daar waar de storm minder word op de gfs kaarten, word het op de hirlam heftigerquote:Op woensdag 4 december 2013 07:35 schreef aloa het volgende:
Hirlam komt ook met windkracht 11.
Weeralarm?
[ afbeelding ]
Beetje te vroeg nog voor een weeralarm.quote:Op woensdag 4 december 2013 07:35 schreef aloa het volgende:
Hirlam komt ook met windkracht 11.
Weeralarm?
[ afbeelding ]
Zo ging het 28 oktober ook. KNMI gebruikt vooral Hirlam.quote:Op woensdag 4 december 2013 07:44 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
daar waar de storm minder word op de gfs kaarten, word het op de hirlam heftiger![]()
laatst genoemde model is toch wat beter als het gaat om korte termijn verwachtingen ?
Ja dat is ook zo, dat zal morgenmiddag wel komen als de dakpannen al van het huis vliegen.quote:Op woensdag 4 december 2013 07:47 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Beetje te vroeg nog voor een weeralarm.
Het vasteland had helemaal geen windkracht 11. Op de Wadden ging het wel extreem hard, maar dat is maar een minuscuul gebied van Nederland. Ook het Hirlam kaartje dat je post komt voor het vasteland enkel met windkracht 10. Verder is er natuurlijk sprake van een gemiddelde, klimaat gaat altijd over een periode van 30 jaar en langer.quote:Op woensdag 4 december 2013 07:32 schreef aloa het volgende:
[..]
Een storm zoals 28 oktober komt niet vaak voor en zeker niet 2 keer per jaar. Windkracht 10 wel..maar windkracht 11 niet!
Die storm staat in de lijst als zeer zware storm. De eerste sinds 1990.quote:Op woensdag 4 december 2013 09:13 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het vasteland had helemaal geen windkracht 11. Op de Wadden ging het wel extreem hard, maar dat is maar een minuscuul gebied van Nederland.
Gemeten op station Vlieland ja, precies het punt wat ik maak. De storm van 1990 is trouwens volstrekt onvergelijkbaar met die van 28 oktober. In 1990 is zelfs windkracht 10 in De Bilt gemeten, die van 28 oktober kwam niet verder dan windkracht 6-7.quote:Op woensdag 4 december 2013 09:20 schreef aloa het volgende:
[..]
Die storm staat in de lijst als zeer zware storm. De eerste sinds 1990.
http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/zwarestorm.html
quote:Op woensdag 4 december 2013 09:27 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Gemeten op station Vlieland ja, precies het punt wat ik maak. De storm van 1990 is trouwens volstrekt onvergelijkbaar met die van 28 oktober. In 1990 is zelfs windkracht 10 in De Bilt gemeten, die van 28 oktober kwam niet verder dan windkracht 6-7.
Hoe kom je daar nou weer bijquote:Op woensdag 4 december 2013 09:06 schreef Elan het volgende:
Wind komt donderdag uit ZW en niet NW dus vooralsnog lijkt er voor de waterwerken geen dreiging te bestaan.
Best jammer, altijd indrukwekkend als die Deltawerken eindelijk weer eens op slot mogen
quote:Op woensdag 4 december 2013 09:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou weer bij
Aan het begin van de dag wel ZW maar zodra de storm krachtig wordt krijgen we een NW-er.
Luigi is doodquote:Op woensdag 4 december 2013 10:39 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik moet altijd aan Pietje Paniek denken in dit topic.
Ik kijk wel uit hoorquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |