Ziek, maar verder gaat het goed! En bij jullie?quote:
zijn toch wel flinke vooruitgangen! hier gaat het ook goed, met z'n ups en downs. Op dit moment is het vooral Geert waarmee ik te stellen heb. hij zit letterlijk in de ik ben twee en zeg nee fase en wil alles zelf doen ook al kan hij het nog niet. En ook echt driftig .. hij wil de voordeur open doen .. als ik hem per ongeluk al open doe, smijt hij hem pisnijdig dicht om hem vervolgens gelukzalig zelf open te doen. is behoorlijk vermoeiend kan ik je vertellenquote:Op zaterdag 14 december 2013 21:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ziek, maar verder gaat het goed! En bij jullie?
S is van Floornijn overgestapt op Floorjam, en bij toeval kwam ik er achter dat als ik hem Floornijn noemde (zoals hij zichzelf noemde), hij me dan verbeterde.
Hij wordt ook boos als ik RooieWijn ipv Marjolein zeg (zoals hij tot haar verdriet deed), en verbetert mij dan: Marjowein.
Verder spreekt hij de L niet uit, maar maakt daar een R van, soms is dat echt even zoeken want het zit niet in je systeem....
Ja vond het ook snel, had zoiets van waar komen ze nu mee aanquote:Op zaterdag 14 december 2013 21:08 schreef pessie het volgende:
Tj vind ik ook wel vlot. Nathan zei op die leeftijd misschien 5 woordjes frequent. Tegen de tijd dat hij 3 was maakte hij 5woord zinnen. En, ik weet niet of het toeval is of niet, zijn spraakzaamheid is enorm vooruitgegaan sinds zijn speen weg is. En dat terwijl hij dat ding alleen in bed mocht. Hij is nu echt goed verstaanbaar voor anderen,en uiteraard gebruikt hij letters nog wel eens anders (hij zei toit een week of 3 geleden consequent spiets ipv fiets). Maar goed, ik heb me eenorm zorgen gemaakt over zijn taalontwikkeling (m.n. doordat er in manliefs familie veel stotteren voorkomt). En zoals het nu gaat kan hij op taalgebied meekomen als hij straks naar school gaat.
Herkenbaar, hier precies hetzelfde met de autodeur.... die moeten we samen opendoen, anders is het drama.quote:Op zaterdag 14 december 2013 21:23 schreef DJMO het volgende:
[..]
zijn toch wel flinke vooruitgangen! hier gaat het ook goed, met z'n ups en downs. Op dit moment is het vooral Geert waarmee ik te stellen heb. hij zit letterlijk in de ik ben twee en zeg nee fase en wil alles zelf doen ook al kan hij het nog niet. En ook echt driftig .. hij wil de voordeur open doen .. als ik hem per ongeluk al open doe, smijt hij hem pisnijdig dicht om hem vervolgens gelukzalig zelf open te doen. is behoorlijk vermoeiend kan ik je vertellen
Ik vond tijdens het verhuizen toevallig wat babbels van mijn oudste van rond zijn 3de verjaardag, en dat heb ik laten inlijsten en hem cadeau gedaan voor z'n (22ste) verjaardag, N zag wat mijn oudste toen allemaal zei en vond ook dat z'n woordenschat zo groot was, veel groter dan die van Soneal (die 2 weken geleden 3 werd).quote:Op zaterdag 14 december 2013 21:26 schreef TimeJumper het volgende:
[..]
Ja vond het ook snel, had zoiets van waar komen ze nu mee aanmaar misschien komt het omdat hij op een vrij "zwarte" school/peuterspeelzaal zit. Veel kinderen hebben daar andere/allerlei soortige taalproblemen en veel met logopedie lessen (inhouse zeg maar).
Dus misschien dat ze over-alert zijn, tenminste dat dacht ik zelf.
Kan me voorstellen dat je je wat extra zorgen maakt als dat stotteren veel in de familie voorkomt. Dan zou ik zelf ook meer alerter zijn op taalontwikkeling.
Bitterend, tettetahet is weer eens wat anders
![]()
Ticootje, oh vandaar, tsja ik las het topic zo eens door toen dacht ik er gaan er wel veel naar logopedie. Maar tussen 2 en 3 jaar zit natuurlijk ook een levensgroot verschil. Dan moeten ze ook alweer een hoop meer kunnen.
Wow wat knap van die letters!quote:Op zaterdag 14 december 2013 21:39 schreef kaatjejannie het volgende:
Ik vergeet nu als ik alleen ben zelf op het liftknopje te drukken. Ik mag namelijk nooit meer op het knopje drukken als we met Sofie in de lift staan.
Ze ziet nu ook overal letters. Ze weet dat de S van haar is, en dat de M mijn letter is. Vanmiddag bij mijn schoonmoeder lag er een krant, en ze ging haar eigen letter zoeken. Ik vind dat ineens zo groot.
Soneal heeft de nummers op huizen nog niet ontdekt, maar weet wel dat het ovaal in de stoep van de brandweer is, en dan naar het paaltje er vlakbij: "De B, ook van brandweer"quote:Op zaterdag 14 december 2013 21:43 schreef pessie het volgende:
[..]
Wow wat knap van die letters!
Nathan is meer met cijfers bezig, die liep laatst langs woonhuis nummer 25: kijk mama, een 2 en een 5!
die tip kreeg ik idd ook van Parlan. Door je kind een keuze te geven geef je hem de regie in handen terwijl je hem in principe dwingt om te doen wat jij wil. Werkt hier ook meestal wel, behalve bij luier verschonen of aankledenquote:Op zaterdag 14 december 2013 21:44 schreef Mevr_Mus het volgende:
Goed om te lezen dat anderen ook zelf-doen-drama's hebben. Bijzonder herkenbaar! Op het moment heb ok trouwens wel een trucje dat aardig werkt. Ik geef S. de keuze: moet ik het doen of doe je het zelf? Alleen al de gedachte dat ik hem bijv. het autostoeltje zou tillen maakt dat meneer geen risico's neemt en heel snel in de auto klimt. Meestal dan
gewoon laten gaan. een gewone kinderschaar is prima met links en rechts te bedienen.quote:Op zaterdag 14 december 2013 21:49 schreef pessie het volgende:
Haha Leandra!
Zeg, wanneer kun je zien of je kind rechtshandig of linkshandig is? Nathan doet eigenlijk alles met links en ik vraag me af of ik dat gewoon moet laten gaan of bv een linkshandigen schaar moet kopen.
Kan hij met een gewone schaar overweg?quote:Op zaterdag 14 december 2013 21:49 schreef pessie het volgende:
Haha Leandra!
Zeg, wanneer kun je zien of je kind rechtshandig of linkshandig is? Nathan doet eigenlijk alles met links en ik vraag me af of ik dat gewoon moet laten gaan of bv een linkshandigen schaar moet kopen.
quote:Op zaterdag 14 december 2013 21:51 schreef laziness het volgende:
Ik heb echt een klein luilakje.
Ik stimuleer hem dus juist om het zelf te doen. En hij blijkt prima zelf zijn rits dichte kunnen doen of zijn sokken en broek aan.
Die taalvoorbeelden zijn interessant om te lezen!
Ik zie nu dat Olivier inderdaad snel is en keurig spreekt zoals het kdv zegt maar ik had geen vergelijkingsmateriaal dus neem het ter kennisgeving aan.
Gisteren zat O. kerstkaarten te bekijken. Zegt ie terwijl hij naar een kaart wijst 'Dat is bloedserieus mama'.
Ik dacht enkel WTF![]()
daar gebruik ik de auto's op straat voor, die zijn elke dag buiten voorhanden, thomas de trein nietquote:Op zaterdag 14 december 2013 21:52 schreef pessie het volgende:
Troeta, kleuren hebben we hier mbv thomas de trein gedaan: thomas is blauw, James is rood, Henry is groen... En nu kent hij ik denk 10 kleuren. Ook zonder het ezelsbruggetje van de thomas treintjes.
als Geert een goede bui heeft , kan hij zich zelf volledig aankledenquote:Op zaterdag 14 december 2013 21:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar sokken en broek? Het is nog niet eens in me opgekomen om hem dat te laten proberen
Ja, al begeleid ik hem werk in het onderlangs knippen. Maar goed, gewoon aan blijven kijken dus. Zowel mijn broer als mijn zwager zijn linkshandig, en ze schrijven allebei onleesbaar. Hoop toch dat als hij linkshandig blijkt zijn schrift wel te lezen blijkt.quote:Op zaterdag 14 december 2013 21:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Kan hij met een gewone schaar overweg?
Als hij alles met links doet kan het natuurlijk best dat hij linkshandig is, maar dat wil niet zeggen dat hij ook rechtsonhandig moet worden
dan wordt hij later artsquote:Op zaterdag 14 december 2013 21:55 schreef pessie het volgende:
[..]
Ja, al begeleid ik hem werk in het onderlangs knippen. Maar goed, gewoon aan blijven kijken dus. Zowel mijn broer als mijn zwager zijn linkshandig, en ze schrijven allebei onleesbaar. Hoop toch dat als hij linkshandig blijkt zijn schrift wel te lezen blijkt.
Hij trok steeds zijn sokken uit en dan moest ik ze aantrekken. Dat was ik beu en toen kon hij het zelf bleek. Dus toen probeerde ik wat hij nog meer kan.quote:Op zaterdag 14 december 2013 21:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar sokken en broek? Het is nog niet eens in me opgekomen om hem dat te laten proberen
Hierrt is thomas altijd voorhanden. Aldus peuterquote:Op zaterdag 14 december 2013 21:53 schreef DJMO het volgende:
[..]
daar gebruik ik de auto's op straat voor, die zijn elke dag buiten voorhanden, thomas de trein niet
Ah, tsja, dat doet die van mij ook niet, ik ben nu al bang voor de puberteit, hij is nu zo makkelijk dat het straks wel een drama moet wordenquote:Op zaterdag 14 december 2013 21:56 schreef laziness het volgende:
[..]
Hij trok steeds zijn sokken uit en dan moest ik ze aantrekken. Dat was ik beu en toen kon hij het zelf bleek. Dus toen probeerde ik wat hij nog meer kan.
Gemak dient de mens niet waar
quote:Op zaterdag 14 december 2013 21:56 schreef laziness het volgende:
[..]
Hij trok steeds zijn sokken uit en dan moest ik ze aantrekken. Dat was ik beu en toen kon hij het zelf bleek. Dus toen probeerde ik wat hij nog meer kan.
Gemak dient de mens niet waar
in dat geval moet ik het straks wel heel makkelijk krijgen hahahahaquote:Op zaterdag 14 december 2013 21:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ah, tsja, dat doet die van mij ook niet, ik ben nu al bang voor de puberteit, hij is nu zo makkelijk dat het straks wel een drama moet worden
quote:Op zaterdag 14 december 2013 21:59 schreef As1981 het volgende:
Hier loopt yaro het liefst naakt. Sokken gaan direcr uit. Maar het liefst ook zijn broek en onderbroek. Die laatste probeer ik meestal toch aan te laten.
Nou, ik kleed em uit dus ik gooi z'n kleren in de was. Maar als ik hem vraag was in de machinmachine/wasmand te doen, doet hij dat graag.quote:Op zaterdag 14 december 2013 22:00 schreef DJMO het volgende:
[..]
in dat geval moet ik het straks wel heel makkelijk krijgen hahahaha![]()
oh, en hoe doen jullie kids het met vuile was? die van mij (allebei!!) doen na het uitkleden hun vuile was in de wasmachine danwel de wasmand in de badkamer. ik hoorde van mijn begeleider bij Parlan dat dat best wel bijzonder is?? Ik weet niet beter, heb ze zo opgevoed dus tja..
Ik hoor allemaal verhalen over dat is niet eerlijk mama en stil zijn mama, niet zingen mama, jij bent mijn vriend niet meer etc van anderen.quote:Op zaterdag 14 december 2013 21:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ah, tsja, dat doet die van mij ook niet, ik ben nu al bang voor de puberteit, hij is nu zo makkelijk dat het straks wel een drama moet worden
Oh nou hier wel hoor. Het zijn fases maar soms grrrrr.quote:Op zaterdag 14 december 2013 22:03 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik hoor allemaal verhalen over dat is niet eerlijk mama en stil zijn mama, niet zingen mama, jij bent mijn vriend niet meer etc van anderen.
Die van mij zegt dat niet hoor! Ik vind hem heel redelijk. Weinig drama's.
Die van mij verbiedt mij in de auto ook om mee te zingen, nou weet ik dat ik behoorlijk vals zing, maar dat hij nu al doet alsof hij in de jury van TVOH zit baal ik wel van.quote:Op zaterdag 14 december 2013 22:03 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik hoor allemaal verhalen over dat is niet eerlijk mama en stil zijn mama, niet zingen mama, jij bent mijn vriend niet meer etc van anderen.
Die van mij zegt dat niet hoor! Ik vind hem heel redelijk. Weinig drama's.
Ik hoorde een tijdje geleden; mama doe maar niet zingen, dan worden de leeuwen gedrietigquote:Op zaterdag 14 december 2013 22:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die van mij verbiedt mij in de auto ook om mee te zingen, nou weet ik dat ik behoorlijk vals zing, maar dat hij nu al doet alsof hij in de jury van TVOH zit baal ik wel van.
Ah gossie, maar wel grappig dat hij het op die manier opvat.quote:Op zaterdag 14 december 2013 22:08 schreef As1981 het volgende:
[..]
Oh nou hier wel hoor. Het zijn fases maar soms grrrrr.
Op dit moment moet ik moet ik hem zo vaak waarschuwen. Dus vanmiddag werd het even te veel en viel ik uit. Ik voelde me daar zo rot over dat ik echt moest huilen. Mijn moeder waser op dat moment dus legt yaro uit wat er gebeurd en hij moest me een knuffel geven enzo. Dus hij komt naar me toe, mama dat is niet lief dat jij me op de gang heb gezet, zeg sorry. Toen moest ik stiekum wel weer lachen.
OMG... horen ze je in de dierentuin helemaal?quote:Op zaterdag 14 december 2013 22:09 schreef kaatjejannie het volgende:
[..]
Ik hoorde een tijdje geleden; mama doe maar niet zingen, dan worden de leeuwen gedrietig
quote:Op zaterdag 14 december 2013 22:09 schreef kaatjejannie het volgende:
[..]
Ik hoorde een tijdje geleden; mama doe maar niet zingen, dan worden de leeuwen gedrietig
Ik denk wel dat dat van invloed is, een oudste kind of enige kind in huis heeft nou eenmaal geen voorbeeld om zich aan op te trekken, daarbij moet dat kind ook alle communicatie van de verzorgers hebben, en die zal anders zijn dan van een grote broer of zus.quote:Op zaterdag 14 december 2013 22:12 schreef MamaPurk het volgende:
Wat worden ze allemaal groot he!! Sarah ligt sinds deze week in een groot bed en heeft een groeisprintje gehad en ik moet erzelf vaak bij nadenken dat ze nog geen 3 is.. Het lijkt wel of ze in alles ook veel sneller is, maar dat komt misschien wel door het voorbeeld van haar grote zus.
quote:Op zaterdag 14 december 2013 22:09 schreef kaatjejannie het volgende:
[..]
Leuk!! wij gaan ook naar Plopsa in februari!! ben echt benieuwd wat ze er van vindt!quote:Op zaterdag 14 december 2013 22:14 schreef _Bar_ het volgende:
Ach as dat lijkt me ook moeilijk.
ook wel weer heel lief dat hij ervan onder in de indruk was.
over theater gesproken,wij gaan begin januari naar Kaatjes tralalaatjes. De grote liefde van Roywe hebben een speciaal plekje zodat hij in zijn buggy kan blijven zitten.
en volgende week als de weergoden ons goed gezind zijn gaan we naar winter plopsaland.
Wij gaan nu voor de 3de keer dit jaar.quote:Op zaterdag 14 december 2013 22:19 schreef bitterend het volgende:
[..]
Leuk!! wij gaan ook naar Plopsa in februari!! ben echt benieuwd wat ze er van vindt!
wij naar de panne indoor is te intens voor Roy.quote:Op zaterdag 14 december 2013 22:22 schreef bitterend het volgende:
we gaan naar Hasselt trouwens!
Ze kan alleen jogging broeken aan trekken hoor!
Ik zou hem dan dus kort houden. Niet de hele tijd waarschuwen, maar ook een vervolgactie. Anders heeft het geen gevolg voor hem en gaat hij Door omdat jij toch geen vervolg erop uitvoert. Dus max 2x waarschuwen bijvoorbeeld en bij de 3e keer op de gang. En bij de tweede waarschuwing dan zeggen dat je hierna niet meer waarschuwt, maar dat je hem op de gang zet als hij het weer doet.quote:Op zaterdag 14 december 2013 22:08 schreef As1981 het volgende:
[..]
Oh nou hier wel hoor. Het zijn fases maar soms grrrrr.
Op dit moment moet ik moet ik hem zo vaak waarschuwen. Dus vanmiddag werd het even te veel en viel ik uit. Ik voelde me daar zo rot over dat ik echt moest huilen. Mijn moeder waser op dat moment dus legt yaro uit wat er gebeurd en hij moest me een knuffel geven enzo. Dus hij komt naar me toe, mama dat is niet lief dat jij me op de gang heb gezet, zeg sorry. Toen moest ik stiekum wel weer lachen.
Dat doen we ook hoor. Zijn redelijk consequent. Maar met de hele tijd waarschuwen bedoel ik gedurende de dag of een periode. Hij doet het na de consequentie gewoon weer of hij bedenkt iets anders. Bv kyan optillen, boven op hem liggen, en nog 100 kleine dingen. Het is een fase. Hoort er bij geen probleem. Maar soms als je dit al weken hebt en je het grootste deel alleen met ze bent is het soms net de druppel.quote:Op zaterdag 14 december 2013 22:53 schreef danic het volgende:
[..]
Ik zou hem dan dus kort houden. Niet de hele tijd waarschuwen, maar ook een vervolgactie. Anders heeft het geen gevolg voor hem en gaat hij Door omdat jij toch geen vervolg erop uitvoert. Dus max 2x waarschuwen bijvoorbeeld en bij de 3e keer op de gang. En bij de tweede waarschuwing dan zeggen dat je hierna niet meer waarschuwt, maar dat je hem op de gang zet als hij het weer doet.
Eva kan zichzelf aan- en uitkleden, maar dan moet ik wel dr drukkers van dr shirt open maken.
Praten gaat ook steeds beter. Hoewel de woorden nog niet altijd kloppen: "oli - antje inne tos" olifantje in het bos. Ach dat komt wel.
Kleuren kan ze benoemen. Hoeveel weet ik zo niet, maar de gewone alledaagse kleuren. Dus niet pimpelpaars enzo. Hell, ik zou nog niet eens weten hoe pimpelpaars eruit ziet.
Ze heeft zichzelf lange tijd Eja genoemd, maar dat is nu netjes Eva. Ze weet nu ook haar tweede naam E achternaam. We zijn haar dat soort dingen wel aan het leren want je weet maar nooit ...
Op de psz vertelde ze me dat het besef om echt te onthoudrn wat wel/niet mag kort is. Vond ik lastig omdat hij echt heel veel onthou maar blijkbaar is het op dat deel toch maar kort. Dus de volgende dag kan je weer opnieuw beginnen.quote:Op zaterdag 14 december 2013 23:22 schreef Troeta het volgende:
Ja, hoe goed luisteren jullie kindjes eigenlijk? Ik moet ook alles eerst 3x zeggen en dan boos worden voordat hij ook maar een beetje luistert.
Ik vraag bijvoorbeeld wel eens of hij even stil wil zijn omdat Nena slaapt, maar hij doet het nooit.
Dit is als Nena in haar kamer slaapt en ik hem naar bed breng ofzo. Vraag ik nou teveel van hem? Is dat besef er nog niet?
Oh op die manier.quote:Op zaterdag 14 december 2013 23:15 schreef As1981 het volgende:
[..]
Dat doen we ook hoor. Zijn redelijk consequent. Maar met de hele tijd waarschuwen bedoel ik gedurende de dag of een periode. Hij doet het na de consequentie gewoon weer of hij bedenkt iets anders. Bv kyan optillen, boven op hem liggen, en nog 100 kleine dingen. Het is een fase. Hoort er bij geen probleem. Maar soms als je dit al weken hebt en je het grootste deel alleen met ze bent is het soms net de druppel.
Ik weet dat mijn moeder aangaf dat ze nu ook snapte dat ik soms aan het einde van de dag moe ben. Yaro is een pittige (dit was vanwege mijn zweepslag en zij toen in huis was om voorde kinderen te zorgen)
Mijn opmerking was dan ook niet bedoeld voor een tip maar meer om aan te geven dat ze hier soms echt niet altijd leuk, lief en aardig zijn. Maar dat verwacht ik ook niet.
dan laat je hem toch alleen in blote billen of alleen luier rond lopen.quote:Op zondag 15 december 2013 16:56 schreef DJMO het volgende:
*arghh* ik word knetter van het woord IKKUH!echt werkelijk bij alles wat er gebeurt, ik mag niet helpen.. ik mag zelfs z'n luier niet los of vastmaken. hij slaat gewoon m'n handen weg .. ik ben er zo klaar mee dat ik elke keer bij het verschonen bijna een half uur bezig ben om hem weer aangekleed te krijgen ..
op luie zondagen kan dat nog wel, maar door de week heb ik het probleem ook als ik Jan uit school moet halen. ik begin vaak drie kwartier voor ik de deur echt uit moet, al met het verschonen en het aankleedritueel. 99 van de 100 keer ben ik maar net op tijd op school (en dat vier keer per dag!). als ik de deur niet uithoef geef ik er idd niet om of hij in z'n nakie rondloopt, maar helaas gaat dat vijf dagen per week hier niet op. helaas.quote:Op zondag 15 december 2013 18:39 schreef _Bar_ het volgende:
[..]
dan laat je hem toch alleen in blote billen of alleen luier rond lopen.
hier heb ik alleen al een enorm gevecht om Roy uberhoubt een luier te verschonen. Kind letterlijk in de houtgreep leggen is het enige wat iets werkt.
tel daarbij de tijd op die we kwijt zijn aan Roy aankleden en of omkleden.
Dan ben ik heel makkelijk hoor dan maar alleen een luier om.
uiteindelijk komt Roy toch naar me voor kleren.
en het zal niet de eerste keer zijn dat ik al op mijn knieën rennend achter Roy aan kruip om hem aan te kleden,luier verschonen.
hier ook niet hoor maar toch ik het wel.quote:Op zondag 15 december 2013 18:54 schreef DJMO het volgende:
[..]
op luie zondagen kan dat nog wel, maar door de week heb ik het probleem ook als ik Jan uit school moet halen. ik begin vaak drie kwartier voor ik de deur echt uit moet, al met het verschonen en het aankleedritueel. 99 van de 100 keer ben ik maar net op tijd op school (en dat vier keer per dag!). als ik de deur niet uithoef geef ik er idd niet om of hij in z'n nakie rondloopt, maar helaas gaat dat vijf dagen per week hier niet op. helaas.
vingerverven, brooddeeg, verstoppertje, een tent onder de eettafel maken, memory,vingervoetbal met een pingpongballetje ...quote:Op zondag 15 december 2013 19:20 schreef bitterend het volgende:
Wat goed As!
Hoe houden jullie, jullie peuters bezig als het zo koud is buiten?
We hebben vandaag met blokjes gespeeld, ice age gekeken, getekend, met klei gespeeld...
Heeft iemand nog wat ideetjes?
Vooral veel laten helpen! Was vouwen, opruimen, afwassen enzovoorts. Extra lang laten spelen in bad met "speciale" dingen zoals lege fles frisdrank, duplodiertjes of pop. En vandaag hebben we ook gewoon in de tuin gespeeld. Ik met mijn gammele lijf wat gesnoeid en S. de takjes en blaadjes in de container doen. Neemt niet weg dat ik de zomer niet mis, qua speelmogelijkhedenquote:Op zondag 15 december 2013 19:20 schreef bitterend het volgende:
Wat goed As!
Hoe houden jullie, jullie peuters bezig als het zo koud is buiten?
We hebben vandaag met blokjes gespeeld, ice age gekeken, getekend, met klei gespeeld...
Heeft iemand nog wat ideetjes?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |