abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131579239
Ik heb toevallig net bloed laten afnemen voor de combinatietest !
Bij mijn eerste zwangerschap hebben we het ook gedaan.
Ik ben nog geen 30,maar wil toch wel graag de kansberekening hebben. Er wordt op meerdere syndromen getest.
Ik werk zelf al jaren in de gehandicaptenzorg,en wb bijv het syndroom van Down:het zijn ECHT bij lange na niet allemaal van die "schattige mongooltjes"... Wat ik zie in de (grootschalige) instelling waar ik voor werk is veel gedragsproblematiek,laag niveau,vroege dementie en niet heel oud worden.
Mijn werk zorgde er grotendeels voor dat wij heel bewust wel de combinatietest doen.
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_131579428
Wij hebben er ook lang over getwijfeld, maar neigden naar niet doen, en uiteindelijk besloten om het ook echt niet te doen toen de VK bij de termijnecho zei dat ze niks vreemds zag. Wel met de disclaimer erbij dat zij natuurlijk niet getraind is om zulke dingen vast te stellen :)
pi_131579506
Ik lees een meisje voor rfr die zijn leuk hoor

Gotc nog even en jij mag ook van je baby gaan genieten.

alixia had ook een goede echo *O*

Ymme ben je al bevallen?

bubs ik hoor dat het voorwerk eindelijk echt gaat doorzetten voor je. Want dat lijkt mij ook niks pijn en geen verdere ontsluitng -O-

skips hoe is het nu met je?

@hilz. Ik was mijn zwangerschap idd meer dan zat. Maar heb zelf nooit aangestuurd op eerder inleiden. Ik ben van mening dat een baby zo lang moet blijven zitten als hij/zij wil of dat medisch mogelijk is.
Daarbij moet ik wel toegeven dat ik erg gelukkig ben dat het voorbij is en vooral dat ze gezond is. Morgen mogen we voor 99% zeker naar huis. Eindelijk ook een kraamtijd thuis O+
pi_131579517
Aaaaaaaaaaaaaahhhhhh ik wil een echoooooooooo!!!!!!!! Ik wil leven zien!!!

Sorry. 'Gelukkig' word ik met de dag misselijker en ben ik hondsmoe. En voel ik me af en toe erg opgeblazen en ben ik megahormonaal, niet normaal. Maar meeeeeeeen ik wil zo graag m'n kindje zien!

Ik weet trouwens nog niet of ik een combinatietest wil laten doen. Ben zelf 29, manlief 37 en er is geen geval in de familie bekend. Ben dan zo bang dat er wel iets uitkomt ofzo. ben heel goed in struisvogelen. Heb 9 okt afspraak met de verloskundige, ga het ook nog wel met haar bespreken, en uiteraard nog een keer met manlief.
Soms ben ik juist bang dat dit kindje wel iets gaat mankeren omdat Eva al zo perfect is.
Bij Eva hebben we trouwens geen test gedaan, maar dat was mede vanwege de eerdere miskraam en dat ik totaal niet trok om daarover ook in spanning te zitten, de zwangerschap was in het begin al spannend genoeg.
Tralalalaaa
pi_131579568
Wat fijn dat je hoogstwaarschijnlijk morgen naar huis mag, F_R!!! Geniet lekker van je kraamtijd thuis! *O*
Tralalalaaa
pi_131579955
Lekker naar huis fr, ik hoop het voor je!

Wij hebben geen testen laten doen. Ik heb voor mijn gevoel niks aan percentages. Die geven me nl geen 100% en ik denk dat ik daar alleen maar zenuwachtig van zou worden
pi_131580321
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 10:39 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Lekker naar huis fr, ik hoop het voor je!

Wij hebben geen testen laten doen. Ik heb voor mijn gevoel niks aan percentages. Die geven me nl geen 100% en ik denk dat ik daar alleen maar zenuwachtig van zou worden
Precies, hebben wij ook. Er zijn verder in onze familie ook geen kinderen met afwijkingen geboren.
pi_131580536
Even ontlurken hier...

Ik zou naar Brussel gaan voor de NIPT. (hoeft helaas niet meer nu)
Ik ben bijna 37 en mijn vriend bijna 42.
Ten eerste gezien het feit dat de combinatietest niet uitvoerbaar zou zijn omdat wij een maand in het buitenland zouden zitten in de periode dat de nekplooi gemeten kan worden.

En daarbij, mijn achtergrond als kinderverpleegkundige plus ruime ervaring in de verstandelijk gehandicapten (beperkten) zorg weet ik af en toe te veel en kan het schattige idd zoals Poppejans ook heel wat anders zijn.

De test is duur, maar voor mij en mn vriend wel al weloverwogen besproken incl eventuele consequenties.

Kan me indenken dat er mensen zijn die het veroordelen,en die zienswijze kan ik me ook wel bij neerleggen.
  donderdag 26 september 2013 @ 11:11:25 #89
149959 SQ
snelle trees
pi_131580705
Ik zou ook 110% zeker voor een combinatietest zijn gegaan. Dat is iets wat ik jaren geleden met mijn man al heb besproken. Ja, dat is uit egoïstisch oogpunt, maar dat is het krijgen / nemen van een kind sowieso al in mijn ogen :P
Ik vind "mongooltjes" trouwens nooit schattig :@ ik zie alleen maar een mens die nooit voor zichzelf zal kunnen zorgen. Alleen dat vooruitzicht is voor mij al genoeg om een andere keuze te maken. Ook omdat ik het ieder mens gun om voor zichzelf te kunnen zorgen.
disclaimer
pi_131580892
Maar dat is dus waar voor mij het probleem zit je weet niet of ze nooit voor zichzelf kunnen zorgen.
Je weet niet wat voor prachtig kind het misschien is. Dat vond ik er zo moeilijk aan :Y
Je weet het toch nooit 100% zeker. Ik snap beide kanten heel erg goed.
pi_131580919
Ik heb de liefste vriendin van de wereld. Ze heeft zo juist mijn enorme strijkwsd opgehaald bij mijn man en ze brengt het vanmiddag weer netjes gestreken terug.

Ben vandaag weer zo moe. Vanavond maar weer vroeg naar bed.
  donderdag 26 september 2013 @ 11:20:23 #92
149959 SQ
snelle trees
pi_131580946
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2013 11:18 schreef Pvoesss het volgende:
Maar dat is dus waar voor mij het probleem zit je weet niet of ze nooit voor zichzelf kunnen zorgen.
Je weet niet wat voor prachtig kind het misschien is. Dat vond ik er zo moeilijk aan :Y
Je weet het toch nooit 100% zeker. Ik snap beide kanten heel erg goed.
nee, maar dan speel ik liever op safe. Ik denk er nog hetzelfde over nadat ik zwanger ben gebleken trouwens, dus dan ben ik wel overtuigd van mijn eigen overtuiging. Wat de rest van de wereld vindt is uiteraard aan hen en daar zal ik nooit over oordelen :)
disclaimer
pi_131580984
Ik snap idd dat je dan op safe speelt ik vind het aan de ene kant ook gewoon lastig dat ik dat niet zou kunnen.
pi_131581140
Dat is dus de reden waarom ik in een volgende zwangerschap wederom voor een NIPT zal gaan.
Combinatietest is zo'n kansberekening en NIPT is meer zekerheid (99%)

Hier zijn er al behoorlijke gesprekken over geweest.
En ik herken Stormqueen haar gedachte erin, ook na het hebben van een mk denk ik nogsteeds zo.
pi_131581228
Ik denk dat ik er anders over zou denken als het allemaal priller in de zwangerschap zou kunnen.
Dat je niet al je kind hebt gevoeld en de schopjes hebt en er een band mee hebt.

En toch bij de NIPT je zou maar die ene zijn waarbij hij vals positief is.
Ik zou dat dus echt niet los kunnen laten -O-
  donderdag 26 september 2013 @ 11:32:40 #96
149959 SQ
snelle trees
pi_131581277
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2013 11:30 schreef Pvoesss het volgende:
Ik denk dat ik er anders over zou denken als het allemaal priller in de zwangerschap zou kunnen.
Dat je niet al je kind hebt gevoeld en de schopjes hebt en er een band mee hebt.

En toch bij de NIPT je zou maar die ene zijn waarbij hij vals positief is.
Ik zou dat dus echt niet los kunnen laten -O-
Met de combinatietest heb je nog geen schopjes gevoeld lijkt me.
NIPT ben ik niet zo bekend mee, daar ga ik me eens in verdiepen :)
disclaimer
pi_131581326
Ik voelde het heel vroeg zo rond de 11 weken wist ik het zeker doordat ik bij de echo zag wat ik voelde.
Het was niet vaak maar wel al vroeg.

Wat info over de nipt http://www.downsyndromenipt.info/Files/Infobrochure-NIPT-NL.pdf
  donderdag 26 september 2013 @ 11:35:45 #98
149959 SQ
snelle trees
pi_131581351
disclaimer
pi_131581362
Wij hebben het bij Ean niet laten doen. Ik was te ziek en we waren daarom te laat.
Nu bij Sac wel laten doen. Vooral ook omdat we ean al hebben. Maar toch helemaal zeker weet je het niet.
pi_131581390
En dit: http://www.prenatale-scre(...)enatalescreening.pdf

Gaat er een stuk dieper op in.
  donderdag 26 september 2013 @ 11:38:11 #101
149959 SQ
snelle trees
pi_131581411
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2013 11:34 schreef Pvoesss het volgende:
Ik voelde het heel vroeg zo rond de 11 weken wist ik het zeker doordat ik bij de echo zag wat ik voelde.
Het was niet vaak maar wel al vroeg.

Wat info over de nipt http://www.downsyndromenipt.info/Files/Infobrochure-NIPT-NL.pdf
wat ik nu lees is het een bloedonderzoek, maar dat is toch ook onderdeel van een combinatietest :?
disclaimer
pi_131581487
Ze doen geen NIPT voor de 10 weken zwangerschap. Dat was de een voorwaarde die Brussel had, ik moest duidelijk voorbij de 10 weken zijn.
Anders is er niet genoeg foetaal weefsel aanwezig om te kunnen testen en krijg je geen goeie uitslag of mag je nog eens terug of ga je alsnog voor de vruchtwaterpunctie/vlokkentest.

(Moeten we misschien een nieuw topic er over openen?)
pi_131581615
Wow, daar hangt idd wel een prijskaartje aan :o Zoiets zou ik dan ook eerder doen denk ik. Ik heb namelijk ook aan een paar keer gezien dat vrouwen (wel allemaal 36+) voor extra tests moesten en er dan niks aan de hand bleek te zijn. Ik weet niet of ik die stress aan zou kunnen eigenlijk....
pi_131581620
quote:
99s.gif Op donderdag 26 september 2013 11:38 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

wat ik nu lees is het een bloedonderzoek, maar dat is toch ook onderdeel van een combinatietest :?
Een bloedtest ja maar totaal geen zekerheid.. De combinatietest geeft een een kansberekening van 1 op ......
Zelfs als daar uit komt 1 op 9731 is er dus alsnog een kans, het kan een vals gevoel van veiligheid geven. (Imho is dat ook het enorme nadeel aan de test)
Met een NIPT weet je beter hoe het zit + is een heel groot stuk betrouwbaarder.
Alleen een NIPT wil dus wel eens vals positief geven en zijn er dus geen afwijkingen ookal zegt de test van wel.
pi_131582018
Ik heb trouwens hier aardig wat info vandaan gehaald, ook al vóór mn zwangerschap

http://niptconsortium.nl/
  donderdag 26 september 2013 @ 12:04:55 #106
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_131582100
Poppejans; ja, idd. Daarom wil ik het ook weten eigenlijk. Maar het blijft toch een kansberekening, dat vind ik zo lastig.

TAP vervelend dat je misselijk bent en die moeheid is naar he.. :*

Blueeyes; ja idd, snap dat jij het dan in Brussel laat doen.. logisch. Mja, aangezien ik nog onder de 30 ben is het risico minder. Maja, nog steeds een bepaalde kans. Ik kan daar niks mee, zoveel kans op zoveel :+

Pvoes: Ja. Je hebt nooit zekerheid in een zwangerschap. Dat ze die drie syndromen hebben uitgesloten betekend niet dat er wat anders is. Of tijdens de geboorte kan gebeuren..

Ja, sorry dat ik een hele discussie heb ontketend hier haha :+ Idd met de NIPT weet je het zeker doordat ze naar andere dingen kijken in het bloed.
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_131582244
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:04 schreef Enfermera het volgende:

Pvoes: Ja. Je hebt nooit zekerheid in een zwangerschap. Dat ze die drie syndromen hebben uitgesloten betekend niet dat er wat anders is. Of tijdens de geboorte kan gebeuren..

Ik ken een kindje dat is zo erg autistisch dat ze absoluut niet kan functioneren.
Haar ouders hebben 2 maal eerder een kindje weg laten halen vanwege down syndroom.
Hadden totaal niet nagedacht over dat zoiets ook nog een mogelijkheid was.

Er zijn voor mij zo erg veel dingen waar ik enorm bang voor ben waar niet op te testen valt.
Zoals een doof + blind kindje. 1 van de 2 is echt niet iets waar ik mij druk om zou maken maar beide is echt mijn grootste angst. Dan is je combinatietest helemaal prima en bij de geboorte is alles mis.
pi_131582473
Hallo

Ik heb nog vrij, en dagen zijn gevuld met rommelen in huis. Sjaak slaapt nu echt in zijn nieuwe kamer, dus babykamer ontruimen en tot opslag maken. Nachten gevuld met slapeloosheid. -O-

Vwb combitest: ik zat op een week na van de risico groep af. Bij Sjaak ook laten doen. Wilden gewoon een inschatting waar we aan toe zijn. Nu had ik bij hoog risico combi voor een nipt gegaan. Maar uitslag was prima, dus nipt niet nodig.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_131582505
Oh. En we realiseren ons heel goed dat er nog vele andere dingen mis kunnen zijn, of mis kunnen gaan (bij geboorte bijv).
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_131582531
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:20 schreef DJMomo het volgende:
Maar uitslag was prima, dus nipt niet nodig.
Hier zit voor mij dus het issue dat de uitslag prima was wil niet zeggen dat het niet zo is. :)
Dan had er bij een NIPT dus wel uit kunnen komen dat er iets was.
pi_131582547
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2013 11:47 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Een bloedtest ja maar totaal geen zekerheid.. De combinatietest geeft een een kansberekening van 1 op ......
Zelfs als daar uit komt 1 op 9731 is er dus alsnog een kans, het kan een vals gevoel van veiligheid geven. (Imho is dat ook het enorme nadeel aan de test)
Met een NIPT weet je beter hoe het zit + is een heel groot stuk betrouwbaarder.
Alleen een NIPT wil dus wel eens vals positief geven en zijn er dus geen afwijkingen ookal zegt de test van wel.
En om die reden, vals positieven, zal in Nederland altijd een vruchtwaterpunctie gedaan worden daags voor de afbreking, zodat alsnog vastgesteld kan worden met 100% zekerheid of het kind wel of geen chromosomale afwijking heeft.

NIPT is voor Down 99% betrouwbaar maar voor trisomie 13 en 18 minder betrouwbaar. Andere genetische afwijkingen en hartafwijkingen haal je er met de NIPT niet uit en met combinatietest weer vaker wel.

Het is maar de vraag wat zwaarder weegt voor je. Met welke gedachte/achtergrond wil je die test, wat wil je eruit halen zeg maar.

Voor stellen die werkelijk geïnteresseerd zijn in de NIPT en die overwegen uit te voeren worden in het AMC voorlichtingen georganiseerd, dat gaat nog een beetje onder de tafel want mag officieel niet. Maar goed, daar zitten de mensen die er veel van af weten. en veel ziekenhuizen verwijzen gewoon door naar het AMC als je daarom vraagt; succes ermee minister, dat wordt een grote NIPT-conferentie in het detentiecentrum dan :D

Ik vind NIPT op zich een interessante ontwikkeling, maar buitensporig duur vooralsnog en nog niet heel veel getest onder west-europese bevolking dus hoe betrouwbaar die betrouwbaarheidspercentages daadwerkelijk zijn dat vind ik nog wat discutabel.
Overigens als je ouder dan 36 bent, indien een NIPT positieve uitslag geeft dan onderga je dus nog steeds een vruchtwaterpunctie die je ook direct had kunnen krijgen.
:)
pi_131582592
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:22 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Hier zit voor mij dus het issue dat de uitslag prima was wil niet zeggen dat het niet zo is. :)
Maar dat is ook niet helemaal waar want NIPT test dus alleen specifiek op die paar dingen waarvoor de test ontworpen is. Dus in geval van Down heb je gelijk, maar het kan bij NIPT evengoed zo zijn dat je kindje een forse genetische afwijking heeft maar dat er bij NIPT niets uitkomt. Bij de combinatietest worden weer meer van zulke dingen gevonden. Dingen waar je niet naar opzoek bent maar die er wel uitkomen.
pi_131582637
Ja natuurlijk is er nog vanalles :) Maar ik doelde inderdaad op down aangezien iedereen eigenlijk daar vooral de zorgen over heeft :) Dat is dus mijn reden om het niet te doen. Er kan nog zo erg veel zijn. wat je nooit ziet.

Maar als jij iets zou aanraden wat zou jij dan aanraden mignonne?
pi_131582671
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:23 schreef mignonne het volgende:

[..]

En om die reden, vals positieven, zal in Nederland altijd een vruchtwaterpunctie gedaan worden daags voor de afbreking, zodat alsnog vastgesteld kan worden met 100% zekerheid of het kind wel of geen chromosomale afwijking heeft.

NIPT is voor Down 99% betrouwbaar maar voor trisomie 13 en 18 minder betrouwbaar. Andere genetische afwijkingen en hartafwijkingen haal je er met de NIPT niet uit en met combinatietest weer vaker wel.

Het is maar de vraag wat zwaarder weegt voor je. Met welke gedachte/achtergrond wil je die test, wat wil je eruit halen zeg maar.

Voor stellen die werkelijk geïnteresseerd zijn in de NIPT en die overwegen uit te voeren worden in het AMC voorlichtingen georganiseerd, dat gaat nog een beetje onder de tafel want mag officieel niet. Maar goed, daar zitten de mensen die er veel van af weten. en veel ziekenhuizen verwijzen gewoon door naar het AMC als je daarom vraagt; succes ermee minister, dat wordt een grote NIPT-conferentie in het detentiecentrum dan :D

Ik vind NIPT op zich een interessante ontwikkeling, maar buitensporig duur vooralsnog en nog niet heel veel getest onder west-europese bevolking dus hoe betrouwbaar die betrouwbaarheidspercentages daadwerkelijk zijn dat vind ik nog wat discutabel.
Overigens als je ouder dan 36 bent, indien een NIPT positieve uitslag geeft dan onderga je dus nog steeds een vruchtwaterpunctie die je ook direct had kunnen krijgen.
Ik wil in eerste instantie uit gaan van de combinatietest, die wordt bij mij ook vergoed, plus daarbij de NIPT laten doen, als ik weer zwanger mag worden.
Helemaal alles uitsluiten kan je niet, en zoals DJMomo ook al zei, je hebt ook nog kansen dat er bij de bevalling dingen mis kunnen gaan.
Maar ik, voor mijzelf en vriend sprekende, wil sommige dingen uitgesloten hebben omdat ik de consequenties dagelijks zie in mijn werk.
pi_131582796
Interessante discussie wel. Ben benieuwd of de NIPT er uiteindelijk door gaat komen, de nadelen die Mignonne noemt zie je veelal niet in de berichtgeving op Nu.nl enzo.

Ik vind het maar lastig. Ook de combinatietest. Denk in ieder geval na wat je met de uitslag wil, en realiseer je ook dat je wereld voor niks op zijn kop kan staan. Silvijn had een nekplooi van 5 millimeter en ik heb dus dus van 11w tot 20w een klotezwangerschap gehad. Voor niks.
pi_131582859
Spees_Eend heb je na fie slechte uitslag geen vruchtwaterpunctie laten doen?
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_131582860
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:27 schreef Pvoesss het volgende:
Ja natuurlijk is er nog vanalles :) Maar ik doelde inderdaad op down aangezien iedereen eigenlijk daar vooral de zorgen over heeft :) Dat is dus mijn reden om het niet te doen. Er kan nog zo erg veel zijn. wat je nooit ziet.

Maar als jij iets zou aanraden wat zou jij dan aanraden mignonne?
Ik mag helemaal niets aanraden ;( :D

nee serieus, ik raad niets aan, omdat iedere persoon anders is en iedere situatie is anders. De testen zijn er, de doelen van de testen zijn duidelijk; het is meer de vraag van waarom je de test wilt en wat je ermee denkt te behalen wat is voor jou het doel van de test. Afhankelijk daarvan kan het zijn dat de ene test beter bij je situatie past dan de andere.

Als ik persoonlijk spreek, voor mij zelf zou NIPT niets zijn omdat ik van alle syndromen en trisomieën Down de minst interessante vind. Ik heb meer moeite met de andere syndromen, that having said weet ik ook dat Down soms ook zo ernstig kan zijn dat het niet met het leven verenigbaar is. Om die reden vind ik een echo rond de 12e week door een goede echoscopist dus heel belangrijk, omdat ik weet dat hij ja ik heb em al uitgezocht :') :P de voordeeltjes van mijn vak! bij 12 weken ook minimale afwijkingen eruit kan halen.
  donderdag 26 september 2013 @ 12:37:35 #118
149959 SQ
snelle trees
pi_131582872
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:10 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Ik ken een kindje dat is zo erg autistisch dat ze absoluut niet kan functioneren.
Haar ouders hebben 2 maal eerder een kindje weg laten halen vanwege down syndroom.

Er zijn voor mij zo erg veel dingen waar ik enorm bang voor ben waar niet op te testen valt.
Zoals een doof + blind kindje. 1 van de 2 is echt niet iets waar ik mij druk om zou maken maar beide is echt mijn grootste angst. Dan is je combinatietest helemaal prima en bij de geboorte is alles mis.
Maar dat er andere dingen mee mis kunnen zijn is voor mij geen reden om dan ook maar niet op de dingen te testen die wel meetbaar zijn. Tuurlijk kan er altijd wat anders zijn maar om dat meteen alle risico's maar te omarmen gaat mij persoonlijk te ver.
disclaimer
pi_131582877
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:37 schreef Poppejans het volgende:
Maar die kan pas vanaf 16 weken en volledige uitslag duurt 2 weken gemiddeld, soms ietsje langer.
pi_131582890
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:22 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Klopt. Is ook een afweging die je maakt.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_131582943
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:34 schreef Spees_Eend het volgende:
Interessante discussie wel. Ben benieuwd of de NIPT er uiteindelijk door gaat komen, de nadelen die Mignonne noemt zie je veelal niet in de berichtgeving op Nu.nl enzo.

Ik denk dat die NIPT hier uiteindelijk helemaal niet komt. Althans, niet in de huidige vorm, de ontwikkelingen op dit gebied gaan zo ontzettend snel.
Ik denk dat we over een jaar of 10 allemaal rond de 12/13 weken een geavanceerde echo krijgen die de SEO vrijwel geheel gaat vervangen, en daarnaast een bloedtest die zowel de kenmerken van de combinatietest meet als de kenmerken van de NIPT.
pi_131583007
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:37 schreef Poppejans het volgende:
Jawel ik heb wel een vwpunctie gehad, maar dat kon pas met 16 weken. Dan is het 3 weken wachten op de uitslagen. En daarna krijg je nog een GUO met 20 weken omdat er bij een dikke nekplooi ook nog vanalles mis kan zijn met het hart (van een gaatje in het hart tot aan het verkeerd aangelegd zijn van alle aderen en dus niet levensvatbaar). Dus uiteindelijk ben je pas met 20 weken klaar.
pi_131583619
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2013 08:38 schreef -Bubseltje- het volgende:

[..]

Wat is sowieso de juistheid van een echo/meting met de handen? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Ik krijg volgende week een echo + doppler onderzoek. Maar die echo is dus eigenlijk niet erg nauwkeurig meer?

Ik hoop gewoon dat ik dat niet meer haal :+

*O* voor alle goede echo's en verse streepjes
Poppedein had daar ooit eens getalletjes bij. Foutmarge bij de echo is 15% altijd.
Daar komt bij dat een groei altijd gemeten moet worden door een bepaald vlak met bepaalde zaken/bloedvaten/organen in beeld. Alleen op die manier weet je zeker dat je iedere keer hetzelfde vlak te pakken hebt. De buikomtrek van een baby is naarmate je zakt natuurlijk veel kleiner, een verkeerd vlak kan een hele verkeerde indruk geven.

Op de hand is iets nauwkeuriger, zo'n 10% foutmarge geloof ik. Maar dat betekent dus wel bij geschat gewicht 3600 gram dat de marge strekt van 3240 tot 3960 zo'n beetje.
Bij een meting op de hand is van belang hoe makkelijk je bij het kindje komt, daarbij speelt het gewicht van moeder mee, maar ook de hoeveelheid vruchtwater en sterkte van de buikspieren. Afrikaanse vrouwen zijn echt práchtig zwanger, en onmogelijk om een beetje behoorlijk te voelen en te schatten :') die buikspieren zijn zo sterk en huid is zo stevig dat er moeilijker doorheen te voelen is dan bij Westerse vrouwen. Verder speelt zeker ook de ervarenheid van degene die meet een rol.
In principe controleer je de groei door de groei van de baarmoeder in de gaten te houden. Daarbij is het het makkelijkst om bijvoorbeeld met een meetlint te meten van de rand van het schaambot tot de bovenrand van de baarmoeder. Dat getal, daar tel je 4 bij op en dan zou je grofweg je zwangerschapsduur moeten hebben. Een kleine afwijking daarvan is normaal overigens. Je kunt ook meten aan de hand van lichaamskenmerking, hoe hoog staat de baarmoeder ten opzichte van je navel/schaambeen/borstbeen. Dat zegt ietsje minder omdat ieder lijf anders is.
Qua groei, als ik echt ga schatten dan pak je de baby letterlijk bij zn kop en zn kont :+ en dan schat je van wat heb ik hier nu tussen mn handen. Dat is een gevoel wat je moet ontwikkelen. Jouw kaasboer kan waarschijnlijk ook vrij nauwkeurig inschatten welk stuk kaas 500 gram weegt, ervaring speelt een rol.

In geval van GotC denk ik dat haar oudste verloskundige zeker heel veel jaren ervaring heeft en de andere dame die ook altijd genoemd wil worden anders wordt ze boos :P die heeft ook ruim ervaring. Ik ga er dus vanuit dat zij met hun handen op dit moment waarschijnlijk beter een schatting kunnen maken dan wat een echo nog zegt.

In jouw geval, een doppler meting kan alleen met de echo en is wel belangrijk, bij kindjes die aan de kleine kant zijn kun je vaak wat langer doorgaan met meten omdat je dan makkelijker het juiste vlak nog kunt vinden. Voor het opvolgen van de groei is zo'n echo dan weer wel zinvol als je al veel eerdere echo's hebt gehad.
pi_131583793
Xiarete!

quote:
17s.gif Op maandag 23 september 2013 19:29 schreef ProjSkippy het volgende:
Helleu!

Ik heb Limone ook al even niet gezien, of wel?

O+

quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2013 19:31 schreef GotC het volgende:

Limone is heerlijk op vakantie btw ;)

8-)

quote:
17s.gif Op maandag 23 september 2013 19:36 schreef ProjSkippy het volgende:

[..]

Al weer?! Dat kán toch niet!

}:|

Maar het was heerlijk! De laatste met z'n tweetjes (nu echt). En die roze wolk, die kwam even keihard binnen. Ik heb de hele dag trots met mijn buik rondgelopen/gelegen en mijn man behandelde mij als een prinsesje. Ik was helemaal voorbereid op al die Griekse vrouwen die uit alle gaten en hoeken kwamen aangesneld om mijn buik te aaien, of mij een stoel aan te bieden of een glaasje water... Niets van dat al. :o Geen voorrang bij rijen, geen enkele aai, nada!

Op één helse, warme, muggennacht na heb ik me suf genoten. En ik hou het nog even vast. Ik zag zojuist een positie-lente-jas en toen dacht: bwuuh :'( ik ben helemaal niet meer zwanger in de lente.. hoewel.. als het aan mijn man ligt..

Oh en mijn aversie tegen luiertassen? Die is er nog steeds, maar de echtgenoot (!) werd verliefd (!!) op een prachtige leren tas (!!!). Wij hebben allebei al genoeg mooie leren tassen en nu heeft Nellie haar eerste mooie tas. Voor haar spulletjes, of als ze gaat logeren, of gewoon bij haar outfit. O+

Nu ff reageren..

---

Ikina! Gefeliciteerd! Een knipper. had jij nu eerder een miskraam gehad?

Bubs.. Ik had verwacht dat jij al bevallen was als ik terug zou komen. Hang in there!

Ach Marel. Wat verdrietig. Sterkte! En tjee, een spoedopname? Wat heel erg akelig.

f_r! Gefeliciteerd met jullie poppetje! O+ Voel je je al weer beter? Ik ben ook wel benieuwd naar de naam..

RFR, wat fijn een goede SEO. En een meisje O+ Ons meisje was en is ook nog steeds zo gemiddeld! :D Wel fijn vind ik.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 08:48 schreef ymme het volgende:
Goede morgen?

Meldt!

-t

Enf! Gefeliciteerd! bijzonder dat ik met jou en Coco nog gepost heb, maar toen ging het mis bij mij. En nu weer allemaal zwanger! *O*

Wij hebben de combitest wel laten doen omdat wat Stormqueen zegt. Recentelijk weer een voorbeeld in de omgeving gehad. Geen combitest gedaan "want toch onder de dertig en geen aanwijzingen voor een verhoogd risico", maar het kindje bleek na de geboorte toch down syndroom te hebben.
pi_131584165
Oooooh kijk nou O+ O+ O+
nog liefhebbers van dekentjes hier?

http://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_131584428
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:37 schreef mignonne het volgende:

[..]

Ik mag helemaal niets aanraden ;( :D

nee serieus, ik raad niets aan, omdat iedere persoon anders is en iedere situatie is anders. De testen zijn er, de doelen van de testen zijn duidelijk; het is meer de vraag van waarom je de test wilt en wat je ermee denkt te behalen wat is voor jou het doel van de test. Afhankelijk daarvan kan het zijn dat de ene test beter bij je situatie past dan de andere.

Als ik persoonlijk spreek, voor mij zelf zou NIPT niets zijn omdat ik van alle syndromen en trisomieën Down de minst interessante vind. Ik heb meer moeite met de andere syndromen, that having said weet ik ook dat Down soms ook zo ernstig kan zijn dat het niet met het leven verenigbaar is. Om die reden vind ik een echo rond de 12e week door een goede echoscopist dus heel belangrijk, omdat ik weet dat hij ja ik heb em al uitgezocht :') :P de voordeeltjes van mijn vak! bij 12 weken ook minimale afwijkingen eruit kan halen.
Ik schrok wel van de kans op Down simpelweg op mijn leeftijd. Even uit mijn hoofd, 1:517. Gelukkig was die flink kleiner na de tests. Dus ik snap ergens wel dat er juist daarop wordt gescreened.
Wat mij het meeste heeft gerustgesteld was de uitgebreide echo. Alles zag er gewoon goed uit qua aanleg en die dame kwam ook kundig op mij over. (Niet dat ik dat goed kan beoordelen...)

Wat dat betreft vond ik de combinatietest meerwaarde hebben, maar was de echo de doorslaggevende factor.

Verder niet bijgelezen, veels te druk op werk......
pi_131584536
Hebben jullie hier trouwens nog tips voor een fijne positiebroek? Ik heb nu twee skinny's van de H&M en daar mis ik gewoon echt een riem, ik loop de hele tijd mn broek op te trekken, en ze hebben ook geen elastiek wat je strakker kunt zetten. Ik heb ook een pantalon van de H&M en die zit wel lekker, maar heeft dan ook elastiek.

Ik zou graag een zwarte strakke broek willen en/of een donkere spijkerbroek. Anders voorzie ik mezelf de komende tijd veel in jurkjes lopen.
  donderdag 26 september 2013 @ 13:49:00 #128
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_131584784
Wij hebben ook de combinatietest gedaan ivm beter goed voorbereid dan slecht verrast (ofzoiets). Bij een erg verhoogd risico (1 op onder de 100) hadden we wel verder getest, maar gelukkig geen verhoogd risico.

Ik heb niet echt tips dot, want ik vind de positiebroeken van de hm (slimfit modellen) heerlijk, ondanks wat gehijs.

Ik heb van de prenatal een zwarte broek, die is wel fijn maar trekt ontzettend pluisjes en stof aan (niet handig met witte kat)

Ik was in de winkel in een dwarse bui en heb sterrenmuntthee gekocht. Want keelpijn enz. En ik dacht: die zoethout kan best met mate bij nette bloeddruk (120/70). Maar nu besef ik me net dat er ook anijs in zit en dat wordt natuurlijk ook afgeraden. Zucht. Nu wil mijn zwangere hoofd het niet meer. Iemand nog geruststellende woorden in de aanbieding? Waarom wordt anijs precies afgeraden en is dat ook in de minimale hoeveelheid in deze thee?
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_131584820
Anijs wordt ook al afgeraden? Echt, de waslijst met wat je niet mag eten wordt er met de jaren langer en langer op!
  donderdag 26 september 2013 @ 13:57:23 #130
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_131584995
Ik woon in twee broeken van Miss Etam. En heb ook een fijne van Prénatal :).
KuikenGuppy
  donderdag 26 september 2013 @ 13:58:10 #131
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_131585013
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 13:40 schreef Dot. het volgende:
Hebben jullie hier trouwens nog tips voor een fijne positiebroek? Ik heb nu twee skinny's van de H&M en daar mis ik gewoon echt een riem, ik loop de hele tijd mn broek op te trekken, en ze hebben ook geen elastiek wat je strakker kunt zetten. Ik heb ook een pantalon van de H&M en die zit wel lekker, maar heeft dan ook elastiek.

Ik zou graag een zwarte strakke broek willen en/of een donkere spijkerbroek. Anders voorzie ik mezelf de komende tijd veel in jurkjes lopen.
Mamalicious :Y, vond ik ideaal!
pi_131585063
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 13:50 schreef nummer_zoveel het volgende:
Anijs wordt ook al afgeraden? Echt, de waslijst met wat je niet mag eten wordt er met de jaren langer en langer op!
Advies mbt kaneel, anijs, zoethout etcetera is niet verandert sinds de zwangerschap van jouw oudste :)
pi_131585086
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2013 13:58 schreef Tante_Soesa het volgende:

[..]

Mamalicious :Y, vond ik ideaal!
Dat hebben ze ook bij de Prenatal toch?

Ik ben bij de Miss Etam geweest, maar ik vond het daar allemaal net niet. Hetzelfde bij de C&A.
  donderdag 26 september 2013 @ 14:01:53 #134
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_131585120
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 14:00 schreef Dot. het volgende:

[..]

Dat hebben ze ook bij de Prenatal toch?

Ik ben bij de Miss Etam geweest, maar ik vond het daar allemaal net niet. Hetzelfde bij de C&A.
Ja :Y en online bij ikenmijnkind bijv.
pi_131585147
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2013 13:49 schreef Kimpossible het volgende:

Ik was in de winkel in een dwarse bui en heb sterrenmuntthee gekocht. Want keelpijn enz. En ik dacht: die zoethout kan best met mate bij nette bloeddruk (120/70). Maar nu besef ik me net dat er ook anijs in zit en dat wordt natuurlijk ook afgeraden. Zucht. Nu wil mijn zwangere hoofd het niet meer. Iemand nog geruststellende woorden in de aanbieding? Waarom wordt anijs precies afgeraden en is dat ook in de minimale hoeveelheid in deze thee?
Het gaat hier om, dit stofje. In grote mate kankerverwekkend en je krijgt er hallucinaties van. Je moet dan vooral denken in de richting van liters anijsmelk op een dag drinken of een preparaat met pure anijs erin gebruiken. En in een enkel geval als je de hele dag met je hoofd in de anijs-etherische toestand zit van zo'n aroma therapie brander.

Sterrenmuntthee in normaal gebruik nu zo bij je keelpijn kan geen kwaad, heus, matig met alles en je zit helemaal safe.
  donderdag 26 september 2013 @ 14:05:47 #136
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_131585230
Ha, dat verheldert het aardig. Met een gerust hart aan een kopje sterrenmunt dus, vanavond!
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_131585231
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 14:02 schreef mignonne het volgende:

[..]

Het gaat hier om, dit stofje. In grote mate kankerverwekkend en je krijgt er hallucinaties van. Je moet dan vooral denken in de richting van liters anijsmelk op een dag drinken of een preparaat met pure anijs erin gebruiken. En in een enkel geval als je de hele dag met je hoofd in de anijs-etherische toestand zit van zo'n aroma therapie brander.

Sterrenmuntthee in normaal gebruik nu zo bij je keelpijn kan geen kwaad, heus, matig met alles en je zit helemaal safe.
Als we dan toch bezig zijn met wistudatjes.. Dorksided godwarrior heeft nogmaals meegedaan aan jv/mv. bij NOT CHRISTIANS! :o
pi_131585290
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 14:05 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

Als we dan toch bezig zijn met wistudatjes.. Dorksided godwarrior heeft nogmaals meegedaan aan jv/mv. bij NOT CHRISTIANS! :o
zo... ik moest even heel diep graven :D
ehrmahgerd!! linkje? Ga k dr vanavond even ongegeneerd om zitten gnorken xD wat een idioot was dat :')
pi_131585349
Nu bij 'kleurlingen', was gister op tv en vandaag t /2e deel /einde. ben benieuwd. Eens kijken of t online is..
  donderdag 26 september 2013 @ 14:10:23 #140
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_131585383
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 13:05 schreef mignonne het volgende:

[..]

Poppedein had daar ooit eens getalletjes bij. Foutmarge bij de echo is 15% altijd.
Daar komt bij dat een groei altijd gemeten moet worden door een bepaald vlak met bepaalde zaken/bloedvaten/organen in beeld. Alleen op die manier weet je zeker dat je iedere keer hetzelfde vlak te pakken hebt. De buikomtrek van een baby is naarmate je zakt natuurlijk veel kleiner, een verkeerd vlak kan een hele verkeerde indruk geven.

Op de hand is iets nauwkeuriger, zo'n 10% foutmarge geloof ik. Maar dat betekent dus wel bij geschat gewicht 3600 gram dat de marge strekt van 3240 tot 3960 zo'n beetje.
Bij een meting op de hand is van belang hoe makkelijk je bij het kindje komt, daarbij speelt het gewicht van moeder mee, maar ook de hoeveelheid vruchtwater en sterkte van de buikspieren. Afrikaanse vrouwen zijn echt práchtig zwanger, en onmogelijk om een beetje behoorlijk te voelen en te schatten :') die buikspieren zijn zo sterk en huid is zo stevig dat er moeilijker doorheen te voelen is dan bij Westerse vrouwen. Verder speelt zeker ook de ervarenheid van degene die meet een rol.
In principe controleer je de groei door de groei van de baarmoeder in de gaten te houden. Daarbij is het het makkelijkst om bijvoorbeeld met een meetlint te meten van de rand van het schaambot tot de bovenrand van de baarmoeder. Dat getal, daar tel je 4 bij op en dan zou je grofweg je zwangerschapsduur moeten hebben. Een kleine afwijking daarvan is normaal overigens. Je kunt ook meten aan de hand van lichaamskenmerking, hoe hoog staat de baarmoeder ten opzichte van je navel/schaambeen/borstbeen. Dat zegt ietsje minder omdat ieder lijf anders is.
Qua groei, als ik echt ga schatten dan pak je de baby letterlijk bij zn kop en zn kont :+ en dan schat je van wat heb ik hier nu tussen mn handen. Dat is een gevoel wat je moet ontwikkelen. Jouw kaasboer kan waarschijnlijk ook vrij nauwkeurig inschatten welk stuk kaas 500 gram weegt, ervaring speelt een rol.

In geval van GotC denk ik dat haar oudste verloskundige zeker heel veel jaren ervaring heeft en de andere dame die ook altijd genoemd wil worden anders wordt ze boos :P die heeft ook ruim ervaring. Ik ga er dus vanuit dat zij met hun handen op dit moment waarschijnlijk beter een schatting kunnen maken dan wat een echo nog zegt.

In jouw geval, een doppler meting kan alleen met de echo en is wel belangrijk, bij kindjes die aan de kleine kant zijn kun je vaak wat langer doorgaan met meten omdat je dan makkelijker het juiste vlak nog kunt vinden. Voor het opvolgen van de groei is zo'n echo dan weer wel zinvol als je al veel eerdere echo's hebt gehad.
Oke tnx voor je antwoord. Zo is het een stuk duidelijker voor me :Y.
pi_131585527
staat op tube!
donkere racisten :D
  donderdag 26 september 2013 @ 14:18:08 #142
269736 NoBoNo
Dus daarom...
pi_131585590
En dit is relevant voor Zwangerschap en geboorte omdat???
pi_131585613
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 14:18 schreef NoBoNo het volgende:
En dit is relevant voor Zwangerschap en geboorte omdat???
Omdat ik t zeg. En ik ben ooit zwanger geweest en geboren
pi_131585625
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 14:15 schreef Kleurdoos het volgende:
staat op tube!
donkere racisten :D

vanavond ff kijken, tnx voor de tip!
pi_131585631
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 14:19 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

Omdat ik t zeg. En ik ben ooit zwanger geweest en geboren
En ik zit erop :7
pi_131585673
GARGOYLESSSSS
  donderdag 26 september 2013 @ 14:21:48 #147
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_131585699
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:10 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Ja... Precies. Dat is het 'm dus; zekerheid heb je nooit. Is het ene wel uitgesloten, dan kan het ander ook nog altijd zijn. Dat vind ik zo lastig ;(

quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:23 schreef mignonne het volgende:

[..]

Thanks voor de info! :) Nouja, uit dat docje wat hier langskwam met combi test tegenover NIPT kwam die laatste er wel beter uit. En logisch ook. Ongelofelijk dat de medische wereld er achterstaat en de minister haar kop in het zand houdt :')

quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:34 schreef Spees_Eend het volgende:

Ik vind het maar lastig. Ook de combinatietest. Denk in ieder geval na wat je met de uitslag wil, en realiseer je ook dat je wereld voor niks op zijn kop kan staan. Silvijn had een nekplooi van 5 millimeter en ik heb dus dus van 11w tot 20w een klotezwangerschap gehad. Voor niks.
-O- :X Bizar... Jeutje. En idd, voor niks.. Supergezond en vrolijk ventje!
Ja, bah. Daarom wil ik het ook niet.
Ik denk dat ik neig naar niet doen en gewoon de 20w echo afwacht. Er zijn idd gevallen waarbij er niks op wijst en je toch een gehandicapt kindje blijkt te hebben bij de geboorte.. Ja. Ik kan daar niks mee. Dat zijn ook weer van die kansen.
pi_131586167
de 20 weken echo kan prima tonen dat er niks mis is met het kindje, terwijl dat wel het geval is. ook die uitgebreidde (ivm familiehistorie met open ruggetje heb ik steeds de hele uitgebreide gehad). ik blijf het lastige materie vinden hoor.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  donderdag 26 september 2013 @ 14:46:43 #149
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_131586539
Wij hebben geen combinatietest gedaan omdat we ongeacht de uitslag sowieso het vervolgonderzoek niet zouden willen doen.

Heb trouwens laatst een heel verdrietig verhaal gelezen over een kindje dat een nekplooituitslag op een van de syndromen van 1:4 had, en wat toen is overleden na de vruchtwaterpunctie. Bij de autopsie bleek ze toch helemaal gezond te zijn geweest ;(.
KuikenGuppy
pi_131586824
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 14:46 schreef Burdie het volgende:
Wij hebben geen combinatietest gedaan omdat we ongeacht de uitslag sowieso het vervolgonderzoek niet zouden willen doen.

Heb trouwens laatst een heel verdrietig verhaal gelezen over een kindje dat een nekplooituitslag op een van de syndromen van 1:4 had, en wat toen is overleden na de vruchtwaterpunctie. Bij de autopsie bleek ze toch helemaal gezond te zijn geweest ;(.
Dat soort verhalen zijn heel triest en komen gelukkig maar weinig voor. Maar ik heb daar ook wel regelmatig bij stil gestaan, nu nog. Dat ik dus mijn achteraf perfect gezonde kind ook dat risico heb laten lopen. Hier was het 1:8. Maar toch, ik zal de volgende keer misschien een zelfde keuze maken bij een zeer hoog risico.
  donderdag 26 september 2013 @ 15:02:55 #151
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_131587036
Lekker Limone, voor het laatst met z'n 2en op vakantie! Lekker dat je genoten hebt! O+
Zohee, nu al een leren tas voor haar?? :D :9
Dankje! Nou he... Geweldig! O+

Burdie; ja bah, dat soort verhalen ;( Moet er niet aan denken. Daarom snap ik ook niet dat die NIPT test niet versneld wordt ingevoerd hier... Pfff. Zo sneu.

Ja ik zou dan eventueel wel de vervolgtesten willen doen maar dat risico op complicaties idd... :X Ik zou dan eerder na een combinatietest nog het geld neertellen voor een NIPT test.
pi_131587128
Alleen Enf, het nadeel is dat bij NIPT ook vals positief voorkomt en er dan alsnog een punctie plaats moet vinden.

Het risico op een miskraam bij een vwp is (Mignonne correct me if I'm wrong) van meerdere factoren afhankelijk. Gemiddeld 0,5% kans op een miskraam, de kans wordt kleiner als jij je na de punctie heel rustig houdt, als de uitvoerende gynaecoloog ervaren is en misschien zijn er nog meer factoren? Maar het blijft een kloterisico om te nemen.
  donderdag 26 september 2013 @ 15:07:16 #153
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_131587183
Ik had in een tijdschrift over NIPT juist gelezen dat je met de uitslag altijd 100% zekerheid kreeg, maar dat klopt dus niet?
KuikenGuppy
pi_131587214
Nee dat klopt niet :)
  donderdag 26 september 2013 @ 15:10:57 #155
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_131587307
Waar zit dan die onnauwkeurigheid? Ze halen toch gewoon DNA materiaal uit het bloed van de moeder, en in principe is dat dan toch dezelfde 'oogst' als bij een vruchtwaterpunctie?
KuikenGuppy
  donderdag 26 september 2013 @ 15:15:54 #156
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_131587456
Spees; ohja das waar, dat heb ik net zitten lezen in dat document.
Ja.. snap ik. Je wil gewoon geen risico lopen. Nou is een NIPT om te beginnen wel handiger lijkt me dan een combinatietest, en idd, je kan dan altijd nog vervolgonderzoek doen..

Burdie; misschien heeft het te maken dat ze bij de NIPT bloed van de moeder afnemen waar DNA van de baby in rondzwerft, en bij een vruchtwaterpunctie direct spullies van de baby afnemen? Misschien is dat nauwkeuriger ofzo?
pi_131587882
Sja, en in mijn feb 2014 groepje ging er een voor een pretecho met 16w. En toen leefde het kindje niet meer.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
. Dat bedoelde ik met er kan nog zoveel mis gaan. Maar toch ben ik blij dat ik de prenatale screening die me is aangeboden heb gedaan.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_131587969
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 15:29 schreef DJMomo het volgende:
Sja, en in mijn feb 2014 groepje ging er een voor een pretecho met 16w. En toen leefde het kindje niet meer.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
. Dat bedoelde ik met er kan nog zoveel mis gaan. Maar toch ben ik blij dat ik de prenatale screening die me is aangeboden heb gedaan.
Ja, vrienden van me hadden hetzelfde idd. Ik denk dat ik daarom ook pas rustig zwanger kan zijn als ik de baby kan voelen, dan heb je al veel meer 'zekerheid'. Dit houdt me niet tegen om toch een pretecho te doen trouwens....
  donderdag 26 september 2013 @ 15:32:51 #159
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_131588013
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 15:31 schreef Dot. het volgende:

[..]

Ja, vrienden van me hadden hetzelfde idd. Ik denk dat ik daarom ook pas rustig zwanger kan zijn als ik de baby kan voelen, dan heb je al veel meer 'zekerheid'. Dit houdt me niet tegen om toch een pretecho te doen trouwens....
Baby voelen biedt ook geen enkele zekerheid of geruststelling (vind ik) :@.
KuikenGuppy
pi_131588070
Dagelijks voelen is heel prettig idd :Y
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')