abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131796066
- Law school
- Medical school
- Architect school (o.i.d.)

Hebben allemaal een goede naam. Waarom lijkt het zo alsof het niveau daar, en dan heb ik het met name over de ivy league scholen (harvard e.d.), zoveel hoger ligt dan hier?

Is het echt zo? Zijn de wiskundige daar slimmer dan hier? Zijn de artsen daar vaardiger dan hier? Zijn de advocaten beter?
pi_131796240
Nee
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_131796277
Juist niet

Gr gr dr jancees
pi_131796405
Hangt heel erg van de universiteit af, maar ga er maar vanuit dat Joe Sixpack op een een lager niveau college krijgt dan de meeste Nederlandse studenten.
pi_131796427
Artsen wel, je bent minimaal 10 jaar bezig voor 'basisarts'.
pi_131796473
Nee in Amerika is educatie juist dramatisch
-XOXO-
  woensdag 2 oktober 2013 @ 22:54:37 #7
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_131796480
Zitten er dan nog Amerikanen op Harvard? Dacht dat die Universiteit alle talent uit Azië haalt? :')
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_131796597
ivy league scholen zijn wel beter
pi_131796807
ivy league scholen zijn inderdaad beter omdat zij de beste mensen binnen halen (professoren en zo) en die kunnen betalen

daardoor word je onderwijs natuurlijk ook beter (ik bedoel inhoudelijk)
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_131797417
In Nederland is het niveau van universiteiten vrij uniform. In de VS totaal niet.

Ivy universiteiten hebben meer geld dan ze kunnen uitgeven en daarmee de beste mensen en het beste onderzoek betalen, dat helpt heel erg om hoge kwaliteit te waarborgen wat betreft universitair onderwijs. Zo zijn er ook genoeg 'universities' in de VS die nog niet eens voor een MBO door kunnen qua niveau.
pi_131797804
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 22:54 schreef datismijnmening het volgende:
Ja man, bijv. het MIT is echt slecht....

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_131797856
In Nederland hebben we wel topuniversiteiten en mensen die een grote rol hebben gespeeld in de wetenschap. Denk maar aan figuren zoals Lorentz, Descartes, Huygens, Spinoza, Grotius. En zelfs Linnaeus is in Nederland gepromoveerd.
pi_131797866
Amerikanen hebben over het algemeen een veel lagere IQ dan Nederlanders, opleiding of niet. De gemiddelde Amerikaan bevindt zich op het niveau Barbie Nederland (Samantha de Jong) terwijl de gemiddelde Nederlander al het niveau heeft van een bankier of boekhouder etc.
pi_131798261
quote:
1s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 23:37 schreef Eindbaas_ het volgende:
Amerikanen hebben over het algemeen een veel lagere IQ dan Nederlanders, opleiding of niet. De gemiddelde Amerikaan bevindt zich op het niveau Barbie Nederland (Samantha de Jong) terwijl de gemiddelde Nederlander al het niveau heeft van een bankier of boekhouder etc.
het gaat om de scholen he...
Of heb je de OP gewoon niet gelezen
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_131798414
quote:
1s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 23:49 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

het gaat om de scholen he...
Of heb je de OP gewoon niet gelezen
Dan nog geldt dit.
pi_131798925
quote:
1s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 23:53 schreef Eindbaas_ het volgende:

[..]

Dan nog geldt dit.
Wat?
Dat je klinkklare onzin praat, dat geldt iig. wel.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_131798983
quote:
1s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 23:37 schreef Eindbaas_ het volgende:
Bron?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_131799060
Wageningen en Delft zijn wel goeie universiteiten dacht ik, maar de top zijn allemaal amerikaanse en een paar engelsen
pi_131799130
Zojuist op Nu.nl

Nederlandse universiteiten leveren in op ranglijst
De meeste Nederlandse universiteiten hebben terrein verloren in de mondiale top 200. Dat maakte het toonaangevende blad Times Higher Education magazine woensdag bekend.
Foto: ANP

De ontwikkeling past in de trend dat Europese universiteiten worden bijgehaald en voorbijgestreefd door de Aziatische concurrenten.

Jaarlijks publiceert het magazine zijn zogenoemde World University Rankings, een mondiale top 200 van universiteiten.

Nederland scoort traditioneel erg goed en ook dit jaar is dat niet anders: na de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is Nederland het sterkst vertegenwoordigde land op de lijst met twaalf universiteiten bij de beste tweehonderd van de wereld.

Maar waar vorig jaar de Nederlandse academies nog stuk voor stuk terrein wonnen, leveren de meeste nu weer wat plekken op de ranglijst in. De hoogst geplaatste Nederlandse universiteit (Leiden) staat op de 67ste plek.

Hele prestatie
Volgens Karl Dittrich, voorzitter van de universiteitenvereniging VSNU, is dat een hele prestatie en is streven naar een plek in de top 10 niet realistisch.

''Als je net als Harvard echt wil pieken, dan zou je de beste onderdelen van iedere Nederlandse universiteit moeten samenbrengen in één instituut. En dan ben je er nog niet. Het eigen vermogen van bijvoorbeeld Harvard is vele malen groter dan het eigen vermogen van alle Nederlandse universiteiten samen."

"Bovendien betekent het creëren van zo’n topinstituut automatisch dat alle overige universiteiten door minder excellent onderzoek en onderwijs sterk in aanzien zullen dalen. Dan heb je één uitblinker en voor de rest middelmatigheid. Dat willen we niet.''

Reactie Bussemaker
''Times Higher Education bevestigt dat het Nederlands hoger onderwijs tot de wereldtop behoort. Dat is niet eenmalig of toevallig, Nederland staat daar al jaren'', liet minister Jet Bussemaker (Onderwijs) weten in een reactie.

''Dit is iets om trots op te zijn maar tegelijkertijd geen reden om achterover te leunen. Er is altijd verbetering mogelijk. Onze universiteiten kunnen zich nog beter richten op waar ze goed in zijn.''

Overigens leveren de universiteiten in de meeste Europese landen wat plekjes in, terwijl Aziatische concurrenten de weg omhoog zijn ingeslagen. Lijstaanvoerder is het Amerikaanse California Institute of Technology. Harvard (VS) en Oxford (VK) delen de tweede plaats.

Wat betreft Nederland wordt lijstaanvoerder Leiden (67) gevolgd door Delft (69), Rotterdam (73), Utrecht (74), Wageningen (77), Amsterdam (83), Groningen (98), Maastricht (98), Eindhoven (106), Nijmegen (131), de VU Amsterdam (144) en Twente (170). Alleen de Universiteit van Tilburg staat niet op de lijst.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_131799198
C I T nog nooit van gehoord.. en M I T dan? staan die 3de ?
pi_131799227
Wat heb je nou aan leiden? De beste advocaten komen uit Nederland ?? pff
pi_131799331
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 00:21 schreef arjan1112 het volgende:
C I T nog nooit van gehoord.. en M I T dan? staan die 3de ?
caltech is van the big bang theory
pi_131799344
ow ja oke
pi_131799376
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 00:21 schreef arjan1112 het volgende:
Wat heb je nou aan leiden? De beste advocaten komen uit Nederland ?? pff
Leiden geniet wereldwijd aanzien op het gebied van natuurwetenschappen, de geneeskunde, de sociale wetenschappen, de rechtsgeleerdheid en de letteren.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_131799691
nee
graag op anoniem
  donderdag 3 oktober 2013 @ 01:45:22 #26
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_131800324
Die lijstjes meten kwantiteit niet kwaliteit, vandaar dat Tilburg bijvoorbeeld niet voorkomt, is te klein om mee te tellen. betekend niet dat de kwaliteit lager is. Het gaat trouwens niet eens om onderwijs, vooral onderzoek.
  donderdag 3 oktober 2013 @ 01:53:01 #27
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_131800362
Het Amerikaanse school systeem (al voorafgaand aan de universiteit) is heel anders. Vakken als geografie (ook wel gegeven onder de noemer aardrijkskunde hier in Nederland) krijgen daar geen tot weinig aandacht. Ook veel andere vakken betreft algemene kennis krijgen er minder aandacht.

In Amerika wordt je letterlijk klaargestoomd met vakken waar je later (voor een beroep) iets aan hebt.

Daarnaast zijn de "beste" universiteiten daar ook niet voor iedereen bereikbaar. Mensen met weinig geld kunnen er alleen terecht wanneer ze een studiebeurs krijgen (wat betekent dat je al zo goed moet zijn dat je beter bent dan de meesten met geld... of goed moet kunnen sporten).

Maar goed, dan kun je ook cum laude afstuderen... en nog steeds denken dat Denemarken de hoofdstad is van Amsterdam.... of niet weten waar de democraten of de republikeinen nu voor staan.

Een vreemd land, dat Amerika... enne... hun beste universiteiten halen ook hun beste leerlingen vaak uit Europa, Azië etc. Dat werkt ook in hun voordeel voor de eindscore.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_131800384
quote:
7s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 00:26 schreef Rezania het volgende:

[..]

Leiden geniet wereldwijd aanzien op het gebied van natuurwetenschappen, de geneeskunde, de sociale wetenschappen, de rechtsgeleerdheid en de letteren.
Natuurwetenschappen een stuk minder tegenwoordig, maar ze hebben natuurlijk wel het voordeel dat ze de oudste universiteit van Nederland zijn.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_131800401
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 23:21 schreef Lilliesleaf het volgende:
In Nederland is het niveau van universiteiten vrij uniform. In de VS totaal niet.

Ivy universiteiten hebben meer geld dan ze kunnen uitgeven en daarmee de beste mensen en het beste onderzoek betalen, dat helpt heel erg om hoge kwaliteit te waarborgen wat betreft universitair onderwijs. Zo zijn er ook genoeg 'universities' in de VS die nog niet eens voor een MBO door kunnen qua niveau.
Dit ja. Op Harvard en de andere Ivy League-instituten (en nog wel wat meer, trouwens) krijg je betere scholing dan je ooit in Nederland zult krijgen maar er zijn duizenden universiteiten in Amerika en een groot deel daar van voldoet absoluut niet aan het Nederlandse niveau. Dat is ook de reden dat waar je gestudeerd hebt (alma mater en zo) in Amerika veel belangrijker is dan dát je gestudeerd hebt. In Nederland is het (gelukkig) andersom; of je nou in Leiden, Groningen of Utrecht bezig bent geweest, weinig mensen die het veel zal boeien.
pi_131800433
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 01:53 schreef EricOscuro het volgende:
Het Amerikaanse school systeem (al voorafgaand aan de universiteit) is heel anders. Vakken als geografie (ook wel gegeven onder de noemer aardrijkskunde hier in Nederland) krijgen daar geen tot weinig aandacht. Ook veel andere vakken betreft algemene kennis krijgen er minder aandacht.

In Amerika wordt je letterlijk klaargestoomd met vakken waar je later (voor een beroep) iets aan hebt.

Daarnaast zijn de "beste" universiteiten daar ook niet voor iedereen bereikbaar. Mensen met weinig geld kunnen er alleen terecht wanneer ze een studiebeurs krijgen (wat betekent dat je al zo goed moet zijn dat je beter bent dan de meesten met geld... of goed moet kunnen sporten).

Maar goed, dan kun je ook cum laude afstuderen... en nog steeds denken dat Denemarken de hoofdstad is van Amsterdam.... of niet weten waar de democraten of de republikeinen nu voor staan.

Een vreemd land, dat Amerika... enne... hun beste universiteiten halen ook hun beste leerlingen vaak uit Europa, Azië etc. Dat werkt ook in hun voordeel voor de eindscore.
waarom is dat dan? van aardrijkskunde enz?
pi_131800436
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 22:44 schreef DefinitionX het volgende:
Hebben allemaal een goede naam. Waarom lijkt het zo alsof het niveau daar, en dan heb ik het met name over de ivy league scholen (harvard e.d.), zoveel hoger ligt dan hier?

Is het echt zo? Zijn de wiskundige daar slimmer dan hier? Zijn de artsen daar vaardiger dan hier? Zijn de advocaten beter?
En om hier antwoord op te geven: ten eerste zijn de universiteiten erg bekend. Een beetje een cirkelredenering, maar faam trekt studenten aan en hoe meer studenten er willen studeren, des te beter je selectie uiteindelijk zal worden.

Het tweede is natuurlijk geld. Studeren aan een topuniversiteit in Amerika kost fortuinen. Harvard bijvoorbeeld heeft rond de 25 miljard in kas aan donaties. Voor een deel is dat puur het geld dat door ouders en studenten betaald wordt om er überhaupt een kans te maken.

Met zo veel geld kun je studenten het allerbeste onderwijs bieden met hele goede begeleiding van de beste wetenschappers ter wereld. Dat komt de toch al uitzonderlijke studenten alleen maar ten goede en dat leidt tot de beste universiteiten ter wereld.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tchock op 03-10-2013 02:11:18 ]
pi_131800444
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 01:55 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Natuurwetenschappen een stuk minder tegenwoordig, maar ze hebben natuurlijk wel het voordeel dat ze de oudste universiteit van Nederland zijn.
De oude Leidse geologen (tot 1972) waren de beste van Nederland.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  donderdag 3 oktober 2013 @ 02:26:18 #33
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_131800530
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 02:03 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

waarom is dat dan? van aardrijkskunde enz?
Ik vind jouw vraag een beetje onduidelijk. Ik weet niet eens of je van de Nederlandse situatie uitgaat of van de Amerikaanse situatie (die daar minder aandacht aan besteed).

Maar zelfs als jij jouw vraag wel duidelijker had geformuleerd, dan had ik het antwoord ook niet 100% zeker geweten.
Ik heb met een aantal Amerikanen gesproken, die ik her en der in mijn leven tegen kwam.... en het met hun gehad over het verschil tussen het Amerikaanse onderwijs & en het Europese onderwijs.

En nee, dit aantal zal voor statistici geen valide groep zijn voor een steekproef... en daarnaast heb ik nooit de vraag gesteld over het "waarom wel of waarom niet." Ze zouden me het denk ik zelf ook niet vertellen kunnen." :{

Maar wel een goede vraag. :Y
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_131800593
quote:
14s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 02:04 schreef El_Matador het volgende:

[..]

De oude Leidse geologen (tot 1972) waren de beste van Nederland.
Ja maar nu kun je er niet eens meer geologie studeren :P
pi_131800668
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 02:54 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Ja maar nu kun je er niet eens meer geologie studeren :P
Dabedoelik, dat was tot 1972, nu Utrecht, tegenwoordig de beste van Nederland. O-)
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_131800689
quote:
12s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 04:05 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dabedoelik, dat was tot 1972, nu Utrecht, tegenwoordig de beste van Nederland. O-)
Klopt, Utrecht is erg goed.
pi_131800703
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 22:44 schreef DefinitionX het volgende:
- Law school
- Medical school
- Architect school (o.i.d.)

Omdat het een immens land is, kunnen Amerikanen alles veel professioneler aanpakken. Als je bijvoorbeeld de organisatie van de Eredivisie vergelijkt met de NFL (American football), dan ben je verkeerd bezig - dat is niet te vergelijken. De NFL is zo veel professioneler opgezet, ook de Champions League kan daar nog wat van leren.

Hetzelfde geldt voor het vergelijken van topuniversiteiten. In Nederland is er gewoonweg geen plaats voor een topuniversiteit, omdat we zo'n klein landje zijn. Als je iets samen met de Belgen zou opzetten, dan kun je misschien in de buurt komen. Maar je hebt er veel geld, visie en durf voor nodig, en dat zijn ingrediënten die in Nederland niet voor het oprapen liggen.

Het Nederlandse hoger onderwijs is overigens zo slecht nog niet, vooral als je kijkt naar hoe veel geld er wordt ingestoken. Dat is misschien wel een flinke smak geld (zo'n 10.000 euro/student), maar dat stelt weinig voor in vergelijking met wat je in de VS kwijt bent voor een gemiddelde studie.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_131800710
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 05:04 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Omdat het een immens land is, kunnen Amerikanen alles veel professioneler aanpakken. Als je bijvoorbeeld de organisatie van de Eredivisie vergelijkt met de NFL (American football), dan ben je verkeerd bezig - dat is niet te vergelijken. De NFL is zo veel professioneler opgezet, ook de Champions League kan daar nog wat van leren.

Hetzelfde geldt voor het vergelijken van topuniversiteiten. In Nederland is er gewoonweg geen plaats voor een topuniversiteit, omdat we zo'n klein landje zijn. Als je iets samen met de Belgen zou opzetten, dan kun je misschien in de buurt komen. Maar je hebt er veel geld, visie en durf voor nodig, en dat zijn ingrediënten die in Nederland niet voor het oprapen liggen.

Het Nederlandse hoger onderwijs is overigens zo slecht nog niet, vooral als je kijkt naar hoe veel geld er wordt ingestoken. Dat is misschien wel een flinke smak geld (zo'n 10.000 euro/student), maar dat stelt weinig voor in vergelijking met wat je in de VS kwijt bent voor een gemiddelde studie.
Aan de andere kant, studeren in Zweden en Finland is gewoon gratis en je mag ook meerdere studies doen. In België betaal je voor een tweede master 950 euro per jaar in plaats van 12.000 euro. Waarom kan dat niet in Nederland?
pi_131800791
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 05:11 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Aan de andere kant, studeren in Zweden en Finland is gewoon gratis en je mag ook meerdere studies doen. In België betaal je voor een tweede master 950 euro per jaar in plaats van 12.000 euro. Waarom kan dat niet in Nederland?
Hehe, gratis voor de student misschien, maar heb je wel eens een biertje gedronken in Zweden of Finland? Je betaalt je blauw aan belastingen en accijnzen.

Dat kan in Nederland ook, maar dan zullen de belastingschijven wel verder verhoogd moeten worden. Met alle gevolgen van dien.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_131802210
Volgens fokkers is er natuurlijk geen aantoonbare kwaliteitsverschil en behoort de de UvA bijvoorbeeld in de top 5 te staan.
#freefrederike
pi_131803882
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 06:31 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Hehe, gratis voor de student misschien, maar heb je wel eens een biertje gedronken in Zweden of Finland? Je betaalt je blauw aan belastingen en accijnzen.

Dat kan in Nederland ook, maar dan zullen de belastingschijven wel verder verhoogd moeten worden. Met alle gevolgen van dien.
Wat meer betalen voor biertjes - waar je toch beter niet al te veel van drinkt op een avond - vind ik een zeer goede ruil voor beter onderwijs. Maar eh, het kost bijna niets om een tweede opleiding gratis te maken of tegen een sterk gereduceerd collegegeldtarief (wegens het obligaat in deeltijd studeren tenzij je een partner hebt die een goede inkomen heeft) aan te bieden. De marginale kosten voor een extra student zijn zeer laag, in dit geval waarschijnlijk niet meer dan het nakijken van wat extra tentamens en uiteindelijk eens een keer een thesisbegeleiding. De vaste lasten moet je toch al betalen, met of zonder die extra 1-5 studenten die het als tweede opleiding volgen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131808574
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 01:53 schreef EricOscuro het volgende:

Vooral dit. Kijk maar eens hoeveel buitenlandse studenten qua percentage de studentenbevolking van de ivy league scholen opmaken. En dan inderdaad vooral Europese en Aziatische.
pi_131811620
Tja, Nederlandse universiteiten staat allemaal in de top 200 van de wereld (afgezien van Tilburg, en zelfs daarvan staan bepaalde studierichtingen in de 'Eredivisie' van de wereld) dus het gemiddelde niveau is echt wel hoog vergeleken bij de 'gemiddelde' universiteit in de VS (of VK, Frankrijk, etc.). Tuurlijk kan de UvA, Delft of Leiden niet opboksen tegen Ivy League instituten, maar dat is volkomen logisch als je naar de budgetten kijkt. Of het onderwijs daadwerkelijk beter is op die instituten is maar de vraag eigenlijk, wat wel vast staat is dat de beste studenten hebben (ook vanwege hun selectieve toelatingsbeleid).
pi_131811715
quote:
1s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 13:46 schreef Eindbaas_ het volgende:

[..]

Vooral dit. Kijk maar eens hoeveel buitenlandse studenten qua percentage de studentenbevolking van de ivy league scholen opmaken. En dan inderdaad vooral Europese en Aziatische.
Mwah, valt nog wel mee toch:
http://en.wikipedia.org/wiki/Harvard_University#Students

Grootste gedeelte is dus nog wel gewoon Amerikaans op Harvard bijvoorbeeld.
pi_131853498
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 06:31 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Was dat ook maar zo in Nederland, alcohol en tabak zijn louter schadelijk voor de maatschappij, terwijl onderwijs een van de belangrijkste steunpilaren van de maatschappij is. Verhoog accijnzen maar met 100% als studeren daardoor 50% goedkoper wordt.
pi_131853559
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 15:41 schreef Fides het volgende:
Tja, Nederlandse universiteiten staat allemaal in de top 200 van de wereld (afgezien van Tilburg, en zelfs daarvan staan bepaalde studierichtingen in de 'Eredivisie' van de wereld) dus het gemiddelde niveau is echt wel hoog vergeleken bij de 'gemiddelde' universiteit in de VS (of VK, Frankrijk, etc.). Tuurlijk kan de UvA, Delft of Leiden niet opboksen tegen Ivy League instituten, maar dat is volkomen logisch als je naar de budgetten kijkt. Of het onderwijs daadwerkelijk beter is op die instituten is maar de vraag eigenlijk, wat wel vast staat is dat de beste studenten hebben (ook vanwege hun selectieve toelatingsbeleid).
De selecties voor MIT, Harvard, Oxford etc. zijn veel strikter dan in Nederland. Als je in Nederland allemaal zessen hebt op je VWO lijst en een 5 voor wiskunde B, dan mag je gewoon werktuigbouwkunde of technische informatica gaan studeren aan de TU Delft bijvoorbeeld.
pi_131854771
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 20:28 schreef Shreyas het volgende:

[..]

De selecties voor MIT, Harvard, Oxford etc. zijn veel strikter dan in Nederland. Als je in Nederland allemaal zessen hebt op je VWO lijst en een 5 voor wiskunde B, dan mag je gewoon werktuigbouwkunde of technische informatica gaan studeren aan de TU Delft bijvoorbeeld.
Daar heb je gelijk in, maar iemand die met moeite slaagt zal wel in problemen komen bij zit soort studies.
pi_131854824
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 20:58 schreef Fides het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in, maar iemand die met moeite slaagt zal wel in problemen komen bij zit soort studies.
Dat hoeft niet. Er zijn mensen met negens voor wiskunde die 6 jaar over hun Bachelor doen op de TU en mensen met zessen die het in 4 jaar afronden.
pi_131855089
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 21:00 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Dat hoeft niet. Er zijn mensen met negens voor wiskunde die 6 jaar over hun Bachelor doen op de TU en mensen met zessen die het in 4 jaar afronden.
Tuurlijk zijn die er. Maar volgens mij zit er wel enigszins voorspellende waarde in de middelbare school prestaties (anders zou de aan-de-poort selectie van Harvard en co. ook niet erg waardevol zijn hè?).
Verder moet ook wel gesteld worden dat de top 50% van het vwo waarschijnlijk wel aan de ingangseisen van Harvard en co. zou voldoen overigens (maar misschien alleen de top 5-10% komt ook in aanmerking voor grants e.d. dus alleen voor hen is 't misschien een realistische optie). Je moet je al wel bedenken dat op het vwo in principe sowieso alleen maar de top 15% van alle scholieren zit, dus als je daar de betere van neemt zit je toch al snel bij de 'echte' exclusieve top die in de VS ook al snel 't slimste jongetjes/meisje van de 'brede' high school zou zijn.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 00:24:55 #50
393186 tennisbal8594
www.ishetalweekend.nl
pi_131864045
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 00:18 schreef poepeneesje het volgende:

"Bovendien betekent het creëren van zo’n topinstituut automatisch dat alle overige universiteiten door minder excellent onderzoek en onderwijs sterk in aanzien zullen dalen. Dan heb je één uitblinker en voor de rest middelmatigheid. Dat willen we niet.''

Dit dus, Amerikaanse universiteiten mogen best de top domineren, dat interesseert me helemaal niets. Het is maar een ranglijst, en als je ziet dat alle Nederlandse universiteiten in de toplijst staan; wil het slechts aangeven dat het niveau overal even hoog ligt.

Op de campus van de Tilburg Universiteit hoorde ik een student jammeren dat de TiU niet was opgenomen in de ranglijst. Ik merkte op dat de Universiteit van Tilburg (te) weinig publicaties uitbrengt om te mogen deelnemen aan de toplijst.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 01:06:03 #51
400209 Martin-Ssempa
Pearl of Africa's Crown
pi_131865181
Welke nederlandse uni staat het hoogst op de wereldranglijst?
Chairman of taskforce against 'omosexuality in Uganda.
pi_131867370
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 01:06 schreef Martin-Ssempa het volgende:
Welke nederlandse uni staat het hoogst op de wereldranglijst?
Er is niet '1' wereldranglijst, maar op de ranglijst van de Times staat Leiden het hoogst, maar Delft, Erasmus, Wageningen, Utrecht en UvA zitten er allemaal kort achter.
Als je gaat kijken naar studierichtingen (al zijn die niet helemaal duidelijk gecategoriseerd wmb) dan zie je per studierichting dat andere universiteiten uitblinken.

"Arts & Humanities": Leiden (28), UvA (41), Groningen (84)
"(Pre-)Clinical & Health": Erasmus (37), Maastricht (43), VU (61), UvA, Leiden, Utrecht er snel achter..
"Engineering & Tech": Delft (23), Eindhoven (61), Twente (73)
"Life Sciences": Wageningen (22), Utrecht (63),
"Physical": Leiden (71), Groningen (79), Radboud (83)
"Social": UvA (34), Erasmus (47), Leiden (56).

Ook QS heeft ranking en die splitst 't zelf uit naar concrete studies, en dan zie ze soms Nederlandse universiteiten in de top 20/15/10 belanden.
pi_131868802
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 20:26 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Was dat ook maar zo in Nederland, alcohol en tabak zijn louter schadelijk voor de maatschappij, terwijl onderwijs een van de belangrijkste steunpilaren van de maatschappij is. Verhoog accijnzen maar met 100% als studeren daardoor 50% goedkoper wordt.
Maar dat wordt het niet. Economy 101: dit kabinet heeft geleerd dat verhoging van de alcoholaccijnzen leidt tot minder inkomsten. Niet dat ze er iets van geleerd hebben, maar ze zouden er iets van geleerd kunnen hebben.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 13:22:45 #54
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_131871371
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 05:04 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

En dan krijg je dus de situatie dat we (samen met België) straks misschien één universiteit in de top-10 hebben staan en dat de rest van ons onderwijs prut is. Daar is geen geld of visie voor nodig, maar juist heel veel oogkleppen.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_131872387
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 13:22 schreef Euribob het volgende:

[..]

En dan krijg je dus de situatie dat we (samen met België) straks misschien één universiteit in de top-10 hebben staan en dat de rest van ons onderwijs prut is. Daar is geen geld of visie voor nodig, maar juist heel veel oogkleppen.
Als je de middelen waarmee je zo'n topinstituut weghaalt bij het regulieren onderwijs, dan zal dat idd gebeuren. Maar je zou ook aan kunnen kloppen bij de industrie. ASML zit om goed opgeleide krachten te springen: die wilen best miljoenen in een topinstituut steken. Sterker, dat doen ze al.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 14:16:31 #56
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_131872562
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 14:07 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Als je de middelen waarmee je zo'n topinstituut weghaalt bij het regulieren onderwijs, dan zal dat idd gebeuren. Maar je zou ook aan kunnen kloppen bij de industrie. ASML zit om goed opgeleide krachten te springen: die wilen best miljoenen in een topinstituut steken. Sterker, dat doen ze al.
Miljoenen misschien ja, maar voor een topinstituut zijn toch echt miljarden nodig.
pi_131872727
Ik snap je vraag maar een beetje lastig antwoord te geven. Amerika is groot, veel groter dan Nederland. Daarom hebben ze ook ontzettend veel universiteiten. Waar het niveau in Nederland grotendeels gelijk is, kan dat in Amerika echt ontzettend verschillen tussen universiteiten. Ja, ze hebben topuniversiteiten, maar het gros van de studenten komen niet op zo'n universiteit terecht.
pi_131874014
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 14:16 schreef Euribob het volgende:

[..]

Miljoenen misschien ja, maar voor een topinstituut zijn toch echt miljarden nodig.
Het interessante is dat een echt topinstituut zichzelf wel bedruipt. En hoe!
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 16:03:17 #59
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_131874708
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 15:29 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het interessante is dat een echt topinstituut zichzelf wel bedruipt. En hoe!
Ja, door alle giften die ze van rijke mensen krijgen zodat hun kinderen er eventueel een kans maken om te kunnen studeren ja. En het feit dat mensen fijn alles zelf mogen betalen.

Het is zeker niet onmogelijk, maar dan ga je naar een samenleving die in mijn ogen ongewenst is. Namelijk dat alleen de rijken en de écht excellente leerlingen mogen studeren.
pi_131878259
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 16:03 schreef Euribob het volgende:

[..]

Ja, door alle giften die ze van rijke mensen krijgen zodat hun kinderen er eventueel een kans maken om te kunnen studeren ja. En het feit dat mensen fijn alles zelf mogen betalen.

Het is zeker niet onmogelijk, maar dan ga je naar een samenleving die in mijn ogen ongewenst is. Namelijk dat alleen de rijken en de écht excellente leerlingen mogen studeren.
Je hebt een typische partij van de afgunst kijk op de wereld.

Die inkomsten zorgen ervoor dat sloebers als ik er een deel van hun opleiding kunnen krijgen. Met die paar letters op je CV wordt dat CV wel sterker, en maak je meer kans op een goede baan.

Het klopt dat de Natalie Portmans van deze wereld die rijke ouders hebben, er met zo'n systeem gemiddeld beter van worden dan de Lyrebirds van deze wereld. Maar dat geld van die rijke ouders vindt z'n weg toch wel, als het niet linksom is, dan wel rechtsom. Je moet een maakbare samenleving adept zijn om te geloven dat je dat wel kunt veranderen.
pi_131879192
Ja, ze krijgen wel geld van donateurs en de opleiding kost veel. Voorbeeld: 9% van de inkomsten van Yale komt van betalende studenten. 4% bestaat uit donaties. Maar het grootste deel (35%) bestaat uit investeringen die de universiteit met zijn grote endowment doet. En daar komt ook hun enorme kapitaal grotendeels vandaan.

Yale heeft net als Harvard en nog een aantal andere universiteiten zo veel geld dat ze iedereen er kunnen laten studeren. Je moet alleen aangenomen worden. En dat kun je daar niet zo maar kopen met een gift, omdat ze al zo rijk zijn. Natuurlijk hebben rijke kinderen wel meer mogelijkheden om aan de eisen te voldoen, zoals dure privélessen.
"Political language is designed to make lies sound truthful and murder respectable, and to give an appearance of solidity to pure wind."
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 19:35:40 #62
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_131879424
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 18:48 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

U plakt uw etiketje te snel.

quote:
Die inkomsten zorgen ervoor dat sloebers als ik er een deel van hun opleiding kunnen krijgen. Met die paar letters op je CV wordt dat CV wel sterker, en maak je meer kans op een goede baan.
Die inkomsten zorgen er voornamelijk voor dat dat het een nóg prestigieuzer instituut wordt waardoor er nog meer mensen nog meer zijn bereid te betalen voor een eventuele studiekans.

quote:
Het klopt dat de Natalie Portmans van deze wereld die rijke ouders hebben, er met zo'n systeem gemiddeld beter van worden dan de Lyrebirds van deze wereld.
Waarom zou je een systeem willen creëren waarin de rijken nóg makkelijker rijk worden dan de Lyrebirds van deze wereld? Dan heb je een samenleving waarin het bijna onmogelijk is om op te klimmen terwijl de personen die alles al hebben eigenlijk niets meer hoeven uit te voeren.

quote:
Maar dat geld van die rijke ouders vindt z'n weg toch wel, als het niet linksom is, dan wel rechtsom. Je moet een maakbare samenleving adept zijn om te geloven dat je dat wel kunt veranderen.
Dat rijken soms uitwegen vinden om minder belasting te hoeven betalen is absoluut geen argument tegen het feit dat er goed openbaar onderwijs moet zijn in een samenleving.
pi_131880407
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 19:35 schreef Euribob het volgende:

[..]

U plakt uw etiketje te snel.
Ik zeg niet dat je PvdA stemt (wie doet dat nog vandaag?), maar dat je een PvdA kijk op problemen hebt. Afgunst.

quote:
Waarom zou je een systeem willen creëren waarin de rijken nóg makkelijker rijk worden dan de Lyrebirds van deze wereld? Dan heb je een samenleving waarin het bijna onmogelijk is om op te klimmen terwijl de personen die alles al hebben eigenlijk niets meer hoeven uit te voeren.
Nogmaals, ik denk dat onderwijs goed moet zijn. Daar is nu overigens geen sprake van, maar dat terzijde. Het is niet nodig om gigantisch veel geld uit te geven om goed onderwijs te geven. Maar ook dat is een andere discussie.

Waarom wil ik een systeem creeren waarbij de rijken nog gemakkelijker rijk worden? Typische partij van de afgunst kijk. Euribob, jij en ik horen al tot de rijksten 10% van de wereld. Wij doen meer voor onszelf dan voor die andere 90%. Het gaat er mij niet om dat 'rijken' nog 'rijker' worden, het gaat er mij om dat zeer getalenteerde en gemotiveerde leerlingen de kennis meekrijgen om zichzelf te ontwikkelen. Ik heb niets met 6jes-studenten. Dit wordt een universiteit voor de top. Je hebt toppers nodig die boven het maaiveld uit durven en kunnen steken, en die ons dmv innovatie verder kunnen helpen. Daar profiteert uiteindelijk de hele samenleving van. Waarmee weer opleidingen betaald kunnen worden.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 21:17:45 #64
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_131882389
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 20:09 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat je PvdA stemt (wie doet dat nog vandaag?), maar dat je een PvdA kijk op problemen hebt. Afgunst.
Afgunst is niet wat mij drijft.

quote:
[..]

Nogmaals, ik denk dat onderwijs goed moet zijn. Daar is nu overigens geen sprake van, maar dat terzijde. Het is niet nodig om gigantisch veel geld uit te geven om goed onderwijs te geven. Maar ook dat is een andere discussie.
Volgens mij stonden alle Nederlandse universiteiten in de top? Ergens gaat er dus toch wel iets goed.

quote:
Waarom wil ik een systeem creeren waarbij de rijken nog gemakkelijker rijk worden? Typische partij van de afgunst kijk. Euribob, jij en ik horen al tot de rijksten 10% van de wereld. Wij doen meer voor onszelf dan voor die andere 90%. Het gaat er mij niet om dat 'rijken' nog 'rijker' worden, het gaat er mij om dat zeer getalenteerde en gemotiveerde leerlingen de kennis meekrijgen om zichzelf te ontwikkelen.
En die krijgen ze met het huidige systeem, werkelijk.

quote:
Ik heb niets met 6jes-studenten. Dit wordt een universiteit voor de top. Je hebt toppers nodig die boven het maaiveld uit durven en kunnen steken, en die ons dmv innovatie verder kunnen helpen. Daar profiteert uiteindelijk de hele samenleving van. Waarmee weer opleidingen betaald kunnen worden.
Ja, en sommige mensen kunnen werkelijk niet beter presteren dan die 6. Zijn die dan veroordeeld tot slechter onderwijs omdat ze het A: niet konden betalen en B: er niet goed genoeg voor waren?

Verder is het trickledown-denken redelijk achterhaald.
pi_131884591
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 21:17 schreef Euribob het volgende:
Verder is het trickledown-denken redelijk achterhaald.
Het trickledown-denken is een uitvinding van afgunstige liberals. Je zult geen enkele conservatief/libertarier vinden die deze term bedacht heeft.
pi_131884683
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 21:17 schreef Euribob het volgende:
En die krijgen ze met het huidige systeem, werkelijk.
Een kanariepietje dat altijd in een kooitje heeft gezeten, kan zich niet voorstellen hoe de wereld er uit ziet. Ben je wel eens bij MIT, Caltech of Princeton op bezoek geweest?

quote:
Volgens mij stonden alle Nederlandse universiteiten in de top? Ergens gaat er dus toch wel iets goed.
Je staart je blind op onderwijs. Om in de echte top te komen (top 5, niet top 100), moet je ook goed onderzoek verrichten, internationaal georienteerd zijn en privaat geld aan kunnen boren.

quote:
Ja, en sommige mensen kunnen werkelijk niet beter presteren dan die 6. Zijn die dan veroordeeld tot slechter onderwijs omdat ze het A: niet konden betalen en B: er niet goed genoeg voor waren?
Als ze "werkelijk niet beter kunnen presteren dan een 6" dan zijn ze er niet goed genoeg voor.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 23:32:18 #67
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_131887032
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 22:24 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Een kanariepietje dat altijd in een kooitje heeft gezeten, kan zich niet voorstellen hoe de wereld er uit ziet. Ben je wel eens bij MIT, Caltech of Princeton op bezoek geweest?
Je hebt natuurlijk goed en uitstekend, en ik begrijp ook wel dat als je er meer geld tegenaan gooit en allemaal selecties opzet om het niveau te verhogen opzet etc. dat dan de kwaliteit omhoog gaat.

quote:
[..]

Je staart je blind op onderwijs. Om in de echte top te komen (top 5, niet top 100), moet je ook goed onderzoek verrichten, internationaal georienteerd zijn en privaat geld aan kunnen boren.
En dan heb je je prestigieuze universiteit waar 1% van de bevolking kan studeren. Maar voor welke prijs? De rest van de universiteiten zakken bij wijze van spreken echt wel wat meer dan een paar plaatsen op die ranglijstjes.

quote:
[..]

Als ze "werkelijk niet beter kunnen presteren dan een 6" dan zijn ze er niet goed genoeg voor.
En omdat je minder slim bent ben je het dus eigenlijk niet waard om fatsoenlijk onderwijs te krijgen? Dat geld moet immers naar de excellerende studenten? Ik snap dat je excelleren wilt belonen, maar het is voor mij onbegrijpelijk dat je daarmee de positie van de niet-excellerenden wilt uitsluiten. (Die gaan immers onderwijs volgen waar de kwaliteit beduidend lager ligt, vergeleken met de huidige situatie in Nederland)
pi_131933461
Interessante gedachte: Duitsland is een van de technologisch meest ontwikkelde landen (een van de twee?), toch staat geen Duitse universiteit erg hoog in dat lijstje. De ruimtevaart en wapentechnologie komen in essentie uit Duitsland, ook buurlanden hebben flink wat bijdrages geleverd, zo was het een hongaar die de kettingreactie bedacht (bedacht i.p.v. ontdekte aangezien het nog bewezen moest worden dat die bestaat). De beste auto's komen al een lange tijd uit Duitsland. Het is een Nederlands bedrijf wat de wafers maakt waar Intel en AMD hun chips van maken. Wat zegt het lijstje precies? Uiteindelijk zijn het exceptionele individuen die het verschil maken en die exceptionele individuen worden overal geboren. Er is natuurlijk wel enigszins een braindrain, de USA en de UK kapen met hun sterk dualistische universiteitenstelsel een deel van ons toptalent, er blijft echter gelukkig ook een groot deel van het toptalent hier om allerlei redenen. Het is volgens mij de combinatie van het aanwezige toptalent en de cultuur (gemakkelijk of moeilijk ondernemen) die bepaalt in welke mate we dit toptalent kunnen benutten. Er zijn projecten die enorm veel geld kosten (ruimtevaart, onderzoeken van nucleaire fusie) maar voor heel veel vindingen heb je helemaal niet zo veel geld nodig.
#NoDAPL
pi_131933742
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 14:07 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

De mensen die aan de TU/e of TU Delft elektrotechniek of werktuigkunde studeren zijn al goed opgeleid, ASML hoeft dan ook helemaal niet zo veel te investeren om dit voor elkaar te krijgen. De basis is er grotendeels, met een hele bescheiden investering waarmee je het onderwijs kleinschaliger maakt en misschien wat extra vakken opricht ben je er volgens mij al als ASML. Het spreekt voor zich dat ASML de samenwerking zoekt met universiteiten aangezien ASML enkel haar sterke marktpositie kan vasthouden door te blijven ontwikkelen, het is alleen jammer dat ze dat nieuwe instituut in Amsterdam vestigen. Misschien is het strategisch slim omdat je dan uit een extra regio meer talent kan aantrekken.
#NoDAPL
pi_131950068
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Interessante gedachte: Duitsland is een van de technologisch meest ontwikkelde landen (een van de twee?), toch staat geen Duitse universiteit erg hoog in dat lijstje. De ruimtevaart en wapentechnologie komen in essentie uit Duitsland, ook buurlanden hebben flink wat bijdrages geleverd, zo was het een hongaar die de kettingreactie bedacht (bedacht i.p.v. ontdekte aangezien het nog bewezen moest worden dat die bestaat). De beste auto's komen al een lange tijd uit Duitsland. Het is een Nederlands bedrijf wat de wafers maakt waar Intel en AMD hun chips van maken. Wat zegt het lijstje precies? Uiteindelijk zijn het exceptionele individuen die het verschil maken en die exceptionele individuen worden overal geboren. Er is natuurlijk wel enigszins een braindrain, de USA en de UK kapen met hun sterk dualistische universiteitenstelsel een deel van ons toptalent, er blijft echter gelukkig ook een groot deel van het toptalent hier om allerlei redenen. Het is volgens mij de combinatie van het aanwezige toptalent en de cultuur (gemakkelijk of moeilijk ondernemen) die bepaalt in welke mate we dit toptalent kunnen benutten. Er zijn projecten die enorm veel geld kosten (ruimtevaart, onderzoeken van nucleaire fusie) maar voor heel veel vindingen heb je helemaal niet zo veel geld nodig.
Goed punt.

Ik heb laatst in Japan met een technology mananager (whatever that may be) gesproken, en die was van mening dat het voormalige succes van de Japanse industrie te danken was aan hele middelmatige, of zelfs slechte ingenieurs en arbeiders, die bereid waren heel hard en goed te werken voor relatief weinig geld. Mensen die bijvoorbeeld voor een oorkonde boven hun bed bereid waren om meer uren te draaien. Daarnaast hebben Japanners vanuit de cultuur waarin ze opgroeien een oog voor detail, en willen ze voor het landsbelang graag iets goeds doen.

Wat dat betreft zijn het net Duitsers.

De vraag is of je daar als land in de toekomst nog mee weg komt.

Ik ben bang van niet. De levensduur van grote bedrijven wordt steeds korter, en grote uitvindingen volgen elkaar steeds sneller op. Hoe kun je dat als grote organisatie onder controle houden? Ik denk dat kleine bedrijfjes de toekomst hebben, en kleine bedrijfjes worden niet opgezet door middelmatige talenten. Daar heb je supertalenten voor nodig. Mensen die bereid zijn om een enorm risico te nemen, en die dus enorm veel zelfvertrouwen nodig hebben. Hierbij is een topopleiding erg belangrijk.

Ik heb een tijdje op een topinstituut gewerkt, en daar liepen mensen rond met een MD/PhD diploma van Harvard/MIT. Dat zijn vaak (niet altijd) mensen met een enorm ego, die heel veel verstand van heel veel dingen hebben, die alles al hebben gezien op 28-jarige leeftijd, en die zich door niemand gek laten maken. Dat zijn de mensen die gaten in de markt zien, daar op in kunnen springen, weken van 80 uur draaien, hun omgeving motiveren en hele nieuwe business uit de grond stampen.

Het is echt niet nodig dat iedereen zo'n opleiding krijgt. Maar voor een land is het MI goed dat er een paar plekken zijn, waar supergemotiveerde studenten de tools krijgen die ze nodig hebben.
pi_131952571
In Amerika werken ze wel wat harder dan die luie flikkers hier.
pi_131959725
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:11 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb een tijdje op een topinstituut gewerkt, en daar liepen mensen rond met een MD/PhD diploma van Harvard/MIT. Dat zijn vaak (niet altijd) mensen met een enorm ego, die heel veel verstand van heel veel dingen hebben, die alles al hebben gezien op 28-jarige leeftijd, en die zich door niemand gek laten maken. Dat zijn de mensen die gaten in de markt zien, daar op in kunnen springen, weken van 80 uur draaien, hun omgeving motiveren en hele nieuwe business uit de grond stampen.

Het is echt niet nodig dat iedereen zo'n opleiding krijgt. Maar voor een land is het MI goed dat er een paar plekken zijn, waar supergemotiveerde studenten de tools krijgen die ze nodig hebben.
Ik denk dat de basis er wel is op de TU's en de bètafaculteiten. Ik zie twee knelpunten die bedrijven als ASML zouden kunnen oplossen:

• Het onderwijs is veel te grootschalig. Practica met 20-40 studenten per docent en begeleide zelfstudie met 30-40 studenten per docent, daarmee wordt de studenten tekort gedaan. Het is niet voldoende begeleiding voor de studenten die worsten maar het is evenmin voldoende begeleiding voor de studenten die de stof tot in het kleineste detail willen begrijpen, die over extra oefeningen vragen willen stellen etc.

• Ook deze faculteiten hebben als handicap dat ze sterk worden verleid door de overheid om het niveau te verlagen en de studie op te leuken. Hoe meer studenten hoe meer geld ze relatief krijgen per student. Ik neem aan dat het voor jou duidelijk is maar voor wie het nog niet in de gaten heeft, bij meer studenten kan je de vaste lasten over een groter aantal studenten verdelen. Zo zetten de faculteiten bij 50 studenten eenzelfde aantal docenturen in als bij 40 studenten maar wel voor 10 studenten extra geld.
Dit soort bedrijven zou met de universiteit kunnen afspreken om niet het niveau te verlagen en in ruil hiervoor een subsidie kunnen geven, ook in ruil hiervoor een subsidie geven om het onderwijs kleinschaliger te maken.

• Verder moet dit soort bedrijven natuurlijk goed samenwerken met de universiteiten: materiaal beschikbaar stellen op bepaalde uren dat het bedrijf dat materiaal niet nodig heeft, PhD-plaatsen betalen etc.
Volgens mij gebeurt dit al tot op zekere hoogte, ik weet niet of dat het voldoende gebeurt.
#NoDAPL
pi_131960437
quote:
Exact.

En dat is het verschil tussen jouw (en mijn) visie en die van Euribob. Euribob wil liever geen goeie universiteit (met ernaast het huidige aanbod). Liever het credo "iedereen 'arm'". En ja, dat is geboren uit afgunst.

Een nieuwe universiteit zou ook helemaal niet zo duur te hoeven zijn. Pak van alle bestaande universiteiten de beste studie en gooi die op die nieuwe universiteit aangevuld met input uit bedrijfsleven.

pi_131962857
Qua wetenschappelijk onderzoek zijn Nederlandse universiteiten goed genoeg om gemotiveerde en intelligente studenten op te leiden om uiteindelijk op een Amerikaanse topuniversiteit te werken. Het enige dat daar voor nodig is dat je een beetje eigen initiatief toont, intrinsiek gemotiveerd bent en geen totale idioot bent. Als alles volgens planning gaat heb ik voordat ik klaar ben straks ongeveer de helft van mijn vervolgopleiding doorgebracht in de US waarvan 2 top-10 universiteiten en 2 top-25, alle 4 die bezoeken zijn me aangeboden, ik heb er niet om moeten vragen o.i.d. En zo goed ben ik nou ook weer niet, als ik dit kan, moet iedereen die graag een topuniversiteit in NL wil en die daar goed genoeg voor zou zijn dat ook kunnen regelen.

De naam op je CV is alleen nodig als je niet met behulp van je acties kunt laten zien dat je competent bent.

Qua aflevering toptalenten voor het bedrijfsleven denk ik dat het wel slechter in Nederland is, je hebt minder contacten en voor mijn gevoel is er vanuit de universiteiten in NL zelf ook minder focus op het doorbreken in het bedrijfsleven.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 11:37:16 #75
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131964868
quote:
Ik ben bang van niet. De levensduur van grote bedrijven wordt steeds korter, en grote uitvindingen volgen elkaar steeds sneller op. Hoe kun je dat als grote organisatie onder controle houden? Ik denk dat kleine bedrijfjes de toekomst hebben, en kleine bedrijfjes worden niet opgezet door middelmatige talenten. Daar heb je supertalenten voor nodig. Mensen die bereid zijn om een enorm risico te nemen, en die dus enorm veel zelfvertrouwen nodig hebben. Hierbij is een topopleiding erg belangrijk.

Dat is wat Neelie Kroes (om maar even iemand te noemen) nu dus ook propageert. Ik denk dat het ook wel waar is.

Start-ups zijn nu ook een beetje the hottest thing in town voor getalenteerde starters. Heeft de crisis trouwens ook veel mee te maken. Maar daar heb je niet alleen een topopleiding voor nodig, maar ook een omgeving waarin ondernemerschap gestimuleerd wordt. Een succesvolle onderneming starten doe je namelijk zelden in je eentje, daar heb je meer mensen voor nodig.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 11:47:05 #76
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_131965144
USA :')_________________! x 300 miljoen.
pi_131975792
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:08 schreef oompaloompa het volgende:
Qua aflevering toptalenten voor het bedrijfsleven denk ik dat het wel slechter in Nederland is, je hebt minder contacten en voor mijn gevoel is er vanuit de universiteiten in NL zelf ook minder focus op het doorbreken in het bedrijfsleven.
Niet in heel Nederland, Eindhoven doet het dat vlak (samenwerking met bedrijven, spinoffs) wel goed. ;)
#NoDAPL
pi_131976000
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 17:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Niet in heel Nederland, Eindhoven doet het dat vlak (samenwerking met bedrijven, spinoffs) wel goed. ;)
Ja maar dat zorgt er nog niet voor dat de mensen waarmee je studeert ook allemaal zo succesvol zullen worden. Als je op Harvard of Wharton een MBA doet, kun je er van uitgaan dat een hele grote proportie van je studiegenoten later belangrijk zal zijn. Dat soort contacten zijn heel waardevol en die zijn moeilijker te leggen op Nederlandse universiteiten.
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 18:25:06 #79
369021 tfors
pi_131976486
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 02:37 schreef El_Matador het volgende:

[..]
Een nieuwe universiteit zou ook helemaal niet zo duur te hoeven zijn. Pak van alle bestaande universiteiten de beste studie en gooi die op die nieuwe universiteit aangevuld met input uit bedrijfsleven.
Waarom laat je die beste studies niet bij de bestaande universiteiten. Veel makkelijker. Dan kunnen er binnen een universiteit naast normale opleidingen ook topopleidingen aangeboden worden, wat trouwens al lang gebeurd. Erasmus heeft bijvoorbeeld bedrijfskunde nederlands en bedrijfskunde engels. De laatste opleiding worden alleen de beste toegelaten.
pi_131976889
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 18:06 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ja maar dat zorgt er nog niet voor dat de mensen waarmee je studeert ook allemaal zo succesvol zullen worden. Als je op Harvard of Wharton een MBA doet, kun je er van uitgaan dat een hele grote proportie van je studiegenoten later belangrijk zal zijn. Dat soort contacten zijn heel waardevol en die zijn moeilijker te leggen op Nederlandse universiteiten.
De MBA is volgens mij een ongelukkig voorbeeld, als je voor een Nederlands, Belgisch of Duits bedrijf werkt (een groot bedrijf) dan zal je eveneens een MBA-opleiding volgen aan een selectieve MBA-school (bijv. Harvard of Stanford) als het bedrijf in jou een toekomstige CEO ziet. Deze opleidingen streven er juist naar om zo'n divers mogelijke vertegenwoordiging van landen te krijgen, als een bedrijf als Philips, ASML, IMEC, Shell, ... jou afvaardigt, als het ware, dan geraak je daar wel binnen als er geen gekke dingen gebeuren.
#NoDAPL
pi_131977209
Nee joh. ja op harvard misschien. Maar dat is erg selectief. Lees wel eens Amerikaanse kranten en daar is het een issue dat zoveel studenten afhaken of lopen te fluimen.
pi_131979452
quote:
14s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:04 schreef Friek_ het volgende:
In Amerika werken ze wel wat harder dan die luie flikkers hier.
:D

ze zijn vooral goed in het laten lijken dat ze hard werken :P

(werk dagelijks met Amerikanen ;) )
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_131979713
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 18:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De MBA is volgens mij een ongelukkig voorbeeld, als je voor een Nederlands, Belgisch of Duits bedrijf werkt (een groot bedrijf) dan zal je eveneens een MBA-opleiding volgen aan een selectieve MBA-school (bijv. Harvard of Stanford) als het bedrijf in jou een toekomstige CEO ziet. Deze opleidingen streven er juist naar om zo'n divers mogelijke vertegenwoordiging van landen te krijgen, als een bedrijf als Philips, ASML, IMEC, Shell, ... jou afvaardigt, als het ware, dan geraak je daar wel binnen als er geen gekke dingen gebeuren.
Op Wharton is slechts 35% van de studenten internationaal, HBS 34%.

Dus zo gemakkelijk is dat niet. Vooral niet voor mensen die al wat minder gespot zijn waar juist zo'n opleiding nuttig voor is.
pi_131994997
Zo veel bedrijven van het kaliber wat ik net noemde zijn er dan ook niet. Als dat soort bedrijven - Europese marktleiders - zich hard maken voor een werknemer dan heb je een flinke streep voor. Mijn punt was dat wij niet per se een dergelijke opleiding hier hoeven te hebben om mee te profiteren van zo'n opleiding. Ik heb trouwens helemaal geen hoge dunk van MBA-opleidingen (kort door de bocht: een hoop geld betalen voor status en netwerk) maar dat terzijde. Ik ben er meer in geïnteresseerd hoe onze academici, bedrijven en (wetenschappelijk) onderzoek zich verhouden tot die aan de andere kant van die grote plas water.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 09-10-2013 02:02:35 ]
#NoDAPL
pi_131995117
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 01:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zo veel bedrijven van het kaliber wat ik net noemde zijn er dan ook niet. Als dat soort bedrijven - Europese marktleiders - zich hard maken voor een werknemer dan heb je een flinke streep voor. Mijn punt was dat wij niet per se een dergelijke opleiding hier hoeven te hebben om mee te profiteren van zo'n opleiding. Ik heb trouwens helemaal geen hoge dunk van MBA-opleidingen (kort door de bocht: een hoop geld betalen voor status en netwerk) maar dat terzijde. Ik ben er meer in geïnteresseerd hoe onze academici, bedrijven en (wetenschappelijk) onderzoek zich verhouden tot die aan de andere kant van die grote plas water.
Dan heb je denk ik mijn oorspronkelijke punt misschien niet helemaal begrepen of ik het niet goed over gebracht.

Als je de wetenschap in wilt, is het niveau van de Nederlandse universiteiten goed genoeg om aan een topuniversiteit te werken. Het enige vlak waar ik echt verschillen zie tussen mogelijkheden in NL vs. US is juist op het vlak van business schools omdat je daar veel goede contacten op doet voor verder bedrijfsleven en dit in Nederland moeilijk is omdat er niet echt opleidingen zijn waar al het bedrijfsleven talent rond loopt.

Ik zeg dus niet dat ik dat belangrijk vind of dat ik het persoonlijk een probleem vind. In tegendeel ik probeer het idee te nuanceren dat je, als je niet in de US je bachelor doet, je dan nooit een goede opleiding kunt hebben gehad en al zeker niet op een toppositie kunt komen. Binnen de wetenschap zelf is dat namelijk helemaal niet zo moeilijk als je in NL hebt gestudeerd.
pi_131995149
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 23:05 schreef rhubarbje het volgende:
ivy league scholen zijn inderdaad beter omdat zij de beste mensen binnen halen (professoren en zo) en die kunnen betalen

daardoor word je onderwijs natuurlijk ook beter (ik bedoel inhoudelijk)
Ik heb gehoord dat ook op veel Ivy league scholen de studies niet al te moeilijk zijn. Men schijnt daar het idee te hebben dat als je eenmaal met een studie bent begonnen je hem in principe ook af moet kunnen maken. En inderdaad: het moeilijkste is bij die universiteiten om aangenomen te worden.

De bachelors zijn naar mijn idee in de US vaak breder (zo is het vaak ook verplicht om een aantal vakken buiten je major te kiezen), terwijl de masters meer de diepte in gaan.

Ik weet niet in hoeverre het allemaal waar is, maar dit heb ik gehoord :)
pi_131995190
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 02:18 schreef oompaloompa het volgende:

Binnen de wetenschap zelf is dat namelijk helemaal niet zo moeilijk als je in NL hebt gestudeerd.
Behalve als je sociologie onder Diederik Stapel hebt gedaan dan. ;)

Ik denk dat je het meer per opleiding moet bekijken. In flink wat opleidingen is Nederland echt wel goed. En op andere vlakken kun je in het buitenland (met name de Angelsaksische landen) veel meer innovatieve dingen leren.

Ik weet niet hoe het zit met Britse universiteiten, motorbloempje?, maar het lijkt me een beter alternatief. Minder duur dan de VS en grotere kans op een hoger niveau.

woensdag 9 oktober 2013 @ 11:54:28 #88
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132000504
quote:
6s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 02:39 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Behalve als je sociologie onder Diederik Stapel hebt gedaan dan. ;)
Inderdaad. Die doceerde sociale-psychologie. Heel ander vakgebied.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 9 oktober 2013 @ 11:57:34 #89
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132000610
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 02:27 schreef randomo het volgende:

[..]

Ik heb gehoord dat ook op veel Ivy league scholen de studies niet al te moeilijk zijn. Men schijnt daar het idee te hebben dat als je eenmaal met een studie bent begonnen je hem in principe ook af moet kunnen maken. En inderdaad: het moeilijkste is bij die universiteiten om aangenomen te worden.

De bachelors zijn naar mijn idee in de US vaak breder (zo is het vaak ook verplicht om een aantal vakken buiten je major te kiezen), terwijl de masters meer de diepte in gaan.

Ik weet niet in hoeverre het allemaal waar is, maar dit heb ik gehoord :)
Dat heb ik ook al van meerdere mensen gehoord nadat zij terug waren gekomen van een jaar of half jaar aan een van deze universiteiten. Maar dat ging met name om dat als je alleen al aanwezig bent je al vrij snel met een C beoordeeld wordt. Omgerekend naar Nederlandse begrippen is dat een goede zes. Het minimumniveau halen blijkt vrij makkelijk te zijn als je eenmaal binnen bent, iets wat voor Nederlanders (wij werken hier met een fail or pass systeem) enigszins onwerkelijk aandoet. Maar in Amerika werkt dat iets anders.

De meeste studenten gaan echter voor een hogere beoordeling en dan moet je echt flink rennen om de rest van de kudde bij te houden. Tempo en de complexiteit van de stof ligt aanzienlijk hoger.
--
pi_132001008
quote:
11s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 11:57 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat heb ik ook al van meerdere mensen gehoord nadat zij terug waren gekomen van een jaar of half jaar aan een van deze universiteiten. Maar dat ging met name om dat als je alleen al aanwezig bent je al vrij snel met een C beoordeeld wordt. Omgerekend naar Nederlandse begrippen is dat een goede zes. Het minimumniveau halen blijkt vrij makkelijk te zijn als je eenmaal binnen bent, iets wat voor Nederlanders (wij werken hier met een fail or pass systeem) enigszins onwerkelijk aandoet. Maar in Amerika werkt dat iets anders.

De meeste studenten gaan echter voor een hogere beoordeling en dan moet je echt flink rennen om de rest van de kudde bij te houden. Tempo en de complexiteit van de stof ligt aanzienlijk hoger.
Oja, dat wat ik gehoord heb geldt waarschijnlijk alleen voor wiskunde, daar heb ik me een beetje in verdiept :P. Ik hoor ook wel dat je altijd veel huiswerk hebt (veel lezen met name) en de manier van onderwijs ook een stuk anders is (al ben ik er niet helemaal achter gekomen wat er nou precies anders is).
  woensdag 9 oktober 2013 @ 12:32:18 #91
367178 Daarnaast
http://www.loser.com
pi_132001599
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 00:18 schreef poepeneesje het volgende:
Times Higher Education
Die kut belgen staan wel boven ons met KU Leuven. Schaam je Nederland!
pi_132005516
quote:
10s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 11:54 schreef Ryon het volgende:

[..]

Inderdaad. Die doceerde sociale-psychologie. Heel ander vakgebied.
Whatever. Een of andere zinloze gammastudie.

woensdag 9 oktober 2013 @ 14:50:34 #93
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_132005635
quote:

[..]

Exact.

En dat is het verschil tussen jouw (en mijn) visie en die van Euribob. Euribob wil liever geen goeie universiteit (met ernaast het huidige aanbod). Liever het credo "iedereen 'arm'". En ja, dat is geboren uit afgunst.

Nee, Lyrebird wil liever een goede universiteit met als gevolg dat de andere universiteiten heel veel zullen moeten inleveren, en dát zie ik niet zitten.
pi_132013120
quote:
11s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 11:57 schreef Ryon het volgende:

[..]

Het is niet uitzonderlijk dat aan zo'n Ivy-league(-achtige) universiteit pak hem beet de helft van de studenten met lof slaagt voor de bachelorfase. Zo hard hoef je dan blijkbaar toch niet te werken om consequent A's en B's (vooral A's) te halen. In Nederland haalt eerder zo'n 20% een 8 of hoger gemiddeld.
#NoDAPL
pi_132013217
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 12:32 schreef Daarnaast het volgende:

[..]

Die kut belgen staan wel boven ons met KU Leuven. Schaam je Nederland!
Daar is het grootste nano-R&D-bedrijf van Europa gevestigd en ze zijn daar al een lange tijd goed bezig met spinoffs. Ook enigszins bijzonder, het is een brede universiteit waar zo'n beetje alle opleidingen worden aangeboden (vergelijkbaar met als Utrecht en een TU combineren). Als ik me niet vergis dan helpt dat bij die lijstjes.
#NoDAPL
pi_132013491
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 18:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar is het grootste nano-R&D-bedrijf van Europa gevestigd en ze zijn daar al een lange tijd goed bezig met spinoffs. Ook enigszins bijzonder, het is een brede universiteit waar zo'n beetje alle opleidingen worden aangeboden (vergelijkbaar met als Utrecht en een TU combineren). Als ik me niet vergis dan helpt dat bij die lijstjes.
Klopt, Tilburg staat er bijvoorbeeld niet in terwijl de losse opleidingen van TIlburg binnen die lijstjes altijd aardig hoog scoren.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 19:12:24 #97
369021 tfors
pi_132014276
Daarom is het jammer dat VU en UVA niet fuseren. Staan ze gelijk een stuk hoger. Er wordt namelijk vooral geteld op aantal publicaties als ik me niet vergis.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 23:05:42 #98
369021 tfors
pi_132024886
Nu ik het mij bedenk, TUDelft, Leiden en EUR hadden ook ooit plannen om te fuseren. Dan hebben we gelijk onze topuniversiteit in Nederland, volgens de ranglijstjes dan wel, inhoudelijk niets veranderd.

(of TUEindhoven + Tilburg + Maastricht en zo kun je nog wel even doorgaan).
pi_132026828
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 18:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is niet uitzonderlijk dat aan zo'n Ivy-league(-achtige) universiteit pak hem beet de helft van de studenten met lof slaagt voor de bachelorfase. Zo hard hoef je dan blijkbaar toch niet te werken om consequent A's en B's (vooral A's) te halen. In Nederland haalt eerder zo'n 20% een 8 of hoger gemiddeld.
Ik vind het een rare conclusie dat je blijkbaar niet hard hoeft te werken puur omdat de helft van de studenten met lof slaagt. Volgens mij valt de sfeer en mentaliteit aan een ivy totaal niet te vergelijken met (de meeste, er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn) opleidingen in Nederland. De vergelijking gaat niet op imo.

Ik kan het me trouwens heel goed voorstellen dat het makkelijk is om met C's te slagen aan een Ivy, maar inderdaad, als je eenmaal binnen bent dan lijkt het mij (hoop ik dan toch) dat je ook het onderste uit de kan wilt halen.
pi_132027311
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 23:05 schreef tfors het volgende:
Nu ik het mij bedenk, TUDelft, Leiden en EUR hadden ook ooit plannen om te fuseren. Dan hebben we gelijk onze topuniversiteit in Nederland, volgens de ranglijstjes dan wel, inhoudelijk niets veranderd.
Eens, en goed plan, maar daar moeten dan ook toptalenten uit bedrijfsleven en innovatie bij aangetrokken worden. Vooral Amerikanen maar ook Japanners.

Energie uit algen, robots, biotechnologie, etc.

Nederland heeft het klimaat daarvoor. Ook en vooral ethisch gezien. ;)

pi_132027471
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 23:58 schreef gdbasketcase het volgende:

[..]

Ik vind het een rare conclusie dat je blijkbaar niet hard hoeft te werken puur omdat de helft van de studenten met lof slaagt. Volgens mij valt de sfeer en mentaliteit aan een ivy totaal niet te vergelijken met (de meeste, er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn) opleidingen in Nederland. De vergelijking gaat niet op imo.

Ik kan het me trouwens heel goed voorstellen dat het makkelijk is om met C's te slagen aan een Ivy, maar inderdaad, als je eenmaal binnen bent dan lijkt het mij (hoop ik dan toch) dat je ook het onderste uit de kan wilt halen.
Met VSAmerikaanse studenten heb ik geen ervaring, met net afgestudeerde en bij een zeer serieuze multinational aan de slag gaan heb ik wel van binnenuit meegemaakt.

Britten vond ik doorgaans scherper en betere teamplayers. Maar VSAmerikanen zijn niet bepaald dom, de niveaus kunnen dus niet te laag liggen.

Mijn ervaring is wel dat Nederlandse studenten aartslui zijn vergeleken met bijna alle andere landen. Hier is het een eer om te studeren en men is reuze trots op de groei daardoor in het land.

pi_132035249
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 23:05 schreef tfors het volgende:

(of TUEindhoven + Tilburg + Maastricht en zo kun je nog wel even doorgaan).
Nope. Je gaat altijd wat missen met zo'n combi. Zo is electrotechniek beter in Eindhoven dan in Delft (te danken aan de vestiging van Philips en alles wat daarop is gevolgd) maar is de nanotechnologie (in de breedte!) beter in Delft en heeft Eindhoven een L&R. Zo kunnen we even doorgaan.
Ik zie niets in zo'n fusie. Als we echt een hoger niveau willen krijgen dan zullen we met toelatingsproeven moeten gaan werken, dan zou het VWO-diploma alleen dus niet meer garanderen dat je bepaalde opleidingen kan volgen. Ook zullen de perverse financieringsprikkels - het betalen van een vaste som geld per student en het betalen per gedrukt diploma - moeten verdwijnen.
#NoDAPL
pi_132035507
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 23:58 schreef gdbasketcase het volgende:

[..]

De conclusie is inderdaad wat kort door de bocht zoals die is onderbouwd. Die studenten die daar starten met hun opleiding hebben - hoe indrukwekkend het ook is - nog weinig gepresteerd in academisch opzicht. Ze hebben binnen hun onderwijs goede cijfers gehaald. Daarvoor verdienen ze lof maar bedenk wel dat elke VWO-leerling die een beetje gemotiveerd is daar straight A's zou halen. Het niveaau van highschool is vergelijkbaar met het vroegere MAVO-onderwijs maar met dat verschil dat je gemakkelijker hoge cijfers haalt. Het niveau van de AP-vakken is vergelijkbaar met het VWO-onderwijs maar met dat verschil dat je met een 7,5 al een A krijgt, in veel gevallen (de cutoff verschilt van vak tot vak aangezien er voor een relatieve schaal wordt gekozen, bij de moeilijkere examens haal je bij een lagere absolute score een A). Het zijn zeker geen domme mensen die daar terecht komen maar ze zijn ook zeker niet noodzakelijk slimmer dan de modale VWO-gediplomeerde. Het zijn mensen die en minstens redelijk intelligent zijn en hard werken. Constaterende dat in Nederland eerder zo'n 20% van de studenten hoge cijfers haalt durf ik dan voorzichtig te concluderen dat die A's halen op die Ivy-league(-achtige) universiteiten prima te doen is als je gemotiveerd bent en ervoor gaat, beter dan het consequent achten, negens en hoger halen op onze universiteiten. Ik denk trouwens dat je het niveau van het onderwijs en de hoogte van de cijfers los van elkaar moet zien. Ik geloof niet dat het niveau lager/hoger is omdat er hogere cijfers worden behaald.

Maar goed, maakt het veel uit? Ik zou sowieso aanraden om voor zo'n universiteit of een van de 5/6 goede Engelse universiteiten te kiezen als je de kans krijgt, je niet al te veel schuld hierdoor oploopt en je er toe in staat bent om zo ver van huis te studeren. Al is het maar omwille van het feit dat je geen echt zwakke medestudenten hebt en dat je beter wordt begeleid (betere docent/student-ratio).
#NoDAPL
pi_132035854
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Constaterende dat in Nederland eerder zo'n 20% van de studenten hoge cijfers haalt durf ik dan voorzichtig te concluderen dat die A's halen op die Ivy-league(-achtige) universiteiten prima te doen is als je gemotiveerd bent en ervoor gaat, beter dan het consequent achten, negens en hoger halen op onze universiteiten. Ik denk trouwens dat je het niveau van het onderwijs en de hoogte van de cijfers los van elkaar moet zien. Ik geloof niet dat het niveau lager/hoger is omdat er hogere cijfers worden behaald.

Dit ben ik met je eens wat betreft Nederlandse universiteiten. Ik vind dat het ook grotendeels leerlingen moeilijk gemaakt wordt omdat het zo ontzettend lastig is om hier een "slecht" punt te compenseren (in de context van deze discussie, laten we zeggen een 6). In het Amerikaanse systeem kun je nog wel eens 90% of meer halen op bijvoorbeeld een essay, wat bijna onmogelijk is in Nederland (ligt heel erg aan de leraar). De hele een 10-is-voor-God attitude die Nederlanders hebben is erg vervelend mocht je een keertje de mist in gaan. Je hele gemiddelde is er dan gelijk aan. Inderdaad, om hier consequent achten en negens te halen is misschien lastiger dan je GPA op een A te houden in andere landen. Daarentegen kun je vaak wel herkansen, wat dan wel weer fijn is, al heb ik gehoord dat je dan op sommige unis niet meer een honours track mag doen noch cum laude kan slagen :')?

Edit: ik had nu voornamelijk Amerika in mijn achterhoofd terwijl ik dit schreef, want ik weet zelf ook dat er zat landen zijn waar een zelfde soort mentaliteit als in Nederland heerst.
pi_132036328
Kortweg niet per se beter.

Ze staan hoog op de ranking vanwege bepaalde factoren die in bijv NL een veel kleinere tot geen rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan geld van Alumni. Dit is in NL zeer ongebruikelijk. De motivatie ligt daar wel een stuk hoger. Heb zelf op een top 10 uni gezeten in de VS en de mentaliteit is gewoon anders. Iedere maand moest bijvoorbeeld worden geteld hoeveel artikelen zijn gepubliceerd vanuit de eigen groep en dit werd weer vergeleken met de concurrerende groepen. Voor congressen werden we bij elkaar geroepen en werd ons verteld hoe wij ons moesten presenteren, want we zijn immers het beste in ons vakgebied (dat zeggen ze vast allemaal). Niet te vergeten het budget van die universiteiten is verschrikkelijk hoog.

Het enorm grote voordeel is toch wel de kwaliteit van de professoren. Collega van mij kreeg bijvoorbeeld ook college van Stephen Hawking om maar een bekende naam te noemen. De beste en meest inspirerende mensen staan daar college te geven. Lunchen met nobelprijswinnaars etc. Zo kwam ik een onderwerp tegen waar hier in NL iedereen na drie uur college nog steeds geen idee had waar het over ging en daar in tien minuten alles helder was. In Nederland vind ik het overigens wel academischer. Minder keihard blokken en meer werken aan academische vaardigheden. Helaas zijn we hier in NL heel goed op weg om dit totaal uit te bannen en de uni een soort vwo7 van te maken.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_132036790
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:57 schreef gdbasketcase het volgende:

Inderdaad, om hier consequent achten en negens te halen is misschien lastiger dan je GPA op een A te houden in andere landen. Daarentegen kun je vaak wel herkansen, wat dan wel weer fijn is, al heb ik gehoord dat je dan op sommige unis niet meer een honours track mag doen noch cum laude kan slagen :')?

Logisch wel want als je alle vakken 3x herkanst kan iedereen wel cum laude halen. De kunst is dat je het zonder vertraging doet.
pi_132036904
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:28 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Logisch wel want als je alle vakken 3x herkanst kan iedereen wel cum laude halen. De kunst is dat je het zonder vertraging doet.
Klopt maar soms pakt het echt raar uit. Ik ken iemand die geweerd werd uit een honourstrack omdat er een essay herkanst moest worden. En waarom moest dat? Omdat het eigenlijk gewoon prima was, maar niet helemaal in MLA 8)7. Doodzonde want het persoon in kwestie was zeker een aanwinst geweest. Maar goed, ik snap het ook wel, ergens moet je inderdaad een grens trekken.
pi_132036990
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:31 schreef gdbasketcase het volgende:

[..]

Klopt maar soms pakt het echt raar uit. Ik ken iemand die geweerd werd uit een honourstrack omdat er een essay herkanst moest worden. En waarom moest dat? Omdat het eigenlijk gewoon prima was, maar niet helemaal in MLA 8)7. Doodzonde want het persoon in kwestie was zeker een aanwinst geweest. Maar goed, ik snap het ook wel, ergens moet je inderdaad een grens trekken.
Stom honourstrack dan :{w
Ik vind cijfers altijd secundair aan de persoonlijkheid en interesses van iemand.
  donderdag 10 oktober 2013 @ 13:37:55 #109
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132037084
Eeuwige discussie natuurlijk of herkansingen wel of niet zouden moeten meetellen voor een cum laude notering. Aangezien tentamens momentopnames zijn en in Nederland vaak ook in vergaande mate bepalend zijn voor het eindcijfer van een vak (veel vakken kennen maar 1 of 2 toetsingmomenten) lijkt het mij niet meer dan logisch om herkansingen mee te laten tellen.

Één dag ziek, ruzie met je vriendin, moeder die op sterven ligt, huisbaas die je boeken in beslag genomen heeft en al het andere kleine en grote leed dat studenten altijd wel een keer ten deel kan vallen en je bent een notering kwijt omdat je een 6.9 gehaald hebt,.
--
pi_132037185
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:37 schreef Ryon het volgende:
Eeuwige discussie natuurlijk of herkansingen wel of niet zouden moeten meetellen voor een cum laude notering. Aangezien tentamens momentopnames zijn en in Nederland vaak ook in vergaande mate bepalend zijn voor het eindcijfer van een vak (veel vakken kennen maar 1 of 2 toetsingmomenten) lijkt het mij niet meer dan logisch om herkansingen mee te laten tellen.

Één dag ziek, ruzie met je vriendin, moeder die op sterven ligt, huisbaas die je boeken in beslag genomen heeft en al het andere kleine en grote leed dat studenten altijd wel een keer ten deel kan vallen en je bent een notering kwijt omdat je een 6.9 gehaald hebt,.
Ik denk dat aan blindedarmonstekingen en stervende moeders altijd wel een mouw te passen valt. Sterker nog, ik meen me te herinneren dat mensen met 'functiebeperkingen' een jaar vertraging mogen hebben en dan nog steeds cum laude kunnen staan.
  donderdag 10 oktober 2013 @ 13:45:08 #111
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132037319
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:41 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Ik denk dat aan blindedarmonstekingen en stervende moeders altijd wel een mouw te passen valt. Sterker nog, ik meen me te herrineren dat mensen met 'functiebeperkingen' een jaar vertraging mogen hebben en dan nog steeds cum laude kunnen staan.
Ik geloof inderdaad ook dat de extreme situaties al gemeld kunnen worden en niet van invloed zijn op de studieresultaten. Maar zoals ik al zei: studenten krijgen te maken met veel meer groot en klein leed dan alleen de uitzonderlijke situaties.

Er zit gewoon een groot gevaar in het werken met momentopnames, namelijk dat er altijd een moment bij kan zitten waardoor er vanwege omstandigheden geen representatief beeld geschetst wordt van iemand zijn capaciteiten en studievoortgang. Een student die voor elk vak drie herkansingen nodig heeft om cum laude te blijven staan. Tjah. Ik ken ze niet, maar als iemand het op die manier wel een keer lukt. Ik wens hem of haar al het succes.
--
pi_132037456
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:45 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik geloof inderdaad ook dat de extreme situaties al gemeld kunnen worden en niet van invloed zijn op de studieresultaten. Maar zoals ik al zei: studenten krijgen te maken met veel meer groot en klein leed dan alleen de uitzonderlijke situaties.

Er zit gewoon een groot gevaar in het werken met momentopnames, namelijk dat er altijd een moment bij kan zitten waardoor er vanwege omstandigheden geen representatief beeld geschetst wordt van iemand zijn capaciteiten en studievoortgang. Een student die voor elk vak drie herkansingen nodig heeft om cum laude te blijven staan. Tjah. Ik ken ze niet, maar als iemand het op die manier wel een keer lukt. Ik wens hem of haar al het succes.
Bij ons op de uni valt het wel mee. Ja, het is een momentopname, mar je mag bij ons gewoon zevens halen, als je ze maar compenseert. Dus je bent niet zomaar je CL kwijt als je eens een scheet dwars voor de kont zit, daarvoor moet je al een zes halen.
pi_132043748
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:28 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Daar ben ik het totaal niet mee eens, zat vakken en zat examens waar de meeste studenten niet een 8+ voor halen, ongeacht hoe vaak ze herkansen. Bovendien gaat het om de beheersing van de stof, niet hoe je tot dat beheersingsniveau geraakt.
#NoDAPL
pi_132043837
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:14 schreef ssebass het volgende:
Collega van mij kreeg bijvoorbeeld ook college van Stephen Hawking om maar een bekende naam te noemen. De beste en meest inspirerende mensen staan daar college te geven. Lunchen met nobelprijswinnaars etc. Zo kwam ik een onderwerp tegen waar hier in NL iedereen na drie uur college nog steeds geen idee had waar het over ging en daar in tien minuten alles helder was.
Het scheelt natuurlijk veel als je iets uit de primaire bron verneemt in plaats van via-via-via. ;)
Het valt mij sowieso op dat de meeste docenten niet voldoende verbaal begaafd zijn om met een maximale efficiëntie de stof uit te leggen. In de USA werken ze toch juist vaak met docenten die zich veel meer op het doceren richten dan op het onderzoeken en met onderzoekers die niet doceren?
#NoDAPL
pi_132043846
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 18:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Bovendien gaat het om de beheersing van de stof, niet hoe je tot dat beheersingsniveau geraakt.
Huisgenoot 1 week blokken voor een tentamen; 5,3, fail.
Ik begon 7 uur van tevoren en had een 7.

_O-

het vuur stond in zijn ogen.

pi_132043903
quote:
14s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 18:42 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Huisgenoot 1 week blokken voor een tentamen; 5,3, fail.
Ik begon 7 uur van tevoren en had een 7.

_O-

het vuur stond in zijn ogen.
Dat zal wel. :)
#NoDAPL
pi_132053844
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 18:48 schreef Lyrebird het volgende:
quote:
Exact.

Lul niet jullie twee :{w . Van Gaal had hier zo'n mooie quote voor: "geen topsport zonder breedtesport". Anders gezegd; als je, zeker in een land als NL waar we niet zo'n groot schaalvoordeel hebben, toponderwijs en topuniversiteiten op poten wil zetten, dan ontkom je er niet aan om flink te investeren en te blijven investeren in het onderwijs. En zorg er dan ook voor dat die investeringen bij de juiste mensen terechtkomen, dus niet die vadsig uitgedijde managementlaag die alles opsoupeert, maar de mensen die "in het veld" staan.
pi_132057406
quote:
18s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 22:43 schreef VanishedEntity het volgende:

[..]

[..]

Lul niet jullie twee :{w . Van Gaal had hier zo'n mooie quote voor: "geen topsport zonder breedtesport". Anders gezegd; als je, zeker in een land als NL waar we niet zo'n groot schaalvoordeel hebben, toponderwijs en topuniversiteiten op poten wil zetten, dan ontkom je er niet aan om flink te investeren en te blijven investeren in het onderwijs. En zorg er dan ook voor dat die investeringen bij de juiste mensen terechtkomen, dus niet die vadsig uitgedijde managementlaag die alles opsoupeert, maar de mensen die "in het veld" staan.
Oh ja, want ik loop overal het stoppen van investeren in onderwijs te propageren.

Neem nog een neutje.

pi_132058124
quote:
8s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 00:21 schreef El_Matador het volgende:
Oh ja, want ik loop overal het stoppen van investeren in onderwijs te propageren.
Wat je op verkapte wijze wel doet als je al het geld naar één of een paar "top"-instelling(en) laat vloeien, want je moet eerst nog mensen op dat niveau zien te krijgen en door het primaire en secundaire (en evt. tertiair) onderwijs van voldoende hoog niveau/zwaarte loodsen, zeker als je pool van mensen niet zo groot is. Daarmee zeg ik niet noodzakelijkerwijs dat dat daadwerkelijk jouw standpunt is, maar dat is wel wat je gaat krijgen als je alle aandacht op de top legt.

quote:
Neem nog een neutje.
c_/
pi_132060918
Geen zin om het topic te lezen, maar ik heb de afgelopen maanden in Amerika gestudeerd op Law school bij een net niet ivy league universiteit.

Het grootste verschil zit hem vreemd genoeg in de studenten. In Nederland zijn studenten in verhouding tot Amerikaanse studenten zo walgelijk lui dat ik er zelf van ben geschrokken.

Iedereen houdt zijn boeken bij, maakt samenvattingen, maakt alle opgaven die beschikbaar zijn, mailt met de professor. Het is zelfs zo erg dat leerlingen beurten in de klas krijgen en ze EXTRA wetenschappelijke artikelen uitdelen in de klas omdat ze deze hebben gevonden en graag wat erover zouden willen vertellen. Logisch, want de professor heeft relatief veel macht en mensen willen graag dat een professor als referentie kan dienen later.

Het mooiste vond ik de reactie van mijn vrienden in Nederland "Nerds". Dat is dus precies het verschil. Je bent hier geen nerd als je zo ijverig bent, je bent een kansloze stakker als je niet voor een A+ gaat en alles eruit halt.

Het niveau is er verder niet hoger, hoeveel het natuurlijk wel mooi is dat discussies ergens over gaan omdat studenten gewoon hun voorwerk hebben gedaan. Echter, Ik durf wel te zeggen dat het iets minder wetenschappelijk is omdat de professoren veel meer een eigen mening hebben en dus niet zoveel aan reflecteren doen. De professoren zijn daarentegen wel veel beter in het uitleggen/geven van les. Ze zijn gewoon wat socialer enzovoort.
pi_132061294
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 09:49 schreef JohnSpek het volgende:
Geen zin om het topic te lezen, maar ik heb de afgelopen maanden in Amerika gestudeerd op Law school bij een net niet ivy league universiteit.

Het grootste verschil zit hem vreemd genoeg in de studenten. In Nederland zijn studenten in verhouding tot Amerikaanse studenten zo walgelijk lui dat ik er zelf van ben geschrokken.

Iedereen houdt zijn boeken bij, maakt samenvattingen, maakt alle opgaven die beschikbaar zijn, mailt met de professor. Het is zelfs zo erg dat leerlingen beurten in de klas krijgen en ze EXTRA wetenschappelijke artikelen uitdelen in de klas omdat ze deze hebben gevonden en graag wat erover zouden willen vertellen. Logisch, want de professor heeft relatief veel macht en mensen willen graag dat een professor als referentie kan dienen later.

Het mooiste vond ik de reactie van mijn vrienden in Nederland "Nerds". Dat is dus precies het verschil. Je bent hier geen nerd als je zo ijverig bent, je bent een kansloze stakker als je niet voor een A+ gaat en alles eruit halt.

Het niveau is er verder niet hoger, hoeveel het natuurlijk wel mooi is dat discussies ergens over gaan omdat studenten gewoon hun voorwerk hebben gedaan. Echter, Ik durf wel te zeggen dat het iets minder wetenschappelijk is omdat de professoren veel meer een eigen mening hebben en dus niet zoveel aan reflecteren doen. De professoren zijn daarentegen wel veel beter in het uitleggen/geven van les. Ze zijn gewoon wat socialer enzovoort.
Dat is zeker waar. Iedereen studeert heel hard. Waar men in NL brak en ongeinspireerd in college zit, wordt daar juist hard gewerkt. Het is niet stoer om een zesje te halen. Sterker nog dan ben je een faalhaas. Je bent daar een koning als je alles kan, goed in sport, straight A student en dan ook nog sociaal etc. Hele andere mentaliteit.
pi_132063479
Maar dat is dan ook een elite plek (net-niet-ivy-leauge). Ik denk ook dat er zat universiteiten in de US zijn waar de ambities wat lager liggen.

Bij mijn vrienden en klasgenoten herken ik het Nederlandse beeld niet zo.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:32:27 #123
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132064712
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 11:45 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Maar dat is dan ook een elite plek (net-niet-ivy-leauge). Ik denk ook dat er zat universiteiten in de US zijn waar de ambities wat lager liggen.

Bij mijn vrienden en klasgenoten herken ik het Nederlandse beeld niet zo.
Dat hangt ook af van met wie je in het dagelijks leven omgaat denk ik. In Nederland zijn verschillende groepen allemaal door elkaar heen gemixt, met het idee dat men elkaar wel opzoekt.

Hoewel de universiteit wel steeds vaker probeert die selectie voor studenten al te maken via allerlei programma's, alleen weet ik niet of de universiteit daar wel de aangewezen instantie voor is.
--
pi_132065730
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:32 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat hangt ook af van met wie je in het dagelijks leven omgaat denk ik. In Nederland zijn verschillende groepen allemaal door elkaar heen gemixt, met het idee dat men elkaar wel opzoekt.

Hoewel de universiteit wel steeds vaker probeert die selectie voor studenten al te maken via allerlei programma's, alleen weet ik niet of de universiteit daar wel de aangewezen instantie voor is.
Sure, zoek je mekaar op, dat zal wel.

Mijn wereld is ook niet maatgevend voor dé NL student. Maar het betekent ook dat het beeld van de NL-student-heeft-een-zesjesmentailtiet voor in ieder geval een deel van de studenten niet op gaat
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 13:26:39 #125
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132066274
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 13:08 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Sure, zoek je mekaar op, dat zal wel.

Mijn wereld is ook niet maatgevend voor dé NL student. Maar het betekent ook dat het beeld van de NL-student-heeft-een-zesjesmentailtiet voor in ieder geval een deel van de studenten niet op gaat
Met dat laatste ben ik het helemaal eens. De vraag is wiens wereld wel maatgevend is voor de NL student. Ik denk eigenlijk dat die niet bestaat. Natuurlijk bestaan er wel een veelvoud aan verschillende stereotype studenten, maar die zijn zo divers dat het erg lastig is om een Nederlandse student daaruit te distilleren.
--
pi_132066704
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 13:26 schreef Ryon het volgende:

[..]

Met dat laatste ben ik het helemaal eens. De vraag is wiens wereld wel maatgevend is voor de NL student. Ik denk eigenlijk dat die niet bestaat. Natuurlijk bestaan er wel een veelvoud aan verschillende stereotype studenten, maar die zijn zo divers dat het erg lastig is om een Nederlandse student daaruit te distilleren.
Precies. En dat geldt ook voor de Amerikaanse student. Die elite instituten vind ik dan ook niet representatief.
pi_132068378
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 12:32 schreef Ryon het volgende:

[..]

Klopt op de state universities wordt vooral veel gefeest. Beetje vergelijkbaar met de Nederlandse universiteiten :P Nah ok wel ietsje erger.
pi_132073181
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 14:27 schreef ssebass het volgende:

[..]

Klopt op de state universities wordt vooral veel gefeest. Beetje vergelijkbaar met de Nederlandse universiteiten :P Nah ok wel ietsje erger.
Ik heb een tijdje op de campus van Indiana University rondgelopen, en dat was idd een grote party school. Op donderdag- en vrijdagnacht zaten er MI meer studenten in de kroeg dan thuis achter de boeken. Bedroevend laag niveau ook. Maar een vriendinnetje dat aan Boston University (net onder ivy league) scoorde alleen maar A's. 18 uur per dag college + studeren. En na een 2 jaar MSc meer dan $30k in de schuld staan.
pi_132074433
damn.. Als je 18 uur per dag studeert.. dan weet je op het laatst heel erg veel. Zo iemand kan dan ook onwijs veel verbanden leggen met al die kennis in z'n hoofd. Denk ik.
pi_132088990
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 09:49 schreef JohnSpek het volgende:

Ik heb begrepen dat je in de USA meer tijd krijgt per vak. Concrete anekdote van iemand die aan de UCLA studeerde die werd afgeraden om een vijfde semestervak te nemen terwijl hij de studielast daarmee nog altijd lager vond dan aan zijn vorige universiteit. In bepaalde boeken staat uitgelegd voor welke periode in het Americaanse onderwijs ze zijn bedoeld, het is mij meerdere keren opgevallen dat wat bij ons (zelfde opleiding) 3 of 4 EC's waard is dat dat in de USA een van de pak hem beet 4 semestervakken is (dus pak hem beet 1/8ste van 60 EC's).
Mijn punt? Als het realistisch is om alles gedaan te krijgen dan wordt je allicht meer gemotiveerd om alles goed bij te houden, als je bij voorbaat al weet dat het kansloos is om alles bij te houden dan word je wellicht wat lakser. Wij krijgen 4 of 5 jaar de tijd, meer wil de overheid niet betalen met uitzondering van de geneeskundestudenten en farmaciestudenten. Dus een hoger tempo voor bepaalde opleidingen?

Dit gezegd hebbende, ik weet dat er ook opleidignen zijn in Nederland waarbij je inderdaad erg weinig hoeft te doen: 20 uur per week met de opleiding bezig zijn en met lof slagen.
#NoDAPL
pi_132167122
quote:
:') in Nederland is je 2e studie gratis. 0 euri's
pi_132179487
Wat voor paddo's heb jij gebruikt?
In Nederland betaal je je 9 van de 10 keer arm voor een tweede opleiding. Geld kloppen uit de zakken van de mensen die hun schouders er onder willen zetten.
#NoDAPL
pi_132188341
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 22:54 schreef datismijnmening het volgende:
Zo zo en dat weet jij heel zeker? Vertel... :{
pi_132188787
quote:
15s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 14:01 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Zo zo en dat weet jij heel zeker? Vertel... :{
Uhh ja. De private schools zijn misschien van goede kwaliteit, en de Ivy's scoren hoog, maar lang niet iedereen kan dat betalen. De public schools zijn echt een farce
-XOXO-
pi_132195727
Zoals vaak ligt de waarheid in het midden.
Ja, veel middelbare scholen - niet alleen publieke scholen - leveren een hele slechte kwaliteit, nog slechter dan de modale Nederlandse school.
Nee, het gaat niet enkel om geld. De kans is echter wel groter dat je goed onderwijs krijgt als je ouders veel geld hebben, dat kan natuurlijk gedeeltelijk worden verklaard door betere genen, een beter sociaal milieu, een betere wijk, een betere school (gekoppeld aan de wijk), wellicht speelt het ook mee dat een school een bepaald percentage kindere van rijke ouders wil hebben om voldoende geld te krijgen zo dat het de talenten voor weinig kosten of gratis naar school kan laten gaan. Als je voldoende uitblinkt dan heb je wel degelijk een kans om voor heel erg weinig geld of zelfs gratis naar een van de beste scholen van het land te gaan maar zo'n school kan natuurlijk niet alleen maar leerlingen aannemen wiens ouders niets kunnen betalen. Case and point: http://www.exeter.edu/admissions/109_7844.aspx
Een van de beste scholen van het land die veel toekomstige Ivy Leaguestudenten levert.

In the fall of 2007, Exeter announced that it would offer an Exeter education free to any accepted or current student whose family income is $75,000 or less. This new initiative, in conjunction with the strong middle income financial aid initiative begun in the late 1990s, means that 95 percent of families in the U.S. are at income levels that, depending on their circumstances, would allow them to be eligible for financial aid at Exeter. Read more about this financial aid initiative...

Financial aid is renewable each year the student remains at the Academy. Families are required to furnish information regarding their current financial circumstances each spring so that Exeter can conduct a review and make whatever adjustments are necessitated by changes in circumstances and in tuition. Questions? Please contact John Hutchins, director of financial aid.

Ik denk dat het probleem daar eerder is dat er te weinig goede scholen zijn dan dat zo'n school niet toegankelijk is. Daarnaast is het volgens mij een groot probleem dat je in de USA veel working poor hebt (in Nederland ook een toenemend probleem?), probeer in die omstandigheden het maar eens goed te doen op school als kind uit zo'n milieu.
Voor de universiteiten geldt dat de publieke universiteiten het in het algemeen veel slechter doen voor de bacheloropleidingen, al zijn er zeker wel enkele positieve uitzonderingen (Californië, Michigan, Texas, ...) maar op graduateniveau leveren publieke universiteiten al heel wat meer 'top'opleidingen.

Het is dus allemaal veel genaunceerder dan wat beide kampen willen doen geloven. In Nederland moet je ook maar het geluk hebben dat je naar een gymnasium mag en net als in de USA hangt dit ook in Nederland in belangrijke mate af van het nest waarin je geboren bent. Terwijl het gymnasium haar onderwijs aanpast aan de 16-25% beste leerlingen (de 16% is de cutoff van het CITO-toetsje waar de gymnasia zelf voor kiezen) is er slechts plaats voor 6% van de leerlingen. Ook bepaald niet ideaal! Zelfs als je er rekening mee houdt dat niet alle geschikte leerlingen voor het gymnasium kiezen. De OESO heeft een ranking gepubliceerd van de sociale mobiliteit: het percentage leerlingen wat 1 trede of meer daalt of stijgt op de sociaaleconomische ladder. Die blijkt in Nederland erg laag te zijn, dubbeltjes blijven dus doorgaans dubbeltjes en kwartjes blijven doorgaans kwartjes. In de USA is die nog lager maar ook Nederland doet het op dat punt slecht.
Een hele slechte kwaliteit van onderwijs zullen we niet snel hebben in Nederland als we voldoende gemotiveerd zijn maar een topkwaliteit zal je in Nederland niet vinden. Al met al is het huidige Nederlandse systeem beter maar het Nederlandse onderwijs kent ook genoeg problemen en ook die problemen hebben lang niet alleen maar met de begroting te maken, al speelt dat wel mee.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 15-10-2013 18:14:25 ]
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')