Korte omschrijving depressie:quote:Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.
Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien
Korte uitleg van angststoornissen:quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En... kamehameha...we dan
Wat is er onvolledig aan onze reacties?quote:Op maandag 4 november 2013 14:29 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Of jullie denken te simpel en begrijpen niet dat alles niet zo rechtlijnig is als jullie het graag willen voordoen (vandaar dat de ander met 'maar' moet reageren, omdat jullie reactie een onvolledig beeld van de situatie geeft).
In die 1 na laatste pagina is het voor mij vrij duidelijk dat Gray comp-lex wat wil pakken onnodig. Alsof hij niet wil luisteren. Omdat er 'maar' in comp-lex zijn post staat. Maar het is niet voor te stellen dat jullie opmerkingen ervoor zorgen dat hij wel met 'maar' moet reageren omdat jullie onvolledig zijn en jullie uitgangssituatie niet realistisch is. Is gewoon irritant aangezien ik heel duidelijk was, comp-lex geeft aan dat wat ik compact zei naar zijn idee perfect klopte en even daarna gaat het weer verder. Het is wel een bepaalde blindheid die jullie hebben (gekregen misschien) voor de situatie. Misschien doordat er veel herhaling in de verhalen zitten maar toch. Mijn kritiek was niet onterecht, wordt direct erna nog weer bevestigd, maar het is niet in te zien blijkbaar door sommigen (jou bedoel ik daar niet direct mee trouwens, mijn reactie was gericht op Gray). Kan het ook niet duidelijker zeggen zonder er een lang verhaal van te maken met veel voorbeelden.quote:Op maandag 4 november 2013 14:36 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Wat is er onvolledig aan onze reacties?
En hoezo zijn onze reacties te simpel?
Gray reageert momenteel vooral uit een andere hoek. Ipv er tegen in (zoals ik doe), praat hij mee, maar overdrijft hij de boel wat. Misschien om te kijken of dat wel effect heeft en bij complex een lichtje gaat brandenquote:Op maandag 4 november 2013 14:40 schreef Hiergaanwedan het volgende:
In die 1 na laatste pagina is het voor mij vrij duidelijk dat Gray comp-lex wat wil pakken onnodig. Alsof hij niet wil luisteren. Omdat er 'maar' in comp-lex zijn post staat.
Dat is zeker wel voor te stellen. Echter in dit geval zie ik dat niet zo. Niet bij mij en niet bij de anderen. Aangezien het verleden van Complex uitgebreid aan bod is gekomen in dit topic. Dus iedereen weet wat er speelt.quote:Maar het is niet voor te stellen dat jullie opmerkingen ervoor zorgen dat hij wel met 'maar' moet reageren omdat jullie onvolledig zijn en jullie uitgangssituatie niet realistisch is.
Ik neem aan dat je doelt op de posts over jouw vermoedens dat we incompleet zijn en dat daardoor complex vindt dat hij telkens z'n verleden erbij moet vermelden. Zoals eerder gezegd is het jammer als het zo ervaren wordt. Zie ook bovenstaande, dat verleden kennen we en wordt ook meegenomen in adviezen.quote:Is gewoon irritant aangezien ik heel duidelijk was, comp-lex geeft aan dat wat ik compact zei naar zijn idee perfect klopte en even daarna gaat het weer verder.
Kan het niet zo zijn dat complex een bepaalde blindheid heeft? Dat hij (en jij? ) niet ziet hoe wij het bedoelen?quote:Het is wel een bepaalde blindheid die jullie hebben (gekregen misschien) voor de situatie.
Mag best. Als je dat gepast vindt.quote:Op maandag 4 november 2013 14:33 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Jullie wijzen op ongepast gedrag mag niet tenzij ik zelf oplossingen geef voor zijn problemen?
Hij wil ook niet luisteren. We stelden eerder dat hij op alles ja-maar't, en alles afwijst en in de wind slaat. Kan het niet duidelijker maken dan zo'n duidelijk voorbeeld.quote:Op maandag 4 november 2013 14:40 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
In die 1 na laatste pagina is het voor mij vrij duidelijk dat Gray comp-lex wat wil pakken onnodig. Alsof hij niet wil luisteren. Omdat er 'maar' in comp-lex zijn post staat. Maar het is niet voor te stellen dat jullie opmerkingen ervoor zorgen dat hij wel met 'maar' moet reageren omdat jullie onvolledig zijn en jullie uitgangssituatie niet realistisch is. Is gewoon irritant aangezien ik heel duidelijk was, comp-lex geeft aan dat wat ik compact zei naar zijn idee perfect klopte en even daarna gaat het weer verder. Het is wel een bepaalde blindheid die jullie hebben (gekregen misschien) voor de situatie. Misschien doordat er veel herhaling in de verhalen zitten maar toch. Mijn kritiek was niet onterecht, wordt direct erna nog weer bevestigd, maar het is niet in te zien blijkbaar door sommigen (jou bedoel ik daar niet direct mee trouwens, mijn reactie was gericht op Gray). Kan het ook niet duidelijker zeggen zonder er een lang verhaal van te maken met veel voorbeelden.
Welkomquote:Op maandag 4 november 2013 15:14 schreef Tokapi het volgende:
Hallo, ik ben vrij nieuw op FOK en ik zag dit topic, nog niks inhoudelijks te melden maar het lijkt me fijn om dit topic te volgen
Je hebt gelijk: jij wijst per definitie niets af en hebt nog nooit iets afgewezen.quote:Op maandag 4 november 2013 15:17 schreef Comp_Lex het volgende:
Mensen, ik ben toch geen hondje? Ik wijs per definitie niets af. Ik heb nog nooit iets afgewezen, maar ik moet op mijn eigen tempo de dingen doen. Ik heb iets van Cue_ geprobeerd de afgelopen zomer. Ja dat was het enige, omdat ik nu niet in de positie sta om andere dingen te gaan doen.
Hoi, welkom!quote:Op maandag 4 november 2013 15:14 schreef Tokapi het volgende:
Hallo, ik ben vrij nieuw op FOK en ik zag dit topic, nog niks inhoudelijks te melden maar het lijkt me fijn om dit topic te volgen
Waarom deze ommekeer?quote:Op maandag 4 november 2013 15:20 schreef Gray het volgende:
[..]
Je hebt gelijk: jij wijst per definitie niets af en hebt nog nooit iets afgewezen.
[..]
Hoi, welkom!
Wees welkom...enne niet gaan zingen he?quote:Op maandag 4 november 2013 15:14 schreef Tokapi het volgende:
Ik kan niks beloven maar ik zal er rekening mee houdenquote:Op maandag 4 november 2013 15:30 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Wees welkom...enne niet gaan zingen he?![]()
Ik ben paranoïde. Het is allemaal angst en wantrouw van mijn kant. Dat is de verklaring achter alles.quote:Op maandag 4 november 2013 15:33 schreef Royco1 het volgende:
Het maakt mij nog niet eens uit of Comp-lex wel of niet iets met de adviezen doet.
Dat moet hij helemaal zelf weten.
Maar het bericht van gister op de manier waarop wij zogenaamd S_E wel steunen en hem nooit valt gewoon een beetje verkeerd bij mij, en is voor mij gewoon weer een voorbeeld van het in de slachtofferrol kruipen wat hij elke keer doet, ook in topics van andere waar hij in reageert.
In alles wat ik zeg heb ik het beste voor met hem, wat is voor mij het nut, levert het mij op om Comp-lex onder uit te willen halen?
En als dus nu blijkt dat hij in de afgelopen maanden ook mensen verloren is, en zelfmoord heeft meegemaakt dan vind ik dat met terugwerkende kracht alsnog heel erg voor hem en wens ik hem er heel veel sterkte mee.
Maar Lex vulde zelf al in hoe wij zouden reageren en besloot niks te vertellen, net als dat hij zelf al heeft ingevuld dat hij "gepest" gaat worden als hij op zichzelf gaat wonen.
Hij eist respect, maar veroordeelt zelf al bij voorbaat iedereen door in te vullen hoe ze denken/reageren.
En ook niks lijkt hem op andere gedachte te kunnen brengen als hij zich eenmaal iets in zijn hoofd heeft gehaald.
Waardoor je eigenlijk dus continue het gevoel hebt tegen een muur te praten.
Hoort dat bij de stoornis die je hebt?quote:Op maandag 4 november 2013 15:42 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik ben paranoïde. Het is allemaal angst en wantrouw van mijn kant. Dat is de verklaring achter alles.
Ja, dat hoort bij cluster A. Ik moet zelf ook me onder andere volledig afzonderen van de buitenwereld om compleet tot rust te komen.quote:Op maandag 4 november 2013 16:21 schreef Gewas het volgende:
[..]
Hoort dat bij de stoornis die je hebt?
Paranoide zijn is 1 van de kutste dingen die er zijn. Bij mij helpt dan alleen medicatie nemen en de rust opzoeken.
Volgens mij verwar je Togepi met Jigglypuffquote:Op maandag 4 november 2013 15:30 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Wees welkom...enne niet gaan zingen he?![]()
Hoiquote:Op maandag 4 november 2013 15:14 schreef Tokapi het volgende:
TOGEPRRRRIIIIIIIIIIIIIIquote:Op maandag 4 november 2013 15:31 schreef Tokapi het volgende:
[..]
Ik kan niks beloven maar ik zal er rekening mee houden
Met de verklaring van alles in hand, is er niets meer waar je zorgen om hoeft te maken.quote:Op maandag 4 november 2013 15:42 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik ben paranoïde. Het is allemaal angst en wantrouw van mijn kant. Dat is de verklaring achter alles.
Sorry, dat volg ik niet.quote:Op maandag 4 november 2013 17:50 schreef Gray het volgende:
[..]
Met de verklaring van alles in hand, is er niets meer waar je zorgen om hoeft te maken.
Owja damn haha!quote:Op maandag 4 november 2013 16:47 schreef kuolema het volgende:
[..]
Volgens mij verwar je Togepi met Jigglypuff
Als het een spelletje was, dan had ik geen problemen. Het heeft meer te maken met overtuigingen, gedachten en gevoelens.quote:Op maandag 4 november 2013 18:28 schreef Elvi het volgende:
Je weet dat je paranoide bent. Dat dat je probleem is. En als je dat weet, dan weet je dat je brein een spelletje met je speelt. Dus is er eigenlijk niks aan de hand
Ok cluster A, luister eens even naar Cluster B.quote:Op maandag 4 november 2013 18:36 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Als het een spelletje was, dan had ik geen problemen. Het heeft meer te maken met overtuigingen, gedachten en gevoelens.
Ik was wel verrast door mijn diagnose. Andere mensen hoeven geen rekening met me te houden, maar ik kan wel anders reageren (anders dan hoe andere mensen reageren op dezelfde gebeurtenis). Het is eigenlijk minder reactief, maar meer gedragingen, overtuigingen en gevoelens.quote:Op maandag 4 november 2013 19:02 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ok cluster A, luister eens even naar Cluster B.
Voorbeeldje: Als mensen niet meteen op mijn appjes reageren of afspraken afzeggen dan raak ik in paniek. Ik denk dat ze me verlaten me nooit meer willen zien, ze haten me... Overdreven emotionele reactie dus. Vroeger vond ik dat heel logisch.
Maar nu weet ik dat dat komt door mijn Cluster B problematiek.
Als iemand nu afzegt of niet reageert heb ik nog steeds dezelfde reactie. Maar ik weet dat dat door Cluster B komt. Dus dat het niet echt hoeft te zijn. Ik splits mn ' stemmetjes'. Dus het stemmetje dat zegt dat iemand niet bevriend wil zijn is het 'zieke' stemmetje. En het stemmetje wat zegt 'ze zegt af omdat ze het te druk heeft' is mijn normale stemmetje. Ik kan nog altijd kiezen, of porberen te kiezen, naar welk stemmetje ik luister.
Wat jij doet is je verschuilen "maar mijn reactie komt door cluster A! Dus ik heb gelijk en ik kan er niks aan doen! Want cluster A!" Maar je legt het probleem buiten jezelf: het is cluster A en daar heeft iedereen maar rekening mee te houden.
Wat ik doe is ook begrijpen dat het van cluster B komt, maar dat het nog steeds mijn probleem is. En dat ik wel wat aan kan doen. IK kan er wat aan doen. Want het is mijn probleem. Het zit in MIJN hoofd. En anderen hoeven zich daar niet op aan te passen. Ik zou het wel willen hoor! Maar het is niet realistisch. Dan maak ik het hun probleem. En het is die van mij.
Jij past je aan aan wat het lijstje van cluster A zegt. Maar jij bent geen cluster A. Jij bent Comp_Lex met cluster A problematiek. Jij bent niet je diagnose.
Ik word raar behandeld. Dat vind ik een vrijbrief om anderen af te gaan zeiken. Als ik voor mijn gevoel niet raar behandeld werd en ikzelf niet aangevallen voelde, dan had ik nooit zo gereageerd.quote:Op maandag 4 november 2013 19:10 schreef Murmeli het volgende:
Ik vind het niet zo leuk dat complex het idee heeft dat we niet met hem meeleven. Volgens mij is hij, samen met se, degene die het meeste steun vraagt en krijgt.
En lees mijn post van vanmorgen ff, dan weet je precies hoe al het geschop bedoeld wordt.
Ik snap overigens ook precies hoe het zit met je verhaal blijven herhalen omdat je je niet gehoord voelt. Heb dat zelf ook jaaaaarenlang gedaan. En ik zou je echt gunnen dat de buitenwereld je probleem kan oplossen, maar dat kunnen ze/we niet. Zie ook mijn post van vanmorgen.
En om eerlijk te zijn: als je me zo blijft aanvallen (en de anderen hier ook) ben ik klaar met je. Prima dat je paranoïde bent en heel angstig, ik vind dat oprecht klote voor je, maar het is geen vrijbrief om anderen te gaan afzeiken.
Dank je. Er zijn geen garanties, maar ik doe mijn bestquote:Op maandag 4 november 2013 19:31 schreef Murmeli het volgende:
Ik denk dat we het niet eens gaan worden. Alles is gezegd. Ik hoop dat je ooit anders in het leven komt te staan en gelukkiger wordt, vrienden hebt, en je niet raar behandeld voelt.
Nee toch? Je bent een hartstikke leuke meid!quote:Op maandag 4 november 2013 21:04 schreef Mishu het volgende:
Dag 2 van mijn poging om uit een dal te klimmen. Ook de tweede dag dat ik weer begonnen ben met anti-depressiva. Ik hoop dat het snel aanslaat want ik voel me ronduit, kut, belabberd, onzeker all over again. Ik had nooit moeten stoppen. Zeker niet nu ik net een nieuwe baan heb.
Ik zit momenteel in overleefstand en het enige wat me overeind houd is dat ik me trots voel dat ik doorzet.
Ik heb me lang niet zo klote gevoeld en ik moet huilen maar ik kan het niet. Er zit een soort grauwe rare emo sluier over me heen...
Zonder medicijnen blijk ik weer heel impulsief te zijn. En dat is voor mij heel confronterend. Ik heb mezelf momenteel niet in de hand, zo voelt het. Werken gaat echter vooralsnog goed.quote:Op maandag 4 november 2013 21:12 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Nee toch? Je bent een hartstikke leuke meid!
Als je daar weinig controle over hebt kan dat inderdaad vrij kut voelen. En machteloos. Maar je moet je blijven verzetten. Rust, regelmaat en reinheid, dat helpt mij heel erg.quote:Op maandag 4 november 2013 18:36 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Als het een spelletje was, dan had ik geen problemen. Het heeft meer te maken met overtuigingen, gedachten en gevoelens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |