dit deel geen plaatjes van brandende en opgehangen mensen mag ik hopen?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:53 schreef matthijst het volgende:
Gebaseerd op slavenkleding, zeggen ze.
Tsja, en aangezien dat nog maar 150 jaar geleden is kunnen ze zich dat nog levendig herinneren
Owja, alles wat je je niet zelf kan herinneren is niet echt gebeurd?quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:53 schreef matthijst het volgende:
Tsja, en aangezien dat nog maar 150 jaar geleden is kunnen ze zich dat nog levendig herinneren
ieder jaar, volgend jaar bump ik dit deel gewoon rond oktoberquote:
Zeker, dat was slechts ter illustratie van wat de ZPiR mennekes er allemaal bij halen (kwam van een geposte link, waarin alles duidelijk zou worden).quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
dit deel geen plaatjes van brandende en opgehangen mensen mag ik hopen?
je moet je punt best op een beschaafde manier kunnen maken
Lijkt me onzin, de zwarte piet van een eeuw terug zag er heel anders uit.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:53 schreef matthijst het volgende:
gewoon niet doen, google vind het niet leukquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:17 schreef matthijst het volgende:
[..]
Zeker, dat was slechts ter illustratie van wat de ZPiR mennekes er allemaal bij halen (kwam van een geposte link, waarin alles duidelijk zou worden).
Persoonlijk zou ik daar geen bezwaar tegen hebben, mij gaat het meer om de manier waarop men het eist: zwarte piet is racisme, jullie blanke Nederlanders passen het maar aan en als je daartegen bent, dan ben je dus ook een racist.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:09 schreef gelly het volgende:
Toch is er nog niemand die mij kan vertellen wat precies het grote bezwaar is ipv Zwarte Piet gewoon Piet te doen in allerhande kleuren. Het is een kinderfeest, hen maakt het niet uit. Je pleziert er wat mensen in en buiten Nederland mee. Er verandert feitelijk niets.
Het waren mijn Surinaamse neefjes.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:22 schreef sp3c het volgende:
het is niet alsof die figuren vandaag de dag uit Afrika getrokken worden om hier snoep naar mensen te gooien ofzo
is gewoon je oom met schoensmeer op zijn gezicht
Het feit dat de kleur zwart niet mag. Mogen rood en geel wel? Gezien de indianen en aziaten die werkten in de west?quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:09 schreef gelly het volgende:
Toch is er nog niemand die mij kan vertellen wat precies het grote bezwaar is ipv Zwarte Piet gewoon Piet te doen in allerhande kleuren. Het is een kinderfeest, hen maakt het niet uit. Je pleziert er wat mensen in en buiten Nederland mee. Er verandert feitelijk niets.
ja bij mij ook maar dan mijn oom, handig want die hadden wat minder schoensmeer nodigquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:24 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Het waren mijn Surinaamse neefjes.
Omdat Zwarte Piet destijds is gebaseerd op black face, inclusief dommig gedrag.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:22 schreef sp3c het volgende:
het is niet alsof die figuren vandaag de dag uit Afrika getrokken worden om hier snoep naar mensen te gooien ofzo
is gewoon je oom met schoensmeer op zijn gezicht
Ik gok dat niemand een gele Piet met een Chinees associeert...quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:24 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het feit dat de kleur zwart niet mag. Mogen rood en geel wel? Gezien de indianen en aziaten die werkten in de west?
.Als je daar maar vaak genoeg stampij over gaat maken natuurlijk wèl.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:28 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik gok dat niemand een gele Piet met een Chinees associeert...
waarom wel aanpassen aan de tijd?quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:27 schreef gelly het volgende:
[..]
Omdat Zwarte Piet destijds is gebaseerd op black face, inclusief dommig gedrag.
[ afbeelding ]
Dat ligt nogal wat gevoelig. Bedacht in een tijd dat het normaal was om negers zo te portretteren.
Wil je het verhaal van zwart door de schoorsteen geloofwaardig maken dan schmink je Piet niet helemaal zwart maar doe je wat vegen op z'n gezicht. En geef je hem geen knalrode lippen.
Nogmaals, het is een kinderfeest. Waarom niet aanpassen aan de tijd ? Zwarte Piet zoals we die kennen is ook maar bedacht uit commercie en alles behalve cultureel erfgoed
Nee, dan nog niet. De culturele geschiedenis van Zwarte Piet is gewoon bekend. Dat politiek correcte gelul over zwart door de schoorsteen is juist te debiel voor woorden.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:29 schreef Ulx het volgende:
[..]
.Als je daar maar vaak genoeg stampij over gaat maken natuurlijk wèl.
ik had zwarte Piet ook nooit met blackface geassocieert...quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:28 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik gok dat niemand een gele Piet met een Chinees associeert...
Maar er zijn vaak genoeg andersgekleurde pieten. Waarom mag één bepaalde kleur niet? Wil men geen zwarten?quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:27 schreef gelly het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dat ligt nogal wat gevoelig. Bedacht in een tijd dat het normaal was om negers zo te portretteren.
Wil je het verhaal van zwart door de schoorsteen geloofwaardig maken dan schmink je Piet niet helemaal zwart maar doe je wat vegen op z'n gezicht. En geef je hem geen knalrode lippen.
Nogmaals, het is een kinderfeest. Waarom niet aanpassen aan de tijd ? Zwarte Piet zoals we die kennen is ook maar bedacht uit commercie en alles behalve cultureel erfgoed
Dat is dan onwetendheid of ouderwets je kop in het zand steken.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik had zwarte Piet ook nooit met blackface geassocieert...
ja of gewoon minder lange tenen en een gevoel voor humorquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:32 schreef gelly het volgende:
[..]
Dat is dan onwetendheid of ouderwets je kop in het zand steken.
Mijn oom was een norse man, die wilde dat niet doen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja bij mij ook maar dan mijn oom, handig want die hadden wat minder schoensmeer nodig
ik zie werkelijk niet in hoe ik er beledigd van zou moeten zijn
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Seksduivel zou een beetje apart zijn voor een kinderfeest.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:37 schreef Grouch het volgende:
k, bovenstaande is slechts 1 van de vele verhalen over de herkomst van Zwarte Piet. We kunnen ook nog stellen dat het een seksduivel is. Of een raaf van Odin. Of...
de sint is wel Katholiekquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:37 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Seksduivel zou een beetje apart zijn voor een kinderfeest.
Zoek "Krampus" eens opquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:37 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Seksduivel zou een beetje apart zijn voor een kinderfeest.
Ja, ik weet het.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:39 schreef Grouch het volgende:
[..]
Zoek "Krampus" eens opIn Oostenrijk wordt de Sint daadwerkelijk door seksduivels vergezeld.
De roe is om stoute meisjes te tuchtigen.
[ afbeelding ]
Ik wilde het niet zeggen.quote:
ik vind dit net zo slechtquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:39 schreef Hugo862 het volgende:
Ik wil de beste man wel even een enkeltje afrika geven, naar Sudan of een ander door hongersnood en oorlog verscheurd land. Dan heeft hij echte problemen om over te klagen dan in een slachtoffer rol te kruipen van iets waar hij nooit slachtoffer van is geweest.
Hoe verklaar je de assistent van Samichlaus, genaamd Schmutzli, eigenlijk?quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:38 schreef gelly het volgende:
Het lijkt me relevanter om te kijken naar de huidige vorm van Zwarte Piet. Echte cultuurverdedigers vieren sowieso geen Sinterklaas lijkt me.
Nee, dat denkt men. Die bronnen zijn er al niet eens zeker van.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:27 schreef gelly het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de mensen op de waddeneilanden dit oplossen (ook daar lopen de demonen nog rond). Zijn er hier Sunderum FOK!ers met kinderenquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:40 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ja, ik weet het.
Het leek mij alleen raar om het zo aan je 4-jarige dochter te vertellen.
Dan liever een neger die je huis binnensluipt en een cadeau achterlaat.
racisten bro, jaloers op onze VOC mentaliteitquote:Op maandag 7 oktober 2013 15:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hoe verklaar je de assistent van Samichlaus, genaamd Schmutzli, eigenlijk?
Vanuit het koloniale verleden van Zwitserland? Volgens mij hebben die nooit plantages gehad. Maar de knecht van Sint Nicolaas (en dat vieren ze op 5/6 december) is toch helemaal zwart.
[ afbeelding ]
Zwart van de vuren van de hel ! Want alle negers zijn duivels !quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Die staat dichter bij de oorspronkelijke viering en moet een duivel voorstellen die kinderen knecht en is alles behalve een neger zoals je ziet.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Vanuit het koloniale verleden van Zwitserland? Volgens mij hebben die nooit plantages gehad. Maar de knecht van Sint Nicolaas (en dat vieren ze op 5/6 december) is toch helemaal zwart.
[ afbeelding ]
Met zijn allen terug naar het Paganisme. Ik ben wel voorstander.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:43 schreef Grouch het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de mensen op de waddeneilanden dit oplossen (ook daar lopen de demonen nog rond). Zijn er hier Sunderum FOK!ers met kinderen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |