Daar had ik helemaal niet aan gedacht , chimichurri vind ik een betere optie, ik denk dat ik ga switchen, bedanktquote:Op woensdag 18 december 2013 13:34 schreef minilot het volgende:
[..]
Bedoel je daar een romige knoflooksaus mee, zoals je die vaak tegenkomt bij Amerikaanse surf&turf-recepten?
Kan, maar om het wat interessanter en minder 'zwaar te maken' zou je ook kunnen denken in de richting van chimichurri, mojo verde of een vergelijkbare 'koude' saus/dressing op basis van gepureerde rauwe knoflook, heel veel verse peterselie, koriander, olie, zout en limoen. Heel fris en pittig, heel lekker bij een stoer stuk koe (jammer dat je niet voor de picanha bent gegaan!) en net zo lekker bij garnalen.
[ afbeelding ]
Mijn skills zijn niet zo goed, maar op zich wel het proberen waardquote:Op woensdag 18 december 2013 13:39 schreef Myraela het volgende:
[..]
Zonde van het geld, gewoon zelf vast bolletjes scheppen van te voren en die in de vriezer bewaren.
Oeee, dat is een ontzettend lekker recept! In de salsa gaat natuurlijk een flinke hoeveelheid paprika, dus daarmee heb je in elk geval al een groentencomponent. Serveer je er ook nog iets aan koolhydraten bij? Pasta, aardappel, rijst - zoiets? Of een homp goed brood? Dat heeft natuurlijk ook zo z'n invloed op een passend groente-bijgerecht.quote:Op dinsdag 17 december 2013 21:28 schreef roos85 het volgende:
Op kerstavond wil ik zalm met een paprika hazelnoot salsa (Ottolenghi) serveren, maar ben er qua groente bijgerecht er nog niet uit.
Jullie advies?
Ha, tof dat het zo geslaagd was, maar bedank vooral jezelf ervoor! Jij hebt het gemaakt, ik heb alleen maar wat recepten opgesnord.quote:Op dinsdag 17 december 2013 21:40 schreef Sts het volgende:
De labneh was goedgekeurd door mijn prof die een aantal jaar in Israël heeft gewoond. *glim*
En de recepten van de paté en truffels werden ook vaak gevraagd, dus zeer geslaagd allemaal. Nogmaals dank minilot
Wat gaaf én handig dat je daar dan zo'n grote voorraad zoetigheid aan overhoudt!quote:Op
dinsdag 17 december 2013 21:15 schreef SV-tje het volgende:
We zouden dit jaar na 3 jaar bij ons bij m'n zwager en schoonzus gaan eten. Maar gisteren kwam het verzoek of we toch allemaal wat wilde meenemen. Aangezien ik afgelopen zondag deel 2 heb gehad van de gevorderde patisserie cursus bij Robert van Beckhoven en mijn vriezer vol ligt met zoetigheid, heb ik gezegd dat ik voor de dessert zal zorgen. Ik wil de volgende dingen meenemen:
Zo'n ijsbolschepding even voordat je een bolletje schept telkens even onder een hete kraan houden. De bolletjes op een bakpapiertje bewaren. Kan niet fout gaan.quote:Op woensdag 18 december 2013 13:51 schreef RoelerMF het volgende:
[..]
Mijn skills zijn niet zo goed, maar op zich wel het proberen waard
Oe, dat klinkt goed! Receptje?quote:
Idem!quote:spitskoolcrème
Ik eet heel vaak veganistisch, en weet inmiddels wel dat voor verschillende soorten recepten heel verschillende vervangingingen voor koemelk geschikt zijn. Rijstmelk, kokosroom, cashewnotenpuree - het is maar net welk toetje je wilt maken.. Laat maar weten als je een vervanging zoekt binnen een specifiek toetjesrecept.quote:Nagerecht: -> vooral lastig omdat ik geen koemelk mag gebruiken
Serveer je je coquilles koud? Zo ja, dan tegelijk opdienen. Staat fijn uitnodigend.quote:- Amuses tegelijk opdienen als voorgerecht of na elkaar?
quote:Op dinsdag 17 december 2013 23:24 schreef Probability het volgende:
En misschien dat ik nog een dessert maak voor als ik met familie 2e kerstdag eet, weet alleen niet of dat lekker is, 2 dagen van te voren klaarmaken?
O kijk, Probs en Uniek in het topic! Leuk!quote:
Da's wel heel weinig info.quote:Op dinsdag 17 december 2013 22:48 schreef Sjaapje het volgende:
Wegens buitenlandse omstandigheden zit ik waarschijnlijk alleen op kerstavond, heb normaal wel al vanaf de namiddag vrij. Iemand inspiratie of tips voor een eenpersoonsmenu (mag dag nadien ook wel lekker zijn opgewarmd in de microgolf op mijn werk...). Keuken hier is niet fantastisch maar meeste dingen lukken wel....
Ook voor jou: heb je wat concretere voorkeuren? Dat zoekt makkelijker mee voor de rest van ons.quote:Op dinsdag 17 december 2013 23:23 schreef FutureFairytale het volgende:
Dan soep, hoofd en na moet ik ook nog verzinnen
Wat een lief toetje!quote:Op woensdag 18 december 2013 00:13 schreef RoelerMF het volgende:
En bij het nagerecht een zoete dessertwijn
Als je het ooit nog eens maakt: minder rode peper erin dan.quote:Op woensdag 18 december 2013 15:11 schreef rhubarb het volgende:
Ik heb de soep der soepen nu 2 x uitgeprobeerd, beide keren te pittig...
De Sligro had een flinke selectie, maar ik zag er vanmiddag nog een stuk of drie van staan bij de Mitra. Ik neem aan dat een grote Gall & Gall ook wel ijswijn heeft, maar daar kom ik nooit, dus dat weet ik niet zeker.quote:
Sligro heb ik geen pasje, en Mitra zit hier nietquote:Op woensdag 18 december 2013 15:27 schreef minilot het volgende:
[..]
De Sligro had een flinke selectie, maar ik zag er vanmiddag nog een stuk of drie van staan bij de Mitra. Ik neem aan dat een grote Gall & Gall ook wel ijswijn heeft, maar daar kom ik nooit, dus dat weet ik niet zeker.
Herkenbaar!quote:Op woensdag 18 december 2013 15:03 schreef habitue het volgende:
2e sessie boodschappen gedaan. Als ik het in sessies doe, lijkt het alsof het minder geld kost.![]()
![]()
Lekkere Rioja uit 2005 en goede Chardonnay gekocht, en nog Limoncello voor het nagerecht.
Deze paprikasoep(en) een idee?quote:Op woensdag 18 december 2013 16:03 schreef Skwish het volgende:
Ik ben aangewezen om voor 1e kerstdag voor 6 personen soep te maken. Heel soms maak ik (chinese) tomatensoep (kant en klaar pakje) met soepvlees/soepgroente en wat vermicelli/rijst.
Dit is vrij standaard en nogal vullend op de maag. Iemand nog leuke recepten om een (makkelijke) tomaten of paprika soep te maken zonder een kant en klaar pakje te moeten gebruiken.
Een vegetariër eet ook geen vis. Die van jou wel? Dan is het een pescotariër.quote:Op woensdag 18 december 2013 17:28 schreef vliegmeis het volgende:
Nu is mijn probleem het hoofdgerecht voor de vegetarier. Ik wil voor haar ook een mooi hoofdgerecht maken wat niet te ingewikkeld is, ook omdat ik maar 4 gaspitten heb en al 8 biefstukken moet bakken. Heeft iemand ervaring met een visje met rode wijnsaus? Of toch een stuk vis en dan een anders sausje erbij? Ik hoop dat iemand mij kan helpen aangezien ik zelf mijn inspiratie een beetje kwijt ben
Heb ik al eens eerder gemaakt en vond ze inderdaad erg lekker, hier het recept.quote:Op woensdag 18 december 2013 15:09 schreef minilot het volgende:
Op dinsdag 17 december 2013 22:12 schreef SV-tje het volgende:
- Kruidenbeignet
Oe, dat klinkt goed! Receptje?
Inmiddels heeft m'n zus beslist en is het deze geworden Kalfsentrecote met tagliatelle van courgette en pistachepestoquote:Op woensdag 18 december 2013 15:09 schreef minilot het volgende:
spitskoolcrème
Idem! Ik zou voor dat hoofdgerecht gaan, lijkt me het lekkerst
quote:Op woensdag 18 december 2013 15:09 schreef minilot het volgende:
Wat zijn verder je wensen omtrent het dessert? Wat vinden jij en je eters heel erg lekker, wat lijkt je leuk om te maken?
Ik heb inderdaad een ijsmachine. M'n vriend en ik houden allebei heel erg van toetjes m'n ouders wat minder, dus het moet niet heel zoet en zwaar zijn. Ik vind het leuk om te bakken (vandaar ook de patisserie workshop). En we houden allemaal niet van kokos. Verder hierover nog niet veel ideeen buiten dan misschien macaron omdat dat er leuk uitziet (en met een lekker vulling ook lekker is).
Coquilles wordt lauwwarm, maar dat moet ook geen probleem zijn bij gelijk opdienen.quote:Op woensdag 18 december 2013 15:09 schreef minilot het volgende:
Serveer je je coquilles koud? Zo ja, dan tegelijk opdienen. Staat fijn uitnodigend.
Alles wat we maken mogen we meenemen (en dat is in 2 dagen heel veel). Ik heb nu de basiscursus en gevorderden cursus gedaan, er is nu nog 1 vergevorderden cursus, maar dit zijn wel 3 losse cursussen.quote:Op woensdag 18 december 2013 14:49 schreef minilot het volgende:
[..]
Wat gaaf én handig dat je daar dan zo'n grote voorraad zoetigheid aan overhoudt!Ben je nu klaar met de cursus, of volgen er hierna nog meer lesdagen? En heb je nog toffe patisserie-tips voor onze kerstmaaltijden?
![]()
Misschien is (het recept van) zo'n standaard tomatensoeppakket van de Appie wat voor je dan? Alle ingrediënten bij elkaar in 1 verpakking, erg makkelijk en kan ook aangevuld worden met dingen zoals paprika of soepballetjes.quote:Op woensdag 18 december 2013 16:03 schreef Skwish het volgende:
Ik ben aangewezen om voor 1e kerstdag voor 6 personen soep te maken. Heel soms maak ik (chinese) tomatensoep (kant en klaar pakje) met soepvlees/soepgroente en wat vermicelli/rijst.
Dit is vrij standaard en nogal vullend op de maag. Iemand nog leuke recepten om een (makkelijke) tomaten of paprika soep te maken zonder een kant en klaar pakje te moeten gebruiken.
een pasta gerecht zie ik niet echt iets dat bij de rest van het kerst eten past. verse pasta is wel lekker maar wordt door de "eters"gezien als hoofdgerecht.quote:Op woensdag 18 december 2013 20:18 schreef Myraela het volgende:
Dat zijn toch bijna geen beperkingen joh. Zelf ravioli maken?
Wat is de rest van het menu dan?quote:Op woensdag 18 december 2013 21:07 schreef z80 het volgende:
[..]
een pasta gerecht zie ik niet echt iets dat bij de rest van het kerst eten past. verse pasta is wel lekker maar wordt door de "eters"gezien als hoofdgerecht.
Dat is niets nieuwsquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 18-12-2013 21:13:39 ]
quote:Op woensdag 18 december 2013 21:13 schreef SpaceInvaders het volgende:
[..]
Dat is niets nieuws![]()
Ach ik heb een simpel maar acceptabel menu samengesteld vind ikHad je dat al gepost hier? Want ik wil alles weten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Geloof het niet maarrrquote:Op woensdag 18 december 2013 21:14 schreef Myraela het volgende:
[..]
Had je dat al gepost hier? Want ik wil alles weten.
Ja het is prima maar ik had het graag wat specialer gewild, achja, ooitquote:Op woensdag 18 december 2013 21:21 schreef Myraela het volgende:
Klinkt als een prima menu, lekker hollands maar voor zulke mensen is dat wel het beste ja.
Ik vind koken dan ook wel een stuk minder leuk.
Mijn familie eet wel bijna alles. Maar tegelijkertijd zouden ze net zo blij zijn met een bord boerenkool met worst.
Nee hoor zo zijn heel veel mensen, een groot gedeelte durft niet eens iets nieuws te proeven.quote:Op woensdag 18 december 2013 21:26 schreef MaximusTG het volgende:
Ken het gevoel ja, zulke zeikerds zijn het allemaal.. Alles wat je tegenkomt kan meteen worden afgeschoten omdat er altijd wel iemand is die "ut nie lus".
Uiteindelijk komt het menu dan altijd op hetzelfde neer, geen speciale smaken/gerechten. Geen zak aan om te koken dus..
Of ben ik nu erg pessimistisch![]()
?
Nee hoor zo omschrijf je het precies goed.quote:Op woensdag 18 december 2013 21:26 schreef MaximusTG het volgende:
Ken het gevoel ja, zulke zeikerds zijn het allemaal.. Alles wat je tegenkomt kan meteen worden afgeschoten omdat er altijd wel iemand is die "ut nie lus".
Uiteindelijk komt het menu dan altijd op hetzelfde neer, geen speciale smaken/gerechten. Geen zak aan om te koken dus..
?
Thx, ik zal morgen kijken bij de appie. Hopelijk ook voor 6 personen of de ingredienten die je makkelijk kan aanvullen.quote:Op woensdag 18 december 2013 20:07 schreef Holyme het volgende:
[..]
Misschien is (het recept van) zo'n standaard tomatensoeppakket van de Appie wat voor je dan? Alle ingrediënten bij elkaar in 1 verpakking, erg makkelijk en kan ook aangevuld worden met dingen zoals paprika of soepballetjes.
Verder lees ik hier regelmatig even mee, wat komt er veel lekkers én moois voorbij! Heb al aardig wat links opgeslagen
pasta is in de zuidelijke landen inderdaad een voorgerecht hier wordt het maar als hoofdmaaltijd gezien.quote:Op woensdag 18 december 2013 21:09 schreef Myraela het volgende:
[..]
Wat is de rest van het menu dan?
En volgens mij is ravioli een best gebruikelijk voorgerecht.Bedoel, geen bord vol, maar gewoon een paar met een botersausje.
echt moeilijke eters zitten niet aan tafel. maar met bepaalde dingen moet ik wel rekening houden.quote:Op woensdag 18 december 2013 21:26 schreef MaximusTG het volgende:
?
grootste "probleem" zijn eigenlijk de kinderen. niet omdat ze niets lusten maar omdat ik bepaalde ingrediënten niet kan gebruiken. daarbij komt nog dat ik zelf ook allergisch ben voor bepaalde voedingsmiddelen om het makkelijk te maken.quote:Op woensdag 18 december 2013 21:33 schreef MaximusTG het volgende:
De oplossing is natuurlijk om mensen gewoon voor het eten uit te nodigen, zelf een menu te bedenken, en als ze het dan écht niet lusten een alternatiefje achter de hand hebben.
Maar ja, kerst he, das vaak met familie. Dus word je geacht rekening met mensen te houden omdat je toch al "weet" wie wat niet lust..
Kinderen zijn van die wezens waar je geen rekening mee moet houden, maar gewoon een alternatief moet bieden.quote:Op woensdag 18 december 2013 21:39 schreef z80 het volgende:
[..]
grootste "probleem" zijn eigenlijk de kinderen. niet omdat ze niets lusten maar omdat ik bepaalde ingrediënten niet kan gebruiken. daarbij komt nog dat ik zelf ook allergisch ben voor bepaalde voedingsmiddelen om het makkelijk te maken.
Paddenstoelensaus?quote:Op woensdag 18 december 2013 21:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik heb een vrij simpel hoofdgerecht: hertenbiefstukjes, aardappelkroketjes en sperziebonen met spekjes.
Maar ik zoek nog een saus/aankleding bij de hertenbiefstukjes. Beperking: niet zoet en géén combi van zoet en hartig (dus niets met vruchten/honing/whatever), en makkelijk te bereiden/foolproof.. Moet natuurlijk wél goed combineren met hertenbief
Iemand een idee?
Lijkt me wel watquote:
In de oven op 40 graden.quote:Op woensdag 18 december 2013 21:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Lijkt me wel watIets met paddenstoelen past vast goed bij wild
![]()
*nu nog lekker en simpel recept vinden*
En hoe hou je de bief warm (en niet te gaar/uitdrogend) terwijl je de saus maakt?
Ik denk hetzelfde als normale biefstuk, je moet het sowieso even laten rusten. Dus op een bordje onder wat aluminium.quote:Op woensdag 18 december 2013 21:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Lijkt me wel watIets met paddenstoelen past vast goed bij wild
![]()
*nu nog lekker en simpel recept vinden*
En hoe hou je de bief warm (en niet te gaar/uitdrogend) terwijl je de saus maakt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |