wat ik nu lees is het een bloedonderzoek, maar dat is toch ook onderdeel van een combinatietestquote:Op donderdag 26 september 2013 11:34 schreef Pvoesss het volgende:
Ik voelde het heel vroeg zo rond de 11 weken wist ik het zeker doordat ik bij de echo zag wat ik voelde.
Het was niet vaak maar wel al vroeg.
Wat info over de nipt http://www.downsyndromenipt.info/Files/Infobrochure-NIPT-NL.pdf
Een bloedtest ja maar totaal geen zekerheid.. De combinatietest geeft een een kansberekening van 1 op ......quote:Op donderdag 26 september 2013 11:38 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
wat ik nu lees is het een bloedonderzoek, maar dat is toch ook onderdeel van een combinatietest
Ik ken een kindje dat is zo erg autistisch dat ze absoluut niet kan functioneren.quote:Op donderdag 26 september 2013 12:04 schreef Enfermera het volgende:
Pvoes: Ja. Je hebt nooit zekerheid in een zwangerschap. Dat ze die drie syndromen hebben uitgesloten betekend niet dat er wat anders is. Of tijdens de geboorte kan gebeuren..
Hier zit voor mij dus het issue dat de uitslag prima was wil niet zeggen dat het niet zo is.quote:Op donderdag 26 september 2013 12:20 schreef DJMomo het volgende:
Maar uitslag was prima, dus nipt niet nodig.
En om die reden, vals positieven, zal in Nederland altijd een vruchtwaterpunctie gedaan worden daags voor de afbreking, zodat alsnog vastgesteld kan worden met 100% zekerheid of het kind wel of geen chromosomale afwijking heeft.quote:Op donderdag 26 september 2013 11:47 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Een bloedtest ja maar totaal geen zekerheid.. De combinatietest geeft een een kansberekening van 1 op ......
Zelfs als daar uit komt 1 op 9731 is er dus alsnog een kans, het kan een vals gevoel van veiligheid geven. (Imho is dat ook het enorme nadeel aan de test)
Met een NIPT weet je beter hoe het zit + is een heel groot stuk betrouwbaarder.
Alleen een NIPT wil dus wel eens vals positief geven en zijn er dus geen afwijkingen ookal zegt de test van wel.
Maar dat is ook niet helemaal waar want NIPT test dus alleen specifiek op die paar dingen waarvoor de test ontworpen is. Dus in geval van Down heb je gelijk, maar het kan bij NIPT evengoed zo zijn dat je kindje een forse genetische afwijking heeft maar dat er bij NIPT niets uitkomt. Bij de combinatietest worden weer meer van zulke dingen gevonden. Dingen waar je niet naar opzoek bent maar die er wel uitkomen.quote:Op donderdag 26 september 2013 12:22 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Hier zit voor mij dus het issue dat de uitslag prima was wil niet zeggen dat het niet zo is.![]()
Dan had er bij een NIPT dus wel uit kunnen komen dat er iets was.
Ik wil in eerste instantie uit gaan van de combinatietest, die wordt bij mij ook vergoed, plus daarbij de NIPT laten doen, als ik weer zwanger mag worden.quote:Op donderdag 26 september 2013 12:23 schreef mignonne het volgende:
[..]
En om die reden, vals positieven, zal in Nederland altijd een vruchtwaterpunctie gedaan worden daags voor de afbreking, zodat alsnog vastgesteld kan worden met 100% zekerheid of het kind wel of geen chromosomale afwijking heeft.
NIPT is voor Down 99% betrouwbaar maar voor trisomie 13 en 18 minder betrouwbaar. Andere genetische afwijkingen en hartafwijkingen haal je er met de NIPT niet uit en met combinatietest weer vaker wel.
Het is maar de vraag wat zwaarder weegt voor je. Met welke gedachte/achtergrond wil je die test, wat wil je eruit halen zeg maar.
Voor stellen die werkelijk geïnteresseerd zijn in de NIPT en die overwegen uit te voeren worden in het AMC voorlichtingen georganiseerd, dat gaat nog een beetje onder de tafel want mag officieel niet. Maar goed, daar zitten de mensen die er veel van af weten. en veel ziekenhuizen verwijzen gewoon door naar het AMC als je daarom vraagt; succes ermee minister, dat wordt een grote NIPT-conferentie in het detentiecentrum dan![]()
Ik vind NIPT op zich een interessante ontwikkeling, maar buitensporig duur vooralsnog en nog niet heel veel getest onder west-europese bevolking dus hoe betrouwbaar die betrouwbaarheidspercentages daadwerkelijk zijn dat vind ik nog wat discutabel.
Overigens als je ouder dan 36 bent, indien een NIPT positieve uitslag geeft dan onderga je dus nog steeds een vruchtwaterpunctie die je ook direct had kunnen krijgen.
Ik mag helemaal niets aanradenquote:Op donderdag 26 september 2013 12:27 schreef Pvoesss het volgende:
Ja natuurlijk is er nog vanallesMaar ik doelde inderdaad op down aangezien iedereen eigenlijk daar vooral de zorgen over heeft
Dat is dus mijn reden om het niet te doen. Er kan nog zo erg veel zijn. wat je nooit ziet.
Maar als jij iets zou aanraden wat zou jij dan aanraden mignonne?
Maar dat er andere dingen mee mis kunnen zijn is voor mij geen reden om dan ook maar niet op de dingen te testen die wel meetbaar zijn. Tuurlijk kan er altijd wat anders zijn maar om dat meteen alle risico's maar te omarmen gaat mij persoonlijk te ver.quote:Op donderdag 26 september 2013 12:10 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik ken een kindje dat is zo erg autistisch dat ze absoluut niet kan functioneren.
Haar ouders hebben 2 maal eerder een kindje weg laten halen vanwege down syndroom.
Hadden totaal niet nagedacht over dat zoiets ook nog een mogelijkheid was.
Er zijn voor mij zo erg veel dingen waar ik enorm bang voor ben waar niet op te testen valt.
Zoals een doof + blind kindje. 1 van de 2 is echt niet iets waar ik mij druk om zou maken maar beide is echt mijn grootste angst. Dan is je combinatietest helemaal prima en bij de geboorte is alles mis.
Maar die kan pas vanaf 16 weken en volledige uitslag duurt 2 weken gemiddeld, soms ietsje langer.quote:Op donderdag 26 september 2013 12:37 schreef Poppejans het volgende:
Spees_Eend heb je na fie slechte uitslag geen vruchtwaterpunctie laten doen?
Klopt. Is ook een afweging die je maakt.quote:Op donderdag 26 september 2013 12:22 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Hier zit voor mij dus het issue dat de uitslag prima was wil niet zeggen dat het niet zo is.![]()
Dan had er bij een NIPT dus wel uit kunnen komen dat er iets was.
Ik denk dat die NIPT hier uiteindelijk helemaal niet komt. Althans, niet in de huidige vorm, de ontwikkelingen op dit gebied gaan zo ontzettend snel.quote:Op donderdag 26 september 2013 12:34 schreef Spees_Eend het volgende:
Interessante discussie wel. Ben benieuwd of de NIPT er uiteindelijk door gaat komen, de nadelen die Mignonne noemt zie je veelal niet in de berichtgeving op Nu.nl enzo.
Jawel ik heb wel een vwpunctie gehad, maar dat kon pas met 16 weken. Dan is het 3 weken wachten op de uitslagen. En daarna krijg je nog een GUO met 20 weken omdat er bij een dikke nekplooi ook nog vanalles mis kan zijn met het hart (van een gaatje in het hart tot aan het verkeerd aangelegd zijn van alle aderen en dus niet levensvatbaar). Dus uiteindelijk ben je pas met 20 weken klaar.quote:Op donderdag 26 september 2013 12:37 schreef Poppejans het volgende:
Spees_Eend heb je na fie slechte uitslag geen vruchtwaterpunctie laten doen?
Poppedein had daar ooit eens getalletjes bij. Foutmarge bij de echo is 15% altijd.quote:Op donderdag 26 september 2013 08:38 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Wat is sowieso de juistheid van een echo/meting met de handen? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Ik krijg volgende week een echo + doppler onderzoek. Maar die echo is dus eigenlijk niet erg nauwkeurig meer?
Ik hoop gewoon dat ik dat niet meer haal![]()
voor alle goede echo's en verse streepjes
quote:Op maandag 23 september 2013 19:29 schreef ProjSkippy het volgende:
Helleu!
Ik heb Limone ook al even niet gezien, of wel?
quote:
quote:
-tquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |