abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132036691
quote:
IMF pleit voor eenmalige 10% heffing op spaargeld

Frank Knopers 10 oktober 2013 Kredietcrisis 1 Reactie
Het IMF pleit voor een eenmalige heffing van 10% op al het spaargeld in de Eurozone. Door een greep te doen op uw spaargeld kan de last van de Europese schuldencrisis verlicht worden. Het is een omstreden voorstel dat in het verleden ook al eens geopperd werd. Zo berekende de Boston Consulting Group in 2011 dat een heffing van 30% van alle activa – waaronder uw spaargeld – een uitweg uit de Europese schuldencrisis kan zijn.

Spaargeld belasten

Een heffing op spaartegoed van burgers spreekt blijkbaar tot de verbeelding, want eerder dit jaar stelde de hoofdeconoom van de Saxo Bank ook al een 10 tot 15 procent heffing voor. Het IMF verwijst in haar laatste fiscale monitor (PDF) naar een onderzoek van de Duitse econoom Stefan Bach. Hij raamde de opbrengsten van een 3,4% heffing op alle vermogende Duitse spaarders (meer dan ¤250.000) op ruim ¤100 miljard. Daarmee kan ongeveer 4% van de Duitse staatsschuld afgelost worden.

De economen van het IMF zijn bijzonder gecharmeerd van een spaardersheffing. De Belgische site Express schrijft er het volgende over.

“Het verleidelijke van zo’n belasting is dat ze kan worden geīmplementeerd voordat mensen zich eraan kunnen onttrekken. Ook kan worden verondersteld dan de heffing eenmalig is, waardoor het gedrag van spaarders niet verstoord wordt. Een heffing van 10% op alle spaartegoeden van gezinnen met een positief netto saldo kan de schuldratio van Europese landen ten opzichte van het bbp weer terugbrengen naar het niveau van 2007.”

Bail-in

Het IMF benadrukt dat het uitsluitend om theoretische voorstellen gaat, maar daarmee zullen de meeste spaarders niet gerustgesteld zijn. We hebben allemaal gezien hoe vermogende spaarders buiten de boot vallen als een bank dreigt om te vallen. De reddingsoperaties van banken in Cyprus en van SNS zijn nog maar de eerste voorbeelden van de beruchte ‘blauwdruk’ van Dijsselbloem. Spaarders worden al gepakt door de extreem lage rente, die al lang niet meer compenseert voor de inflatie. De koopkracht van spaarders wordt op slinkse wijze uitgehold, maar de vermogensrendementsheffing op spaargeld blijkt een peulenschilletje met wat er achter de schermen in voorbereiding is.

De spaarders is dus gewaarschuwd. Alweer…

http://marketupdate.nl/ni(...)effing-op-spaargeld/
pi_132036747
Aanstellerij. Dat een paar economen dit hebben bedacht wil absoluut niet zeggen dat het de mening van 'de EU' is of dat het daadwerkelijk staat te gebeuren. :O
pi_132036776
Hoe bevorder je positieve emoties t.b.v. de EU.. nou, zo niet.
pi_132036853
En dat is dus waarom ik niet spaar, leen liever, dat is uiteindelijk goedkoper.
There is only one religion
pi_132036875
quote:
10s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:29 schreef Dance99Vv het volgende:
En dat is dus waarom ik niet spaar, leen liever, dat is uiteindelijk goedkoper.
En als je teveel hebt geleend klopt je toch gewoon aan bij de schuldsanering. :')
pi_132036895
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:30 schreef muhahaha het volgende:

[..]

En als je teveel hebt geleend klopt je toch gewoon aan bij de schuldsanering. :')
your a smart ass ;)
There is only one religion
  donderdag 10 oktober 2013 @ 13:31:31 #7
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_132036901
quote:
Ook kan worden verondersteld dan de heffing eenmalig is, waardoor het gedrag van spaarders niet verstoord wordt.
Kwartje van Kok, maar dan diefstal op een veel grotere schaal.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 10 oktober 2013 @ 13:31:54 #8
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_132036910
Ze doen maar, ik heb toch geen spaargeld.
Tics van je petten.
pi_132036933
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:31 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

you're a smart ass ;)
fixed
  donderdag 10 oktober 2013 @ 13:33:15 #10
258756 Unmountable
Thinking out of your mind!
pi_132036941
Ik denk dat ik maar ga emigreren naar een landje buiten de EU. Ongelofelijk.
Rozen zijn tieten, viooltjes zijn tieten, ik hou van tieten, tieten.
  donderdag 10 oktober 2013 @ 13:33:57 #11
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_132036968
quote:
10s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:31 schreef nattermann het volgende:
Ze doen maar, ik heb toch geen spaargeld.
Frysk bloed tsjoch op!
  donderdag 10 oktober 2013 @ 13:34:01 #12
381517 Zapata
held op sokken
pi_132036972
daarom spaar ik tegenwoordig weer in een ouwe sok.
pi_132037002
Dus iemand die zijn vermogen in stenen heeft belegd zal dan panden moeten gaan verkopen?
pi_132037015
Kan ook een truc zijn om ervoor te zorgen dat spaarders hun geld uit ellende maar gaan uitgeven. Daar bloeit de economie ook van op. Allemaal braaf consumeren.
pi_132037086
slap opinie-artikeltje , gebaseerd op een bewering die verder niet onderbouwd wordt en sowieso niks met de EU te maken heeft, maar een voorstel betreft dat ergens in een IMF rapport staat..

quote:
Het IMF pleit voor een eenmalige heffing van 10% op al het spaargeld in de Eurozone.
zoek gewoon eerst op waar die bewering vandaan komt...
Naturlijk zijn het bepaalde theorieen, die zeker de ronde doen en inderdaad kloppen... als bepaalde landen een erg hoge staatsschuld hebben en deze schulden niet meer gedekt zijn, moeten de kredietinstituten idd ergens de middelen vandaan halen en dat kan enkel door vermogensassets aan te spreken...

Het zijn echter allerminst reeele toepasbare plannen, alhoewel bv het een goed voorbeeld is dat in de Cypruscrisis het uiteindelijk een del van de oplossing was...

de allerrijkste groepen die meer dan een ton geplaatst hadden op cypriotische bankrekeningen die 8% rente boden , maar verdomd risicivol bleken te zijn, verloren een deel van hun geld...

uiteindelijk kom t dat natuurlijk vooral omdat beleggen altijd een zeker risico in zich draagt en _iemand_ uiteindelijk moet betalen.

Als je als spaarder daar nu bang voor bent, kun je ervoor kiezen bv je vermogen vand e bank te halen... dat kan zinnig zijn en bv voorkomen dat je aangeslagen zou worden voor zo'n theroetische bankrekening-tax...
anderszijds, mischien is het ook enkel bangmakerij en loop je een nog groter risico als je je vermogen heen en wer gaat verplaatsen of bij je thuis houd en had het je ook aand e lage rente meer opgeleverd als je je niet laat ophitsen... tja, dat is nu eenmaal altijd zoiets met vermogensbeheer...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_132037280
Dan breekt de hel los en heeft Brussel en zijn zinkende EU nog meer mensen tegen zich in het harnas gewerkt.
pi_132037354
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:44 schreef wafelijzer het volgende:
Dan breekt de hel los en heeft Brussel en zijn zinkende EU nog meer mensen tegen zich in het harnas gewerkt.
Nog meer anti-eu plaatjes op facebook. ;(
  donderdag 10 oktober 2013 @ 13:48:17 #18
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_132037435
Als je 10% van mijn hypotheekschuld afhaalt zal dat mijn schulden 'crisis' ook verlichten
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_132037528
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:48 schreef DiRadical het volgende:
Als je 10% van mijn hypotheekschuld afhaalt zal dat mijn schulden 'crisis' ook verlichten
Tenzij je too big to fail bent zullen je schulden je tot aan de poorten van de hel blijven achtervolgen, alleen de echt grote jongens kunnen op een schuldenafschrijving rekenen.
pi_132037558
De gedachte alleen al zou een aantal jaar geleden te bizar voor woorden zijn. Nu worden ze daadwerkelijk uitgesproken. Hoelang nog voordat dit soort grappen worden uitgevoerd?
  donderdag 10 oktober 2013 @ 13:54:02 #21
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_132037610
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:51 schreef Cracka-ass het volgende:
De gedachte alleen al zou een aantal jaar geleden te bizar voor woorden zijn. Nu worden ze daadwerkelijk uitgesproken. Hoelang nog voordat dit soort grappen worden uitgevoerd?
We moeten alleen nog even wennen aan het idee. :')
  donderdag 10 oktober 2013 @ 13:56:58 #22
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_132037677
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:50 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Tenzij je too big to fail bent zullen je schulden je tot aan de poorten van de hel blijven achtervolgen, alleen de echt grote jongens kunnen op een schuldenafschrijving rekenen.
Had ook niet verwacht dat het ging gebeuren :)
Daarnaast kan ik mijn hypotheek gelukkig nog gewoon betalen.

Dit soort luchtballonnetjes kunnen wel een bankrun veroorzaken.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_132037746
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:50 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

kul, mensen met een eigenlijk te hoge hypotheek kunnen de helft van hun rentelasten terugkrijgen van Vadertje Staat ... dat is een behoorlijke hoop en dat betreft vanaf 2007 meer geld (nl. 33,4 miljard per jaar) dan de nederlandse staat in banken-noodleningen (geen bank zijn schulden kwijtgescholden) gestoken heeft.

als bv de staat eerder bevoordeeld had dat mensen vooral netjes en snel hun hypotheken aflossen, zodat niet zoveel mensen tegen het randje aan gingen lenen en weinig aflosten omdat je nu eenmaal de hoogste teruggave kreeg, des te risicovoller je leende, was de huidige nederlandse huizencrisis een stuk minder.

vermoedelijk waren de huizenprijzen dan idd minder gestegen en misschien nu zelfs nog steeds op een lager niveau, maar de hypotheekschulden zouden ook een flink stuk lager zijn, en juist de beleggingen van banken op de nederlandse huizenmarkt een stuk zekerder
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_132038081
Strikt economisch gezien is het denk ik best een goed idee.
pi_132038107
Ah, de suggestieve topictitel is al weg. Geblaat van TS ook :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')