Je moet gewoon voorlangskruisen johquote:Op maandag 16 december 2013 10:16 schreef CherryLips het volgende:
nt (behalve op zondagavond dan). Ik moet links afslaan, rij op de voorrangswe
Jij kwam van rechts, dus had voorrang.quote:Op maandag 16 december 2013 10:16 schreef CherryLips het volgende:
Hier in het dorp knallen ze 's avonds en op zondag bijna alle stoplichten eruit. Ik rij gisteravond naar huis en woon vlak bij een vrij druk kruispunt (behalve op zondagavond dan). Ik moet links afslaan, rij op de voorrangsweg. Sjappie komt van links, moet linksaf, en terwijl ik de bocht maak, rijdt hij door en rijdt mij zowat in het portier.
Whut.
En dus heb ik me gisteravond de hele tijd zitten afvragen wie er nou fout zat, hij of ik, maar volgens mij zat hij fout hoor
Irritant gedoe.
Die ander kwam van links, niet van de tegenovergestelde rijrichting.quote:Op maandag 16 december 2013 10:58 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Je moet gewoon voorlangskruisen joh
En dan kan het niet?quote:Op maandag 16 december 2013 11:53 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Die ander kwam van links, niet van de tegenovergestelde rijrichting.
Vaak staat er een bord naast dat de ene kant voorrang heeft op de andere kant.quote:Op maandag 16 december 2013 12:05 schreef Gwywen het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk bij een wegversmalling? Ik reed laatst ergens waar vroeger een bussluis was geweest, met zo'n zandloper waar het even versmalt en dan weer in de gewone breedte verder gaat.
Meestal is het zo van "wie het eerst komt, wie het eerst maalt" maar zijn daar nou echt regels voor?
Ik schat meestal in wie er het dichtst bij is, ik of degene die van de tegengestelde richting komt, en als die ander er eerder is laat ik die voorgaan.
Maar laatst was er dus een mevrouw die nog lang niet bij die versmalling was, maar er tóch eerder door wilde dan ik. Dus die geeft ineens een dot gas terwijl ik er al in reed. Staan we bijna frontaal tegen elkaar in die versmalling.
Meestal staat er een bord bij.quote:Op maandag 16 december 2013 12:05 schreef Gwywen het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk bij een wegversmalling? Ik reed laatst ergens waar vroeger een bussluis was geweest, met zo'n zandloper waar het even versmalt en dan weer in de gewone breedte verder gaat.
Meestal is het zo van "wie het eerst komt, wie het eerst maalt" maar zijn daar nou echt regels voor?
Ik schat meestal in wie er het dichtst bij is, ik of degene die van de tegengestelde richting komt, en als die ander er eerder is laat ik die voorgaan.
Maar laatst was er dus een mevrouw die nog lang niet bij die versmalling was, maar er tóch eerder door wilde dan ik. Dus die geeft ineens een dot gas terwijl ik er al in reed. Staan we bijna frontaal tegen elkaar in die versmalling.
Ben jij van mening dat een bepaalde kant dan meer recht heeft op voorrang op betreffend punt?quote:Op maandag 16 december 2013 12:12 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ja, maar daar niet. Misschien de gemeente waar die weg ligt eens een mailtje sturen.
Als ik linksaf sla en de auto die voor mij van links komt, slaat ook linksaf, wordt het een interessante kruising.quote:Op maandag 16 december 2013 12:04 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
En dan kan het niet?
Ligt aan de verkeerssituatie verder maar dat sluit niet uit dat je voorlangs kan kruisen.
Ja, want de ene kant komt vanuit een woonwijk, en de andere kant komt van een doorgaande weg. Als het aan die kant opstroopt, staat alles op die doorgaande weg ook stil.quote:Op maandag 16 december 2013 12:18 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ben jij van mening dat een bepaalde kant dan meer recht heeft op voorrang op betreffend punt?
Eeuh nee, omdat je beide over hetzelfde wegdeel gaat.quote:Op maandag 16 december 2013 12:04 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
En dan kan het niet?
Ligt aan de verkeerssituatie verder maar dat sluit niet uit dat je voorlangs kan kruisen.
quote:Op maandag 16 december 2013 12:26 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Eeuh nee, omdat je beide over hetzelfde wegdeel gaat.
Hier heb ik ook precies zo een zelfde situatie dus..quote:Op maandag 16 december 2013 12:26 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ja, want de ene kant komt vanuit een woonwijk, en de andere kant komt van een doorgaande weg. Als het aan die kant opstroopt, staat alles op die doorgaande weg ook stil.
Kan jequote:
Voor de eerste auto ja.quote:Op maandag 16 december 2013 10:55 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Gas een halve tel los lijkt mij afdoende.
Jij rijdt alleen in de spits of wat?quote:Op maandag 16 december 2013 12:50 schreef daNpy het volgende:
[..]
Voor de eerste auto ja.
Maar zoals ik al zei; voor de tiende auto is het een opsomming van de 19 auto's voor hem.
Dus moet het gas al 10 seconden los, en in de praktijk moet de 2e auto al gaan remmen omdat er te weinig ruimte is
Als er lang genoeg over gedaan wordt om te ritsen dan kan het toch overal vloeiend?quote:Op maandag 16 december 2013 12:59 schreef daNpy het volgende:
Nee ik rijd niet alleen in de spits, mijn woon-werk is maar 15km en ik sta eigenlijk ook nooit in de file
Het hele concept van ritsen bevat gewoon fouten, zoals ik op de vorige pagina heb aangeduid.
Natuurlijk gaat het na het ritsen weer doorstromen. Dan hoeft er niemand meer te remmen of ruimte te maken.
Bij elke versmalling gaat het zo.
Ja, en dan rijdt iedereen dus 2kmh. Vloeiend hoor.quote:Op maandag 16 december 2013 13:02 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Als er lang genoeg over gedaan wordt om te ritsen dan kan het toch overal vloeiend?
Misschien moeten ze gewoon overal spitsstroken maken die alleen open gaan vanaf een punt waar het verkeer langzamer gaat rijden...quote:Op maandag 16 december 2013 13:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja, en dan rijdt iedereen dus 2kmh. Vloeiend hoor.
Waarom loopt het dan na zo een file wel door? Omdat het tekort aan ruimte dus allemaal is opgehoopt in de file?quote:Op maandag 16 december 2013 13:17 schreef daNpy het volgende:
Verplaatsing van het probleem.
Je wil rijstroken minderen; dit wil zeggen dat er minder ruimte komt voor dezelfde hoeveelheid verkeer, om dit te bewerkstelligen zal er ruimte gemaakt moeten worden...
Jij rijdt op een voorrangsweg, dus hij moet jou voor laten gaan. En als hij een bord gemist heeft en een gelijkwaardige kruising verwacht, kom je nog altijd van rechts voor hem en moet hij jou nog steeds voor laten gaan.quote:Op maandag 16 december 2013 10:16 schreef CherryLips het volgende:
Hier in het dorp knallen ze 's avonds en op zondag bijna alle stoplichten eruit. Ik rij gisteravond naar huis en woon vlak bij een vrij druk kruispunt (behalve op zondagavond dan). Ik moet links afslaan, rij op de voorrangsweg. Sjappie komt van links, moet linksaf, en terwijl ik de bocht maak, rijdt hij door en rijdt mij zowat in het portier.
Whut.
En dus heb ik me gisteravond de hele tijd zitten afvragen wie er nou fout zat, hij of ik, maar volgens mij zat hij fout hoor
Irritant gedoe.
Ja zo was mijn redenering ook, dus ik reed ook gewoon door want hij kon me goed zien, maar blijkbaar had hij of de regels niet door of hij dacht dat dit gebakje wel zou stoppenquote:Op maandag 16 december 2013 13:25 schreef Light het volgende:
[..]
Jij rijdt op een voorrangsweg, dus hij moet jou voor laten gaan. En als hij een bord gemist heeft en een gelijkwaardige kruising verwacht, kom je nog altijd van rechts voor hem en moet hij jou nog steeds voor laten gaan.
Ik ben zo een botte hond die houdt zijn hand al op de toeter als die een een persoon iets harder ziet doorrijden dan ''normaal''quote:Op maandag 16 december 2013 13:58 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ja zo was mijn redenering ook, dus ik reed ook gewoon door want hij kon me goed zien, maar blijkbaar had hij of de regels niet door of hij dacht dat dit gebakje wel zou stoppenMaar als er dan zoiets gebeurt, denk ik eerst dat de fout bij mij ligt. Ik rij normaal gesproken heel voorzichtig en afwachtend en nu reed ik gewoon door, dacht meteen dat ik de schuldige was
quote:Op maandag 16 december 2013 12:50 schreef daNpy het volgende:
[..]
Voor de eerste auto ja.
Maar zoals ik al zei; voor de tiende auto is het een opsomming van de 19 auto's voor hem.
Dus moet het gas al 10 seconden los, en in de praktijk moet de 2e auto al gaan remmen omdat er te weinig ruimte is
quote:Op maandag 16 december 2013 12:59 schreef daNpy het volgende:
Nee ik rijd niet alleen in de spits, mijn woon-werk is maar 15km en ik sta eigenlijk ook nooit in de file
Het hele concept van ritsen bevat gewoon fouten, zoals ik op de vorige pagina heb aangeduid.
Natuurlijk gaat het na het ritsen weer doorstromen. Dan hoeft er niemand meer te remmen of ruimte te maken.
Bij elke versmalling gaat het zo.
Over het algemeen is het zo dat de rijstrook vermindering daar is waar ook daadwerkelijk minder verkeer is dan op het vlak er voor.quote:Op maandag 16 december 2013 13:17 schreef daNpy het volgende:
Verplaatsing van het probleem.
Je wil rijstroken minderen; dit wil zeggen dat er minder ruimte komt voor dezelfde hoeveelheid verkeer, om dit te bewerkstelligen zal er ruimte gemaakt moeten worden...
Goed plan dan.quote:Op maandag 16 december 2013 17:02 schreef PeuRac het volgende:
[..]
[..]
[..]
Over het algemeen is het zo dat de rijstrook vermindering daar is waar ook daadwerkelijk minder verkeer is dan op het vlak er voor.
Nu gaat dat niet altijd op, aangezien ze op sommige plekken al ruim 30jr geen aanpassingen hebben gedaan.
Toch was het zo dat toen jaren geleden die campagne voor ritsen op TV en radio was, de files binnen enkele dagen aanzienlijk korter geworden waren. Zo'n campagne zouden ze eigenlijk elke 2 jaar moeten herhalen.
Net als die voor rechts rijden.
Graag ja, had laatst het toppunt: vrouw zette de auto gewoon midden op de weg zodat ik er zowel links als rechts niet meer voorbij kon en ging rustig eerst even pinnen.quote:Op maandag 16 december 2013 17:30 schreef Descendent het volgende:
Mensen die hun auto langs de kant van de weg bij de parkeerplaats zetten omdat ze anders toch zeker 10m verder moeten lopen om bijv. te pinnen als ze m in een vak zetten.
Die mogen ze ook wel eens harder aanpakken imho.
Hele verkeer loopt vast door zulke sjappies.
Het is gewoon te druk op de weg met onbekwame medeweggebruikersquote:Op dinsdag 17 december 2013 09:35 schreef Iwanius het volgende:
Als ik de laatste reactie zo lees lijkt de weg steeds meer een hindernis parcours te worden voor de gewone (brave) autorijder.
Eigenlijk is het gek dat je om zware machines te bedienen continu aan allerlei eisen moet voldoen, terwijl iedereen die ooit in een grijs verleden een rijbewijs heeft bemachtigd dagelijks zonder enige vorm van herwaardering in een zware machine van zo'n 1000 kilo of meer mag rondkachelen, in het openbaar nog wel.quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:27 schreef Ordos20 het volgende:
[..]
Het is gewoon te druk op de weg met onbekwame medeweggebruikers
Dat is zeker waar.quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:27 schreef Ordos20 het volgende:
[..]
Het is gewoon te druk op de weg met onbekwame medeweggebruikers
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |