Ik schrok wel van de kans op Down simpelweg op mijn leeftijd. Even uit mijn hoofd, 1:517. Gelukkig was die flink kleiner na de tests. Dus ik snap ergens wel dat er juist daarop wordt gescreened.quote:Op donderdag 26 september 2013 12:37 schreef mignonne het volgende:
[..]
Ik mag helemaal niets aanraden![]()
nee serieus, ik raad niets aan, omdat iedere persoon anders is en iedere situatie is anders. De testen zijn er, de doelen van de testen zijn duidelijk; het is meer de vraag van waarom je de test wilt en wat je ermee denkt te behalen wat is voor jou het doel van de test. Afhankelijk daarvan kan het zijn dat de ene test beter bij je situatie past dan de andere.
Als ik persoonlijk spreek, voor mij zelf zou NIPT niets zijn omdat ik van alle syndromen en trisomieën Down de minst interessante vind. Ik heb meer moeite met de andere syndromen, that having said weet ik ook dat Down soms ook zo ernstig kan zijn dat het niet met het leven verenigbaar is. Om die reden vind ik een echo rond de 12e week door een goede echoscopist dus heel belangrijk, omdat ik weet dat hij ja ik heb em al uitgezocht![]()
de voordeeltjes van mijn vak! bij 12 weken ook minimale afwijkingen eruit kan halen.
Mamaliciousquote:Op donderdag 26 september 2013 13:40 schreef Dot. het volgende:
Hebben jullie hier trouwens nog tips voor een fijne positiebroek? Ik heb nu twee skinny's van de H&M en daar mis ik gewoon echt een riem, ik loop de hele tijd mn broek op te trekken, en ze hebben ook geen elastiek wat je strakker kunt zetten. Ik heb ook een pantalon van de H&M en die zit wel lekker, maar heeft dan ook elastiek.
Ik zou graag een zwarte strakke broek willen en/of een donkere spijkerbroek. Anders voorzie ik mezelf de komende tijd veel in jurkjes lopen.
Advies mbt kaneel, anijs, zoethout etcetera is niet verandert sinds de zwangerschap van jouw oudstequote:Op donderdag 26 september 2013 13:50 schreef nummer_zoveel het volgende:
Anijs wordt ook al afgeraden? Echt, de waslijst met wat je niet mag eten wordt er met de jaren langer en langer op!
Dat hebben ze ook bij de Prenatal toch?quote:Op donderdag 26 september 2013 13:58 schreef Tante_Soesa het volgende:
[..]
Mamalicious, vond ik ideaal!
Jaquote:Op donderdag 26 september 2013 14:00 schreef Dot. het volgende:
[..]
Dat hebben ze ook bij de Prenatal toch?
Ik ben bij de Miss Etam geweest, maar ik vond het daar allemaal net niet. Hetzelfde bij de C&A.
Het gaat hier om, dit stofje. In grote mate kankerverwekkend en je krijgt er hallucinaties van. Je moet dan vooral denken in de richting van liters anijsmelk op een dag drinken of een preparaat met pure anijs erin gebruiken. En in een enkel geval als je de hele dag met je hoofd in de anijs-etherische toestand zit van zo'n aroma therapie brander.quote:Op donderdag 26 september 2013 13:49 schreef Kimpossible het volgende:
Ik was in de winkel in een dwarse bui en heb sterrenmuntthee gekocht. Want keelpijn enz. En ik dacht: die zoethout kan best met mate bij nette bloeddruk (120/70). Maar nu besef ik me net dat er ook anijs in zit en dat wordt natuurlijk ook afgeraden. Zucht. Nu wil mijn zwangere hoofd het niet meer. Iemand nog geruststellende woorden in de aanbieding? Waarom wordt anijs precies afgeraden en is dat ook in de minimale hoeveelheid in deze thee?
Als we dan toch bezig zijn met wistudatjes.. Dorksided godwarrior heeft nogmaals meegedaan aan jv/mv. bij NOT CHRISTIANS!quote:Op donderdag 26 september 2013 14:02 schreef mignonne het volgende:
[..]
Het gaat hier om, dit stofje. In grote mate kankerverwekkend en je krijgt er hallucinaties van. Je moet dan vooral denken in de richting van liters anijsmelk op een dag drinken of een preparaat met pure anijs erin gebruiken. En in een enkel geval als je de hele dag met je hoofd in de anijs-etherische toestand zit van zo'n aroma therapie brander.
Sterrenmuntthee in normaal gebruik nu zo bij je keelpijn kan geen kwaad, heus, matig met alles en je zit helemaal safe.
zo... ik moest even heel diep gravenquote:Op donderdag 26 september 2013 14:05 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Als we dan toch bezig zijn met wistudatjes.. Dorksided godwarrior heeft nogmaals meegedaan aan jv/mv. bij NOT CHRISTIANS!
Oke tnx voor je antwoord. Zo is het een stuk duidelijker voor mequote:Op donderdag 26 september 2013 13:05 schreef mignonne het volgende:
[..]
Poppedein had daar ooit eens getalletjes bij. Foutmarge bij de echo is 15% altijd.
Daar komt bij dat een groei altijd gemeten moet worden door een bepaald vlak met bepaalde zaken/bloedvaten/organen in beeld. Alleen op die manier weet je zeker dat je iedere keer hetzelfde vlak te pakken hebt. De buikomtrek van een baby is naarmate je zakt natuurlijk veel kleiner, een verkeerd vlak kan een hele verkeerde indruk geven.
Op de hand is iets nauwkeuriger, zo'n 10% foutmarge geloof ik. Maar dat betekent dus wel bij geschat gewicht 3600 gram dat de marge strekt van 3240 tot 3960 zo'n beetje.
Bij een meting op de hand is van belang hoe makkelijk je bij het kindje komt, daarbij speelt het gewicht van moeder mee, maar ook de hoeveelheid vruchtwater en sterkte van de buikspieren. Afrikaanse vrouwen zijn echt práchtig zwanger, en onmogelijk om een beetje behoorlijk te voelen en te schattendie buikspieren zijn zo sterk en huid is zo stevig dat er moeilijker doorheen te voelen is dan bij Westerse vrouwen. Verder speelt zeker ook de ervarenheid van degene die meet een rol.
In principe controleer je de groei door de groei van de baarmoeder in de gaten te houden. Daarbij is het het makkelijkst om bijvoorbeeld met een meetlint te meten van de rand van het schaambot tot de bovenrand van de baarmoeder. Dat getal, daar tel je 4 bij op en dan zou je grofweg je zwangerschapsduur moeten hebben. Een kleine afwijking daarvan is normaal overigens. Je kunt ook meten aan de hand van lichaamskenmerking, hoe hoog staat de baarmoeder ten opzichte van je navel/schaambeen/borstbeen. Dat zegt ietsje minder omdat ieder lijf anders is.
Qua groei, als ik echt ga schatten dan pak je de baby letterlijk bij zn kop en zn konten dan schat je van wat heb ik hier nu tussen mn handen. Dat is een gevoel wat je moet ontwikkelen. Jouw kaasboer kan waarschijnlijk ook vrij nauwkeurig inschatten welk stuk kaas 500 gram weegt, ervaring speelt een rol.
In geval van GotC denk ik dat haar oudste verloskundige zeker heel veel jaren ervaring heeft en de andere dame die ook altijd genoemd wil worden anders wordt ze boosdie heeft ook ruim ervaring. Ik ga er dus vanuit dat zij met hun handen op dit moment waarschijnlijk beter een schatting kunnen maken dan wat een echo nog zegt.
In jouw geval, een doppler meting kan alleen met de echo en is wel belangrijk, bij kindjes die aan de kleine kant zijn kun je vaak wat langer doorgaan met meten omdat je dan makkelijker het juiste vlak nog kunt vinden. Voor het opvolgen van de groei is zo'n echo dan weer wel zinvol als je al veel eerdere echo's hebt gehad.
Omdat ik t zeg. En ik ben ooit zwanger geweest en geborenquote:Op donderdag 26 september 2013 14:18 schreef NoBoNo het volgende:
En dit is relevant voor Zwangerschap en geboorte omdat???
quote:
En ik zit eropquote:Op donderdag 26 september 2013 14:19 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Omdat ik t zeg. En ik ben ooit zwanger geweest en geboren
Ja... Precies. Dat is het 'm dus; zekerheid heb je nooit. Is het ene wel uitgesloten, dan kan het ander ook nog altijd zijn. Dat vind ik zo lastigquote:Op donderdag 26 september 2013 12:10 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik ken een kindje dat is zo erg autistisch dat ze absoluut niet kan functioneren.
Haar ouders hebben 2 maal eerder een kindje weg laten halen vanwege down syndroom.
Hadden totaal niet nagedacht over dat zoiets ook nog een mogelijkheid was.
Er zijn voor mij zo erg veel dingen waar ik enorm bang voor ben waar niet op te testen valt.
Zoals een doof + blind kindje. 1 van de 2 is echt niet iets waar ik mij druk om zou maken maar beide is echt mijn grootste angst. Dan is je combinatietest helemaal prima en bij de geboorte is alles mis.
Thanks voor de info!quote:Op donderdag 26 september 2013 12:23 schreef mignonne het volgende:
[..]
En om die reden, vals positieven, zal in Nederland altijd een vruchtwaterpunctie gedaan worden daags voor de afbreking, zodat alsnog vastgesteld kan worden met 100% zekerheid of het kind wel of geen chromosomale afwijking heeft.
NIPT is voor Down 99% betrouwbaar maar voor trisomie 13 en 18 minder betrouwbaar. Andere genetische afwijkingen en hartafwijkingen haal je er met de NIPT niet uit en met combinatietest weer vaker wel.
Het is maar de vraag wat zwaarder weegt voor je. Met welke gedachte/achtergrond wil je die test, wat wil je eruit halen zeg maar.
Voor stellen die werkelijk geïnteresseerd zijn in de NIPT en die overwegen uit te voeren worden in het AMC voorlichtingen georganiseerd, dat gaat nog een beetje onder de tafel want mag officieel niet. Maar goed, daar zitten de mensen die er veel van af weten. en veel ziekenhuizen verwijzen gewoon door naar het AMC als je daarom vraagt; succes ermee minister, dat wordt een grote NIPT-conferentie in het detentiecentrum dan![]()
Ik vind NIPT op zich een interessante ontwikkeling, maar buitensporig duur vooralsnog en nog niet heel veel getest onder west-europese bevolking dus hoe betrouwbaar die betrouwbaarheidspercentages daadwerkelijk zijn dat vind ik nog wat discutabel.
Overigens als je ouder dan 36 bent, indien een NIPT positieve uitslag geeft dan onderga je dus nog steeds een vruchtwaterpunctie die je ook direct had kunnen krijgen.
quote:Op donderdag 26 september 2013 12:34 schreef Spees_Eend het volgende:
Interessante discussie wel. Ben benieuwd of de NIPT er uiteindelijk door gaat komen, de nadelen die Mignonne noemt zie je veelal niet in de berichtgeving op Nu.nl enzo.
Ik vind het maar lastig. Ook de combinatietest. Denk in ieder geval na wat je met de uitslag wil, en realiseer je ook dat je wereld voor niks op zijn kop kan staan. Silvijn had een nekplooi van 5 millimeter en ik heb dus dus van 11w tot 20w een klotezwangerschap gehad. Voor niks.
Dat soort verhalen zijn heel triest en komen gelukkig maar weinig voor. Maar ik heb daar ook wel regelmatig bij stil gestaan, nu nog. Dat ik dus mijn achteraf perfect gezonde kind ook dat risico heb laten lopen. Hier was het 1:8. Maar toch, ik zal de volgende keer misschien een zelfde keuze maken bij een zeer hoog risico.quote:Op donderdag 26 september 2013 14:46 schreef Burdie het volgende:
Wij hebben geen combinatietest gedaan omdat we ongeacht de uitslag sowieso het vervolgonderzoek niet zouden willen doen.
Heb trouwens laatst een heel verdrietig verhaal gelezen over een kindje dat een nekplooituitslag op een van de syndromen van 1:4 had, en wat toen is overleden na de vruchtwaterpunctie. Bij de autopsie bleek ze toch helemaal gezond te zijn geweest.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |