Dat kan, maar dan gaat het alsnog veel efficiencter wanneer iedereen het op de juiste manier zou doen en dat zou wel degelijk een snellere doorstroming betekenen.quote:Op zondag 15 december 2013 14:58 schreef daNpy het volgende:
Het probleem van ritsen is dat het gewoon een verkeerde opvatting is om te denken dat dit zonder enige vorm van vertraging gaat. Je gaat van 2 naar 1 rijbaan (of 3 naar 2 etc) wat inhoudt dat je meer verkeer op minder vierkante meters krijgt.
"Ruimte maken" houd in: vertragen. Iedereen op baan 1 moet vertragen om plek te maken voor een auto op baan 2. Dit wil zeggen dat de eerste auto moet vertragen voor 1 auto. Maar de 2e auto moet vertragen voor 3 auto's. De derde auto moet vertragen voor 6 auto's. Ergo; na 10 auto's staat de boel zo goed als stil. Ritsen is een illusie.
Als zoiets vloeiend gebeurt dan hoeft er minder geremd te worden toch? En als het niet super super druk is dan is er vaak genoeg ruimte over om gewoon in te voegen zonder iemand te ''hinderen''quote:Op zondag 15 december 2013 14:58 schreef daNpy het volgende:
Het probleem van ritsen is dat het gewoon een verkeerde opvatting is om te denken dat dit zonder enige vorm van vertraging gaat. Je gaat van 2 naar 1 rijbaan (of 3 naar 2 etc) wat inhoudt dat je meer verkeer op minder vierkante meters krijgt.
"Ruimte maken" houd in: vertragen. Iedereen op baan 1 moet vertragen om plek te maken voor een auto op baan 2. Dit wil zeggen dat de eerste auto moet vertragen voor 1 auto. Maar de 2e auto moet vertragen voor 3 auto's. De derde auto moet vertragen voor 6 auto's. Ergo; na 10 auto's staat de boel zo goed als stil. Ritsen is een illusie.
Je bent nog nooit in het buitenland geweest? In Nederland zijn we zo sociaal als wat op de weg.quote:Op zondag 15 december 2013 14:31 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ja mooi, zo werkt het wel gewoon, echt, de Nederlandse automobilist is zo asociaal als de tifus als er een rijstrook weggaat, altijd maar tot het uiterste doorrijden en als er ergens een gat is om in te voegen die dan niet benutten maar nog verder doorrijden.
Naarmate je naar het zuiden gaat wordt het steeds bedroevender. Dat merk je al in België en om vervolgens over de Fransen maar te zwijgen. Als je via Duitsland echter naar t noorden reist, dan wordt t echter steeds beter. Ik vind Duitsers, Denen, Noren en Zweden echt veel beter rijden dan de gemiddelde Nederlander.quote:Op maandag 16 december 2013 08:40 schreef xzaz het volgende:
[..]
Je bent nog nooit in het buitenland geweest? In Nederland zijn we zo sociaal als wat op de weg.
Voordat het vloeiend kan gebeuren moet er meer ruimte zijn. En dat is er niet als het druk is.quote:Op zondag 15 december 2013 15:15 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Als zoiets vloeiend gebeurt dan hoeft er minder geremd te worden toch?
Moet je Italianen eens zien.. Met z'n 5'en naast elkaar op een 3 baans weg is niet heel ongewoon daar..quote:Op maandag 16 december 2013 09:04 schreef DW457 het volgende:
[..]
Naarmate je naar het zuiden gaat wordt het steeds bedroevender. Dat merk je al in België en om vervolgens over de Fransen maar te zwijgen. Als je via Duitsland echter naar t noorden reist, dan wordt t echter steeds beter. Ik vind Duitsers, Denen, Noren en Zweden echt veel beter rijden dan de gemiddelde Nederlander.
Ik hou er rekening mee en laat er dan eentje netjes tussen, volgens mij is dat ook de bedoeling. Dat vervolgens drie anderen denken 'o dat gebakje laat mensen ervoor want die rijdt toch niet door' zodat ik vol in de ankers moet, kan ik ook niet helpenquote:Op zondag 15 december 2013 14:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als iedereen tot het einde doorrijdt en de andere rijstrook rekening houdt met het invoegende verkeer, is er zo min mogelijk vertraging. Helaas wordt geen één van de drie criteria uitgevoerd, wel levert het enorm (te) veel irritatie op
Fransen rijden gewoon prima hoor, zolang je maar je knipperlicht gebruikt als inhaalsignaal rijden ze vrijwel hetzelfde als Nederlanders (doorrijden waar het kan), en zeker in de kleine dorpjes zijn ze supervriendelijk (ga maar voor, nee ga jij maar voor). Frankrijk =/ Parijs. Als Fransen een nummerplaat zien met het departementnummer van Parijs, dan laten ze hem er 9 van de 10 keer ook niet tussen.quote:Op maandag 16 december 2013 09:04 schreef DW457 het volgende:
[..]
Naarmate je naar het zuiden gaat wordt het steeds bedroevender. Dat merk je al in België en om vervolgens over de Fransen maar te zwijgen. Als je via Duitsland echter naar t noorden reist, dan wordt t echter steeds beter. Ik vind Duitsers, Denen, Noren en Zweden echt veel beter rijden dan de gemiddelde Nederlander.
Gas een halve tel los lijkt mij afdoende.quote:Op maandag 16 december 2013 09:57 schreef daNpy het volgende:
[..]
Voordat het vloeiend kan gebeuren moet er meer ruimte zijn. En dat is er niet als het druk is.
Dus moet er ruimte gemaakt worden door te remmen.
Je moet gewoon voorlangskruisen johquote:Op maandag 16 december 2013 10:16 schreef CherryLips het volgende:
nt (behalve op zondagavond dan). Ik moet links afslaan, rij op de voorrangswe
Jij kwam van rechts, dus had voorrang.quote:Op maandag 16 december 2013 10:16 schreef CherryLips het volgende:
Hier in het dorp knallen ze 's avonds en op zondag bijna alle stoplichten eruit. Ik rij gisteravond naar huis en woon vlak bij een vrij druk kruispunt (behalve op zondagavond dan). Ik moet links afslaan, rij op de voorrangsweg. Sjappie komt van links, moet linksaf, en terwijl ik de bocht maak, rijdt hij door en rijdt mij zowat in het portier.
Whut.
En dus heb ik me gisteravond de hele tijd zitten afvragen wie er nou fout zat, hij of ik, maar volgens mij zat hij fout hoor
Irritant gedoe.
Die ander kwam van links, niet van de tegenovergestelde rijrichting.quote:Op maandag 16 december 2013 10:58 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Je moet gewoon voorlangskruisen joh
En dan kan het niet?quote:Op maandag 16 december 2013 11:53 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Die ander kwam van links, niet van de tegenovergestelde rijrichting.
Vaak staat er een bord naast dat de ene kant voorrang heeft op de andere kant.quote:Op maandag 16 december 2013 12:05 schreef Gwywen het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk bij een wegversmalling? Ik reed laatst ergens waar vroeger een bussluis was geweest, met zo'n zandloper waar het even versmalt en dan weer in de gewone breedte verder gaat.
Meestal is het zo van "wie het eerst komt, wie het eerst maalt" maar zijn daar nou echt regels voor?
Ik schat meestal in wie er het dichtst bij is, ik of degene die van de tegengestelde richting komt, en als die ander er eerder is laat ik die voorgaan.
Maar laatst was er dus een mevrouw die nog lang niet bij die versmalling was, maar er tóch eerder door wilde dan ik. Dus die geeft ineens een dot gas terwijl ik er al in reed. Staan we bijna frontaal tegen elkaar in die versmalling.
Meestal staat er een bord bij.quote:Op maandag 16 december 2013 12:05 schreef Gwywen het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk bij een wegversmalling? Ik reed laatst ergens waar vroeger een bussluis was geweest, met zo'n zandloper waar het even versmalt en dan weer in de gewone breedte verder gaat.
Meestal is het zo van "wie het eerst komt, wie het eerst maalt" maar zijn daar nou echt regels voor?
Ik schat meestal in wie er het dichtst bij is, ik of degene die van de tegengestelde richting komt, en als die ander er eerder is laat ik die voorgaan.
Maar laatst was er dus een mevrouw die nog lang niet bij die versmalling was, maar er tóch eerder door wilde dan ik. Dus die geeft ineens een dot gas terwijl ik er al in reed. Staan we bijna frontaal tegen elkaar in die versmalling.
Ben jij van mening dat een bepaalde kant dan meer recht heeft op voorrang op betreffend punt?quote:Op maandag 16 december 2013 12:12 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ja, maar daar niet. Misschien de gemeente waar die weg ligt eens een mailtje sturen.
Als ik linksaf sla en de auto die voor mij van links komt, slaat ook linksaf, wordt het een interessante kruising.quote:Op maandag 16 december 2013 12:04 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
En dan kan het niet?
Ligt aan de verkeerssituatie verder maar dat sluit niet uit dat je voorlangs kan kruisen.
Ja, want de ene kant komt vanuit een woonwijk, en de andere kant komt van een doorgaande weg. Als het aan die kant opstroopt, staat alles op die doorgaande weg ook stil.quote:Op maandag 16 december 2013 12:18 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ben jij van mening dat een bepaalde kant dan meer recht heeft op voorrang op betreffend punt?
Eeuh nee, omdat je beide over hetzelfde wegdeel gaat.quote:Op maandag 16 december 2013 12:04 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
En dan kan het niet?
Ligt aan de verkeerssituatie verder maar dat sluit niet uit dat je voorlangs kan kruisen.
quote:Op maandag 16 december 2013 12:26 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Eeuh nee, omdat je beide over hetzelfde wegdeel gaat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |