Hoeveel geld had je bespaard als je in 1979 huurde en pas ging kopen na de 40% daling?quote:Op maandag 7 oktober 2013 08:12 schreef Leandra het volgende:
Wat betalen degenen die toen gekocht hebben nu nog aan hypotheek, en wat betalen degenen die toen zijn gaan huren nu nog aan huur?
Hoe hoog was de rente in 1979 en hoe hoog in 1985quote:Op maandag 7 oktober 2013 08:13 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Hoeveel geld had je bespaard als je in 1979 huurde en pas ging kopen na de 40% daling?
Die was in 1980 iig dramatisch hoog, mijn vader heeft de overdracht van ons huis toen nog wat naar voren gehaald om te voorkomen dat hij een nog hogere rente moest betalen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 08:16 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Hoe hoog was de rente in 1979 en hoe hoog in 1985
Wat is de kans dat je zomaar een antwoord geefd op de vraag van Leandra?quote:Op maandag 7 oktober 2013 08:13 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Hoeveel geld had je bespaard als je in 1979 huurde en pas ging kopen na de 40% daling?
Dat is geen wonder. Mensen die dwepen met die tijd, hebben die niet meegemaakt. Dan is de huidige ´crisis´ een boswandeling op een zonnige zondagochtend.quote:Op maandag 7 oktober 2013 08:49 schreef arjan1112 het volgende:
Maar als je het al wil vergelijken.. toen ging er heel snel 50% af
en nu heel langzaam al 5 jaar 5% per jaar
Dat komt omdat de overheid nu, door lobbywerk van bouwend Nederland, allemaal maatregelen invoert om de huizenprijzen kunstmatig hoog te houden. Maar we gaan nog wel naar de prijzen van de jaren 80 toe.quote:Op maandag 7 oktober 2013 08:49 schreef arjan1112 het volgende:
Maar als je het al wil vergelijken.. toen ging er heel snel 50% af
en nu heel langzaam al 5 jaar 5% per jaar
Je hebt geloof ik geen idee welke subsidies er eind jaren 70 tegenaangeslingerd werdenquote:Op maandag 7 oktober 2013 08:52 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Dat komt omdat de overheid nu, door lobbywerk van bouwend Nederland, allemaal maatregelen invoert om de huizenprijzen kunstmatig hoog te houden. Maar we gaan nog wel naar de prijzen van de jaren 80 toe.
Werd ten tijde van de daling de btw voor de bouw verlaagd? Werd de overdrachtsbelasting verlaagd? Werden schenkingen vrij gegeven?quote:Op maandag 7 oktober 2013 08:54 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Je hebt geloof ik geen idee welke subsidies er eind jaren 70 tegenaangeslingerd werden
Als dat een graadmeter is, gaan we nog bergen stimulering beleven hier.
Volgens mij is de omzetbelasting juist verhoogd, naar 21% (wat was die in 1980 ook alweer?)quote:Op maandag 7 oktober 2013 08:56 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Werd ten tijde van de daling de btw voor de bouw verlaagd? Werd de overdrachtsbelasting verlaagd? Werden schenkingen vrij gegeven?
De overheid beweegt nu hemel en aarde om ervoor te zorgen dat starters nog steeds veel te veel betalen voor een huis.
Als jij een nieuwe keuken koopt betaal je nu maar 6% btw, als je een bouwvakker inhuurt betaal je nu maar 6% btw.quote:Op maandag 7 oktober 2013 09:00 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Volgens mij is de omzetbelasting juist verhoogd, naar 21% (wat was die in 1980 ook alweer?)
In plaats van overdrachtsbelasting werd gestrooid met echte subsidies (aanzienlijk meer in de huursector dan in koop overigens)
Schenkingen zijn ook nu niet vrijgegeven
Maar je hebt gelijk, het is allemaal een complot om de starters een poot uit te draaien
Als je zo slim bent om dat te doorzien zou ik zeggen, zorg dat je geen starter meer bent
6% op renovatie en onderhoud. Niet op je nieuwe keuken.quote:Op maandag 7 oktober 2013 09:20 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Als jij een nieuwe keuken koopt betaal je nu maar 6% btw, als je een bouwvakker inhuurt betaal je nu maar 6% btw.
Schenkingen zijn vrijgegeven tot 100.000 euro als het geld maar wordt besteed aan een nieuw huis. Misschien maar wat beter inlezen in de maatregelen van de overheid voordat je hier weer wat roeptoetert.
Misschien moet jij wat beter je feiten checken, en wat secuurder formuleren.quote:Op maandag 7 oktober 2013 09:20 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Als jij een nieuwe keuken koopt betaal je nu maar 6% btw, als je een bouwvakker inhuurt betaal je nu maar 6% btw.
Schenkingen zijn vrijgegeven tot 100.000 euro als het geld maar wordt besteed aan een nieuw huis. Misschien maar wat beter inlezen in de maatregelen van de overheid voordat je hier weer wat roeptoetert.
ja wel op het plaatsen van de keuken natuurlijkquote:Op maandag 7 oktober 2013 09:37 schreef krapula het volgende:
[..]
6% op renovatie en onderhoud. Niet op je nieuwe keuken.
6% enkel op arbeidsloon terzake van renovatie en onderhoud, zelfs.quote:Op maandag 7 oktober 2013 09:37 schreef krapula het volgende:
[..]
6% op renovatie en onderhoud. Niet op je nieuwe keuken.
Dat zei je niet.quote:Op maandag 7 oktober 2013 09:39 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
ja wel op het plaatsen van de keuken natuurlijk
en ik weet niet hoeveel de btw in 1980 was maar toen ie werd ingevoerd ( 1965? ) was ie 12%
Als je mensen gaat betichten van beter inlezen, dan zou ik zelf ook correcte informatie verstrekken.quote:als jij een nieuwe keuken koopt betaal je nu maar 6% btw
werkzaamheden. Niet de keuken zelf.quote:
Nope.quote:
staat er toch tussen?quote:Op maandag 7 oktober 2013 09:42 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Nope.
http://www.belastingdiens(...)ouwen_en_herstellen/
Feiten checken en zorgvuldiger formuleren, Paulie.
En dan anderen van roeptoeteren beschuldigen
Jij had het over 21% btw, dus jij zat helemaal fout.quote:Op maandag 7 oktober 2013 09:42 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Nope.
http://www.belastingdiens(...)ouwen_en_herstellen/
Feiten checken en zorgvuldiger formuleren, Paulie.
En dan anderen van roeptoeteren beschuldigen
Ja, je hebt helemaal zwanger en een beetje zwanger.quote:Op maandag 7 oktober 2013 09:45 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Jij had het over 21% btw, dus jij zat helemaal fout.
Jonge wat boeit mij dat, jullie zijn gelijk een maand depressief als jullie niet helemaal correct hebben geformuleerd op een forumpje.quote:
Nee, het gaat erom dat een aantal mensen hier een inhoudelijke discussie proberen te voeren, waarbij het handig is als mensen zich bij de feiten houden. Op het moment dat iemand vervolgens een ander van roeptoeteren gaat betichten, dan zou je verwachten dat diegene op z'n minst zelf niet in het wilde weg loopt te roeptoeteren.quote:Op maandag 7 oktober 2013 09:52 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Jonge wat boeit mij dat, jullie zijn gelijk een maand depressief als jullie niet helemaal correct hebben geformuleerd op een forumpje.
Open je ogen! Cognitieve dissonantie! Banksters! Tot oogkassen gefinancieerde leenslaven! Het is de schuld van de Rabobank! Er kan nog 50% van af! De grond is te duur! Ik bouw een huis voor drie tientjes in Hongarije! Huizen zijn te duur! Ik stap over twee jaar in als de huizenprijzen laag zijn! 2134x je salaris lenen!quote:Op maandag 7 oktober 2013 09:57 schreef crashbangboom het volgende:
Ik weet welke post er nu gaat komen.
Onvoorspelbaar imho, ik had nou niet echt het idee dat in 2000/2001 de beurscrash een grote invloed had, integendeel, hooguit dat mensen denken investeren in een prettig dak boven mijn hoofd is handiger dan speculeren op de beurs.quote:Op maandag 7 oktober 2013 10:09 schreef PaulieWalnuts het volgende:
crash zat fout, ik formuleerde niet goed. done
Wat gaat er trouwens met de huizenprijzen gebeuren als we een nieuwe beurscrash krijgen? Historisch gezien hebben we elke 6 tot 8 jaar een beurscrash.
[ afbeelding ]
Tijdelijke maatregelen, die we over 30 jaar echt niet meer benoemen.... weet je nog 1 oktober 2013?quote:Op maandag 7 oktober 2013 09:20 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Met het verschil dat deze verhoging geen leeftijdsgrenzen kent, en niet beperkt is tot schenkingen van ouders aan hun kinderen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 09:39 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Misschien moet jij wat beter je feiten checken, en wat secuurder formuleren.
"De btw voor de bouw verlaagd?" Ga maar eens een nieuwbouwhuis of een bouwkavel kopen en dan kijken wat er in rekening wordt gebracht. Of een keuken kopen. Zit ook geen 6% op hoor. Sterker nog, de verlaagde omzetbelasting is enkel op arbeidsloon. Arbeidsloon dewelke bij verbouwingen nihil % pleegt te zijn, omdat het in de avonduren en weekenden plaatsvindt. Een maatregel voor de buhne dus.
"Schenkingen vrijgegeven" Nu is het al gelimiteerd tot 100k, en voor een specifiek bestedingsdoel. Dat noem ik niet vrijgeven.
Maar als je je feiten had gechecked wist je dat al tijden een verhoogde schenkingsvrijstelling mogelijk is, en dat deze enkel van 50k naar 100k verhoogd is. Dan lijkt me 'vrijgegeven' nogal dramatisch allemaal, nog afgezien hoeveel mensen daar gebruik van kunnen en zullen maken. Ook voor de buhne dus.
Alleen in een bestaande woning van meer dan 2 jaar oud, als jij een keuken in je nieuwbouwwoning laat plaatsen betaal je gewoon 21% BTW over het arbeidsloon.quote:Op maandag 7 oktober 2013 09:43 schreef arjan1112 het volgende:
mja.. je koopt een keuken van 15.000 dan is 20% de kosten voor het plaatsen.. 3000 daar is dan 10% af.. joepi 300 euro verdiend
1997...quote:Op maandag 7 oktober 2013 10:09 schreef PaulieWalnuts het volgende:
crash zat fout, ik formuleerde niet goed. done
Wat gaat er trouwens met de huizenprijzen gebeuren als we een nieuwe beurscrash krijgen? Historisch gezien hebben we elke 6 tot 8 jaar een beurscrash.
[ afbeelding ]
Ach op de aanleg van mijn CV eerder dit jaar scheelde me het zo toch mooi een paar honderd euro.quote:Op maandag 7 oktober 2013 10:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Alleen in een bestaande woning van meer dan 2 jaar oud, als jij een keuken in je nieuwbouwwoning laat plaatsen betaal je gewoon 21% BTW over het arbeidsloon.
Toen onze badkamer in 2010 gedaan werd scheelde het ook een bom duiten, kwam goed uit, maar het ging me even over de feiten in de discussie.quote:Op maandag 7 oktober 2013 10:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ach op de aanleg van mijn CV eerder dit jaar scheelde me het zo toch mooi een paar honderd euro.
Weet ik, maar heb jij het idee dat hier anders dan incidenteel gebruik van gemaakt gaat worden? Niet iedereen heeft die centen klaarliggen (en zo wel kan je die natuurlijk ook lenen aan je kind, sterker nog, dat is fiscaal in de regel veel aantrekkelijkerquote:Op maandag 7 oktober 2013 10:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met het verschil dat deze verhoging geen leeftijdsgrenzen kent, en niet beperkt is tot schenkingen van ouders aan hun kinderen.
Opa en oma mogen nu dus ook belastingvrij schenken als het voor een huis is.
Sterker nog; de buurvrouw mag belastingvrij schenken als het in een huis gestopt wordt.
Erger nog; ik heb de pech dat die aanpassing net 2 maanden te laat komtquote:Op maandag 7 oktober 2013 10:44 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Weet ik, maar heb jij het idee dat hier anders dan incidenteel gebruik van gemaakt gaat worden? Niet iedereen heeft die centen klaarliggen (en zo wel kan je die natuurlijk ook lenen aan je kind, sterker nog, dat is fiscaal in de regel veel aantrekkelijker). Als je meerdere kinderen/kleinkinderen hebt stuit het vaak op het praktische probleem dat je dan ieder geld 'moet' geven om geen ruzie in de familie te krijgen. Het komt op mij als symbolische wetgeving over.
Hij geldt toch ook voor aflossing? Of heb je je hypotheek recent afgelost?quote:Op maandag 7 oktober 2013 10:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Erger nog; ik heb de pech dat die aanpassing net 2 maanden te laat komt![]()
![]()
Nee, net een bom duiten van ouders gehad die in het huis zitten.... mijn zusje ook, maar die moet ze nog gebruiken om af te lossen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 10:47 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Hij geldt toch ook voor aflossing? Of heb je je hypotheek recent afgelost?
Je moet je wel bedenken dat Ben Bernanke na de crash van 2001 begon met het printen van bankbiljetten. Geld lenen werd in die tijd praktisch gratis.quote:Op maandag 7 oktober 2013 10:15 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Onvoorspelbaar imho, ik had nou niet echt het idee dat in 2000/2001 de beurscrash een grote invloed had, integendeel, hooguit dat mensen denken investeren in een prettig dak boven mijn hoofd is handiger dan speculeren op de beurs.
Ofwel, dat hangt van de achterliggende oorzaken af, veel meer dan van de beurskoersen zelf.
Notarieel vastgelegd zeker? Zeker weten dat het niet een lening was?quote:Op maandag 7 oktober 2013 10:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, net een bom duiten van ouders gehad die in het huis zitten.... mijn zusje ook, maar die moet ze nog gebruiken om af te lossen.
Yep.... hun huis gekocht, en daarbij (met gesloten beurs) de schenking ontvangen, dus pure pech.... nog even 8k naar de belastingdienst brengen volgend jaarquote:Op maandag 7 oktober 2013 10:52 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Notarieel vastgelegd zeker? Zeker weten dat het niet een lening was?
Niet echtquote:Op maandag 7 oktober 2013 10:52 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Je moet je wel bedenken dat Ben Bernanke na de crash van 2001 begon met het printen van bankbiljetten. Geld lenen werd in die tijd praktisch gratis.
Andere vraag: wat gebeurt er met de huizenprijzen als centrale banken stoppen met het printen van geld en de rente omhoog gaat?
Die had ik (voorzover boven de schenkingsvrijstelling) toch even geleend van de schenker, en dan in een volgend jaar evt. geschonken.... maar goed 8k is te overzien? Soms heb je geluk, soms niet.quote:Op maandag 7 oktober 2013 10:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Yep.... hun huis gekocht, en daarbij (met gesloten beurs) de schenking ontvangen, dus pure pech.... nog even 8k naar de belastingdienst brengen volgend jaar![]()
Die had anders zo mooi voor een nieuwe dakkapel gebruikt kunnen worden
Vrijwel het hele bedrag was boven de schenkingsvrijstelling (want boven de 40), dus dat had ook al geen bal meer uitgemaakt.quote:Op maandag 7 oktober 2013 10:59 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Die had ik (voorzover boven de schenkingsvrijstelling) toch even geleend van de schenker, en dan in een volgend jaar evt. geschonken.... maar goed 8k is te overzien? Soms heb je geluk, soms niet.
http://www.cobouw.nl/nieu(...)leegstaande-gebouwenquote:Blok: meer woningen in leegstaande gebouwen
Amsterdam - Minister Blok (wonen) ziet mogelijkheden op veel grotere schaal dan nu gebeurt woningen te realiseren in leegstaande gebouwen. "De overheid vereenvoudigt de regels", de markt moet de handschoen nu oppakken, stelt hij.
“Als er nog meer regels zijn die we kunnen afschaffen, dan hoor ik dat graag. Maar ik denk dat we nu vooral in de fase zitten van uitdragen hoeveel er al kan.” De voorspelde groei van de woningbehoefte tot 2025 met 500.000 woningen, zorgt volgens hem voor voldoende vraag, vooral in de Randstad. De groei zit vooral in de één- en tweepersoonshuishoudens. “Dan heb je het over een doelgroep die erg geïnteresseerd zal zijn in locaties in de stad, waar heel veel kantoorgebouwen beschikbaar zijn.”
De regelgeving maakt het al lang mogelijk maar blijkbaar is het voor de markt niet zo heel interessant.quote:Op maandag 7 oktober 2013 11:42 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Blok kan ook verstandige beslissingen nemen:
[..]
http://www.cobouw.nl/nieu(...)leegstaande-gebouwen
Er staan heel wat kantoren leeg in de regio Amsterdam, dus ik ben benieuwd.
Nou er staan volgens mij zo'n 16.000 studenten te springen om woonruimte in Amsterdam en ze betalen nu volgens mij gemiddeld zo'n 400 euro per maand voor een kamer dus er is genoeg vraag.quote:Op maandag 7 oktober 2013 11:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De regelgeving maakt het al lang mogelijk maar blijkbaar is het voor de markt niet zo heel interessant.
Er is net een groot kantoorgebouw in Diemen omgebouwd voor studenten:quote:Op maandag 7 oktober 2013 11:45 schreef tjoptjop het volgende:
Zit je dan op je kamertje in een verlaten en nietszeggend kantoorpark in Diemen
Nou, dat is dan duidelijk dat de kostprijs van het ombouwen van een kantoor tot kamer >400 euro per kamer isquote:Op maandag 7 oktober 2013 11:45 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Nou er staan volgens mij zo'n 16.000 studenten te springen om woonruimte in Amsterdam en ze betalen nu volgens mij gemiddeld zo'n 400 euro voor een kamer dus er is genoeg vraag.
Sterker nog, dat is al enkele eeuwen zo. Want achter elke verhuur zit een eigenaar die zijn kosten eruit wil hebben plus een winstopslag. We leven toch niet in sprookjesland?quote:Op maandag 7 oktober 2013 11:45 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Vanochtend bij Radio 1 hetzelfde verhaal als in 1979:
Huren is duurder dan kopen, volgens de Woonbond:
http://www.radio1.nl/item(...)huurbeleid-aanpassen
In Diemen-Zuid kan het blijkbaar uit:quote:Op maandag 7 oktober 2013 11:48 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Nou, dat is dan duidelijk dat de kostprijs van het ombouwen van een kantoor tot kamer >400 euro per kamer is
Als het genoeg rendement oplevert voor de investeerder, kan alles. En dat wordt ook het (huur)woningverhaal van de toekomst. Wat kost een kamer daar?quote:Op maandag 7 oktober 2013 11:52 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
In Diemen-Zuid kan het blijkbaar uit:
Staat nergens op die site, maar ik denk om en nabij de 300/400 euro.quote:Op maandag 7 oktober 2013 11:58 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Als het genoeg rendement oplevert voor de investeerder, kan alles. En dat wordt ook het (huur)woningverhaal van de toekomst. Wat kost een kamer daar?
Ik denk wel een slag meerquote:Op maandag 7 oktober 2013 12:03 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Staat nergens op die site, maar ik denk om en nabij de 300/400 euro.
http://www.vastgoedmarkt.(...)enhuisvesting-dreigtquote:Benschop doelt op de vele luxe studentencampussen en -woningprojecten die de laatste maanden worden opgeleverd en aangekondigd in Diemen, Utrecht, Amsterdam en Den Haag. Studenten betalen inclusief voorzieningen bedragen van 500 tot bijna 700 euro per maand. Toch vinden de kamers gretig aftrek, de reden waarom een investeerder als City Living deze week de bouw van een tweede Student Hotel in Amsterdam aankondigde.
Hmm, ja en dan pakt ie ook nog de volle mep van ondernemers:quote:Op maandag 7 oktober 2013 12:09 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik denk wel een slag meer
[..]
http://www.vastgoedmarkt.(...)enhuisvesting-dreigt
Kassa.
Als het echt zo interessant was zou dit toch al lang moeten werken?quote:Op maandag 7 oktober 2013 11:45 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Nou er staan volgens mij zo'n 16.000 studenten te springen om woonruimte in Amsterdam en ze betalen nu volgens mij gemiddeld zo'n 400 euro per maand voor een kamer dus er is genoeg vraag.
Euribor is interbancaire rente, heeft niets met hypotheken te maken (behalve voor h. met variabele rente).quote:Op maandag 7 oktober 2013 10:57 schreef crashbangboom het volgende:
Grappige is dat je ook ziet wat de centrale bank rente voor een correlatie met hypotheekrente heeftNauwelijks of zeer beperkt dus.
Klopt en veel landen en mensen met een hypotheek komen dan zwaar in de problemen. Mijn inschatting is dat ze niet kunnen stoppen met geld printen, iedereen is verslaafd aan het goedkope geld.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:07 schreef dvr het volgende:
[..]
Euribor is interbancaire rente, heeft niets met hypotheken te maken (behalve voor h. met variabele rente).
Hypotheekrente loopt in de regel synchroon met de rente op 10-jaars staatsschuld. En bij gelddrukkerij door de centrale bank daalt die rente doorgaans, omdat dat gepaard gaat met toenemende vraag naar o.a. die 10-jaars obligaties. Momenteel staat hij door alle geldpolitieke ingrepen van de laatste jaren kunstmatig laag. Veel lager kan hij niet (maar veel hoger ook niet want dan komen zowel de staatsfinanciën als de economische groei -ha!- in de knel).
Veel mensen met een hypotheek komen dan niet meer bij van het lachen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:27 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Klopt en veel landen en mensen met een hypotheek komen dan zwaar in de problemen. Mijn inschatting is dat ze niet kunnen stoppen met geld printen, iedereen is verslaafd aan het goedkope geld.
Nieuwe kopers zullen niet meer de huizen kunnen kopen die ze nu kunnen kopen als de rente op 6% of hoger komt. Dat zal de huizenprijzen niet ten goede komen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:14 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Veel mensen met een hypotheek komen dan niet meer bij van het lachen.
De rentelasten voor 30 jaar vastgezet, en sparen tegen een veel hoger tarief.
De huren daarentegen zullen explosief stijgen, immers wordt het vereiste rendement dan steeds hoger.
Als het waar zou zijn he, want hypotheek loopt anders dan de bewering ook niet synchroon met 10 jarig staats, en bovendien heeft de ECB juist bijzonder weinig invloed op langere staatsrentes.
Blijkt ook uit de grafiek, want de rente is over langere periode al aardig stabiel. Niet vreemd, want die hangt vooral samen met de economische vooruitzichten. Koopkracht en rente zijn wat dat betreft communicerende vaten.
Ah, weer een 'als'. Nou, die als komt alleen aan bod als de economie stevig aantrekt. Communicerende vaten.quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:18 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Nieuwe kopers zullen niet meer de huizen kunnen kopen die ze nu kunnen kopen als de rente op 6% of hoger komt. Dat zal de huizenprijzen niet ten goede komen.
ik vind juist van welquote:Op maandag 7 oktober 2013 10:57 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Niet echt
http://www.hypotheker.nl/(...)orische+rentestanden
Grappige is dat je ook ziet wat de centrale bank rente voor een correlatie met hypotheekrente heeftNauwelijks of zeer beperkt dus.
Je lijkt wel een beetje op mijn neefje van vijf met al die als wat hoezo vragen.
http://www.hansanders.nl/quote:Op maandag 7 oktober 2013 17:17 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
ik vind juist van wel
[ afbeelding ]
Dat is dan ook exact het puntquote:Op maandag 7 oktober 2013 17:21 schreef arjan1112 het volgende:
Nah je ziet toch duidelijk de hypotheek rente omhoog gaan van 88-90 99-00 en 05-07 alleen de laatste daling gaan ze niet mee
Zucht..quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:14 schreef crashbangboom het volgende:
Als het waar zou zijn he, want hypotheek loopt anders dan de bewering ook niet synchroon met 10 jarig staats, [..]
Inderdaad zucht. Ook u bedankt voor het bewijzen dat als de kapitaalmarktrente omhoog gaat, de hypotheekmarktrente niet automatisch volgt. Of geldt dat alleen met uitzonderingen naar beneden toe?quote:Op maandag 7 oktober 2013 17:41 schreef dvr het volgende:
[..]
Zucht..
[ afbeelding ]
(de discrepantie in de laatste paar jaren komt overigens door gebrek aan concurrentie ivm de bankreddingsoperaties -- gesteunde banken mogen geen scherpste prijzen neerzetten, dus Rabo bepaalt in de praktijk de tarieven, en die pakt deze kans om zijn kapitaalspositie dmv dure hypotheken te versterken met beide handen aan, ook al is dat slecht voor de huizenprijzen).
zolang Europese banken in elkaars regio geen zaken doen geloof ik daar niet inquote:Op maandag 7 oktober 2013 17:44 schreef arjan1112 het volgende:
Nog 2 jaar dan heeft ING de staatsteun terugbetaald en is ABN-AMRO verkocht
Dan begint de prijzenoorlog.
Nee, het wordt nog druk onder de brug.quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:33 schreef crashbangboom het volgende:
Maar ze kunnen wel 8% aan huur betalen?
quote:di 08 okt 2013, 07:40 | 0 reacties
'Huisbezitter ervaart weinig hulp van bank'
AMSTELVEEN (AFN) - Twee op de drie woningbezitters voelen zich door de hypotheekverstrekkers niet of te laat geadviseerd over de gevolgen van de crisis en tasten daarmee in het duister over de gevolgen daarvan op hun financiële situatie.
Dat concludeert onderzoeksbureau Deloitte in een dinsdag verschenen rapport.
,,Toenemende werkeloosheid en langdurig aanhouden van de crisis leiden er toe dat meer en meer woningbezitters niet meer aan hun betalingsverplichtingen voor de hypotheek kunnen voldoen. Daarnaast bouwt een steeds groter deel van met name de jongere generaties een restschuld op, mocht de woning verkocht (moeten) worden'', zegt Peter van Loon van Deloitte.
Volgens de onderzoekers hebben inmiddels zo'n 82.000 huishoudens in Nederland een betalingsachterstand van meer dan 4 maanden.
quote:Banks can only transfer low-risk loans that are covered by the government's existing mortgage-guarantee plan. Lenders will remain liable for any default risk and will have to pay the Dutch state a fee if they want to use the facility.
En ons NHI wordt "deeply irresponsibly" genoemd in het stuk.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 12:32 schreef 99.999 het volgende:
En dan ook even de relevante zin uit het artikel quoten
[..]
Maar uitleggen waarom doen ze niet. Ze geven vooral argumenten waaruit blijkt dat de vergelijking wellicht minder nuttig is dan jij voor doet komen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 12:42 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
En ons NHI wordt "deeply irresponsibly" genoemd in het stuk.
"It reduces incentives for banks to monitor loans [and] it distorts the credit market by ensuring they don't take on the full risk of the loans they make."
Jawel dat quote je net:quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 13:18 schreef 99.999 het volgende:
"It reduces incentives for banks to monitor loans [and] it distorts the credit market by ensuring they don't take on the full risk of the loans they make."
Maar elders staat het belangrijkere deel (wat ik net voor je gequote had). Immers wat jij aangeeft wijkt niet werkelijk af van de huidige situatie en blijkt in de praktijk sinds 1995 niet of nauwelijks een probleem te vormen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 13:19 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Jawel dat quote je net:
Hoezo weet jij weer alles af van de financien van la Paay?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 13:28 schreef HD9 het volgende:
http://www.bekendeburen.n(...)-paay-niet-tot-zaken
klopt, ouderen krijgen geen hypotheek meer, al heb je nog zoveel pensioen, gewoon te groot risico op overlijden of pensioenkortingen
Oudere of oudere gescheiden huurders worden het land uit gepest
Dat is nieuws! Kennelijk weet al iemand exact onder welke voorwaarden het NHI gaat opereren. Dat is knap!quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 12:42 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
En ons NHI wordt "deeply irresponsibly" genoemd in het stuk.
De NVM is ook nauwelijks objectief te noemen, heb je geen zak aanquote:Op woensdag 9 oktober 2013 20:45 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Morgen komt de NVM met een bericht over het derde kwartaal.
Wat zei de NVM in 2009? "Woningmarkt lijkt te stabiliseren."
http://www.volkskrant.nl/(...)e-stabiliseren.dhtml
Wat zei de NVM in 2010? "Woningmarkt krabbelt op."
http://www.nvm.nl/wonen/nieuws/2011/20110113woningmarktq4.aspx
Wat zei de NVM in 2011? "Wij zijn optimistisch over 2011."
http://www.nvm.nl/wonen/nieuws/2011/20110707marktcijfersq2.aspx
Juist een ontzettend slecht stuk, geen één bullet point kan me overtuigen waarom Knot geen gelijk zou kunnen hebben. 50% van zijn argumentatie bestaat uit dat er op bepaald gebied een dalende trend te zien is over de periode 2008-2014. Dat heeft echter 0,0 verband met of we wel of niet in recessie zitten, of hebben we de afgelopen 5 jaar aan één stuk in een recessie gezeten?quote:Op woensdag 9 oktober 2013 22:12 schreef stoeltafel het volgende:
http://www.economie.nl/weblog/het-gevoel-van-knot
Goed stuk
Ja wat verwacht je dan?quote:Op woensdag 9 oktober 2013 20:45 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Morgen komt de NVM met een bericht over het derde kwartaal.
Wat zei de NVM in 2009? "Woningmarkt lijkt te stabiliseren."
http://www.volkskrant.nl/(...)e-stabiliseren.dhtml
Wat zei de NVM in 2010? "Woningmarkt krabbelt op."
http://www.nvm.nl/wonen/nieuws/2011/20110113woningmarktq4.aspx
Wat zei de NVM in 2011? "Wij zijn optimistisch over 2011."
http://www.nvm.nl/wonen/nieuws/2011/20110707marktcijfersq2.aspx
dat noemen ze 'het eerlijke verhaal'quote:Snik lieve mensen, weer een recessie. Het gaat allemaal kut, minder banen, meer zieken, de toekomst zou zo maar erger kunnen zijn, fuck het vertrouwen. Het is dat we niet dood gaan maar het is allemaal kut... Nou, succes en tot ziens, laten we maar hopen dat volgend jaar niet heel veel meer slechter als dit jaar gaat"
nee hoor met mij gaat primaquote:Op woensdag 9 oktober 2013 23:55 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ja wat verwacht je dan?
Als zelfs de NVM pessimistisch begint te kankeren... Zet je dan maar schrap.
Ik snap lui zoals jou niet die dit soort dingen blijven aanhalen, wat wil je nu? Een minister president die met zijn ministers aan zijn zij het volk gaat vertellen. "Snik lieve mensen, weer een recessie. Het gaat allemaal kut, minder banen, meer zieken, de toekomst zou zo maar erger kunnen zijn, fuck het vertrouwen. Het is dat we niet dood gaan maar het is allemaal kut... Nou, succes en tot ziens, laten we maar hopen dat volgend jaar niet heel veel meer slechter als dit jaar gaat"
Beter?
Hoeveel procent van de huizenmarkt is vertrouwen (de afgelopen vijf jaar)?
Sinds 2008 was het kwakkelen, export doet het nog redelijk, de binnenlandse economie niet.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 22:27 schreef Blik het volgende:
of hebben we de afgelopen 5 jaar aan één stuk in een recessie gezeten?
Kwakkelen is iets compleet anders dan een recessie, en werkelijk waar geen enkel punt wat hij noemt in dat artikel is een argument waardoor er de recessie niet afgelopen zou kunnen zijnquote:Op donderdag 10 oktober 2013 01:45 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Sinds 2008 was het kwakkelen, export doet het nog redelijk, de binnenlandse economie niet.
http://www.telegraaf.nl/o(...)heek_krijgen___.htmlquote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:55 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Hoezo weet jij weer alles af van de financien van la Paay?ouderen
Paay is dus niet solvabel, dat is het probleem.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 09:44 schreef HD9 het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/o(...)heek_krijgen___.html
http://www.nu.nl/economie(...)-derde-kwartaal.htmlquote:Sterke stijging woningverkoop derde kwartaal
In het derde kwartaal van 2013 zijn 19,7 procent meer woningen verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar.
Ook ten opzichte van het tweede kwartaal dit jaar is er sprake van een stijging, namelijk 10 procent.
Dat blijkt donderdag uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM), de grootste makelaarsorganisatie van Nederland.
"Het is voor het eerst sinds 2005 dat in twee opeenvolgende kwartalen het aantal transacties is toegenomen", zegt voorzitter Ger Hukker. De NVM denkt dat voorzichtig herstel in gang is gezet.
De woningprijzen blijven echter dalen; de prijzen liggen 3,6 procent lager dan een jaar geleden. De prijs van de verkochte woning ligt op gemiddeld 205.000 euro.
Volgens de makelaarsorganisatie is de "snelle daling eruit". In het derde kwartaal is 0,6 procent van de prijs gezakt ten opzichte van het tweede kwartaal.
De NVM verwacht dat de daling van de huizenprijzen over heel 2013 zal uitkomen op minder dan 4 procent.
Ik snap dat de NVM het zegt, alleen ik snap niet dat alle media het zoveel aandacht geven omdat de NVM er vaak naast zit.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 23:55 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ja wat verwacht je dan?
Als zelfs de NVM pessimistisch begint te kankeren... Zet je dan maar schrap.
Ik snap lui zoals jou niet die dit soort dingen blijven aanhalen, wat wil je nu? Een minister president die met zijn ministers aan zijn zij het volk gaat vertellen. "Snik lieve mensen, weer een recessie. Het gaat allemaal kut, minder banen, meer zieken, de toekomst zou zo maar erger kunnen zijn, fuck het vertrouwen. Het is dat we niet dood gaan maar het is allemaal kut... Nou, succes en tot ziens, laten we maar hopen dat volgend jaar niet heel veel meer slechter als dit jaar gaat"
Beter?
Hoeveel procent van de huizenmarkt is vertrouwen (de afgelopen vijf jaar)?
mooi voor de woningcorporaties en ouderen om nu in versneld tempo te gaan cashen , nog 2.000.000 hutten te gaanquote:Op donderdag 10 oktober 2013 12:56 schreef Ivo1985 het volgende:
De kop op de website van de Telegraaf is ronduit lachwekkend. 'Huizenverkoop explodeert'.
Jaja... We zitten nog niet op de helft van het niveau van 2006-2007 en de stijging is ook 'maar' een 20 procent.
Natuurlijk is dat op zich goed nieuws, er lijkt langzaamaan wat beweging in de markt te komen. Beweging in de woningmarkt is immers ook goed voor keuken- en badkamerboeren, de kleine aannemers die verbouwingen bij particulieren uitvoeren, schilders, meubelzaken, verhuisbedrijven etc.
Alleen om dat dan te propageren met een kop die suggereert dat alle historische records plots worden gebroken is mijns inziens ietwat overdreven.
Gaan ze 2 miljoen huizen verkopen?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:22 schreef HD9 het volgende:
[..]
mooi voor de woningcorporaties en ouderen om nu in versneld tempo te gaan cashen , nog 2.000.000 hutten te gaan
ja voor de staat je een hypotheek gaat geven om je thuis - en hulpzorg te betalenquote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:23 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Gaan ze 2 miljoen huizen verkopen?
Als je mijn post leest, begrijp je dat ik het vooral mooi vind voor de jongere werkende generatie. En dan specifiek voor iedereen die werk doet wat in meer of mindere mate is gerelateerd aan woninginrichting.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:22 schreef HD9 het volgende:
[..]
mooi voor de woningcorporaties en ouderen om nu in versneld tempo te gaan cashen , nog 2.000.000 hutten te gaan
Als ze bij de oudjes gaan schoonmakenquote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:31 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Daarnaast komt het geld van de ouderen die nu 'cashen' vroeg of laat, linksom of rechtsom, ook weer ten gunste van jongere generaties.
Door schenking aan de (klein)kinderen
quote:Deel op LinkedIn Deel op Twitter Deel op FacebookH
Hoe het zit met de exploderende woningmarkt
Tijd voor de cheerleaders van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM).
Want de huizenverkoop EXPLODEERT!1!!!!
Vanochtend werd de bodembel voor de zoveelste keer geluid door de ‘positief-realistische’ makelaarsvereniging zoals ze zichzelf noemt.
Het persbericht gaat in ieder geval uit van een realistische positieve benadering.
Telt u mee: 11x het woord ‘herstel’, 6x ‘positief’ en 5x ‘stijging’. Begrijpelijk met 22.700 woningtransacties in het derde kwartaal (+10% kwartaal-op-kwartaal en +20% jaar-op-jaar). De lobbymachine onder leiding van NVM-lobbyist Daan Keij werd dan ook meteen opgestart.
Erg sympathiek van de makelaars dat ze geheel belangeloos het einde van de tunnel zien. Al moeten we oppassen voor te veel optimisme, waarschuwt NVM-voorzitter Ger Hukker.
Werkgelegenheid, wat is daar het probleem van?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:33 schreef HD9 het volgende:
[..]
Als ze bij de oudjes gaan schoonmaken
ja biillen wassen, en stofzuigenen niks mis mee hoor,quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Werkgelegenheid, wat is daar het probleem van?
nou ik mag echt niet klagen moet ik zeggen, alleen die jetlags steeds he, met gemiddeld vier vakanties per jaarquote:
Ga dan voortaan gewoon naar Afrika, dan heb je weinig tijdverschil en dus ook geen last van jetlags.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:45 schreef HD9 het volgende:
[..]
nou ik mag echt niet klagen moet ik zeggen, alleen die jetlags steeds he, met gemiddeld vier vakanties per jaar
toevallig zit ik daar met de kerst en oud en nieuw ja en april naar Tanzania en Zanzibarquote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:46 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ga dan voortaan gewoon naar Afrika, dan heb je weinig tijdverschil en dus ook geen last van jetlags.
Pas op voor negers en olifantenquote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:52 schreef HD9 het volgende:
[..]
toevallig zit ik daar met de kerst en oud en nieuw ja en april naar Tanzania en Zanzibar
dat gaat prima met draadloze WIFI met een koude bier erbijquote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:54 schreef krapula het volgende:
Helaas lijkt het erop dat je 4x per jaar een dagje weg bent i.p.v. 4x per jaar een flinke vakantie. Of jij en je klonen posten flink door in de tropische oorden die je claimt te bezoeken.
Lijkt me nogal vreemd, doorlopend ergens naartoe reizen en dan de hele dag het evangelie op FOK! verkondigen. Nou is het wel telkens copy paist van dezelfde meuk, dus dat is nogal snel neergekliederd, en lezen doe je toch nooit, maar toch... alles wel goed daarboven?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:58 schreef HD9 het volgende:
[..]
klopt, dat gaat prima met WIFI, zelfs in Hyderabad en Moscou heeft men WIFI , in juiste hotels
Ik ga nog lang niet naar de Herequote:
Is de goeiekoopste huisvesting die er is, hoorquote:
Ik ben bang dat jullie je wel een beetje beter moeten gedragen, anders komen jullie in het deel terecht waar alleen rooksignalen beschikbaar zijn.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 14:11 schreef HD9 het volgende:
ja en geen last van tijdverschil met posten, het is daar altijd overdag
Dat de werkloosheid oploopt maakt niks uit, als de NVM zegt dat de bodem is bereikt dan is dat zo.quote:Op zondag 13 oktober 2013 14:26 schreef arjan1112 het volgende:
Hoe is het met de verwachtingen voor de werkloosheid in 2014 , 2015 ?
Zolang dat niet omlaag gaat en de rente ook niet omlaag gaat worden huizen niet duurder
Pas als de Fed de rente weer op 5,25% heeft staan, kan je een einde aan de daling verwachten denk ik.
Nou ben ik natuurlijk totaal gestoord idioot en een onderbuik populist hé
Als de rente zo stijgt zal ook de hypotheekrente flink gaan stijgen. Dat drukt juist de prijzen. Maar onze huizenprijzen worden niet heel direct door omstandigheden buiten Nederland beïnvloed.quote:Op zondag 13 oktober 2013 14:26 schreef arjan1112 het volgende:
Zolang dat niet omlaag gaat en de rente ook niet omlaag gaat worden huizen niet duurder
Pas als de Fed de rente weer op 5,25% heeft staan, kan je een einde aan de daling verwachten denk ik.
Koopkracht daalt, begrotingstekort loopt op in 2015 en verder, werkloosheid gaat verder omhoog. Ik zou idd niet te hard hopen op stijgende huizenprijzen neequote:Op zondag 13 oktober 2013 14:26 schreef arjan1112 het volgende:
Ja, met die huurverhogingen van 6% gaat het rap achteruit met die koopkracht. Behalve die van de huurbaas dan.....quote:Op zondag 13 oktober 2013 15:40 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Koopkracht daalt, begrotingstekort loopt op in 2015 en verder, werkloosheid gaat verder omhoog. Ik zou idd niet te hard hopen op stijgende huizenprijzen nee
Waardoor dan wel?quote:Op zondag 13 oktober 2013 15:33 schreef 99.999 het volgende:
Maar onze huizenprijzen worden niet heel direct door omstandigheden buiten Nederland beïnvloed.
Vond ik wel een aardige vraag van ene user, bleek dat die kommer en kwel altijd op anderen van toepassing was. Geef toe, dat is toch heel bijzonder, dat het altijd enkel met de buurman slecht gaat.quote:Op zondag 13 oktober 2013 15:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ah, de kloon van Dino is er weer.
Wàt een scherpzinnigheid zeg!quote:Op zondag 13 oktober 2013 16:21 schreef 99.999 het volgende:
Het lijkt me vooral een binnenlandse aangelegenheid.
Ik vraag waardoor huizenprijzen in Nl. worden beïnvloed. Da's toch niet zo "de bekende weg"?quote:
bij an staan er ook veel woningen leeg die ksoten nu 850 euro, kennelijk heeft men er dat niet voor over, en blijft nog wat thuis wonen en sparen of naar t buitenladquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:54 schreef RemcoDelft het volgende:
Zomaar een n=1 anecdote: huur van 1250 per maand incl. meubilering, GWL en gemeentebelastingen verlaagd naar 885. Huisbaas wil niet dat de bewoonster vertrekt...
1250 was dan ook erg veel, 885 is erg netjes.
885 incl. alles is best goedkoop... hoeveel kost het dan zonder dat alles 500 ?quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:54 schreef RemcoDelft het volgende:
Zomaar een n=1 anecdote: huur van 1250 per maand incl. meubilering, GWL en gemeentebelastingen verlaagd naar 885. Huisbaas wil niet dat de bewoonster vertrekt...
quote:di 15 okt 2013, 16:47
|
http://www.telegraaf.nl/b(...)_schuldenaren__.html
PvdA: tijdelijk lagere huur voor schuldenaren
DEN HAAG - Soms moeten mensen met schulden een tijdelijke verlaging van de huur kunnen krijgen, vindt PvdA-Kamerlid Jacques Monasch. De PvdA vindt de berichten over de toename van huurders die hun woonlasten niet meer kunnen dragen, zorgwekkend.
Jacques Monasch Foto: Dijkstra bv
De PvdA wil armoede en huisuitzettingen voorkomen. Het verschil in de huurprijs moet in de gedachte van de PvdA worden bijgepast door gemeenten. Monasch reageert op voorstellen van de gemeente Den Bosch, die de woonlasten in de eigen gemeente onderzocht.
maar huurhuizen bouwen dat is niet mogelijk, heel slecht voor de virtuele woningwaardequote:
een oplossing is dan voor Blok acceptabel om alle mensen die minder dan 30.000 euro verdienen te deporteren naar het Noordenquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 17:25 schreef arjan1112 het volgende:
een stukje naar het vragenuurtje gekeken.. en volgens stef blok wonen er teveel scheefwoners in huizen met een huur van 400 euro, en wonen er daarom mensen met een laag inkomen in een huis dat duurder is
Meubels/vloeren zijn vrijwel niets waard, weghalen kost meer dan laten staan. Energie/belasting zal max. 200 per maand zijn voor 1 persoon. Maar inderdaad, geen slechte prijs. Daarom blijft ze ook.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 16:22 schreef arjan1112 het volgende:
885 incl. alles is best goedkoop... hoeveel kost het dan zonder dat alles 500 ?
Als ze in natura betaalt dan is er wat voor te zeggenquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:54 schreef RemcoDelft het volgende:
waar dan? ik zie juist dat er alleen maar huizen met een huur boven de 680 bijkomenquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 18:21 schreef blomke het volgende:
Ik zie ook al voorm. vrije sector huizen die nu onder de sociale huurgrens worden aangeboden; < Eu 680 of zo.
Waar, wat voor type en hoe vaak zie je dit gebeuren?quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 18:21 schreef blomke het volgende:
Ik zie ook al voorm. vrije sector huizen die nu onder de sociale huurgrens worden aangeboden; < Eu 680 of zo.
Van ¤802 voor ¤669,-quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 19:13 schreef 99.999 het volgende:
Waar, wat voor type en hoe vaak zie je dit gebeuren?
Nog één: http://rebogroep.nl/tm/Re(...)hallsteinstraat-57-/quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 19:13 schreef 99.999 het volgende:
Seats 'n Sofas, of een willekeurige keukenboer. Koopje hoorquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 20:17 schreef arjan1112 het volgende:
één jaar korting.. waar zagen we dat eerder.. ? was dat niet bij het huren van een kantoor ?
hangt er vanaf waar je gepositioneerd bent, whahahahahaquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 20:20 schreef arjan1112 het volgende:
ede ligt niet halverwege hamburg
whaha
Dat is tegenwoordig gewoon 24 maanden huurvrijquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 20:17 schreef arjan1112 het volgende:
één jaar korting.. waar zagen we dat eerder.. ? was dat niet bij het huren van een kantoor ?
Toe-of afname van wat? Te koop staande woningen? Verkochte woningen? Woningwaarde? Executieverkopen? Bron?quote:
Ik jaren in die omgeving gewoond, dus ken ik het als "courant"(whatever that may mean).quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 20:03 schreef crashbangboom het volgende:
En en passsant, nu nog iets op een courante locatie, blomke, niet halverwege Hamburg.
Wellicht ben ik nog niet helemaal wakker, maar waar lees je datquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 20:38 schreef arjan1112 het volgende:
wacht even.. crashbangboom denkt dat 680 de normale prijs is... verkoop trucje ofzo
quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 19:13 schreef 99.999 het volgende:
quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 20:03 schreef crashbangboom het volgende:
"Vraag naar de voorwaarden""Huurkorting eerste jaar"
Van..... voor
![]()
Ik dacht dat we dat nu onderhand wel doorhadden.
En en passsant, nu nog iets op een courante locatie, blomke, niet halverwege Hamburg.
Voor de volledigheid: in Apeldoorn, Nederlands één na grootste gemeentequote:Op dinsdag 15 oktober 2013 20:20 schreef crashbangboom het volgende:
hangt er vanaf waar je gepositioneerd bent, whahahahaha
kom maar met een courant pand wat in de ramsj is, niet in een gemiddeld refo dorp.
Van dezelfde club als je vorige linkje, dat is al niet erg sterk. En je plaatst hier verdorie een galerijflatje, dat onder 'vrije sector' laten vallen vraagt wel wat creativiteit hoorquote:Op woensdag 16 oktober 2013 08:21 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
[..]
Voor de volledigheid: in Apeldoorn, Nederlands één na grootste gemeente
http://rebogroep.nl/tm/Re(...)20lodewijklaan-640-/
Daar zit nou net het probleem: de lokale woningstichting heeft vrijwel niets betaald voor hun panden, vandaar dat ze van gekheid niet wisten waar ze hun geld in moesten investeren.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 08:29 schreef 99.999 het volgende:
Vergeleken met de lokale woningstichting vraagt deze club de hoofdprijs.
Ik hoorde vanochtend weer een huilende Ger Rukker op BNR.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 12:56 schreef Ivo1985 het volgende:
De kop op de website van de Telegraaf is ronduit lachwekkend. 'Huizenverkoop explodeert'.
Blablablaquote:Op woensdag 16 oktober 2013 08:51 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Daar zit nou net het probleem: de lokale woningstichting heeft vrijwel niets betaald voor hun panden, vandaar dat ze van gekheid niet wisten waar ze hun geld in moesten investeren.
Nou inderdaad, Eric Staal wist even 2.000.000.000 te verbrassen. En nu worden de huren "marktconform" gemaakt; lees: omhoog geschroefd om de gaten te dekken.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 08:51 schreef RemcoDelft het volgende:
Daar zit nou net het probleem: de lokale woningstichting heeft vrijwel niets betaald voor hun panden, vandaar dat ze van gekheid niet wisten waar ze hun geld in moesten investeren.
...of net genoeg verhoogd om huurders de zieke leen-markt in te persen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 09:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou inderdaad, Eric Staal wist even 2.000.000.000 te verbrassen. En nu worden de huren "marktconform" gemaakt; lees: omhoog geschroefd om de gaten te dekken.
Dan van funda: ¤649,- Nog lagere huur (na ¤150 eraf, anders wil niemand het huren)quote:Op woensdag 16 oktober 2013 08:29 schreef 99.999 het volgende:
Van dezelfde club als je vorige linkje, dat is al niet erg sterk.
http://nl.wikipedia.org/w(...)meenten_in_Nederlandquote:Op woensdag 16 oktober 2013 08:21 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
[..]
Voor de volledigheid: in Apeldoorn, Nederlands één na grootste gemeente
http://rebogroep.nl/tm/Re(...)20lodewijklaan-640-/
Alles bij elkaar kunnen we je gestelde observering dus afdoen als toch wat aangediktquote:Op woensdag 16 oktober 2013 09:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan van funda: ¤649,- Nog lagere huur (na ¤150 eraf, anders wil niemand het huren)
http://www.funda.nl/huur/(...)at-155/omschrijving/
Dat krijg je als woningbouwcorporaties hun onrendabele top zelf moeten gaan financieren. Jarenlang goede sier gemaakt met directe en indirecte subsidies waar een normale particuliere huizeneigenaar of investeerder alleen maar van kan dromen, nu eindelijk een beginnetje van een gelijk speelveld.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 09:34 schreef BertV het volgende:
[..]
...of net genoeg verhoogd om huurders de zieke leen-markt in te persen.
Gelukkig is Amsterdam Centrum ook niet representatief voor het overgrote deel van Nederland.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:25 schreef crashbangboom het volgende:
zoek ze de huurwoningen met korting: http://www.funda.nl/huur/verhuurd/amsterdam/
moet je voor de gein eens filteren op t/m 800 euro. zou dat fijn wonen zijn in een garage?
of stellen we schubbekutteveen gelijk aan de huizenmarkt, is helaas/gelukkig* niet de realiteit voor het overgrote deel van normaal Nederland
*doorstrepen naar believen
Deel je geheim, daar heeft dit topic wat aanquote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:43 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Gelukkig is Amsterdam Centrum ook niet representatief voor het overgrote deel van Nederland.
Ik heb voorlopig op nog geen kwartier rijden van de ring A10 (ca 20 minuten in de spits) een klein rijtjeshuis met een huurprijs van 340 euro per maand.
Volgende week eerst even mijn huurcontract tekenen, voordat ik alle geheimen prijs geef. Het betreft overigens wel huur op basis van de leegstandswet, dus niet voor onbepaalde tijd. Dat is waarschijnlijk een belangrijk deel van het geheim. Alle zekerheden die je als normale huurder hebt, hebben natuurlijk ook een prijs.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:45 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Deel je geheim, daar heeft dit topic wat aan
340 euro in de maand vrije sector, ik ken mensen die 500+ voor een studio op een C locatie betalen, dus die zullen blij zijn met wat concrete aanwijzingen hoe wat waar en rugnummers.
Voor sommigen kan dat prima werken, voor sommigen ook niet, maar als je getekend en wel bent, denk ik dat er genoeg lezers zijn die het prijs zouden stellen als je hen een hint geeft waar ze moeten zijn. Om het topic onderhand maar eens een praktische insteek te geven. Want laten we wel wezen voor 340 in de maand huur je op veel plekken, zelfs in schubbekutteveen, zelfs geen kamer.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:47 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Volgende week eerst even mijn huurcontract tekenen, voordat ik alle geheimen prijs geef. Het betreft overigens wel huur op basis van de leegstandswet, dus niet voor onbepaalde tijd. Dat is waarschijnlijk een belangrijk deel van het geheim. Alle zekerheden die je als normale huurder hebt, hebben natuurlijk ook een prijs.
Laat maar zien hoe dat moetquote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:02 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Ik heb een appartement in A'dam-Oost voor 160 euro per maand op basis van de leegstandswet. Mag er nog 4 jaar blijven wonen.
Via Anti-kraak bv, je moet wel aanbevolen worden door iemand die al via hun woont en goede naam heeft. Maar ze hebben wel tienduizenden appartementen in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:21 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Laat maar zien hoe dat moet
Anders blijft het een beetje bij een loze bewering
Tienduizenden nog welquote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:24 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Via Anti-kraak bv, je moet wel aanbevolen worden door iemand die al via hun woont en goede naam heeft. Maar ze hebben wel tienduizenden appartementen in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag.
Andere partijen zijn Zwerf Kei en Camelot.
Zeker ben dan ook al 4 keer verhuisd afgelopen paar jaar maar zit nu op Eerste Oosterparkstraat en mag nog paar jaar blijven wonen hier voordat het gesloopt wordt. Geen leeftijdsgrens btw ken wel mensen van 40 en 50 die via Anti-kraak bv wonen maar zijn wel vooral mensen van in de 20.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:26 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Tienduizenden nog wel![]()
Ja, ik ken die wel, maar garantie tot de deur - opzegtermijn van vier weken, en leeftijdsgrens.
Wordt het opeens een heel ander verhaal
Het is wel gezellig op het Sumatraplein, dat wel
waar heb ik het over garantie? hoeveel betaal jij per maand aan huur of hypotheek?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:31 schreef crashbangboom het volgende:
Zo, dat is snel gehalveerd die woon'garantie'
quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:32 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
waar heb ik het over garantie? hoeveel betaal jij per maand aan huur of hypotheek?
quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:02 schreef PaulieWalnuts het volgende:
IMag er nog 4 jaar blijven wonen.
Ik woon overigens gratis. Nieuwsgierig of zich zo meteen iemand meldt die geld bijkrijgtquote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:28 schreef PaulieWalnuts het volgende:
maar zit nu op Eerste Oosterparkstraat en mag nog paar jaar blijven wonen hier voordat het gesloopt wordt
Het is niet 100% zeker maar dat zijn de plannen van de gemeente Amsterdam met ons huizenblok. Het kan veranderen, maar het mooie is dat de besluitvorming van gemeentes altijd erg traag is met betrekking tot vastgoed, helemaal in Amsterdam.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:34 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik woon overigens gratis. Nieuwsgierig of zich zo meteen iemand meldt die geld bijkrijgt
wie weet, dat zal op je vorige locaties niet anders geweest zijn. Wat je wel aantoont is dat je, zoals met alles, iets krijgt navenant je betaalt.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:37 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Het is niet 100% zeker maar dat zijn de plannen van de gemeente Amsterdam met ons huizenblok. Het kan veranderen, maar het mooie is dat de besluitvorming van gemeentes altijd erg traag is met betrekking tot vastgoed, helemaal in Amsterdam.
Dat vind ik wel een beetje luguber, om op het kerkhof te slapen. En weet je wel wat een ligplaats daar kostquote:Jij woont nog bij papa en mama?
Ik heb diverse voorbeelden gegeven; dat Centrum Amsterdam daar niet bij zit, geeft alleen maar aan dat het merendeel van de observaties wel correct is.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:04 schreef 99.999 het volgende:
Alles bij elkaar kunnen we je gestelde observering dus afdoen als toch wat aangedikt.
Qua grondoppervlak. Na Amsterdam komt Apeldoorn.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:02 schreef krapula het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/w(...)meenten_in_Nederland
2e? Nog geen top10, bedoel je?
Blijkbaar hebben de huurders er niet zoveel aan gehad; dei betaalden en betalen het gelag en er is tekort aan betaalbare huurwoningen. Dus waar dat geld gebleven is....quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:23 schreef crashbangboom het volgende:
Dat krijg je als woningbouwcorporaties hun onrendabele top zelf moeten gaan financieren.
quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Qua grondoppervlak. Na Amsterdam komt Apeldoorn.
Lekker belangrijk dus ook. Ik zou dan Emmen noemen en daar alle woningen van onder de ¤800,-/maand noemen.quote:Apeldoorn ( uitspraak (info·uitleg)) (Nedersaksisch: Apeldoorne) is een gemeente op de Veluwe in de Nederlandse provincie Gelderland. De hoofdplaats is de gelijknamige stad. Apeldoorn staat met een oppervlakte van 340 km² op de vijfde plek van grootste gemeentes van Nederland, na Súdwest-Fryslân, Noordoostpolder, Emmen en Midden-Drenthe.
Nou, nee dat doet het eigenlijk niet. Je voorbeeldjes zijn op z'n best een erg magere onderbouwing van wat je stelt.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb diverse voorbeelden gegeven; dat Centrum Amsterdam daar niet bij zit, geeft alleen maar aan dat het merendeel van de observaties wel correct is.
Ik heb prima onderbouwd wat ik stelde: diverse voorbeelden van huurverlagingen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:16 schreef 99.999 het volgende:
Nou, nee dat doet het eigenlijk niet. Je voorbeeldjes zijn op z'n best een erg magere onderbouwing van wat je stelt.
Ik heb gewooon een hypotheek, dus dat is geen puntquote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb prima onderbouwd wat ik stelde: diverse voorbeelden van huurverlagingen.
Dat jij nu teveel huur betaalt....
Welke huurverlagingen?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:26 schreef krapula het volgende:
Nee, je hebt diverse voorbeelden van huurverlagingen gegeven in plaatsen buiten de randstad/steden in groei.
Goed punt, maar ik dacht maar eens iets coulanter te zijn. Gesteld dat er sprake is van huurverlaging is, dan nog is het slechts bij een klein aantal voorbeelden buiten de randstad/steden in groei.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:42 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Welke huurverlagingen?
Als iemand korting op de catalogusprijs van een nieuwe auto krijgt, is dat ook een prijsverlaging?
Nog even los van de 'vraag naar de voorwaarden' hint
Had jij toevallig ook zo'n DSB hypotheek, blomke, ook met korting zeker?
Nee, een ING hypotheek, met 2x korting.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:42 schreef crashbangboom het volgende:
Had jij toevallig ook zo'n DSB hypotheek, blomke, ook met korting zeker?
Ik heb toch nergens gesteld da het in steden met groei in de Randstad zou moeten zijn? Ik heb gesteld dat ik "her en der huurprijsverlagingen tot beneden de sociale huurgrens" zie.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:00 schreef krapula het volgende:
Goed punt, maar ik dacht maar eens iets coulanter te zijn. Gesteld dat er sprake is van huurverlaging is, dan nog is het slechts bij een klein aantal voorbeelden buiten de randstad/steden in groei.
Dat is niet onder de sociale huurgrens he...quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:17 schreef blomke het volgende:
Hierzo: van ¤802 naar ¤699. Golden Delicious.
http://www.funda.nl/huur/(...)licious-6/kenmerken/
Wat wil je nog meer?
http://www.rijksoverheid.(...)r-in-aanmerking.htmlquote:De maximale huur tot waar sprake is van een sociale huurwoning is in 2013 ¤ 681,02.
Ik denk dat ze juist bewust boven de sociale huurgrens blijven zitten. Toch een ander soort volk wat er dan in je woning komt.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 17:29 schreef blomke het volgende:
Dan verreken je wat servicekosten met de verhuurder. Die paar tientjes moet je niet rekenen.
Die huur stijgt ook elk jaar he.quote:En over een jaar of zo, ligt die grens > ¤700,- Vooruitzien hé?
Binnenkort huren van een stel Aziatische investeerders, niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent. Oefen maar vast in het bukken.quote:De rol van buitenlandse beleggers op de vastgoedmarkt groeit dit jaar sterk. Nederlandse partijen zijn nog niet erg actief aan de kopende kant. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de vastgoeddatabase van PropertyNL. Internationaal geld was goed voor 38% van alle vastgoedbeleggingsaankopen in de afgelopen drie kwartalen van dit jaar. Vorig jaar was dat nog slechts 21%.
De Asians en ik zitten op 1 lijn.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 00:26 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Verhuren is pas vrijheid. Maandelijkse cashflow en iemand anders die je hypotheek afbetaalt. Geen gezeur van huurders want je zet er een makelaar tussen.
Dan ga ik voor het beheerdersschap. Geen betere handel dan commissiehandelquote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:01 schreef monkyyy het volgende:
[..]
De Asians en ik zitten op 1 lijn.
Die makelaars moeten wel ziek veel geld verdienen met het beheren van verhuurd vastgoed. Kan gewoon niet anders.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:02 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dan ga ik voor het beheerdersschap. Geen betere handel dan commissiehandeldeal?
Blomke krijgt korting hoor, wat zal die trots zijn
Nog groter voordeel is dat je geen risico loopt. Afhankelijk van de afspraak loop je wellicht 5% mis van 1 of een paar woningen, maar nimmer bv. tienduizenden euro's schade door bv een hennepkwekerij.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:20 schreef monkyyy het volgende:
Stel je voor dat je als makelaar 100 panden beheert en 5% bruto huur als commissie vraagt. Dat houdt in principe in dat je zelf 5 panden de volledige huuropbrengst van vangt. Alleen 1 groot voordeel: Je hoeft geen eigen vermogen in te leggen.
Ik twijfel toch nog. Die ongekende vrijheid als huurder is immers ook wat waard. Gewoon als je wilt verhuizen, tjakka, kies je zo een andere woning uit. En als ik dit topic mag geloven donderen de huren inmiddels ook omlaag, en kun je dus voor hetzelfde geld een grotere woning betrekken, dus mja. Dillema.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:30 schreef crashbangboom het volgende:
Menschen, wordt geen slachtoffer van monkkky..... need I say more
Nog effe en je krijgt geld bij om op een landgoed te wonen. Kan niet wachten.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik twijfel toch nog. Die ongekende vrijheid als huurder is immers ook wat waard. Gewoon als je wilt verhuizen, tjakka, kies je zo een andere woning uit. En als ik dit topic mag geloven donderen de huren inmiddels ook omlaag, en kun je dus voor hetzelfde geld een grotere woning betrekken, dus mja. Dillema.
er zijn landen waar je dat inderdaad wel zou gaan denkenquote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:40 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Nog effe en je krijgt geld bij om op een landgoed te wonen. Kan niet wachten.
quote:Op woensdag 16 oktober 2013 20:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er zijn landen waar je dat inderdaad wel zou gaan denken
Pripyat, als medisch experiment?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 20:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er zijn landen waar je dat inderdaad wel zou gaan denken
Stel je niet zo aan, huren en kopen heeft zijn voor en zijn nadelen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik twijfel toch nog. Die ongekende vrijheid als huurder is immers ook wat waard. Gewoon als je wilt verhuizen, tjakka, kies je zo een andere woning uit. En als ik dit topic mag geloven donderen de huren inmiddels ook omlaag, en kun je dus voor hetzelfde geld een grotere woning betrekken, dus mja. Dillema.
Elke maand geld naar de verhuurder brengen hoe kan je dat een financieel voordeel zien. Ja als je dan naar virtuele panden gaat kijken die je misschien gekocht zou kunnen hebben en nu de prijs ziet. Waarbij we dan wel moeten vemelden dat de hypotheken flink veranderd zijn en je geen vage hypotheek constructies meer kan afsluiten om je HRA te maximaliseren. Dus door te wachten heb je nu wel je maximale HRA mis gelopen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 02:39 schreef janatwork het volgende:
Ik ben blij dat ik als starter de afgelopen jaren gehuurd heb, die vrijheid was mij inderdaad veel waard. Sterker nog, dit heeft mij toevallig een financieel voordeel opgeleverd.
Nee, dan elke maand geld naar de bank brengen voor de hypotheekrente, dat is lekker "voordelig".quote:Op donderdag 17 oktober 2013 07:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Elke maand geld naar de verhuurder brengen hoe kan je dat een financieel voordeel zien.
Doordat al die "vage hypotheek constructies" niet meer mogelijk zijn, zullen de huizenprijzen de komende jaren alleen nog maar meer en sneller gaan dalen. Dat betekent dus uiteindelijk nog meer voordeel (én in de toekomst te behalen winst) voor de huurder die zich voorlopig nog niet gek laat maken en gewoon nog een aantal jaren wacht met kopen.quote:Ja als je dan naar virtuele panden gaat kijken die je misschien gekocht zou kunnen hebben en nu de prijs ziet. Waarbij we dan wel moeten vemelden dat de hypotheken flink veranderd zijn en je geen vage hypotheek constructies meer kan afsluiten om je HRA te maximaliseren. Dus door te wachten heb je nu wel je maximale HRA mis gelopen.
Klopt. Maar dat is nog geen reden om nu te kopen. Hoe langer je wacht, hoe lager de huizenprijzen en hoe lager je hypotheek, en hoe eerder je uiteindelijk die hypotheek kunt aflossen.quote:Een gekocht huis is om een langere periode in te wonen en niet om te speculeren. Als het dan ook nog eens jou eigendom is worden je woonlasten alleen maar minder.
Dan ga je er vanuit dat de huizenprijzen blijven dalen? En je verwacht dat de huren ook gaan dalen?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 12:45 schreef hpeopjes het volgende:
Wonen kost sowieso geld. Uiteindelijk gaat het er gewoon om wat het goedkoopste is. En bij snel dalende huizenprijzen is huren al gauw goedkoper, als je tenminste alles (dus ook waardedaling) meeneemt.
Doe ik de 21e bij de nieuwste CBS-cijfers. Augustus en september had ik helaas andere dingen aan m'n hoofd.quote:
quote:Op donderdag 17 oktober 2013 12:45 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Nee, dan elke maand geld naar de bank brengen voor de hypotheekrente, dat is lekker "voordelig".
Wonen kost sowieso geld. Uiteindelijk gaat het er gewoon om wat het goedkoopste is. En bij snel dalende huizenprijzen is huren al gauw goedkoper, als je tenminste alles (dus ook waardedaling) meeneemt.
[..]
Joh? Ik dacht dat kopen alleen maar nadelen had?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 02:39 schreef janatwork het volgende:
Stel je niet zo aan, huren en kopen heeft zijn voor en zijn nadelen.
Proficiat. Ik trek nog een klein beetje in twijfel of jij maatgevend bent voor de andere 3,9 miljoen huurders, maar ik ben bijna over de streep.quote:Ik ben blij dat ik als starter de afgelopen jaren gehuurd heb, die vrijheid was mij inderdaad veel waard. Sterker nog, dit heeft mij toevallig een financieel voordeel opgeleverd.
Nu ben ik wel over de streep.quote:Jij bent net zo'n debiel als CC, alleen maar voor eigen parochie preken.
Hint: omdat daar geen 1200 klonen aan het baggeren zijn?quote:Waarom lukt het op Tweakers wel om een fatsoenlijke discussie te houden over de woning markt en hier niet?
Omdat er nogal wat gefrustreerden rondlopen die hun verlies op de woning- & hypotheekmarkt of onterechte huurverhoging, niet kunnen verkroppen en afreageren op dit forum.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 02:39 schreef janatwork het volgende:
Waarom lukt het op Tweakers wel om een fatsoenlijke discussie te houden over de woning markt en hier niet?
3 miljoen daarvan kunnen geen huis kopen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 20:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Proficiat. Ik trek nog een klein beetje in twijfel of jij maatgevend bent voor de andere 3,9 miljoen huurders, maar ik ben bijna over de streep.
Dat is geen probleem, daar hebben we huurhuizen voor.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
3 miljoen daarvan kunnen geen huis kopen.
of die gaan naar het buitenlandquote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is geen probleem, daar hebben we huurhuizen voor.
Dat is uiteraard marginaal.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of die gaan naar het buitenland
Klopt, was ik vergeten, sorry. 'janatwork' heeft er financieel voordeel bij, en velen met hem, en de rest gaat naar het buitenland.quote:
ja na gedane arbeid is het leuk toeven aan zeequote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Klopt, was ik vergeten, sorry. 'janatwork' heeft er financieel voordeel bij, en velen met hem, en de rest gaat naar het buitenland.
Ja, je moet iets met een studio van vier bij vijf in een of ander dubieus oostblokland. Dan wil je wel naar buitenquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja na gedane arbeid is het leuk toeven aan zee
En zo is het. Bedankt voor je werkzame bijdrage, en het en passant oplossen van een stukje van het vergrijzingsprobleem.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:19 schreef michaelmoore het volgende:
ja na gedane arbeid is het leuk toeven aan zee
ja je moet ergens je pensioen op gaan maken en dan bij voorkeur in een goedkoop land filipijnen enz. of in de EUquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En zo is het. Bedankt voor je werkzame bijdrage, en het en passant oplossen van een stukje van het vergrijzingsprobleem.
mijn leeftijdsgenoten willen verkopen , niet snel, maar wel willen, valt niet mee, ook woningcorporaties en verzekeraars willen veel huizen kwijtquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:38 schreef Piet_Piraat het volgende:
Die ouwe lullen kopen geen nieuwe woning meer, waar het om draait zijn de mensen die met verstand een woning kopen en een degelijke spaarpot op zak
Te laat.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mijn leeftijdsgenoten willen verkopen , niet snel, maar wel willen
nee hoor, komt wel goedquote:
Toch mooi, in 1 post zeg je dat koophuizen niet bedoeld zijn om te speculeren terwijl je ook zegt dat ik door het niet toepassen van vage hypotheek constructies geld heb mis gelopen. Nogal dubbel vind je niet?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 07:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Elke maand geld naar de verhuurder brengen hoe kan je dat een financieel voordeel zien. Ja als je dan naar virtuele panden gaat kijken die je misschien gekocht zou kunnen hebben en nu de prijs ziet. Waarbij we dan wel moeten vemelden dat de hypotheken flink veranderd zijn en je geen vage hypotheek constructies meer kan afsluiten om je HRA te maximaliseren. Dus door te wachten heb je nu wel je maximale HRA mis gelopen.
Een gekocht huis is om een langere periode in te wonen en niet om te speculeren. Als het dan ook nog eens jou eigendom is worden je woonlasten alleen maar minder.
/troll, over die voor en nadelen zou het juist in dit topic moeten gaanquote:Op donderdag 17 oktober 2013 20:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Joh? Ik dacht dat kopen alleen maar nadelen had?
Nee ik ben niet maatgevend, net zoals jij niet maatgevend bent als koper.quote:[..]
Proficiat. Ik trek nog een klein beetje in twijfel of jij maatgevend bent voor de andere 3,9 miljoen huurders, maar ik ben bijna over de streep.
Stel je niet zo aan.quote:[..]
Nu ben ik wel over de streep.
Uiteraard, en dat valt alleen de modjes aan te rekenen.quote:[..]
Hint: omdat daar geen 1200 klonen aan het baggeren zijn?
Tuurlijk, maar er zullen toch meer mensen zijn die oprecht geinteresseert zijn in het wel en wee van de huizenmarkt, en die hoeven echt niet gefrustreerd te zijn,quote:Op donderdag 17 oktober 2013 20:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Omdat er nogal wat gefrustreerden rondlopen die hun verlies op de woning- & hypotheekmarkt of onterechte huurverhoging, niet kunnen verkroppen en afreageren op dit forum.
Zeker waar, maar daar draait een forum als fok natuurlijk gewoon op. Als je dat als criterium neemt kan je 90% van de subfora direct sluiten.quote:Bovendien is alles al zo'n beetje gezegd wat er te zeggen valt over de woningmarkt; mijn idee is dat "de markt" altijd gelijkheeft. Dalen de prijzen, dan is daar een terechte oorzaak/reden voor, stijgen de prijzen/huren: idem.
Alle 3 miljoen?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of die gaan naar het buitenland
+ heleboel hoofdpijn.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:02 schreef janatwork het volgende:
Je bent het toch hoop ik wel met mij eens dat als je 4 jaar geleden een starters flat hebt gekocht in plaats van gehuurd dat dat je gewoon meer geld heeft gekost dan huren?
Maar wel meer vrijheid in het aanpassen van je interieur, keuze in locatie en geen wachtlijsten.quote:
Hetzelfde verhaal eigenlijk voor de standaard rijtjeshuizen, laatste 4 jaar zo'n ding huren voor net boven sociale huurgrens dan heb je aardig bespaard.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:16 schreef janatwork het volgende:
[..]
Maar wel meer vrijheid in het aanpassen van je interieur, keuze in locatie en geen wachtlijsten.
Of dat het geld en de hoofdpijn waard is...
Ik vind van niet.
Zeker, Maar ik denk dat de meeste "pijn" zit in het starters segment. Die huizen zijn gekocht met het idee er kort (3 tot 10 jaar) te wonen en uit de prijsstijging de kk te financieren. Als dat niet lukt je vervolgens ook nog je aankoop bedrag niet terug krijgt heb je zo een financieel gat van een jaar salaris.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:20 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Hetzelfde verhaal eigenlijk voor de standaard rijtjeshuizen, laatste 4 jaar zo'n ding huren voor net boven sociale huurgrens dan heb je aardig bespaard.
De mensen die afgelopen 8 jaar gekocht hebben, kunnen niet doorstromen en zullen genoegen moeten nemen met de plek waar ze zitten puur door financiele redenen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:29 schreef janatwork het volgende:
[..]
Zeker, Maar ik denk dat de meeste "pijn" zit in het starters segment. Die huizen zijn gekocht met het idee er kort (3 tot 10 jaar) te wonen en uit de prijsstijging de kk te financieren. Als dat niet lukt je vervolgens ook nog je aankoop bedrag niet terug krijgt heb je zo een financieel gat van een jaar salaris.
Dan loopt je woon carrière een serieuze deuk op.
Matig reken sommetje, waar vind ik een huis van 225.000 euro wat ik voor 650 mag huren? zo kan ik alles naar elkaar toe rekenen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:28 schreef Piet_Piraat het volgende:
Simpel rekensommetje, je bent starter in 2008 en baan is nog niet vast dus je huurt een jaren 80 woning van 650 Euro toen net in de vrije sector, huur zit nu op 700 ongeveer.
Het huis was ook te koop voor 225.000 toen en 180.000 nu.
45.000 : 5 is 8000 Euro per jaar. 12x 700 is 8400 Euro.
Als je een huis koopt om er 3 tot 10 jaar te wonen, en je komt er na 5 jaar achter dat je je KK niet eens eruit hebt, verdien je ook gewoon een flinke deuk in je 'wooncarriere'...quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:29 schreef janatwork het volgende:
Zeker, Maar ik denk dat de meeste "pijn" zit in het starters segment. Die huizen zijn gekocht met het idee er kort (3 tot 10 jaar) te wonen en uit de prijsstijging de kk te financieren. Als dat niet lukt je vervolgens ook nog je aankoop bedrag niet terug krijgt heb je zo een financieel gat van een jaar salaris.
Dan loopt je woon carrière een serieuze deuk op.
Dat is wel erg makkelijk, het tijdstip van kopen maakt nogal wat uit.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je een huis koopt om er 3 tot 10 jaar te wonen, en je komt er na 5 jaar achter dat je je KK niet eens eruit hebt, verdien je ook gewoon een flinke deuk in je 'wooncarriere'...
Eens! Maar dit is voor veel mensen wel de realiteit. En laten we wel wezen tussen 1998 en 2008 was het ook gewoon heel normaal en lucratief om te doen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je een huis koopt om er 3 tot 10 jaar te wonen, en je komt er na 5 jaar achter dat je je KK niet eens eruit hebt, verdien je ook gewoon een flinke deuk in je 'wooncarriere'...
De randstad is blijkbaar anders, in midden Nederland is het geen probleem om voor 700 een huis te huren op dit moment.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:35 schreef janatwork het volgende:
[..]
Matig reken sommetje, waar vind ik een huis van 225.000 euro wat ik voor 650 mag huren? zo kan ik alles naar elkaar toe rekenen.
Ik woon in regio Leiden en een particuliere eengezins huurwoning kost je gewoon 1000e per maand en de prijzen zij hier met gemiddeld 15% gedaald.
Nee. Je koopt een woning om erin te wonen. Niet om mee te speculeren. Als je een 2 kamer woning koopt, waarvan je op voorhand al weet dat die woning in een paar jaar te klein is, dan moet je die woning huren. Niet kopen. Punt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:36 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dat is wel erg makkelijk, het tijdstip van kopen maakt nogal wat uit.
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee. Je koopt een woning om erin te wonen. Niet om mee te speculeren. Als je een 2 kamer woning koopt, waarvan je op voorhand al weet dat die woning in een paar jaar te klein is, dan moet je die woning huren. Niet kopen. Punt.
De praktijk is anders, jij kon misschien gelijk de woning kopen naar je zin, in veel gevallen is de 1e woning een opstap.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee. Je koopt een woning om erin te wonen. Niet om mee te speculeren. Als je een 2 kamer woning koopt, waarvan je op voorhand al weet dat die woning in een paar jaar te klein is, dan moet je die woning huren. Niet kopen. Punt.
Dat zeg ik nergens. Toch?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:43 schreef janatwork het volgende:
Dus je bent het met mij eens dat huren als starter een financieel voordeel op kan leveren?
Nee, ik heb ook eerst een woning gekocht wat kleiner was dan ik nu heb. Maar ook in die eerste woning had ik gewoon een gezin kunnen groot brengen. Ik zal nooit begrijpen waarom iemand een 'studio' of een 2 kamerappartement zou willen kopen. 3 kamers lijkt me het absolute minimum.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:44 schreef Piet_Piraat het volgende:
De praktijk is anders, jij kon misschien gelijk de woning kopen naar je zin, in veel gevallen is de 1e woning een opstap.
Nee, daarom vraag ik om ophelderingquote:
Maar als we het financiële aspect buiten beschouwing laten, waarom zou ik dan niet een huis kopen voor 3 jaar?quote:Ik zeg slechts dat je pas moet kopen als je iets kunt kopen waar je oud in kunt worden. Voor de een is dat als hij 40 is. voor de ander als hij 24 is.
Je mag wel een huis kopen voor 3 jaar, dat is het probleem niet. Maar een huis kopen terwijl je weet dat die na 3 jaar waarschijnlijk te klein is en je er vanaf zal moeten. Dat is het probleem.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:48 schreef janatwork het volgende:
Maar als we het financiële aspect buiten beschouwing laten, waarom zou ik dan niet een huis kopen voor 3 jaar?
Waarom? Dat kost je hoogstens wat geld. maar dat kost huren toch ook?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je mag wel een huis kopen voor 3 jaar, dat is het probleem niet. Maar een huis kopen terwijl je weet dat die na 3 jaar waarschijnlijk te klein is en je er vanaf zal moeten. Dat is het probleem.
De jaren ervoor maakte het niet uit wat je kocht, het ging vanzelf omhoog in waarde.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:53 schreef janatwork het volgende:
Laten we wel wezen: een huis kopen voor 3 jaar (of 5, of 10, kort iig) was de laatste jaren gewoon duurder dan een huis huren.
Dat is ook wel eens anders geweest!
Dan heb jij geprofiteerd van de markt op dat moment, gaat je nu niet meer lukken of je moet flink in inkomen gegroeid zijn en dan verlies afschrijven.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee, ik heb ook eerst een woning gekocht wat kleiner was dan ik nu heb. Maar ook in die eerste woning had ik gewoon een gezin kunnen groot brengen. Ik zal nooit begrijpen waarom iemand een 'studio' of een 2 kamerappartement zou willen kopen. 3 kamers lijkt me het absolute minimum.
nee ik vind het niet dubbel, jij geeft aan dat je virtueel geld bespaard hebt door niet te kopen daardoor is het een valide argument om te ontkrachten dat je ook wat misgelopen bent door te wachten.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:02 schreef janatwork het volgende:
[..]
Toch mooi, in 1 post zeg je dat koophuizen niet bedoeld zijn om te speculeren terwijl je ook zegt dat ik door het niet toepassen van vage hypotheek constructies geld heb mis gelopen. Nogal dubbel vind je niet?
Je bent het toch hoop ik wel met mij eens dat als je 4 jaar geleden een starters flat hebt gekocht in plaats van gehuurd dat dat je gewoon meer geld heeft gekost dan huren?
Joh, het is niet alsof je er tonnen op verliest hoorquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:16 schreef janatwork het volgende:
[..]
Maar wel meer vrijheid in het aanpassen van je interieur, keuze in locatie en geen wachtlijsten.
Of dat het geld en de hoofdpijn waard is...
Ik vind van niet.
Dit blijkt wederom baarlijke nonsens zie ik overal om me heenquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:34 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
De mensen die afgelopen 8 jaar gekocht hebben, kunnen niet doorstromen en zullen genoegen moeten nemen met de plek waar ze zitten puur door financiele redenen.
Je krijgt wel wat rente terug via HRA maar de rest is gewoon huur voor de poen die je van de bank geleend hebt, iedere situatie is weer anders en waar er mensen winnen daar zijn er ook verliezers.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 07:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Joh, het is niet alsof je er tonnen op verliest hoor. En je moet ook ergens wonen, met huren was je per maand weer flink meer kwijtgeweest.
Ja het stroomt echt flink door op de woningmarkt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 07:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit blijkt wederom baarlijke nonsens zie ik overal om me heen
Nogmaals, je moet ergens wonen en voor iets vergelijkbaars ben je qua huur in die periode gewoon flink meer kwijt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 07:27 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Je krijgt wel wat rente terug via HRA maar de rest is gewoon huur voor de poen die je van de bank geleend hebt, iedere situatie is weer anders en waar er mensen winnen daar zijn er ook verliezers.
Dat is alweer een compleet andere stelling.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 07:29 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ja het stroomt echt flink door op de woningmarkt.
Toevallig was het in de afgelopen 5 jaar wat anders. Het stijgt niet altijd.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 07:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nogmaals, je moet ergens wonen en voor iets vergelijkbaars ben je qua huur in die periode gewoon flink meer kwijt.
bronquote:Huizenbezitters in de problemen door nieuw belastingplan
Vele duizenden huiseigenaren met een onverkocht tweede huis dreigen door de invoering van het nieuwe belastingplan nog dieper in de financiële problemen te raken.
Dat meldt De Telegraaf op basis van een brandbrief van de Vereniging Eigen Huis (VEH).
Per 1 januari wordt de crisismaatregel waardoor dubbele hypotheekrenteaftrek mogelijk was, niet verlengd.
Maar daarvoor is het veel te vroeg schrijft VEH in een brandbrief aan staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) en minister Stef Blok (Wonen). “De crisis op de woningmarkt is namelijk nog lang niet voorbij.''
Volgens de VEH kan de financiële strop voor de woningbezitter oplopen tot honderden euro’s per maand.
Neehoor, ook de afgelopen jaren had je per maand meer af mogen tikken naar de huurbaas dan naar de bank.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 07:35 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Toevallig was het in de afgelopen 5 jaar wat anders. Het stijgt niet altijd.
Wat wil je daarmee zeggen? Wanneer je huis naar je zin hebt kunnen kopen waar je nog lang gaat wonen met goede vaste baan en dalende vaste lasten, dan is er niets aan de hand en ben je verstandig bezig.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 07:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is alweer een compleet andere stelling.
Net beweerde je nog dat die niet door konden stromenquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 07:42 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Wat wil je daarmee zeggen? Wanneer je huis naar je zin hebt kunnen kopen waar je nog lang gaat wonen met goede vaste baan en dalende vaste lasten, dan is er niets aan de hand en ben je verstandig bezig.
Het probleem zit 'm bij de mensen die appartement of te klein huis hebben gekocht en nu gewoon vastzitten.
Die kunnen weer doorstromen als ze veel aflossen of flink stijgen met inkomen.
Het hangt gewoon erg af van het instapmoment, afgelopen 5 jaren was huren van een rijtjeshuis goedkoper dan hetzelfde huis kopen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 07:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Neehoor, ook de afgelopen jaren had je per maand meer af mogen tikken naar de huurbaas dan naar de bank.
Dit is trouwens echt aantoonbaar gelul. Als je tenminste zo eerlijk bent om álle kosten van een "eigen" woning mee te nemen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 07:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nogmaals, je moet ergens wonen en voor iets vergelijkbaars ben je qua huur in die periode gewoon flink meer kwijt.
Simpel zat. U vraagt, wij draaien.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 07:46 schreef pfaf het volgende:
Ik heb laatst een huis gekocht en zou jij me even voor kunnen rekenen hoe ik tienduizenden euros had kunnen besparen? Niet dat geld het argument was voor onze koop, maar ik ben wel benieuwd wat ik gemist heb.
Dat ligt er vooral aan hoe creatief je rekent.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 07:45 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Het hangt gewoon erg af van het instapmoment, afgelopen 5 jaren was huren van een rijtjeshuis goedkoper dan hetzelfde huis kopen.
En dat zie je ook overal om je heen gebeuren?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 07:44 schreef 99.999 het volgende:
Want dat is juist een kenmerk van de doorstromers, dat ze in fase van hun carrière zitten met stevig stijgende inkomens.
Allemaal jaren '99 gelul joh, van die 99.9999999. Als je hem de kans geeft, dan begint hij ook gewoon weer vrolijk over het hebben van een "wooncarriere".quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 07:48 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
En dat zie je ook overal om je heen gebeuren?
Meeste mensen die ik ken , zijn al blij dat ze inflatiecorrectie erbij krijgen.
Zo creatief hoef je niet te zijn om uit te rekenen hoeveel een huis kopen in 2007 inmiddels gekost heeft.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 07:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat ligt er vooral aan hoe creatief je rekent.
2 tonquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 07:47 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Simpel zat. U vraagt, wij draaien.
Hoe duur was je huis?
Voor een huis van 2 ton alleen afgelopen jaar al ¤15.000. Uitgaande van de gerapporteerde daling van ongeveer 7,5% (bron: Eurostat).quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 07:52 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Zo creatief hoef je niet te zijn om uit te rekenen hoeveel een huis kopen in 2007 inmiddels gekost heeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |