dit deel geen plaatjes van brandende en opgehangen mensen mag ik hopen?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:53 schreef matthijst het volgende:
Gebaseerd op slavenkleding, zeggen ze.
Tsja, en aangezien dat nog maar 150 jaar geleden is kunnen ze zich dat nog levendig herinneren
Owja, alles wat je je niet zelf kan herinneren is niet echt gebeurd?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:53 schreef matthijst het volgende:
Tsja, en aangezien dat nog maar 150 jaar geleden is kunnen ze zich dat nog levendig herinneren
ieder jaar, volgend jaar bump ik dit deel gewoon rond oktoberquote:
Zeker, dat was slechts ter illustratie van wat de ZPiR mennekes er allemaal bij halen (kwam van een geposte link, waarin alles duidelijk zou worden).quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
dit deel geen plaatjes van brandende en opgehangen mensen mag ik hopen?
je moet je punt best op een beschaafde manier kunnen maken
Lijkt me onzin, de zwarte piet van een eeuw terug zag er heel anders uit.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:53 schreef matthijst het volgende:
gewoon niet doen, google vind het niet leukquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:17 schreef matthijst het volgende:
[..]
Zeker, dat was slechts ter illustratie van wat de ZPiR mennekes er allemaal bij halen (kwam van een geposte link, waarin alles duidelijk zou worden).
Persoonlijk zou ik daar geen bezwaar tegen hebben, mij gaat het meer om de manier waarop men het eist: zwarte piet is racisme, jullie blanke Nederlanders passen het maar aan en als je daartegen bent, dan ben je dus ook een racist.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:09 schreef gelly het volgende:
Toch is er nog niemand die mij kan vertellen wat precies het grote bezwaar is ipv Zwarte Piet gewoon Piet te doen in allerhande kleuren. Het is een kinderfeest, hen maakt het niet uit. Je pleziert er wat mensen in en buiten Nederland mee. Er verandert feitelijk niets.
Het waren mijn Surinaamse neefjes.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:22 schreef sp3c het volgende:
het is niet alsof die figuren vandaag de dag uit Afrika getrokken worden om hier snoep naar mensen te gooien ofzo
is gewoon je oom met schoensmeer op zijn gezicht
Het feit dat de kleur zwart niet mag. Mogen rood en geel wel? Gezien de indianen en aziaten die werkten in de west?quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:09 schreef gelly het volgende:
Toch is er nog niemand die mij kan vertellen wat precies het grote bezwaar is ipv Zwarte Piet gewoon Piet te doen in allerhande kleuren. Het is een kinderfeest, hen maakt het niet uit. Je pleziert er wat mensen in en buiten Nederland mee. Er verandert feitelijk niets.
ja bij mij ook maar dan mijn oom, handig want die hadden wat minder schoensmeer nodigquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:24 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Het waren mijn Surinaamse neefjes.
Omdat Zwarte Piet destijds is gebaseerd op black face, inclusief dommig gedrag.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:22 schreef sp3c het volgende:
het is niet alsof die figuren vandaag de dag uit Afrika getrokken worden om hier snoep naar mensen te gooien ofzo
is gewoon je oom met schoensmeer op zijn gezicht
Ik gok dat niemand een gele Piet met een Chinees associeert...quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:24 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het feit dat de kleur zwart niet mag. Mogen rood en geel wel? Gezien de indianen en aziaten die werkten in de west?
.Als je daar maar vaak genoeg stampij over gaat maken natuurlijk wèl.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:28 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik gok dat niemand een gele Piet met een Chinees associeert...
waarom wel aanpassen aan de tijd?quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:27 schreef gelly het volgende:
[..]
Omdat Zwarte Piet destijds is gebaseerd op black face, inclusief dommig gedrag.
[ afbeelding ]
Dat ligt nogal wat gevoelig. Bedacht in een tijd dat het normaal was om negers zo te portretteren.
Wil je het verhaal van zwart door de schoorsteen geloofwaardig maken dan schmink je Piet niet helemaal zwart maar doe je wat vegen op z'n gezicht. En geef je hem geen knalrode lippen.
Nogmaals, het is een kinderfeest. Waarom niet aanpassen aan de tijd ? Zwarte Piet zoals we die kennen is ook maar bedacht uit commercie en alles behalve cultureel erfgoed
Nee, dan nog niet. De culturele geschiedenis van Zwarte Piet is gewoon bekend. Dat politiek correcte gelul over zwart door de schoorsteen is juist te debiel voor woorden.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:29 schreef Ulx het volgende:
[..]
.Als je daar maar vaak genoeg stampij over gaat maken natuurlijk wèl.
ik had zwarte Piet ook nooit met blackface geassocieert...quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:28 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik gok dat niemand een gele Piet met een Chinees associeert...
Maar er zijn vaak genoeg andersgekleurde pieten. Waarom mag één bepaalde kleur niet? Wil men geen zwarten?quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:27 schreef gelly het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dat ligt nogal wat gevoelig. Bedacht in een tijd dat het normaal was om negers zo te portretteren.
Wil je het verhaal van zwart door de schoorsteen geloofwaardig maken dan schmink je Piet niet helemaal zwart maar doe je wat vegen op z'n gezicht. En geef je hem geen knalrode lippen.
Nogmaals, het is een kinderfeest. Waarom niet aanpassen aan de tijd ? Zwarte Piet zoals we die kennen is ook maar bedacht uit commercie en alles behalve cultureel erfgoed
Dat is dan onwetendheid of ouderwets je kop in het zand steken.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik had zwarte Piet ook nooit met blackface geassocieert...
ja of gewoon minder lange tenen en een gevoel voor humorquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:32 schreef gelly het volgende:
[..]
Dat is dan onwetendheid of ouderwets je kop in het zand steken.
Mijn oom was een norse man, die wilde dat niet doen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja bij mij ook maar dan mijn oom, handig want die hadden wat minder schoensmeer nodig
ik zie werkelijk niet in hoe ik er beledigd van zou moeten zijn
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Seksduivel zou een beetje apart zijn voor een kinderfeest.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:37 schreef Grouch het volgende:
k, bovenstaande is slechts 1 van de vele verhalen over de herkomst van Zwarte Piet. We kunnen ook nog stellen dat het een seksduivel is. Of een raaf van Odin. Of...
de sint is wel Katholiekquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:37 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Seksduivel zou een beetje apart zijn voor een kinderfeest.
Zoek "Krampus" eens opquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:37 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Seksduivel zou een beetje apart zijn voor een kinderfeest.
Ja, ik weet het.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:39 schreef Grouch het volgende:
[..]
Zoek "Krampus" eens opIn Oostenrijk wordt de Sint daadwerkelijk door seksduivels vergezeld.
De roe is om stoute meisjes te tuchtigen.
[ afbeelding ]
Ik wilde het niet zeggen.quote:
ik vind dit net zo slechtquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:39 schreef Hugo862 het volgende:
Ik wil de beste man wel even een enkeltje afrika geven, naar Sudan of een ander door hongersnood en oorlog verscheurd land. Dan heeft hij echte problemen om over te klagen dan in een slachtoffer rol te kruipen van iets waar hij nooit slachtoffer van is geweest.
Hoe verklaar je de assistent van Samichlaus, genaamd Schmutzli, eigenlijk?quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:38 schreef gelly het volgende:
Het lijkt me relevanter om te kijken naar de huidige vorm van Zwarte Piet. Echte cultuurverdedigers vieren sowieso geen Sinterklaas lijkt me.
Nee, dat denkt men. Die bronnen zijn er al niet eens zeker van.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:27 schreef gelly het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de mensen op de waddeneilanden dit oplossen (ook daar lopen de demonen nog rond). Zijn er hier Sunderum FOK!ers met kinderenquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:40 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ja, ik weet het.
Het leek mij alleen raar om het zo aan je 4-jarige dochter te vertellen.
Dan liever een neger die je huis binnensluipt en een cadeau achterlaat.
racisten bro, jaloers op onze VOC mentaliteitquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hoe verklaar je de assistent van Samichlaus, genaamd Schmutzli, eigenlijk?
Vanuit het koloniale verleden van Zwitserland? Volgens mij hebben die nooit plantages gehad. Maar de knecht van Sint Nicolaas (en dat vieren ze op 5/6 december) is toch helemaal zwart.
[ afbeelding ]
Zwart van de vuren van de hel ! Want alle negers zijn duivels !quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Die staat dichter bij de oorspronkelijke viering en moet een duivel voorstellen die kinderen knecht en is alles behalve een neger zoals je ziet.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Vanuit het koloniale verleden van Zwitserland? Volgens mij hebben die nooit plantages gehad. Maar de knecht van Sint Nicolaas (en dat vieren ze op 5/6 december) is toch helemaal zwart.
[ afbeelding ]
Met zijn allen terug naar het Paganisme. Ik ben wel voorstander.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:43 schreef Grouch het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de mensen op de waddeneilanden dit oplossen (ook daar lopen de demonen nog rond). Zijn er hier Sunderum FOK!ers met kinderen?
Maar het grappige is dus dat die hele neger verzonnen is. Zwarte Piet is geen neger maar een duivel die smerig is.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:47 schreef Ulx het volgende:
Blackface was in Nederland natuurlijk volkomen logisch in de 19de eeuw. Er woonden toen amper zwarte mensen in dit land, dus moest je een zwarte uitbeelden, dan had je weinig keus.
nou als je stelt dat hedendaagse zwarten een hekel aan zwarte piet hebben dan neem ik het sowieso al met een dikke korrel zoutquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:49 schreef matthijst het volgende:
Stukje uit vorige topic, "voor de 1% op Fok die wel van lezen houdt":
http://www.ninsee.nl/webl(...)tionale-Hitlergroet-
Oftewel: als je dat stukje niet wilt lezen en/of het niet snapt, ben je achterlijk, maar goed: daar staat zo'n beetje uitgelegd waarom hedendaagse zwarten een hekel aan zwarte piet hebben.
Wat mij opvalt is dat het allemaal nogal vaag is: "het lijkt waarschijnlijk dat..."
Maakt niet uit of zwarte piet verzonnen is. Het is allemaal verzonnen slimpie.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:49 schreef gelly het volgende:
Maar het grappige is dus dat die hele neger verzonnen is. Zwarte Piet is geen neger maar een duivel die smerig is.
Beter dan neger die je huis binnensluipt en alles meeneemtquote:Dan liever een neger die je huis binnensluipt en een cadeau achterlaat.
De huidige viering met tig zwarte Pieten bestaat nog niet lang, evenals de verschijningsvorm.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:51 schreef matthijst het volgende:
Maakt niet uit of zwarte piet verzonnen is. Het is allemaal verzonnen slimpie.
En van je eigen promopagina:
Feit is, dat Zwarte Piet pas in 1891 werd uitgevonden door een schrijver. Dit was 27 jaar na de afschaffing van de slavernij.
Oftewel: al meer dan 120 jaar geleden. Je doet net alsof we het hier hebben over iets van de laatste paar jaar. Alsof iemand bij een intocht opeens dacht: "Hmmm, ik mis wat. Wat als we volgend jaar eens een paar zwartjoekels laten rondspringen in apenpakkies. Als kleine nikkerslaafjes van de Sint. Muhauahahauahahahahahahaa"
als je het gaat uitleggen is het niet leuk meerquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:52 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
Beter dan neger die je huis binnensluipt en alles meeneemt
quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:37 schreef Grouch het volgende:
Onzinnig. Zwarte Piet is geen neger, het is een Moor. In Spanje onderworpen door de dappere Christelijke Nicolaas (die ook nog eens uit Turkije kwam). Dat hij zo zwart is komt omdat Nederlanders "moriaantje zo zwart als roet" in hun hoofd hebben.
Dus ja, het is beledigend voor onze bontkraagdragende medelanders. Maar niet voor negers.MoriaantjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Moriaantje zo zwart als roet,
Ging eens wandelen zonder hoed,
En de zon scheen op zijn bolletje,
Daarom droeg hij een parasolletje.
Schrijver: August Heinrich Hoffmann von Fallersleben (1798-1889). Moriaantje stamt uit het in 1845 uitgegeven boek ‘Der Struwelpeter’ en werd in Nederland uitgegeven onder de naam ‘Piet de smeerpoets’. Het verhaal gaat over een moorse jongen die door Frits, Klaas en Jan wordt uitgelachen. De ‘grote Niklaas’ gooit daarop het drietal in een inktpot zodat ze nog zwarter worden dan roet. Een andere verklaring ligt in de gewoonte van rijke (adellijke) dames uit de negentiende eeuw om zo blank mogelijk te blijven. Een bruine huid werd in die tijd geassocieerd met boerenarbeid waar op neer werd gezien. De waarschuwing die in het liedje besloten ligt is duidelijk: wie zonder parasolletje naar buiten gaat wordt bruin en ziet er uit als een moor.
http://www.histotheek.nl/(...)ew&id=1765&Itemid=60
Jij meent dat Zwarte Piet op een neger lijkt?quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:47 schreef gelly het volgende:
[..]
Die staat dichter bij de oorspronkelijke viering en moet een duivel voorstellen die kinderen knecht en is alles behalve een neger zoals je ziet.
Dat is overigens bij ons helemaal naar de achtergrond verdwenen door die linkse pedagogische boomknuffelaars, waar zie je nog een zwarte piet kinderen met een roe slaan en in een jutezak stoppen ?
Logisch. De oorsprong van zwarte piet en zelfs het Sinterklaasfeest zelf is vrij vaag en slecht gedocumenteerd. Verhalen over mannen/geesten/goden die in de winter rondgaan en cadeautjes geven/kinderen straffen vind men in eeuwenoude literatuur. Al dan niet vergezeld door een knecht/boze geest/demon/whatever.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:49 schreef matthijst het volgende:
Stukje uit vorige topic, "voor de 1% op Fok die wel van lezen houdT":
http://www.ninsee.nl/webl(...)tionale-Hitlergroet-
Oftewel: als je dat stukje niet wilt lezen en/of het niet snapt, ben je achterlijk, maar goed: daar staat zo'n beetje uitgelegd waarom hedendaagse zwarten een hekel aan zwarte piet hebben.
Wat mij opvalt is dat het allemaal nogal vaag is: "het lijkt waarschijnlijk dat..."
Op blackface, de karikatuur van een neger. Dat leek me wel duidelijk.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:53 schreef Ulx het volgende:
[..]
Jij meent dat Zwarte Piet op een neger lijkt?
Precies. Zwarte Piet is dus gewoon een Marokkaan.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:53 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Moriaantje
Moriaantje zo zwart als roet,
Ging eens wandelen zonder hoed,
En de zon scheen op zijn bolletje,
Daarom droeg hij een parasolletje.
Schrijver: August Heinrich Hoffmann von Fallersleben (1798-1889). Moriaantje stamt uit het in 1845 uitgegeven boek ‘Der Struwelpeter’ en werd in Nederland uitgegeven onder de naam ‘Piet de smeerpoets’. Het verhaal gaat over een moorse jongen die door Frits, Klaas en Jan wordt uitgelachen. De ‘grote Niklaas’ gooit daarop het drietal in een inktpot zodat ze nog zwarter worden dan roet. Een andere verklaring ligt in de gewoonte van rijke (adellijke) dames uit de negentiende eeuw om zo blank mogelijk te blijven. Een bruine huid werd in die tijd geassocieerd met boerenarbeid waar op neer werd gezien. De waarschuwing die in het liedje besloten ligt is duidelijk: wie zonder parasolletje naar buiten gaat wordt bruin en ziet er uit als een moor.
http://www.histotheek.nl/(...)ew&id=1765&Itemid=60
Uhuh, heel aannemelijk, dat we op de boot naar Amerika gingen, om te checken hoe ze daar negers nadeden, om daar dan vervolgens een zwarte piet van te maken.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:54 schreef gelly het volgende:
[..]
Op blackface, de karikatuur van een neger. Dat leek me wel duidelijk.
Blackface was nodig vroeger, wegens gebrek aan mensen met zwarte gezichten.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:54 schreef gelly het volgende:
[..]
Hij had zijn hand toch voor zijn piemol?quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:54 schreef sp3c het volgende:
zoek ff een neger met een onderbroek aan
snel pls
te kleine hand!!!quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:00 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hij had zijn hand toch voor zijn piemol?
Zwarte Piet werd als Moorse knecht van Sinterklaas in 1850 door de onderwijzer Jan Schenkman geïntroduceerd in het boekje "Sint Nicolaas en zijn Knecht". http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Pietquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:55 schreef Grouch het volgende:
[..]
Precies. Zwarte Piet is dus gewoon een Marokkaan.
Of een mocro-wannabe
Ow, sorry. Ik ben niet iemand met een oog voor negerlullen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
te kleine hand!!!
offffffffff ... maar dat mag ik niet zeggen want Blackface zal ook wel een flinke zak hebben hangen
dat vind ik helemaal niet zo ergquote:Op maandag 7 oktober 2013 16:03 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ow, sorry. Ik ben niet iemand met een oog voor negerlullen.
nee we dienen te doen alsof slavernij nooit bestaan heeft ... ofzo, ik snap het probleem nog steeds niet eerlijk gezegdquote:Op maandag 7 oktober 2013 16:06 schreef Ulx het volgende:
Een Moorse knecht is trouwens logisch. Sint Nicolaas kwam uit het Ottomaanse Rijk, en die hadden flinke delen van Noord-Afrika in bezit in die tijd. En Spanje had er ook wel wat bezittingen.
Kortom, we dienen te doen alsof er geen zwarte afrikanen bestaan.
Ach, in datzelfde artikel staat dat de protesten en klachten al sinds de jaren zestig bestaan.quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:01 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Zwarte Piet werd als Moorse knecht van Sinterklaas in 1850 door de onderwijzer Jan Schenkman geïntroduceerd in het boekje "Sint Nicolaas en zijn Knecht". http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
Nu iedereen weet dat het eigenlijk om een berber of arabier gaat zal niemand zich er meer druk over maken
Over de herkomst van Zwarte Piet wordt veel geschreven, maar weinig onderzoek gedaan. Vast staat dat de knecht die later de naam Zwarte Piet kreeg pas in 1850 is geïntroduceerd. Voor die tijd had de folkloristische Sinterklaas in Nederland voor zover bekend geen helper. Desondanks circuleren er voor die helper van Sinterklaas diverse volkswetenschappelijke verklaringen:quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:49 schreef gelly het volgende:
[..]
Maar het grappige is dus dat die hele neger verzonnen is. Zwarte Piet is geen neger maar een duivel die smerig is.
1850 door Jan Schenkman toch?quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:51 schreef matthijst het volgende:
[..]
Maakt niet uit of zwarte piet verzonnen is. Het is allemaal verzonnen slimpie.
En van je eigen promopagina:
Feit is, dat Zwarte Piet pas in 1891 werd uitgevonden door een schrijver. Dit was 27 jaar na de afschaffing van de slavernij.
Oftewel: al meer dan 120 jaar geleden. Je doet net alsof we het hier hebben over iets van de laatste paar jaar. Alsof iemand bij een intocht opeens dacht: "Hmmm, ik mis wat. Wat als we volgend jaar eens een paar zwartjoekels laten rondspringen in apenpakkies. Als kleine nikkerslaafjes van de Sint. Muhauahahauahahahahahahaa"
1934?quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:52 schreef gelly het volgende:
[..]
De huidige viering met tig zwarte Pieten bestaat nog niet lang, evenals de verschijningsvorm.
Lang genoeg om nu niets meer aan te veranderen, terwijl wij elitair naar onze racistische voorvaderen kijkenquote:Wiki:
Zo waren bij de eerste officiële intocht van de Sint in Amsterdam in 1934 zes pieten aanwezig
quote:Na de Tweede Wereldoorlog organiseerden Canadese militairen in Nederland een Sinterklaasviering met een massa Zwarte Pieten.[6] Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele Pieten, tegenwoordig vaak met voor ieder een eigen taak. Terwijl Sinterklaas altijd statig en gedistingeerd is, gedragen de Pieten zich als acrobaten en grappenmakers die vaak kwajongensstreken uithalen.
Maar om duivels met zwarte gezichten uit te beelden was OOK blackface nodig.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:49 schreef gelly het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat het "vroeger" eerder hielp aan de neg0racceptatie.quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee we dienen te doen alsof slavernij nooit bestaan heeft ... ofzo, ik snap het probleem nog steeds niet eerlijk gezegd
dan is het gebaseerd op Blackface en dan was dat vroeger in Amerika een racistisch verhaal
nou en?
is het nu racistisch in welke vorm dan ook?
nee, niemand heeft er echt problemen mee, je ziet geen Neonazi's met de staf van sinterklaas rondbanjeren en het zet kleine kindertjes nu niet bepaald aan tot neg0rhaat
dus waarom aanpassen?
en hoe leg je dat uit aan een kindje van 6?
'ja nou moet je horen he, klein meisje ... Blackface ... '
Marokkanen die een Turkse Christen dienen, hier even hard werken en na een paar weken het land verlaten.quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:25 schreef Godtje het volgende:
Eindelijk negers die werken en dan mag je dat niet laten zien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
maar je vond dat donkere mensje een aardige kerelquote:Op maandag 7 oktober 2013 16:26 schreef Keltie het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat het "vroeger" eerder hielp aan de neg0racceptatie.
Nu ben ik maar een boertje uit de Betuwe, in mijn jeugd was Zwarte Piet vaak het enige donkere mensje wat ik in een jaar zag
Dat hele blackface gedoe is typisch Amerikaans. In Nederland kenden we die shows helemaal niet. Het is dus ook duidelijk een Amerikaanse gevoeligheid (en geen Nederlandse). Wat moeten wij ons daarvan aantrekken?quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:54 schreef gelly het volgende:
[..]
En we vieren ook nog eens geen Kwanzaa!quote:Op maandag 7 oktober 2013 17:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat hele blackface gedoe is typisch Amerikaans. In Nederland kenden we die shows helemaal niet. Het is dus ook duidelijk een Amerikaanse gevoeligheid (en geen Nederlandse). Wat moeten wij ons daarvan aantrekken?
Kinderen zijn juist heel onbevangen. Tot de volwasquote:Op maandag 7 oktober 2013 18:14 schreef matthijst het volgende:
http://www.omroepwnl.nl/v(...)aas__POMS_WNL_411331
Kinderen denken over heel veel dingen niet na. En daarom zijn wij volwas voor hun, om ze te behoeden, van racisme bijvoorbeeld, in dit geval.
Mwah, zelfs als je geen Mugabe of Idi Amin hebt sta je nog wel op achterstand met alle oneerlijke handelsverdragen (officieel en onofficieel). Daarom is dit ook zulk gezeik in de marge van iemand die zich in zijn handjes mag klappen dat hij subsidie krijgt om niets bij te dragen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:24 schreef Bombshell het volgende:
Het is bekend dat negers een enorm minderwaardigheidscomplex hebben. En terecht kijk naar Afrika, hun homeland, wat een enorme pauperbende weten ze er daar elke keer van te maken.
quote:The Netherlands and Belgium continue to celebrate St. Nicolas Eve with Sinterklaas accompanied by multiple Zwarte Pieten in the form of adolescents boys (and sometimes girls) who use black make-up and who wear Moorish page boy costumes. The Zwarte Piet character has been tracked back to the middle of the 19th century when Jan Schenkman, a popular children's book author, added African servants to the Sinterklaas story.
Zwarte Piet as a depiction of a moorish page resembles many of the classic darky icons,[151] and visitors are often shocked at the sight of whites made up in what appears to be classic blackface.[152]
Internal opposition to the practice is growing and some of the stereotypical elements have been toned down in recent decades.[152] Journalist Brenda Stoter Boscolo remarks upon this in an article on the Dutch site Joop.nl [153]
"attempts through the years to give Piet another color never took hold, but through the years the custom to wear large golden earrings did disappear".
The tradition has continued to evolve, and after the 1970s, Zwarte Piet's black skin has been said to have come from climbing down the chimney to place the gifts. As another example of the evolution of the Zwarte Piet tradition, V&D and Blokker, two of the largest retail chain stores in the Netherlands use pictures of kids with ash-smudged cheeks in their sales catalogues instead of Piet with full black make-up, frizzy hair, and big red lips.[154]
De blackface make-up is deels bedoeld om mensen onherkenbaar te maken - zodat Kareltje en Merel niet spontaan ome Jan in pietenpak herkennenquote:Op maandag 7 oktober 2013 18:45 schreef rakotto het volgende:
Het probleem is heel makkelijk op te lossen. Sinterklaas heeft nu witte en zwarte pietjes.
Ik betwijfel of Zwarte Piet vervangen door een horde Witte Michaels die zich piepend in het kruis grijpen echt een veel beter voorbeeld aan de kinderen geeft.quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:53 schreef Grouch het volgende:
Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht of een persoon met een zwarte huid die zichzelf wit schminkt hetzelfde effect zou hebben. Michael Jackson bleef redelijk herkenbaar
Maar hij is de heroïsche CAPTAIN EO ! Intergalactische superheld !quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:58 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik betwijfel of Zwarte Piet vervangen door een horde Witte Michaels die zich piepend in het kruis grijpen echt een veel beter voorbeeld aan de kinderen geeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |