abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 13 december 2013 @ 15:47:05 #1
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_134227409


Welkom bij “Het grote Excel vragentopic” waar je terecht kan met vragen over Excel.

In dit topic is het de bedoeling dat we gericht vragen stellen en antwoorden geven op de gestelde vragen. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal regels.

Regels
1. Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie van Excel je hebt en op welke taal hij ingesteld staat.
2. Zet macrocode tussen [ code ] tags
3. Als het “pseudo-code” is, vermeldt dit dan duidelijk
4. Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden. Als jouw antwoord niet gaat bijdragen, geef het antwoord dan niet.
5. Dit topic is geen “code-FEBO” waar je half opgewarmde code uit de muur trekt, het is de bedoeling dat je er zelf iets van leert.

Definities
Functie Een interne functie die bij Excel is geleverd.
UDF Een “user definded function”, een zelfgebouwde functie
Macro Een stuk code die opdrachten uitvoert, gebouwd in (meestal) de VBA editor
Add-In Een Excel workbook met VBA-code (of C#, C) die als .xla (of .xll) is opgeslagen, deze is als vaste plug-in in Excel te plaatsen.
Workbook Het excelbestand
Sheet of Worksheet Het tabblad
Form, Formulier, Userform Een Dialoogvenster in VBA gebouwd

Tips & Links
De help functie van excel of visual basic voor excel kan je een eind op weg helpen. (F1)

Het workbook met het FOK!-menu zoals in de banner weergegeven is hier te vinden. Dit menu is naar wens aan te passen. De icoontjes in het menu zijn hier allemaal weergegeven. In dit workbook zijn drie macro's aanwezig:
• Een printertool waarmee je uit meerdere workbooks sheets kan selecteren voor afdrukken
• Een power replace die termen kan wijzigen in meerdere workbooks tegelijk
• Een formule vertaler, de formule in de actieve cel wordt in het engels weergegeven. Je kan ook een engelse formule invoeren die dan in de actieve cel in de geldende taal wordt geplaatst.
De UDF is naar aanleiding van een vraag in topic #29. De functie kan worden aangeroepen door in een cel =FOK() te typen en dan op de Fx te klikken voor uitleg over de variabelen.

De VBA editor bereik je door ALT+F11 in te drukken. Vanaf Excel 2007 is de VBA editor lastiger te vinden. Op deze site wordt uitgelegd hoe je de editor kan activeren.

De interne functies zijn afhankelijk van welke taal jouw Excel draait. Op deze en deze site kun je de formules in verschillende talen vertalen.

Macro uitvoering optimaliseren
De meer uitgebreide macro's kunnen traag worden, ook kan het scherm flikkeren als gevolg van veel "select" acties. Deels kun je dit ondervangen door zo veel mogelijk select acties te vervangen door directe verwijzingen naar cells en deels door een macro-optimalisatie door te voeren. In de onderstaande code is een routine voor macro-optimalisatie en een routine om de optimalisatie weer uit te zetten weergegeven. In de voorbeeld sheet is een uitgebreide versie van MOA en MOU opgenomen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Password kwijt?
Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.

DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOEN



Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual

Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.

Nieuw topic? Haal de OP uit de wiki
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 13 december 2013 @ 15:49:59 #2
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_134227509
Uit t vorige topic:
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 14:50 schreef Rquiem het volgende:
Helden van Excel ik heb hulp nodig!!

Helaas mis ik de nodige kennis hiervoor en kan op google hierover niets vinden.

Ik gebruik Excel 2010 en probeer een werk uren sheet te maken.

Ik heb een 3tal Kolommen waar het om gaat, E, F en M.

In kolom E vullen werknemers in elke cel het aantal gewerkte uren per dag in, het hele blad wordt per maand ingevuld.
In kolom F heb ik een keuzelijst gemaakt(in elke cel), voor het gemak pak ik hieruit even 2 opties (zijn er 9 in totaal),
- Algemeen
- Overuren
In cel M3 wil ik het totaal aantal overuren opgeteld zien staan.

Wat is de bedoeling?
De werknemer werkt een dag en vult aan het eind van die dag het aantal gewerkte uren in vanaf E9.
Vervolgens in E10 vult hij de overuren in.
Daarna selecteert de werknemer in cel F9 de optie "algemeen" en in f10 "overuren".

Nu wil ik dat in cel M3 alle overuren worden opgeteld en weergegeven.
Het probleem is dat de ingevulde gegevens in de cellen wisselen en er geen vaste locaties kunnen zijn voor bijvoorbeeld overuren.

Mijn gedachte is, wanneer in kolom F op welke rij dan ook "overuren" wordt geselecteerd uit het keuzelijstje dat automatisch de ingevulde uren (bij kolom E) worden opgeteld en weergegeven in cel M3.

Ik heb ALS, AANTAL.ALS en diverse sommen geprobeerd, maar niks werkt.

iemand die mij kan helpen?

alvast bedankt!
Probeer sommen.als() eens :)
In M3:
1=SOMMEN.ALS(E9:E28;F9:F28;"Overuren")
Je kan "Overuren" nog wijzigen in M2 als in M2 "Overuren" staat bijvoorbeeld. Dan kan je em ook makkelijker hergebruiken voor de andere 8 codes.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_134229230
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 15:49 schreef qu63 het volgende:
Uit t vorige topic:

[..]

Probeer sommen.als() eens :)
In M3:
[ code verwijderd ]

Je kan "Overuren" nog wijzigen in M2 als in M2 "Overuren" staat bijvoorbeeld. Dan kan je em ook makkelijker hergebruiken voor de andere 8 codes.
Mij god,

Dank u! Dank u! Dank u!!

_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_

En als ik het zo zie is het zo....... |:(

Hier heb ik echt zo erg op lopen te kl*ten!
  vrijdag 13 december 2013 @ 16:45:32 #4
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_134229701
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 16:32 schreef Rquiem het volgende:

[..]

Mij god,

Dank u! Dank u! Dank u!!

_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_

En als ik het zo zie is het zo....... |:(

Hier heb ik echt zo erg op lopen te kl*ten!
;)

Googlen op de steekwoorden of kijken naar de functies in Excel (de fx-knop naast de invoerbalk) hadden je ook verder kunnen helpen, voor de volgende keer ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_134229886
Iemand misschien een idee of het mogelijk is om een benoemd bereik in excel te exporteren is naar word en of meteen af te drukken?
en dit alles met office 2007.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 13 december 2013 @ 17:47:32 #6
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_134231716
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 16:50 schreef sjoemie1985 het volgende:
Iemand misschien een idee of het mogelijk is om een benoemd bereik in excel te exporteren is naar word en of meteen af te drukken?
en dit alles met office 2007.
Met behulp van een VBA-code zou dat moeten kunnen. Zie bijvoorbeeld
http://word.mvps.org/faqs/interdev/xltowordwithdao.htm
http://www.datawright.com(...)ookmarks_and_VBA.htm
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_134234952
Ik heb al even zitten zoeken en puzzelen maar ik kom niet uit het volgende probleem:

Ik heb een kolom met tekst waarvan elke regel er ongeveer zo uit ziet:
datum_omschrijving_plaats1_plaats2_extraruimte.

Waarbij zowel omschrijving als plaats1 en plaats2 uit meerdere woorden gescheiden door een _ kunnen zijn.

Nou heb ik daarnaast een grote tabel met alle mogelijke plaats1 in een rij en daaronder de bijbehorende plaats2. In de kolom naast een plaats1 of plaats2 staat een unieknummer voor die locatie. (zoals in voorbeeld in code).

Nou wil ik graag met één, of meerdere formules het unieke locatienummer uit deze tabel weergeven.
Is dit überhaupt mogelijk en zo ja hoe? :P
De locaties van plaats1 hebben allemaal een unieke naam. Die van plaats2 kunnen overeenkomen met een plaats2 die bij een andere plaats1 hoort.

Wat me al niet lukt is het checken of een van de namen in de rij plaats1 staat voorkomt in de cel met de tekststring.

Iemand enig idee? :P

1
2
3
4
5
6
plaats1    Utrecht    23    Amersfoort    59
plaats2    Plein    356    Straat    665
plaats2    Straat    655    Viaduct    77
plaats2    Weg    78    Rivier    26
plaats2    Tram    22    Speelplaats    236
plaats2    Station    1    Station    89
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  vrijdag 13 december 2013 @ 19:39:58 #8
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_134235545
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 december 2013 19:27 schreef Jesse_ het volgende:
Ik heb al even zitten zoeken en puzzelen maar ik kom niet uit het volgende probleem:

Ik heb een kolom met tekst waarvan elke regel er ongeveer zo uit ziet:
datum_omschrijving_plaats1_plaats2_extraruimte.

Waarbij zowel omschrijving als plaats1 en plaats2 uit meerdere woorden gescheiden door een _ kunnen zijn.

Nou heb ik daarnaast een grote tabel met alle mogelijke plaats1 in een rij en daaronder de bijbehorende plaats2. In de kolom naast een plaats1 of plaats2 staat een unieknummer voor die locatie. (zoals in voorbeeld in code).

Nou wil ik graag met één, of meerdere formules het unieke locatienummer uit deze tabel weergeven.
Is dit überhaupt mogelijk en zo ja hoe? :P
De locaties van plaats1 hebben allemaal een unieke naam. Die van plaats2 kunnen overeenkomen met een plaats2 die bij een andere plaats1 hoort.

Wat me al niet lukt is het checken of een van de namen in de rij plaats1 staat voorkomt in de cel met de tekststring.

Iemand enig idee? :P
[ code verwijderd ]

Kan je een dummy sheet uploaden?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_134237973
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 19:39 schreef qu63 het volgende:

[..]

Kan je een dummy sheet uploaden?
Uiteraard!
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  vrijdag 13 december 2013 @ 20:49:11 #10
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_134239204
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 december 2013 20:27 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

Uiteraard!
Laten we makkelijk beginnen, de datum is er makkelijk uit te filteren :P

Daarna kan t ingewikkeld worden, aangezien er geen logica zit in de rest van je string.. De willekeurige omschrijving kan meerdere woorden lang zijn, daarna plaats1 ook met meerdere woorden, idem voor plaats2..

Je kan unieknummer achterhalen door te kijken of de inhoud van B2 voorkomt in I2, alleen moet je dat ook doen voor I3:I999, das een beetje teveel van t goede..

Misschien dat je de opbouw van je sheet kan wijzigen? Of uitleggen welk doel je wilt bereiken, er leiden tenslotte meerdere wegen naar Rome :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_134239719
De opbouw van de tekststring is gegeven, die kan ik niet wijzigen. Die van de tabel waar ik in wil zoeken kan ik wijzigen zoveel ik wil.

Het doel is om aan de hand van die tekststring de unieke locatie code erbij te vinden.
In dit voorbeeld zijn er maar een paar opties, in het echt duizenden.
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  vrijdag 13 december 2013 @ 21:03:38 #12
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_134240196
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 december 2013 20:57 schreef Jesse_ het volgende:
De opbouw van de tekststring is gegeven, die kan ik niet wijzigen. Die van de tabel waar ik in wil zoeken kan ik wijzigen zoveel ik wil.

Het doel is om aan de hand van die tekststring de unieke locatie code erbij te vinden.
In dit voorbeeld zijn er maar een paar opties, in het echt duizenden.
Je zou kunnen 'fuzzy matchen': http://www.excel-universi(...)zzy-lookup-in-excel/

Als je zelf je lijst met plaats1 samen kunt stellen dan kan je daar tegen matchen denk ik.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_134240818
Mijn ervaring met zoeken naar niet exacte matches is zo slecht dat ik daar niet op durf te vertrouwen :P
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  vrijdag 13 december 2013 @ 21:18:03 #14
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_134241048
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 december 2013 21:14 schreef Jesse_ het volgende:
Mijn ervaring met zoeken naar niet exacte matches is zo slecht dat ik daar niet op durf te vertrouwen :P
Deze lijkt ingewikkeld, maar werkt prima :) Alleen dingen als 's Hertogenbosch vs Den Bosch ga je er niet mee vinden ben ik bang, voor de rest werkt t prima :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_134241332
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 21:18 schreef qu63 het volgende:

[..]

Deze lijkt ingewikkeld, maar werkt prima :) Alleen dingen als 's Hertogenbosch vs Den Bosch ga je er niet mee vinden ben ik bang, voor de rest werkt t prima :)
Dan ga ik er zondagmiddag eens goed voor zitten :s)
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_134255479
Fuzzylookup ziet er hoopvol uit, alleen jammer dat het alleen voor 2010 is en ik 2007 heb ;(
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  zaterdag 14 december 2013 @ 23:06:28 #17
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_134275433
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 december 2013 10:32 schreef Jesse_ het volgende:
Fuzzylookup ziet er hoopvol uit, alleen jammer dat het alleen voor 2010 is en ik 2007 heb ;(
Volgens mij worden er geen functies gebruikt die niet in 2007 zitten.. Worth a try iig :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_134282802
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 23:06 schreef qu63 het volgende:

[..]

Volgens mij worden er geen functies gebruikt die niet in 2007 zitten.. Worth a try iig :)
Er wordt een add-in gebruikt die alleen beschikbaar is voor office2010
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  zondag 15 december 2013 @ 14:34:23 #19
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_134289418
quote:
7s.gif Op zondag 15 december 2013 09:56 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

Er wordt een add-in gebruikt die alleen beschikbaar is voor office2010
Oeps :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_134318755
Hey Qu63,

Ik heb van het weekend nog eens zitten stoeien met Excel 2010.
Die berekeningen vanuit die keuzelijst werken perfect, wanneer ik precies die optie kies.
Nu wil ik dat een aantal verschillende keuzes worden opgeteld, daarmee bedoel ik:

Stel de werknemers voeren verschillende taken uit en ze willen dit goed noteren.
In Kolom F selecteert de werknemer keuze "CNC", voert 1 uur in in kolom E.
Vervolgens gaat de medewerker aan een nieuw project beginnen, CAD tekeningen.
Hij selecteert "CAD" in kolom F en 2 uur in kolom E.

Het zou er dus zo uit moeten zien

E F
1 CNC
2 CAD

In een cel in kolom M wil ik dan de gewerkte uren opgeteld hebben, volgens het bovenstaande zou dat 3 moeten zijn.

Ik heb het onderstaande geprobeerd (volgens Microsoft site)
=SOM(ALS(E9:E50;F9:F50;"CAD")+(E9:E50;F9:F50;"CNC")+(E9:E50;F9:F50;"Montage")+(E9:E50;F9:F50;"Magazijn")+(E9:E50;F9:F50;"Inpakken"))

En nog wat geprobeerd toen dat niet werkte (voornamelijk het verplaatsen van het ";"teken):
=SOMMEN.ALS((E9:E50;F9:F50;"CAD")(E9:E50;F9:F50;"CNC")(E9:E50;F9:F50;"Montage")(E9:E50;F9:F50;"Magazijn")(E9:E50;F9:F50;"Inpakken"))

=SOMMEN.ALS((E9:E50;F9:F50;"CAD");(E9:E50;F9:F50;"CNC");(E9:E50;F9:F50;"Montage");(E9:E50;F9:F50;"Magazijn");(E9:E50;F9:F50;"Inpakken"))

=SOMMEN.ALS((E9:E50;F9:F50;"CAD")(;E9:E50;F9:F50;"CNC")(;E9:E50;F9:F50;"Montage")(;E9:E50;F9:F50;"Magazijn")(;E9:E50;F9:F50;"Inpakken"))

Overigens kwam ik heel vaak tegen dat als scheidingsteken de "," wordt gebruikt in plaats van de ";".
Ik heb ook dit geprobeerd, maar kan het zijn dat dit voor een vroegere Excel versie is?

mvg Rick
  maandag 16 december 2013 @ 12:53:04 #21
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_134324641
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 08:54 schreef Rquiem het volgende:
Hey Qu63,

Ik heb van het weekend nog eens zitten stoeien met Excel 2010.
Die berekeningen vanuit die keuzelijst werken perfect, wanneer ik precies die optie kies.
Nu wil ik dat een aantal verschillende keuzes worden opgeteld, daarmee bedoel ik:

Stel de werknemers voeren verschillende taken uit en ze willen dit goed noteren.
In Kolom F selecteert de werknemer keuze "CNC", voert 1 uur in in kolom E.
Vervolgens gaat de medewerker aan een nieuw project beginnen, CAD tekeningen.
Hij selecteert "CAD" in kolom F en 2 uur in kolom E.

Het zou er dus zo uit moeten zien

E F
1 CNC
2 CAD

In een cel in kolom M wil ik dan de gewerkte uren opgeteld hebben, volgens het bovenstaande zou dat 3 moeten zijn.

Ik heb het onderstaande geprobeerd (volgens Microsoft site)
=SOM(ALS(E9:E50;F9:F50;"CAD")+(E9:E50;F9:F50;"CNC")+(E9:E50;F9:F50;"Montage")+(E9:E50;F9:F50;"Magazijn")+(E9:E50;F9:F50;"Inpakken"))
Het gaat al fout in je ALS()-functie. E9:E50 is waar, dus pakt ie F9:F50. Wat ie daarna op moet tellen dat snapt ie niet meer.
quote:
En nog wat geprobeerd toen dat niet werkte (voornamelijk het verplaatsen van het ";"teken):
=SOMMEN.ALS((E9:E50;F9:F50;"CAD")(E9:E50;F9:F50;"CNC")(E9:E50;F9:F50;"Montage")(E9:E50;F9:F50;"Magazijn")(E9:E50;F9:F50;"Inpakken"))

=SOMMEN.ALS((E9:E50;F9:F50;"CAD");(E9:E50;F9:F50;"CNC");(E9:E50;F9:F50;"Montage");(E9:E50;F9:F50;"Magazijn");(E9:E50;F9:F50;"Inpakken"))

=SOMMEN.ALS((E9:E50;F9:F50;"CAD")(;E9:E50;F9:F50;"CNC")(;E9:E50;F9:F50;"Montage")(;E9:E50;F9:F50;"Magazijn")(;E9:E50;F9:F50;"Inpakken"))
Wat je zoekt is SOM.ALS(), maar dan op de juiste manier toegepast ;)

=SOM.ALS(F9:F50;"CAD";E9:50)+SOM.ALS(F9:F50;"CNC";E9:50)+SOM.ALS(F9:F50;"Montage";E9:50)+SOM.ALS(F9:F50;"Magazijn";E9:50)+SOM.ALS(F9:F50;"Inpakken";E9:50)

quote:
Overigens kwam ik heel vaak tegen dat als scheidingsteken de "," wordt gebruikt in plaats van de ";".
Ik heb ook dit geprobeerd, maar kan het zijn dat dit voor een vroegere Excel versie is?

mvg Rick
Waarschijnlijk staat er bovenaan de site dat het artikel automatisch vertaald is, dan wordt SUM vertaald naar SOM, maar vergeten ze de komma om te zetten naar een puntkomma. Als je besturingssysteem op Nederlands staat en je Excel ook, dan moet je een puntkomma gebruiken.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_134356459
Hallo,
Een vraag van een debutant VBA. (Ik ben bang dat het gene wat ik wil iets te veel van het goede is :’) ) dus als iemand me kan helpen met een begin..!

ik heb twee twee sheets, gemakshalve noem ik ze A en B.
-in sheet A heb ik een oneindig aantal rijen en 21 kolommen
-in de 6e kolom heb ik per cell 994 mogelijkheden (tekst) waarvan ik er voor sheet B maar 4 nodig heb

In sheet B wil ik dat in de eerste kolom één van de vier mogelijkheden automatisch wordt gecopiëerd/weergegeven indien deze voor komt in de 6e kolom van sheet A. Dit zonder dat er regels overgeslagen worden en de lijst dus “schoon” wordt weergegeven.

Heeft er iemand een suggestie?
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben, indien dat niet zo is hoor ik het graag.
alvast bedankt :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Prego op 17-12-2013 10:08:21 ]
  dinsdag 17 december 2013 @ 10:22:37 #23
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_134356977
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 09:58 schreef Prego het volgende:
Hallo,
Een vraag van een debutant VBA. (Ik ben bang dat het gene wat ik wil iets te veel van het goede is :’) ) dus als iemand me kan helpen met een begin..!

ik heb twee twee sheets, gemakshalve noem ik ze A en B.
-in sheet A heb ik een oneindig aantal rijen en 21 kolommen
-in de 6e kolom heb ik per cell 994 mogelijkheden (tekst) waarvan ik er voor sheet B maar 4 nodig heb

In sheet B wil ik dat in de eerste kolom één van de vier mogelijkheden automatisch wordt gecopiëerd/weergegeven indien deze voor komt in de 6e kolom van sheet A. Dit zonder dat er regels overgeslagen worden en de lijst dus “schoon” wordt weergegeven.

Heeft er iemand een suggestie?
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben, indien dat niet zo is hoor ik het graag.
alvast bedankt :)
In sheet B, cel A1:
1=als(OF(SheetA!F1="optie 1";SheetA!F1="optie 2";SheetA!F1="optie 3";SheetA!F1="optie 4");A1;"")
Dit doortrekken naar beneden en daarna filteren op niet-lege cellen :).
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_134358822
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 10:22 schreef qu63 het volgende:

[..]

In sheet B, cel A1:
[ code verwijderd ]

Dit doortrekken naar beneden en daarna filteren op niet-lege cellen :).
bedankt voor je hulp en suggestie! :) Dit is inderdaad ook een mogelijkheid.
waarik eigenlijk naar op zoek ben is een script in VBA die hetzelfde doet maar die dan ook de lege cellen automatisch wist. enig idee?
  dinsdag 17 december 2013 @ 11:39:51 #25
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_134359061
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 11:32 schreef Prego het volgende:

[..]

bedankt voor je hulp en suggestie! :) Dit is inderdaad ook een mogelijkheid.
waarik eigenlijk naar op zoek ben is een script in VBA die hetzelfde doet maar die dan ook de lege cellen automatisch wist. enig idee?
Nope, vandaar mijn suggestie ;)

Je zou kolom A kunnen verbergen en dit in kolom B kunnen zoen: http://www.cpearson.com/excel/noblanks.aspx
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_134363684
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 11:39 schreef qu63 het volgende:

[..]

Nope, vandaar mijn suggestie ;)

Je zou kolom A kunnen verbergen en dit in kolom B kunnen zoen: http://www.cpearson.com/excel/noblanks.aspx
ik ga het ermee doen tot ik een oplossing in VBA heb gevonden. Bedankt voor je hulp! :)
pi_134403673
Hallo,

Vraagje, ben benieuwd hoe jullie dat zouden aanpakken:
Iedere maand ontvang ik een vijftien-tal ingevulde excelsheets, in tabelvorm opgebouwd met exact dezelfde structuur.
Nu wil ik iedere maand in een grote “main”-sheet alle tabellen uit de aangeleverde Excel-sheets extraheren en onder elkaar in deze sheet zetten.

Iemand die dit al ooit gedaan heeft? Welke aanvliegroute zou ik moeten hanteren?

Gr.
Webster
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
pi_134404263
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 14:23 schreef webbyplus het volgende:
Hallo,

Vraagje, ben benieuwd hoe jullie dat zouden aanpakken:
Iedere maand ontvang ik een vijftien-tal ingevulde excelsheets, in tabelvorm opgebouwd met exact dezelfde structuur.
Nu wil ik iedere maand in een grote “main”-sheet alle tabellen uit de aangeleverde Excel-sheets extraheren en onder elkaar in deze sheet zetten.

Iemand die dit al ooit gedaan heeft? Welke aanvliegroute zou ik moeten hanteren?

Gr.
Webster
Als je alle ontvangen bestanden in een bepaalde map kan plaatsen, dan kan je de map uitlezen middels VBA en de bestanden 1 voor 1 openen, kopiëren en plakken. Eigenlijk heel simpel, mits je een beetje ervaring me VBA (of andere "programmeertaal") hebt.
pi_134489625
Beste goden,

Ik zit met het volgende, niet zeker wetende of het hier thuishoort of in het grote Word vragen forum :)

Situatie:
Ik heb een word template document waarin enkele velden gevuld moeten worden vanuit een excel bestand met data op verschillende kolommen ( bijv Naam, geb datum, plaats etc )

Dit document moet voor 100+ mensen gemaakt worden en is persoonlijk geadresseerd.
Tevens wil ik de file automatisch opslaan als pdf met als naam de persoonsnaam.

Mogelijk is hier een tool voor of misschien is er een makkelijkere manier in word/excel?
iemand suggesties hoe dit het beste aan te pakken ?

Het gaat on Word 2010/Excel 2010.

Dank !!
  vrijdag 20 december 2013 @ 14:45:24 #30
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_134489769
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 14:40 schreef realbase het volgende:
Beste goden,

Ik zit met het volgende, niet zeker wetende of het hier thuishoort of in het grote Word vragen forum :)

Situatie:
Ik heb een word template document waarin enkele velden gevuld moeten worden vanuit een excel bestand met data op verschillende kolommen ( bijv Naam, geb datum, plaats etc )

Dit document moet voor 100+ mensen gemaakt worden en is persoonlijk geadresseerd.
http://office.microsoft.c(...)cel-HP010243267.aspx
quote:
Tevens wil ik de file automatisch opslaan als pdf met als naam de persoonsnaam.
Dat zou dmv een VBA-script wel moeten lukken, gok ik.
quote:
Mogelijk is hier een tool voor of misschien is er een makkelijkere manier in word/excel?
iemand suggesties hoe dit het beste aan te pakken ?

Het gaat on Word 2010/Excel 2010.

Dank !!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_134644976
Help!

Ik heb een sheet met daarin de maanden als volgt genoteerd:
201312
201312
201311
201310
201310
201310
etc.

Nu gebruik ik als(A1=MAX(A:A);1;als(A1=MAX(A:A)-1;2;etc. om de maanden te groeperen.
Nu komt alleen 201401 er aan, waardoor MAX()-getal niet meer werkt.
Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
GROOTSTE heb ik al wel wat mee geprobeerd maar deze functie geeft bij altijd de k-de grootste weer, wat dan voor mijn toepassing niet handig is.
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_134645055
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 december 2013 11:47 schreef Jesse_ het volgende:
Help!

Ik heb een sheet met daarin de maanden als volgt genoteerd:
201312
201312
201311
201310
201310
201310
etc.

Nu gebruik ik als(A1=MAX(A:A);1;als(A1=MAX(A:A)-1;2;etc. om de maanden te groeperen.
Nu komt alleen 201401 er aan, waardoor MAX()-getal niet meer werkt.
Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
GROOTSTE heb ik al wel wat mee geprobeerd maar deze functie geeft bij altijd de k-de grootste weer, wat dan voor mijn toepassing niet handig is.
Wat bedoel je met groeperen? En wat wil je nou precies bereiken?
pi_134645264
Ik heb draaitabellen die ik altijd de laatste zes maanden weer wil laten geven.
Daarom wil ik het volgende doen:

201401 6
201401 6
201312 5
201312 5
201312 5
201312 5
201311 4
201311 4
201310 3
201310 3
201310 3
201309 2
201308 1
201308 1
201307 0
201306 0

Zodat ik simpel een filter op m'n draaitabel kan zetten van 1 t/m 6.
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_134645518
Heb al iets gevonden, loop veel te moeilijk te doen.
in B2, met in B1 6
Als A1<>A2; B1-1;B2;als etc.

Misschien niet de schoonheidsprijs maar het werkt.
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_134645633
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 december 2013 11:55 schreef Jesse_ het volgende:
Ik heb draaitabellen die ik altijd de laatste zes maanden weer wil laten geven.
Daarom wil ik het volgende doen:

201401 6
201401 6
201312 5
201312 5
201312 5
201312 5
201311 4
201311 4
201310 3
201310 3
201310 3
201309 2
201308 1
201308 1
201307 0
201306 0

Zodat ik simpel een filter op m'n draaitabel kan zetten van 1 t/m 6.
Twee opties denk ik.

1 met een hulptabel met de jaarmaandnotatie van de afgelopen 6 maanden inclusief het "volgnummer". Je kan dan met een vlookup de positie bepalen.
1
2
3
4
5
6
=DATE(YEAR(NOW());MONTH(NOW());1)    =YEAR(A1)&RIGHT("0"&MONTH(A1);2)    6
=A1-30    =YEAR(A2)&RIGHT("0"&MONTH(A2);2)    5
=A2-30    =YEAR(A3)&RIGHT("0"&MONTH(A3);2)    4
=A3-30    =YEAR(A4)&RIGHT("0"&MONTH(A4);2)    3
=A4-30    =YEAR(A5)&RIGHT("0"&MONTH(A5);2)    2
=A5-30    =YEAR(A6)&RIGHT("0"&MONTH(A6);2)    1
voorbeeld: http://www.filedropper.com/fok2052879jesse

Of gewoon met RANK:
1=RANK.EQ(A1;D:D;0)
Het grootste getal krijgt als waarde 1. Het houdt overigens geen rekening met eventuele dubbelingen, dus niet geschikt voor wanneer een maand meerdere malen in je lijst voorkomt.

[ Bericht 2% gewijzigd door sylvesterrr op 24-12-2013 12:13:05 ]
pi_134646148
Die eerste is wel een mooie oplossing.
Maar ik vermoed dat dat wel iets meer rekenkracht kost dan een dubbele IF.

Rank ken ik niet, ga ik zo nog even bekijken :s)
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_134646207
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:20 schreef Jesse_ het volgende:
Die eerste is wel een mooie oplossing.
Maar ik vermoed dat dat wel iets meer rekenkracht kost dan een dubbele IF.

Rank ken ik niet, ga ik zo nog even bekijken :s)
De hulptabel wordt maar 1 keer berekend, daarna is het een kwestie van simpele vlookups.
  donderdag 2 januari 2014 @ 12:41:19 #38
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_134979617
Kun je in Excel instellen dat hyperlinks standaard worden geopend in IE terwijl Chrome je standaardbrowser is?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 2 januari 2014 @ 13:15:29 #39
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_134980496
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 12:41 schreef Janneke141 het volgende:
Kun je in Excel instellen dat hyperlinks standaard worden geopend in IE terwijl Chrome je standaardbrowser is?
Niet met hyperlink(), je zou wel een VBA-code kunnen schrijven die een programma start met de url als parameter, denk ik.

-edit-
Check dit: http://www.excelforum.com(...)-command-issues.html Staat beschreven hoe je een link in IE kan openen :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 2 januari 2014 @ 13:57:12 #40
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_134981861
Hmm, jammer. Maar toch bedankt :)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 2 januari 2014 @ 22:07:53 #41
179239 Poekel
That orphanage attacked ME!
pi_135003424
Hallo allen,

weet iemand hoe de layout van een kasboek er ongeveer uit moet zien? Ik worstel wat met een schoolopdracht, ben begonnen met HBO en heb totaal geen Excel ervaring. En nu ineens een Engelstalige maandanalyse doen (income statements, ledger accounts, etc.). Ben nog een beetje aan het zoeken. :P
"The meaning of life is 'bucket'."
  donderdag 2 januari 2014 @ 22:52:17 #42
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_135005912
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 22:07 schreef Poekel het volgende:
Hallo allen,

weet iemand hoe de layout van een kasboek er ongeveer uit moet zien? Ik worstel wat met een schoolopdracht, ben begonnen met HBO en heb totaal geen Excel ervaring. En nu ineens een Engelstalige maandanalyse doen (income statements, ledger accounts, etc.). Ben nog een beetje aan het zoeken. :P
Al gewikipediaat? http://nl.wikipedia.org/wiki/Kasboek
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 3 januari 2014 @ 19:34:43 #43
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_135037024
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_135037541
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:34 schreef qu63 het volgende:
Iedereen kan schilderen, met Excel! http://www.42bis.nl/2014/01/iedereen-kan-schilderen-met-excel/
Wow! _O_
  vrijdag 3 januari 2014 @ 20:07:32 #45
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_135038403
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:45 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Wow! _O_
Moet nog ergens een scriptje hebben liggen om fotos om te zetten naar excel :') 1080x1900 cellen ipv pixels :')
pi_135039359
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 20:07 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Moet nog ergens een scriptje hebben liggen om fotos om te zetten naar excel :') 1080x1900 cellen ipv pixels :')
Seriously? :D
pi_135062244
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 20:30 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Seriously? :D
Denk het wel :P



http://www.mijnbestand.nl/Bestand-H77B3ELGSRWF.xlsx

:') is alleen traag. En nogal inefficient qua opslag :P
pi_135062737
cool
pi_135232737
Hallo Allen,

Ik heb in Excel 2007 een bestand aangeleverd gekregen dat er alsvolgt uit ziet.
lidnummervoornaamtussenvoegselachternaamstudiescommissies.
Dit staat achterelkaar in cel A1.
En dan staat in andere cellen. A2-A700 info van dit type:
19982139 Matthijs NULL Vellenga Bedrijfswiskunde en Informatica NULL.
Dus ook allemaal in een cel.
Is er iemand die weet of en hoe ik ervoor kan zorgen dat dit over verschillende cellen verdeeld kan worden? Zodat ik er daarna wat mee kan in Adobe Indesign.
Alvast bedankt
  woensdag 8 januari 2014 @ 14:54:35 #50
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_135233069
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 14:45 schreef bruinebeer het volgende:
Hallo Allen,

Ik heb in Excel 2007 een bestand aangeleverd gekregen dat er alsvolgt uit ziet.
lidnummervoornaamtussenvoegselachternaamstudiescommissies.
Dit staat achterelkaar in cel A1.
En dan staat in andere cellen. A2-A700 info van dit type:
19982139 Matthijs NULL Vellenga Bedrijfswiskunde en Informatica NULL.
Dus ook allemaal in een cel.
Is er iemand die weet of en hoe ik ervoor kan zorgen dat dit over verschillende cellen verdeeld kan worden? Zodat ik er daarna wat mee kan in Adobe Indesign.
Alvast bedankt
Tekst naar kolommen :)
http://office.microsoft.c(...)men-HA010102340.aspx
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_135233403
quote:
hoe de fuk kun jij altijd zo snel reageren :P ik kijk geregeld en zie nooit wat.
Of je zit 24/7 te fokken... off.. er zijn geen email notifications in fok toch?
  woensdag 8 januari 2014 @ 15:05:29 #52
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_135233551
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 15:02 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

hoe de fuk kun jij altijd zo snel reageren :P ik kijk geregeld en zie nooit wat.
Of je zit 24/7 te fokken... off.. er zijn geen email notifications in fok toch?
Werkloos ;(

En altijd MyAT open die ik iedere 15 minuten ververs in mijn cycle langs de verschillende openstaande tabs :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_135233795
quote:
10s.gif Op woensdag 8 januari 2014 15:05 schreef qu63 het volgende:

[..]

Werkloos ;(

En altijd MyAT open die ik iedere 15 minuten ververs in mijn cycle langs de verschillende openstaande tabs :)
Hoe kan jij als Excel-guru werkloos zijn? :')
pi_135234521
quote:
10s.gif Op woensdag 8 januari 2014 15:11 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Hoe kan jij als Excel-guru werkloos zijn? :')
Kan natuurlijk, al vraag ik me dat ook een beetje af. Qua opdrachten neem ik al bijna niets extra meer aan omdat ik ook nog eens een keer moet afstuderen :')

Tot over 3 minuten
  woensdag 8 januari 2014 @ 16:00:44 #55
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_135235832
quote:
10s.gif Op woensdag 8 januari 2014 15:11 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Hoe kan jij als Excel-guru werkloos zijn? :')
Dat is hobby ;(

En Excel staat eigenlijk nooit bovenaan de eisen bij de vacatures die ik zie. Als het er al staat dan staat het ergens onderaan, en dan nog meestal verstopt onder 'kennis van Office is gewenst' oid..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 8 januari 2014 @ 16:01:38 #56
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_135235872
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 15:31 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Kan natuurlijk, al vraag ik me dat ook een beetje af. Qua opdrachten neem ik al bijna niets extra meer aan omdat ik ook nog eens een keer moet afstuderen :')

Tot over 3 minuten
Mja, deze reeks was een goede SOG-activiteit tijdens mijn afstuderen het afgelopen jaar :P
Heb er ook 9 maanden over gedaan, van dec 2012 tot augustus 2013 :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_135236431
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 16:01 schreef qu63 het volgende:

[..]

Mja, deze reeks was een goede SOG-activiteit tijdens mijn afstuderen het afgelopen jaar :P
Heb er ook 9 maanden over gedaan, van dec 2012 tot augustus 2013 :P
ik doe er al langer over. Zit op de TU, master duurt 2 jaar, maar ben ws pas in april ofzo klaar dus na iets minder dan 3 jr . Maarja, eigenlijk is al het werk wat ik in Excel doe nogal van hoog SOG gehalte. Of ik er nou 75 /uur voor vang of niet. Eigenlijk moet studie gewoon af.
  woensdag 8 januari 2014 @ 17:01:00 #58
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_135238140
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 16:14 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

ik doe er al langer over. Zit op de TU, master duurt 2 jaar, maar ben ws pas in april ofzo klaar dus na iets minder dan 3 jr . Maarja, eigenlijk is al het werk wat ik in Excel doe nogal van hoog SOG gehalte. Of ik er nou 75 /uur voor vang of niet. Eigenlijk moet studie gewoon af.
Oeps.. Misschien moet je een strakke afstudeerplanning maken in Excel (heb ik gedaan :')) om je voortgang bij te houden ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_135272401
quote:
Bedankt. Dit doet precies wat ik wil.

Weten jullie dan misschien ook hoe ik nu vanuit een map met foto's deze in mijn werkmap kan krijgen.
Dus dat ik niet 700x op hyperlink invoegen moet drukken maar een snelle manier?
  donderdag 9 januari 2014 @ 14:29:57 #60
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_135273315
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 14:06 schreef bruinebeer het volgende:

[..]

Bedankt. Dit doet precies wat ik wil.

Weten jullie dan misschien ook hoe ik nu vanuit een map met foto's deze in mijn werkmap kan krijgen.
Dus dat ik niet 700x op hyperlink invoegen moet drukken maar een snelle manier?
Zit er een logica in de foto's? Dus foto001.jpg tm foto700.jpg? If so, dan kan je ook een formule gebruiken :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_135273420
Ja, de foto's heten naar het lidnummer van iemand. Dus ieder lidnummer in principe een foto
  donderdag 9 januari 2014 @ 15:27:55 #62
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_135275610
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 14:32 schreef bruinebeer het volgende:
Ja, de foto's heten naar het lidnummer van iemand. Dus ieder lidnummer in principe een foto
Als je de lijst met lidnummers in kolom A zet, kan je in kolom B de volgende formule gebruiken:
1=HYPERLINK("c:\users\bla\"&A1&".jpg";"Foto van lidnummer "&A1)
Wel c:\users\bla\ aanpassen naar de juiste directory en eventueel de bestandsnaam ook. Let op de dubbele aanhalingstekens en de ampersands :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_135278369
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 14:45 schreef bruinebeer het volgende:
Hallo Allen,

Ik heb in Excel 2007 een bestand aangeleverd gekregen dat er alsvolgt uit ziet.
lidnummervoornaamtussenvoegselachternaamstudiescommissies.
Dit staat achterelkaar in cel A1.
En dan staat in andere cellen. A2-A700 info van dit type:
19982139 Matthijs NULL Vellenga Bedrijfswiskunde en Informatica NULL.
Dus ook allemaal in een cel.
Is er iemand die weet of en hoe ik ervoor kan zorgen dat dit over verschillende cellen verdeeld kan worden? Zodat ik er daarna wat mee kan in Adobe Indesign.
Alvast bedankt
Zit die tab er ten alle tijden tussen?
Dan werkt het voorstel van qu63 :)


Verder grappig om Bedrijfswiskunde en Informatica te zien, zo heette mijn opleiding vroeger altijd :P

Edit: Blijkbaar zat ik op de verkeerde pagina te kijken en was de vraag al beantwoord op de volgende pagina :s)
pi_135314369
Gelukt! heel erg bedankt
pi_135320904
Waarschijnlijk is het antwoord nee, maar heeft er iemand al eens geexperimenteerd met excel koppelen aan sap?
  vrijdag 10 januari 2014 @ 17:17:25 #66
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_135322843
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:30 schreef Holy_Goat het volgende:
Waarschijnlijk is het antwoord nee, maar heeft er iemand al eens geexperimenteerd met excel koppelen aan sap?
Hoe/wat wil je koppelen? SAP dingen weg laten schrijven in Excel? Of SAP je sheets uit laten lezen?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_135339704
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 17:17 schreef qu63 het volgende:

[..]

Hoe/wat wil je koppelen? SAP dingen weg laten schrijven in Excel? Of SAP je sheets uit laten lezen?
Nou, ik maak geregeld tools voor grote bedrijven. Ik gebruik altijd input data die zij sowieso op een standaard manier downloaden uit een bepaalde transactie / view van sap.

Dus ik dacht; wat nou als ik in excel data direct uit sap kan ophalen wat ik hebben wil, dat scheelt hen ook weer een aantal downloads maken
  vrijdag 10 januari 2014 @ 22:52:13 #68
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_135339812
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:50 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Nou, ik maak geregeld tools voor grote bedrijven. Ik gebruik altijd input data die zij sowieso op een standaard manier downloaden uit een bepaalde transactie / view van sap.

Dus ik dacht; wat nou als ik in excel data direct uit sap kan ophalen wat ik hebben wil, dat scheelt hen ook weer een aantal downloads maken
Ah, een echte database-connectie dus.. Zoiets lijkt me do-able, toch? http://scn.sap.com/docs/DOC-31015 of http://scn.sap.com/people(...)ap-tables-from-excel Met een beetje VBA en macro's :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_135339939
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:52 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ah, een echte database-connectie dus.. Zoiets lijkt me do-able, toch? http://scn.sap.com/docs/DOC-31015
Alleen een beetje kut uitproberen. Heb zelf geen sap thuis en geen directe echte toegang bij die bedrijven op veilige netwerk.

Had idd al eea gevonden maar vroeg me af vooral of er ervaringsdeskundigen waren ;) leukst is verder zelf prutse maarja ... Kan dus alleen op login ter plekke van iemand anders
pi_135341197
Lijkt me niet echt logisch dat met Excel te doen. Wanneer je echt iets met die data wil kan je beter een BW oplossing gebruiken imo.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 23:24:26 #71
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_135341324
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 22:54 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Alleen een beetje kut uitproberen. Heb zelf geen sap thuis en geen directe echte toegang bij die bedrijven op veilige netwerk.

Had idd al eea gevonden maar vroeg me af vooral of er ervaringsdeskundigen waren ;) leukst is verder zelf prutse maarja ... Kan dus alleen op login ter plekke van iemand anders
Ik heb al een torrent gevonden zodat je t zelf thuis kan proberen :P Is maar 50 GB :X
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_135347332
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 23:21 schreef snabbi het volgende:
Lijkt me niet echt logisch dat met Excel te doen. Wanneer je echt iets met die data wil kan je beter een BW oplossing gebruiken imo.
*Inlees* ahaaaaa. BW is gewoon van SAP. Dat gebruiken ze daar al, BW excel reportings. Wel downloaden ze data niet altijd met BW, vaak direct uit SAP met een export naar xls
pi_135348016
De reden dat ik SAP BW noem is omdat je post mij triggerde als in de wens tussen de database en Excel een directe connectie te maken. Dit kan natuurlijk wel, want Excel kan gewoon via queries op de database data ophalen, maar dit is in mijn ogen om meerdere redenen niet wenselijk.

Voor jouzelf is het een ellende om de data van SAP uit de database precies om te zetten naar wat jij nodig hebt. Die vertaalslag voor logischere koppeling wordt via BW voor je gefaciliteerd.

Daarnaast is het vanuit beveiliging en bescherming van je performance vanuit het bedrijf niet wenselijk dat andere programma's de database zelfstandig benaderen.
pi_135360380
Snabbi, je hebt gelijk. BW hebben ze dus ook gewoon bij mijn grootste opdrachtgever trouwens. Maar ik wist niet dat het SAP was. Weet jij of het per definitie mogelijk is om met BW de gegevens die je wilt hebben uit SAP ook altijd op te vragen? Want in dat geval kan ik een paar Excel-BW sheets gebruiken als input, welke ze alleen maar hoeven te right click refreshen
pi_135377359
Ik moet bekennen niet heel veel met SAP BW te werken, maar ik zou het niet onlogisch vinden dat BW met iets verouderde gegevens werkt. Vaak zie je dat in een datawarehouse gegevens van de vorige dag worden geplaatst en dat daar de queries op draaien. Je haalt ook 'weinig' voordeel van een datawarehouse als het steeds op de live data zit.
pi_135519155
Goedemiddag,

Win7/excel 2012 NL

Ik ben een bestand aan het bouwen met gebruik van een soort 'database' waar al mijn gegevens op 1 plek staan. nu loop ik al tegen het probleem aan dat als ik ergens om wat voor reden dan ook een kolom wil toevoegen de formules 'scheef gaan lopen' door het kolomindexgetal

Is er een manier om het kolomindex_getal bij vert,zoeken te koppelen aan een cel? of mee te laten lopen in het geval dat er ergens een kolom in de matrix toegevoegd wordt?

Ik probeerde dit op te lossen door een regel in te voegen boven de kolommen en het kolomindexgetal als verwijzing naar die cel bv (blad database d3 (waar dus waarde 3 staat)) om op die manier te voorkomen dat ik iedere formule aan moet passen, maar alleen even de nummers in die extra regel goed mee moet laten lopen.

Naar mijn idee moet dit makkelijker kunnen, maar kom er met behulp van google/ms help/dit forum niet echt uit.

Alvast bedankt!

Gr.
pi_135519881
Met behulp van MATCH (NL-variant ken ik niet) kan je de positie (kolomnummer) bepalen.

Vlookup("tekst"; a:z, match("kolomnaam"; a1:z1; false); false)

Disclaimer. Ik zit nu op mobiel.
pi_135521572
Bedankt voor je reactie, de match functie (vergelijken in NL) werkt los, want hier krijg ik het juiste kolomgetal voor, maar zodra ik hem nest in mijn vert.zoeken functie geeft ie als uitkomst #waarde

Ik zoek nu dus op vergelijken naar de identieke kolomnaam, met in dit geval als uitkomst van de match functie 4, dan zou hij deze toch gewoon moeten kunnen gebruiken als index?
pi_135524609
Aldus.
pi_135525892
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 15:22 schreef Saaske het volgende:
Bedankt voor je reactie, de match functie (vergelijken in NL) werkt los, want hier krijg ik het juiste kolomgetal voor, maar zodra ik hem nest in mijn vert.zoeken functie geeft ie als uitkomst #waarde

Ik zoek nu dus op vergelijken naar de identieke kolomnaam, met in dit geval als uitkomst van de match functie 4, dan zou hij deze toch gewoon moeten kunnen gebruiken als index?
Ik gebruik match wel vaker in combinatie met vlookup. Heb je toevallig een voorbeeldbestand?
pi_135606738
Ik heb twee grote tabbladen. Deze wil ik samenvoegen, eigenlijk gewoon door de ene onder de andere te kopiëren.
Als ik dit doe geeft hij de melding dat 'De informatie niet kan worden geplakt omdat het gebied Kopiëren en het plakgebied niet dezelfde vorm en grootte hebben'

Wat is er mis? Het zijn precies hetzelfde aantal kolommen, een paar losse cellen regels lijkt wel te lukken.
Of is er een andere manier om twee tabbladen bij elkaar te voegen, onder elkaar?
  vrijdag 17 januari 2014 @ 16:15:02 #82
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_135606803
En als je van het te kopiëren blad alleen de cellen selecteert waar wat in staat, in plaats van het hele blad te selecteren?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_135607036
Nee, ook niet. Het zijn kolom A tm N, met meer dan 10.000 regels. Maar er zit volgens mij geen lege cel tussen.
  vrijdag 17 januari 2014 @ 16:25:03 #84
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_135607221
Lege cellen maken op zich niet uit, maar je kunt geen 'heel werkblad' plakken op een ander werkblad waarbij je pas op regel x begint. Met een begrensd bereik zou het normaal gesproken altijd moeten werken.

Misschien ruzie met samengevoegde cellen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 17 januari 2014 @ 16:33:04 #85
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_135607551
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 16:20 schreef Zocalo het volgende:
Nee, ook niet. Het zijn kolom A tm N, met meer dan 10.000 regels. Maar er zit volgens mij geen lege cel tussen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 16:25 schreef Janneke141 het volgende:
Lege cellen maken op zich niet uit, maar je kunt geen 'heel werkblad' plakken op een ander werkblad waarbij je pas op regel x begint. Met een begrensd bereik zou het normaal gesproken altijd moeten werken.

Misschien ruzie met samengevoegde cellen?
Of misschien een afdrukbereik of named range die niet volledig geselecteerd is? Of waar je nu iets overheen wil plakken?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_135611652
Hmm, hoe check je dat? Er zijn geen samengevoegde cellen, voor zover ik weet
  vrijdag 17 januari 2014 @ 18:45:24 #87
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_135611997
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 18:35 schreef Zocalo het volgende:
Hmm, hoe check je dat? Er zijn geen samengevoegde cellen, voor zover ik weet
Via t lint -> Formules -> Namen beheren
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_135612428
Ah ik ben er al achter. Er kunnen gewoonweg niet zoveel regels in het bestand als die twee tabbladen samen hebben :')

Dan maar even iets anders uitzoeken om het samen te krijgen.
  vrijdag 17 januari 2014 @ 18:56:46 #89
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_135612477
Boven de miljoen ja?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_135612793
Ja, twee keer 750.000 ongeveer. Gigantisch bestand ook.
  vrijdag 17 januari 2014 @ 19:05:56 #91
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_135612842
Ik zal maar niet vragen waarom zo'n database in vredesnaam in Excel is gemaakt hè?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_135618079
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 19:05 schreef Janneke141 het volgende:
Ik zal maar niet vragen waarom zo'n database in vredesnaam in Excel is gemaakt hè?
Omdat Word niet van die mooie lijntjes had natuurlijk... :{
pi_135632627
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 14:17 schreef Saaske het volgende:
Goedemiddag,

Win7/excel 2012 NL

Ik ben een bestand aan het bouwen met gebruik van een soort 'database' waar al mijn gegevens op 1 plek staan. nu loop ik al tegen het probleem aan dat als ik ergens om wat voor reden dan ook een kolom wil toevoegen de formules 'scheef gaan lopen' door het kolomindexgetal

Is er een manier om het kolomindex_getal bij vert,zoeken te koppelen aan een cel? of mee te laten lopen in het geval dat er ergens een kolom in de matrix toegevoegd wordt?

Ik probeerde dit op te lossen door een regel in te voegen boven de kolommen en het kolomindexgetal als verwijzing naar die cel bv (blad database d3 (waar dus waarde 3 staat)) om op die manier te voorkomen dat ik iedere formule aan moet passen, maar alleen even de nummers in die extra regel goed mee moet laten lopen.

Naar mijn idee moet dit makkelijker kunnen, maar kom er met behulp van google/ms help/dit forum niet echt uit.

Alvast bedankt!

Gr.
Mag ik je heel erg aanraden alle vlookups te vervangen door index(match()) ? Is veel sneller en nooit geen gedoe meer met index nummers. Vlookup(;;match()) is alleen maar zwaarder in dit geval
pi_135632642
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 19:04 schreef Zocalo het volgende:
Ja, twee keer 750.000 ongeveer. Gigantisch bestand ook.
Die heb ik niet eerder gezien. Wel een keer een file van bijna een gigabyte :p
pi_135640754
Hallo Allemaal!
Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een excelsheet gemaakt waarin ik de winst wil verdelen. (getallen zijn voorbeelden)
De eerste 0-50 boeken 20% van omzet, 51-100 25% etc. etc.
Ik heb 675 boeken verkocht. Nu zou ik graag willen dat hij de boxen automatisch aanvult,
totdat hij de maximale waarde heeft bereikt (Alles in 'AR'). Ik moet nu zelf bij box 1: 50 invullen,
box 2: 49 etc.
Dus: is er een formule die de boxen automatisch 'opvult' totdat hij bij het getal 675 is?
Het getal 675 (of eventueel een andere waarde) staat in cel AG27.

Vriendelijk bedankt!

  zaterdag 18 januari 2014 @ 14:41:29 #96
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_135640860
Waar komen de getallen 49 en 99 vandaan? Ik zou daar namelijk 50 en 100 verwachten.

Hoe dan ook, met in AR25 =ALS($AG$27<50;$AG$27;50)
In AR26 =ALS(SOM(AR$25:AR25)=$AG$27;0;MIN($AG$27-SOM(AR$25:AR25);AP26)
En die naar beneden slepen tot AR33

Moet het een heel eind goedkomen.

[ Bericht 40% gewijzigd door Janneke141 op 18-01-2014 14:52:07 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 18 januari 2014 @ 14:57:48 #97
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_135641422
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 14:39 schreef JorisvZ het volgende:
Hallo Allemaal!
Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een excelsheet gemaakt waarin ik de winst wil verdelen. (getallen zijn voorbeelden)
De eerste 0-50 boeken 20% van omzet, 51-100 25% etc. etc.
Ik heb 675 boeken verkocht. Nu zou ik graag willen dat hij de boxen automatisch aanvult,
totdat hij de maximale waarde heeft bereikt (Alles in 'AR'). Ik moet nu zelf bij box 1: 50 invullen,
box 2: 49 etc.
Dus: is er een formule die de boxen automatisch 'opvult' totdat hij bij het getal 675 is?
Het getal 675 (of eventueel een andere waarde) staat in cel AG27.

Vriendelijk bedankt!

[ afbeelding ]
Volgens mij zitten er in box 2 ook 50 verkochte boeken, en in box3 100, toch?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_135641647
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 14:41 schreef Janneke141 het volgende:
Waar komen de getallen 49 en 99 vandaan? Ik zou daar namelijk 50 en 100 verwachten.

Hoe dan ook, met in AR25 =ALS($AG$27<50;$AG$27;50)
In AR26 =ALS(SOM(AR$25:AR25)=$AG$27;0;MIN($AG$27-SOM(AR$25:AR25);AP26)
En die naar beneden slepen tot AR33

Moet het een heel eind goedkomen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 14:57 schreef qu63 het volgende:

[..]

Volgens mij zitten er in box 2 ook 50 verkochte boeken, en in box3 100, toch?
Nee, het zijn de verkopen van:
0 - 50 (dus 50)
51 - 100 (dus 49)
101 - 200 (dus 99)
201 - 250 (dus 49)
  zaterdag 18 januari 2014 @ 15:07:26 #99
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_135641709
De tranen springen in mijn ogen. Maar dat zal wel beroepsdeformatie zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_135642162
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 15:07 schreef Janneke141 het volgende:
De tranen springen in mijn ogen. Maar dat zal wel beroepsdeformatie zijn.
Sorry mensen. Helemaal mijn fout. De moeheid slaat toe na 6 uur met deze sheet bezig te zijn.

De formule werkt. Bedankt!
  zaterdag 18 januari 2014 @ 18:41:58 #101
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_135648054
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 15:05 schreef JorisvZ het volgende:

[..]

[..]

Nee, het zijn de verkopen van:
0 - 50 (dus 50)
51 - 100 (dus 49)
101 - 200 (dus 99)
201 - 250 (dus 49)
0 - 50 zijn 51 getallen (0,1,2,3,4,..,51)
51 - 100 zijn 50 getallen (51,52,53,..,100)
101 - 200 zijn 100 getallen (101,102,103,..,200)
201 - 250 zijn 50 getallen (201,202,203,..,250)

Zet ze maar onder elkaar in Excel (of schrijf ze zelf op), selecteer ze en Excel zegt je precies hoeveel getallen je geselecteerd hebt.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_135697292
Oké, ik loop tegen het volgende aan:

Ik heb een tabel met één x-as en 10 datasets. De data op de y-assen zijn ongeveer gelijk (maar zeker niet precies). Het geheel ziet er dus als volgt uit:

1
2
3
4
5
6
7
8
x   S1    S2    S3   ...   S10
1   200   201   199  ...   202
2   190   191   192  ...   189
3   179   182   177  ...   180
.    .     .     .   .      .
.    .     .     .    .     .
.    .     .     .     .    .
100  60    57    65  ...    58

Daarvan wil ik graag dat de gebruiker een x-waarde kan invullen (hoeft niet gelijk te vallen met de x-waarden in de tabel) en dat dan de mediaan van S1 tot S10 wordt berekend. Op dit moment heb ik het opgelost door naast "S10" nog een kolom met "mediaan" (absolute kolom M) te maken met daarin de formule =MEDIAN(B2:K2) en deze dan met de vulgreep naar beneden te trekken zodat ik voor elke rij een nieuwe mediaan heb van de punten. Vervolgens doe ik dan dit:
1=INDEX(M2:M101;  MATCH(Input; A2:A101; 1);  1)
Dit werkt gewoon prima. Maar nu heb ik dus een kolom met loze data behalve één punt die bij elke bewerking in die sheet allemaal herberekend worden. Eigenlijk wil ik dus dit zonder deze omweg doen, en ik een array-functie zetten, dus ik hoopte hiermee weg te komen:
1{=INDEX(MEDIAN(B2:K101);  MATCH(Input; A2:A101; 1);  1)}
(dus met ctrl+shift+enter gedrukt)

Maarja, dat was een beetje ijdele hoop. Snapt iemand wat ik wil en heeft die een idee om het werkend te krijgen? Ik wil later er nog de forecast functie overheensmijten om het e.e.a. preciezer te maken.

Edit: Het weghalen van de row number (de ; 1) op het laatst in de index functie was denk ik wel nodig, maar leverde niets op.

[ Bericht 2% gewijzigd door Watertornado op 19-01-2014 22:11:28 ]
Beter onethisch dan oneetbaar
pi_135700162
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 21:50 schreef Watertornado het volgende:
Oké, ik loop tegen het volgende aan:
Ik zit even te zoeken of je nu de Nederlandse of Engelse hebt.
Zelf zou ik gebruik maken van INDIRECT
=MEDIAAN(INDIRECT("B"&1+VERGELIJKEN(X1;A2:A101)&":K"&1+VERGELIJKEN(X1;A2:A101))

Hier heb ik je cel met je zoekwaarde naar x ook in de cel x1 gezet
(VERGELIJKEN = MATCH in het Engels)
pi_135700726
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 22:35 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik zit even te zoeken of je nu de Nederlandse of Engelse hebt.
Zelf zou ik gebruik maken van INDIRECT
=MEDIAAN(INDIRECT("B"&1+VERGELIJKEN(X1;A2:A101)&":K"&1+VERGELIJKEN(X1;A2:A101))

Hier heb ik je cel met je zoekwaarde naar x ook in de cel x1 gezet
(VERGELIJKEN = MATCH in het Engels)
Ik heb de Engelse Excel (2007).

De indirect functie heb ik nog nooit gebruikt; ik zal eens kijken of ik jouw formule kan ontleden/begrijpen. Want zo te zien "plak" je (met &) cellocaties aan elkaar.

Edit: oké, ik begrijp het. Ik vind het een slimme oplossing. Alhoewel het een hele kluwen van code is (in het "echie" verwijst het ook nog eens naar andere tabbladen, dus het wordt al snel heel druk) is het eigenlijk verrassend simpel.

[ Bericht 11% gewijzigd door Watertornado op 19-01-2014 22:57:04 ]
Beter onethisch dan oneetbaar
pi_135701976
Het is natuurlijk simpel te maken wanneer je tussenresultaat wegschrijft. Dan voorkom je in ieder geval het dubbele aspect. Aangezien je toch alles ineen wilde toch maar zo gedaan :)
pi_135711486
Vraagje: ik heb een excel document met meerdere hyperlinks (naar afbeeldingen). Kan ik nu ook automatisch die afbeeldingen meeprinten? Want ik wil dat de afbeeldingen niet te zien zijn in het document vanwege de onoverzichtelijkheid.
pi_135712778
wellicht als je de afbeeldingen in een opmerking plaatst en de opmerkingen uitprint?
Aldus.
pi_135712839
Hieronde een functie die via hyperlinks de afbeelding in een opmerking plaatst.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Option Explicit

Function InsertCI(title As String, absoluteFileName As String)
   Dim commentBox As Comment

 ' Define the comment as a local variable and assign the file name from the
 ' cellAddress input parameter to the comment of a cell.
   Set commentBox = Application.ActiveCell.AddComment
   With commentBox
      .Text Text:=""
      With .Shape
         .Fill.UserPicture (absoluteFileName)
         .ScaleHeight 2.4, msoFalse, msoScaleFromTopLeft
         .ScaleWidth 2.4, msoFalse, msoScaleFromTopLeft
      End With

    ' Set the visible to True when you always want the image displayed, and
    ' to False when you want it displayed only when you click on the cell.
    .Visible = False
   End With
   InsertCI = title
End Function

=InsertCI("Hier een tekst";P2)
Aldus.
pi_135712852
Had ik toevallig zelf nodig afgelopen week.
Aldus.
pi_135749700
Ander hyperlink probleempje.

Ik heb een aantal hyperlinks gemaakt naar verschillende bestanden op een netwerkschijf. In totaal 5 hyperlinks. In eerste instantie werkten ze alle 5. Maar ineens krijg ik er bij 2 een melding: het opgegeven bestand kan niet worden geopend.

Ik snap er niks van omdat het een zelfde bestand is als de andere (pdf) en in eerste instantie werkte het gewoon. Ik heb de links nu al een paar keer verwijderd en opnieuw gemaakt, maar steeds hetzelfde probleem. Bestanden zijn ook niet veranderd van locatie ofzo.... iemand bekend met dit probleem?
  dinsdag 21 januari 2014 @ 10:38:14 #111
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_135750960
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 09:50 schreef Freak188 het volgende:
Ander hyperlink probleempje.

Ik heb een aantal hyperlinks gemaakt naar verschillende bestanden op een netwerkschijf. In totaal 5 hyperlinks. In eerste instantie werkten ze alle 5. Maar ineens krijg ik er bij 2 een melding: het opgegeven bestand kan niet worden geopend.

Ik snap er niks van omdat het een zelfde bestand is als de andere (pdf) en in eerste instantie werkte het gewoon. Ik heb de links nu al een paar keer verwijderd en opnieuw gemaakt, maar steeds hetzelfde probleem. Bestanden zijn ook niet veranderd van locatie ofzo.... iemand bekend met dit probleem?
Foutje met de aanhalingstekens? Spaties? Rare tekens?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_135764885
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 10:38 schreef qu63 het volgende:

[..]

Foutje met de aanhalingstekens? Spaties? Rare tekens?
Yup dat was het. Ik heb alles maar hernoemt en nu doet ie het weer. :)
pi_135868411
Ik heb de volgende vraag, ik heb een bak met data die met weken en hoofdafdelingen, afdelingen en afdelingen is gevuld.
Op een ander blad heb ik een overzicht/rapport gemaakt.
In dit overzicht kan de gebruiker kiezen welke Hoofdafdeling hij wilt zien Als je in cel B2 voor Hoofdafdeling kiest, dan worden automatisch de bijbehorende afdelingen en subafdelingen getoond.
Ook kan er een week gekozen worden. In cel B3 dus.
Nu heb ik door middel van het gebruik van naam en verschuiving de kolom en het weeknummer variabel gekregen, maar kan je ook zonder naam de gekozen kolom variabel krijgen?
Want nu moet ik gebruik maken van hulpcellen, die staan in B1:D1, in cel A1 staat de formule =MAX(B1:D1) zo weet ik in welke kolom de gekozen waarde staat. De naam kijkt dus naar cel A1 en weet zo welke kolom hij moet hebben.
De bedoeling is dat door som.als van de gekozen week de juiste getallen worden opgeteld. De uitkomsten worden automatisch getoond zoals te zien in J4:W5.
In dit voorbeeld moet som.als dus week 2 (cel B3) en hoofdafdeling LH (cel B2) worden gezocht met alle bijbehorende afdelingen en subafdelingen.

De formule voor cel K5 ziet er op dit ogenblik zo uit =som.als(KolomHoofd:J5:week) voor de hoofdafdeling weet de naam KolomHoofd dus dat in kolom 2 de gezochte waarde staat, week weet dus dat in week 2 gezocht moet worden.
Voor M5 is de formule =som.als(KolomL:L5:week) maar voor die formule maak ik weer gebruik van andere hulpcellen (die hier niet te zien zijn) die de kolom bepalen voor deze cel.
Zo moet ik dus voor elk getal een naam aanmaken.

Want ik weet niet of in M4 een afdeling of subafdeling komt, dus of het getal in M5 naar een afdeling of subafdeling moet zoeken.
Want als er gekozen wordt voor hoofdafeling LG komt er op M4 en M5 een subafdeling, dus een andere kolom dan de afdeling.
Nu mijn vraag, kan ik in plaats van gebruik te maken van namenzoals kolomHoofd en KolomL (die dus nu een formule met verschuiving bevat) vervangen door een (1) formule?
Ik hoop dat ik niet teveel heb neergezet, maar ik probeer zo goed mogelijk te omschrijven wat ik zoek.
Alvast bedankt.
  donderdag 23 januari 2014 @ 21:41:24 #114
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_135870058
Is dit niet meer iets om te regelen met een draaitabel?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_135870395
sommen.als lijkt me voldoende
* draaitabellen leveren veel inzicht, maar eisen ook meer kennis van de gebruiker. Zeker wanneer de poster het ook moet delen met anderen lijkt een formule een betere oplossing.
  donderdag 23 januari 2014 @ 21:50:19 #116
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_135870590
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 21:47 schreef snabbi het volgende:
sommen.als lijkt me voldoende
Het probleem zit 'm in rij 5 die niet constant is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_135870844
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 21:41 schreef Janneke141 het volgende:
Is dit niet meer iets om te regelen met een draaitabel?
Draaitabel is niet de bedoeling, het gaat om veel meer gegevens dan dit.
Ik heb op een andere pagina allemaal rapporten gemaakt met een standaard lay-out. De gegevens die ik in J4:W5 heb gezet, staan dus op een ander tabblad. Daar staan nog veel meer gegevens, rooster uren, ziekte uren, verlof uren, diverse soorten werkaanbod en ga zo maar door.
Een gebruiker moet niet met draaitabellen werken, ze moeten een weeknummer en een hoofdafdeling ingeven dan moet er een rapport gevuld worden wat ze snel moeten kunnen lezen.
Met een draaitabel is dat allemaal erg lastig.
pi_135870906
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 21:47 schreef snabbi het volgende:
sommen.als lijkt me voldoende
* draaitabellen leveren veel inzicht, maar eisen ook meer kennis van de gebruiker. Zeker wanneer de poster het ook moet delen met anderen lijkt een formule een betere oplossing.
Ik moet het inderdaad delen met veel andere gebruikers, de meeste weten hoe ze 2 cellen bij elkaar kunnen optellen, maar dat is het dan.
Hoe maak ik in sommen.als dan de kolom variabel?

Edit: Ook oplossingen met VBA mogen niet, niemand snapt dit, anders had ik het allang opgelost. De filosofie is dat er altijd wel iemand te vinden is die een formule kan ontrafelen, maar VBA is vele malen lastiger.
pi_135871079
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 21:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het probleem zit 'm in rij 5 die niet constant is.
Bijna vergeten, alvast bedankt voor het meedenken, geldt ook voor snabbi natuurlijk.
Dat klopt de getallen in K5, M5 enz enz zijn altijd variabel, daardoor de omschrijving van K4 en M4 ook, maar dat heb ik simpel op kunnen lossen.
  donderdag 23 januari 2014 @ 22:03:44 #120
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_135871447
Je hebt dus al een manier gevonden om (via een ander blad of weet ik wat) de rijen 4 en 5 vanaf kolom J te vullen?

Dan kun je ervoor kiezen om in K5, M5 etc. een SOM.ALS(B5:B20;J5;week)+SOM.ALS(C5:C20;J5;week)+SOM.ALS(D5:D20;J5;week) te zetten. Het is een beetje lomp (twee van de drie sommen zijn 0) maar het werkt, omdat de codes voor hoofd-, x-, en sub-afdelingen toch allemaal verschillend zijn. Scheelt een hoop gerommel.

-edit-

Volgens mij hoeft dit trouwens niet eens, maar dat moet je even uitproberen.

Als je in K5 het volgende zet:
=SOM.ALS(B5:D20;J5;week) moet het volgens mij ook goedkomen, maar dat moet je even uitproberen.

[ Bericht 23% gewijzigd door Janneke141 op 23-01-2014 22:14:45 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_135872135
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 22:03 schreef Janneke141 het volgende:
Je hebt dus al een manier gevonden om (via een ander blad of weet ik wat) de rijen 4 en 5 vanaf kolom J te vullen?

Dan kun je ervoor kiezen om in K5, M5 etc. een SOM.ALS(B5:B20;week)+SOM.ALS(C5:C20;week)+SOM.ALS(D5:D20;week) te zetten. Het is een beetje lomp (twee van de drie sommen zijn 0) maar het werkt, omdat de codes voor hoofd-, x-, en sub-afdelingen toch allemaal verschillend zijn. Scheelt een hoop gerommel.
Klopt, het werkt allemaal wel, maar ik heb het allemaal zo ingewikkeld gemaakt.
Nu je dit zo post, de drie som.als bij elkaar optellen, is inderdaad een beetje lomp, maar wel heel simpel.
Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht! Want naast mij hoeft maar 1 persoon dit te onderhouden, dus verder ziet niemand hoe dit is opgelost.
Ik ga hier morgen even mee aan de slag, tss, zou het zo simpel zijn?
Het lijkt mij inderdaad een goede oplossing.
In ieder geval bedankt!
Ik zal je morgen laten weten of het inderdaad de oplossing is.
Mocht er iemand een andere oplossing weten, ik houd me aanbevolen. Altijd leuk om iets nieuws te leren.
Al heb ik nu ook geleerd dat ik niet gelijk te moeilijk moet denken.

-edit-

Ik zag je edit, ga ik ook proberen. Ook niet aan gedacht, ik zat met verschuiving, vergelijken, zoeken te werken.
Nog een keer bedankt!
  donderdag 23 januari 2014 @ 22:16:02 #122
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_135872219
Zie edit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_135872263
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 22:16 schreef Janneke141 het volgende:
Zie edit.
;)
Had ik gezien.
pi_135874725
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 21:56 schreef Arliator het volgende:

[..]

Ik moet het inderdaad delen met veel andere gebruikers, de meeste weten hoe ze 2 cellen bij elkaar kunnen optellen, maar dat is het dan.
Hoe maak ik in sommen.als dan de kolom variabel?

Edit: Ook oplossingen met VBA mogen niet, niemand snapt dit, anders had ik het allang opgelost. De filosofie is dat er altijd wel iemand te vinden is die een formule kan ontrafelen, maar VBA is vele malen lastiger.
De subafdelingen maakt het wat lastiger, want daardoor kan ik de afdelingen niet mooi uitlijnen. Ook maakt subafdelingen het lastiger omdat de formule daar verspringt.

Ik had het eerst onderschat hoor, maar dit is wel het principe wat ik bedoelde. Ik had nog niet nagedacht over het weergeven van alle afdelingen bij een hoofdafdeling maar nu dus wel voor je verwerkt in een voorbeeld.

Edit:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-3N6UJHLS4TTQ.xlsx (nieuw bestandje met 2 uitwerkingen)

[ Bericht 4% gewijzigd door snabbi op 23-01-2014 23:12:20 ]
pi_135882588
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 23:03 schreef snabbi het volgende:

[..]

De subafdelingen maakt het wat lastiger, want daardoor kan ik de afdelingen niet mooi uitlijnen. Ook maakt subafdelingen het lastiger omdat de formule daar verspringt.

Ik had het eerst onderschat hoor, maar dit is wel het principe wat ik bedoelde. Ik had nog niet nagedacht over het weergeven van alle afdelingen bij een hoofdafdeling maar nu dus wel voor je verwerkt in een voorbeeld.

Edit:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-3N6UJHLS4TTQ.xlsx (nieuw bestandje met 2 uitwerkingen)
Snabbi,

Dank je wel, ik heb het net geopend, ik snap je gedachtegang, maar het is nog niet helemaal goed, want als ik in jouw voorbeeld LG invul in B2, dan zie ik alleen maar nulwaardes, dat is dus niet de bedoeling.
Maar, ik zal kijken of ik hiermee verder kan.
pi_135883582
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 22:03 schreef Janneke141 het volgende:
Je hebt dus al een manier gevonden om (via een ander blad of weet ik wat) de rijen 4 en 5 vanaf kolom J te vullen?

Dan kun je ervoor kiezen om in K5, M5 etc. een SOM.ALS(B5:B20;J5;week)+SOM.ALS(C5:C20;J5;week)+SOM.ALS(D5:D20;J5;week) te zetten. Het is een beetje lomp (twee van de drie sommen zijn 0) maar het werkt, omdat de codes voor hoofd-, x-, en sub-afdelingen toch allemaal verschillend zijn. Scheelt een hoop gerommel.

-edit-

Volgens mij hoeft dit trouwens niet eens, maar dat moet je even uitproberen.

Als je in K5 het volgende zet:
=SOM.ALS(B5:D20;J5;week) moet het volgens mij ook goedkomen, maar dat moet je even uitproberen.

Ook dit geprobeert, de meerdere som.als bij elkaar optellen werkt!
De =SOM.ALS(B5:D20;J5;week) werkt in mijn voorbeeld wel, maar in het bestand waarin ik het daadwerkelijk moet gebruiken werkt het niet, waarom? Geen idee.
Het zijn kleine verschillen, maar het zijn wel verschillen. Misschien dat het komt doordat er meer data staat (ongeveer 1000 rijen) maar dat lijkt me sterk, dat mag niet uitmaken.
Dit is dus ook niet op te lossen door iemand die het bestand niet heeft, dat snap ik.
Ik zit nu te twijfelen hoe nu verder te gaan, ga ik voor simpel maar lomp, of voor de "mooie" oplossing?
Tijd zal hier beslissend in zijn (het moet volgende week woensdag klaar zijn), maar ik ben wel blij dat er in ieder geval een oplossing is.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 09:54:04 #127
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_135883644
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 09:51 schreef Arliator het volgende:
Ook dit geprobeert, de meerdere som.als bij elkaar optellen werkt!
Mooi!
quote:
De =SOM.ALS(B5:D20;J5;week) werkt in mijn voorbeeld wel, maar in het bestand waarin ik het daadwerkelijk moet gebruiken werkt het niet, waarom? Geen idee.
Krijg je een foutmelding of kloppen de getallen niet? Bij een foutmelding even backtracken, en als de getallen niet kloppen: bestaat de kans dat er in je lange lijst met gegevens toch ergens dubbele waarden zitten in twee verschillende kolommen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_135887102
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 09:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Mooi!

[..]

Krijg je een foutmelding of kloppen de getallen niet? Bij een foutmelding even backtracken, en als de getallen niet kloppen: bestaat de kans dat er in je lange lijst met gegevens toch ergens dubbele waarden zitten in twee verschillende kolommen?
De getallen kloppen niet. Het is denk ik wel goed om even te checken of er geen dubbele waarden zitten in de twee verschillende kolommen, het zou niet moeten kunnen, maar niks is met zekerheid te zeggen tot het nagekeken is.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken!
pi_135893312
Ik zit al de hele dag op dit probleem, het zit zo:

Ik heb 2 kolommen met artikelcodes. In de linkerkolom komt iedere artikelcode maar 1x voor.
In de rechterkolom komen diezelfde artikelcodes soms wel meerdere keren voor maar met ieder andere gegevens in de kolommen daarachter. Nu wil ik die gegevens, achter de overeenkomende artikelcode in de linkerkolom zetten maar niet onder elkaar maar juist achter elkaar in 'n aparte kolom. Ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit voor elkaar moet krijgen en met de hand doen is ook niet echt 'n pretje want het zijn totaal +-150.000 regels -_-" Alvast bedankt!
  vrijdag 24 januari 2014 @ 14:49:41 #130
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_135893796
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 14:36 schreef buishuis het volgende:
Ik zit al de hele dag op dit probleem, het zit zo:

Ik heb 2 kolommen met artikelcodes. In de linkerkolom komt iedere artikelcode maar 1x voor.
In de rechterkolom komen diezelfde artikelcodes soms wel meerdere keren voor maar met ieder andere gegevens in de kolommen daarachter. Nu wil ik die gegevens, achter de overeenkomende artikelcode in de linkerkolom zetten maar niet onder elkaar maar juist achter elkaar in 'n aparte kolom. Ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit voor elkaar moet krijgen en met de hand doen is ook niet echt 'n pretje want het zijn totaal +-150.000 regels -_-" Alvast bedankt!
Dit zou moeten werken: http://office.microsoft.c(...)ues-HA001226038.aspx

Zorg er alleen voor dat de resultaten naast elkaar komen ipv onder elkaar :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_135895521
Thanks! Maar als ik deze formule gebruik geeft ie 'n foutmelding:
=SMALL(IF($A$1:$A$7=$A$10,ROW($A$1:$A$7)),ROW(1:1))

Ik gebruik de NL versie van Excel 2007 maar dit zou niets moeten uitmaken toch?
pi_135895675
Ik heb voor de duidelijkheid het voorbeeld even overgenomen om te kijken hoe het precies werkt
pi_135895957
quote:
12s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 15:39 schreef buishuis het volgende:
Ik heb voor de duidelijkheid het voorbeeld even overgenomen om te kijken hoe het precies werkt
Probeer dit:

=kleinste(als($A$1:$A$7=$A$10;Rij($A$1:$A$7));Rij(1:1))

Het verschil is dat de vertaling en dat het scheidingsteken zijn aangepast
Oh.
pi_135895997
Nee ook niet. Had ik al eens geprobeerd maar hij geeft wederom de foutmelding #WAARDE!
pi_135896095
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 15:48 schreef buishuis het volgende:
Nee ook niet. Had ik al eens geprobeerd maar hij geeft wederom de foutmelding #WAARDE!
Gebruik je wel Ctrl+shift+enter?. Het is namelijk een matrix.
Oh.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 16:38:13 #136
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_135897839
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 15:48 schreef buishuis het volgende:
Nee ook niet. Had ik al eens geprobeerd maar hij geeft wederom de foutmelding #WAARDE!
Er staat wel iets in de genoemde cellen? En deze formule staat in B10?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_135898042
Ja hij doet het nu toch. Gebruikte de CTRL-SHIFT-ENTER combi fout. Thanks iig!
  vrijdag 24 januari 2014 @ 20:24:41 #138
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_135906187
Kan iemand mij deze code uitleggen?
Als output krijg je alle priemgetallen (tot 100) in je kolom A maar ik weet niet of het werkt zoals ik denk dat het werkt.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Sub Prime()
Range("A:A").ClearContents
Const zoekentot = 100
Dim filter(zoekentot) As Boolean

'priemcheck
For I = 2 To zoekentot
If filter(I) = False Then
Range("A" & I) = I
For J = I To zoekentot Step I
filter(J) = True
Next
End If
Next
End Sub

De array wordt gezet op 1 tot 100
We beginnen bij 2 (I). De boolean zou true moeten zijn (mi) want 2 zit in de reeks 1 tot 100. Hier snap ik het niet meer want als ik de code stap voor stap uitvoer geeft VBA aan dat de boolean false is.
Als toch false:
Vervolgens wordt 2 weggeschreven op A2 en worden alle vermenigvuldigbare (met I) cijfers uit de array op true gezet.
Als de const bereikt is wordt I gelijk aan 3 en begint het circus opnieuw.

Waar maak ik mijn denkfout?
pi_135907553
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 09:04 schreef Arliator het volgende:

[..]

Snabbi,

Dank je wel, ik heb het net geopend, ik snap je gedachtegang, maar het is nog niet helemaal goed, want als ik in jouw voorbeeld LG invul in B2, dan zie ik alleen maar nulwaardes, dat is dus niet de bedoeling.
Maar, ik zal kijken of ik hiermee verder kan.
Het komt door de lege cel inderdaad bij de afdeling. Excel rekent daar met 0 ipv leeg. Als je onder afdeling ="" neer zet werkt het wel. Doe je het voor alle 'lege' cellen werkt het niet.

Persoonlijk vind ik het wel vreemd om wel een subafdeling te hebben, maar niet een afdeling. Als je geen 'lege waarden' toestaat en altijd een naam hebt, dan werkt het. Het is niet een hele galante oplossing vanwege die foutmeldingen en zeker die subafdelingen maakt het lastig om dit generiek op te zetten.

De enige echte oplossing in mijn ogen is gebruik te maken van QUERY functionaliteiten, maar dat gaat ver boven de kennis van je collega's. Ook zou je je data dan niet in de weken naast elkaar moeten zetten, maar alles gewoon netjes in een eigen regel.

[ Bericht 26% gewijzigd door snabbi op 24-01-2014 21:42:50 ]
pi_135908896
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 20:24 schreef Orealo het volgende:
Kan iemand mij deze code uitleggen?
Als output krijg je alle priemgetallen (tot 100) in je kolom A maar ik weet niet of het werkt zoals ik denk dat het werkt.
[ code verwijderd ]

De array wordt gezet op 1 tot 100
We beginnen bij 2 (I). De boolean zou true moeten zijn (mi) want 2 zit in de reeks 1 tot 100. Hier snap ik het niet meer want als ik de code stap voor stap uitvoer geeft VBA aan dat de boolean false is.
Als toch false:
Vervolgens wordt 2 weggeschreven op A2 en worden alle vermenigvuldigbare (met I) cijfers uit de array op true gezet.
Als de const bereikt is wordt I gelijk aan 3 en begint het circus opnieuw.

Waar maak ik mijn denkfout?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Sub Prime()
'clearcontent dus de waarden verwijderen
Range("A:A").ClearContents
'zoekentot = 100
Const zoekentot = 100
'aanmaken van een array met grootte 100
'alle waarden in de array zijn False
Dim filter(zoekentot) As Boolean

'doorlopen van een loop van 2 tot 100
For I = 2 To zoekentot
'Bij de eerste keer dat de filter(2) wordt aangeroepen
'is filter(2) gelijk aan False. De if conditie is waar FALSE = FALSE is namelijk waar.
'dus de subcode wordt uitgevoerd.
 If filter(I) = False Then
'het resultaat dat 2 een priemgetal is weggeschreven wordt
'in je sheet verwerkt.
  Range("A" & I) = I
'let goed op dat hier STEP I staat. Dit houdt in met stapjes van I.  Deze loop wordt voor
'de eerste keer doorlopen met J = 2, 4, 6, 8, 10 etc
'Op deze wijze wordt filter(4) alvast op True gezet net als
'filter(6) filter(8) allemaal true worden.
  For J = I To zoekentot Step I
   filter(J) = True
'ik heb hier even J bij gezet zodat je weet dat de volgende J is, niet I
  Next J
 End If
'na de eerste keer doorlopen van de loop met I, wordt nu I = 3 doorlopen.
'filter(3) is nog false, dus hij gaat je loop met i=3 doorlopen in de if.
'nu wordt filter(6) die al True was weer opnieuw true, maar ook filter(9)
'wordt True.
Next I
End Sub
De hele clue is natuurlijk dat wanneer je i=4 doorloopt dat je direct bij je IF al krijgt dat hij hem niet nog een keer hoeft te doorlopen, want je filter(4) is TRUE.

Elke keer wanneer je een priemgetal doorvoert, zal je code "For J = I To zoekentot Step I" er voor zorgen dat je
1x<je priemgetal>
2x<je priemgetal>
3x<je priemgetal>
etc TRUE word en dus dat die getallen geen priem zijn.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 21:29:34 #141
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_135909271
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 21:21 schreef snabbi het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

De hele clue is natuurlijk dat wanneer je i=4 doorloopt dat je direct bij je IF al krijgt dat hij hem niet nog een keer hoeft te doorlopen, want je filter(4) is TRUE.

Elke keer wanneer je een priemgetal doorvoert, zal je code "For J = I To zoekentot Step I" er voor zorgen dat je
1x<je priemgetal>
2x<je priemgetal>
3x<je priemgetal>
etc TRUE word en dus dat die getallen geen priem zijn.
Wat een goede uitleg! Dankjewel!
Nog één vraag - waarom zijn alle waarden in de array False?
Of is dat gewoon een gegeven?
pi_135909421
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 21:29 schreef Orealo het volgende:

[..]

Wat een goede uitleg! Dankjewel!
Nog één vraag - waarom zijn alle waarden in de array False?
Of is dat gewoon een gegeven?
Het is een keuze van de programmeertaal. Bij het aanmaken van je Boolean array zijn alle waarden 0. In programmeren is 0 gelijk aan False en 1 aan True. Ze hadden er voor kunnen kiezen om bij het aanmaken alles op 1 te zetten, maar het is 'gewoon' aanmaken is 0.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 21:32:31 #143
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_135909459
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 21:31 schreef snabbi het volgende:

[..]

Het is een keuze van de programmeertaal. Bij het aanmaken van je Boolean array zijn alle waarden 0. In programmeren is 0 gelijk aan False en 1 aan True. Ze hadden er voor kunnen kiezen om bij het aanmaken alles op 1 te zetten, maar het is 'gewoon' aanmaken is 0.
Helder. Thanks!
pi_135922251
Ik heb de draad weer opgepakt met het daadwerkelijke bestand, maar ik krijg de formule niet in mijn eigen werkblad verwerkt. Ik wil graag in de kolom waar nu de formule staat het gezochte nummer en als ik 'm naar rechts/links sleep de andere gevonden.

1http://speedy.sh/Pq7yv/TEST.xlsx
pi_135922539
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Recept artikelcode    Artikelcode                Artikelcode
00021.14629    CC.2467004        CC.2467003        00021.14629
00021.46632    CC.2467003        EE.6959500        00021.14806
00021.1537    DD.6959515        #GETAL!        00021.15297
00021.14629    EE.6959502        #GETAL!        00021.1536
00021.53268    EE.6959500        #GETAL!        00021.1537
00021.60811    FF.18132401        #GETAL!        00021.15521
00021.60813    FF.A7202101        #GETAL!        00021.15522
00021.16079    BB.90210032        #GETAL!        00021.15523
00021.68019    BB.90210033        #GETAL!        00021.15960
00021.16079    GG.100066.005        #GETAL!        00021.15961
00021.15960    AA.9002104        #GETAL!        00021.16079

Gebruikte formule: =INDEX($A$2:$B$13000;KLEINSTE(ALS($A$2:$A$13000=$F$2;RIJ($A$2:$A$13000));RIJ(3:3));2)
pi_135923470
Heb 't gevonden! Toch bedankt :)

1=ALS(ISFOUT(INDEX($A$1:$B$13000;KLEINSTE(ALS($A$1:$A$13000=L3;RIJ($A$1:$A$13000));RIJ($1:$1));2));"";INDEX($A$1:$B$13000;KLEINSTE(ALS($A$1:$A$13000=L3;RIJ($A$1:$A$13000));RIJ($1:$1));2))
pi_136009657
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 20:56 schreef snabbi het volgende:

[..]

Het komt door de lege cel inderdaad bij de afdeling. Excel rekent daar met 0 ipv leeg. Als je onder afdeling ="" neer zet werkt het wel. Doe je het voor alle 'lege' cellen werkt het niet.

Persoonlijk vind ik het wel vreemd om wel een subafdeling te hebben, maar niet een afdeling. Als je geen 'lege waarden' toestaat en altijd een naam hebt, dan werkt het. Het is niet een hele galante oplossing vanwege die foutmeldingen en zeker die subafdelingen maakt het lastig om dit generiek op te zetten.

De enige echte oplossing in mijn ogen is gebruik te maken van QUERY functionaliteiten, maar dat gaat ver boven de kennis van je collega's. Ook zou je je data dan niet in de weken naast elkaar moeten zetten, maar alles gewoon netjes in een eigen regel.

Dank je wel, ik was het weekend weg, dus kan nu pas antwoorden.
Ik snap dat het er onlogisch uitziet, maar ik heb deze constructie ook niet verzonnen.
De foutmeldingen zou ik weg moeten kunnen halen met isfout.
In ieder geval reuze bedankt voor je inspanningen, je hebt er volgens mij best wel wat tijd ingestopt.
Waardeer ik enorm.

Oh ja, de QUERY functionaliteit ga ik zeker niet gebruiken, anders krijg ik iedere keer vragen van de gebruikers, zit ik niet echt op te wachten.
  maandag 27 januari 2014 @ 17:27:46 #148
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_136013336
Ik loop even vast op een conditional formatting-dingetje..

In een sheet heb ik een overzichtje nodig van de ontwikkeling van bepaalde cijfers. Omdat er in een cyclus van 4 weken slechts 1 focuspunt is, en we graag willen dat iedereen het op een uniforme wijze invult, heb ik een pull-down menu in de eerste cell geplaatst met de mogelijke opties.
Gedurende de cyclus van 4 weken, moet wekelijks de progressie gemeten worden. Wat ik graag wil is dat de conditional formatting zo werkt dat een verbetering in de cijfers voor oranje zorgt en de cell groen kleurt als het target behaald is.

Probleem daarbij is dat per optie uit het pulldown menu, het target varieert..... en dus de voorwaarde voor de conditional formatting ook zou moeten veranderen. Kan dat uberhaupt wel :?

Verhelderend screenshotje:

If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  maandag 27 januari 2014 @ 17:30:40 #149
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_136013456
Je kunt voorwaardelijke opmaak cellen met elkaar laten vergelijken. Dan moet je bij de criteria in plaats van een vaste waarde, een formule invoeren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 27 januari 2014 @ 17:39:51 #150
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_136013833
Daarmee is een deel van het probleem inderdaad ondervangen, maar kan ik nog niet de cel groen laten kleuren als het betreffende target gehaald is?
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  maandag 27 januari 2014 @ 17:48:34 #151
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_136014217
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 17:39 schreef teamlead het volgende:
Daarmee is een deel van het probleem inderdaad ondervangen, maar kan ik nog niet de cel groen laten kleuren als het betreffende target gehaald is?
Dan maak je 3 voorwaardelijke opmaken (?). 1 voor rood, 1 voor oranje en 1 voor groen. Zorg er dan voor dat groen bovenaan staan, daaronder oranje en dan rood. Hij werkt ze dan op die manier af.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_136032684
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:52 schreef Arliator het volgende:

[..]

Dank je wel, ik was het weekend weg, dus kan nu pas antwoorden.
Ik snap dat het er onlogisch uitziet, maar ik heb deze constructie ook niet verzonnen.
De foutmeldingen zou ik weg moeten kunnen halen met isfout.
In ieder geval reuze bedankt voor je inspanningen, je hebt er volgens mij best wel wat tijd ingestopt.
Waardeer ik enorm.

Oh ja, de QUERY functionaliteit ga ik zeker niet gebruiken, anders krijg ik iedere keer vragen van de gebruikers, zit ik niet echt op te wachten.
Geen probleem hoor en valt op zich nog wel mee. Zorg gewoon dat mensen altijd een naam gebruiken, desnoods NAAMLOOS :P

Mocht men ooit naar uitleg zoeken omdat de formules te lastig zijn: http://www.get-digital-he(...)acted-from-a-column/
pi_136040052
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 17:39 schreef teamlead het volgende:
Daarmee is een deel van het probleem inderdaad ondervangen, maar kan ik nog niet de cel groen laten kleuren als het betreffende target gehaald is?
Misschien kun je de data vanuit de pull-down ergens op de achtergrond in cellen zetten(als tussenstap) en dan die waarden gebruiken voor je targets. Dan wordt bij iedere keer dat je je pull-down veranderdt, je targets meegenomen.
pi_136044256
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 23:12 schreef snabbi het volgende:

[..]

Geen probleem hoor en valt op zich nog wel mee. Zorg gewoon dat mensen altijd een naam gebruiken, desnoods NAAMLOOS :P

Mocht men ooit naar uitleg zoeken omdat de formules te lastig zijn: http://www.get-digital-he(...)acted-from-a-column/
Oke, dank je voor de link, zal ik thuis bekijken, ben nu aan het werk.
Is altijd handig een site die formules uitlegt, scheelt mij weer tijd. :)
pi_136045692
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:59 schreef Jermar het volgende:
Beste FOK!kers,

Ik ben op zoek naar een manier waarop ik een stuk tekst kan isoleren uit een ander stuk tekst. De opmaak van de gezochte tekst is steeds gelijk, de opmaak van de tekst waar ik in zoek is steeds anders.

De tekst die ik zoek is 'GBA****'
Cel 1: Bla bla 999 GBA0015 tekst tekst
Cel 2: xxGBA3875vuulee
Cel 3: 664688GBA8925808

etc.etc.

Enig idee hoe ik mijn gezochte GBA + achterliggende cijfercode hieruit kan filtereren?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136045806
Met onderstaande functie haal je alles wat rechst staat van GBA uit een tekststring in cel A1. Dat lijkt me de eerste stap:

=RIGHT(A1,LEN(A1)-FIND("GBA",A1)+1)
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 28 januari 2014 @ 12:19:03 #157
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_136045813
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 12:15 schreef Deetch het volgende:

[..]

=DEEL(A1;VIND.SPEC("GBA";A1);7)

Als je GBA-blabla-tekst in A1 staat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_136045972
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 12:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

=DEEL(A1;VIND.SPEC("GBA";A1);7)

Als je GBA-blabla-tekst in A1 staat.
en alleen als het een viercijferige code betreft (zoals in dit geval blijkbaar :@ )

[ Bericht 10% gewijzigd door Deetch op 28-01-2014 12:35:15 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 28 januari 2014 @ 12:46:25 #159
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_136046691
Klopt. Op basis van de voorbeelden ging ik daar even van uit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 28 januari 2014 @ 13:14:10 #160
421201 Jermar
Alle hulp is welkom
pi_136047748
Fantastisch. Dank!
Met de 'DEEL' functie kom ik er inderdaad uit. Hij vindt zo de eerste 'GBA'-code in de cel. Nu heb ik ook cellen waar meerdere 'GBA' codes in staan. Bijv:

xxxxGB0082xxxGBA2458xxxGBA6556GBA8767

Hoe haal ik die er dan uit?
  dinsdag 28 januari 2014 @ 16:29:47 #161
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_136056620
Met =RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.SPEC("GBA";A1)-7) krijg je de staart van je oorspronkelijke tekst, afgeknipt na de eerste vindplaats van GBA. Door op die uitkomst opnieuw de formule uit post #157 los te laten, krijg je ook de tweede en eventueel zo verder. Ik weet niet hoe vaak ze voor kunnen komen, maar zo vaak zul je dus opnieuw moeten knippen en zoeken.
Hou er wel rekening mee dat de formule hierboven een foutmelding (#WAARDE?) oplevert als je hem op een tekst afstuurt waar "GBA" niet (meer) in voorkomt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 28 januari 2014 @ 17:49:23 #162
421201 Jermar
Alle hulp is welkom
pi_136059628
Wederom dank. Ga het morgen proberen.
pi_136085777
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 17:49 schreef Jermar het volgende:
Wederom dank. Ga het morgen proberen.
Met onderstaande user-defined function genereer je een string met alle GBA codes. Als je deze wilt gebruiken doe je de volgende stappen:
• ga naar visual basic (alt+f11)
• voeg een module toe aan je bestand (rechtsklikken op VBAProject(bestandsnaam) )
• plak onderstaande code in de module
• gebruik in je spreadsheet de formule =gba(celverwijzing)
• de functie checkt alleen op GBA met hoofdletters
• sla spreadsheet op als *.xlsm in office 2010

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Function gba(r As Range) As String

Dim gbacount As Long
Dim strR As String
Dim startpos As Long
Dim pos As Long

strR = CStr(r.Value)

gbacount = UBound(Split(strR, "GBA"))
If gbacount = 0 Then
    gba = "Geen GBA-codes aanwezig"
ElseIf gbacount = 1 Then
    pos = InStr(strR, "GBA")
    gba = Mid(strR, pos, 7)
Else
    startpos = 1
    For i = 1 To gbacount
    pos = InStr(startpos, strR, "GBA")
    If i = 1 Then
        gba = Mid(strR, pos, 7)
    Else
        gba = gba & "," & Mid(strR, pos, 7)
    End If
    startpos = pos + 7
    Next i
End If

End Function
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136088748
quote:
3s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:48 schreef Deetch het volgende:

[..]

Met onderstaande user-defined function genereer je een string met alle GBA codes. Als je deze wilt gebruiken doe je de volgende stappen:
• ga naar visual basic (alt+f11)
• voeg een module toe aan je bestand (rechtsklikken op VBAProject(bestandsnaam) )
• plak onderstaande code in de module
• gebruik in je spreadsheet de formule =gba(celverwijzing)
• de functie checkt alleen op GBA met hoofdletters
• sla spreadsheet op als *.xlsm in office 2010
[ code verwijderd ]

Das wel lief van je :P
  woensdag 29 januari 2014 @ 18:32:58 #165
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_136103961
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 09:00 schreef PAAC het volgende:

[..]

Misschien kun je de data vanuit de pull-down ergens op de achtergrond in cellen zetten(als tussenstap) en dan die waarden gebruiken voor je targets. Dan wordt bij iedere keer dat je je pull-down veranderdt, je targets meegenomen.
en dan de conditional formatting naar die cellen laten kijken bedoel je? ga ik eens mee aan de slag ^O^
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  woensdag 29 januari 2014 @ 18:38:02 #166
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_136104175
Tis te merken dat ik een tijdje niet meer met excel bezig ben geweest :')

Ik wil een grafiek laten zien van de ontwikkeling per week. Die grafiek komt in een sheet die het hele kwartaal gebruikt moet worden.
Ik heb echter niet zo heel veel zin om iedere week m'n grafieken weer te moeten aanpassen :{w

Kan ik er voor zorgen dat de x-as van de grafiek pas wordt weergegeven als er daadwerkelijk ook gegevens zijn die in de grafiek kunnen worden getoond? Nu heb ik onderstaand, maar dat ziet natuurlijk niet uit... Week 6 tm 15 zijn nog niet bekend en wil ik dus ook nog niet zichtbaar hebben...
(excel 2010 Engels trouwens..)

If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  woensdag 29 januari 2014 @ 19:00:27 #167
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_136105197
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 18:38 schreef teamlead het volgende:
Tis te merken dat ik een tijdje niet meer met excel bezig ben geweest :')

Ik wil een grafiek laten zien van de ontwikkeling per week. Die grafiek komt in een sheet die het hele kwartaal gebruikt moet worden.
Ik heb echter niet zo heel veel zin om iedere week m'n grafieken weer te moeten aanpassen :{w

Kan ik er voor zorgen dat de x-as van de grafiek pas wordt weergegeven als er daadwerkelijk ook gegevens zijn die in de grafiek kunnen worden getoond? Nu heb ik onderstaand, maar dat ziet natuurlijk niet uit... Week 6 tm 15 zijn nog niet bekend en wil ik dus ook nog niet zichtbaar hebben...
(excel 2010 Engels trouwens..)

[ afbeelding ]
Bij het selecteren van de gegevens klikken op "verborgen en lege cellen" en dan kiezen voor "openingen".

Maar dan dus de Engelse variant ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 29 januari 2014 @ 19:43:58 #168
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_136107668
dat probeerde ik in eerste instantie.. maar dat wil dus niet :?

Ik ben ook gewoon al te lang aan die sheet aan het prutsen. Tijd om naar huis te gaan ;)
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_136132952
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 19:43 schreef teamlead het volgende:
dat probeerde ik in eerste instantie.. maar dat wil dus niet :?

Ik ben ook gewoon al te lang aan die sheet aan het prutsen. Tijd om naar huis te gaan ;)
Je kunt dynamische ranges aanmaken.

Stel je weeknamen staan in kolom A, je werkelijke waarden in B (blauwe lijn) en je target waarden in C (rode lijn)

Vervolgens creeer je een named range met de naam weken met de volgende formule:
=OFFSET(Sheet1!$A$2,0,0,COUNTA(Sheet1!$B$2:$B$15),1)

Deze formule maakt een range met als startpunt cel A2 (daar is de 0,0 ook voor) en dan een hoogte die gelijk is aan het aantal ingevulde waarden in de range B2:B15. Dus als in B2:B15 slechts 3 getallen staan loopt je named range dus van A2:A5. De breedte van de named range is 1 (cel).

Vervolgens maak je op dezelfde manier een named range "real" van kolom B (je hoeft nu alleen het startpunt $A$2 te evranderen in $B$2) en "target" van kolom C.

Nu maak je een nieuwe grafiek aan waarbij je als x-waarden aangeeft =Sheet1!weken en als y-waarden =Sheet1!real en klaar is Kees.

Hier de website waar bovenstaande vanaf komt:
http://chandoo.org/wp/2009/10/15/dynamic-chart-data-series/
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 30 januari 2014 @ 13:45:10 #170
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_136133198
quote:
3s.gif Op donderdag 30 januari 2014 13:37 schreef Deetch het volgende:

[..]

Je kunt dynamische ranges aanmaken.

Stel je weeknamen staan in kolom A, je werkelijke waarden in B (blauwe lijn) en je target waarden in C (rode lijn)

Vervolgens creeer je een named range met de naam weken met de volgende formule:
=OFFSET(Sheet1!$A$2,0,0,COUNTA(Sheet1!$B$2:$B$15),1)

Deze formule maakt een range met als startpunt cel A2 (daar is de 0,0 ook voor) en dan een hoogte die gelijk is aan het aantal ingevulde waarden in de range B2:B15. Dus als in B2:B15 slechts 3 getallen staan loopt je named range dus van A2:A5. De breedte van de named range is 1 (cel).

Vervolgens maak je op dezelfde manier een named range "real" van kolom B (je hoeft nu alleen het startpunt $A$2 te evranderen in $B$2) en "target" van kolom C.

Nu maak je een nieuwe grafiek aan waarbij je als x-waarden aangeeft =Sheet1!weken en als y-waarden =Sheet1!real en klaar is Kees.

Hier de website waar bovenstaande vanaf komt:
http://chandoo.org/wp/2009/10/15/dynamic-chart-data-series/
Goeie!

Ga meteen even wat sheets updaten :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 4 februari 2014 @ 13:05:15 #171
421201 Jermar
Alle hulp is welkom
pi_136318950
quote:
3s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:48 schreef Deetch het volgende:
Met onderstaande user-defined function genereer je een string met alle GBA codes. Als je deze wilt gebruiken doe je de volgende stappen:
@ Deetch. Dank voor de string. Werkt geweldig.
pi_136354453
Hi All,

In VBA loop ik tegen het volgende probleem aan:

Cell A1 = 2,5 (let hier goed op de komma).
Zodra ik deze cell aanroep met als datatype double, dan resulteert dit in een error. De debug geeft de waarde in VBA weer als 2,5, waardoor vba dit als een seperator ziet. Hoe is dit op te lossen, google biedt geen hulp :(

1
2
3
4
5
Dim bedrag As Double

bedrag = Sheets("Data").Cells(1, 1).Value

Sheets("Archief").Cells(i - 1, 6).Formula = "=IF(R" & i - 1 & "C1 = """","""",R" & i - 1 & "C4 - R" & i - 1 & "C5 * " & bedrag & ")"
pi_136388734
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 09:47 schreef Regenbui het volgende:
Hi All,

In VBA loop ik tegen het volgende probleem aan:

Cell A1 = 2,5 (let hier goed op de komma).
Zodra ik deze cell aanroep met als datatype double, dan resulteert dit in een error. De debug geeft de waarde in VBA weer als 2,5, waardoor vba dit als een seperator ziet. Hoe is dit op te lossen, google biedt geen hulp :(
[ code verwijderd ]

Wat je beschrijft is inderdaad waar. en een veel beschreven probleem (google maar op vba excel error decimal separator)

Pas je settings aan: Opties voor Excel -> Geavanceerd. -> kijk vervolgens naar de instellingen rondom Schedingsteken voor systeem etc..

Een andere praktische oplossing is om een kleine functie te schrijven voor het "printen" van je waarden naar je Workbook.

1
2
3
Private Function PrintDouble(dDbl As Double) As String
 PrintDouble = Replace(dDbl, ",", ".")
End Function

Wanneer je je bedrag naar je sheet wegschrijft in een formule doe je gewoon PrintDouble(bedrag) en dan heb je er geen last meer van.
  donderdag 6 februari 2014 @ 17:28:09 #174
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_136407275
Hoe zouden jullie je Excel-skills omschrijven op je CV? Voor de genen zonder officieel certificaat van Microsoft dus ;)

Voldoende? Bovengemiddeld? Uitgebreid? Pro? Guru? ( :r) Doorgeslagen hobby?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_136415741
Ik zou het er niet in opnemen. De tool waarmee je iets doet is in mijn ogen volstrekt onbelangrijk.
pi_136416393
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 20:59 schreef snabbi het volgende:
Ik zou het er niet in opnemen. De tool waarmee je iets doet is in mijn ogen volstrekt onbelangrijk.
Dat is afhankelijk van de functie lijkt waarop je wil solliciteren... :)
pi_136422024
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 17:28 schreef qu63 het volgende:
Hoe zouden jullie je Excel-skills omschrijven op je CV? Voor de genen zonder officieel certificaat van Microsoft dus ;)

Voldoende? Bovengemiddeld? Uitgebreid? Pro? Guru? ( :r) Doorgeslagen hobby?
Ik vind het lastig, vooral omdat ik geen te hoge verwachtingen wil stellen.
Collega's stellen me vaak genoeg vragen over Excel als ze ergens niet uitkomen en geven aan dat ik er goed in ben. En dan zie ik de vragen hier en denk ik van "ik heb nog veel te leren"...

Dus je kan dan wel iets op je CV zetten, maar hoe toon je aan dat je het kan en dat wat je kan ook daadwerkelijk nodig is voor de functie waar je naar solliciteert...
  vrijdag 7 februari 2014 @ 00:39:08 #178
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_136426345
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 22:39 schreef PAAC het volgende:
Dus je kan dan wel iets op je CV zetten, maar hoe toon je aan dat je het kan en dat wat je kan ook daadwerkelijk nodig is voor de functie waar je naar solliciteert...
Wat ik nu vooral zie is "kennis van MS Office (Word/Excel/Outlook)"

Ik wil iig aangeven dat ik (in mijn ogen) meer dan gemiddelde kennis heb van Excel, of iig weet waar ik mijn problemen op kan lossen (hier of mrexcel.com etc)..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 7 februari 2014 @ 00:40:08 #179
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_136426366
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 20:59 schreef snabbi het volgende:
Ik zou het er niet in opnemen. De tool waarmee je iets doet is in mijn ogen volstrekt onbelangrijk.
Data verwerken in Excel is toch wel heel wat anders dan in MySQL of Acces.. Hoe zou jij t omschrijven dan? Of heb je andere (relevantere) zaken die je op je CV zet waaruit blijkt dat je om kan gaan met data?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_136430076
Ik heb de volgende Makro gemaakt, maar deze gaat niet goed. Kan iemand zien wat er niet aan klopt. Hij geeft een foutmelding bij de cursief/vette tekst...:


Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim KeyCells As Range

' Hiermee geef je aan welke cel de trigger geeft

Set KeyCells = Range("AH3")

If Not Application.Intersect(KeyCells, Range(Target.Address)) _
Is Nothing Then

Calculate
Sheets("Waardebepaling").Select
Range("D4:K8").Select
Selection.Copy
Range("M4").Select
Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
:=False, Transpose:=False
Range("A1").Select
Application.CutCopyMode = False
Sheets("2010-2020 (Base)").Select
Range("AC20").Select

End If
End Sub
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_136430647
Sheets("Waardebepaling").Activate
Range("D4:K8").Select

Probeer het eens zo ... ;)
pi_136431126
Jammer. Dacht inderdaad wel dit dat zou werken, maar foutmelding blijft.

Krijg eerst de melding
Fout 1004 tijdens uitvoering:

Methode Select van klasse Range is mislukt


Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim KeyCells As Range

' Hiermee geef je aan welke cel de trigger geeft

Set KeyCells = Range("AH3")

If Not Application.Intersect(KeyCells, Range(Target.Address)) _
Is Nothing Then

Calculate
Sheets("Waardebepaling").Activate
Range("D4:K8").Select
Selection.Copy
Range("M4").Select
Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
:=False, Transpose:=False
Range("A1").Select
Application.CutCopyMode = False
Sheets("2010-2020 (Base)").Select
Range("AC20").Select

End If
End Sub
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_136435450
Werkt :)
oplossing als volgt:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

Dim KeyCells As Range

' Hiermee geef je aan welke cel de trigger geeft
Set KeyCells = Range("AH3")

If Not Application.Intersect(KeyCells, Target) Is Nothing Then

Calculate

With Sheets("Waardebepaling").Range("D4:K8")
Sheets("Waardebepaling").Range("M4").Resize(.Rows.Count, .Columns.Count) = .Value
End With

Application.Goto Sheets("2010-2020 (Base)").Range("AC20"), 1

End If

End Sub
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_136449127
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 00:40 schreef qu63 het volgende:

[..]

Data verwerken in Excel is toch wel heel wat anders dan in MySQL of Acces.. Hoe zou jij t omschrijven dan? Of heb je andere (relevantere) zaken die je op je CV zet waaruit blijkt dat je om kan gaan met data?
Ik zou een tekstuele beschrijving geven met een verwijzing naar wat er bij de functie past en daar bij noemen wat ik heb gedaan wat daar bij past.
1
2
3
4
5
6
snabbi heeft als medewerker bij het archief van XYZ door middel van Excel een systeem gebouwd, waarbij medewerkers herinneringen via e-mail ontvangen wanneer zij archiefstukken niet tijdig retourneren.

Hij heeft een analyse uitgevoerd op ABC

Lost planningsproblemen op met ...
etc.
In mijn ogen zeggen dit soort omschrijvingen veel meer dan een enkele term van voldoende of uitmuntend. Dat soort termen zijn in mijn ogen waardeloos. De omschrijvingen laten de fantasie en creativiteit zien. Of het met Excel of iets anders gaat maakt eigenlijk niets uit. Hele dure tools die heel specialistisch worden ingezet zijn een ander verhaal, maar wat jij wilt ten toonspreiden is vooral dat je problemen kan oplossen.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 21:31:00 #185
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_136452535
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 19:54 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik zou een tekstuele beschrijving geven met een verwijzing naar wat er bij de functie past en daar bij noemen wat ik heb gedaan wat daar bij past.
[ code verwijderd ]

In mijn ogen zeggen dit soort omschrijvingen veel meer dan een enkele term van voldoende of uitmuntend. Dat soort termen zijn in mijn ogen waardeloos. De omschrijvingen laten de fantasie en creativiteit zien. Of het met Excel of iets anders gaat maakt eigenlijk niets uit. Hele dure tools die heel specialistisch worden ingezet zijn een ander verhaal, maar wat jij wilt ten toonspreiden is vooral dat je problemen kan oplossen.
Mja, helaas heb ik dus nog geen enkele keer ten gelde kunnen maken. T is meer uit de hand gelopen hobby.. Maar zoals je t omschreven hebt is inderdaad wel een goeie :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_136548322
Ik zit hier met een Excel probleem. Ik heb een calculatieblad waarbij ik hoeveelheden invoer zodat er een totaalprijs verschijnt. Nou vul ik niet altijd alle regels in omdat dat niet altijd nodig is, hierdoor wordt de uitvoer onleesbaar omdat je wel langs deze regels moet lezen. Hoe kan ik in Excel 2010 deze rijen/cellen met waarde '¤ 0,00' automatisch laten verbergen? Ik heb gezocht op Google maar kom dit niet duidelijk tegen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_136549056
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 14:48 schreef RoofingBurner het volgende:
Ik zit hier met een Excel probleem. Ik heb een calculatieblad waarbij ik hoeveelheden invoer zodat er een totaalprijs verschijnt. Nou vul ik niet altijd alle regels in omdat dat niet altijd nodig is, hierdoor wordt de uitvoer onleesbaar omdat je wel langs deze regels moet lezen. Hoe kan ik in Excel 2010 deze rijen/cellen met waarde '¤ 0,00' automatisch laten verbergen? Ik heb gezocht op Google maar kom dit niet duidelijk tegen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Het zal wel aan mij liggen, maar kan je daarvoor niet gewoon een autofilter gebruiken? :)
pi_136549221
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 15:02 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Het zal wel aan mij liggen, maar kan je daarvoor niet gewoon een autofilter gebruiken? :)
Volgens mij ligt het aan mij, maar ik snap niet hoe ik dat moet doen, vandaar mijn vraag :)
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_136550190
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 15:06 schreef RoofingBurner het volgende:

[..]

Volgens mij ligt het aan mij, maar ik snap niet hoe ik dat moet doen, vandaar mijn vraag :)
Heb je een voorbeeldbestand? En moet het automagisch gefilterd worden, of ben je ook bereid om zelf een keer op een knopje te klikken (reapply filters) na het invullen van je calculatieblad?
pi_136551363
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 15:27 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Heb je een voorbeeldbestand? En moet het automagisch gefilterd worden, of ben je ook bereid om zelf een keer op een knopje te klikken (reapply filters) na het invullen van je calculatieblad?
Ik heb natuurlijk een bestand, maar dat is wat gevoelig qua informatie dus dat post ik liever niet. Het automatisch filteren hoeft niet omdat ik dan het overzicht kwijt ben. Ik zie het zelf zo voor me dat ik na het invullen van de benodigde velden op het filter druk om de overige rijen/velden te verwijderen.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_136552565
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 15:55 schreef RoofingBurner het volgende:

[..]

Ik heb natuurlijk een bestand, maar dat is wat gevoelig qua informatie dus dat post ik liever niet. Het automatisch filteren hoeft niet omdat ik dan het overzicht kwijt ben. Ik zie het zelf zo voor me dat ik na het invullen van de benodigde velden op het filter druk om de overige rijen/velden te verwijderen.
Het bestand met dummy data is ook goed hoor. ;)

Maar goed, is dit wat je zoekt?

Hiermee verwijder je overigens geen rijen, je verbergt deze enkel..
pi_136553956
Deze heb ik ook al een tijd zitten bekijken en zitten proberen, ik snap alleen niet hoe het precies werkt.
Single ply roofing, pay less, worthless.
  maandag 10 februari 2014 @ 17:22:32 #193
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_136555653
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 14:48 schreef RoofingBurner het volgende:
Ik zit hier met een Excel probleem. Ik heb een calculatieblad waarbij ik hoeveelheden invoer zodat er een totaalprijs verschijnt. Nou vul ik niet altijd alle regels in omdat dat niet altijd nodig is, hierdoor wordt de uitvoer onleesbaar omdat je wel langs deze regels moet lezen. Hoe kan ik in Excel 2010 deze rijen/cellen met waarde '¤ 0,00' automatisch laten verbergen? Ik heb gezocht op Google maar kom dit niet duidelijk tegen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ik neem aan dat die ¤0,00 gemaakt wordt door een fomule? Dan kan je toch =als(formule=0;"";formule) doen? Op die manier krijg je nog steeds de uitkomst van je formule, behalve als dat ¤0,00 zou zijn, dan zie je niks: ""
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_136555725
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 16:53 schreef RoofingBurner het volgende:
Deze heb ik ook al een tijd zitten bekijken en zitten proberen, ik snap alleen niet hoe het precies werkt.
Heb je de video waarnaar wordt verwezen ook bekeken? Autofilter is echt een van de simpelste handigheidjes van Excel.
pi_136577096
Sorry, deze video ook bekeken, en ik snap nu hoe ik de boel kan selecteren maar....hoe kan ik het nou zo instellen dat de cellen met ¤ 0,00 verborgen worden?
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_136579090
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 07:30 schreef RoofingBurner het volgende:
Sorry, deze video ook bekeken, en ik snap nu hoe ik de boel kan selecteren maar....hoe kan ik het nou zo instellen dat de cellen met ¤ 0,00 verborgen worden?
Als je nu weet hoe je een autofilter instelt, dan is het toch vrij simpel?

Wanneer je het calculatieblad moet bijwerken, dan maak je alles weer zichtbaar ("Clear"). Nadat je klaar bent met invullen plaats je weer een autofilter op de kolom waarbij je ¤ 0,00 verbergt.

Als dit niet is wat je wil, dan heb ik je vraag gewoon verkeerd begrepen.
pi_136579910
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:12 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Als je nu weet hoe je een autofilter instelt, dan is het toch vrij simpel?

Wanneer je het calculatieblad moet bijwerken, dan maak je alles weer zichtbaar ("Clear"). Nadat je klaar bent met invullen plaats je weer een autofilter op de kolom waarbij je ¤ 0,00 verbergt.

Als dit niet is wat je wil, dan heb ik je vraag gewoon verkeerd begrepen.
Nou ik snap er niets van en het lukt me niet. Dus misschien kan je in jip en janneketaal vertellen hoe ik het autofilter zodanig instel dat de velden met 0 euro verborgen worden.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_136580540
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:50 schreef RoofingBurner het volgende:

[..]

Nou ik snap er niets van en het lukt me niet. Dus misschien kan je in jip en janneketaal vertellen hoe ik het autofilter zodanig instel dat de velden met 0 euro verborgen worden.
Dat wordt in de video uitgelegd hoor. Maar goed, een poging:
- activeer autofilter
- klik op het pijltje (eerste rij) dat verschijnt in de kolom waarop je wil filteren. Er verschijnt nu een venstertje.
- je kan in dit venstertje gewoon 0 wegvinken in het rijtje, of een text filter (does not equal to/is niet gelijk aan) filter plaatsen.
pi_136580709
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:17 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Dat wordt in de video uitgelegd hoor. Maar goed, een poging:
- activeer autofilter
- klik op het pijltje (eerste rij) dat verschijnt in de kolom waarop je wil filteren. Er verschijnt nu een venstertje.
- je kan in dit venstertje gewoon 0 wegvinken in het rijtje, of een text filter (does not equal to/is niet gelijk aan) filter plaatsen.
pffff....nou eindelijk snap ik het :) Dat hebben we dus gehad, bedankt hiervoor. Nou wil ik alleen de hele rij kunnen verbergen dus niet alleen de cel waarin 0 voorkomt. Kan dit ook? Hierdoor comprimeer ik de calculatie van ca. 5 pagina's naar 1 pagina en wordt het voor onze klant beter leesbaar.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_136581159
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:23 schreef RoofingBurner het volgende:

[..]

pffff....nou eindelijk snap ik het :) Dat hebben we dus gehad, bedankt hiervoor. Nou wil ik alleen de hele rij kunnen verbergen dus niet alleen de cel waarin 0 voorkomt. Kan dit ook? Hierdoor comprimeer ik de calculatie van ca. 5 pagina's naar 1 pagina en wordt het voor onze klant beter leesbaar.
Dan heb je waarschijnlijk alleen die kolom geselecteerd toen je een autofilter plaatste. Klopt het dat je dat 'pijltje' in de cel alleen ziet in die kolom?

Zoja:
Haal je autofilter nu weg, selecteer de hele rij (de rij met de kolom/veldnamen) en plaats dan een autofilter. Je zult zien dat nu in iedere cel op de eerste rij een pijltje verschijnt. Filter nu gewoon weer alles met 0 euro weg, klaar.
pi_136584813
Ik krijg dan niet in alle kolommen te zien dat ik de 0 kan verbergen.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_136584999
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 13:37 schreef RoofingBurner het volgende:
Ik krijg dan niet in alle kolommen te zien dat ik de 0 kan verbergen.
Hoeft ook niet. In een kolom kan je alleen filteren op basis van de waarden die in die kolom staan.

Wanneer je een autofilter plaatst op een lijst (bijvoorbeeld kolommen A tot en met E) en je filtert kolom E op is niet gelijk aan 0, dan worden alle rijen die niet aan die criteria voldoen verborgen.
pi_136585348
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 13:43 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Hoeft ook niet. In een kolom kan je alleen filteren op basis van de waarden die in die kolom staan.

Wanneer je een autofilter plaatst op een lijst (bijvoorbeeld kolommen A tot en met E) en je filtert kolom E op is niet gelijk aan 0, dan worden alle rijen die niet aan die criteria voldoen verborgen.
héél erg bedankt! Nu is het helemaal gelukt. Duurde even, maar goed. :D :D :D

heel erg blij mee. ^O^ ^O^ ^O^
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_136624891
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 17:28 schreef qu63 het volgende:
Hoe zouden jullie je Excel-skills omschrijven op je CV? Voor de genen zonder officieel certificaat van Microsoft dus ;)

Voldoende? Bovengemiddeld? Uitgebreid? Pro? Guru? ( :r) Doorgeslagen hobby?
Koning natuurlijk ^O^
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136625566
quote:
3s.gif Op woensdag 12 februari 2014 14:17 schreef Deetch het volgende:

[..]

Koning natuurlijk ^O^
Jij komt vast uit Delft :P
pi_136625802
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 17:28 schreef qu63 het volgende:
Hoe zouden jullie je Excel-skills omschrijven op je CV? Voor de genen zonder officieel certificaat van Microsoft dus ;)

Voldoende? Bovengemiddeld? Uitgebreid? Pro? Guru? ( :r) Doorgeslagen hobby?
Overigens, wat heb je nu echt aan zo een microsoft certification?

Verder heb ik zelf geen idee hoe ik specifiek Excel op CV zou zetten. Nouja, behalve dan dat ik als ZZPer bij een aantal verschillende multinationals diverse analytische en automatiserings hulpmiddelen heb gemaakt. Misschien is dat sowieso nogal waardevol met wat referenties er bij.

En vaak gaat het ook verder dan gewoon wat Excel kennis natuurlijk: kun je processen begrijpen en oplossingen bedenken?
pi_136627514
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 14:38 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Jij komt vast uit Delft :P
echt niet, was dan ook een grapje. Ik ben altijd wel gevoelig voor de term excel-held.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136749144
100% excelnoob hier ;(, ik ken het programma red me er meestal wel mee. Maar vraag mij af als het volgende mogelijk is.

Dat de uitkomst van een som afhankelijk van zijn output in andere kolom terecht komt.

Bijvoorbeeld als uitkomst van C2 groter is dan >10 dat het in een kolom E komt maar is de uitkomst groter dan 25 dat het in kolom F terecht komt?
  zaterdag 15 februari 2014 @ 20:31:26 #209
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_136749283
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 20:28 schreef Kandijfijn het volgende:
100% excelnoob hier ;(, ik ken het programma red me er meestal wel mee. Maar vraag mij af als het volgende mogelijk is.

Dat de uitkomst van een som afhankelijk van zijn output in andere kolom terecht komt.

Bijvoorbeeld als uitkomst van C2 groter is dan >10 dat het in een kolom E komt maar is de uitkomst groter dan 25 dat het in kolom F terecht komt?
Dat wordt niet wat. Het enige dat je kan doen is in kolom E een formule zetten in de geest van =ALS(groter dan 10;uitkomst;"") en in kolom F =ALS(groter dan 25;uitkomst;"")
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_136749459
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 20:31 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat wordt niet wat. Het enige dat je kan doen is in kolom E een formule zetten in de geest van =ALS(groter dan 10;uitkomst;"") en in kolom F =ALS(groter dan 25;uitkomst;"")
Ok, dan ga dat morgen ff proberen :). Dank voor je snelle antwoord
  maandag 17 februari 2014 @ 22:42:46 #211
205891 Nithosm
alles komt goed
pi_136831555
Hallo allemaal,

overmorgen heb ik een Exceltentamen, maar enkele opdrachten lukken me niet echt :(
Ik heb al geprobeerd met het onze handleiding alle vragen te beantwoorden en bij enkele lukt dat niet. Het betreft het volgende bestand : https://www.hightail.com/download/elNJT2pITkFPSHk1aWNUQw

Het betreft BB-4 en BB-5...
Zou iemand wat advies kunnen geven? Dat zou me echt enorm helpen!

http://www.excel-easy.com/data-analysis/solver.html
Dit is een goede uitleg van BB-4... maar uh, ik begrijp het bijna!
Al is een simpelere uitleg welkom..

Bvd!

[ Bericht 18% gewijzigd door Nithosm op 17-02-2014 23:04:38 ]
pi_136833260
quote:
8s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:42 schreef Nithosm het volgende:
Hallo allemaal,

overmorgen heb ik een Exceltentamen, maar enkele opdrachten lukken me niet echt :(
Ik heb al geprobeerd met het onze handleiding alle vragen te beantwoorden en bij enkele lukt dat niet. Het betreft het volgende bestand : https://www.hightail.com/download/elNJT2pITkFPSHk1aWNUQw

Het betreft BB-4 en BB-5...
Zou iemand wat advies kunnen geven? Dat zou me echt enorm helpen!

http://www.excel-easy.com/data-analysis/solver.html
Dit is een goede uitleg van BB-4... maar uh, ik begrijp het bijna!
Al is een simpelere uitleg welkom..

Bvd!
Wellicht heb je iets aan mijn eerdere posts: DIG / [Excel] Het grote Excel vragen topic #38
Je moet het in mijn ogen zelf uitvogelen, omdat de echte kunst zit in het kunnen uitschrijven van het lineair programmeerprobleem. Dit moet je onder de knie krijgen en kan je doen met het doornemen van voorbeelden en zelf oefenen.

-edit-
Potverdorrie zie dat de bestanden niet meer bestaan. Dan maar zelf hosten:


http://www.snirc.nl/extra/voorbeeld_solver.xlsx
Opgave 1:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opgave 2
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opgave 4:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 30% gewijzigd door snabbi op 17-02-2014 23:42:27 ]
pi_136842932
quote:
8s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:42 schreef Nithosm het volgende:
Hallo allemaal,

overmorgen heb ik een Exceltentamen, maar enkele opdrachten lukken me niet echt :(
Ik heb al geprobeerd met het onze handleiding alle vragen te beantwoorden en bij enkele lukt dat niet. Het betreft het volgende bestand : https://www.hightail.com/download/elNJT2pITkFPSHk1aWNUQw

Het betreft BB-4 en BB-5...
Zou iemand wat advies kunnen geven? Dat zou me echt enorm helpen!

http://www.excel-easy.com/data-analysis/solver.html
Dit is een goede uitleg van BB-4... maar uh, ik begrijp het bijna!
Al is een simpelere uitleg welkom..

Bvd!
Moet je BB-5 met Excel doen?
Met de hand was makkelijker voor mij...
pi_136853296
Ik heb een functie die uit een tekststring de . - [ ] en _ weghaalt. Ik vind hem alleen niet zo mooi.

=SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(A1,".",""),"-","")," ",""),"_","")

Is het ook mogelijk om dit in een simpeler formule te krijgen of moet ik zelf eentje schrijven?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136856625
Voor zover ik iets kan vinden lijkt het erop dat je zelf moet gaan klussen.
Misschien wordt het dan
=SubstituteMultiple(A1;{".", "-", " ", "_"},{"","","",""})
pi_136869564
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 11:51 schreef PAAC het volgende:

[..]

Moet je BB-5 met Excel doen?
Met de hand was makkelijker voor mij...
Mwa, lijstje van de getallen maken. Kolom er naast *9.
Kolom daarnaast een als formule met een tekstvergelijking van laatste 2 karakters vanaf rechts wanneer dat gelijk is aan 01. Komt 1 resultaat uit.
pi_136870118
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 21:20 schreef snabbi het volgende:

[..]

Mwa, lijstje van de getallen maken. Kolom er naast *9.
Kolom daarnaast een als formule met een tekstvergelijking van laatste 2 karakters vanaf rechts wanneer dat gelijk is aan 01. Komt 1 resultaat uit.
Je begint met 109900, als je dat goed omkeert(110000 is gauw uit te sluiten) en icm de factor 9 kom je al gauw uit op
9x9901

Hieruit volgt verder
109909*9 + 9x10^1 = 909901 + x10^4
989181 - 909901 = x(10^4-90)
79280 / 9910 = x
x = 8

Dus 109989 * 9 = 989901 :)
pi_136870639
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 21:29 schreef PAAC het volgende:

[..]

Je begint met 109900, als je dat goed omkeert(110000 is gauw uit te sluiten) en icm de factor 9 kom je al gauw uit op
9x9901

Hieruit volgt verder
109909*9 + 9x10^1 = 909901 + x10^4
989181 - 909901 = x(10^4-90)
79280 / 9910 = x
x = 8

Dus 109989 * 9 = 989901 :)


Vooruit, het is een bonus dag voor de vraag steller.
pi_136870775
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 21:39 schreef snabbi het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
In Excel had ik dit ook al gedaan ;)
Ik gebruikte:
=RECHTS(E100*9;2)="01"

Maar ik zag het "nut" er niet van in om Excel te gebruiken hiervoor :P
pi_136871033
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 21:41 schreef PAAC het volgende:
Maar ik zag het "nut" er niet van in om Excel te gebruiken hiervoor :P
Excel maakt lui :)
pi_136871340
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 21:46 schreef snabbi het volgende:

[..]

Excel maakt lui :)
Klopt, ik ben alleen niet van het luie :P
Plus het levert soms creatieve/snelle andere oplossingen op :)
  dinsdag 18 februari 2014 @ 23:20:10 #222
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_136876804
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 21:39 schreef snabbi het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Vooruit, het is een bonus dag voor de vraag steller.
[ afbeelding ]

Ik ben bang dat dit een lesje te ver is, gezien de eerste 3 opdrachten (en Comic Sans :X).

En als ik t goed begrijp gaat t alleen om t antwoord, de manierop boeit niet..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_136877604
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 23:20 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ik ben bang dat dit een lesje te ver is, gezien de eerste 3 opdrachten (en Comic Sans :X).

En als ik t goed begrijp gaat t alleen om t antwoord, de manierop boeit niet..
Dat viel me ook op ja.
1 t/m 3 zijn redelijk bekende taken voor Excel(veel dezelfde operaties uitvoeren en verwerken).
4 wordt al complexer(optimalisatie d.m.v. lineair programmeren), ofwel mbv de solver :) .
5 is meer een wiskundig puzzeltje :P (Gebruik van tekst-functions(left / mid / right) kan zeer nutting zijn, vandaag volop gebruikt weer)
pi_136908696
Hai! :)

Ben bezig met een Excel-bestandje, maar daar heb ik een aantal dingen voor nodig waar ik zelf zo niet 1, 2, 3 uit kom.

1) Een dropdown menu, met daarin álle namen van de sheets behalve sheet 'main' en sheet 'config'. Nu heb ik op een andere sheet een lijstje gemaakt met alle namen van de sheets. Maar dat lijkt me niet heel handig.

2) Een button (macro?) om een nieuwe sheet/tab te maken met een opgegeven naam. Dat ik bijvoorbeeld in A1 een naam invoer en dat daarnaast de button staat met 'Nieuwe sheet' en dat die dan een sheet maakt met de gegeven naam in A1.

3) Ik heb in B2 een dropdown menu, met namen van sheets. (Dit issue is gelinkt aan 2)) Nu wil ik wanneer in B2 een sheet is geselecteerd, dat hij in C2 een dropdown-menu weergeeft met álle tekst uit A van sheet die in B2 genoemd is, behalve A1.
  woensdag 19 februari 2014 @ 21:48:14 #225
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_136909138
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 21:38 schreef einschtein het volgende:
Hai! :)

Ben bezig met een Excel-bestandje, maar daar heb ik een aantal dingen voor nodig waar ik zelf zo niet 1, 2, 3 uit kom.

1) Een dropdown menu, met daarin álle namen van de sheets behalve sheet 'main' en sheet 'config'. Nu heb ik op een andere sheet een lijstje gemaakt met alle namen van de sheets. Maar dat lijkt me niet heel handig.

2) Een button (macro?) om een nieuwe sheet/tab te maken met een opgegeven naam. Dat ik bijvoorbeeld in A1 een naam invoer en dat daarnaast de button staat met 'Nieuwe sheet' en dat die dan een sheet maakt met de gegeven naam in A1.

3) Ik heb in B2 een dropdown menu, met namen van sheets. (Dit issue is gelinkt aan 2)) Nu wil ik wanneer in B2 een sheet is geselecteerd, dat hij in C2 een dropdown-menu weergeeft met álle tekst uit A van sheet die in B2 genoemd is, behalve A1.
Waar loop je precies in/op vast dan?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_136909171
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 21:48 schreef qu63 het volgende:

[..]

Waar loop je precies in/op vast dan?
Ah, dat was precies handig te vermelden. Ik weet niet exact hoe ik moet beginnen en hoe ik het moet aanpakken. :@
  woensdag 19 februari 2014 @ 21:52:34 #227
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_136909364
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 21:48 schreef einschtein het volgende:

[..]

Ah, dat was precies handig te vermelden. Ik weet niet exact hoe ik moet beginnen en hoe ik het moet aanpakken. :@
1) https://www.google.nl/search?q=excel+drop+down+list+tab+names

2) https://www.google.nl/sea(...)heet+from+cell+value

3) Die snap ik even niet. Kan je een mockup maken over hoe je t wil laten werken?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_136911888
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 23:20 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ik ben bang dat dit een lesje te ver is, gezien de eerste 3 opdrachten (en Comic Sans :X).

En als ik t goed begrijp gaat t alleen om t antwoord, de manierop boeit niet..
Tja, ik had niet verzonnen dat de solver gebruikt moest worden. Je kan ook heel simpel gewoon de combinaties uitschrijven, Wheat = 1, 2, 3, 4 etc.
Zeker in dit geval is dat nog sneller dan die solver dingen inrichten.
pi_136935482
Hebben jullie ervaring met gewogen data in Excel? Ik heb een databestand wat ik omzet in percentages of gemiddelden (bijvoorbeeld aantal mannen en aantal vrouwen of de gemiddelde beoordeling). Met gemiddelden is het meenemen van het gewicht makkelijk (somproduct) maar hoe moet ik dat doen bij geslacht. Stel een vrouw heeft een weegfactor van 3, dan kan ik niet 3 x 2 (1 = man, 2 = vrouw) doen. De vrouw moet drie keer meetellen en niet haar antwoord vermenigvuldigd met drie hebben.
Aldus.
pi_136935814
Antwoord x3 + Aantal x3. Je zou een hulpkolommen kunnen toevoegen (aantal + antwoord). Of je zou het wellicht met een array-formule kunnen oplossen, maar daar heb ik weinig ervaring mee. :)
pi_136942773
Ik snap je oplossing niet geloof ik ...? Bij geslacht gaat het niet op een gemiddelde maar een gewogen verhouding man vrouw.
Aldus.
pi_136942979
Ik snap het nu wel geloof ik.
Aldus.
pi_136943149
Gewoon som.als.
Aldus.
pi_136951783
Mooie oplossing gevonden:
Some unlikely uses for sumproduct
Aldus.
pi_136953134
quote:
2s.gif Op donderdag 20 februari 2014 22:33 schreef Z het volgende:
Mooie oplossing gevonden:
Some unlikely uses for sumproduct
De laatste paar toepassingen van SumProduct zijn wel interessant, die wist ik nog niet.
Verder snap ik nog steeds niet wat je probleem was, maar mooi dat het opgelost is :)
pi_136962249
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 22:49 schreef PAAC het volgende:

[..]

De laatste paar toepassingen van SumProduct zijn wel interessant, die wist ik nog niet.
Verder snap ik nog steeds niet wat je probleem was, maar mooi dat het opgelost is :)
m 2
m 3
m 5
v 3
v 5

(m = man, v = vrouw)

Het gemiddelde hiervan zou zijn (2+3+5+3+5)/5 = 3,6
Het antwoord van de vrouwen moet echter zwaarder meetellen (3x), dus wordt he: (2+3+5+3x3+3x5)/9 = 3,77

Denk ik...
  vrijdag 21 februari 2014 @ 08:36:54 #237
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_136962485
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 08:10 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

m 2
m 3
m 5
v 3
v 5

(m = man, v = vrouw)

Het gemiddelde hiervan zou zijn (2+3+5+3+5)/5 = 3,6
Het antwoord van de vrouwen moet echter zwaarder meetellen (3x), dus wordt he: (2+3+5+3x3+3x5)/9 = 3,77

Denk ik...
Als dat het is doe je dat volgens mij het snelste door een hulpkolommetje te maken met =ALS(cel="M";1;3) en dan alsnog te somproducten. Ook lekker makkelijk als je de weging nog ooit wil veranderen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_136962495
Om een databestand een representatieve afspiegeling te laten zijn van een bepaalde populatie kan je achteraf de data wegen. Stel dat de verhouding man/vrouw 60% om 40% is dan kan je een weegfactor toevoegen, alle mannen krijgen een weegfactor van ongeveer 0,85 en alle vrouwen van ongeveer 1,15. Alle antwoorden van een man tellen 0,85 keer mee, alle antwoorden van een vrouw 1,15. In mijn geval zijn er 8 variabelen meegenomen in de weging.

Dus als je een grafiek man/vrouw wilt, reken je met de weegfactoren ipv de antwoorden. Alle weegfactoren van de man opgeteld en alle weegfactoren van de vrouwen. In mijn geval gold er een dubbele voorwaarde: doet boodschappen bij de AH + vrouw en doet boodschappen bij de AH + man.

Dat wordt dan zoiets:
1=SOMPRODUCT(('Profiel data'!B2:B4035=1)*('Profiel data'!$R$2:$R$4035=1)*('Profiel data'!$Y$2:$Y$4035))/SOMPRODUCT(('Profiel data'!B2:B4035=1)*('Profiel data'!$Y$2:
Aldus.
pi_136962516
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 08:36 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als dat het is doe je dat volgens mij het snelste door een hulpkolommetje te maken met =ALS(cel="M";1;3) en dan alsnog te somproducten. Ook lekker makkelijk als je de weging nog ooit wil veranderen.
Dat is waar maar dat zouden dan heel veel hulpkolommen worden in dit geval. Het liefst werk ik hulpkolomloos.
Aldus.
  vrijdag 21 februari 2014 @ 08:40:52 #240
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_136962553
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 08:38 schreef Z het volgende:

[..]

Dat is waar maar dat zouden dan heel veel hulpkolommen worden in dit geval. Het liefst werk ik hulpkolomloos.
Dat kan ook, maar dan worden je formules gewoon langer. Wat er in die hulpkolom zou staan kan je inbouwen in je uiteindelijke formule, maar het is gewoon niet zo lekker voor het overzicht als je nog eens wat moet aanpassen. Of: iemand anders dat moet doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_136990928
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 08:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat kan ook, maar dan worden je formules gewoon langer. Wat er in die hulpkolom zou staan kan je inbouwen in je uiteindelijke formule, maar het is gewoon niet zo lekker voor het overzicht als je nog eens wat moet aanpassen. Of: iemand anders dat moet doen.
Of wanneer iemand vraagt of je ff naar zijn sheet wilt kijken omdat iets niet werkt :P
"Broncellen aanwijzen" aangezet, kon daarna zo het pad volgen van de berekening en zien waar de fout zat :)
pi_136994200
Eens kijken of ik dit probleem simpel kan uitleggen:



Zie hierboven allereerst een tabel met 5 kolommen. Het gaat hier om valuta-combinaties met willekeurige waarden.

val1/ccy1 is gelinkted met val2/ccy2. dus 5 EUR -3 USD is een bij elkaar horende regel.
En zo zijn er dus nog 11 regels, maar het aantal regels kan potentieel groter of kleiner zijn.
Ook kunnen er andere val/ccy combiaties zijn met valuta die niet zijn genoemd.

De bedoeling is dat combinaties die hetzelfde zijn bij elkaar opgeteld worden, MAAR hier het moeilijke: EUR-USD is hetzelfde als USD-EUR en moeten dus bijvoorbeeld bij elkaar opgeteld worden.

Ik heb de uitkomst onder de tabel handmatig uitgerekend, en zoals jullie zien tel ik EUR-USD op bij USD-EUR en kom uit op een totaal EUR + toaal USD voor deze valutacombinatie.

Eigenlijk wil ik uit de tabel alleen maar de gele regels als uitkomst hebben, en dan maakt het voor mij niet uit of de uitkomst -4EUR 1USD is of 1USD -4 EUR, zolang er voor deze combinatie maar 1 totaal is.

Ik zit me suf te piekeren hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.
pi_136995120
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 21:59 schreef elkravo het volgende:
Eens kijken of ik dit probleem simpel kan uitleggen:

[ afbeelding ]

Zie hierboven allereerst een tabel met 5 kolommen. Het gaat hier om valuta-combinaties met willekeurige waarden.

val1/ccy1 is gelinkted met val2/ccy2. dus 5 EUR -3 USD is een bij elkaar horende regel.
En zo zijn er dus nog 11 regels, maar het aantal regels kan potentieel groter of kleiner zijn.
Ook kunnen er andere val/ccy combiaties zijn met valuta die niet zijn genoemd.

De bedoeling is dat combinaties die hetzelfde zijn bij elkaar opgeteld worden, MAAR hier het moeilijke: EUR-USD is hetzelfde als USD-EUR en moeten dus bijvoorbeeld bij elkaar opgeteld worden.

Ik heb de uitkomst onder de tabel handmatig uitgerekend, en zoals jullie zien tel ik EUR-USD op bij USD-EUR en kom uit op een totaal EUR + toaal USD voor deze valutacombinatie.

Eigenlijk wil ik uit de tabel alleen maar de gele regels als uitkomst hebben, en dan maakt het voor mij niet uit of de uitkomst -4EUR 1USD is of 1USD -4 EUR, zolang er voor deze combinatie maar 1 totaal is.

Ik zit me suf te piekeren hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.
Weet niet of ik je probleem 100% goed snap, maar voor het optellen van combinaties van valuta zou je misschien het volgende kunnen doen.
Misschien kun je de valuta indelen met waarden 2^i.
EUR = 2^0 = 1
USD = 2^1 = 2
CZK = 2^2 = 4

Dan volgt voor combinaties van valuta
EUR + EUR = 2
EUR + USD = 3
USD + USD = 4
EUR + CZK = 5
USD + CZK = 6

Dan met hulp kolommetje en som-als kun je de combinaties bij elkaar optellen.
pi_136995529
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 21:59 schreef elkravo het volgende:
Eens kijken of ik dit probleem simpel kan uitleggen:
Niet moeilijker maken dan het is. Gewoon je bereik optellen onder bepaalde voorwaarden.

=SOMMEN.ALS(val_1;ccy_1;A15;ccy_2;B15)+SOMMEN.ALS(val_2;ccy_2;A15;ccy_1;B15)
(waar A15 is valuta 1 zoals EUR en B15 is valuta 2 zoals USD. Je krijgt via deze formule de EURs terug.)

zie: www.snirc.nl/extra/currency.xlsx

[ Bericht 25% gewijzigd door snabbi op 21-02-2014 22:33:51 ]
pi_136996167
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 22:24 schreef snabbi het volgende:

[..]

Niet moeilijker maken dan het is. Gewoon je bereik optellen onder bepaalde voorwaarden.

=SOMMEN.ALS(val_1;ccy_1;A15;ccy_2;B15)+SOMMEN.ALS(val_2;ccy_2;A15;ccy_1;B15)

zie: www.snirc.nl/extra/currency.xlsx
Maandag op mijn werk die sheet wat meer uitpluizen :P (heb thuis Excel 2003, dus sommen.als doet het niet...)
Die groepen zijn misschien wel handig... (wist wel dat je ze kon maken, maar had nog nooit echt het nut ervan gezien :P )
pi_136997327
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 22:34 schreef PAAC het volgende:

[..]

Maandag op mijn werk die sheet wat meer uitpluizen :P (heb thuis Excel 2003, dus sommen.als doet het niet...)
Die groepen zijn misschien wel handig... (wist wel dat je ze kon maken, maar had nog nooit echt het nut ervan gezien :P )
Ik gebruik de namen vooral bij langere formules. Dan raak je het overzicht kwijt. Als je de formule nu leest is het eigenlijk direct logisch.

Met Excel 2003 kan het ook, alleen dan moet je meer moeite doen. Toen moest je het nog met een Array-formule oplossen. Ik heb het bestandje voor je aangepast. De array formule is iets lastiger uit te leggen. Dit is wat hij doet:

In cel G17 staat de volgende formule {=SOMPRODUCT((val_1)*(ccy_1=A17)*(ccy_2=B17))+SOMPRODUCT((val_2)*(ccy_2=A17)*(ccy_1=B17))}

De {} is belangrijk en krijg je via CTRL SHIFT ENTER.

Ik maak een vergelijking door per regel de waarde van de ccy van die regel te vergelijken met de waarde in A17. Wanneer dit WAAR is, dan ziet excel het als 1. Als het ONWAAR is als 0. Door gebruik te maken van vermenigvuldigen doe je in je somproduct een vermenigvuldiging met 0 wanneer het niet over A17 gaat. Met andere woorden, je telt alleen de A17s. Zo ook voor het tweede deel met de B17s.

Nadat Excel per regel heeft uitrekent of hij voldoet aan zowel de voorwaarde in A17 als in B17, telt hij de uitkomst van alle regels bij elkaar op.

[ Bericht 15% gewijzigd door snabbi op 21-02-2014 23:05:13 ]
pi_136997673
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 22:57 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik gebruik de namen vooral bij langere formules. Dan raak je het overzicht kwijt. Als je de formule nu leest is het eigenlijk direct logisch.

Met Excel 2003 kan het ook, alleen dan moet je meer moeite doen. Toen moest je het nog met een Array-formule oplossen. Ik heb het bestandje voor je aangepast. De array formule is iets lastiger uit te leggen. Dit is wat hij doet:

In cel G17 staat de volgende formule {=SOMPRODUCT((val_1)*(ccy_1=A17)*(ccy_2=B17))+SOMPRODUCT((val_2)*(ccy_2=A17)*(ccy_1=B17))}

De {} is belangrijk en krijg je via CTRL SHIFT ENTER.

Ik zal zo even de eerder gemaakte uitleg hiervan aanhalen.. even zoeken.
Ik krijg nu zo nu en dan het antwoord "0" (geen flauw idee of dat klopt).

En rekenen met "{}" in Excel heb ik aardig mee lopen te rommelen ooit.
Vooral met de volgorde van wat je doet...
Maar uiteindelijk was dat gelukt :P
pi_136997808
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 23:04 schreef PAAC het volgende:

[..]

Ik krijg nu zo nu en dan het antwoord "0" (geen flauw idee of dat klopt).

En rekenen met "{}" in Excel heb ik aardig mee lopen te rommelen ooit.
Vooral met de volgorde van wat je doet...
Maar uiteindelijk was dat gelukt :P
Ik heb ondertussen wat uitleg toegevoegd. Het invoeren moet dus zonder de {} en door op CTRL ALT ENTER te drukken krijg je die optie. Het bestand in de bovenstaande post heeft ook een volledige uitwerking.

De CTRL ALT ENTER, oftewel de array formule zorgt ervoor dat Excel met die meerdere regels in 1 cel gaat rekenen. Voor grote sheets wordt dit wel enorm traag. Daarom is SOMMEN.ALS veel fijner.
pi_136998127
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 23:07 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik heb ondertussen wat uitleg toegevoegd. Het invoeren moet dus zonder de {} en door op CTRL ALT ENTER te drukken krijg je die optie. Het bestand in de bovenstaande post heeft ook een volledige uitwerking.

De CTRL ALT ENTER, oftewel de array formule zorgt ervoor dat Excel met die meerdere regels in 1 cel gaat rekenen. Voor grote sheets wordt dit wel enorm traag. Daarom is SOMMEN.ALS veel fijner.
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 23:07 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik heb ondertussen wat uitleg toegevoegd. Het invoeren moet dus zonder de {} en door op CTRL ALT ENTER te drukken krijg je die optie. Het bestand in de bovenstaande post heeft ook een volledige uitwerking.

De CTRL ALT ENTER, oftewel de array formule zorgt ervoor dat Excel met die meerdere regels in 1 cel gaat rekenen. Voor grote sheets wordt dit wel enorm traag. Daarom is SOMMEN.ALS veel fijner.
Nu haal je SHIFT en ALT door elkaar :P
Verder snap ik nu wat er gebeurt met de functie :)

Matrix-rekenen was ik al bekend mee, heb ooit eens Betacoefficienten van een Partial Least Squares algoritme nagerekend mbv die functies(kostte me meer tijd om uit te vissen hoe dat rekenen werkte qua invoeren, dan daadwerkelijk alles na te rekenen :P )
pi_136998229
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 23:13 schreef PAAC het volgende:

[..]

[..]

Nu haal je SHIFT en ALT door elkaar :P
Verder snap ik nu wat er gebeurt met de functie :)
:@
De volgende stap was CTRL ALT DEL
pi_136998771
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 23:15 schreef snabbi het volgende:

[..]

:@
De volgende stap was CTRL ALT DEL
Haha, doet me denken aan de oude dagen in chatrooms :P
"Ik heb zin, wil je privé met me? Druk dan op Alt + F4"

*Poof*
Halve chatroom leeg

Of snel bij een collega CTRL SHIFT en "pijltjestoetsen" indrukken (en dan snel weglopen).
  maandag 24 februari 2014 @ 13:28:35 #252
422899 foxbuster
Stoer doen en breed praten!
pi_137088456
Beste allemaal,

Ik ben momenteel bezig op mijn werk een overzicht te maken van spullen welke we daarvan de cerficaten moeten bijhouden en monitoren wanneer deze komen te verlopen. Ik heb op het internet gevonden hoe je een dropdownmenu kunt maken en hoe je een kleur kan geven wanneer iets over de datum heen is. Hoe het momenteel is opgebouwd:

Bovenaan de pagina heb ik een datum =TODAY() staan die dus de datum van vandaag altijd aangeeft. Dan heb ik een lijst met spullen die je kan kiezen uit een dropdown menu en daarbij moet je wel handmatig de datums invullen. Nu wil ik het zo hebben, dat wanneer de datum (die achter de itmens staan vermeld) op de certificaten verlopen zijn dit rood opkleurt. Dit is mij gelukt met voorwaardelijke opmaak, echter nu wil ik ook nog dat deze een maand voor tijd of 3 maanden voor tijd geel opkleurt, zodat je bij elke keer dat je de excelfile opent in één oogopslag kunt zien, wanneer er een hercertificering zit aan te komen.

Voorwaardelijke opmaak

Cel Value <= D$2$ (de today cel) met stop if true aangevinkt

Momenteel als ik dan geen datum in de cel zit kleurt hij dan rood op, terwijl dit blank zou moeten zijn.

Dus nog even voor de duidelijkheid:

- Ik heb een datum bovenaan de pagina staan die de dag vandaag aangeeft.
- Met een dropdownmenu selecteer je het item
- Handmatig dan de datum invoeren van het item
- Wanneer je niks invoert moet de cel waar je de datum van het certificaat van het item invult blank blijven
- Hij moet een maand voor tijd geel worden
- Hij moet, wanneer het certificaat verlopen is rood kleuren (wat momenteel al werkt), dit heb ik getest

Ik heb ook nog een vraag over een email aanmaken / versturen, maar begreep dat dit wel redelijk ingewikkeld is. Dus bij het verlopen van certificaat automatisch een email verzenden / outlook openen met betreffende email. Dit komt later wel :)

Er wordt vaak op een antwoord gegeven voorwaardelijke opmaak, echter ben hier al uren mee aan het prutsen geweest en kom er niet uit.

Alvast bedankt,

Foxbuster
  maandag 24 februari 2014 @ 14:03:32 #253
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_137089624
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 13:28 schreef foxbuster het volgende:
Beste allemaal,

Ik ben momenteel bezig op mijn werk een overzicht te maken van spullen welke we daarvan de cerficaten moeten bijhouden en monitoren wanneer deze komen te verlopen. Ik heb op het internet gevonden hoe je een dropdownmenu kunt maken en hoe je een kleur kan geven wanneer iets over de datum heen is. Hoe het momenteel is opgebouwd:

Bovenaan de pagina heb ik een datum =TODAY() staan die dus de datum van vandaag altijd aangeeft. Dan heb ik een lijst met spullen die je kan kiezen uit een dropdown menu en daarbij moet je wel handmatig de datums invullen. Nu wil ik het zo hebben, dat wanneer de datum (die achter de itmens staan vermeld) op de certificaten verlopen zijn dit rood opkleurt. Dit is mij gelukt met voorwaardelijke opmaak, echter nu wil ik ook nog dat deze een maand voor tijd of 3 maanden voor tijd geel opkleurt, zodat je bij elke keer dat je de excelfile opent in één oogopslag kunt zien, wanneer er een hercertificering zit aan te komen.

Voorwaardelijke opmaak

Cel Value <= D$2$ (de today cel) met stop if true aangevinkt

Momenteel als ik dan geen datum in de cel zit kleurt hij dan rood op, terwijl dit blank zou moeten zijn.

Dus nog even voor de duidelijkheid:

- Ik heb een datum bovenaan de pagina staan die de dag vandaag aangeeft.
- Met een dropdownmenu selecteer je het item
- Handmatig dan de datum invoeren van het item
- Wanneer je niks invoert moet de cel waar je de datum van het certificaat van het item invult blank blijven
- Hij moet een maand voor tijd geel worden
- Hij moet, wanneer het certificaat verlopen is rood kleuren (wat momenteel al werkt), dit heb ik getest

Ik heb ook nog een vraag over een email aanmaken / versturen, maar begreep dat dit wel redelijk ingewikkeld is. Dus bij het verlopen van certificaat automatisch een email verzenden / outlook openen met betreffende email. Dit komt later wel :)

Er wordt vaak op een antwoord gegeven voorwaardelijke opmaak, echter ben hier al uren mee aan het prutsen geweest en kom er niet uit.

Alvast bedankt,

Foxbuster
Vink stop if true uit en voeg een nieuwe voorwaardelijke opmaak aan voor oranje. Zorg er wel voor dat oranje boven rood staat.

Mail versturen via Excel zal een klusje zijn voor een mooie VBA code.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  maandag 24 februari 2014 @ 14:45:24 #254
422899 foxbuster
Stoer doen en breed praten!
pi_137091026
Werkt niet? Geel staat boven rood, stop if true staat niet aangevinkt en wat moet ik dan bij de formule invullen?

Geel -> Cell value smaller then or equal too D$2$+30 (de maand) (stop if true niet aangevinkt)
Rood -> Cell value smaller then or equal too D$2$ (stop if true aangevinkt)

Alles kleurt nu geel

En hoe krijg ik blank wanneer ik geen datum invul?
pi_137125899
hey allen!

Ik wil in mijn excelbestand met 1 druk op de knop wat tekst in meerdere cellen kunnen laten verdwijnen en weer terug laten komen...is dit mogelijk?
Ik krijg nog geld van je.
  dinsdag 25 februari 2014 @ 14:50:34 #256
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_137126158
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 14:43 schreef Rnie het volgende:
hey allen!

Ik wil in mijn excelbestand met 1 druk op de knop wat tekst in meerdere cellen kunnen laten verdwijnen en weer terug laten komen...is dit mogelijk?
Ja. (via grote vriend Google)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 25 februari 2014 @ 14:54:01 #257
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_137126297
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 14:45 schreef foxbuster het volgende:
Werkt niet? Geel staat boven rood, stop if true staat niet aangevinkt en wat moet ik dan bij de formule invullen?

Geel -> Cell value smaller then or equal too D$2$+30 (de maand) (stop if true niet aangevinkt)
Rood -> Cell value smaller then or equal too D$2$ (stop if true aangevinkt)

Alles kleurt nu geel

En hoe krijg ik blank wanneer ik geen datum invul?
Als je de verwijzingen op dezelfde manier in je sheet hebt staan als hier dan gaat dat idd fout. Het dollar-teken moet vóór de kolom of rij staan die je vast wil zetten. Dus $D$2 ipv D$2$.

In D2 staat de verloopdatum van je certificaat?

Volgens mij voldoet de waarde in je cel nu aan beide condities, niet?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 26 februari 2014 @ 11:55:49 #258
422899 foxbuster
Stoer doen en breed praten!
pi_137155571
Ik zal mijn bestand even uploaden, toelichting staat in de file zelf. Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-XKRTTWBHZAZ8.xlsx
  woensdag 26 februari 2014 @ 11:59:24 #259
422899 foxbuster
Stoer doen en breed praten!
pi_137155652
Toelichting

Wanneer de vuldatum bereikt wordt of groter dan rood kleuren -> dit werkt
Wanneer de vuldatum een maand daarvoor bereikt wordt tot de vuldatum moet deze geel kleuren

Dus blank -> maand ervoor geel -> daarna rood totdat de vuldatum opnieuw wordt aangepast
pi_137156493
Als D2 "vandaag" is, dan moet je voor "geel" vergelijken met D2-30 (<= D2-30).

Voor zowel rood als geel nog even not(isblank(jecel)) opnemen in een AND-formule zodat alleen de rijen met ingevulde datum worden ingekleurd.
  woensdag 26 februari 2014 @ 13:03:59 #261
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_137157460
Moet niet zo moeilijk zijn: ik heb 2 kolommen, A en B. B is langer dan A. Ik wil van kolom B enkel de waarden overhouden die niet in kolom A zichtbaar zijn. Howto?

edit: dit maar gebruikt:
1ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A1;'strings oude wa'!A:A;1;ONWAAR));A1;"")

En welke klapjosti heeft in godsnaam bedacht om de formules te vertalen? Tenenkrommend.

[ Bericht 54% gewijzigd door MichielPH op 26-02-2014 13:12:19 ]
'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson
pi_137157750
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 13:03 schreef MichielPH het volgende:
Moet niet zo moeilijk zijn: ik heb 2 kolommen, A en B. B is langer dan A. Ik wil van kolom B enkel de waarden overhouden die niet in kolom A zichtbaar zijn. Howto?

edit: dit maar gebruikt:
[ code verwijderd ]

En welke klapjosti heeft in godsnaam bedacht om de formules te vertalen? Tenenkrommend.
irritant is dat he. Gelukkig kun je dat aanpassen in de meeste office pakketten.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_137158087
Ik heb een vraag over voorwaardelijke opmaak.
Ik heb voorwaardelijke opmaak gebruikt om een rij gegevens te ontdubbelen. Maar als ik er nu weer wat in kopieer geeft hij weer die kleur aan als het dubbel voorkomt. Hoe verwijder ik dat uit die kolom?
  woensdag 26 februari 2014 @ 13:34:18 #264
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_137158256
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 13:29 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb een vraag over voorwaardelijke opmaak.
Ik heb voorwaardelijke opmaak gebruikt om een rij gegevens te ontdubbelen. Maar als ik er nu weer wat in kopieer geeft hij weer die kleur aan als het dubbel voorkomt. Hoe verwijder ik dat uit die kolom?
Voorwaardelijke opmaak > regels wissen > regels uit geselecteerde cellen wissen.
'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson
  woensdag 26 februari 2014 @ 14:16:28 #265
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_137159769
quote:
3s.gif Op woensdag 26 februari 2014 13:16 schreef Deetch het volgende:

[..]

irritant is dat he. Gelukkig kun je dat aanpassen in de meeste office pakketten.
En we hebben de links uit de OP nog om de functies te kunnen vertalen :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 26 februari 2014 @ 14:29:55 #266
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_137160249
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 11:55 schreef foxbuster het volgende:
Ik zal mijn bestand even uploaden, toelichting staat in de file zelf. Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-XKRTTWBHZAZ8.xlsx
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 12:29 schreef sylvesterrr het volgende:
Als D2 "vandaag" is, dan moet je voor "geel" vergelijken met D2-30 (<= D2-30).

Voor zowel rood als geel nog even not(isblank(jecel)) opnemen in een AND-formule zodat alleen de rijen met ingevulde datum worden ingekleurd.
Zoals ik het nu ingevuld heb:
Rode formule bovenaan, met Stoppen indien Waar aan:
1=ALS(ISLEEG(H6);ONWAAR;ALS($D$2=H6;WAAR;ONWAAR))
Daaronder geel:
1=ALS(ISLEEG(H6);ONWAAR;ALS($D$2+30>=H6;WAAR;ONWAAR))
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  maandag 3 maart 2014 @ 13:47:55 #267
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_137344339
Hoi, ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie OF een antwoord hebben, of kunnen bevestigen dat ik pech heb en het niet anders kan :D.

Situatie: we gebruiken Excel om offertes op te stellen. Je hebt dan een product met inkoopprijs, hier komt een percentage bij voor verkoop en vervolgens een totaalprijs. Echter, omdat de formule met het niet afgeronde bedrag werkt, krijg je soms afwijkingen (zowel positief als negatief). Voorbeeld:
Koffie arrangement ¤ 1,74. Uplift is 12%, maakt op papier ¤ 1,95. Echter is dit stiekem ¤ 1,9488 (hier rekent Excel op de achtergrond mee), waardoor je voor 8x koffie ineens ¤ 15,59 betaald i.p.v. ¤ 15,60.

Is dit te voorkomen? Of te corrigeren? In het voorbeeld gaat het om een zeer minimale afwijking, maar ten eerste staat het soms raar op de offerte (bijvoorbeeld op een bedrag van 1,34 > 1,50 * 8 = 12, wordt weergegeven als 12,01) en ten tweede maakt het op grote bedragen natuurlijk wel meer uit.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_137344398
De productprijs afronden met ROUND, is dat een optie? :)
  maandag 3 maart 2014 @ 13:51:20 #269
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_137344427
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 13:50 schreef sylvesterrr het volgende:
De productprijs afronden met ROUND, is dat een optie? :)
Kan ik dat hieraan toevoegen? =+C2*1,12 want dat berekent de verkoopprijs. C2 is dus de inkoopprijs.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  maandag 3 maart 2014 @ 13:54:27 #270
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_137344523
Nevermind, als ik er een kolom bij maak, eerst de verkoopprijs per stuk laat berekenen en die in de 2e kolom laat rounden, dan gaat het goed! Thanks!
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_137346247
quote:
17s.gif Op maandag 3 maart 2014 13:51 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Kan ik dat hieraan toevoegen? =+C2*1,12 want dat berekent de verkoopprijs. C2 is dus de inkoopprijs.
Ja, dat kan. Een extra kolom is niet nodig, tenzij je voor bepaalde berekeningen niet tussentijds wil afronden.
  maandag 3 maart 2014 @ 15:27:36 #272
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_137347158
quote:
1s.gif Op maandag 3 maart 2014 14:56 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Ja, dat kan. Een extra kolom is niet nodig, tenzij je voor bepaalde berekeningen niet tussentijds wil afronden.
Handig om te weten (heb het nu wel met de extra kolom opgelost), zo leer je nog eens wat. Thanks voor je hulp!
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_137411642


Welke functie heb ik ookalweer nodig om te berekenen hoeveel ik ik heb ingepland? (Er van uit gaan dat elk blok gewoon 'n uur duurt)

In dit geval zou dat dus 4 uur moeten zijn

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2014 13:16:11 ]
  woensdag 5 maart 2014 @ 13:16:48 #274
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_137411684
AANTALARG()?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_137411751
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 13:16 schreef Janneke141 het volgende:
AANTALARG()?
Dat was 'm

Bedankt ^O^
  woensdag 5 maart 2014 @ 17:33:27 #276
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_137419470
Ik heb een lijst met personen die ik allemaal een kenmerk A, B, C of D heb gegeven en 1, 2, 3 en 4. Elke naam heeft dus een kenmerk als bijvoorbeeld A1, B3, D1 o.i.d.

Nu kan ik dit natuurlijk sorteren in Excel, maar eigenlijk wil ik een raster hebben met hierin elke naam automatisch in het juiste vakje.

Dat zou er dan zo uitzien:

A4 B4 C4 D4
A3 B3 C3 D3
A2 B2 C2 D2
A1 B1 C1 D1

Knippen en plakken is zo gedaan, maar kan dit ook automatisch? Dan weet ik zeker dat het altijd op de juiste plek staat na aanpassingen.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_137419565
Ervan uitgaande dat een kenmerk (a1, a2 en dergelijke) uniek is kan je dat raster maken door middel van een simpele vlookup.
  woensdag 5 maart 2014 @ 22:17:56 #278
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_137431664
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 17:36 schreef sylvesterrr het volgende:
Ervan uitgaande dat een kenmerk (a1, a2 en dergelijke) uniek is kan je dat raster maken door middel van een simpele vlookup.
Het zijn 3 kolommen, eerste naam, tweede a,b,c,d derde 1234

Werkt vlookup ook om die namen te groeperen? Dus 16 vakken waarin alleen die namen staan die voldoen aan wat in die cel moet, bijvoorbeeld b2. En dat ik de gegevens verander naar c2 en hij in het raster ook verschuift

[ Bericht 15% gewijzigd door Arnold_fan op 05-03-2014 22:23:30 ]
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  donderdag 6 maart 2014 @ 00:47:01 #279
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_137436709
quote:
1s.gif Op woensdag 5 maart 2014 22:17 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Het zijn 3 kolommen, eerste naam, tweede a,b,c,d derde 1234

Werkt vlookup ook om die namen te groeperen? Dus 16 vakken waarin alleen die namen staan die voldoen aan wat in die cel moet, bijvoorbeeld b2. En dat ik de gegevens verander naar c2 en hij in het raster ook verschuift
Je moet wel een beetje hobbyen, aangezien VERT.ZOEKEN helaas niet achterstevoren werkt. En het werkt, zoals gezegd, uitsluitend als je alleen unieke gegevens hebt (want anders weet Excel natuurlijk niet wie er nou gekozen moet worden voor B2 ofzo).

Even samenvatten: jouw lijstje gegevens heeft drie kolommen A, B en C.
In kolom D maak je de concat: in D1 komt dus =B1&C1. Als in B1 "A" stond en in C1 "1", dan staat er nu in D1 "A1".
In kolom E zet je de kopie van A (Dus in E1 komt =A1).

Dan gaan we naar je tablletje, zie plaatje: de letters en cijfers die je daar ziet geven aan naar welke coördinaten wordt gezocht.


In de geselecteerde cel zet je nu
=VERT.ZOEKEN($A2&B$1;Blad!$D$1:$E$16;2;ONWAAR),

waarbij Blad!$D$1:$E$16 moet verwijzen naar de hierboven gemaakte kolommen van je gegevensreeks.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 6 maart 2014 @ 06:23:06 #280
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_137437889
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 13:34 schreef MichielPH het volgende:

[..]

Voorwaardelijke opmaak > regels wissen > regels uit geselecteerde cellen wissen.
Excel kan ook voor je ontdubbelen he
pi_137478406
Ik heb een hele lijst met getallen onder elkaar in een kolom

38002321000010047005790470426000031
46002321010014347005564566446000031
48002321000014347055543534536000031
etc.

Ik moet hierin de eerste 16 cijfers verwijderen bij elke cel
dus dat de bovenste cel alleen 7005790470426000031 laat zien

en dat voor alle cellen.

Weet iemand een macro of iets dergelijks hiervoor? :)

Of een functie om de eerste 16 te verbergen ofzo?
-géén blogabet, bvd-
  vrijdag 7 maart 2014 @ 11:54:49 #282
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_137478588
Als het lange getal in A1 staat:
=DEEL(A1;17;19)

De uitkomst is een tekst. Als het een getal moet zijn wordt het
=DEEL(A1;17;19)+0
Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar ik denk dat je 'm dan in wetenschappelijke notatie krijgt.

Succes!

-edit- in je voorbeeld lijken de getallen die je eruit wil hebben altijd 19 cijfers lang. Kunnen ze ook langer zijn, dan moet je het getal 19 in de formule hierboven ophogen tot de langste optie, of anders gewoon 999 ofzo.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_137478887
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 11:54 schreef Janneke141 het volgende:
Als het lange getal in A1 staat:
=DEEL(A1;17;19)

De uitkomst is een tekst. Als het een getal moet zijn wordt het
=DEEL(A1;17;19)+0
Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar ik denk dat je 'm dan in wetenschappelijke notatie krijgt.

Succes!

-edit- in je voorbeeld lijken de getallen die je eruit wil hebben altijd 19 cijfers lang. Kunnen ze ook langer zijn, dan moet je het getal 19 in de formule hierboven ophogen tot de langste optie, of anders gewoon 999 ofzo.
Thanks!!!!!!!!!!

cijfers zijn altijd even lang en is een tekstcel dus =DEEL(A1;17;19) werkt perfect ^O^
-géén blogabet, bvd-
pi_137479009
Hallo, na lang googlen kom ik er zelf niet meer uit.
Ik zal een bestand uploaden waar het probleem duidelijk te zien is, het gaat om SOM.ALS.
Ik hoop dat iemand mijn fout in de formule kan zien want hij blijft nu steeds maar op 0 staan.

Hier de link.
If a man does not know to what port he is sailing, no wind is favourable.&lt;br /&gt;- Seneca
  vrijdag 7 maart 2014 @ 12:13:35 #285
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_137479216
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 12:07 schreef BalBanaan het volgende:
Hallo, na lang googlen kom ik er zelf niet meer uit.
Ik zal een bestand uploaden waar het probleem duidelijk te zien is, het gaat om SOM.ALS.
Ik hoop dat iemand mijn fout in de formule kan zien want hij blijft nu steeds maar op 0 staan.

Hier de link.
Je moet aanhalingstekens om je zoekwoord zetten. Dus
1=SOM.ALS(C5:C398;"Boodschappen";E5:E398)
ipv
1=SOM.ALS(C5:C398;Boodschappen;E5:E398)
En boodschappen schrijf je met een d..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_137479429
quote:
quote:
Je moet aanhalingstekens om je zoekwoord zetten. Dus
1 =SOM.ALS(C5:C398;"Boodschappen";E5:E398)
ipv
1 =SOM.ALS(C5:C398;Boodschappen;E5:E398)
En boodschappen schrijf je met een d..
Hartelijk dank, op 1 of andere manier waren de aanhalingstekens op mijn toetsenbord niet goed genoeg voor excel want dat had ik ookal geprobeerd maar nu ik ze kopieer werkt het prima, merci!

En bedankt voor het aankaarten van de D :D Dyslectie
If a man does not know to what port he is sailing, no wind is favourable.&lt;br /&gt;- Seneca
  vrijdag 7 maart 2014 @ 12:35:45 #287
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_137479941
quote:
11s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 12:20 schreef BalBanaan het volgende:

[..]

Hartelijk dank, op 1 of andere manier waren de aanhalingstekens op mijn toetsenbord niet goed genoeg voor excel want dat had ik ookal geprobeerd maar nu ik ze kopieer werkt het prima, merci!

En bedankt voor het aankaarten van de D :D Dyslectie
Je moet deze hebben:
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_137480317
Ja klopt die had ik gebruikt, maar bij mij staan ze er niet recht op maar schuin, dat zal het verschil wel zijn :S

Edit: Ik heb ik het al, als ik de shift toets gebruik komen deze ( " ) er dus en zonder shift ( '' ) daar ben ik de fout in gegaan, weer wat geleerd!
If a man does not know to what port he is sailing, no wind is favourable.&lt;br /&gt;- Seneca
pi_137486118
Hoi Fokkers,

Als ik in kolom 1 t/m 5 waarden heb staan en in kolom 6 wil ik een combinatie van deze waarden krijgen:

| Kolom 1 | Kolom 2 | Kolom 3 | Kolom 4 | Kolom 5 |
| Maandag | Pietje | 3 | 2 | Fiets |

Kolom 6 moet worden: Ma-Pi-3-2-Fi

Weet iemand hoe ik dat kan doen met een formule?

Alvast bedankt!
pi_137486318
=A1&"-"&B1&"-"&C1&"-"&D1&"-"&E1
  vrijdag 7 maart 2014 @ 16:06:58 #291
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_137486552
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 15:58 schreef sylvesterrr het volgende:
=LINKS(A1;2)&"-"&LINKS(B1;2)&"-"&C1&"-"&D1&"-"&LINKS(E1;2)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_137486624
@Sylvesterr: Thx, dat is al het halve werk, maar dan krijg ik de hele woorden. Volgens mij los ik het met @Janneke haar tip helemaal op. Even proberen.

Beiden bedankt!
pi_137486691
Ik kom hier op uit: =LINKS(L6;2)&"-"&LINKS(M6;2)&"-"&N6&"-"&O6&"-"&LINKS(P6;2)

Maar dan geeft hij invalid function... Iemand een idee?

*edit* hmmzz...misschien left :@
  vrijdag 7 maart 2014 @ 16:11:55 #294
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_137486708
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 16:11 schreef StookerT het volgende:
Ik kom hier op uit: =LINKS(L6;2)&"-"&LINKS(M6;2)&"-"&N6&"-"&O6&"-"&LINKS(P6;2)

Maar dan geeft hij invalid function... Iemand een idee?
Engelse versie toevallig? LINKS even vervangen door LEFT dan denk ik.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_137488678
Bedankt iedereen!!!
pi_137488894
Bij Numbers (sinds een update oid :') )

worden mijn "overuren" gewoon afgerond, alle decimalen naar een heel getal.

18.5 wordt bijvoorbeeld 19 etc.

Als ik werk van 6 to 18,5 - 1 uur pauze, zou dat 11,5 uur moeten zijn maar op een of andere manier wordt dat sindskort steeds afgerond.

De code is alleen "SOM".
Hoe kan dit?
pi_137491373
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 17:12 schreef Pap89 het volgende:
Bij Numbers (sinds een update oid :') )

worden mijn "overuren" gewoon afgerond, alle decimalen naar een heel getal.

18.5 wordt bijvoorbeeld 19 etc.

Als ik werk van 6 to 18,5 - 1 uur pauze, zou dat 11,5 uur moeten zijn maar op een of andere manier wordt dat sindskort steeds afgerond.

De code is alleen "SOM".
Hoe kan dit?
Via celopmaak (oid, in het Engels "Format cells") kan je het aantal decimalen veranderen.
pi_137619092
Ik heb een database met 5 verschillende tabbladen. Drie van deze tabbladen bevatten een draaitabel. Alles 'normaal' ingesteld, werkt allemaal prima, totdat ik het bestand wil delen in het netwerk/ op een andere computer. Zodra ik het betand naar andere mensen stuur/ de naam verander (op een andere pc) of wat dan ook gaat het mis. Excel 2013 veranderd namelijk de gegevensbron (bv Data.1!A:E) in c://windows/mijndocumenten/excel/werkversies/data.1!A:E waardoor hij op geen enkele andere pc meer werkt.

Hiervoor had ik excel 2007 en kwam dit nooit voor.

Heeft iemand een oplossing? Via google kwam ik op verschillende microsoft fora, waar ze opperde om op alternatieve manieren op te slaan, maar het is een netwerk bestand, ik kan niet al mijn collega's een handleiding meesturen.

Samenvatting wat er bv gebeurd:
- Perfect werkende database in excel 2013
- oa 3 draaitabellen, met als gegevensbron Data.1!$A:$AC, Data.2!$A:$AC en Data.3!$A:$AC
- Ik sla hem op, kopieer het bestand in outlook en verstuur het
- Alle gegevensbronnen zijn incl mappenstructuur dus bv, mijndocumenten/werk/excel/databaes/Data.!$A:$AC
- Het document werkt op geen enkele andere pc meer ;(
  dinsdag 11 maart 2014 @ 17:25:26 #299
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_137622917
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 15:34 schreef ColaKoning het volgende:
Ik heb een database met 5 verschillende tabbladen. Drie van deze tabbladen bevatten een draaitabel. Alles 'normaal' ingesteld, werkt allemaal prima, totdat ik het bestand wil delen in het netwerk/ op een andere computer. Zodra ik het betand naar andere mensen stuur/ de naam verander (op een andere pc) of wat dan ook gaat het mis. Excel 2013 veranderd namelijk de gegevensbron (bv Data.1!A:E) in c://windows/mijndocumenten/excel/werkversies/data.1!A:E waardoor hij op geen enkele andere pc meer werkt.

Hiervoor had ik excel 2007 en kwam dit nooit voor.

Heeft iemand een oplossing? Via google kwam ik op verschillende microsoft fora, waar ze opperde om op alternatieve manieren op te slaan, maar het is een netwerk bestand, ik kan niet al mijn collega's een handleiding meesturen.

Samenvatting wat er bv gebeurd:
- Perfect werkende database in excel 2013
- oa 3 draaitabellen, met als gegevensbron Data.1!$A:$AC, Data.2!$A:$AC en Data.3!$A:$AC
- Ik sla hem op, kopieer het bestand in outlook en verstuur het
- Alle gegevensbronnen zijn incl mappenstructuur dus bv, mijndocumenten/werk/excel/databaes/Data.!$A:$AC
- Het document werkt op geen enkele andere pc meer ;(
En als je zelf alle verwijzingen instelt op \\netwerkschijf\pad\naar\excelbestand.xls!A1
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 11 maart 2014 @ 17:32:20 #300
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_137623107
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 15:34 schreef ColaKoning het volgende:
Ik heb een database met 5 verschillende tabbladen. Drie van deze tabbladen bevatten een draaitabel. Alles 'normaal' ingesteld, werkt allemaal prima, totdat ik het bestand wil delen in het netwerk/ op een andere computer. Zodra ik het betand naar andere mensen stuur/ de naam verander (op een andere pc) of wat dan ook gaat het mis. Excel 2013 veranderd namelijk de gegevensbron (bv Data.1!A:E) in c://windows/mijndocumenten/excel/werkversies/data.1!A:E waardoor hij op geen enkele andere pc meer werkt.

Hiervoor had ik excel 2007 en kwam dit nooit voor.

Heeft iemand een oplossing? Via google kwam ik op verschillende microsoft fora, waar ze opperde om op alternatieve manieren op te slaan, maar het is een netwerk bestand, ik kan niet al mijn collega's een handleiding meesturen.

Samenvatting wat er bv gebeurd:
- Perfect werkende database in excel 2013
- oa 3 draaitabellen, met als gegevensbron Data.1!$A:$AC, Data.2!$A:$AC en Data.3!$A:$AC
- Ik sla hem op, kopieer het bestand in outlook en verstuur het
- Alle gegevensbronnen zijn incl mappenstructuur dus bv, mijndocumenten/werk/excel/databaes/Data.!$A:$AC
- Het document werkt op geen enkele andere pc meer ;(
Ik heb iets soortgelijks een keer omzeild door het eerst te zippen en daarna door te mailen, maar ik geef geen enkele garantie dat dat in dit geval ook werkt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 11 maart 2014 @ 17:33:40 #301
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_137623143
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 15:34 schreef ColaKoning het volgende:
Ik heb een database met 5 verschillende tabbladen. Drie van deze tabbladen bevatten een draaitabel. Alles 'normaal' ingesteld, werkt allemaal prima, totdat ik het bestand wil delen in het netwerk/ op een andere computer. Zodra ik het betand naar andere mensen stuur/ de naam verander (op een andere pc) of wat dan ook gaat het mis. Excel 2013 veranderd namelijk de gegevensbron (bv Data.1!A:E) in c://windows/mijndocumenten/excel/werkversies/data.1!A:E waardoor hij op geen enkele andere pc meer werkt.

Hiervoor had ik excel 2007 en kwam dit nooit voor.

Heeft iemand een oplossing? Via google kwam ik op verschillende microsoft fora, waar ze opperde om op alternatieve manieren op te slaan, maar het is een netwerk bestand, ik kan niet al mijn collega's een handleiding meesturen.

Samenvatting wat er bv gebeurd:
- Perfect werkende database in excel 2013
- oa 3 draaitabellen, met als gegevensbron Data.1!$A:$AC, Data.2!$A:$AC en Data.3!$A:$AC
- Ik sla hem op, kopieer het bestand in outlook en verstuur het
- Alle gegevensbronnen zijn incl mappenstructuur dus bv, mijndocumenten/werk/excel/databaes/Data.!$A:$AC
- Het document werkt op geen enkele andere pc meer ;(
Toevallig heeft mij dit 3 weken geleden veel uren gekost om dit uit te zoeken. Bij mij ging het echter niet om een interne verwijzing maar naar een verwijzing op een netwerk (sharepoint) schijf.
Eindconclusie was: het is naar alle waarschijnlijkheid een bug, en Microsoft is nog te lui om dit op te lossen.

Het euvel komt voort uit het feit dat links (workbook formula links, geen hyperlinks) in excel 'intern' altijd als absolute paden worden opgeslagen. Af en toe komt het dan ineens voor dat om wat voor reden dan ook (dit is mijn beste gok) het netwerk pad niet direct bereikt kan worden bij het opslaan, en daarom verandert Excel direct alle formula links naar (lokale schijf)/mydocuments/blablabla.

Ik gok dat dit probleem bij jou dus ook optreed.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')