Ijstijd van Kees Raatquote:Op woensdag 23 oktober 2013 16:52 schreef _Liek het volgende:
Ik krijg binnenkort een ijsmachine en zag vandaag wat receptenboekjes over ijs. Maar als die recepten gebaseerd zijn op ijs zonder ijsmachine, kan je datzelfde recept gewoon in een ijsmachine maken of zit er verschil tussen? Tips voor ijs-boeken zijn ook zeer welkom!
Er zijn wel een aantal goede patisserie boeken, maar dat is vooral frans/internationaal. Boeken met Nederlandse recepten ken ik niet, behalve wat van die toeristendingen. Ik denk niet dat Cees Holtkamp is vertaald naar andere talen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:51 schreef Molleman het volgende:
Ik krijg zojuist van een Engels sprekend persoon de vraag of er een boek is wat net zoals het boek van Cees Holtkamp de meer "Nederlandse" patisserie bespreekt. Maar dan in het Engels? Ik heb al lopen zoeken maar kan zo niets vinden. Heeft een van jullie toevallig een idee?
Los secretos del helado van Angelo Corvitto. Dit boek richt zich meer op de professional, erg leerzaam.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 16:52 schreef _Liek het volgende:
Ik krijg binnenkort een ijsmachine en zag vandaag wat receptenboekjes over ijs. Maar als die recepten gebaseerd zijn op ijs zonder ijsmachine, kan je datzelfde recept gewoon in een ijsmachine maken of zit er verschil tussen? Tips voor ijs-boeken zijn ook zeer welkom!
Wat ik zelf een erg leuk boek vind is The Perfect Scoop van David Lebovitz (een Amerikaanse patisseriechef die jarenlang bij Chez Panisse werkte maar in Parijs is gaan wonen en sindsdien een heel tof blog heeft)quote:Op woensdag 23 oktober 2013 16:52 schreef _Liek het volgende:
Tof boekquote:Op donderdag 24 oktober 2013 09:27 schreef minilot het volgende:
[..]
Wat ik zelf een erg leuk boek vind is The Perfect Scoop van David Lebovitz (een Amerikaanse patisseriechef die jarenlang bij Chez Panisse werkte maar in Parijs is gaan wonen en sindsdien een heel tof blog heeft)
Bol: http://www.bol.com/nl/p/the-perfect-scoop/1001004011033137/
Amazon: http://www.amazon.com/The-Perfect-Scoop-Granitas-Accompaniments/dp/158008219X
Het boek is gericht op de thuis-ijsmaker en er staat ontzettend veel nuttige, bruikbare uitleg in over de samenstelling van ijs, de voor- en nadelen van bepaalde ingrediënten en technieken en gebruikte materialen. De recepten (voor roomijs, sorbetijs en granitas) zijn simpel, maar heel erg goed! En er zitten, naast de basics ook flink wat originele smaken bij.
Leuk geschreven ook, met nogal wat anekdotes.
Aanrader dus!
Oh deze klinkt goed! Dank je! Zn blog ziet er ook goed uitquote:Op donderdag 24 oktober 2013 09:27 schreef minilot het volgende:
[..]
Wat ik zelf een erg leuk boek vind is The Perfect Scoop van David Lebovitz (een Amerikaanse patisseriechef die jarenlang bij Chez Panisse werkte maar in Parijs is gaan wonen en sindsdien een heel tof blog heeft)
Bol: http://www.bol.com/nl/p/the-perfect-scoop/1001004011033137/
Amazon: http://www.amazon.com/The-Perfect-Scoop-Granitas-Accompaniments/dp/158008219X
Het boek is gericht op de thuis-ijsmaker en er staat ontzettend veel nuttige, bruikbare uitleg in over de samenstelling van ijs, de voor- en nadelen van bepaalde ingrediënten en technieken en gebruikte materialen. De recepten (voor roomijs, sorbetijs en granitas) zijn simpel, maar heel erg goed! En er zitten, naast de basics ook flink wat originele smaken bij.
Leuk geschreven ook, met nogal wat anekdotes.
Aanrader dus!
Daar was ik inderdaad al bang voor. Ik weet dat veel van de recepten vanuit de Franse patisserie komen. Maar jammer dat de echt Nederlandse boeken niet in het Engels beschikbaar zijn.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:24 schreef Fixers het volgende:
[..]
Er zijn wel een aantal goede patisserie boeken, maar dat is vooral frans/internationaal. Boeken met Nederlandse recepten ken ik niet, behalve wat van die toeristendingen. Ik denk niet dat Cees Holtkamp is vertaald naar andere talen.
Mijn laatste aanwinst is A la Mere de Famille, van Julien Merceron. Alleen nog maar de 'Macarons de Nancy' uit gemaakt, wat gewoon bitterkoekjes blijken te zijn.![]()
Er staan ook toffe (wel andere) ijsrecepten op David's blog:quote:Op donderdag 24 oktober 2013 10:01 schreef _Liek het volgende:
[..]
Oh deze klinkt goed! Dank je! Zn blog ziet er ook goed uit
In het Nederlands bakboek van Gaitri Pagrach-Chandra staan veel recepten van typisch Nederlandse koekjes/gebak, maar ik denk dat het niet in het Engels vertaald is. Als het puut om de recepten gaat moet je met googletranslate ook een heel eind kunnen komen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:51 schreef Molleman het volgende:
Ik krijg zojuist van een Engels sprekend persoon de vraag of er een boek is wat net zoals het boek van Cees Holtkamp de meer "Nederlandse" patisserie bespreekt. Maar dan in het Engels? Ik heb al lopen zoeken maar kan zo niets vinden. Heeft een van jullie toevallig een idee?
Ik keek nog even wat verder en zag dat dezelfde schrijfster eerder een boek heeft schreven met de titel "Windmills in my oven", die ken ik niet maar als ik de omschrijving bekijk zou het misschien wel kunnen zijn wat je zoekt.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:51 schreef Molleman het volgende:
Ja inderdaad, helemaal geweldigquote:Op donderdag 24 oktober 2013 13:26 schreef -banaan2- het volgende:
[..]
Ik keek nog even wat verder en zag dat dezelfde schrijfster eerder een boek heeft schreven met de titel "Windmills in my oven", die ken ik niet maar als ik de omschrijving bekijk zou het misschien wel kunnen zijn wat je zoekt.
Plenty! Heerlijke bijzondere gerechten en de bonus is evt dat je er wat minder vlees door gaat eten, win-win! (Ben zelf 'flexitarier' zoals dat hoort te heten tegenwoordig)quote:Op maandag 28 oktober 2013 00:02 schreef AnnaNiem het volgende:
Kookboeken, er zijn er zoveel die ik nog wil.... maar ik mag nog wat uitkiezen van Sinterklaas en nu twijfel ik;
Plenty (ik ben geen vegetariër)
De banketbakker (al lijkt mij Koekje ook heel leuk)
Matt Preston (ik ben dol op masterchef australie)
Wat zal ik kiezen?
Brrr... die valt af. Dat soort recepten kan ik ook in de Allerhande vinden.quote:Op maandag 28 oktober 2013 08:12 schreef Zo-is-dat het volgende:
[..]
Matt preston kookt ook met blikken champignonsoep enzo en dat vind ik toch wat minder aantrekkelijk
Plenty is leukquote:Op maandag 28 oktober 2013 08:13 schreef minilot het volgende:
Plenty!![]()
Ottolenghirecepten zijn geweldig goed & origineel én vrijwel alles dat in Plenty staat smaakt ook uitstekend met een stuk vlees of een vis ernaast.
Koop Plenty!quote:Op maandag 28 oktober 2013 09:06 schreef AnnaNiem het volgende:
[..]
Brrr... die valt af. Dat soort recepten kan ik ook in de Allerhande vinden.
quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:59 schreef minilot het volgende:
[..]
Koop Plenty!Sluit je aan bij de almaar groeiende Ottolenghi-fanbase!
Waar koop je dat? Ik woon in een deel van Nederland waar etnische winkeltjes een zeldzaamheid zijn....quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:29 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]Vanavond weer de spinazie pizza met za'atar en sumak.
Sumak is gemakkelijk verkrijgbaar bij de Turk. Za'atar is een mix en een stuk lastiger te verkrijgen. Ik heb het bij de Volkskruidentuin in Amsterdam vandaan. Anders zou ik het ook niet weten.quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:49 schreef AnnaNiem het volgende:
[..]
Waar koop je dat? Ik woon in een deel van Nederland waar etnische winkeltjes een zeldzaamheid zijn....
Die heb ik nog niet geprobeerd. van de week maar eens doen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 13:29 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]Vanavond weer de spinazie pizza met za'atar en sumak.
Mooie prijsquote:Op woensdag 30 oktober 2013 19:00 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Ik heb gister Bep Vuyk op de kop getikt voor een euro.
Een exemplaar uit 1973 en nu zie ik net dat het boek in 1973 voor het eerst is uitgegeven. Zou ik gewoon een eerste druk hebben?
Het is Plenty geworden... nu nog wachten op 5 december...quote:Op maandag 28 oktober 2013 12:59 schreef minilot het volgende:
[..]
Koop Plenty!Sluit je aan bij de almaar groeiende Ottolenghi-fanbase!
Heel goed! Ottolenghiboks!quote:Op woensdag 27 november 2013 22:17 schreef AnnaNiem het volgende:
[..]
Het is Plenty geworden... nu nog wachten op 5 december...
Oh waar heb je die gevonden?quote:Op donderdag 5 december 2013 07:19 schreef Molleman het volgende:
Deze kwam ik toevallig tegen voor weinig geld. Kon ik niet laten liggen
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 11 december 2013 22:04 schreef heleenbvb het volgende:
Ik ben heel hard op zoek naar het kookboek Magnifico van Gino D'Acampo!
Heeft iemand het in de kast staan en doet er niks meer mee? Mij kan je er heel erg blij mee maken! (uiteraard tegen betaling)
Gr Heleen
[ afbeelding ]
Beide leuk! Maar home made vind ik denk ik toch het tofst, als je van zelf basis dingen maken houdt zeker, thee, mosterd, kaas, brood, dat soort dingenquote:Op woensdag 11 december 2013 22:35 schreef Dragonberry het volgende:
Ik mag via de vriendenloterij een prijsje zelf uitzoeken! Nu zitten daar kookboeken tussen, maar ik twijfel welke ik zal kiezen..
Home made winter van Yvette van Boven of Easy van Bill Granger.
Welke zouden jullie kiezen?
Ik mocht ook kiezen, ik ben voor Easy gegaan, maar ik ben dan ook verliefd op Bill Grangerquote:Op woensdag 11 december 2013 22:35 schreef Dragonberry het volgende:
Ik mag via de vriendenloterij een prijsje zelf uitzoeken! Nu zitten daar kookboeken tussen, maar ik twijfel welke ik zal kiezen..
Home made winter van Yvette van Boven of Easy van Bill Granger.
Welke zouden jullie kiezen?
Mijn lief had toevallig op jouw site gezien dat ik mee had gedaan aan je wedstrijd en niet had gewonnen, en toen kwam -ie laatst met dit boek als kadootje op de proppen!quote:Op woensdag 30 oktober 2013 16:40 schreef RobinOok het volgende:
Ik ken dat Indiase kookboek van Pushpesh Pant uit de OP niet, ik begrijp het dat traditioneel is?
Ik heb het nooit zo op die traditionele kookboeken, ik heb liever een keuken die met zijn tijd mee gaat.
Kijk, Kumar Mahadevan bijvoorbeeld. Een van de meest bekende Indiase chefs in Australië schreef een mooi kookboek:
[ link | afbeelding ]
Uit India van Kumar Mahadevan
Leuk!quote:Op donderdag 2 januari 2014 16:36 schreef minilot het volgende:
[..]
Mijn lief had toevallig op jouw site gezien dat ik mee had gedaan aan je wedstrijd en niet had gewonnen, en toen kwam -ie laatst met dit boek als kadootje op de proppen!Dus alsnog dank!
Heb alleen even geen vijzel momenteel (en evenmin de 'specerijenmolen' die in driekwart van de recepten genoemd wordt), dus dat wordt nog even improviseren. Ik ga er vanavond uit koken!
Die kreeg ik voor kerstmis. Heel erg blij mee.quote:Op donderdag 2 januari 2014 17:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
Afgelopen week hier weer een paar dingen uit gemaakt, het blijft een van de beste, zo niet best geschreven kookboeken die ik ken.
Alles wordt supergoed uitgelegd, je leert waarom ingredienten gebruikt worden en wat deze doen, zeer duidelijke tekeningen, zeer goede recepten die duidelijk keer op keer geprobeerd zijn.
Welke? Afbeelding doet t hier nietquote:Op donderdag 2 januari 2014 17:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
Afgelopen week hier weer een paar dingen uit gemaakt, het blijft een van de beste, zo niet best geschreven kookboeken die ik ken.
Alles wordt supergoed uitgelegd, je leert waarom ingredienten gebruikt worden en wat deze doen, zeer duidelijke tekeningen, zeer goede recepten die duidelijk keer op keer geprobeerd zijn.
Zoals ik tegen mijn bezoek zei, werk dat boek recept voor recept door en je kan beter koken dan ik.quote:Op donderdag 2 januari 2014 18:10 schreef Deliah het volgende:
[..]
Die kreeg ik voor kerstmis. Heel erg blij mee.
Zoek eens naar en boek van Rick Stein:quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 16:03 schreef Brighteyes het volgende:
Ik zal het vast kunnen vinden als ik alle topics door lees, maar als ik meer vis en seafood wil koken maar daar echt helemaal geen ervaring mee heb, wel kookboek zouden jullie me dan aanraden?
Dit boek beschrijft ook de vissoorten en hoe je ze moet schoonmaken en zo hequote:Op zondag 3 augustus 2014 10:37 schreef Brighteyes het volgende:
Tx, mss voor in fase 2. Voor nu is de newbie aanpak wrsch de beste stap.
Pdehoog, ik heb hem bij amazon besteld. Voor 40 euro verschil reken ik wel wat recepten om if necessary en als het echt bevalt kan de nl versie altijd nog.Tx voor de tip.
Voor rond de 700 euro vlieg je met twee volwassenen en twee kinderen van Düsseldorf of Köln Bonn naar Split heen en terug met Germanwings.quote:Op zondag 3 augustus 2014 11:22 schreef Brighteyes het volgende:
Klopt, maar ja, we hebben twee schoolgaande blaagjes dus dan is er niet heel veel keus. Voor een week is het te ver rijden, dan zou het vliegend moeten. Anyway... Voor op de wensenlijst.
Ja, maar dat zocht ik ook. Ik wil het zelf doen ipv een kant en klaar filetje kopen.quote:Op zondag 3 augustus 2014 11:23 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Dit boek beschrijft ook de vissoorten en hoe je ze moet schoonmaken en zo heSoort van encyclopedie. Ik bedoelde meer dat je kan zoeken op zijn naam en dan allerlei vis-boeken vind. Maar op zich wel een goede keuze
quote:Op zondag 3 augustus 2014 11:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Voor rond de 700 euro vlieg je met twee volwassenen en twee kinderen van Düsseldorf of Köln Bonn naar Split heen en terug met Germanwings.
Daar lokaal een apartementje huren van een particulier.
quote:Op zondag 3 augustus 2014 12:51 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ja, maar dat zocht ik ook. Ik wil het zelf doen ipv een kant en klaar filetje kopen.
Hij is binnen. Wat een heerlijk boek!quote:Op zondag 3 augustus 2014 11:23 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Dit boek beschrijft ook de vissoorten en hoe je ze moet schoonmaken en zo heSoort van encyclopedie. Ik bedoelde meer dat je kan zoeken op zijn naam en dan allerlei vis-boeken vind. Maar op zich wel een goede keuze
Waarom niet dan?quote:Op dinsdag 2 september 2014 18:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
Vandaag binnengekomen en kan er niets uit maken
Kan niet kauwen, Donderdag voor mijn tweede wortelkanaal behandeling. Gelukkig heb ik penicilline van mijn D huisarts gekregen, NL artsen krijg je dat nietquote:
Awwww. Beterschapquote:Op dinsdag 2 september 2014 19:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kan niet kauwen, Donderdag voor mijn tweede wortelkanaal behandeling. Gelukkig heb ik penicilline van mijn D huisarts gekregen, NL artsen krijg je dat niet
Helemaal into het midden-oosterige gebeuren, Marc?quote:Op donderdag 15 januari 2015 22:58 schreef marcb1974 het volgende:
Stil hier, van vandaag:
[ afbeelding ]
dit boeken topic stond weer eens boven aan in CUL. Ff doorgelezen van afgelopen maanden en bovenstaand boek besteld.quote:Op donderdag 2 januari 2014 17:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
Valt nog mee. Zocht eigenlijk naar een kookboek met Griekse gerechtquote:Op vrijdag 16 januari 2015 07:21 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Helemaal into het midden-oosterige gebeuren, Marc?
Veel plezier ermee, het is echt heel erg goed.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 19:22 schreef trekker25 het volgende:
[..]
dit boeken topic stond weer eens boven aan in CUL. Ff doorgelezen van afgelopen maanden en bovenstaand boek besteld.
Allerhande koken altijd leuk/lekker/snel, maar wel eens benieuwd om te werken aan kook technieken, want die heb ik verder nauwelijks
ik hou je op de hoogte. Meer 's avonds lekker door te nemen komende tijd.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 19:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Veel plezier ermee, het is echt heel erg goed.
Maar geen koffietafelboek
Lastiger, tuurlijk, maar kindje gaat toch ook slapen en dan kun je 'avonds wat maken voor de volgende dag? Of in het weekend.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 13:44 schreef trekker25 het volgende:
[..]
ik hou je op de hoogte. Meer 's avonds lekker door te nemen komende tijd.
Met een kindje van 1,5 jaar kun je nog weinig spannends koken qua smaak en tijdgebrek...
Meestal plof ik op de bank en vind vaak lezen over koken net zo leuk als echt iets maken :-)quote:Op zaterdag 17 januari 2015 13:57 schreef Molo het volgende:
[..]
Lastiger, tuurlijk, maar kindje gaat toch ook slapen en dan kun je 'avonds wat maken voor de volgende dag? Of in het weekend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |