Dat is niet is niet manipuleren van het onderzoek, dat is het interpreteren van een samenhang als zijnde causaal. Het kan natuurlijk heel goed waar zijn dat er een correlatie is tussen het aantal ooievaars en het aantal geboortes. De conclusie daaraan verbinden dat het één leidt tot het ander, gaat echter te ver.quote:Op maandag 23 september 2013 22:06 schreef Moonah het volgende:
[..]
Tnx, ik ga eens zoeken in de bieb.
En dit soort onderzoeken valt natuurlijk altijd te manipuleren. Dat is iig het eerste dat ik geleerd heb bij methoden en technieken: er is een onderzoek dat een verband aantoont tussen het aantal geboortes en de hoeveelheid ooievaars die over een bepaald gebied trekken...
Oh zeker. Mijn opmerking sloeg op de post van Enfermera, over het al dan niet bestaande verband tussen tandjes en zere billen.quote:Op maandag 23 september 2013 22:09 schreef Mevr_Mus het volgende:
[..]
Goed om onderzoek kritisch te lezen, maar laten we ervan uitgaan dat er doorgaans wel een kern van waarheid zit in wetenschappelijk onderzoek
Nou ja, if not, dan kunnen we misschien onze baan gewoon opzeggen en hebben we ook geen kdv meer nodig. Is die cirkel ook weer rondquote:Op maandag 23 september 2013 22:09 schreef Mevr_Mus het volgende:
[..]
Goed om onderzoek kritisch te lezen, maar laten we ervan uitgaan dat er doorgaans wel een kern van waarheid zit in wetenschappelijk onderzoek
Mijn zus woont in Amerika waar parttime werken gewoon niet bestaat. Dat vind ik ook wel heftig hoor, mijn neefjes gaan vijf dagen per week naar het kdv en de weekenden en avonden zijn volgepropt met allerlei activiteiten en uitstapjes. Dat is wel echt een cultuurding denk ik ook, wij zijn in Nederland best behoudend denk ik. Maar ik vond het nogal wat, zondagavond om 22 uur (!) terug van een dagje strand en de volgende morgen alweer om 8 uur bij het kdv op de stoep.quote:Op maandag 23 september 2013 22:14 schreef becky27 het volgende:
Op het kdv van mijn dochters zit twee kindjes met Amerikaanse ouders, die ook bij Amerikaanse bedrijven werken, dus alle twee fulltime. Ze zitten er dan ook 5 dagen per week. De kindjes schelen 1,5 jaar en ik ben eerlijk als ik zeg dat ze er altijd sloeberig uitzien. Winterjassen in de zomer en in een t-shirt naar huis in de winter. Dan bekruipt mij ook wel een gevoel van, hoeveel tijd en effort steek je in je kids?
Wat betreft kopieergedrag, dat zit erin, mijn jongste doet mijn oudste zoveel na. zo grappig.
dat hoeft dus niet altijd het geval te zijn. eerst kritisch lezen, dan oordelen of er een kern van waarheid al dan niet in zitquote:Op maandag 23 september 2013 22:09 schreef Mevr_Mus het volgende:
[..]
Niet helemaal rond, want ik houd van mijn werkquote:Op maandag 23 september 2013 22:15 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Nou ja, if not, dan kunnen we misschien onze baan gewoon opzeggen en hebben we ook geen kdv meer nodig. Is die cirkel ook weer rond![]()
S ging maar twee dagen naar het kinderdagverblijf, maar ik zag er voor haar toen ze ietsje ouder werd (het eerste jaar niet echt) wel degelijk een voordeel in dat ze daar met andere kindjes leerde omgaan en kon spelen. Ze is alleen en zal dat blijven en ik vond het belangrijk dat ze al jong echt met andere kinderen in aanraking zou komen.quote:Op maandag 23 september 2013 21:46 schreef Moonah het volgende:
Je maakt keuzes in je leven.
Wij huren bv een huis. En vinden het belangrijker om tijd met ons gezin door te brengen dan om veel geld te (moeten...) verdienen. Als mijn man niet 's avonds zou werken, zou ik alleen kostwinner zijn.
Drogredenen (naar mijn mening...): de sociale ontwikkeling, gezellig met kinderen spelen, leuke creatieve dingen doen. Allemaal leuk meegenomen, en super voor je kind, als hij/zij het naar zijn/haar zin heeft op een KDV, een of twee dagen. Maar als een kind vaker de leidsters ziet dan papa en/of mama vind ik het een drogreden.
Als je alleenstaand bent, is het bittere noodzaak.
Qua compleet gezin: mijn man en ik zien elkaar overdag op de dagen dat ik niet werk. En om 16 uur zijn we met zijn drietjes.
En het gaat niet om verantwoorden of veroordelen, ik begrijp het alleen niet.
Kijk, daar voel ik mij natuurlijk door aangesproken!quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:23 schreef Claudia_x het volgende:
Om die reden vind ik het ontzettend kortzichtig om uitsluitend naar aantal opvangdagen te kijken. Hoe veilig en voorspelbaar de directe omgeving van een kind is, zit in heel veel verschillende zaken. Elke ouder doet er verstandig aan om te kijken hoe een kind zich ontwikkelt. Ik ken een hoop ouders die net als wij minstens 4 dagen in de week werken en ik zie kinderen die lekker in hun vel zitten, ongedwongen spelen en vriendjes maken, dol zijn op hun ouders. Dat anderen daar vol onbegrip naar kunnen kijken is mij dan weer een raadsel.
Dit herken ik heel erg, ik ervaar het ook als tegennatuurlijk (al vind ik 'tegennatuurlijk' een beetje een rotwoord, want het is niet alsof de natuur nou zo zaligmakend en geweldig is. Anders zaten we wel allemaal als raw-foodies in een berenvelletje in een grot, 'natuurlijk').quote:Op dinsdag 24 september 2013 11:10 schreef Moonah het volgende:
[..]
Kijk, daar voel ik mij natuurlijk door aangesproken!
Tnx voor je genuanceerde reactie Claudia. Ik denk er wel over na hoor, nav dit topic. Waarom ik er zo stellig over denk. Zo ook de reactie van Simmu, dat vroeger kinderen veel werden opgevoed door oudere broers/zussen.
Ik heb er vooral moeite mee als echt jonge kinderen weggebracht worden. Het voelt zo tegennatuurlijk. Zéker als kinderen vaker te maken hebben met leidsters/andere oppas dan met de eigen ouders.
En het staat me tegen dat tegenwoordig mensen maar álles lijken te willen. Carrières, kinderen, een eigen huis. Daar moeten dan allerlei constructies voor gevonden worden waar ik dus mijn vraagtekens bij heb. Maar goed, ik ga mijn best doen om er wat genuanceerder over te denken...
Oh, maar ik loop nog in berenvel rond hoor, jij niet?quote:Op dinsdag 24 september 2013 11:36 schreef Miss_Isis het volgende:
Dit herken ik heel erg, ik ervaar het ook als tegennatuurlijk (al vind ik 'tegennatuurlijk' een beetje een rotwoord, want het is niet alsof de natuur nou zo zaligmakend en geweldig is. Anders zaten we wel allemaal als raw-foodies in een berenvelletje in een grot, 'natuurlijk').
Al die dingen zijn natuurlijk niet alleen voorbehouden aan mensen die hun kinderen niet naar een KDV brengenquote:Op dinsdag 24 september 2013 11:36 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Dit herken ik heel erg, ik ervaar het ook als tegennatuurlijk (al vind ik 'tegennatuurlijk' een beetje een rotwoord, want het is niet alsof de natuur nou zo zaligmakend en geweldig is. Anders zaten we wel allemaal als raw-foodies in een berenvelletje in een grot, 'natuurlijk').
Maar toch, dat gevoel is er -bij mij- wel erg. Dat gevoel is ook de reden waarom onze baby bij ons slaapt, waarom ik haar niet zomaar laat huilen, waarom ik haar borstvoeding geef en dus ook waarom ik haar bij me wil houden en anderen niet voor langer dan een uurtje of wat op laat passen. Dat voelt gewoon -voor mij- het meest natuurlijk. Ik heb zelf een flink aantal (drog?)redenen om haar niet naar een KDV te willen brengen, maar uiteindelijk komt het gewoon neer op dat het tegen mijn gevoel in gaat. En gelukkig hebben wij de luxe om er voor te kunnen kiezen daar in mee te gaan.
Alleen in het weekendquote:Op dinsdag 24 september 2013 11:42 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oh, maar ik loop nog in berenvel rond hoor, jij niet?
Uiteraard, maar voor mij hoort het allemaal een beetje bij elkaar gevoelsmatig. Ik bedoel absoluut niet dat mensen die hun kind naar een KDV brengen per definitie ook geen bv zouden geven of hun kind laten huilen (en hiermee bedoel ik dan ook weer niet dat het slecht is om geen bv te geven of je kind wel te laten huilen!). Pfff, je moet nog aardig dichttimmeren wat je zegtquote:Op dinsdag 24 september 2013 11:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Al die dingen zijn natuurlijk niet alleen voorbehouden aan mensen die hun kinderen niet naar een KDV brengen
Ik heb er nog even over nagedacht. Wat mij stoorde in je post is dat je, onder andere, mijn gevoelens bij en gedachten over een kdv wegzet als 'drogredenen'. Je weet ongetwijfeld dat een drogreden een schijnreden of een denkfout is; met andere woorden, een argument wat niet klopt omdat er geen logica inzit. Dat is zeker niet hetzelfde als zeggen: "ik lees hier allerlei argumenten waar ik het niet mee eens ben", "dat argument dat je daar aanhaalt, vind ik niet steekhoudend omdat..."quote:Op dinsdag 24 september 2013 11:10 schreef Moonah het volgende:
[..]
Kijk, daar voel ik mij natuurlijk door aangesproken!
Tnx voor je genuanceerde reactie Claudia. Ik denk er wel over na hoor, nav dit topic. Waarom ik er zo stellig over denk. Zo ook de reactie van Simmu, dat vroeger kinderen veel werden opgevoed door oudere broers/zussen.
Ik heb er vooral moeite mee als echt jonge kinderen weggebracht worden. Het voelt zo tegennatuurlijk. Zéker als kinderen vaker te maken hebben met leidsters/andere oppas dan met de eigen ouders.
En het staat me tegen dat tegenwoordig mensen maar álles lijken te willen. Carrières, kinderen, een eigen huis. Daar moeten dan allerlei constructies voor gevonden worden waar ik dus mijn vraagtekens bij heb. Maar goed, ik ga mijn best doen om er wat genuanceerder over te denken...
Ik vind het jammer dat er zo'n focus is op de combi werk-zorg. Het leven bestaat uit meer dan werken en zorgen. In een onderzoek dat ik ooit las werd het veel verder uitgesplitst en ik vind idd dat je samen meer moet bespreken dan alleen het werken en het zorgen.quote:[img]http://i.fokzine.net/p/0
s.gif[/img] Op zondag 22 september 2013 16:02 schreef Milchat het volgende:
Ik lurk weleens wat mee her en der in OUD. Er is toch een onderwerp wat ik best wel mis hier, namelijk werk in combinatie met ouderschap.
Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen: zijn er onder jullie hoogopgeleiden die werken combineren met kind(eren) of juist bewust thuisblijven, fulltimers, mensen die bewust kiezen om thuis te blijven, jonge moeders die wel/niet werken, etc.?
Grappig dat soort dingen vind ik dus ook heel belangrijk maar niet iets wat exclusief is voor moeder of vader. Ik vind het belangrijk voor iedereen die close omgaat met mijn kinderen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 11:36 schreef Miss_Isis het volgende:
Maar toch, dat gevoel is er -bij mij- wel erg. Dat gevoel is ook de reden waarom onze baby bij ons slaapt, waarom ik haar niet zomaar laat huilen, waarom ik haar borstvoeding geef en dus ook waarom ik haar bij me wil houden en anderen niet voor langer dan een uurtje of wat op laat passen. Dat voelt gewoon -voor mij- het meest natuurlijk. Ik heb zelf een flink aantal (drog?)redenen om haar niet naar een KDV te willen brengen, maar uiteindelijk komt het gewoon neer op dat het tegen mijn gevoel in gaat. En gelukkig hebben wij de luxe om er voor te kunnen kiezen daar in mee te gaan.
Wat mij betreft is het vooral het alleen dragen van de verantwoordelijkheid, het missen van een klankbord en niemand hebben die even snel en makkelijk iets van je overneemt, wat het zwaar maakt. Dat kan wat mij betreft ook prima iemand zijn die daarnaast ook werkt, daar hoef je geen fulltime huisman/vrouw voor te zijn. Maar da's een andere discussie.quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:21 schreef Ouder1 het volgende:
Als alleenstaande en fulltime werkende moeder heb ik weleens verzucht een huisman te willen. Dit alles alleen te moeten doen is gewoon loodzwaar en je laat steken vallen. De waarde van een goede huisvrouw/man is veel groter dan we tegenwoordig wensen toe te geven.
Pittig lijstje wel als je het allemaal zo opgesomd ziet. Een groot deel ervan zou ik echter al wel onder zorg rekenen. Je bedoeld toch niet dat een huisman/vrouw dit allemaal op zich zou moeten nemen of wel?quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik vind het jammer dat er zo'n focus is op de combi werk-zorg. Het leven bestaat uit meer dan werken en zorgen. In een onderzoek dat ik ooit las werd het veel verder uitgesplitst en ik vind idd dat je samen meer moet bespreken dan alleen het werken en het zorgen.
• Betaalde arbeid inclusief reistijden
• Zichtbaar huishouden (o.a. boodschappen, koken; het zogenaamde 'applaus' of 'dankbaar' werk)
• Onzichtbaar huishouden (o.a. schoonmaken, toilet reinigen, wassen, strijken; 'ondankbaar' werk)
• Tuinonderhoud indien van toepassing
• Administratie (o.a. belastingen, huishoudboekje, verzekeringen, pensioen, afschrijvingen, bankzaken)
• Regelzaken algemeen (o.a. bezorgers, klussers)
• Regelzaken kinderen (o.a. vergaderingen, inentingen, HA/TA/SP bezoek, aanschaffen spullen/kleding, spullen klaarzetten/maken voor opvang/school/sport)
• Noodopvang kinderen (Bij ziekte geen professionele opvang/school en schoolvakanties)
• Directe dagelijkse zorg (o.a. douchen, naar bed brengen, verschonen, troosten, aan en uitkleden, vervoer naar opvang/school/sport/vriendjes, begeleiding bij huiswerk)
• Bezigheden en vermaak kinderen ('applaus-zorg'; o.a. voetballetje trappen, leren fietsen, zwemmen/zwemles, dagje uit, toekijken {lees drankje drinken} tijdens sporten kinderen)
• Klussen (o.a. reparaties, onderhoud en verbeteringen woning, inboedel en vervoer)
• Onderhouden sociale contacten/netwerk/vangnet (o.a. verjaardagen, bijeenkomsten en kaartjes)
• Sfeer en aankleding huis (o.a. prullaria, kerst en paas versieringen)
• Mantelzorg (o.a. ouders, schoonouders, oudere buren)
• Eigen ontspanning en gezondheid (o.a. contact vrienden/sporten/uitgaan)
Als alleenstaande en fulltime werkende moeder heb ik weleens verzucht een huisman te willen. Dit alles alleen te moeten doen is gewoon loodzwaar en je laat steken vallen. De waarde van een goede huisvrouw/man is veel groter dan we tegenwoordig wensen toe te geven.
In de praktijk blijken we gemiddeld nog erg conservatief. Van bovenstaand rijtje doet de vrouw doorgaans het meest, met uitzondering van de betaalde arbeid. Vrouwen raken dan ook steeds vaker overbelast.
Wanneer je aan kinderen wilt beginnen denk ik dan ook dat je niet alleen moet kijken naar (betaald)werk en directe zorg, maar het hele riedeltje onder de loep moet nemen en verdelen naar energie/tijd/voldoening/plezier
Tnx voor je feed-back. I'll keep it in mind.quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:14 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ik heb er nog even over nagedacht.
Hier ben ik het wel mee eens (dat een moeder niet per sé de hoofdverzorger hoeft te zijn), al denk ik dat een kdv toch nooit helemaal dezelfde zorg kan bieden als een ouder/vaste verzorger. Alleen al omdat er (veel) meer kindjes daar zijn die ook allemaal aandacht nodig hebben. Maar misschien ben ik gewoon niet bekend met het type kdv dat jij omschrijft. Wat ik hoor over de praktijk van kennissen die in de kinderopvang werken is namelijk wel anders (niet slecht hoor) dan hoe jij jouw kdv omschrijft.quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:29 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Grappig dat soort dingen vind ik dus ook heel belangrijk maar niet iets wat exclusief is voor moeder of vader. Ik vind het belangrijk voor iedereen die close omgaat met mijn kinderen.
De geborgenheid vind ik een must maar ik denk dat een kind zich ook heel goed veilig kan voelen op een kdv. Dat dit een geschikte plek is als er aan bepaalde voorwaarden voldaan is.
Wat er belangrijk is kan per ouder verschillen en daarom was ik ontevreden over 1 kdv en heb ik echt zitten balen dat ik door verhuizing mijn zoon van de ander af heb moeten halen.![]()
Een kdv dat niet laat huilen, mijn gekolfde melk geeft op verzoek etc past voor mij prima bij dat soort dingen. Het gaat voor mij om de manier van omgang en niet dat het enkel de moeder is die er zo mee om gaat.
Een moeder is belangrijk maar een moeder op een groot voetstuk plaatsen en al het andere buitenzetten is imho ook niet nodig.
Vaak gaat het wel zo ja. Dat het merendeel toch wel onder de "huisvrouw taken" valt.quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:33 schreef Milchat het volgende:
[..]
Pittig lijstje wel als je het allemaal zo opgesomd ziet. Een groot deel ervan zou ik echter al wel onder zorg rekenen. Je bedoeld toch niet dat een huisman/vrouw dit allemaal op zich zou moeten nemen of wel?
Klopt. Vrouwen zijn de laatste decennia meer betaalde arbeid gaan verrichten en gelukkig gaan mannen ook steeds meer van de andere taken oppakken. Maar de verdeling blijkt echter gemiddeld nog behoorlijk scheef. Vrouwen werken minder betaalde uren en mannen pakken vooral selectief andere taken op.quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:30 schreef Clubsoda het volgende:
Dat kan wat mij betreft ook prima iemand zijn die daarnaast ook werkt, daar hoef je geen fulltime huisman/vrouw voor te zijn. Maar da's een andere discussie.
Vrouw:quote:• Betaalde arbeid inclusief reistijden
• Zichtbaar huishouden (o.a. boodschappen, koken; het zogenaamde 'applaus' of 'dankbaar' werk)
• Tuinonderhoud indien van toepassing
• Bezigheden en vermaak kinderen ('applaus-zorg'; o.a. voetballetje trappen, leren fietsen, zwemmen/zwemles, dagje uit, toekijken {lees drankje drinken} tijdens sporten kinderen)
• Klussen (o.a. reparaties, onderhoud en verbeteringen woning, inboedel en vervoer)
Je hoeft geen genie te zijn om dan in te zien waarom vrouwen overbelast raken en steeds vaker vage klachten krijgen.quote:• Betaalde arbeid inclusief reistijden
• Onzichtbaar huishouden (o.a. schoonmaken, toilet reinigen, wassen, strijken; 'ondankbaar' werk)
• Administratie (o.a. belastingen, huishoudboekje, verzekeringen, pensioen, afschrijvingen, bankzaken)
• Regelzaken algemeen (o.a. bezorgers, klussers)
• Regelzaken kinderen (o.a. vergaderingen, inentingen, HA/TA/SP bezoek, aanschaffen spullen/kleding, spullen klaarzetten/maken voor opvang/school/sport)
• Noodopvang kinderen (Bij ziekte geen professionele opvang/school en schoolvakanties)
• Directe dagelijkse zorg (o.a. douchen, naar bed brengen, verschonen, troosten, aan en uitkleden, vervoer naar opvang/school/sport/vriendjes, begeleiding bij huiswerk)
• Onderhouden sociale contacten/netwerk/vangnet (o.a. verjaardagen, bijeenkomsten en kaartjes)
Absoluut, daarom wordt er ook eigenlijk altijd gesproken over risico of beschermende factoren. Een risicofactor (bijvoorbeeld lage kwaliteit van -bepaalde onderdelen van- de opvang) hoeft dan helemaal niet te betekenen dat het ook daadwerkelijk een negatief effect heeft op de ontwikkeling van een kind, omdat er mogelijk beschermende factoren tegenover staan. Al die factoren samen maken het natuurlijk erg complex.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:23 schreef Claudia_x het volgende:
Milchat, ik heb gemerkt dat ik onder de hoogopgeleide vrouwen om me heen wel een uitzondering ben. Ik ben relatief wat vroeger aan kinderen begonnen, namelijk toen ik 28 was. Ik zat toen volop in mijn promotie-onderzoek en dat viel heel goed te combineren. Ik ben 4 dagen gaan werken in plaats van 5 dagen en mijn vriend is juist meer gaan werken. Hij was freelancer en werkte een paar dagdelen per week. Nu heeft hij een vaste baan voor 4 dagen. We zijn erg blij met de financiële zekerheid die we daardoor hebben.
We werken allebei denk ik vooral omdat we het heel leuk vinden. Ik heb kinderopvang nooit als een noodzakelijk kwaad ervaren, behalve dan toen mijn jongste met 3 maanden naar de opvang ging. Voor een baby voelde het wel echt als een noodzakelijk kwaad, al veranderde dat heel snel en heb ik nooit gemerkt dat ze er zelf last van had.
Ik weet het een en ander over wetenschappelijk onderzoek, vooral over dit soort onderwerpen, en een van de dingen waar men vaak aan voorbij gaat, is dat het een enorme versimpeling van de werkelijkheid is. Je kiest welke variabelen je in je onderzoek opneemt en je onderzoekt correlaties. Je weet niet of je dan causale verbanden hebt gevonden en je weet ook niet of je misschien belangrijke factoren buiten beschouwing hebt gelaten.
Wat kinderopvang betreft is het denk ik heel erg van belang om in te zien hoe complex de invloed van opvang is op de ontwikkeling van een kind. Het gaat er niet alleen om hoeveel dagen een kind naar de opvang gaat, maar ook of het kind vaste leidsters heeft, hoe de leidsters met het kind omgaan, hoe de overdracht is en in hoeverre ouders afstemming zoeken met de leidsters. En dan zijn er nog vele ander kwesties, zoals hoe het kind zelf is, welke signalen het afgeeft, hoe gevoelig ouders daarvoor zijn en er iets mee doen, hoe 'gehaast' hun eigen leven is, hoe de kwaliteit is van de tijd die ze met hun kinderen doorbrengen, hoe de relatie tussen ouders onderling is. And the list goes on and on...
Om die reden vind ik het ontzettend kortzichtig om uitsluitend naar aantal opvangdagen te kijken. Hoe veilig en voorspelbaar de directe omgeving van een kind is, zit in heel veel verschillende zaken. Elke ouder doet er verstandig aan om te kijken hoe een kind zich ontwikkelt. Ik ken een hoop ouders die net als wij minstens 4 dagen in de week werken en ik zie kinderen die lekker in hun vel zitten, ongedwongen spelen en vriendjes maken, dol zijn op hun ouders. Dat anderen daar vol onbegrip naar kunnen kijken is mij dan weer een raadsel.
Nou.. als ik naar mijn ex kijk...quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:33 schreef Milchat het volgende:
Pittig lijstje wel als je het allemaal zo opgesomd ziet. Een groot deel ervan zou ik echter al wel onder zorg rekenen. Je bedoeld toch niet dat een huisman/vrouw dit allemaal op zich zou moeten nemen of wel?
quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:35 schreef Moonah het volgende:
[..]
Tnx voor je feed-back. I'll keep it in mind.
Het olifant-porceleinkastgedrag is mij niet vreemd idd.![]()
Waarom ik de term 'drogredenen' gebruikte, is omdat het op me overkomt dat de pedagogische voordelen die een KDV zou bieden gebracht worden als argument. Terwijl het wat mij betreft een prettige bijkomstigheid is, niet de eígenlijke reden (want dat is immers de opvang).
Ik kan ook dingen 192910 keer vragen maar er is toch een moment dat ik denk toedeloe ik vroeg het je 4 weken terug al en je doet het niet. Dan zeg ik hem ook dat hij het dan NU maar direct doet.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:17 schreef simmu het volgende:
het ligt er ook maar allemaal aan wat voor afspraken er gemaakt zijn hoor. ik vind het nu wel erg kort door de bocht om het dan allemaal maar (weer) bij de vrouw te leggen met de mededeling "vrouwen doen aan hints". hier is sangdrax op het moment gewoon domweg zo bezig met werk en zn familie dat ik iets wel 20 x heel direct kan vragen (en voor de zekerheid nog mailen en per tekstbericht) maar het gaat gewoon niet gebeuren. die heeft dat op het moment gewoon echt niet in zich. je vraagt iets, hij zegt ja en binnen een paar seconden is de aandacht alweer weg. tis net een vlinder op dat punt op het moment.
Ik ga dan altijd zelf heel klungelig aan de slag. Of ik zeg dat ik de buurman wel even zal vragen om het te doen anders. Werkt als een tiet.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:26 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik kan ook dingen 192910 keer vragen maar er is toch een moment dat ik denk toedeloe ik vroeg het je 4 weken terug al en je doet het niet. Dan zeg ik hem ook dat hij het dan NU maar direct doet.![]()
Je kan vind ik best verlangen dat iemand in drukke tijden ondanks vragen het toch doet.
En als hij(of zij) dan toch de ernst niet in wil zien en hoe belangrijk iets voor je is dan ben je blijkbaar ook niet duidelijk genoeg.
Dat hij na 19 keer vragen nog het laatje niet in het kastje heeft gezet kan ik best begrijpen maar als je eenmaal de belofte hebt gedaan om het snel te maken dan kan je hints doen als: "vergeet dat kastje niet" of dat je toch wel graag een gemaakt kastje ziet. Of vragen wanneer hij het doet etc.
Ik meld hem dan gewoon dat ik er echt helemaal klaar mee ben en dat hij NU dat kastje gaat makenIk ga het dus ook niet alsnog zelf doen omdat het anders niet gebeuren zal.
![]()
Als ik merk dat hij het druk heeft vraag ik wel minder maar soms moeten dingen gebeuren.
En als het er geestelijk of lichamelijk niet inzit kan je dat als man (of vrouw) ook melden.
Dan verlang ik helemaal niet dat je het doet.
Maargoed dat zie ik terug bij o.a mijn ouders heel onduidelijk en maar zeuren terwijl als ze beide gewoon pats boem de grens aan zouden geven verliep het een stuk makkelijker.
Ik ben het met je eens. Veel mannen beseffen helemaal niet hoeveel tijd en energie er in die zaken gaat zitten. Ook ontgaat het nut van sommige taken hen volledig omdat zij niet weten hoe het is om zonder die zaken te moeten. Denk daarbij bv aan:quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:12 schreef Pvoesss het volgende:
Als mijn partner een mega schoon huis verwacht moet hij maar een thuisblijfschoonmaakster zoekenIk denk idd wat miss al zegt. Het probleem ligt hem denk ik vooral in de manier waarop vrouwen dingen zeggen en niet genoeg duidelijk maken. Er zijn genoeg mannen die er gewoon nooit over na hebben gedacht of in het leven staan op een bepaalde manier omdat moeders dat ook zo deed etc.
Maar thuiskomen in een kaal huis vinden zij zelf op den duur ook niet leuk.quote:• Onderhouden sociale contacten/netwerk/vangnet (o.a. verjaardagen, bijeenkomsten en kaartjes)
En dat de vrouw het dan maar doet omdat iemand het toch moet doen..quote:• Regelzaken algemeen (o.a. bezorgers, klussers)
Dat je toch niet moet gaan mauwen (het zogenaamde vrouwelijke zeuren) over:quote:• Zichtbaar huishouden (o.a. boodschappen, koken; het zogenaamde 'applaus' of 'dankbaar' werk)
En al hoewel vrouwen de naam hebben een gat in hun hand te hebben, heeft de vrouw over het algemeen het beste overzicht en kijkt het meest vooruit waardoor ze:quote:• Onzichtbaar huishouden (o.a. schoonmaken, toilet reinigen, wassen, strijken; 'ondankbaar' werk)
Liever niet uit handen geeft uit angst straks dakloos te worden.quote:• Administratie (o.a. belastingen, huishoudboekje, verzekeringen, pensioen, afschrijvingen, bankzaken)
dat hijquote:• Betaalde arbeid inclusief reistijden
toch echt nodig heeft om te kunnen blijven functioneren. En om je kinderen nu wekelijks naast het KDV ook nog naar de oppas te brengen om te kunnen sporten gaat het moederhart te ver.quote:• Eigen ontspanning en gezondheid (o.a. contact vrienden/sporten/uitgaan)
quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:26 schreef Pvoesss het volgende:
Dat hij na 19 keer vragen nog het laatje niet in het kastje heeft gezet kan ik best begrijpen maar als je eenmaal de belofte hebt gedaan om het snel te maken dan kan je hints doen als: "vergeet dat kastje niet" of dat je toch wel graag een gemaakt kastje ziet. Of vragen wanneer hij het doet etc.
en weer leg je het dan bij de vragende partij. terwijl het eigenlijk heel simpel is. je vraagt rechtstreeks iets, dan wil je gewoon antwoord en handelen naar dat antwoord. als dat dan niet gebeurt kan je wel allerhande redenaties ophangen over waarom het dan allemaal ligt bij de vragende, maar dan had de gevraagde toch gewoon moeten zeggen "sorrie, komt niet uit". communiceren gaat 2 kanten op he, da's niet iets wat je in je eentje doet!quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:26 schreef Pvoesss het volgende:
<snip>
En als hij(of zij) dan toch de ernst niet in wil zien en hoe belangrijk iets voor je is dan ben je blijkbaar ook niet duidelijk genoeg.
<snip>
En jij laat dat toe, en daarom blijft dat zo.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:17 schreef simmu het volgende:
het ligt er ook maar allemaal aan wat voor afspraken er gemaakt zijn hoor. ik vind het nu wel erg kort door de bocht om het dan allemaal maar (weer) bij de vrouw te leggen met de mededeling "vrouwen doen aan hints". hier is sangdrax op het moment gewoon domweg zo bezig met werk en zn familie dat ik iets wel 20 x heel direct kan vragen (en voor de zekerheid nog mailen en per tekstbericht) maar het gaat gewoon niet gebeuren. die heeft dat op het moment gewoon echt niet in zich. je vraagt iets, hij zegt ja en binnen een paar seconden is de aandacht alweer weg. tis net een vlinder op dat punt op het moment.
Eten moet toch op tafel, was moet toch gedaan worden, luier moet toch verschoond worden.. Als het enige wat hij in huis doet die kleine klusjes zijn, heeft hij ook geen excuus het te laten liggen omdat zijn hoofd er niet naar staat. Ik zou subiet stoppen met 'mijn' taken tot die poepluier aan toe.. omhem te doen inzien dat het leven niet zo werkt.(Bij een volgende partner dan hé..)quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:26 schreef Pvoesss het volgende:
Als ik merk dat hij het druk heeft vraag ik wel minder maar soms moeten dingen gebeuren. En als het er geestelijk of lichamelijk niet inzit kan je dat als man (of vrouw) ook melden.
Dit.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:31 schreef -Spring het volgende:
Grappig om die taakverdeling te zien. Da's hier precies zo. Ik doe vooral de 'ondankbare taken' en hij de 'applaustaken'. Toch vind ik dat ie gezien onze situatie (waar we beiden bewust voor gekozen hebben) ontzettend veel doet. Hij werkt fulltime hier ruim 100 kilometer vandaan en doet een studie bedrijfskunde hier ruim 150 km vandaan. Maar daarnaast doet doet ie ook elke week de boodschappen, kookt ie elke avond en doet ie de administratie. Oók als ik vrij ben (ik werk 24 uur). Dat dat dan voornamelijk applaustaken zijn neem ik maar voor lief.
WSSquote:Op dinsdag 24 september 2013 13:42 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
En jij laat dat toe, en daarom blijft dat zo.
En als je er verder geen probleem mee hebt is dat natuurlijk ook prima.
dat ligt iets gecompliceerder en dat weet je best. die was gisteravond weer aan de orde. 1 mailtje even laten gaan tot de andere dag leverde weer toestanden aan alle kanten, inclusief uit bed gebeld worden over de zoveelste ronde kutonzin. het beste wat ik kan is me er zelf buiten houden en de komende 4.5 maanden uitzittenquote:Op dinsdag 24 september 2013 13:42 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
No offense, maar klinkt wel alsof je heel erg blij bent met je aandoening. Ik zou het verschrikkelijk vinden.quote:Op zondag 22 september 2013 16:16 schreef Sam1993 het volgende:
Ik ben 20 en ben door lichamelijke klachten thuis komen te zitten, ik vind het zo fijn bij mijn dochter te zijn dat ik voor een gastouder curses ga zodat ik lekker thuis kan blijven met mijn meisje. Hier was niks gepland ook onze dochter niet maar zou niet anders meer willen.
en weer wordt het bij de vrouw gelegd. "ik laat het toe en daarom blijft het zo." leg verantwoordelijkheid daar waar die hoortquote:Op dinsdag 24 september 2013 13:42 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat jij ook maar een klein beetje positief kunt zijn over mannen of over relaties. Wat een bitterheid.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dit.
Besef jij wel dat hij aan zijn eigen toekomst werkt en dat jij met lege handen staat mocht het tussen jullie verkeerd gaan lopen?
Tja. Als het gaat zoals het doorsnee/gemiddeld gaat, vraag ik me ook af wat de toegevoegde waarde is van de 'moderne' man.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:37 schreef Clubsoda het volgende:
Ik zie opeens weer heel helder de voordelen van alleen wonen in
Je hebt helemaal gelijk. Maar de houding dat de vrouw zaken moet veranderen en verantwoordelijk is, is helaas wel de algemene tendens.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:50 schreef simmu het volgende:
en weer wordt het bij de vrouw gelegd. "ik laat het toe en daarom blijft het zo." leg verantwoordelijkheid daar waar die hoortik ben niet verantwoordelijk voor andermans gedrag en ik zit al evenmin in mijn eentje in deze relatie
Niet bij 'de vrouw' maar bij de partij die ergens een probleem mee heeft. Als mijn vriend zaken laat liggen die ik belangrijk vind, dan praat ik daar met hem over. Net zolang tot ik er geen naar gevoel meer bij heb. Hij zal dat niet doen, want hij heeft er geen naar gevoel bij. Dus in het geval van al die arme vrouwen die het met een vreselijke luie vent moeten doen die nooit eens doet wat zij verwachten, wordt het bij 'de vrouw' neergelegd.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:50 schreef simmu het volgende:
[..]
en weer wordt het bij de vrouw gelegd. "ik laat het toe en daarom blijft het zo." leg verantwoordelijkheid daar waar die hoortik ben niet verantwoordelijk voor andermans gedrag en ik zit al evenmin in mijn eentje in deze relatie
Dit is niet bitter maar reëel. 2 op de 3 huwelijken stranden. Hij heeft een goede baan en carrière opgebouwd. Daarnaast heeft hij een studie gevolgd om zijn carrière nog verder in de lift te krijgen. En jij? Jij hebt voor hem en je gezin gezorgd. Hoor jij bij die 2 van de 3, dan leef jij straks in armoede en heeft hij evenveel recht op hetgeen jij hebt opgebouwd: je kinderen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:50 schreef miss_sly het volgende:
Ik geloof niet dat jij ook maar een klein beetje positief kunt zijn over mannen of over relaties. Wat een bitterheid.
Da's een risico inderdaad. Maar we kunnen nu eenmaal niet tegelijk aan onze toekomst werken. Bovendien heb ik ook gewoon een hbo-diploma en hebben we eventuele partneralimentatie bij de notaris vastgelegd.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dit.
Besef jij wel dat hij aan zijn eigen toekomst werkt en dat jij met lege handen staat mocht het tussen jullie verkeerd gaan lopen?
Niet dus. We bouwen nu samen aan 'onze' (financiele) toekomst, 'leveren in'. Hij door te studeren, ik door voor het gezin te zorgen. Als we uit elkaar gaan heeft hij niet alleen recht op onze dochter, maar heb ik ook recht op deel van de extra financien die we hierdoor hebben opgebouwd.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dit is niet bitter maar reëel. 2 op de 3 huwelijken stranden. Hij heeft een goede baan en carrière opgebouwd. Daarnaast heeft hij een studie gevolgd om zijn carrière nog verder in de lift te krijgen. En jij? Jij hebt voor hem en je gezin gezorgd. Hoor jij bij die 2 van de 3, dan leef jij straks in armoede en heeft hij evenveel recht op hetgeen jij hebt opgebouwd: je kinderen.
Heel verstandig!quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:56 schreef -Spring het volgende:
Da's een risico inderdaad. Maar we kunnen nu eenmaal niet tegelijk aan onze toekomst werken. Bovendien heb ik ook gewoon een hbo-diploma en hebben we eventuele partneralimentatie bij de notaris vastgelegd.
vaak niet wordt gedaan.quote:Ik geloof niet dat jij ook maar een klein beetje positief kunt zijn over mannen of over relaties. Wat een bitterheid.
maar dat is niet onze situatie, terwijl er wel op onze situatie werd gereageerdquote:Op dinsdag 24 september 2013 13:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet bij 'de vrouw' maar bij de partij die ergens een probleem mee heeft. Als mijn vriend zaken laat liggen die ik belangrijk vind, dan praat ik daar met hem over. Net zolang tot ik er geen naar gevoel meer bij heb. Hij zal dat niet doen, want hij heeft er geen naar gevoel bij. Dus in het geval van al die arme vrouwen die het met een vreselijke luie vent moeten doen die nooit eens doet wat zij verwachten, wordt het bij 'de vrouw' neergelegd.
da's wel een beetje boel bitter en onrealistisch hoor. ja. 2 op de 3 huwelijken stranden. toch is het echt niet zo dat 2 op de 3 moeders in armoede achterblijven.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dit is niet bitter maar reëel. 2 op de 3 huwelijken stranden. Hij heeft een goede baan en carrière opgebouwd. Daarnaast heeft hij een studie gevolgd om zijn carrière nog verder in de lift te krijgen. En jij? Jij hebt voor hem en je gezin gezorgd. Hoor jij bij die 2 van de 3, dan leef jij straks in armoede en heeft hij evenveel recht op hetgeen jij hebt opgebouwd: je kinderen.
quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
wij zijn juist hierom welbewust in gemeenschap van goederen + hebben we afspraken ook op papier staanquote:Op dinsdag 24 september 2013 13:56 schreef -Spring het volgende:
[..]
Da's een risico inderdaad. Maar we kunnen nu eenmaal niet tegelijk aan onze toekomst werken. Bovendien heb ik ook gewoon een hbo-diploma en hebben we eventuele partneralimentatie bij de notaris vastgelegd.
En toch vind ik al die taken doen alleen een stuk simpeler.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:11 schreef nikky het volgende:
Dat lijstje wat ik hier voorbij zag komen van taken die mannen en vrouwen doen.... Tel die maar bij elkaar op wanneer je alleen bent .
Ik vind het anders een crime wanneer ik iets bij de winkel vergeten ben.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:16 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
En toch vind ik al die taken doen alleen een stuk simpeler.![]()
Je hoeft namelijk ook alleen aan je eigen eisen te voldoen+ je kan zelf de volgorde beslissen en je prioriteiten stellen. En als je een dag iets besluit niet te doen is er ook geen partner die er over zal klagen.
Ik denk dat het moeilijker is je eenzaam en alleen in je relatie te voelen m.b.t taken dan dat het is om echt alleenstaand te zijn.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.1028203quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:08 schreef Zoë23 het volgende:
Ouder1
Niet iedereen gaat scheiden hoor
Als je daar al van uit gaat dan sta je misschien verkeerd in een relatie maar dat lijkt me weer een heel andere discussie
Lees mijn reactie eens, er zijn ook oprecht lieve & zorgzame mannen
Ik ben het geheel met je eens.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:16 schreef Pvoesss het volgende:
Je hoeft namelijk ook alleen aan je eigen eisen te voldoen+ je kan zelf de volgorde beslissen en je prioriteiten stellen. En als je een dag iets besluit niet te doen is er ook geen partner die er over zal klagen.
Ik denk dat het moeilijker is je eenzaam en alleen in je relatie te voelen m.b.t taken dan dat het is om echt alleenstaand te zijn.
Ontopic is de verdeling werk-zorg, de combinatie van betaalde arbeid en het ouderschap. En gezien de OP dan binnen een relatie. Daarmee is de splitsing en uitbreiding van taken net zo ontopic als de discussie of een KDV nu wel of niet een goede keuze is.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:29 schreef Zoë23 het volgende:
Maar zoals ik al zei dat is een heel andere discussie en niet echt ontopic
Echt hè, ik snap d'r man wel die wegrende van dat verbitterde karakter.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:12 schreef Brighteyes het volgende:
[..]En dat noem je niet bitter?
Er zijn plenty relaties die ook uit elkaar gaan waar dit soort dingen helemaal niet speelt.
Heb je ook nog iets inhoudelijks te melden of kan je alleen maar op de man spelen?quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:33 schreef Scorpie het volgende:
Echt hè, ik snap d'r man wel die wegrende van dat verbitterde karakter.
Ok, kun je dan ook nog inhoudelijk reageren of bestaat voor jou alleen maar het 'negatieve' rolpatroon?quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:33 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ontopic is de verdeling werk-zorg, de combinatie van betaalde arbeid en het ouderschap. En gezien de OP dan binnen een relatie. Daarmee is de splitsing en uitbreiding van taken net zo ontopic als de discussie of een KDV nu wel of niet een goede keuze is.
Ik toon begrip voor je ex, dat heeft niks te maken met op de vrouw spelen. Je hele post history is 1 grote aanklacht jegens mannen die in jouw ogen niks anders zijn dan Gore vreemdgaande klootzakken die profiteren van de positie van vrouwen. Ik kan daar totaal geen begrip voor opbrengen, zo'n standpunt, en ik denk met mij nog vele andere mannen die door types zoals jij over 1 kam worden gescheerd.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:35 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Heb je ook nog iets inhoudelijks te melden of kan je alleen maar op de man spelen?
Zo waar, vooral de laatste alineaquote:Op dinsdag 24 september 2013 14:16 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Nou, ik dacht even dat ik teveel vanuit mijn eigen referentiekader redeneerde dat ik die opmerking wel een erg grove veralgemenisering vond. Ik ben niet minder gaan werken toen er een kind kwam dus het idee dat ik recht zou hebben op partneralimentatie vind ik belachelijk.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:12 schreef Brighteyes het volgende:
[8m je niet bitter?
Er zijn plenty relaties die ook uit elkaar gaan waar dit soort dingen helemaal niet speelt.
juist. dat is ontopic. niemand hier hoeft door jou persoonlijk onderwezen te wordenquote:Op dinsdag 24 september 2013 14:33 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ontopic is de verdeling werk-zorg, de combinatie van betaalde arbeid en het ouderschap. En gezien de OP dan binnen een relatie. Daarmee is de splitsing en uitbreiding van taken net zo ontopic als de discussie of een KDV nu wel of niet een goede keuze is.
quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:38 schreef Scorpie het volgende:
Ik toon begrip voor je ex, dat heeft niks te maken met op de vrouw spelen. Je hele post history is 1 grote aanklacht jegens mannen die in jouw ogen niks anders zijn dan Gore vreemdgaande klootzakken die profiteren van de positie van vrouwen. Ik kan daar totaal geen begrip voor opbrengen, zo'n standpunt, en ik denk met mij nog vele andere mannen die door types zoals jij over 1 kam worden gescheerd.
Je kinderen? Die zijn alleen van de vrouw? En zij heeft ook alleen die kinderen 'opgebouwd', wat dat ook moge betekenen?quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Mijn vrouw en ik hebben beiden eigen bedrijven en werken dus veel. Eens in de twee weken heeft mijn vrouw een woensdag met de kleine, eens in de twee weken heb ik een vrijdag met de kleine en eens in de twee weken hebben we samen een vrijdag met de kleine, al houdt dat ook in dat we die dag beiden ook werken.quote:Op zondag 22 september 2013 16:02 schreef Milchat het volgende:
Ik lurk weleens wat mee her en der in OUD. Er is toch een onderwerp wat ik best wel mis hier, namelijk werk in combinatie met ouderschap.
Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen: zijn er onder jullie hoogopgeleiden die werken combineren met kind(eren) of juist bewust thuisblijven, fulltimers, mensen die bewust kiezen om thuis te blijven, jonge moeders die wel/niet werken, etc.?
Overigens ben ik zelf geen ouder hoor, alleen lurker, masterstudent, getrouwd en met een (toekomstige) kinderwens.
Je trollt....quote:Op dinsdag 24 september 2013 15:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Mijn vrouw en ik hebben beiden eigen bedrijven en werken dus veel. Eens in de twee weken heeft mijn vrouw een woensdag met de kleine, eens in de twee weken heb ik een vrijdag met de kleine en eens in de twee weken hebben we samen een vrijdag met de kleine, al houdt dat ook in dat we die dag beiden ook werken.
Het weekend proberen we zo min mogelijk te werken en er voor de kleine te zijn.
De overige tijd hebben wij een nanny van 8.30u tot 19.30u. Die doet tevens de was en kookt voor ons en natuurlijk bereidt ze ook het eten voor onze dochter.
Ideaal, zeker omdat ik ook veel vanuit huis werk en ik zo iedere dag even wat tijd met mijn dochter kan besteden. De ene keer wat meer en de andere keer wat minder.
Daarnaast het voordeel dat mijn dochter in haar veilige omgeving blijft. En ze is dol op de nanny... iedere dag een big smile als de nanny binnen komt.
Ideaal.
Want?quote:
Je beeld wordt denk ik ook bepaald door wat je om je heen ziet. Ik woon nu in het suffe Amsterdam Noord in een suffe straat met suffe ouders die gewoon dol zijn op hun kinderen en hun levens zoveel mogelijk gebalanceerd inrichten. Ze maken er allemaal eigen keuzes in. De een neemt wat meer buitenschoolse opvang af, de ander blijft wat meer thuis, weer een ander gaat een paar maanden naar Amerika met het hele gezin. Ik geniet erg van die diversiteit en ik zie zich voorspoedig ontwikkelende kinderen. Ik ben optimistisch!quote:Op dinsdag 24 september 2013 11:10 schreef Moonah het volgende:
Tijdens werktijden lijkt mij dat weldegelijk een extra. En zo'n kleine slaapt natuurlijk net effe wat langer dan wij.quote:Op dinsdag 24 september 2013 15:54 schreef Clubsoda het volgende:
Ik moet ook zeggen dat ik het feit dat je elke dag tijd aan je kind kunt besteden moeilijk als een pré kan zien. Dat is voor mij eenvoudigweg een basisvoorwaarde, geen 'gelukje'.
hier niet hoor.quote:Op dinsdag 24 september 2013 15:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Tijdens werktijden lijkt mij dat weldegelijk een extra. En zo'n kleine slaapt natuurlijk net effe wat langer dan wij.
Het zal je misschien verbazen, maar mannen met een fulltime baan zien doordeweeks hun kind verrassend weinig.
Tja, ze zal zich toch aan íemand moeten hechten.quote:Op dinsdag 24 september 2013 15:20 schreef DS4 het volgende:
En ze is dol op de nanny... iedere dag een big smile als de nanny binnen komt.
ik ben benieuwd naar bronnen die deze uitspraak ondersteunen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Onze dochter wordt door ons gewekt (slaapt doorgaans tot 8 a 9) en naar bed gebracht, dus weinig bijzonder vind ik dat. De meesten zijn overigens later thuis dan 5.quote:Op dinsdag 24 september 2013 16:14 schreef Vicky het volgende:
hier niet hoor.
Hij ziet ze elke ochtnd en elke dag vanaf een uur of 5 en op dinsdag haalt ie ze op van school.
Ze is prima aan ons gehecht.quote:Op dinsdag 24 september 2013 16:54 schreef Moonah het volgende:
Tja, ze zal zich toch aan íemand moeten hechten.
Of de vader.quote:Op dinsdag 24 september 2013 17:07 schreef DS4 het volgende:
Ik snap werkelijk waar niet dat er mensen zijn die zo star zijn in hun denken dat een kind (vrijwel) iedere dag verzorgd dient te worden door de moeder...
Tijdens werktijden is natuurlijk niet hetzelfde als 'de dag' en dat is wat je typtequote:Op dinsdag 24 september 2013 15:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Tijdens werktijden lijkt mij dat weldegelijk een extra. En zo'n kleine slaapt natuurlijk net effe wat langer dan wij.
Het zal je misschien verbazen, maar mannen met een fulltime baan zien doordeweeks hun kind verrassend weinig.
Maar allebei parttime werken is soms toch echt niet haalbaar? Ik ben het sowieso niet met je eens maar als zelfs het hebben van 1 fulltime werkende ouder 'verkeerd' is, wordt het best lastig soms.quote:Op dinsdag 24 september 2013 17:24 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik zou me echt een broedmachine voelen. Voortzetten van de soort en dóór. Ik ben absoluut niet tegen de creche of kdv of weet ik wat. Ben alleen erg blij dat ik mijn kinderen ken. En zij mij.
Zou me doodongelukkig voelen ze hele dagen niet te zien. Voor mij hoort het opvoeden bij het krijgen van kinderen. Daar hoort zorg bij. En ik geloof dat het voor een kind wél uitmaakt wie die zorg geeft. Papa en mama is anders dan de juf van het kdv. Of de nanny. Ik pleit echt niet voor fulltime ouderschap. Maar fulltime blijven werken zou mij teveel tegen mijn gevoel ingaan.
Dan maar niet geslaagd in de maatschappij.
Af en toe komt dat voor ja...quote:
Dat is niet zo moeilijk, want ze is maar 63 uur in de week wakker. Maar die rekensom is natuurlijk wel erg simplistisch. Onze dochter is voor ons beiden topprioriteit.quote:Ik vraag me af waar jullie prioriteiten liggen. Jullie besteden zo te lezen meer tijd aan jullie bedrijven/werk, dan aan je kind.
Ook jij zit helemaal vast in het dogma.quote:Op dinsdag 24 september 2013 17:24 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik zou me echt een broedmachine voelen. Voortzetten van de soort en dóór. Ik ben absoluut niet tegen de creche of kdv of weet ik wat. Ben alleen erg blij dat ik mijn kinderen ken. En zij mij.
Zou me doodongelukkig voelen ze hele dagen niet te zien. Voor mij hoort het opvoeden bij het krijgen van kinderen. Daar hoort zorg bij. En ik geloof dat het voor een kind wél uitmaakt wie die zorg geeft. Papa en mama is anders dan de juf van het kdv. Of de nanny. Ik pleit echt niet voor fulltime ouderschap. Maar fulltime blijven werken zou mij teveel tegen mijn gevoel ingaan.
Dan maar niet geslaagd in de maatschappij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |