Hmm, commercieel is niet echt een gelukkige term bedenk ik me nu. Die geldt voornamelijk voor Guevara inderdaad. Neemt niet weg dat de populariteit van Mandela in het westen weinig tot niets heeft te maken met het persoon dan wel de politieke situatie in Zuid-Afrika (die al jaren echt belabberd is). In de jaren '90 kwam het voor de westerse democratieën ongelooflijk goed uit om zich te associeren met die nobele Nelson die ging voor verzoening na zijn jarenlange opsluiting in plaats van een gewelddadige vergelding. Vervolgens werd ie voor werkelijk alles bewierookt in het westen, omdat het nodig was om het belang van onze (=EU en VS) 'liberale democratieën' te verdedigen nu de SU als angstbeeld was weggevallen. Daarmee is hij ook in de populaire cultuur een product geworden van de 'strijd voor je idealen'-flauwekul. Dat is mijn punt. Die massahysterie nu heeft echt geen fuck te maken met zijn rol voor Zuid-Afrika, maar alles met een paar concepten rondom individuele vrijheid en democratie waar we hier allemaal zo op geilen in ieder segment van onze maatschappij, tenminste als het goed uitkomt.
Ik kan me overigens niet aan de indruk onttrekken dat ik iets te veel in Foucault en Nietzsche heb gezeten voor mijn MA de laatste weken. Ben benieuwd hoe ik over een half jaartje naar deze gal van mezelf kijk.