abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132752046
Milton Mayer en de tijdmachine

Johan van der Knijff
quote:
Milton Mayer was een Amerikaans-joodse journalist die na de Tweede Wereldoorlog meer wilde weten over de motieven van “gewone” Duitsers die zich voor de oorlog achter het Naziregime hadden geschaard. Hiervoor reisde hij begin jaren vijftig naar een Duits provinciestadje, waar hij een jaar lang gesprekken voerde met tien (voormalige) Nazi’s. Deze gesprekken vormden de basis van zijn boek They Thought They Were Free: The Germans, 1933-45 (de volledige tekst is hier te downloaden).

In dit stuk laat ik Mayer’s “Nazi-vrienden” (zoals hij ze zelf noemt) voor wat ze zijn, en beperk ik me tot een gesprek dat hij had met één van zijn collega’s aan de universiteit van Frankfurt, waar hij tijdens zijn verblijf in Duitsland als gastdocent werkte.

Kleine stapjes

Mayer’s collega, een taalkundige, beschrijft zijn reactie op Hitlers dictatorschap, en de periode die daaraan voorafging (integraal hier te lezen, aanrader!). Hij vertelt hoe hij bleef wachten op een dramatische gebeurtenis die zo’n schok teweeg zou brengen, dat mensen massaal in opstand zouden komen. Het probleem was alleen dat die ene, grote schok nooit kwam.

Als de Naziboycot van Joodse bedrijven in 1933 direct gevolgd zou zijn door de grootschalige vergassing van Joden, had dit waarschijnlijk tot omvangrijke protesten geleid. In werkelijkheid werden beide gebeurtenissen gescheiden door een proces dat uit honderden kleine stapjes bestond. Elke afzonderlijke stap was hierbij steeds iets erger dan de vorige, maar niet genoeg om een grote schok te veroorzaken. Het resultaat: er gebeurde niets, totdat het te laat was.
Weersta het begin

Een steeds weer terugkerend thema in het boek is hoe het accepteren van (verhoudingsgewijs!) “lichte” uitingen van de Nazi-ideologie de weg bereidde naar de latere excessen. Zo schiep de stilzwijgende acceptatie van sociaal antisemitisme vóór het Hitler tijdperk de omstandigheden waarin de Joden later gestigmatiseerd en daarna vervolgd konden worden, zonder dat dit op noemenswaardig verzet stuitte.

Mayer haalt hierbij het Latijnse gezegde “Principiis obsta” (“weersta het begin”) aan, volgensdit essay een vast thema in Mayers overige werk. Mayer was ervan overtuigd dat mensen de morele verplichting hebben om een inschatting te maken van het meest waarschijnlijke effect van hun daden, waarbij een ongewenst resultaat in de toekomst voorkomen kan worden door het kwaad in een vroeg stadium in de kiem te smoren.

Tijdmachine

Zelf las ik Mayer’s boek voor het eerst in 2006, en een tijdje terug heb ik het weer eens herlezen. Hierbij kwam ik op het volgende gedachte-experiment. Stel, ik heb een tijdmachine, en ik reis daarmee terug naar het Nederland van, zeg, begin 2003. Daar krijg ik een groep van duizend mensen zo gek om met mij mee te reizen naar 2013. Laten we er vanuit gaan dat deze groep grofweg een dwarsdoorsnede vormt van de Nederlandse bevolking op dat moment.

Hier aangekomen, laat ik ze zien hoe in het parlement in alle ernst een debat wordt gevoerd over “het Marokkanenprobleem“; hoe de fractievoorzitter van de populairste politieke partij openlijk pleit voor “de aanpak van de grootste ziekte die ons land de afgelopen eeuw heeft gekend, de islam“; hoe volksvertegenwoordigers van dezelfde partij getooid met NSB symbolen in de Tweede Kamer verschijnen; hoe, … nou, eigenlijk alles wat hier ook al staat.

Boevenbende

Hoe zouden die duizend tijdreizigers hierop reageren? Bedenk hierbij dat mijn tijdreizigers, in tegenstelling tot U en ik, niet het bijna tien jaar lange proces hebben doorlopen waarin racisme en vreemdelingenhaat steeds salonfähiger zijn geworden. Zij zijn niet via kranten, televisie en internet, stapje voor stapje, gewend geraakt aan de steeds luidere boodschap dat al onze problemen de schuld zijn van de Islam, van de Marokkanen, van de Oost-Europeanen.

Ze zijn ook niet blootgesteld aan een generatie politici die, uit angst om nog meer kiezers aan Wilders te verliezen, volop zijn meegegaan in de door diens partij gecreëerde frames, en aan een premier die een haatzaaiende, racistische boevenbende als de PVV glunderend een stoere club noemt.

Giftige draaikolk

Mijn inschatting is dat een groot deel van mijn tijdreizigers (en misschien wel een meerderheid) zich helemaal het apelazarus zou schrikken, en hevig geschokt zou zijn over de manier waarop politici, media en bevolking zich massaal hebben laten meevoeren in een giftige draaikolk van haat, angst en kwaadaardige domheid. Een proces dat, goedbeschouwd, nogal wat overeenkomsten vertoont met het relaas van Milton Mayers Duitse collega.

Na die vorige zin zal een aantal lezers misschien de onbedwingbare aandrang hebben om mij keihard “Godwin!” toe te roepen. Zal ik dan maar meteen iets over zeggen, zijn we daar gelijk vanaf. Natuurlijk suggereer ik hier geen directe analogie tussen het huidige Nederland en Nazi-Duitsland.

Hedendaagse islamofobie

Maar het onderliggende proces is wel degelijk hetzelfde als wat Mayer beschrijft: mensen die veranderingen die ze ineens niet zouden accepteren, uitgesmeerd over langere tijd, via kleine stapjes, volkomen normaal gaan vinden. Dat bijvoorbeeld hedendaagse islamofobie nogal wat overeenkomsten vertoont met het vooroorlogs antisemitisme, staat daar op zich los van.

Voor politici, journalisten en opiniemakers zou het wel een reden kunnen zijn om eens na te denken over wat zij aan zullen treffen wanneer ze in mijn fictieve tijdmachine naar 2023 afreizen, en over hun eigen bijdrage aan het resultaat. Of anders op zijn minst dat boek van Mayer eens te lezen.
http://www.frontaalnaakt.(...)-de-tijdmachine.html

Goed verhaal met zeker een kern van waarheid erin. Het verschil tussen 2003 en 2013 is enorm aangaande dit onderwerp. Omdat het zo geleidelijk is gegaan, vinden we het allemaal niet zo boeiend, maar in principe is het vrij schokkend hoe in de samenleving, de politiek en bepaalde media (vooral Geenstijl/Telegraaf) over sommige bevolkingsgroepen wordt gepraat. Dem meerderheid uit 2003 zo echt geschokt zijn.

Wat vinden jullie?
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_132752391
Tsja, goed verhaal. Maar ik acht de kans niet heel groot dat veel Nederlanders het met hem eens zijn. Als er al reacties volgen, dan zijn die vooral ontkennend van aard. Misschien dat men zelfs boos wordt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 31 oktober 2013 @ 10:31:14 #3
339795 ElPollo
Gaarne verwijderen.
pi_132752404
Ik denk dat het tijdreizen Uberhaupt niet nodig is.
Als je gewoon al even een stapje terug doet, en van buitenaf eens gaat kijken wat er allemaal gebeurt, niet alleen in Nederland, maar wereldwijd en niet beperkend tot 10 jaar maar tot 1000 jaar., dat er dan al een hoop mensen een flink WTF moment hebben.
Gaarne verwijderen.
pi_132756058
Interessant artikel, maar onderstaande quote is dan weer net iets té makkelijk geschreven.
quote:
Na die vorige zin zal een aantal lezers misschien de onbedwingbare aandrang hebben om mij keihard “Godwin!” toe te roepen. Zal ik dan maar meteen iets over zeggen, zijn we daar gelijk vanaf. Natuurlijk suggereer ik hier geen directe analogie tussen het huidige Nederland en Nazi-Duitsland.
Beginnen over de stille ontwikkeling van Hitlers dictatorschap om vervolgens over te springen naar de ontwikkeling naar de Nederlandse politiek van de afgelopen 10 jaar.
De link tussen die twee wordt al automatisch gemaakt vanwege de manier waarop het artikel is opgezet.
Zeggen dat je geen verbinding wil maken tussen het "marokkanenprobleem" en Nazi Duitsland is daarom ongeloofwaardig.

Het is anno nu net als in de jaren '60 / '70 maar dan net de andere kant op. Tig heilige huisjes en taboes zijn de afgelopen 10 jaar doorbroken of tegen de vlakte gegaan.
Net als toen heb je zedenprekers die deze veranderingen niet goed kunnen verwerken.
Het zwaait tzt weer de andere kant op, zoals alles door de tijd heen verandert.
pi_132761299
ik zie dit ook

het begon in 1985 met het invoeren van de rookwet.

toen koste een pakje sigaretten 1 gulden

vervolgens begon een ontmoedigings en prijsverhogingsbeleid

1990 rookverbod in overheidsgebouwen
1995 rookverbod in vliegtuigen
2006 rookverbod op de werkvloer
2007 rookverbod in de trein
2008 rookverbod in de horeca
2012 leeftijd op sigaretten te kopen naar 18

2017 alle resterende rokers worden opgesloten in concentratiekampen waar ze 1 sigaret per dag mogen roken

2019 rokers die nog steeds niet gestopt zijn worden doodgeschoten de rest word vrijgelaten
2020 nederland is rookvrij
  donderdag 31 oktober 2013 @ 15:44:13 #6
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_132761769
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 15:31 schreef arjan1112 het volgende:
ik zie dit ook

2017 alle resterende rokers worden opgesloten in concentratiekampen waar ze 1 sigaret per dag mogen roken

2019 rokers die nog steeds niet gestopt zijn worden doodgeschoten de rest word vrijgelaten
Klinkt als een gezonde toekomst :Y).
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_132762247
quote:
ik zie dit ook

Droomscenario.
pi_132764613
Waar er voorheen gewoon werd weggekeken op moment dat je aangaf dat er bepaalde bevolkingsgroepen wel heel erg uitsprongen bij de criminaliteitsstatistieken word dat nu niet meer gedaan. Maar men blijft het alleen maar benoemen en gebruikt het niet om gerichte aanpak te formuleren. Of in ieder geval niet een die gewenste resultaten laat zien.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_132764717
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 16:56 schreef Harlon het volgende:
Waar er voorheen gewoon werd weggekeken op moment dat je aangaf dat er bepaalde bevolkingsgroepen wel heel erg uitsprongen bij de criminaliteitsstatistieken word dat nu niet meer gedaan. Maar men blijft het alleen maar benoemen en gebruikt het niet om gerichte aanpak te formuleren. Of in ieder geval niet een die gewenste resultaten laat zien.
Allemaal leuk en aardig, maar in dat kader snap ik nog steeds welk doel die hetze jegens de islam dient.
pi_132764772
quote:
14s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 15:58 schreef Reya het volgende:

[..]

Droomscenario.
Tuurlijk, tot het alcohol wordt, en daarna suiker, vet, water, lucht.....
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_132764783
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 16:59 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Allemaal leuk en aardig, maar in dat kader snap ik nog steeds welk doel die hetze jegens de islam dient.
Waarom een religie er met de haren bijgesleept moet worden is mij ook een raadsel. 't is een vooruitgang dat men niet direct in een krimp schiet zodra je zegt dat mocro's veel te veel in aanraking komen met de politie, maar dat heeft geen fuck te maken met de islam. Ik weet dat sommige politici het nodig vinden om daar op te hameren, maar goed, mongolen zal je altijd houden.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_132764816
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 17:01 schreef Harlon het volgende:

[..]

Waarom een religie er met de haren bijgesleept moet worden is mij ook een raadsel. 't is een vooruitgang dat men niet direct in een krimp schiet zodra je zegt dat mocro's veel te veel in aanraking komen met de politie, maar dat heeft geen fuck te maken met de islam. Ik weet dat sommige politici het nodig vinden om daar op te hameren, maar goed, mongolen zal je altijd houden.
Ja, zo zie ik het ook.
pi_132767124
Daar zijn zoveel redenen voor te vinden. De voornaamste lijkt me het verkrijgen van aandacht -> stemmen. Het aanwijzen van een vijand, schuldig voor de problemen, werkt altijd uiterst goed in dit soort campagnes. Dit geldt niet alleen voor Marokkanen of de Islam, maar ook voor bijvoorbeeld werklozen en de culturele sector (linkse hobbyisten). Anderen zwart maken werkt, vooroordelen bevestigen is succesvol...
pi_132769510
quote:
ik zie dit ook

Ik zeg doen. Scheelt weer vervuiling op Fok!. :P

OT: Gewoon geen aandacht aan besteden. De overgrote meerderheid denkt of fatsoenlijk na, of trapt in de valkuil van "geen gezeik iedereen rijk" maar bedoelt het ook goed. Hou je nog een groepje imbecielen op de flanken over, geef die gewoon geen aandacht.
pi_132775118
Ik word een beetje bang van je post TS.

Heeft een van jullie 'the boy in the striped pyjamas' gelezen? Nou, er was een hoofdstuk waarin een Joodse persoon als huis-slaaf werd gehouden om het te noemen voor wat het is. Bruno, de hoofdpersonage, had zichzelf bezeerd. De slaaf keek naar het wondje en deed er een pleister op.

Uiteindelijk (in de film geloof ik) is deze slaaf doodgemaakt door een jonge nazi-soldaat omdat hij wat water liet vallen op de tafel. De slaaf was oud, rond de 60 en kreeg niet goed te eten. De jonge nazi-soldaat had hem vervolgens flink geslagen en uiteindelijk is de slaaf doodgegaan.

De slaaf was vroeger in Duitsland een dokter en verzorgde dus Duitsers, Allochtonen (waaronder Joden) en ieder die hulp nodig had; dat is immers de taak van een arts.

Ik vrees dat ik ooit de rol van die slaaf moet innemen in een Nederlandse familie.

Hopelijk heb ik tot die tijd genoeg geld ergens liggen om van het land te vluchten.

Kan me eigenlijk vrij weinig schelen als men hier nu gaat zeggen dat ik me aanstel of dat zoiets nooit zal gebeuren.

Overigens: de meeste pvv stemmers zijn mensen die of niet zo slim zijn en de menigte volgen of slim zijn en ergens in het verleden bejegend zijn door moslims.

Overigens2: Geert Wilders, en dit maakt niet zoveel uit, heeft geen universiteit/(/hbo niet afgemaakt) gedaan. Misschien als hij dat wel had gedaan kwam hij goede en intelligente moslims tegen die niets, maar dan ook niets te maken willen hebben met onrust en chaos.

Ondanks dat ik geen moslim ben zie ik er wel uit zoals een. En daar gaat het uiteindelijk om. Je moet verder kijken dan zijn haat jegens Islam, dat is een farce.
pi_132776282
Volledig geschift artikel uit de koker van de ideologisch hersendoden van PvdA/GL/D66.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_132778014
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:47 schreef IPA35 het volgende:
Volledig geschift artikel uit de koker van de ideologisch hersendoden van PvdA/GL/D66.
Dit wat een gezwets zich dat artikel. Laat hij maar eens een artikel over moslim landen schrijven.
pi_132778097
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 22:23 schreef Bombshell het volgende:

[..]

Dit wat een gezwets zich dat artikel. Laat hij maar eens een artikel over moslim landen schrijven.
Waarom? Daar wonen we toch niet?
pi_132778746
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 21:47 schreef IPA35 het volgende:
Grappig zo ongeveer werden de tegenstanders van Hitler ook aangeduid in plaats van de inhoudelijke discussie te voeren.
pi_132779139
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 22:42 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Grappig zo ongeveer werden de tegenstanders van Hitler ook aangeduid in plaats van de inhoudelijke discussie te voeren.
Linkse gutmensch gespot.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_132779166
In de OP wordt de PVV de populairste partij van Nederland genoemd. Waar haalt de schrijver dat vandaan? En met welke NSB-symbolen komen ze de TK in?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_132779246
quote:
6s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 22:54 schreef bijdehand het volgende:
In de OP wordt de PVV de populairste partij van Nederland genoemd. Waar haalt de schrijver dat vandaan? En met welke NSB-symbolen komen ze de TK in?
Peilingen en oranje-bleu-blue spelden.
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_132779266
quote:
6s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 22:54 schreef bijdehand het volgende:
De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden werd blijkbaar geregeerd door de NSB volgens deze lieden.

Wel heel erg revisionistisch dit.
pi_132779300
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 22:53 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Linkse gutmensch gespot.
Weer grappig dat "gutmensch".
pi_132779371
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 22:53 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Linkse gutmensch gespot.
Doe je nou je best om zijn gelijk te bewijzen?
pi_132779374
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 22:58 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Weer grappig dat "gutmensch".
Tsja. Mensen met een Republikeinse vlag zijn NSB'ers en mensen die een hekel hebben aan dat opgeschoren ah zemmel volk zijn natuurlijk genocidale snormensen.

Jullie idiote PvdA/GL/D66 figuren hebben geen enkele boodschap. Daarom verzinnen jullie dit soort bedroevende stukjes.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 23:01:57 #27
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132779422
Islamofobie vind ik zo'n flauwekulbegrip. Je spreekt toch ook niet over 'Fascismofobie', 'Communismofobie' of 'Nazismofobie'?
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_132779474
quote:
2s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:01 schreef Morendo het volgende:
Islamofobie vind ik zo'n flauwekulbegrip. Je spreekt toch ook niet over 'Fascismofobie', 'Communismofobie' of 'Nazismofobie'?
Alweer een post die het gelijk van de columnist bevestigt.
pi_132779491
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:00 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Tsja. Mensen met een Republikeinse vlag zijn NSB'ers en mensen die een hekel hebben aan dat opgeschoren ah zemmel volk zijn natuurlijk genocidale snormensen.

Jullie idiote PvdA/GL/D66 figuren hebben geen enkele boodschap. Daarom verzinnen jullie dit soort bedroevende stukjes.
Kom op zeg, die vlag was ook een NSB symbool, de meeuw was ook een NSB symbool. Laten we het erop houden dat de PVV zijn symbolen ongelukkig kiest maar verder is dat maar één klein puntje in het verhaal.
pi_132779502
quote:
7s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:00 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Doe je nou je best om zijn gelijk te bewijzen?
Ja ik vond de Republiek ook een goeie staat en zou het eigenlijk prefereren, mits in een vernieuwd jasje, boven onze naar Frankrijk gemodelleerde eenheidsstaat. Beetje a lá Zwitserland of zo, dat zie ik wel zitten.

Dus ja ren maar weg want ik wil nu helemaal Vlad Tepes gaan op Turken daardoor :') .
Want dat is hetzelfde volgens de door jou aangehaalde schrijver.
pi_132779527
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:00 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Wat is precies verzonnen aan de uitspraak "grootste ziekte van de afgelopen eeuw" dus erger dan de holocaust, WOI en WOII?
  donderdag 31 oktober 2013 @ 23:05:27 #32
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132779550
quote:
7s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:03 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Alweer een post die het gelijk van de columnist bevestigt.
Welnu: waarom is dat dan?
  donderdag 31 oktober 2013 @ 23:06:53 #33
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132779613
Maar goed, ik heb niets met Wilders en niets met de islam. Ik neem dus een genuanceerde middenpositie in.
pi_132779632
quote:
7s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 22:57 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Peilingen en oranje-bleu-blue spelden.
Peilingen zeggen niks, want dan was de SP nu de grootste geweest omdat ze zo populair waren bij de vorige verkiezingen. Onzin dus. En heb je een bron van die spelen? Wil het geloven maar ik vertrouw je niet op je bruine ogen ;)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_132779645
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:04 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Ja ik vond de Republiek ook een goeie staat en zou het eigenlijk prefereren, mits in een vernieuwd jasje, boven onze naar Frankrijk gemodelleerde eenheidsstaat. Beetje a lá Zwitserland of zo, dat zie ik wel zitten.

Dus ja ren maar weg want ik wil nu helemaal Vlad Tepes gaan op Turken daardoor :') .
Want dat is hetzelfde volgens de door jou aangehaalde schrijver.
Nee dat wil je niet. En de PVV is zeker (nog?)niet vergelijkbaar met de fascistiche bewegingen uit de vorige eeuw, puur omdat ze geen knokploegen hebben en niet letterlijk tot geweld oproepen.

Maar de retoriek begint er verdacht veel op te lijken, vind je niet? En de meeuw, Prinsenvlag, het samenwerken met dubieuze bewegingen in Europa is ook geen mooi voorteken.
pi_132779713
Wat is er mis met de meeuw? En die 'dubieuze partijen' zijn gewoon legitieme partijen :)
pi_132779734
quote:
11s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:05 schreef Morendo het volgende:

[..]

Welnu: waarom is dat dan?
Het gaat over het beeld van moslims in Nederland. Jij ziet ze dus als een soort nazi's/communisten/fascisten.

Ik snap dat je niks met de islam hebt en je mag het van mij ook zo ver bekritiseren als je wil, maar zou je het erg vergelijkbare christendom en jodendom zo noemen?
  donderdag 31 oktober 2013 @ 23:11:52 #38
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_132779805
Waarom heeft hij er een probleem mee dat "het Marokkanenprobleem" serieus wordt besproken?
pi_132779814
quote:
6s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:07 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Peilingen zeggen niks, want dan was de SP nu de grootste geweest omdat ze zo populair waren bij de vorige verkiezingen. Onzin dus. En heb je een bron van die spelen? Wil het geloven maar ik vertrouw je niet op je bruine ogen ;)
http://mobiel.nujij.nl/po(...)omment&pageStart=401
  donderdag 31 oktober 2013 @ 23:14:41 #40
179075 hugecooll
pi_132779900
quote:
Fijn dat je dat andere stilzwijgend goedkeurt. En zo te zien is er niks mis met die vlag.

pi_132779902
quote:
6s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:09 schreef bijdehand het volgende:
Wat is er mis met de meeuw? En die 'dubieuze partijen' zijn gewoon legitieme partijen :)
Legitiem was de NSB ook.
pi_132779938
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:14 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Legitiem was de NSB ook.
Ja, leuk. En de Communistische Partij in Rusland en China ook. De NSDAP ook. Zegt dus niks. Ook niet over jouw partij. En reageer nou eens op die meeuw want daar ben ik meer benieuwd naar.
pi_132779987
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:07 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Nee dat wil je niet. En de PVV is zeker (nog?)niet vergelijkbaar met de fascistiche bewegingen uit de vorige eeuw, puur omdat ze geen knokploegen hebben en niet letterlijk tot geweld oproepen.

Maar de retoriek begint er verdacht veel op te lijken, vind je niet?
Nee.

Het klopt dat een groot deel van de mensen een spuughekel heeft aan Marokkanen, als ik mijn omgeving moet geloven al helemaal, maar ik heb nog nooit iemand horen oproepen tot genocide.

Laten we eerlijk zijn, Marokkanenhaat is wijdverbreid. Zelfs mijn Turks kennissen hebben een hekel aan hen. Misschien moeten we ons afvragen waar dit vandaan komt en niet gaan bitchen over mensen die een probleem benoemen wat dus wel degelijk bestaat blijkbaar.

quote:
En de meeuw,
http://www.marijnschrijve(...)euw-in-het-pvv-logo/

Het is gewoon een vogel man.

quote:
Prinsenvlag,
Ja, leve de Republiek! Dood aan de Habsburgers!
Je punt is?

quote:
het samenwerken met dubieuze bewegingen in Europa is ook geen mooi voorteken.
Zoals?
pi_132780003
quote:
6s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:15 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ja, leuk. En de Communistische Partij in Rusland en China ook. De NSDAP ook. Zegt dus niks. Ook niet over jouw partij. En reageer nou eens op die meeuw want daar ben ik meer benieuwd naar.
De meeuw werd ook door de NSB als symbool gebruikt. De schrijver van het stuk constateert gewoon aantoonbare feiten. Dat Wilders het niet eens is staat daar los van, hij koos twee symbolen met een rechtstreekse link met de NSB.
pi_132780050
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:17 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

De meeuw werd ook door de NSB als symbool gebruikt. De schrijver van het stuk constateert gewoon aantoonbare feiten. Dat Wilders het niet eens is staat daar los van, hij koos twee symbolen met een rechtstreekse link met de NSB.
Duitsland gebruikt nog steeds de adelaar. Fascisme?
pi_132780128
Ik begrijp trouwens niet helemaal waarom men steeds Godwin roept. (De begindagen van) Nazi-Duitsland is een perfect voorbeeld van wat er kan gebeuren tijdens een crisis als er één groep als schuldige wordt aangewezen. Natuurlijk kun je je afvragen of een vergelijking gepast is, in veel gevallen is dat niet zo, maar om maar altijd godwin te roepen is ook zo discussiedodend.
pi_132780149
quote:
6s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:18 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Duitsland gebruikt nog steeds de adelaar. Fascisme?
Jij pikt er nu één onderdeel uit en gaat daar op door maar het stuk gaat veel verder en er zijn duidelijk meer verbanden, juist dan is zo'n symbool een domme keuze. De meeuw kon naïef zijn maar daarna ook de prinsenvlag prominent gaan gebruiken? Dan moet je in mijn ogen niet klagen als mensen dat gaan gebruiken tegen je.
pi_132780161
PVV stemmen is voor mensen met een laag inkomen. En aan de mening van minima hecht ik toch geen waarde.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 23:21:16 #50
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132780179
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:20 schreef Romanus het volgende:
Ik begrijp trouwens niet helemaal waarom men steeds Godwin roept. (De begindagen van) Nazi-Duitsland is een perfect voorbeeld van wat er kan gebeuren tijdens een crisis als er één groep als schuldige wordt aangewezen.
De bankiers moeten gaan onderduiken denk ik.
pi_132780220
quote:
9s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:21 schreef Morendo het volgende:

[..]

De bankiers moeten gaan onderduiken denk ik.
Natuurlijk zijn er veel meer factoren bij betrokken :P Ik bedoel alleen maar dat een dergelijke vergelijking niet per definitie fout is.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 23:22:47 #52
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132780251
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:09 schreef De_Coulance het volgende:
Ik snap dat je niks met de islam hebt en je mag het van mij ook zo ver bekritiseren als je wil, maar zou je het erg vergelijkbare christendom en jodendom zo noemen?
Hoe noemen?
pi_132780382
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:20 schreef KoosVogels het volgende:
PVV stemmen is voor mensen met een laag inkomen. En aan de mening van minima hecht ik toch geen waarde.
Ach ja, doordat het beleid gemaakt wordt door onverschillige elitaire mensen zoals jij wordt deze groep mensen alleen maar groter.

Nu al is er geen toekomstperspectief voor vele laagopgeleide mensen, omdat EU-adepten zoals jij hen buitenspel hebben gezet door duizenden Polen/Bulgaren/Roemenen te importeren, waardoor zij veroordeeld zijn tot permanente sociale zekerheid. Natuurlijk op te brengen door een steeds krimpende middenklasse die steeds verder uitgekleed zal moeten worden om dit stelsel te handhaven. Uiteindelijk zal de bom barsten en kunnen we straks allemaal de sweatshop in om sportschoenen in elkaar te naaien voor verwende spleetoogjes.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 23:28:46 #54
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132780512
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:25 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Ach ja, doordat het beleid gemaakt wordt door onverschillige elitaire mensen zoals jij wordt deze groep mensen alleen maar groter.

Nu al is er geen toekomstperspectief voor vele laagopgeleide mensen, omdat EU-adepten zoals jij hen buitenspel hebben gezet door duizenden Polen/Bulgaren/Roemenen te importeren, waardoor zij veroordeeld zijn tot permanente sociale zekerheid. Natuurlijk op te brengen door een steeds krimpende middenklasse die steeds verder uitgekleed zal moeten worden om dit stelsel te handhaven. Uiteindelijk zal de bom barsten en kunnen we straks allemaal de sweatshop in om sportschoenen in elkaar te naaien voor verwende spleetoogjes.
KoosVogels elitair noemen: dat is een HBO'er die voor een regionaal dagblad werkt. Koffie halen voor de hoofdredacteur, zo'n iemand is KoosVogels.
pi_132780547
Ah joh, ik ben helemaal niet elitair. Ben ook maar een eenvoudig figuur met een eenvoudige baan.

Vind het gewoon leuk om PVV'ers op te naaien.
pi_132780556
quote:
14s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:28 schreef Morendo het volgende:

[..]

KoosVogels elitair noemen: dat is een HBO'er die voor een regionaal dagblad werkt. Koffie halen voor de hoofdredacteur, zo'n iemand is KoosVogels.
Dat dacht ik al, maar ik wil niet al te gemeen zijn. Zulks soort mensen zijn het voetvolk van de VVD en D66.
pi_132780576
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:29 schreef KoosVogels het volgende:
Ah joh, ik ben helemaal niet elitair. Ben ook maar een eenvoudig figuur met een eenvoudige baan.

En overigens stem ik geen PVV.
pi_132780588
quote:
14s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:28 schreef Morendo het volgende:

[..]

Exact. Een voetveeg.
pi_132780619
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:30 schreef IPA35 het volgende:

[..]

SP?
  donderdag 31 oktober 2013 @ 23:31:46 #60
179075 hugecooll
pi_132780645
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:29 schreef KoosVogels het volgende:

Ook :')
Spreek voor jezelf, plebejer :{w
pi_132780647
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

SP?
Ja mijn Kameraad :@

:')
pi_132780680
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:30 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Jij lijkt me meer een SP'er.
pi_132780732
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:31 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Ook :')
Spreek voor jezelf, plebejer :{w
Waarom voelde je je aangesproken?
pi_132780736
quote:
11s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:32 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Jij lijkt me meer een SP'er.
Omdat ik tegen de EU ben en ik graag meer werkgelegenheid zie voor de laag opgeleiden?
  donderdag 31 oktober 2013 @ 23:33:51 #65
179075 hugecooll
pi_132780758
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:33 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waarom voelde je je aangesproken?
Ik voelde me niet aangesproken
pi_132780835
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:31 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Ja mijn Kameraad :@

:')
Omdat je niet zo'n fan bent van Israël of ook om andere redenen?
pi_132780863
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:33 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Ik voelde me niet aangesproken
Waarom reageerde je dan? Mijn post was immers niet aan jou gericht.

Of wilde je gewoon effe iets duidelijk maken?
pi_132780875
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:34 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Omdat je niet zo'n fan bent van Israël of ook om andere redenen?
Ik heb maar één keer gestemd want ik ben jong en alles.
Maar dat was niet op de SP.
pi_132780877
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:33 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Omdat ik tegen de EU ben en ik graag meer werkgelegenheid zie voor de laag opgeleiden?
Met dat laatste is weinig mis in mijn optiek.
  donderdag 31 oktober 2013 @ 23:36:00 #70
179075 hugecooll
pi_132780889
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:35 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waarom reageerde je dan? Mijn post was immers niet aan jou gericht.

Of wilde je gewoon effe iets duidelijk maken?
Ik hoef me toch niet aangesproken te voelen om ergens op te reageren?
pi_132780899
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:35 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Ik heb maar één keer gestemd want ik ben jong en alles.
Maar dat was niet op de SP.
Op wie?
pi_132780927
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:36 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Goed gesprek :')
  donderdag 31 oktober 2013 @ 23:37:24 #73
179075 hugecooll
pi_132780953
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:36 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Goed gesprek :')
Ik kwam alleen ff zomaar een opmerking droppen, word ik ineens ter verantwoording geroepen ;(
pi_132780969
quote:
5s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:36 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Op wie?
Zeg ik niet, ik schaam mij daarvoor nog steeds :@ .
Maar ik kan in ieder geval mijn handen wassen in onschuld wat de huidige politiek betreft.
pi_132780970
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:36 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Zeker niet. Maar je reageerde een beetje opgebeerd. Alsof ik jou eenvoudig had genoemd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')