En wat is precies het probleem? Consumenten krijgen meer keuze opties om hun behoeften te kunnen bevredigen, burgers krijgen meer opties om zich te ontplooiien op een wijze die bij hun persoonlijke situatie past en directeuren moeten meer verantwoording afleggen. Klinkt een beetje als.. euh.. een zeer wenselijke situatie.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:15 schreef GSbrder het volgende:
Ik zou willen stellen dat het belang van de 3 C's enorm is toegenomen sinds de tijd dat Keynes nog naar de wereld keek. Die C's zijn: comfort, controle en coordinatie. Het was "vroeger" echt niet beter, maar de beroepen die zich uitsluitend bezig hielden met het coordineren, controleren of het bieden van comfort waren absent. Consumenten zijn tegenwoordig in staat om voor 250% van de "normale" retailprijs een flesje Cola te kopen dat in de koeling ligt en een handzaam formaat heeft, t.o.v. een ongekoelde literfles.
Waar ouders voorheen hun kinderen naar school stuurden en zich absoluut niet bemoeiden met het leerproces, staan ouders nu bij een slecht rapport direct op school en eisen ze uitleg, een plan van aanpak, willen een dyslexie-protocol inzien en claimen hun recht op bijscholing. Dat heeft de behoefte aan ondersteunend personeel doen toenemen; je hebt een zorgcoordinator nodig omdat ouders het comfortabel vinden als hun kinderen gediagnosticeerd zijn en daar adequate (bij)scholing voor krijgen. Directeuren zijn nodig omdat het keuzeproces veel minder snel verloopt; niet de school die in hetzelfde dorp ligt, maar de school dat het beste past bij hun opvoedingsvisie. Ouders willen dus coordinatie en kwaliteitscontrole, omdat ze als de dood zijn dat hun kinderen te weinig aandacht krijgen.
Hetzelfde principe gaat op in het bedrijfsleven; mensen zijn bezig met het afleggen van verantwoording. In de tijd van Keynes bepaalde een directeur nog of hij een dienst/product zou afnemen van leverancier X op basis van intermenselijk contact tussen de twee directieleden. Tegenwoordig is er een investment committee die moet bepalen of er geen conflicterende belangen zijn, moet de accountant er iets over zeggen (ongeacht het presteren van een accountant) en is een jaarverslag een belangrijk instrument om dat onderbuikgevoel te onderbouwen met cijfers. Dit alles omdat de consument niet klakkeloos wil of kan vertrouwen op het individuele oordeel van de winkelier, de docent of de leverancier.
Doe mij maar optie 2.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:23 schreef deelnemer het volgende:
Stel dat 20% van de beroepsbevolking voldoende produceert aan goederen en diensten, om iedereen te voorzien van
1. De basis behoefte in de meer luxe variant
2. Wat extra luxe, die geen basis behoefte is, naar keuze
Dan zou 80% geen werk hebben, en als we zuiver marktje spelen, ook geen inkomen. Deze gaan dan dood. Dus blijkt dat je niet voor iedereen hoeft te produceren, maar slecht voor 20% van de oorspronkelijke bevolking. En daarvoor is 4% van de oorspronkelijke beroepsbevolking voldoende. Wederom is 16% overbodig en sterft uit, waarna nog na 0.8 % van de oorspronkelijke bevolking nodig is. Etc.... Totdat iedereen is omgekomen door gebrek, als gevolg van een te efficiente productie.
Wat zijn de alternatieven?
1. Het dogma dat de vraag oneindig is.
Dat betekent dat 20% van de bevolking alles produceert wat een comfortabel leven mogelijk maakt, en de rest zoekt naar manieren om zijn medemens te verleiding tot iets geks, iets trendy, iets hypisch... Deze arme mensen moeten maar blijven leuren met spullen die mensen eigenlijk niet nodig hebben, en dus makkelijk vanaf zien.
2. Een herverdeling van werk over de hele beroepsbevolking.
Dan hoeft / mag men nog maar 1 dag in de week werken. Dit maakt gehakt van de hele dwang om keihard te werken, die moralisten nog steeds voortdurend uitdragen.
3. Stoppen met de efficientie te verhogen, en juist inefficient gaan werken. Dat is het einde van het marktmodel, dat mensen drijft tot een toenemende efficientie.
De eerste optie leidt tot een toenemend aantal onzinbanen.
Ik denk dat het een combinatie van factoren is; allereerst zaken zoals de toegenomen sociale mobiliteit, individualisering, mondialisering en flexibilisering.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:21 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Heel goed geschreven. Ik ben het er helemaal mee eens. Ik vraag me alleen af wat ertoe geleid heeft dat dit zo is gekomen. Bij het onderwijs begrijp ik het wel maar daar waar markten vrij horen te zijn dan weer helemaal niet.
Is niet veel anders eigenlijk. Daar wordt nog vermeld dat ook het meetellen van landen als China en India niet helpt en dat het aantal werknemers in eerstgenoemde sector drastisch is gedaald ten opzichte van 100 jaar geleden, maar dat is natuurlijk erg verneukeratief aangezien b.v. de agrarische sector wereldwijd drastisch veel minder mensen werk verschaft dan 100 jaar geleden, ook al is wereldwijd nog steeds 1/3e in die sector werkzaam.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:22 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Wellicht dat de Engelse versie dit niet bevat?
http://strikemag.org/bullshit-jobs/
Het is een wenselijke situatie. Althans, ik ben als vrijheidslievend individu blij mee.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:29 schreef Ryon het volgende:
[..]
En wat is precies het probleem? Consumenten krijgen meer keuze opties om hun behoeften te kunnen bevredigen, burgers krijgen meer opties om zich te ontplooiien op een wijze die bij hun persoonlijke situatie past en directeuren moeten meer verantwoording afleggen. Klinkt een beetje als.. euh.. een zeer wenselijke situatie.
Goed artikel.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:22 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Wellicht dat de Engelse versie dit niet bevat?
http://strikemag.org/bullshit-jobs/
Klopt. Een rijke samenleving kan zichzelf veel veroorloven.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:15 schreef GSbrder het volgende:
Ik zou willen stellen dat het belang van de 3 C's enorm is toegenomen sinds de tijd dat Keynes nog naar de wereld keek. Die C's zijn: comfort, controle en coordinatie. Het was "vroeger" echt niet beter, maar de beroepen die zich uitsluitend bezig hielden met het coordineren, controleren of het bieden van comfort waren absent. Consumenten zijn tegenwoordig in staat om voor 250% van de "normale" retailprijs een flesje Cola te kopen dat in de koeling ligt en een handzaam formaat heeft, t.o.v. een ongekoelde literfles.
Waar ouders voorheen hun kinderen naar school stuurden en zich absoluut niet bemoeiden met het leerproces, staan ouders nu bij een slecht rapport direct op school en eisen ze uitleg, een plan van aanpak, willen een dyslexie-protocol inzien en claimen hun recht op bijscholing. Dat heeft de behoefte aan ondersteunend personeel doen toenemen; je hebt een zorgcoordinator nodig omdat ouders het comfortabel vinden als hun kinderen gediagnosticeerd zijn en daar adequate (bij)scholing voor krijgen. Directeuren zijn nodig omdat het keuzeproces veel minder snel verloopt; niet de school die in hetzelfde dorp ligt, maar de school dat het beste past bij hun opvoedingsvisie. Ouders willen dus coordinatie en kwaliteitscontrole, omdat ze als de dood zijn dat hun kinderen te weinig aandacht krijgen.
Hetzelfde principe gaat op in het bedrijfsleven; mensen zijn bezig met het afleggen van verantwoording. In de tijd van Keynes bepaalde een directeur nog of hij een dienst/product zou afnemen van leverancier X op basis van intermenselijk contact tussen de twee directieleden. Tegenwoordig is er een investment committee die moet bepalen of er geen conflicterende belangen zijn, moet de accountant er iets over zeggen (ongeacht het presteren van een accountant) en is een jaarverslag een belangrijk instrument om dat onderbuikgevoel te onderbouwen met cijfers. Dit alles omdat de consument niet klakkeloos wil of kan vertrouwen op het individuele oordeel van de winkelier, de docent of de leverancier.
Je begrijpt dat jouw werk ook voor een groot deel als nutteloos wordt weggezet?quote:
Oh god ja.. Die antropoloog uit de OP. Ik heb mijn oude posts niet teruggelezen maar volgens mij vond ik dat toen ook al een zeur.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:33 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het is een wenselijke situatie. Althans, ik ben als vrijheidslievend individu blij mee.
Maar ik kan me voorstellen dat, in de ogen van een cultureel antropoloog (dikwijls iemand die een.. euh.. romantischer beeld heeft van de primitievere samenlevingen) er een verspilling van resources in wordt gezien.
Ach, die moet natuurlijk lekker bij een stel papoea's gaan wonen en daar ongecontroleerd, smerig eten naar binnen harken, waar vrouwen, jongeren en kinderen geen rol in de besluitvorming spelen omdat een of andere seniele vijftigjarige man het voor het zeggen heeft. Klinkt veel beter dan een paar onzinbaantjes.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:44 schreef Ryon het volgende:
[..]
Oh god ja.. Die antropoloog uit de OP. Ik heb mijn oude posts niet teruggelezen maar volgens mij vond ik dat toen ook al een zeur.
Mee eens. Ik heb mijn oude posts even teruggelezen en zeg daar eigenlijk hetzelfde.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:46 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ach, die moet natuurlijk lekker bij een stel papoea's gaan wonen en daar ongecontroleerd, smerig eten naar binnen harken, waar vrouwen, jongeren en kinderen geen rol in de besluitvorming spelen omdat een of andere seniele vijftigjarige man het voor het zeggen heeft. Klinkt veel beter dan een paar onzinbaantjes.
Onzinquote:Op donderdag 6 november 2014 14:00 schreef thom_05 het volgende:
Ten tweede onzinbannen zijn er omdat je met een werkweek van 15 uur niet van kan leven.
Alleen omdat iemand pleit voor minder onzinbanen die gericht zijn op het in stand houden van een systeem dat draait op eindeloze hebzucht, betekent niet dat we allemaal weer terug moeten naar de steentijd.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:57 schreef Ryon het volgende:
[..]
Mee eens. Ik heb mijn oude posts even teruggelezen en zeg daar eigenlijk hetzelfde.
Als je de samenleving anno 2014 te complex en te onzinnig vindt zijn er wereldwijd nog genoeg dorpjes te vinden waar iedereen lekker simpel zijn ding doet. Mensen die daar onzinbanen hebben verhongeren. Wel zo makkelijk en overzichtelijk.
Het kan best, maar dan moet de productiviteit toenemen en de consumptie gelijk blijven.quote:Op donderdag 6 november 2014 14:16 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
OnzinBij gelijkblijvende lonen kan dat prima
Mensen van eten voorzien?quote:Op donderdag 6 november 2014 13:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je begrijpt dat jouw werk ook voor een groot deel als nutteloos wordt weggezet?
Ik ben het wel eens met de conclusie dat er heel veel onzinbanen zijn.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:46 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ach, die moet natuurlijk lekker bij een stel papoea's gaan wonen en daar ongecontroleerd, smerig eten naar binnen harken, waar vrouwen, jongeren en kinderen geen rol in de besluitvorming spelen omdat een of andere seniele vijftigjarige man het voor het zeggen heeft. Klinkt veel beter dan een paar onzinbaantjes.
Dat is prima, wellicht heb je minder behoeften aan comfort, controle en coordinatie dan de gemiddelde consument.quote:Op donderdag 6 november 2014 14:27 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik ben het wel eens met de conclusie dat er heel veel onzinbanen zijn.
Leuk maar je wordt in Nederland per uur betaald.quote:Op donderdag 6 november 2014 14:16 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
OnzinBij gelijkblijvende lonen kan dat prima
Consumptie wordt dan ook door kapitalisme gestimuleerd.quote:Op donderdag 6 november 2014 14:24 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het kan best, maar dan moet de productiviteit toenemen en de consumptie gelijk blijven.
Voor een huidig welvaartsniveau schiet je dan tekort. Het is bijzonder dat enkele anti-kapitalisten altijd verwijzen naar de gestegen productiviteit sinds de Industriele Revolutie, maar de gestegen consumptie niet meewegen.
Nee dat doen de boeren. Jij zit slechts in de dienstverlening. Daarnaast ben je zelfs nog niet eens een van de mensen die voornamelijk 'output aan het genereren is', maar houd jij je voornamelijk bezig met het aansturen van mensen en andere bureaucratische taken.quote:
Het individu heeft er echter een doorslaggevende (en vrije) rol in.quote:Op donderdag 6 november 2014 14:32 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Consumptie wordt dan ook door kapitalisme gestimuleerd.
Vrije wil is ook net zo'n utopie als kapitalisme is goed voor iedereen.quote:Op donderdag 6 november 2014 14:35 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het individu heeft er echter een doorslaggevende (en vrije) rol in.
Corruptie wordt door het communisme gestimuleerd, maar het blijven de individuen die zich er schuldig aan maken.
Valt reuze mee hoor. Of je je wilt gedragen als een hersenloze slaaf van je eigen consumentisme is een keus die je nog steeds prima zelf kunt maken.quote:Op donderdag 6 november 2014 14:39 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Vrije wil is ook net zo'n utopie als kapitalisme is goed voor iedereen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |