abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 september 2013 @ 11:38:11 #101
149959 SQ
snelle trees
pi_131581411
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2013 11:34 schreef Pvoesss het volgende:
Ik voelde het heel vroeg zo rond de 11 weken wist ik het zeker doordat ik bij de echo zag wat ik voelde.
Het was niet vaak maar wel al vroeg.

Wat info over de nipt http://www.downsyndromenipt.info/Files/Infobrochure-NIPT-NL.pdf
wat ik nu lees is het een bloedonderzoek, maar dat is toch ook onderdeel van een combinatietest :?
disclaimer
pi_131581487
Ze doen geen NIPT voor de 10 weken zwangerschap. Dat was de een voorwaarde die Brussel had, ik moest duidelijk voorbij de 10 weken zijn.
Anders is er niet genoeg foetaal weefsel aanwezig om te kunnen testen en krijg je geen goeie uitslag of mag je nog eens terug of ga je alsnog voor de vruchtwaterpunctie/vlokkentest.

(Moeten we misschien een nieuw topic er over openen?)
pi_131581615
Wow, daar hangt idd wel een prijskaartje aan :o Zoiets zou ik dan ook eerder doen denk ik. Ik heb namelijk ook aan een paar keer gezien dat vrouwen (wel allemaal 36+) voor extra tests moesten en er dan niks aan de hand bleek te zijn. Ik weet niet of ik die stress aan zou kunnen eigenlijk....
pi_131581620
quote:
99s.gif Op donderdag 26 september 2013 11:38 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

wat ik nu lees is het een bloedonderzoek, maar dat is toch ook onderdeel van een combinatietest :?
Een bloedtest ja maar totaal geen zekerheid.. De combinatietest geeft een een kansberekening van 1 op ......
Zelfs als daar uit komt 1 op 9731 is er dus alsnog een kans, het kan een vals gevoel van veiligheid geven. (Imho is dat ook het enorme nadeel aan de test)
Met een NIPT weet je beter hoe het zit + is een heel groot stuk betrouwbaarder.
Alleen een NIPT wil dus wel eens vals positief geven en zijn er dus geen afwijkingen ookal zegt de test van wel.
pi_131582018
Ik heb trouwens hier aardig wat info vandaan gehaald, ook al vóór mn zwangerschap

http://niptconsortium.nl/
  donderdag 26 september 2013 @ 12:04:55 #106
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_131582100
Poppejans; ja, idd. Daarom wil ik het ook weten eigenlijk. Maar het blijft toch een kansberekening, dat vind ik zo lastig.

TAP vervelend dat je misselijk bent en die moeheid is naar he.. :*

Blueeyes; ja idd, snap dat jij het dan in Brussel laat doen.. logisch. Mja, aangezien ik nog onder de 30 ben is het risico minder. Maja, nog steeds een bepaalde kans. Ik kan daar niks mee, zoveel kans op zoveel :+

Pvoes: Ja. Je hebt nooit zekerheid in een zwangerschap. Dat ze die drie syndromen hebben uitgesloten betekend niet dat er wat anders is. Of tijdens de geboorte kan gebeuren..

Ja, sorry dat ik een hele discussie heb ontketend hier haha :+ Idd met de NIPT weet je het zeker doordat ze naar andere dingen kijken in het bloed.
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_131582244
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:04 schreef Enfermera het volgende:

Pvoes: Ja. Je hebt nooit zekerheid in een zwangerschap. Dat ze die drie syndromen hebben uitgesloten betekend niet dat er wat anders is. Of tijdens de geboorte kan gebeuren..

Ik ken een kindje dat is zo erg autistisch dat ze absoluut niet kan functioneren.
Haar ouders hebben 2 maal eerder een kindje weg laten halen vanwege down syndroom.
Hadden totaal niet nagedacht over dat zoiets ook nog een mogelijkheid was.

Er zijn voor mij zo erg veel dingen waar ik enorm bang voor ben waar niet op te testen valt.
Zoals een doof + blind kindje. 1 van de 2 is echt niet iets waar ik mij druk om zou maken maar beide is echt mijn grootste angst. Dan is je combinatietest helemaal prima en bij de geboorte is alles mis.
pi_131582473
Hallo

Ik heb nog vrij, en dagen zijn gevuld met rommelen in huis. Sjaak slaapt nu echt in zijn nieuwe kamer, dus babykamer ontruimen en tot opslag maken. Nachten gevuld met slapeloosheid. -O-

Vwb combitest: ik zat op een week na van de risico groep af. Bij Sjaak ook laten doen. Wilden gewoon een inschatting waar we aan toe zijn. Nu had ik bij hoog risico combi voor een nipt gegaan. Maar uitslag was prima, dus nipt niet nodig.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_131582505
Oh. En we realiseren ons heel goed dat er nog vele andere dingen mis kunnen zijn, of mis kunnen gaan (bij geboorte bijv).
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_131582531
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:20 schreef DJMomo het volgende:
Maar uitslag was prima, dus nipt niet nodig.
Hier zit voor mij dus het issue dat de uitslag prima was wil niet zeggen dat het niet zo is. :)
Dan had er bij een NIPT dus wel uit kunnen komen dat er iets was.
pi_131582547
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2013 11:47 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Een bloedtest ja maar totaal geen zekerheid.. De combinatietest geeft een een kansberekening van 1 op ......
Zelfs als daar uit komt 1 op 9731 is er dus alsnog een kans, het kan een vals gevoel van veiligheid geven. (Imho is dat ook het enorme nadeel aan de test)
Met een NIPT weet je beter hoe het zit + is een heel groot stuk betrouwbaarder.
Alleen een NIPT wil dus wel eens vals positief geven en zijn er dus geen afwijkingen ookal zegt de test van wel.
En om die reden, vals positieven, zal in Nederland altijd een vruchtwaterpunctie gedaan worden daags voor de afbreking, zodat alsnog vastgesteld kan worden met 100% zekerheid of het kind wel of geen chromosomale afwijking heeft.

NIPT is voor Down 99% betrouwbaar maar voor trisomie 13 en 18 minder betrouwbaar. Andere genetische afwijkingen en hartafwijkingen haal je er met de NIPT niet uit en met combinatietest weer vaker wel.

Het is maar de vraag wat zwaarder weegt voor je. Met welke gedachte/achtergrond wil je die test, wat wil je eruit halen zeg maar.

Voor stellen die werkelijk geïnteresseerd zijn in de NIPT en die overwegen uit te voeren worden in het AMC voorlichtingen georganiseerd, dat gaat nog een beetje onder de tafel want mag officieel niet. Maar goed, daar zitten de mensen die er veel van af weten. en veel ziekenhuizen verwijzen gewoon door naar het AMC als je daarom vraagt; succes ermee minister, dat wordt een grote NIPT-conferentie in het detentiecentrum dan :D

Ik vind NIPT op zich een interessante ontwikkeling, maar buitensporig duur vooralsnog en nog niet heel veel getest onder west-europese bevolking dus hoe betrouwbaar die betrouwbaarheidspercentages daadwerkelijk zijn dat vind ik nog wat discutabel.
Overigens als je ouder dan 36 bent, indien een NIPT positieve uitslag geeft dan onderga je dus nog steeds een vruchtwaterpunctie die je ook direct had kunnen krijgen.
:)
pi_131582592
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:22 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Hier zit voor mij dus het issue dat de uitslag prima was wil niet zeggen dat het niet zo is. :)
Maar dat is ook niet helemaal waar want NIPT test dus alleen specifiek op die paar dingen waarvoor de test ontworpen is. Dus in geval van Down heb je gelijk, maar het kan bij NIPT evengoed zo zijn dat je kindje een forse genetische afwijking heeft maar dat er bij NIPT niets uitkomt. Bij de combinatietest worden weer meer van zulke dingen gevonden. Dingen waar je niet naar opzoek bent maar die er wel uitkomen.
pi_131582637
Ja natuurlijk is er nog vanalles :) Maar ik doelde inderdaad op down aangezien iedereen eigenlijk daar vooral de zorgen over heeft :) Dat is dus mijn reden om het niet te doen. Er kan nog zo erg veel zijn. wat je nooit ziet.

Maar als jij iets zou aanraden wat zou jij dan aanraden mignonne?
pi_131582671
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:23 schreef mignonne het volgende:

[..]

En om die reden, vals positieven, zal in Nederland altijd een vruchtwaterpunctie gedaan worden daags voor de afbreking, zodat alsnog vastgesteld kan worden met 100% zekerheid of het kind wel of geen chromosomale afwijking heeft.

NIPT is voor Down 99% betrouwbaar maar voor trisomie 13 en 18 minder betrouwbaar. Andere genetische afwijkingen en hartafwijkingen haal je er met de NIPT niet uit en met combinatietest weer vaker wel.

Het is maar de vraag wat zwaarder weegt voor je. Met welke gedachte/achtergrond wil je die test, wat wil je eruit halen zeg maar.

Voor stellen die werkelijk geïnteresseerd zijn in de NIPT en die overwegen uit te voeren worden in het AMC voorlichtingen georganiseerd, dat gaat nog een beetje onder de tafel want mag officieel niet. Maar goed, daar zitten de mensen die er veel van af weten. en veel ziekenhuizen verwijzen gewoon door naar het AMC als je daarom vraagt; succes ermee minister, dat wordt een grote NIPT-conferentie in het detentiecentrum dan :D

Ik vind NIPT op zich een interessante ontwikkeling, maar buitensporig duur vooralsnog en nog niet heel veel getest onder west-europese bevolking dus hoe betrouwbaar die betrouwbaarheidspercentages daadwerkelijk zijn dat vind ik nog wat discutabel.
Overigens als je ouder dan 36 bent, indien een NIPT positieve uitslag geeft dan onderga je dus nog steeds een vruchtwaterpunctie die je ook direct had kunnen krijgen.
Ik wil in eerste instantie uit gaan van de combinatietest, die wordt bij mij ook vergoed, plus daarbij de NIPT laten doen, als ik weer zwanger mag worden.
Helemaal alles uitsluiten kan je niet, en zoals DJMomo ook al zei, je hebt ook nog kansen dat er bij de bevalling dingen mis kunnen gaan.
Maar ik, voor mijzelf en vriend sprekende, wil sommige dingen uitgesloten hebben omdat ik de consequenties dagelijks zie in mijn werk.
pi_131582796
Interessante discussie wel. Ben benieuwd of de NIPT er uiteindelijk door gaat komen, de nadelen die Mignonne noemt zie je veelal niet in de berichtgeving op Nu.nl enzo.

Ik vind het maar lastig. Ook de combinatietest. Denk in ieder geval na wat je met de uitslag wil, en realiseer je ook dat je wereld voor niks op zijn kop kan staan. Silvijn had een nekplooi van 5 millimeter en ik heb dus dus van 11w tot 20w een klotezwangerschap gehad. Voor niks.
pi_131582859
Spees_Eend heb je na fie slechte uitslag geen vruchtwaterpunctie laten doen?
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_131582860
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:27 schreef Pvoesss het volgende:
Ja natuurlijk is er nog vanalles :) Maar ik doelde inderdaad op down aangezien iedereen eigenlijk daar vooral de zorgen over heeft :) Dat is dus mijn reden om het niet te doen. Er kan nog zo erg veel zijn. wat je nooit ziet.

Maar als jij iets zou aanraden wat zou jij dan aanraden mignonne?
Ik mag helemaal niets aanraden ;( :D

nee serieus, ik raad niets aan, omdat iedere persoon anders is en iedere situatie is anders. De testen zijn er, de doelen van de testen zijn duidelijk; het is meer de vraag van waarom je de test wilt en wat je ermee denkt te behalen wat is voor jou het doel van de test. Afhankelijk daarvan kan het zijn dat de ene test beter bij je situatie past dan de andere.

Als ik persoonlijk spreek, voor mij zelf zou NIPT niets zijn omdat ik van alle syndromen en trisomieën Down de minst interessante vind. Ik heb meer moeite met de andere syndromen, that having said weet ik ook dat Down soms ook zo ernstig kan zijn dat het niet met het leven verenigbaar is. Om die reden vind ik een echo rond de 12e week door een goede echoscopist dus heel belangrijk, omdat ik weet dat hij ja ik heb em al uitgezocht :') :P de voordeeltjes van mijn vak! bij 12 weken ook minimale afwijkingen eruit kan halen.
  donderdag 26 september 2013 @ 12:37:35 #118
149959 SQ
snelle trees
pi_131582872
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:10 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Ik ken een kindje dat is zo erg autistisch dat ze absoluut niet kan functioneren.
Haar ouders hebben 2 maal eerder een kindje weg laten halen vanwege down syndroom.
Hadden totaal niet nagedacht over dat zoiets ook nog een mogelijkheid was.

Er zijn voor mij zo erg veel dingen waar ik enorm bang voor ben waar niet op te testen valt.
Zoals een doof + blind kindje. 1 van de 2 is echt niet iets waar ik mij druk om zou maken maar beide is echt mijn grootste angst. Dan is je combinatietest helemaal prima en bij de geboorte is alles mis.
Maar dat er andere dingen mee mis kunnen zijn is voor mij geen reden om dan ook maar niet op de dingen te testen die wel meetbaar zijn. Tuurlijk kan er altijd wat anders zijn maar om dat meteen alle risico's maar te omarmen gaat mij persoonlijk te ver.
disclaimer
pi_131582877
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:37 schreef Poppejans het volgende:
Maar die kan pas vanaf 16 weken en volledige uitslag duurt 2 weken gemiddeld, soms ietsje langer.
pi_131582890
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:22 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Klopt. Is ook een afweging die je maakt.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_131582943
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:34 schreef Spees_Eend het volgende:
Interessante discussie wel. Ben benieuwd of de NIPT er uiteindelijk door gaat komen, de nadelen die Mignonne noemt zie je veelal niet in de berichtgeving op Nu.nl enzo.

Ik denk dat die NIPT hier uiteindelijk helemaal niet komt. Althans, niet in de huidige vorm, de ontwikkelingen op dit gebied gaan zo ontzettend snel.
Ik denk dat we over een jaar of 10 allemaal rond de 12/13 weken een geavanceerde echo krijgen die de SEO vrijwel geheel gaat vervangen, en daarnaast een bloedtest die zowel de kenmerken van de combinatietest meet als de kenmerken van de NIPT.
pi_131583007
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 12:37 schreef Poppejans het volgende:
Jawel ik heb wel een vwpunctie gehad, maar dat kon pas met 16 weken. Dan is het 3 weken wachten op de uitslagen. En daarna krijg je nog een GUO met 20 weken omdat er bij een dikke nekplooi ook nog vanalles mis kan zijn met het hart (van een gaatje in het hart tot aan het verkeerd aangelegd zijn van alle aderen en dus niet levensvatbaar). Dus uiteindelijk ben je pas met 20 weken klaar.
pi_131583619
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2013 08:38 schreef -Bubseltje- het volgende:

[..]

Wat is sowieso de juistheid van een echo/meting met de handen? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Ik krijg volgende week een echo + doppler onderzoek. Maar die echo is dus eigenlijk niet erg nauwkeurig meer?

Ik hoop gewoon dat ik dat niet meer haal :+

*O* voor alle goede echo's en verse streepjes
Poppedein had daar ooit eens getalletjes bij. Foutmarge bij de echo is 15% altijd.
Daar komt bij dat een groei altijd gemeten moet worden door een bepaald vlak met bepaalde zaken/bloedvaten/organen in beeld. Alleen op die manier weet je zeker dat je iedere keer hetzelfde vlak te pakken hebt. De buikomtrek van een baby is naarmate je zakt natuurlijk veel kleiner, een verkeerd vlak kan een hele verkeerde indruk geven.

Op de hand is iets nauwkeuriger, zo'n 10% foutmarge geloof ik. Maar dat betekent dus wel bij geschat gewicht 3600 gram dat de marge strekt van 3240 tot 3960 zo'n beetje.
Bij een meting op de hand is van belang hoe makkelijk je bij het kindje komt, daarbij speelt het gewicht van moeder mee, maar ook de hoeveelheid vruchtwater en sterkte van de buikspieren. Afrikaanse vrouwen zijn echt práchtig zwanger, en onmogelijk om een beetje behoorlijk te voelen en te schatten :') die buikspieren zijn zo sterk en huid is zo stevig dat er moeilijker doorheen te voelen is dan bij Westerse vrouwen. Verder speelt zeker ook de ervarenheid van degene die meet een rol.
In principe controleer je de groei door de groei van de baarmoeder in de gaten te houden. Daarbij is het het makkelijkst om bijvoorbeeld met een meetlint te meten van de rand van het schaambot tot de bovenrand van de baarmoeder. Dat getal, daar tel je 4 bij op en dan zou je grofweg je zwangerschapsduur moeten hebben. Een kleine afwijking daarvan is normaal overigens. Je kunt ook meten aan de hand van lichaamskenmerking, hoe hoog staat de baarmoeder ten opzichte van je navel/schaambeen/borstbeen. Dat zegt ietsje minder omdat ieder lijf anders is.
Qua groei, als ik echt ga schatten dan pak je de baby letterlijk bij zn kop en zn kont :+ en dan schat je van wat heb ik hier nu tussen mn handen. Dat is een gevoel wat je moet ontwikkelen. Jouw kaasboer kan waarschijnlijk ook vrij nauwkeurig inschatten welk stuk kaas 500 gram weegt, ervaring speelt een rol.

In geval van GotC denk ik dat haar oudste verloskundige zeker heel veel jaren ervaring heeft en de andere dame die ook altijd genoemd wil worden anders wordt ze boos :P die heeft ook ruim ervaring. Ik ga er dus vanuit dat zij met hun handen op dit moment waarschijnlijk beter een schatting kunnen maken dan wat een echo nog zegt.

In jouw geval, een doppler meting kan alleen met de echo en is wel belangrijk, bij kindjes die aan de kleine kant zijn kun je vaak wat langer doorgaan met meten omdat je dan makkelijker het juiste vlak nog kunt vinden. Voor het opvolgen van de groei is zo'n echo dan weer wel zinvol als je al veel eerdere echo's hebt gehad.
pi_131583793
Xiarete!

quote:
17s.gif Op maandag 23 september 2013 19:29 schreef ProjSkippy het volgende:
Helleu!

Ik heb Limone ook al even niet gezien, of wel?

O+

quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2013 19:31 schreef GotC het volgende:

Limone is heerlijk op vakantie btw ;)

8-)

quote:
17s.gif Op maandag 23 september 2013 19:36 schreef ProjSkippy het volgende:

[..]

Al weer?! Dat kán toch niet!

}:|

Maar het was heerlijk! De laatste met z'n tweetjes (nu echt). En die roze wolk, die kwam even keihard binnen. Ik heb de hele dag trots met mijn buik rondgelopen/gelegen en mijn man behandelde mij als een prinsesje. Ik was helemaal voorbereid op al die Griekse vrouwen die uit alle gaten en hoeken kwamen aangesneld om mijn buik te aaien, of mij een stoel aan te bieden of een glaasje water... Niets van dat al. :o Geen voorrang bij rijen, geen enkele aai, nada!

Op één helse, warme, muggennacht na heb ik me suf genoten. En ik hou het nog even vast. Ik zag zojuist een positie-lente-jas en toen dacht: bwuuh :'( ik ben helemaal niet meer zwanger in de lente.. hoewel.. als het aan mijn man ligt..

Oh en mijn aversie tegen luiertassen? Die is er nog steeds, maar de echtgenoot (!) werd verliefd (!!) op een prachtige leren tas (!!!). Wij hebben allebei al genoeg mooie leren tassen en nu heeft Nellie haar eerste mooie tas. Voor haar spulletjes, of als ze gaat logeren, of gewoon bij haar outfit. O+

Nu ff reageren..

---

Ikina! Gefeliciteerd! Een knipper. had jij nu eerder een miskraam gehad?

Bubs.. Ik had verwacht dat jij al bevallen was als ik terug zou komen. Hang in there!

Ach Marel. Wat verdrietig. Sterkte! En tjee, een spoedopname? Wat heel erg akelig.

f_r! Gefeliciteerd met jullie poppetje! O+ Voel je je al weer beter? Ik ben ook wel benieuwd naar de naam..

RFR, wat fijn een goede SEO. En een meisje O+ Ons meisje was en is ook nog steeds zo gemiddeld! :D Wel fijn vind ik.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 08:48 schreef ymme het volgende:
Goede morgen?

Meldt!

-t

Enf! Gefeliciteerd! bijzonder dat ik met jou en Coco nog gepost heb, maar toen ging het mis bij mij. En nu weer allemaal zwanger! *O*

Wij hebben de combitest wel laten doen omdat wat Stormqueen zegt. Recentelijk weer een voorbeeld in de omgeving gehad. Geen combitest gedaan "want toch onder de dertig en geen aanwijzingen voor een verhoogd risico", maar het kindje bleek na de geboorte toch down syndroom te hebben.
pi_131584165
Oooooh kijk nou O+ O+ O+
nog liefhebbers van dekentjes hier?

http://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')