Die regel is nooit juist geweest in de wiskunde. Wtf, worteltrekken lager dan vermenigvuldigen?quote:Op zondag 13 oktober 2013 19:23 schreef poepeneesje het volgende:
[..]
'Meneer van Dalen wacht op antwoord'
Atrekken gaat toch altijd voor?quote:Op zondag 13 oktober 2013 19:22 schreef terrorsjaak het volgende:
[..]
Vermedigvuldigen gaat voor op- en aftrekken als er geen haakjes staan.
Nou (oefenen met) vermenigvuldigen gaat bij mij toch echt voor aftrekkenquote:Op maandag 14 oktober 2013 05:08 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Atrekken gaat toch altijd voor?
Klopt, trekken aan mijn wortel is altijd al belangrijker geweest dan vermenigvuldigenquote:Op maandag 14 oktober 2013 02:11 schreef Henno het volgende:
worteltrekken lager dan vermenigvuldigen?
quote:
dit dusquote:Op zondag 13 oktober 2013 19:29 schreef zarGon het volgende:
Eerst de * en /, dan de + en -. Van links naar rechts.
3+(3x3)-3+3=12.
Ondanks dat je het mooi samenvat, is de eerste zin natuurlijk onnodig uit de hoogte. Jammer weer.quote:Op maandag 14 oktober 2013 01:18 schreef LogiteX het volgende:
Ondanks dat meerdere mensen het goede antwoord hebben heeft niemand enig idee waar het werkelijk over gaat.
Officieel bestaan aftrekken en delen niet. Er bestaat slechts optellen en vermenigvuldigen. a - b is een afkoritng voor a + (-b). En a/b is een afkorting voor a * (b ^ -1).
Wat betreft van links naar rechts werken. Ook dat is bullshit en is niet eens nodig. Why?:
a + (b + c) = (a + b) + c.
Volgens deze regel maakt het dus niet uit of je van links naar rechts werk of van rechts naar links.
Voor vermenigvuldigen geldt hetzelfde.
Conclusie:
- er bestaan slechts 2 operatoren: + en *
- verm gaat voor optellen
easy
Leuk verhaal, incorrecte conclusie.quote:Op maandag 14 oktober 2013 01:18 schreef LogiteX het volgende:
Ondanks dat meerdere mensen het goede antwoord hebben heeft niemand enig idee waar het werkelijk over gaat.
Officieel bestaan aftrekken en delen niet. Er bestaat slechts optellen en vermenigvuldigen. a - b is een afkoritng voor a + (-b). En a/b is een afkorting voor a * (b ^ -1).
Wat betreft van links naar rechts werken. Ook dat is bullshit en is niet eens nodig. Why?:
a + (b + c) = (a + b) + c.
Volgens deze regel maakt het dus niet uit of je van links naar rechts werk of van rechts naar links.
Voor vermenigvuldigen geldt hetzelfde.
Conclusie:
- er bestaan slechts 2 operatoren: + en *
- verm gaat voor optellen
easy
Volgens mij is machtsverheffen juist een vermenigvuldiging van zichzelf.quote:Op maandag 14 oktober 2013 10:00 schreef BlueNumber het volgende:
[..]
Leuk verhaal, incorrecte conclusie.
Machtsverheffen is een operatie die niet in optellen en vermenigvuldigen kan worden ongeschreven.
Derhalve zijn er drie basisoperatoren: +, * en ^.
Scheelt dat er geen haakjes zijnquote:Op zondag 13 oktober 2013 19:21 schreef Zaktabak het volgende:
Ligt eraan hoe je de haakjes neerzet in je rekensom.
Gast, de wereld is groter dan gehele getallen.quote:Op maandag 14 oktober 2013 10:45 schreef FF het volgende:
[..]
Volgens mij is machtsverheffen juist een vermenigvuldiging van zichzelf.
2^2 = 2*2
2^3 = 2*2*2
Vermenigvuldigen kan dan ook wel weg, want dat is een optelling van zichzelf.quote:Op maandag 14 oktober 2013 10:45 schreef FF het volgende:
[..]
Volgens mij is machtsverheffen juist een vermenigvuldiging van zichzelf.
2^2 = 2*2
2^3 = 2*2*2
Dus uiteindelijk is alles een optellingquote:Op maandag 14 oktober 2013 12:28 schreef Henno het volgende:
[..]
Vermenigvuldigen kan dan ook wel weg, want dat is een optelling van zichzelf.
2*2 = 2+2
2*3 = 2+2+2
Dan toch nogquote:Op maandag 14 oktober 2013 11:12 schreef BlueNumber het volgende:
[..]
Gast, de wereld is groter dan gehele getallen.
2^pi bijvoorbeeld.
Eigenlijk wel, computers doen niets andersquote:Op maandag 14 oktober 2013 13:08 schreef FF het volgende:
[..]
Dus uiteindelijk is alles een optelling
Voor gewone stervelingen die gewoon gelijk de som lezen zoals hij er staat, en niet vanuit een of andere bedachte volgorde om het weer eens niet logisch te maken is hij als volgt.quote:Op zondag 13 oktober 2013 19:32 schreef Der_Profi het volgende:
3+3x3-3+3 = 3 + (3*3) - 3 + 3 = 3 + 9 - 3 + 3 = 3 + 9 = 12
vmbo'ers.
wtf is ditquote:Op maandag 14 oktober 2013 13:50 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Voor gewone stervelingen die gewoon gelijk de som lezen zoals hij er staat, en niet vanuit een of andere bedachte volgorde om het weer eens niet logisch te maken is hij als volgt.
3+3x3=12-3+3(=6)=6
De logische uitkomst van de som zoals die daar staat.quote:
Jij zegt 3+3*3 = 6quote:Op maandag 14 oktober 2013 14:21 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
De logische uitkomst van de som zoals die daar staat.
-3+3 is niet gelijk aan zes... - 3 + 3 = 0quote:Op maandag 14 oktober 2013 13:50 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Voor gewone stervelingen die gewoon gelijk de som lezen zoals hij er staat, en niet vanuit een of andere bedachte volgorde om het weer eens niet logisch te maken is hij als volgt.
3+3x3=12-3+3(=6)=6
3+3x3=12-3+3(=6)=6quote:
quote:Op maandag 14 oktober 2013 14:40 schreef TARDIS. het volgende:
Het antwoord is 612.
3 + (3x3) -3+3 = 612
Want:
3
+ (3x3) = 12
- 3+3 = 12 (ja -3+3=60 want optellen is gelijk aan aftrekken)
Juistquote:Op maandag 14 oktober 2013 14:50 schreef Martin-Ssempa het volgende:
3 + (3x3) -3+3 =
3 + (3x3) =
3+9 = 12
tja, het is maar net hoe je er tegenaan kijkt natuurlijk.quote:Op maandag 14 oktober 2013 14:36 schreef Henno het volgende:
[..]
3+3x3=12-3+3(=6)=6
dit zeg je dus:
3+3x3 is gelijk aan 12-3+3 is gelijk aan 6
en 12-3+3 is trouwens gewoon 12
damn
Optellen heeft dezelfde prioriteit als aftrekken, dat is de regel dus zo kijk ik er tegenaanquote:Op maandag 14 oktober 2013 14:52 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
tja, het is maar net hoe je er tegenaan kijkt natuurlijk.
Ik dacht optellen voor aftrekken gingquote:Op maandag 14 oktober 2013 14:52 schreef Henno het volgende:
[..]
Optellen heeft dezelfde prioriteit als aftrekken, dat is de regel dus zo kijk ik er tegenaan
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ah dus die voorkeur gaat in dit geval alleen op bij haakjes.quote:Op maandag 14 oktober 2013 14:56 schreef Henno het volgende:
Nope, dat zijn die klote basisschooldocenten die dat fout hebben aangeleerd met die Meneer van Dale regel
1 - 1 + 1 = 1
1 - (1 + 1) = -1
En niet anders.
Je kan ook van rechts naar links gaan... maakt niet uit, want optellen en aftrekken zijn gelijkwaardig. (al voelt aftrekken toch fijner)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2013 14:58:44 ]
Ik ben niet op de hoogte van de regels, vandaar de fout die ik schijnbaar maakquote:Op maandag 14 oktober 2013 14:52 schreef Henno het volgende:
[..]
Optellen heeft dezelfde prioriteit als aftrekken, dat is de regel dus zo kijk ik er tegenaan
Och, iemand die vindt dat "associativiteit vooral van belang is om een regel te hebben hoe een computer zo'n expressie uitrekent" hoef je verder ook niet meer serieus te nemen.quote:Op maandag 14 oktober 2013 01:18 schreef LogiteX het volgende:
seriously, whatquote:Op maandag 14 oktober 2013 13:08 schreef FF het volgende:
[..]
Dan toch nog
2^3 = 2*2*2
2^4 = 2*2*2*2
2^pi = 2^3,14=2*2*2*ietsjes
Smack10, de ...Oh wacht, ik ken jou helemaal niet, aangezien het me echt niks boeit wie je bent en wat je doet op dit forum.quote:
Omdat hij zoals het hoort eerst de haakjes wegwerkt.quote:Op maandag 14 oktober 2013 09:53 schreef BlueNumber het volgende:
[..]
Hieruit blijkt maar weer dat de Casio een baggerunit is.
Dat doet de Texas ook, maar die voegt er, in tegenstelling tot de Casio niet ongevraagd een set haakjes aan toe.quote:Op maandag 14 oktober 2013 18:24 schreef hottentot het volgende:
[..]
Omdat hij zoals het hoort eerst de haakjes wegwerkt.
Als je een andere som bedoelt, dan moet je hem ook anders invoeren.
?quote:Op maandag 14 oktober 2013 18:38 schreef BlueNumber het volgende:
[..]
Dat doet de Texas ook, maar die voegt er, in tegenstelling tot de Casio niet ongevraagd een set haakjes aan toe.
2*(1+2) = 2(1+2)quote:Op maandag 14 oktober 2013 18:43 schreef hottentot het volgende:
[..]
?
De Texas snapt er zelf niets van. Er staat toch 2(1+2) en niet 2*(1+2)
Bij wiskundige oplossingen hebben de haakjes de hoogste prioriteit.
Dus 6/2(1+2) => 6/2(3) => 6/6 = 1
Ook een leuke waar veel mensen in de haast over struikelen:
(-4)²=16
Ik word echt moe van mensen zoals jij.quote:Op maandag 14 oktober 2013 13:50 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
3+3x3=12-3+3(=6)=6
Dat ligt dan voornamelijk bij jouzelf, ik voel mij derhalve ook niet aangesprokenquote:Op maandag 14 oktober 2013 19:00 schreef Der_Profi het volgende:
[..]
Ik word echt moe van mensen zoals jij.
Vermenigvuldigen is niets anders dan herhaaldelijk optellen.quote:Op zondag 13 oktober 2013 19:26 schreef snakelady het volgende:
[..]
Je bedoeld zo? 3+(3x3)-3+3=
Maar vermenigvuldigen gaat altijd voor als er geen haakjes staan.
Ook niemand die zou durven vermoeden dat je de schuld niet volledig bij anderen zou leggen.quote:Op maandag 14 oktober 2013 19:11 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Dat ligt dan voornamelijk bij jouzelf, ik voel mij derhalve ook niet aangesproken
Het heeft niets met schuld te maken, wel met mijn kant van het verhaal voor wat betreft de regels niet kennen, is nogal een verschil.quote:Op maandag 14 oktober 2013 19:16 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ook niemand die zou durven vermoeden dat je de schuld niet volledig bij anderen zou leggen.
Zijn inderdaad veel mensen die de regels niet kennen. Maar je klonk nogal hoog uit de lucht.quote:Op maandag 14 oktober 2013 19:46 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Het heeft niets met schuld te maken, wel met mijn kant van het verhaal voor wat betreft de regels niet kennen, is nogal een verschil.
Ach, soms reageer ik juist op die manierquote:Op maandag 14 oktober 2013 19:49 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zijn inderdaad veel mensen die de regels niet kennen. Maar je klonk nogal hoog uit de lucht.
Met 1+1+1+1+1+1+1*0+1 Gaan ook nog vreselijk veel mensen de mist in.
Ik verneuk mij alleen met de haakjes zoals in mijn eerder opgegeven som. Volgens mij vooral omdat ik vroeger op school wel onderscheid had tussen wel of geen * teken voor de haakjes.
Beetje spijtig dit...quote:Op maandag 14 oktober 2013 18:43 schreef hottentot het volgende:
[..]
?
De Texas snapt er zelf niets van. Er staat toch 2(1+2) en niet 2*(1+2)
Bij wiskundige oplossingen hebben de haakjes de hoogste prioriteit.
Dus 6/2(1+2) => 6/2(3) => 6/6 = 1
Ook een leuke waar veel mensen in de haast over struikelen:
(-4)²=16
Staat boven je allang uitgelegd, verklaard met reactie en tegenreactiequote:Op maandag 14 oktober 2013 20:34 schreef mr.wout het volgende:
[..]
Beetje spijtig dit...
6/2(1+2)=9
Wat jij hebt gedaan is:
6/(2(1+2))=1
Waar ik dus de fout inga is dat ik niet alleen de som tussen de haakjes oplos, maar ook de haakjes eerst wegwerk. (en niet haakjes toevoegen hoe wiskundig gelijk jullie daar ook mee hebben, maar dat is de gedachte niet)quote:Op maandag 14 oktober 2013 19:53 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Ach, soms reageer ik juist op die manierMaargoed, leuk om weer wat bij te leren, ik heb helemaal niets geleerd op dit vlak, en voor mij was mijn uitleg ook echt de meest logische, maar zodra je daar de regels natuurlijk bij pakt zoals die gebruikelijk zijn dan klopt er inderdaad niets meer van.
Wel leerzaam dus voor diegene die het fout doen.
Troll of serieus?quote:Op maandag 14 oktober 2013 21:06 schreef Hypothenusa het volgende:
Is er al een uitleg gegeven voor de correcte oplossing?
quote:Op maandag 14 oktober 2013 21:26 schreef Larpende_Leo het volgende:
Jullie bekijken de formule verkeer, er staat 3+3x3-3+3 met een x als in x en niet als in keer dan zou het een * moeten zijn het is dus geen simpel sommetje maar een complexe formule die geïllustreerd moet worden met een grafiek.
quote:Op zondag 13 oktober 2013 22:32 schreef OEM het volgende:
Er staat niet bij wat x is, dus het correcte antwoord is: 3+9x
Sorry hoor, maar dit zijn gewoon de officiële rekenregels.quote:Op maandag 14 oktober 2013 19:11 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Dat ligt dan voornamelijk bij jouzelf, ik voel mij derhalve ook niet aangesproken
Jij was het toch die je kind in een bananenpak liet lopenquote:Op maandag 14 oktober 2013 16:53 schreef snakelady het volgende:
[..]
Smack10, de ...Oh wacht, ik ken jou helemaal niet, aangezien het me echt niks boeit wie je bent en wat je doet op dit forum.
smack niet kennenquote:Op maandag 14 oktober 2013 16:53 schreef snakelady het volgende:
[..]
Smack10, de ...Oh wacht, ik ken jou helemaal niet, aangezien het me echt niks boeit wie je bent en wat je doet op dit forum.
quote:Op maandag 14 oktober 2013 23:40 schreef tennisbal8594 het volgende:
Elke keer sta ik weer versteld van de heersende rekenvaardigheden hier...![]()
Zo, en niet anders;
3x3=9
9+3=12
12-3=9
9+3=12
Nee, maar wel een leuk idee voor carnaval, thnx!quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 00:04 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Jij was het toch die je kind in een bananenpak liet lopen?
Het is 18...pfff...quote:Op maandag 14 oktober 2013 23:40 schreef tennisbal8594 het volgende:
Elke keer sta ik weer versteld van de heersende rekenvaardigheden hier...![]()
Zo, en niet anders;
3x3=9
9+3=12
12-3=9
9+3=12
Nee... Eerst vermenigvuldigen en dan aftrekken en optellenquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 00:38 schreef Kleurpotlood het volgende:
[..]
Het is 18...pfff...
Hoe moeilijk is dit sommetje...jemig.
Dus:quote:De volgorde waarin je een berekening uitvoert is:
1. (haakjes)
2. machtsverheffen en worteltrekken, in de volgorde van de opgave
3. vermenigvuldigen en delen, in de volgorde van de opgave
4. optellen en aftrekken, in de volgorde van de opgave
Moet je wel niet ziek zijn of in het ziekenhuis liggenquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 00:08 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nee, maar wel een leuk idee voor carnaval, thnx!
Dat zijn oude regels uit grootmoederstijd.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 09:40 schreef Donnie-Brasco het volgende:
[..]
Nee... Eerst vermenigvuldigen en dan aftrekken en optellen
Ik neem aan dat jij geen onderwijs meer geniet, of vmbo doet
[..]
Dus:
3x3=9
9+3=12
12-3=9
9+3=12
Nee, dat was meneer van Dale wacht op antwoord. Dat is inderdaad uit grootmoeders tijd (macht, vermenigvuldigen, delen, wortel, optellen en aaftrekken) maar dat telt niet meer. Het lijstje wat ik net postte zijn de goede regels...quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 10:12 schreef Kleurpotlood het volgende:
[..]
Dat zijn oude regels uit grootmoederstijd.
Ik weet het zeker.
Toch denk ik dat het 18 is.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 10:15 schreef Donnie-Brasco het volgende:
[..]
Nee, dat was meneer van Dale wacht op antwoord. Dat is inderdaad uit grootmoeders tijd (macht, vermenigvuldigen, delen, wortel, optellen en aaftrekken) maar dat telt niet meer. Het lijstje wat ik net postte zijn de goede regels...
Je mag altijd je eigen mening hebbenquote:
quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 10:18 schreef Donnie-Brasco het volgende:
[..]
Je mag altijd je eigen mening hebben
Dat zijn idd wel hele oude regels.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 10:12 schreef Kleurpotlood het volgende:
[..]
Dat zijn oude regels uit grootmoederstijd.
Ik weet het zeker.
quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 12:00 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat zijn idd wel hele oude regels.
Hahaha, dank je.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 12:08 schreef Kleurpotlood het volgende:
[..]![]()
Hier nog een tip van oma:
Leg oude gerimpelde appels even in kokend water, dan zijn ze beter te schillen.
Waar is je onderbouwing/berekening?quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 00:38 schreef Kleurpotlood het volgende:
[..]
Het is 18...pfff...
Hoe moeilijk is dit sommetje...jemig.
Heb geen onderbouwing. Gewoon puur intuitiequote:Op woensdag 16 oktober 2013 23:38 schreef tennisbal8594 het volgende:
[..]
Waar is je onderbouwing/berekening?![]()
Optellen en aftrekken moet altijd in de volgorde van de opgave, dit is blijkbaar een van de regels waar mensen gewoon overheen lezen...
En maak mij gerust uit voor vmbo'er, maar inmiddels heb ik wel de route van vmbo-mbo-hbo-universiteit gevolgd. Maar ik ga absoluut niet twijfelen aan mijn rekenvaardigheden.
Het bekend zijn met de juiste bewerkingsvolgorde hoeft niet per se een kwestie van intelligentie (als in: verstandelijk vermogen) te zijn. Het kan ook duiden op kennisgebrek.quote:Op zondag 13 oktober 2013 19:30 schreef Insomnia_ het volgende:
Als je hier geen 12 uit haalt ben je echt dom.
De bewerkingsvolgorde heeft geen zak te maken met intuïtie, maar is puur een kwestie van gemaakte afspraken.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 00:37 schreef Kleurpotlood het volgende:
[..]
Heb geen onderbouwing. Gewoon puur intuitie.
Oude of nieuwe volgorde heeft dus verder geen impact op het sommetje uit de openingspost.quote:Moderne volgorde
De moderne volgorde, die in de Nederlandse wiskundeschoolboeken beschreven en geoefend wordt, is:
De bewerkingsvolgorde kan stapsgewijs worden toegepast
1.haakjes
2.machtsverheffen en worteltrekken
3.vermenigvuldigen en delen
4.optellen en aftrekken
Bewerkingen die in de lijst op gelijke hoogte staan, zoals optellen en aftrekken, zijn gelijkwaardig. Gelijkwaardige bewerkingen worden van links naar rechts uitgevoerd.
Een ezelsbruggetje voor deze volgorde exclusief aanwijzingen voor gelijkwaardigheid, is: Hoe moeten wij van de onvoldoendes afkomen?. En een ezelsbruggetje inclusief aanwijzingen voor de gelijkwaardigheid is: Hé, Mw. v/d Aorta!.
Oudere volgorde
De plaats van de w in het oude, achterhaalde ezelsbruggetje Meneer van Dalen wacht op antwoord laat zien dat enkele toonaangevende 19e-eeuwse leerboeken een andere opvatting verkondigden over de gangbare volgorde. Het eerste bekende Nederlandse leerboek dat die volgorde expliciet beschreef, en samenvatte in een ranglijst, was Beginselen der stelkunst, voor de kadetten van alle wapenen van Badon Ghijben en Strootman, van de Koninklijke Militaire Academie (1838)[1]:
1.machtsverheffen
2.vermenigvuldigen
3.delen
4.worteltrekken
5.optellen en aftrekken
De schrijvers lieten de haakjes, die ze wel degelijk gebruikten, buiten de lijst omdat haakjes geen bewerking zijn.
Delen was dus ondergeschikt aan vermenigvuldigen. 12 : 4 × 3 was 1, terwijl dat nu 9 is.
Worteltrekken stond opmerkelijk laag. 4 × 3 was (12), terwijl het nu 6 is.
Klopt, daarom volg ik niet de bewerkingsvolgorde.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 00:51 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
De bewerkingsvolgorde heeft geen zak te maken met intuïtie, maar is puur een kwestie van gemaakte afspraken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde
[..]
Oude of nieuwe volgorde heeft dus verder geen impact op het sommetje uit de openingspost.
Aangezien rekenen sowieso deels gebaseerd is op conventies lijkt het mij verstandig deze afspraken wel ook toe te passen wanneer jij zelf gaat rekenen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 00:58 schreef Kleurpotlood het volgende:
[..]
Klopt, daarom volg ik niet de bewerkingsvolgorde.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |