abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 september 2013 @ 22:01:53 #91
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_131495758
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 21:52 schreef Moonah het volgende:
Ik vraag me oprecht af, of deze ontwikkeling op de lange termijn gevolgen heeft voor de ontwikkeling van kinderen/mensen/de maatschappij/mentaliteit.
Misschien niet hoor, maar misschien ook wel. We'll see. :)
Er zijn een hoop ontwikkelingen waarover ik me meer zorgen maak :{ Maar ondanks dat ik me wel goed voel bij 3 dagen kvd, begrijp ik je zorgen wel een beetje. Ik heb bij ons oude kvd (typisch yuppen kvd in Amsterdam) genoeg ouders gezien die de namen van de leidsters niet eens kenden en de moter van hun auto lieten draaien terwijl ze hun kind oppikten. Daar kreeg ik altijd een heel naar gevoel bij :{
Oude (on)bekende.
pi_131495820
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 21:57 schreef Moonah het volgende:

[..]

Blijkbaar wel:

[..]

Kun je iets over de strekking vertellen? Ik ben benieuwd!

En een :* op de blauwe schenen. Ik veroordeel niemands persoonlijke situatie, ook al voelen velen zich blijkbaar aangevallen.
Ehm, heel kort door de bocht, waren kdv-kinderen beter in het schatten van emoties en niveau van andere kinderen in en waren ze emphatischer.

Was wel zo dat het negatieve effecten had als het lange dagen was. Iets in de trant van, meerdere dagen is niet erg, maar veel dagen van 8 tot 19 hadden weer bepaalde negatieve effecten.

Pin me op deze inhoud niet vast, heb meerdere dingen toen erover gelezen adhv artikel.
pi_131495827
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2013 22:01 schreef Mevr_Mus het volgende:

[..]

Er zijn een hoop ontwikkelingen waarover ik me meer zorgen maak :{ Maar ondanks dat ik me wel goed voel bij 3 dagen kvd, begrijp ik je zorgen wel een beetje. Ik heb bij ons oude kvd (typisch yuppen kvd in Amsterdam) genoeg ouders gezien die de namen van de leidsters niet eens kenden en de moter van hun auto lieten draaien terwijl ze hun kind oppikten. Daar kreeg ik altijd een heel naar gevoel bij :{
OMG dit is wel behoorlijk shocking. :o
pi_131495829
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 21:52 schreef Moonah het volgende:
Ik vraag me oprecht af, of deze ontwikkeling op de lange termijn gevolgen heeft voor de ontwikkeling van kinderen/mensen/de maatschappij/mentaliteit.
Misschien niet hoor, maar misschien ook wel. We'll see. :)
welnee. vroeger werden zat kinderen iig een flink deel van de tijd verzorgd en geholpen door oudere zusjes. zo werkte dat toen. ik zeg niet dat dat goed was hoor, ik wil alleen maar zeggen dat tijden veranderen. mensen passen aan. zoals jouw jeugd was, zo is die nu niet meer. zelfs niet hier in huis met een thuisblijfmoeder. soms is de aanpassing groot en soms klein. strakjes ben je grootouder en dan gaat alles weer heel anders en klagen je kinderen erover ;)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  maandag 23 september 2013 @ 22:04:15 #95
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_131495867
Aangeven dat jouw woordkeus niet echt opgaat Moonah, heeft niet zoveel met blauwe schenen te maken.
Prrrrr
pi_131495927
Het ging over de wetenschapper die ook in dit artikel wordt genoemd: http://www.kinderopvang-wageningen.nl/cms_db/startnormal/slim.pdf

Al is dit artikel enkel positief, nogal gekleurd ;)
pi_131495967
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2013 22:03 schreef Olf het volgende:

[..]

Ehm, heel kort door de bocht, waren kdv-kinderen beter in het schatten van emoties en niveau van andere kinderen in en waren ze emphatischer.

Was wel zo dat het negatieve effecten had als het lange dagen was. Iets in de trant van, meerdere dagen is niet erg, maar veel dagen van 8 tot 19 hadden weer bepaalde negatieve effecten.

Pin me op deze inhoud niet vast, heb meerdere dingen toen erover gelezen adhv artikel.
Tnx, ik ga eens zoeken in de bieb.
En dit soort onderzoeken valt natuurlijk altijd te manipuleren. Dat is iig het eerste dat ik geleerd heb bij methoden en technieken: er is een onderzoek dat een verband aantoont tussen het aantal geboortes en de hoeveelheid ooievaars die over een bepaald gebied trekken...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_131496056
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 22:05 schreef Olf het volgende:
Het ging over de wetenschapper die ook in dit artikel wordt genoemd: http://www.kinderopvang-wageningen.nl/cms_db/startnormal/slim.pdf

Al is dit artikel enkel positief, nogal gekleurd ;)
Grappig, Elly Singer maakte deel uit van het team waarin ik afstudeerde. :o
*weer verder leest
  maandag 23 september 2013 @ 22:07:51 #99
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_131496073
Oh ik heb geen blauwe schenen hoor.

Ik denk dat je continu te maken hebt met verschuivingen in de denkwijzes van bepaalde generaties, naast de locatie waar je opgroeit en wat je aan normen en waarden meekrijgt in je opvoeding.
  maandag 23 september 2013 @ 22:09:27 #100
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_131496165
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 22:06 schreef Moonah het volgende:

[..]

En dit soort onderzoeken valt natuurlijk altijd te manipuleren. Dat is iig het eerste dat ik geleerd heb bij methoden en technieken: er is een onderzoek dat een verband aantoont tussen het aantal geboortes en de hoeveelheid ooievaars die over een bepaald gebied trekken...
Goed om onderzoek kritisch te lezen, maar laten we ervan uitgaan dat er doorgaans wel een kern van waarheid zit in wetenschappelijk onderzoek ;)
Oude (on)bekende.
pi_131496215
Ik voel me overigens niet aangevallen. Ik begrijp alleen de toon (en de inhoud) niet goed, en daar reageer ik op.

Meer algemeen valt het me op dat mensen die bewust niet voor een kdv kiezen, a. precies menen te weten hoe het er daar aan toe gaat en hoe het voor een kind is, en b. dat je per direct ophoudt met nadenken als je je kind op een kdv 'dumpt'. Wat mevr_mus al even aanhaalde, er zijn zoveel soorten kdv's en op de onze laat ik mijn zoon altijd met gerust hart achter, maar bij andere zou ik daar niet aan moeten denken.

Je maakt een bewuste keuze voor een bepaald kdv, omdat het goed voelt, omdat je denkt dat bij je kind past, omdat het past bij wat je waardevol vindt. Wij kozen er bewust voor om hem niet meer dan twee dagen naar het kdv te brengen en geen opeenvolgende dagen, zodat een dag met veel kindjes en prikkels altijd gevolgd wordt door een dag met papa of mama thuis. Ik probeer mijn werktijden zo in te richten dat ik hem niet heel vroeg breng 's morgens en hem op tijd ophaal. We houden steeds in de gaten hoe het eraan toe gaat als we hem ophalen en wegbrengen, zijn betrokken bij allerhande activiteiten en vooral: kijken naar ons kind. Zolang hij goed in zijn vel zit en zich goed ontwikkelt, zijn er geen redenen om iets te veranderen. Mocht het daar spaak lopen, dan grijpen we in. Het is niet een kwestie van "dat is om de hoek, dump 'm daar maar de hele dag en verder trekken we onze handen er vanaf".
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_131496387
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 22:06 schreef Moonah het volgende:

[..]

Dat is niet is niet manipuleren van het onderzoek, dat is het interpreteren van een samenhang als zijnde causaal. Het kan natuurlijk heel goed waar zijn dat er een correlatie is tussen het aantal ooievaars en het aantal geboortes. De conclusie daaraan verbinden dat het één leidt tot het ander, gaat echter te ver.

Even als zijspoor.
  maandag 23 september 2013 @ 22:13:52 #103
11682 Moonah
Jolie femme
pi_131496424
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2013 22:09 schreef Mevr_Mus het volgende:

[..]

Goed om onderzoek kritisch te lezen, maar laten we ervan uitgaan dat er doorgaans wel een kern van waarheid zit in wetenschappelijk onderzoek ;)
Oh zeker. Mijn opmerking sloeg op de post van Enfermera, over het al dan niet bestaande verband tussen tandjes en zere billen.
  maandag 23 september 2013 @ 22:14:20 #104
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_131496453
Op het kdv van mijn dochters zit twee kindjes met Amerikaanse ouders, die ook bij Amerikaanse bedrijven werken, dus alle twee fulltime. Ze zitten er dan ook 5 dagen per week. De kindjes schelen 1,5 jaar en ik ben eerlijk als ik zeg dat ze er altijd sloeberig uitzien. Winterjassen in de zomer en in een t-shirt naar huis in de winter. Dan bekruipt mij ook wel een gevoel van, hoeveel tijd en effort steek je in je kids?

Wat betreft kopieergedrag, dat zit erin, mijn jongste doet mijn oudste zoveel na. zo grappig.
pi_131496521
quote:

[..]

Nou ja, if not, dan kunnen we misschien onze baan gewoon opzeggen en hebben we ook geen kdv meer nodig. Is die cirkel ook weer rond :P
pi_131496686
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 22:14 schreef becky27 het volgende:
Op het kdv van mijn dochters zit twee kindjes met Amerikaanse ouders, die ook bij Amerikaanse bedrijven werken, dus alle twee fulltime. Ze zitten er dan ook 5 dagen per week. De kindjes schelen 1,5 jaar en ik ben eerlijk als ik zeg dat ze er altijd sloeberig uitzien. Winterjassen in de zomer en in een t-shirt naar huis in de winter. Dan bekruipt mij ook wel een gevoel van, hoeveel tijd en effort steek je in je kids?

Wat betreft kopieergedrag, dat zit erin, mijn jongste doet mijn oudste zoveel na. zo grappig.
Mijn zus woont in Amerika waar parttime werken gewoon niet bestaat. Dat vind ik ook wel heftig hoor, mijn neefjes gaan vijf dagen per week naar het kdv en de weekenden en avonden zijn volgepropt met allerlei activiteiten en uitstapjes. Dat is wel echt een cultuurding denk ik ook, wij zijn in Nederland best behoudend denk ik. Maar ik vond het nogal wat, zondagavond om 22 uur (!) terug van een dagje strand en de volgende morgen alweer om 8 uur bij het kdv op de stoep.
pi_131496708
quote:

[..]

dat hoeft dus niet altijd het geval te zijn. eerst kritisch lezen, dan oordelen of er een kern van waarheid al dan niet in zit :)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  maandag 23 september 2013 @ 22:43:00 #108
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_131497875
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 22:15 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Nou ja, if not, dan kunnen we misschien onze baan gewoon opzeggen en hebben we ook geen kdv meer nodig. Is die cirkel ook weer rond :P
Niet helemaal rond, want ik houd van mijn werk :P Juist de afwisseling tussen moederen en werken vind ik prettig en maakt dat ik beide dingen kan waarderen en kan relativeren. Dus daarom verzet ik mij tegen een al te pessimistische kijk op de wetenschap ;)
Oude (on)bekende.
pi_131498103
Helemaal mee eens hoor, met alles wat je zegt :Y
pi_131500046
Ik (31) HBO+ en freelancer ong. 24 uur per week, vriend ook HBO en 36 uur werkend in senior functie (om de week een dag vrij). Onze oudste (bijna 4) gaat nu 2 dagen naar de peuterspeelzaal en daarna naar opa en oma. De jongste gaat 2 dagen naar de gastouder (een gastouder die erg actief is met de kinderen en alles echt met zorg, aandacht en bovenal passie doet).
Tot 3 kwart jaar geleden was onze indeling anders. We hadden een koophuis, echt ons droomhuis wat we tot in de puntjes hadden verbouwd. In de stad, geen familie dichtbij. Kinderen gingen 2 dagen naar de opvang. Ik heb zelf erg veel gezondheidsmisere gehad na de bevallingen en onze jongste was haar eerste anderhalf jaar elke 2 weken wel ziek. Al met al was ik blij dat ik werkte voor mezelf, maar niet blij hoe stressvol ons leventje was geworden. Alles was haasten, op mijn werk kon ik niet doorgroeien omdat ik daarvoor te weinig uren maakte wat ook frustrerend was. De oudste vond de lange dagen wel erg heftig en heeft moeilijke periodes gehad, vooral bij de overgang naar de peutergroep. Ook woonde we in een drukke straat. Eigenlijk was alles in ons leven druk druk druk. We moesten wel door op deze manier omdat we anders financieel het moeilijk zouden volhouden.

Wij hebben besloten ons leven om te gooien, we zijn naar mijn geboortedorp verhuist, echt een uur van waar we woonde. We hebben er lang over nagedacht of we het echt zouden gaan doen maar de stap toch gewaagd en alles heeft zeer positief uitgepakt.
Hier zijn de huizenprijzen een stuk lager en kunnen we op 1 salaris een 2 onder 1 kapwoning of zoiets dergelijks kopen. Momenteel huren we nog en misschien blijven we dat ook nog wel even doen. We zien wel. Maar het leven is een stuk rustiger hier en dat is wat wij in onze persoonlijke situatie graag wilde.

Ik heb veel meer tijd voor de kinderen en hun opvang is niet meer alleen opvang voor hun, maar ook bewust iets waar ze veel plezier uithalen. Ik haal ze beiden op tijd op en als het anders loopt of ze voelen zich niet lekker dan kan ik gelijk er voor ze zijn. Maar het fijne is dat ik er ook voor mezelf ben zeg maar. Ik werk gewoon, ik heb in feite 3 dagen om te werken, maar als dat niet zo uitkomt werk ik bijvoorbeeld 's avonds of in het weekend. Ik kan nu ook weer doorgroeien, ik ben visueel vormgeefster en kan weer echt hele concept trajecten draaien wat echt een verademing is. Dat zou ik met een vaste baan nooit kunnen met 3 dagen werken.

Dit is natuurlijk een heel erg individuele situatie, maar wat ik er vooral mee wil zeggen is dat je ook je leven kan omgooien als je merkt dat je het toch anders zou willen indelen. We hebben 2 jaar lang eraan geewerkt om dit alles te kunnen omgooien, het was een hele puzzel. Maar ik vond het fijn dat we tegen elkaar eerlijk konden zijn en durfden het roer toch een soort van om te gooien.

Over het opvangverhaal. Ik heb niks tegen opvang, Onze oudste opvang was een hele fijne plek voor onze meisjes. Maar ik denk ook dat het aan de kinderen ligt. Onze jongste heeft een tijdje zonder opvang gezeten maar die mistte het gewoon, die was nog nooit alleen geweest. Of zuslief had ze om zich heen of kindjes van de opvang. Dus daar hebben we al snel een zorgzame gastouder voor gevonden.
Voor de oudste hebben we besloten haar niet voor 3 kwart jaar naar de gastouder te doen en daarna er weer vanaf te halen omdat ze dan naar school gaat aangezien ze altijd lang moet wennen aan situaties. Daarom haar naar de psz zodat ze toch wel een voorbereiding op school heeft en dan 's middags laagdrempelig naar mijn ouders. Als ze straks naar school gaat hoeft ze ook niet naar de BSO, dan gaat ze die middagen ook naar mijn ouders.

De weekindeling die we nu hebben werkt voor de meisjes beter dan voorheen. En bovenal, ze hebben weer 2 ouders die gelukkig en relaxed zijn.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_131502654
Ik (WO, pedagogische wetenschappen richting leren en ontwikkeling) heb de eerste paar maanden na de geboorte van ons zoontje nog gewerkt. Hij ging toen nog 2 dagen naar het KDV. In die tijd wilde ik heel graag thuisblijven. Niet alleen omdat ik hem niet wilde missen, maar ook omdat ik de kwaliteit van de opvang hier in de omgeving niet goed vond.

Uit verschillende onderzoeken blijkt volgens mij dat opvang echt niet negatief hoeft te zijn voor de ontwikkeling van kinderen (op verschillende gebieden: cognitief, sociaal en emotioneel). Er waren juist positieve resultaten, maar daarbij ging het wel om kwalitatief zeer goede opvang, weinig uren, enz. De resultaten waren niet beter of slechter voor kinderen als ze thuis bleven. Uit ander onderzoek blijkt dat er nog heel veel te verbeteren valt aan de kwaliteit van de opvang in Nederland. In 2012 bleek gelukkig wel uit onderzoek dat de kwaliteit was gestegen, maar nog wordt niet op alle punten voldoende gescoord. http://www.kinderopvangonderzoek.nl/drupal/

Zelf zag ik de toegevoegde waarde in het eerste (en deels tweede) jaar niet voor ons zoontje. Ik vond zelf dat ik hem meer kon bieden (aandacht, activiteiten, interactie, taal, warmte/ liefde, troost, rust, enz.). In onze omgeving zijn er ook genoeg andere kindjes om mee te spelen (oppaskindjes, neefjes, nichtjes, kindjes bij de bibliotheek, kinderboerderij, enz.). Hij gaat over een paar maanden wel naar de peuterspeelzaal. Gelukkig -voor ons- hadden we de mogelijkheid dat ik kon stoppen met werken. M'n man werkte sowieso 2 dagen thuis, dus dat was ook heel fijn.

Ik krijg vaak de vraag of ik de uitdaging, ontwikkeling, volwassen gesprekken en dergelijk niet mis. Voor mijzelf geldt dat ik daar geen werk voor nodig heb. Dat kan ik prima halen buiten werk om. Nadelig: gat in m'n cv, geen pensioenopbouw, minder te besteden, negatieve reacties van mensen die ons eigenlijk helemaal niet goed kennen. Daarover denk ik misschien te makkelijk: dat komt straks wel weer goed.

[ Bericht 0% gewijzigd door Soempie op 24-09-2013 08:19:32 ]
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_131502682
Ah, onder andere gevonden (en een aanvulling op wat ik hierboven schreef):

Children (n = 1,261) were recruited at birth and assessed at 15, 24, 36, and 54 months. Exclusive maternal care did not predict child outcomes, but multiple features of child-care experience were modestly to moderately predictive. Higher quality child care was related to advanced cognitive, language, and preacademic outcomes at every age and better socioemotional and peer outcomes at some ages. More child-care hours predicted more behavior problems and conflict, according to care providers. More center-care time was related to higher cognitive and language scores and more problem and fewer prosocial behaviors, according to care providers.

The American psychologist, 2006 (meer info heb ik even niet)
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_131503272
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 21:46 schreef Moonah het volgende:
Je maakt keuzes in je leven.
Wij huren bv een huis. En vinden het belangrijker om tijd met ons gezin door te brengen dan om veel geld te (moeten...) verdienen. Als mijn man niet 's avonds zou werken, zou ik alleen kostwinner zijn.

Drogredenen (naar mijn mening...): de sociale ontwikkeling, gezellig met kinderen spelen, leuke creatieve dingen doen. Allemaal leuk meegenomen, en super voor je kind, als hij/zij het naar zijn/haar zin heeft op een KDV, een of twee dagen. Maar als een kind vaker de leidsters ziet dan papa en/of mama vind ik het een drogreden.
Als je alleenstaand bent, is het bittere noodzaak.

Qua compleet gezin: mijn man en ik zien elkaar overdag op de dagen dat ik niet werk. En om 16 uur zijn we met zijn drietjes.

En het gaat niet om verantwoorden of veroordelen, ik begrijp het alleen niet.
S ging maar twee dagen naar het kinderdagverblijf, maar ik zag er voor haar toen ze ietsje ouder werd (het eerste jaar niet echt) wel degelijk een voordeel in dat ze daar met andere kindjes leerde omgaan en kon spelen. Ze is alleen en zal dat blijven en ik vond het belangrijk dat ze al jong echt met andere kinderen in aanraking zou komen.

Nu ze naar school gaat, wilden we het eigenlijk proberen zonder NSO, maar dat red je niet als je niet in het onderwijs werkt. Er zijn teveel schoolvakanties waarin we dan een van beiden vrij moeten nemen en dat redden we niet met de vakantiedagen. Ik denk dat ze de NSO ook leuk gaat vinden (ze start volgende maand) maar ik had het wel prettig gevonden als dat niet nodig was geweest.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_131504238
Milchat, ik heb gemerkt dat ik onder de hoogopgeleide vrouwen om me heen wel een uitzondering ben. Ik ben relatief wat vroeger aan kinderen begonnen, namelijk toen ik 28 was. Ik zat toen volop in mijn promotie-onderzoek en dat viel heel goed te combineren. Ik ben 4 dagen gaan werken in plaats van 5 dagen en mijn vriend is juist meer gaan werken. Hij was freelancer en werkte een paar dagdelen per week. Nu heeft hij een vaste baan voor 4 dagen. We zijn erg blij met de financiële zekerheid die we daardoor hebben.

We werken allebei denk ik vooral omdat we het heel leuk vinden. Ik heb kinderopvang nooit als een noodzakelijk kwaad ervaren, behalve dan toen mijn jongste met 3 maanden naar de opvang ging. Voor een baby voelde het wel echt als een noodzakelijk kwaad, al veranderde dat heel snel en heb ik nooit gemerkt dat ze er zelf last van had.

Ik weet het een en ander over wetenschappelijk onderzoek, vooral over dit soort onderwerpen, en een van de dingen waar men vaak aan voorbij gaat, is dat het een enorme versimpeling van de werkelijkheid is. Je kiest welke variabelen je in je onderzoek opneemt en je onderzoekt correlaties. Je weet niet of je dan causale verbanden hebt gevonden en je weet ook niet of je misschien belangrijke factoren buiten beschouwing hebt gelaten.

Wat kinderopvang betreft is het denk ik heel erg van belang om in te zien hoe complex de invloed van opvang is op de ontwikkeling van een kind. Het gaat er niet alleen om hoeveel dagen een kind naar de opvang gaat, maar ook of het kind vaste leidsters heeft, hoe de leidsters met het kind omgaan, hoe de overdracht is en in hoeverre ouders afstemming zoeken met de leidsters. En dan zijn er nog vele ander kwesties, zoals hoe het kind zelf is, welke signalen het afgeeft, hoe gevoelig ouders daarvoor zijn en er iets mee doen, hoe 'gehaast' hun eigen leven is, hoe de kwaliteit is van de tijd die ze met hun kinderen doorbrengen, hoe de relatie tussen ouders onderling is. And the list goes on and on...

Om die reden vind ik het ontzettend kortzichtig om uitsluitend naar aantal opvangdagen te kijken. Hoe veilig en voorspelbaar de directe omgeving van een kind is, zit in heel veel verschillende zaken. Elke ouder doet er verstandig aan om te kijken hoe een kind zich ontwikkelt. Ik ken een hoop ouders die net als wij minstens 4 dagen in de week werken en ik zie kinderen die lekker in hun vel zitten, ongedwongen spelen en vriendjes maken, dol zijn op hun ouders. Dat anderen daar vol onbegrip naar kunnen kijken is mij dan weer een raadsel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 24 september 2013 @ 11:10:12 #115
11682 Moonah
Jolie femme
pi_131506864
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 09:23 schreef Claudia_x het volgende:

Om die reden vind ik het ontzettend kortzichtig om uitsluitend naar aantal opvangdagen te kijken. Hoe veilig en voorspelbaar de directe omgeving van een kind is, zit in heel veel verschillende zaken. Elke ouder doet er verstandig aan om te kijken hoe een kind zich ontwikkelt. Ik ken een hoop ouders die net als wij minstens 4 dagen in de week werken en ik zie kinderen die lekker in hun vel zitten, ongedwongen spelen en vriendjes maken, dol zijn op hun ouders. Dat anderen daar vol onbegrip naar kunnen kijken is mij dan weer een raadsel.
Kijk, daar voel ik mij natuurlijk door aangesproken! :)

Tnx voor je genuanceerde reactie Claudia. Ik denk er wel over na hoor, nav dit topic. Waarom ik er zo stellig over denk. Zo ook de reactie van Simmu, dat vroeger kinderen veel werden opgevoed door oudere broers/zussen.

Ik heb er vooral moeite mee als echt jonge kinderen weggebracht worden. Het voelt zo tegennatuurlijk. Zéker als kinderen vaker te maken hebben met leidsters/andere oppas dan met de eigen ouders.

En het staat me tegen dat tegenwoordig mensen maar álles lijken te willen. Carrières, kinderen, een eigen huis. Daar moeten dan allerlei constructies voor gevonden worden waar ik dus mijn vraagtekens bij heb. Maar goed, ik ga mijn best doen om er wat genuanceerder over te denken...
pi_131507253
Voor ik zwanger ws van de eerste werkte ik 40 uur. Na mijn verlof ben ik 24 uur gaan werken. Mijn man werkte toen 4x9. Ik was 2 dagen thuis, hij 1 dag en 2 dagen ging ze naar de opa';s en oma's.
Toen de 2e werd geboren was ik werkeloos. Ik vond het heerlijk om thuis te zijn en de kinderen op te zien groeien maar ik liep ook tegen de muren op. Na ruim een jaar solliciteren had ik eindelijk werk. Mijn moeder ging op maandag oppassen, mijn man was er op dinsdag, ik op woensdag, donderdag gingen de dames naar de bso/kdv en vrijdag was ik thuis. Nu de jongste op school zit heeft mijn moeder aangegeven niet meer standaard op te willen passen (wel incidenteel tijdens vakantie/studiedagen). Mijn man is 4x8, 1x4 gaa werken. Op maandag en donderdag gaan ze naar de BSO, dinsdagmiddag is mijn man thuis, woensdag en vrijdag.

Ikvond de situatie een aantal jaar geleden prima, en ik vind de situatie nu ook prima.
We hebben een superfijne opvang. Hele lieve leidsters, prima omgeving en de meiden hebben het er super naar hun zin.

Ik moet er niet aan denken om fulltime thuisblijfmoeder te zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vicky op 24-09-2013 11:35:03 ]
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_131507662
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 11:10 schreef Moonah het volgende:

[..]

Kijk, daar voel ik mij natuurlijk door aangesproken! :)

Tnx voor je genuanceerde reactie Claudia. Ik denk er wel over na hoor, nav dit topic. Waarom ik er zo stellig over denk. Zo ook de reactie van Simmu, dat vroeger kinderen veel werden opgevoed door oudere broers/zussen.

Ik heb er vooral moeite mee als echt jonge kinderen weggebracht worden. Het voelt zo tegennatuurlijk. Zéker als kinderen vaker te maken hebben met leidsters/andere oppas dan met de eigen ouders.

En het staat me tegen dat tegenwoordig mensen maar álles lijken te willen. Carrières, kinderen, een eigen huis. Daar moeten dan allerlei constructies voor gevonden worden waar ik dus mijn vraagtekens bij heb. Maar goed, ik ga mijn best doen om er wat genuanceerder over te denken...
Dit herken ik heel erg, ik ervaar het ook als tegennatuurlijk (al vind ik 'tegennatuurlijk' een beetje een rotwoord, want het is niet alsof de natuur nou zo zaligmakend en geweldig is. Anders zaten we wel allemaal als raw-foodies in een berenvelletje in een grot, 'natuurlijk').

Maar toch, dat gevoel is er -bij mij- wel erg. Dat gevoel is ook de reden waarom onze baby bij ons slaapt, waarom ik haar niet zomaar laat huilen, waarom ik haar borstvoeding geef en dus ook waarom ik haar bij me wil houden en anderen niet voor langer dan een uurtje of wat op laat passen. Dat voelt gewoon -voor mij- het meest natuurlijk. Ik heb zelf een flink aantal (drog?)redenen om haar niet naar een KDV te willen brengen, maar uiteindelijk komt het gewoon neer op dat het tegen mijn gevoel in gaat. En gelukkig hebben wij de luxe om er voor te kunnen kiezen daar in mee te gaan.

Als anderen dat niet zo voelen en hun kinderen wel naar een KDV brengen, al is het 6 volle dagen, dan kan ik daar wel wat van vinden maar dat heeft niet zoveel nut. Misschien voelen zij een sterkere drang tot onafhankelijkheid, tot zelfontplooiing of hebben ze een grotere ambitie. Ik ken hen niet, ik ken hun kinderen en de situatie niet. En ik ga er graag van uit dat alle ouders uiteindelijk het beste voorhebben met hun kinderen. Hoe ze daar invulling aan geven en welke keuzes ze daarbij maken mogen ze zelf weten :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  dinsdag 24 september 2013 @ 11:42:17 #118
11682 Moonah
Jolie femme
pi_131507828
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 11:36 schreef Miss_Isis het volgende:

Dit herken ik heel erg, ik ervaar het ook als tegennatuurlijk (al vind ik 'tegennatuurlijk' een beetje een rotwoord, want het is niet alsof de natuur nou zo zaligmakend en geweldig is. Anders zaten we wel allemaal als raw-foodies in een berenvelletje in een grot, 'natuurlijk').

Oh, maar ik loop nog in berenvel rond hoor, jij niet? :P
pi_131508014
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 11:36 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Maar toch, dat gevoel is er -bij mij- wel erg. Dat gevoel is ook de reden waarom onze baby bij ons slaapt, waarom ik haar niet zomaar laat huilen, waarom ik haar borstvoeding geef en dus ook waarom ik haar bij me wil houden en anderen niet voor langer dan een uurtje of wat op laat passen. Dat voelt gewoon -voor mij- het meest natuurlijk. Ik heb zelf een flink aantal (drog?)redenen om haar niet naar een KDV te willen brengen, maar uiteindelijk komt het gewoon neer op dat het tegen mijn gevoel in gaat. En gelukkig hebben wij de luxe om er voor te kunnen kiezen daar in mee te gaan.

Al die dingen zijn natuurlijk niet alleen voorbehouden aan mensen die hun kinderen niet naar een KDV brengen ;)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_131508605
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 11:42 schreef Moonah het volgende:

[..]

Oh, maar ik loop nog in berenvel rond hoor, jij niet? :P
Alleen in het weekend :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 11:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Al die dingen zijn natuurlijk niet alleen voorbehouden aan mensen die hun kinderen niet naar een KDV brengen ;)
Uiteraard, maar voor mij hoort het allemaal een beetje bij elkaar gevoelsmatig. Ik bedoel absoluut niet dat mensen die hun kind naar een KDV brengen per definitie ook geen bv zouden geven of hun kind laten huilen (en hiermee bedoel ik dan ook weer niet dat het slecht is om geen bv te geven of je kind wel te laten huilen!). Pfff, je moet nog aardig dichttimmeren wat je zegt :P

Er ligt volgens mij weinig zo gevoelig als suggereren dat iemand zijn/haar kind minder-dan-optimaal behandelt. Terwijl het toch bijna ondoenlijk is om altijd alleen maar het aller-perfectste te doen voor je kind. Je maakt altijd keuzes die effect hebben op je kind. Mijn kind zal dan niet snel last hebben van een stressvolle ochtend- of avondspits en als ze zich niet lekker voelt hoeft ze niet toch naar een opvang omdat ik ergens anders moet zijn; maar wij kiezen er bijvoorbeeld voor ergens te wonen waar weinig andere kinderen van haar leeftijd in de directe omgeving wonen. Als ze straks wat ouder is zal ze dus niet zomaar op straat kunnen spelen met vriendinnetjes. Dat maakt mij wel eens onzeker want ik wil natuurlijk graag dat ze het sociaal gezien goed zal doen. Daarom wil ik mijn best doen dat straks zoveel mogelijk te stimuleren met o.a. de peuterspeelzaal en andere activiteiten. Elke beslissing heeft z'n voors en z'n tegens.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')