abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134555011
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 02:08 schreef Leandra het volgende:
Het lost de armoe op de lange duur niet op, want de armoe in dit land is vooral relatief, en dat verschil blijft.
Onzin. Armoede in relatieve zin is niet op te heffen, maar het gat tussen arm en rijk kan wel worden verkleind. Een verkleining van dat gat levert een gelukkigere samenleving op met minder sociale problematiek en criminaliteit.
pi_134555134
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 02:07 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Je kunt geen politiek beleid uitvoeren op basis van wetenschap omdat je dan twee fundamentele politieke vragen niet beantwoordt: Moet het collectief mensen in een armoedig situatie helpen? En wie moet daar voor opdraaien?
Het korten van mensen met een uitkering als zij "domme dingen" doen, zoals slordig gekleed op sollicitatiegesprek gaan is een voorbeeld van relevant politiek beleid. Volgens dit onderzoek zou dat dus averechts werken omdat je de "bandbreedte" van die mensen nog meer verkleint en ze dus nog sneller domme dingen laat doen. Daarmee verklein je dus hun kansen op de arbeidsmarkt, in plaats van ze extra aan te sporen een baan te vinden- wat officieel het doel van het kortingsbesluit is.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_134555334
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 02:23 schreef Leandra het volgende:

[..]

Van die 3200 gaat meer dan de helft naar de inwonende volwassen kinderen in de bijstand.

En het minimumloon levert meestal al meer op, want arbeidskorting, en qua toeslagen maakt het niets uit.
???????
Wat lees ik dan nou, hier een kennis komt b.v. vanuit de WW zou dan naar bijstand gaan dacht ik.
Verteld hij me dat hij niet voor bijstand in aanmerking komt omdat hij bij moeder thuis woont.
  zondag 22 december 2013 @ 13:08:20 #34
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_134555670
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 02:08 schreef Leandra het volgende:
Het lost de armoe op de lange duur niet op, want de armoe in dit land is vooral relatief, en dat verschil blijft.
Alle problemen zijn relatief. Criminaliteit is relatief, fileproblematiek is relatief, milieuvervuiling is relatief. De linkse en rechtse stokpaardjes zijn allemaal relatief.

Maar typisch genoeg wordt dit vooral bij armoede gezegd. Niet bij criminaliteit of uitkeringsfraude.

(en nogmaals: ook in absolute zin is armoede toegenomen, laten alle indicatoren zien...)
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_134555912
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 12:59 schreef john2406 het volgende:

[..]

???????
Wat lees ik dan nou, hier een kennis komt b.v. vanuit de WW zou dan naar bijstand gaan dacht ik.
Verteld hij me dat hij niet voor bijstand in aanmerking komt omdat hij bij moeder thuis woont.
Klopt als 1 persoon van de 2 ouders (die per persoon bijstand krijgen) werkt dan vervalt de bijstand voor beide ouders.. dus als 1 ouder geen werk kan vinden dan gaan ze er nada noppes niks op vooruit en zelfs op achteruit ivm vermindering van de toeslagen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_134555975
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 13:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Klopt als 1 persoon van de 2 ouders (die per persoon bijstand krijgen) werkt dan vervalt de bijstand voor beide ouders.. dus als 1 ouder geen werk kan vinden dan gaan ze er nada noppes niks op vooruit en zelfs op achteruit ivm vermindering van de toeslagen.
Ik twijfelde nou over wat me verteld werd toen ik dat lezen deed.
Ik dacht heeft hij me nu staan te beliegen?
pi_134557754
Onzin. Kwestie van verantwoordelijkheid nemen.
pi_134564049
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 13:16 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik twijfelde nou over wat me verteld werd toen ik dat lezen deed.
Ik dacht heeft hij me nu staan te beliegen?
als je een partner hebt die op 1 of andere manier geld binnenkrijgt dan krijg je geen of minder bijstand, behalve als je partner een bijstanduitkering krijgt. Dat wordt niet meegeteld vanwege 1 of andere magischreden. Daardoor kunnen beide mensen een bijstand uitkering krijgen. Maar oh wee als er 1 fulltime werkt, dan vervalt de bijstand voor de andere partner.
Op zich logisch, maar ik snap dan niet dat er wel 2x bijstand kan worden aangevraagd.

Dat hele vergelijk dat als alle 4 fulltime werken met minimumloon er meer geld binnenkomt, dat geloof ik wel, maar als er 1 van beide ouders werkt en de ander geen werk kan vinden dan geld dat niet en ga je er noppes nada niks op vooruit.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_134564122
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 13:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Alle problemen zijn relatief. Criminaliteit is relatief, fileproblematiek is relatief, milieuvervuiling is relatief. De linkse en rechtse stokpaardjes zijn allemaal relatief.

Maar typisch genoeg wordt dit vooral bij armoede gezegd. Niet bij criminaliteit of uitkeringsfraude.

(en nogmaals: ook in absolute zin is armoede toegenomen, laten alle indicatoren zien...)
Oh armoede is zeker toegenomen en de verschillen tussen arm en rijk ook. Maar is dat erg? Waren we in de jaren 80 niet gewoon flink doorgeschoten? In mijn ogen wel.
Gratis geld geven (ook al werkt het en zijn de voordelen groter en zijn de kosten lager) werkt gewoon niet omdat het tegen elk gevoel in gaat.
pi_134564219
Hier las ik ook over in de Groene Amsterdammer. Kwalijke zaak inderdaad.

Een basisinkomen lijkt me zeker geen slecht idee. Om in ieder geval te zorgen dat niemand zich zorgen hoeft te maken om zijn geld. Van daaruit creëer je omstandigheden die werken aantrekkelijker maken.
  zondag 22 december 2013 @ 16:31:03 #41
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_134564830
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 16:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Oh armoede is zeker toegenomen en de verschillen tussen arm en rijk ook. Maar is dat erg? Waren we in de jaren 80 niet gewoon flink doorgeschoten? In mijn ogen wel.
Gratis geld geven (ook al werkt het en zijn de voordelen groter en zijn de kosten lager) werkt gewoon niet omdat het tegen elk gevoel in gaat.
Waarom doorgeschoten? De economische groei was in de jaren 70 hoger en de criminaliteit lager. Waarom werkt het niet?

Nog los daarvan, mijns inziens zijn de bankiers en vastgoedmaffia de koningen van het 'gratis geld'.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_134564978
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 16:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Waarom doorgeschoten? De economische groei was in de jaren 70 hoger en de criminaliteit lager. Waarom werkt het niet?

Nog los daarvan, mijns inziens zijn de bankiers en vastgoedmaffia de koningen van het 'gratis geld'.
De cijfers doen er niet toe, het is het gevoel dat ertoe leidt dat men niet wilt dat er gratis geld wordt weggegeven...
Het is trouwens ook cultuurgebonden, dit idee zal er nooit en te nimmer in bv de VS komen.
De economische groei in de jaren 70 kan ook heel goed door andere dingen komen. In de jaren 90 was er ook grote groei namelijk, net zoals in 2002-2007.
pi_134567187
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 16:16 schreef robin007bond het volgende:
Hier las ik ook over in de Groene Amsterdammer. Kwalijke zaak inderdaad.

Een basisinkomen lijkt me zeker geen slecht idee. Om in ieder geval te zorgen dat niemand zich zorgen hoeft te maken om zijn geld. Van daaruit creëer je omstandigheden die werken aantrekkelijker maken.
In sprookjesland misschien.

Wie gaat dat betalen?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_134567328
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 17:21 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Wie gaat dat betalen?
De staat. Afgezien van de (aanzienlijke) eenmalige kosten die gepaard gaan met de overgang is het niet duurder dan het huidige complexe systeem van toeslagen, uitkeringen, minimumlonen etc. Zaken die allemaal kunnen komen te vervallen als je een basisloon invoert.
pi_134567530
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 17:24 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

De staat. Afgezien van de (aanzienlijke) eenmalige kosten die gepaard gaan met de overgang is het niet duurder dan het huidige complexe systeem van toeslagen, uitkeringen, minimumlonen etc. Zaken die allemaal kunnen komen te vervallen als je een basisloon invoert.
En dat streept allemaal netjes tegen elkaar weg? Ook nu er steeds meer werklozen bijkomen?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_134567644
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 17:29 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

En dat streept allemaal netjes tegen elkaar weg? Ook nu er steeds meer werklozen bijkomen?
Redelijk ja. Ook de noodzaak voor bijvoorbeeld fraudepreventie en onderzoek vervalt bijvoorbeeld. Ons uitkeringen en toeslagensysteem is door de complexiteit echt bizar duur.
Natuurlijk krijg je hier wel veel meer werklozen door doordat het halve ambtenarenapparaat afgeschaft kan worden. Maar dat sluit weer mooi aan bij de politieke wil van de regeringspartijen.
pi_134569230
Constante geldzorgen en schuldgevoelens maakt mensen gewoon kapot. Als gevolg daarvan heeft zelf nadenken geen enkele nut meer. Dat wil niet zeggen dat mensen zelf niet meer kunnen nadenken, het heeft alleen geen enkele zin meer.
pi_134570612
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 17:29 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

quote:
Dit artikel geeft er allemaal antwoorden op.

Het effect op het geven van gratis geld aan daklozen was erg positief. Het gros had juist weer werk gevonden. Daarnaast schrap je dus heel de bestaande sociale zekerheid en de daarbij behorende baantjes, plus je bespaart kosten wegens minder criminaliteit.

Zelfs de zorgkosten leken door deze maatregelen te dalen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-12-2013 18:50:29 ]
pi_134570730
quote:

[..]

Wie gaat dat betalen?
Betaal ik daar niet al standard voor in de vorm van premie volkverzek?
Die zal volgens mij ook niet minder worden lijkt me, als het zo is?
En dan betaal ik nog liever voor een inwoner van mijn land.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-12-2013 18:58:10 ]
pi_134570848
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 18:50 schreef robin007bond het volgende:

[..]

[..]

Dit artikel geeft er allemaal antwoorden op.

Het effect op het geven van gratis geld aan daklozen was erg positief. Het gros had juist weer werk gevonden. Daarnaast schrap je dus heel de bestaande sociale zekerheid en de daarbij behorende baantjes, plus je bespaart kosten wegens minder criminaliteit.

Zelfs de zorgkosten leken door deze maatregelen te dalen.
In dit artikel wordt er geld gegeven aan mensen die totaal aan de grond zitten en in de echte diepe shit zitten, al meerdere jaren.

Dit betekent niet dat je iedereen, die dit niet hebben meegemaakt, ook op dezelfde manier moet zien. Die gaan er anders mee om.
pi_134571106
http://www.arjennijeboer.(...)ij-het-basisinkomen/
Ook interessant trouwens

DIt vond ik een mooi gedeelte
quote:
De voorstanders komen met allerlei nogal aanvechtbare argumenten voor het basisinkomen. Het meest in het oog springt wel het argument dat mensen recht hebben op inkomen, wat dan verwoord wordt als een recht op het fysieke bestaan. Het probleem met zon voorstelling is dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen negatieve en positieve rechten. De klassieke grondrechten (recht op vrijheid van meningsuiting, van vereniging en godsdienst enz.) zijn in feite negatieve rechten. Mijn rechten worden al gerespecteerd wanneer anderen zich onthouden van actie die bovendien volgens diezelfde zienswijze per definitie ongeoorloofde actie inhoudt. Maar een recht op inkomen voor mensen die niet werken, is een positief recht: het betekent tegelijkertijd een plicht voor de mensen die wel werken om naast hun eigen inkomen, ook het inkomen van de niet-werkenden op te brengen. Anderen moeten zich dus niet onthouden van iets om mijn rechten te respecteren, maar integendeel juist tijd en energie spenderen. Dat is onrechtvaardig.
Iemand die stelt dat je niet gedwongen mag worden om te werken, heeft natuurlijk gelijk in de zin dat slavernij terecht verboden is. Maar de Nederlandse staat dwingt niemand tot werken ze houdt hoogstens op iemand van een inkomen te voorzien als diegene aangeboden werk weigert. Als de gemeenschap verplicht is om mensen te onderhouden die zelf geen bijdrage willen leveren, dan komt dat neer op een dwang voor belastingbetalers. Niemand pleit voor vrijwilligheid als het om belasting betalen gaat.
quote:
Bureaucratie

Veel wordt verwacht van de kostenbesparingen op de uitvoering van de sociale zekerheid die het basisinkomen op zou leveren. Het idee is immers dat het basisinkomen de bestaande sociale zekerheid grotendeels vervangt, wat een vereenvoudiging betekent, en omdat je naast het basisinkomen ongelimiteerd mag bijverdienen hoeft er niet meer gecontroleerd te worden op uitkeringsfraude. Dat beeld lijkt te rooskleurig. Ten eerste wordt het grootste deel van de kosten van de sociale zekerheid nog altijd gevormd door de uitkeringen en slechts een klein deel door de uitvoering. Ten tweede is een basisinkomen op het niveau van het huidige sociale minimum onbetaalbaar en leidt dit zeer waarschijnlijk tot een te grote daling van het arbeidsaanbod. Daarom bepleiten de meeste voorstanders een lager basisinkomen van bijvoorbeeld 50% van het sociaal minimum. Maar er is een harde kern van mensen die ook straks niet kan werken; denk aan volledig arbeidsongeschikten, invaliden, moeders van zeer jonge kinderen, enz. Er zal dus een amtenarenapparaat over moeten blijven om vast te stellen wie dat zijn, te controleren of zij geen onterechte aanspraken maken op toeslagen, enz. Bovendien blijft onder het basisinkomen nog steeds het onderscheid tussen wit werken en zwart werken bestaan, en kan er dus fraude worden gepleegd.
De rest moeten jullie zelf maar lezen, het stukje is te groot om hier helemaal te qouten.

[ Bericht 48% gewijzigd door sjorsie1982 op 22-12-2013 19:09:47 ]
pi_134571489
quote:
Het basisinkomen lijkt een goed idee. Zeker gezien de onderzoeken die er gedaan zijn in het verleden zoals Rutger Bregman laat zien. Hieruit blijkt practisch unaniem dat het geven van geld inderdaad helpt. De enige reden voor deze goede resultaten is echter dat de, relatief, kleine groepen mensen, die het gratis geld gekregen hebben, de reden zijn dat dit werkt. Zij worden in het bestaande systeem bevoordeeld ten opzichte van de overigen in de samenleving, die niet het geld krijgen. Het is hetzelfde als winnen van een loterij. Iedereen om de winnaar heen blijft op hetzelfde niveau, terwijl de winnaar zelf er op vooruit gaat. Het is dan ook logisch dat het met de mensen die gratis geld krijgen beter gaat. Krijgt iedereen een basisinkomen dan wordt daarmee het inkomensverhogende element teniet gedaan dat nu zo evident is. Uit diezelfde onderzoeken komt ook naar voren dat het de onafhankelijkheid die mens sterk maakt. Waarom zou dan gekozen dienen te worden voor totale afhankelijkheid van de overheid door middel van een basisinkomen waar de mens zelf niets over te zeggen heeft?

Het basisinkomen is dan ook een fausse idée claire. Een helder, maar misgevat idee. De totale invoering ervan zorgt ook direct voor het totale tenietdoen van het beoogde effect. Uiteindelijk wordt de overheid opgezadeld met extra uitgaven, terwijl de beoogde effecten genivelleerd zullen worden door de prijsvorming. De enige manier om dat tegen te gaan is het vaststellen van prijzen voor alle producten en de manier waarop ze geproduceerd worden. Voor meer informatie daarover verwijs ik u graag naar de geschiedenis.
http://www.vrijspreker.nl/wp/2013/10/basisinkomen-als-oplossing/
  zondag 22 december 2013 @ 20:25:50 #54
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_134575237
quote:

[..]

Wie gaat dat betalen?
Die paar miljard is het probleem niet.

Zie hoeveel geld er wordt verkwist aan banken en straaljagers bijv.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_134579031
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 06:35 schreef Lyrebird het volgende:
Het zal best dat arme mensen zwaar in de stress schieten als ze een hoge rekening krijgen. En dat ze door die stress domme dingen gaan doen.

Van de andere kant moeten we nu ook weer niet doen alsof het leven vol zit met het oplossen van differentiaalvergelijkingen en integralen.

Als je je school afmaakt, als je jezelf niet volstouwt met drank en drugs, als je een maatje weet te vinden die je op het rechte pad houdt, en als je minder geld uitgeeft dan dat je binnenkrijgt, dan heb je de belangrijkste ingredienten om niet financieel in de problemen te raken.

Ik heb een tijdje in Boston gewoond, en daar had de krant een rubriek over mensen die niet rond konden komen. Dan kwam er zo'n miep aan het woord die $130.000 per jaar verdiende, en die aan het einde van de maand geen geld meer had om eten te kopen. Maar ze had bijvoorbeeld wel een abonnement bij de gym (terwijl je ook buiten hard kunt lopen).
Dat steekt bij mij ook nogal; het is helemaal niet zo schokkend om normaal te kunnen leven voor de gemiddelde persoon. Alleen wanneer je echt iets hebt, wat je functioneren beperkt, of er overkomt je iets heel ongelukkigs, maar voor de rest is het allemaal slappe hap.

Maar zelfkritiek is hedentendage taboe en er is een hele zieligheidsindustrie die wel in stand moet worden gehouden. Ik heb me dan ook nogal geërgerd aan een artikel in het lokale sufferdje over een Basis Inkomen Partij.

Het lijkt er nog steeds op dat je juist gestraft wordt voor normaal en verstandig gedrag, terwijl mensen die, aantoonbaar, stomme dingen doen daar niet voro op hun bek gaan.
  zondag 22 december 2013 @ 21:24:31 #56
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_134579404
Hoeveel mensen zijn dat? Die 'aantoonbaar stomme dingen doen'.

Dit wordt vaak tot immense proporties opgeblazen. Zie dus ook dat het bedrag van 3000 euro bijstand per maand slechts om 4000 gezinnen ging.

Bankiers, die doen pas stomme dingen. En gaan niet op hun bek.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 22 december 2013 @ 21:27:32 #57
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_134579646
wat een bagger :')
pi_134581336
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 21:24 schreef Klopkoek het volgende:

Dit wordt vaak tot immense proporties opgeblazen. Zie dus ook dat het bedrag van 3000 euro bijstand per maand slechts om 4000 gezinnen ging.

Het ging niet om 4000 gezinnen, het ging om een beperkt aantal binnen een groep van totaal 4000 man.
pi_134582659
quote:

Vrij vaak zelfs.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_134583369
quote:

Weinig mensen? Sommige bedrijven leunen op mensen die domme beslissingen maken; denk maar aan eens aan mensen die op afbetaling spullen kopen of dubieuze leningen aangaan voor consumptiegoederen.

Dat zijn typisch de symptomen die je in de schuldenvermaakprogramma's (zo noem ik ze maar even) steeds tegen zult komen. Helaas ben ik het in deze dus niet met je eens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')