Vorige delen:quote:Waar je over het Libertarisme kunt discussiëren. Naar aanleiding van vele topics die veranderen in Libertarisme discussies lijkt me dit een ideaal topic om over zaken te praten waar Libertariërs en Statisten van mening verschillen. Of zoals sommige FOK-Logica. 'Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'
Laten we het wel zoveel mogelijk inhoudelijk houden in plaats van ad hominem te reageren.
bronquote:Anarcho-capitalism advocates abolishing the state. Minarchism has been variously defined by sources. In the strictest sense, it is the political philosophy which maintains that the state is necessary and that its only legitimate function is the protection of individuals from aggression, theft, breach of contract, and fraud, and the only legitimate governmental institutions are the military, police, and courts. In the broadest sense, it also includes fire departments, prisons, the executive, and legislatures as legitimate government functions.[4][5][6] Minarchist states are called night watchman states.
Heldhaftigheidquote:Op maandag 7 oktober 2013 14:50 schreef Myph. het volgende:
Een vraag aan de overheidspleiters hier: Als een dief geld uit jouw portemonnee steelt en dat aan een goed doel geeft, of onderwijs of zorg, is het dan diefstal of solidariteit?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The view from nowhere.
quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
HeldhaftigheidRobin hood was inderdaad een held. Hij gaaf gestolen bezit terug aan de rechtmatige eigenaren. Het sprookje wordt vaak verkeerd begrepen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
Robin Hood als grondlegger van het libertarisme?quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:27 schreef Myph. het volgende:
[..]
Robin hood was inderdaad een held. Hij gaaf gestolen bezit terug aan de rechtmatige eigenaren. Het sprookje wordt vaak verkeerd begrepen.
Maar er is niks mis met Altruïsme wat mij betreft. Het tegenwoordige gedwongen altruïsme is echter wat anders.quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Robin Hood als grondlegger van het libertarisme?
Maar hij was toch ook altruïst?
Ja, maar het libertarisme is juist gebaseerd op egoïsme toch, heb ik begrepen althans van Ayn Rand... Ik bedoel, bij wat jij hier beweert, draait zij om in haar graf, hoor...quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:29 schreef Myph. het volgende:
[..]
Maar er is niks mis met Altruïsme wat mij betreft. Het tegenwoordige gedwongen altruïsme is echter wat anders.
Heeft met een verzekering natuurlijk niets te maken.quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar het libertarisme is juist gebaseerd op egoïsme toch, heb ik begrepen althans van Ayn Rand... Ik bedoel, bij wat jij hier beweert, draait zij om in haar graf, hoor....
En nee in het huidige systeem wordt niet altruïsme afgedwongen, alleen een soort verplichte verzekering...
quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar het libertarisme is juist gebaseerd op egoïsme toch, heb ik begrepen althans van Ayn Rand... Ik bedoel, bij wat jij hier beweert, draait zij om in haar graf, hoor....
En nee in het huidige systeem wordt niet altruïsme afgedwongen, alleen een soort verplichte verzekering...
Verzorgingsstaat heeft alles te maken met verzekering ja, hoe wil je het anders zien?quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:33 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Heeft met een verzekering natuurlijk niets te maken.
Tja, het verhaal nooit begrepen, hij stal niet van de rijken om het de armen te geven. Hij gaf de mensen die het geld verdient hadden en het afgepakt kregen door de overheid hun geld terugquote:Op maandag 7 oktober 2013 19:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Robin Hood als grondlegger van het libertarisme?
Maar hij was toch ook altruïst?
Ze wordt toch wel gezien als grondlegger...quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:33 schreef Myph. het volgende:
[..]
Trouwens, Rand had helemaal niks met Libertariërs. Objectivisme en Libertarisme zijn toch twee verschillende dingen.
Zou best kunnen. Ik heb zelf veel kritiek op Ayn Rand.quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ze wordt toch wel gezien als grondlegger...
Een corrupte overheid idd.quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, het verhaal nooit begrepen, hij stal niet van de rijken om het de armen te geven. Hij gaf de mensen die het geld verdient hadden en het afgepakt kregen door de overheid hun geld terug
Ja, ik heb ook kritiek op Ayn Rand idd, en de maatschappij die ze schetst is een distopie.quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:36 schreef Myph. het volgende:
[..]
Zou best kunnen. Ik heb zelf veel kritiek op Ayn Rand.
Mwah. Is het een overval als jij je bezit weer komt terug pakken?quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:36 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Een corrupte overheid idd.
Hij stelde zich daarbij altruïstisch op.... hij had de buit ook zelf kunnen houden, toch? Dat doen overvallers altijd althans.
Ja, want het wordt met geweld gedaan, toch?quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:37 schreef Myph. het volgende:
[..]
Mwah. Is het een overval als jij je bezit weer komt terug pakken?
Maar het is ook met geweld afgenomen. Daarbij is deze actie een gevolg, niet een oorzaak. Streept dus weg op het NAP.quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, want het wordt met geweld gedaan, toch?
Dat doet er toch niet toe? Dat maakt het geweld van de overvaller in dit geval toch niet goed?quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:38 schreef Myph. het volgende:
[..]
Maar het is ook met geweld afgenomen. Daarbij is deze actie een gevolg, niet een oorzaak. Streept dus weg op het NAP.
Je kunt dus niet inbreuk maken op eigendom dat je zelf niet bezit. Wat de overheid daar deed mag niet. Dus je kunt het zien als een actie tegen de tirannie.quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat doet er toch niet toe? Dat maakt het geweld van de overvaller in dit geval toch niet goed?
Kijk, Robin Hood kan een ieders sympathie wel wegdragen, maar hij gebruikte iig wel geweld, en dat mag niet volgens libertopia...
quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:27 schreef Myph. het volgende:
[..]
Robin hood was inderdaad een held. Hij gaf gestolen bezit terug aan de rechtmatige eigenaren. Het sprookje wordt vaak verkeerd begrepen.
De enige echte libertariers als je het mij vraagt.quote:Robin Hood
Robin Hood is een Engelse volksheld uit een reeks oude balladen en legenden. Volgens de verhalen zou hij stelen van de rijken en zijn buit vervolgens verdelen onder de armen,[1] samen met een groep vrijbuiters, genaamd de Vrolijke Volgelingen ('Merry Men').[2] Hij woonde in Sherwood Forest (Nottinghamshire), waar hij tegen de gezagsdragers gestreden zou hebben.
Het Robin Hood-thema, een nobele bandiet die steelt van de rijken en geeft aan de armen, komt wereldwijd voor. Zo kent India Veerappan, China Wang Zuo, Californië Joaquín Murrieta, Sicilië Salvatore Giuliano, Puerto Rico Roberto Cofresí, Mexico Chucho el Roto en Lucio Cabañas, Turkije Deniz Gezmiş, Estland Rummu Jüri, en het Nederlandse Hoorn Platte Thijs.
Mooi, is dat, dus als iemand dat vast stelt kan-ie gewoon maar zijn gang gaan, zonder dat gecontroleerd wordt of het waar is?quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:42 schreef Myph. het volgende:
[..]
Je kunt dus niet inbreuk maken op eigendom dat je zelf niet bezit. Wat de overheid daar deed mag niet. Dus je kunt het zien als een actie tegen de tirannie.
quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
[..]
De enige echte libertariers als je het mij vraagt.
Je begrijpt het niet. Een Libertariër zal altijd argumenteren dat het bezit nooit afgenomen dient te worden in eerste plaats, dus waar hebben we het over.quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:43 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mooi, is dat, dus als iemand dat vast stelt kan-ie gewoon maar zijn gang gaan, zonder dat gecontroleerd wordt of het waar is?
Maar dan mag je defensief geweld gebruiken om je bezit terug te krijgen....?quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:45 schreef Myph. het volgende:
[..]
Je begrijpt het niet. Een Libertariër zal altijd argumenteren dat het bezit nooit afgenomen dient te worden in eerste plaats, dus waar hebben we het over.
Je hebt alle recht je bezit te verdedigen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:46 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar dan mag je defensief geweld gebruiken om je bezit terug te krijgen....?
Maar dan krijg je dus veel geweld, alles bij elkaar, dat is uiteindelijk het resultaat?quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:47 schreef Myph. het volgende:
[..]
Je hebt alle recht je bezit te verdedigen.
Smakelijk.quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar dan krijg je dus veel geweld, alles bij elkaar, dat is uiteindelijk het resultaat?
Net zoveel geweld als nu ongeveer?
Ga eten nu.
Nee, niet echt. Dat is Murray Rothbard.quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ze wordt toch wel gezien als grondlegger...
Voor modern Libertarisme Rothbard inderdaadquote:Op maandag 7 oktober 2013 19:51 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Nee, niet echt. Dat is Murray Rothbard.![]()
Ook als ik een maand geleden jouw TV en kluis heb meegenomen? En hoe v.w.b. je eer of goede naam?quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:50 schreef Myph. het volgende:
[..]
Smakelijk.
Het lijkt me duidelijk dat defensief geweld toegestaan is.
Je gaat al weer uit van een gevolg, zonder de oorzaak te noemen. Lekker makkelijk.quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:52 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ook als ik een maand geleden jouw TV en kluis heb meegenomen? En hoe v.w.b. je eer of goede naam?
Alle geweld is toegestaan onder libertairisme .quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:50 schreef Myph. het volgende:
[..]
Smakelijk.
Het lijkt me duidelijk dat defensief geweld toegestaan is.
Dit is gewoon weer puur getroll, slaat helemaal nergens op.quote:Op maandag 7 oktober 2013 21:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Alle geweld is toegestaan onder libertairisme .
Niks is verboden...aldus de theorie. Iedereen is vrij en happy, niemand heerst meer over een ander .
Nieuwkomers krijgen 70 maagden
quote:Op maandag 7 oktober 2013 21:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Alle geweld is toegestaan onder libertairisme .
Niks is verboden...aldus de theorie. Iedereen is vrij en happy, niemand heerst meer over een ander .
Nieuwkomers krijgen 70 maagden
Er is geen oorzaak. Ik steel gewoon je TV en kluis omdat ik geen geld heb. Jij komt na een maand met wapens je eigendom opeisen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:54 schreef Myph. het volgende:
[..]
Je gaat al weer uit van een gevolg, zonder de oorzaak te noemen. Lekker makkelijk.
Oh? Ik verdedig dat niet?quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:18 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er is geen oorzaak. Ik steel gewoon je TV en kluis omdat ik geen geld heb. Jij komt na een maand met wapens je eigendom opeisen.
Oke. Hoe weet ik dan dat jij het gedaan hebt?quote:
Dit is geen getroll. Ik doe cynisch over de geloofsdogma's van libertairisme.quote:Op maandag 7 oktober 2013 21:33 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dit is gewoon weer puur getroll, slaat helemaal nergens op.
Statisme is een geloof.quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dit is geen getroll. Ik doe cynisch over de geloofsdogma's van libertairisme.
Libertairen zeggen soms dingen wat neer komt op een paradijs beloven.
En dat is op hetzelfde niveau als sommige religieuse beloftes.
Dat heb je op de beelden gezien van de camera's in je perceel.quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:23 schreef Myph. het volgende:
[..]
Oke. Hoe weet ik dan dat jij het gedaan hebt?
Wat....... dat 99, 999 ...procent van de mensheid vind dat de existentie van de staat nuttiger is dan geen staat?quote:
Dat maak jij er de hele tijd van, Libertariërs pretenderen, in tegenstelling tot statisten, niet alles te weten en overal een oplossing voor te hebben.quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat....... dat 99, 999 ...procent van de mensheid vind dat de existentie van de staat nuttiger is dan geen staat?
Dat mag je geloof noemen, en wellicht dat een enkeling te lyrisch doet. Maar in verhouding zijn libertairen veel meer dweperig met hun 'oplossing' . Sommige uitspraken zijn echt wel sekte verschijnselen.
Get real...... en stop eens met dat geloven in en beloven van een paradijs
quote:Waar kan je deze week terecht voor bijeenkomsten van de LP?
Morgen 8 oktober meteen al 2 stuks.
Alleerst is er de maandelijkse bijeenkomst in Maastricht. Gaat het weer over intellectueel eigendom? Oftewel IP in de volksmond. Of komen er andere interessante onderwerpen ter sprake. Kom langs en maak het mee https://www.facebook.com/events/412858872169963
Verder heeft Rotterdam/Rijnmond een belangrijke bijeenkomst waarbij het concept verkiezingsprogramma besproken gaat worden. Kom langs om je zegje te doen https://www.facebook.com/events/204879426349574
Woensdag 9 oktober gaat het er om spannen in Almelo waar de LP Almelo haar 1e bijeenkomst ooit organiseert. En dan niet een kenningsmakingsbijeenkomst, ze gaan gelijk het diepe in.
Het onderwerp van die avond is om te peilen of we de LP Almelo mee gaat doen aan de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014.
Iedereen is van harte welkom, jong en oud, zwart en wit. Alle hulp is dringend nodig willen ze Almelo er weer bovenop helpen.
https://www.facebook.com/events/1383427781893275
En dan zijn we er nog niet. De week wordt afgesloten in Flevoland, in Café Mandeville.
https://www.facebook.com/events/525406460877065
Genoeg te doen dus.
De een wat meer dan de ander.quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:44 schreef Wazzim het volgende:
Statisten pretenderen alles te weten en overal een oplossing voor te hebben?
Dat pretendeert die 99.999.... % van de mensen ook niet wbt hun idee dat een staat een noodzaak is,quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:42 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat maak jij er de hele tijd van, Libertariërs pretenderen, in tegenstelling tot statisten, niet alles te weten en overal een oplossing voor te hebben.
Das makkelijk.... Je plakt iemand een etiketje "trollenarij " op en je hebt je excuus om niet serieus te zijn.quote:Verder ga ik helemaal niet meer met jou in discussie omdat je incoherent post, alleen maar aan het trollen bent en consequent het woord libertair blijft gebruiken in plaats van libertarisch/libertariër, terwijl je daar al meermaals op gewezen bent.
Je draait continu de zaken om. Libertariërs geloven nietin een paradijs en hebben geen blauwdrukken, dat is nu juist het hele punt, dat we beseffen dat je niet van bovenaf de maatschappij kan en moet inrichten. Dit blijkt voor sommige mensen echt een heel moeilijk concept te zijn.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat pretendeert die 99.999.... % van de mensen ook niet wbt hun idee dat een staat een noodzaak is,
Maar sommige libertariërs doen best wel enge beloftes.... en ze draaien en draaien en ze draaien zich helemaal suf om hun blauwdruk van hun paradijs af te schermen van kritiek.
En de kritiek is dat libertairisme helemaal geen serieus alternatief is voor een goede organisatie van de samenleving. Vooral wat betreft het garanderen van de veiligheid, de vrijheden en de rechten van de burgers. Libertairen schaffen dat gewoon af en gaan er vanuit dat het vanzelf goed komt.
[..]
Das makkelijk.... Je plakt iemand een etiketje "trollenarij " op en je hebt je excuus om niet serieus te zijn.
Van mij hoef je ook niet mij te beantwoorden, overigens. Liever niet dan zo flauw
Dan laat ik je oppakken door een LEA.quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat heb je op de beelden gezien van de camera's in je perceel.
Ja dit erkennen libertariers wel als een probleem. Alleen niet een probleem dat moet worden opgelost door overheidsingrijpen (want dat leidt weer tot nieuwe problemen), maar door de markt zelf. En ik heb in m'n vorige post argumenten genoemd waarom ik verwacht dat prijsafspraken op een vrije markt niet lang standhouden.quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:17 schreef deelnemer het volgende:
Volgens het marktmodel is het prijsmechanisme informatief en coordineert het als een onzichtbare hand de economische bedrijvigheid. Dit is het paradepaardje van het marktmodel.
Prijsafspraken tussen 'concurrenten' doorkruist dat. Je zou verwachten dat libertariers, die zwaar leunen op het prijsmechanisme, dit erkennen als een probleem. Maar nee.
Het verschil tussen het informatieprobleem voor een centrale planner en dat van een gewoon persoon is natuurlijk dat een centrale planner ook informatie moet hebben over wat zijn onderdanen willen. In tegenstelling tot een gewone consument die alleen naar zijn eigen behoeften kijkt.quote:Een ander sterk punt van het marktmodel is dat het informatie probleem van de centrale planner omzeilt wordt. Volgens marktfundamentalisten is dit informatie probleem voor een centrale planner onoplosbaar, maar de prijsmechanisme lost het automatisch op. Vervolgens wil Pokkelmans de consument verantwoord laten kopen. En ineens is het informatie probleem (dat je moeilijk kunt achterhalen wat er allemaal gebeurd en hoe je daar het beste op inspeelt) een simpel klusje voor iedere individu.
En als je 3000 jaar in de tijd terug gaat, werd als een objectieve uitspraak gezien:quote:Een typisch voorbeeld van een objectieve uitspraak is:
Het aarde heeft de vorm van een bol ipv een platte schijf.
Er zit natuurlijk iets tussen objectiviteit en zomaar een voorkeur. Mensen hebben een politieke voorkeur omdat ze denken dat deze goed uitpakt voor hen, hun naasten, hun natie of de gehele mensheid. Maar ik ga hier niet claimen dat het libertarisme objectief het beste is, zonder ruimte te laten voor andere meningen.quote:Waarom kan de ene subjectieve voorstelling meer waarde hebben dan de andere? Dat kan alleen als er voldoende grond is voor objectiviteit.
De marktideologie zet zwaar in op subjectiviteit. De meeste mensen begrijpen wel dat oordelen afhankelijk zijn van degene die het oordeel velt.
Maar men gaat uit de weg wat de consequentie is van de stelling dat objectiviteit onmogelijk is. Als iedere objectiviteit onmogelijk is, dan is het marktmodel of het libertarisme ook niet te verdedigen als objectief beter, maar slechts te begrijpen als iemands voorkeur. Dan kun je dit hele topic wel stoppen. Over smaken valt niet te twisten.
Waarom is dat onaannemelijk? Sinds wanneer moeten mensen gedwongen worden om vrijwillig te ruilen?quote:Je gaat ervan uit dat een vrije markt een natuurlijke situatie is, maar dat is onaannemelijk.
Ik denk niet dat de markt per definitie altijd gelijk heeft (ook Pokkelmans heeft dit al meerdere malen aangegeven). Ik begrijp niet waarom je dat steeds blijft herhalen.quote:Omdat een marktspeler geen andere criterium van waarde kent dan de marktwaarde en zijn eigen subjectieve oordeel. En van die twee is de marktwaarde het superieure waardeoordeel, omdat daar vraag en aanbod van alle marktspelers in verwerkt is.
Maar objectief gezien zijn er nog andere criteria te bedenken. Bijvoorbeeld, of er veel voldoende woningen zijn voor alle woningzoekende. Of er veel mensen zijn die alleen woningen kopen als investering, in reactie op de jarenlange stijgende prijzen. Zo zijn er mensen die de ineenstorting van de onroerend goed bubble, waarmee de kredietcrisis begon, hebben voorspelt. Een centrale planner kan afstand nemen van een hype en de markt overgewaardeerd vinden. Terwijl volgens een echte marktgelover de markt per definitie altijd gelijk heeft.
Dat is niet vreemd, dat is gewoon een subjectief oordeel wat gebaseerd is op egoïsme of hypocrisie.quote:Dat kan. Maar daarmee laat je buiten beschouwing dat objectieve feiten en logica ook een rol kunnen spelen. Als ik met mijn hamer op mijn duim sla, is dat heel wat anders dan als jij met jouw hamer op jouw duim slaat. Objectief gezien, is het niet zo duidelijk waarom het een beter is dan het ander.
Zo kun je geen probleem hebben met kinderarbeid, zolang het niet je eigen kinderen zijn. Geen probleem hebben met uitbuiting, als jij niet degene bent die wordt uitgebuit. Een subjectief oordeel dat verandert als je alleen de rollen van mensen verandert, terwijl de situatie gelijk blijft, is vreemd.
Dit lijken me geen onoverbrugbare problemen als je een beetje fantasie hebt tenminste. Het informatieprobleem wordt natuurlijk ook niet van de ene op de andere dag opgelost.quote:Als mensen dit wel verantwoord willen doen, dan hebben ze een groot informatie probleem. Een etiketje dat zegt dat het product niet door kinderen is gemaakt, is onvoldoende. Want
- niet alle kinderarbeid is slecht
- kinderen zouden ook een zinnig alternatief moeten hebben, zoals onderwijs. Als het alternatief bestaat uit verhongeren, hebben ze er niets aan.
- de informatie op het label moet wel betrouwbaar zijn, en hoe controleer je dat.
Algemene misvatting: er is nooit het algemene geloof geweest dat de aarde een platte schijf is. De oude Grieken wisten al dat de aarde ten minste een ronding had.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 15:54 schreef Wegenbouwer het volgende:
En als je 3000 jaar in de tijd terug gaat, werd als een objectieve uitspraak gezien:
De aarde heeft de vorm van een platte schijf ipv een bol.
En wie weet wat de toekomst ons zal brengen. (niet per se wat betreft dit voorbeeld maar veranderingen in onze claims tov de werkelijkheid in het algemeen)
Neem dan het voorbeeld van de zon die om de aarde draait. Als objectief bewijs werd daarvoor gegeven dat je gewoon in de lucht kon kijken om dit fenomeen te zien. Volgens mij was dit wel algemeen geaccepteerd toentertijd (of is dat ook een misvatting?).quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 16:55 schreef Belabor het volgende:
Algemene misvatting: er is nooit het algemene geloof geweest dat de aarde een platte schijf is. De oude Grieken wisten al dat de aarde ten minste een ronding had.
Iets is enkel objectief als het bewijs voor een bepaalde stelling algemeen geaccepteerd wordt, niet als het geloof in die stelling door de meesten gedeeld wordt.
Als je het zo stelt wel. Er kon objectief en feitelijk vastgesteld worden dat dit de waarheid was, omdat de astronomie op dat moment in de geschiedenis nog niet ver genoeg gevorderd was.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 17:11 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Neem dan het voorbeeld van de zon die om de aarde draait. Als objectief bewijs werd daarvoor gegeven dat je gewoon in de lucht kon kijken om dit fenomeen te zien. Volgens mij was dit wel algemeen geaccepteerd toentertijd (of is dat ook een misvatting?).
Was die stelling in die zin dus objectief?
Dat zou heel goed kunnen. De tucht van de markt is het gevolg van concurrentie. Getuchtigd worden is niet zo prettig, en daarom zijn mensen bereid tot samenwerking / kartelvorming. Iets dat libertariers acceptabel vinden. Dus is het wachten op een nieuwe speler, die het kartel komt openbreken door op het scherpst van de snede te concurreren. In de ogen van het kartel is hij een spelbreker. Normaal worden die te grazen genomen buiten de legale kanalen om. Maar dat vinden libertarieers niet acceptabel (strijdig met het NAP).quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 15:54 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Ja dit erkennen libertariers wel als een probleem. Alleen niet een probleem dat moet worden opgelost door overheidsingrijpen (want dat leidt weer tot nieuwe problemen), maar door de markt zelf. En ik heb in m'n vorige post argumenten genoemd waarom ik verwacht dat prijsafspraken op een vrije markt niet lang standhouden.
De gewone consument neemt geen verantwoordelijkheid (zoals Pokkelmans dat bedoeld), maar neemt alleen zijn eigen verantwoordelijkheid (zoals neoliberalen dat bedoelen). Pokkelmans stelt zich voor dat consumenten met hun koopgedrag de producenten zo aansturen, dat zij beter rekening houden met hun omgeving (daarmee voorkomen ze kinderarbeid, milieuvervuiling, etc..). Maar dan is de prijs van een product onvoldoende informatie.quote:Het verschil tussen het informatieprobleem voor een centrale planner en dat van een gewoon persoon is natuurlijk dat een centrale planner ook informatie moet hebben over wat zijn onderdanen willen. In tegenstelling tot een gewone consument die alleen naar zijn eigen behoeften kijkt.
Als je bedoelt dat niet alle informatie over elk product makkelijk is in te winnen klopt dat natuurlijk. Maar ook hier kan de markt in voorzien. Als mensen per se alleen biologisch willen eten om maar een voorbeeld te noemen, zal de consument vanzelf door de aanbieders of een of andere keuringsdienst van deze informatie worden voorzien, omdat er geld mee te verdienen valt.
Dat kan best zo zijn, maar zonder objectiviteit kan iets nooit meer dan een mening zijn. Je kunt wel ruimte laten voor andere meningen, maar die gaan al evenmin ergens over. Noch kan iemand zijn mening onderbouwen. Je kunt alleen tellen hoeveel mensen het met je eens zijn en hoeveel mensen er een andere meningen op na houden. En daarmee is dan alles gezegd, want de meningen hebben geen grond.quote:En als je 3000 jaar in de tijd terug gaat, werd als een objectieve uitspraak gezien:
De aarde heeft de vorm van een platte schijf ipv een bol.
En wie weet wat de toekomst ons zal brengen. (niet per se wat betreft dit voorbeeld maar veranderingen in onze claims tov de werkelijkheid in het algemeen)
Er zit natuurlijk iets tussen objectiviteit en zomaar een voorkeur. Mensen hebben een politieke voorkeur omdat ze denken dat deze goed uitpakt voor hen, hun naasten, hun natie of de gehele mensheid. Maar ik ga hier niet claimen dat het libertarisme objectief het beste is, zonder ruimte te laten voor andere meningen.
Omdat mensen in hierarchisch georganiseerde groepen leven, speelt macht een grotere rol dan een ongewongen ruil. Het respecteren van het NAP is niet van nature aanwezig. Als een dier een prooi vangt, en een sterker dier pakt deze buit af, dan is dat diefstal, maar toch gebeurd het.quote:Waarom is dat onaannemelijk? Sinds wanneer moeten mensen gedwongen worden om vrijwillig te ruilen?
Omdat binnen het marktmodel dit zo is, en het libertarisme het marktmodel overneemt. Daar jij niet geloofd in objectiviteit, kan er ook niets anders zijn als een marktwaarde.quote:Ik denk niet dat de markt per definitie altijd gelijk heeft (ook Pokkelmans heeft dit al meerdere malen aangegeven). Ik begrijp niet waarom je dat steeds blijft herhalen.
Dat is juist.quote:Je hebt gelijk, een centrale planner kan afstand nemen van een hype, maar kan deze natuurlijk ook verergeren of tekorten veroorzaken. Gezien een centrale planner ook maar een mens is met beperkte informatie, eigen belangen en heel veel macht, is machtsmisbruik een enorm risico.
Hoe meer er een objectieve onderbouwing mogelijk is, hoe minder iedere mening even geldig is. Daarmee kunnen al te goocheme argumenten terzijde geschoven worden.quote:Dat is niet vreemd, dat is gewoon een subjectief oordeel wat gebaseerd is op egoïsme of hypocrisie.
Juist wel, want ook hier moet je weten wat er speelt, wat andere mensen willen, etc.. Want het heeft het geen zin om ergens rekening mee te houden, als je onvoldoende weet wat er speelt. Dan kun je beter gaan voor je eigenbelang.quote:Dit lijken me geen onoverbrugbare problemen als je een beetje fantasie hebt tenminste. Het informatieprobleem wordt natuurlijk ook niet van de ene op de andere dag opgelost.
Stel je hier dat bedrijven alleen bestaansrecht hebben in een kartel? Dat lijkt me niet. Ook is de prijs lang niet het enige waarop geconcurreerd wordt.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:22 schreef deelnemer het volgende:
Als kartelvorming door de concurrentie effectief buitenwerking gesteld kan worden, dan concurreer je elkaar dood.
Wat probeer je hier te zeggen? Ik kan er geen wijs uit worden.quote:Dan is de sterkste partij degene die de productiemiddelen bezit, zoals de adel vroeger het land en de kapitalist tegenwoordig het kapitaal. Iets dat libertariers toejuichen (privé bezit). Beslag leggen op de productiemiddelen wordt dan het koningsnummer.
Dat kan. Er zijn wel wat nadelen:quote:Het idee is dat een centrale planner er beter voor kan zorgen dat de productiemiddelen in de eerste plaats worden gebruikt om de belangrijkste noden te lenigen, en pas daarna voor luxe of fancies. Dat is wat we proberen te doen met belastinggeld, dat vooral wordt besteed aan een basisinkomen voor degene zonder inkomen, en voor zorg en onderwijs.
Het is ook vaak in iemands eigenbelang om aan een ander of het milieu te denken. Al is het maar voor de gemoedsrust.quote:Juist wel, want ook hier moet je weten wat er speelt, wat andere mensen willen, etc.. Want het heeft het geen zin om ergens rekening mee te houden, als je onvoldoende weet wat er speelt. Dan kun je beter gaan voor je eigenbelang.
Zowel het prijsmechanisme (zonder dat de scherpe randen eraf geslepen zijn) als kartelvorming (zonder democratische invloed) zijn problematisch. Dat is een goede reden om te twijfelen aan het dogma dat het marktmechanisme vanzelf de economie in goede banen leidt.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 21:40 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Stel je hier dat bedrijven alleen bestaansrecht hebben in een kartel? Dat lijkt me niet. Ook is de prijs lang niet het enige waarop geconcurreerd wordt.
Het idee dat eigendomsrecht voor gaat op alle andere menselijke belangen, is een gevaarlijke gedachte. Het geeft de bezittende klasse een grote macht. Zeker als er geen overheid is, die de bezitsloze kan beschermen door hem rechten toe te kennen die het eigendomsrecht overrulen. De adel, en later de kapitalisten, hebben mensen met het eigendomsrecht in de tang genomen. Land herverdeling, beperking van het erfrecht en het minimumloon zijn politieke eisen geweest in de vroegere strijd tegen uitbuiting.quote:Wat probeer je hier te zeggen? Ik kan er geen wijs uit worden.
Je denkt niet dat de markt per definitie altijd gelijk heeft. Ook de lonen van mensen zijn marktwaarden. Als de markt niet altijd gelijk heeft, dan is de inkomensverdeling ook niet per definitie altijd correct. Veelverdieners verdienen mogelijk hun hoge inkomen niet. Mensen die, als gevolg van een overschot aan arbeid, niet meer verdienen dan het bestaansminimum, verdienen te weinig.quote:Dat kan. Er zijn wel wat nadelen:
1. Het is tegen het NAP om onschuldige mensen te dwingen hun geld af te staan.
2. Er zijn hele legers van ambtenaren en andere overhead nodig om het in goede banen te leiden. Die hadden zich ook kunnen inzetten om wat nuttigs te produceren.
3. De prikkel om (hard) te werken wordt minder. Dit leidt tot mensen die zich (voor een deel) terugtrekken van de arbeidsmarkt om vervolgens op andermans kosten te gaan leven.
Deze motieven staan onderdruk in een competitieve omgeving. Als je concurrent er geen cent voor over heeft, dan kun je dit niet hooghouden zonder jezelf uit de markt te prijzen.quote:Het is ook vaak in iemands eigenbelang om aan een ander of het milieu te denken. Al is het maar voor de gemoedsrust.
Objectiviteit is belangrijk voor mensen met weinig macht, omdat het een voorwaarde is om gelijk te kunnen hebben. Zodat je ook zonder macht kunt winnen als je gelijk hebt en krijgt. Zonder objectiviteit zijn bezwaren zo van tafel te vegen. Je roept gewoon : haha, dat vind jij, dat vind jij.quote:De discussie over objectiviteit/subjectiviteit wil ik maar even laten voor wat deze is. Dit is zoals ik eerder al zei vooral een semantische zaak en ook offtopic.
Dit is nergens voor nodig. Iedereen heeft recht op een bepaalde ideologie, hoe belachelijk die ook mag lijken. Pak ze echter gewoon aan op de inhoud en niet op de man.quote:
Je gaat hier uit van marktspelers die doen wat men niet wil, en dan maak je een case voor de overheid, die ook uit mensen bestaat met belangen en grote macht die ze (kunnen) gebruiken om mensen in de tang te nemen en uit te buiten. Maar blijkbaar doen die mensen wel wat men wil.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 00:10 schreef deelnemer het volgende:
Zowel het prijsmechanisme (zonder dat de scherpe randen eraf geslepen zijn) als kartelvorming (zonder democratische invloed) zijn problematisch. Dat is een goede reden om te twijfelen aan het dogma dat het marktmechanisme vanzelf de economie in goede banen leidt.
Het idee dat eigendomsrecht voor gaat op alle andere menselijke belangen, is een gevaarlijke gedachte. Het geeft de bezittende klasse een grote macht. Zeker als er geen overheid is, die de bezitsloze kan beschermen door hem rechten toe te kennen die het eigendomsrecht overrulen. De adel, en later de kapitalisten, hebben mensen met het eigendomsrecht in de tang genomen. Land herverdeling, beperking van het erfrecht en het minimumloon zijn politieke eisen geweest in de vroegere strijd tegen uitbuiting.
Klopt, maar ik denk dat als de overheid zich hiermee gaan bemoeien, dit probleem nog veel erger wordt.quote:Je denkt niet dat de markt per definitie altijd gelijk heeft. Ook de lonen van mensen zijn marktwaarden. Als de markt niet altijd gelijk heeft, dan is de inkomensverdeling ook niet per definitie altijd correct. Veelverdieners verdienen mogelijk hun hoge inkomen niet.
Dat vinden ze misschien zelf, maar als er op enig moment een overschot aan arbeid is (een absoluut overschot aan arbeid bestaat overigens niet, als de prijs maar laag genoeg is), is dit niet meer dan logisch. Het voordeel hiervan is ook weer dat de kostprijs van producten omlaag gaat en dat het goedkoper is voor ondernemingen om uit te breiden.quote:Mensen die, als gevolg van een overschot aan arbeid, niet meer verdienen dan het bestaansminimum, verdienen te weinig.
Wel als de consument bereid is een hogere prijs te betalen voor zo'n product.quote:Deze motieven staan onderdruk in een competitieve omgeving. Als je concurrent er geen cent voor over heeft, dan kun je dit niet hooghouden zonder jezelf uit de markt te prijzen.
De hele essentie van de zaak is ook dat weliswaar de markt niet perfect is (omdat mensen nu eenmaal niet perfect zijn), maar dat het er nooit beter op wordt als je geweld gebruikt (bijvoorbeeld in de vorm van het creëren en in stand houden een overheid). Deelnemeer weet voortdurend uit te leggen waar er allemaal dingen fout gaan, maar enig overtuigend bewijs dat je dat allemaal van bovenaf kunt verbeteren met geweld, ontbreekt volledig. Terwijl er heel goede argumenten worden gegeven waarom het alleen maar erger wordt (dat het niet logisch is om een machtscentrum te maken als je bang bent dat mensen hun macht in de vrije markt zouden gaan misbruiken, bijvoorbeeld, en diverse bevindingen op het gebied van public choice theory zoals concentrated benefits/dispersed costs).quote:Op donderdag 10 oktober 2013 16:48 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Je gaat hier uit van marktspelers die doen wat men niet wil, en dan maak je een case voor de overheid, die ook uit mensen bestaat met belangen en grote macht die ze (kunnen) gebruiken om mensen in de tang te nemen en uit te buiten. Maar blijkbaar doen die mensen wel wat men wil.
Dit is geen eerlijke vergelijking en ook niet reëel dat het in praktijk zo gaat.
[..]
Klopt, maar ik denk dat als de overheid zich hiermee gaan bemoeien, dit probleem nog veel erger wordt.
[..]
Dat vinden ze misschien zelf, maar als er op enig moment een overschot aan arbeid is (een absoluut overschot aan arbeid bestaat overigens niet, als de prijs maar laag genoeg is), is dit niet meer dan logisch. Het voordeel hiervan is ook weer dat de kostprijs van producten omlaag gaat en dat het goedkoper is voor ondernemingen om uit te breiden.
[..]
Wel als de consument bereid is een hogere prijs te betalen voor zo'n product.
Overheden kunnen ook gevaarlijk zijn. Het gaat mij om machtsmisbruik, en niet om overheid versus markt. Libertariers beweren dat alle machtsproblemen zijn opgelost, als je de overheid afschaft en een NAP opschrijft. Dat soort naiviteit is zelf een belangrijke oorzaak van machtsproblemen.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 16:48 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Je gaat hier uit van marktspelers die doen wat men niet wil, en dan maak je een case voor de overheid, die ook uit mensen bestaat met belangen en grote macht die ze (kunnen) gebruiken om mensen in de tang te nemen en uit te buiten. Maar blijkbaar doen die mensen wel wat men wil.
Dit is geen eerlijke vergelijking en ook niet reëel dat het in praktijk zo gaat.
De afgelopen 30 jaar ben ik nog niet vergeten. Voor de kredietcrisis ondersteunde rechts massaal het neoliberalisme. Binnen de neoliberale ideologie concludeerde men dat het prijsmechanisme en de marktefficientie hypothese garant staan voor een juiste inkomensverdeling. Mensen die daar vraagtekens bij durfde te plaatsen werden massaal uitgelachen als zijnde types die niets van de markt begrijpen. Hiervan kun je leren dat je dit soort dogma's moet wantrouwen. Vandaag zijn het absolute waarheden, en morgen zegt men doodleuk dat iedereen wel inziet dat het onzin is. Ideologieen zijn vooral een schaamlap voor belangen, en hun dogma's alleen evidente waarheden voor de belanghebbende. Maar in een fatsoenlijk samenleving offer je geen mensen op voor politieke spelletjes.quote:Klopt, maar ik denk dat als de overheid zich hiermee gaan bemoeien, dit probleem nog veel erger wordt.
Dat zijn redeneringen die uitgaan van de gedachte dat marktwerking vanzelf leidt naar het optimum. Maar dat is niet zo. Er is een wetenschappelijke methode om hiermee om te gaan. Je stopt alle elementen in een model en daarmee zijn alle mogelijke overwegingen er al in opgenomen. Vervolgens bepaald je alle mogelijke oplossingen van het model. Dan blijkt dat er ook hele nare oplossingen mogelijk zijn (want waarom zou een ondernemer investeren in een uitbreiding, als er weinig vraag is naar zijn producten, omdat mensen geen inkomen hebben).quote:Dat vinden ze misschien zelf, maar als er op enig moment een overschot aan arbeid is (een absoluut overschot aan arbeid bestaat overigens niet, als de prijs maar laag genoeg is), is dit niet meer dan logisch. Het voordeel hiervan is ook weer dat de kostprijs van producten omlaag gaat en dat het goedkoper is voor ondernemingen om uit te breiden.
Kan de consument er blind op vertrouwen, dat de hogere prijs die hij betaald op de goede plaats terecht komt, en niet door iemand in zijn zak gestoken wordt? Want deze constructie is uitermate corruptie gevoelig. Noch zijn de goede bedoelingen van de initiatiefnemers een garantie dat men verstandig te werk gaat. Er zijn dus keurmerken, een goede fraude bestrijding, en een betrouwbare reportage nodig. Allemaal informatie die van goede of slechte kwaliteit kan zijn, en de consument moet dat allemaal zelf gaan beoordelen.quote:Wel als de consument bereid is een hogere prijs te betalen voor zo'n product.
Er is een alternatieve benadering die niet uitgaat van subjectieve waardeoordelen, marktwaarden & competitie. Deze gaat uit van objectiviteit, welwillendheid, constructiviteit & gemeenschapszin. Dat gaat ook niet vanzelf goed, maar itt tot de marktideologie claimt niemand dat.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 17:42 schreef heiden6 het volgende:
[..]
De hele essentie van de zaak is ook dat weliswaar de markt niet perfect is (omdat mensen nu eenmaal niet perfect zijn), maar dat het er nooit beter op wordt als je geweld gebruikt (bijvoorbeeld in de vorm van het creëren en in stand houden een overheid). Deelnemer weet voortdurend uit te leggen waar er allemaal dingen fout gaan, maar enig overtuigend bewijs dat je dat allemaal van bovenaf kunt verbeteren met geweld, ontbreekt volledig. Terwijl er heel goede argumenten worden gegeven waarom het alleen maar erger wordt (dat het niet logisch is om een machtscentrum te maken als je bang bent dat mensen hun macht in de vrije markt zouden gaan misbruiken, bijvoorbeeld, en diverse bevindingen op het gebied van public choice theory zoals concentrated benefits/dispersed costs).
Als de belastingen plots verhoogd worden, roept iedereen dat het misdadig is. Libertariërs gaan er alleen wat langer mee doorquote:Op donderdag 10 oktober 2013 20:08 schreef Ryan3 het volgende:
Zo krijgen jullie toch sympathie natuurlijk... NWS / IMF pleit voor eenmalige 10% heffing op spaargeld
.
Dit is al de zoveelste keer dat je het libertarisme dingen aanwrijft. Niemand beweert iets dergelijks, er zullen altijd mensen zijn die macht uit willen oefenen over anderen, stelen, etc. Wat je verder beschrijft klinkt erg utopisch en bovendien bijzonder vaag. Ik stoor mij sowieso aan de hele gedachtegang van de maatschappij in bepaalde modellen willen vormen. Dat soort maakbaarheidsidealen kan niets goeds van komen, en voluntarisme is juist het tegenovergestelde van het opleggen van een bepaald model aan anderen. In een vrije samenleving kun je ook een bedrijf opzetten wat geen winst maakt, en waarvan de werknemers de eigenaars zijn, om maar eens iets te noemen. Geld aan een goed doel geven of kiezen voor duurzame producten is ook onderdeel van de vrije markt.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 20:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er is een alternatieve benadering die niet uitgaat van subjectieve waardeoordelen, marktwaarden & competitie. Deze gaat uit van objectiviteit, welwillendheid, constructiviteit & gemeenschapszin. Dat gaat ook niet vanzelf goed, maar itt tot de marktideologie claimt niemand dat.
Het voordeel van een objectieve, constructie, welwillende benadering is dat de doelstellingen veel inhoudelijker zijn. In een marktmodel domineert het resultaatgerichte winstmotief, omdat dit het selectiecriterium is in deze competitie. Daarmee worden veel goede aspecten van mensen ondermijnt.
De beste oplossingen gaan uit van beide benaderingen, het besef dat samenlevingen complex zijn en nooit recht gedaan worden met een simpel model dat berust een paar ideologische dogma's. De huidige samenleving is een gemixed model. Er is een markteconomie, maar deze wordt binnen het kader van een democratische rechtsstaat vormgegeven. Dit model is ingewikkelder maar beter dan het libertarische model.
Het machtsprobleem is een serieuze kwestie. Het is nog nooit bevredigend opgelost. Dat het libertarisme dit wel heeft opgelost, is volgens mij ongeloofwaardig.
Als het libertarisme niets meer is dan anarchisme, is het structuurloos. Niemand kan daar een conclusie uit trekken, behalve de gevolgen van de eventuele spontane orde die uit voortkomt. Natuurlijk gaat iedereen speculeren over de aard van deze spontane orde.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 20:59 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dit is al de zoveelste keer dat je het libertarisme dingen aanwrijft. Niemand beweert iets dergelijks, er zullen altijd mensen zijn die macht uit willen oefenen over anderen, stelen, etc. Wat je verder beschrijft klinkt erg utopisch en bovendien bijzonder vaag. Ik stoor mij sowieso aan de hele gedachtegang van de maatschappij in bepaalde modellen willen vormen. Dat soort maakbaarheidsidealen kan niets goeds van komen, en voluntarisme is juist het tegenovergestelde van het opleggen van een bepaald model aan anderen. In een vrije samenleving kun je ook een bedrijf opzetten wat geen winst maakt, en waarvan de werknemers de eigenaars zijn, om maar eens iets te noemen. Geld aan een goed doel geven of kiezen voor duurzame producten is ook onderdeel van de vrije markt.
Als het anarcho-kapitalisme aan deze anarchie nog vrije marktwerking toevoegt, moet ze eens uitleggen wat daarmee bedoeld wordt. Als mensen positieve verwachtingen formuleren mbt tot een vrije markt, dan volgt dat uit een specifiek model (hier vaak Oostenrijkse school). De combinatie:quote:Juist het voluntarisme (anarchokapitalisme dus) is gebaseerd op vrijwillige interactie en op samenwerking. Dat jouw eerste en blijkbaar enige associataie bij een vrije markt er een is van competitie, is niets meer dan dat: jouw eigen associatie. In een vrije markt is veel meer samenwerking dan dat er competitie is.
Leuk dat je weer een voorbeeld noemt van een kapitaalkrachtig iemand. Zo'n soort gift kan natuurlijk maar een miniem deel van de Amerikanen doen.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 21:04 schreef Myph. het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)eert_100_mln.__.html
![]()
Echte solidariteit krijgt vorm.
Heb je die debate analysis nog gekeken die ik speciaal voor jou had gepost in het vorige deel?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 23:55 schreef Belabor het volgende:
[..]
Leuk dat je weer een voorbeeld noemt van een kapitaalkrachtig iemand. Zo'n soort gift kan natuurlijk maar een miniem deel van de Amerikanen doen.
Niet dat giften op kleine schaal niet voorkomen, maar om van deze vrouw meteen maar een rolmodel te maken omdat ze zich financieel wat kan veroorloven...
Een markt is gebaat bij regels (in ieder geval w.b. eigendom). Een hele samenleving is gebaat bij regels. Wie gaat die regels handhaven? En vooral hoe? Als het niet met geweld mag.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 17:42 schreef heiden6 het volgende:
[..]
De hele essentie van de zaak is ook dat weliswaar de markt niet perfect is (omdat mensen nu eenmaal niet perfect zijn), maar dat het er nooit beter op wordt als je geweld gebruikt (bijvoorbeeld in de vorm van het creëren en in stand houden een overheid). Deelnemeer weet voortdurend uit te leggen waar er allemaal dingen fout gaan, maar enig overtuigend bewijs dat je dat allemaal van bovenaf kunt verbeteren met geweld, ontbreekt volledig. Terwijl er heel goede argumenten worden gegeven waarom het alleen maar erger wordt (dat het niet logisch is om een machtscentrum te maken als je bang bent dat mensen hun macht in de vrije markt zouden gaan misbruiken, bijvoorbeeld, en diverse bevindingen op het gebied van public choice theory zoals concentrated benefits/dispersed costs).
Uiteindelijk is er altijd iemand de baas. Het grootste gevaar is dat mensen gaan denken dat het "de natuur" is dat iemand de baas is over iemand anders, dat het "van onderaf is gegroeid", een "organisch systeem", of voor sommige mensen "de hand van God", waar niets aan te veranderen is,quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:20 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Je draait continu de zaken om. Libertariërs geloven nietin een paradijs en hebben geen blauwdrukken, dat is nu juist het hele punt, dat we beseffen dat je niet van bovenaf de maatschappij kan en moet inrichten. Dit blijkt voor sommige mensen echt een heel moeilijk concept te zijn.![]()
Nee, niet helemaal. Ik kon mijn aandacht er niet volledig bijhouden. Ik houd wel van debatten, maar dan mag het van mij wel to-the-point blijven, anders wordt het te langdradig.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 00:13 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Heb je die debate analysis nog gekeken die ik speciaal voor jou had gepost in het vorige deel?
Zonder grote, machtige staten is het risico op machtsmisbruik een stuk lager.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 19:45 schreef deelnemer het volgende:
Overheden kunnen ook gevaarlijk zijn. Het gaat mij om machtsmisbruik, en niet om overheid versus markt. Libertariers beweren dat alle machtsproblemen zijn opgelost, als je de overheid afschaft en een NAP opschrijft. Dat soort naiviteit is zelf een belangrijke oorzaak van machtsproblemen.
Ik zie niet het verband tussen een versterking van de machtspositie van de gewone man en die 3 zaken die je noemt. Sterker, het algemeen stemrecht zorgt ervoor dat 1 stem waardeloos is, de rechtsstaat is een farce (de trias politica zijn gewoon afdelingen van dezelfde organisatie, nl. de staat) en voor het sociaal vangnet wordt de gewone man gedwongen te betalen.quote:De overheid is in de 20e eeuw meer en meer getemd. Het heeft geleidt tot algemeen stemrecht, een rechtsstaat en een sociaal vangnet. Dat heeft de machtspositie van de gewone man enorm versterkt.
Leuk idee, het werkt alleen niet. Wat ik zie is dat ongeïnformeerde mensen zich elke 4 jaar laten belazeren door leugens van politici in een soort idols-verkiezing. Dat men ongeïnformeerd is over de mensen en de partij die ze kiezen is voor een groot deel terecht overigens. Waarom zou je je verdiepen in al die zaken als je buurman die dat niet doet een even grote stem heeft.quote:Het idee van een democratie is dat de hierarchische piramide wordt omgevormd tot een cirkel, doordat de leiders verantwoording moeten afleggen aan de burger en door hen gekozen worden voor een beperkte periode van 4 jaar.
??quote:Bedrijven zijn echter volbloed dictaturen.
De geldmarkt werd toen en wordt nu volledig gedomineerd door de overheid. Je hebt een wettige betaalmiddelen (fiat geld), centrale banken, overheden die het fractioneel reservebankieren reguleren en talloze andere regeltjes. Er zijn weinig sectoren te bedenken waar de overheid zich meer mee bemoeit, en dan beweer jij dat de vrije markt de schuld is van de kredietcrisis en dus nog meer overheidsingrijpen gerechtvaardigd is. Niet echt geloofwaardig.quote:De afgelopen 30 jaar ben ik nog niet vergeten. Voor de kredietcrisis ondersteunde rechts massaal het neoliberalisme. Binnen de neoliberale ideologie concludeerde men dat het prijsmechanisme en de marktefficientie hypothese garant staan voor een juiste inkomensverdeling. Mensen die daar vraagtekens bij durfde te plaatsen werden massaal uitgelachen als zijnde types die niets van de markt begrijpen.
Eindelijk iets waar we het over eens zijnquote:Maar in een fatsoenlijk samenleving offer je geen mensen op voor politieke spelletjes.
Dit maakbaarheidsdenken leidt tot onvrijheid en machtsmisbruik. Wat tot gevolg heeft dat juist de elite wordt ondersteund, ten koste van de rest.quote:De overheid is noodzakelijk om te komen tot een herverdeling van inkomens, zodat de scherpe kantjes van de competitieve markt worden afgeslepen, de zwakste worden ondersteund, er voldoende in mensen wordt geinvesteerd, en er ook nog enige ruimte gemaakt wordt voor hogere doelstellingen dan consumeren.
Gelukkig zijn politici wel 100% betrouwbaar.quote:Welbeschouwd is de coordinatie door het prijsmechanisme alleen onbetrouwbaar.
Klopt, maar als de overheid dit doet, is volgens jou wel alles goed beoordeeld, fraudevrij en betrouwbaar? Dan heb ik toch een stuk meer vertrouwen in de markt.quote:Kan de consument er blind op vertrouwen, dat de hogere prijs die hij betaald op de goede plaats terecht komt, en niet door iemand in zijn zak gestoken wordt? Want deze constructie is uitermate corruptie gevoelig. Noch zijn de goede bedoelingen van de initiatiefnemers een garantie dat men verstandig te werk gaat. Er zijn dus keurmerken, een goede fraude bestrijding, en een betrouwbare reportage nodig. Allemaal informatie die van goede of slechte kwaliteit kan zijn, en de consument moet dat allemaal zelf gaan beoordelen.
haha geweldig.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 11:32 schreef MadScientist het volgende:
Married to the sea doet een duit in het zakje vandaag:
[ afbeelding ]
Met stemrecht kun je de zittende macht wegstemmen. Een burgeroorlog, zoals in Syrie, is dan niet nodig. Een rechtsstaat betekent dat de staat zijn almacht niet mag misbruiken, en dat de burger rechten heeft. Als deze burgerrechten onvoldoende zijn, dan kun je daartegen protesteren, demonstreren en stemmen op mensen die dat willen verbeteren. Het sociale vangnet heeft de onderhandeling positie van de werknemer versterkt. De terugvalpositie van een werkeloze, die er niet in slaagt werk te vinden, is zijn uitkering.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:23 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
[quote]Zonder grote, machtige staten is het risico op machtsmisbruik een stuk lager.
[..]
Ik zie niet het verband tussen een versterking van de machtspositie van de gewone man en die 3 zaken die je noemt. Sterker, het algemeen stemrecht zorgt ervoor dat 1 stem waardeloos is, de rechtsstaat is een farce (de trias politica zijn gewoon afdelingen van dezelfde organisatie, nl. de staat) en voor het sociaal vangnet wordt de gewone man gedwongen te betalen.
In 1960 was het 30% van het BNP (en van een verzorgingsstaat was eind jaren 50 nog nauwelijks sprake). De toename van de overheidsuitgaven in de jaren 60 & 70 heeft de bevolking zelf gewild, zodat de verzorgingsstaat kon worden opgebouwd. Met getemd bedoelde ik dat de macht van de staat beter de belangen van iedereen dient, en niet dat de staat zichzelf effectief opheft.quote:Ik begrijp sowieso niet hoe je kunt stellen dat de overheid meer getemd is, je kan de overheidsuitgaven zo nagaan:
Table 1 Government Expenditure as a Percentage of GDP
---------------France ---Germany ----Sweden ----Japan----United Kingdom-United States
Circa 1870 12.6 --------10.0 -------- — -------- 8.8 -------- 9.4 -------- 7.3
1913 ------- 17.0 --------14.8 -------- 10.4 -------- 8.3 -------- 12.7 -------- 7.5
1920 --------27.6 --------25.0 -------- 10.9 -------- 14.8 -------- 26.2 -------- 12.1
1937 ---------29.0 -------- 34.1 -------- 16.5 -------- 25.4 -------- 30.0 -------- 19.7
1960 --------34.6 -------- 32.4 -------- 31.0 -------- 17.5 -------- 32.2 -------- 27.0
1980 --------46.1 -------- 47.9 -------- 60.1 -------- 32.0 -------- 43.0 -------- 31.4
1990 --------49.8 -------- 45.1 -------- 59.1 -------- 31.3 -------- 39.9 -------- 32.8
1996 --------55.0 --------49.1 -------- 64.1 -------- 35.9 -------- 43.0 -------- 32.4
Source:Vito Tanzi and Ludger Schuknecht, Public Spending in the 20th Century: A Global Perspective (New York: Cambridge University Press, 2000), p. 6.
Dat is een gevolg van de economische crisis en tijdelijk.quote:Dit is nog als % van het BBP, absoluut gezien is het nog veel erger.
Als een groep mensen samenwerken, dan is er altijd iemand die leiding op zich neemt, en zijn er altijd regels. Dat is in een bedrijf niet andersquote:Leuk idee, het werkt alleen niet. Wat ik zie is dat ongeïnformeerde mensen zich elke 4 jaar laten belazeren door leugens van politici in een soort idols-verkiezing. Dat men ongeïnformeerd is over de mensen en de partij die ze kiezen is voor een groot deel terecht overigens. Waarom zou je je verdiepen in al die zaken als je buurman die dat niet doet een even grote stem heeft.
Afgezien daarvan, waarom zouden überhaupt 17 miljoen mensen dezelfde leider moeten hebben en onder dezelfde regels moeten leven? Dat is een veel belangrijkere vraag.
Een bedrijf is ook hierarchisch, maar dan heb je geen vrije pers, stemrecht of inspraak. En alle rechten die je hebt, volgen uit de algemene regelingen die gelden binnen de overkoepelende staat.quote:??
Geld managen is een onvermijdelijk bestanddeel van een markteconomie. Het is makkelijk om daar de schuld van de crisis neer te leggen (want zonder een glazen bol is het niet goed te regelen). De overheid bemoeit zich ermee, omdat geld behoort tot de attributen waarmee het marktspel gespeeld wordt. De markt dit zelf laten regelen, is niet zo eenvoudig als het lijkt.quote:De geldmarkt werd toen en wordt nu volledig gedomineerd door de overheid. Je hebt een wettige betaalmiddelen (fiat geld), centrale banken, overheden die het fractioneel reservebankieren reguleren en talloze andere regeltjes. Er zijn weinig sectoren te bedenken waar de overheid zich meer mee bemoeit, en dan beweer jij dat de vrije markt de schuld is van de kredietcrisis en dus nog meer overheidsingrijpen gerechtvaardigd is. Niet echt geloofwaardig.
Van mij had dat ook gemogen, op een gecontroleerde manier. Maar dan moet je niet klagen als je spaargeld verdampt is:quote:Buiten dat, binnen een vrije markt hadden die banken die de problemen hebben veroorzaakt gewoon ten onder gegaan. Overheden hebben deze banken dmv bailouts als het ware beloond voor hun falen.
Want dat is de logische een consequentie van failliete banken.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 20:08 schreef Ryan3 het volgende:
Zo krijgen jullie toch sympathie natuurlijk... NWS / IMF pleit voor eenmalige 10% heffing op spaargeld
.
Het maakt de elite juist verantwoordingsplichtig. Want in een democratie is de macht niet automatisch legitiem. Beslissingsbevoegdheden worden alleen overgedragen op de politiek, onder de verstandhouding dat deze gebruikt worden om het land in goede banen te leiden. In een vrije markt is macht nergens op aanspreekbaar. Als het de macht behaagt, is er misschien inspraak of liefdadigheid mogelijk.quote:Dit maakbaarheidsdenken leidt tot onvrijheid en machtsmisbruik. Wat tot gevolg heeft dat juist de elite wordt ondersteund, ten koste van de rest.
[..]
Gelukkig zijn politici wel 100% betrouwbaar.
[..]
Klopt, maar als de overheid dit doet, is volgens jou wel alles goed beoordeeld, fraudevrij en betrouwbaar? Dan heb ik toch een stuk meer vertrouwen in de markt.
quote:David Van Reybrouck - Tegen verkiezingen
David Van Reybrouck, auteur en een van de initiatiefnemers van de G1000, pleit in een nieuw boek voor democratie door loting. Dat kan volgens hem een oplossing bieden voor wat hij zelf het 'democratisch vermoeidheidssyndroom' noemt.
Begin oktober verschijnt 'Tegen verkiezingen', het nieuwe boek van de schrijver van bestseller 'Congo. Een geschiedenis'. Daarin breekt Van Reybrouck een lans voor democratie door loting. "Tot aan de Franse Revolutie is dat democratische middel vaak aangewend, niet alleen in Athene, maar ook in bloeiende republieken als die van Venetië en Florence tijdens de renaissance", stelt hij. "Na de Franse Revolutie leeft het alleen voort in de rechtspraak van sommige landen."
Volgens de schrijver kan het principe onze "machteloos geworden democratie" weer pit en vaart geven en de burgers weer betrekken. Want krachtdadig besturen wordt volgens hem nu stilaan problematisch. "Politici moeten hun beleid immers steeds vaker afstemmen op de volgende verkiezingen." Dat leidt volgens de schrijver tot een democratisch vermoeidheidssyndroom.
Van Reybrouck trachtte de democratie al eens verse zuurstof toe te dienen met de G1000, een openbaar overleg tussen gewone burgers over politiek. Dat leidde in 2012 tot een burgertop en een reeks aanbevelingen.
omdat jij het zegt?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:23 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Zonder grote, machtige staten is het risico op machtsmisbruik een stuk lager.
Risico = Impact x kansquote:
waarom denk je dat je in een libertarische wereld automatisch schaalverkleining krijgt?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 12:38 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Risico = Impact x kans
Macht = het vermogen een andere persoon jouw wil met dwang op te leggen.
De impact van machtsmisbruik van iemand die over veel onderdanen heerst is veel groter dan zeg de impact van het machtsmisbruik van een burgemeester van een dorpje. Die laatste heeft het vermogen niet om miljoenen mensen te laten omleggen, op te laten sluiten of te beroven. Dat behoeft hopelijk geen verdere uitleg.
De kans dat een machtig heerser zijn macht misbruikt is ook groter. Zo iemand begeeft zich, in tegenstelling tot de kleine burgemeester, meestal niet onder het gewone volk. Daar zitten allerlei bureaucratische lagen tussen die ook weer doen wat deze persoon wil. Zo wordt het voor de gewone man moeilijker om te zien wat de heerser allemaal uitspookt en hem te controleren.
Ben je het eens met wat ik hier boven schreef? Voordat je weer snel van onderwerp wisselt.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 12:45 schreef _dodecahedron_ het volgende:
waarom denk je dat je in een libertarische wereld automatisch schaalverkleining krijgt?
Zal onderdeel van het geloof zijn. Het zal alles beter maken is het idee. Maar in veel gevallen is het omgekeerde aannemelijker, zeker waar het om kleinschaligheid gaat.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 12:45 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
waarom denk je dat je in een libertarische wereld automatisch schaalverkleining krijgt?
Door deze klauwen in te ruilen voor die van 1.000 nieuwe beesten zodat de kans op problemen alleen maar toeneemt?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 13:22 schreef Pokkelmans het volgende:
Wat dat betreft vind ik de metafoor van Mill wel een mooie. Hij vergelijkt de staat met een wild beest. Het staat je niet direct en altijd naar het leven, maar de aard van een beest is, net als een staat, onberekenbaar. En áls het zich dan tegen je keert ben je blij als je de klauwen kort hebt gehouden.
Hoe minder controle een overheid heeft op elementen van je leven, hoe minder ingrijpend de gevolgen zullen zijn als deze zich, om wat voor reden dan ook, tegen je keert. Daarom pleit Mill voor het zo kort mogelijk houden van de "overheidsklauwen".
Ik neem aan dat je hiermee op cynische wijze verwijst naar het anarcho-kapitalisme.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 13:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Door deze klauwen in te ruilen voor die van 1.000 nieuwe beesten zodat de kans op problemen alleen maar toeneemt?
Ook dan speelt dat net zo hard natuurlijk. Terecht hoor dat je de overheid wantrouwt maar het bedrijfsleven is zeker geen haar beter.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 13:34 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je hiermee op cynische wijze verwijst naar het anarcho-kapitalisme.
Mill is een klassiek-liberaal die we tegenwoordig een minarchist zouden noemen. Dus nee.
Ik prefereer een corrupt bedrijf waarmee ik eventueel een vrijwillige betrekking aan kan gaan boven een corrupte overheid die soevereiniteit claimt en desnoods afdwingt met haar geweldsmonopolie.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 13:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ook dan speelt dat net zo hard natuurlijk. Terecht hoor dat je de overheid wantrouwt maar het bedrijfsleven is zeker geen haar beter.
Ware het niet dat je in libertopia dikke kans hebt op dat bedrijf aangewezen te zijn terwijl je hier nu een overheid hebt die je zelf bij kan sturen en die vrij spaarzaam is met geweld...quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 13:57 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Ik prefereer een corrupt bedrijf waarmee ik eventueel een vrijwillige betrekking aan kan gaan boven een corrupte overheid die soevereiniteit claimt en desnoods afdwingt met haar geweldsmonopolie.
Wanneer ben je nu toegewezen op één bedrijf? Zelfs in een kleine dorpskern heb je vier verschillende supermarkten, vijf kledingzaken en drie schoenmakers.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 14:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ware het niet dat je in libertopia dikke kans hebt op dat bedrijf aangewezen te zijn terwijl je hier nu een overheid hebt die je zelf bij kan sturen en die vrij spaarzaam is met geweld...
Dat in onze vertegenwoordigende democratie, de volksvertegenwoordigers door het lot gekozen worden. Ipv te gaan stemmen, houden we een lotterij. Dat heeft bepaalde voordelen (maar ook nadelen). Daarmee schuif je het idee van een meritocratie terzijde (het idee dat gekozen beroepspolitici beter zijn dan gewone burgers). Je kunt het vergelijken met juryrechtspraak , waarbij gewone burgers de rol van rechter op zich nemen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 13:08 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Waar pleit hij nou eigenlijk voor? Dat kan ik niet in dat stukje terugvinden.
Dat is wel verstandig. De overheid klein houden doe je door burgerrechten heel serieus te nemen. Wat meer activisme in Nederland zou gezond zijn. De NSA Surveillance is een goed voorbeeld. Dat is in de VS strijd met grondwettelijke burgerrechten. Burgerrechten zouden hier moeten prevaleren.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 13:22 schreef Pokkelmans het volgende:
Wat dat betreft vind ik de metafoor van Mill wel een mooie. Hij vergelijkt de staat met een wild beest. Het staat je niet direct en altijd naar het leven, maar de aard van een beest is, net als een staat, onberekenbaar. En áls het zich dan tegen je keert ben je blij als je de klauwen kort hebt gehouden.
Hoe minder controle een overheid heeft op elementen van je leven, hoe minder ingrijpend de gevolgen zullen zijn als deze zich, om wat voor reden dan ook, tegen je keert. Daarom pleit Mill voor het zo kort mogelijk houden van de "overheidsklauwen".
Je zou een nieuwe consumenten organisatie moeten oprichten, die zich activistisch opstelt jegens bedrijven. Want nu zijn consumenten slecht georganiseerd. Een individuele consument kan wel kiezen naar zijn voorkeur, maar daarmee verandert hij niets.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 13:57 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Ik prefereer een corrupt bedrijf waarmee ik eventueel een vrijwillige betrekking aan kan gaan boven een corrupte overheid die soevereiniteit claimt en desnoods afdwingt met haar geweldsmonopolie.
Bedrijven lijken allemaal individuele toko's, maar vaak volgen ze allemaal dezelfde trends. Volgens de marktideologie zijn ze allemaal innovatief en autonoom, maar vaak kletsen ze elkaar na, en heerst er een kudde geest. Hetzelfde zie je overigens in de politiek.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 14:27 schreef Pokkelmans het volgende:
Maar goed, dit is weer een korte samenvatting van wat er de afgelopen tien delen al is besproken. Het punt dat ik wou maken is dat ik niet per definitie geloof dat de káns op machtsmisbruik kleiner wordt, maar dat in ieder geval de gevolgen minder verstrekkend zullen zijn naarmate de overheid kleiner wordt.
Anarchie betekent niet 'geen regels', maar geen heersers.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 07:49 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Een markt is gebaat bij regels (in ieder geval w.b. eigendom). Een hele samenleving is gebaat bij regels. Wie gaat die regels handhaven? En vooral hoe? Als het niet met geweld mag.
Het idee dat je als individuele burger de overheid kunt bijsturen of contrleren is volstrekt waanzinnig. In een vrije markt kun je stemmen met je portomonnee, dat is veel effectiever.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 14:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ware het niet dat je in libertopia dikke kans hebt op dat bedrijf aangewezen te zijn terwijl je hier nu een overheid hebt die je zelf bij kan sturen en die vrij spaarzaam is met geweld...
Je bent in de war met het waanidee van een staat.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 13:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zal onderdeel van het geloof zijn. Het zal alles beter maken is het idee. \
oei oei..... wat is dat toch weer een religieuse dogma van je...quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 23:11 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Je bent in de war met het waanidee van een staat.
Heb je ook nog een inhoudelijk argument? Nee, wederom alleen maar kwalificerende uitspraken zonder enige onderbouwing en een reeks aan belachelijke karikaturen en aantijgingen. De staat verdedigen en in dezelfde zin een ander het aanhangen van religeus dogma verwijten.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 23:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
oei oei..... wat is dat toch weer een religieuse dogma van je...
De staat is natuurlijk veel shit ..... afgezien dat het niet valt uit te roeien, heeft het ook bewezen praktisch nut en de dogma's van het libertairisme.... zijn niet bewezen, kunnen nooit bewezen worden. Het is de dwaasheid van de idealist. Of het is het rookgordijn van de egoïst.... Die wil alleen maar rijk worden en bedekt dat met strijdkreten als 'vrijheid voor iedereen' 'niemand die een ander dwingt'
Anarchisten hebben dezelfde strijdkreten, maar die erkennen dat kapitalisten altijd dictaturen bouwen. Libertairen weigeren dat te erkennen . Die vinden winst pakken erg belangrijk...en dus meeprofiteren van die dictaturen, zelf dictatoortje spelen en lullen dat iedereen vrij is in zijn dictatuur.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |