abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 november 2014 @ 13:29:32 #151
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_146365720
quote:
15s.gif Op donderdag 6 november 2014 13:15 schreef GSbrder het volgende:
Ik zou willen stellen dat het belang van de 3 C's enorm is toegenomen sinds de tijd dat Keynes nog naar de wereld keek. Die C's zijn: comfort, controle en coordinatie. Het was "vroeger" echt niet beter, maar de beroepen die zich uitsluitend bezig hielden met het coordineren, controleren of het bieden van comfort waren absent. Consumenten zijn tegenwoordig in staat om voor 250% van de "normale" retailprijs een flesje Cola te kopen dat in de koeling ligt en een handzaam formaat heeft, t.o.v. een ongekoelde literfles.

Waar ouders voorheen hun kinderen naar school stuurden en zich absoluut niet bemoeiden met het leerproces, staan ouders nu bij een slecht rapport direct op school en eisen ze uitleg, een plan van aanpak, willen een dyslexie-protocol inzien en claimen hun recht op bijscholing. Dat heeft de behoefte aan ondersteunend personeel doen toenemen; je hebt een zorgcoordinator nodig omdat ouders het comfortabel vinden als hun kinderen gediagnosticeerd zijn en daar adequate (bij)scholing voor krijgen. Directeuren zijn nodig omdat het keuzeproces veel minder snel verloopt; niet de school die in hetzelfde dorp ligt, maar de school dat het beste past bij hun opvoedingsvisie. Ouders willen dus coordinatie en kwaliteitscontrole, omdat ze als de dood zijn dat hun kinderen te weinig aandacht krijgen.

Hetzelfde principe gaat op in het bedrijfsleven; mensen zijn bezig met het afleggen van verantwoording. In de tijd van Keynes bepaalde een directeur nog of hij een dienst/product zou afnemen van leverancier X op basis van intermenselijk contact tussen de twee directieleden. Tegenwoordig is er een investment committee die moet bepalen of er geen conflicterende belangen zijn, moet de accountant er iets over zeggen (ongeacht het presteren van een accountant) en is een jaarverslag een belangrijk instrument om dat onderbuikgevoel te onderbouwen met cijfers. Dit alles omdat de consument niet klakkeloos wil of kan vertrouwen op het individuele oordeel van de winkelier, de docent of de leverancier.
En wat is precies het probleem? Consumenten krijgen meer keuze opties om hun behoeften te kunnen bevredigen, burgers krijgen meer opties om zich te ontplooiien op een wijze die bij hun persoonlijke situatie past en directeuren moeten meer verantwoording afleggen. Klinkt een beetje als.. euh.. een zeer wenselijke situatie.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_146365733
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 13:23 schreef deelnemer het volgende:
Stel dat 20% van de beroepsbevolking voldoende produceert aan goederen en diensten, om iedereen te voorzien van
1. De basis behoefte in de meer luxe variant
2. Wat extra luxe, die geen basis behoefte is, naar keuze

Dan zou 80% geen werk hebben, en als we zuiver marktje spelen, ook geen inkomen. Deze gaan dan dood. Dus blijkt dat je niet voor iedereen hoeft te produceren, maar slecht voor 20% van de oorspronkelijke bevolking. En daarvoor is 4% van de oorspronkelijke beroepsbevolking voldoende. Wederom is 16% overbodig en sterft uit, waarna nog na 0.8 % van de oorspronkelijke bevolking nodig is. Etc.... Totdat iedereen is omgekomen door gebrek, als gevolg van een te efficiente productie.

Wat zijn de alternatieven?

1. Het dogma dat de vraag oneindig is.

Dat betekent dat 20% van de bevolking alles produceert wat een comfortabel leven mogelijk maakt, en de rest zoekt naar manieren om zijn medemens te verleiding tot iets geks, iets trendy, iets hypisch... Deze arme mensen moeten maar blijven leuren met spullen die mensen eigenlijk niet nodig hebben, en dus makkelijk vanaf zien.

2. Een herverdeling van werk over de hele beroepsbevolking.

Dan hoeft / mag men nog maar 1 dag in de week werken. Dit maakt gehakt van de hele dwang om keihard te werken, die moralisten nog steeds voortdurend uitdragen.

3. Stoppen met de efficientie te verhogen, en juist inefficient gaan werken. Dat is het einde van het marktmodel, dat mensen drijft tot een toenemende efficientie.

De eerste optie leidt tot een toenemend aantal onzinbanen.
Doe mij maar optie 2. :)

Wat zou jij idealiter zien?
  donderdag 6 november 2014 @ 13:30:23 #153
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_146365746
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 13:21 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Heel goed geschreven. Ik ben het er helemaal mee eens. Ik vraag me alleen af wat ertoe geleid heeft dat dit zo is gekomen. Bij het onderwijs begrijp ik het wel maar daar waar markten vrij horen te zijn dan weer helemaal niet.
Ik denk dat het een combinatie van factoren is; allereerst zaken zoals de toegenomen sociale mobiliteit, individualisering, mondialisering en flexibilisering.

De "directeuren" van vroeger hadden een lange staat van dienst, waren dikwijls eigenaar (hadden een aandelenpositie) en een reputatie om te bewaken. Je kende de man, zijn ouders, zijn manier van handelen, zijn gezin en had veelal samen met hem op school gezeten. Handel buiten steden kwam minder voor, directieleden gingen niet "voor een nieuwe uitdaging" en bleven tot hun dood aan een bedrijf verbonden.

Als we dat even vergelijken met de situatie nu; je kan op je 38e binnen komen bij een bedrijfstak waar niemand van je gehoord heeft, uit een hele andere stad of land, zonder een reputatie om te bewaken en uit een onbekend milieu, met ouders uit een arbeidersklasse of op zijn minst een andere sector. De handel is niet meer met de buurman, maar met China en de VS en als zo'n manager het verkeerd doet, dan stapt hij over naar een ander bedrijf.

Dit werkt door op een groot aantal punten in onze samenleving; als je vroeger de directeur nog kende uit je eigen basisschooltijd, dan is dat nu niet meer het geval. Zelden gaan je kinderen naar dezelfde school waar jij bent geweest en de directeur houdt het vaak niet langer dan 5 jaar uit. Er zijn meer keuzes bijgekomen (comfort) en de ouder/verzorger heeft meer informatie tot zijn beschikking om het productieproces te beoordelen. Kinderen moeten iPads hebben en ouders kiezen voor de school met de nieuwste digibords omdat ze bang zijn dat ze anders een achterstand krijgen ten opzichte van hun peers; die peers zijn veelal niet klasgenoten, maar kinderen van vrienden en familie op hele andere scholen en dus heel andere lesmethoden.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_146365818
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 13:22 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Wellicht dat de Engelse versie dit niet bevat?
http://strikemag.org/bullshit-jobs/
Is niet veel anders eigenlijk. Daar wordt nog vermeld dat ook het meetellen van landen als China en India niet helpt en dat het aantal werknemers in eerstgenoemde sector drastisch is gedaald ten opzichte van 100 jaar geleden, maar dat is natuurlijk erg verneukeratief aangezien b.v. de agrarische sector wereldwijd drastisch veel minder mensen werk verschaft dan 100 jaar geleden, ook al is wereldwijd nog steeds 1/3e in die sector werkzaam.
Bovendien heeft de Nederlandse land- en tuinbouw bijvoorbeeld een gigantische output, maar is het aantal mensen dat in de sector werkt marginaal. Er zijn ook landen waar dat omgekeerd is. Ik weet wel welke situatie wenselijker is.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 6 november 2014 @ 13:33:06 #155
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_146365852
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 13:29 schreef Ryon het volgende:

[..]

En wat is precies het probleem? Consumenten krijgen meer keuze opties om hun behoeften te kunnen bevredigen, burgers krijgen meer opties om zich te ontplooiien op een wijze die bij hun persoonlijke situatie past en directeuren moeten meer verantwoording afleggen. Klinkt een beetje als.. euh.. een zeer wenselijke situatie.
Het is een wenselijke situatie. Althans, ik ben als vrijheidslievend individu blij mee.
Maar ik kan me voorstellen dat, in de ogen van een cultureel antropoloog (dikwijls iemand die een.. euh.. romantischer beeld heeft van de primitievere samenlevingen) er een verspilling van resources in wordt gezien.
  donderdag 6 november 2014 @ 13:36:46 #156
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_146365985
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 13:22 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Wellicht dat de Engelse versie dit niet bevat?
http://strikemag.org/bullshit-jobs/
Goed artikel.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_146366012
quote:
15s.gif Op donderdag 6 november 2014 13:15 schreef GSbrder het volgende:
Ik zou willen stellen dat het belang van de 3 C's enorm is toegenomen sinds de tijd dat Keynes nog naar de wereld keek. Die C's zijn: comfort, controle en coordinatie. Het was "vroeger" echt niet beter, maar de beroepen die zich uitsluitend bezig hielden met het coordineren, controleren of het bieden van comfort waren absent. Consumenten zijn tegenwoordig in staat om voor 250% van de "normale" retailprijs een flesje Cola te kopen dat in de koeling ligt en een handzaam formaat heeft, t.o.v. een ongekoelde literfles.

Waar ouders voorheen hun kinderen naar school stuurden en zich absoluut niet bemoeiden met het leerproces, staan ouders nu bij een slecht rapport direct op school en eisen ze uitleg, een plan van aanpak, willen een dyslexie-protocol inzien en claimen hun recht op bijscholing. Dat heeft de behoefte aan ondersteunend personeel doen toenemen; je hebt een zorgcoordinator nodig omdat ouders het comfortabel vinden als hun kinderen gediagnosticeerd zijn en daar adequate (bij)scholing voor krijgen. Directeuren zijn nodig omdat het keuzeproces veel minder snel verloopt; niet de school die in hetzelfde dorp ligt, maar de school dat het beste past bij hun opvoedingsvisie. Ouders willen dus coordinatie en kwaliteitscontrole, omdat ze als de dood zijn dat hun kinderen te weinig aandacht krijgen.

Hetzelfde principe gaat op in het bedrijfsleven; mensen zijn bezig met het afleggen van verantwoording. In de tijd van Keynes bepaalde een directeur nog of hij een dienst/product zou afnemen van leverancier X op basis van intermenselijk contact tussen de twee directieleden. Tegenwoordig is er een investment committee die moet bepalen of er geen conflicterende belangen zijn, moet de accountant er iets over zeggen (ongeacht het presteren van een accountant) en is een jaarverslag een belangrijk instrument om dat onderbuikgevoel te onderbouwen met cijfers. Dit alles omdat de consument niet klakkeloos wil of kan vertrouwen op het individuele oordeel van de winkelier, de docent of de leverancier.
Klopt. Een rijke samenleving kan zichzelf veel veroorloven.
- Complexiteit leidt tot een eindeloze rij correcties op correcties.
- verantwoordelijkheid leidt tot een eindeloze rij controles en afschuif mogelijkheden
- bijgeloof leidt tot een eindeloze rij quasi oplossingen en tegenmaatregelen.
The view from nowhere.
pi_146366266
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 13:36 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Goed artikel.
Je begrijpt dat jouw werk ook voor een groot deel als nutteloos wordt weggezet?
  donderdag 6 november 2014 @ 13:44:09 #159
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_146366274
quote:
10s.gif Op donderdag 6 november 2014 13:33 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het is een wenselijke situatie. Althans, ik ben als vrijheidslievend individu blij mee.
Maar ik kan me voorstellen dat, in de ogen van een cultureel antropoloog (dikwijls iemand die een.. euh.. romantischer beeld heeft van de primitievere samenlevingen) er een verspilling van resources in wordt gezien.
Oh god ja.. Die antropoloog uit de OP. Ik heb mijn oude posts niet teruggelezen maar volgens mij vond ik dat toen ook al een zeur.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  donderdag 6 november 2014 @ 13:46:56 #160
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_146366374
quote:
10s.gif Op donderdag 6 november 2014 13:44 schreef Ryon het volgende:

[..]

Oh god ja.. Die antropoloog uit de OP. Ik heb mijn oude posts niet teruggelezen maar volgens mij vond ik dat toen ook al een zeur.
Ach, die moet natuurlijk lekker bij een stel papoea's gaan wonen en daar ongecontroleerd, smerig eten naar binnen harken, waar vrouwen, jongeren en kinderen geen rol in de besluitvorming spelen omdat een of andere seniele vijftigjarige man het voor het zeggen heeft. Klinkt veel beter dan een paar onzinbaantjes.
  donderdag 6 november 2014 @ 13:57:01 #161
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_146366712
quote:
12s.gif Op donderdag 6 november 2014 13:46 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ach, die moet natuurlijk lekker bij een stel papoea's gaan wonen en daar ongecontroleerd, smerig eten naar binnen harken, waar vrouwen, jongeren en kinderen geen rol in de besluitvorming spelen omdat een of andere seniele vijftigjarige man het voor het zeggen heeft. Klinkt veel beter dan een paar onzinbaantjes.
Mee eens. Ik heb mijn oude posts even teruggelezen en zeg daar eigenlijk hetzelfde.

Als je de samenleving anno 2014 te complex en te onzinnig vindt zijn er wereldwijd nog genoeg dorpjes te vinden waar iedereen lekker simpel zijn ding doet. Mensen die daar onzinbanen hebben verhongeren. Wel zo makkelijk en overzichtelijk.
--
pi_146366830
Wat is onzin? Voor sommigen zijn artsen zelfs onzin.
Ten tweede onzinbannen zijn er omdat je met een werkweek van 15 uur niet van kan leven.
Een ander aspect is het opkomst van abstracte werkvelden waar het resultaat of het nut ervan moeilijker meetbaar is.
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
  donderdag 6 november 2014 @ 14:16:52 #163
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_146367344
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:00 schreef thom_05 het volgende:

Ten tweede onzinbannen zijn er omdat je met een werkweek van 15 uur niet van kan leven.

Onzin :) Bij gelijkblijvende lonen kan dat prima :)
  donderdag 6 november 2014 @ 14:23:57 #164
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_146367605
quote:
10s.gif Op donderdag 6 november 2014 13:57 schreef Ryon het volgende:

[..]

Mee eens. Ik heb mijn oude posts even teruggelezen en zeg daar eigenlijk hetzelfde.

Als je de samenleving anno 2014 te complex en te onzinnig vindt zijn er wereldwijd nog genoeg dorpjes te vinden waar iedereen lekker simpel zijn ding doet. Mensen die daar onzinbanen hebben verhongeren. Wel zo makkelijk en overzichtelijk.
Alleen omdat iemand pleit voor minder onzinbanen die gericht zijn op het in stand houden van een systeem dat draait op eindeloze hebzucht, betekent niet dat we allemaal weer terug moeten naar de steentijd.
Ignorance is bliss
  donderdag 6 november 2014 @ 14:24:48 #165
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_146367627
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:16 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Het kan best, maar dan moet de productiviteit toenemen en de consumptie gelijk blijven.
Voor een huidig welvaartsniveau schiet je dan tekort. Het is bijzonder dat enkele anti-kapitalisten altijd verwijzen naar de gestegen productiviteit sinds de Industriele Revolutie, maar de gestegen consumptie niet meewegen.
  donderdag 6 november 2014 @ 14:25:30 #166
379943 Paper_Tiger
pi_146367648
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 13:44 schreef Monolith het volgende:

[..]

Je begrijpt dat jouw werk ook voor een groot deel als nutteloos wordt weggezet?
Mensen van eten voorzien?
  donderdag 6 november 2014 @ 14:27:03 #167
379943 Paper_Tiger
pi_146367714
quote:
12s.gif Op donderdag 6 november 2014 13:46 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik ben het wel eens met de conclusie dat er heel veel onzinbanen zijn.
  donderdag 6 november 2014 @ 14:28:08 #168
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_146367751
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:27 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik ben het wel eens met de conclusie dat er heel veel onzinbanen zijn.
Dat is prima, wellicht heb je minder behoeften aan comfort, controle en coordinatie dan de gemiddelde consument.
pi_146367850
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:16 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Leuk maar je wordt in Nederland per uur betaald.
- Henry de Jouvenel
pi_146367918
quote:
15s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:24 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het kan best, maar dan moet de productiviteit toenemen en de consumptie gelijk blijven.
Voor een huidig welvaartsniveau schiet je dan tekort. Het is bijzonder dat enkele anti-kapitalisten altijd verwijzen naar de gestegen productiviteit sinds de Industriele Revolutie, maar de gestegen consumptie niet meewegen.
Consumptie wordt dan ook door kapitalisme gestimuleerd.
- Henry de Jouvenel
pi_146367929
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:25 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Mensen van eten voorzien?
Nee dat doen de boeren. Jij zit slechts in de dienstverlening. Daarnaast ben je zelfs nog niet eens een van de mensen die voornamelijk 'output aan het genereren is', maar houd jij je voornamelijk bezig met het aansturen van mensen en andere bureaucratische taken.
pi_146367931
Jammer van de vertaling (liever het origineel!) maar het is een geweldig artikel.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 6 november 2014 @ 14:35:53 #173
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_146368020
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:32 schreef thom_05 het volgende:

[..]

Consumptie wordt dan ook door kapitalisme gestimuleerd.
Het individu heeft er echter een doorslaggevende (en vrije) rol in.
Corruptie wordt door het communisme gestimuleerd, maar het blijven de individuen die zich er schuldig aan maken.
pi_146368134
quote:
15s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:35 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het individu heeft er echter een doorslaggevende (en vrije) rol in.
Corruptie wordt door het communisme gestimuleerd, maar het blijven de individuen die zich er schuldig aan maken.
Vrije wil is ook net zo'n utopie als kapitalisme is goed voor iedereen.
- Henry de Jouvenel
pi_146368210
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:39 schreef thom_05 het volgende:

[..]

Vrije wil is ook net zo'n utopie als kapitalisme is goed voor iedereen.
Valt reuze mee hoor. Of je je wilt gedragen als een hersenloze slaaf van je eigen consumentisme is een keus die je nog steeds prima zelf kunt maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')