abonnement Unibet Coolblue
pi_133394531

Het topic voor accountancy studenten!

Wat is een accountant? Een accountant (accomptant, rekenaar, rekenmeester) is iemand die beroepsmatig jaarrekeningen controleert, jaarrekeningen opmaakt of financiële administraties voert. Voor dit beroep is een speciale opleiding nodig. In veel landen is het, net als in Nederland en België, een wettelijk beschermde titel.

Als accountant heb je als geen ander zicht op hoe een onderneming in elkaar steekt. Je gaat alle cijfers na en analyseert deze. Hierdoor kun je bijvoorbeeld zien of een medewerker mogelijk fraudeert, of dat er een flinke winst gemaakt kan worden. Deze inzichten moet je goed kunnen communiceren naar je klanten. Je bent dus vooral ook veel met mensen bezig, wat het werk erg afwisselend maakt. Omdat jouw adviezen letterlijk goud kunnen opleveren, ben je een heel belangrijke gesprekspartner voor je klanten.

Je ziet als accountant of het financieel goed of slecht gaat met een onderneming. Op die manier weet je als geen ander of een bepaalde investering verantwoord is of dat er bijvoorbeeld een nieuwe vestiging van een restaurant geopend kan worden. In sommige bedrijven bekijk je hoe de verschillende afdelingen, zoals inkoop, marketing en personeel zijn opgezet. Gaat alles wel volgens de regels en wordt alles gedaan zoals het hoort? Jij ziet hoe zaken anders georganiseerd moeten worden en adviseert hierbij de directie. Als je bij een kleinere onderneming werkt, help je bij het voeren van de administratie en stel je de jaarrekeningen samen. Daarnaast geef je advies over de te volgen bedrijfsvoering. Je komt bij de meest uiteenlopende bedrijven en instellingen over de vloer en ontmoet daarbij ook veel verschillende mensen.

Eén keer per jaar worden de cijfers voor de jaarrekening van een bedrijf of instantie op een rij gezet. Daaruit blijkt bijvoorbeeld waar het geld aan uitgegeven is en wat er allemaal binnen is gekomen. Je bekijkt of alle inkomsten en uitgaven kloppen. Vervolgens geef je een verklaring af. Die verklaring is erg belangrijk voor de financiële partners van het bedrijf:

• Voor banken, om te beslissen of ze een lening willen geven
• Voor aandeelhouders, om te zien hoe er met hun geld om is gegaan en of er genoeg winst is gemaakt
• En voor de overheid, bij het verstrekken van subsidies
(Bron)



Er zijn twee soorten accountants: De AA (Accountant-administratieconsulent) en de RA (Registeraccountant). Respectievelijk dient hiervoor een HBO+ en Universitaire opleiding voor gevolgd te worden. Om de AA/RA titel te mogen voeren dient eveneens een praktijkstage van 3 jaar gevolgd te worden.

In dit topic kunnen (toekomstige) HBO, HBO+ en Universitaire studenten hun ei kwijt over hun studie, roddelen over nieuwe RJ/IFRS standaarden en emotionele steun zoeken voor de OAT en andere landelijke tentamens.



Waar kun je studeren?

Hogescholen:
Hogeschool Arnhem/Nijmegen
Avans Hogeschool Breda
Avans Hogeschool Den Bosch
Fontys Hogeschool Eindhoven
Haagse Hogeschool
Hanze Hogeschool Groningen
Hogeschool van Amsterdam (HES/HvA)
Hogeschool INHOLLAND Alkmaar
Hogeschool INHOLLAND Diemen
Hogeschool INHOLLAND Rotterdam
Hogeschool INHOLLAND Rotterdam/Paramaribo
Noordelijke Hogeschool Leeuwarden
Hogeschool Rotterdam
Saxion Hogeschool Deventer/Enschede
Hogeschool Utrecht
Christelijke Hogeschool Windesheim
Hogeschool Zuyd Sittard
Hogeschool LOI
Markus Verbeek Praehep Nederland
Markus Verbeek Praehep Curaçao
NCOI

Universiteiten:
Nyenrode Business University
Rijksuniversiteit Groningen
Vrije Universiteit Amsterdam
Erasmus Universiteit Rotterdam
Universiteit van Tilburg
Universiteit van Maastricht
UNA / Curises (University of the Netherlands Antilles)

Handige websites:
www.eenaccountantzietalles.nl
www.accountancyinfo.nl
www.nba.nl
www.nbayoungprofs.nl
WGR / Werken bij de grote 4 (E&Y, KPMG, PWC en Deloitte) - Deel 9
pi_133394554
Kon het niet maken om geen nieuw topic aan te maken.
pi_133394603
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_133415493
Hatsekidee... controleleer ook voldoende gemaakt. 7 voor de bonusoat. Had veel hoger moeten hebben maar paar kansloze fouten gemaakt.
pi_133440320
Hoi iedereen,

op dit moment studeer ik de richting accountancy aan de UvA. En ik las vanmorgen dit artikel: klik

Is het echt zo dat het tegenwoordig zo gaat op de werkvloer?
- Blind afvinken vanwege te weinig tijd
- Een partner die geen enkel teken van waardering laat blijken naar de mensen die zo hard overwerken
- Flink afraffelen ten koste van de kwaliteit
- Geen enkele vorm van goede planning

Ik begin namelijk sterk te twijfelen aan m'n studie als ik dit lees...
pi_133445353
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:16 schreef CrosbyStills het volgende:
Hoi iedereen,

op dit moment studeer ik de richting accountancy aan de UvA. En ik las vanmorgen dit artikel: klik

Is het echt zo dat het tegenwoordig zo gaat op de werkvloer?
- Blind afvinken vanwege te weinig tijd
- Een partner die geen enkel teken van waardering laat blijken naar de mensen die zo hard overwerken
- Flink afraffelen ten koste van de kwaliteit
- Geen enkele vorm van goede planning

Ik begin namelijk sterk te twijfelen aan m'n studie als ik dit lees...
Ik studeer op dit moment ook nog, maar ik kan een aantal dingen vanuit mijn stage bij een middelgroot kantoor en ervaringen van klasgenoten beamen. Af en toe komt het inderdaad voor dat er werk wordt afgeraffeld ten koste van de kwaliteit, ik heb het gelukkig nooit hoeven doen tijdens mijn stage.
Ook merkte ik dat er bij veel kantoren niet echt een goede planning is, het lijkt af en toe alsof er jaarrekeningen komen op het moment dat de klant daarnaar vraagt. Hierdoor heb ik ook wel regelmatig meegemaakt dat er een hoop werk gedaan moest worden voor meerdere klanten in één week terwijl die werkzaamheden best in de weken ervoor ook al hadden kunnen worden gedaan.

Zoals in het artikel staat beschreven is de oorzaak daarvan eigenlijk ook wat er wat mij betreft structureel fout in de accountancysector zit. De organisatie die wordt gecontroleerd, betaald ook jouw salaris, hierdoor kan je dus nooit echt onafhankelijk en objectief zijn.
Mede door dit soort aspecten twijfel ik ook zelf nog steeds of ik wel de accountancy in wil of liever voor het bedrijfsleven kies.
pi_133445796
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:16 schreef CrosbyStills het volgende:
Hoi iedereen,

op dit moment studeer ik de richting accountancy aan de UvA. En ik las vanmorgen dit artikel: klik

Is het echt zo dat het tegenwoordig zo gaat op de werkvloer?
- Blind afvinken vanwege te weinig tijd
- Een partner die geen enkel teken van waardering laat blijken naar de mensen die zo hard overwerken
- Flink afraffelen ten koste van de kwaliteit
- Geen enkele vorm van goede planning

Ik begin namelijk sterk te twijfelen aan m'n studie als ik dit lees...
Die column is echt een geval op zichzelf, lijkt mij tenminste hoor. Heb het zelf nog nooit zo erg meegemaakt!

Ligt er natuurlijk ook makkelijk aan welke kant je kiest, core audit (internationaal/beurs ea) of non-profit kleine stichtingen en verenigingen, om maar eens twee uitersten te noemen ;)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_133454243
Ik hoor veel geluiden van Big4 medewerkers dat ze op de nullijn staan, bonussen worden geannuleerd en leasebudgetten worden verlaagd. Of dat allemaal waar is weet ik niet, maar ze werken in deze periode circa 60 uur p/w voor een salaris wat je bij de overheid ook krijgt met 36 uur p/w. Dus er wordt veel gesolliciteerd Maar feit is en blijft dat het goed op je CV staat.
pi_133454929
quote:
2s.gif Op woensdag 20 november 2013 14:16 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Die column is echt een geval op zichzelf, lijkt mij tenminste hoor. Heb het zelf nog nooit zo erg meegemaakt!

Ligt er natuurlijk ook makkelijk aan welke kant je kiest, core audit (internationaal/beurs ea) of non-profit kleine stichtingen en verenigingen, om maar eens twee uitersten te noemen ;)
En welke kant heb jij gekozen?
pi_133469505
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 17:47 schreef Harmankardon het volgende:
Ik hoor veel geluiden van Big4 medewerkers dat ze op de nullijn staan, bonussen worden geannuleerd en leasebudgetten worden verlaagd. Of dat allemaal waar is weet ik niet, maar ze werken in deze periode circa 60 uur p/w voor een salaris wat je bij de overheid ook krijgt met 36 uur p/w. Dus er wordt veel gesolliciteerd Maar feit is en blijft dat het goed op je CV staat.
Vooral als opstap naar het bedrijfsleven is ervaring bij big-4 heel handig. Je komt niet makkelijk als controller ergens binnen na je studie, maar na een aantal jaar ervaring in de accountancy is dat wel mogelijk.

Dat van dat artikel heb ik nooit meegemaakt. Sowieso is dit overwerken wel extreem. Typisch zo'n broodje-aap verhaal waar mensen bang van worden. Die verhalen hoor je alleen bij de core audit.
  donderdag 21 november 2013 @ 04:58:28 #11
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_133473610
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:16 schreef CrosbyStills het volgende:
Hoi iedereen,

op dit moment studeer ik de richting accountancy aan de UvA. En ik las vanmorgen dit artikel: klik

Is het echt zo dat het tegenwoordig zo gaat op de werkvloer?
- Blind afvinken vanwege te weinig tijd
- Een partner die geen enkel teken van waardering laat blijken naar de mensen die zo hard overwerken
- Flink afraffelen ten koste van de kwaliteit
- Geen enkele vorm van goede planning

Ik begin namelijk sterk te twijfelen aan m'n studie als ik dit lees...
Marcel moet je altijd met een korreltje zout nemen. De beste man weet precies hoe het in theorie moet, maar zit in een ivoren toren waardoor hij ook oprecht denkt dat het echt zo kán. Naarmate je verder komt, ga je dit steeds meer merken en lees je zijn artikelen ook heel anders. Althans, dat is mijn persoonlijke ervaring.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_133474466
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 18:07 schreef CrosbyStills het volgende:

[..]

En welke kant heb jij gekozen?
Geen specifieke kant eigenlijk :P Mijn kantoor (BIG4, wel kleine locatie) heeft zowel non-profit als mid-market en een paar core audit. Bij ons op kantoor hebben ze ervoor gekozen dat je van alles wel een beetje hebt (tot manager/senior manager-niveau), om zo breed mogelijk inzetbaar te kunnen zijn :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_133656864
Is er iemand die voor Financial Accounting Theory artikelen heeft gepresenteerd/behandeld? PM/DM me anders even s.v.p.
pi_133657191
Iets specifieker aub...
pi_133659777
Determinants of corporate financial disclosure in an unregulated environment moet ik presenteren.
pi_133731980
Weet iemand waar je goede uitwerkingen van biv casussen kan vinden om te oefenen. Ik moet namelijk voor een tentamen een ao-beschrijving maken van een dienstverlening, echter kan ik nergens duidelijk en overzichtelijk vinden welke attentiepunten hier bij horen en hoe ik deze attentiepunten kan ondervangen. Ik snap dat deze attentiepunten casusspecifiek zijn, alleen een hele hoop punten zijn volgens mij wel redelijk standaard.
pi_133734380
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 00:16 schreef KleinBolletje het volgende:
Weet iemand waar je goede uitwerkingen van biv casussen kan vinden om te oefenen. Ik moet namelijk voor een tentamen een ao-beschrijving maken van een dienstverlening, echter kan ik nergens duidelijk en overzichtelijk vinden welke attentiepunten hier bij horen en hoe ik deze attentiepunten kan ondervangen. Ik snap dat deze attentiepunten casusspecifiek zijn, alleen een hele hoop punten zijn volgens mij wel redelijk standaard.
Oude OAT downloaden van internet
pi_133758409
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 22:31 schreef MJ23 het volgende:
Determinants of corporate financial disclosure in an unregulated environment moet ik presenteren.
Ik had die van Coleman, over die terroristische aanvallen. Was wel leuk en makkelijk. Benieuwd welke we met het tentamen krijgen. Denk zomaar die van Barua of 'CFO gender and accruals quality'.
pi_133826533
Jij dacht ook dat we geen agency theory kregen met AT :P
pi_133826679
Gaan er nog mensen voor BIV landelijk?
pi_133844417
quote:
1s.gif Op zondag 1 december 2013 22:57 schreef MJ23 het volgende:
Jij dacht ook dat we geen agency theory kregen met AT :P
True :(
Pff woensdag nog even de bonus b maken en dan weer verder leren voor fat.
Heb gelukkig maar een 4,4 nodig voor de bonus dus dat is niet heel lastig.
pi_133844425
dubbelpost
pi_133850485
4,4? Je kan toch geen 1,1 punt erbij krijgen?
pi_133857401
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 19:03 schreef Accountancystudent het volgende:
4,4? Je kan toch geen 1,1 punt erbij krijgen?
Bij ons op school moeten we twee bonus OAT's maken... allebei minimaal een 4,0 en samen een 11,0. Voor bonus A had ik een 6,6 en met die 4,4 kom ik dan uit op de minimale score voor een 0,5 op het OAT cijfer.
pi_133939658
Beste accountants in spé,

Maandag heb ik een tentamen financial accounting en daarover heb ik een vraag. Mijn docent zegt dat er geen verschil is in het perpetual Fifo en het periodic Fifo systeem MITS er voldaan wordt aan de voorwaarde dat er geen inkopen worden gedaan na de laatste verkopen. Nou kan ik die laatste zin niet goed plaatsen want ik heb het verschillende malen nagerekend a.d.h.v. voorbeelden en kom toch echt altijd op dezelfde ending inventory en cost of goods sold uit.

Weet iemand misschien wat mijn docent hier mee bedoelt of kan iemand mij uitleggen hoe het zit?

Mvg,

Suikerbiet
pi_133980433
quote:
1s.gif Op zondag 1 december 2013 22:57 schreef MJ23 het volgende:
Jij dacht ook dat we geen agency theory kregen met AT :P
Jij hebt zeker niet de antwoorden van het boek van Scott?
Probeerde het e-book via internet te kopen maar de adverteerder reaguurt niet meer. Zitten nog wel wat handige oefenvragen in. Ben echt vol aan het ploegen nu voor dat tentamen, hoop deze sowieso te halen.
  vrijdag 6 december 2013 @ 22:43:39 #27
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_134001656
Ik heb een vraag. Ik ga in februari starten met de hbo-opleiding accountancy aan de HAN in Arnhem, maar wat kan ik verwachten bij de opleiding? En is het een moeilijke opleiding? En hoe hoog is de werkdruk? Ik heb trouwens een vwo-nt achtergrond.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_134019253
Dag mensen,

Ook ik moet er aan geloven midden januari. Dat stomme/leuke OAT.
Omdat ik op AO en Controleleer slecht scoor, vroeg ik me af of er mensen zijn met handige samenvattingen/oefenmateriaal.

Je zou me heel erg helpen.

Groeten

Een toekomstige RA of AA
pi_134122864
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 22:31 schreef MJ23 het volgende:
Determinants of corporate financial disclosure in an unregulated environment moet ik presenteren.
Lucky bastard met opgave 4!
pi_134122893
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 16:29 schreef RA-AA het volgende:
Dag mensen,

Ook ik moet er aan geloven midden januari. Dat stomme/leuke OAT.
Omdat ik op AO en Controleleer slecht scoor, vroeg ik me af of er mensen zijn met handige samenvattingen/oefenmateriaal.

Je zou me heel erg helpen.

Groeten

Een toekomstige RA of AA
..
Je kan de boekjes van Westra in de bieb lenen, vind ze zelf het geld niet waard om te kopen. Kun je daaruit een samenvatting maken ofzo. Staan ook veel inherente risico's in met beheersingsmaatregelen. Verder gewoon VGC en verklaringsstelsel vraagstukken oefenen, dat doe ik nu ook.
pi_134128802
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 18:08 schreef ballenbak015 het volgende:

[..]

Lucky bastard met opgave 4!
Wat was 4.1?
pi_134128824
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 16:29 schreef RA-AA het volgende:
Dag mensen,

Ook ik moet er aan geloven midden januari. Dat stomme/leuke OAT.
Omdat ik op AO en Controleleer slecht scoor, vroeg ik me af of er mensen zijn met handige samenvattingen/oefenmateriaal.

Je zou me heel erg helpen.

Groeten

Een toekomstige RA of AA
Elke week een ao-beschrijving maken (oud oat) en door je docent laten nakijken
pi_134131622
Is er hier iemand die toevallig het uitwerkingen boekje heeft van het boek:
Bestuurlijke informatieverzorging deel 2B (druk 5) - Typologie van de bedrijfshuishoudingen



Ben namelijk op zoek naar de uitwerking van hoofdstuk 8 (agrarisch) voor de uitwerking van een casus...

Iemand?
pi_134134845
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:43 schreef Erno-BE het volgende:
Ik heb een vraag. Ik ga in februari starten met de hbo-opleiding accountancy aan de HAN in Arnhem, maar wat kan ik verwachten bij de opleiding? En is het een moeilijke opleiding? En hoe hoog is de werkdruk? Ik heb trouwens een vwo-nt achtergrond.
Zou ik ook graag weten!
pi_134134968
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:43 schreef Erno-BE het volgende:
Ik heb een vraag. Ik ga in februari starten met de hbo-opleiding accountancy aan de HAN in Arnhem, maar wat kan ik verwachten bij de opleiding? En is het een moeilijke opleiding? En hoe hoog is de werkdruk? Ik heb trouwens een vwo-nt achtergrond.
VWO nt en dan accountancy gaan doen
U MAD?????????
pi_134140143
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2013 20:50 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Wat was 4.1?
Ik had dat er in die tijd nauwelijks wet- en regelgeving was betreft de toelichting in de jaarrekening. Door zo'n periode te nemen kan je goed meten in welke mate de markt zelf in staat is toelichting af te dwingen.

---
Dat stond in de samenvatting die klasgenoten hadden gemaakt, ik heb het artikel verder niet gelezen. Ik baalde vooral van die vraag over IAS39, onze docent gaf aan dat hoofdstuk 7,12 en 13 nooit gevraagd werden en dat we die daarom ook niet hoefden te doen.
pi_134140166
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2013 22:49 schreef Agnus het volgende:

[..]

Zou ik ook graag weten!
Ik weet niet over welke variant je het hebt, voltijd, deeltijd of duaal?
Verder is het moeilijk te zeggen of iemand het zwaar heeft, iedereen heeft zijn eigen snelheid waarmee hij nieuwe stof interpreteert en hoe snel hij iets kan toepassen. Het enige wat ik je kan meegeven is dat je de vakken moet bijhouden en zo snel mogelijk voor een goed groepje moet gaan. Veel komen er wel mee weg om een paar dagen van te voren wat te leren en dan een voldoende te halen maar vergeten de hoofdlijnen van die module dan weer als ze in het vierde jaar zitten. Dat is een beetje zonde en betreft projectgroepen moet je gewoon egoïstisch zijn en voor het beste groepje gaan. Niet denken dat je bij bepaalde vrienden moet blijven die geen drol doen waardoor jij altijd maar het werk voor hen doet, dat kost heel veel tijd en vermindert in rap tempo het plezier dat je hebt in je opleiding.

Verder gewoon afwachten hoe het gaat, je wordt op sommige scholen in het eerste jaar ook goed begeleid. Als het wat voor je is kun je vaak na je propedeuse jaar ook overstappen naar een Universiteit. Dat was vroeger meer zo maar de universiteiten worden daar wat minder happig op, maar dat is natuurlijk nog toekomstmuziek. Eerst eens kijken hoe je dit eerste deel gaat doen.
  zaterdag 14 december 2013 @ 10:30:40 #38
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_134255455
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 22:52 schreef LogiteX het volgende:

[..]

VWO nt en dan accountancy gaan doen
U MAD?????????
Ik ben al gefaald voor WO civiele techniek en WO economie trok me totaal niet, aangezien dat alleen maar leeswerk in het Engels is.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_134256275
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2013 10:30 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Ik ben al gefaald voor WO civiele techniek en WO economie trok me totaal niet, aangezien dat alleen maar leeswerk in het Engels is.
Niks mis met zelfkennis natuurlijk
Bedenk wel dat accounancy waarschijnlijk meer leeswerk is dan Economie. En IFRS is alleen in het engels dacht ik.
pi_134260394
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2013 10:30 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Ik ben al gefaald voor WO civiele techniek en WO economie trok me totaal niet, aangezien dat alleen maar leeswerk in het Engels is.
En AC niet? :')
  zaterdag 14 december 2013 @ 15:27:22 #41
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_134260852
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 15:07 schreef Faeroer het volgende:

[..]

En AC niet? :')
Op hbo krijg je meer begeleiding en beginnen ze niet meteen met Engels talige literatuur.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_134261194
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 11:34 schreef LogiteX het volgende:

[..]

Niks mis met zelfkennis natuurlijk
Bedenk wel dat accounancy waarschijnlijk meer leeswerk is dan Economie. En IFRS is alleen in het engels dacht ik.
Ik heb op het hbo alleen maar Dutch GAAP gehad.

quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2013 15:27 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Op hbo krijg je meer begeleiding en beginnen ze niet meteen met Engels talige literatuur.
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 15:07 schreef Faeroer het volgende:

[..]

En AC niet? :')
hbo heeft geen papers, 95% Nederlandse boeken en is totaal niet veel leeswerk, lijkt me dus een prima keuze.
pi_134337858
Beste studiegenoten,

Zijn er mensen op dit forum die hun studie HBO Accountancy afgerond hebben?
Ik zit op dit ogenblik in de afstudeerfase en ik wil graag in contact komen met ex-studenten. Het is zo dat ik dit ogenblik problemen ervaar met mijn portfolio.

Ik heb dus enkele vragen m.b.t. dit aspect binnen de opleiding. Wie zou me eventueel hier verder mee kunnen helpen? Dit kan eventueel ook tegen betaling. Gelieve me een pm te sturen.

Alvast bedankt!

[ Bericht 2% gewijzigd door Henk1313 op 17-12-2013 21:21:25 ]
pi_134349161
Bedoel je hbo, post hbo of universiteit afegerond?
pi_134364332
Met vertrouwen richting de OAT, een 8 voor de bonus b gehaald waarvan een 9 voor controleleer. Deze drie weken nog even de laatste punten oefenen.

Nog meer OAT gangers in dit topic?
pi_134381939
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 22:53 schreef MJ23 het volgende:
Bedoel je hbo, post hbo of universiteit afegerond?
Klopt, een beetje onduidelijk.

Ik bedoel de bachelor-opleiding Accountancy.

Ik heb inmiddels de oproep aangepast
pi_134401005
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:43 schreef Erno-BE het volgende:
Ik heb een vraag. Ik ga in februari starten met de hbo-opleiding accountancy aan de HAN in Arnhem, maar wat kan ik verwachten bij de opleiding? En is het een moeilijke opleiding? En hoe hoog is de werkdruk? Ik heb trouwens een vwo-nt achtergrond.
Ik zit nu in mijn propedeuse met een HAVO diploma en het is tot nu toe een eitje. Je krijgt overal veel tijd voor en zult veel met projecten werken. Sprak laatst een oud klasgenootje die nu BE (zelfde propedeuse) doet in Arnhem, zij hebben wel veel meer tentamens dan ik.
  woensdag 18 december 2013 @ 13:14:18 #48
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_134401139
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 13:10 schreef daeh het volgende:

[..]

Ik zit nu in mijn propedeuse met een HAVO diploma en het is tot nu toe een eitje. Je krijgt overal veel tijd voor en zult veel met projecten werken. Sprak laatst een oud klasgenootje die nu BE (zelfde propedeuse) doet in Arnhem, zij hebben wel veel meer tentamens dan ik.
De propedeuse van AC en BE zijn hetzelfde toch? (samen met FRE en FSM)
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_134401272
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 13:14 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

De propedeuse van AC en BE zijn hetzelfde toch? (samen met FRE en FSM)
Ja, op de meeste scholen wel, maar van FRE en FSM heb ik nog nooit gehoord.
  woensdag 18 december 2013 @ 13:20:01 #50
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_134401361
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 13:17 schreef daeh het volgende:

[..]

Ja, op de meeste scholen wel, maar van FRE en FSM heb ik nog nooit gehoord.
FRE=Fiscaal recht en economie
FSM=Financial Services Management
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_134403127
Lijkt wel of vorig jaar veel meer mensen meededen met de OAT. Beetje doods nu. :D
pi_134403494
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 14:09 schreef Faeroer het volgende:
Lijkt wel of vorig jaar veel meer mensen meededen met de OAT. Beetje doods nu. :D
Jep! Ben echt benieuwd wat voor casus het wordt, hoop dienstverlening een type elektriciteitsbedrijf.
pi_134520930
Hier nog accountants (in spé) die enig idee hebben wat een normaal salaris is voor een beginnend assistent met een afgeronde HBO opleiding op een MKB-kantoor (100-150 medewerkers).

Uit het beloningsonderzoek accountancy zijn bij de beginnend assistenten ook de mensen opgenomen die al met hun vervolgstudie begonnen zijn en 3 jaar ervaring hebben waardoor enig vergelijk erg lastig is.
pi_134551461
1950 bruto zou ik krijgen als beginner bij een kantoor met +/- 85 mensen, 1900 bij een kantoor met 15 mensen. Vind dat wel vrij laag eerlijk gezegd. Heb je al een aanbod gekregen?
pi_134560374
Heb een aanbod gekregen ja, ligt onder de salarissen die jij noemt en vind het ook aan de lage kant.
pi_134560573
Inclusief of exclusief leaseauto?
pi_134560574
Accountancy heeft dan ook een heel matig arbeidsperspectief in Nederland. Ik snap de verbazing niet.
  zondag 22 december 2013 @ 15:07:38 #58
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_134561267
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 14:52 schreef Faeroer het volgende:
Accountancy heeft dan ook een heel matig arbeidsperspectief in Nederland. Ik snap de verbazing niet.
Och ja, als je het werk maar leuk vind.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_134565858
Tja, geen leaseauto, telefoon e.d.

Kijkend naar het beloningsonderzoek accountancy vind ik het toch erg laag.
pi_134566820
Zonder leaseauto e.d. is het toch wel een karig aanbod. Anderzijds heb je 'maar' een hbo-opleiding afgerond en bezit je waarschijnlijk nog geen arbeidservaring.
pi_134567232
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 17:14 schreef xminator het volgende:
Zonder leaseauto e.d. is het toch wel een karig aanbod. Anderzijds heb je 'maar' een hbo-opleiding afgerond en bezit je waarschijnlijk nog geen arbeidservaring.
Je moet waarschijnlijk ook nog het verwachte aantal overuren in ogenschouw nemen nu je ziet dat ze bijna nergens meer uitbetaald worden. Dan zul je misschien nog zien je dat uiteindelijk per uur nogsteeds even weinig krijgt.
pi_134567969
Precies, dat had ik voor mezelf ook al bedacht ja!

Iemand ervaring in hoeverre er voor een startersfunctie onderhandelingsruimte bestaat?
Hierbij is het wellicht van belang dat het bedrijf me al kent door stage.
pi_134569817
Ik denk dat je geen ruimte hebt als starter zijnde.
  zondag 22 december 2013 @ 19:27:48 #64
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_134572152
quote:
10s.gif Op zondag 22 december 2013 17:41 schreef LethalP het volgende:
Precies, dat had ik voor mezelf ook al bedacht ja!

Iemand ervaring in hoeverre er voor een startersfunctie onderhandelingsruimte bestaat?
Hierbij is het wellicht van belang dat het bedrijf me al kent door stage.
Volgens mij bestaat die niet :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_134586495
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 09:58 schreef MJ23 het volgende:
1950 bruto zou ik krijgen als beginner bij een kantoor met +/- 85 mensen, 1900 bij een kantoor met 15 mensen. Vind dat wel vrij laag eerlijk gezegd. Heb je al een aanbod gekregen?
Zie het vorige topic.

Heb zelf ook een aanbod van 1800 + 100 bonus gekregen. Na een tegenbod is het 1900 + 100 bonus geworden (bij een klein/middelgroot kantoor).

Het is relatief laag, maar ik denk dat je in deze tijd al blij mag zijn als je een baan aangeboden krijgt! ;)
pi_134642262
Bij de big-four is dat startsalaris ongeveer 2150. Zou denken dat het bij de middelgroten ongeveer gelijk is?
pi_134682914
Als starter zou ik toch proberen te onderhandelen als je zo'n karig aanbod krijgt.

quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 15:07 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Och ja, als je het werk maar leuk vind.
Accountancy aan de HAN is volledig in het Nederlands. Ga je voltijd/duaal of deeltijd doen?

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 14:15 schreef ballenbak015 het volgende:
Met vertrouwen richting de OAT, een 8 voor de bonus b gehaald waarvan een 9 voor controleleer. Deze drie weken nog even de laatste punten oefenen.

Nog meer OAT gangers in dit topic?
Hier en OAT-ganger, 14 januari is het zover.

[ Bericht 88% gewijzigd door Parow op 27-12-2013 08:42:16 ]
pi_134736966


[ Bericht 100% gewijzigd door Parow op 27-12-2013 08:43:05 ]
pi_134736975


[ Bericht 100% gewijzigd door Parow op 27-12-2013 08:42:52 ]
  vrijdag 27 december 2013 @ 22:19:59 #70
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_134765668
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 13:17 schreef Parow het volgende:
Als starter zou ik toch proberen te onderhandelen als je zo'n karig aanbod krijgt.

[..]

Accountancy aan de HAN is volledig in het Nederlands. Ga je voltijd/duaal of deeltijd doen?

[..]

Hier en OAT-ganger, 14 januari is het zover.
Voltijdopleiding. Ben 20 en heb slechts havo-nt en vwo-nt
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_134876165
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 13:17 schreef Parow het volgende:
Als starter zou ik toch proberen te onderhandelen als je zo'n karig aanbod krijgt.

[..]

Accountancy aan de HAN is volledig in het Nederlands. Ga je voltijd/duaal of deeltijd doen?

[..]

Hier en OAT-ganger, 14 januari is het zover.
Helaas wel ja. Hoe ga jij om met het leren van management informatie?
Wij hebben er eigenlijk niet echt goede bronnen voor en met de oat lessen ook niet echt bij stil gestaan.
pi_134881111
Voor management informatie moet je kijken naar zaken waarop je stuurt als leiding zijnde. Je moet onderscheid maken tussen financieel (omzet/kostprijs/brutomarge evt. onderverdeeld naar regio/productsoort/filiaal etc., investeringen in R&D (kijk naar OAT januari 2012), personeelskosten, % derving, % diefstal) en niet-financieel (ziekteverzuim, personeelsverloop, aantal klachten van klanten, aantal retouren)

Gewoon een beetje logisch nadenken en dan kom je daar wel uit: wat wil jij als manager van het bedrijf weten? Ik zou er niet teveel bij stil staan als ik jou was. Zou me bij AO toch meer bezighouden met procesbeschrijvingen en interne controles etc.
pi_134975679
Lang leve inventarisaties :D
Nog geen voorraadlijst aanwezig van het hoofdkantoor, dus nu maar betaald zitten wachten :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_135020512
Heuhheuhh, vandaag m'n definitieve scriptie netjes ingebonden:) Maandag inleveren!
pi_135057799
Hoi allemaal,

Ik ben redelijk nieuw hier op FOK. Ik ben afgelopen september begonnen aan een HBO-studie en nu heb ik het gevoel dat dat een foute keuze is geweest. Nu denk ik erover om accountancy te studeren maar heb toch een paar vragen. Nu nog hopen dat jullie die willen beantwoorden voor mij ;)...
Vraagjes :
1. Op WO niveau zie ik eigenlijk alleen de Nyenrode duale opleiding, is er ook een andere manier om via WO accountant te worden?
2. Hoeveel wiskunde komt er echt bij kijken? Toen ik teruglas in het topic werd gezegd dat het veel met cijfertjes werken is en geen echte hoge wiskunde. Ikzelf heb een VWO-diploma met een 5 voor wiskunde B (meetkunde was niet echt mijn ding) en ik vroeg me af of dit een probleem is/kan zijn.
3. Bij de Nyenrode opleiding, hoe groot is de kans ongeveer dat de werkgever de opleidingskosten dekt? Ik heb zelf namelijk geen duizenden euros klaarliggen hiervoor en wil mezelf liever niet in de schulden storten.
4. bij de Nyenrode opleiding, hoeveel tijd zit je in collegezalen? en hoeveel tijd heb je ongeveer nodig om thuis aan de studie te zitten? (naast de werkdagen dus)

Als jullie deze vragen voor me zouden kunnen beantwoorden dan zou ik dat top vinden!

Alvast bedankt! :D
  zaterdag 4 januari 2014 @ 11:53:52 #76
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_135059503
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 09:58 schreef Jaarsma93 het volgende:
Hoi allemaal,

Ik ben redelijk nieuw hier op FOK. Ik ben afgelopen september begonnen aan een HBO-studie en nu heb ik het gevoel dat dat een foute keuze is geweest. Nu denk ik erover om accountancy te studeren maar heb toch een paar vragen. Nu nog hopen dat jullie die willen beantwoorden voor mij ;)...
Vraagjes :
1. Op WO niveau zie ik eigenlijk alleen de Nyenrode duale opleiding, is er ook een andere manier om via WO accountant te worden?
Ja, door de fulltime opleiding te volgen, maar dan moet je naar een andere universiteit.
2. Hoeveel wiskunde komt er echt bij kijken? Toen ik teruglas in het topic werd gezegd dat het veel met cijfertjes werken is en geen echte hoge wiskunde. Ikzelf heb een VWO-diploma met een 5 voor wiskunde B (meetkunde was niet echt mijn ding) en ik vroeg me af of dit een probleem is/kan zijn.
Op het HBO zul je waarschijnlijk nog levensverzekeringswiskunde krijgen. Voor de rest zul je weinig tot niks met betrekking tot wiskunde krijgen.
3. Bij de Nyenrode opleiding, hoe groot is de kans ongeveer dat de werkgever de opleidingskosten dekt? Ik heb zelf namelijk geen duizenden euros klaarliggen hiervoor en wil mezelf liever niet in de schulden storten.
Vrij groot. Alhoewel Nyenrode misschien geschrapt gaat worden gezien de kosten veel hoger zijn dan bijvoorbeeld de Erasmus. Overigens kun je aan Nyenrode niet fulltime studeren (maar zelfs als dat zou kunnen, dan zou je het dus zelf moeten betalen)
4. bij de Nyenrode opleiding, hoeveel tijd zit je in collegezalen? en hoeveel tijd heb je ongeveer nodig om thuis aan de studie te zitten? (naast de werkdagen dus)
Elke vrijdag heb je college. De laatste vraag is afhankelijk van het soort vak. Kan ik niks nuttigs over zeggen iig.

Als jullie deze vragen voor me zouden kunnen beantwoorden dan zou ik dat top vinden!

Alvast bedankt! :D
Ga je trouwens eerst HBO Accountancy doen of via je P naar Nyenrode? Want dan krijg je extra vakken en heb je volgens mij donderdag en vrijdag college.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_135061236
Ik heb ook een VWO-diploma dus dacht daarmee binnen te kunnen komen bij de bachelor in deeltijd dus 4 dagen werken 1 dag college (eerst 3 dagen werken 2 dagen college).

in ieder geval bedankt voor je antwoorden :)
  zaterdag 4 januari 2014 @ 13:10:47 #78
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_135061368
Als je het in september al wilt gaan doen, zal ik maar snel gaan solliciteren ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door KaBuf op 04-01-2014 13:20:22 ]
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_135075662
Je kan ook deeltijd aan UvA, Erasmus of VU gaan volgen.

Qua wiskunde komt er redelijk wat statistiek bij kijken.

Qua tijd (werken, voorbereiden, leren etc.) moet je aan 50 tot 60 uur denken. Dit geeft Nyenrode ook zelf aan.

Ik heb het wel over de pre master en master, bachelor weet ik niet zo veel van.
pi_135110118
Bedankt voor alle reacties tot dusver. Ik heb nog een vraag die eigenlijk vooral gericht is op mensen die de bachelor bij Nyenrode hebben gedaan. Mijn vraag is hoe heb je precies je baan gevonden en hoe lastig was dit? Het lijkt mij namelijk vanuit een werkgever niet zo handig een werknemer te hebben die alles nog moet leren... (en die zullen dan niet happig zijn op het aannemen van dit soort mensen?)
pi_135110410
Je moet zoeken op starter vacatures voor VWO'ers. Die zijn er wel, maar minder dan normaal.
  zondag 5 januari 2014 @ 18:45:02 #82
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_135112063
Inderdaad starters vanuit het VWO opzoeken.
Ikzelf had drie brieven gestuurd, mocht 2 keer op gesprek gaan en kreeg twee banen aangeboden.
Vier jaar geleden was het wel een stuk makkelijker dan nu hoor. Vooral de big4 nemen stukken minder tot geen VWO'ers meer aan. Succes en vragen staat hier vrij :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_135225668
Dan heb ik nog een vraag aan iedereen. Wat voor werk doe je op dagelijkse basis? Ik realiseerde me gisteren dat voor veel dingen tegenwoordig allemaal software is ontwikkeld, dus dan hoef je (denk ik?) alleen de informatie in te voeren om de resultaten te krijgen? Of heb ik hier een compleet verkeerd beeld van :D?
  woensdag 8 januari 2014 @ 12:34:02 #84
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_135228120
Hangt natuurlijk wel af van de periode wanneer je werkt :P
In het najaar (interim) kijk je naar de processen binnen een bedrijf: Hoe worden bijvoorbeeld goederen besteld, wie keurt de inkoopfactuur goed, wie mag er betalen, enzovoort.
In het voorjaar (jaarrekeningcontrole) is de aanpak per jaarrekeningpost natuurlijk verschillend. Bij bijvoorbeeld de debiteuren ga je kijken of de debiteurenlijst conform de financiële administratie is en of hier nog bijzondere posten (negatief, oud, intercompany, Belasting ea) tussen staan. Overige bedrijfskosten doe je al sneller detailwaarnemingen (dus facturen erbij pakken en deze beoordelen) en een cijferanalyse (bedragen per 31-12-2013 vergelijken met 31-12-2012 en eventuele opmerkelijke verschillen proberen te verklaren)

En dit is nog maar even een korte omschrijving :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_135348622
Wie is er allemaal klaar voor de OAT?
pi_135350331
IK!
pi_135377219
Studeer momenteel Bedrijfsadministratie en accountancy vind er geen reet aan.
Maar ga het toch gewoon afmaken, zit al in de 2de leerjaar.
pi_135387407
Oke en wat moeten wij met deze informatie?
pi_135398532
Zijn er mensen hier die accountancy doen om met als doel later controller te worden? Je hoort namelijk relatief vaak dat een controller eerst een aantal jaar accountant is geweest.
pi_135430195
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 10:56 schreef FootieB het volgende:
Wie is er allemaal klaar voor de OAT?
De tijd zal het leren
pi_135448480
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 16:12 schreef bezemsteeltaart het volgende:
Zijn er mensen hier die accountancy doen om met als doel later controller te worden? Je hoort namelijk relatief vaak dat een controller eerst een aantal jaar accountant is geweest.
De meeste, alleen weet men het zelf nog niet.
pi_135485259
iemand de AOT nog gedaan vandaag? hoe vonden jullie hem?
pi_135486555
De AllOverToets wordt pas in juni gehouden :+
pi_135508987
Dat is voor de herkansers (of voor diegene die de eerste kans hebben gemist).

Hoe verliep het?
pi_135527672
Vandaag mijn eerste werkdag gehad (op het kantoor waar ik twee jaar geleden stage heb gelopen). Even een half uurtje gepraat met de directeur en ik kon al zo goed als zelfstandig aan het werk (dankzij de kennis van de uniformiteit en programmatuur die ik tijdens mijn stage heb opgedaan).

Sta al weer volgepland voor de komende 10 weken. Volgende week ook de eerste softwaretraining om consolidatie-expert op softwarematig gebied te worden.

Leuk! :)
pi_135561607
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 18:11 schreef MJ23 het volgende:
De AllOverToets wordt pas in juni gehouden :+
Hey weet jij wanneer we fat terugkrijgen?
pi_135569312
Uiterlijk 20e, BIV een week daarna.
pi_135742579
Welke onderwerpen had de OAT eigenlijk dit jaar?
pi_135771424
Bouwonderneming, met als opdrachten een AO beschrijving van (stuk-)productieproces, OHP, VGC/NVO vraagstuk, managementinformatiebehoeften en ERP-systeem. Van wat ik mij nog kan herinneren in ieder geval.. Het was een lange dag.
pi_135775382
quote:
15s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 19:32 schreef GPepper het volgende:
Bouwonderneming, met als opdrachten een AO beschrijving van (stuk-)productieproces, OHP, VGC/NVO vraagstuk, managementinformatiebehoeften en ERP-systeem. Van wat ik mij nog kan herinneren in ieder geval.. Het was een lange dag.
Wel erg algemeen, dit slaat op 80% van alle OAT's.
VGC, managementinfo en automatisering zit in alle OAT's toch?

Al is de OAT toch al moeilijk genoeg!

Donderdag afstudeerzitting!
pi_135777867
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 20:44 schreef LethalP het volgende:

[..]

Wel erg algemeen, dit slaat op 80% van alle OAT's.
VGC, managementinfo en automatisering zit in alle OAT's toch?

Al is de OAT toch al moeilijk genoeg!

Donderdag afstudeerzitting!
VGC ben ik wel altijd tegengekomen in de vraagstellingen, maar bijvoorbeeld specifieke vragen met betrekking tot automatisering niet. Er werd een vraag gesteld over nadelen van het invoeren van (in Nl gebruikt) ERP-systeem in een buitenlandse deelneming. Daarnaast moesten we 10 informatiebehoeften noemen met motivatie, dat ben ik ook weinig tot niet tegengekomen in eerdere OAT's. Velen hadden bijvoorbeeld een vraag over BBSC verwacht en de beschrijving van de controle van een post, maar we kregen geen van beide.
Wat me ook opviel is dat we o.a. één grote opdracht OHP hadden, waarvoor 75(!) minuten was ingeschat. Gelukkig bestond het niet volledig uit EV-vragen, maar ik kreeg het er wel even warm van..
pi_135778152
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 21:34 schreef GPepper het volgende:
VGC ben ik wel altijd tegengekomen in de vraagstellingen, maar bijvoorbeeld specifieke vragen met betrekking tot automatisering niet. Er werd een vraag gesteld over nadelen van het invoeren van (in Nl gebruikt) ERP-systeem in een buitenlandse deelneming. Daarnaast moesten we 10 informatiebehoeften noemen met motivatie, dat ben ik ook weinig tot niet tegengekomen in eerdere OAT's. Velen hadden bijvoorbeeld een vraag over BBSC verwacht en de beschrijving van de controle van een post, maar we kregen geen van beide.
Wat me ook opviel is dat we o.a. één grote opdracht OHP hadden, waarvoor 75(!) minuten was ingeschat. Gelukkig bestond het niet volledig uit EV-vragen, maar ik kreeg het er wel even warm van..
Ah ok. In de recente OAT's zit toch bijna altijd wel iets richting automatisering geloof ik. Naar mijn mening ook wel belangrijk omdat dat gewoon bij deze tijd hoort!
Controleprogramma heb ik idd in elke OAT gezien, en lijkt me dat dit qua CB ook wel belangrijk is.
Gelukkig heb ik 'm in juni al gehaald:) Maar hoe meer EV hoe beter. In mijn geval dan!
pi_135809489
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 21:34 schreef GPepper het volgende:

[..]Wat me ook opviel is dat we o.a. één grote opdracht OHP hadden, waarvoor 75(!) minuten was ingeschat. Gelukkig bestond het niet volledig uit EV-vragen, maar ik kreeg het er wel even warm van..
Staat OHP voor Onderhanden Project?
pi_135816392
Ja.
pi_135890961
Hee allemaal,

ik heb een vraag met betrekking tot de RA-opleiding. Ik ben bijna klaar met mijn master aan de universiteit van Tilburg en twijfel nog heel erg waar ik mijn post master wil gaan doen.

Hebben jullie hier ervaring mee? Ik twijfel vooral tussen Nyenrode, UvT of Tias Nimbas.
pi_135906695
Eenvoudig lijkt mij?

Tias Nimbas biedt geen post-master RA aan (wel RC) en voor Nyenrode moet je waarschijnlijk een schakeltraject volgen.

Ik zou bij UvT blijven.
pi_135913443
Waarom zou je het bij een andere universiteit willen doen?
pi_135992806
Ik had even een vraagje.
Dit jaar moet ik ook gaan kiezen wat ik nu wil gaan studeren en ik zat te denken aan accountancy. Ik heb een paar open dagen bekeken en het sprak me best aan.
Ik vind het vak m&o heel erg leuk en wil daar graag wat mee gaan doen.
Ik vroeg me daarom af of jullie vinden of m&o echt terugkomt in de studie. Lijkt het er een beetje op? Of is er echt totaal geen gelijkenis?
  maandag 27 januari 2014 @ 15:40:32 #109
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_136009216
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 00:29 schreef Kleinester het volgende:
Ik had even een vraagje.
Dit jaar moet ik ook gaan kiezen wat ik nu wil gaan studeren en ik zat te denken aan accountancy. Ik heb een paar open dagen bekeken en het sprak me best aan.
Ik vind het vak m&o heel erg leuk en wil daar graag wat mee gaan doen.
Ik vroeg me daarom af of jullie vinden of m&o echt terugkomt in de studie. Lijkt het er een beetje op? Of is er echt totaal geen gelijkenis?
Gewoon een HBO studie accountantcy bedoel je? Ik zit nu in het eerste jaar van AC. Eerste jaar is hier wel hetzelfde als Bedrijfseconomie, fiscaal recht en financial service management. Het jaar tot nu toe is een beetje een mengeling van M&O, economie en (fiscaal) recht met een paar ondersteunende vakken als Nederlands, Engels en wiskunde etc. Die balansen die je nu bij M&O hebt ga je bij heel wat vakken terugzien :Y Ikzelf vond het vak M&O ook het leukst en heb daardoor hier voor gekozen, geen spijt van gehad. Alleen zou ik wel een hogeschool kiezen waarbij bedrijfseconomie en accountantcy een gemeenschappelijk eerste jaar hebben zodat je nog kan switchen.
pi_136010117
M&O kan gezien worden als een basis voor een accountancy opleiding
  maandag 27 januari 2014 @ 18:07:36 #111
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_136014960
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:05 schreef Sjappel het volgende:
M&O kan gezien worden als een basis voor een accountancy opleiding
Maar ook voor een bedrijfseconomie opleiding ;)
pi_136017074
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:40 schreef nodig het volgende:

[..]

Gewoon een HBO studie accountantcy bedoel je? Ik zit nu in het eerste jaar van AC. Eerste jaar is hier wel hetzelfde als Bedrijfseconomie, fiscaal recht en financial service management. Het jaar tot nu toe is een beetje een mengeling van M&O, economie en (fiscaal) recht met een paar ondersteunende vakken als Nederlands, Engels en wiskunde etc. Die balansen die je nu bij M&O hebt ga je bij heel wat vakken terugzien :Y Ikzelf vond het vak M&O ook het leukst en heb daardoor hier voor gekozen, geen spijt van gehad. Alleen zou ik wel een hogeschool kiezen waarbij bedrijfseconomie en accountantcy een gemeenschappelijk eerste jaar hebben zodat je nog kan switchen.
Dan heb je toch niks aan die keuze voor een gemeenschappelijke propedeuse? Want beide is hetzelfde en de opleidingsspecifieke delen komen later pas.

Je kan Accountancy (als werk) met name zien als terugkijken hoe het is gegaan, hebben de processen gewerkt zoals ze werken (maar niet alleen terugkijken!)? BE richt zich in mijn optiek meer op de dagelijkse gang van zaken en de toekomst.
pi_136017908
Is de AA-opleiding het meest logische vervolg op een bachelor accountancy (HBO) wanneer je de samenstelpraktijk in wilt?

Ik zit namelijk niet echt op een verdieping in controleleer te wachten, terwijl het wel één van de hoofdvakken van de AA-opleiding is. Ik snap de logica wel, maar toch.
  maandag 27 januari 2014 @ 20:05:23 #114
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_136020965
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 19:00 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Dan heb je toch niks aan die keuze voor een gemeenschappelijke propedeuse? Want beide is hetzelfde en de opleidingsspecifieke delen komen later pas.

Je kan Accountancy (als werk) met name zien als terugkijken hoe het is gegaan, hebben de processen gewerkt zoals ze werken (maar niet alleen terugkijken!)? BE richt zich in mijn optiek meer op de dagelijkse gang van zaken en de toekomst.
In het propedeusejaar krijg je wel oriëntatie dingetjes over de verschillende opleidingen. Ook kan je de verschillende vakken wel een beetje koppelen aan desbetreffende opleidingen en daar je keuze deels op baseren. Als je M&O leuk vindt is het zeker weten de moeite waard om ook eens naar BE te kijken.
  maandag 27 januari 2014 @ 20:57:00 #115
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_136023834
Voor de mensen die nog verder willen gaan voor RA, misschien een leuk stukje:

http://www.accountant.nl/(...)+voor+de+slacht.aspx

Tuurlijk maar vanuit één kant geschreven, maar wel vermakelijk om eens door te nemen wellicht :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_136027729
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 19:14 schreef GuitarJJ het volgende:
Is de AA-opleiding het meest logische vervolg op een bachelor accountancy (HBO) wanneer je de samenstelpraktijk in wilt?

Ik zit namelijk niet echt op een verdieping in controleleer te wachten, terwijl het wel één van de hoofdvakken van de AA-opleiding is. Ik snap de logica wel, maar toch.
Jep, denk als je een bepaalde functie wilt hebben in de samenstelpraktijk dat ze ook een AA titel van je verlangen.
pi_136086245
quote:
2s.gif Op maandag 27 januari 2014 20:57 schreef KaBuf het volgende:
Voor de mensen die nog verder willen gaan voor RA, misschien een leuk stukje:

http://www.accountant.nl/(...)+voor+de+slacht.aspx

Tuurlijk maar vanuit één kant geschreven, maar wel vermakelijk om eens door te nemen wellicht :)
Zag in een infographic van accountantworden.nl dat de openbaar accountant gemiddeld 7 uur per week overwerkt. Dat is dus 24 uur per maand, echt kansloos. Benieuwd wat er zou veranderen wanneer het accountantsberoep een overheidsdienst zou worden. Denk dat het voor het lage/midden personeel wel een stuk beter gaat worden als het commerciële model ten einde komt.
pi_136182029
BIV landelijk behaald, nooit meer BIV :D
pi_136182163
Post-master?
pi_136182760
Kan je biv landelijk ook in de masterfase doen dan?
pi_136195154
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 11:01 schreef ballenbak015 het volgende:

[..]

Zag in een infographic van accountantworden.nl dat de openbaar accountant gemiddeld 7 uur per week overwerkt. Dat is dus 24 uur per maand, echt kansloos. Benieuwd wat er zou veranderen wanneer het accountantsberoep een overheidsdienst zou worden. Denk dat het voor het lage/midden personeel wel een stuk beter gaat worden als het commerciële model ten einde komt.
_O-
  zaterdag 1 februari 2014 @ 11:18:15 #122
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_136200140
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 00:48 schreef ejfaar het volgende:

[..]

_O-
Los van de rekenfout zou ik ervoor tekenen O+ Zit nu op 55 overuren voor de maand januari :'(
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zaterdag 1 februari 2014 @ 11:29:42 #123
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_136200460
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 11:18 schreef Maraca het volgende:

[..]

Los van de rekenfout zou ik ervoor tekenen O+ Zit nu op 55 overuren voor de maand januari :'(
:D

Krijg je er nog wel iets voor terug (verlof?) of zit je bij een accountantskantoor die niks doet met overuren?

Mijn 37 overuren van januari kan ik gelukkig in de zomer weer opnemen als verlof :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  zaterdag 1 februari 2014 @ 11:32:46 #124
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_136200526
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 11:29 schreef KaBuf het volgende:

[..]

:D

Krijg je er nog wel iets voor terug (verlof?) of zit je bij een accountantskantoor die niks doet met overuren?

Mijn 37 overuren van januari kan ik gelukkig in de zomer weer opnemen als verlof :)
Niks, nada noppes -O-
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zaterdag 1 februari 2014 @ 11:40:17 #125
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_136200723
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 11:32 schreef Maraca het volgende:

[..]

Niks, nada noppes -O-
Au :o
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  zaterdag 1 februari 2014 @ 11:43:12 #126
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_136200814
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 11:40 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Au :o
Ja ach, ik heb plezier in mijn werk en heb hele leuke collega's. Dat is voor mij het belangrijkste. :Y
(alhoewel overuren terugkrijgen wel een extra bonus was)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zaterdag 1 februari 2014 @ 11:46:59 #127
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_136200917
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 11:43 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ja ach, ik heb plezier in mijn werk en heb hele leuke collega's. Dat is voor mij het belangrijkste. :Y
(alhoewel overuren terugkrijgen wel een extra bonus was)
Heel belangrijk inderdaad, maar toch. Als ik op zaterdagochtend (en middag) nog zit te werken, dan is de gedachte aan wat extra dagen verlof toch wel lekker :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_136200967
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 11:32 schreef Maraca het volgende:

[..]

Niks, nada noppes -O-
Jij bent gek!


Begrijp eerlijk gezegd niet waarom er nu nog mensen zijn die voor .... kiezen, ze krijgen een salaris die 200/300 euro lager ligt dan bij de overige kantoren en krijgen ook nog eens geen overuren.
  zaterdag 1 februari 2014 @ 11:53:13 #129
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_136201075
quote:
11s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 11:48 schreef xminator het volgende:

[..]

Jij bent gek!

Begrijp eerlijk gezegd niet waarom er nu nog mensen zijn die voor .... kiezen, ze krijgen een salaris die 200/300 euro lager ligt dan bij de overige kantoren en krijgen ook nog eens geen overuren.
Ik kan alleen voor mijzelf spreken en dat is omdat ik het een fijn kantoor vind en dan is het puur een kosten-baten afweging. :) Zoals ik al zei: ik kies voor plezier en collega's en niet op basis van geld.

Andersom ook: als ik het hier niet naar mijn zin zou hebben en ik bij een ander kantoor minder zou verdienen,maar veel meer plezier heb in mijn werk zou ik weggaan.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_136201546
quote:
11s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 20:32 schreef xminator het volgende:
Kan je biv landelijk ook in de masterfase doen dan?
Post-hbo wellicht.
pi_136288737
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 11:53 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ik kan alleen voor mijzelf spreken en dat is omdat ik het een fijn kantoor vind en dan is het puur een kosten-baten afweging. :) Zoals ik al zei: ik kies voor plezier en collega's en niet op basis van geld.

Andersom ook: als ik het hier niet naar mijn zin zou hebben en ik bij een ander kantoor minder zou verdienen,maar veel meer plezier heb in mijn werk zou ik weggaan.
Mja, ik denk dat het qua plezier niet veel uitmaakt bij welke van de big four je werkt (mits zelfde regio). Wel mooi dat je nog zo positief bent, maar wat als je komend jaar weer geen salarisverhoging krijgt :o

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 12:12 schreef Accountancystudent het volgende:

[..]

Post-hbo wellicht.
Je hebt helemaal gelijk :Y .
pi_136299179
Hoi allemaal,

Inmiddels heb ik besloten om te gaan beginnen met solliciteren voor een baan in combinatie met Nyenrode *O* . Nu ben ik toch wel nieuwsgierig welk kantoor de overuren terugbetaald/geeft :D . Andere tips voor het solliciteren zijn uiteraard ook zeer welkom :)
  maandag 3 februari 2014 @ 20:25:55 #133
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_136299386
Tip voor solliciteren? Opschieten :+
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  maandag 3 februari 2014 @ 20:42:56 #134
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_136300340
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 16:14 schreef xminator het volgende:

[..]

Mja, ik denk dat het qua plezier niet veel uitmaakt bij welke van de big four je werkt (mits zelfde regio). Wel mooi dat je nog zo positief bent, maar wat als je komend jaar weer geen salarisverhoging krijgt :o

[..]

Je hebt helemaal gelijk :Y .
"nog zo positief" :D Nou ja, ik hoop niet dat ik over een paar jaar " blegh, accountancy }:|" post :P En als ik aankomend jaar weer geen salarisverhoging krijg? Dan ga ik flink balen, maar verder niks. Nogmaals: geld is voor mij nooit een reden om weg te gaan. Als ik wegga, dan ga ik ook wat anders (financieels) doen. Maar een andere big4? Nah..
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_136301155
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 20:21 schreef Jaarsma93 het volgende:
Hoi allemaal,

Inmiddels heb ik besloten om te gaan beginnen met solliciteren voor een baan in combinatie met Nyenrode *O* . Nu ben ik toch wel nieuwsgierig welk kantoor de overuren terugbetaald/geeft :D . Andere tips voor het solliciteren zijn uiteraard ook zeer welkom :)
Bij de kleinere kantoren waarschijnlijk.
Al is het bij mijn werkgever (+/- 120 medewerkers) vanaf controleleider ook niet meer zo dat je overuren terug krijgt.
pi_136301768
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 20:21 schreef Jaarsma93 het volgende:
Hoi allemaal,

Inmiddels heb ik besloten om te gaan beginnen met solliciteren voor een baan in combinatie met Nyenrode *O* . Nu ben ik toch wel nieuwsgierig welk kantoor de overuren terugbetaald/geeft :D . Andere tips voor het solliciteren zijn uiteraard ook zeer welkom :)
deloitte _O_
  maandag 3 februari 2014 @ 21:25:28 #137
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_136302872
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2014 21:08 schreef ikwordra het volgende:

[..]

deloitte _O_
Enkel de 35/45 regeling maar daar valt nog mee te leven, toch? :D
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_136303744
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 00:48 schreef ejfaar het volgende:

[..]

_O-
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 11:18 schreef Maraca het volgende:

[..]

Los van de rekenfout zou ik ervoor tekenen O+ Zit nu op 55 overuren voor de maand januari :'(
Typfout :) 6x4 = 24 lukt me nog net hoor.

--

Vandaag ook de uitslag van de OAT terug, dik gehaald. Mooi half jaar gehad, Nyenrode Pre-master afgerond (op BIV na, doe ik tijdens de master) en de OAT binnen. :) Nu nog afstuderen en dan op naar het wo.
pi_136305868
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2014 21:25 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Enkel de 35/45 regeling maar daar valt nog mee te leven, toch? :D
Wat is dat dan?
  maandag 3 februari 2014 @ 22:34:11 #140
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_136306600
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2014 22:19 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Wat is dat dan?
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2012 15:22 schreef KaBuf het volgende:

[..]

En Deloitte:

Deloitte heeft nu een 35/45 regeling. In het voorjaar 10 weken standaard 45 uur werken, in het najaar 10 wekend standaard 35 uur. Eventuele overschrijding van de 35 of 45 uur, krijg je gewoon als verlof terug.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_136384960
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 11:32 schreef Maraca het volgende:

[..]

Niks, nada noppes -O-
Gewoon in 1 maand meer dan een week als vrijwilliger aan het werk zijn... Jij bent aardig voor je baas. Ik zou dat denk ik niet kunnen. Helemaal als dat nog maar de eerste maand van het jaar is.
  donderdag 6 februari 2014 @ 21:06:41 #142
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_136416108
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:48 schreef TheJason het volgende:

[..]

Gewoon in 1 maand meer dan een week als vrijwilliger aan het werk zijn... Jij bent aardig voor je baas. Ik zou dat denk ik niet kunnen. Helemaal als dat nog maar de eerste maand van het jaar is.
Dan weet je dat je niet bij een Big4 moet werken :P :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_136416143
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 21:06 schreef Maraca het volgende:

[..]

Dan weet je dat je niet bij een Big4 moet werken :P :)
Vergeet Deloitte nou niet :% :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  donderdag 6 februari 2014 @ 21:08:00 #144
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_136416179
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 21:07 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Vergeet Deloitte nou niet :% :P
Big4 + Deloitte? :P Zijn jullie nu eindelijk ingehaald door BDO? ;)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_136416218
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:48 schreef TheJason het volgende:

[..]

Gewoon in 1 maand meer dan een week als vrijwilliger aan het werk zijn... Jij bent aardig voor je baas. Ik zou dat denk ik niet kunnen. Helemaal als dat nog maar de eerste maand van het jaar is.
Laten we wel wezen; als accountant of andere dienstverlener in een dergelijke sector verdien je niet slecht. Ook niet als starter. Als je het er niet over hebt om dan meer uren dan 40 per week te werken dan is een BIg4 gewoonweg 'not for you'. Waar uiteraard niets mis mee is verder, maar laten we niet doen we het allemaal nu zo slecht hebben als dienstverlener :P
  donderdag 6 februari 2014 @ 21:11:32 #146
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_136416357
Benno O+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_136416385
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 21:11 schreef Maraca het volgende:
Benno O+
Hallo daar! :W
pi_136417377
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 21:08 schreef Maraca het volgende:

[..]

Big4 + Deloitte? :P Zijn jullie nu eindelijk ingehaald door BDO? ;)
o|O
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_136421091
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 21:08 schreef IbeBen het volgende:

[..]

Laten we wel wezen; als accountant of andere dienstverlener in een dergelijke sector verdien je niet slecht. Ook niet als starter. Als je het er niet over hebt om dan meer uren dan 40 per week te werken dan is een BIg4 gewoonweg 'not for you'. Waar uiteraard niets mis mee is verder, maar laten we niet doen we het allemaal nu zo slecht hebben als dienstverlener :P
Niet slecht maar ook niet bijzonder goed als starter vind ik eigenlijk. Mede gezien de vooropleiding, de werkdruk en de studie die je moet volgen naast het werk als starter.

Meer uren dan 40 uur per week draaien vind ik geen probleem en doe dat dan ook deze maanden. Echter staat daar wel tijd voor tijd tegenover. Stel je verdient 3.000 bruto per maand obv een 40 urige werkweek. In januari maken sommige kennelijk 50 overuren waar niets tegenover staat. Dus grof gezegd verdien je dan eigenlijk maar 2.400 omgerekend naar 40 uur. Niet echt een hele goede beloning naar mijn mening als je kijkt naar het opleidingsniveau e.d.

Maar kennelijk verschillende de meningen daarin wat natuurlijk helemaal prima is.
  zondag 9 februari 2014 @ 22:38:56 #150
115025 IbeBen
Yuck Foo!
pi_136529659
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 22:25 schreef TheJason het volgende:

[..]

Niet slecht maar ook niet bijzonder goed als starter vind ik eigenlijk. Mede gezien de vooropleiding, de werkdruk en de studie die je moet volgen naast het werk als starter.

Meer uren dan 40 uur per week draaien vind ik geen probleem en doe dat dan ook deze maanden. Echter staat daar wel tijd voor tijd tegenover. Stel je verdient 3.000 bruto per maand obv een 40 urige werkweek. In januari maken sommige kennelijk 50 overuren waar niets tegenover staat. Dus grof gezegd verdien je dan eigenlijk maar 2.400 omgerekend naar 40 uur. Niet echt een hele goede beloning naar mijn mening als je kijkt naar het opleidingsniveau e.d.

Maar kennelijk verschillende de meningen daarin wat natuurlijk helemaal prima is.
In dat salaris zou je dan ook de door de werkgever betaalde opleiding, onkostenvergoeding, telefoon en laptop moeten meetellen. Ik denk dat het dan allemaal wel meevalt met de karige beloning.

Daarnaast, deze beloning accepteren de meesten omdat ze weten dat de vervolgstappen significant (kunnen) zijn en je met een aantal jaar werkervaring echt prima verdient. Je maakt mij niet wijs dat iemand die bij een Big4 begint op Audit/Tax de verwachting heeft dat er geen overuren gemaakt hoeven te worden maar dat, bij wijze van spreken, het pand om 17:30 op slot gaat.

Als dat laatste is wat iemand zoekt, prima - maar dan hoort dan (in de regel) een ander salarisplaatje en een ander carriereperspectief bij. Wat uiteraard niet betekent dat je niet alsnog heel ver kan komen, wellicht zelfs verder dan bij een Big4.
pi_136530166
Opleiding is ook interessant voor de werkgever en is gekoppeld aan een studieregeling. Onkosten zijn voor onkosten die je ook voor je werk maakt net zoals je de laptop en telefoon nodig hebt voor je werk. Dat zie ik dus niet als loon.

Waar heb ik gesuggereerd dat ik iets heb tegen overwerken? Nergens toch.
Ik heb niets tegen overwerken, wel heb ik iets van structureel onbetaald of ongecompenseerd overwerken. Als je in deze periode elke week 50 uur werkt en je krijgt maar 40 uur betaald en kan je krijgt die 10 uur die je extra werkt later niet terug voor extra vrije tijd dan vind ik dan niet prettig en dat zou voor mij demotiverend werken. Krijg je zoals ik nu ook heb gewoon tijd voor tijd dan heb ik er geen probleem mee om een flink door te pakken s avonds en in het weekend om een deadline te halen omdat ik ook weet dat dit later wel weer gecompenseerd wordt.

Waarom vindt jij het wel normaal dat er voor het overwerk geen vergoeding tegenover staat?

Het startsalaris bij accountancy is bij een wo-afgestuurde nu niet hoger dan het gemiddelde startsalaris voor wo-afgestuurden heb ik het idee als ik de salarisgegevens van andere mensen hoor en lees op internet..
pi_136558035
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 22:47 schreef TheJason het volgende:
Opleiding is ook interessant voor de werkgever en is gekoppeld aan een studieregeling. Onkosten zijn voor onkosten die je ook voor je werk maakt net zoals je de laptop en telefoon nodig hebt voor je werk. Dat zie ik dus niet als loon.

Waar heb ik gesuggereerd dat ik iets heb tegen overwerken? Nergens toch.
Ik heb niets tegen overwerken, wel heb ik iets van structureel onbetaald of ongecompenseerd overwerken. Als je in deze periode elke week 50 uur werkt en je krijgt maar 40 uur betaald en kan je krijgt die 10 uur die je extra werkt later niet terug voor extra vrije tijd dan vind ik dan niet prettig en dat zou voor mij demotiverend werken. Krijg je zoals ik nu ook heb gewoon tijd voor tijd dan heb ik er geen probleem mee om een flink door te pakken s avonds en in het weekend om een deadline te halen omdat ik ook weet dat dit later wel weer gecompenseerd wordt.

Waarom vindt jij het wel normaal dat er voor het overwerk geen vergoeding tegenover staat?

Het startsalaris bij accountancy is bij een wo-afgestuurde nu niet hoger dan het gemiddelde startsalaris voor wo-afgestuurden heb ik het idee als ik de salarisgegevens van andere mensen hoor en lees op internet..
Je telefoon heb je dan wel nodig voor werk, maar aangezien je deze privé kan gebruiken is dit wel degelijk loon. Tevens krijg je een mooie leaseauto.
Waarom jij studiekosten niet als loon ziet is me een raadsel. Omdat de werkgever er voordeel van heeft? Dat heeft die niet van je directe loonkosten zeker?
pi_136561306
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 18:25 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Je telefoon heb je dan wel nodig voor werk, maar aangezien je deze privé kan gebruiken is dit wel degelijk loon. Tevens krijg je een mooie leaseauto.
Waarom jij studiekosten niet als loon ziet is me een raadsel. Omdat de werkgever er voordeel van heeft? Dat heeft die niet van je directe loonkosten zeker?
Goed jij ziet het als secundaire arbeidsvoorwaarden, ik als noodzakelijk voor het werk. Echter bij zeer veel hbo+ beroepen met een ambulante functie zijn zulke dingen standaard. Daarin is accountancy echt niet bijzonder.

Mijn punt was ook dat ik 150 uur per jaar onbetaald overwerken niet zou trekken.
Ik ben ook zeer benieuwd naar de ontwikkelingen over 5 jaar en over de aanwas van nieuwe studenten.
Wat natuurlijk wel zo is dat de accountancy wel een zeer goede leerschool is.
pi_136561427
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 22:47 schreef TheJason het volgende:
Opleiding is ook interessant voor de werkgever en is gekoppeld aan een studieregeling. Onkosten zijn voor onkosten die je ook voor je werk maakt net zoals je de laptop en telefoon nodig hebt voor je werk. Dat zie ik dus niet als loon.

Waar heb ik gesuggereerd dat ik iets heb tegen overwerken? Nergens toch.
Ik heb niets tegen overwerken, wel heb ik iets van structureel onbetaald of ongecompenseerd overwerken. Als je in deze periode elke week 50 uur werkt en je krijgt maar 40 uur betaald en kan je krijgt die 10 uur die je extra werkt later niet terug voor extra vrije tijd dan vind ik dan niet prettig en dat zou voor mij demotiverend werken. Krijg je zoals ik nu ook heb gewoon tijd voor tijd dan heb ik er geen probleem mee om een flink door te pakken s avonds en in het weekend om een deadline te halen omdat ik ook weet dat dit later wel weer gecompenseerd wordt.

Waarom vindt jij het wel normaal dat er voor het overwerk geen vergoeding tegenover staat?

Het startsalaris bij accountancy is bij een wo-afgestuurde nu niet hoger dan het gemiddelde startsalaris voor wo-afgestuurden heb ik het idee als ik de salarisgegevens van andere mensen hoor en lees op internet..
Whow, even voor de duidelijkheid - mijn post is niet bedoeld als flame of persoonlijke aanval, probeer gewoon een discussie te voeren. Mocht dat anders overkomen, excuus :)

Tuurlijk is een opleiding ook relevant voor de werkgever, maar daar zit natuurlijk ook een overduidelijk privé-element in. Het verbeterd ook je eigen carrièreperspectief en dat lijkt mij ook wel iets waard. Verder eens met de post van ikwordra hierboven.

Ik zeg nergens dat ik het normaal vind om structureel veel over te werken zonder compensatie. Ik stel slechts dat het 'part of the job' is en dat je, zodra je je handtekening zet onder een contract bij een Big4, weet dat het erbij hoort en gebeurd. Oftewel: Er staat 40 uur per week in je contract maar je mag gerust 50 uur lezen.

De vergelijking met andere WO afgestudeerden kun je wel maken, maar blijft toch lastig. Tis namelijk niet alleen het bruto-getalletje wat je salaris maakt, maar ook de secundaire arbeidsvoorwaarden en toekomstige salarisstijgingen.

Zelf werk ik overigens niet op audit, maar wel bij een Big4. Wellicht leuk voor de beeldvorming :P
  maandag 10 februari 2014 @ 19:43:57 #155
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_136561486
Ik kan als BE'er vast wel een vraagje hier kwijt :D

Ik zit nu een vraag te maken waarbij ik de marktwaardebalans moet opstellen. Nou is de goodwill negatief. Ik had het bedrag als badwill credit geboekt. Het boek (waar geen uitwerking instaat, alleen een eindantwoord) zegt dat het balanstotaal 5mln minder is dan wat ik heb, dus ik moet blijkbaar gewoon een negatief bedrag debet boeken als goodwill?
pi_136561591
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 19:43 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik kan als BE'er vast wel een vraagje hier kwijt :D

Ik zit nu een vraag te maken waarbij ik de marktwaardebalans moet opstellen. Nou is de goodwill negatief. Ik had het bedrag als badwill credit geboekt. Het boek (waar geen uitwerking instaat, alleen een eindantwoord) zegt dat het balanstotaal 5mln minder is dan wat ik heb, dus ik moet blijkbaar gewoon een negatief bedrag debet boeken als goodwill?
Als je eigen vermogen wel klopt met het eindantwoord is de good(/bad)will kennelijk van de actiefpost (=debetpost) afgehaald in plaats van separaat geboekt als passiefpost :)
  maandag 10 februari 2014 @ 19:48:45 #157
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_136561736
Het eindantwoord is alleen het balanstotaal :') maar als ik de goodwill debet boek voor een negatief bedrag klopt dat. Ik vind het alleen vreemd om dat te doen, voor mijn gevoel klopt het beter om het credit te boeken als badwill.
pi_136561778
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 19:42 schreef IbeBen het volgende:

[..]

Whow, even voor de duidelijkheid - mijn post is niet bedoeld als flame of persoonlijke aanval, probeer gewoon een discussie te voeren. Mocht dat anders overkomen, excuus :)

Tuurlijk is een opleiding ook relevant voor de werkgever, maar daar zit natuurlijk ook een overduidelijk privé-element in. Het verbeterd ook je eigen carrièreperspectief en dat lijkt mij ook wel iets waard. Verder eens met de post van ikwordra hierboven.

Ik zeg nergens dat ik het normaal vind om structureel veel over te werken zonder compensatie. Ik stel slechts dat het 'part of the job' is en dat je, zodra je je handtekening zet onder een contract bij een Big4, weet dat het erbij hoort en gebeurd. Oftewel: Er staat 40 uur per week in je contract maar je mag gerust 50 uur lezen.

De vergelijking met andere WO afgestudeerden kun je wel maken, maar blijft toch lastig. Tis namelijk niet alleen het bruto-getalletje wat je salaris maakt, maar ook de secundaire arbeidsvoorwaarden en toekomstige salarisstijgingen.

Zelf werk ik overigens niet op audit, maar wel bij een Big4. Wellicht leuk voor de beeldvorming :P
Zo is het ook niet opgevat hoor:) Excuses zijn dan ook niet nodig.

Vergelijken met andere afgestuurden blijft inderdaad lastig. Maar ik vind onze secundaire arbeidsvoorwaarden niet zo goed dat overwerken als het ware maar in je salaris zit verwerkt.

5 jaar geleden was bij de meeste kantoren tijd voor tijd voor de medewerkers tot niveau manager en vanaf manager en up zat het inbegrepen in je salaris. Nu is daar de afgelopen 2 jaar verandering ingekomen zonder dat daar de salarissen op zijn aangepast. Je moet gewoon langer werken voor hetzelfde geld.

Bij invoering van de maatregel hoorde je ook veel protesten van medewerkers maar uiteindelijk slikt kennelijk bijna iedereen het wel. En dat verbaasd mij gewoon en vind ik zonde van de accountancy.
pi_136561890
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 19:48 schreef Irritatie100 het volgende:
Het eindantwoord is alleen het balanstotaal :') maar als ik de goodwill debet boek voor een negatief bedrag klopt dat. Ik vind het alleen vreemd om dat te doen, voor mijn gevoel klopt het beter om het credit te boeken als badwill.
Nouja, opzich is het logisch als je een 'iets' (activa) koopt dat als daar een 'minderwaarde' inzit dat je deze van de boekwaarde van de activa afhaalt. Vaak is het lastig om aan 'de badwill' een zelfstandige betekenis te geven - het houdt op een of andere manier toch verband met een van de andere activa of passiva die je in de onderneming hebt.
pi_136562078
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 19:49 schreef TheJason het volgende:

[..]

Zo is het ook niet opgevat hoor:) Excuses zijn dan ook niet nodig.

Vergelijken met andere afgestuurden blijft inderdaad lastig. Maar ik vind onze secundaire arbeidsvoorwaarden niet zo goed dat overwerken als het ware maar in je salaris zit verwerkt.

5 jaar geleden was bij de meeste kantoren tijd voor tijd voor de medewerkers tot niveau manager en vanaf manager en up zat het inbegrepen in je salaris. Nu is daar de afgelopen 2 jaar verandering ingekomen zonder dat daar de salarissen op zijn aangepast. Je moet gewoon langer werken voor hetzelfde geld.

Bij invoering van de maatregel hoorde je ook veel protesten van medewerkers maar uiteindelijk slikt kennelijk bijna iedereen het wel. En dat verbaasd mij gewoon en vind ik zonde van de accountancy.
Fair point wat mij betreft. Daarom ook de opmerking dat ikzelf niet in de audit zit, maar wel bij de Big4. Overwerk heeft bij mij nooit in mijn salaris gezeten, dus dat scheelt al een stuk.

Ik ken ook wel een aantal mensen die bij audit zitten/zaten maar die toch behoorlijk zuur waren toen de maatregelen aangekondigd werden (als in geen tijd voor tijd regeling meer). Ik weet niet precies hoeveel uitstroom er geweest is toen die maatregelen aangekondigd werden, maar ik ga er haast vanuit dat voor een aantal mensen die al twijfelden dit toch wel de druppel geweest moet zijn om op te zeggen. Wellicht kan Maraca daar meer over zeggen, die zit wat dat betreft toch dichter bij het vuur (of wellicht nu nog bij een klant :P). Zal dr ff lokquoten. Ben het wel met je eens dat er kennelijk veel mensen zijn die slikken en gewoon doorgaan.
pi_136562092
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 21:11 schreef Maraca het volgende:
Benno O+
Lokquote :P
pi_136638311
Zo, hoe staat het hier met de OAT uitslagen?

Hier een 6,8 binnen. In één keer.
pi_136684359
7,2 ook in één keer, was sowieso erg goed gemaakt hoor ik eigenlijk. Wij hadden ook een tweetal negens in deze lichting.
  donderdag 13 februari 2014 @ 23:27:29 #164
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_136687778
Bij mijn middelgrote kantoor waar ik stage loop zijn alle overuren nog lekker Tijd voor Tijd, mensen hier hebben in de zomer iets van 5 á 6 weken vakantie _O_
Toch een betere keus dan de Big4 lijkt het :P
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_136692783
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 23:27 schreef MacorgaZ het volgende:
Bij mijn middelgrote kantoor waar ik stage loop zijn alle overuren nog lekker Tijd voor Tijd, mensen hier hebben in de zomer iets van 5 á 6 weken vakantie _O_
Toch een betere keus dan de Big4 lijkt het :P
bij Deloitte ook gewoon hoor _O_
  vrijdag 14 februari 2014 @ 09:00:38 #166
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_136693456
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 19:56 schreef IbeBen het volgende:

[..]

Lokquote :P
En daar ben ik dan! Afgelopen week in een hotel gezeten en op je tablet zie je dus geen lokquotes :P

Mijn ervaring is een hoop geklaag, maar dat het uiteindelijk wel wordt geslikt. De uitstroom kan ik niet direct relateren aan deze maatregel omdat het voornamelijk collega's zijn uit een 'hogere' laag die sowieso geen overuren meer hadden of zouden krijgen, was deze maatregel er niet geweest.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_136701016
Iemand bekend met de sollicitatieprocedure bij Grant Thornton? Hebben ze daar ook van die testen? Heb hem toen bij Deloitte wel gehaald, alleen bij BDO niet.
pi_136722916
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 09:00 schreef Maraca het volgende:

[..]

En daar ben ik dan! Afgelopen week in een hotel gezeten en op je tablet zie je dus geen lokquotes :P

Mijn ervaring is een hoop geklaag, maar dat het uiteindelijk wel wordt geslikt. De uitstroom kan ik niet direct relateren aan deze maatregel omdat het voornamelijk collega's zijn uit een 'hogere' laag die sowieso geen overuren meer hadden of zouden krijgen, was deze maatregel er niet geweest.
Ik vind het maar een slap excuus :P
pi_136832886
Iemand die weet wanneer de post-HBO opleiding tot AA begint? Als het goed is, kon ik hem ook bij de Haagse Hogeschool volgen maar kan het daar niet vinden. Enige wat ik kan vinden is dit: https://www.mvp.nl/opleid(...)ministratieconsulent. Nog aardig duur trouwens voor 1 jaar ¤ 4.486
pi_136866589
Kan blijkbaar niet quoten, maar weet dat je het op de Hogeschool Rotterdam sowieso kan volgen. Gelijk na je HBO
pi_136916181
Moet sowieso eerst nog een werkgever zoeken, dat is lastig zat.
pi_137231856
Snap er helemaal niks van. Bijna geen werk te vinden voor starters, overal wordt minimaal 1 a 2 jaar werkervaring gevraagd (stages buiten beschouwing gelaten). Mij lijkt het niet dat je nadat je HBO afgerond hebt en aan je post-HBO begint voor AA, 1 jaar bij een werkgever werkt om vervolgens weer naar een andere werkgever te gaan. Raar traject lijkt me.
pi_137240849
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 10:58 schreef LUFC het volgende:
Snap er helemaal niks van. Bijna geen werk te vinden voor starters, overal wordt minimaal 1 a 2 jaar werkervaring gevraagd (stages buiten beschouwing gelaten). Mij lijkt het niet dat je nadat je HBO afgerond hebt en aan je post-HBO begint voor AA, 1 jaar bij een werkgever werkt om vervolgens weer naar een andere werkgever te gaan. Raar traject lijkt me.
Inderdaad, dan zou je toch mensen willen hebben die waarschijnlijk niet goed zijn bevonden bij hun oude werkgevers. De recruiting-miepjes van de accountantskantoren weten van gekheid niet meer wat ze moeten vragen.
pi_137242149
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 15:36 schreef Zechs het volgende:

[..]

Inderdaad, dan zou je toch mensen willen hebben die waarschijnlijk niet goed zijn bevonden bij hun oude werkgevers. De recruiting-miepjes van de accountantskantoren weten van gekheid niet meer wat ze moeten vragen.
Inderdaad. Ik kreeg laatst te horen dat er nog een kandidaat was die wel 1,5 jaar werkervaring had, maar niet d'r opleiding had afgerond. Dan vraag ik me af wat je gedaan hebt. Tijdens je opleiding ff gestopt, 1,5 jaar gewerkt, en vervolgens weer aan de opleiding begonnen of zo. Blijkbaar is dat de methode om wel aan een baan te komen binnen de accountancy tak.
pi_137264335
Hier mensen met klanten in financiële sector? Zit eraan te denken om alleen die sector te kiezen.
  zaterdag 1 maart 2014 @ 23:08:39 #176
423220 Gleisser
Treinfanaat!
pi_137289983
Ik vraag me af waarom iedereen zo happig is om bij the big4 te gaan werken en niet een klein kantoor in de regio? Groet een eerste jaars HBO-Accountancy leerling.
pi_137300114
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 23:08 schreef Gleisser het volgende:
Ik vraag me af waarom iedereen zo happig is om bij the big4 te gaan werken en niet een klein kantoor in de regio? Groet een eerste jaars HBO-Accountancy leerling.
Staat goed op je CV, je krijgt grotere klanten. Ikzelf zou altijd kiezen voor een kleinere toko. Je krijgt sneller meer verantwoordelijkheid als je het goed aanpakt. Ik ken legio Big4-mensen die na zes of zeven jaar nog niet eens offertes opstellen.
pi_137301777
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 23:08 schreef Gleisser het volgende:
Ik vraag me af waarom iedereen zo happig is om bij the big4 te gaan werken en niet een klein kantoor in de regio? Groet een eerste jaars HBO-Accountancy leerling.
Is dat zo dan? Voel totaal niet de behoefte eerlijk gezegd, afgaande op verhalen en sollicitatiegesprekken. Wel zou een internationale werkomgeving me leuk lijken.

[ Bericht 0% gewijzigd door LUFC op 03-03-2014 10:04:33 ]
pi_137336517
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 12:24 schreef LUFC het volgende:

[..]

Is dat zo dan? Voel totaal niet de behoefte eerlijk gezegd, afgaande op verhalen en sollicitatiegesprekken. Wel zou een internationale werkomgeving me lijk leuken.
Dat leukt me ook wel lijk.
pi_137338268
Haha zie nu pas dat ik zelf die fout maakte haha
pi_137375180
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 23:08 schreef Gleisser het volgende:
Ik vraag me af waarom iedereen zo happig is om bij the big4 te gaan werken en niet een klein kantoor in de regio? Groet een eerste jaars HBO-Accountancy leerling.
Omdat je bij de big four een bepaalde manier van werken leert die je bij de kleinere kantoren minder snel zal leren.
  woensdag 26 maart 2014 @ 23:20:54 #182
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_138212514
Overleeft iedereen het voorjaar nog? :P

[ Bericht 0% gewijzigd door KaBuf op 27-03-2014 06:39:08 ]
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  donderdag 27 maart 2014 @ 00:09:02 #183
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_138214162
Ongetwijfeld een domme vraag, maar ik lees nu wat oude tentamens door voor een accountancy-vak dat ik doe, en daar staat in de opgave "label your entries". Iemand een idee wat dit exact betekent in deze context, 'label'?
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 05:52:50 #184
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_138252509
quote:
2s.gif Op woensdag 26 maart 2014 23:20 schreef KaBuf het volgende:
Overleeft iedereen het voorjaar nog? :P
Pff amper hoor :P Maar mijn masterscriptie is af! Dus eindelijk geen 70-80-urige werkweken meer *O*
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  vrijdag 28 maart 2014 @ 07:01:47 #185
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_138252719
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 05:52 schreef Maraca het volgende:

[..]

Pff amper hoor :P Maar mijn masterscriptie is af! Dus eindelijk geen 70-80-urige werkweken meer *O*
^O^
Master-scriptie in het voorjaar lijkt me echt een hel ja :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_138252917
quote:
2s.gif Op woensdag 26 maart 2014 23:20 schreef KaBuf het volgende:
Overleeft iedereen het voorjaar nog? :P
Busy season is sinds deze week afgelopen voor mij *O* .
  vrijdag 28 maart 2014 @ 07:51:29 #187
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_138253030
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 07:38 schreef xminator het volgende:

[..]

Busy season is sinds deze week afgelopen voor mij *O* .
Klinkt goed :o
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_138270672
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 11:29 schreef xminator het volgende:

[..]

Omdat je bij de big four een bepaalde manier van werken leert die je bij de kleinere kantoren minder snel zal leren.
En die manier is beter dan de gemiddelde methode van een klein- of middelgroot kantoor?
pi_138271875
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 18:44 schreef GuitarJJ het volgende:
En die manier is beter dan de gemiddelde methode van een klein- of middelgroot kantoor?
Ik denk zeker dat de werkprogramma's en controlemethoden van de Big 4 een stuk meer gestructureerd, up-to-date en gespecialiseerd zijn dan de gemiddelde methoden van de kleine en middelgrote kantoren. Simpelweg omdat de omvang van die organisaties en van hun klantenpakketten daar de ruimte (en ook noodzaak) toe biedt. Hoeveel voordeel je daar als assistent uit behaalt vraag ik me dan wel weer af.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_138275306
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 19:18 schreef nostra het volgende:

[..]

Ik denk zeker dat de werkprogramma's en controlemethoden van de Big 4 een stuk meer gestructureerd, up-to-date en gespecialiseerd zijn dan de gemiddelde methoden van de kleine en middelgrote kantoren. Simpelweg omdat de omvang van die organisaties en van hun klantenpakketten daar de ruimte (en ook noodzaak) toe biedt. Hoeveel voordeel je daar als assistent uit behaalt vraag ik me dan wel weer af.
ook is er meer kennis bij big-4 over specifieke zaken, waar SRA-kantoren veelal een standaardantwoord van SRA krijgen op specialistische vragen.
Ook waren de dossiers van big-4 kantoren volgens mij beter op orde dan die van SRA-kantoren.
Bovendien wordt bij een big-4 vaak meer van je verwacht en laat je dus ook zien met werkdruk om te kunnen gaan.

Het blijft natuurlijk wel persoonlijk, maar dit is mijn mening erover :)
pi_138276642
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 20:34 schreef ejfaar het volgende:

[..]

ook is er meer kennis bij big-4 over specifieke zaken, waar SRA-kantoren veelal een standaardantwoord van SRA krijgen op specialistische vragen.
Ook waren de dossiers van big-4 kantoren volgens mij beter op orde dan die van SRA-kantoren.
Bovendien wordt bij een big-4 vaak meer van je verwacht en laat je dus ook zien met werkdruk om te kunnen gaan.

Het blijft natuurlijk wel persoonlijk, maar dit is mijn mening erover :)
Mee eens behalve dat dossier op orde zijn. En met name qua omgaan met werkdruk (en -omgeving) heb je veel meer aan een Big 4 kantoor.

Wat ik met mijn laatste zin wel probeerde aan te geven, is dat die werkdruk voor een assistent nou niet zozeer uit daadwerkelijk moeten presteren bestaat, maar gewoon uit uren maken. En dat een kleiner kantoor je, juist bij die specialistische vraagstukken, de ruimte laat om daar zelf achter te komen in plaats van de vakgroep of een checklist daarvoor aan te wenden. Als je daar een beetje proactief in bent kan je juist in die situatie veel meer leren. Maar dan moet je wel die ruimte en vaardigheid daarvoor hebben.

Dat is mijn persoonlijke mening. ;)
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_138299964
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 20:58 schreef nostra het volgende:

[..]

Mee eens behalve dat dossier op orde zijn. En met name qua omgaan met werkdruk (en -omgeving) heb je veel meer aan een Big 4 kantoor.

Wat ik met mijn laatste zin wel probeerde aan te geven, is dat die werkdruk voor een assistent nou niet zozeer uit daadwerkelijk moeten presteren bestaat, maar gewoon uit uren maken. En dat een kleiner kantoor je, juist bij die specialistische vraagstukken, de ruimte laat om daar zelf achter te komen in plaats van de vakgroep of een checklist daarvoor aan te wenden. Als je daar een beetje proactief in bent kan je juist in die situatie veel meer leren. Maar dan moet je wel die ruimte en vaardigheid daarvoor hebben.

Dat is mijn persoonlijke mening. ;)
De dossiers zijn meer op orde :P
Er valt voor beiden wat te zeggen, ligt ook erg aan je doelen.
M.i. staat een big-4 ook gewoon beter op je CV, wat niet voor niks zal zijn :)
  zaterdag 29 maart 2014 @ 17:58:45 #193
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_138301934
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 07:01 schreef KaBuf het volgende:

[..]

^O^
Master-scriptie in het voorjaar lijkt me echt een hel ja :P
Hel is nog zachtjes uitgedrukt :+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_138302284
Master scriptie in het voorjaar, is dat wel verantwoord? Erg knap.

Wat was het onderwerp trouwens?
  zaterdag 29 maart 2014 @ 18:24:05 #195
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_138302698
Nee, achteraf gezien was het totaal niet verantwoord _O- maar ik moet wel zeggen dat mijn werkgever 100% heeft meegewerkt en nauwlettend in de gaten heeft gehouden of het goed ging O+

Onderwerp even in een DM gezet (ivm herkenbaarheid)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_138317940
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 16:52 schreef ejfaar het volgende:
M.i. staat een big-4 ook gewoon beter op je CV, wat niet voor niks zal zijn :)
Absoluut.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_139114624
Kan iemand mijn geheugen opfrissen? Ik loop nu tegen een journalisering van de lonen aan. Er moeten 2 boekeningen worden gemaakt in het memoriaal:

Recapitulatie loonstaat april 2014

Brutoloon 15400
Loonheffing --------------5600
Sociale lasten ---------1400
______________________
netto 8400

Geboekt:
Tussenrekening lonen 15400
A Te betalen lonen 8400
A Te betalen loonheffing 5600
A Te betalen sociale lasten 1400

Vervolgens moet ik een loonverdeling boeken die er zo uit ziet:

Direct loon 5400
Indirect loon 10000
Werkgeverslasten 6000 (4000 indirect, 2000 direct)

Ik heb het gevoel dat ik de eerste fout heb gedaan en daardoor niet uit de 2e kom. In het boek staat alles nogal onduidelijk, vandaar dat ik het hier even vraag.
Op maandag 17 juni 2013 schreef Murdera:
Had ik maar jouw benen. :@
pi_139114907
quote:
2s.gif Op maandag 21 april 2014 17:18 schreef Drommeldaris het volgende:
Kan iemand mijn geheugen opfrissen? Ik loop nu tegen een journalisering van de lonen aan. Er moeten 2 boekeningen worden gemaakt in het memoriaal:

Recapitulatie loonstaat april 2014

Brutoloon 15400
Loonheffing --------------5600
Sociale lasten ---------1400
______________________
netto 8400

Geboekt:
Tussenrekening lonen 15400
A Te betalen lonen 8400
A Te betalen loonheffing 5600
A Te betalen sociale lasten 1400

Vervolgens moet ik een loonverdeling boeken die er zo uit ziet:

Direct loon 5400
Indirect loon 10000
Werkgeverslasten 6000 (4000 indirect, 2000 direct)

Ik heb het gevoel dat ik de eerste fout heb gedaan en daardoor niet uit de 2e kom. In het boek staat alles nogal onduidelijk, vandaar dat ik het hier even vraag.
Ik snap werkelijk niets van je vraagstuk. L&S is de enige boeking (die overigens normaliter via LJP geboekt wordt)

Salariskosten debet 15400
Sociale lasten werkgever debet 6000
@ te betalen salarissen credit 8400
@ af te dragen SL / LH credit 13000
pi_139118534
Zover kwam ik ook nog, maar het moet per se via een tussenrekening lonen en in 2 verschillende boekingen. Zal hem morgen wel vragen als ik er dan nog niet uit ben.
Op maandag 17 juni 2013 schreef Murdera:
Had ik maar jouw benen. :@
pi_139118617
quote:
2s.gif Op maandag 21 april 2014 19:28 schreef Drommeldaris het volgende:
Zover kwam ik ook nog, maar het moet per se via een tussenrekening lonen en in 2 verschillende boekingen. Zal hem morgen wel vragen als ik er dan nog niet uit ben.
Ik zou stoppen met je opleiding, dit is echte onzin dat je dit soort zaken aan het doen bent.
pi_139132177
De tweede post:
Dir loon 7400
Indir loon 14000
@ tussenrekening 15400
@ tb sociale lasten 6000
pi_139132360
En je eerste journaalpost is goed
pi_139505555
Iemand hier trouwens nog een goede samenvatting Advanced Auditing op Nyenrode?
pi_140393609
Crowdfunding wordt de laatste tijd steeds populairder. Ik heb vorige week ook voor het eerst een project ge'backt' op Kickstarter. :)

Ik vroeg mij gisteren opeens af hoe zo'n bedrijf een crowdfundingproject in hun administratie dient te verwerken.

Bij slagen van een project krijgt het bedrijf het opgehaalde bedrag waarschijnlijk op hun bankrekening gestort (na aftrek van een commissie). Staat daar dan een voorziening tegenover, voor de leververplichting van prototypes (c.q. voorraden)/promotiespullen (zoals t-shirts)/...?

Uitstroom van middelen t.b.v. economisch voordeel? check
Betrouwbaar in te schatten? check
Verplichting? check
  maandag 26 mei 2014 @ 18:35:36 #205
407389 Klokov
Ya Bogatyr
pi_140393722
-verkeerd gelezen-
Together We Will Live Forever
SPT / [Kettlebell #2] Simple & Sinister
  maandag 26 mei 2014 @ 18:56:33 #206
13309 nostra
ask why
pi_140394428
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 18:32 schreef GuitarJJ het volgende:
Crowdfunding wordt de laatste tijd steeds populairder. Ik heb vorige week ook voor het eerst een project ge'backt' op Kickstarter. :)

Ik vroeg mij gisteren opeens af hoe zo'n bedrijf een crowdfundingproject in hun administratie dient te verwerken.

Bij slagen van een project krijgt het bedrijf het opgehaalde bedrag waarschijnlijk op hun bankrekening gestort (na aftrek van een commissie). Staat daar dan een voorziening tegenover, voor de leververplichting van prototypes (c.q. voorraden)/promotiespullen (zoals t-shirts)/...?

Uitstroom van middelen t.b.v. economisch voordeel? check
Betrouwbaar in te schatten? check
Verplichting? check
Dat lijkt inderdaad wel logisch en komt dan - tezamen met die commissie - in mindering op de initiële waardering van de lening (tegen reële waarde). Feitelijk zijn het gewoon transactiekosten, die zijn toe te rekenen aan de verwerving van de lening, en dus als disagio verwerkt worden.

Praktisch denk ik overigens dat de hele afwikkeling van de financiering niet zo snel over balansdatum heen zal lopen.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_140420699
Iemand hier ervaring met de pre-master Accountancy & Control op de UvA? Ik wil het misschien wel gaan doen, voor 1 juni aanmelden al is de UvA niet snel in reageren op de mails :/

Lastige pre-master? http://studiegids.uva.nl/(...)opleiding/919/102548 De 30 ECTS dan.. Heb geen AC/BE gedaan op het HBO..
Op zondag 29 augustus 2010 14:03 schreef Mirel het volgende:
Wat is die Jetfly toch een aardige jongeman.
pi_140438634
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 11:59 schreef Jetfly het volgende:
Iemand hier ervaring met de pre-master Accountancy & Control op de UvA? Ik wil het misschien wel gaan doen, voor 1 juni aanmelden al is de UvA niet snel in reageren op de mails :/

Lastige pre-master? http://studiegids.uva.nl/(...)opleiding/919/102548 De 30 ECTS dan.. Heb geen AC/BE gedaan op het HBO..
Kan niet oordelen of iets te doen is voor jou. Denk wel dat wanneer je onder een 7,0 gemiddeld scoort op het hbo je weinig te zoeken hebt op een universiteit.
Qua niveau zal elke universiteit ongeveer vergelijkbaar zijn.
pi_140450555
Met mijn gemiddelde en GPA is het niet bepaald slecht. Tussen de 7.0 en 7.5. Niet zo slecht toch?

Het is meer van, ik heb geen AC en of BE achtergrond. Ik heb alleen basis boekhouden gehad van Fuchs, dus niet bepaald diep. Zijn er hier misschien meerderen die zonder AC of BE achtergrond toch de Accounting in zijn gerold?
Op zondag 29 augustus 2010 14:03 schreef Mirel het volgende:
Wat is die Jetfly toch een aardige jongeman.
pi_140453999
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 23:11 schreef Jetfly het volgende:
Met mijn gemiddelde en GPA is het niet bepaald slecht. Tussen de 7.0 en 7.5. Niet zo slecht toch?

Het is meer van, ik heb geen AC en of BE achtergrond. Ik heb alleen basis boekhouden gehad van Fuchs, dus niet bepaald diep. Zijn er hier misschien meerderen die zonder AC of BE achtergrond toch de Accounting in zijn gerold?
Ik heb met een BE & AC achtergrond dit jaar de pre-master A&C aan de RUG gedaan. Deze was ook 30 EC. Bij een vak als financial accounting moest je natuurlijk de basis van het boekhouden kennen, maar veel onderwerpen die wij kregen heb ik toen ook al op het hbo gehad.
Ik denk dat als je je hier gewoon goed voor in zet dat ze wel te halen zijn omdat je naar mijn mening op het gebied van boekhouden op de uni een stuk minder diep gaat dan bij het hbo.

De RUG had voor de master A&C voor BE studenten een schakelprogramma van een jaar, het zou kunnen dat jij door jouw afwijkende vooropleiding ook een schakelprogramma van een jaar moet doen in Amsterdam.
pi_140457764
UvA heeft een schakelprogramma van 42 ECTS, 30 ECTS vallen binnen de schakelprogramma, de overige 12 ECTS zijn deficiëntievakken. Deze zul je via contract onderwijs moeten volgen, welke ¤150 kosten per ECTS. Dat komt neer op ¤1.800 + ¤920 voor schakelprogramma = bijna ¤3.000 voor de pre-master...

Ik ben benieuwd, deadline aanmelding is 1 juni. We gaan het zien.
Op zondag 29 augustus 2010 14:03 schreef Mirel het volgende:
Wat is die Jetfly toch een aardige jongeman.
pi_140481204
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 23:11 schreef Jetfly het volgende:
Met mijn gemiddelde en GPA is het niet bepaald slecht. Tussen de 7.0 en 7.5. Niet zo slecht toch?

Het is meer van, ik heb geen AC en of BE achtergrond. Ik heb alleen basis boekhouden gehad van Fuchs, dus niet bepaald diep. Zijn er hier misschien meerderen die zonder AC of BE achtergrond toch de Accounting in zijn gerold?
Moet zeker goedkomen.
pi_140482774
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 22:32 schreef ikwordra het volgende:
Iemand hier trouwens nog een goede samenvatting Advanced Auditing op Nyenrode?
Ik heb mijn aantekeningen en samenvattingen ouderwets geschreven :D
Maar ik wil best mijn dropbox met je deken zodat je kunt kijken of er iets nuttigs tussen zit voor je. PM je maildres maar.
pi_140894480
Zijn er nog mensen die gezellig naar de matchingdag van de Nyenrode gaan aanstaande woensdag (11 juni)? :D
  Moderator maandag 9 juni 2014 @ 22:33:23 #215
257132 crew  Awsom
pi_140894615
Matchingdag? :P
pi_140906171
De verplichte meeloopdag voor mensen die er willen gaan studeren :P
pi_140906242
Ja ik zal er zijn :).
pi_141109645
Hallo,

Ik ben 3de jaars HBO-student accountancy en Ik heb het vak Management en Organisatie 2 en moet aan de hand van de methodiek van Keuning een bepaalde casus uitwerken, maar ik snap er eigenlijk niets van. Heeft iemand misschien voorbeelden van uitgewerkte casussen of weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken?
pi_141644286
Hoi studenten & accountants,

Even kort voorstellen: ik ben Ruben, 19 jaar oud en zojuist mijn HAVO-diploma binnen gehaald. Beter te vroeg dan te laat heb ik nu wat vraagjes over wat ik het beste kan gaan doen en volgens mij ben ik hier aan het juiste adres.

Een heel verhaal... Maar hopelijk zijn er mensen hier die even tijd voor me vrij kunnen maken :)

Ik ga komend jaar HBO Accountancy volgen aan het Saxion, echter wil ik waarschijnlijk de RA-richting op en dus mijn HBO-P binnen halen komend jaar en vervolgens aan het Nyenrode studeren; BSc Accountancy, duaal. 4 dagen werken en 1 dag college dus.

Zo hier en daar lees je wel dat ze tegenwoordig niet meer zo happig zijn op HBO-P studenten op de uni en bij accountantskantoren. In hoeverre is dit waar? Als ik mijn HBO-P netjes haal en mijn VWO Wiskunde-A deelcertificaat eveneens haal (gezien dit 1 van de eisen is bij het Nyenrode) kan ik dan verwachten dat ik wel aangenomen zal worden bij een kantoor en het Nyenrode zelf? (Uiteraard zal ik mijn uiterste best doen om een baan te vinden en dit ook zo vroeg mogelijk zien te regelen.)

De 1 zegt ook dat het een zeer zwaar traject is terwijl je van een ander weer hoort dat het prima te doen is ook in combinatie met je sociale leven. (Hectische periodes als uitzondering wellicht, maar dit is mijn inziens niet meer dan logisch.) Ik snap uiteraard wel dat ik (veel) minder vrije tijd zal hebben dan de afgelopen jaren op de HAVO (vrijwel niks voor gedaan / hoeven doen) en dit vind ik ook niet erg. Ik wil echter graag al beginnen met werken (klinkt wellicht raar voor een 19-jarige) en heb het al wel een beetje gezien met 5 dagen in de schoolbanken zitten. Ik snap dat je zeer veel zal (moeten) leren bij dit traject, maar het verschil voor mij is dan voornamelijk dat je direct in de praktijk bezig bent met alles en het een stuk uitdagender zal zijn.

Nou mijn vragen dus (deels zoek ik gewoon bevestiging van wat ik al bijna zeker weet maar goed..):
- Zal ik met HBO-P + VWO wiskunde-A deelcertificaat gewoon aan het Nyenrode kunnen studeren en ook een baan als starter vinden? Of is er een groot risico dat ik geen baan zal vinden en daarbij dus ook niet de BSc Accountancy kan starten?

- Hoe moet ik een gemiddelde week zien? 4 dagen á 8 uur werken (overwerken > 10/12 uur lange dagen??), 1 dag college en daarbij zo'n 10/12 uur aan zelfstudie thuis om alles goed te halen?

- Wiskunde-A deelcertificaat > wanneer zou ik hier het beste mee kunnen starten? Op de HAVO heb ik Wiskunde-D gehad en als ik de examens VWO-A kijk dan komt dit redelijk overeen, ik zal dus wat sneller door de stof heen kunnen. Ik dacht wellicht al in deze zomervakantie een begin er mee te maken. Je kan ook in het eerste jaar van het Nyenrode traject nog het deelcertificaat erbij halen, maar ik denk dat dit niet aan te raden is naast de toch (redelijk) zware studielast?

- Is enkel de 6 VWO stof genoeg? Of doe ik er goed aan ook de 5 VWO stof erbij te kopen (boeken en dergelijke), wellicht dat iemand hier weet hoe HAVO Wis-D overeenkomt met VWO Wis-A.

- Wanneer beginnen met bezoeken van open dagen, Sneak Previews etc. Mezelf al vroegtijdig laten zien bij open dagen de bedrijvenmarkt bij het Nyenrode lijkt me geen slecht idee? Wanneer beginnen met inhouse-dagen? Al vroeg in het jaar om te bekijken of dit echt is wat ik wil, of pas als ik redelijk zeker ben dat ik het traject kan gaan volgen?

- Ook lees je overal dat Nyenrode strenge toelatingseisen en dergelijke heeft, wat kan/moet ik hier van verwachten? Iemand die me een idee kan geven?

- Hoe is het werken in het begin? Wat voor een werkzaamheden moet ik verwachten? Word je standaard de hele dag begeleid in je werk door een collega of iets dergelijks? Je hebt immers (vrijwel) geen ervaring met wat je moet doen lijkt me.

Een hoop vragen en ik zal er vast nog meer krijgen de komende tijd.. Maar ik hoop dat er mensen zijn die mij hier wat verder kunnen helpen. Ik twijfel namelijk erg of mijn keuze de juiste zal zijn. Of dat ik toch gewoon mijn HBO volledig af moet gaan maken eerst.
  zaterdag 28 juni 2014 @ 14:24:58 #220
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_141644487
Goed dat je vragen stelt en informatie zoekt. Dat is een goede eigenschap van een accountant. Alleen vind ik het heel moeilijk om je vragen te beantwoorden. En dat komt met name omdat er geen eenduidig antwoord te geven is. Dus in plaats van jouw vragen te beantwoorden, ga ik je vragen stellen.

1. Heb je al in gedachten of je bij een Big4 kantoor wilt werken of wil je wellicht eerder bij een kleiner kantoor aan de slag gaan?
2. Waarom perse Nyenrode? Je kunt ook naar een andere universiteit gaan.

Overigens, om toch even een vraag van je te beantwoorden: over wiskunde zal ik me niet al teveel zorgen maken. Ik heb zelf met vmbo wiskunde (niet eens eindexamen :@ ) de master op Nyenrode afgerond.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_141646316
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 14:24 schreef Maraca het volgende:
Goed dat je vragen stelt en informatie zoekt. Dat is een goede eigenschap van een accountant. Alleen vind ik het heel moeilijk om je vragen te beantwoorden. En dat komt met name omdat er geen eenduidig antwoord te geven is. Dus in plaats van jouw vragen te beantwoorden, ga ik je vragen stellen.

1. Heb je al in gedachten of je bij een Big4 kantoor wilt werken of wil je wellicht eerder bij een kleiner kantoor aan de slag gaan?
2. Waarom perse Nyenrode? Je kunt ook naar een andere universiteit gaan.

Overigens, om toch even een vraag van je te beantwoorden: over wiskunde zal ik me niet al teveel zorgen maken. Ik heb zelf met vmbo wiskunde (niet eens eindexamen :@ ) de master op Nyenrode afgerond.
Dat snap ik, toch bedankt.

1. In eerste instantie bij een Big4 (of een ander redelijk groot bedrijf), in ieder geval geen klein op zichzelf staand accountantskantoor (zoals een plaatselijk kantoor met 10 werknemers), wel zou ik liever bij een wat kleiner kantoor (van een Big4 dus) gaan werken omdat dit voor mijn gevoel allemaal iets persoonlijker is, dit kan ik fout hebben, maar ik zoek dus wel een beetje naar een wat persoonlijker kantoor met meer variatie in het werk.
Naar mijn weten moet je ook wel bij de iet wat grotere bedrijven aan de slag als je met deze studie begint gezien je tijdens het werk nog opgeleid moet worden. Correct me if I'm wrong.
Overigens denk ik dat mijn keuze wat beperkt zal worden gezien ik in de Achterhoek woon (Borculo, om precies te zijn) en dus niet omringd wordt door grote accountantskantoren als in de Randstad.

2. De keuze voor Nyenrode is omdat het werk-leer traject me erg leuk en uitdagend lijkt. Nyenrode is immers de enige die duaal; 4 dagen werken, 1 dag college aanbiedt. Bovendien staat Nyenrode hoog aangeschreven en zal ik op mijn 24e al 4 jaar werkervaring hebben bij de Big4 (waarschijnlijk) wat mijn inziens zeer goed staat op je cv.

En wiskunde zal dan inderdaad wel goed komen, echter vraag ik me wel af wat dan wijsheid is qua het beginnen er mee. Ik heb nu nog tot september vakantie en zeeën van tijd over om het eventueel al deels te gaan maken/leren dus.
  zaterdag 28 juni 2014 @ 15:45:58 #222
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_141646743
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 15:31 schreef N3burz het volgende:

[..]

Dat snap ik, toch bedankt.

1. In eerste instantie bij een Big4 (of een ander redelijk groot bedrijf), in ieder geval geen klein op zichzelf staand accountantskantoor (zoals een plaatselijk kantoor met 10 werknemers), wel zou ik liever bij een wat kleiner kantoor (van een Big4 dus) gaan werken omdat dit voor mijn gevoel allemaal iets persoonlijker is, dit kan ik fout hebben, maar ik zoek dus wel een beetje naar een wat persoonlijker kantoor met meer variatie in het werk.
Naar mijn weten moet je ook wel bij de iet wat grotere bedrijven aan de slag als je met deze studie begint gezien je tijdens het werk nog opgeleid moet worden. Correct me if I'm wrong.
Overigens denk ik dat mijn keuze wat beperkt zal worden gezien ik in de Achterhoek woon (Borculo, om precies te zijn) en dus niet omringd wordt door grote accountantskantoren als in de Randstad.

2. De keuze voor Nyenrode is omdat het werk-leer traject me erg leuk en uitdagend lijkt. Nyenrode is immers de enige die duaal; 4 dagen werken, 1 dag college aanbiedt. Bovendien staat Nyenrode hoog aangeschreven en zal ik op mijn 24e al 4 jaar werkervaring hebben bij de Big4 (waarschijnlijk) wat mijn inziens zeer goed staat op je cv.

En wiskunde zal dan inderdaad wel goed komen, echter vraag ik me wel af wat dan wijsheid is qua het beginnen er mee. Ik heb nu nog tot september vakantie en zeeën van tijd over om het eventueel al deels te gaan maken/leren dus.
Kijk, nu kan ik wat gerichter antwoord geven :)

1. Als je in de achterhoek woont dan ontkom je er niet aan om bij een regionaal kantoor te werken dat onderdeel uitmaakt van een Big4 kantoor. Ik werk zelf ook niet op een hoofdkantoor van een Big4 kantoor en vind dat erg prettig en inderdaad een stuk persoonlijker. Maar ik hoor de mensen op het hoofdkantoor ook niet klagen. Je zit vaak op teams en zo leer je de mensen ook kennen.

Overigens hoef je voor dit traject zeker niet bij de Big4 te zitten. Heb genoeg studiegenoten die bij vader & zoon accountantskantoor werken met 3 man.

In een eerdere post beschouw je 8 uur werken als een normale werkdag en 10/12 uur als overwerk (busy season). Ik kan je nu al vertellen dat dit een beetje optimistisch is. Ga er maar vanuit dat 10 uur een normale werkdag is en dat je tijdens het busy season al richting de 14/16 uur gaat. Als het meezit tenminste, want ik hoor genoeg verhalen van teams die doorgaan tot de zon weer opgaat. En dan werk je echt geen 4 dagen, maar 7 als het echt tegenzit. (Voordeel: dan heb je geen studie).

2. Nyenrode is zeker niet de enige school die het aanbiedt. Maar als je in de achterhoek woont dan is het wel praktischer omdat je dan naar Zwolle kunt. Anders moet je naar Groningen :') En de reputatie van Nyenrode is (helaas) ook veel minder dan vroeger.

Ik zou voordat je tijd gaat besteden aan wiskunde zelfstudie contact opnemen met Nyenrode en vragen wat de exacte toelatingseisen zijn. Voldoe je eraan, besteed dan alsjeblieft niet je tijd aan een zelfstudie. Ga lekker reizen, geniet van je vrijheid. Je gaat straks een zwaar traject in, dus geniet lekker van de vrije tijd die je hebt :) De stof die je moet kennen krijg je tijdens de colleges, dus maak je daar geen zorgen over.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zaterdag 28 juni 2014 @ 15:53:38 #223
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_141646933
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 15:45 schreef Maraca het volgende:
In een eerdere post beschouw je 8 uur werken als een normale werkdag en 10/12 uur als overwerk (busy season). Ik kan je nu al vertellen dat dit een beetje optimistisch is. Ga er maar vanuit dat 10 uur een normale werkdag is en dat je tijdens het busy season al richting de 14/16 uur gaat. Als het meezit tenminste, want ik hoor genoeg verhalen van teams die doorgaan tot de zon weer opgaat. En dan werk je echt geen 4 dagen, maar 7 als het echt tegenzit. (Voordeel: dan heb je geen studie).
Even als reactie hierop: ik begrijp dat hij na zijn P met de bachelor wil starten.
Ik ben zelf gelijk vanuit het VWO begonnen met de bachelor Nyenrode en werk ook bij een lokale BIG4. Mijn eerste jaar viel het aantal overuren relatief mee. Het groeide als het ware met mijn werkervaring mee.
En dit merk ik uit veel verhalen van mensen die in mijn college-jaar zitten. Je groeit erin, en op dat punt scheelt het wel of je begint met je Bachelor of je (pre-)Master op Nyenrode denk ik :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  zaterdag 28 juni 2014 @ 15:55:01 #224
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_141646972
Nog meer mensen bij wie het voorjaar best lang duurt?
Genoeg drukte op kantoor nog :')

En 2,5 weken verlof opgegeven voor een nieuwe klant :7
(Maar nu wel herfstvakantie kunnen inplannen, komt goed uit met mijn bachelor-scriptie dit najaar :P )
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  zaterdag 28 juni 2014 @ 15:58:26 #225
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_141647062
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 15:53 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Even als reactie hierop: ik begrijp dat hij na zijn P met de bachelor wil starten.
Ik ben zelf gelijk vanuit het VWO begonnen met de bachelor Nyenrode en werk ook bij een lokale BIG4. Mijn eerste jaar viel het aantal overuren relatief mee. Het groeide als het ware met mijn werkervaring mee.
En dit merk ik uit veel verhalen van mensen die in mijn college-jaar zitten. Je groeit erin, en op dat punt scheelt het wel of je begint met je Bachelor of je (pre-)Master op Nyenrode denk ik :)
Mijn ervaring is anders, maar het kan natuurlijk per jaar/kantoor/planning verschillen :Y Alleen 8 uur en 10/12 uur was wel erg optimistisch :Y
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zaterdag 28 juni 2014 @ 16:01:01 #226
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_141647129
Mwah, 12 uur zou kunnen als je ook op zaterdag en zondag 2*12uur maakt :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_141647184
Dat je bij een 'vader & zoon accountantskantoor' ook kan beginnen is nieuw voor mij (in combinatie met de Bachelor uiteraard), maar ik zal waarschijnlijk hoe dan ook bij 1 van de vestigingen van de Big4 inderdaad gaan werken, lijkt me eerlijk gezegd toch net wat beter qua opleidingsmogelijkheden en begeleiding in het werk. Als er maar, zeg 3 mensen op kantoor zitten in een drukke periode denk ik namelijk niet dat hun eerste prioriteit bij jou zal liggen en je zodoende dus ook niet optimaal kan genieten van een goede begeleiding. Dit kan ik uiteraard fout hebben maar dat is mijn eerste gedachte bij een klein kantoortje.

Dat ik wat optimistisch was met mijn 8 uur normaal en 10/12 uur als overwerk zien snap ik, maar ik was ook meer aan het azen naar hoe jullie werkdagen er ongeveer uit zien.

Bij Nyenrode heb ik inderdaad de keuze tussen Arnhem en Zwolle, beide is ongeveer een uur rijden, prima te doen dus. Groningen bijvoorbeeld is inderdaad niet echt een optie voor mij.

@KaBuf, hoe heb jij de Bachelor in het begin ervaren? Dan doel ik met name op het eerste half jaar, wat moet ik hier van verwachten. Uiteindelijk zal het allemaal wel los lopen dus.
En mits goed gemotiveerd etc. is de opleiding dan prima te doen? Heb je nog een sociaal leven? (Zal uiteraard minder zijn)
  zaterdag 28 juni 2014 @ 16:09:12 #228
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_141647341
Het is ook niet dat het of een BIG4, of een vader&zoon-kantoor moet zijn he :P
Op de site van Nyenrode vind je een aantal voorbeelden (http://nyenrode.nl/Educat(...)rijvenmarktbsca.aspx, uiteraard niet alles) en daar is de begeleiding ook gewoon goed hoor.
Overuren kunnen ook meevallen ten opzichte van een BIG4 :) En in basis zal je dezelfde arbeidsvoorwaarden hebben als bij een BIG4.

Eerste half jaar was relaxt! Eerste semester van de bachelor is namelijk twee dagen studie (donderdag en vrijdag, waarbij de donderdag één dagdeel zelfstudie heeft) en dan heb je zeker nog een sociaal leven.
Maar ja, eerste half jaar is het najaar he :+ Daarna begint het busy season en zal je het drukker krijgen ;)

Maar aan de andere kant, veel kantoren (niet allemaal :P) geven tijd voor tijd. Dus 8 overuren --> 1 dag extra vrij. Dus daarmee kan je je sociale leven weer wat reanimeren :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_141647597
Nee uiteraard, maar was ook even als een voorbeeld zijnde dat een echt klein bedrijf me niet een heel geschikte stage/werkplek lijkt. Die link van je had ik ook al bekeken, er zit hier een Accon avm vestiging op 15 minuten rijden. Wellicht dat het een goed idee is om daar gewoon eens binnen te lopen om wat informatie te vergaren of eventueel zelfs een dag mee te lopen? (Zal voor toekomst perspectief natuurlijk nooit verkeerd zijn om je gezicht eens te laten zien.)

Oke laat ik dan vragen naar de tweede helft van het jaar, hoe verloopt dat? So far, van wat ik allemaal lees over de opleiding ben ik nog steeds erg positief en het enige wat me een beetje afschrikt is dat het misschien te veel en zwaar zal worden. Echter heb ik wel uitdaging nodig in mijn leven dus kan het ook een groot voordeel voor me zijn. (Blijft moeilijk om je voor te stellen hoe het er in het echte bedrijfsleven aan toe gaat als je enkel op de middelbare school hebt gezeten en nooit bij grote bedrijven hebt gewerkt..)

En ach, overwerken is niet zo erg als je er af en toe eens wat voor terug krijgt in de zin van vrije dagen / andere vorm van beloning. Tijd voor tijd klinkt inderdaad goed, zal er echter niet gelijk te rooskleurig over gaan denken :).

En ik neem aan dat de vakanties net zoals andere werknemers zullen zijn geregeld? (In ieder geval geen 7 weken zomervakantie etc.) Maar 2/3 weken zomervakantie, enkele vrije dagen rond kerst om maar iets te noemen en verdere vakantiedagen?

Veel vragen terwijl ik nog geen eens aan mijn HBO ben begonnen.. Maar wil gewoon vast graag weten wat me te wachten staat!
pi_141647704
Je moet wel rekening houden met het feit dat je veelal elke dag overwerkt, niet maar af en toe. Je bouwt dus veel overuren op, waarmee 7 weken zomervakantie niet eens onrealistisch is.
  zaterdag 28 juni 2014 @ 16:55:44 #231
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_141648544
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 16:24 schreef ejfaar het volgende:
Je moet wel rekening houden met het feit dat je veelal elke dag overwerkt, niet maar af en toe. Je bouwt dus veel overuren op, waarmee 7 weken zomervakantie niet eens onrealistisch is.
Ga er maar vanuit dat je bij de Big4 geen tijd voor tijd meer krijgt. Het is of geschrapt, of ingeperkt (eerste 100 uur voor jezelf) of gaat (waarschijnlijk) nog geschrapt/ingeperkt worden.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zaterdag 28 juni 2014 @ 17:04:42 #232
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_141648836
Ben blij dat Deloitte dit jaar nog wel tijd voor tijd heeft :Y

Ben benieuwd wat het volgend jaar zal zijn :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_141649355
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 16:55 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ga er maar vanuit dat je bij de Big4 geen tijd voor tijd meer krijgt. Het is of geschrapt, of ingeperkt (eerste 100 uur voor jezelf) of gaat (waarschijnlijk) nog geschrapt/ingeperkt worden.
geen tijd voor tijd is belachelijk natuurlijk. Weet dat het bij (in jouw geval) kpmg zo is, maar ik vind het belachelijk.
pi_141649734
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 17:24 schreef ejfaar het volgende:

[..]

geen tijd voor tijd is belachelijk natuurlijk. Weet dat het bij (in jouw geval) kpmg zo is, maar ik vind het belachelijk.
100% tijd voor tijd lijkt me eerlijk gezegd ook weer niet reeël? Bij welk kantoor werk jij als ik vragen mag? Gezien je tijd voor tijd normaal vindt maakt het me allemaal wat nieuwsgierig.

De één zegt namelijk ook dat er weinig verschil zit tussen de Big4, terwijl er ook een deel is die zegt dat voornamelijk KPMG toch wat afwijkt van de rest. (Als in formeler en dus blijkbaar ook in regelingen met verlof etc. < worden deze overuren dan weer volledig uitbetaald of iets dergelijks? Die verschillen zullen toch te verklaren moeten zijn lijkt me)
pi_141649781
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 17:37 schreef N3burz het volgende:

[..]

100% tijd voor tijd lijkt me eerlijk gezegd ook weer niet reeël? Bij welk kantoor werk jij als ik vragen mag? Gezien je tijd voor tijd normaal vindt maakt het me allemaal wat nieuwsgierig.

De één zegt namelijk ook dat er weinig verschil zit tussen de Big4, terwijl er ook een deel is die zegt dat voornamelijk KPMG toch wat afwijkt van de rest.
pm maar ff :)
Bij de kantoren waar je geen tijd voor tijd krijgt worden ze ook niet uitbetaald. Je werkt gewoon voor niks. :r
pi_141649923
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 17:38 schreef ejfaar het volgende:

[..]

pm maar ff :)
Bij de kantoren waar je geen tijd voor tijd krijgt worden ze ook niet uitbetaald. Je werkt gewoon voor niks. :r
Op de 1 of andere manier doet de pm het niet.. Moet je daar een minimaal aantal posts voor hebben ofzo?

En dat je werkt voor niks vind ik wel weer het andere uiterste.. Maar dit gaat dus enkel over KPMG?

edit; al gevonden.. moet dus minimaal 7 dagen actief zijn / 10 posts hebben.
pi_141746155
Zijn er hier toevallig mensen die in september beginnen aan een Accountancy opleiding?
Ik begin zelf met Accountancy HBO , heb er zin in ! :)
pi_141757651
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 23:03 schreef dolf1010 het volgende:
Zijn er hier toevallig mensen die in september beginnen aan een Accountancy opleiding?
Ik begin zelf met Accountancy HBO , heb er zin in ! :)
Ik hoop aan een master te beginnen.
pi_142010601
Misschien kan ik hier beter terecht..

Hallo

Ik had vorige week een stageplek geregeld (accountancy) bij een bedrijf (winkel) in engeland. Ik doe HBO accountancy jaar 3. De activiteiten die ik zou gaan doen in het bedrijf is de financiële administratie en alles wat daar bij komt kijken.

Op internet zie ik vacatures voor een AC student 3e jaar of 4e jaar voor de financiële administratie. Dus ik dacht dat deze stage bij de winkel ook wel zou worden goedgekeurd maar niets blijkt minder waar. (de coach zei ook dat de andere vacature zou worden afgekeurd als AC stage)

Ik vraag mij af of dit wel klopt. Mogen accountancy student alleen maar stage lopen bij accountant kantoren of bedrijven met een interne accountantsafdeling? Ik heb namelijk wel eerder verhalen gehoord van mensen die een stageplek hadden op een financiële afdeling..

Nu in dikke stress aangezien ik nog binnen 1.5 week een stageplek moet regelen want ik ga straks op vakantie. -O-
  maandag 7 juli 2014 @ 17:18:08 #240
407389 Klokov
Ya Bogatyr
pi_142010682
quote:
2s.gif Op maandag 7 juli 2014 17:15 schreef dopfles1 het volgende:
Misschien kan ik hier beter terecht..

Hallo

Ik had vorige week een stageplek geregeld (accountancy) bij een bedrijf (winkel) in engeland. Ik doe HBO accountancy jaar 3. De activiteiten die ik zou gaan doen in het bedrijf is de financiële administratie en alles wat daar bij komt kijken.

Op internet zie ik vacatures voor een AC student 3e jaar of 4e jaar voor de financiële administratie. Dus ik dacht dat deze stage bij de winkel ook wel zou worden goedgekeurd maar niets blijkt minder waar. (de coach zei ook dat de andere vacature zou worden afgekeurd als AC stage)

Ik vraag mij af of dit wel klopt. Mogen accountancy student alleen maar stage lopen bij accountant kantoren of bedrijven met een interne accountantsafdeling? Ik heb namelijk wel eerder verhalen gehoord van mensen die een stageplek hadden op een financiële afdeling..

Nu in dikke stress aangezien ik nog binnen 1.5 week een stageplek moet regelen want ik ga straks op vakantie. -O-
Waarschijnlijk klopt het gewoon. Je coach vindt waarschijnlijk dat er te weinig diepgang in je werkzaamheden zit. Zoals je het zelf formuleerd is het 95% administratievoeren en 5% overige werkzaamheden.
Together We Will Live Forever
SPT / [Kettlebell #2] Simple & Sinister
pi_142010743
quote:
2s.gif Op maandag 7 juli 2014 17:18 schreef Klokov het volgende:

[..]

Waarschijnlijk klopt het gewoon. Je coach vindt waarschijnlijk dat er te weinig diepgang in je werkzaamheden zit. Zoals je het zelf formuleerd is het 95% administratievoeren en 5% overige werkzaamheden.
Helaas.. Dus dan MOET je dus gewoon een stage bij een accountantskantoor hebben of eventueel groot bedrijf met interne accountantsafdeling...
Wist ik dat maar eerder..

controller spreekt mij namelijk veel meer aan
pi_142021132
Het doen van de administratie is wat anders dan een interne auditafdeling
pi_142573724
Nog menschen naar de matchingdag van 22 augustus bij Nyenrode?
pi_142593031
-centraal gezet-
pi_142596665
Ik ben vers afgestudeerd (hbo accountancy), maar weet echt niet wat ik hierna wil doen :@ Eigenlijk wil ik gewoon even werken om te zien wat mij ligt. Denk dat ik sowieso niet voor AA/RA wil gaan... Zat meer te denken in de fiscale hoek, zag wat cursussen/kortere opleidingen die mij interessant lijken.
Ik mag nu blijven op het kantoor waar ik mijn afstudeerstage heb gedaan, maar ik heb zo het gevoel dat ik geen verlenging meer krijg als ik niet voor een titel ga.. :P (ze vragen regelmatig: "En, wat ga je hierna doen??" etc).

Ik vraag mij af wat mijn kansen zijn op de arbeidsmarkt als ik niet voor een titel ga... Maar goed.
pi_143306616
Ik weet niet waar ik dit moet plaatsen, dus ik dacht dat het hier wel kon.
Stel dat ik over paar jaar een RA-accountant ben. Mag ik mezelf dan een Qualified Chartered Accountant noemen in Engeland? Dat houdt in dat je je ACA gehaald hebt.
Ik wilde dit weten omdat ik geen zin heb om 2x een diploma te halen wanneerr het ook in 1x zou kunnen.
Football is my religion.
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 08:36:51 #247
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_143330241
Ik denk zomaar van niet.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_144219833
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 23:03 schreef dolf1010 het volgende:
Zijn er hier toevallig mensen die in september beginnen aan een Accountancy opleiding?
Ik begin zelf met Accountancy HBO , heb er zin in ! :)
Check.

Deze week begonnen en tot hiertoe bevalt het goed. Wel enigszins overweldigd door een woud aan keuzemogelijkheden als AA/RA etc. Enerzijds ben ik net begonnen natuurlijk, maar als ik (waar ik van uit ga) mijn P haal dit jaar zou ik eea allicht versneld kunnen doen.

Hoe beviel het jou ?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_144231141
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 22:01 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Check.

Deze week begonnen en tot hiertoe bevalt het goed. Wel enigszins overweldigd door een woud aan keuzemogelijkheden als AA/RA etc. Enerzijds ben ik net begonnen natuurlijk, maar als ik (waar ik van uit ga) mijn P haal dit jaar zou ik eea allicht versneld kunnen doen.

Hoe beviel het jou ?
Ik ben nieuwsgierig hoe dat versneld gaat, hoeveel tijd win je daarmee?
Waar ik de opleiding heb gedaan, kon alleen de propedeuse versneld, in 6 mnd. Maar dat gold dan weer niet voor ons omdat ik duaal deed :D

En die keuze, maak je daar (nog) maar geen zorgen om. Het hbo traject is toch voor beide hetzelfde dus je hebt nog even. Succes!
pi_144235397
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 22:01 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Check.

Deze week begonnen en tot hiertoe bevalt het goed. Wel enigszins overweldigd door een woud aan keuzemogelijkheden als AA/RA etc. Enerzijds ben ik net begonnen natuurlijk, maar als ik (waar ik van uit ga) mijn P haal dit jaar zou ik eea allicht versneld kunnen doen.

Hoe beviel het jou ?
De eerste week net gehad, bevalt erg goed tot nu toe!
Nog wel even wennen aan het rooster, sommige dagen van 8:45 tot 17:30 :'(
Ik ga ook proberen mijn P in 1 jaar te halen, maar ik denk dat ik al blij ben als ik uberhaupt over ga :P
Welke stad studeer je?
  zaterdag 6 september 2014 @ 14:02:29 #251
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_144237469
Zorg ervoor dat je de mentaliteit van "alles in één keer halen, herkansingen zijn uitzonderingen" krijgt en houdt, daarmee je P direct halen en zo elk jaar alles goed afronden.
Anders zit je in het tweede jaar met nieuwe tweedejaarsvakken terwijl je nog een paar uit het eerste jaar erbij moet doen, daar maak je het jezelf alleen maar onnodig veel lastiger mee *kuch*.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_144239810
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 12:43 schreef dolf1010 het volgende:

[..]

De eerste week net gehad, bevalt erg goed tot nu toe!
Nog wel even wennen aan het rooster, sommige dagen van 8:45 tot 17:30 :'(
Ik ga ook proberen mijn P in 1 jaar te halen, maar ik denk dat ik al blij ben als ik uberhaupt over ga :P
Welke stad studeer je?
Zwolle, jij? Onze roosters worden per week vastgesteld. Ach, waarom zou je niet overgaan? :P
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_144248333
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:38 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Zwolle, jij? Onze roosters worden per week vastgesteld. Ach, waarom zou je niet overgaan? :P
Arnhem. Omdat hier 38% overgaat naar 't tweede jaar.
pi_144276088
Terug van weg geweest met weer een paar vraagjes.. (Zie vanaf post #219 voor mijn eerdere verhaal) Net de eerste week van de opleiding er op zitten en het bevalt me echt zeer goed! (Saxion Deventer > Accountancy, Bedrijfseconomie & Fiscaal Recht) Motivatie is goed en ik heb voor het eerst in m'n leven gewoon zin om huiswerk etc. te maken omdat ik het allemaal zo interessant vind.

Nou zit ik nog steeds met mijn HBO-P > Nyenrode duaal probleempje.. Ik wil hier graag voor gaan en ik denk dat ik mijn P zonder al teveel moeite ook moet kunnen halen. Komende vrijdag heb ik nog een gesprek met mijn SLB-er (studieloopbaanbegeleider) waarmee ik het één en ander wil overleggen over hoe ik het beste te werk kan gaan dit jaar en of hij het aan/af raadt om het Nyenrode traject te volgen.
De mensen uit mijn ouders werk omgeving die in/rond de Accountancy wereld hebben gewerkt zeggen allemaal volmondig DOEN mits ik het aan kan.

1. Nu vraag ik me alleen nog af of ze op het Nyenrode en bij Accountantskantoren ook echt naar de cijfers etc. van het HBO kijken. Als ik bijvoorbeeld zessen en zevens haal voor mijn toetsen zou ik mijn P wel halen, maar is het dan aan te raden om deze toetsen wel gewoon te herkansen voor een zo hoog mogelijk cijfer? (Bijv. de streep voor mezelf trekken bij achten en alles lager herkansen) Ik zelf zou denken van wel, maar er wordt ook overal gezegd dat je moet proberen alles in één keer te halen zodat je niet met herkansingen zit en je je volledig kan storten op de 'reguliere' toetsweek < wat weer hogere cijfers in die toetsweek als gevolg heeft.

2. Studievereniging > wel of niet? De SV zou als bemiddelaar kunnen werken als het gaat om in contact komen met Accountantskantoren + ze organiseren in-house dagen etc. waar je gratis aan deel kan nemen. Het kost maar ¤12,50 per jaar, maar als ik er hoogstwaarschijnlijk geen profijt van ga hebben is het natuurlijk overbodig om dit uit te gaan geven.

3. Wellicht wat voorbarig, maar mocht ik het Nyenrode traject gaan volgen, zou ik dan bij nagenoeg alle kantoren een lease auto krijgen? (Ik wil waarschijnlijk bij een vestiging van de Big4 gaan werken in het begin.) Mocht ik in veel gevallen geen lease auto krijgen zou ik vanaf nu willen bijlenen bij de DUO om zo een extra potje te hebben en mezelf een auto te kunnen kopen wanneer ik het traject begin. Het OV lijkt me simpelweg niet zo ideaal als je werkt als (beginnend) Accountant > in een pak in de bus zitten etc..
Krijg ik wel een lease auto dan kan ik de lening in één keer weer afbetalen aangezien ik alles opzij zou zetten, bovendien is de rente nog lager dan de spaarrente op een spaarrekening. Ik verlies er dan ook niks mee.

Bijvoorbaat dank voor degene die mij verder kunnen helpen! :)
pi_144341698
Let wel even op dat de instroom voor het duale traject binnen de BIG4 enorm geknepen wordt. Bij PwC wordt er niemand meer aangenomen en ook andere kantoren neemt het af. Dit met name omdat 80% van de mensen uiteindelijk afhaakt en hun opleiding niet afmaakt. Neem dit wel serieus mee in je overweging
pi_144347139
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 10:10 schreef Underdoggy het volgende:
Let wel even op dat de instroom voor het duale traject binnen de BIG4 enorm geknepen wordt. Bij PwC wordt er niemand meer aangenomen en ook andere kantoren neemt het af. Dit met name omdat 80% van de mensen uiteindelijk afhaakt en hun opleiding niet afmaakt. Neem dit wel serieus mee in je overweging
Goed om te weten inderdaad, ik ben er nu al vrij zeker van dat ik dit echt wil gaan doen en dat zal vanzelf bevestigd (of juist niet) worden in de loop van dit jaar. Naar mijn weten is het sowieso verstandig om eerst te proberen een baan te vinden en daarna pas alles definitief te regelen bij Nyenrode. Ik ga ervan uit dat als ik mijn P met goede cijfers behaal in combinatie met zekerheid van een baan je niet afgewezen zult worden bij Nyenrode? (Uiteraard in-house dagen, open dagen etc. bezoeken van Nyenrode en Big4 kantoren en wellicht nog bij wat andere kantoren hier in de buurt informeren of ze iemand met dit duale traject in dienst willen nemen.)

Maar geknepen betekend niet gelijk dat ze nergens meer iemand aannemen uiteraard. Iemand enig idee hoe je kansen zijn als je het eerste jaar met een gemiddelde van een 8,0 afrondt (of zeg halverwege het jaar een 8,0 gemiddeld staat, gezien je dan al bezig bent met een baan zoeken) tegenover mensen die rechtstreeks van het VWO af komen? Ik zelf denk dat je in zo'n geval in combinatie met goede motivatie en dergelijke een goede kans zult maken (mits je uiteraard op tijd er bij bent) maar dit kan ik fout hebben. Helaas hoor je vaak dat WO studies het niet zo hebben op HBO-P.
pi_144398918
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 13:12 schreef N3burz het volgende:

[..]

Goed om te weten inderdaad, ik ben er nu al vrij zeker van dat ik dit echt wil gaan doen en dat zal vanzelf bevestigd (of juist niet) worden in de loop van dit jaar. Naar mijn weten is het sowieso verstandig om eerst te proberen een baan te vinden en daarna pas alles definitief te regelen bij Nyenrode. Ik ga ervan uit dat als ik mijn P met goede cijfers behaal in combinatie met zekerheid van een baan je niet afgewezen zult worden bij Nyenrode? (Uiteraard in-house dagen, open dagen etc. bezoeken van Nyenrode en Big4 kantoren en wellicht nog bij wat andere kantoren hier in de buurt informeren of ze iemand met dit duale traject in dienst willen nemen.)

Maar geknepen betekend niet gelijk dat ze nergens meer iemand aannemen uiteraard. Iemand enig idee hoe je kansen zijn als je het eerste jaar met een gemiddelde van een 8,0 afrondt (of zeg halverwege het jaar een 8,0 gemiddeld staat, gezien je dan al bezig bent met een baan zoeken) tegenover mensen die rechtstreeks van het VWO af komen? Ik zelf denk dat je in zo'n geval in combinatie met goede motivatie en dergelijke een goede kans zult maken (mits je uiteraard op tijd er bij bent) maar dit kan ik fout hebben. Helaas hoor je vaak dat WO studies het niet zo hebben op HBO-P.
Bij mijn kantoor is het zo dat ze steeds meer voornamelijk VWO'ers willen aannemen (ik werk niet bij de Big Four). Ook heb ik in verscheidene vacatures gezien dat HBO'ers het niet eens hoeven te proberen... maar andersom geldt dat dan ook (meestal wel in de combinatie dat er werkervaring wordt vereist).

Maargoed, bij mij in de klas zitten genoeg mensen met HBO-P die een baan hebben gekregen, ook bij de Big Four (Deloitte, want de rest neemt niet meer aan). Ikzelf kom van VWO, en was niet interessant genoeg voor Deloitte om op gesprek te komen, ik denk dat het aan mijn cijfers lag :'( (gemiddelde cijfers rond een 6-7).

Ik kan je het beste adviseren om inderdaad zo vroeg mogelijk te beginnen en eventueel ook kantoren te overwegen die niet in de buurt liggen, mocht het niet zo lukken.

Succes!
pi_144409971
quote:
3s.gif Op woensdag 10 september 2014 20:01 schreef Captein het volgende:
Maargoed, bij mij in de klas zitten genoeg mensen met HBO-P die een baan hebben gekregen, ook bij de Big Four (Deloitte, want de rest neemt niet meer aan). Ikzelf kom van VWO, en was niet interessant genoeg voor Deloitte om op gesprek te komen, ik denk dat het aan mijn cijfers lag :'( (gemiddelde cijfers rond een 6-7).
Alle Big 4 nemen nog gewoon hbo aan hoor, althans voor september 2014 was dat wel zo.
pi_144415686
quote:
3s.gif Op woensdag 10 september 2014 20:01 schreef Captein het volgende:

[..]

Bij mijn kantoor is het zo dat ze steeds meer voornamelijk VWO'ers willen aannemen (ik werk niet bij de Big Four). Ook heb ik in verscheidene vacatures gezien dat HBO'ers het niet eens hoeven te proberen... maar andersom geldt dat dan ook (meestal wel in de combinatie dat er werkervaring wordt vereist).

Maargoed, bij mij in de klas zitten genoeg mensen met HBO-P die een baan hebben gekregen, ook bij de Big Four (Deloitte, want de rest neemt niet meer aan). Ikzelf kom van VWO, en was niet interessant genoeg voor Deloitte om op gesprek te komen, ik denk dat het aan mijn cijfers lag :'( (gemiddelde cijfers rond een 6-7).

Ik kan je het beste adviseren om inderdaad zo vroeg mogelijk te beginnen en eventueel ook kantoren te overwegen die niet in de buurt liggen, mocht het niet zo lukken.

Succes!
Ik was er al een beetje bang voor, ik zie nu verschillende verhalen (onderstaande) over of ze nou wel of geen hbo'ers aannemen, ik ga het hoe dan ook proberen want wie niet waagt wie niet wint. En inderdaad ook bij andere kantoren, ik dacht echter zelf dat de Big4 voornamelijk deze mensen aan nam en andere kantoren niet zo vaak. Helaas zijn mijn HAVO cijfers ook niet helemaal geweldig (lag volledig aan mijn inzet). Uiteindelijke eindcijfer is volgens mij een 6,8 gemiddeld. Centrale eindexamen heb ik wel met een 7,5 afgesloten, motivatie lag de rest van het jaar simpelweg te laag om er ook maar iets voor te doen en heb er niet genoeg bij stil gestaan dat betere cijfers in een geval als deze toch wel eens mee zouden kunnen werken :(

Werkervaring opbouwen in mijn geval is nu onmogelijk lijkt me toch? Wellicht dat ik in de loop van het jaar als student-assistent op school dingen kan doen wat bij op mijn cv komt te staan, echter zal dit te laat zijn in verband met het vroege zoeken naar een baan.

1 november is er weer een open dag bij Nyenrode, hier ga ik zeker weten heen. Er is daar ook een bedrijvenmarkt waar ik een kijkje zal nemen, echter heb ik tegen die tijd nog geen tentamens gehad (enkel een toets professionele communicatie) en heb dan ook alleen mijn HAVO eindlijst om te laten zien wat geen indruk gaat maken.. Maar wederom, wie niet waagt wie niet wint en je gezicht laten zien is natuurlijk nooit slecht.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 00:18 schreef ballenbak015 het volgende:

[..]

Alle Big 4 nemen nog gewoon hbo aan hoor, althans voor september 2014 was dat wel zo.
Bedankt, geeft me weer iets meer vertrouwen :)

Wanneer zijn jullie ongeveer begonnen met solliciteren? En zijn jullie ook naar de open dag / sneak preview etc. van Nyenrode geweest?

Edit: 2 dagen geleden heb ik een mail gestuurd naar Nyenrode of er nog toelatingseisen in de vorm van een bepaald gemiddeld etc gelden en wat vragen betreffende een baan zoeken. Hier heb ik zojuist antwoord op gekregen:

Er is geen toelatingseis in de vorm van een bepaald cijfer op het HBO, dus enkel mijn propedeuse + wiskunde A certificaat op VWO niveau, dit is mooi mee genomen, maar alsnog is het natuurlijk aan te raden om een zo hoog mogelijk cijfer gemiddeld te halen om aan een bedrijf te laten zien dat je het in je hebt.

Ook werd mij gevraagd om mijn cv + een goede motivatiebrief (welke ik naar een accountantskantoor bij een sollicitatie zou sturen) door te sturen zodat zij deze voor mij na kon kijken en om een feedback te geven, hartstikke fijn en daar gaat nu dus even aan gewerkt worden. Ook gaf ze me de tip om zo snel mogelijk op zoek te gaan naar werkplekken vanwege het beperkte aanbod, ook in mijn omgeving bij de wat minder grote kantoren. Word je gek aangekeken als je begin oktober al begint met solliciteren? Beter te vroeg dan te laat zou ik zeggen :)

Hebben jullie nog tips voor in de motivatiebrief? Dingen die ik zeker wel en ook zeker niet moet noemen? En ook voor mijn cv > vakantiebaantjes waar je 3 weken hebt gewerkt en niet relevant zijn hoef ik toch niet te noemen? Vooropleiding en baantjes voor langere tijd (ook al zijn ze niet relevant) noem ik er wel in.

Excuus voor de lange post, maar hier zitten mensen die dit al hebben doorgemaakt en me waarschijnlijk verder kunnen helpen dus..

[ Bericht 9% gewijzigd door N3burz op 11-09-2014 19:09:21 ]
pi_144562041
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 11:23 schreef N3burz het volgende:

[..]

Ik was er al een beetje bang voor, ik zie nu verschillende verhalen (onderstaande) over of ze nou wel of geen hbo'ers aannemen, ik ga het hoe dan ook proberen want wie niet waagt wie niet wint. En inderdaad ook bij andere kantoren, ik dacht echter zelf dat de Big4 voornamelijk deze mensen aan nam en andere kantoren niet zo vaak. Helaas zijn mijn HAVO cijfers ook niet helemaal geweldig (lag volledig aan mijn inzet). Uiteindelijke eindcijfer is volgens mij een 6,8 gemiddeld. Centrale eindexamen heb ik wel met een 7,5 afgesloten, motivatie lag de rest van het jaar simpelweg te laag om er ook maar iets voor te doen en heb er niet genoeg bij stil gestaan dat betere cijfers in een geval als deze toch wel eens mee zouden kunnen werken :(

Werkervaring opbouwen in mijn geval is nu onmogelijk lijkt me toch? Wellicht dat ik in de loop van het jaar als student-assistent op school dingen kan doen wat bij op mijn cv komt te staan, echter zal dit te laat zijn in verband met het vroege zoeken naar een baan.

1 november is er weer een open dag bij Nyenrode, hier ga ik zeker weten heen. Er is daar ook een bedrijvenmarkt waar ik een kijkje zal nemen, echter heb ik tegen die tijd nog geen tentamens gehad (enkel een toets professionele communicatie) en heb dan ook alleen mijn HAVO eindlijst om te laten zien wat geen indruk gaat maken.. Maar wederom, wie niet waagt wie niet wint en je gezicht laten zien is natuurlijk nooit slecht.

[..]

Bedankt, geeft me weer iets meer vertrouwen :)

Wanneer zijn jullie ongeveer begonnen met solliciteren? En zijn jullie ook naar de open dag / sneak preview etc. van Nyenrode geweest?

Edit: 2 dagen geleden heb ik een mail gestuurd naar Nyenrode of er nog toelatingseisen in de vorm van een bepaald gemiddeld etc gelden en wat vragen betreffende een baan zoeken. Hier heb ik zojuist antwoord op gekregen:

Er is geen toelatingseis in de vorm van een bepaald cijfer op het HBO, dus enkel mijn propedeuse + wiskunde A certificaat op VWO niveau, dit is mooi mee genomen, maar alsnog is het natuurlijk aan te raden om een zo hoog mogelijk cijfer gemiddeld te halen om aan een bedrijf te laten zien dat je het in je hebt.

Ook werd mij gevraagd om mijn cv + een goede motivatiebrief (welke ik naar een accountantskantoor bij een sollicitatie zou sturen) door te sturen zodat zij deze voor mij na kon kijken en om een feedback te geven, hartstikke fijn en daar gaat nu dus even aan gewerkt worden. Ook gaf ze me de tip om zo snel mogelijk op zoek te gaan naar werkplekken vanwege het beperkte aanbod, ook in mijn omgeving bij de wat minder grote kantoren. Word je gek aangekeken als je begin oktober al begint met solliciteren? Beter te vroeg dan te laat zou ik zeggen :)

Hebben jullie nog tips voor in de motivatiebrief? Dingen die ik zeker wel en ook zeker niet moet noemen? En ook voor mijn cv > vakantiebaantjes waar je 3 weken hebt gewerkt en niet relevant zijn hoef ik toch niet te noemen? Vooropleiding en baantjes voor langere tijd (ook al zijn ze niet relevant) noem ik er wel in.

Excuus voor de lange post, maar hier zitten mensen die dit al hebben doorgemaakt en me waarschijnlijk verder kunnen helpen dus..
Haha, ik heb nooit gezegd dat je er als HBO'er niet komt he! En wat ik bedoel met werkervaring komt meeatal pas kijken als je stage e.d. hebt gehad (en dus al aantal jaren in de studie zit waarschijnlijk).En niet elk kanyoor vraagt om je cijfers, van waar ik had gesolliciteerd was dat alleen bij Deloitte en BDO, ik werk nu bij een middelgroot kantoor waar ze ee geen waarde aan hechten. Dus dat verschilt.

Ik ben zelf naar de open dag geweest in oktober 2013, daar niks ondernomen op de bedrijvenmarkt. Ik ben pas begonnen met solliciteren in december en had in begin maart een baan. Ik heb aarsig wat brieven de deur uit gedaan maar uiteindelijk wel in een keer aangenomen.

Verder heb ik geen gebruik gemaakt van Nyenrode die mijn brieven wilde controlen omdat ik het zelf wou doen, haha. En je wordt er echt niet op aangekeken hoor! Er zijn zelfs mensen die al in VWO 5 solliciteren naar een baan (dus meer dan een jaar van te voren). Zij plaatsen immers ook al de vacatures, toch?

Daarnaast zou ik zelf geen irrelevante baantjes op mijn CV zetten (ik heb gewoon staan: geen relevante werkervaring i.p.v. geen werkervaring). En als ze ernaar vragen kun je er natuurlijk wel over vertellen, dat laat wel zien dat je wel jezelf hebt "nuttig" gemaakt de afgelopen jaren. Dat is altijd positief.

Dit is trouwens allemaal uit mijn ervaring en ervaringen die andere mensen met me hebben gedeeld, hopelijk heb je er iets aan!
pi_144564181
Hallo ik zit met een probleem.

Ik ben 3e jaars ac student en ben bezig met mijn stage in Engeland.

Ik heb dus een stagebedrijf gevonden (klein bedrijf met 3 werknemers (accountants)) ik zit bij de baas op kantoor en het enige wat ik tot nu toe heb gedaan is de boekhouding van het kantoor zelf en bonnetjes uitzoeken van declaraties. (vraag me niet waarom)

blijkbaar zijn ze al een jaar bezig met het uitzoeken van bonnetjes en haalt de baas daar steeds studenten voor. (er is nog een andere student meet bezig).

Ik heb de criteria aan de baas voor gelegd en er worden dit jaar verder geen controlewerkzaamheden meer uitgevoerd aangezien alle controlewerkzaamheden voor het jaar al gedaan zijn.. verder wordt het waarschijnlijk alleen maar het advies gebied (ik mag sowieso bij clienten komen zitten terwijl mijn baas aan het woord is en advies geeft ik mag dan aantekeningen maken) en btw aangiftes doen.
waarschijnlijk zal ik alleen het administratiesysteem van het bedrijf zelf zien en de boekhouding van het bedrijf zelf doen.

valt mijn stage te redden? :'(
pi_144565309
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 20:17 schreef Captein het volgende:

[..]

Haha, ik heb nooit gezegd dat je er als HBO'er niet komt he! En wat ik bedoel met werkervaring komt meeatal pas kijken als je stage e.d. hebt gehad (en dus al aantal jaren in de studie zit waarschijnlijk).En niet elk kanyoor vraagt om je cijfers, van waar ik had gesolliciteerd was dat alleen bij Deloitte en BDO, ik werk nu bij een middelgroot kantoor waar ze ee geen waarde aan hechten. Dus dat verschilt.

Ik ben zelf naar de open dag geweest in oktober 2013, daar niks ondernomen op de bedrijvenmarkt. Ik ben pas begonnen met solliciteren in december en had in begin maart een baan. Ik heb aarsig wat brieven de deur uit gedaan maar uiteindelijk wel in een keer aangenomen.

Verder heb ik geen gebruik gemaakt van Nyenrode die mijn brieven wilde controlen omdat ik het zelf wou doen, haha. En je wordt er echt niet op aangekeken hoor! Er zijn zelfs mensen die al in VWO 5 solliciteren naar een baan (dus meer dan een jaar van te voren). Zij plaatsen immers ook al de vacatures, toch?

Daarnaast zou ik zelf geen irrelevante baantjes op mijn CV zetten (ik heb gewoon staan: geen relevante werkervaring i.p.v. geen werkervaring). En als ze ernaar vragen kun je er natuurlijk wel over vertellen, dat laat wel zien dat je wel jezelf hebt "nuttig" gemaakt de afgelopen jaren. Dat is altijd positief.

Dit is trouwens allemaal uit mijn ervaring en ervaringen die andere mensen met me hebben gedeeld, hopelijk heb je er iets aan!
Dat is waar, maar wellicht dat het wat lastiger zal worden! 1 november is er weer een open dag op Nyenrode waar ik heen zal gaan. Ik heb afgelopen vrijdag met mijn slb-er een gesprek gehad en deze was zeer positief en had er vertrouwen in dat ik wel een baan moet kunnen vinden met hbo-P, hij heeft zelf ook aan het Nyenrode gestudeerd dus weet wel een beetje waar hij over praat < natuurlijk is het nu wel wat anders dan 15 jaar terug maar goed.
Ik wacht de open dag nog wel even af en ga hierna direct beginnen met solliciteren, misschien dat ik nog wat nuttige informatie bij de open dag oppak wat net de puntjes op de i zet. En begin november beginnen met actief zoeken en solliciteren lijkt me op tijd genoeg. Volgende week staat er ook al een borrel met de studievereniging gepland waar meerdere recruiters van Big4 kantoren aanwezig zullen zijn, even m'n gezicht laten zien en wellicht nog wat informatie inwinnen kan alleen maar in mijn voordeel werken :)

Mijn (motivatie) sollicitatie brief en cv heb ik inmiddels zo goed als af. Ik wil hem enkel laten controleren door Nyenrode en mijn leerkracht professionele communicatie voor een feedback. Zij (vooral Nyenrode) hebben immers genoeg ervaring hiermee en het is een kleine moeite om het even te laten controleren.

Hartstikke bedankt voor het delen van je ervaringen! :D
  maandag 15 september 2014 @ 21:52:36 #263
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_144567181
quote:
2s.gif Op maandag 15 september 2014 21:00 schreef dopfles1 het volgende:
Hallo ik zit met een probleem.

Ik ben 3e jaars ac student en ben bezig met mijn stage in Engeland.

Ik heb dus een stagebedrijf gevonden (klein bedrijf met 3 werknemers (accountants)) ik zit bij de baas op kantoor en het enige wat ik tot nu toe heb gedaan is de boekhouding van het kantoor zelf en bonnetjes uitzoeken van declaraties. (vraag me niet waarom)

blijkbaar zijn ze al een jaar bezig met het uitzoeken van bonnetjes en haalt de baas daar steeds studenten voor. (er is nog een andere student meet bezig).

Ik heb de criteria aan de baas voor gelegd en er worden dit jaar verder geen controlewerkzaamheden meer uitgevoerd aangezien alle controlewerkzaamheden voor het jaar al gedaan zijn.. verder wordt het waarschijnlijk alleen maar het advies gebied (ik mag sowieso bij clienten komen zitten terwijl mijn baas aan het woord is en advies geeft ik mag dan aantekeningen maken) en btw aangiftes doen.
waarschijnlijk zal ik alleen het administratiesysteem van het bedrijf zelf zien en de boekhouding van het bedrijf zelf doen.

valt mijn stage te redden? :'(
Dit kwam me al bekend voor en ja hoor.... :D

quote:
2s.gif Op maandag 7 juli 2014 17:15 schreef dopfles1 het volgende:
Misschien kan ik hier beter terecht..

Hallo

Ik had vorige week een stageplek geregeld (accountancy) bij een bedrijf (winkel) in engeland. Ik doe HBO accountancy jaar 3. De activiteiten die ik zou gaan doen in het bedrijf is de financiële administratie en alles wat daar bij komt kijken.

Op internet zie ik vacatures voor een AC student 3e jaar of 4e jaar voor de financiële administratie. Dus ik dacht dat deze stage bij de winkel ook wel zou worden goedgekeurd maar niets blijkt minder waar. (de coach zei ook dat de andere vacature zou worden afgekeurd als AC stage)

Ik vraag mij af of dit wel klopt. Mogen accountancy student alleen maar stage lopen bij accountant kantoren of bedrijven met een interne accountantsafdeling? Ik heb namelijk wel eerder verhalen gehoord van mensen die een stageplek hadden op een financiële afdeling..

Nu in dikke stress aangezien ik nog binnen 1.5 week een stageplek moet regelen want ik ga straks op vakantie. -O-
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_144567508
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 21:52 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]

Dit kwam me al bekend voor en ja hoor.... :D

[..]

is een andere stageplek hahaha.3 weken na die post heb ik een accountantskantoor gevonden.

ik zit bij een chartered accountantskantoor in londen :)
  maandag 15 september 2014 @ 22:02:21 #265
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_144567696
quote:
2s.gif Op maandag 15 september 2014 21:58 schreef dopfles1 het volgende:

[..]

is een andere stageplek hahaha.3 weken na die post heb ik een accountantskantoor gevonden.

ik zit bij een chartered accountantskantoor in londen :)
Lekker verneukt dan. Je moet inderdaad wel flink aan het werk zijn tijdens je stage om ook echt nuttige werkervaring op te doen, denk dat nu je stage niet echt makkelijk goedgekeurd zal worden.

Heb je een stagebegeleider vanuit je opleiding? Hier moet je zoiets toch ook bij kunnen aangeven?
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_144567784
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:02 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]

Lekker verneukt dan. Je moet inderdaad wel flink aan het werk zijn tijdens je stage om ook echt nuttige werkervaring op te doen, denk dat nu je stage niet echt makkelijk goedgekeurd zal worden.

Heb je een stagebegeleider vanuit je opleiding? Hier moet je zoiets toch ook bij kunnen aangeven?
heb ik. Ik ben bezig met mijn stageplan (wanneer mijn baas eindelijk tijd heeft) en ik zal hem vragen hoe en wat...

hij gaat mij dan vertellen wat ik kan doen en dan zal ik het voorleggen aan mijn stagebegeleider.

afgelopen 2 weken heb ik alleen maar bonnetjes bekeken "forensic accounting" maar ik leer er maar weinig van.
  maandag 15 september 2014 @ 22:27:33 #267
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_144569149
Forensic accounting, hahaha!
Ik zou echt zo snel mogelijk contact opnemen met je stagebegeleider vanuit je opleiding en duidelijk maken dat de werkzaamheden zwaar tegenvallen en in hoeverre je echt je stageverplichting hiermee kan afronden.
Beter dat je volgende week maandag zonder stage zit maar nog een half jaar tijd voor wat anders dan over 2 maanden tóch na veel overleg moet besluiten te stoppen met je stage daar en je ook veel moeilijker ergens anders kan beginnen.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_144569628
quote:
10s.gif Op maandag 15 september 2014 22:27 schreef MacorgaZ het volgende:
Forensic accounting, hahaha!
Ik zou echt zo snel mogelijk contact opnemen met je stagebegeleider vanuit je opleiding en duidelijk maken dat de werkzaamheden zwaar tegenvallen en in hoeverre je echt je stageverplichting hiermee kan afronden.
Beter dat je volgende week maandag zonder stage zit maar nog een half jaar tijd voor wat anders dan over 2 maanden tóch na veel overleg moet besluiten te stoppen met je stage daar en je ook veel moeilijker ergens anders kan beginnen.
Ik zal eerst precies op papier willen hebben van mijn baas wat ik precies ga doen en wanneer en dit dan naar mijn coach sturen...
pi_145084227
Iemand hier toevallig de uitwerking van de OAT van 14 januari 2014?
pi_145223055
I
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 10:45 schreef ralberto het volgende:
Iemand hier toevallig de uitwerking van de OAT van 14 januari 2014?
Mocht iemand het hebben, ik ben er ook opzoek naar.
  dinsdag 7 oktober 2014 @ 19:39:00 #271
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_145305035
Dit weekend drie dagen gezeten om mijn onderzoeksvoorstel te schrijven.
Idee was: lowballing en het effect op earnings management.

Ik week te veel af volgens mijn scriptiebegeleider. Dus ik ga nu proberen in 1 avondje dit te herschrijven naar lowballing en het effect op independence.

Nou, ben benieuwd hoe laat ik naar bed ga vandaag :') :D
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_146475359
Zo, de tijd komt er aan waar ik mag gaan beginnen met solliciteren voor een werkplek in combinatie met de BSc Accountancy van Nyenrode.

Iemand nog tips?

Waar ik zelf al aan dacht:
- Sollicitatiebrief opzet (is toch verschillend per bedrijf), cv en LinkedIn zo goed mogelijk maken, dit heb ik al gedaan.
- Meeloopdagen regelen alvorens te solliciteren om zo meer te weten te komen over het bedrijf, bovendien lijken meeloopdagen me erg leuk en heb je zo al snel een streepje voor!
- 5 zwakke en sterke punten van mezelf bedenken en benoemen
- Vragen bedenken over het bedrijf etc. voor tijdens een sollicitatiegesprek en/of meeloopdag (tips hiervoor ook welkom!)

En voor mezelf antwoord kunnen geven op de volgende vragen:
- Hoe denk je dat de werkweken er uit gaan zien?
- Waarom heb je gekozen voor controlepraktijk / RA (deze kant wil ik op dus)
- Wat zijn je ambities?
- Hoe pak je je studie aan?
- Waarom de accountancy
- Waarom bedrijf x en niet bijvoorbeeld de Big4?

Meer vragen die vaak gesteld worden bij sollicitatiegesprek en welke het denken waard zijn hoor ik ook graag natuurlijk! Voor m'n gevoel ben ik redelijk goed voorbereid maar toch ben ik erg bang dat ik geen plek ga vinden.. (Voornamelijk gezien ik hbo doe eerste jaar en geen vwo)

En toch heb ik deze geweldig leuke vraag nog: kan iemand mij een salaris indicatie geven van tegenwoordig? Enkele jaren terug las je, als ik het goed heb, veelal dat zo'n 1400 euro bruto + lease auto (~350-450 euro budget) de standaard waren. Ik doe het zeker niet voor het geld (leuk meegenomen, dat wel en daar liegen we niet over :) ), maar het bedrijf van mijn voorkeur vraagt schijnbaar wat iemand wil gaan verdienen in plaats van zelf een aanbod te doen. (Regionaal MKB-kantoor) Ik wil mezelf natuurlijk niet te kort gaan doen door een te 'laag' voorstel te doen of juist een veels te hoog voorstel.
  maandag 24 november 2014 @ 11:00:26 #273
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_146949237
Ze zullen je ook persoonlijke dingen vragen vermoed ik, dus sport je, heb je een bijbaan blablabla.

Bij mij vonden ze het positief dan ik aanvoerder van mijn volleybalteam was, waarmee ik wel liet zien mensen te kunnen sturen.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  maandag 24 november 2014 @ 11:01:27 #274
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_146949255
Ik heb nu of een stagiair bij me die het niet snapt, of ik heb iets heel verkeerd uitgelegd.

Hij wilde 1 bankafschrift aansluiten met de geconsolideerde balans. :'(
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_147362834
Na mijn hbo AC-opleiding al weer bijna een jaar als assistent in de samenstelpraktijk aan het werk op een klein/middelgroot kantoor. Mede gezien het aankomende beoordelingsgesprek ben ik toch maar eens aan het oriënteren om verder te gaan studeren. Ik kan alleen geen keuze maken ;(

- AA-opleiding met een duur van circa 3 jaar
- RB-opleiding met een duur van circa 2,5 jaar

Opmerkingen AA;
- Heeft denk ik een hogere waarde binnen een accountantsorganisatie
- A&A IIIA en IIIB zijn onderdeel van de opleiding. Echter ben ik weinig geïnteresseerd in de controlerichting binnen de accountancy
- Mocht je na de AA-opleiding nog voor RB willen gaan, dan ben je met 1,5 jaar al klaar i.p.v. 2,5 jaar

Opmerkingen RB:
- Moeilijker te zien als 'eindstation' wanneer niet specifiek werkzaam op de fiscale afdeling van een accountantsorganisatie
- Ik denk dat klanten meer aan deze kennis hebben. Er is steeds meer behoefte aan fiscaal advies en breed geschoolde adviseurs
pi_147373982
A&A heeft wat mij betreft zeker een meerwaarde voor het werken binnen de samenstelpraktijk. Samenstellen goed doen is ook meer dan letterlijk samenstellen vind ik. Zeker als je binnen de accountancy werkzaam wilt blijven heeft de AA titel goede waarde! En theorie is maar een jaartje toch?

Wat voor mogelijkheden zijn er binnen het kantoor waar je zit? En kun en wil je meer fiscale werkzaamheden doen?
pi_147398476
quote:
2s.gif Op zondag 7 december 2014 21:55 schreef Serinde het volgende:
A&A heeft wat mij betreft zeker een meerwaarde voor het werken binnen de samenstelpraktijk. Samenstellen goed doen is ook meer dan letterlijk samenstellen vind ik. Zeker als je binnen de accountancy werkzaam wilt blijven heeft de AA titel goede waarde! En theorie is maar een jaartje toch?

Wat voor mogelijkheden zijn er binnen het kantoor waar je zit? En kun en wil je meer fiscale werkzaamheden doen?
Zou je eens een voorbeeld van die meerwaarde kunnen noemen, welke je met één jaar theorie hebt opgedaan? Je zou het bijvoorbeeld kunnen hebben over meer risicogericht samenstellen. Echter dient het kantoorbeleid daar dan ook op aangepast te zijn en/of worden.

Het voordeel van een wat kleiner kantoor met een mindere strikte scheiding tussen afdelingen is dat je wat meer vrijheid + een breder pakket aan werkzaamheden hebt. Ik pak nu na het samenstellen regelmatig een aangifte IB en/of VPB mee. Vooral als er wat complexere zaken in zitten maakt het dit best leuk werk!

Jij bent zelf (bezig voor) AA?
pi_147433482
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 18:38 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Zou je eens een voorbeeld van die meerwaarde kunnen noemen, welke je met één jaar theorie hebt opgedaan? Je zou het bijvoorbeeld kunnen hebben over meer risicogericht samenstellen. Echter dient het kantoorbeleid daar dan ook op aangepast te zijn en/of worden.

Het voordeel van een wat kleiner kantoor met een mindere strikte scheiding tussen afdelingen is dat je wat meer vrijheid + een breder pakket aan werkzaamheden hebt. Ik pak nu na het samenstellen regelmatig een aangifte IB en/of VPB mee. Vooral als er wat complexere zaken in zitten maakt het dit best leuk werk!

Jij bent zelf (bezig voor) AA?
Precies wat je zegt: risicogericht(er) werken. Meer kennis van controle heeft mij meer inzicht in administraties gegeven. Maar binnen je kantoor moet er wel ruimte voor zijn, dat klopt. Ik vind dat je ook bij samenstellen goed na moet denken over volledigheid. Mensen die ik gesproken heb die dat jaar gedaan hebben, gaven aan dat in dat jaar de verdieping kwam die op het HBO nog wat miste.

Hoe staat je kantoor erin, hebben zij een voorkeur?

Ik heb bij een kantoor gewerkt waar we als assistent naast de jaarrekening ook de winstaangifte opstelden, dat vond ik altijd erg leuk! Ik ben niet voor AA verder gegaan maar heb ontslag genomen en ben bij een andere werkgever de controle ingegaan en studeer verder voor RA.
pi_147478168
Hallo allemaal!

De afgelopen dagen deze hele reeks doorgelezen, en daarnaast ook de reeks "werken bij de grote4". Ik ben momenteel aan het afstuderen van mijn HBO BE (verwacht eind januari klaar te zijn), en ben er tijdens mijn afstudeerstage achter gekomen dat ik graag verder wil in de accountancy.

Nu heb ik zelf een dilemma m.b.t. mijn vervolg: oftewel eerst voltijd mijn pre-master + master Accounting halen óf proberen een baan te bemachtigen als startende assistent accountant en deeltijd verder studeren.

Ik heb gelezen dat er veel mensen op verschillende manieren gestart zijn in de accountancy, dus wellicht dat jullie ervaringen mij wat verder kunnen helpen. Wat vinden jullie de meest verstandige beslissing? Het lijkt me zelf al erg leuk om te starten met werken omdat je dan al meteen ervaring op doet en echt bezig bent met het vak. Is het zwaar om het traject premaster, master + postmaster deeltijd te doorlopen en daarnaast te werken?

Ik hoor graag jullie ervaringen, hopelijk kom ik zo een stapje dichter bij mijn eigen beslissing. :)
pi_147478276
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:21 schreef MB92 het volgende:
Hallo allemaal!

De afgelopen dagen deze hele reeks doorgelezen, en daarnaast ook de reeks "werken bij de grote4". Ik ben momenteel aan het afstuderen van mijn HBO BE (verwacht eind januari klaar te zijn), en ben er tijdens mijn afstudeerstage achter gekomen dat ik graag verder wil in de accountancy.

Nu heb ik zelf een dilemma m.b.t. mijn vervolg: oftewel eerst voltijd mijn pre-master + master Accounting halen óf proberen een baan te bemachtigen als startende assistent accountant en deeltijd verder studeren.

Ik heb gelezen dat er veel mensen op verschillende manieren gestart zijn in de accountancy, dus wellicht dat jullie ervaringen mij wat verder kunnen helpen. Wat vinden jullie de meest verstandige beslissing? Het lijkt me zelf al erg leuk om te starten met werken omdat je dan al meteen ervaring op doet en echt bezig bent met het vak. Is het zwaar om het traject premaster, master + postmaster deeltijd te doorlopen en daarnaast te werken?

Ik hoor graag jullie ervaringen, hopelijk kom ik zo een stapje dichter bij mijn eigen beslissing. :)
Hier bij ons op kantoor hebben we een tijdje een meeloopstagiair gehad, die na zijn master een baan zocht.
Geconcludeerd werd dat zijn praktische kennis een stuk lager was dan de kennis die hij vanuit zijn opleiding had, en dat hij eigenlijk "te duur" was om goed op te leiden.
(Dan zou je kwesties krijgen dat iemand die nog met zijn master bezig is, hem moet begeleiden en reviewen).
Hij is dus ook niet aangenomen. :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_147478690
quote:
2s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:25 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Hier bij ons op kantoor hebben we een tijdje een meeloopstagiair gehad, die na zijn master een baan zocht.
Geconcludeerd werd dat zijn praktische kennis een stuk lager was dan de kennis die hij vanuit zijn opleiding had, en dat hij eigenlijk "te duur" was om goed op te leiden.
(Dan zou je kwesties krijgen dat iemand die nog met zijn master bezig is, hem moet begeleiden en reviewen).
Hij is dus ook niet aangenomen. :P
Ja zelf zit ik daar dus ook een beetje mee. Ik ben momenteel 23 en heb het idee dat ik door mijn opleiding nu toch wel al op een niveau zit dat ik qua kennis goed zou kunnen starten als beginnende assistent accountant. Alhoewel ik door mijn opleiding BE (ipv AC) natuurlijk wel vakken zoals controleleer mis, maar ik neem aan dat ik dat redelijk snel oppik als ik in een team zou starten.

Toch zie ik ook dat er bij vacatures vaak WO gevraagd wordt, dus dan lijkt het toch weer alsof accountantskantoren liever hebben dat ik eerst mijn master zelf voltijd zou doen.

Moeilijke kwestie!
pi_147496256
Ik zou maar voor de baan gaan en deeltijd gaan doen. Bij accountancy speelt nog steeds productiviteit een belangrijke rol. Hoe sneller je praktijkervaring opdoet des te sneller ben je waardevol voor een kantoor.
pi_147707645
Iemand nog landelijk FA gedaan, afgelopen week?
pi_148195968
Kan iemand mij vertellen hoe die de mondelinge tentamens en de werkcolleges van de masteropleidng A&C aan de Nyenrode ervaart?
pi_148197276
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 18:19 schreef lll176 het volgende:
Kan iemand mij vertellen hoe die de mondelinge tentamens en de werkcolleges van de masteropleidng A&C aan de Nyenrode ervaart?
Wat wil je weten? Ik heb 3 jaar geleden dit allemaal afgerond, viel me mee. College's waren prima omdat praktijk en theorie wel echt samenkomen.
pi_148216095
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 19:00 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Wat wil je weten? Ik heb 3 jaar geleden dit allemaal afgerond, viel me mee. College's waren prima omdat praktijk en theorie wel echt samenkomen.
Heb je de werkcolleges niet als moeizaam ervaren? Dit te meer, omdat je meerdere dagen in de week aan het werken bent.

Kon het met de mondelinge tentamens alle kanten opgaan of werd er keer op keer min of meer hetzelfde aan de studenten gevraagd?
pi_148217588
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 14:43 schreef lll176 het volgende:
Heb je de werkcolleges niet als moeizaam ervaren? Dit te meer, omdat je meerdere dagen in de week aan het werken bent.
Het werd pas echt lastig in de postmaster. Enerzijds omdat je dan richting manager gaat op je werk en daarnaast de casussen en de verwachtingen van je voorbereidingen hoger liggen. Master viel me alleszins mee
quote:
Kon het met de mondelinge tentamens alle kanten opgaan of werd er keer op keer min of meer hetzelfde aan de studenten gevraagd?
Kon alle kanten op gaan. Maar net wie je tegenover je had zitten. Zat je bij EV met een pensioenspecialist dan kon je daar wel vragen over verwachten. Over het algeem lagen de slagingspercentages per examinator wel redelijk gelijk. Mondelingen zijn meer een trucje vaak. Als je sociaal sterk in je schoenen staat haal je die vrij gemakkelijk.
pi_148357380
Heeft iemand hier de uitwerkingen van de volgende OAT's?
juni 2011 (woodhouse)
januari 2012 (pet bobby)
januari 2013 (IPEM)
juni 2013 (Audit franchise)
juni 2014 (goed schoon)

bvd!
pi_148538896
Iemand enig idee in welke boeken van Brenda Westra de simpele controleprocessen (controle post debiteuren, controle post liquide middelen) worden beschreven?

Ikzelf dacht ik compendium van de accountantscontrole- deze boeken verschenen echter in 2001 dus lijkt me niet meer helemaal te kloppen.

Ze heeft wel recentere boeken: compendium accountancy, geen idee of dit echter controleposten etc beschrijft
pi_148549515
Dankje!!!
  zaterdag 10 januari 2015 @ 21:59:29 #292
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_148551879
quote:
15250 pagina's
En ik maar denken dat mijn wetboeken dik waren....
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_148572899
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 21:59 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]

En ik maar denken dat mijn wetboeken dik waren....
Haha, zal wel een foutje zijn van bol.com; volgens deze site is hij 250 pagina's: link
pi_149074815
Ik zou graag wat advies van jullie ontvangen wat betreft werving / selectiebureaus (of headhunters als je ze zo wil noemen)..

Zojuist ben ik benaderd via LinkedIn door een wervingsbureau met de vraag of ze mij konden helpen. Ik zoek nog een starters functie om volgend jaar te combineren met de BSc in Accountancy, eerste jaars, dus ook mijn eerste baan (in de Accountancy).

Nu vroeg ik me af of ik hier gebruik van moet gaan maken?
Voordelen:
- Zij helpen je mee zoeken
- Connecties, makkelijker in contact komen met bepaalde kantoren

Nadelen:
- Initiatief? Mijn inzien kan een kantoor ook denken; die persoon kan zelf geen baan vinden of toont zelf te weinig initiatief. Of zoekt een wervingskantoor alleen mee en laat mij ook direct solliciteren op de functies? (Lijkt me niet gezien zij een fee willen ontvangen of iets dergelijks)
- Beperkte keuze, alhoewel ik zelf ook verder zal kijken dus dit niet echt als groot nadeel bestempeld kan worden

Ik hoop dat er hier wat mensen ervaring hebben met zulke selectiebureaus en of het aan te raden is om hier op in te gaan of het af te slaan.. Het is wel een selectiebureau specifiek gericht op de Accountancy.
Bovendien wil ik 1 van mijn 3 lopende sollicitaties sowieso afwachten gezien die organisatie mijn voorkeur geniet.

Alvast bedankt!
pi_149080584
Is een van jullie al in het bezit van het correctiemodel van het tentamen Externe Verslaggeving 3 - januari 2015 (Post HBO AA)?

Zoals verwacht is de Fontys weer eens niet zo snel met zaken publiceren.
pi_149146033
Wij zijn nog op zoek naar een gevorderd assistent-accountant in de controlepraktijk met twee tot drie jaar ervaring. Omgeving Amsterdam, auditafdeling is ongeveer 30 man groot - met name het grotere MKB als clientèle (¤ 15 - 150 miljoen omzet). Stuur me een DM bij interesse.

Mocht dit niet binnen de policy vallen, dan excuus
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_149147057
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 18:54 schreef nostra het volgende:
Wij zijn nog op zoek naar een gevorderd assistent-accountant in de controlepraktijk met twee tot drie jaar ervaring. Omgeving Amsterdam, auditafdeling is ongeveer 30 man groot - met name het grotere MKB als clientèle (¤ 15 - 150 miljoen omzet). Stuur me een DM bij interesse.

Mocht dit niet binnen de policy vallen, dan excuus
Wat zijn de arbeidsvoorwaarden?
  woensdag 28 januari 2015 @ 19:26:02 #298
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_149147258
quote:
10s.gif Op woensdag 28 januari 2015 19:20 schreef xminator het volgende:

[..]

Wat zijn de arbeidsvoorwaarden?
:D

- Lease-auto?
- Tijd voor tijd?
- Studie-regeling?
- Mobiel?

:T
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_149574764
Stagiaire net:
Overlopende activa, is dat net zo iets als Materiële vaste activa?

:'(
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_149580810
quote:
2s.gif Op woensdag 11 februari 2015 16:41 schreef KaBuf het volgende:
Stagiaire net:
Overlopende activa, is dat net zo iets als Materiële vaste activa?

:'(
"In een journaalpost betekent credit toch crediteuren?"

:+
pi_149580830
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 20:11 schreef GuitarJJ het volgende:
"In een journaalpost betekent credit toch crediteuren?"
:D :'(
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')