeker!
En hoop het ook.
Vorig jaar begon de winter op 11 januari, in 2012 op 29 januari (datum dat de gemiddelde temperatuur onder nul dook). Het kan dus nog steeds echt winter worden, we zullen het over een maand weten!
Over een maand weten we of de winter begint op de momenten dat hij de laatste jaren begon. Voor zover ik weet, is er nog nooit een winter geweest die 0 Hellmann punten had in december en januari en vervolgens wel begon in februari. Het moet dus in de loop van januari ook wel kouder worden, wil het in februari nog wat worden met de winter.quote:Op donderdag 26 december 2013 20:10 schreef aloa het volgende:
[..]
En februari natuurlijk. Het is gewoon nog 2 maanden winter (reken ik maart niet mee).
Kan ook zacht blijven, dat hou je toch in Nederland.
0 Hellmannen zal het niet geweest zijn. Maar de winter van 1956 is het beste voorbeeld dat februari zeer koud kan worden.quote:Op donderdag 26 december 2013 20:12 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Over een maand weten we of de winter begint op de momenten dat hij de laatste jaren begon. Voor zover ik weet, is er nog nooit een winter geweest die 0 Hellmann punten had in december en januari en vervolgens wel begon in februari. Het moet dus in de loop van januari ook wel kouder worden, wil het in februari nog wat worden met de winter.
Die van 2012 was ook zoiets, in het klein, maar in beide gevallen begon die kou al eind januari. Als het op 31 januari nog zacht is, durf ik wel te beweren dat het uitgesloten is dat er nog serieuze kou (koudegolf, schaatsijs, Elfstedentochtkoorts) komt in februari.quote:Op donderdag 26 december 2013 20:18 schreef aloa het volgende:
[..]
0 Hellmannen zal het niet geweest zijn. Maar de winter van 1956 is het beste voorbeeld dat februari zeer koud kan worden.
http://www.knmi.nl/cms/co(...)de_februari_van_1956
Heeft ook niks met de voorgaande maanden te maken.
En daarom komt er nu weerfictie met verhalen over de periode 15-30 januari.quote:Op donderdag 26 december 2013 20:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Als er iets is wat zeker is is dat het weer nooit een vast patroon aanhoudt. Ik zie wel vaker kaarten voorbij komen met winterse taferelen, maar die zijn echt te ver weg. De windrichting is ongunstig voor kou, er zit een polar low die nergens heen wil. Ik zie het echt niet gebeuren.
Als de control en de oper zo ver uit elkaar staan is er een flinke onzekerheid in de modellenquote:Op donderdag 26 december 2013 20:52 schreef Lemans24 het volgende:
Ik wil deze nog wel even bewaren. Stel je voor dat het waar wordt, dan is die control ineens de held van dit topic...
[ afbeelding ]
De Amerikanen maken er iets vreemds van, een soort permanente 0-1 graden:
[ afbeelding ]
Een polar low die nergens heen wil?quote:Op donderdag 26 december 2013 20:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Als er iets is wat zeker is is dat het weer nooit een vast patroon aanhoudt. Ik zie wel vaker kaarten voorbij komen met winterse taferelen, maar die zijn echt te ver weg. De windrichting is ongunstig voor kou, er zit een polar low die nergens heen wil. Ik zie het echt niet gebeuren.
Speciaal voor jou, hoop ik dat die uitkomt en natuurlijk dat het vervolg nog veel kouder is.quote:Op donderdag 26 december 2013 20:52 schreef Lemans24 het volgende:
Ik wil deze nog wel even bewaren. Stel je voor dat het waar wordt, dan is die control ineens de held van dit topic...
[ afbeelding ]
De Amerikanen maken er iets vreemds van, een soort permanente 0-1 graden:
[ afbeelding ]
gemiddelde is wel een stuk lagerquote:Op donderdag 26 december 2013 22:47 schreef Lemans24 het volgende:
And.... it's gone!
Maar goed dat ik die van eerder vandaag bewaard heb.
[ afbeelding ]
Is dat niet gewoon het gemiddelde waar hij naar toe trekt omdat het ver weg is.quote:Op donderdag 26 december 2013 22:47 schreef Lemans24 het volgende:
And.... it's gone!
Maar goed dat ik die van eerder vandaag bewaard heb.
[ afbeelding ]
Is ook een dag verder vooruit.quote:
Het ging om die blauwe lijn, in de grafiek van vanmorgen (9:50, bovenste).quote:Op donderdag 26 december 2013 22:49 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Is dat niet gewoon het gemiddelde waar hij naar toe trekt omdat het ver weg is.
quote:Want GFS is vandaag dan eigenlijk wel van het pad van de hoop afgegaan. Met weinig indrukwekkende oper runs, waarin zelfs het einde 1e decade blokkade bij Groenland nu al weer wordt afgebouwd met de variant met juist een sterk Azorenhoog met weinig indrukwekkende noordelijke aspiraties. De ensembles zijn weinig interessant met nog ruim 1 week meest bovennormale temperaturen en dal slechts een geleidelijke afbouw naar waarden die vandaag het laatste deel van de 16-daagse nog meer iets onder normaal zouden komen.
De Ec oper 00z was chaotisch qua drukverdeling met wel potentie, het ensemble van de Europeanen was dan wel kouder dan GFS maar uiteindelijk zelfs op zeer lange termijn licht winters te noemen.
Maar dan komt zojuist de moeder van alle models, want zo mag je de EC oper wel noemen, en zeker nu
Want zien we onderstaand een uitdraai van de 10-daagse, dan zien we de hoop op +96 uur, 1e kaart, met in het hoge Noorden een opening in de poolwervel, waardoor het aanwezige Poolhoog zich kan uitbreiden zuidwaarts.
En dat zien we het vervolg: geleidelijk steeds lagere temperaturen vanaf Oud en Nieuw, met tegen Driekoningen de échte winter in of dichtbij ons land.
Kortom, na deze Kerst gaan we hoopvol op naar 't nieuwe jaar, en met nog meer hoop daarna richting Driekoningen.
Mvg, Ronald.
Wel met de potentie voor meer though.quote:Op donderdag 26 december 2013 22:57 schreef Lemans24 het volgende:
Beide plaatjes doen het niet, is een forum met password.
Weerfictie, neem ik aan?
Een graadje nachtvorst op 5 januari, dat is wat ik zie.
Ach, het zal wel. Een paar dagen kou in januari is er ieder jaar. Maar echte winter slaan we eens een keertje over, dat wordt wel eens tijd.quote:Op vrijdag 27 december 2013 00:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wel met de potentie voor meer though.
Nu nog eens kappen met al die stormen en dan ben ik helemaal blij.quote:Op vrijdag 27 december 2013 01:07 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ach, het zal wel. Een paar dagen kou in januari is er ieder jaar. Maar echte winter slaan we eens een keertje over, dat wordt wel eens tijd.
voor de rest houden ze het in Limburg redelijk droog vandaag volgens mijquote:Op vrijdag 27 december 2013 11:31 schreef Johnfokk het volgende:
Opkomen ROT ivm voorbereiding hoogwater Maas
...
Echt hè, waarom kijken we eigenlijk nog naar die 15-daagse? Gisteravond stond er voor 5 januari 0 graden en sneeuw, vandaag voor diezelfde dag +10 graden met storm.quote:Op vrijdag 27 december 2013 13:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zoals ik al zei.
Mja. Soms zit het goed in de buurt, in ieder geval de eerste paar dagen wel. Daarna is het toch 9/10 koffiedik kijken.quote:Op vrijdag 27 december 2013 14:32 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Echt hè, waarom kijken we eigenlijk nog naar die 15-daagse? Gisteravond stond er voor 5 januari 0 graden en sneeuw, vandaag voor diezelfde dag +10 graden met storm.
Niet altijd zo negatief hequote:Op vrijdag 27 december 2013 14:32 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Echt hè, waarom kijken we eigenlijk nog naar die 15-daagse? Gisteravond stond er voor 5 januari 0 graden en sneeuw, vandaag voor diezelfde dag +10 graden met storm.
Je zou wel wat kou gewend moeten zijn na je kacheloze testwinter.quote:
"Schat ik ga 'even' het dak sneeuwvrij maken"quote:
Mijn rozen bloeien nog steeds.quote:Op vrijdag 27 december 2013 15:46 schreef Gummiebeer het volgende:
Ik zag dat de boterbloempjes en margrietjes alweer opkomen
Achtung! Dachlawine!quote:Op vrijdag 27 december 2013 18:16 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Stevig dak.
Een daklawine kan in zo'n geval ook nog best vervelend uitpakken.
Erg vreemde Level 1 zo boven Nederland of was dat gepruttel vandaag die level 1 gezien de tijden?quote:...S Norway, S Sweden, Denmark, NW Germany, Netherlands, Belgium, NW France to NW Iberia...
The track of the developing cyclone is forecast with a good accuracy and therefore the regions with the greatest threat of severe weather which is at least partly associated with convection are obvious. All past runs of GFS on Dec 26 show the greatest overlap of strong front-normal winds and instability around the south coast of Norway on Friday noon. It is likely that storms along the cold front will form a narrow line which will enhance the already given threat of severe winds. Some gusts are likely to exceed 33 m/s as the 850 hPa background flow is in order of 35 m/s, probably enhanced by convective downdraughts. In such a situation, there is also a slight risk of tornadoes as favourable kinematic conditions with very high SRH3 and SRH1 are expected. The area with the greatest threat of wind gusts > 33 m/s accompanied by deep moist convection is covered by a LVL2 area.
The other regions mentioned above do also experience some low-end instability combined with strong vertical shear and a quite intense background flow. Nevertheless, the front-normal wind components are considerably weak in the other regions which will reduce the chance of a linear MCS and therefore the risk of severe wind gusts. The whole region along the cold front will likely get enhanced SRH and strong LL shear, so a tornado is not ruled out either.
Binnen wel ja. Maar hoe minder stoken, hoe beter!quote:Op vrijdag 27 december 2013 16:12 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Je zou wel wat kou gewend moeten zijn na je kacheloze testwinter.
Het zich ontvouwen van potentieel een jaar zonder winter ook niet?quote:Op vrijdag 27 december 2013 22:47 schreef JDude het volgende:
Een beetje wind en regen is niet boeiend genoeg meer.
Wat is er leuk aan een jaar zonder winter?quote:Op zaterdag 28 december 2013 00:49 schreef Kowloon het volgende:
Wat is er nou leuk aan een jaar zonder winter?Als je het te koud vind kun je beter verhuizen want het klimaat gaat niet snel veranderen.
Winter hoort bij het Nederlandse klimaat, net als regen, storm, hittegolven en perioden met saai weer. Die afwisseling heb je in een groot deel van de wereld niet. De meeste gebieden mogen al in hun handjes knijpen met twee seizoen.
Begin voor wat? Mijn mening is eigenlijk heel simpel: voor echte zomers hoef je hier niet te blijven en kan je beter verhuizen naar Zuid-Europa en voor echte winters naar het noorden of de hogere delen van de Alpen. Relativeren wat er komt en elk seizoen heeft zo zijn charmes. Echte diepvries temperaturen of dikke pakketten sneeuw een maand lang mag van mij bestquote:Op vrijdag 27 december 2013 22:52 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Het zich ontvouwen van potentieel een jaar zonder winter ook niet?
We zijn er nog lang niet, maar nul Hellmannen in december voor De Bilt is alvast een mooi begin
twitter:WeermanRoel twitterde op zaterdag 28-12-2013 om 12:47:45Satellietbeeld 2e kerstdag. Mooi is de Genuadepressie (L) te zien, de stuwing boven Italië en de föhn in Oostenrijk http://t.co/rWWZw249Qh reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |