En toch komt een noordwester storm ook voorquote:Op donderdag 24 oktober 2013 11:41 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Meestal is het ZW/WZW dus NW meestal niet volgens mij. Doe maar eens een 10 of 11 bft dan. Schade is jammer maar je doet er niks aan...
Noordwesterstorm is ook de gevaarlijkste variant.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 11:58 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
En toch komt een noordwester storm ook voordeze zorgt dan vooral in het noorden voor de meeste wind + hoge waterstanden.
quote:Op donderdag 24 oktober 2013 18:22 schreef aloa het volgende:
[..]
Noordwesterstorm is ook de gevaarlijkste variant.
Uitdrukking ''stilte voor de storm''quote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:46 schreef Adrie072 het volgende:
Tis bladstil hier, alleen een blaffende hond die al een half uur tekeer gaat, voorbode....
Fucking zot man , Mijn serrequote:
Ik woon dan ook toevallig aan de Belgische kust.waar het uiterst roze kleurt.quote:
hm, kunnen er zich lekkere randstoringen met een flink windveld ontwikkelenquote:Op donderdag 24 oktober 2013 22:19 schreef aloa het volgende:
De straalstroom voor maandag zit tegen de 300 km/u aan...
[ afbeelding ]
De storm opzich moet zich nog ontwikkelen. Randstoring idd.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 23:02 schreef Againzender het volgende:
[..]
hm, kunnen er zich lekkere randstoringen met een flink windveld ontwikkelen
Die Spitzenboen zijn volgens mij een soort theoretisch maximum. Wat je voor goede windstoten moet hebben is een verticaal onstabiele atmosfeer (daarom zitten de sterkste windstoten ook op het koufront) zodat de wind met grote snelheid naar beneden kan komen. Het hangt daar dus vanaf in hoeverre die Spitzenboen ook echt behaald kunnen worden.quote:
Stormen in Nederland worden altijd veroorzaakt door randstoringen.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 23:13 schreef aloa het volgende:
[..]
De storm opzich moet zich nog ontwikkelen. Randstoring idd.
Hmmm, zit toch nog een redelijke meander in de straalstroom.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 22:19 schreef aloa het volgende:
De straalstroom voor maandag zit tegen de 300 km/u aan...
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 24 oktober 2013 11:58 schreef SpeedyGJ het volgende:
En toch komt een noordwester storm ook voordeze zorgt dan vooral in het noorden voor de meeste wind + hoge waterstanden.
Hoge waterstanden hangen van meer af dan alleen de windkracht. De windkracht lijkt zelfs van ondergeschikt belang te zijn. Wat naast windrichting (NW dus) veel belangrijker is, is de lengte van het windveld, de periode waarover dat windveld in stand blijft en het tij zelf.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 18:22 schreef aloa het volgende:
Noordwesterstorm is ook de gevaarlijkste variant.
Dat hoeft niet. Randstoring is een aparte kern van een stormdepressie.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 00:32 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Stormen in Nederland worden altijd veroorzaakt door randstoringen.
[..]
Maar je moet een (stationair) laag hebben om de straalstroom op gang te brengen. Pas daarin kunnen andere lagen uitdiepen tot een storm. Alleen in de tropen heb je echte zelfstandige stormen, maar die halen hun voeding uit de warmte van het zeewater en niet uit de straalstroom.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 07:51 schreef aloa het volgende:
[..]
Dat hoeft niet. Randstoring is een aparte kern van een stormdepressie.
Nou vooralsnog staat er nergens een uurgemiddelde van 10 Bft. of meer op de kaarten. Wéér niet.quote:
Maar wel een bak aan wind. Hier is het al een week letterlijk windstil en het lijkt de komende week niet te veranderen.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 10:43 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Nou vooralsnog staat er nergens een uurgemiddelde van 10 Bft. of meer op de kaarten. Wéér niet.
Kom dan terug naar Nederland of Belgiëquote:Op vrijdag 25 oktober 2013 10:50 schreef Dven het volgende:
[..]
Maar wel een bak aan wind. Hier is het al een week letterlijk windstil en het lijkt de komende week niet te veranderen.
Ik ben hartstikke blij met het mooie weer enzo maar af en toe mag er wel een bijzonder dagje tussen zitten
Windstilquote:Op vrijdag 25 oktober 2013 10:50 schreef Dven het volgende:
[..]
Maar wel een bak aan wind. Hier is het al een week letterlijk windstil en het lijkt de komende week niet te veranderen.
Ik ben hartstikke blij met het mooie weer enzo maar af en toe mag er wel een bijzonder dagje tussen zitten
Bouw dan ook een stevige serre.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 11:21 schreef capuchon_jongen het volgende:
Allemaal heel erg leuk. Maar minder leuk voor mijn plastieke serre
Ja, dan loopt in Delfzijl het water over de kade, en sluiten ze de waterkering af. maar alleen zijn dan al die bedrijfen gedupeerd, die vlak aan de kade staan...quote:Op donderdag 24 oktober 2013 11:58 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Als jullie daar in VT nou eens gewoon een nieuwbouwwijk gezellig direct aan de oever van het riviertje bouwen dan zul je zien dat bepaalde weertypes ineens heel bijzonder worden.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 10:50 schreef Dven het volgende:
[..]
Bouw dan ook niet buiten de zeewering.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 13:30 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
Ja, dan loopt in Delfzijl het water over de kade, en sluiten ze de waterkering af. maar alleen zijn dan al die bedrijfen gedupeerd, die vlak aan de kade staan...(vorige keer een meter erboven terwijl een restaurant daar net weer en nieuwe vloer had aangelegd.)
Goedkope grond. ik zou dan (zout)watervaste vloeren installeren, die zijn er in vele kleurtjes.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 13:34 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Bouw dan ook niet buiten de zeewering.
Voor opslag van bulkgoed etc. kan het prima (Europoort en Maasvlakte in Rotterdam liggen ook buiten de zeedijk), maar bij een restaurant ligt dan anders natuurlijk.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 13:35 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
Goedkope grond. ik zou dan (zout)watervaste vloeren installeren, die zijn er in vele kleurtjes.
Zal ik jou dan eens verklappen wat voor project er aan zit te komen om de kandidaatstelling voor Europese Hoofdstad van de Cultuur kracht bij te zetten?quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 13:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Als jullie daar in VT nou eens gewoon een nieuwbouwwijk gezellig direct aan de oever van het riviertje bouwen dan zul je zien dat bepaalde weertypes ineens heel bijzonder worden.
Daar hebben ze de stellages zo dat de onderste twee lagen geen spul ligt wat niet tegen water kan.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 13:37 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Voor opslag van bulkgoed etc. kan het prima (Europoort en Maasvlakte in Rotterdam liggen ook buiten de zeedijk), maar bij een restaurant ligt dan anders natuurlijk.
Belangrijker nog, het is een inieminie laagje dat snel trekt en de windrichting is verkeerd. Het laagje diept wel snel uit, dat is in het voordeel van wateropzet, maar alle andere factoren zijn in het nadeel van wateropzet dus ik verwacht geen probleem met waterstanden, ook niet in Engeland en Frankrijk want daar is de kust heel anders van opbouw dan in Nederland.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 13:42 schreef Nattekat het volgende:
Wateroverlast zal meevallen, het is eb als het krachtigste deel van de storm over trekt. Maar wat toch even spannend wordt: Er wordt tijdens vloed erg veel water door het kanaal tussen Engeland en Frankrijk geblazen. Dat kan nog wel voor wat overlast zorgen.
Je onderschat de kracht van de wind op het water volgens mij; 1953, noordwester met hetzelfde effectquote:Op vrijdag 25 oktober 2013 13:46 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Belangrijker nog, het is een inieminie laagje dat snel trekt en de windrichting is verkeerd. Het laagje diept wel snel uit, dat is in het voordeel van wateropzet, maar alle andere factoren zijn in het nadeel van wateropzet dus ik verwacht geen probleem met waterstanden, ook niet in Engeland en Frankrijk want daar is de kust heel anders van opbouw dan in Nederland.
Lees mijn eerdere post daarover. De situatie in 1953 was stevig, maar ook weer niet veel extremer dan in 2006 en 2007. In Noord-Nederland heeft de stormvloedsituatie van 2006 de records in handen, niet eens 1953! Wat er natuurlijk veranderd is sinds 1953 is dat er serieus werk gemaakt is van een voldoende sterke zeewering. Binnendijkse problemen met hoogwater zijn verleden tijd in Nederland, tenzij die ene superstorm langs komt, maar die kans is zeer klein.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 13:50 schreef Nattekat het volgende:
Je onderschat de kracht van de wind op het water volgens mij; 1953, noordwester met hetzelfde effect
Het hoeft natuurlijk niet voor chaos en dijkdoorbraken te zorgen, ik ga er ook niet vanuit dat er veel ellende van komt.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 14:02 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Lees mijn eerdere post daarover. De situatie in 1953 was stevig, maar ook weer niet veel extremer dan in 2006 en 2007. In Noord-Nederland heeft de stormvloedsituatie van 2006 de records in handen, niet eens 1953! Wat er natuurlijk veranderd is sinds 1953 is dat er serieus werk gemaakt is van een voldoende sterke zeewering. Binnendijkse problemen met hoogwater zijn verleden tijd in Nederland, tenzij die ene superstorm langs komt, maar die kans is zeer klein.
Ik vind em minder dan de vorige runs, vooral voor het noordenquote:Op vrijdag 25 oktober 2013 13:42 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Een stevige Zuidwester 's ochtens voor het westen, later zal de wind meer naar het westen draaien en in het noorden voor een stevige wind zorgen.
Wateroverlast zal meevallen, het is eb als het krachtigste deel van de storm over trekt. Maar wat toch even spannend wordt: Er wordt tijdens vloed erg veel water door het kanaal tussen Engeland en Frankrijk geblazen. Dat kan nog wel voor wat overlast zorgen, gelukkig is het geen sprintij.
Ik kijk nu al uit naar mijn terugreis op de fiets
Hier kan je wel de extremen van vandaag vinden..quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 19:03 schreef WebHawk het volgende:
Hoi! Ik neem het weerbericht voor de FOK!frontpage vanaf morgen over van stephan5 tot hij terug is van vakantie. Ik probeer daarvoor wat leuke weetjes naar boven te halen.
Voor zover ik kan terugvinden is het vandaag de hoogst gemeten temperatuur in de bilt 18.0 geweest, wat daarmee op de tweede plaats komt te staan in het lijstje van temperaturen op 25 oktober:
http://weergegevens.nl/ex(...)er=1&maand=10&dag=25
De temperatuur van 18.0 zag ik net op buienradar die een max-temperatuur-radar heeft:
http://buienradar.nl/weerkaarten/temperatuur
Klopt deze beredenering of zie ik iets over het hoofd?
Naar werk fietsen gaat heel makkelijk worden, terug echterquote:Op vrijdag 25 oktober 2013 18:47 schreef aloa het volgende:
De nieuwe run van gfs is heftiger dan voorgaande runs wat betreft de windstoten. Het gehele land zit ruim boven de 100 km/u.... Volgens de 'geleerden' is gfs altijd wat aan het overdrijven, maar als dit uitkomt dan gaan er flink wat bomen sneuvelen en waaien er bulten dakpannen van de daken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Volgens mij kan je dan beter gaan lopen.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 19:23 schreef kepler het volgende:
[..]
Naar werk fietsen gaat heel makkelijk worden, terug echter
Ik had het woensdag al zwaarquote:Op vrijdag 25 oktober 2013 19:25 schreef aloa het volgende:
[..]
Volgens mij kan je dan beter gaan lopen.
Heeft de ns de noodstormdienstregeling al klaar? :'-) zit serieus te overwegen om maandag thuis te werken.. Laatste keer dat het stormde lag ook alles finaal plat.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 19:25 schreef aloa het volgende:
[..]
Volgens mij kan je dan beter gaan lopen.
Als die windstoten er gaan komen gaat het weer plat maandag. Een boom op het spoor etc etc dan rijdt er geen trein meer.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 20:03 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Heeft de ns de noodstormdienstregeling al klaar? :'-) zit serieus te overwegen om maandag thuis te werken.. Laatste keer dat het stormde lag ook alles finaal plat.
Daar zou ik toch best een fikse tik van balen...quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 20:11 schreef Frutsel het volgende:
Teletekst houdt het gewoon bij windkracht zes :p
Je drijft overquote:
Als mensen hier zitten te stuiteren van enthousiasme en op teletekst staat dat het mee gaat vallen maak ik mij zorgen.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 20:11 schreef Frutsel het volgende:
Teletekst houdt het gewoon bij windkracht zes :p
Dafuq?! windstoten van 140+ km/u in het ZO van het land.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 18:47 schreef aloa het volgende:
De nieuwe run van gfs is heftiger dan voorgaande runs wat betreft de windstoten. Het gehele land zit ruim boven de 100 km/u.... Volgens de 'geleerden' is gfs altijd wat aan het overdrijven, maar als dit uitkomt dan gaan er flink wat bomen sneuvelen en waaien er bulten dakpannen van de daken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
hm, als het zo gaat op de terugweg in ZW richting door het Vondelpark hier in Amsterdam, met die slecht gewortelde bomenquote:Op vrijdag 25 oktober 2013 19:23 schreef kepler het volgende:
[..]
Naar werk fietsen gaat heel makkelijk worden, terug echter
wtf..quote:
Ik op een of andere manier ook. Ik was toen 9, en moest naar de tandarts. Ik woonde toen (en nu nog steedsquote:Op vrijdag 25 oktober 2013 22:48 schreef Againzender het volgende:
[..]
hm, als het zo gaat op de terugweg in ZW richting door het Vondelpark hier in Amsterdam, met die slecht gewortelde bomen
Ik wacht tot er wat zekerheid is, ik kan vanaf huis werken. Ook buiten het park met dit weer bloedlink door rondvliegende zooi. 25 januari 1990 staat mij nog erg goed bij.
53 had met 2006 en 2007 de duur en de windrichting gemeen idd. In 53 was het springvloed dacht ik. Maar in 53 waren de dijken veel slechter, niet gek ook na zo'n oorlog en daarvoor crisisjaren, als het goed is hebben we met de deltawerken nu een kustlijn die VEEL meer kan hebben.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 14:02 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Lees mijn eerdere post daarover. De situatie in 1953 was stevig, maar ook weer niet veel extremer dan in 2006 en 2007. In Noord-Nederland heeft de stormvloedsituatie van 2006 de records in handen, niet eens 1953! Wat er natuurlijk veranderd is sinds 1953 is dat er serieus werk gemaakt is van een voldoende sterke zeewering. Binnendijkse problemen met hoogwater zijn verleden tijd in Nederland, tenzij die ene superstorm langs komt, maar die kans is zeer klein.
quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 22:59 schreef Resistor het volgende:
Fun fact:
Als 1953 iets anders was verlopen was mijn vader (en zijn ouders) niet geëvacueerd, waren ze niet in het midden van het land (Soest, Woudenberg) terechtgekomen, had hij mijn moeder (heel wat jaren later natuurlijk, hij is van 1948) nooit ontmoet en had ik deze onzin hier niet neer kunnen zetten
Dat is allemaal directe modeluitvoer, daar is geen meteoroloog aan te pas gekomen. Het meest betrouwbaar is de KNMI-guidance, daarin bespreekt een meteoroloog de verschillende weermodellen. De guidance loopt tot +48 uur en dat is ook precies de voorspelbaarheidshorizon van zo'n mini-storm die maandag vermoedelijk op het programma staat. Afwachten dus en pas zaterdagavond of zondag beginnen de definitieve lijnen voor maandag zichtbaar te worden.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 01:05 schreef quirina het volgende:
Het zal wel meevallen, net op Weatherpro gekeken want die is heel betrouwbaar.
Toch erg jammer dat de luchtdruk boven Frankrijk niet wat hoger is. Aan het laag ligt het niet als het niet tot storm komt.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 18:40 schreef aloa het volgende:
Diept op de Noordzee nog verder uit tot 965 mb. Dit gaat een korte maar krachtige storm worden.
[ afbeelding ]
Duh van mij mag het wel uitkomen.quote:
wat de neukquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 02:18 schreef SpeedyGJ het volgende:
![]()
[ afbeelding ]
Nu wordt het wel erg overdone hoor
Ik had gisteren bruine bonen gegeten. Volgens mij iets te kort verhit, want het was bij mij vannacht al een windstorm des doodsquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 07:56 schreef Dven het volgende:
Wanneer gewenst heb ik nog een kamertje vrij voor wie deze windstorm des doods wil overleven
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |