Ik ben een kiwi. Ik heb geen problemen.quote:Op woensdag 27 november 2013 22:29 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dan is het een gevolg van jouw opvatting en niet van het stelen, vandaar dat jij dan ook in de problemen komt.
Ik verwoord de dingen prima.quote:Op woensdag 27 november 2013 22:33 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
[..]
Als het je om de juridische aspecten gaat moet je het correct verwoorden. Ik ontken niet dat mishandeling verboden is. je zei "Oorzaak en gevolg gaat niet op, diefstal is geen reden om te mishandelen." en daar ben ik het niet mee eens. Dat hij een klap kreeg is een direct gevolg van zijn eigen daden, en in mijn optiek is diefstal voor velen een prima reden om een klap uit te delen. Dat het in een rechtsstaat als verkeerd gezien om eigen rechter te spelen staat buiten kijf, maar het is natuurlijk ook wel een soort bedrijfsrisico voor de dief wanneer hij/zij dingen gaat stelen, wees even realistisch.
Ik verwarde je even met wespensteek.quote:Op woensdag 27 november 2013 22:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik verwoord de dingen prima.
Jij quote iemand anders en ik reageerde daar weer op.
Dat is gewoon larie. Het is geen "bedrijfsrisico" als anderen zich niet aan de wet houden.quote:Op woensdag 27 november 2013 22:33 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
[..]
Als het je om de juridische aspecten gaat moet je het correct verwoorden. Ik ontken niet dat mishandeling verboden is. je zei "Oorzaak en gevolg gaat niet op, diefstal is geen reden om te mishandelen." en daar ben ik het niet mee eens. Dat hij een klap kreeg is een direct gevolg van zijn eigen daden, en in mijn optiek is diefstal voor velen een prima reden om een klap uit te delen. Dat het in een rechtsstaat als verkeerd gezien om eigen rechter te spelen staat buiten kijf, maar het is natuurlijk ook wel een soort bedrijfsrisico voor de dief wanneer hij/zij dingen gaat stelen, wees even realistisch.
Simpel gevalletje mijn en dijn. Het is bepaald geen verrassing dat iemand niet wil dat zijn spullen gestolen worden. De eigenaar zou zichzelf daar wel eens fysiek tegen kunnen willen verzetten, en dat weet je als dief ook van te voren. Ik ben het met je eens dat iedereen zich aan de wet moet houden, maar realistisch gezien is de kans vrij groot dat iemand uit emotie, boosheid, een tik uitdeelt. Wettelijk niet goed inderdaad, maar wel begrijpelijk, en een risico dat je als dief neemt. Het is overigens een risico dat vrij eenvoudig te voorkomen is door niet te stelen, dus heb ik weinig sympathie voor TS.quote:Op woensdag 27 november 2013 22:43 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat is gewoon larie. Het is geen "bedrijfsrisico" als anderen zich niet aan de wet houden.
Als je een winkel begint weet je ook dat diefstal een beroepsrisico is dus moet de winkelier helemaal niet zeuren dat hoort er gewoon bij.quote:Op woensdag 27 november 2013 22:49 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
[..]
Simpel gevalletje mijn en dijn. Het is bepaald geen verrassing dat iemand niet wil dat zijn spullen gestolen worden. De eigenaar zou zichzelf daar wel eens fysiek tegen kunnen willen verzetten, en dat weet je als dief ook van te voren. Ik ben het met je eens dat iedereen zich aan de wet moet houden, maar realistisch gezien is de kans vrij groot dat iemand uit emotie, boosheid, een tik uitdeelt. Wettelijk niet goed inderdaad, maar wel begrijpelijk, en een risico dat je als dief neemt. Het is overigens eenvoudig te voorkomen door niet te stelen, dus heb ik weinig sympathie voor TS.
Tenzij jij diefstal ziet als iets dat maatschappelijk acceptabel is, is dat een nogal stomme vergelijking.quote:Op woensdag 27 november 2013 22:50 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als je een winkel begint weet je ook dat diefstal een beroepsrisico is dus moet de winkelier helemaal niet zeuren dat hoort er gewoon bij.
Jij ziet mishandeling toch ook als maatschappelijk acceptabel.quote:Op woensdag 27 november 2013 22:54 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
[..]
Tenzij jij diefstal ziet als iets dat maatschappelijk acceptabel is, is dat een nogal stomme vergelijking.
Het is natuurlijk wel een ondernemersrisicoquote:Op woensdag 27 november 2013 22:54 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
[..]
Tenzij jij diefstal ziet als iets dat maatschappelijk acceptabel is, is dat een nogal stomme vergelijking.
Nee, ik zie het mishandelen van een dief in de context van bescherming van je eigendommen of die van je werkgever als maatschappelijk acceptabel. Dat is wel een belangrijke nuance.quote:Op woensdag 27 november 2013 22:55 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Jij ziet mishandeling toch ook als maatschappelijk acceptabel.
Ach maar hier gaat het over achteraf klappen uitdelen (als we TS mogen geloven) dus daar zit het misverstand. De goederen waren immers niet (meer) in gevaar.quote:Op woensdag 27 november 2013 22:57 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
ik zie het mishandelen van een dief in de context van bescherming van je eigendommen
Ja, de verklaring van TS lijkt me heel betrouwbaar... *kuch* Maar stel dat we daar wel vanuit gaan: ze was de winkel nog niet uit, maar het was haar bedoeling om die spullen te jatten. Het zat al in de tas, en de enige reden dat ze niet zonder betalen de winkel uit is gelopen met die spullen is omdat ze door de beveiliging werd tegengehouden. De goederen waren daarmee niet meer in gevaar, maar ik zie dat als een corrigerende tik in het kader van preventie. TS denkt de volgende keer wel twee keer na voor ze in die winkel weer iets probeert te jatten.quote:Op woensdag 27 november 2013 23:01 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ach maar hier gaat het over achteraf klappen uitdelen (als we TS mogen geloven) dus daar zit het misverstand. De goederen waren immers niet (meer) in gevaar.
Dus dat mag wel en zou volgens jou acceptabel zijn. Met andere woorden iedereen mag zijn eigen normen bedenken en dat zien als gerechtvaardigd gedrag. Diefstal mag best als je vindt dat de winkel te duur is, dan is diefstal dus bedrijfsrisico van de winkelier.quote:Op woensdag 27 november 2013 23:07 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
De goederen waren daarmee niet meer in gevaar, maar ik zie dat als een corrigerende tik in het kader van preventie.
Och, ik zou er geen problemen mee hebben als een winkelier zegt dat je kan kiezen tussen aangegeven worden of een corrigerende tik krijgenquote:Op woensdag 27 november 2013 23:10 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dus dat mag wel en zou volgens jou acceptabel zijn. Met andere woorden iedereen mag zijn eigen normen bedenken en dat zien als gerechtvaardigd gedrag. Diefstal mag best als je vindt dat de winkel te duur is, dan is diefstal dus bedrijfsrisico van de winkelier.
Tsja, dat is nou net het gedeelte van het verhaal van TS dat errug vaag blijft.quote:Op woensdag 27 november 2013 22:52 schreef hugecooll het volgende:
En natuurlijk is er wel een causaal verband tussen de winkeldiefstal en de tik tegen d'r harses
Ach, met de schade valt het iig wel meequote:Op woensdag 27 november 2013 23:19 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Tsja, dat is nou net het gedeelte van het verhaal van TS dat errug vaag blijft.
Het is duidelijk dat TS op heterdaad is betrapt op (een poging tot) diefstal. Nou heb ik de beveiliging in winkels wel vaker verdachte mensen zien staande houden en ze netjes zien verzoeken om eens 'eventjes mee te komen', maar nóóit heb ik daarbij waargenomen dat een beveiliger zomaar spontaan begon in te beuken op iemand die verdacht werd van diefstal. Misschien heb ik geluk gehad dat ik dat nooit heb waargenomen en gebeurt het in voorkomende gevallen wel degelijk...
Ik kan me dus niet aan de indruk onttrekken dat er een nogal relevant gedeelte van het verhaal van TS ontbreekt. Zoals r_one al heeft aangegeven, bij verzet is proportioneel geweld gewoon toegestaan.
De vraag is dus of 1) "het grijpen in de tas" om de gejatte spullen weer terug te leggen () kan worden opgevat als 'verzet', en 2) of het gebruikte 'geweld' inderdaad proportioneel was.
Nee. Je hoeft mijn mening niet te delen hoor, en we kunnen er prettig over discussiëren, maar ga s.v.p. niet mijn woorden verdraaien. We hebben het niet over het goedkeuren van diefstal. Ik heb al gezegd dat ik het met je eens ben dat het wettelijk onjuist is om het recht in eigen handen te nemen. Diefstal mag niet. Mishandeling mag niet. Simpel, dat is zwart en wit.quote:Op woensdag 27 november 2013 23:10 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dus dat mag wel en zou volgens jou acceptabel zijn. Met andere woorden iedereen mag zijn eigen normen bedenken en dat zien als gerechtvaardigd gedrag. Diefstal mag best als je vindt dat de winkel te duur is, dan is diefstal dus bedrijfsrisico van de winkelier.
Prima verklaring om de klap te rechtvaardigen.quote:Op woensdag 27 november 2013 23:59 schreef Treinhomo het volgende:
Beveiliger betrapt winkeldievegge op heterdaad.
Beveiliger ziet voornoemde dievegge een greep doen in haar handtas.
Beveiliger heeft niet zoveel trek in een vuile naald/scherp mes in z'n donder.
Beveiliger geeft dievegge een preventieve beuk op heur muil.
Achteraf geheel onterecht, maar in het heetst van de strijd wellicht te billijken.
preciesquote:Op woensdag 27 november 2013 22:25 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Oorzaak en gevolg gaat niet op, diefstal is geen reden om te mishandelen.
nee hoor is gisteren al over gepraat bij politie en begin aangiftequote:Op woensdag 27 november 2013 22:48 schreef hugecooll het volgende:
Maar goed. Vandaag zat je dus bij de pliesie en heb je er niks van gezegd (en vonden zij je er blijkbaar niet verfomfaaid genoeg uitzien om ernaar te vragen) en morgen is het AU AU WEET JE NOG DAT IK GISTEREN WERD OPGEPAKT VOOR WINKELDIEFSTAL??? NOU TOEN HEEFT DIE MAN MIJ MISHANDELD
Ze zien je al aankomen
omdat t iedereen kan overkomenquote:Op donderdag 28 november 2013 07:24 schreef cerror het volgende:
Waarom gaan mensen hier serieus op in?
Obvious kloon is obvious.
Daar gaan we weer een racist lees topic meneertjequote:Op woensdag 27 november 2013 23:02 schreef Xummon het volgende:
Ja het mag, ze mogen je nu ook opmde boot terug zetten naar je apenlandje waar je weer een hutje van stro mag gaan maken.
Nog steeds een KIWI gedachte wacht maar tot jij in een dergelijke situatie komt dat piep je wel andersquote:Op woensdag 27 november 2013 23:07 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
[..]
Ja, de verklaring van TS lijkt me heel betrouwbaar... *kuch* Maar stel dat we daar wel vanuit gaan: ze was de winkel nog niet uit, maar het was haar bedoeling om die spullen te jatten. Het zat al in de tas, en de enige reden dat ze niet zonder betalen de winkel uit is gelopen met die spullen is omdat ze door de beveiliging werd tegengehouden. De goederen waren daarmee niet meer in gevaar, maar ik zie dat als een corrigerende tik in het kader van preventie. TS denkt de volgende keer wel twee keer na voor ze in die winkel weer iets probeert te jatten.
Je hebt gelijk hoor, dat mag natuurlijk helemaal nietmaar het werkt wel.
waarschijnlijk mis je de kern elke keer van dit verhaalquote:Op woensdag 27 november 2013 23:24 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
[..]
Nee. Je hoeft mijn mening niet te delen hoor, en we kunnen er prettig over discussiëren, maar ga s.v.p. niet mijn woorden verdraaien. We hebben het niet over het goedkeuren van diefstal. Ik heb al gezegd dat ik het met je eens ben dat het wettelijk onjuist is om het recht in eigen handen te nemen. Diefstal mag niet. Mishandeling mag niet. Simpel, dat is zwart en wit.
Waar jij blijkbaar over valt is dat ik er geen moeite mee heb als een dief een klap krijgt, en daar draait het voor mij puur om de context.
Ik heb er geen moeite mee dat TS een klap heeft gekregen omdat TS als dief het initiatief neemt om de eigenaar van die spullen te benadelen. Als je echter een winkel opent heb je daar geen kwade bedoelingen mee, je wil gewoon spullen inkopen en weer verkopen, en daar wat winst op pakken zodat je brood op de plank hebt. Misschien heeft jouw moeder het je niet geleerd, maar je blijft met je poten van andermans spullen af. Doe je dat niet, dan is enige buitengerechtelijke vergelding, hoewel verboden, m.i. niet onbegrijpelijk. Jij denkt daar duidelijk anders over, prima. Ga vooral door met dieven knuffelen, verwacht alleen geen begrip daarvoor van mij.
geloof me ik verdraai de feiten niet!quote:Op woensdag 27 november 2013 23:01 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ach maar hier gaat het over achteraf klappen uitdelen (als we TS mogen geloven) dus daar zit het misverstand. De goederen waren immers niet (meer) in gevaar.
Is wel zo gebeurd terwijl ik meeliep haalde ik het uit de tas om t terug te leggen toen sloeg het om kreeg een stoot van zijn elleboog op mijn lijf en een slag in mijn gezicht zo agressief dus geen verzetquote:Op woensdag 27 november 2013 23:19 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Tsja, dat is nou net het gedeelte van het verhaal van TS dat errug vaag blijft.
Het is duidelijk dat TS op heterdaad is betrapt op (een poging tot) diefstal. Nou heb ik de beveiliging in winkels wel vaker verdachte mensen zien staande houden en ze netjes zien verzoeken om eens 'eventjes mee te komen', maar nóóit heb ik daarbij waargenomen dat een beveiliger zomaar spontaan begon in te beuken op iemand die verdacht werd van diefstal. Misschien heb ik geluk gehad dat ik dat nooit heb waargenomen en gebeurt het in voorkomende gevallen wel degelijk...
Ik kan me dus niet aan de indruk onttrekken dat er een nogal relevant gedeelte van het verhaal van TS ontbreekt. Zoals r_one al heeft aangegeven, bij verzet is proportioneel geweld gewoon toegestaan.
De vraag is dus of 1) "het grijpen in de tas" om de gejatte spullen weer terug te leggen () kan worden opgevat als 'verzet', en 2) of het gebruikte 'geweld' inderdaad proportioneel was.
je zin klopt niet liet nl weten dast ik het eruithaaldequote:Op donderdag 28 november 2013 00:41 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
[..]
Prima verklaring om de klap te rechtvaardigen.
Nogmaals, hij weet niet waarom je een greep in je tas doet.quote:Op donderdag 28 november 2013 07:35 schreef jata het volgende:
[..]
Is wel zo gebeurd terwijl ik meeliep haalde ik het uit de tas om t terug te leggen toen sloeg het om kreeg een stoot van zijn elleboog op mijn lijf en een slag in mijn gezicht zo agressief dus geen verzet
Euhm, je bent een dief. De beveiliger moet je maar gewoon geloven?quote:Op donderdag 28 november 2013 07:37 schreef jata het volgende:
[..]
je zin klopt niet liet nl weten dast ik het eruithaalde
Beroepsrisicotje. Je bent gewoon tegen een deur aangelopen.quote:Op woensdag 27 november 2013 15:42 schreef jata het volgende:
Kom mensen we zijn niet allemaal engeltjes
jij kan niet lezen eerst lezen dan reactie Scorpiequote:Op donderdag 28 november 2013 07:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Beroepsrisicotje. Je bent gewoon tegen een deur aangelopen.
doe ik zekerquote:Op donderdag 28 november 2013 07:38 schreef Me_Wesley het volgende:
Dan doe je toch gewoon aangifte? Wat os het probleem?
Ik kom niet in een dergelijk situatie, want ik steel niets. Jij ging stelen, dus je kreeg klappen. Dat die simpele logica je te boven gaat was overigens inmiddels al wel duidelijk hoor.quote:Op donderdag 28 november 2013 07:28 schreef jata het volgende:
[..]
Nog steeds een KIWI gedachte wacht maar tot jij in een dergelijke situatie komt dat piep je wel anders
Iemand die al is aangehouden, meeloopt en verder kalm is, moet klappen krijgen?quote:Op donderdag 28 november 2013 11:02 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
[..]
Ik kom niet in een dergelijk situatie, want ik steel niets. Jij ging stelen, dus je kreeg klappen. Dat die simpele logica je te boven gaat was overigens inmiddels al wel duidelijk hoor.
Iemand die in haar tas gaat frommelen om er 'iets' uit te halen mag best klappen krijgen. Het is niet ondenkbaar dat ze een wapen bij heeft. Het was al duidelijk dat ze zich niet aan de regels hield, en in plaats van meewerken gaat ze dingen roepen en in haar tas graaien.quote:Op donderdag 28 november 2013 11:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Iemand die al is aangehouden, meeloopt en verder kalm is, moet klappen krijgen?
Die logica ontgaat mij even.
Het is wat anders als de dief in kwestie probeert te ontsnappen of zwaar tegenwerkt.
Dat is precies wat ik bedoel een de agent gaf dat toequote:Op donderdag 28 november 2013 11:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Iemand die al is aangehouden, meeloopt en verder kalm is, moet klappen krijgen?
Die logica ontgaat mij even.
Het is wat anders als de dief in kwestie probeert te ontsnappen of zwaar tegenwerkt.
kalm blijven jazeker piepen dat doet een muisquote:Op donderdag 28 november 2013 12:01 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Iemand die in haar tas gaat frommelen om er 'iets' uit te halen mag best klappen krijgen. Het is niet ondenkbaar dat ze een wapen bij heeft. Het was al duidelijk dat ze zich niet aan de regels hield, en in plaats van meewerken gaat ze dingen roepen en in haar tas graaien.
We weten niet of ze kalm was. Ze is een wijf, en die kunnen nogal piepen.
Als jij bent aangehouden, heb jij even helemaal niets te willen.quote:Op woensdag 27 november 2013 21:18 schreef jata het volgende:
[..]
Jazeker wel wilde alleen de spullen terugleggen terwijl ik meeliep deze beveiliger reageerde alsof ik hem iets aandeed!
Als het goed is, is een beveiliger erop getraind.quote:Op donderdag 28 november 2013 12:01 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Iemand die in haar tas gaat frommelen om er 'iets' uit te halen mag best klappen krijgen. Het is niet ondenkbaar dat ze een wapen bij heeft. Het was al duidelijk dat ze zich niet aan de regels hield, en in plaats van meewerken gaat ze dingen roepen en in haar tas graaien.
We weten niet of ze kalm was. Ze is een wijf, en die kunnen nogal piepen.
Jij snapt er niks van elke keer !quote:Op donderdag 28 november 2013 12:24 schreef r_one het volgende:
[..]
Als jij bent aangehouden, heb jij even helemaal niets te willen.
En daarom heeft hij haar dus een tik gegeven voordat het gevaarlijk kon worden.quote:Op donderdag 28 november 2013 12:26 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Als het goed is, is een beveiliger erop getraind.
Jij wilt volgens mij alleen horen dat je gelijk hebt en wilt steun maar je kunt beter proberen een oplossing voor jouw probleem te zoeken. Alleen die dingen er uit pikken die je bevallen kan je wel eens verder van huis brengen want samengevat zit je behoorlijk in de shit en als je dit voor het eerst hebt gedaan dan vind ik dat erg lullig voor je maar het is de realiteit.quote:
Kon gevaarlijk worden? Deze beveiliger is waarschijnlijk niet goed getraind wat mag en niet magquote:Op donderdag 28 november 2013 12:33 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
En daarom heeft hij haar dus een tik gegeven voordat het gevaarlijk kon worden.
Het lijkt mij duidelijk dat TS weinig heeft om op te staan want ze had gewoon nooit in haar tas moeten rommelen, ook niet om dingen te willen terugleggen/geven. Ze had gewoon moeten meelopen en wachten tot de politie er was.
Beste wespensteekquote:Op donderdag 28 november 2013 12:35 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Jij wilt volgens mij alleen horen dat je gelijk hebt en wilt steun maar je kunt beter proberen een oplossing voor jouw probleem te zoeken. Alleen die dingen er uit pikken die je bevallen kan je wel eens verder van huis brengen want samengevat zit je behoorlijk in de shit en als je dit voor het eerst hebt gedaan dan vind ik dat erg lullig voor je maar het is de realiteit.
Die beveiliger is waarschijnlijk wel goed getraind is eerder een redelijke verwachting want beveiligers worden goed getraind. Dat wil niet zeggen dat ze een verkeerde inschatting kunnen maken en soms ook dingen fout doen alleen daar blijkt maar weinig van in jouw verhaal behalve jouw bewering.quote:Op donderdag 28 november 2013 12:35 schreef jata het volgende:
Deze beveiliger is waarschijnlijk niet goed getraind wat mag en niet mag
ps zit niet diep in de shit dat zit iemand anders straksquote:Op donderdag 28 november 2013 12:35 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Jij wilt volgens mij alleen horen dat je gelijk hebt en wilt steun maar je kunt beter proberen een oplossing voor jouw probleem te zoeken. Alleen die dingen er uit pikken die je bevallen kan je wel eens verder van huis brengen want samengevat zit je behoorlijk in de shit en als je dit voor het eerst hebt gedaan dan vind ik dat erg lullig voor je maar het is de realiteit.
We zullen t zienquote:Op donderdag 28 november 2013 12:37 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Die beveiliger is waarschijnlijk wel goed getraind is eerder een redelijke verwachting want beveiligers worden goed getraind. Dat wil niet zeggen dat ze een verkeerde inschatting kunnen maken en soms ook dingen fout doen alleen daar blijkt maar weinig van in jouw verhaal behalve jouw bewering.
Jij krijgt of hebt dus straks een aangifte wegens diefstal aan de broek en de winkel moet als gevolg van jouw aangifte meer kosten maken. Waarschijnlijk gaan ze die kosten weer op jou verhalen want de diefstal is immers het begin van alle ellende. Succes.quote:Op donderdag 28 november 2013 12:37 schreef jata het volgende:
[..]
ps zit niet diep in de shit dat zit iemand anders straks
Ik ben denk ik meer thuis in de materie dan jijquote:
Jij weet ook wel dat een beveiliger eigenlijk haast niets mag, fysiek worden mag hij/zij sowieso niet.quote:Op donderdag 28 november 2013 12:24 schreef r_one het volgende:
[..]
Als jij bent aangehouden, heb jij even helemaal niets te willen.
Jij weet ook wel dat "met een elleboog tegen het lichaam aankomen" en "met je hand een gezicht toucheren" geen fluit voorstelt.quote:Op donderdag 28 november 2013 12:51 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Jij weet ook wel dat een beveiliger eigenlijk haast niets mag, fysiek worden mag hij/zij sowieso niet.
Hoogstens alleen voorkomen dat iemand ontsnapt na betrapt te zijn op bijv. diefstal.
Fixedquote:Niet veel meer Geen andere "rechten" dan bij een burgerarrestatie.
Dat had je je nét iets eerder moeten bedenken.quote:Op donderdag 28 november 2013 12:37 schreef jata het volgende:
Beste wespensteek
Ja wil dat idd horen omdat ik na vandaag weet wat mijn rechten zijn net aangifte gedaan en de zaak gaat verder van verschillende kanten ik ga dit niet pikken.
Domme opmerkingen en niet lezen krijgen eenzelfde reactie
Dit...quote:Op donderdag 28 november 2013 07:34 schreef mootie het volgende:
[..]
Nee, het overkomt mij niet. En het overkomt het gros van de mensen niet.
...en dat...quote:Op donderdag 28 november 2013 07:34 schreef mootie het volgende:
[..]
Nee, het overkomt mij niet. En het overkomt het gros van de mensen niet.
Mwah, gevalletje hersenletsel sluit ik niet uit.quote:Op woensdag 27 november 2013 23:20 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ach, met de schade valt het iig wel mee
Ik heb het idee dat jij een van de weinige bent die begrijpt dat een beveiliger niet alles kan en mag.quote:Op donderdag 28 november 2013 12:51 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Jij weet ook wel dat een beveiliger eigenlijk haast niets mag, fysiek worden mag hij/zij sowieso niet.
Hoogstens alleen voorkomen dat iemand ontsnapt na betrapt te zijn op bijv. diefstal.
Niet veel meer "rechten" dan bij een burgerarrestatie.
Nee,maar jouw daad stelen al helemaal niet. Ik neem aan dat je nu tegen die beveiliger een juridische klacht gaat indienen? Ik kan je nu al zeggen dat gezien feiten en omstandigheden je genoegdoening financieel 0 zal zijn. Hooguit een reprimande voor de beveiliger maar daar blijft het dan bij terwijl jij zal moeten dokken voor je daad. Komt nog de proceskosten en de kosten van de tegenpartij wanneer je uiteindelijk verliest.quote:Op woensdag 27 november 2013 13:56 schreef jata het volgende:
Aangehouden net nog binnen de poortjes door beveiliger ze vroegen of ik mee wilde lopen naar kamertje terwijl we naar het kamertje door de winkel liepen pakte ik de spullen uit mijn tas al lopende om ze terug te geven toen werd een van de beveiligers gek en stompte met zijn elleboog tegen mijn lichaam en sloeg zijn hand op mijn gezicht.
Dit kan toch niet!
Komt omdat ik vind dat we allemaal maar gewoon mensen zijn.quote:Op donderdag 28 november 2013 15:57 schreef No.name.for.me het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat jij een van de weinige bent die begrijpt dat een beveiliger niet alles kan en mag.
Als iemand een plek op het gezicht heeft van een klap in het gezicht is dat niet even iemand in bedwang houden met een "greep" of afweer.
Daarnaast ben IK van mening dat als iemand hier het verhaal doet en daarbij zelf al aangeeft dat ze fout is geweest en zeker de intentie had om te stelen, er wel normaal gereageerd mag worden.
Daar hield ik ook rekening mee, maar gisteren had ik al het idee dat dit niet het geval was en dan heeft iemand recht op een eerlijke reactie.quote:Op donderdag 28 november 2013 15:59 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Komt omdat ik vind dat we allemaal maar gewoon mensen zijn.
Ik in WGR meestal niet troll en probeer serieus te reageren, ook al zit ik er soms (tot vaak) naast met m'n opmerkingen.
Zonder dieven zijn er geen banen voor beveiligers![]()
Maar goed ik hou ergens nog wel rekening ermee dat het mogelijk een troll poging is, hoewel ik vermoed van niet.
De intentiequote:Op donderdag 28 november 2013 15:57 schreef No.name.for.me het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat jij een van de weinige bent die begrijpt dat een beveiliger niet alles kan en mag.
Als iemand een plek op het gezicht heeft van een klap in het gezicht is dat niet even iemand in bedwang houden met een "greep" of afweer.
Daarnaast ben IK van mening dat als iemand hier het verhaal doet en daarbij zelf al aangeeft dat ze fout is geweest en zeker de intentie had om te stelen, er wel normaal gereageerd mag worden.
Ze heeft heel veel heel eerlijke reacties gehad. Ik heb persoonlijk zelfs het beste advies gegeven dat ik op grond van de beschikbare info kon geven alleen TS wou blijkbaar alleen horen dat ze aangifte moest doen. Ik denk oprecht dat haar dat alleen verder in de problemen brengt en haar niets gaat opleveren. Mogelijk krijgt die beveiliger er problemen door, wat mij zelf erg onwaarschijnlijk lijkt, dan nog heeft ze daar helemaal niets aan.quote:Op donderdag 28 november 2013 16:06 schreef No.name.for.me het volgende:
Daar hield ik ook rekening mee, maar gisteren had ik al het idee dat dit niet het geval was en dan heeft iemand recht op een eerlijke reactie
Mwoah, ik heb toch een iets andere indruk van TS:quote:Op donderdag 28 november 2013 15:57 schreef No.name.for.me het volgende:
en daarbij zelf al aangeeft dat ze fout is geweest en zeker de intentie had om te stelen
quote:
quote:Op donderdag 28 november 2013 18:06 schreef r_one het volgende:
[..]
Mwoah, ik heb toch een iets andere indruk van TS:
[..]
quote:Op woensdag 27 november 2013 21:58 schreef jata het volgende:
[..]
Beste mensen Ben gestraft omdat ik de intentie had dat klopt
Ik begrijp wat je schrijft, maar wat als uit deze camerabeelden blijkt dat deze beveiliger onjuist heeft gehandeld. Dan mag deze best een waarschuwing krijgen of zelfs niet meer werkzaam zijn in deze sector. Het zal niet de eerste zijn.quote:Op donderdag 28 november 2013 17:55 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ze heeft heel veel heel eerlijke reacties gehad. Ik heb persoonlijk zelfs het beste advies gegeven dat ik op grond van de beschikbare info kon geven alleen TS wou blijkbaar alleen horen dat ze aangifte moest doen. Ik denk oprecht dat haar dat alleen verder in de problemen brengt en haar niets gaat opleveren. Mogelijk krijgt die beveiliger er problemen door, wat mij zelf erg onwaarschijnlijk lijkt, dan nog heeft ze daar helemaal niets aan.
Ze is betrapt bij winkeldiefstal en in plaats van de schade te beperken gaat ze vol in de aanval op de beveiliger, als die gaat verklaren dat ze ook gewelddadig was of als dat blijkt uit (vaak onduidelijke) videobeelden krijgt ze alleen meer shit. Ze kan beter diep door het stof en proberen onder de strafzaak uit te komen.
Dat klopt maar alleen heeft TS daar bar weinig aan. Daar staat tegenover dat de winkel en beveiliger niet zitten te wachten op die aangifte van TS en die hebben nog een appeltje te schillen met TS. Overigens nog los van de vraag wat TS precies heeft betaald als "boete" en onder welke voorwaarden dat is gedaan, die civiele schikking is voor de schade die TS heeft veroorzaakt is ook nog niet helemaal van tafel denk ik als TS lastig doet.quote:Op donderdag 28 november 2013 18:21 schreef No.name.for.me het volgende:
Dan mag deze best een waarschuwing krijgen of zelfs niet meer werkzaam zijn in deze sector. Het zal niet de eerste zijn.
TS heeft er misschien niets aan, maar de samenleving wel. Een uniform geeft namelijk niet direct het recht om iedere verdachte onnodig te mishandelen of geweld aan te doen. Ervan uitgaande en met het beeld erbij te vormen, dat iemand onder het meelopen spullen uit haar tas haalt, wat dan ook, is er geen enkele greep die op dat moment verklaard waarom zij in haar gezicht geslagen moest worden. De greep of techniek die je dan gebruikt is in de richting van de pols / armen.quote:Op donderdag 28 november 2013 18:34 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat klopt maar alleen heeft TS daar bar weinig aan. Daar staat tegenover dat de winkel en beveiliger niet zitten te wachten op die aangifte van TS en die hebben nog een appeltje te schillen met TS. Overigens nog los van de vraag wat TS precies heeft betaald als "boete" en onder welke voorwaarden dat is gedaan, die civiele schikking is voor de schade die TS heeft veroorzaakt is ook nog niet helemaal van tafel denk ik als TS lastig doet.
Als TS zonder morren was meegelopen en op de politie had gewacht en desondanks was geslagen was ik mogelijk een andere mening toegedaan maar TS ging in de tas rommelen en wou het bewijsmateriaal "teruggeven". In deze "lastige" omstandigheden zal een rechter/officier van justitie toch iets makkelijker oordelen over een duw in de ribben en een klap, de tendens is toch al in het nadeel van de dieven op dit moment. Maar mogelijk heeft TS geluk en staat de "mishandeling" duidelijk op video en blijkt ze volledig onschuldig dan kan ze toch wel vergoeding van de schade krijgen.
Soms heb je wel een recht maar kan het wel eens beter zijn om hem niet te halen.
Daar houd ik geen rekening mee als ik iemand advies geef en zeker niet in geval van diefstal als bij TS. Daarnaast vind ik het uitgangspunt dat de beveiliger wel wist dat het niet mocht erg aannemelijk en heeft het lesje dus ook weinig nut. Maar mocht de beveiliger mij vragen dan zou ik zeggen dat hij voorzichtig moet zijn met geweld toepassen, trouwens in geval een dief grijpt in tas of broekzak vind ik persoonlijk het geweld niet zo vreemd. Beter geen risico in zo'n geval, kiezen tussen een pijnlijke wang en ribben of het risico van een mes of pistool dat tevoorschijn kan komen???quote:Op donderdag 28 november 2013 18:50 schreef No.name.for.me het volgende:
TS heeft er misschien niets aan, maar de samenleving wel.
Sowieso, waarom een greep in je tas doen als je met een beveiliger moet meelopen?quote:Op donderdag 28 november 2013 18:56 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Daar houd ik geen rekening mee als ik iemand advies geef en zeker niet in geval van diefstal als bij TS. Daarnaast vind ik het uitgangspunt dat de beveiliger wel wist dat het niet mocht erg aannemelijk en heeft het lesje dus ook weinig nut. Maar mocht de beveiliger mij vragen dan zou ik zeggen dat hij voorzichtig moet zijn met geweld toepassen, trouwens in geval een dief grijpt in tas of broekzak vind ik persoonlijk het geweld niet zo vreemd. Beter geen risico in zo'n geval, kiezen tussen een pijnlijke wang en ribben of het risico van een mes of pistool dat tevoorschijn kan komen???
Gelukkig heeft TS het Recht om er in Nederland wel wat mee te doen.quote:Op donderdag 28 november 2013 18:56 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Daar houd ik geen rekening mee als ik iemand advies geef en zeker niet in geval van diefstal als bij TS.
Misschien omdat ze naast een slechte dievegge, ook een mens is die in haar paniek de spullen uit haar tas wil halenquote:Op donderdag 28 november 2013 19:03 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Sowieso, waarom een greep in je tas doen als je met een beveiliger moet meelopen?
Je weet het nietquote:Op donderdag 28 november 2013 19:08 schreef No.name.for.me het volgende:
[..]
Misschien omdat ze naast een slechte dievegge, ook een mens is die in haar paniek de spullen uit haar tas wil halen
En ze mag ook via artikel 12 procedure vervolging af proberen te dwingen maar daar komt ze binnenkort mogelijk om vragen en het gaat om groot maatschappelijke belang niet waar, dus dan is cassatie in belang der wet ook nog een optie of een procedure bij het Europese Hof. We kunnen onze lol nog op.quote:Op donderdag 28 november 2013 19:06 schreef No.name.for.me het volgende:
[..]
Gelukkig heeft TS het Recht om er in Nederland wel wat mee te doen.
Dat denk ik ook eerlijk gezegd, ik vind het maar triest een beetje ervaren dief komt er beter af.quote:Op donderdag 28 november 2013 19:08 schreef No.name.for.me het volgende:
[..]
Misschien omdat ze naast een slechte dievegge, ook een mens is die in haar paniek de spullen uit haar tas wil halen
Met welk doelquote:Op donderdag 28 november 2013 19:11 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
En ze mag ook via artikel 12 procedure vervolging af proberen te dwingen maar daar komt ze binnenkort mogelijk om vragen en het gaat om groot maatschappelijke belang niet waar, dus dan is cassatie in belang der wet ook nog een optie of een procedure bij het Europese Hof. We kunnen onze lol nog op.
Nee, net zoals wij allemaal niet weten of deze beveiliger zich wel hield aan de normale regels. Maar omdat een beveiliger is gaan we er allemaal vanuit dat deze goed gehandeld heeft.quote:
Het is normaal om er in eerste instantie van uit te gaan dat iemand zijn werk naar behoren doet.quote:Op donderdag 28 november 2013 19:14 schreef No.name.for.me het volgende:
[..]
Nee, net zoals wij allemaal niet weten of deze beveiliger zich wel hield aan de normale regels. Maar omdat een beveiliger is gaan we er allemaal vanuit dat deze goed gehandeld heeft.
De overheid dwingen betere regelgeving te maken ter bescherming van onschuldige dieven die voor het eerst iets stelen en dan in elkaar worden geslagen als ze het terug willen geven.quote:
Ah, zjuustquote:Op donderdag 28 november 2013 19:18 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De overheid dwingen betere regelgeving te maken ter bescherming van onschuldige dieven die voor het eerst iets stelen en dan in elkaar worden geslagen als ze het terug willen geven.
quote:Op donderdag 28 november 2013 19:12 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat denk ik ook eerlijk gezegd, ik vind het maar triest een beetje ervaren dief komt er beter af.
Bedankt deze info nog eens naderte benadrukken klopt helemaal.quote:Op donderdag 28 november 2013 12:51 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Niet veel meer "rechten" dan bij een burgerarrestatie.
wat vonden ze ervan bij de pliesiequote:Op donderdag 28 november 2013 19:25 schreef jata het volgende:
[..]
Bedankt deze info nog eens naderte benadrukken klopt helemaal.
Fijn dat iemand mij begrijpt bij met intentie iets weghalen is anders dan deze situatiequote:Op donderdag 28 november 2013 15:57 schreef No.name.for.me het volgende:
[..]
Act like itquote:Op donderdag 28 november 2013 12:49 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik ben denk ik meer thuis in de materie dan jij
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |