abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134473875
quote:
Volgens de EFSA wiens medewerkers betaald worden door de bedrijven die het proberen te verkopen. :')
Zie mijn eerdere reactie en de reportage waarnaar ik verwees.
De Americanen zijn van mening dat aspartaam niet veilig is. Maar goed, het punt is natuurlijk niet of dat het wel of niet veilig is wanneer je een realistische dosis hiervan inslikt, het punt is dat de consument zelf moet kunnen bepalen of dat hij het wel of niet inneemt - waarvoor het dus noodzakelijk is dat de consument weet wat hij inneemt, wat inhoudt dat dit correct op de etiketten moet staan wat enkel kan worden gegarandeerd indien er voldoende steekproeven worden gehouden en het voldoende zwaar wordt bestraft als bedrijven zich niet aan de spelregels houden - en dat als er twijfel is over de veiligheid dat de overheid dan limieten (kan ook 0 zijn) oplegt.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bram_van_Loon op 20-12-2013 00:25:37 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_134474087
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 18:33 schreef Paper_Tiger het volgende:
Controleren van voedsel moet de consument zelf doen en niet de overheid.
Voor de vierde keer in deze draad: en/en, niet of/of. De burger moet meer zijn verantwoordelijkheid nemen, de overheid moet de burgers beschermen, ook omdat verreweg de meeste burgers irrationeel handelen (onnozelheid en gebrek aan kennis) met de aankoop van voedsel en die irrationele aankoopimpulsen van de meerderheid van de burgers mede bepaalt wat de verstandigere minderheid van de burgers kan kopen. Alleen al het feit dat verreweg de meeste burgers niet de etiketten lezen is zeer veelzeggend. Ja, ik lees altijd de etiketten en als ik een stof niet ken of een stof enkel met een E-nummer wordt vermeld dan zoek ik eerst op wat die stof is voordat ik eventueel dat product koop. Maar helaas behoor ik op dat vlak tot een zeer kleine minderheid van de mensen.

quote:
De overheid kan zichzelf nu al niet financieren en ik hoor jou in elk topic pleiten voor nog meer overheid.
Dat is natuurlijk een volslagen kulargument aangezien je zulke controles kan financieren met de opbrengst van boetes. Zolang een wet voldoende wordt overtreden en het probleem dus voldoende groot is krijg je voldoende boete-inkomsten, als die boete-inkomsten dalen dan is het probleem voldoende verminderd. Hoe dan ook, het handhaven is geen enkek probleem. Inderdaad, ik ben geen liefhebber van de nachtwakerstaat die jij en jouw peers (libertariërs) graag willen. Maar hier geen discussie over het libertarisme alsjeblieft, daar hebben we niet voor niets een aparte draad voor. ;)
#NoDAPL
pi_134476591
Kortom Bram, het minderwaardigheidsargument. De burger is te debiel en te stom om zelf tot de juiste conclusies te komen.

Maar een overheid gecreëerd uit dezelfde burgers weet het wel beter.

Wel handig voor de grote bedrijven, weten ze direct wie ze moeten manipuleren. Stuk makkelijker dan een complete bevolking natuurlijk.
pi_134577104
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 01:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
En wat als de meeste mensen wegens een gebrek aan kennis en een teveel aan ignorance de verkeerde keuzes maken met als gevolg dat de persoon die wel gezond wil eten niet of moeilijk gezondere producten kan kopen?
Ik ben bewust ook op beweging ingegaan. De overheid zou veel meer kunnen - en naar mijn stellige overtuiging dus ook moeten - doen om meer bewegen te stimuleren en te faciliteren. Als iemand echt niet wil dan kan je daar weinig aan doen, prima. Het kan wel laagdrempeliger worden gemaakt.
Ja, helaas kan je niet alle milieufactoren in de hand hebben maar een kansreductie van bijv. 80% (wellicht haalbaar met zowel betere voeding als meer en intensievere beweging) vind ik een prachtige winst. Ongelukkige genetische mutaties - een inherent gevolg van evolutie - en micro-organismes zullen we helaas tot op zekere hoogte moeten accepteren. Laten we wel wezen, de meeste aandoeningen zijn multifactorieel. Zelfs als een of andere bacterie of virus een belangrijke contributerende factor is tot die ziekte dan nog maakt het enorm veel verschil uit als je lichaam goed functioneert doordat je verder kerngezond en superfit bent. Inderdaad, stress is nog een sterk onderschat probleem.
Ik maak me geen illusie dat we in de komende decennia onze gezondheid voor 100% in de hand gaan hebben maar we kunnen veel meer doen dan dat we nu doen qua voeding, beweging, reductie van toxische stoffen (voeding, roken (daarom is die beschermende wetgeving en het handhaven van dit zo ongelofelijk belangrijk), ...) etc
Laten we doen wat we wel kunnen doen en niet fatalistisch dat laten omdat we niet alles in de hand hebben.
Wat betreft gebrek aan kennis snijdt het mes aan twee kanten mijns inziens:
- Enerzijds zijn (te?)veel mensen totaal niet geïnteresseerd in voedsel en hoe het wordt geproduceerd. Maar dan wel gaan huilen als er gekke dingen worden waargenomen. Die binding met voedsel loslaten zie ik als je eigen stomme schuld; het kost heel weinig moeite om op een etiket te kijken en onderscheid te maken bij het kopen van eten.
- Anderzijds is informatie op het gebied van voeding en gezondheid op zijn zachtst gezegd nogal lastig uit echt objectieve bronnen te krijgen. Naast allerlei (overdreven) alarmerende sites heb je aan de andere kant ook sites die vroegere regels nog steeds als mantra aanhouden (zoals dat vet slecht is), terwijl de achterliggende onderzoeken volledig onderuit gehaald zijn. Propaganda van verschillende kanten is lastig te onderscheiden van objectievere informatie.

Desondanks weet iedereen dat je niet teveel van iets moet eten, dat een beetje afwisseling geen kwaad kan en dat je bij voorkeur minder bewerkt eten moet consumeren. Dat de consument dom is betwijfel ik; de consument is willens en wetens dom en lui. Zoek het dan ook maar uit zou ik zo zeggen.

Wat betreft ziektes en dergelijke; misschien zouden we ons minder moeten richten op het in leven blijven, maar meer op kwaliteit van leven gaan inzoomen. En dieet heeft mijns inziens helemaal niet zoveel invloed, tenzij je extreme dingen gaat doen.

Als laatste; in de VS is er geen regering, het is een verlengstuk van het bedrijfsleven, en je ziet dat allerlei ranzige toestanden daar zijn toegestaan (CAFOs, BST, Ractopamine, GMO gewassen), maar dat er ook een tegenbeweging is die zich juist daartegen afzet en nota bene door de overheid aldaar wordt tegengewerkt. Mensen hebben altijd keuzes en ze moeten de vrijheid hebben en houden om die te maken. Een overheid moet er alleen zijn om te zien of aan bepaalde basisregels wordt voldaan en om voor voedselveiligheid te zorgen (geen Chinese toestanden dus). De overheid moet niet gaan doen alsof ze meer weet dan de wetenschap, en mensen opleggen hoe en wat ze moeten eten.
pi_134577668
Er zijn etiketen die zie ik nog niet met een vergrootglas of kan ik nog niet ermee lezen, dat roken schadelijk is staat overal groot erop maar eteketen ik weet het niet, volgens mij word het ook nog steeds kleiner geschreven of mijn ogen worden slechter natuurlijk kan ook.

En als ik er eentje kan lezen dan vraag ik me af moet ik hier scheikunde voor hebben gehad of wat staat er allemaal?

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 22-12-2013 21:01:35 ]
  zondag 22 december 2013 @ 21:03:19 #56
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_134577903
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 december 2013 09:47 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik lees de bizarre vergelijking nu pas. _O-

Ja hoor, alle Europese auto's zijn top en Aziatische zuigen. aldus Bram die op de fiets gaat. :') :') :')

Fiat en Renault tegenover Toyota en Honda, tuurlijk, die Fransen en Italianen maken "top"wagentjes. Echt, hoe wereldvreemd kan een mens zijn, zeg. :N
azia stom

europa stoer

_O_ :')
pi_134579307
Waarom moet jij zo nodig elke keer als iemand (deze keer Drexciya) een goede bijdrage plaatst met zo'n trolreactie komen? Japanse autootjes zijn populair omdat ze goedkoper zijn, qua emissienormen en veiligheid winnen de Europese auto's het van de concurrenten. Waarom? In niet onbelangrijke mate omdat de Europese Unie strenge regels heeft opgesteld met keurmerken etc.
Bottomline: strengere eisen stellen helpt om bedrijven te stimuleren of zonodig - bij gebrek aan belangen of goede wil - te dwingen om beter werk te leveren. Nu graag terug ontopic, Leven.
#NoDAPL
pi_134579970
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 21:00 schreef john2406 het volgende:
Er zijn etiketen die zie ik nog niet met een vergrootglas of kan ik nog niet ermee lezen
Zo erg is het nog net niet voor de modale mens, in ieder geval tot een bepaalde leeftijd, ik kan me voorstellen dat een 50+'er - wiens ogen slechter kunnen accomoderen (met behulp van de oogspiertjes de vorm van de lens veranderen om van dichtbij scherp te kunnen zien) - wel moeite heeft om nog die ingrediënten te lezen. Ik moet wel vaak het etiket direct onder het licht van een lamp houden (de juiste hoek en plaats zoeken) om het voldoende gemakkelijk te kunnen lezen.. Maar inderdaad, de letters mogen en moeten groter worden gedrukt. Ook de mensen die een zichtafwijking hebben en/of die ouder zijn moeten direct in de winkel het etiket kunnen lezen alvorens ze beslissen of dat ze al dan niet het product kopen. Met simpele extra wetgeving is dit probleem snel opgelost terwijl niemand er een nadeel van ondervindt.

quote:
En als ik er eentje kan lezen dan vraag ik me af moet ik hier scheikunde voor hebben gehad of wat staat er allemaal?
Geloof me, het hebben geleerd van scheikunde helpt erg weinig. Ook iemand die wel op VWO-niveau scheikunde heeft gehad moet voor veel ingrediënten opzoeken wat het is. Dat doe ik dan ook consequent wanneer ik ofwel niet weet wat iets is ofwel niet weet wat voor effect het heeft op gezondheid. Ik koop sowieso relatief weinig bewerkte producten maar als ik ze koop dan kijk ik er naar wat voor ingrediënten er in zitten.
#NoDAPL
pi_134581272
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 20:52 schreef drexciya het volgende:

[..]

Wat betreft gebrek aan kennis snijdt het mes aan twee kanten mijns inziens:
- Enerzijds zijn (te?)veel mensen totaal niet geïnteresseerd in voedsel en hoe het wordt geproduceerd. Maar dan wel gaan huilen als er gekke dingen worden waargenomen. Die binding met voedsel loslaten zie ik als je eigen stomme schuld; het kost heel weinig moeite om op een etiket te kijken en onderscheid te maken bij het kopen van eten.
Eens maar die mensen bepalen wel mede wat jij en ik in de supermarkt kunnen kopen, als de meerderheid troep koopt en gezonde producten links laat liggen dan zullen supermarkten ook meer van die troep uitstallen en minder gezonde producten verkopen. Kijk bijv. eens naar het vriesvak in de supermarkten en bij de broden, daar zie je dit fenomeen duidelijk. Het is dan ook ook in het belang van de mensen die wel verstandige keuzes proberen te maken dat de modale mens hier beter over nadenkt. Natuurlijk, als je het echt wil dan is er keuze genoeg maar daar betaal je ook naar wanneer iets niet op grote schaal wordt gemaakt omdat de massa genoegen neemt met het minder gezonde of ongezondere alternatief.

quote:
- Anderzijds is informatie op het gebied van voeding en gezondheid op zijn zachtst gezegd nogal lastig uit echt objectieve bronnen te krijgen. Naast allerlei (overdreven) alarmerende sites heb je aan de andere kant ook sites die vroegere regels nog steeds als mantra aanhouden (zoals dat vet slecht is), terwijl de achterliggende onderzoeken volledig onderuit gehaald zijn. Propaganda van verschillende kanten is lastig te onderscheiden van objectievere informatie.
Op het internet is dit in ieder geval een groot probleem. Daarnaast is er ook nog eens het probleem dat inzichten veranderen. Waar vroeger nog werd gedacht dat transvetten geen probleem zijn weten we al enige tijd dat transvetten enorm bijdragen tot CVA's. Waar vroeger werd gedacht dat natuurlijke transvetten (kaas) geen probleem zijn weten we vandaag de dag dat die net zo slecht zijn als de synthetische transvetten die de voedingsbedrijven maken.

quote:
Desondanks weet iedereen dat je niet teveel van iets moet eten, dat een beetje afwisseling geen kwaad kan en dat je bij voorkeur minder bewerkt eten moet consumeren.
Dat is een goede richtlijn maar helaas kan je niet gezond eten met slechts enkele richtlijnen hoe goed bepaalde richtlijnen ook zijn. Voldoende gevariëerd eten? Ja, natuurlijk, Maar wel enkel variëren met wat gezond is zolang je er geen gekke hoeveelheid van inneemt en hier wordt het alweer heel wat ingewikkelder. Alleen al voor de groenten en vruchten moet je bij wijze van spreken met bepaalde groepen werken, bijv. minstens twee keer per week groenten eten die voldoende bèta-caroteen (rode paprika, wortel, ...) bevatten. Voor chocolade geldt bijv. dat het gezond is om dagelijks een stuk met een hoog cacao-percentage te eten terwijl het ongezond is (maar niet direct problematisch als dat je enige 'zonde' is) als je dagelijks een stuk met een laag cacao-percentage eet. Je moet weten welke voedingsstoffen in de producten zitten, hoeveel je nodig hebt van die voedingsstoffen en wat te veel is voor andere voedingsstoffen. Variatie met producten waarvan je in het algemeen kan stellen dat die gezond zijn helpt sowieso. En dan maak je de juiste keuzes, dan krijg je nog veel gif binnen wat de boeren op groenten en vruchten hebben gespoten. Laat dat nu iets zijn wat met strengere wetgeving prima verbeterd kan worden.

quote:
Dat de consument dom is betwijfel ik; de consument is willens en wetens dom en lui. Zoek het dan ook maar uit zou ik zo zeggen.
Daarom gebruikte ik het woord ignorant in plaats van dom. ;)

quote:
Wat betreft ziektes en dergelijke; misschien zouden we ons minder moeten richten op het in leven blijven, maar meer op kwaliteit van leven gaan inzoomen.
Eens!

quote:
En dieet heeft mijns inziens helemaal niet zoveel invloed, tenzij je extreme dingen gaat doen.
Niet eens! Zoek maar eens een grafiek met op de abscis de dagelijkse inname transvetten en op de ordinaat de incidentie van CVA's, je zal een zeer duidelijke relatief waarnemen, zowel als je naar individuen als naar populaties kijkt. Dat laatse is o.a. mogelijk dankzij het feit dat de regels omtrent transvetten strenger zijn geworden. Dit is maar 1 voorbeeldje. Je weet hoe een tumor ontstaat? Ten gevolge van een giftige stof die ervoor zorgt dat er een mutatie plaatsvindt in het DNA. Veel van die giftige stoffen komen in ons lichaam via voeding, tabak etc.
Je kan helaas niet voorkomen dat je DNA muteert maar je kan wel fors het aantal mutaties beperken en zodoende het risico sterk verkleinen dat er ongunstige DNA-mutaties ontstaan ten gevolge waarvan er ongeremde en ongecontroleerde celdeling (tumor) ontstaat.

quote:
Als laatste; in de VS is er geen regering, het is een verlengstuk van het bedrijfsleven, en je ziet dat allerlei ranzige toestanden daar zijn toegestaan (CAFOs, BST, Ractopamine, GMO gewassen), maar dat er ook een tegenbeweging is die zich juist daartegen afzet en nota bene door de overheid aldaar wordt tegengewerkt. Mensen hebben altijd keuzes en ze moeten de vrijheid hebben en houden om die te maken. Een overheid moet er alleen zijn om te zien of aan bepaalde basisregels wordt voldaan en om voor voedselveiligheid te zorgen (geen Chinese toestanden dus). De overheid moet niet gaan doen alsof ze meer weet dan de wetenschap, en mensen opleggen hoe en wat ze moeten eten.
De overheid moet niet op de stoel van de wetenschapper gaan zitten, de oveheid moet wel op het moment dat wetenschap heeft vastgesteld dat bepaalde stoffen schadelijk zijn wetgeving maken waarmee de burger op zijn minst wordt geïnformeerd over deze stoffen en bij voorkeur moet de overheid er ook voor zorgen dat die niet meer in onze voeding voorkomen aangezien nu eenmaal niet iedereen zijn verantwoordelijkheid kan nemen. Jij en ik zijn in staat om zelf verantwoorde keuzes te maken, of dat wij dat doen is een tweede maar wij hebben het vermogen om dit te doen. Dit geldt helaas niet voor iedereen, deze mensen hebben recht op enige bescherming.
#NoDAPL
pi_134582165
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Eens maar die mensen bepalen wel mede wat jij en ik in de supermarkt kunnen kopen, als de meerderheid troep koopt en gezonde producten links laat liggen dan zullen supermarkten ook meer van die troep uitstallen en minder gezonde producten verkopen. Kijk bijv. eens naar het vriesvak in de supermarkten en bij de broden, daar zie je dit fenomeen duidelijk. Het is dan ook ook in het belang van de mensen die wel verstandige keuzes proberen te maken dat de modale mens hier beter over nadenkt. Natuurlijk, als je het echt wil dan is er keuze genoeg maar daar betaal je ook naar wanneer iets niet op grote schaal wordt gemaakt omdat de massa genoegen neemt met het minder gezonde of ongezondere alternatief.

[..]

Op het internet is dit in ieder geval een groot probleem. Daarnaast is er ook nog eens het probleem dat inzichten veranderen. Waar vroeger nog werd gedacht dat transvetten geen probleem zijn weten we al enige tijd dat transvetten enorm bijdragen tot CVA's. Waar vroeger werd gedacht dat natuurlijke transvetten (kaas) geen probleem zijn weten we vandaag de dag dat die net zo slecht zijn als de synthetische transvetten die de voedingsbedrijven maken.

[..]

Dat is een goede richtlijn maar helaas kan je niet gezond eten met slechts enkele richtlijnen hoe goed bepaalde richtlijnen ook zijn. Voldoende gevariëerd eten? Ja, natuurlijk, Maar wel enkel variëren met wat gezond is zolang je er geen gekke hoeveelheid van inneemt en hier wordt het alweer heel wat ingewikkelder. Alleen al voor de groenten en vruchten moet je bij wijze van spreken met bepaalde groepen werken, bijv. minstens twee keer per week groenten eten die voldoende bèta-caroteen (rode paprika, wortel, ...) bevatten. Voor chocolade geldt bijv. dat het gezond is om dagelijks een stuk met een hoog cacao-percentage te eten terwijl het ongezond is (maar niet direct problematisch als dat je enige 'zonde' is) als je dagelijks een stuk met een laag cacao-percentage eet. Je moet weten welke voedingsstoffen in de producten zitten, hoeveel je nodig hebt van die voedingsstoffen en wat te veel is voor andere voedingsstoffen. Variatie met producten waarvan je in het algemeen kan stellen dat die gezond zijn helpt sowieso. En dan maak je de juiste keuzes, dan krijg je nog veel gif binnen wat de boeren op groenten en vruchten hebben gespoten. Laat dat nu iets zijn wat met strengere wetgeving prima verbeterd kan worden.

[..]

Daarom gebruikte ik het woord ignorant in plaats van dom. ;)

[..]

Eens!

[..]

Niet eens! Zoek maar eens een grafiek met op de abscis de dagelijkse inname transvetten en op de ordinaat de incidentie van CVA's, je zal een zeer duidelijke relatief waarnemen, zowel als je naar individuen als naar populaties kijkt. Dat laatse is o.a. mogelijk dankzij het feit dat de regels omtrent transvetten strenger zijn geworden. Dit is maar 1 voorbeeldje. Je weet hoe een tumor ontstaat? Ten gevolge van een giftige stof die ervoor zorgt dat er een mutatie plaatsvindt in het DNA. Veel van die giftige stoffen komen in ons lichaam via voeding, tabak etc.
Je kan helaas niet voorkomen dat je DNA muteert maar je kan wel fors het aantal mutaties beperken en zodoende het risico sterk verkleinen dat er ongunstige DNA-mutaties ontstaan ten gevolge waarvan er ongeremde en ongecontroleerde celdeling (tumor) ontstaat.

[..]

De overheid moet niet op de stoel van de wetenschapper gaan zitten, de oveheid moet wel op het moment dat wetenschap heeft vastgesteld dat bepaalde stoffen schadelijk zijn wetgeving maken waarmee de burger op zijn minst wordt geïnformeerd over deze stoffen en bij voorkeur moet de overheid er ook voor zorgen dat die niet meer in onze voeding voorkomen aangezien nu eenmaal niet iedereen zijn verantwoordelijkheid kan nemen. Jij en ik zijn in staat om zelf verantwoorde keuzes te maken, of dat wij dat doen is een tweede maar wij hebben het vermogen om dit te doen. Dit geldt helaas niet voor iedereen, deze mensen hebben recht op enige bescherming.
Ten aanzien van goedkope troep in de supermarkt moet je ook weer niet overdrijven. In bijvoorbeeld de AH heeft men ook duurdere lijnen van producten, waar waarschijnlijk meer marge op zit dan hun voormalige Euroshopper assortiment. Het is voor een supermarkt niet altijd slecht om "gezondere" producten te verkopen en ze kunnen wel degelijk voor veranderingen zorgen. En die basislijn die ze verkopen is ook niet noodzakelijkerwijs slecht (wanneer je bijvoorbeeld groente niet links laat liggen). Wanneer je alleen maar el-cheapo pizza's en andere bewerkte rommel eet dan ga je de verkeerde kant op, maar dan nog kun je het een tijd volhouden.

Bepaalde stoffen, zoals transvetten, kunnen slecht zijn (we praten over statistiek hier; hoger percentage van klachten bij consumptie van), maar tenzij je heel eenzijdig eet krijg je daar helemaal niet zoveel van binnen. Ja ik heb sites gezien met Amerikaanse food-porn met gruwelijke hamburgers met "kilo's zout, trans-vet enzovoorts", maar dat is extreem. Direct bepaalde stoffen aan kanker koppelen is in mijn ogen heel erg gevaarlijk; we praten over stoffen die de *kans* op het krijgen van kanker vergroten en dat is een groot verschil!

DNA muteert continu (niet alleen wat betreft baseparen); epigenetica leert ons dat juist dat soort verschijnselen een manier zijn om op onze omgeving in te spelen. De zogenaamde rommel DNA blijkt juist een onderdeel van een complex reguleringssysteem te zijn; een soort 3e en eventueel 4e dimensie (naast kale basenparenvolgorde en de vertaling naar eiwitten) met allerlei interessante gevolgen.

Een betere informatievoorziening zou ik sterk toejuichen, maar in mijn ogen maakt de overheid zich schuldig aan nodeloos overdreven en soms verkeerde beeldvorming (lees: propaganda). Het voorschrijven van x gram van y per dag en dergelijke is zwaar overdreven. Laat men zich beperken tot basis en de rest aan mensen zelf overlaten. Verder is de overheid enorm hypocriet; wanneer ze zo begaan is met onze gezondheid zou men roken moeten verbieden en dat doet men niet.
pi_134585232
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 22:07 schreef drexciya het volgende:

[..]

Ten aanzien van goedkope troep in de supermarkt moet je ook weer niet overdrijven. In bijvoorbeeld de AH heeft men ook duurdere lijnen van producten, waar waarschijnlijk meer marge op zit dan hun voormalige Euroshopper assortiment.
Die lang niet altijd gezonder zijn en waar de winstmarges inderdaad flink hoger voor zijn. Tja, dat schiet ook niet zo op. Mensen die gezonde keuzes willen maken hebben er meer aan wanneer de modale mens gezonder kiest (of niet ongezond kan kiezen) aangezien dan het 'luxe'segment het normale segment is en hier normale winstmarges voor worden gebruikt. Trouwens, je kan dan net zo goed bijv. een brood bij de bakker kopen als de 'luxe' broden bij de AH. ;)

quote:
En die basislijn die ze verkopen is ook niet noodzakelijkerwijs slecht (wanneer je bijvoorbeeld groente niet links laat liggen).
Niet noodzakelijk nee, het hangt van het product af, maar je betaalt helaas vaak meer voor de gezondere producten, ook omdat ze minder worden verkocht en de mensen die ze kopen er een hogere prijs voor over hebben en die kunnen betalen. Ironisch genoeg kan je voor producten waarvan de productieprijs lager ligt en die minder bewerkelijk zijn fors meer moeten betalem om marketingtechnische redenen. Voor rijst kan je het best grote zakken van 4 kg. of meer kopen, dan heb je de laagste prijs - lager dan de standaardpakjes van 500 gram witte rijst - per kg. rijst. Dat doe ik dan ook altijd. Dit lijkt echter een uitzondering te zijn, in het algemeen is gezond eten duurder dan ongezond eten.

quote:
Wanneer je alleen maar el-cheapo pizza's en andere bewerkte rommel eet dan ga je de verkeerde kant op, maar dan nog kun je het een tijd volhouden.
Van alles kan maar je betaalt er een prijs voor in de vorm van een slechtere gezondheid en op termijn mogelijk ook ziektes met hieraan gepaard flink wat kosten en gederfd inkomen.

quote:
Bepaalde stoffen, zoals transvetten, kunnen slecht zijn (we praten over statistiek hier; hoger percentage van klachten bij consumptie van), maar tenzij je heel eenzijdig eet krijg je daar helemaal niet zoveel van binnen.
Gelukkig niet meer maar louter dankzij strengere wetgeving. In de jaren 80 aten we tientallen grammen per dag, nu enkele grammen. Desalniettemin zou ik het een goede zaak vinden als de AH dat bijv. niet meer voor haar pindakaas mag gebruiken zoals Unilever (Calvé) dat al uit zichzelf deed. Zelfs al kan je je afvragen of dat het verschil maakt aangezien je waarschijnlijk meer transvet binnenkrijgt via zuivel dan via bijv. die pindakaas. Better safe than sorry toch? Er is geen goede reden om het te gebruiken, gewoon niet doen dan. Goed, nu de AH eindelijk verplicht is om het op het etiket te zetten (pas sinds kort) zal er hopelijk verandering in komen. Zo ja, dan zie je maar weer het belang van een goede informatievoorziening via het etiket.

quote:
Direct bepaalde stoffen aan kanker koppelen is in mijn ogen heel erg gevaarlijk; we praten over stoffen die de *kans* op het krijgen van kanker vergroten en dat is een groot verschil!
Je kan er vergif op innemen - no pun intended - dat met alle giftige stoffen die wij onnodig innemen het aantal tumoren beduidend vermeerdert, de vraag is dan welke stoffen het risico op welke tumoren vergroten, daarom kies je er het best voor om zoveel mogelijk dit soort stoffen te mijden. Voor een deel door gezonder te eten, voor een deel door minder gif en minder giftige stoffen voor boeren toe te staan, voor een deel door een strengere rookwetgeving te hanteren etc.
Alle risico's mijden zal helaas niet lukken en we zullen soms giftige stoffen als schadelijke neveneffecten moeten accepteren in ruil voor bepaalde luxe (vervoer, productie) maar we kunnen wel veel meer doen dan dat we nu doen!

quote:
DNA muteert continu (niet alleen wat betreft baseparen); epigenetica leert ons dat juist dat soort verschijnselen een manier zijn om op onze omgeving in te spelen. De zogenaamde rommel DNA blijkt juist een onderdeel van een complex reguleringssysteem te zijn; een soort 3e en eventueel 4e dimensie (naast kale basenparenvolgorde en de vertaling naar eiwitten) met allerlei interessante gevolgen.
Ik weet het maar een bepaald soort DNA-mutaties wil je beperken aangezien die netto veel meer schadelijke gevolgen (bijv. bij een metabolisch derivaat van een van de stoffen die je van tabaksrook inademt) hebben terwijl andere DNA-mutaties meestal geen gevolgen hebben en ook gunstige gevolgen hebben, het laatste speelt van ene op de andere generatie, niet bij dezelfde persoon. Genetische mutaties bij de voortplanting is essentiëel, ook al betalen wij hier helaas de prijs voor dat er 'misbaksels' zijn (lullig geformuleerd), genetische mutaties tijdens het leven die snel leiden, bij een voldoende groot aantal mutaties of net de verkeerde plaatsen, tot het wegvallen van de controle op de intensiteit van de celvermenigvuldigingen en de proliferatie wil je wel vermijden.

quote:
Een betere informatievoorziening zou ik sterk toejuichen, maar in mijn ogen maakt de overheid zich schuldig aan nodeloos overdreven en soms verkeerde beeldvorming (lees: propaganda). Het voorschrijven van x gram van y per dag en dergelijke is zwaar overdreven. Laat men zich beperken tot basis en de rest aan mensen zelf overlaten. Verder is de overheid enorm hypocriet; wanneer ze zo begaan is met onze gezondheid zou men roken moeten verbieden en dat doet men niet.
Tja, het is een van de nadelen van politiek. De overheid moet er inderdaad primair voor zorgen dat op alle producten exact staat vermeld wat er in zit, de overheid mag ook verplichten om de conventionele termen hiervoor te gebruiken (zo gebruikt de AH momenteel de term geharde vetten in plaats van transvetten omdat het laatste meer een bad rep heeft). Op het moment dat de overheid stelt dat minstens X gram van dit en maximaal Y gram van dat moet eten wordt het wellicht wat linke soep, vooral omdat je versimplificeert en je hiermee eveneens desinformeert. Een simpel voorbeeldje is de bekende leus dat je minstens 200 gram groenten en 2 vruchten per dag moet eten. Al snel kan de naïeve burger hieruit de conclusie trekken dat het wel snor zit als hij dat doet terwijl het natuurlijk wel afhangt van o.a. wat je precies eet, hoe je varieert, hoe groot je bent etc.
Ik weet niet of dat we dezelfde reden(en) hebben om enigszins allergisch te zijn voor de adviezen van Het Voedingscentrum maar ik deel je scepsis.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 22-12-2013 23:01:57 ]
#NoDAPL
pi_134774601
Nederlanders zijn een van de gezondste volkeren ter wereld. Ben nu op Curacao waar ik met mn vriendin eindelijk weer eens een Albert Heijn bezocht, als een kind zo blij en gelijk voor honderden guldens ingekocht. Zij verbaasde zich over de slankheid van den Nederlander (zeker vergeleken met den Duitser) als je ziet hoeveel mayonaise, sauzen, friet, boter, poffertjes, oliebollen, bitterballen etc. etc. wij verstouwen.

Toen bekeken we de productinformatie. In Colombia is men zeeeeer op gezondheid en hoeveelheid vetten, suikers, zout, etc. gesteld, in de zin dat men erop let, heel erg. De Nederlandse niveaus waren helemaal niet hoog van de producten die we gekocht hadden.

Het is echt een volslagen overdreven stelling;
- Nederland is al extreem goed met voeding, geef geld en beleid uit aan dingen die nodig zijn (genoeg keuze)
- Het blijft iemands eigen keuze en verantwoordelijkheid
- Er is geen enkel direct oorzakelijk verband vast te stellen tussen keuze in voeding en ziektes, dat van duizenden meer dingen afhangt
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_134780064
Wat betreft transvetten, dat zijn onverzadigde vetten met een trans-isomerie in plaats van de in dit geval niet schadelijke cis-isomerie. Ze ontstaan bij het hydrogeneren (harden) van onverzadigde vetten, bijvoorbeeld bij het omzetten van oliën in margarine of frituurvet. Kijken we naar de voedselwetgeving en de standpunten van clubs als het Voedingscentrum, dan zien we dat die het gebruik van kunstmatig geharde vetten aanmoedigen omdat dat minder verzadigde vetten bevat.

Wil je echter transvetten vermijden dan moet je juist van de geharde vetten weg blijven en het door de overheid en clubs als het Voedingscentrum besmeurde roomboter en ossewit gebruiken. Dat zijn van nature verzadigde vetten en die kunnen dus geen transvetten bevatten. Bijkomend voordeel is dat deze verzadigde vetten een hoog rookpunt hebben, dat betekent dat ze goed tegen hoge temperaturen kunnen. Olijfolie begint al bij 160 graden te verbranden, waardoor er een melange ontstaat van tal van kankerverwekkende stoffen als Henk en Ingrid, die braaf volgens de adviezen van de autoriteiten leven, hun biefstukje staan te bakken. Kowloon bakt liever in (geklaarde) boter, welke veel beter bestand is tegen zeer hoge temperaturen. Recht tegen het beleid van overheid en clubs als het Voedingscentrum in dus, maar wel een stuk gezonder.

Met andere woorden, vertrouwen op de overheid en clubs als het Voedingscentrum voor voedselveiligheid kan wel eens een hachelijke aangelegenheid zijn. Wil je gezond bezig zijn, wat naar mijn idee een vrije keus van mensen moet zijn, dan moet je gewoon weten wat je in de keuken doet. Kennis die ruim voor handen is, maar je moet je er wel even in verdiepen.
pi_134781686
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 02:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

...en niet alles wat geen e-nummer heeft is niet slecht (kaliumsorbaat).
Dat is E202.
Politics -> Poly = many; Tics = bloodsucking creatures
pi_135044418
Met kaas moet je blijkbaar ook al opletten: http://www.goedgeweten.be/ingredienten/e251/
http://www.ukfoodguide.net/e251.htm
Ja, het kan best dat het niet kankerverwekkend is maar waarom in godsnaam het risico nemen? Het is volslagen waanzin om dergelijke stoffen toe te voegen om een kleurtje te behouden. Idem voor bijvoorbeeld pindakaas, daar worden nu allerlei plantaardige olieën - al dan niet een transvet (Calvé niet, AH wel) - aan toegevoegd, alleen maar omdat mensen moeite hebben met een olielaagje. Guess what, je eet het ook als het gemengd is en eventjes roeren zorgt er vanzelf voor dat het gemengd wordt. Aanstellerij!
#NoDAPL
pi_135044546
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 13:16 schreef ijdod het volgende:

[..]

Dat is E202.
Dank je maar niet altijd staat het vermeld op de verpakking als E-nummer. Ik weet niet of dat de wet het verplicht om een ingrediënt wat een E-nummer heeft ook met E-nummer te vermelden maar het wordt in ieder geval niet altijd als E-nummer vermeld. De reden zal wel duidelijk zijn: marketing. Gezien wat er op Wikipedia (op basis van de website van de chemie-faculteit van Oxford University staat vermeld over kaliumsorbaat raad ik eenieder af om iets te eten waar het in zit. Kijk zelf maar even: http://en.wikipedia.org/wiki/Potassium_sorbate#Toxicology
Het feit dat een stof een E-nummer krijgt na een keuring door de ESFA zegt niets zoals we al weten. Zie deze uitzending van Eenvandaag: http://www.eenvandaag.nl/(...)_niet_onafhankelijk_
Op zich natuurlijk weinig verrassend, zulke zaken zie je al god weet hoe lang in de USA (zie ook de tabakslobby), natuurlijk krijg je bij de EU net zulke praktijken.

[ Bericht 37% gewijzigd door Bram_van_Loon op 03-01-2014 22:22:14 ]
#NoDAPL
pi_135091696
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 02:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik ga me daar in de toekomst nog eens flink in verdiepen en dan zal ik er op terugkomen maar misschien, heel misschien, hebben een aantal mensen die hier meelezen al redelijk wat verstand van deze materie.
Transvetzuren mogen nog steeds worden gebruikt als ingrediënt in onze voedingsmiddelen, onze vruchten en groenten mogen nog steeds talloze giftige stoffen bevatten, met maximale concentraties per gif en in totaal. Waarom niet de lat nog wat hoger leggen voor de bedrijven die voedingsmiddelen leveren? Wij hebben dat voor onze autobedrijven gedaan. Het resultaat was verbluffend, de Europese auto's werden ook buiten Europa nog populairder t.o.v. de Americaanse auto's en Aziatische auto's aangezien de Europese auto's in het algemeen technisch superieur zijn t.o.v. de Americaanse auto's en de Aziatische auto's, dit dankzij een sterkere ontwikkeling ten gevolge van strengere eisen die in Europa werden gesteld m.b.t. het milieu en de veiligheid. Zou voor de voedingsmiddelen niet hetzelfde mogelijk zijn? Nu wordt er gemakkelijk geroepen dat het gebruik van giftige stoffen noodzakelijk is omdat blablabla maar ja, als de druk hoog genoeg wordt dan wordt van alles ineens vanzelf vloeibaar. De autofabrikanten hadden er ook geen benul van hoeveel vooruitgang er mogelijk was, toen Europa hen hiertoe dwong bleken ze toch ineens heel wat meer te kunnen dan dat ze oorspronkelijk dachten.
Waarom niet eens de lat hoger leggen voor de voedingsmiddelenindustrie? Het zou ons enorm veel zorgkosten kunnen besparen.

Vanzelfsprekend heb je niets aan die strengere wetgeving als je die niet kan handhaven. Er zal dus voldoende gecontroleerd moeten worden, meer dan dat nu het geval is aangezien er enorm is bezuinigd op de VWA. Die controles kunnen prima gefinancierd worden door voldoende hoge boetes op te leggen wanneer bedrijven wetten overtreden. Het levert nog wat extra banen op. Prima toch?
Ik begrijp niet precies welk probleem je op wilt lossen, hier in Nederland dan.

Wat betreft hygiëne denk ik, dat we inmiddels al te ver zijn doorgeschoten. Ik las laatst een krantenartikeltje over een onderzoek naar de relatie tussen hygiëne in een land/streek en het voorkomen van Alzheimer. Je raadt het al: hoe schoner, des te dementer.

Wat betreft de toegevoegde gifstoffen: het is inderdaad zaak om die te beperken, maar dat gebeurt m.i. ook al redelijk goed.

En schadelijke stoffen in ons voedsel: ook daar wordt voortdurend aan gewerkt met helaas voortdurend veranderende inzichten en aanbevelingen. Verder blijkt dat mensen gewoon op eigen initiatief in ruime mate schadelijke stoffen tot zich nemen, grotendeels onbewust, maar deels ook gewoon willens en wetens. Vet, zout en suiker zijn gewoon erg lekker.

Naast deze drie punten is er nog fraude met voedingsmiddelen, zoals laatst met het paardenvlees. Dat is geen kwestie van voedsel, maar van economie. Paardenvlees is misschien zelfs wel beter dan rundervlees en een goedkope wijn is niet schadelijker dan een dure. En melk van over de datum kan nog heel uitstekend drinkbaar zijn.

Om meteen op je TT te antwoorden: lijkt me wel, zelfs overdreven streng.
Zoals je hierboven al zegt: aanstellerij!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_135092561
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 december 2013 12:16 schreef Kowloon het volgende:
Wat betreft transvetten, dat zijn onverzadigde vetten met een trans-isomerie in plaats van de in dit geval niet schadelijke cis-isomerie. Ze ontstaan bij het hydrogeneren (harden) van onverzadigde vetten, bijvoorbeeld bij het omzetten van oliën in margarine of frituurvet. Kijken we naar de voedselwetgeving en de standpunten van clubs als het Voedingscentrum, dan zien we dat die het gebruik van kunstmatig geharde vetten aanmoedigen omdat dat minder verzadigde vetten bevat.

Wil je echter transvetten vermijden dan moet je juist van de geharde vetten weg blijven en het door de overheid en clubs als het Voedingscentrum besmeurde roomboter en ossewit gebruiken. Dat zijn van nature verzadigde vetten en die kunnen dus geen transvetten bevatten. Bijkomend voordeel is dat deze verzadigde vetten een hoog rookpunt hebben, dat betekent dat ze goed tegen hoge temperaturen kunnen. Olijfolie begint al bij 160 graden te verbranden, waardoor er een melange ontstaat van tal van kankerverwekkende stoffen als Henk en Ingrid, die braaf volgens de adviezen van de autoriteiten leven, hun biefstukje staan te bakken. Kowloon bakt liever in (geklaarde) boter, welke veel beter bestand is tegen zeer hoge temperaturen. Recht tegen het beleid van overheid en clubs als het Voedingscentrum in dus, maar wel een stuk gezonder.

Met andere woorden, vertrouwen op de overheid en clubs als het Voedingscentrum voor voedselveiligheid kan wel eens een hachelijke aangelegenheid zijn. Wil je gezond bezig zijn, wat naar mijn idee een vrije keus van mensen moet zijn, dan moet je gewoon weten wat je in de keuken doet. Kennis die ruim voor handen is, maar je moet je er wel even in verdiepen.
Doe dat dan maar eens beter!
Om te beginnen zijn olies en vetten meestal triglyceriden. Dat wil zeggen dat een groepje van drie koolstofatomen op een rij verlengd wordt door drie kettingen van vetzuurmoleculen. Je krijgt dan een soort gaffel: een steel aan een kant en twee even lange tanden aan de andere kant.

Vetzuurketens zijn lang: zo rond de 16 tot 20 koolstofatomen die bij verzadigde vetten in een zigzagvorm aan elkaar zitten: /\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/COO en dus een rechte ketting vormen.
Transvetzuren zijn onverzadigd met een trans-vorm, cis-vetzuren zijn onverzadigd met een cis-vorm.
/\/\_/\/\ is trans, /\/\_
..................................\/\/ is cis (trans betekent deze kant, cis betekent de andere kant) De ... dienen voor opvulling.
Daarbij staat de _ voor een dubbele binding, dus eigenlijk een =.
Ze worden gemaakt in de plant in de cellen tijdens de zaadvorming! De plaats van de dubbele bindingen en de vorm ervan is typerend voor elke soort plant. Deze vetten of oliën worden aangemaakt in de zaden om voor energie te zorgen tijdens de ontkieming van die zaden.
Na de oogst van de zaden worden deze stoffen door de mens gewonnen door persen of extraheren.

Bij verzadigde vetzuren zijn de ketens recht en passen de moleculen goed naast elkaar.
Bij transvetzuren blijft de ketting min of meer recht, bij cis-vetzuren gaat die ketting alle kanten op draaien. Daarom zijn vetten met verzadigde vetzuren vaak vast (cocosvet, boter, margarine) en vetten met onverzadigde vetzuren vaak vloeibaar (olie).

Transvetzuren hebben hun dubbele binding mooi aan een kant van de keten liggen en kunnen makkelijk met elkaar reageren. Zo maakt men van de dunne lijnolie door verhitten een dikkere standolie. Ook reageren de trans-verbindingen makkelijk met lucht. Precies waarom lijnolie als verfolie bruikbaar is. Transvetzuren gebruiken om te frituren is dus niet handig: er ontstaan ingewikkelde en slecht afbreekbare/verteerbare verbindingen.
Bij cisvetzuren wordt die onderlinge reactie gehinderd door de vorm: de dubbele bindingen kunnen elkaar niet bereiken. Daarom kun je olies met veel cis-verbindingen wel gebruiken om te frituren, maar juist weer niet om verf te maken.

Bij het harden wordt waterstof toegevoegd aan de oliën, waardoor de dubbele binding verzadigd wordt tot een enkele. Daardoor komen de kettingen van vetzuren meer in een vlak te liggen en wordt de olie vast tot vet. Of die dubbele bindingen trans- of cis- waren doet niet veel terzake. Als het goed is zijn alle vetten, of althans de meeste, verzadigd na kunstmatige harding en is er geen onderscheid meer tussen trans- en cis-verhard. Anders zou de harding ook niet werken. ;)

De olijfolie die jij noemt is niet gehard, anders zou ze geen olie zijn, maar vet.

Samenvattend: ik deel je voorkeur voor boter en zo wel, maar je verhaal rammelt nogal.
Ik vind margarine eigenlijk een soort onnodig bedrog. Om over allerlei flauwekul als halvarines etc. maar niet te spreken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Kees22 op 05-01-2014 02:01:35 ]
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_135092999
Ik geef toe, het was een warrig verhaal en gedeeltelijk was er een klok/klepel probleem. :P Maar ik weet wel hoe het zit. Olie/vet, vloeibaar/vast, onverzadigd/verzadigd, cis/trans, het is allemaal blijven hangen van de middelbare school. :)

Maar ik heb even op Wikipedia gespiekt en het probleem met margarine doet zich dus voor bij partieel hydrogeneren van onverzadigde vetzuren:

quote:
Het probleem doet zich voor bij een partiële hydrogenering over een nikkelkatalysator omdat de eerste deelreactie reversibel is; bij omkering kan een trans- of een cis-vetzuur ontstaan met een thermodynamische voorkeur voor de trans-configuratie. In de jaren '70 van de 20e eeuw werden oliën op grote schaal gehard om gebruikt te kunnen worden als margarine. (Gedeeltelijk) gehard vet had goede functionele eigenschappen en kon voor diverse toepassingen gebruikt worden. Door de partiële harding kan het aandeel transvet zeer hoog zijn. Later werd pas de schadelijkheid hiervan bekend.
pi_135093136
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 22:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Met kaas moet je blijkbaar ook al opletten: http://www.goedgeweten.be/ingredienten/e251/
http://www.ukfoodguide.net/e251.htm
Ja, het kan best dat het niet kankerverwekkend is maar waarom in godsnaam het risico nemen? Het is volslagen waanzin om dergelijke stoffen toe te voegen om een kleurtje te behouden.
Huuuu, je begint wel een beetje door te draaien hoor vind ik. :) Eet je wel eens spinazie? Daar zit ook heel wat nitraat (natriumnitraat, kaliumnitraat, ammoniumnitraat, etc) in. Daarnaast wordt natriumnitraat (E251) en kaliumnitraat (E252) in kaas en vleesproducten gebruikt om onder andere de vorming van botulisme tegen te gaan. Ik heb echt veel liever wat kaliumnitraat in een gedroogd worst dan botulisme aangezien botulinetoxine het meest dodelijke gif is dat bekend is.

Overingens wordt tegenwoordig vaker nitrietzout gebruikt. Dat is zout met daaraan toegevoegd een gedeelte natriumnitriet en dat is een heel belangrijk conserveringsmiddel in bijvoorbeeld worst. Zie ook deze blog van FOK!ker RobinOok: http://www.aziatische-ing(...)triet-op-een-rijtje/

[ Bericht 2% gewijzigd door Kowloon op 05-01-2014 02:34:54 ]
pi_135093283
quote:
7s.gif Op zondag 5 januari 2014 02:15 schreef Kowloon het volgende:
Ik geef toe, het was een warrig verhaal en gedeeltelijk was er een klok/klepel probleem. :P Maar ik weet wel hoe het zit. Olie/vet, vloeibaar/vast, onverzadigd/verzadigd, cis/trans, het is allemaal blijven hangen van de middelbare school. :)

Maar ik heb even op Wikipedia gespiekt en het probleem met margarine doet zich dus voor bij partieel hydrogeneren van onverzadigde vetzuren:

[..]

Anderzijds: ik zat ook even lekker een hobby uit te leven. Heb ooit de levenscyclus van enkele verfoliën uitgezocht en vond dat wel interessant.

Als ik je link goed begrijp, kan tijdens harding een cis-verbinding overgaan in een trans-verbinding, dus zonder verzadigd te worden, maar met wel een verhardend effect.
Dat wist ik dan weer niet. Dank je!
pi_135093326
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 02:38 schreef Kees22 het volgende:
Anderzijds: ik zat ook even lekker een hobby uit te leven. Heb ooit de levenscyclus van enkele verfoliën uitgezocht en vond dat wel interessant.

Als ik je link goed begrijp, kan tijdens harding een cis-verbinding overgaan in een trans-verbinding, dus zonder verzadigd te worden, maar met wel een verhardend effect.
Dat wist ik dan weer niet. Dank je!
Ik heb een heel boek (900 pagina's !) over dit soort dingen: Over eten en koken van Harold McGee. Hij legt soms tot in detail, dus met structuurformules, de chemie achter eten en koken uit. Heel leuk als je wat meer wil begrijpen van eten en koken. Wellicht een aanrader als je zo in chemie geïnteresseerd bent.
pi_135093507
quote:
7s.gif Op zondag 5 januari 2014 02:42 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Ik heb een heel boek (900 pagina's !) over dit soort dingen: Over eten en koken van Harold McGee. Hij legt soms tot in detail, dus met structuurformules, de chemie achter eten en koken uit. Heel leuk als je wat meer wil begrijpen van eten en koken. Wellicht een aanrader als je zo in chemie geïnteresseerd bent.
Dank voor de tip ^O^ , maar ik ben meer een techneut en onderzoeker dan een gastronoom of kok.

Overigens blijven de ideeën over wat nou wel en niet gezond is elkaar in hoog tempo afwisselen.
Je niet te veel zorgen maken, schijnt een heel gezond principe te zijn en daar houd ik mij aan.
Dood gaan we (gelukkig) toch wel, zo niet aan het een, dan wel aan het ander.
pi_135103463
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 02:59 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dood gaan we (gelukkig) toch wel, zo niet aan het een, dan wel aan het ander.
Dan hoop ik wel dat ik overnacht dood ga en met een berg schulden.
Niet dat er een leidens weg aan vooraf gaat.
  zondag 5 januari 2014 @ 17:48:49 #75
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135109670
Waar is TS nu eigenlijk bang voor?
Pesticide/Herbicide?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')