SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Password kwijt?
Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.
DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOEN
Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual
Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.
Nieuw topic? Haal de OP uit de wikiIt's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
Probeer sommen.als() eensquote:Op vrijdag 13 december 2013 14:50 schreef Rquiem het volgende:
Helden van Excel ik heb hulp nodig!!
Helaas mis ik de nodige kennis hiervoor en kan op google hierover niets vinden.
Ik gebruik Excel 2010 en probeer een werk uren sheet te maken.
Ik heb een 3tal Kolommen waar het om gaat, E, F en M.
In kolom E vullen werknemers in elke cel het aantal gewerkte uren per dag in, het hele blad wordt per maand ingevuld.
In kolom F heb ik een keuzelijst gemaakt(in elke cel), voor het gemak pak ik hieruit even 2 opties (zijn er 9 in totaal),
- Algemeen
- Overuren
In cel M3 wil ik het totaal aantal overuren opgeteld zien staan.
Wat is de bedoeling?
De werknemer werkt een dag en vult aan het eind van die dag het aantal gewerkte uren in vanaf E9.
Vervolgens in E10 vult hij de overuren in.
Daarna selecteert de werknemer in cel F9 de optie "algemeen" en in f10 "overuren".
Nu wil ik dat in cel M3 alle overuren worden opgeteld en weergegeven.
Het probleem is dat de ingevulde gegevens in de cellen wisselen en er geen vaste locaties kunnen zijn voor bijvoorbeeld overuren.
Mijn gedachte is, wanneer in kolom F op welke rij dan ook "overuren" wordt geselecteerd uit het keuzelijstje dat automatisch de ingevulde uren (bij kolom E) worden opgeteld en weergegeven in cel M3.
Ik heb ALS, AANTAL.ALS en diverse sommen geprobeerd, maar niks werkt.
iemand die mij kan helpen?
alvast bedankt!
1 | =SOMMEN.ALS(E9:E28;F9:F28;"Overuren") |
Mij god,quote:Op vrijdag 13 december 2013 15:49 schreef qu63 het volgende:
Uit t vorige topic:
[..]
Probeer sommen.als() eens
In M3:
[ code verwijderd ]
Je kan "Overuren" nog wijzigen in M2 als in M2 "Overuren" staat bijvoorbeeld. Dan kan je em ook makkelijker hergebruiken voor de andere 8 codes.
quote:Op vrijdag 13 december 2013 16:32 schreef Rquiem het volgende:
[..]
Mij god,
Dank u! Dank u! Dank u!!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En als ik het zo zie is het zo.......![]()
Hier heb ik echt zo erg op lopen te kl*ten!
Met behulp van een VBA-code zou dat moeten kunnen. Zie bijvoorbeeldquote:Op vrijdag 13 december 2013 16:50 schreef sjoemie1985 het volgende:
Iemand misschien een idee of het mogelijk is om een benoemd bereik in excel te exporteren is naar word en of meteen af te drukken?
en dit alles met office 2007.
1 2 3 4 5 6 | plaats1 Utrecht 23 Amersfoort 59 plaats2 Plein 356 Straat 665 plaats2 Straat 655 Viaduct 77 plaats2 Weg 78 Rivier 26 plaats2 Tram 22 Speelplaats 236 plaats2 Station 1 Station 89 |
Kan je een dummy sheet uploaden?quote:Op vrijdag 13 december 2013 19:27 schreef Jesse_ het volgende:
Ik heb al even zitten zoeken en puzzelen maar ik kom niet uit het volgende probleem:
Ik heb een kolom met tekst waarvan elke regel er ongeveer zo uit ziet:
datum_omschrijving_plaats1_plaats2_extraruimte.
Waarbij zowel omschrijving als plaats1 en plaats2 uit meerdere woorden gescheiden door een _ kunnen zijn.
Nou heb ik daarnaast een grote tabel met alle mogelijke plaats1 in een rij en daaronder de bijbehorende plaats2. In de kolom naast een plaats1 of plaats2 staat een unieknummer voor die locatie. (zoals in voorbeeld in code).
Nou wil ik graag met één, of meerdere formules het unieke locatienummer uit deze tabel weergeven.
Is dit überhaupt mogelijk en zo ja hoe?
De locaties van plaats1 hebben allemaal een unieke naam. Die van plaats2 kunnen overeenkomen met een plaats2 die bij een andere plaats1 hoort.
Wat me al niet lukt is het checken of een van de namen in de rij plaats1 staat voorkomt in de cel met de tekststring.
Iemand enig idee?
[ code verwijderd ]
Laten we makkelijk beginnen, de datum is er makkelijk uit te filterenquote:
Je zou kunnen 'fuzzy matchen': http://www.excel-universi(...)zzy-lookup-in-excel/quote:Op vrijdag 13 december 2013 20:57 schreef Jesse_ het volgende:
De opbouw van de tekststring is gegeven, die kan ik niet wijzigen. Die van de tabel waar ik in wil zoeken kan ik wijzigen zoveel ik wil.
Het doel is om aan de hand van die tekststring de unieke locatie code erbij te vinden.
In dit voorbeeld zijn er maar een paar opties, in het echt duizenden.
Deze lijkt ingewikkeld, maar werkt primaquote:Op vrijdag 13 december 2013 21:14 schreef Jesse_ het volgende:
Mijn ervaring met zoeken naar niet exacte matches is zo slecht dat ik daar niet op durf te vertrouwen
Dan ga ik er zondagmiddag eens goed voor zittenquote:Op vrijdag 13 december 2013 21:18 schreef qu63 het volgende:
[..]
Deze lijkt ingewikkeld, maar werkt primaAlleen dingen als 's Hertogenbosch vs Den Bosch ga je er niet mee vinden ben ik bang, voor de rest werkt t prima
Volgens mij worden er geen functies gebruikt die niet in 2007 zitten.. Worth a try iigquote:Op zaterdag 14 december 2013 10:32 schreef Jesse_ het volgende:
Fuzzylookup ziet er hoopvol uit, alleen jammer dat het alleen voor 2010 is en ik 2007 heb
Er wordt een add-in gebruikt die alleen beschikbaar is voor office2010quote:Op zaterdag 14 december 2013 23:06 schreef qu63 het volgende:
[..]
Volgens mij worden er geen functies gebruikt die niet in 2007 zitten.. Worth a try iig
Oepsquote:Op zondag 15 december 2013 09:56 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Er wordt een add-in gebruikt die alleen beschikbaar is voor office2010
Het gaat al fout in je ALS()-functie. E9:E50 is waar, dus pakt ie F9:F50. Wat ie daarna op moet tellen dat snapt ie niet meer.quote:Op maandag 16 december 2013 08:54 schreef Rquiem het volgende:
Hey Qu63,
Ik heb van het weekend nog eens zitten stoeien met Excel 2010.
Die berekeningen vanuit die keuzelijst werken perfect, wanneer ik precies die optie kies.
Nu wil ik dat een aantal verschillende keuzes worden opgeteld, daarmee bedoel ik:
Stel de werknemers voeren verschillende taken uit en ze willen dit goed noteren.
In Kolom F selecteert de werknemer keuze "CNC", voert 1 uur in in kolom E.
Vervolgens gaat de medewerker aan een nieuw project beginnen, CAD tekeningen.
Hij selecteert "CAD" in kolom F en 2 uur in kolom E.
Het zou er dus zo uit moeten zien
E F
1 CNC
2 CAD
In een cel in kolom M wil ik dan de gewerkte uren opgeteld hebben, volgens het bovenstaande zou dat 3 moeten zijn.
Ik heb het onderstaande geprobeerd (volgens Microsoft site)
=SOM(ALS(E9:E50;F9:F50;"CAD")+(E9:E50;F9:F50;"CNC")+(E9:E50;F9:F50;"Montage")+(E9:E50;F9:F50;"Magazijn")+(E9:E50;F9:F50;"Inpakken"))
Wat je zoekt is SOM.ALS(), maar dan op de juiste manier toegepastquote:En nog wat geprobeerd toen dat niet werkte (voornamelijk het verplaatsen van het ";"teken):
=SOMMEN.ALS((E9:E50;F9:F50;"CAD")(E9:E50;F9:F50;"CNC")(E9:E50;F9:F50;"Montage")(E9:E50;F9:F50;"Magazijn")(E9:E50;F9:F50;"Inpakken"))
=SOMMEN.ALS((E9:E50;F9:F50;"CAD");(E9:E50;F9:F50;"CNC");(E9:E50;F9:F50;"Montage");(E9:E50;F9:F50;"Magazijn");(E9:E50;F9:F50;"Inpakken"))
=SOMMEN.ALS((E9:E50;F9:F50;"CAD")(;E9:E50;F9:F50;"CNC")(;E9:E50;F9:F50;"Montage")(;E9:E50;F9:F50;"Magazijn")(;E9:E50;F9:F50;"Inpakken"))
Waarschijnlijk staat er bovenaan de site dat het artikel automatisch vertaald is, dan wordt SUM vertaald naar SOM, maar vergeten ze de komma om te zetten naar een puntkomma. Als je besturingssysteem op Nederlands staat en je Excel ook, dan moet je een puntkomma gebruiken.quote:Overigens kwam ik heel vaak tegen dat als scheidingsteken de "," wordt gebruikt in plaats van de ";".
Ik heb ook dit geprobeerd, maar kan het zijn dat dit voor een vroegere Excel versie is?
mvg Rick
In sheet B, cel A1:quote:Op dinsdag 17 december 2013 09:58 schreef Prego het volgende:
Hallo,
Een vraag van een debutant VBA. (Ik ben bang dat het gene wat ik wil iets te veel van het goede is :’) ) dus als iemand me kan helpen met een begin..!
ik heb twee twee sheets, gemakshalve noem ik ze A en B.
-in sheet A heb ik een oneindig aantal rijen en 21 kolommen
-in de 6e kolom heb ik per cell 994 mogelijkheden (tekst) waarvan ik er voor sheet B maar 4 nodig heb
In sheet B wil ik dat in de eerste kolom één van de vier mogelijkheden automatisch wordt gecopiëerd/weergegeven indien deze voor komt in de 6e kolom van sheet A. Dit zonder dat er regels overgeslagen worden en de lijst dus “schoon” wordt weergegeven.
Heeft er iemand een suggestie?
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben, indien dat niet zo is hoor ik het graag.
alvast bedankt
1 | =als(OF(SheetA!F1="optie 1";SheetA!F1="optie 2";SheetA!F1="optie 3";SheetA!F1="optie 4");A1;"") |
bedankt voor je hulp en suggestie!quote:Op dinsdag 17 december 2013 10:22 schreef qu63 het volgende:
[..]
In sheet B, cel A1:
[ code verwijderd ]
Dit doortrekken naar beneden en daarna filteren op niet-lege cellen.
Nope, vandaar mijn suggestiequote:Op dinsdag 17 december 2013 11:32 schreef Prego het volgende:
[..]
bedankt voor je hulp en suggestie!Dit is inderdaad ook een mogelijkheid.
waarik eigenlijk naar op zoek ben is een script in VBA die hetzelfde doet maar die dan ook de lege cellen automatisch wist. enig idee?
ik ga het ermee doen tot ik een oplossing in VBA heb gevonden. Bedankt voor je hulp!quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:39 schreef qu63 het volgende:
[..]
Nope, vandaar mijn suggestie
Je zou kolom A kunnen verbergen en dit in kolom B kunnen zoen: http://www.cpearson.com/excel/noblanks.aspx
Als je alle ontvangen bestanden in een bepaalde map kan plaatsen, dan kan je de map uitlezen middels VBA en de bestanden 1 voor 1 openen, kopiëren en plakken. Eigenlijk heel simpel, mits je een beetje ervaring me VBA (of andere "programmeertaal") hebt.quote:Op woensdag 18 december 2013 14:23 schreef webbyplus het volgende:
Hallo,
Vraagje, ben benieuwd hoe jullie dat zouden aanpakken:
Iedere maand ontvang ik een vijftien-tal ingevulde excelsheets, in tabelvorm opgebouwd met exact dezelfde structuur.
Nu wil ik iedere maand in een grote “main”-sheet alle tabellen uit de aangeleverde Excel-sheets extraheren en onder elkaar in deze sheet zetten.
Iemand die dit al ooit gedaan heeft? Welke aanvliegroute zou ik moeten hanteren?
Gr.
Webster
http://office.microsoft.c(...)cel-HP010243267.aspxquote:Op vrijdag 20 december 2013 14:40 schreef realbase het volgende:
Beste goden,
Ik zit met het volgende, niet zeker wetende of het hier thuishoort of in het grote Word vragen forum
Situatie:
Ik heb een word template document waarin enkele velden gevuld moeten worden vanuit een excel bestand met data op verschillende kolommen ( bijv Naam, geb datum, plaats etc )
Dit document moet voor 100+ mensen gemaakt worden en is persoonlijk geadresseerd.
Dat zou dmv een VBA-script wel moeten lukken, gok ik.quote:Tevens wil ik de file automatisch opslaan als pdf met als naam de persoonsnaam.
quote:Mogelijk is hier een tool voor of misschien is er een makkelijkere manier in word/excel?
iemand suggesties hoe dit het beste aan te pakken ?
Het gaat on Word 2010/Excel 2010.
Dank !!
Wat bedoel je met groeperen? En wat wil je nou precies bereiken?quote:Op dinsdag 24 december 2013 11:47 schreef Jesse_ het volgende:
Help!
Ik heb een sheet met daarin de maanden als volgt genoteerd:
201312
201312
201311
201310
201310
201310
etc.
Nu gebruik ik als(A1=MAX(A:A);1;als(A1=MAX(A:A)-1;2;etc. om de maanden te groeperen.
Nu komt alleen 201401 er aan, waardoor MAX()-getal niet meer werkt.
Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
GROOTSTE heb ik al wel wat mee geprobeerd maar deze functie geeft bij altijd de k-de grootste weer, wat dan voor mijn toepassing niet handig is.
Twee opties denk ik.quote:Op dinsdag 24 december 2013 11:55 schreef Jesse_ het volgende:
Ik heb draaitabellen die ik altijd de laatste zes maanden weer wil laten geven.
Daarom wil ik het volgende doen:
201401 6
201401 6
201312 5
201312 5
201312 5
201312 5
201311 4
201311 4
201310 3
201310 3
201310 3
201309 2
201308 1
201308 1
201307 0
201306 0
Zodat ik simpel een filter op m'n draaitabel kan zetten van 1 t/m 6.
1 2 3 4 5 6 | =DATE(YEAR(NOW());MONTH(NOW());1) =YEAR(A1)&RIGHT("0"&MONTH(A1);2) 6 =A1-30 =YEAR(A2)&RIGHT("0"&MONTH(A2);2) 5 =A2-30 =YEAR(A3)&RIGHT("0"&MONTH(A3);2) 4 =A3-30 =YEAR(A4)&RIGHT("0"&MONTH(A4);2) 3 =A4-30 =YEAR(A5)&RIGHT("0"&MONTH(A5);2) 2 =A5-30 =YEAR(A6)&RIGHT("0"&MONTH(A6);2) 1 |
1 | =RANK.EQ(A1;D:D;0) |
De hulptabel wordt maar 1 keer berekend, daarna is het een kwestie van simpele vlookups.quote:Op dinsdag 24 december 2013 12:20 schreef Jesse_ het volgende:
Die eerste is wel een mooie oplossing.
Maar ik vermoed dat dat wel iets meer rekenkracht kost dan een dubbele IF.
Rank ken ik niet, ga ik zo nog even bekijken
Niet met hyperlink(), je zou wel een VBA-code kunnen schrijven die een programma start met de url als parameter, denk ik.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:41 schreef Janneke141 het volgende:
Kun je in Excel instellen dat hyperlinks standaard worden geopend in IE terwijl Chrome je standaardbrowser is?
Al gewikipediaat? http://nl.wikipedia.org/wiki/Kasboekquote:Op donderdag 2 januari 2014 22:07 schreef Poekel het volgende:
Hallo allen,
weet iemand hoe de layout van een kasboek er ongeveer uit moet zien? Ik worstel wat met een schoolopdracht, ben begonnen met HBO en heb totaal geen Excel ervaring. En nu ineens een Engelstalige maandanalyse doen (income statements, ledger accounts, etc.). Ben nog een beetje aan het zoeken.
Wow!quote:Op vrijdag 3 januari 2014 19:34 schreef qu63 het volgende:
Iedereen kan schilderen, met Excel! http://www.42bis.nl/2014/01/iedereen-kan-schilderen-met-excel/
Moet nog ergens een scriptje hebben liggen om fotos om te zetten naar excelquote:
Seriously?quote:Op vrijdag 3 januari 2014 20:07 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Moet nog ergens een scriptje hebben liggen om fotos om te zetten naar excel1080x1900 cellen ipv pixels
Denk het welquote:
Tekst naar kolommenquote:Op woensdag 8 januari 2014 14:45 schreef bruinebeer het volgende:
Hallo Allen,
Ik heb in Excel 2007 een bestand aangeleverd gekregen dat er alsvolgt uit ziet.
lidnummervoornaamtussenvoegselachternaamstudiescommissies.
Dit staat achterelkaar in cel A1.
En dan staat in andere cellen. A2-A700 info van dit type:
19982139 Matthijs NULL Vellenga Bedrijfswiskunde en Informatica NULL.
Dus ook allemaal in een cel.
Is er iemand die weet of en hoe ik ervoor kan zorgen dat dit over verschillende cellen verdeeld kan worden? Zodat ik er daarna wat mee kan in Adobe Indesign.
Alvast bedankt
hoe de fuk kun jij altijd zo snel reagerenquote:Op woensdag 8 januari 2014 14:54 schreef qu63 het volgende:
[..]
Tekst naar kolommen
http://office.microsoft.c(...)men-HA010102340.aspx
Werkloosquote:Op woensdag 8 januari 2014 15:02 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
hoe de fuk kun jij altijd zo snel reagerenik kijk geregeld en zie nooit wat.
Of je zit 24/7 te fokken... off.. er zijn geen email notifications in fok toch?
Hoe kan jij als Excel-guru werkloos zijn?quote:Op woensdag 8 januari 2014 15:05 schreef qu63 het volgende:
[..]
Werkloos
En altijd MyAT open die ik iedere 15 minuten ververs in mijn cycle langs de verschillende openstaande tabs
Kan natuurlijk, al vraag ik me dat ook een beetje af. Qua opdrachten neem ik al bijna niets extra meer aan omdat ik ook nog eens een keer moet afstuderenquote:Op woensdag 8 januari 2014 15:11 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Hoe kan jij als Excel-guru werkloos zijn?
Dat is hobbyquote:Op woensdag 8 januari 2014 15:11 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Hoe kan jij als Excel-guru werkloos zijn?
Mja, deze reeks was een goede SOG-activiteit tijdens mijn afstuderen het afgelopen jaarquote:Op woensdag 8 januari 2014 15:31 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Kan natuurlijk, al vraag ik me dat ook een beetje af. Qua opdrachten neem ik al bijna niets extra meer aan omdat ik ook nog eens een keer moet afstuderen
Tot over 3 minuten
ik doe er al langer over. Zit op de TU, master duurt 2 jaar, maar ben ws pas in april ofzo klaar dus na iets minder dan 3 jr . Maarja, eigenlijk is al het werk wat ik in Excel doe nogal van hoog SOG gehalte. Of ik er nou 75 /uur voor vang of niet. Eigenlijk moet studie gewoon af.quote:Op woensdag 8 januari 2014 16:01 schreef qu63 het volgende:
[..]
Mja, deze reeks was een goede SOG-activiteit tijdens mijn afstuderen het afgelopen jaar
Heb er ook 9 maanden over gedaan, van dec 2012 tot augustus 2013
Oeps.. Misschien moet je een strakke afstudeerplanning maken in Excel (heb ik gedaanquote:Op woensdag 8 januari 2014 16:14 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
ik doe er al langer over. Zit op de TU, master duurt 2 jaar, maar ben ws pas in april ofzo klaar dus na iets minder dan 3 jr . Maarja, eigenlijk is al het werk wat ik in Excel doe nogal van hoog SOG gehalte. Of ik er nou 75 /uur voor vang of niet. Eigenlijk moet studie gewoon af.
Bedankt. Dit doet precies wat ik wil.quote:Op woensdag 8 januari 2014 14:54 schreef qu63 het volgende:
[..]
Tekst naar kolommen
http://office.microsoft.c(...)men-HA010102340.aspx
Zit er een logica in de foto's? Dus foto001.jpg tm foto700.jpg? If so, dan kan je ook een formule gebruikenquote:Op donderdag 9 januari 2014 14:06 schreef bruinebeer het volgende:
[..]
Bedankt. Dit doet precies wat ik wil.
Weten jullie dan misschien ook hoe ik nu vanuit een map met foto's deze in mijn werkmap kan krijgen.
Dus dat ik niet 700x op hyperlink invoegen moet drukken maar een snelle manier?
Als je de lijst met lidnummers in kolom A zet, kan je in kolom B de volgende formule gebruiken:quote:Op donderdag 9 januari 2014 14:32 schreef bruinebeer het volgende:
Ja, de foto's heten naar het lidnummer van iemand. Dus ieder lidnummer in principe een foto
1 | =HYPERLINK("c:\users\bla\"&A1&".jpg";"Foto van lidnummer "&A1) |
Zit die tab er ten alle tijden tussen?quote:Op woensdag 8 januari 2014 14:45 schreef bruinebeer het volgende:
Hallo Allen,
Ik heb in Excel 2007 een bestand aangeleverd gekregen dat er alsvolgt uit ziet.
lidnummervoornaamtussenvoegselachternaamstudiescommissies.
Dit staat achterelkaar in cel A1.
En dan staat in andere cellen. A2-A700 info van dit type:
19982139 Matthijs NULL Vellenga Bedrijfswiskunde en Informatica NULL.
Dus ook allemaal in een cel.
Is er iemand die weet of en hoe ik ervoor kan zorgen dat dit over verschillende cellen verdeeld kan worden? Zodat ik er daarna wat mee kan in Adobe Indesign.
Alvast bedankt
Hoe/wat wil je koppelen? SAP dingen weg laten schrijven in Excel? Of SAP je sheets uit laten lezen?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:30 schreef Holy_Goat het volgende:
Waarschijnlijk is het antwoord nee, maar heeft er iemand al eens geexperimenteerd met excel koppelen aan sap?
Nou, ik maak geregeld tools voor grote bedrijven. Ik gebruik altijd input data die zij sowieso op een standaard manier downloaden uit een bepaalde transactie / view van sap.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 17:17 schreef qu63 het volgende:
[..]
Hoe/wat wil je koppelen? SAP dingen weg laten schrijven in Excel? Of SAP je sheets uit laten lezen?
Ah, een echte database-connectie dus.. Zoiets lijkt me do-able, toch? http://scn.sap.com/docs/DOC-31015 of http://scn.sap.com/people(...)ap-tables-from-excel Met een beetje VBA en macro'squote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:50 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Nou, ik maak geregeld tools voor grote bedrijven. Ik gebruik altijd input data die zij sowieso op een standaard manier downloaden uit een bepaalde transactie / view van sap.
Dus ik dacht; wat nou als ik in excel data direct uit sap kan ophalen wat ik hebben wil, dat scheelt hen ook weer een aantal downloads maken
Alleen een beetje kut uitproberen. Heb zelf geen sap thuis en geen directe echte toegang bij die bedrijven op veilige netwerk.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:52 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ah, een echte database-connectie dus.. Zoiets lijkt me do-able, toch? http://scn.sap.com/docs/DOC-31015
Ik heb al een torrent gevonden zodat je t zelf thuis kan proberenquote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:54 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Alleen een beetje kut uitproberen. Heb zelf geen sap thuis en geen directe echte toegang bij die bedrijven op veilige netwerk.
Had idd al eea gevonden maar vroeg me af vooral of er ervaringsdeskundigen warenleukst is verder zelf prutse maarja ... Kan dus alleen op login ter plekke van iemand anders
*Inlees* ahaaaaa. BW is gewoon van SAP. Dat gebruiken ze daar al, BW excel reportings. Wel downloaden ze data niet altijd met BW, vaak direct uit SAP met een export naar xlsquote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:21 schreef snabbi het volgende:
Lijkt me niet echt logisch dat met Excel te doen. Wanneer je echt iets met die data wil kan je beter een BW oplossing gebruiken imo.
Ik gebruik match wel vaker in combinatie met vlookup. Heb je toevallig een voorbeeldbestand?quote:Op woensdag 15 januari 2014 15:22 schreef Saaske het volgende:
Bedankt voor je reactie, de match functie (vergelijken in NL) werkt los, want hier krijg ik het juiste kolomgetal voor, maar zodra ik hem nest in mijn vert.zoeken functie geeft ie als uitkomst #waarde
Ik zoek nu dus op vergelijken naar de identieke kolomnaam, met in dit geval als uitkomst van de match functie 4, dan zou hij deze toch gewoon moeten kunnen gebruiken als index?
quote:Op vrijdag 17 januari 2014 16:20 schreef Zocalo het volgende:
Nee, ook niet. Het zijn kolom A tm N, met meer dan 10.000 regels. Maar er zit volgens mij geen lege cel tussen.
Of misschien een afdrukbereik of named range die niet volledig geselecteerd is? Of waar je nu iets overheen wil plakken?quote:Op vrijdag 17 januari 2014 16:25 schreef Janneke141 het volgende:
Lege cellen maken op zich niet uit, maar je kunt geen 'heel werkblad' plakken op een ander werkblad waarbij je pas op regel x begint. Met een begrensd bereik zou het normaal gesproken altijd moeten werken.
Misschien ruzie met samengevoegde cellen?
Via t lint -> Formules -> Namen beherenquote:Op vrijdag 17 januari 2014 18:35 schreef Zocalo het volgende:
Hmm, hoe check je dat? Er zijn geen samengevoegde cellen, voor zover ik weet
Omdat Word niet van die mooie lijntjes had natuurlijk...quote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:05 schreef Janneke141 het volgende:
Ik zal maar niet vragen waarom zo'n database in vredesnaam in Excel is gemaakt hè?
Mag ik je heel erg aanraden alle vlookups te vervangen door index(match()) ? Is veel sneller en nooit geen gedoe meer met index nummers. Vlookup(;;match()) is alleen maar zwaarder in dit gevalquote:Op woensdag 15 januari 2014 14:17 schreef Saaske het volgende:
Goedemiddag,
Win7/excel 2012 NL
Ik ben een bestand aan het bouwen met gebruik van een soort 'database' waar al mijn gegevens op 1 plek staan. nu loop ik al tegen het probleem aan dat als ik ergens om wat voor reden dan ook een kolom wil toevoegen de formules 'scheef gaan lopen' door het kolomindexgetal
Is er een manier om het kolomindex_getal bij vert,zoeken te koppelen aan een cel? of mee te laten lopen in het geval dat er ergens een kolom in de matrix toegevoegd wordt?
Ik probeerde dit op te lossen door een regel in te voegen boven de kolommen en het kolomindexgetal als verwijzing naar die cel bv (blad database d3 (waar dus waarde 3 staat)) om op die manier te voorkomen dat ik iedere formule aan moet passen, maar alleen even de nummers in die extra regel goed mee moet laten lopen.
Naar mijn idee moet dit makkelijker kunnen, maar kom er met behulp van google/ms help/dit forum niet echt uit.
Alvast bedankt!
Gr.
Die heb ik niet eerder gezien. Wel een keer een file van bijna een gigabyte :pquote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:04 schreef Zocalo het volgende:
Ja, twee keer 750.000 ongeveer. Gigantisch bestand ook.
Volgens mij zitten er in box 2 ook 50 verkochte boeken, en in box3 100, toch?quote:Op zaterdag 18 januari 2014 14:39 schreef JorisvZ het volgende:
Hallo Allemaal!
Ik zit met het volgende probleem:
Ik heb een excelsheet gemaakt waarin ik de winst wil verdelen. (getallen zijn voorbeelden)
De eerste 0-50 boeken 20% van omzet, 51-100 25% etc. etc.
Ik heb 675 boeken verkocht. Nu zou ik graag willen dat hij de boxen automatisch aanvult,
totdat hij de maximale waarde heeft bereikt (Alles in 'AR'). Ik moet nu zelf bij box 1: 50 invullen,
box 2: 49 etc.
Dus: is er een formule die de boxen automatisch 'opvult' totdat hij bij het getal 675 is?
Het getal 675 (of eventueel een andere waarde) staat in cel AG27.
Vriendelijk bedankt!
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 18 januari 2014 14:41 schreef Janneke141 het volgende:
Waar komen de getallen 49 en 99 vandaan? Ik zou daar namelijk 50 en 100 verwachten.
Hoe dan ook, met in AR25 =ALS($AG$27<50;$AG$27;50)
In AR26 =ALS(SOM(AR$25:AR25)=$AG$27;0;MIN($AG$27-SOM(AR$25:AR25);AP26)
En die naar beneden slepen tot AR33
Moet het een heel eind goedkomen.
Nee, het zijn de verkopen van:quote:Op zaterdag 18 januari 2014 14:57 schreef qu63 het volgende:
[..]
Volgens mij zitten er in box 2 ook 50 verkochte boeken, en in box3 100, toch?
Sorry mensen. Helemaal mijn fout. De moeheid slaat toe na 6 uur met deze sheet bezig te zijn.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 15:07 schreef Janneke141 het volgende:
De tranen springen in mijn ogen. Maar dat zal wel beroepsdeformatie zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |