als je lekker in je nest kan blijven liggen ja, niet als als je nog naar buiten moet.quote:Op maandag 16 december 2013 23:14 schreef Jan-Slagter het volgende:
Hopelijk in januari / februari sneeuwbuien des doods, altijd mooi hoe het land op zijn kop staat![]()
Niet veel winterliefhebbers, maar wel veel mensen die sneeuw willen, of zeggen dat je beter koud vriesweer kunt hebben, dan grijs en 5 graden.quote:Op woensdag 18 december 2013 12:18 schreef Straatcommando. het volgende:
Zelfs op de verstokte optimistensites, oa weerwoord? Geloven ze er niet meer in tot zeker ver in januari. Mag ook wel eens, genoeg kou gehad de afgelopen jaren.
Wist je trouwens dat er maar weinig winterliefhebbers zijn? Als in, statistisch gezien. Hier zitten er al een stuk meer (en Fryslân)
Met dit weer ziet het er gelijk zo sovjet uit.quote:Op woensdag 18 december 2013 13:07 schreef Dven het volgende:
De zon zou vanmiddag gaan schijnen maar ik geef het weinig hoop
[ afbeelding ]
De lente?quote:Op woensdag 18 december 2013 10:47 schreef INViCTuS het volgende:
Enige lichtpuntjes verschijnen ook aan het eind van de tunnel....
Nee, zo lang is die tunnel nietquote:
Een kwakkelwinter gaat vaak gepaard met veel regen en/of natte sneeuw, of sneeuw die even blijft liggen, dan weer verandert in sneeuwprut en vervolgens weer even opvriest. Geef mij dan maar koud en droog winterweer.quote:Op woensdag 18 december 2013 13:14 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Niet veel winterliefhebbers, maar wel veel mensen die sneeuw willen, of zeggen dat je beter koud vriesweer kunt hebben, dan grijs en 5 graden.
Gelukkig is het geen 5 graden
Ik vat dit op als een compliment.quote:Op woensdag 18 december 2013 13:16 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Met dit weer ziet het er gelijk zo sovjet uit.
Tja, hoe vaak hebben we nou droog en koud vriesweer? Als het al een keer koud is, is het gewoon precies zoals jij omschrijft. Het vriest even, dan dooit het weer en dan krijg je overal half aangevroren aangestampte bruine diarreesneeuw. Vaak is het dan ook grijs en winderig. Het is nooit strakblauw en koud. Echt nooit.quote:Op woensdag 18 december 2013 13:19 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Een kwakkelwinter gaat vaak gepaard met veel regen en/of natte sneeuw, of sneeuw die even blijft liggen, dan weer verandert in sneeuwprut en vervolgens weer even opvriest. Geef mij dan maar koud en droog winterweer.
Extended herfst, zoals nu, is prima. Dagen met 8 graden en zon, afgewisseld met dagen met 10 graden en wolken. Af en toe wat regen (die valt vooral 's nachts) en eens per maand storm. 's nachts boven nul, dus niet glad en geen sneeuw.quote:Op woensdag 18 december 2013 13:19 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Een kwakkelwinter gaat vaak gepaard met veel regen en/of natte sneeuw, of sneeuw die even blijft liggen, dan weer verandert in sneeuwprut en vervolgens weer even opvriest. Geef mij dan maar koud en droog winterweer.
Nou haal je hart maar op dan. Als dat al een record isquote:Op woensdag 18 december 2013 13:49 schreef Lemans24 het volgende:
Strakblauw en koud was het twee weken in februari 2012. Dat was dan ook een record op alle vlakken.
-6,7 graden gemiddeld en 64 uur zon in de eerste tien dagen, geloof ik.
Wat dat betreft was dit:quote:Op woensdag 18 december 2013 13:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Tja, hoe vaak hebben we nou droog en koud vriesweer? Als het al een keer koud is, is het gewoon precies zoals jij omschrijft. Het vriest even, dan dooit het weer en dan krijg je overal half aangevroren aangestampte bruine diarreesneeuw. Vaak is het dan ook grijs en winderig. Het is nooit strakblauw en koud. Echt nooit.
Laat het dan maar kwakkelen met temperaturen boven de 0(liefste nog boven de 10), dank je zeer. Dagen zoals vandaag. Of eergisteren
Was dat ook toen het zo hard waaide? Of is dat weer een ander jaar. Dat was echt verschrikkelijk. Gevoelstemperaturen van -20(act -15) en ik moest 's ochtends om 7 uur op het brommertje zittenquote:Op woensdag 18 december 2013 14:07 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Wat dat betreft was dit:
http://nos.nl/artikel/337208-recordkou-in-nederland.html
Wel een echt heerlijke dag. Ijskoud en echt kraakhelder.
Harde woei was meer dit voorjaar volgens mij. Het was juist toen compleet windstil. Erg tricky bij het hardlopen want je voelde je niet zweten.quote:Op woensdag 18 december 2013 14:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Was dat ook toen het zo hard waaide? Of is dat weer een ander jaar. Dat was echt verschrikkelijk. Gevoelstemperaturen van -20(act -15) en ik moest 's ochtends om 7 uur op het brommertje zitten
Klopt ja, maar ik kan me ook een een winter herinneren waarin het dus heel hard waaide en ook erg koud was.quote:Op woensdag 18 december 2013 14:18 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Harde woei was meer dit voorjaar volgens mij. Het was juist toen compleet windstil. Erg tricky bij het hardlopen want je voelde je niet zweten.
De goede dingen des levensquote:Op woensdag 18 december 2013 16:48 schreef Fred0w het volgende:
[..]
Waar denk je aan, als je het woord Sovjet hoort vallen?
Dat is Amerikaquote:Op woensdag 18 december 2013 17:14 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zoals wachtrijen, voedselbonnen en gaarkeukens.
Dat kun je zien op de site van het KNMI. Normaal voor een jaar is tegenwoordig een gemiddelde temperatuur van 10,1 graden.quote:Op woensdag 18 december 2013 17:33 schreef Elan het volgende:
Ben toch wel benieuwd wat deze weersomstandigheden eind december nog bijdragen aan het feit dat 2013 de boeken in gaat als relatief koel.
Normaal is het gemiddeld toch zo'n 5 graden koeler?
En daar is weer zo'n partypooper.quote:Op woensdag 18 december 2013 20:18 schreef TommyGun het volgende:
Wat een saai weer zeg, waar blijft de sneeuw en vrieskou?
Ouwe kwakkelfapperquote:Op woensdag 18 december 2013 21:01 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
En daar is weer zo'n partypooper.
Geniet van dit weer!
En saai weer, je hebt er tenminste ook geen last van. Zoals Gerrit Hiemstra gisteren zei.
En trouwens, gisteren wad saai ja, maar vandaag was mooi.
Kwakkel? Het is onvervalst zacht, niks kwakkel aan. En de regen valt 's nachts, geweldig!quote:
Weer geen verwarming?quote:Op woensdag 18 december 2013 21:04 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Kwakkel? Het is onvervalst zacht, niks kwakkel aan. En de regen valt 's nachts, geweldig!
Oh ja, binnen 15 graden, zonder verwarmingDat is voor hier heel behoorlijk.
Jawel, maar niet als het uit zichzelf (of dankzij mijn maatregelen) 15 graden wordt. Zeker met zon is dat prima.quote:
Schitterend. Jij hebt net zo`n schijthekel aan die kou als ikquote:Op donderdag 19 december 2013 01:11 schreef Lemans24 het volgende:
Europees:
[ afbeelding ]
Amerikaans:
[ afbeelding ]
Tot 2 januari in ieder geval herfst, daarna nog maar 58 dagen, dan is het lente!
(ik weet dat de grafiekjes automatisch geupdate worden, omdat ze niet bewaard zijn, is dat een probleem?)
Hier nog zo een hoor. Ik wil alleen niet continu als een zeikerd overkomen, want winterliefhebber of niet (quote:Op donderdag 19 december 2013 02:26 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
Schitterend. Jij hebt net zo`n schijthekel aan die kou als ik![]()
Ik probeer als het wat kouder is ook de NUON een beetje te pesten door pas vanaf 14,5/15 te stoken (zo koud is dat eigenlijk niet), al stook ik nu ook af en toe wel bij van 16 naar 17. En als ik eten kook komt er toch weer een graad bij![]()
Ik heb wel teveel tocht in huis (ondanks nieuwbouw) waardoor het vooral 's nachts als het kouder is ineens 2,5 graden afkoelt als ik eenmaal op bed lig. Wordt je 's ochtends wakker met de verwarming aan omdat de temperatuur onder de 14,5 is gekomen.
Gister lag heel Nederland nog in het windveld, ik hou hoop.quote:Op donderdag 19 december 2013 09:12 schreef aloa het volgende:
De zogenaamde kerststorm lijkt geen storm voor Nederland opteleveren.
[ afbeelding ]
Ben benieuwd, het is wel een diepe depressie met diverse randstoringen. Kan nog alle kanten op.quote:Op donderdag 19 december 2013 09:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Gister lag heel Nederland nog in het windveld, ik hou hoop.
[ afbeelding ]
Lekker tochquote:Op donderdag 19 december 2013 10:38 schreef Jor_Dii het volgende:
De dag voor Kerst tussen de 10 en 15 graden
Ik hoop echt dat we vanaf medio januari een shitload aan sneeuw krijgen dat de honden er geen brood van lusten. 50 centimeter en weken vorstquote:Op donderdag 19 december 2013 13:09 schreef Nattekat het volgende:
Echt de beste winter sinds jaren. Zon, warmte, geen handschoenen. Helemaal prima. Heel het voorjaar is nu goedgemaakt
Voorlopig plenst het hierquote:Op donderdag 19 december 2013 13:09 schreef Nattekat het volgende:
Echt de beste winter sinds jaren. Zon, warmte, geen handschoenen. Helemaal prima. Heel het voorjaar is nu goedgemaakt
Als het zo mooi weer blijft als nu vind ik dat, als kouhater, helemaal goedquote:Op donderdag 19 december 2013 13:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik hoop echt dat we vanaf medio januari een shitload aan sneeuw krijgen dat de honden er geen brood van lusten. 50 centimeter en weken vorst
Zacht weer is vlak voor kerst eerder regel dan uitzondering. Is zelfs een Duits woord voor.quote:Op donderdag 19 december 2013 10:38 schreef Jor_Dii het volgende:
De dag voor Kerst tussen de 10 en 15 graden
Dat is eerder inherent aan de winter in het algemeen. Want het is de zonnigste december in jaren, veel beter gaat het niet worden met de zon.quote:
quote:Op donderdag 19 december 2013 13:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik hoop echt dat we vanaf medio januari een shitload aan sneeuw krijgen dat de honden er geen brood van lusten. 50 centimeter en weken vorst
Ik heb het idee, als de wind zo waait, dat het nog best wel goed kan gaan stormen in Engeland.quote:Op donderdag 19 december 2013 13:52 schreef Rabieluh het volgende:
http://earth.nullschool.net
Excuus als deze al is langs geweest. Windkaart van de wereld!
+1quote:Op donderdag 19 december 2013 13:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als het zo mooi weer blijft als nu vind ik dat, als kouhater, helemaal goed
Hier in Oost-Twente heeft ze zich zich vrij weinig laten zien de afgelopen dagen.quote:Op donderdag 19 december 2013 14:25 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dat is eerder inherent aan de winter in het algemeen. Want het is de zonnigste december in jaren, veel beter gaat het niet worden met de zon.
Inderdaad. En nu hij over tien minuten of zo ondergaat, begint de bewolking te breken.quote:Op donderdag 19 december 2013 15:30 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Hier in Oost-Twente heeft ze zich zich vrij weinig laten zien de afgelopen dagen.
Helder idd, volle maan is ook mooi te zien.quote:Op donderdag 19 december 2013 20:03 schreef Lemans24 het volgende:
Heerlijk helder inderdaad!
En ik kleed me zoals in april, het is gewoon warmer dan die hele flutlente...
Twee dagen na de volle maan, is al een stukje af aan de rechterkant.quote:Op donderdag 19 december 2013 20:58 schreef aloa het volgende:
[..]
Helder idd, volle maan is ook mooi te zien.
Bron: Meteo Consult (weer.nl)quote:Het lijkt zacht te blijven.
Er zijn veel aanwijzingen dat de poolwervel deze winter sterk zal blijven, zo sterk dat een opwarming van de stratosfeer er boven het poolgebied de komende maanden niet in zit. Een aanhouden van het zachte stromingspatroon ligt daarmee voorlopig voor de hand. Dit wil overigens niet zeggen dat het alleen maar zacht zal zijn. Vooral als later in de winter de straalstroom geleidelijk weer wat aan kracht inboet, kan er aan zijn flank best ruimte ontstaan voor een hogedrukgebied boven Scandinavië. En als zo’n hogedrukgebied er op tijd is, kan het nog even koud worden. Verder blijft natuurlijk de grilligheid van het weer in tact. Ook in zachte perioden komen koude dagen voor met een koude bovenlucht. Op dat soort dagen kan het ook zomaar tot winterse neerslag komen.
Na een zachte januari hoop ik in februari op twee weken vorst zodat maar weinig insecten het overleven, net als dit jaar.quote:Op vrijdag 20 december 2013 15:03 schreef Lemans24 het volgende:
Een week of twee kou in februari dus, als jullie geluk hebben. Of een dagje natte sneeuw.
Nee, pas in Maartquote:Op vrijdag 20 december 2013 15:57 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Na een zachte januari hoop ik in februari op twee weken vorst zodat maar weinig insecten het overleven, net als dit jaar.![]()
Genoeg van die muggen gehad hier. Dus laat het eerst maar even zacht zijn, en dan keihard vriezen.quote:Op vrijdag 20 december 2013 15:57 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Na een zachte januari hoop ik in februari op twee weken vorst zodat maar weinig insecten het overleven, net als dit jaar.![]()
Omdat het fijner is als het niet zo koud is, en daar is denk ik 70% van NL het mee eens, hoewel dt ook wel mooi isquote:Op vrijdag 20 december 2013 14:58 schreef Blik het volgende:
Waarom niet dit weer, alleen dan een stuk kouder met sneeuw, dat zou echt fantastisch zijn
quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:56 schreef INViCTuS het volgende:
FEE / [KERST 2013] Voorspel het weer tijdens de kerstdagen
Geen idee hoe dit kan maar dit hebben wij hij hier ook een week of twee geleden gehad. Een avond begon zelf met mist en eindigde met een kraak heldere -5 savonds. Dit in oost-twente.quote:Op vrijdag 20 december 2013 15:15 schreef Dven het volgende:
Ik vraag me iets af. Het is hier al de hele week mistig. Zeker na zonsondergang. De temperaturen liggen ook het grootste gedeelte van de middag op of rond nul graden en s'nachts ruim onder nukl graden. Toch vriest de mist amper aan.
Hoe kan dit?
Bovenstaande situatie was 2012.quote:Op vrijdag 20 december 2013 15:57 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel dit jaar. Het bleef inderdaad lang koud maar het vroor ook nog in maart als ik het goed heb. De wespen kwamen erg laat in ieder geval.quote:Op zaterdag 21 december 2013 02:20 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Bovenstaande situatie was 2012.
2013 was het jaar zonder lente.
En insecten zijn broodnodig voor de vogels. Ik hou van vogels, dus ook van insecten. Hoe meer, hoe beter! Muggen, daar heb ik in Nederland geen last van.
quote:Op zaterdag 21 december 2013 11:31 schreef aloa het volgende:
[..]
Klote idd, komt met bakken uit de lucht
Dat is dus een fabel.quote:Op vrijdag 20 december 2013 15:57 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Als het een tijdje warm is geweest en eind maart gaat het een paar dagen vriezen zijn er echt wel insecten die het loodje leggen hoor. De hele natuur kwam dit jaar later op gang door de te koude maart en april maanden,quote:Op zaterdag 21 december 2013 11:39 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is dus een fabel.
http://dier-en-natuur.inf(...)en-lange-winter.html
Dit jaar waren er beduidend meer wespen en muggen. Maar je kunt er van maken wat je wilt, google maar eens er zijn genoeg wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan.quote:Op zaterdag 21 december 2013 11:44 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Als het een tijdje warm is geweest en eind maart gaat het een paar dagen vriezen zijn er echt wel insecten die het loodje leggen hoor. De hele natuur kwam dit jaar later op gang door de te koude maart en april maanden,
Bron? Naar eigen waarneming minder, of in ieder geval waren ze later dan normaal. In juli kon ik amper een wesp ontdekken. http://www.omroepgelderla(...)los.htm#.UrVyY_TuIrUquote:Op zaterdag 21 december 2013 11:45 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dit jaar waren er beduidend meer wespen en muggen. Maar je kunt er van maken wat je wilt, google maar eens er zijn genoeg wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |