Haha, doet me denken aan de oude dagen in chatroomsquote:Op vrijdag 21 februari 2014 23:15 schreef snabbi het volgende:
[..]![]()
De volgende stap was CTRL ALT DEL
Vink stop if true uit en voeg een nieuwe voorwaardelijke opmaak aan voor oranje. Zorg er wel voor dat oranje boven rood staat.quote:Op maandag 24 februari 2014 13:28 schreef foxbuster het volgende:
Beste allemaal,
Ik ben momenteel bezig op mijn werk een overzicht te maken van spullen welke we daarvan de cerficaten moeten bijhouden en monitoren wanneer deze komen te verlopen. Ik heb op het internet gevonden hoe je een dropdownmenu kunt maken en hoe je een kleur kan geven wanneer iets over de datum heen is. Hoe het momenteel is opgebouwd:
Bovenaan de pagina heb ik een datum =TODAY() staan die dus de datum van vandaag altijd aangeeft. Dan heb ik een lijst met spullen die je kan kiezen uit een dropdown menu en daarbij moet je wel handmatig de datums invullen. Nu wil ik het zo hebben, dat wanneer de datum (die achter de itmens staan vermeld) op de certificaten verlopen zijn dit rood opkleurt. Dit is mij gelukt met voorwaardelijke opmaak, echter nu wil ik ook nog dat deze een maand voor tijd of 3 maanden voor tijd geel opkleurt, zodat je bij elke keer dat je de excelfile opent in één oogopslag kunt zien, wanneer er een hercertificering zit aan te komen.
Voorwaardelijke opmaak
Cel Value <= D$2$ (de today cel) met stop if true aangevinkt
Momenteel als ik dan geen datum in de cel zit kleurt hij dan rood op, terwijl dit blank zou moeten zijn.
Dus nog even voor de duidelijkheid:
- Ik heb een datum bovenaan de pagina staan die de dag vandaag aangeeft.
- Met een dropdownmenu selecteer je het item
- Handmatig dan de datum invoeren van het item
- Wanneer je niks invoert moet de cel waar je de datum van het certificaat van het item invult blank blijven
- Hij moet een maand voor tijd geel worden
- Hij moet, wanneer het certificaat verlopen is rood kleuren (wat momenteel al werkt), dit heb ik getest
Ik heb ook nog een vraag over een email aanmaken / versturen, maar begreep dat dit wel redelijk ingewikkeld is. Dus bij het verlopen van certificaat automatisch een email verzenden / outlook openen met betreffende email. Dit komt later wel
Er wordt vaak op een antwoord gegeven voorwaardelijke opmaak, echter ben hier al uren mee aan het prutsen geweest en kom er niet uit.
Alvast bedankt,
Foxbuster
Ja. (via grote vriend Google)quote:Op dinsdag 25 februari 2014 14:43 schreef Rnie het volgende:
hey allen!
Ik wil in mijn excelbestand met 1 druk op de knop wat tekst in meerdere cellen kunnen laten verdwijnen en weer terug laten komen...is dit mogelijk?
Als je de verwijzingen op dezelfde manier in je sheet hebt staan als hier dan gaat dat idd fout. Het dollar-teken moet vóór de kolom of rij staan die je vast wil zetten. Dus $D$2 ipv D$2$.quote:Op maandag 24 februari 2014 14:45 schreef foxbuster het volgende:
Werkt niet? Geel staat boven rood, stop if true staat niet aangevinkt en wat moet ik dan bij de formule invullen?
Geel -> Cell value smaller then or equal too D$2$+30 (de maand) (stop if true niet aangevinkt)
Rood -> Cell value smaller then or equal too D$2$ (stop if true aangevinkt)
Alles kleurt nu geel
En hoe krijg ik blank wanneer ik geen datum invul?
1 | ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A1;'strings oude wa'!A:A;1;ONWAAR));A1;"") |
irritant is dat he. Gelukkig kun je dat aanpassen in de meeste office pakketten.quote:Op woensdag 26 februari 2014 13:03 schreef MichielPH het volgende:
Moet niet zo moeilijk zijn: ik heb 2 kolommen, A en B. B is langer dan A. Ik wil van kolom B enkel de waarden overhouden die niet in kolom A zichtbaar zijn. Howto?
edit: dit maar gebruikt:
[ code verwijderd ]
En welke klapjosti heeft in godsnaam bedacht om de formules te vertalen? Tenenkrommend.
Voorwaardelijke opmaak > regels wissen > regels uit geselecteerde cellen wissen.quote:Op woensdag 26 februari 2014 13:29 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb een vraag over voorwaardelijke opmaak.
Ik heb voorwaardelijke opmaak gebruikt om een rij gegevens te ontdubbelen. Maar als ik er nu weer wat in kopieer geeft hij weer die kleur aan als het dubbel voorkomt. Hoe verwijder ik dat uit die kolom?
En we hebben de links uit de OP nog om de functies te kunnen vertalenquote:Op woensdag 26 februari 2014 13:16 schreef Deetch het volgende:
[..]
irritant is dat he. Gelukkig kun je dat aanpassen in de meeste office pakketten.
quote:Op woensdag 26 februari 2014 11:55 schreef foxbuster het volgende:
Ik zal mijn bestand even uploaden, toelichting staat in de file zelf. Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-XKRTTWBHZAZ8.xlsx
Zoals ik het nu ingevuld heb:quote:Op woensdag 26 februari 2014 12:29 schreef sylvesterrr het volgende:
Als D2 "vandaag" is, dan moet je voor "geel" vergelijken met D2-30 (<= D2-30).
Voor zowel rood als geel nog even not(isblank(jecel)) opnemen in een AND-formule zodat alleen de rijen met ingevulde datum worden ingekleurd.
1 | =ALS(ISLEEG(H6);ONWAAR;ALS($D$2=H6;WAAR;ONWAAR)) |
1 | =ALS(ISLEEG(H6);ONWAAR;ALS($D$2+30>=H6;WAAR;ONWAAR)) |
Kan ik dat hieraan toevoegen? =+C2*1,12 want dat berekent de verkoopprijs. C2 is dus de inkoopprijs.quote:Op maandag 3 maart 2014 13:50 schreef sylvesterrr het volgende:
De productprijs afronden met ROUND, is dat een optie?
Ja, dat kan. Een extra kolom is niet nodig, tenzij je voor bepaalde berekeningen niet tussentijds wil afronden.quote:Op maandag 3 maart 2014 13:51 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Kan ik dat hieraan toevoegen? =+C2*1,12 want dat berekent de verkoopprijs. C2 is dus de inkoopprijs.
Handig om te weten (heb het nu wel met de extra kolom opgelost), zo leer je nog eens wat. Thanks voor je hulp!quote:Op maandag 3 maart 2014 14:56 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Ja, dat kan. Een extra kolom is niet nodig, tenzij je voor bepaalde berekeningen niet tussentijds wil afronden.
Het zijn 3 kolommen, eerste naam, tweede a,b,c,d derde 1234quote:Op woensdag 5 maart 2014 17:36 schreef sylvesterrr het volgende:
Ervan uitgaande dat een kenmerk (a1, a2 en dergelijke) uniek is kan je dat raster maken door middel van een simpele vlookup.
Je moet wel een beetje hobbyen, aangezien VERT.ZOEKEN helaas niet achterstevoren werkt. En het werkt, zoals gezegd, uitsluitend als je alleen unieke gegevens hebt (want anders weet Excel natuurlijk niet wie er nou gekozen moet worden voor B2 ofzo).quote:Op woensdag 5 maart 2014 22:17 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Het zijn 3 kolommen, eerste naam, tweede a,b,c,d derde 1234
Werkt vlookup ook om die namen te groeperen? Dus 16 vakken waarin alleen die namen staan die voldoen aan wat in die cel moet, bijvoorbeeld b2. En dat ik de gegevens verander naar c2 en hij in het raster ook verschuift
Excel kan ook voor je ontdubbelen hequote:Op woensdag 26 februari 2014 13:34 schreef MichielPH het volgende:
[..]
Voorwaardelijke opmaak > regels wissen > regels uit geselecteerde cellen wissen.
Thanks!!!!!!!!!!quote:Op vrijdag 7 maart 2014 11:54 schreef Janneke141 het volgende:
Als het lange getal in A1 staat:
=DEEL(A1;17;19)
De uitkomst is een tekst. Als het een getal moet zijn wordt het
=DEEL(A1;17;19)+0
Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar ik denk dat je 'm dan in wetenschappelijke notatie krijgt.
Succes!
-edit- in je voorbeeld lijken de getallen die je eruit wil hebben altijd 19 cijfers lang. Kunnen ze ook langer zijn, dan moet je het getal 19 in de formule hierboven ophogen tot de langste optie, of anders gewoon 999 ofzo.
Je moet aanhalingstekens om je zoekwoord zetten. Dusquote:Op vrijdag 7 maart 2014 12:07 schreef BalBanaan het volgende:
Hallo, na lang googlen kom ik er zelf niet meer uit.
Ik zal een bestand uploaden waar het probleem duidelijk te zien is, het gaat om SOM.ALS.
Ik hoop dat iemand mijn fout in de formule kan zien want hij blijft nu steeds maar op 0 staan.
Hier de link.
1 | =SOM.ALS(C5:C398;"Boodschappen";E5:E398) |
1 | =SOM.ALS(C5:C398;Boodschappen;E5:E398) |
Hartelijk dank, op 1 of andere manier waren de aanhalingstekens op mijn toetsenbord niet goed genoeg voor excel want dat had ik ookal geprobeerd maar nu ik ze kopieer werkt het prima, merci!quote:quote:
Je moet aanhalingstekens om je zoekwoord zetten. Dus
1 =SOM.ALS(C5:C398;"Boodschappen";E5:E398)
ipv
1 =SOM.ALS(C5:C398;Boodschappen;E5:E398)
En boodschappen schrijf je met een d..
Je moet deze hebben:quote:Op vrijdag 7 maart 2014 12:20 schreef BalBanaan het volgende:
[..]
Hartelijk dank, op 1 of andere manier waren de aanhalingstekens op mijn toetsenbord niet goed genoeg voor excel want dat had ik ookal geprobeerd maar nu ik ze kopieer werkt het prima, merci!
En bedankt voor het aankaarten van de DDyslectie
quote:Op vrijdag 7 maart 2014 15:58 schreef sylvesterrr het volgende:
=LINKS(A1;2)&"-"&LINKS(B1;2)&"-"&C1&"-"&D1&"-"&LINKS(E1;2)
Engelse versie toevallig? LINKS even vervangen door LEFT dan denk ik.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 16:11 schreef StookerT het volgende:
Ik kom hier op uit: =LINKS(L6;2)&"-"&LINKS(M6;2)&"-"&N6&"-"&O6&"-"&LINKS(P6;2)
Maar dan geeft hij invalid function... Iemand een idee?
Via celopmaak (oid, in het Engels "Format cells") kan je het aantal decimalen veranderen.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 17:12 schreef Pap89 het volgende:
Bij Numbers (sinds een update oid)
worden mijn "overuren" gewoon afgerond, alle decimalen naar een heel getal.
18.5 wordt bijvoorbeeld 19 etc.
Als ik werk van 6 to 18,5 - 1 uur pauze, zou dat 11,5 uur moeten zijn maar op een of andere manier wordt dat sindskort steeds afgerond.
De code is alleen "SOM".
Hoe kan dit?
En als je zelf alle verwijzingen instelt op \\netwerkschijf\pad\naar\excelbestand.xls!A1quote:Op dinsdag 11 maart 2014 15:34 schreef ColaKoning het volgende:
Ik heb een database met 5 verschillende tabbladen. Drie van deze tabbladen bevatten een draaitabel. Alles 'normaal' ingesteld, werkt allemaal prima, totdat ik het bestand wil delen in het netwerk/ op een andere computer. Zodra ik het betand naar andere mensen stuur/ de naam verander (op een andere pc) of wat dan ook gaat het mis. Excel 2013 veranderd namelijk de gegevensbron (bv Data.1!A:E) in c://windows/mijndocumenten/excel/werkversies/data.1!A:E waardoor hij op geen enkele andere pc meer werkt.
Hiervoor had ik excel 2007 en kwam dit nooit voor.
Heeft iemand een oplossing? Via google kwam ik op verschillende microsoft fora, waar ze opperde om op alternatieve manieren op te slaan, maar het is een netwerk bestand, ik kan niet al mijn collega's een handleiding meesturen.
Samenvatting wat er bv gebeurd:
- Perfect werkende database in excel 2013
- oa 3 draaitabellen, met als gegevensbron Data.1!$A:$AC, Data.2!$A:$AC en Data.3!$A:$AC
- Ik sla hem op, kopieer het bestand in outlook en verstuur het
- Alle gegevensbronnen zijn incl mappenstructuur dus bv, mijndocumenten/werk/excel/databaes/Data.!$A:$AC
- Het document werkt op geen enkele andere pc meer
Ik heb iets soortgelijks een keer omzeild door het eerst te zippen en daarna door te mailen, maar ik geef geen enkele garantie dat dat in dit geval ook werkt.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 15:34 schreef ColaKoning het volgende:
Ik heb een database met 5 verschillende tabbladen. Drie van deze tabbladen bevatten een draaitabel. Alles 'normaal' ingesteld, werkt allemaal prima, totdat ik het bestand wil delen in het netwerk/ op een andere computer. Zodra ik het betand naar andere mensen stuur/ de naam verander (op een andere pc) of wat dan ook gaat het mis. Excel 2013 veranderd namelijk de gegevensbron (bv Data.1!A:E) in c://windows/mijndocumenten/excel/werkversies/data.1!A:E waardoor hij op geen enkele andere pc meer werkt.
Hiervoor had ik excel 2007 en kwam dit nooit voor.
Heeft iemand een oplossing? Via google kwam ik op verschillende microsoft fora, waar ze opperde om op alternatieve manieren op te slaan, maar het is een netwerk bestand, ik kan niet al mijn collega's een handleiding meesturen.
Samenvatting wat er bv gebeurd:
- Perfect werkende database in excel 2013
- oa 3 draaitabellen, met als gegevensbron Data.1!$A:$AC, Data.2!$A:$AC en Data.3!$A:$AC
- Ik sla hem op, kopieer het bestand in outlook en verstuur het
- Alle gegevensbronnen zijn incl mappenstructuur dus bv, mijndocumenten/werk/excel/databaes/Data.!$A:$AC
- Het document werkt op geen enkele andere pc meer
Toevallig heeft mij dit 3 weken geleden veel uren gekost om dit uit te zoeken. Bij mij ging het echter niet om een interne verwijzing maar naar een verwijzing op een netwerk (sharepoint) schijf.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 15:34 schreef ColaKoning het volgende:
Ik heb een database met 5 verschillende tabbladen. Drie van deze tabbladen bevatten een draaitabel. Alles 'normaal' ingesteld, werkt allemaal prima, totdat ik het bestand wil delen in het netwerk/ op een andere computer. Zodra ik het betand naar andere mensen stuur/ de naam verander (op een andere pc) of wat dan ook gaat het mis. Excel 2013 veranderd namelijk de gegevensbron (bv Data.1!A:E) in c://windows/mijndocumenten/excel/werkversies/data.1!A:E waardoor hij op geen enkele andere pc meer werkt.
Hiervoor had ik excel 2007 en kwam dit nooit voor.
Heeft iemand een oplossing? Via google kwam ik op verschillende microsoft fora, waar ze opperde om op alternatieve manieren op te slaan, maar het is een netwerk bestand, ik kan niet al mijn collega's een handleiding meesturen.
Samenvatting wat er bv gebeurd:
- Perfect werkende database in excel 2013
- oa 3 draaitabellen, met als gegevensbron Data.1!$A:$AC, Data.2!$A:$AC en Data.3!$A:$AC
- Ik sla hem op, kopieer het bestand in outlook en verstuur het
- Alle gegevensbronnen zijn incl mappenstructuur dus bv, mijndocumenten/werk/excel/databaes/Data.!$A:$AC
- Het document werkt op geen enkele andere pc meer
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |