abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132335694
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 20:30 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Tegen hun wil gedwongen een ander geloof aan te nemen en niet bepaald zachtzinnig getraind voor de oorlog. En dat terwijl ze dus tot slááf waren gemaakt en echt niet altijd doordat ze netjes gekocht werden van hun ouders. En dat noem jij niet verkeerd ? :')
Je moet het natuurlijk ook bekijken vanuit de tijdsgeest. Het waren goddomme de Middeleeuwen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 20:36:13 #102
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_132335840
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 20:33 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je moet het natuurlijk ook bekijken vanuit de tijdsgeest. Het waren goddomme de Middeleeuwen.
Nou en ? Was het toen heel normaal om op mensenjacht te gaan om die mensen te verkopen voor je eigen gewin ? Toen de vikingen het deden had niemand er een goed woord voor over.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_132336039
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 20:36 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Nou en ? Was het toen heel normaal om op mensenjacht te gaan om die mensen te verkopen voor je eigen gewin ? Toen de vikingen het deden had niemand er een goed woord voor over.
Slavernij is fout. Dat staat buiten kijf. Maar in die tijd werden mensen nou eenmaal tot slaaf gemaakt. Schijt gebeurt. En deze slaven werd blijkbaar nog een goede toekomst geboden. Klinkt, gezien de omstandigheden, goed.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 20:48:30 #104
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_132336492
Gut gut gut wat een gehannes toch weer, de VN komt nu ook nog eens om de hoek kijken :D :'( :D

Canadese en Amerikaanse media hebben 't ook al opgepikt.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 20:55:44 #105
10763 popolon
Fetchez la vache!
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 20:56:34 #106
78780 deedeetee
pi_132336873
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 20:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Slavernij is fout. Dat staat buiten kijf. Maar in die tijd werden mensen nou eenmaal tot slaaf gemaakt. Schijt gebeurt. En deze slaven werd blijkbaar nog een goede toekomst geboden. Klinkt, gezien de omstandigheden, goed.
Merkwaardige opvatting hou jij er op na over wat een goede toekomst is. Het is niet zo dat ze allemaal als hoge officier in het leger eindigden, de meeste werden allang van te voren afgeslacht.
Slavernij is slavernij. Jij meet met 2 maten.
pi_132337300
quote:
"Sinterklaas," the Dutch version of Santa Claus, is portrayed as a tall white man who arrives to great fanfare on Nov. 5, accompanied by dozens of clownish servants called "Zwarte Pieten" — Black Petes. These are typically white people wearing blackface makeup with red lips and curly "Afro" wigs. [...] The tradition is an important part of Dutch culture.

Ies koeltoer _O-
-
pi_132337639
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 20:56 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Merkwaardige opvatting hou jij er op na over wat een goede toekomst is. Het is niet zo dat ze allemaal als hoge officier in het leger eindigden, de meeste werden allang van te voren afgeslacht.
Slavernij is slavernij. Jij meet met 2 maten.
Sommige janitsaren bekleedden hoge positief in hun latere leven en vergaten nooit waar ze vandaan kwamen. Zodoende konden zij soms veel betekenen voor het gebied waar ze waren geboren.

In beginsel is het natuurlijk fout, maar dat was zoveel wat er in die tijd gebeurde

Kan me er niet over opwinden, in ieder geval. Net zo min als ik mij boos kan maken om de slaven houdende Vikingen.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 21:24:57 #109
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_132338197
quote:
1.

Are the facts alleged in the above summary accurate?

No, "black pete" is not part of santa claus, if anything santa claus is partially derived from the saint nicholas festivities, also black pete is not a clownesk inferior of saint nicholas but a freely comitted helper.
quote:
2.

Have complaints been lodged with regard to the alleged situations of racism and racial stereotyping mentioned above?

Irrelevant, the absolute majority concerning people of african or referred descent have admitted to have no problem whatsoever with the character "black pete" and even embrace the cultural play the character represents as a festival.
quote:
[quote]3.

Please indicate to which extent your Government has involved the Dutchsociety, including African people and people of African descent, in the discussions
regarding the choice of “Santa Claus and Black Pete” as expression of cultural
significance in the country.
Santa clause has zero relevance to the saint nicholas celebrations, again. Even with minimal research wich takes no time at all you would find out the dutch celebrate both seperately, it is embarrassing to have to read such a basic thing to be unknown by your organisation that sees itself as a authority.
quote:
4. Please provide the details, and where available the results, of consultations
undertaken prior to the proposal of listing “Santa Claus and Black Pete” as World
Intangible Heritage item. If no consultations have taken place, or if they have beeninconclusive, please explain why.

You do not decide our culture, and should not without proper research as portrayed above and once again judge it. End of discussion.

quote:
5. Please provide information about steps adopted by your Government to address the wider concern expressed by African people and people of African descentregarding the Black Pete figure as a stereotyped image stirring racial differences as wellas racism.
No steps should be taken, the government does not represent the people of the netherlands, or has proven not to do so over time the last decade. If you do insist on taking any steps you should take steps against your own lack of information, and lack of critique against your sources.

Regards. The people of the netherlands.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 21:34:54 #110
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_132338614
verkeerd topic :@
pi_132338900
Maken we er toch gewoon een religie van? want als het religie is mag je discrimineren (homo's/vrouwen) en mag niemand daar iets van zeggen.
Gewoon zeggen dat je nog steeds in de sint 'gelooft' en niets aan het handje
pi_132338966
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 21:44 schreef opreis het volgende:
Maken we er toch gewoon een religie van? want als het religie is mag je discrimineren (homo's/vrouwen) en mag niemand daar iets van zeggen.
homo's/vrouwen = geen racisme
-
pi_132339026
quote:
6s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 21:46 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

homo's/vrouwen = geen racisme
Nee is discriminatie. Maar is er feitelijk z'n groot verschil tussen racisme en discriminatie?
pi_132339032
quote:
Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden.
:') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :')
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 21:58:57 #115
78780 deedeetee
pi_132339466
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 21:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Sommige janitsaren bekleedden hoge positief in hun latere leven en vergaten nooit waar ze vandaan kwamen. Zodoende konden zij soms veel betekenen voor het gebied waar ze waren geboren.

In beginsel is het natuurlijk fout, maar dat was zoveel wat er in die tijd gebeurde

Kan me er niet over opwinden, in ieder geval. Net zo min als ik mij boos kan maken om de slaven houdende Vikingen.
Dus je vind slavernij niks om je over op te winden.
pi_132339551
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 21:47 schreef heiden6 het volgende:

[..]

:') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :')
lijken wel libertariërs. die vinden ook dat alles geprivatiseerd moet worden omdat bv land door de Nederlandse overheid ooit door oorlog is verkregen. dat is toch al zo lang geleden.
pi_132339576
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 22:00 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

lijken wel libertariërs. die vinden ook dat alles geprivatiseerd moet worden omdat bv land door de Nederlandse overheid ooit door oorlog is verkregen. dat is toch al zo lang geleden.
Goede vergelijking. |:(
pi_132339648
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 21:58 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Slavernij in een ver verleden niet nee. Ik vind het bijvoorbeeld ook stupide dat bepaalde lieden geld van onze regering proberen te troggelen als 'tegemoetkoming' voor ons slavernij-verleden.

[ Bericht 0% gewijzigd door KoosVogels op 19-10-2013 22:14:53 ]
pi_132339893
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 21:58 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Wind jij je dan nog steeds op omdat Vikingen in de donkere middeleeuwen mensen hebben ontvoerd en slaaf gemaakt?
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 22:11:01 #120
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_132339983
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:22 schreef polderturk het volgende:
Ze hebben helemaal gelijk. Het Nederlands sinterklaasfeest heeft een racistische oorsprong. Een blanke slavendrijver met 100 zwarte slaven. Het verwijst naar de meest afschuwelijke en gruwelijke periode uit de geschiedenis van de mensheid. Miljoenen donkere Afrikanen zijn eeuwenlang vermoord, verkracht, gedeporteerd en gedwongen te werken in verschrikkelijke omstandigheden. Stel je voor als dit de Europese bevolking was overkomen. Stel we zouden een kinderfeest hebben met een Hitler en zijn 80 Joodse slaven. Zouden we dat accepteren?
Binnen 30 posts van Sinterklaas naar een Godwin... Hulde!

http://media.dumpert.nl/flv/885df38a_godwin_piet.mov.flv
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 22:13:14 #121
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_132340090
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 21:05 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

"Sinterklaas," the Dutch version of Santa Claus, is portrayed as a tall white man who arrives to great fanfare on Nov. 5, accompanied by dozens of clownish servants called "Zwarte Pieten" — Black Petes. These are typically white people wearing blackface makeup with red lips and curly "Afro" wigs. [...] The tradition is an important part of Dutch culture.

Ies koeltoer _O-
Walgelijke onwetendheid van die Amerikanen.

En hun 'Santa Claus' met Kerstavond is toch echt een mislukte Sint-Nicolaas, gepropageerd door Coca Cola en commercie.
pi_132340265
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 22:13 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

En hun 'Santa Claus' met Kerstavond is toch echt een mislukte Sint-Nicolaas, gepropageerd door Coca Cola en commercie.
Alles wat daar staat klopt gewoon...
pi_132340748
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 22:17 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Inderdaad. Maar ik zie nog steeds geen aanleiding om er iets aan te veranderen.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 22:31:11 #124
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_132341037
De Amerikaanse Santa Claus is inderdaad overgenomen van de Nederlandse Sinterklaas, in de tijd dat New York nog Nieuw Amsterdam heette.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 22:34:38 #125
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_132341236
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 22:17 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Klopt niet veel van toch? 5 november? Een belangrijk onderdeel van de Nederlandse cultuur? Is gewoon een kinderfeest.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_132341311
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 22:01 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Goede vergelijking. |:(
bedankt, spot on idd
pi_132341920
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 22:34 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Klopt niet veel van toch? 5 november? Een belangrijk onderdeel van de Nederlandse cultuur? Is gewoon een kinderfeest.
Niet eens gezien, dat 5 november.
En ja, dat kinderfeest is een belangrijk onderdeel van onze cultuur.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 19 oktober 2013 @ 22:52:09 #128
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_132342060
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:53 schreef polderturk het volgende:

[..]

Blijf ontopic. Europeanen hebben het hele continent Afrika verkracht. Heel Noord Amerika is gezuiverd van Indianen. In Australie is de aboriginal bevolking uitgeroeid. Europeanen hebben de halve wereld verkracht.
_O-

"Blijf ontopic" zegt hij! En begint vervolgens over indianen en aboriginals in een topic over zwarte piet. :D
pi_132342871
quote:
Oef, dit zal door veel Amerikanen gelezen worden. Sinterklaas krijgt op deze manier niet bepaald een positief imago in het buitenland.

Is het echt zo dat Nederland al in 2002 op de vingers door de VN is getikt?
pi_132343002
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 21:44 schreef opreis het volgende:
Dit is wel een opmerkelijk goed idee. Links zal dan 180 graden draaien.
pi_132343120
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:13 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Oef, dit zal door veel Amerikanen gelezen worden. Sinterklaas krijgt op deze manier niet bepaald een positief imago in het buitenland.

Kwaliteitsjournalistiek hoor - het begint al met '..Zwarte Piet ("Black Pete"), a prominent figure in Christmas celebrations in the Netherlands.'
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 23:23:17 #133
3542 Gia
User under construction
pi_132343201
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 22:13 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Discriminatie van kabouters en andere sprookjesfiguren; alleen elfjes mogen Santa helpen.
pi_132343580
http://www.abedeverteller(...)-een-racist-of-niet/

Ook een interessante kijk erop. Neemt meteen de elfjes van de Amerikanen mee.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_132343623
quote:
13s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:26 schreef shifto het volgende:
VN onderzoekt Zwarte Piet

Wut? :')

Ingrijpen bij Syrie ho maar, maar wel tijd en geld om sinterklaas te onderzoeken?

Kan iemand het mij zo uitleggen dat ik dit snap? :')
Ingrijpen in Syrië :')
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 19 oktober 2013 @ 23:38:28 #136
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_132343867
Net in het Oog een item over dit. Een van de onderzoekers is Jamaicaanse Verene Shepherd. Zij zit bij een clubje die de UK wil laten betalen voor zijn/haar slavernijverleden en in het kielsoog kijken ze in Suriname of ze nog wat herstelbetalingen kunnen krijgen van NL.

Alles wat het Westen en met de slavernij gekoppeld kan worden wordt aangegrepen.

[ Bericht 5% gewijzigd door borisz op 19-10-2013 23:58:24 ]
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_132344322
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:38 schreef borisz het volgende:
Net in het Oog een item over dit. Klacht is ingediend door de Jamaicaanse Verene Shepherd. Zij zit bij een clubje die de UK wil laten betalen voor zijn/haar slavernijverleden en in het kielsoog kijken ze in Suriname of ze nog wat herstelbetalingen kunnen krijgen van NL.

Alles wat het Westen en met de slavernij gekoppeld kan worden wordt aangegrepen.
Verene Shepherd is toch een van de vier rapporteurs die betrokken zijn bij dit VN-onderzoek?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_132344368
-
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 19 oktober 2013 @ 23:56:36 #139
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_132344619
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:49 schreef marcodej het volgende:

[..]

Verene Shepherd is toch een van de vier rapporteurs die betrokken zijn bij dit VN-onderzoek?
Jup. Die van de lijn dat het westen flink mag betalen.
pi_132344676
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:56 schreef borisz het volgende:

[..]

Dus zij onderzoekt nu haar eigen klacht? :?
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 19 oktober 2013 @ 23:58:43 #141
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_132344704
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:57 schreef marcodej het volgende:

[..]

Dus zij onderzoekt nu haar eigen klacht? :?
Nee foutje :s)
pi_132345412
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:56 schreef borisz het volgende:

[..]

En volkomen terecht, die genoegdoening! Ik vecht ook nog steeds voor de mijne, ben nog steeds getraumatiseerd door de aanval door de Bisschop van Munster in 1665 en dat is ook wat waard.
pi_132345649
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 22:35 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

bedankt, spot on idd
Het is maar net waar je de focus op legt. Daarom is het ook zo interessant hoe mensen die er als kind niet mee opgegoeid zijn er tegenaan kijken. Daar kunnen we wat van leren. ;) Ook al betekent niet dat je zomaar achter mensen aan moet lopen die bij het minste of geringste racisme roepen.Maar mensen die het hebben over Zwarte Piet die zwart is van de schoorsteen terwijl zijn klering schoon zijn, hij afrohaar heeft en rode lippen, die hebben een bord voor hun kop. Ik ben allesbehalve politiek correct maar voor mij hoeft dat niet. (Als ik kinderen had zou ik ze helemaal niet in Sinterklaas laten geloven, omdat ik nog weet hoe erg ik het vond toen ik er achter kwam dat mijn ouders tegen me hadden gelogen. Ik ontrafelde het complot zelf toen ik vijf was en er was geen houden meer aan, te veel vragen waarom ik er op de ene straathoek Sinterklaas liep en hij even later ergens anders was, telkens andere schoenen en een andere mijter. Iets klopte overduidelijk niet! In een waar kruisverhoor heeft mijn moeder moeten toegeven dat Sinterklaas niet bestond en ik was WOEDEND! _O-)
pi_132346975
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 00:25 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Het is maar net waar je de focus op legt. Daarom is het ook zo interessant hoe mensen die er als kind niet mee opgegoeid zijn er tegenaan kijken. Daar kunnen we wat van leren. ;) Ook al betekent niet dat je zomaar achter mensen aan moet lopen die bij het minste of geringste racisme roepen.Maar mensen die het hebben over Zwarte Piet die zwart is van de schoorsteen terwijl zijn klering schoon zijn, hij afrohaar heeft en rode lippen, die hebben een bord voor hun kop. Ik ben allesbehalve politiek correct maar voor mij hoeft dat niet. (Als ik kinderen had zou ik ze helemaal niet in Sinterklaas laten geloven, omdat ik nog weet hoe erg ik het vond toen ik er achter kwam dat mijn ouders tegen me hadden gelogen. Ik ontrafelde het complot zelf toen ik vijf was en er was geen houden meer aan, te veel vragen waarom ik er op de ene straathoek Sinterklaas liep en hij even later ergens anders was, telkens andere schoenen en een andere mijter. Iets klopte overduidelijk niet! In een waar kruisverhoor heeft mijn moeder moeten toegeven dat Sinterklaas niet bestond en ik was WOEDEND! _O-)
Ja, zoiets had ik ook. Ik vroeg me af hoe het kon dat Sinterklaas in 2 dorpen tegelijkertijd kon zijn. Toen kwam mn moeder met een vaag verhaal over hulpsinterklazen, maar toen ik vroeg welke Sinterklaas dan de echte was heeft ze ook maar toegegeven.
pi_132347100
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 00:58 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

Ja, zoiets had ik ook. Ik vroeg me af hoe het kon dat Sinterklaas in 2 dorpen tegelijkertijd kon zijn. Toen kwam mn moeder met een vaag verhaal over hulpsinterklazen, maar toen ik vroeg welke Sinterklaas dan de echte was heeft ze ook maar toegegeven.
Terwijl het antwoord vrij simpel was: die van de NTR.
pi_132347313
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 15:21 schreef polderturk het volgende:

[..]

Het zijn vooral pastoors uit het westen die kleine kinderen al langer dan een millennium neuken. De Nederlandse topambtenaar Demmink verkracht al decennia kinderen zonder dat hij wordt vervolgd.
Pastoors leven helemaal geen duizend jaar, laat staan langer.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132347427
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 00:25 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Mij werd door buurkinderen verteld dat Sinterklaas niet bestond en toen mijn ouders dat bevestigden, voelde ik me behoorlijk genaaid. Het heeft zelfs mijn geloof in god aangetast.

Maar anderzijds: het blijft wel een leuk feest en hoe dan ook wordt het geloof van elk kind in een voortreffelijke wereld vroeg of laat aangetast.
Een vriendin van mij vertelde hoe ze zich in de steek gelaten voelde, toen haar moeder haar niet op tijd uit de zandbak riep om naar school te gaan.
Hoe dan ook wordt het kinderlijk vertrouwen ooit geschonden.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zondag 20 oktober 2013 @ 03:01:31 #148
2651 svann
night-hawk
pi_132349615
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:31 schreef Xaryna het volgende:

http://www.abedeverteller(...)-een-racist-of-niet/

Ook een interessante kijk erop. Neemt meteen de elfjes van de Amerikanen mee.
Leestip over de Germaanse achtergrond van het sinterklaasgebeuren (inclusief Piet) en dus ook over de kerstman:

Tonny van Renterghem - Het geheim van Sinterklaas en de Kerstman

Kosmos-Z&K, ISBN 90-215-3001-5, tweedehands nog te vinden.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_132350202
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 01:13 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Mij werd door buurkinderen verteld dat Sinterklaas niet bestond en toen mijn ouders dat bevestigden, voelde ik me behoorlijk genaaid. Het heeft zelfs mijn geloof in god aangetast.

Maar anderzijds: het blijft wel een leuk feest en hoe dan ook wordt het geloof van elk kind in een voortreffelijke wereld vroeg of laat aangetast.
Een vriendin van mij vertelde hoe ze zich in de steek gelaten voelde, toen haar moeder haar niet op tijd uit de zandbak riep om naar school te gaan.
Hoe dan ook wordt het kinderlijk vertrouwen ooit geschonden.
Ik ben het hier niet mee eens. Je moet als kind je ouders kunnen vertrouwen. :)

Wat mij zo opvalt elk jaar is dat sommige mensen elke vorm van discussie over zwarte piet willen doodslaan, terwijl me het juist heel gezond lijkt om een kritische blik te werpen op tradities en dergelijke.
  zondag 20 oktober 2013 @ 05:51:31 #150
2651 svann
night-hawk
pi_132350516
Geschaad vertrouwen als blijkt dat Sinterklaas niet bestaat?
Mwah, dat hóeft niet als de ouders het een beetje met tact aanpakken.
'Mooi, dan hoeven we die onzin niet meer te vieren' pakt natuurlijk heel anders uit dan ouders die benadrukken dat grote mensen kinderen graag een fijn feest bezorgen en ze evengoed nog wel een kadootje krijgen. Dat ze nu groot zijn en mee mogen helpen het voor de kleintjes (of voor de anderen) leuk te maken.
Samen Sinterklaas voorbereiden en erover smoezen kan ook erg gezellig zijn.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')