abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133598597
En het reserve getal is #43

Achtergrondinformatie
Een bloemlezing van "Piet is racismeroepers" van de afgelopen decennia:
http://www.dbnl.org/tekst(...)02cult01_01_0011.php

Topic van de dag

'Kind thuishouden als Sinterklaas komt'
Sinterklaas extra beveiligd om zeurpieten
'Ook groene Piet is racisme!'

Overige hoofdpunten uit het Sinterklaasjournaal

quote:
VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.

Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.

Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.

De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
quote:
Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.

Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.

Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.

Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
VN wil Sintfeest volledig verbieden

quote:
VN-onderzoeker wil af van de Sint

Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.

Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."

Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."

In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
quote:
Kamer mengt zich in debat Sint

Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.

Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.

Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.

Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.

Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.

Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.

Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".

Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.
quote:
Nederland hoeft absoluut niet te vrezen voor een serieus signaal van de Verenigde Naties tegen het sinterklaasfeest. Dat zegt Marc Jacobs, de Belgische vertegenwoordiger van Unesco.

Volgens hem bekleedt Verene Shepherd, die namens de VN kritiek uitte op Sinterklaas, geen enkele serieuze positie bij de VN. 'Ze is slechts een consultant die de naam van de VN misbruikt om een eigen agenda in de media te brengen,' aldus Jacobs.

Consultants
'Alle heisa die de Jamaicaanse Shepherd heeft veroorzaakt met haar brief is niet meer dan een slechte zet in een spel van pressiegroepen in Nederland', zegt de Belg. 'De vier ondertekenaars van die brief behoren helemaal niet tot de bevoegde organen van Unesco, maar gebruikten papier met het briefhoofd van 'de Verenigde Naties', eigenlijk het Hoog Commissariaat van de Mensenrechten. Het zijn een soort consultants die een vooronderzoek voor eigen gebruik doen, maar dan wel quasi-officieel vragen stellen aan de Nederlandse Staat.'

Klik hier voor de rest v/h artikel
quote:
Zwarte Piet moet blijven want Zwarte Piet is geen racisme

Mensen ik gooi de handdoek in de ring. Het is echt dweilen met de kraan open...

Ik heb nu al zoveel verschrikkelijk oerdomme reacties gehad van mensen die zich allemaal gediscrimineerd voelen en mij voor racist hebben uitgemaakt dat ik er bijna racistisch van geworden ben.
Op een bepaald punt werd ik zelfs voor Neo-Nazi uitgemaakt... Dat is best wel een pittige opmerking wetende dat je Opa heeft ...gestreden in het Verzet. Maar helaas werkt racisme of fascisme alleen van blank naar zwart en niet andersom. Ik moet gewoon m'n kop houden en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is...

Hier in Nederland kan en mag altijd alles, behalve als "wij" Nederlanders wat willen, dan niet! De negerzoen wordt een "zoen" omdat een klein groepje negers zich beledigd voelt. En nu willen diezelfde kortzichtige mensen ook 1 van de weinige écht Nederlandse volksfeesten aangepast hebben omdat zij zich anders op hun veel te lange teentjes getrapt voelen. Want oh oh wat is het toch allemaal racistisch hier in Nederland. En altijd maar terugvallen op het verre verleden en de slavernij. Er is echt helemaal niemand die daar wat mee te maken heeft gehad die nu nog in Nederland leeft.
Dat is hetzelfde als de Duitser nu nog aankijken op het oorlogsverleden terwijl 99% van de veteranen allang niet meer leeft...

Halal slachten, moskeeën, speciale vrije dagen voor moslims, Islamitische scholen, minimaal aantal allochtone medewerkers, personeelsbeleid, negerzoenen en Zwarte Piet. Als wij ons niet telkens maar aanpassen aan deze wensen zijn wij racisten, fascisten en ga zo maar door. Als wij niet iedere keer weer buigen voor de eisen van de niet blanke zijn wij racisten. "Want Nederland heeft ook in slaven gehandeld hoor!"
En zo zijn er uiteraard tal van voorbeelden te noemen waar de blanke Nederlander zich tolerant moet opstellen om vooral niet voor racist uitgemaakt te worden.
Als ik tegenwoordig een wit in plaats van een bruin broodje bestel bij de bakker sta ik al over m'n schouder te kijken of er niet een boze neger achter mij staat...

Er is hier maar 1 bevolkingsgroep die gediscrimineerd wordt en dat is de blanke Nederlander zelf. Maar daar zijn helaas geen stichtingen of hulpgroepjes voor...

Ik gooi mijn pagina straks uit de lucht omdat het me teveel tijd kost.
Tijd die ik liever spendeer aan nuttigere zaken dan aan 1 of andere halve zool die weer iets heeft gevonden om zich gediscrimineerd over te voelen. Als ik voor iedere neger die mij een racist noemt een Facebook pagina moet gaan maken kan ik m'n baan beter opzeggen.

[sarcasmemodus] Als er trouwens nog mensen zijn die mij willen inhuren om Zwarte Piet te spelen op 5 December, dan ben ik meer dan bereid om mijn bolus zwart te verven. Je kunt me eventueel uitbetalen in Kentucky Fried Chicken en watermeloen!
Zo en dan ga ik nu maar even mijn Ku Klux Klan pak in de droger doen want ik heb zo nog een kruis verbranding...
[/sarcasmemodus]

Doei!!!
NWS / Zwarte Piet moet blijven want Zwarte Piet is geen racisme

Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 25 november 2013 @ 01:53:50 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_133598870
44 fucking delen :') is die ongein naar hier verplaatst sinds we ervoor gezorgd hebben dat je geen discussies meer mag openen op die ZPiR facebookpagina ofwa?
pi_133599205
En nog altijd geen vragen over het misbruik van de schimmel.
pi_133601412
Ik had vannacht mijn schoen gezet maar er zat mooi niks in! kut zooi....
  maandag 25 november 2013 @ 10:11:08 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133601473
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 10:08 schreef WhateverWhatever het volgende:
Liedje gezongen?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_133601611
quote:
7s.gif Op maandag 25 november 2013 10:11 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Liedje gezongen?
Ja, sinterklaas kapoentje!
  maandag 25 november 2013 @ 10:17:39 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133601633
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 10:16 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Wortel oid in de schoen?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_133601808
quote:
7s.gif Op maandag 25 november 2013 10:17 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Wortel oid in de schoen?
Yep, en een tekening maar langskomen met een cadeau ho maar. :{w
  maandag 25 november 2013 @ 10:38:33 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133602146
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 10:25 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Yep, en een tekening maar langskomen met een cadeau ho maar. :{w
Dat soort nalatige klootzakkerij lijkt mij reden zat om op de dam te demonstreren
pi_133602838
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 10:16 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Dan snap ik niet waarom de leegte je verbaasd doet staan
Immers, je noemde Sint een gecastreerde haan !
En dat vindt een viriele man als hij natuurlijk niet leuk
Met als eindresultaat: je krijgt gewoon geen meuk :P
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
  † In Memoriam † maandag 25 november 2013 @ 15:05:06 #11
137949 Disana
pi_133609904
quote:
Zwarte Piet komt App Store niet in
Apple vindt app waarbij kinderen foto kunnen maken met Piet 'aanstootgevend'

Apple weigert een applicatie in de App Store te plaatsen waarmee kinderen zichzelf op de foto kunnen zetten met Sinterklaas en Zwarte Piet. Volgens het Amerikaanse bedrijf is de app 'aanstootgevend'. Dat zei de ontwikkelaar van de applicatie op Radio 1.

De maker gaat niet proberen de app alsnog in de Store te krijgen. Volgens Steenvoorden is het een "onbegonnen discussie" om Amerikanen voor Zwarte Piet te winnen.
http://www.joop.nl/leven/(...)t_app_uit_app_store/
pi_133609982
Tsja, de Amerikanen vinden het ietwat beledigend inderdaad.
pi_133610166
Maar schietspellen zijn bijvoorbeeld geen probleem? _O-
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_133610297
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:12 schreef Ferdo het volgende:
Maar schietspellen zijn bijvoorbeeld geen probleem? _O-
Of een pistool kunnen kopen alsof het een zakje wiet is.
  maandag 25 november 2013 @ 15:27:59 #15
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_133610682
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:07 schreef Zienswijze het volgende:
Tsja, de Amerikanen vinden het ietwat beledigend inderdaad.
Het zou de Amerikanen sieren als ze Thanksgiving Day zouden afschaffen. Want hoe bot, en dit geval ook nog eens racistisch, kun je zijn om genocide (op de indianen) te vieren?
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_133610708
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 15:27 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Het zou de Amerikanen sieren als ze Thanksgiving Day zouden afschaffen. Want hoe bot, en dit geval ook nog eens racistisch, kun je zijn om genocide (op de indianen) te vieren?
Lol, ik zou zeggen bel SBS6!
pi_133610711
quote:

[..]

Niet leuk denk ik :D
pi_133613037
Tsja: de wereld kijkt anders tegen Zwarte Piet en stierenvechten aan dan respectievelijk de Nederlanders en de Spanjaarden.
Omdat de Nederlanders en de Spanjaarden al generaties zijn opgegroeid met respectievelijk Zwarte Piet en stierenvechten vinden respectievelijk de Nederlanders en de Spanjaarden het geen racisme respectievelijk dierenmishandeling.
Dit itt de rest van de wereld.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 25 november 2013 @ 17:56:22 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_133615657
quote:
Heeft er al iemand ritueel zijn Ipod verbrandt?
The End Times are wild
  maandag 25 november 2013 @ 18:08:19 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_133615973

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
The End Times are wild
pi_133616281
dit is ok

dit niet

aldus apple
pi_133616316
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 16:37 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Tsja: de wereld kijkt anders tegen Zwarte Piet en stierenvechten aan dan respectievelijk de Nederlanders en de Spanjaarden.
Omdat de Nederlanders en de Spanjaarden al generaties zijn opgegroeid met respectievelijk Zwarte Piet en stierenvechten vinden respectievelijk de Nederlanders en de Spanjaarden het geen racisme respectievelijk dierenmishandeling.
Dit itt de rest van de wereld.
Restecp!

De restecpiet!
  maandag 25 november 2013 @ 18:28:10 #23
241662 Jian
Well, well, well
pi_133616493
quote:

[..]

maandag 25 november 2013 @ 18:52:25 #24
3542 Gia
User under construction
pi_133617241
quote:
14s.gif Op maandag 25 november 2013 18:28 schreef Jian het volgende:

[..]

I second that!
pi_133619346
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_133619817
quote:
Alle oude boeken naspeuren op zoek naar iets racistisch. Het zal je hobby maar zijn.
pi_133620536
quote:

[..]

Zelfde met Columbus Day. Heeft miljoenen Natives tot slaven gemaakt en vermoord.
PWBF
pi_133632432
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 18:20 schreef arjan1112 het volgende:
dit is ok

[ afbeelding ]

dit niet

[ afbeelding ]

aldus apple
Dat bedoel ik dus!
Laat die Quibus Halfgaar daar eens actie voor voeren.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_133632437
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 10:08 schreef WhateverWhatever het volgende:
Ben blij dat ie er nog stond.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2013 02:21:02 ]
pi_133632450
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_133632475
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 19:59 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Alle oude boeken naspeuren op zoek naar iets racistisch. Het zal je hobby maar zijn.
Sowieso is roet in het eten culinair nogal merkwaardig te noemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2013 02:28:04 ]
pi_133638470
Misschien kunnen ze (ook) eens een onderzoek starten naar de manier waarop een deel van de zwarte medemens zichzelf en soortgenoten presenteert in hun muziek / clips.

Als ik wel eens iets uit die gaarkeuken voorbij zie / hoor komen dan zit daar zoveel aan raciale vooroordelen in verpakt dat ik het verbazend vind dat ze hier in de media onthutst en verdrietig over het beeld en de rol van Zwarte Piet zeuren.

Over rolbevestigend gesproken.
pi_133665505
Nog maar eens gekeken:
quote:
De redactie die het [Margriet kookboek] in de jaren vijftig heeft samengesteld, besloot het recept voor een lichtbruine karamelmelk de tactloze naam ‘Nikkertjesdrank’ te geven. De bijbehorende illustratie toont een donker meisje met kroeshaar dat tevreden aan een glas melk nipt. Over racisme en politieke incorrectheid gesproken. Gelukkig is dit drankje nooit ingeburgerd, maar ik moet eerlijk zeggen dat er met de receptuur niets mis is.

Stéphanie Versteeg heeft wel een heel eigenaardige manier gevonden om aan te geven dat ze zich niet in de zwarte piet discussie ging mengen.

Het is natuurlijk niet te verwachten van een auteur in de NRC kookrubriek dat ze diep zal ingaan op de raciale implicaties van de connectie tussen het donkere meisje en de kleur van het drankje. Maar zwarte mensen reduceren tot producten die je kan consumeren is wat aan de basis ligt van zwarte piet als voortzetting van het gedachtegoed achter slavernij.

Net zoals tegenwoordig het overgrote deel van de bevolking chocola in de vorm van zwarte mensen wil eten maar niet naar zwarte mensen wil luisteren. Er is iets kannibalistisch aan de hand, en niet in de goeie zin zoals het Cannibal Manifesto.
1) Een donker meisje met kroeshaar nipt aan een glas witte melk.
En dan worden zwarte mensen gereduceerd tot een product dat je kunt consumeren?

2) Het reduceren van zwarte mensen tot producten die je kunt consumeren (op zichzelf al 8)7 ) ligt aan de basis van zwarte piet als voortzetting van het gedachtegoed achter slavernij?

3) Zwarte Piet als voortzetting van het gedachtegoed achter slavernij?

4) Het overgrote deel van de bevolking wil chocola in de vorm van zwarte mensen eten en dus is er iets kannibalistisch aan de hand? Het eten van een chocolade Sinterklaas is dus niet kannibalistisch?

Halvegare Quibus.
Ik snap sommige dingen werkelijk niet. Onder andere dat deze gast überhaupt aan het woord gelaten wordt.
En anderszins, als tegenpool, dat Gordon überhaupt aan het woord gelaten wordt.

Deze gast steekt gewoon de draak met ons. Hij is aan het uitproberen hoeveel onzin er nog door de media en het publiek geslikt wordt. Dit is gewoon een afstudeerproject van hem als perfomancekunstenaar.
En hij zal met lof slagen, want iedereen trapt erin. We nemen hem allemaal serieus.
pi_133665511
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 12:13 schreef DrMabuse het volgende:
Misschien kunnen ze (ook) eens een onderzoek starten naar de manier waarop een deel van de zwarte medemens zichzelf en soortgenoten presenteert in hun muziek / clips.

Als ik wel eens iets uit die gaarkeuken voorbij zie / hoor komen dan zit daar zoveel aan raciale vooroordelen in verpakt dat ik het verbazend vind dat ze hier in de media onthutst en verdrietig over het beeld en de rol van Zwarte Piet zeuren.

Over rolbevestigend gesproken.
En dat!
  woensdag 27 november 2013 @ 07:54:13 #35
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_133667006
En dan hebben we nog niet-racistisch kannibalisme, kennelijk, zoals de blonde Flipje Tiel als icoon van de Betuwejam, en speculaas- en taaitaaipoppen in de vorm van menselijke figuren.
pi_133668186
Na Zwarte Piet ligt nu het Sinterklaasjournaal onder vuur. Vrije scholen roepen ouders massaal op om hun kinderen niet naar het Sinterklaasjournaal te laten kijken. Zo zou het SKJ de magie van Sinterklaas wegnemen, de kinderen onrustig maken door allerlei rampscenario's voor te schotelen en stimuleert het voorgebakken verhaal de fantasie en creativiteit van de kinderen niet.

Het begon op een Vrije School in Amsterdam en inmiddels nemen alle Vrije Scholen in Nederland dit bericht over:

quote:
Namens de kleuterjuffies willen we graag aandacht vragen voor Sinterklaas en de media. Lees en overweeg.

Beste ouders,

De donkere dagen zijn begonnen, met hun achtereenvolgende lichtfeesten. Gisteren vierden we het Sint Maartensfeest.

Dit bericht gaat over de voorbereiding op het sinterklaasfeest, het feest dat niet voor niets altijd valt in het begin van de adventstijd. Het is het feest van de schenkende Goedheiligman, die als iedereen slaapt over de daken rijdt om uit zijn hemelse wereld geschenken naar de aarde te brengen voor alle kinderen. Het feest van geven en ontvangen, in een sfeer van blijde verwondering, vreugde, geheimen en geheimzinnigheid.

Hoe anders is de stemming die het sinterklaasjournaal doorgaans oproept. Vaak wordt daarin verslag gedaan van allerlei rampen, die het sinterklaasfeest zouden kunnen verstoren of zelfs verhinderen – de pakjes zijn zoek, het paard is ziek, de boot is uit de koers geraakt, enz. enz. Terwijl het in het sinterklaasfeest juist gaat om de onvoorwaardelijke liefde van Sint Nicolaas voor alle kinderen, waarop alle kinderen zonder restricties kunnen vertrouwen, worden zij door de televisieberichten ongerust en onrustig gemaakt.

Bovendien worden ze door het sinterklaasjournaal meegezogen in een voor hen bedacht ‘waar’ verhaal – het is immers op de televisie! – dat avond aan avond een vervolg krijgt. Daardoor is er niet alleen beduidend minder ruimte voor het oerbeeld zoals we dat hierboven schetsten, maar ook voor hun eigen fantasie. Op school willen we graag de mythe van Sint Nicolaas, als ontzag– en vertrouwenwekkende onaantastbare kindervriend, overeind houden. Maar in de klas merken leerkrachten, wanneer ze de geheimzinnige, wonderlijke sfeer willen oproepen, dat de kinderen hen aanvullen met alle verontrustende ‘echte’ wetenswaardigheden die ze kennen van de televisie.
Daar komt nog bij: op de televisie wordt de Sint van heel dichtbij getoond, waarbij ieder detail zichtbaar wordt. Kinderen hebben oog voor details. Ze gaan gemakkelijk twijfelen aan zijn bestaan, wanneer ze duidelijke verschillen horen en zien tussen de Sint die ze al zo goed kennen van de televisie, en die op school, die op straat.

Voor de kleuters is daar nog aan toe te voegen dat het meer bij hen past om een afgerond verhaal meerdere keren te horen, zodat ze zich er echt mee kunnen verbinden. Steeds iets nieuws werkt wakker makend, terwijl we ze juist nog even in de droom- en fantasiestemming willen laten.
Wij zouden jullie dan ook in overweging willen geven om niet met jullie kinderen naar het sinterklaasjournaal te kijken.

We wensen jullie een vrolijke en gezellige sinterklaastijd toe!

Vrijeschool Amsterdam - Geert Groote School - tekst en inspiratie
PWBF
pi_133668204
En alle Vrije schoolouders natuurlijk gelijk: "ja ja ze hebben helemaal gelijk dat ik daar nooit eerder aan had gedacht jongejonge hee wat moet er nu worden van mijn hoogsensitieve kind?"
PWBF
  woensdag 27 november 2013 @ 09:46:33 #38
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_133668373
Vrije scholen schijnen trouwens wel een rol te hebben gespeeld in de wederopleving van Sint-Maarten in de grote steden tijdens de afgelopen decennia (http://www.onsamsterdam.n(...)er-2004.html?start=8).
pi_133668438
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 09:32 schreef Nielsch het volgende:
Na Zwarte Piet ligt nu het Sinterklaasjournaal onder vuur. Vrije scholen roepen ouders massaal op om hun kinderen niet naar het Sinterklaasjournaal te laten kijken. Zo zou het SKJ de magie van Sinterklaas wegnemen, de kinderen onrustig maken door allerlei rampscenario's voor te schotelen en stimuleert het voorgebakken verhaal de fantasie en creativiteit van de kinderen niet.

Het begon op een Vrije School in Amsterdam en inmiddels nemen alle Vrije Scholen in Nederland dit bericht over:

[..]

Volgens mij houden die sowieso niet echt van televisie.
pi_133668446
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 09:46 schreef Iblardi het volgende:
Vrije scholen schijnen trouwens wel een rol te hebben gespeeld in de wederopleving van Sint-Maarten in de grote steden tijdens de afgelopen decennia (http://www.onsamsterdam.n(...)er-2004.html?start=8).
In Purmerend in ieder geval niet.
Is het niet alleen in Amsterdam die rol van vrije scholen? Rotterdam ofzo viert volgens mij ook geen Sint Maarten.
pi_133669039
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 09:33 schreef Nielsch het volgende:
En alle Vrije schoolouders natuurlijk gelijk: "ja ja ze hebben helemaal gelijk dat ik daar nooit eerder aan had gedacht jongejonge hee wat moet er nu worden van mijn hoogsensitieve kind?"
Tsja, 't komt wel van de Geert Gekkenschool af, natuurlijk... Die bijnaam heeft de school niet helemaal voor niets gekregen, hier in de buurt ;)
pi_133670689
Hoelang blijft die banner nog staan?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_133670793
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 11:35 schreef DroogDok het volgende:
Hoelang blijft die banner nog staan?
Tot na pakjesavond. Daarna heb je weer een maandje of 9 rust, totdat die gare Quinsio weer iets nieuws bedacht heeft om te choqueren
pi_133671728
Zwarte Piet-app toch in App Store

Apple heeft besloten om toch applicaties waarin Zwarte Piet voorkomt, toe te laten in zijn App Store. Op maandag kwam naar buiten dat de iPhone-producent deze nog weerde omdat ze aanstootgevend zouden zijn.

Op dinsdag dook echter ineens wel een Pieten-app op: SintCam. Hiermee is het mogeljk om een foto te maken, waarbij Sinterklaas en Zwarte Piet over het beeld heen worden gelegd. Op die manier is dus een kiekje 'samen' met de kindervrienden te maken.
Apple zelf heeft niet gereageerd op de ophef die maandag ontstond. Vermoedelijk had de recente discussie rond de rol van Zwarte Piet te maken met de afwijzing, want oudere Sinterklaas-apps van voorgaande jaren waren wel gewoon te downloaden.
http://www.telegraaf.nl/d(...)_in_App_Store__.html
pi_133671755
Hi ha ho. Goed om te horen.
pi_133676072
quote:
quote:
Namens de kleuterjuffies willen we graag aandacht vragen voor Sinterklaas en de media. Lees en overweeg.

Beste ouders,

De donkere dagen zijn begonnen, met hun achtereenvolgende lichtfeesten. Gisteren vierden we het Sint Maartensfeest.

Dit bericht gaat over de voorbereiding op het sinterklaasfeest, het feest dat niet voor niets altijd valt in het begin van de adventstijd. Het is het feest van de schenkende Goedheiligman, die als iedereen slaapt over de daken rijdt om uit zijn hemelse wereld geschenken naar de aarde te brengen voor alle kinderen. Het feest van geven en ontvangen, in een sfeer van blijde verwondering, vreugde, geheimen en geheimzinnigheid.

Hoe anders is de stemming die het sinterklaasjournaal doorgaans oproept. Vaak wordt daarin verslag gedaan van allerlei rampen, die het sinterklaasfeest zouden kunnen verstoren of zelfs verhinderen – de pakjes zijn zoek, het paard is ziek, de boot is uit de koers geraakt, enz. enz. Terwijl het in het sinterklaasfeest juist gaat om de onvoorwaardelijke liefde van Sint Nicolaas voor alle kinderen, waarop alle kinderen zonder restricties kunnen vertrouwen, worden zij door de televisieberichten ongerust en onrustig gemaakt.

Bovendien worden ze door het sinterklaasjournaal meegezogen in een voor hen bedacht ‘waar’ verhaal – het is immers op de televisie! – dat avond aan avond een vervolg krijgt. Daardoor is er niet alleen beduidend minder ruimte voor het oerbeeld zoals we dat hierboven schetsten, maar ook voor hun eigen fantasie. Op school willen we graag de mythe van Sint Nicolaas, als ontzag– en vertrouwenwekkende onaantastbare kindervriend, overeind houden. Maar in de klas merken leerkrachten, wanneer ze de geheimzinnige, wonderlijke sfeer willen oproepen, dat de kinderen hen aanvullen met alle verontrustende ‘echte’ wetenswaardigheden die ze kennen van de televisie.
Daar komt nog bij: op de televisie wordt de Sint van heel dichtbij getoond, waarbij ieder detail zichtbaar wordt. Kinderen hebben oog voor details. Ze gaan gemakkelijk twijfelen aan zijn bestaan, wanneer ze duidelijke verschillen horen en zien tussen de Sint die ze al zo goed kennen van de televisie, en die op school, die op straat.

Voor de kleuters is daar nog aan toe te voegen dat het meer bij hen past om een afgerond verhaal meerdere keren te horen, zodat ze zich er echt mee kunnen verbinden. Steeds iets nieuws werkt wakker makend, terwijl we ze juist nog even in de droom- en fantasiestemming willen laten.
Wij zouden jullie dan ook in overweging willen geven om niet met jullie kinderen naar het sinterklaasjournaal te kijken.

We wensen jullie een vrolijke en gezellige sinterklaastijd toe!

quote:
Donkere dagen.
Ik moest lachen.

De strekking van het verhaal getuigt van totaal doorgeschoten claustrofobisch debiel denken.

Met een paar oogkleppen als kers op de gefrustreerde vrij gebakken ballon taart.
  Admin woensdag 27 november 2013 @ 15:46:39 #47
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_133677352
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 15:02 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

[..]

Ik moest lachen.

De strekking van het verhaal getuigt van totaal doorgeschoten claustrofobisch debiel denken.

Met een paar oogkleppen als kers op de gefrustreerde vrij gebakken ballon taart.
mijn kinderen gaan ook naar de vrije school, maar dergelijke nonsens heb ik bij ons nog niet gekregen. Gelukkig, want dan kunnen ze natuurlijk gewoon de pot op :)
quote:
niet alle, blijkbaar.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_133681084
quote:

[..]

zit wat in
pi_133681331
quote:
Moet dat niet grote Geert school zijn?
pi_133699751
quote:

[..]

Gezegd moet worden dat de schrijvers zich goed inleven in de belevingswereld van een kind.
Maar anderzijds zijn ze ook wel errug omzichtig.
pi_133704174
Sowieso gewoon alle oude tradities en volksfeesten verbieden, heeft allemaal met racisme te maken!
pi_133728312
Ja, en zwart geld, zwart werken, zwart maken, allemaal verbieden. Zwarte lijsten.
pi_133841692
Hulpsint met dood bedreigd

ZOETERMEER -
Vijf jongens hebben in zaterdagavond in Zoetermeer een hulpsinterklaas met stenen bekogeld en met de dood bedreigd.

De jongens riepen ook, in het bijzijn van andere kinderen, dat Sinterklaas niet bestaat, schrijft Omroep West.

Toen politieagenten bij de hulpsint en zijn twee Pieten kwamen, bleken de jongens al weggerend. Volgens de politie is het niet de eerste keer dat Sinterklaas in Zoetermeer wordt bedreigd.

Bron
pi_133841799
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 14:19 schreef WhateverWhatever het volgende:

ZOETERMEER -
Vijf jongens hebben in zaterdagavond in Zoetermeer een hulpsinterklaas met stenen bekogeld en met de dood bedreigd.

De jongens riepen ook, in het bijzijn van andere kinderen, dat Sinterklaas niet bestaat, schrijft Omroep West.

Toen politieagenten bij de hulpsint en zijn twee Pieten kwamen, bleken de jongens al weggerend. Volgens de politie is het niet de eerste keer dat Sinterklaas in Zoetermeer wordt bedreigd.

Bron
Dat is wel een rage he, dat met de dood bedreigen . De idiotie kent geen grenzen 8)7
Zwarte Pieten die voor een goed doel collecteren onderspugen, Sinterklaas bedreigen. Het wordt steeds achterlijker. Hoe komen dat soort gasten erbij.
pi_133842299
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 14:23 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat is wel een rage he, dat met de dood bedreigen . De idiotie kent geen grenzen 8)7
Zwarte Pieten die voor een goed doel collecteren onderspugen, Sinterklaas bedreigen. Het wordt steeds achterlijker. Hoe komen dat soort gasten erbij.
Respectloos kutvolk!
  maandag 2 december 2013 @ 17:21:08 #56
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_133847381
quote:
Racist bekogelt vrouw op straat met pepernoten

Cathelijne van der Korput uit Eindhoven is er nog steeds beduusd van. De 28-jarige vrouw werd zaterdagmiddag door een onbekende man uit het niets bekogeld met pepernoten terwijl hij schreeuwde 'ga terug naar je eigen land'. 'Ik hoor wel vaker vreemde opmerkingen, maar dit slaat alles.'

Hele artikel: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)en-door-racist.dhtml
:')
Krekker is de bom!
pi_133847826
Zwarte Pietendebat bereikt Canadese politiek

HALIFAX -
De Canadese politicus Joachim Stroink was zich van geen kwaad bewust toen hij een foto van zichzelf met Sinterklaas en Zwarte Piet op Twitter zette. De 'controversiële foto' veroorzaakte echter zoveel commotie dat Stroink hem heeft gewist en verantwoording heeft afgelegd tegenover zijn kiezers.

De 'beruchte' en inmiddels verwijderde foto van Joachim Stroink.

In een artikel op Facebook legt de regionale politicus uit dat hij als kind met een Nederlandse achtergrond is opgegroeid met Zwarte Piet. De traditie heeft hem naar eigen zeggen „niet slechter doen denken over zijn buren en vrienden van Afrikaanse afkomst”. Hij zag niet in dat hij iemand zou beledigen door zijn deelname aan het Sinterklaasfeest.

Reacties op sociale media maakten de politicus uit de stad Halifax duidelijk hoe gevoelig Zwarte Piet ligt. Hij stelt nu dat de discussie over Zwarte Piet en racisme het waard is om gevoerd te worden. Stroink is nog niet zo ervaren in de politiek; hij werd in oktober gekozen als afgevaardigde in het provinciale parlement van Nieuw-Schotland.

Bron

tering, waar mensen zich druk over maken, zijn er dan echt geen ergere problemen in de wereld dan dit onschuldig sinterklaasfeestje voor kinderen...
pi_133847871
Sinterklaas kun je helemaal niet met de dood bedreigen. Die is onsterfelijk.
pi_133847895
En aan de andere kant is hij al dood. Ik heb dit jaar in Bari zijn graf gezien....
pi_133848019
Ik kan niet wachten op volgend jaar rond november, zullen we dan tot topic #50 komen?
  maandag 2 december 2013 @ 18:06:27 #61
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_133848628
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 17:37 schreef WhateverWhatever het volgende:
tering, waar mensen zich druk over maken, zijn er dan echt geen ergere problemen in de wereld dan dit onschuldig sinterklaasfeestje voor kinderen...
Veel reacties omtrent dit feestje van zowel voor- als tegensanders maken anders wel goed duidelijk dat er echt een hoop achterlijke mongolen in onze samenleving leven. Iets wat natuurlijk een bekend gegeven was, maar nu nog even extra duidelijk zichtbaar wordt.
Krekker is de bom!
pi_133865583
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 17:44 schreef WhateverWhatever het volgende:
Ik kan niet wachten op volgend jaar rond november, zullen we dan tot topic #50 komen?
Gaat dit de PI-serie NWS / Palestina en Israel #127 Shalom Salaam Peace naar de kroon steken?
pi_133865613
Zwarte pieten op dievenpad in Putten

De politie in Putten is op zoek naar twee zwarte pieten, die werden betrapt bij een mogelijke poging tot inbraak. Dat liet een wijkagent dinsdagavond weten via Twitter.

De twee verklede dieven zouden zijn betrapt bij een mogelijke inbraak in een schuur aan de Sprielderweg. ,,Op zoek naar 2 in groen geklede zwarte pieten met zakken en een buitenlands accent in verband met een poging diefstal'', aldus de agent.
http://www.bndestem.nl/al(...)-in-putten-1.4123375
pi_133866130
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 00:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:

De politie in Putten is op zoek naar twee zwarte pieten, die werden betrapt bij een mogelijke poging tot inbraak. Dat liet een wijkagent dinsdagavond weten via Twitter.

De twee verklede dieven zouden zijn betrapt bij een mogelijke inbraak in een schuur aan de Sprielderweg. ,,Op zoek naar 2 in groen geklede zwarte pieten met zakken en een buitenlands accent in verband met een poging diefstal'', aldus de agent.
Zo zie je maar. Zwarte Piet moet afgeschaft worden.
pi_133867774
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 01:33 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Zo zie je maar. Zwarte Piet moet afgeschaft worden.
Net als burkhas ;) ?
pi_133867918

Gered door de bluspiet

Geschminkt als Zwarte Piet is brandweerman Jan Kamies zondagavond naar een te water geraakte auto in Hellevoetsluis uitgerukt, om de bestuurder uit zijn benarde positie te bevrijden.

Kamies (40), uit het naburige Oudenhoorn, kwam net terug van een sinterklaasfeest van plattelandsjongeren toen zijn pieper afging. 'Ik ben direct naar de kazerne gereden en naar het ongeluk gegaan. Ik had geen tijd meer om me af te schminken,' vertelt de vrijwilliger.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)or-de-bluspiet.dhtml
_O_
  dinsdag 3 december 2013 @ 14:16:06 #67
3542 Gia
User under construction
pi_133875457
Hij lacht als een boer met kiespijn.
pi_133882300
Vanmiddag hadden we Sinterklaasviering op de kinderopvang van mijn dochter, Daar zit ook een klein Afrikaans jongetje met zwarte krullen op. Hij is geadopteerd door een blank gezin. Zijn blanke oma - die er ook was - refereerde continu naar haar kleinzoon met 'prive-pietje'.

Racist die oma.
PWBF
pi_133882422
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 18:08 schreef Nielsch het volgende:
Vanmiddag hadden we Sinterklaasviering op de kinderopvang van mijn dochter, Daar zit ook een klein Afrikaans jongetje met zwarte krullen op. Hij is geadopteerd door een blank gezin. Zijn blanke oma - die er ook was - refereerde continu naar haar kleinzoon met 'prive-pietje'.

Racist die oma.
Klopt, is ze.
En daar is niets mis mee.
pi_133911393
Werk aan de winkel voor de Amsterdamse leerplichtambtenaren!

quote:
Ouders houden kinderen op 5 december thuis vanwege Zwarte Piet

In Amsterdam Zuidoost laten meerdere ouders hun kinderen donderdag niet naar school gaan, omdat op deze dag Sinterklaas wordt gevierd mét Zwarte Pieten.

In Amsterdam Zuidoost laten meerdere ouders hun kinderen donderdag niet naar school gaan, omdat op deze dag Sinterklaas wordt gevierd mét Zwarte Pieten. En daar zijn de ouders het niet mee eens, zo meldt AT5.

Een van de ouders vroeg verlof aan voor haar dochter, maar kreeg die niet van de school. Er was namelijk geen sprake van een wettige reden om vrij te nemen. De moeder zal haar dochter nu thuis houden, terwijl dat niet is toegestaan. De vrouw riskeert daarmee een boete.

De aanwezigheid van Zwarte Piet tijdens het jaarlijks terugkerende kinderfeest stond dit jaar meer dan eens ter discussie. De rechtbank in Amsterdam bepaalde uiteindelijk dat Zwarte Piet 'gewoon' welkom was bij de Sinterklaasintocht in Amsterdam.
http://www.metronieuws.nl(...)rZmld!SH94bHGTuha12/

ik neem aan dat hier gewoon beboet gaan worden, zoals normaal als kinderen ongeoorloofd thuis worden gehouden. ^O^
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_133911564
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 15:59 schreef Ferdo het volgende:

[..]

ik neem aan dat hier gewoon beboet gaan worden, zoals normaal als kinderen ongeoorloofd thuis worden gehouden. ^O^
Dat zullen die kinderen leuk vinden dat hun een feestje ontzegd wordt. Tijden naartoe geleefd en dan houden de ouders ze op dé dag thuis.
Is men langzamerhand gek aan het worden hier? 8)7
pi_133913482
soms moet je gewoon principieel zijn.
en de boete op de koop toe nemen.
pi_133913566
Kunnen we volgend jaar niet gewoon Smurfen als Zwarte piet inzetten?
pi_133913788
dat past niet in de traditie!
pi_133914080
Morgen lekker zwarte pieten meppen en hun snoep jatten :D
Lees je mee Danny?
  woensdag 4 december 2013 @ 17:18:10 #76
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133914147
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 14:19 schreef WhateverWhatever het volgende:

ZOETERMEER -
Whatevz moet kunnen

quote:
De jongens riepen ook, in het bijzijn van andere kinderen, dat Sinterklaas niet bestaat,
OMG SCHANDE!!! :(
pi_133914178
quote:
7s.gif Op woensdag 4 december 2013 17:18 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Whatevz moet kunnen

[..]

OMG SCHANDE!!! :(
Wat?!?! Bestaat hij niet dan???? :o
  woensdag 4 december 2013 @ 17:19:53 #78
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133914202
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 17:19 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Wat?!?! Bestaat hij niet dan???? :o
Oh shit... dit wordt een sneeuwbal die niet te stoppen is.
pi_133914246
quote:
9s.gif Op woensdag 4 december 2013 17:19 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Oh shit... dit wordt een sneeuwbal die niet te stoppen is.
Wacht ik open een topic.... ;)
  woensdag 4 december 2013 @ 18:25:15 #80
3542 Gia
User under construction
pi_133916184
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 18:08 schreef Nielsch het volgende:

Racist die oma.
En waarschijnlijk wil dat jongetje nu alleen als zwarte Piet naar school en is maar wat trots dat ie er zelfs zonder schmink op lijkt.

Waarom precies zouden we daar krampachtig over doen?
Omdat de rest van die groep nu jaloers is op zijn kleurtje?
  woensdag 4 december 2013 @ 18:28:20 #81
3542 Gia
User under construction
pi_133916256
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 15:59 schreef Ferdo het volgende:

Hoop het wel. En daarna, over 2 jaar of zo, weer rechtzaken tegen die boetes.
  Moderator woensdag 4 december 2013 @ 19:05:13 #82
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133917351
wat flauw om die kinderen thuis te laten zeg ... geef ze dan zelf de keuze, als ze er dan nog geen zin an hebben mogen ze wmb gewoon thuisblijven zonder boete
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 4 december 2013 @ 19:25:28 #83
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133918202
quote:
Zwarte Pietendebat bereikt Canadese politiek

HALIFAX -
De Canadese politicus Joachim Stroink was zich van geen kwaad bewust toen hij een foto van zichzelf met Sinterklaas en Zwarte Piet op Twitter zette. De 'controversiële foto' veroorzaakte echter zoveel commotie dat Stroink hem heeft gewist en verantwoording heeft afgelegd tegenover zijn kiezers.

[ afbeelding ]

De 'beruchte' en inmiddels verwijderde foto van Joachim Stroink.

In een artikel op Facebook legt de regionale politicus uit dat hij als kind met een Nederlandse achtergrond is opgegroeid met Zwarte Piet. De traditie heeft hem naar eigen zeggen „niet slechter doen denken over zijn buren en vrienden van Afrikaanse afkomst”. Hij zag niet in dat hij iemand zou beledigen door zijn deelname aan het Sinterklaasfeest.

Reacties op sociale media maakten de politicus uit de stad Halifax duidelijk hoe gevoelig Zwarte Piet ligt. Hij stelt nu dat de discussie over Zwarte Piet en racisme het waard is om gevoerd te worden. Stroink is nog niet zo ervaren in de politiek; hij werd in oktober gekozen als afgevaardigde in het provinciale parlement van Nieuw-Schotland.

Bron

Canada is een broednest voor Social Justice Warriors en PC culture. Soms zelfs nog erger dan in de VS heb ik het gevoel. Daar kan je met dit soort foto's flinke schade toerichten aan jezelf.
  donderdag 5 december 2013 @ 10:43:11 #84
417386 SinterkIaas
Ik ben toch zeker Sinterklaas!
pi_133936930
Wat een gedoe. M'n pieten zijn al lang blij dat ze die paar weekjes dat ze in Nederland zijn even van de ketting af mogen.
pi_133939199
http://www.telegraaf.nl/b(...)d_thuis_houdt__.html

http://www.telegraaf.nl/j(...)acebook.jpg&caption= ©right=Facebook &artid=22115020&artsec=binnenland&artparsec=binnenland&arttit=PvdAster steunt moeder die kind thuis houdt

Dus ook al die suri ouders en c.q. andere zwarten moeten maar naar de pijpen van deze pvda-ster dansen.
We zijn er nog niet ,klinkt het strijdbaar
There is only one religion
pi_133940949
Oh, die PvdA mevrouw heeft nooit van de leerplicht gehoord
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  donderdag 5 december 2013 @ 13:20:14 #87
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_133941235
Ach, dan kunnen de leraren vrijdag aan de aanwezige kinderen wel uitleggen dat de zwarte klasgenootjes niet aanwezig zijn omdat ze volop pakjes aan het bezorgen zijn ofzo ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_133941263
Oeh, spannend, van komt Sinterbaas en gekleurde piet bij ons langs... joehoe ik ben zo zenuwachtig...
pi_133943963
quote:

Misschien moeten we het toch vergelijken met dat bv Spaanse immigranten in Nederland ineens het stierenvechten in Nederland ergens gaan organiseren....
Spaanse cultuur.... De Spanjaarden snappen het...... Wij (niet-Spanjaarden) over het algemeen niet.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 5 december 2013 @ 14:50:45 #90
2283 speedcore
uw reclame hier
pi_133944497
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 00:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:

het zijn ook altijd weer die zw….

ehm never mind :P
opinions are like assholes. they all stink except for mine, which smells like roses
pi_133947115
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 14:50 schreef speedcore het volgende:

[..]

het zijn ook altijd weer die zw….

ehm never mind :P
Storm aan sintgrappen
http://www.telegraaf.nl/b(...)n_Sintgrappen__.html
  donderdag 5 december 2013 @ 18:25:19 #92
3542 Gia
User under construction
pi_133952124
Leuk, fikse boetes voor de ouders, en de kindjes horen morgen de verhalen over 'hoe leuk het Sinterklaasfeest op school was'.
Offeh...mag daar na vandaag niet meer over gesproken worden, omdat dat zo zielig is?
pi_133953964
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 18:25 schreef Gia het volgende:
Leuk, fikse boetes voor de ouders, en de kindjes horen morgen de verhalen over 'hoe leuk het Sinterklaasfeest op school was'.
Offeh...mag daar na vandaag niet meer over gesproken worden, omdat dat zo zielig is?
zielig voor die kinderen die geen cadootje krijgen omdat ouders een strijd voeren.
pi_133979798
Sint en Piet volgend jaar niet meer op Surinaamse scholen

Vanaf volgend jaar zijn Sinterklaas en Zwarte Piet niet meer welkom op Surinaamse scholen. De Surinaamse regering wil dat het bewustzijn over het belang van eigen Surinaamse tradities vergroot wordt.

Dat heeft het ministerie van Onderwijs en Volksontwikkeling bekendgemaakt.
Het is de bedoeling is dat op Kinderdag, zoals 5 december in Suriname wordt genoemd, alle aandacht naar het kind gaat en niet naar 'andere bijfiguren die niets van doen hebben met onze cultuur’, aldus het ministerie.
http://www.nu.nl/buitenla(...)inaamse-scholen.html

Met dank aan Quinsy geen sinterklaas meer voor kinderen in Suriname. :(
  vrijdag 6 december 2013 @ 16:59:17 #95
3542 Gia
User under construction
pi_133984991
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 14:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:

En alle Suri's die er híer problemen mee hebben, verhuizen dan maar naar Suriname.

Opgelost!
pi_133985702
quote:

Vanaf volgend jaar zijn Sinterklaas en Zwarte Piet niet meer welkom op Surinaamse scholen. De Surinaamse regering wil dat het bewustzijn over het belang van eigen Surinaamse tradities vergroot wordt.

Het is de bedoeling is dat op Kinderdag, zoals 5 december in Suriname wordt genoemd, alle aandacht naar het kind gaat en niet naar 'andere bijfiguren die niets van doen hebben met onze cultuur’, aldus het ministerie.

Zoals het artikel ook al meldt was dat sinds de jaren 80 al zo. In plaats daarvan vieren ze kinderdag - de kinderen krijgen dus nog steeds cadeautjes, alleen niet meer van een bisschop met knecht.
  vrijdag 6 december 2013 @ 17:15:05 #97
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_133985913
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 17:11 schreef Aanstootgevend het volgende:

Zoals het artikel ook al meldt was dat sinds de jaren 80 al zo. In plaats daarvan vieren ze kinderdag - de kinderen krijgen dus nog steeds cadeautjes, alleen niet meer van een bisschop met knecht.
Lijkt me heel logisch. Waarom een opgelegd cultureel verschijnsel van een vroegere overheerser blijven omarmen als je het je ook volledig eigen kunt maken?

Gelukkig is die ouwe baas vandaag weer vertrokken en neemt hij deze discussie weer een jaartje met zich mee.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_133988043
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 december 2013 17:15 schreef Copycat het volgende:

[..]

Lijkt me heel logisch. Waarom een opgelegd cultureel verschijnsel van een vroegere overheerser blijven omarmen als je het je ook volledig eigen kunt maken?
Gelijk maar alle banden met deze 'overheerser' doorsnijden?
  vrijdag 6 december 2013 @ 17:58:57 #99
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_133988252
Over vroegere heen gelezen? En vind je dat zelf ook niet een beetje een overdreven reactie?
Waarom moeten ze aan de andere kant van de wereld andermans traditie in ere houden zonder meteen op zo'n simplistische manier te worden afgerekend?
pi_133988446
Ik vind jouw woorden dat het een opgelegd cultureel feest is overdreven. Het is een gezellig volksfeest en de geschiedenis tussen Suriname en Nederland vind ik daarin ondergeschikt.

In elk geval vind ik het geen reden om Sinterklaas daar af te schaffen.
  vrijdag 6 december 2013 @ 18:18:37 #101
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133989317
quote:
Kinderdag, zoals 5 december in Suriname wordt genoemd,
Goh.. klinkt inspirerend en spannend, zeg. Kinderdag.
pi_133989640
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 december 2013 18:18 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Er zijn wel meer landen met zo'n dag ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Children%27s_Day
  vrijdag 6 december 2013 @ 18:26:58 #103
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_133989692
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 18:25 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Er zijn wel meer landen met zo'n dag ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Children%27s_Day
Hallo, Zoon. Volgens de VN is het vandaag kinderdag. Neem een mars reep en geef je moeder een kus.

En dat was dan weer kinderdag.

Ondertussen in normale landen een heel ritueel wat weken lang door gaat en de fantasie prikkelt.
pi_134040411
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 16:04 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat zullen die kinderen leuk vinden dat hun een feestje ontzegd wordt. Tijden naartoe geleefd en dan houden de ouders ze op dé dag thuis.
Is men langzamerhand gek aan het worden hier? 8)7
Een donker meisje! Terwijl Zwarte Piet toch duidelijk mannelijk is. Ik had vroeger wel een tante die Pietje heette, maar dat is nu toch niet meer aan de orde. En die was duidelijk blank.
Wat een flauwekul!
pi_134040435
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 17:11 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Geen probleem. Elk land mag toch zijn eigen traditie hebben?
  zondag 8 december 2013 @ 09:07:47 #106
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134041108
quote:

Sinterklaas is wel degelijk onderdeel van de Surinaamse cultuur. Dat ontkennen is net zo dom als ontkennen dat het Christendom onderdeel is van de Nederlandse cultuur en enkel Wodan accepteren.
The End Times are wild
pi_134041222
Bij Wodan!

pi_134073741
Dag Zwarte Piet :W

Tot volgend jaar, dan gaan we weer lekker met ze allen discussiëren over hoe racistisch het (kinderfeest)allemaal is. w/

[ Bericht 1% gewijzigd door WhateverWhatever op 09-12-2013 10:16:47 ]
pi_134074186
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 10:00 schreef WhateverWhatever het volgende:
Dag Zwarte Piet :W

Tot volgend jaar, dan gaan we weer lekker met ze allen discussiëren over hoe racistisch het (kinderfeest)allemaal is. w/
De kerstman bespot little people, alcoholisme en mishandelt rendieren. Waar blijven de kamervragen ?
pi_134074496
Gelukkig is Zwarte Piet nu definitief verleden tijd.

Oprotten met die racist.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_134074537
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 10:20 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

De kerstman bespot little people, alcoholisme en mishandelt rendieren. Waar blijven de kamervragen ?
Die komen er alleen als blijkt dat de little people een donker uiterlijk hebben.
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_134074641
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 10:34 schreef KoosVogels het volgende:

Oprotten met die racist.
Voor een jaar ja
pi_134074746
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 10:40 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Voor een jaar ja
Nee joh, de situatie wordt zo langzamerhand onhoudbaar. Geweldig, de zo verguisde Quincy gaat de strijd op lange termijn winnen.
pi_134074841
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2013 10:43 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee joh, de situatie wordt zo langzamerhand onhoudbaar. Geweldig, de zo verguisde Quincy gaat de strijd op lange termijn winnen.
Nee, dat geloof ik niet, 66% van de Nederlanders heeft het gevierd en miljoenen euros gaan erin om, lang leve Sinterklaas het is niet alleen een kinderfeest maar ook een commercieel feest.
pi_134074866
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 10:47 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Nee, dat geloof ik niet, 66% van de Nederlanders heeft het gevierd en miljoenen euroes gaan erin om, lang leve Sinterklaas het is niet alleen een kinderfeest maar ook een commercieel feest.
Gewoon Kerst vieren joh.
pi_134074940
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2013 10:48 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Gewoon Kerst vieren joh.
Blijkbaar nog genoeg geld want dat doen Nederlanders ook :)
  maandag 9 december 2013 @ 10:51:31 #117
37295 Luigi
mario pls
pi_134074942
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2013 10:48 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Gewoon Kerst vieren joh.
Over domme opgelegde kutfeesten gesproken :').
pi_134075086
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 10:40 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Voor een jaar ja
En dan meldt hij zich weer om te janken over het vermeende racistische Sinterklaasfeest.
pi_134075118
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 10:57 schreef Ferdo het volgende:

[..]

En dan meldt hij zich weer om te janken over het vermeende racistische Sinterklaasfeest.
Precies. En dan wordt Piet voorgoed in de ban gedaan.
pi_134075169
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 10:20 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

En de vragen over het jaarlijkse massaal aftuigen en in brand steken van bomen, niet te vergeten. Het is dat we nog geen Partij voor de Planten hebben. Nóg niet, maar wat niet is...
pi_134191609
''Hoofdpiet'' leidt tot opstappen GroenLinks raadslid.

quote:
Verklaring bestuur afdeling GroenLinks Amsterdam West over John de Laet

Het bestuur van de afdeling Amsterdam-West laat weten dat haar lid John de Laet zich zaterdag heeft teruggetrokken als bestuurslid, naar aanleiding van zijn bericht op Twitter waarin hij de term “hoofdpiet” gebruikte in relatie tot Nelson Mandela. Het gebruik van deze term was volstrekt ongepast. John heeft hiervoor eerder zijn excuses aangeboden. Het was beslist niet zijn intentie om mensen te kwetsen, noch om een racistisch statement te maken.
http://amsterdam.groenlinks.nl/node/105193

_O- _O-
pi_134191661
Leid?
  donderdag 12 december 2013 @ 15:54:19 #123
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_134191675
Leidt.

En hij is dus een van die tienduizenden die die flauwe grap maakte waar Dijkshoorn al op rekende.
  Moderator donderdag 12 december 2013 @ 16:54:19 #124
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134193754
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 10:34 schreef KoosVogels het volgende:

Oprotten met die racist.
nu is Zwarte Piet zelf ineens een racist _O-

jij hebt er ook gewoon helemaal niets van begrepen he :')
pi_134194137
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 16:54 schreef sp3c het volgende:

[..]

nu is Zwarte Piet zelf ineens een racist _O-

jij hebt er ook gewoon helemaal niets van begrepen he :')
Ik snap sowieso niks van die hele discussie.

Van beide kanten niet.
  Moderator donderdag 12 december 2013 @ 17:11:39 #126
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134194330
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:05 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik snap sowieso niks van die hele discussie.

Van beide kanten niet.
nou poepoe wat een verrassing, koosvogels snapt niets van de hele discussie ...

waarom vind je het dan gelukkig dat Zwarte Pie definitief verleden tijd is en waarom vind je het een racist?

trololol?
pi_134195020
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:11 schreef sp3c het volgende:

[..]

nou poepoe wat een verrassing, koosvogels snapt niets van de hele discussie ...

waarom vind je het dan gelukkig dat Zwarte Pie definitief verleden tijd is en waarom vind je het een racist?

trololol?
Was een overduidelijke troll ja.

Krijg ik nu weer een ban?
  Moderator donderdag 12 december 2013 @ 17:40:28 #128
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134195070
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Was een overduidelijke troll ja.

Krijg ik nu weer een ban?
dat dacht ik idd

voor die ban moet je ff een (F)A aanschieten, ik heb er op zich niet zo heel veel op tegen maar ik ga er verder ook niet over
pi_134219273
ZWARTE PIET MOET BLIJVEN EN IEDEREEN DIE ER NIET MEE EENS IS TERUG NAAR MAROKKO!

[ Bericht % gewijzigd door Frutsel op 18-02-2014 16:10:07 ]
  zondag 15 december 2013 @ 01:21:14 #130
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_134280346
quote:
quote:
Een leerkracht aan een middelbare school in de Amerikaanse staat New Mexico is de afgelopen week op het matje geroepen na een klacht van een van de ouders van een zwarte leerling die zich als kerstman had verkleed. De docent zou de leerling hebben voorgehouden dat de kerstman blank is.

[ Bericht 6% gewijzigd door Papierversnipperaar op 15-12-2013 03:33:16 ]
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_134281544
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 december 2013 11:47 schreef hoink581 het volgende:
ZWARTE PIET MOET BLIJVEN EN IEDEREEN DIE ER NIET MEE EENS IS TERUG NAAR MAROKKO!
TURKIJE toch ? Daar komt zwarte piet vandaan
  zondag 15 december 2013 @ 17:34:50 #132
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_134296915
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 december 2013 18:18 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik voel er wel wat voor.
pi_134316949
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 02:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

TURKIJE toch ? Daar komt zwarte piet vandaan
Dit moet wel een ironische reactie zijn.
Immers: zo nadrukkelijk bezijden de algemeen beleden waarheid dat Sinterklaas uit Turkije komt.
Ironie, satire en dergelijke modaliteiten zijn lastig te herkennen via het beeldscherm.
En van de herkenningspunten is de absurditeit.
  maandag 16 december 2013 @ 11:50:44 #134
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_134322662
Nou, je zou zijn kleding bij Schenkman nog "Turks" (Ottomaans) kunnen noemen.
pi_134353256
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 11:50 schreef Iblardi het volgende:
Nou, je zou zijn kleding bij Schenkman nog "Turks" (Ottomaans) kunnen noemen.
[ afbeelding ]
Die Quibus kan dus niet alleen amper lezen, maar ook amper plaatjes kijken. In elk geval vallen Schenkman de dikke rode lippen, de gouden oorbellen en de kleurige pakjes niet aan te rekenen.
pi_134353493
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 00:58 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Die Quibus kan dus niet alleen amper lezen, maar ook amper plaatjes kijken. In elk geval vallen Schenkman de dikke rode lippen, de gouden oorbellen en de kleurige pakjes niet aan te rekenen.
Klopt..... Dat was niet Schenkman . Maar wie zei dat van wel dan ?
pi_134353600
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 01:11 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Klopt..... Dat was niet Schenkman . Maar wie zei dat van wel dan ?
Quibus beriep zich op het boek van Schenkman als de basis van ons discriminerend beeld van Zwarte Piet.
Maar misschien gaan we volgend jaar in oktober of zo beter weer verder.
pi_134353988
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 01:21 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Quibus beriep zich op het boek van Schenkman als de basis van ons discriminerend beeld van Zwarte Piet.
Maar misschien gaan we volgend jaar in oktober of zo beter weer verder.
Ik ken geen Quibus. Fokuser ofzo?
Heb je een linkje naar een citaat van hem over Schenkman ?
pi_134391813
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 02:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik ken geen Quibus. Fokuser ofzo?
Heb je een linkje naar een citaat van hem over Schenkman ?
Quibus Rario, die gast die in Pauw en Witteman het hele verhaal aanzwengelde.
Die ook de woorden autochtoon en allochtoon niet goed begreep en discriminerend vond.
pi_134392497
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 00:47 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Quibus Rario, die gast die in Pauw en Witteman het hele verhaal aanzwengelde.
Die ook de woorden autochtoon en allochtoon niet goed begreep en discriminerend vond.
Jij beweert dat Quinsy ( dat is zijn naam, gelieve hem zo te noemen en niet hem voortdurend aan te spreken met een bijnaam die leuk is voor je haat die je vrij moet laten , maar wel destructief is voor een zinnige discussie ) zich beriep om Schenkman.
Ik heb nergens iets gelezen dat hij iets zei over Schenkman, of je moet een linkje naar een citaat hebben..... ?
pi_134392507
Zitten jullie hier nou nog steeds?

Het is bijna Kerst, :').
pi_134392569
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 01:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jij beweert dat Quinsy ( dat is zijn naam, gelieve hem zo te noemen en niet hem voortdurend aan te spreken met een bijnaam die leuk is voor je haat die je vrij moet laten , maar wel destructief is voor een zinnige discussie ) zich beriep om Schenkman.
Ik heb nergens iets gelezen dat hij iets zei over Schenkman, of je moet een linkje naar een citaat hebben..... ?
In de eerste uitzending van P&W, waar hij naast Henk Westbroek zat, haalde hij nadrukkelijk Schenkman aan als bron.

Maar inderdaad, volgend jaar maar verder.

Overigens hecht ik er aan om mensen met hun correcte naam en/of aanduiding te noemen. Maar iemand die zichzelf al zo belachelijk maakt, kan ik niet serieus nemen.
Ik ben wel gevoelig voor je punt, maar hij is zo lachwekkend, dat ik mij niet kan inhouden. Volgens mij hoort hij gewoon bij de staf van De Speld of zo.
pi_134392573
quote:
9s.gif Op woensdag 18 december 2013 01:36 schreef Specularium het volgende:

Piet is hoogstaande cultuur. Kerst of geen kerst... *O*
pi_134392583
quote:
9s.gif Op woensdag 18 december 2013 01:36 schreef Specularium het volgende:

Ja. Ik las dat in de VSvA er heisa ontstaan is over het blozende wangen van de witte Kerstman. _O-
pi_134394281
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 01:44 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja. Ik las dat in de VSvA er heisa ontstaan is over het blozende wangen van de witte Kerstman. _O-
Klopt. Iemand heeft gesteld dat "Santa altijd een blanke man moet zijn".
Dit omdat er groepen zijn die Santa als zwart, aziaat of zelfs een dier afbeelden. En dat mag niet, want schendt traditie blablabla.

Echt heel bekend :P
pi_136807792
Ja, jullie maar denken dat de opruiers genoeg aandacht hebben gehad om tot pakweg oktober in hun eigen zelfvoldaanheid te kunnen zwelgen, he? Mooi niet dus! :D

https://www.facebook.com/(...)f_t=plan_user_joined
  maandag 17 februari 2014 @ 13:05:00 #147
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_136808044
Hoe hard willen die figuren wel niet uitgekotst worden, vraag ik me dan af. :')
  maandag 17 februari 2014 @ 13:10:06 #149
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_136808058
quote:
Ach, gun die mensen ook hun lolletje. Het is niet alsof iemand ze serieus neemt.
pi_136808075
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:10 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Ach, gun die mensen ook hun lolletje. Het is niet alsof iemand ze serieus neemt.
Nee, er worden gelukkig geen Sintochten voor aangepast of zo.
  maandag 17 februari 2014 @ 13:11:29 #151
396550 Richestorags
pi_136808099
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:10 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Op de grote schaal is er toch niet zoveel gebeurd? Maar goed, elke aanpassing is er één te veel en maakt de weg vrij voor meer aanpassingen natuurlijk....
pi_136808140
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:11 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Op de grote schaal is er toch niet zoveel gebeurd? Maar goed, elke aanpassing is er één te veel en maakt de weg vrij voor meer aanpassingen natuurlijk....
Het vinger-handverhaal, inderdaad.
  maandag 17 februari 2014 @ 13:13:18 #153
302853 themole
graaft totaal door.
pi_136808147
quote:
"Ontkennen van racisme is het nieuwe racisme"

:')
Niet altijd serieus
pi_136808228
quote:

[..]

Volgende stap is afschaffen.
Dit is toch werkelijk alle sneuheid voorbij zeg, deze actie.
  maandag 17 februari 2014 @ 13:17:53 #155
396550 Richestorags
pi_136808278
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:16 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dit is toch werkelijk alle sneuheid voorbij zeg, deze actie.
Je ziet het eigenlijk nog wel gebeuren in Groenlinks / PvdA gemeentes.
pi_136808457
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:17 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Je ziet het eigenlijk nog wel gebeuren in Groenlinks / PvdA gemeentes.
Die facebooklink van mij is van het clubje waar anousha nzume loopt te janken. GS kwam met een link naar algehele antiracismeactie. Clumsy Gario heeft zich aangesloten bij Rene Danen, de Internationale Socialisten en nog wat andere mislukkelingen om zo het verhaal een stuk breder te trekken. Zo wordt 'ie nog een stukkie meer salonfähig en heb je inderdaad zomaar de kans dat 'ie meer medestanders krijgt voor z'n egotrip. Quinsy de kinderhater / familiefeestterrorist gaat er dit jaar echt voor.
pi_136808511
Het is inmiddels februari en de Zwarte Pieten-discussie is nog steeds gaande :')
pi_136808513
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:23 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Die facebooklink van mij is van het clubje waar anousha nzume loopt te janken. GS kwam met een link naar algehele antiracismeactie. Clumsy Gario heeft zich aangesloten bij Rene Danen, de Internationale Socialisten en nog wat andere mislukkelingen om zo het verhaal een stuk breder te trekken. Zo wordt 'ie nog een stukkie meer salonfähig en heb je inderdaad zomaar de kans dat 'ie meer medestanders krijgt voor z'n egotrip. Quinsy de kinderhater / familiefeestterrorist gaat er dit jaar echt voor.
Quincy kan de aandacht niet meer missen. Het duurt nog zo lang voor het weer sinterklaas is. En stel je voor dat men hem dan vergeet!
pi_136808525
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:25 schreef Hattusa het volgende:
Het is inmiddels februari en de Zwarte Pieten-discussie is nog steeds gaande :')
En wie begint er mee?
pi_136808590
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:25 schreef Hattusa het volgende:
Neenee, het is 57 dagen rustig geweest en vandaag zijn de kinderhaters weer van start gegaan :)
  maandag 17 februari 2014 @ 13:42:58 #161
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_136809163
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:27 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Neenee, het is 57 dagen rustig geweest en vandaag zijn de kinderhaters weer van start gegaan :)
Juist
  maandag 17 februari 2014 @ 14:06:13 #162
155616 Proximo
For god, king & country
pi_136810287
Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
pi_136810603
Ik dacht dat we toch minimaal een half jaar verlost waren van de pieten discussie, maar helaas het is al weer begonnen.
٩๏̯͡๏)۶
pi_136810772
quote:

[..]

Waarom gelukkig ? Is dat een ramp ofzo?
Ieder organiserend sintcomité maakt zijn eigen beslissingen.
Er zal echt niks schokkends gebeuren, zoals de afbraak van Nederlandse cultuur
pi_136810859
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 14:16 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Waarom gelukkig ? Is dat een ramp ofzo?
Ieder organiserend sintcomité maakt zijn eigen beslissingen.
Er zal echt niks schokkends gebeuren, zoals de afbraak van Nederlandse cultuur
Iedere door hen gewenste aanpassing draagt natuurlijk prima bij aan dat laatste. Vandaar gelukkig.
pi_136810892
quote:
'De Internationale Socialisten en Emcemo, herdenkers van de antisemitische Hamas-sjeik Yassin, maken deel uit van 'antiracisme'-comité'.
pi_136811063
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 14:19 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

'De Internationale Socialisten en Emcemo, herdenkers van de antisemitische Hamas-sjeik Yassin, maken deel uit van 'antiracisme'-comité'.
Fijn clubje dus. _O-
pi_136813551
Godverdomme, dames en heren.

Weer dit topic.
  maandag 17 februari 2014 @ 15:21:54 #169
396550 Richestorags
pi_136813620
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 14:23 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Fijn clubje dus. _O-
Antiracistisch zijn en tegelijkertijd een antisemitische Sjeik herdenken. Cultuurrelativerende logica _O-
pi_136813684
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 15:20 schreef Specularium het volgende:
Godverdomme, dames en heren.

Weer dit topic.
Ik kan niet ontkennen dat ik dit kreng van een topic gniffelend heb opgegraven :D
pi_136816219
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:16 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik hoop het!
pi_136816552
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 16:29 schreef Casiotone het volgende:

[..]

Ik hoop het!
Want dat maakt je blij?
  maandag 17 februari 2014 @ 16:55:35 #173
155616 Proximo
For god, king & country
pi_136817201
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 16:38 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Want dat maakt je blij?
Tuurlijk, weg met ons *O*
Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
pi_136817269
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 16:55 schreef Proximo het volgende:

[..]

Waarschijnlijk is hij geen 'ons' ;)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 17 februari 2014 @ 17:05:28 #175
300718 Kenju
Say It!!??
pi_136817531
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 16:55 schreef Proximo het volgende:

[..]

Probleem is dat men teveel spreekt in termen van ons en zij....
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_136817836
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 17:05 schreef Kenju het volgende:

[..]

Probleem is dat men teveel spreekt in termen van ons en zij....
Zwarte Piet ís helemaal geen probleem. Sommige mensen spelen hun (politieke) agenda uit over de rug van deze onschuldige figuur.
  maandag 17 februari 2014 @ 17:15:11 #177
396550 Richestorags
pi_136817885
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 17:13 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Zwarte Piet ís helemaal geen probleem. Sommige mensen spelen hun (politieke) agenda uit over de rug van deze onschuldige figuur.
Inderdaad. Vrij misselijkmakend hoe sommigen een kinderfeest willen verpesten onder het mom van politieke correctheid en het zoeken naar racisme.
  maandag 17 februari 2014 @ 17:22:13 #178
300718 Kenju
Say It!!??
pi_136818152
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 17:13 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het 'ons en zij'-gegeven is een probleem. Dat er mensen zijn die zich eraan ergeren is een probleem, dat mensen daar ontzettend emotioneel op reageren en racistische prietpraat uitslaan zonder dat ze doorhebben dat het racistisch is en effe gaan bepalen wanneer iemand zich gediscrimineerd kan voelen is een probleem. Dat de noodzaak om met argumenten te schermen niet gevoeld wordt, is een probleem. Zwarte piet is daarmee wel degelijk een probleem, hoewel de basis dieper ligt dan Zwarte Piet.
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 17:15 schreef Richestorags het volgende:

Inderdaad. Vrij misselijkmakend hoe sommigen een kinderfeest willen verpesten onder het mom van politieke correctheid en het zoeken naar racisme.
Goed voorbeeld van het voorgaande. Een kinderfeest dat al jaren in ontwikkeling is, en omdat het ter faveure is van een groep zwarten en een grotere verandering, opeens een probleem is. De ergernis die zij hebben is totaal niet relevant. 'Bekhouden of oprotten uit ons land'-mentaliteit.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
  maandag 17 februari 2014 @ 17:45:13 #179
396550 Richestorags
pi_136818906
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 17:22 schreef Kenju het volgende:

Het 'ons en zij'-gegeven is een probleem. Dat er mensen zijn die zich eraan ergeren is een probleem, dat mensen daar ontzettend emotioneel op reageren en racistische prietpraat uitslaan zonder dat ze doorhebben dat het racistisch is en effe gaan bepalen wanneer iemand zich gediscrimineerd kan voelen is een probleem. Dat de noodzaak om met argumenten te schermen niet gevoeld wordt, is een probleem. Zwarte piet is daarmee wel degelijk een probleem, hoewel de basis dieper ligt dan Zwarte Piet.

Het wij-zij probleem wordt gecreëerd. Het gros van de mensen heeft er totaal geen problemen mee, alleen een hardnekkige, welhaast militante groep mensen. Hierdoor wordt het probleem opgeblazen en uitvergroot. Je kan niet met iedereen rekening houden. Wel kan je naar hun standpunt luisteren, mits het op normale wijze wordt gecommuniceerd uiteraard. Dingen die erbij worden gehaald als herstelbetalingen slavernij kunnen we natuurlijk vrij weinig mee.

quote:
Goed voorbeeld van het voorgaande. Een kinderfeest dat al jaren in ontwikkeling is, en omdat het ter faveure is van een groep zwarten en een grotere verandering, opeens een probleem is. De ergernis die zij hebben is totaal niet relevant. 'Bekhouden of oprotten uit ons land'-mentaliteit.
Jij denkt werkelijk dat dat de achterliggende reden is? Jij bent dus één van de types die zoekt naar racisme. Ga lekker andere mensen woorden in de mond leggen ofzo, dat hoef je bij mij niet te flikken.
  maandag 17 februari 2014 @ 17:53:23 #180
300718 Kenju
Say It!!??
pi_136819181
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 17:45 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Het wij-zij probleem wordt gecreëerd. Het gros van de mensen heeft er totaal geen problemen mee, alleen een hardnekkige, welhaast militante groep mensen. Hierdoor wordt het probleem opgeblazen en uitvergroot. Je kan niet met iedereen rekening houden. Wel kan je naar hun standpunt luisteren, mits het op normale wijze wordt gecommuniceerd uiteraard. Dingen die erbij worden gehaald als herstelbetalingen slavernij kunnen we natuurlijk vrij weinig mee.
Dit laatste heb ik nooit gehoord. En je zegt dat er geluisterd moet worden. Maar dat slaat natuurlijk nergens op wanneer je geen enkel punt erkend dat ze willen maken.

quote:
Jij denkt werkelijk dat dat de achterliggende reden is? Jij bent dus één van de types die zoekt naar racisme. Ga lekker andere mensen woorden in de mond leggen ofzo, dat hoef je bij mij niet te flikken.
Je geeft er alle reden toe. Jij bent een van de mensen die totaal niet door heeft en wil hebben wat het punt is dat ze willen maken, en begint erover dat ze een kinderfeest willen verpesten. Want is er voor jou werkelijk een andere situatie denkbaar dan waarin Zwarte Piet precies blijft zoals hij is?

Ik heb persoonlijk iets van: Het verandert altijd al (zwarte Piet van nu is niet hetzelfde als 20 jaar geleden), en of zwarte piet zelf wel of geen racistisch icoon is (m.i. geen racistische grondslag, maar het is wel een uit de tijdse karikaturale neger), dus als zoveel mensen zich eraan ergeren, mag daar best wat aan gedaan worden. Kinderen maakt het zelf geen flikker uit, als die hun cadeaus maar krijgen. En voor de kinderen die direct de verandering zien, kun je wel wat verzinnen. Die geloven toch alles.

De ontzettende onwelwillendheid in deze komt voor een groot deel doordat het nu de negers zijn die erom vragen. Aan de massale hoeveelheden wij-zij reacties zie je dat ontzettend veel mensen negers niet als onderdeel van ons land zien. En ter antwoord daarop mag m.i. best het slavenverleden in de discussie gebracht worden, omdat dat gegeven het bewijs is dat iig de mensen van Surinaamse en Antilliaanse komaf dat wèl zijn.

Dit is het enige dat ik wilde aangeven met die eerste opmerking (over het 'wij-zij'). Er wordt meteen geroepen dat het onzin is en iedereen kiest een kant op een bijna militante manier. Jij brengt dat verwijt richting de anti-pieten, maar dat heeft natuurlijk een geschiedenis. Dit waarbij de pro-pieten massaal een Facebook-actie ondertekenen en Facebook avatars veranderen en zelfs de Telegraaf een soort van actie voert, net als Fok.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
  maandag 17 februari 2014 @ 17:58:29 #181
396550 Richestorags
pi_136819333
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 17:53 schreef Kenju het volgende:

Dit laatste heb ik nooit gehoord. En je zegt dat er geluisterd moet worden. Maar dat slaat natuurlijk nergens op wanneer je geen enkel punt erkend dat ze willen maken.

Misschien ligt dat ook aan henzelf door allerlei zij-discussies erbij te slepen en zichzelf nadrukkelijk in de slachtofferrol neer te zetten van de Nederlander? Een voorbeeld van het slachtofferdenken dat sommigen hanteren: organisatie Kwakoe mag niet worden overgelaten aan Nederlanders, ondanks herhaald falen vanuit eigen gemeenschap, omdat dat nazaten zijn van slavenhouders. Dat zijn dezelfde lui die het hardste staan te schreeuwen bij dit soort discussies. En die overschreeuwen de mensen met normale toon.

quote:
Je geeft er alle reden toe. Jij bent een van de mensen die totaal niet door heeft en wil hebben wat het punt is dat ze willen maken, en begint erover dat ze een kinderfeest willen verpesten. Want is er voor jou werkelijk een andere situatie denkbaar dan waarin Zwarte Piet precies blijft zoals hij is?

Ik heb persoonlijk iets van: Het verandert altijd al (zwarte Piet van nu is niet hetzelfde als 20 jaar geleden), en of zwarte piet zelf wel of geen racistisch icoon is (m.i. geen racistische grondslag, maar het is wel een uit de tijdse karikaturale neger), dus als zoveel mensen zich eraan ergeren, mag daar best wat aan gedaan worden. Kinderen maakt het zelf geen flikker uit, als die hun cadeaus maar krijgen. En voor de kinderen die direct de verandering zien, kun je wel wat verzinnen. Die geloven toch alles.
Hoeveel mensen ergeren zich er precies aan, en hoeveel mensen niet? Denk je werkelijk dat een overgrote meerderheid van de bevolking zich hieraan stoort? Je weet bijvoorbeeld dat Zwarte Piet ook gewoon gespeeld wordt in Suriname en op de Antillen?

Overigens heeft het weinig met het neger-zijn te maken, zoals jij suggereert. Mensen zijn gewoon wat gevoeliger als er te pas en te onpas de race-card, evenals de holocaust-card wordt getrokken. Niet alles is één grote samenzwering waarin de partijen die dit doen altijd maar worden benadeeld ofzo.
  maandag 17 februari 2014 @ 18:15:05 #182
155616 Proximo
For god, king & country
pi_136819809
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 17:22 schreef Kenju het volgende:

[..]

Het 'ons en zij'-gegeven is een probleem. Zwarte piet is daarmee wel degelijk een probleem, hoewel de basis dieper ligt dan Zwarte Piet.

[..]

De enige die het probleem veroorzaken zijn quinsy en verongelijkte vriendjes.

Als je het type ziet wat hier protest tegen in dient, dan is het duidelijk dat ze dat puur en alleen doen omdat de racisme kaart spelen het enige is wat ze kunnen.

De bekhouden en oprotten reactie is in mijn optiek een signaal dat het maar eens afgelopen moet zijn met het eeuwige aanpassen van lokale tradities aan de grillen van allerlei import met een grote mond.
  maandag 17 februari 2014 @ 18:21:38 #183
300718 Kenju
Say It!!??
pi_136819989
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 17:58 schreef Richestorags het volgende:

Misschien ligt dat ook aan henzelf door allerlei zij-discussies erbij te slepen en zichzelf nadrukkelijk in de slachtofferrol neer te zetten van de Nederlander?
Ik weet niet of ze dat per definitie doen. Er is een ergernis aan zwarte piet en die ergernis heeft een basis. Het slavenverleden is een feit, en daar vragen ze geen geld voor, nee ze vragen erkenning, en die hebben ze tot op de dag van vandaag niet echt gekregen. Wanneer ze dan een 'pijn' kenbaar maken rondom zwarte piet, en deze wordt met een brandslang van tafel gespoten alsof het niets is, dan komen dat soort emoties wel naar boven. Jij vind dat onzin om dat zo te voelen, maar ik weet niet of je als blanke kan begrijpen wat die mensen in dit opzicht voelen.
quote:
Een voorbeeld van het slachtofferdenken dat sommigen hanteren: organisatie Kwakoe mag niet worden overgelaten aan Nederlanders, ondanks herhaald falen vanuit eigen gemeenschap omdat dat nazaten zijn van slavenhouders.[/quote[ Ik denk dat het meer te maken heeft met dat ze het als 'hun festival' willen houden. Aangezien de aanleiding van de aard in kwestie is, is dat niet zo raar. De viering van de afschaffing van de Surinaamse slavernij (dat leid ik uit Google af) dat je niet zelf organiseert is inderdaad raar.

Veel minder zware zaken als Philips dat amper nog producten in Nederland maakt (of überhaupt nog wat maakt van enigszins tastbare aard voor de normale mens), of vinden we ook jammer. Dus zo vreemd is het niet.

[quote]Hoeveel mensen ergeren zich er precies aan, en hoeveel mensen niet? Denk je werkelijk dat een overgrote meerderheid van de bevolking zich hieraan stoort? Je weet bijvoorbeeld dat Zwarte Piet ook gewoon gespeeld wordt in Suriname en op de Antillen?
Er is iig een degelijke groep en dat zijn niet alleen maar schreeuwerds. En vergaat niet dat aan de pro-Pieten kant er ook ontzettend veel idioten zijn die de toon feitelijk ook bepaalden. De Telegraaf beschouw ik feitelijk ook al een schreeuwende entiteit. Persoonlijk vind ik dat die Quincy (die door Lavenderr genoemd werd) op een normale manier zijn woord deed bij PenW en daarop meteen een letterlijk inhoudsloze schreeuwreactie van Westbroek te verduren kreeg. De toon was toen al voor een flink deel gezet.

quote:
Overigens heeft het weinig met het neger-zijn te maken, zoals jij suggereert. Mensen zijn gewoon wat gevoeliger als er te pas en te onpas de race-card, evenals de holocaust-card wordt getrokken. Niet alles is één grote samenzwering waarin de partijen die dit doen altijd maar worden benadeeld ofzo.
Het is natuurlijk lastig het niet over ras te hebben wanneer het gaat over Zwarte Piet. Dat deze op een karikaturale en minderwaardige manier een ras vertegenwoordigt is juist het probleem. Ik vind het jammer dat mensen het meteen wegveegden als het zoveelste geval van waarin mensen zich te makkelijk gediscrimineerd voelen.
Mensen roepen m.i. te makkelijk "TEGENWOORDIG IS ALLES RACISME". Op deze manier kan het nooit meer ter sprake worden gebracht en moeten we doen alsof het helemaal niet meer bestaat. Feitelijk wordt het op die manier ook misbruikt, aangezien mensen niets meer racistisch mogen noemen, in gelijke aard met de zgn. Godwins.
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 18:15 schreef Proximo het volgende:

De enige die het probleem veroorzaken zijn quinsy en verongelijkte vriendjes.
Het motief moet ergens vandaag zijn gekomen, lijkt me. En wanneer vervolgens de anti-reacties zo ontzettend passioneel en agressief zijn, worden mensen gedwongen een kant te kiezen. Of zie jij die figuren die mensen als Anouk bestookten met allerlei idiote reacties niet als onderdeel van het probleem?
quote:
De bekhouden en oprotten reactie is in mijn optiek een signaal dat het maar eens afgelopen moet zijn met het eeuwige aanpassen van lokale tradities aan de grillen van allerlei import met een grote mond.
Dat jij mensen die al honderden jaren deel uitmaken van alles wat met dit land te maken heeft en gebracht heeft waar het nu is nog steeds omschrijft en generaliseert tot 'allerlei import' zegt al genoeg over hoe jij erin staat en denkt over die mensen. Persoonlijk vind ik het niet terecht om alles dat van origine van buiten Nederland komt, als mensen met een minderwaardig geluid te zien. Tevens ben ik niet van het generaliseren van deze mensen op basis van een herkomst van alles dat niet binnen de Nederlandse grenzen is. Het buitenland is best wel groot namelijk. De Surinamers en Antillianen hebben in termen van integratie zich bewezen als een integratief onderdeel van onze samenleving, anders dan bijv. de Marokkanen die vaker wel dan niet een accent hebben en vooral met elkaar omgaan en alleen de eigen normen als normaal zien. Wanneer die groep Surinamers en Antillianen een bepaalde ergernis kenbaar maakt, al is het maar een klein deel, hoeven ze m.i. niet zo bejegend te worden. Zeker niet wanneer het om iets gaat dat sowieso uit de tijd en vrij achterlijk is, en ook altijd onderhevig geweest is aan verandering.

Daarbij is het sowieso onzin dat er zaken aangepast worden. Dus afgezien van je domheid en kortzichtigheid, heb je hoe dan ook geen gelijk. Het enige voorbeeld dat ik vaker voorbij heb zien komen is dat van die kerstboom op de Haagse Hoge school, dat totaal niet te vergelijken is, behalve dat de aversie gebeurde door een groep die we als niet-Nederlands zien (wat ook op een andere manier is dan hoe de betreffende zwarte groep als niet-Nederlands wordt gezien).

[ Bericht 13% gewijzigd door Kenju op 17-02-2014 18:29:58 ]
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
  Moderator maandag 17 februari 2014 @ 18:26:35 #184
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_136820117
zoveel tradities zijn er helemaal niet aangepast ... niet omwille van gekrenkte gevoelens van een minderheid iig

das een beetje een mythe die mensen die graag de hele dag bekhouden en oprotten lopen te roepen je aan proberen te praten
  maandag 17 februari 2014 @ 18:28:50 #185
396550 Richestorags
pi_136820182
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 18:21 schreef Kenju het volgende:

Ik weet niet of ze dat per definitie doen. Er is een ergernis aan zwarte piet en die ergernis heeft een basis. Het slavenverleden is een feit, en daar vragen ze geen geld voor, nee ze vragen erkenning, en die hebben ze tot op de dag van vandaag niet echt gekregen. Wanneer ze dan een 'pijn' kenbaar maken rondom zwarte piet, en deze wordt met een brandslang van tafel gespoten alsof het niets is, dan komen dat soort emoties wel naar boven. Jij vind dat onzin om dat zo te voelen, maar ik weet niet of je als blanke kan begrijpen wat die mensen in dit opzicht voelen.

Je hebt ook de stichting herstelbetalingen slavernij. Goed, ze vragen naar erkenning. Van wie precies? En op welke wijze zijn zij precies slachtoffer van de slavernij? Zelfs hun opa is niet een tijd opgegroeid waarin de slavernij nog bestond. Overigens is het een illusie om te denken dat het leven voor de gemiddelde Europeaan in die tijd zo rooskleurig was. Mensen (en kinderen) die in fabrieken werkten waren feitelijk ook gewoon slaven.

quote:
Er is iig een degelijke groep en dat zijn niet alleen maar schreeuwerds. En vergaat niet dat aan de pro-Pieten kant er ook ontzettend veel idioten zijn die de toon feitelijk ook bepaalden. De Telegraaf beschouw ik feitelijk ook al een schreeuwende entiteit. Persoonlijk vind ik dat die Quincy (die door Lavenderr genoemd werd) op een normale manier zijn woord deed bij PenW en daarop meteen een letterlijk inhoudsloze schreeuwreactie van Westbroek te verduren kreeg. De toon was toen al voor een flink deel gezet.
Die zijn er ook ja, maar dan moet je ook die kant willen begrijpen. Deze mensen willen de weinige nationale identiteit die Nederland nog over heeft beschermen.

quote:
Het is natuurlijk lastig het niet over ras te hebben wanneer het gaat over Zwarte Piet. Dat deze op een karikaturale en minderwaardige manier een ras vertegenwoordigt is juist het probleem. Ik vind het jammer dat mensen het meteen wegveegden als het zoveelste geval van waarin mensen zich te makkelijk gediscrimineerd voelen.
Mensen roepen m.i. te makkelijk "TEGENWOORDIG IS ALLES RACISME". Op deze manier kan het nooit meer ter sprake worden gebracht en moeten we doen alsof het helemaal niet meer bestaat. Feitelijk wordt het op die manier ook misbruikt, aangezien mensen niets meer racistisch mogen noemen, in gelijke aard met de zgn. Godwins.
Een karikatuur is natuurlijk iets anders dan racisme. Begrijp me niet verkeerd, de elementen van een afro-pruik en gouden oorbellen zijn natuurlijk dubieus als je door de schoorsteen gaat, dus die kunnen best weg. Maar dan blijft het fenomeen zwarte piet overeind. Mag die wel zwart zijn van de roet dan? Is dat genoeg voor de mensen?
  maandag 17 februari 2014 @ 18:43:31 #186
300718 Kenju
Say It!!??
pi_136820698
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 18:28 schreef Richestorags het volgende:

Je hebt ook de stichting herstelbetalingen slavernij.
Slavernij heeft opzichzelf niets met deze discussie te maken. Het is slechts deel van de emotie die opkomt bij weerstand wanneer ze ergens om vragen.

quote:
Goed, ze vragen naar erkenning. Van wie precies?
De maatschappij.
quote:
En op welke wijze zijn zij precies slachtoffer van de slavernij?
Ze leven in een land waarin ze als 2e rangs burger worden gezien. Vandaar dat ik het had over de 'wij-zij'-mentaliteit. Op het moment dat zij iets aan de kaak stellen is er meteen een muur van 'jullie moeten je mond houden, je moet al blij zijn dat je in dit land woont'-mentaliteit. Kijk ook naar de verschillen met hoe er naar zwarte voetballers wordt gekeken.
Voor alle duidelijkheid, ik zeg niet dat het allemaal zo vreselijk is en dergelijke, maar er is wel een verschil.

quote:
Overigens is het een illusie om te denken dat het leven voor de gemiddelde Europeaan in die tijd zo rooskleurig was. Mensen (en kinderen) die in fabrieken werkten waren feitelijk ook gewoon slaven.
Deze vergelijking is onzin. Inderdaad hadden arbeiders weinig te makken, maar ze konden naar een huis, ze waren geen bezit van een ander die hun hele leven controleerden en zelfs de vaardigheid van het kunnen lezen opzichzelf levensgevaarlijk was. Verder was er een hogere klasse. Denk je dat de slaven die ook hadden? Nee, dat waren gewoon een soort van dieren.
quote:
Die zijn er ook ja, maar dan moet je ook die kant willen begrijpen. Deze mensen willen de weinige nationale identiteit die Nederland nog over heeft beschermen.
Als je de Nederlandse identiteit aan de hand van dat soort zaken definieert, is er wat mis met je. Daarnaast is dit ook wel een voorbeeld van de effecten van de slavernij die ze meemaken. Wel geprofiteerd van hun voorouders op die manier, en nu zijn ze hier, moeten ze maar accepteren dat ze door bepaalde mensen op een denigrerende manier bejegend worden, bedoeld of onbedoeld.

quote:
Een karikatuur is natuurlijk iets anders dan racisme. Begrijp me niet verkeerd, de elementen van een afro-pruik en gouden oorbellen zijn natuurlijk dubieus als je door de schoorsteen gaat, dus die kunnen best weg. Maar dan blijft het fenomeen zwarte piet overeind. Mag die wel zwart zijn van de roet dan? Is dat genoeg voor de mensen?
Dan was zwarte piet geen neger geweest. Maar ik ben geen spreekbuis voor die mensen, ik geef slechts mijn eigen kijk erop. Ik gaf eerder al aan dat ik Zwarte Piet geen racistische grondslag vind hebben. Maar ik begrijp de ergernis aan de neger-insteek van zwarte piet wel.

Als kind irriteerde ik me sowieso al aan het niet-kloppende verhaal. Zwart van roet, maar hoezo is hij dan altijd zwart? Persoonlijk zou ik kiezen voor iets als roet-vegen. Gewoon een logisch overkomende piet. Maar ja, ik kreeg cadeaus, dus fuck it.

Maar jij stelt dat die neger-insteek dubieus is. Echter had je dus ook mensen die riepen dat er weer een stukje Nederland weg was toen een gemeente de oorbellen wegliet (wel rode lippen). Dan heb ik wel iets van.... :{

We doen ook niet meer aan paling-trekken. Willen dat soort mensen dat ook terug? Hoe zit het met het vermogen om ons aan te passen ter faveure van alles wat we doen? Juist het vermogen om ons aan te passen is wat Nederlands is. Bedrijven als Philips, Shell, TomTom hebben door aanpassingen aan alle relevante trends het geschopt tot de status van de grootsten ter wereld. Hetzelfde doen we in de sport. En dat allemaal als een van de kleinste landen van alle rijke landen in de wereld. Dàt is voor mij de Nederlandse identiteit.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_136820808
quote:

Waarom al die onzinargumenten. stromannen en zaken die er niets mee te maken hebben erbij halen als je blijkbaar helemaal niet tegen aanpassing bent??
  maandag 17 februari 2014 @ 18:57:47 #188
396550 Richestorags
pi_136821230
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 18:46 schreef Casiotone het volgende:

[..]

Waarom al die onzinargumenten. stromannen en zaken die er niets mee te maken hebben erbij halen als je blijkbaar helemaal niet tegen aanpassing bent??
Jouw mening. Ik ben niet tegen verandering en zie best in waarom het mensen voor de borst kan stoten. Alleen zie ik dat er van alle kanten zaken die er niets mee te maken hebben bij worden gesleept. Daar reageer ik op.
pi_136821255
wat is er met mijn mening
  maandag 17 februari 2014 @ 19:13:51 #190
396550 Richestorags
pi_136821740
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 18:43 schreef Kenju het volgende:

Slavernij heeft opzichzelf niets met deze discussie te maken. Het is slechts deel van de emotie die opkomt bij weerstand wanneer ze ergens om vragen.
Inderdaad. Maar waar houdt het op? Moeten Engelsen emotioneel worden in een discussie over Noorwegen omdat half hun land is geplunderd door de Vikingen?

quote:
De maatschappij.
Voor wat dan precies? Het leed van de slavernij is de maatschappij niet aan te rekenen, noch zijn zij slachtoffer ervan. Toch zijn er slavernij-monumenten e.d. opgericht. Ik sta bijvoorbeeld volledig achter de excuses van de Nederlandse regering voor de wandaden in Indonesië. Daar zijn namelijk nog wel directe slachtoffers van. Die excuses kwamen overigens ook te laat.

quote:
Ze leven in een land waarin ze als 2e rangs burger worden gezien. Vandaar dat ik het had over de 'wij-zij'-mentaliteit. Op het moment dat zij iets aan de kaak stellen is er meteen een muur van 'jullie moeten je mond houden, je moet al blij zijn dat je in dit land woont'-mentaliteit. Kijk ook naar de verschillen met hoe er naar zwarte voetballers wordt gekeken.
Voor alle duidelijkheid, ik zeg niet dat het allemaal zo vreselijk is en dergelijke, maar er is wel een verschil.
Zien zij zichzelf als 2e rangs burger? Of zien anderen hen zo? Ik zie negers niet als 2e rangs burgers en ik denk met mij de meeste Nederlanders niet.

quote:
Deze vergelijking is onzin. Inderdaad hadden arbeiders weinig te makken, maar ze konden naar een huis, ze waren geen bezit van een ander die hun hele leven controleerden en zelfs de vaardigheid van het kunnen lezen opzichzelf levensgevaarlijk was. Verder was er een hogere klasse. Denk je dat de slaven die ook hadden? Nee, dat waren gewoon een soort van dieren.
Een zeer beperkte hogere klasse. Mensen konden misschien naar huis, om direct weer te gaan slapen en de volgende dag weer in de fabriek te werken. 14 uur per dag, zeven dagen per week. Mensen in Europa zijn ook lange tijd ongeletterd geweest, om min of meer dezelfde redenen. Voor er over werd gegaan op zwarte slaven, had je hier het systeem van horigen (lijfeigenen). Natuurlijk is het vreselijk, maar het leven was voor iedereen in die tijd vreselijk. Voor slaven was het noch vreselijker. Maar denk je dat iedereen tevreden is als erkend wordt, dat daarmee de kous af is? Ik denk het niet. Sommige lui zullen er altijd op terugvallen.

quote:
Als je de Nederlandse identiteit aan de hand van dat soort zaken definieert, is er wat mis met je. Daarnaast is dit ook wel een voorbeeld van de effecten van de slavernij die ze meemaken. Wel geprofiteerd van hun voorouders op die manier, en nu zijn ze hier, moeten ze maar accepteren dat ze door bepaalde mensen op een denigrerende manier bejegend worden, bedoeld of onbedoeld.
De Nederlandse identiteit bestaat niet uit het Sinterklaasfeest immers? Kom op zeg, dat is hetzelfde als zeggen dat de Ierse identiteit niet uit St Patricks day bestaat. Ja, natuurlijk zijn er hier mensen door wat er in het verleden is gebeurd. Maar daar draagt de huidige maatschappij geen verantwoording voor, dus kan je ook niet als argument gebruiken dat er van hun voorouders is geprofiteerd.

quote:
Dan was zwarte piet geen neger geweest. Maar ik ben geen spreekbuis voor die mensen, ik geef slechts mijn eigen kijk erop. Ik gaf eerder al aan dat ik Zwarte Piet geen racistische grondslag vind hebben. Maar ik begrijp de ergernis aan de neger-insteek van zwarte piet wel.
Ik ook. Als de discussie van beide zijden zuiver gevoerd zou worden zou men nog een heel eind kunnen komen waarschijnlijk.

quote:
Als kind irriteerde ik me sowieso al aan het niet-kloppende verhaal. Zwart van roet, maar hoezo is hij dan altijd zwart? Persoonlijk zou ik kiezen voor iets als roet-vegen. Gewoon een logisch overkomende piet. Maar ja, ik kreeg cadeaus, dus fuck it.

Maar jij stelt dat die neger-insteek dubieus is. Echter had je dus ook mensen die riepen dat er weer een stukje Nederland weg was toen een gemeente de oorbellen wegliet (wel rode lippen). Dan heb ik wel iets van.... :{
Ja, die neger-insteek is vrij dubieus en mag inderdaad best weg. Ik ben wel van mening dat het kinderen juist zwarte piet als een vriend zien en het daarom niet negatief is, maar het klopt niet echt met de verklaring die ervoor wordt gegeven en als het mensen tegen de borst stoot en men een kleine verandering kan bewerkstelligen, waarom niet?

quote:
We doen ook niet meer aan paling-trekken. Willen dat soort mensen dat ook terug? Hoe zit het met het vermogen om ons aan te passen ter faveure van alles wat we doen? Juist het vermogen om ons aan te passen is wat Nederlands is. Bedrijven als Philips, Shell, TomTom hebben door aanpassingen aan alle relevante trends het geschopt tot de status van de grootsten ter wereld. Hetzelfde doen we in de sport. En dat allemaal als een van de kleinste landen van alle rijke landen in de wereld. Dàt is voor mij de Nederlandse identiteit.
Naast het Sinterklaasfeest is dat inderdaad een belangrijk onderdeel van de Nederlandse identiteit.
pi_136824609
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 15:21 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Antiracistisch zijn en tegelijkertijd een antisemitische Sjeik herdenken. Cultuurrelativerende logica _O-
En weten we gelijk weer dat Rene Danen nog in leven is (al was ik al niet bezorgd omtrent zijn welzijn :') ). Ook die clown schijnt namelijk betrokken te zijn bij dit feestje. :')
pi_136825028
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 14:18 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Iedere door hen gewenste aanpassing draagt natuurlijk prima bij aan dat laatste. Vandaar gelukkig.
Je zegt dat als een sintcomité het theaterspel niet traditioneel doet dan is dat afbraak van de Nederlandse cultuur.
Cultuur ontwikkelt zich. Het oude persé willen bevriezen en het nieuwe verwerpen is stilstand.
pi_136825121
quote:

Sint zelf gaat ook door schoorstenen, maar hij is altijd schoon.
Klopt eg nie.......
En Zwarte Piet wast zich nooit dus ?
  Moderator maandag 17 februari 2014 @ 21:30:40 #194
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_136828002
de sint gaat tocb niet door de schoorsteen????

daar heb ik echt nog nooit van gehoord
pi_136828177
Dat hele paard door de schoorsteen.
pi_136828318
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 21:34 schreef Specularium het volgende:
Dat hele paard door de schoorsteen.
De hele stoomboot met paarden, pieten en de sint gaan door de schoorsteen.
  maandag 17 februari 2014 @ 21:37:22 #197
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_136828347
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 20:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Cultuur ontwikkelt zich. Het oude persé willen bevriezen en het nieuwe verwerpen is stilstand.
Culturele verandering van bovenaf opleggen is achteruitgang. Laat mensen lekker zelf beslissen hoe ze het vieren.
pi_136829040
quote:
7s.gif Op maandag 17 februari 2014 21:37 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Culturele verandering van bovenaf opleggen is achteruitgang. Laat mensen lekker zelf beslissen hoe ze het vieren.
sowieso
pi_136829294
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 21:30 schreef sp3c het volgende:
de sint gaat tocb niet door de schoorsteen????

daar heb ik echt nog nooit van gehoord
Bij ons komt hij ook niet door de schoorsteen. Gewoon, via de buizen en de radiator van de verwarming, via de uitgang waarmee je normaal de verwarming ontlucht. ^O^
pi_136829565
quote:
7s.gif Op maandag 17 februari 2014 21:37 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook.. Ik had het over de vrijheid van een sintcomité zelf te beslissen hoe ze het theater willen inrichten.
Willen zij geen zwartepiet laten opdraven dan doen ze dat gewoon. Dat het afbraak van Nederlandse cultuur is, is onzin. Gewoontes en tradities ontstaan, veranderen of verdwijnen. Dan zijn er weer andere gewoontes en tradities.
  Moderator maandag 17 februari 2014 @ 22:05:28 #201
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_136829881
maar ze willen wel zwarte piet op laten draven

waarom is dat dan wel een probleem?
pi_136830289
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:05 schreef sp3c het volgende:

omdat ie in zn 19e/20e eeuwse vorm gebaseerd is op de racistische karikatuur van de neger
pi_136830372
De discussie begint dit jaar al vroeg.
  maandag 17 februari 2014 @ 22:16:18 #204
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_136830420
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:13 schreef Casiotone het volgende:

[..]

omdat ie in zn 19e/20e eeuwse vorm gebaseerd is op de racistische karikatuur van de neger
Dus iedereen moet zelf weten hoe hij/zij het viert. Als het maar niet op de manier is die jij niet kan hebben.
pi_136830908
Jeezus mensen, het is fuc**** februari :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_136830947
Eigenlijk moet hier binnenkort een zomerslotje op.
  maandag 17 februari 2014 @ 22:30:38 #207
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_136831033
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:27 schreef TLC het volgende:
Dit gaat nooit meer weg. Er komt een hele stormvloed aan social justice warriors op been binnenkort. Al die sociaal-marxistische miepjes en miepinnetjes die de afgelopen 12 jaar geen spreekbuis hadden om hun maarbaarheidsideaal te spuien zien het goede voorbeeld in Canada en de VS en gaan het hier proberen te reproduceren.

Weer er op voorbereid om je te schamen als je blank, man en/of hetero bent.
pi_136831682
quote:
7s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:30 schreef SpecialK het volgende:

Weer er op voorbereid om je te schamen als je blank, man en/of hetero bent.
Schaam je liever voor dit schamen. Want het is slachtoffergedoe van je
  maandag 17 februari 2014 @ 22:46:14 #209
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_136831698
Als ik 70K subsidie in mijn zak kon steken door af en toe een beetje kabaal te maken in de media over soewarte Piet, dan zou ik dat misschien ook niet laten.
The End Times are wild
  maandag 17 februari 2014 @ 22:47:06 #210
300718 Kenju
Say It!!??
pi_136831734
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 19:13 schreef Richestorags het volgende:
Inderdaad. Maar waar houdt het op? Moeten Engelsen emotioneel worden in een discussie over Noorwegen omdat half hun land is geplunderd door de Vikingen?
Is geen vergelijking. Immers wonen de Engelsen gewoon nog in hun eigen land.
quote:
Voor wat dan precies? Het leed van de slavernij is de maatschappij niet aan te rekenen, noch zijn zij slachtoffer ervan. Toch zijn er slavernij-monumenten e.d. opgericht. Ik sta bijvoorbeeld volledig achter de excuses van de Nederlandse regering voor de wandaden in Indonesië. Daar zijn namelijk nog wel directe slachtoffers van. Die excuses kwamen overigens ook te laat.
De excuses is niet belangrijk, maar de erkenning. Rutte riep nog niet zo lang geleden dat de Nederlandse soldaten zich daar keurig hebben gedragen, terwijl ieder weldenkend mens weet dat dat niet zo is. Verder spreken we in de geschiedenisboeken in de regel nog steeds van politionele acties, terwijl dat gewoon een zeer concrete oorlog was die we daar begonnen zijn.

Ook zien Nederlanders Indonesië nog als 'ons oude Indië' met het idee dat het zo vriendelijk en schappelijk was in de regel. Onzin natuurlijk, aangezien we daar gewoon de bezetter waren. Die slavenmonumenten vind jij kennelijk onterecht? Het is een gegeven dat we een verleden hebben waarin slaven gedreven zijn. Die erkenning mag er zijn. En wanneer er een 'wij-zij' sfeer gecreëerd wordt tegen mensen die uit de voormalige kolonies komen, is dat niet terecht, aangezien hun voorouders ook hun bijdrage hebben geleverd aan dit land. Vergeet niet dat de sfeer met de Indonesiërs ook zeker niet altijd koek en ei is geweest. En de sfeer met de Surinamers en Antillanen (ondanks dat het een duidelijke probleemgroep is) is in de regel ook gewoon zeer schappelijk.

Wanneer rondom een maatschappelijke discussie vervolgens gesteld wordt dat zij zich maar moeten aanpassen aan 'onze' normen en in dit geval Zwarte Piet moeten accepteren, terwijl zij gewoon deel uitmaken van onze maatschappij, maak je dus dat verschil en maak je dus duidelijk dat het idee dat zij inmiddels deel waren van onze maatschappij, een illusie is.

quote:
Zien zij zichzelf als 2e rangs burger? Of zien anderen hen zo? Ik zie negers niet als 2e rangs burgers en ik denk met mij de meeste Nederlanders niet.
De vraag is of mensen zelf wel door hebben of ze dat zien. Ontzettend veel mensen hebben niet door dat ze dat wel degelijk doen.

Op het moment dat er zo met ze omgegaan wordt als nu in veel gevallen is, behandel je ze als 2e rangs burger. Het is immers geen onredelijk gesprek dat ze willen aangaan. Die onwelwillendheid om ook maar een cm 'toe te geven' (het gegeven dat het als 'toegeven' wordt gezien zegt op zichzelf ook wat) bewijst dat ze als minderwaardig worden gezien.

quote:
Een zeer beperkte hogere klasse. Mensen konden misschien naar huis, om direct weer te gaan slapen en de volgende dag weer in de fabriek te werken. 14 uur per dag, zeven dagen per week.
Ja leuk, maar het waren nog steeds geen slaven. Geen eigendom van anderen net als hun kinderen, en er was een mate van zelfbeschikking. Slaven hadden die niet.
quote:
Maar denk je dat iedereen tevreden is als erkend wordt, dat daarmee de kous af is? Ik denk het niet. Sommige lui zullen er altijd op terugvallen.
Het gaat meer om het idee dat het onzin is om te stellen dat onze voorouders zo hard gewerkt hebben voor de staat van dit land, en die van hun niet. Het idee dat zij hier mogen hier wonen en daar blij om moeten zijn is onterecht en onzinnig.

quote:
De Nederlandse identiteit bestaat niet uit het Sinterklaasfeest immers? Kom op zeg, dat is hetzelfde als zeggen dat de Ierse identiteit niet uit St Patricks day bestaat.
Twee feesten die je totaal niet kan vergelijken. En de Ierse Identiteit is inderdaad veel breder dan St Patrickday.

Maar net als er op St Patricksday voorheen veel in kroegen gerookt werd en nu niet meer, maakt een aanpassing niet dat het feest opeens weg is of er aan de identiteit is afgedaan. Verder gaat het natuurlijk erom, of er een reden is om het aan te passen.

quote:
Ja, natuurlijk zijn er hier mensen door wat er in het verleden is gebeurd. Maar daar draagt de huidige maatschappij geen verantwoording voor, dus kan je ook niet als argument gebruiken dat er van hun voorouders is geprofiteerd.
Het enige argument gerelateerd aan de slavengeschiedenis is dat zwarte Nederlanders uit de voormalige kolonies best wat te zeggen mogen hebben over wat we met zijn allen hier doen, en hoe we dat doen, en dat de blanken dat gegeven erkennen en het gewoonweg simpel fatsoen is om daar rekening mee te houden. Dit laatste gebeurt te weinig m.i.

quote:
Ik ook. Als de discussie van beide zijden zuiver gevoerd zou worden zou men nog een heel eind kunnen komen waarschijnlijk.
Het wordt inderdaad veel erger gemaakt dan het hoeft te zijn. Maar de trend in Nederland is momenteel zo ontzettend anti-allochtoon dat verschillende uitspraken in de politiek bijna verplicht zijn om gedaan te worden omdat het not-done is om niet kritisch te zijn, waarbij 'kritisch zijn' gelijk staat aan kankeren. Een onderwerp als dit moet dan helemaal afgeschreeuwd worden, wat we moeten zgn. de in gevaar zijnde Nederlandse identiteit beschermen omdat de buitenlanders deze kapot maken.

Dit soort zaken bewijst ook wel dat het idee dat Nederlanders een nuchter volk zijn, de grootst mogelijke onzin is. Bij het minste van het geringste roepen we dat we allemaal in de war zijn en dat het land in brand staat. Vervolgens rennen we naar een punt waar we bevestiging krijgen van onze eigen ideeën zonder enige openheid tot ontwikkeling van onze ideeën.
quote:
Naast het Sinterklaasfeest is dat inderdaad een belangrijk onderdeel van de Nederlandse identiteit.
Het feest zelf is onderdeel van de Nederlandse identiteit. Maar wanneer dat aangepast wordt is dat het nog steeds, en niet in mindere mate dan voorheen.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_136831806
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:05 schreef sp3c het volgende:

De bewering in deze diskussielijn is dat niet opdraven gelijkgesteld werd aan afbraak van de Nederlandse cultuur. En dat is zo overdreven.
  maandag 17 februari 2014 @ 22:49:54 #212
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_136831850
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:45 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Schaam je liever voor dit schamen. Want het is slachtoffergedoe van je
Ik voel me geen slachtoffer. Wel heb ik een hekel aan mensen die een slachtofferkaart spelen om persoonlijke voordeeltjes te behalen. Dat benoem ik.

Dat jij zo'n cultureel-maxist bent is wel duidelijk. Doen alsof je neutraal bent maar toch stiekem mensen hun gedachten willen policen. Heel typerend hoe sterk dat gelijk is aan wat er in de Amerika's aan de hand is. Ben jij toevallig ook een fan van Gail Dines?
pi_136831955
quote:
7s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:49 schreef SpecialK het volgende:

ik.

Dat jij zo'n cultureel-marxist bent is wel duidelijk.
Ahhhh krijg ik een nieuw etiketje ?
Ik ben geen aanhanger van Marx. Die man had ongelijk met een spoedige instorting van het kapitalisme

quote:
Doen alsof je neutraal bent maar toch stiekem mensen hun gedachten willen policen.
Wat is policen ? Een moeilijk woord voor willen bepalen ?
Ik zet net als jij en als duizenden anderen gewoon mijn mening hier .
Wie het niet wilt overnemen gaat vooral zijn gewone gang. Doe ik ook.
Niks neutraals an .. Gewoon mijn subjectieve mening.

quote:
Heel typerend hoe sterk dat gelijk is aan het het in de Amerika's aan de hand is. Ben jij toevallig ook een fan van Gail Dines?
Wie is Gail Dines ?
  maandag 17 februari 2014 @ 22:54:08 #214
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_136831988
Zwarte Piet is een kwetsende, raciale karikatuur. Moet aangepast worden.
  maandag 17 februari 2014 @ 22:57:11 #215
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_136832126
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:53 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ahhhh krijg ik een nieuw etiketje ?
Ik ben geen aanhanger van Marx. Die man had ongelijk met een spoedige instorting van het kapitalisme
Je hoeft geen aanhanger van Marx te zijn hier voor. Het is het toepassen van enkele kernideeën van Marx op de sociologie. Opzoeken dus!

quote:
[..]

Wat is policen ? Een moeilijk woord voor wllen bepalen ?
Vind je het werkelijk moeilijk? _O-

quote:
Ik zet net als jij en als duizenden anderen gewoon mijn mening hier .
En ik reageer als duizenden op meningen hier. Dat doet niks af aan de inhoud. Je mag van mij alles posten maar ik mag daar ook kritiek op hebben, toch? Of geldt die vrijheid alleen voor jou?

quote:
Wie het niet wilt overnemen gaat vooral zijn gewone gang. Doe ik ook.
Reageer maar eerst eens op mijn voorgaande reactie op jou. Heb je nog niet gedaan.

quote:
[..]

Wie is Gail Dines ?
Wederom. Zoek eens wat op en leer wat nieuws.
pi_136832171
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:54 schreef Heufd het volgende:
Zwarte Piet is een kwetsende, raciale karikatuur. Moet aangepast worden.
We polderen gewoon: jij past hem aan bij jouw viering van het feest, en wij doen het bij onze viering op de normale wijze.
pi_136832204
quote:
7s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:57 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je hoeft geen aanhanger van Marx te zijn hier voor. Het is het toepassen van enkele kernideeën van Marx op de sociologie. Opzoeken dus!
Nou... jij geeft mij dat etiketje.
Welk kernidee van Marx is ook mijn kernidee ?
Zeg het eens direct wat je denkt welk kernidee dat is ?
  maandag 17 februari 2014 @ 23:04:47 #218
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_136832384
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nou... jij geeft mij dat etiketje.
Welk kernidee van Marx is ook mijn kernidee ?
Zeg het eens direct wat je denkt welk kernidee dat is ?
Jij lijkt (met veel gepussyfoot) aan te sturen op de maakbaarheid van de maatschappij. Bepaalde culturele ideeën zijn volgens jou inherent onwenselijk ongeacht de beleving van de mensen die het propageren. Je hebt nog steeds niet gereageerd op mijn post van hiervoor omdat je een afwachtende houding aanneemt in de hoop er beter uit te komen door te gaan ontkennen wat je eigenlijke standpunten zijn.
pi_136832516
quote:
7s.gif Op maandag 17 februari 2014 23:04 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Jij lijkt (met veel gepussyfoot) aan te sturen op de maakbaarheid van de maatschappij.
Het zijn mensen zelf die de samenleving maken. Zo hoort het ook .
Wat wil ik dan vermaken aan die samenleving? En volgens welk kernidee van Marx?

quote:
Bepaalde culturele ideeën zijn volgens jou inherent onwenselijk ongeacht de beleving van de mensen die het propageren.
Iedereen vind toch dat bepaalde ideeën die leven onwenselijk zijn ?
Heel normaal hoor . Dat is geen fout iets .
Integendeel... de samenleving ontwikkelt zich juist door de botsing van diverse ideeën.
Dat noemen we democratie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 17-02-2014 23:14:07 ]
  maandag 17 februari 2014 @ 23:17:50 #220
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_136832838
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 23:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het zijn mensen zelf die de samenleving maken. Zo hoort het ook .
Wat wil ik dan vermaken aan die samenleving? En volgens welk kernidee van Marx?
Jij vind het een probleem dat een organisatie x doet. Dat kan ik opnemen als "organisatie x zou tegengehouden moeten worden" of "ik vind persoonlijk dat organisatie x dat maar beter niet kan doen". Zelfs in het meest gunstige geval ontspruit hier een maakbaarheidsmodel uit.

quote:
[..]

Iedereen vind toch bepaalde ideeën die leven onwenselijk is ?
Heel normaal hoor . Je doet net alsof dat een soort fout iets .
Nergens zeg ik dat je geen cultureel marxist mag zijn. Dat is allemaal prima maar het neemt niet weg dat het is wat het is.

quote:
Integendeel... de samenleving ontwikkelt zich juist door de botsing van diverse ideeën.
Dat noemen we democratie.
Nee dat noemen we pluralisme. Democratie is iets anders en garandeert geenszins de vrijheid van ideeën en meningsuiting.
pi_136833429
quote:
7s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:16 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dus iedereen moet zelf weten hoe hij/zij het viert. Als het maar niet op de manier is die jij niet kan hebben.
Iedereen moet zelf weten hoe hij/zij het viert, anderen mogen daar hun mening over hebben.
Maar ik wil dat mensen zelf inzien dat het vasthouden aan die racistische roots niet nodig is, en het ze niet opleggen.
  maandag 17 februari 2014 @ 23:34:34 #222
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_136833481
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 23:32 schreef Casiotone het volgende:

[..]

Iedereen moet zelf weten hoe hij/zij het viert, anderen mogen daar hun mening over hebben.
Maar ik wil dat mensen zelf inzien dat het vasthouden aan die racistische roots niet nodig is, en het ze niet opleggen.
Prima. Dan neem ik terug dat je een cultureel marxist bent.
pi_136834821
Het is pas februari :D
* ontvolgt topic*
pi_136834861
Tjongejonge.
Ik liep gisteren te bedenken dat het voorjaar er aan komt, met Nowroez, Koningsdag en dan 5 mei en dat dan zelfgedefinieerde jodenvertegenwoordigers zich weer gaan roeren. Over de herdenkingen van alle gestorvenen. Alle 72 miljoen.
En dan in september/oktober weer de discussie over zwarte piet.

De loop van de seizoenen.

Maar ja, oververhitting van de aarde en haar bewoners gooit alle seizoenen overhoop.

Ach ja, op de handelsbeurzen van het voorjaar staan ook de kerstattributen hoog opgestapeld.
pi_136836892
Ik volg een aantal mensen uit de zwarte pieten beweging. Het is wel duidelijk dat men voor een aanzienlijk deel ook gewoon eigenlijk een hekel heeft aan blanke mensen. Men zegt te strijden voor gelijkheid maar is vooral bezig met black power, black people unite en samen opstaan tegen de witte hegemonie. Het is opvallend hoeveel deze mensen in termen van 'wij' en 'zij' praten en dan vooral wij tegen zij.
Oh ja, en werkelijk OVERAL zien zij een conspiracy van de witte suprematie die door middel van media enz de zwarte mens probeert te onderdrukken. De politie is ook een instrument in dit geheel volgens hen.

Ik voorspel dat er dit jaar een loony een aanslag gaat plegen op een typisch 'blank' doel.

[ Bericht 17% gewijzigd door Poolbal op 18-02-2014 05:52:32 ]
pi_136836903
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 05:47 schreef Poolbal het volgende:
Ik volg een aantal mensen uit de zwarte pieten beweging. Het is wel duidelijk dat men voor een aanzienlijk deel ook gewoon eigenlijk een hekel heeft aan blanke mensen. Men zegt te strijden voor gelijkheid maar is vooral bezig met black power, black people unite en samen opstaan tegen de witte hegemonie. Het is opvallend hoeveel deze mensen in termen van 'wij' en 'zij' praten en dan vooral wij tegen zij.
Oh ja, en werkelijk OVERAL zien zij een conspiracy van de witte suprematie die door middel van media enz de zwarte mens probeert te onderdrukken. De politie is ook een instrument in dit geheel volgens hen.

Ik voorspel dat er dit jaar een loony een aanslag gaat plegen op een typisch 'blank' doel.
Ik geef je groot gelijk, het was me al opgevallen.. vind het ook grappig dat wanneer ik bij een discussie probeerde duidelijk te maken dat je nu een lijn aan het trekken bent tussen donker en blank je juist zorgt voor meer problemen, maar dan krijg ik weer termen naar me hoofd geslingerd als zwarte verrader (omdat ik bruin ben).

Tevens kreeg ik nog berichten via Facebook gestuurd dat ik een verrader zou zijn van de donkere mens (omdat ik bruin ben), en dat ze medelijden met mij hebben omdat ik ben gehersenspoeld door de blanke man om mij weer slaaf te maken in de toekomst en dat de blanke mens mij uitlacht omdat ze mijn familie vroeger hadden gebruikt als slaaf :')..

Ik heb een gevoel dat heel veel van die mensen die moeilijk doen om zwarte piet echt een minderwaardigheidscomplex hebben maar goed..
Waz met jou!
  dinsdag 18 februari 2014 @ 06:41:07 #227
66825 Reya
Fier Wallon
pi_136836974
Uitstekend dat deze discussie blijft voortduren.
pi_136837018
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 05:57 schreef Just_some_random_dude het volgende:

[..]

Ik geef je groot gelijk, het was me al opgevallen.. vind het ook grappig dat wanneer ik bij een discussie probeerde duidelijk te maken dat je nu een lijn aan het trekken bent tussen donker en blank je juist zorgt voor meer problemen, maar dan krijg ik weer termen naar me hoofd geslingerd als zwarte verrader (omdat ik bruin ben).

Tevens kreeg ik nog berichten via Facebook gestuurd dat ik een verrader zou zijn van de donkere mens (omdat ik bruin ben), en dat ze medelijden met mij hebben omdat ik ben gehersenspoeld door de blanke man om mij weer slaaf te maken in de toekomst en dat de blanke mens mij uitlacht omdat ze mijn familie vroeger hadden gebruikt als slaaf :')..

Ik heb een gevoel dat heel veel van die mensen die moeilijk doen om zwarte piet echt een minderwaardigheidscomplex hebben maar goed..
Precies, tsja misschien ben ik de blanke sukkel in deze en heb ik de boot gemist, ik heb letterlijk nog nooit iemand in mijn omgeving zoiets horen zeggen (als in "gna gna wat hebben we hun familie destijds toch mooi uitgebaat") Sterker: als ik het algemene gevoel proefte was er juist altijd behoorlijk veel sympathie voor donkere mensen. Ja, de drugsdealende jeugd werd niet gewaardeerd, maar verder juist altijd bestwel veel love. Tegen Arabieren, en dan natuurlijk Marokkanen in het bijzonder, was en is veel meer antipathie -en in mijn ogen is een groot deel van die antipathie veroorzaakt door wangedrag en dus niet eens omdat men per definitie vreemdelingen haat.
Dit hele gebeuren doet in mijn ogen meer schade dan goed. Maar ja, je kan die mensen ook niet ontzeggen om voor hun ideeen op te komen. Ik trek mn handen van het publieke debat af en zorg dat het in mijn omgeving gezellig is en de rest kan lekker rondjes draaien in hun welles-nietes.
pi_136845288
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 06:41 schreef Reya het volgende:
Uitstekend dat deze discussie blijft voortduren.
Het gezeur moet maar eens ophouden. Wat een gezeik toch.

En dit jaar gewoon weer zwarte Zwarte Pieten, want zwart is zwart, daar kan je niks aan veranderen.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 13:52:41 #230
66825 Reya
Fier Wallon
pi_136847754
quote:
13s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 12:59 schreef Webschip het volgende:

[..]

Het gezeur moet maar eens ophouden. Wat een gezeik toch.
Incorrect, het kan juist niet genoeg zijn.
pi_136847887
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:52 schreef Reya het volgende:

[..]

Incorrect, het kan juist niet genoeg zijn.
Wat brengt het?
pi_136848004
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:55 schreef Webschip het volgende:

[..]

Wat brengt het?
Nou ja, een voordeel is het dat de Quinsy's en aanverwanten zich steeds meer in de vingers snijden. Als je al types als René Danen nodig hebt om je boodschap op te dringen kracht bij te zetten geeft dat al mooi aan hoe wanhopig die figuren al zijn.
pi_136848052
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:57 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Nou ja, een voordeel is het dat de Quinsy's en aanverwanten zich steeds meer in de vingers snijden. Als je al types als René Danen nodig hebt om je boodschap op te dringen kracht bij te zetten geeft dat al mooi aan hoe wanhopig die figuren al zijn.
Precies.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 13:59:30 #234
66825 Reya
Fier Wallon
pi_136848070
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:55 schreef Webschip het volgende:

[..]

Wat brengt het?
Vermaak, in de eerste plaats.
pi_136853549
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:57 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Het is eigenlijk best een sneu stel :')
Die politieke agenda moet en zal uitgevoerd worden en ja, dan rakel je de boel in maart maar weer op zodat het politiek-correcte vuurtje blijft branden.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 16:07:53 #236
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_136853615
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:27 schreef TLC het volgende:
Is het geneuzel hier over nu alweer begonnen?
  dinsdag 18 februari 2014 @ 17:10:21 #237
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_136858147
Is dit gejank nu nog steeds aan de gang? :r

Opflikkeren met die racisme jankerds :r
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  dinsdag 18 februari 2014 @ 17:17:54 #238
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_136858518
Tjah als het nu al begint... Het begint steeds eerder en de protesten zullen ook wel steeds groter worden. Ik voorspel dat het Sinterklaasfeest niet lang maar gaat bestaan.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_136858807
quote:
9s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 17:17 schreef satecl het volgende:
Tjah als het nu al begint... Het begint steeds eerder en de protesten zullen ook wel steeds groter worden. Ik voorspel dat het Sinterklaasfeest niet lang maar gaat bestaan.
Ik ben bang dat je gelijk gaat krijgen. Het wisselgeld daarvan is dat de tweedeling opeens heel veel groter gaat worden. Niet dat ik opeens anders tegen donkere mensen ga aankijken. Want daar is niets in veranderd. Waar ik wel veel scherper op ben geworden is donkere alle zeikerds à la Quinsy en Anousha. Hen en hun gevolg reken ik dit ontzettend aan en waar ik voorheen schouderophalend doorging waarmee ik bezig was als types als zij aan het janken waren, is dat nu omgeslagen in regelrechte haat en volslagen weigering tot het maken van wat voor aanpassing dan ook.

Mijn donkergekleurde familieleden, vriendjes en vriendinnetjes zullen daar echter niets van merken. Tenzij zij zich ook zo gaan gedragen, natuurlijk. Gelukkig is dat tot op heden nog niet het geval.
pi_136859220
quote:
9s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 17:17 schreef satecl het volgende:
Gewoon de spreuk uit het rijkswapen van Nederland in de praktijk brengen en het gewoon stug blijven vieren, in ongewijzigde vorm. Je laat die jokers toch zeker niet bepalen of en hoe je een Nederlands feest viert?
  dinsdag 18 februari 2014 @ 17:38:33 #241
66825 Reya
Fier Wallon
pi_136859280
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 17:36 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Gewoon de spreuk uit het rijkswapen van Nederland in de praktijk brengen en het gewoon stug blijven vieren, in ongewijzigde vorm. Je laat die jokers toch zeker niet bepalen of en hoe je een Nederlands feest viert?
Ik zou dat wel kostelijk vinden, nochtans.
pi_136859380
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 05:57 schreef Just_some_random_dude het volgende:

[..]

Ik las laatst nog op die kansloze Tattas be like pagina op FB dat het merendeel de Braboneger ook als een verrader ziet en de beheerder van die pagina vergeleek 'm zelfs met de rol van Samuel L Jackson uit Django Unchained _O-
pi_136859581
quote:

[..]

Dit. Elke aanpassing is in zekere zin instemmen met die lui dat het feest racistische kenmerken heeft.
Een feest voor kinderen wat nu misbruikt wordt door een stel zielige volwassenen die blijkbaar zelf racistisch zijn.
pi_136861071
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 17:41 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

Ik las laatst nog op die kansloze Tattas be like pagina op FB dat het merendeel de Braboneger ook als een verrader ziet en de beheerder van die pagina vergeleek 'm zelfs met de rol van Samuel L Jackson uit Django Unchained _O-
Braboneger, de housenigger van GeenStijl
pi_136862621
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 17:47 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dit. Elke aanpassing is in zekere zin instemmen met die lui dat het feest racistische kenmerken heeft.
Een feest voor kinderen wat nu misbruikt wordt door een stel zielige volwassenen die blijkbaar zelf racistisch zijn.
Inderdaad een kwestie van de pot verwijt de ketel... :Y
pi_136863014
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 17:47 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Om die lui een hak te zetten, geen besluiten nemen 'in hun richting' is ook zo zielig.
Het gaat om de inhoud van de argumenten.
Zelf ben ik gaan nadenken door deze hele discussie en ik zal nooit een zwartepietrol doen.
Simpel.... omdat honderdduizenden mensen in Nederland het niet zo leuk vinden hoe zij geïmiteerd worden, omdat tientallen miljoenen mensen over de gehele wereld niet zo happy ermee zijn.
Ik doe het niet voor die paar radicalen.
pi_136863150
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 19:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Om die lui een hak te zetten, geen besluiten nemen 'in hun richting' is ook zo zielig.
Zelf ben ik gaan nadenken door deze hele discussie en ik zal nooit een zwartepietrol doen.
Simpel.... omdat honderdduizenden mensen in Nederland het niet zo leuk vinden hoe zij geïmiteerd worden, omdat tientallen miljoenen mensen over de gehele wereld niet zo happy ermee zijn.
Dat is je goed recht en je eigen keuze.
pi_136865462
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 19:21 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat is je goed recht en je eigen keuze.
Zoals het voor een ander zijn/haar goed recht is en een eigen keuze om wel Zwarte Piet te spelen. ^O^
  dinsdag 18 februari 2014 @ 20:28:55 #249
155616 Proximo
For god, king & country
pi_136866577
quote:

[..]

Tientallen miljoenen?

Het groepje is héél klein
pi_136866673
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 20:08 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Zoals het voor een ander zijn/haar goed recht is en een eigen keuze om wel Zwarte Piet te spelen. ^O^
Dat zou je denken idd.
pi_136866867
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 20:28 schreef Proximo het volgende:

[..]

Tientallen miljoenen?

Het groepje is héél klein
jaja sommigen beweerden dat het maar 21 Amsterdammers zijn.
en toch 70 topics vol op FOK over hen. Wat een drukte.
Ik had het over tientallen miljoenen mensen wereldwijd.
Misschien te hoog ingeschat? Misschien te laag ? Dat kan allemaal
pi_136868845
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 20:34 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

jaja sommigen beweerden dat het maar 21 Amsterdammers zijn.
en toch 70 topics vol op FOK over hen. Wat een drukte.

Ik had het over tientallen miljoenen mensen wereldwijd.
Misschien te hoog ingeschat? Misschien te laag ? Dat kan allemaal
Nou ja, er hoeven natuurlijk maar een paar mensen dit soort dingen te roepen en de pers duikt er op. De aanzienlijke meerderheid die absoluut geen problemen heeft met het Sinterklaasfeest dus die je niet hoort is stukken minder interessant.
pi_137066156
quote:
Eerste anti-Zwarte Piet bijeenkomst in Boom Chicago

Het is 286 dagen voor Pakjesavond, maar vandaag was de eerste bijeenkomst tegen Zwarte Piet.

Tijdens het evenement werd er geëvalueerd wat er afgelopen jaar allemaal goed en niet goed ging tijdens de Zwarte Pieten-discussie. Zij willen het dit jaar weer oppakken en nog groter opzetten.

'Inderdaad, we zijn tegen Zwarte Piet, maar we zijn ook ergens voor: we zijn voor een gezamenlijk inclusief gezellig Sinterklaasfeest', zo vertelt presentatrice Anousha Nzume aan AT5.

De organisatie heeft zelfs een anti-Zwarte Pieten-lied gemaakt die ze voor het eerst laten horen en gaan komend jaar een hele mixtape opnemen met allerlei Nederlandse artiesten

De Kick-Out Zwarte Piet is een actiegroep waarin verschillende groeperingen verenigd zijn die het afgelopen jaar ook al actie voerden tegen het, in hun ogen, racistische fenomeen Zwarte Piet.
bron
pi_137066328
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 20:40 schreef Mylene het volgende:

[..]

bron

Die is ook altijd verontwaardigd over de grote boze blanke man.
pi_137068833
quote:

[..]

bron
Die lui willen wel heel erg graag worden gehaat, als je het mij vraagt. :')

[ Bericht 3% gewijzigd door Ferdo op 23-02-2014 21:33:51 ]
  zondag 23 februari 2014 @ 22:51:32 #256
3542 Gia
User under construction
pi_137074426
quote:

[..]

Als het Sinterklaasfeest wegebt, vrees ik dat de cadeaus dan met Kerst gaan komen.
En om het dan toch spannend te houden voor de kleintjes, komt de kerstman die brengen, met zijn blanke elfjes.

Gevolg, discriminatie, want zwarten kunnen geen elfje zijn.
Kan daar weer gezeik over komen.
  zondag 23 februari 2014 @ 23:03:33 #257
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_137075017
Die lui zijn flink getikt, in het tolerantste land ter wereld racisme willen bestrijden door alles wat als aanstootgevend kán worden opgevat proberen te verbieden. Als je zo graag racisme wil bestrijden begin dan maar in Saudi-Arabië of Afghanistan ofzo, dat is wel even andere koek dan een onschuldig kinderfeestje.
Say what?
  zondag 23 februari 2014 @ 23:06:44 #258
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_137075174
quote:

[..]

bron
Boom Chicago comedians hadden ergens in 2007 op Comedy Central het "Comedy Central News" Greg Shapiro en Lauren waren ook altijd verontwaardigd over zwarte piet en hun sketches er over waren erg zuur en cynisch. Het verbaast me niks dat zij dit soort dingen organiseren. Ze hebben hun politieke correctheid uit de VS meegenomen en dat lijkt moeilijk los te laten.
  zondag 23 februari 2014 @ 23:14:50 #259
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_137075559
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 23:03 schreef UpsideDown het volgende:
Die lui zijn flink getikt, in het tolerantste land ter wereld racisme willen bestrijden door alles wat als aanstootgevend kán worden opgevat proberen te verbieden. Als je zo graag racisme wil bestrijden begin dan maar in Saudi-Arabië of Afghanistan ofzo, dat is wel even andere koek dan een onschuldig kinderfeestje.
Gezien wij een van de meeste vrij en tolerante landen ter wereld zijn laten we die mensen lekker hun gangetje gaan. Tegen de tijd dat ze aan burgerrechten willen komen worden we wel wakker. Tot die tijd lekker met rust laten en vooral geen aandacht geven.
pi_137075746
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2014 22:51 schreef Gia het volgende:

[..]

Als het Sinterklaasfeest wegebt, vrees ik dat de cadeaus dan met Kerst gaan komen.
En om het dan toch spannend te houden voor de kleintjes, komt de kerstman die brengen, met zijn blanke elfjes.

Het zou me wekelijk helemaal niets verbazen als het scenario dat je hier beschrijft waarheid wordt. :X

En ga je dan uit van de (blanke, dus foute o|O ) Kerstman, of van zijn beoogde vervanger, de Kerstpinguin?
  Moderator zondag 23 februari 2014 @ 23:20:22 #261
249559 crew  Lavenderr
pi_137075826
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2014 23:18 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Het zou me wekelijk helemaal niets verbazen als het scenario dat je hier beschrijft waarheid wordt. :X

En ga je dan uit van de (blanke, dus foute o|O ) Kerstman, of van zijn beoogde vervanger, de Kerstpinguin?
steeds een stapje verder
pi_137075873
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2014 23:20 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

steeds een stapje verder
Vinger voor vinger. Niet meteen de hele hand met arm en al afrukken natuurlijk.
pi_137147867
quote:

[..]

Vet van mij. Simpel: die honderdduizenden mensen worden helemaal niet geïmiteerd. Als dat zo zou zijn, had je een punt gehad. Maar het is helemaal niet zo.
En die tientallen miljoenen mensen over de hele wereld weten helemaal nergens van. Dus die kunnen niks vinden van iets waar ze niks van weten.
Jij past je aan aan een hersenspinsel. Mag hoor, moet je zelf weten.
Maar ik vind het volslagen onzin.
pi_137147921
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2014 22:51 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, dan gaan we problemen krijgen over kinderarbeid en zo. Net als over de kindertjes in Bangladesh. Of eigenlijk is de kerstman een soort Dutroux. Die zijn kindertjes gevangen houdt en laat werken.
pi_137158505
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 00:10 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nee, dan gaan we problemen krijgen over kinderarbeid en zo. Net als over de kindertjes in Bangladesh. Of eigenlijk is de kerstman een soort Dutroux. Die zijn kindertjes gevangen houdt en laat werken.
Elven zijn geen kinderen. Elven bestaan niet
pi_137158648
Net zo min als slaven met gouden oorringen en vrolijk gekleurde kleding.
pi_137158701
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 13:41 schreef Casiotone het volgende:

[..]

Elven zijn geen kinderen. Elven bestaan niet
Roel van Velzen?
pi_137158741
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 13:47 schreef Specularium het volgende:

[..]

Roel van Velzen?
Da's weer een dwerg, hé? :Y
pi_137165178
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 13:46 schreef Ferdo het volgende:
Net zo min als slaven met gouden oorringen en vrolijk gekleurde kleding.
De mensen met donkere huidskleur waar dat een racistische karikatuur van is bestaan wél. Dat is het verschil
pi_137165224
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 16:52 schreef Casiotone het volgende:

[..]

De mensen met donkere huidskleur waarvan ze van mening zijn dat dat een racistische karikatuur van is bestaan wél. Dat is het verschil
Even aangepast hoor, wat daar oorspronkelijk stond is natuurlijk pure quatsch, maar dat weet jij zelf vast ook wel. Ga hier nu geen meningen als feit presenteren.
pi_137403624
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 16:52 schreef Casiotone het volgende:

[..]

De mensen met donkere huidskleur waar dat een racistische karikatuur van is bestaan wél. Dat is het verschil
Net zoals de kleine mensjes met een onschuldige geest die dag en nacht moeten werken wel bestaan.
Dus dat is geen verschil.
Ik vind zelf de overeenkomst tussen de ijskoude werkplaatsen van de kerstman in de poolcirkel, gevuld met ijverige elfjes enerzijds en de brandgevaarlijke werkplaatsen van de textielproducenten in de semi-tropen, gevuld met kinderarbeiders anderzijds, wel heel eenvoudig voorstelbaar.

Elfjes bestaan niet. De aan duiveltjes ontleende zwarte pieten ook niet.
Dus?
pi_137404040

quote:
Sint-Nicolaas of Wodan?

Ieder jaar in de maanden november en december krijgen de Lage Landen bezoek van een rijzige katholieke bisschop met een lange witte baard, gekroond met een mijter en gezeten op een witte schimmel. In sommige streken heet hij Sint-Maarten, maar in de meeste contreien staat hij
bekend als Sint-Nicolaas. Sinterklaas, dus. De data waarop beide feesten worden gevierd, vallen grofweg in dezelfde periode. Het feest van Sint-Maarten op 11 november, dat van Sinterklaas op 6
december. Een gecommercialiseerde versie van Sinterklaas herkennen we in de uit Amerika overgewaaide kerstman of Santa Claus, die ook bij ons door de rol van de media en de vermaakindustrie de nodige aandacht krijgt. Deze verschijning laat zich uiteraard voornamelijk
opmerken in de weken rond het kerstfeest.

Het is geen toeval dat al deze figuren, die een vrij grote gelijkenis met elkaar vertonen, in de donkerste periode van het jaar hun opwachting maken. Toen het christendom zijn intrede deed in
het noorden van Europa, kon men het enkel aan de inheemse bevolking verkopen door het in belangrijke mate aan te passen aan de gebruiken die er al eeuwen schering en inslag waren. Op
die manier werden onze streken niet alleen gekerstend, maar werd het nieuwe geloof op zijn beurt
ook diepgaand beïnvloed door de heidense tradities van de Germanen en Kelten. Kerken en kapelletjes kwamen op de plaats van oude heiligdommen, kerkelijke feestdagen werden geprikt op het tijdstip van de traditionele jaarfeesten en de vele heiligen kwamen in de plaats van de vele goden die het Germaanse heidendom rijk was.
Eén van die goden, was de Germaanse Wodan. In Scandinavië wordt hij ook wel Odin genoemd.
Wodan of Odin was één van de belangrijkste goden van de Germanen. Het was een edele god, een krijgsgod, en tevens de god van de magie, van de wijsheid en van de dood. Hij vormde een opmerkelijke verschijning. Hij bezat slechts één oog en reisde de wereld rond
met de magische speer in de hand en de hoed op het hoofd. Wodan droeg ook een lange, grijze baard.
Onze voorouders geloofden dat er in de wereld een voortdurende strijd bezig woedde tussen de machten van de chaos (vertegenwoordigd door allerlei monsters en reuzen), en de machten
die instonden voor de orde in het heelal (vertegenwoordigd door de
goden). Op het einde der tijden, dat bij de Germanen Ragnarok werd genoemd, zouden goden en reuzen elkaar op het slagveld treffen en een bloedige strijd uitvechten. In die strijd zou bijna alles en iedereen ten onder gaan voordat de goden zouden triomferen. Als oppergod van de Germanen was Wodan constant bezig met de voorbereidingen van dat laatste gevecht.
Zijn dienstmaagden, de Walkuren, schuimden alle slagvelden af op zoek naar de beste krijgers
onder de gesneuvelden. Die voerden ze mee naar de burcht van Wodan, het Walhalla, waar ze
getraind werden om deel uit te maken van zijn einherjar, een leger van ondode krijgers dat op het einde der tijden zou uitrijden om de confrontatie met de reuzen en monsters aan te gaan.
In de winter maakte Wodan met zijn leger vaak een spectaculaire tocht langs
de nachtelijke hemel. Op zijn achtbenige hengst Sleipnir leidde de grimmige oorlogsgod zijn ondode leger door de wolken, vergezeld door wolven en andere wilde dieren. Deze verschijning werd het
Wilde Heir genoemd, en de tocht van dit leger de Wilde Jacht.
Toen de missionarissen onze voorouders bekeerden tot het christendom, werd het geloof in de oude goden verboden. Maar omdat de mensen hardnekkig bleven vasthouden aan hun oude
gebruiken, bedachten ze op den duur tussenoplossingen. Zo lieten ze onder meer de verschillende heiligen optreden in de plaats van de oude goden. En op die manier werden Wodan en diens Wilde
Heer vervangen door Nicolaas van Myra (Sint-Nicolaas) en Martinus van Tours (Sint-Maarten), twee heiligen uit de tijd van het vroege christendom. In de wintertijd reisden beide heiligen nu op hun schimmels (die weliswaar geen acht benen meer hadden) over de daken. De hoed van Wodan werd vervangen door de mijter en de bisschopsstaf kwam in de plaats van de magische speer.
Maar wat was er gebeurd met het Wilde Heir? In de plaats hiervan kwamen nu de knechten van de heilige bisschop. En in het geval van Sint-Nicolaas nam die knecht in de loop der tijden de vorm aan
van wat wij heden ten dage zijn gaan kennen als ... Zwarte Piet.

Zwart als de dood

De traditie leert ons, Vlamingen en Nederlanders, dat Zwarte Piet zijn donkere huidskleur te danken heeft aan de hachelijke tocht die hij op ijskoude winternachten maakt door de schoorstenen, om de
geschenkjes voor de brave kinderen af te leveren. Tegenwoordig gaan er echter steeds meer kritische stemmen op, die deze overlevering betwisten. Volgens deze stemmen zou Zwarte
Piet een negentiende-eeuws verzinsel zijn, dat racistische en kolonialistische denkbeelden uitdraagt. Met andere woorden: geen schoorsteenroet, maar Zwarte Piet als Afrikaanse slaaf.
Wat is er nu waar en wat niet?
Wel: eigenlijk negeren béide verklaringen de bredere historische context van het Sinterklaasfeest en de knecht van de goedheilig man.

Als we onze blik richten op heel Europa, en zelfs op de contreien daarbuiten, dan zien we overal waar Sint-Nicolaas zich vertoont vreemde snuiters opduiken met een zwartgemaakt gelaat. En die zien er heus niet altijd uit als Zwarte Piet. Nee, zoals we straks nog zullen zien, gaat hun
besmeurde snoet dikwijls ook nog eens schuil achter een monsterlijk masker. In de landen die geen Sinterklaasfeest kennen, van de Britse eilanden tot Oekraïne of Portugal, gaan deze schepsels zelfs alleen op pad. Dit alles gaat terug op een oeroud, voorchristelijk (Indo-) Europees wintergebruik, dat ook in zwang was bij onze Germaanse en Keltische voorouders.
Tijdens de winter, als de natuur sterft, stonden de poorten tussen de werelden volgens het oude geloof wagenwijd open. Hierdoor konden de geesten van de overledenen over het land zwerven, waarbij ze hun levende verwanten bezochten. Ze deden dat niet alleen om hen met voorspoed te zegenen, maar ook om de orde en zeden van de clan te bewaken. Om op rituele wijze de doden te vertegenwoordigen, maar ook om onherkenbaar te blijven, maakten de jongelingen van de gemeenschap hun gelaat zwart met roet of aarde en gingen de huizen en hun bewoners op stelten
zetten. Daarbij droegen ze vaak ook fakkels of lichtjes in uitgeholde bieten. Sint-Maarten of het commercieel ferm uitgebuite Halloween, iemand?
Om kort te gaan: zwarte gezichten door schoorsteentochten of slavenafkomst?
Wij dachten het niet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilde_Jacht
http://en.wikipedia.org/wiki/Krampus
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sleipnir
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wodan
http://nl.wikipedia.org/wiki/Huginn_en_Muninn

En dan zijn er nog meer overeenkomsten: schimmels waren heel erg speciaal voor de Germanen en werden zelfs vereerd, Wodan/Odin was alwetend terwijl Sinterklaas alles van iedereen in zijn grote boek heeft staan, Wodan's raven (Huginn en Muninn waar de woorden 'geheugen' en 'gedachte' van zijn afgeleid) vlogen de gehele wereld rond om iedere avond weer alles wat ze gehoord en gezien hadden bij Wodan in te fluisteren wat in het geval van Sinterklaas door de Zwarte Pieten gedaan wordt. Ook had de Germaanse Oppergod de mensheid het runenschrift geschonken en wat schenkt die goede, oude Sint ieder jaar weer? De chocoladeletters. Tevens was het ook de beschermheer van de schoenmakers ;)

De Alpenversie van 'Zwarte Piet':

quote:
Krampus is a beast-like creature from the folklore of Alpine countries thought to punish children during the Christmas season who had misbehaved, in contrast with Saint Nicholas, who rewards well-behaved ones with gifts. Krampus is said to capture particularly naughty children in his sack and carry them away to his lair.

Krampus is represented as a beast-like creature, generally demonic in appearance. The creature has roots in Germanic folklore; however, its influence has spread far beyond German borders. Traditionally young men dress up as the Krampus in Austria, southern Bavaria, South Tyrol, northern Friuli, Czech Republic, Slovakia, Hungary, Slovenia and Croatia during the first week of December, particularly on the evening of 5 December (the eve of Saint Nicholas Day on many church calendars), and roam the streets frightening children with rusty chains and bells. Krampus is featured on holiday greeting cards called Krampuskarten. There are many names for Krampus, as well as many regional variations in portrayal and celebration.

De nacht van 5 december in Tarvisio, Italië:

Daarnaast zijn Zwarte Pieten zwart en niet bruin :6 Ach, het is wat als je een minderwaardigheidscomplex hebt. Misschien dat we de zeurpieten wellicht wat tegemoet kunnen komen door afstand te doen van de krullen en de gouden oorbellen maar als er iets is wat behouden dient te worden, dan is het wel zijn zwarte kleur. Maar goed, deze discussie is allang gekaapt door emotie en hysterie en dan is er geen enkele plaats meer voor rede.

Ik ben echt benieuwd hoe mensen zouden reageren als dit wat meer algemene kennis was geweest of als het zou worden voorgelegd aan die idioten die binnenkort masaal willen gaan demonstreren.

Daarnaast was Sint Nicolaas geen Turk maar een Griek gezien Myra pas in de 9e eeuw in Turkse handen viel.

[ Bericht 1% gewijzigd door SuicideErrorist op 05-03-2014 02:22:55 ]
pi_137404596
quote:
7s.gif Op zondag 23 februari 2014 23:06 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Boom Chicago comedians hadden ergens in 2007 op Comedy Central het "Comedy Central News" Greg Shapiro en Lauren waren ook altijd verontwaardigd over zwarte piet en hun sketches er over waren erg zuur en cynisch. Het verbaast me niks dat zij dit soort dingen organiseren. Ze hebben hun politieke correctheid uit de VS meegenomen en dat lijkt moeilijk los te laten.
Zag gisteren de Mardi Gras optocht uit New Orleans. Ook allemaal blanken die zich als zuluneger hadden geschminkt voor de parade... Inclusief aapjes en kettingen.
PWBF
pi_137404613
quote:
1s.gif Op woensdag 5 maart 2014 07:17 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Zag gisteren de Mardi Gras optocht uit New Orleans. Ook allemaal blanken die zich als zuluneger hadden geschminkt voor de parade... Inclusief aapjes en kettingen.
Dat je dat kon zien tussen al die Afro-Amerikanen die met hun rug naar de optocht stonden! :o
  woensdag 5 maart 2014 @ 09:32:57 #275
168739 Red_85
'echt wel'
pi_137406103
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2014 21:18 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Die lui willen wel heel erg graag worden gehaat, als je het mij vraagt. :')
Ze vinden het heerlijk om gediscrimineerd te worden. Lekker selectief en politiek correct verontwaardigd zijn.

Vooral deze inderdaad. Ze gaat zo ver in haar punt dat ze zelf op het punt is beland van discrimineren.
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2014 20:42 schreef Specularium het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Die is ook altijd verontwaardigd over de grote boze blanke man.
:r
En maar krokodillentranen laten rollen bij P&W.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_137406317
quote:
De organisatie heeft zelfs een anti-Zwarte Pieten-lied gemaakt die ze voor het eerst laten horen en gaan komend jaar een hele mixtape opnemen met allerlei Nederlandse artiesten
Mooi. Van die artiesten nooit meer een CD kopen en nooit meer een concert bezoeken. Sterft dat gezeik vanzelf uit.
pi_137406753
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 09:41 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Mooi. Van die artiesten nooit meer een CD kopen en nooit meer een concert bezoeken. Sterft dat gezeik vanzelf uit.
Maar waarschijnlijk zijn het toch al artiesten waarvan je überhaupt nooit een cd of een concertkaartje zou kopen.
pi_137409391
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 07:19 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Dat je dat kon zien tussen al die Afro-Amerikanen die met hun rug naar de optocht stonden! :o
de mensen in de optocht waren afro-amerikanen :P
pi_137409565
quote:

Ja het is eigenlijk jammer dat de figuur vermenselijkt is in een zeer racistische tijd, en zodoende de link met de slavernij heeft meegekregen.
Maarja uiteindelijk is een aardige menselijke figuur misschien wel leuker dan een duivel die je de stuipen op het lijf jaagt, als kind dan.
pi_137411297
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 11:52 schreef Casiotone het volgende:

[..]

Ja het is eigenlijk jammer dat de figuur vermenselijkt is in een zeer racistische tijd, en zodoende de link met de slavernij heeft meegekregen.
Maarja uiteindelijk is een aardige menselijke figuur misschien wel leuker dan een duivel die je de stuipen op het lijf jaagt, als kind dan.
Klopt, maar als mensen de achtergrond zouden weten, zou men ook niet zo krampachtig (:D) aan de Zwarte Piet met de bos krullen en gouden oorbellen vast blijven klampen en zouden ze bij dat comité of wat het dan ook is wellicht toch nog openstaan voor een Piet met een zwarte huid. De voorstanders zien geen alternatief en denken dat het geheel moet verdwijnen en de tegenstanders willen hetgeen eigenlijk het belangrijkste is, de traditie van de zwarte huid (die dus eigenlijk misschien wel meer dan 2000 jaar teruggaat) zien verdwijnen waardoor de lol er gewoon af zal zijn voor de meesten.

Zoals het nu doorgaat is het fenomeen over 10 tot 20 jaar verdwenen en zie je het gebruik misschien alleen nog maar in provinciale gebieden/dorpen.

Zwarte Piet is niet de dikke rode lippen, de grote bos krullen en de gouden oorbellen maar zwart is 'ie wel, zo pikzwart als de dood :P En ik zeg ook niet dat we Krampus weer moeten gaan heïntroduceren (wat overigens ook door de jaren heen tot stand is gekomen en een resultaat en niet de 'bron') maar al deze overeenkomsten kunnen geen toeval zijn en als men zich hier van bewust is zijn we al een hele stap verder. En daarom vind ik het ook zo ergerlijk dat zelfs bij die Pietitie men voor een bruine Piet gekozen heeft. Da's gewoon een neger.

Een paar kleine veranderingen en men kan toch Zwarte Piet behouden; hij blijft 'zo zwart als roet', hij behoudt zijn mythische en mysterieuze verschijning en hij kan zich weer op een normale manier doorontwikkelen (zonder een taboe te worden en een verschijning die kinderen voor altijd zullen blijven associëren met protesterende mensen). Doen we dit niet en blijven we krampachtig (sorry, nu ik me realiseer waar dit woord deels op gebaseerd is kan ik het niet laten om het te gebruiken in deze context) vasthouden aan die 1850-versie zonder in te zien dat we trouw kunnen blijven aan de traditie als zowel de voor- en tegenstanders weten waarom Zwarte Piet is wat 'ie is, dan is het ten dode opgeschreven en kan Wodan ze maar beter meesleuren in de Wilde Jacht en de eeuwige jachtvelden ;)
pi_137411510
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 11:46 schreef Casiotone het volgende:

[..]

de mensen in de optocht waren afro-amerikanen :P
raar dat ze dan blanke nekken enzo hadden
PWBF
pi_137411543
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 09:41 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

zal wel anouk zijn... kocht ik toch al nooit wat van
PWBF
pi_137411580
quote:
1s.gif Op woensdag 5 maart 2014 13:11 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Die zullen wel in de ontkenningsfase hebben gezeten, of zoiets.
pi_137411616
quote:
1s.gif Op woensdag 5 maart 2014 13:11 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Krewe of Zulu is van oorsprong afro-amerikaans, en de meeste leden zijn dit nog steeds (niet zo raar in NoLa natuurlijk)
http://www.kreweofzulu.com/
pi_137411623
quote:
1s.gif Op woensdag 5 maart 2014 13:12 schreef Nielsch het volgende:

[..]

zal wel anouk zijn... kocht ik toch al nooit wat van
Zal t.z.t. wel in premiere gaan in De Wereld Draait Door, of in het programma van Giel Beelen.
  woensdag 5 maart 2014 @ 14:09:34 #286
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_137413098
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 13:03 schreef SuicideErrorist het volgende:
En daarom vind ik het ook zo ergerlijk dat zelfs bij die Pietitie men voor een bruine Piet gekozen heeft. Da's gewoon een neger.
Ja, en als je dan nog trendy haarstijlen en herkenbare outfits toevoegt, zoals trainingspakken, krijg je zoiets:

En dan is het verschil tussen "Zwarte Piet" en een willekeurige donkere vrouw met dreadlocks voor kinderen niet zo heel groot meer. Terwijl de kracht van ZP juist was dat hij door zijn sprookjesachtige uiterlijk ver van het Amerikaanse "blackface"-beeld van de neger af stond. Ik vind deze ontwikkeling dan ook onbegrijpelijk, want ze geeft de tegenstanders alleen maar nieuwe munitie in handen.
pi_137414958
quote:
15s.gif Op woensdag 5 maart 2014 14:09 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, en als je dan nog trendy haarstijlen en herkenbare outfits toevoegt, zoals trainingspakken, krijg je zoiets:

[ afbeelding ]
Waar de fuck is die foto genomen?! Vooral die gast met dat kapiteinskostuum of wat het dan ook is, ziet er echt uit als een huisslaaf :') En die lange haren -_-'

quote:
En dan is het verschil tussen "Zwarte Piet" en een willekeurige donkere vrouw met dreadlocks voor kinderen niet zo heel groot meer. Terwijl de kracht van ZP juist was dat hij door zijn sprookjesachtige uiterlijk ver van het Amerikaanse "blackface"-beeld van de neger af stond. Ik vind deze ontwikkeling dan ook onbegrijpelijk, want ze geeft de tegenstanders alleen maar nieuwe munitie in handen.
Ja, dan is de gelijkenis wel heel erg treffend inderdaad. Hier in de omgeving (het zuiden van Noord Brabant) lopen de Zwarte Pieten er in ieder geval niet zo bij.

Maar daarom: wat meer terug naar de kern en iedereen is blij. De Zwarte Piet blijft zwart en hij ziet er ook niet meer zo belachelijk uit als op die foto van die intocht.
pi_137437611
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 02:10 schreef SuicideErrorist het volgende:
[ afbeelding ]

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilde_Jacht
http://en.wikipedia.org/wiki/Krampus
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sleipnir
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wodan
http://nl.wikipedia.org/wiki/Huginn_en_Muninn

En dan zijn er nog meer overeenkomsten: schimmels waren heel erg speciaal voor de Germanen en werden zelfs vereerd, Wodan/Odin was alwetend terwijl Sinterklaas alles van iedereen in zijn grote boek heeft staan, Wodan's raven (Huginn en Muninn waar de woorden 'geheugen' en 'gedachte' van zijn afgeleid) vlogen de gehele wereld rond om iedere avond weer alles wat ze gehoord en gezien hadden bij Wodan in te fluisteren wat in het geval van Sinterklaas door de Zwarte Pieten gedaan wordt. Ook had de Germaanse Oppergod de mensheid het runenschrift geschonken en wat schenkt die goede, oude Sint ieder jaar weer? De chocoladeletters. Tevens was het ook de beschermheer van de schoenmakers ;)

De Alpenversie van 'Zwarte Piet':

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De nacht van 5 december in Tarvisio, Italië:

Daarnaast zijn Zwarte Pieten zwart en niet bruin :6 Ach, het is wat als je een minderwaardigheidscomplex hebt. Misschien dat we de zeurpieten wellicht wat tegemoet kunnen komen door afstand te doen van de krullen en de gouden oorbellen maar als er iets is wat behouden dient te worden, dan is het wel zijn zwarte kleur. Maar goed, deze discussie is allang gekaapt door emotie en hysterie en dan is er geen enkele plaats meer voor rede.

Ik ben echt benieuwd hoe mensen zouden reageren als dit wat meer algemene kennis was geweest of als het zou worden voorgelegd aan die idioten die binnenkort masaal willen gaan demonstreren.

Daarnaast was Sint Nicolaas geen Turk maar een Griek gezien Myra pas in de 9e eeuw in Turkse handen viel.
Wat me opviel:
afbeelding
Die ketting aan de voeten.
Duitsers die aan slavernij doen?
pi_137440849
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 02:19 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Wat me opviel:
afbeelding
Die ketting aan de voeten.
Duitsers die aan slavernij doen?
Dat staat symbool voor de geknechte duivel
pi_137473275
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 10:39 schreef Casiotone het volgende:

[..]

Dat staat symbool voor de geknechte duivel
Dat de duivel geknecht wordt, is in de christelijke en de islamitische religie (d.w.z. de monotheïstische religies) toch ook terecht!
Heeft niks met mensen, van welke kleur dan ook, te maken. Dus ook niet met racisme.
pi_137489424
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 02:53 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat de duivel geknecht wordt, is in de christelijke en de islamitische religie (d.w.z. de monotheïstische religies) toch ook terecht!
Heeft niks met mensen, van welke kleur dan ook, te maken. Dus ook niet met racisme.
Wel als je die representatie van de geknechte duivel een uiterlijk meegeeft wat lijkt op een karikatuur van een neger ;). Dat heeft wel met mensen te maken.
pi_137604359
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 17:28 schreef Casiotone het volgende:

[..]

Wel als je die representatie van de geknechte duivel een uiterlijk meegeeft wat dat lijkt op een karikatuur van een neger ;). Dat heeft wel met mensen te maken.
De duivel woont in de hel, waar altijd vuur brandt. Vuur verkoolt alles, maakt dus alles zwart. Dus wezens die in de hel wonen, worden natuurlijk ook zwart. Of rood, want vlammen zijn rood.

Oh ja, en drop is ook zwart.

Dat negers zwart zijn duidt er op dat ze tot het uitverkoren volk van Octopus Paul, Schepper van diepzee, hoogland en wolkenluchten, behoren. Ze zijn immers in Zijn heilige inkt gedoopt.

Ik snap het niet goed: mensen kiezen er toch zelf voor om als karikatuur van Zwarte Piet rond te lopen. Dan kun je anderen toch niet beschuldigen van discriminatie?

[ Bericht 1% gewijzigd door Kees22 op 11-03-2014 00:08:47 ]
pi_137604425
Zwarte Piet is zwart. Daar kan niemand wat aan veranderen.
pi_137612996
Ik zat mij eigenlijk te bedenken. Eigenlijk is de zwarte pagina over het slaventijdperk ver uit zijn verband gerukt. Want volgens mij heerste er toch echt ontzettend veel armoede in die tijd en had de Nederlander bijna geen brood om op te eten. Kinderarbeid was normaal en wie kon zich überhaupt een slaaf veroorloven. Volgens mij waren dat maar een handje vol steenrijke Nederlanders, die dik in het geld zaten. Maar voor het grootste deel van de Nederlanders, was het gewoon brood op de plank krijgen en de winter doorkomen. Ik kan het fout hebben, maar rijkdom was er in die tijd toch niet voor elke Nederlander weggelegd? Dus waarom moeten we dan ons schamen voor iets dat onze voorouders nooit heeft gedaan (op een handvol na dan)
pi_138195550
Godsamme!! Loopt dit nog steeds?
Het is maart hoor.... ;)
  woensdag 26 maart 2014 @ 16:35:26 #296
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_138195694
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 12:16 schreef MakkieR het volgende:
Ik zat mij eigenlijk te bedenken. Eigenlijk is de zwarte pagina over het slaventijdperk ver uit zijn verband gerukt. Want volgens mij heerste er toch echt ontzettend veel armoede in die tijd en had de Nederlander bijna geen brood om op te eten. Kinderarbeid was normaal en wie kon zich überhaupt een slaaf veroorloven. Volgens mij waren dat maar een handje vol steenrijke Nederlanders, die dik in het geld zaten. Maar voor het grootste deel van de Nederlanders, was het gewoon brood op de plank krijgen en de winter doorkomen. Ik kan het fout hebben, maar rijkdom was er in die tijd toch niet voor elke Nederlander weggelegd? Dus waarom moeten we dan ons schamen voor iets dat onze voorouders nooit heeft gedaan (op een handvol na dan)
Het houden van slaven was verboden in Nederland. Het aantal slaven hier was enorm klein. Misschien in Amsterdam een paar.

Maar op Nederlands grondgebied werden wel slaven gehouden. En Nederland handelde er in.
Je hoeft je er ook niet voor te schamen, dat is onzin.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_138198837
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 16:31 schreef anonymoussie het volgende:
Het is maart hoor.... ;)
Helaas waait het elke keer weer op, door Nederlanders die vinden dat deze topic ook vooral buiten de decembermaand door moet gaan. Dat vind ik ook jammer vooral, omdat ik me besef hoe erg dit onschuldige feest volledig uit zijn verband is gerukt.

Daarom wil ik ook zo ver gaan dat onze zwarte pagina over de slavenhandel nu vandaag de dag heel anders wordt geïnterpreteerd, dan hoe het werkelijk in elkaar zou moeten zitten. Ik geef toe ik beredeneer puur vanuit mijn eigen logica, ik ben geen historicus. Zoals ik boven beschreven heb moet je ook de tijdsgeest meenemen, de omstandigheden en de wetgeving in die tijd.

De armoede waarin verreweg het grootste deel van de Nederlanders zich in bevond. En dan heb je nog de regelgeving die toen heel anders was dan nu. Uitbuiting van vrouwen en kinderen was heel normaal. Keihard werken op een hongerloontje (minimum loon was er niet) het enorme verschil tussen stinkend rijk en straat arm. Ik denk dat voor vrijwel elke Nederlander geldt; dat zijn voorouders onder deze erbarmelijke toestanden heeft geleefd. Ja tenzij je van adel bent, dan is de kans aanzienlijk kleiner.
pi_138208457
quote:
Het is maart hoor.... ;)
volgens Paul de Leeuw moeten we de discussie nu gaan voeren ipv december

http://www.538.nl/program(...)scussie-nu-al-voeren

Maar Paul is alleen tegen zwarte Piet omdat hij 2 zwartjes heeft geïmporteerd
pi_138209768
quote: