volgens mij hebben we daar zelfs ooit eens een verdwaalde tropische storm gezien die bij het Portugal aan land kwam.quote:
Dat vond ik ook. Tot 28 oktober. Alleen thuis, in een oude boerderij met veel hoge bomen er omheen. Ik ben voor het eerst in mijn leven bang geweest tijdens een storm. Veel bomen om, geen water (wortels van bomen verderop hadden leidingen vernield) gat in mijn dakquote:Op dinsdag 3 december 2013 20:33 schreef MaIena het volgende:
[..]
Storm is geweldig. De gierende kracht van de natuur voor je ogen, niets is zo mooi. En de verfrissende lucht, na de storm. Beter dan onweer, beter dan sneeuw, beter dan een zonnige dag in Mei.
Leuk is het ook niet, maar wel de moeite waard om mee te maken. Als je hier met windkracht 10 op de dijk staat, dan kan je elkaar niet eens verstaan door het geluid van de wind.quote:Op dinsdag 3 december 2013 20:52 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dat vind ik dus écht niet leuk. Ik was eens in Den Helder, met windkracht 7 en ik vond toen het al doodeng op die dijk, dacht ieder moment in zee te kunnen belanden.
Ik ben als binnenlander niks gewend, qua wind...
Die 17 juli 2004, die in dit topic genoemd werd kan ik me ook nog wel herinneren. We maakte ons zorgeloos klaar voor ene barbecue in de tuin onder de partytent. Zie ik opeens aan de hemel vage blauwe lijnen en alles. Dus ik zo... 'eh, volgens mij kunnen we beter naar binnen, ik heb zoiets weleens op Discovery gezien'. Maar zag er ver weg uit, niemand trok zich wat aan. En toen was het snel voorbij met de pret, toen die rolwolk overkwam.quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:52 schreef kissaa het volgende:
[..]
Dat vond ik ook. Tot 28 oktober. Alleen thuis, in een oude boerderij met veel hoge bomen er omheen. Ik ben voor het eerst in mijn leven bang geweest tijdens een storm. Veel bomen om, geen water (wortels van bomen verderop hadden leidingen vernield) gat in mijn dak
Het Azorenhoog is een semi-permanent hoge luchtdrukgebied. Je zult niet vaak zien dat daar een lagedrukgebied met systeem ontwikkelt. Tenminste, kan me de keren niet goed heugen. Net als dat je niet zo vaak een Europese druk over de 1045hPa ziet ofzo.quote:
Zo dat zijn aardige hoeveel heden , dat is in de pluim vooralsnog niet terug te zienquote:Op dinsdag 3 december 2013 21:58 schreef -CRASH- het volgende:
Meeste neerslag in Noord gedeelte Nederland t/m zondag
[ afbeelding ]
https://www.facebook.com/pages/Winter-2013-2014/518024964892615
Ook niet van de lage temperaturen.quote:Op dinsdag 3 december 2013 21:40 schreef michiel_merk het volgende:
de pluim
[ afbeelding ]
blijft niks meer over van de neerslag voor vrijdag
die 17 juli zaten we er bovenop in dit topic. Buienradar.nl bestond nog niet! Maar via blikseminslagen.com zagen we iets angstaanjagends aankomen... echt zeer indrukwekkend toen dat onweerquote:Op dinsdag 3 december 2013 21:59 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Die 17 juli 2004, die in dit topic genoemd werd kan ik me ook nog wel herinneren. We maakte ons zorgeloos klaar voor ene barbecue in de tuin onder de partytent. Zie ik opeens aan de hemel vage blauwe lijnen en alles. Dus ik zo... 'eh, volgens mij kunnen we beter naar binnen, ik heb zoiets weleens op Discovery gezien'. Maar zag er ver weg uit, niemand trok zich wat aan. En toen was het snel voorbij met de pret, toen die rolwolk overkwam.Die partytent haha. Wel mooi.
Goed oppassen in ieder geval. Je hoort altijd weer dat mensen onder een gevelde boom geraken. Altijd alert blijven; klaar om aan de kant te springen bij zulk weer. En gordijnen dicht, voor als je ramen stukgaan. Helpt natuurlijk niet veel als er een boom op je dak valt, maar de kleine dingetjes.
Eerder vanavond zag de kaart van vrijdag er nog anders uit.quote:Op dinsdag 3 december 2013 22:14 schreef Kowloon het volgende:
Het hoog op de oceaan ligt nu wel beduidend beter voor een flinke storm dan 28 oktober. Ook meer langgerekt van vorm. Aan de positie van het laag moet nog wel geschaafd gaan worden.
Een van de vele vakken tijdens m'n opleiding geweest.quote:Op dinsdag 3 december 2013 22:20 schreef Adrie072 het volgende:
Snap het enigzins, mooi dat je dat zo volgt.
Moeder natuur.quote:Op dinsdag 3 december 2013 22:14 schreef Againzender het volgende:
[..]
die 17 juli zaten we er bovenop in dit topic. Buienradar.nl bestond nog niet! Maar via blikseminslagen.com zagen we iets angstaanjagends aankomen... echt zeer indrukwekkend toen dat onweer
Het mag nog wel wat zuidelijker allemaal. Zou mooi zijn als het vasteland van NL nog beter in het stormveld komt te liggen. Gewoon via de Duitse Bocht.quote:Op dinsdag 3 december 2013 22:20 schreef shiznuts het volgende:
Eerder vanavond zag de kaart van vrijdag er nog anders uit.
Wie weet hoe de prognoses nog bijgesteld worden.Nu ligt het systeem opeens zuidelijker dan dat het getekend was (met een langere occlusiestaart naar de kern van het lagedruk).
Vorige keer zaten er ook een stuk of vier troggen achter elkaar. BAM BAM BAM.
Denk dat het nu wel sneller gepasseerd is.
Zit trouwens niet graag in Denemarken denk ik.
Vorige keer 1 boom omgevallen in heel Het dorp, verder geen stormschade. Wij kunnen Nog wel wat hebbenquote:
Ja, vind ik ook. Vorige keer was wel grappig, maar zeker geen historische storm op het vasteland.quote:Op dinsdag 3 december 2013 22:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Vorige keer 1 boom omgevallen in heel Het dorp, verder geen stormschade. Wij kunnen Nog wel wat hebben
Ik heb ook in België op vakantie weleens een windhoos gezien. Veel puin door de lucht. Zulke dingen die het weer vertoont maakt toch wel indruk. Of jaaaaren geleden, was ik op een speelveldje aan het voetballen, opeens een luider wordend kabaal, alsof er met een mitrailleur geschoten werd, ik snel van het veld af, proberen te achterhalen waar de fuck dat vandaan komt. Ren ik naar het dichtsbijzijnde huis. Begint het plots megahard te regenen... te hagelen. Niet normaal wat een kabaal. Wel was ik blij dat het maar 'regen' was.quote:Op dinsdag 3 december 2013 22:44 schreef Nattekat het volgende:
Tja... er is wel een dikke boom hier die een tweede storm niet gaat overleven. Gelukkig valt ie in een vijvertje
Tof naleesmateriaal.quote:Op dinsdag 3 december 2013 22:46 schreef Againzender het volgende:
WKN / De atmosfeer staat op ontploffen #035
quote:Op dinsdag 3 december 2013 23:04 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Ik heb ook in België op vakantie weleens een windhoos gezien. Veel puin door de lucht. Zulke dingen die het weer vertoont maakt toch wel indruk. Of jaaaaren geleden, was ik op een speelveldje aan het voetballen, opeens een luider wordend kabaal, alsof er met een mitrailleur geschoten werd, ik snel van het veld af, proberen te achterhalen waar de fuck dat vandaan komt. Ren ik naar het dichtsbijzijnde huis. Begint het plots megahard te regenen... te hagelen. Niet normaal wat een kabaal. Wel was ik blij dat het maar 'regen' was.
Maar zulke echte voorstellingen maak je ook maar eens in de zoveel paar jaar mee. Maar is altijd wel weer imposant.
[..]
Tof naleesmateriaal.Er maar ff m'n harddrives op nagekeken. Zowaar wat gevonden!
[ afbeelding ]
Seconde later... [ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
gaafquote:Op dinsdag 3 december 2013 23:04 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Ik heb ook in België op vakantie weleens een windhoos gezien. Veel puin door de lucht. Zulke dingen die het weer vertoont maakt toch wel indruk. Of jaaaaren geleden, was ik op een speelveldje aan het voetballen, opeens een luider wordend kabaal, alsof er met een mitrailleur geschoten werd, ik snel van het veld af, proberen te achterhalen waar de fuck dat vandaan komt. Ren ik naar het dichtsbijzijnde huis. Begint het plots megahard te regenen... te hagelen. Niet normaal wat een kabaal. Wel was ik blij dat het maar 'regen' was.
Maar zulke echte voorstellingen maak je ook maar eens in de zoveel paar jaar mee. Maar is altijd wel weer imposant.
[..]
Tof naleesmateriaal.Er maar ff m'n harddrives op nagekeken. Zowaar wat gevonden!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Eens in de zoveel jaar.... beetje ondeschatquote:Op dinsdag 3 december 2013 23:04 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Nou ja, voor mij dan. Schijnbaar bevind ik me dan niet vaak genoeg in zulke weersomstandigheden of ik ben niet snel genoeg onder de indruk; kan ook.quote:Op dinsdag 3 december 2013 23:21 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Eens in de zoveel jaar.... beetje ondeschat
9/11 momentjequote:Op dinsdag 3 december 2013 23:23 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Nou ja, voor mij dan. Schijnbaar bevind ik me dan niet vaak genoeg in zulke weersomstandigheden of ik ben niet snel genoeg onder de indruk; kan ook.Je weet wel, zo'n 9/11 momentje dat impact maakte (dit keer echt no pun intended), dat je veel details nog weet, van waar je met wie was e.d. .
quote:Op woensdag 4 december 2013 00:02 schreef alors het volgende:
godverdomme weer zo'n kanjerstorm, wel genoeg omgewaaid hier, donder nou eens op met die gekkigheid.
Niet zeuren. Een pittige bries hoort er bij in de herfst en winter.quote:Op woensdag 4 december 2013 00:05 schreef Pandaplint het volgende:
Het Noorden mag deze keer wel wat minder krijgen. Was toch niet zo tof de vorige keer
Niet rondvliegende dakpannen, kapotte schuren, omgevallen bomen en meer van dat soort ellende. Het ging echt goed tekeer hier in het Noordenquote:Op woensdag 4 december 2013 00:18 schreef Kowloon het volgende:
[..]
[..]
Niet zeuren. Een pittige bries hoort er bij in de herfst en winter.
Toch zijn dat zaken die gewoon bij het Nederlandse klimaat horen. De afgelopen 110 jaar zijn er 60 (zeer) zware stormen voorgekomen (uurgemiddelde), dus ongeveer eens in de twee jaar is er gewoon sprake van een storm die op grote schaal dakpannen van het dak blaast, bomen doet omvallen, schuren stuk blaast en doden veroorzaakt. Het is niet anders.quote:Op woensdag 4 december 2013 00:21 schreef Pandaplint het volgende:
Niet rondvliegende dakpannen, kapotte schuren, omgevallen bomen en meer van dat soort ellende. Het ging echt goed tekeer hier in het Noorden
Precies, kom maar door met die wind.quote:Op woensdag 4 december 2013 00:25 schreef minthy het volgende:
Die ellende hoeft van mij ook niet maar een toffe storm is nooit weg
Gisteren gingen er ook mensen dood heb ik gehoord.quote:
1,78 mensen per seconde ja.quote:Op woensdag 4 december 2013 02:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Gisteren gingen er ook mensen dood heb ik gehoord.
Ik verwacht vandaag ook doden.quote:Op woensdag 4 december 2013 02:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Gisteren gingen er ook mensen dood heb ik gehoord.
Een storm zoals 28 oktober komt niet vaak voor en zeker niet 2 keer per jaar. Windkracht 10 wel..maar windkracht 11 niet!quote:Op woensdag 4 december 2013 00:29 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Toch zijn dat zaken die gewoon bij het Nederlandse klimaat horen. De afgelopen 110 jaar zijn er 60 (zeer) zware stormen voorgekomen (uurgemiddelde), dus ongeveer eens in de twee jaar is er gewoon sprake van een storm die op grote schaal dakpannen van het dak blaast, bomen doet omvallen, schuren stuk blaast en doden veroorzaakt. Het is niet anders.
daar waar de storm minder word op de gfs kaarten, word het op de hirlam heftigerquote:Op woensdag 4 december 2013 07:35 schreef aloa het volgende:
Hirlam komt ook met windkracht 11.
Weeralarm?
[ afbeelding ]
Beetje te vroeg nog voor een weeralarm.quote:Op woensdag 4 december 2013 07:35 schreef aloa het volgende:
Hirlam komt ook met windkracht 11.
Weeralarm?
[ afbeelding ]
Zo ging het 28 oktober ook. KNMI gebruikt vooral Hirlam.quote:Op woensdag 4 december 2013 07:44 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
daar waar de storm minder word op de gfs kaarten, word het op de hirlam heftiger![]()
laatst genoemde model is toch wat beter als het gaat om korte termijn verwachtingen ?
Ja dat is ook zo, dat zal morgenmiddag wel komen als de dakpannen al van het huis vliegen.quote:Op woensdag 4 december 2013 07:47 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Beetje te vroeg nog voor een weeralarm.
Het vasteland had helemaal geen windkracht 11. Op de Wadden ging het wel extreem hard, maar dat is maar een minuscuul gebied van Nederland. Ook het Hirlam kaartje dat je post komt voor het vasteland enkel met windkracht 10. Verder is er natuurlijk sprake van een gemiddelde, klimaat gaat altijd over een periode van 30 jaar en langer.quote:Op woensdag 4 december 2013 07:32 schreef aloa het volgende:
[..]
Een storm zoals 28 oktober komt niet vaak voor en zeker niet 2 keer per jaar. Windkracht 10 wel..maar windkracht 11 niet!
Die storm staat in de lijst als zeer zware storm. De eerste sinds 1990.quote:Op woensdag 4 december 2013 09:13 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het vasteland had helemaal geen windkracht 11. Op de Wadden ging het wel extreem hard, maar dat is maar een minuscuul gebied van Nederland.
Gemeten op station Vlieland ja, precies het punt wat ik maak. De storm van 1990 is trouwens volstrekt onvergelijkbaar met die van 28 oktober. In 1990 is zelfs windkracht 10 in De Bilt gemeten, die van 28 oktober kwam niet verder dan windkracht 6-7.quote:Op woensdag 4 december 2013 09:20 schreef aloa het volgende:
[..]
Die storm staat in de lijst als zeer zware storm. De eerste sinds 1990.
http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/zwarestorm.html
quote:Op woensdag 4 december 2013 09:27 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Gemeten op station Vlieland ja, precies het punt wat ik maak. De storm van 1990 is trouwens volstrekt onvergelijkbaar met die van 28 oktober. In 1990 is zelfs windkracht 10 in De Bilt gemeten, die van 28 oktober kwam niet verder dan windkracht 6-7.
Hoe kom je daar nou weer bijquote:Op woensdag 4 december 2013 09:06 schreef Elan het volgende:
Wind komt donderdag uit ZW en niet NW dus vooralsnog lijkt er voor de waterwerken geen dreiging te bestaan.
Best jammer, altijd indrukwekkend als die Deltawerken eindelijk weer eens op slot mogen
quote:Op woensdag 4 december 2013 09:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou weer bij
Aan het begin van de dag wel ZW maar zodra de storm krachtig wordt krijgen we een NW-er.
Luigi is doodquote:Op woensdag 4 december 2013 10:39 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik moet altijd aan Pietje Paniek denken in dit topic.
Ik kijk wel uit hoorquote:
Ik ookquote:Op woensdag 4 december 2013 10:55 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Hm, op dit plaatje woon ik ineens wel in het paarse gebied.
Hmm ik ben blij dat ik rond 6 uur al thuis ben vanuit mijn werk morgen. Ben ik het ergste nog voor.quote:Op woensdag 4 december 2013 10:58 schreef SpeedyGJ het volgende:
Windstoten van 140/150km/h in het waddengebied zal me niks verbazen.
Ook landinwaarts kan het tot 120km/h komen wat uiteraard behoorlijk pittig is.
Niet gek van opkijken als dit gebeurd of dat er lokaal hoger dan 152km/h voor komt want we krijgen wel te maken met buien. Spannend!
Begin de middag begint de storm, rond namiddag avond wordt het hoogste punt verwacht.quote:Op woensdag 4 december 2013 11:00 schreef MaLo het volgende:
Hoelaat wordt het hoogtepunt van de storm dan verwacht? Ik zal er vast overheen gelezen hebben
In de middag.quote:Op woensdag 4 december 2013 11:00 schreef MaLo het volgende:
Hoelaat wordt het hoogtepunt van de storm dan verwacht? Ik zal er vast overheen gelezen hebben
wie niet?quote:Op woensdag 4 december 2013 10:55 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Hm, op dit plaatje woon ik ineens wel in het paarse gebied.
Geen idee. Ik heb vernomen dat de storm reist met de NSquote:Op woensdag 4 december 2013 11:00 schreef MaLo het volgende:
Ow, dus als ik om 4 uur 's middags van mijn werk naar huis rij (waai) lijkt dat qua "planning" niet de meest handige tijdquote:Op woensdag 4 december 2013 11:05 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Begin de middag begint de storm, rond namiddag avond wordt het hoogste punt verwacht.
Eergisteren was dit nog eind de avond begin de nacht dus het loopt allemaal wat eerder.
Vooral de wadden en noordelijk deel van het land kan tot 8 uren door storm
Zit dik in dat je problemen gaat tegenkomen op de wegquote:Op woensdag 4 december 2013 11:06 schreef MaLo het volgende:
[..]
Ow, dus als ik om 4 uur 's middags van mijn werk naar huis rij (waai) lijkt dat qua "planning" niet de meest handige tijd
Dat zijn de windstoten, niet de windkrachtquote:
Dat snap ikquote:Op woensdag 4 december 2013 11:08 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dat zijn de windstoten, niet de windkracht
Als dat windkracht zou zijn dan weet ik niet of ik hier wel wil wezenquote:Op woensdag 4 december 2013 11:08 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dat zijn de windstoten, niet de windkracht
quote:Op woensdag 4 december 2013 09:54 schreef Elan het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik citeer Helga: "Waarschijnlijk een Zuidwester tot Wester storm aan zee"
Weeronline
[ afbeelding ]
Piek is dus Zuidwest.
Landinwaarts valt het sowieso wel mee allemaal vooralnsog.
Vanochtend liet dat plaatje met de vooruitzichten van het RTL Weer zelfs windkracht 10 zien.quote:Op woensdag 4 december 2013 09:54 schreef Elan het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik citeer Helga: "Waarschijnlijk een Zuidwester tot Wester storm aan zee"
Weeronline
[ afbeelding ]
Piek is dus Zuidwest.
Landinwaarts valt het sowieso wel mee allemaal vooralnsog.
Dan hebben we ook nog dikke kans dat de storm ons gewoon overslaatquote:Op woensdag 4 december 2013 11:06 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Geen idee. Ik heb vernomen dat de storm reist met de NS
Ergens hoop ik daar wel op, geen zin in om weer schade te hebbenquote:Op woensdag 4 december 2013 11:49 schreef MaLo het volgende:
[..]
Dan hebben we ook nog dikke kans dat de storm ons gewoon overslaat
Nou ja, we zien het morgen wel, denk dat ik toch maar wel vast een andere (zwaardere) auto charter ipv mijn koekblikje.
quote:Vanaf donderdagochtend komen er zware windstoten voor tussen 75 en 100 km/uur, tijdens de tweede helft van de middag en de eerste helft van de avond zeer zware windstoten tussen 100 en 130 km/uur.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |