Er zijn een hoop ontwikkelingen waarover ik me meer zorgen maakquote:Op maandag 23 september 2013 21:52 schreef Moonah het volgende:
Ik vraag me oprecht af, of deze ontwikkeling op de lange termijn gevolgen heeft voor de ontwikkeling van kinderen/mensen/de maatschappij/mentaliteit.
Misschien niet hoor, maar misschien ook wel. We'll see.
Ehm, heel kort door de bocht, waren kdv-kinderen beter in het schatten van emoties en niveau van andere kinderen in en waren ze emphatischer.quote:Op maandag 23 september 2013 21:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
Blijkbaar wel:
[..]
Kun je iets over de strekking vertellen? Ik ben benieuwd!
En eenop de blauwe schenen. Ik veroordeel niemands persoonlijke situatie, ook al voelen velen zich blijkbaar aangevallen.
OMG dit is wel behoorlijk shocking.quote:Op maandag 23 september 2013 22:01 schreef Mevr_Mus het volgende:
[..]
Er zijn een hoop ontwikkelingen waarover ik me meer zorgen maakMaar ondanks dat ik me wel goed voel bij 3 dagen kvd, begrijp ik je zorgen wel een beetje. Ik heb bij ons oude kvd (typisch yuppen kvd in Amsterdam) genoeg ouders gezien die de namen van de leidsters niet eens kenden en de moter van hun auto lieten draaien terwijl ze hun kind oppikten. Daar kreeg ik altijd een heel naar gevoel bij
welnee. vroeger werden zat kinderen iig een flink deel van de tijd verzorgd en geholpen door oudere zusjes. zo werkte dat toen. ik zeg niet dat dat goed was hoor, ik wil alleen maar zeggen dat tijden veranderen. mensen passen aan. zoals jouw jeugd was, zo is die nu niet meer. zelfs niet hier in huis met een thuisblijfmoeder. soms is de aanpassing groot en soms klein. strakjes ben je grootouder en dan gaat alles weer heel anders en klagen je kinderen eroverquote:Op maandag 23 september 2013 21:52 schreef Moonah het volgende:
Ik vraag me oprecht af, of deze ontwikkeling op de lange termijn gevolgen heeft voor de ontwikkeling van kinderen/mensen/de maatschappij/mentaliteit.
Misschien niet hoor, maar misschien ook wel. We'll see.
Tnx, ik ga eens zoeken in de bieb.quote:Op maandag 23 september 2013 22:03 schreef Olf het volgende:
[..]
Ehm, heel kort door de bocht, waren kdv-kinderen beter in het schatten van emoties en niveau van andere kinderen in en waren ze emphatischer.
Was wel zo dat het negatieve effecten had als het lange dagen was. Iets in de trant van, meerdere dagen is niet erg, maar veel dagen van 8 tot 19 hadden weer bepaalde negatieve effecten.
Pin me op deze inhoud niet vast, heb meerdere dingen toen erover gelezen adhv artikel.
Grappig, Elly Singer maakte deel uit van het team waarin ik afstudeerde.quote:Op maandag 23 september 2013 22:05 schreef Olf het volgende:
Het ging over de wetenschapper die ook in dit artikel wordt genoemd: http://www.kinderopvang-wageningen.nl/cms_db/startnormal/slim.pdf
Al is dit artikel enkel positief, nogal gekleurd
Goed om onderzoek kritisch te lezen, maar laten we ervan uitgaan dat er doorgaans wel een kern van waarheid zit in wetenschappelijk onderzoekquote:Op maandag 23 september 2013 22:06 schreef Moonah het volgende:
[..]
Tnx, ik ga eens zoeken in de bieb.
En dit soort onderzoeken valt natuurlijk altijd te manipuleren. Dat is iig het eerste dat ik geleerd heb bij methoden en technieken: er is een onderzoek dat een verband aantoont tussen het aantal geboortes en de hoeveelheid ooievaars die over een bepaald gebied trekken...
Dat is niet is niet manipuleren van het onderzoek, dat is het interpreteren van een samenhang als zijnde causaal. Het kan natuurlijk heel goed waar zijn dat er een correlatie is tussen het aantal ooievaars en het aantal geboortes. De conclusie daaraan verbinden dat het één leidt tot het ander, gaat echter te ver.quote:Op maandag 23 september 2013 22:06 schreef Moonah het volgende:
[..]
Tnx, ik ga eens zoeken in de bieb.
En dit soort onderzoeken valt natuurlijk altijd te manipuleren. Dat is iig het eerste dat ik geleerd heb bij methoden en technieken: er is een onderzoek dat een verband aantoont tussen het aantal geboortes en de hoeveelheid ooievaars die over een bepaald gebied trekken...
Oh zeker. Mijn opmerking sloeg op de post van Enfermera, over het al dan niet bestaande verband tussen tandjes en zere billen.quote:Op maandag 23 september 2013 22:09 schreef Mevr_Mus het volgende:
[..]
Goed om onderzoek kritisch te lezen, maar laten we ervan uitgaan dat er doorgaans wel een kern van waarheid zit in wetenschappelijk onderzoek
Nou ja, if not, dan kunnen we misschien onze baan gewoon opzeggen en hebben we ook geen kdv meer nodig. Is die cirkel ook weer rondquote:Op maandag 23 september 2013 22:09 schreef Mevr_Mus het volgende:
[..]
Goed om onderzoek kritisch te lezen, maar laten we ervan uitgaan dat er doorgaans wel een kern van waarheid zit in wetenschappelijk onderzoek
Mijn zus woont in Amerika waar parttime werken gewoon niet bestaat. Dat vind ik ook wel heftig hoor, mijn neefjes gaan vijf dagen per week naar het kdv en de weekenden en avonden zijn volgepropt met allerlei activiteiten en uitstapjes. Dat is wel echt een cultuurding denk ik ook, wij zijn in Nederland best behoudend denk ik. Maar ik vond het nogal wat, zondagavond om 22 uur (!) terug van een dagje strand en de volgende morgen alweer om 8 uur bij het kdv op de stoep.quote:Op maandag 23 september 2013 22:14 schreef becky27 het volgende:
Op het kdv van mijn dochters zit twee kindjes met Amerikaanse ouders, die ook bij Amerikaanse bedrijven werken, dus alle twee fulltime. Ze zitten er dan ook 5 dagen per week. De kindjes schelen 1,5 jaar en ik ben eerlijk als ik zeg dat ze er altijd sloeberig uitzien. Winterjassen in de zomer en in een t-shirt naar huis in de winter. Dan bekruipt mij ook wel een gevoel van, hoeveel tijd en effort steek je in je kids?
Wat betreft kopieergedrag, dat zit erin, mijn jongste doet mijn oudste zoveel na. zo grappig.
dat hoeft dus niet altijd het geval te zijn. eerst kritisch lezen, dan oordelen of er een kern van waarheid al dan niet in zitquote:Op maandag 23 september 2013 22:09 schreef Mevr_Mus het volgende:
[..]
Niet helemaal rond, want ik houd van mijn werkquote:Op maandag 23 september 2013 22:15 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Nou ja, if not, dan kunnen we misschien onze baan gewoon opzeggen en hebben we ook geen kdv meer nodig. Is die cirkel ook weer rond![]()
S ging maar twee dagen naar het kinderdagverblijf, maar ik zag er voor haar toen ze ietsje ouder werd (het eerste jaar niet echt) wel degelijk een voordeel in dat ze daar met andere kindjes leerde omgaan en kon spelen. Ze is alleen en zal dat blijven en ik vond het belangrijk dat ze al jong echt met andere kinderen in aanraking zou komen.quote:Op maandag 23 september 2013 21:46 schreef Moonah het volgende:
Je maakt keuzes in je leven.
Wij huren bv een huis. En vinden het belangrijker om tijd met ons gezin door te brengen dan om veel geld te (moeten...) verdienen. Als mijn man niet 's avonds zou werken, zou ik alleen kostwinner zijn.
Drogredenen (naar mijn mening...): de sociale ontwikkeling, gezellig met kinderen spelen, leuke creatieve dingen doen. Allemaal leuk meegenomen, en super voor je kind, als hij/zij het naar zijn/haar zin heeft op een KDV, een of twee dagen. Maar als een kind vaker de leidsters ziet dan papa en/of mama vind ik het een drogreden.
Als je alleenstaand bent, is het bittere noodzaak.
Qua compleet gezin: mijn man en ik zien elkaar overdag op de dagen dat ik niet werk. En om 16 uur zijn we met zijn drietjes.
En het gaat niet om verantwoorden of veroordelen, ik begrijp het alleen niet.
Kijk, daar voel ik mij natuurlijk door aangesproken!quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:23 schreef Claudia_x het volgende:
Om die reden vind ik het ontzettend kortzichtig om uitsluitend naar aantal opvangdagen te kijken. Hoe veilig en voorspelbaar de directe omgeving van een kind is, zit in heel veel verschillende zaken. Elke ouder doet er verstandig aan om te kijken hoe een kind zich ontwikkelt. Ik ken een hoop ouders die net als wij minstens 4 dagen in de week werken en ik zie kinderen die lekker in hun vel zitten, ongedwongen spelen en vriendjes maken, dol zijn op hun ouders. Dat anderen daar vol onbegrip naar kunnen kijken is mij dan weer een raadsel.
Dit herken ik heel erg, ik ervaar het ook als tegennatuurlijk (al vind ik 'tegennatuurlijk' een beetje een rotwoord, want het is niet alsof de natuur nou zo zaligmakend en geweldig is. Anders zaten we wel allemaal als raw-foodies in een berenvelletje in een grot, 'natuurlijk').quote:Op dinsdag 24 september 2013 11:10 schreef Moonah het volgende:
[..]
Kijk, daar voel ik mij natuurlijk door aangesproken!
Tnx voor je genuanceerde reactie Claudia. Ik denk er wel over na hoor, nav dit topic. Waarom ik er zo stellig over denk. Zo ook de reactie van Simmu, dat vroeger kinderen veel werden opgevoed door oudere broers/zussen.
Ik heb er vooral moeite mee als echt jonge kinderen weggebracht worden. Het voelt zo tegennatuurlijk. Zéker als kinderen vaker te maken hebben met leidsters/andere oppas dan met de eigen ouders.
En het staat me tegen dat tegenwoordig mensen maar álles lijken te willen. Carrières, kinderen, een eigen huis. Daar moeten dan allerlei constructies voor gevonden worden waar ik dus mijn vraagtekens bij heb. Maar goed, ik ga mijn best doen om er wat genuanceerder over te denken...
Oh, maar ik loop nog in berenvel rond hoor, jij niet?quote:Op dinsdag 24 september 2013 11:36 schreef Miss_Isis het volgende:
Dit herken ik heel erg, ik ervaar het ook als tegennatuurlijk (al vind ik 'tegennatuurlijk' een beetje een rotwoord, want het is niet alsof de natuur nou zo zaligmakend en geweldig is. Anders zaten we wel allemaal als raw-foodies in een berenvelletje in een grot, 'natuurlijk').
Al die dingen zijn natuurlijk niet alleen voorbehouden aan mensen die hun kinderen niet naar een KDV brengenquote:Op dinsdag 24 september 2013 11:36 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Dit herken ik heel erg, ik ervaar het ook als tegennatuurlijk (al vind ik 'tegennatuurlijk' een beetje een rotwoord, want het is niet alsof de natuur nou zo zaligmakend en geweldig is. Anders zaten we wel allemaal als raw-foodies in een berenvelletje in een grot, 'natuurlijk').
Maar toch, dat gevoel is er -bij mij- wel erg. Dat gevoel is ook de reden waarom onze baby bij ons slaapt, waarom ik haar niet zomaar laat huilen, waarom ik haar borstvoeding geef en dus ook waarom ik haar bij me wil houden en anderen niet voor langer dan een uurtje of wat op laat passen. Dat voelt gewoon -voor mij- het meest natuurlijk. Ik heb zelf een flink aantal (drog?)redenen om haar niet naar een KDV te willen brengen, maar uiteindelijk komt het gewoon neer op dat het tegen mijn gevoel in gaat. En gelukkig hebben wij de luxe om er voor te kunnen kiezen daar in mee te gaan.
Alleen in het weekendquote:Op dinsdag 24 september 2013 11:42 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oh, maar ik loop nog in berenvel rond hoor, jij niet?
Uiteraard, maar voor mij hoort het allemaal een beetje bij elkaar gevoelsmatig. Ik bedoel absoluut niet dat mensen die hun kind naar een KDV brengen per definitie ook geen bv zouden geven of hun kind laten huilen (en hiermee bedoel ik dan ook weer niet dat het slecht is om geen bv te geven of je kind wel te laten huilen!). Pfff, je moet nog aardig dichttimmeren wat je zegtquote:Op dinsdag 24 september 2013 11:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Al die dingen zijn natuurlijk niet alleen voorbehouden aan mensen die hun kinderen niet naar een KDV brengen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |