Korte omschrijving depressie:quote:Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.
Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien
Korte uitleg van angststoornissen:quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
Tja.. gewoon doen. Meestal leidt m'n intuïtie me daarin, al is die ook niet altijd even betrouwbaar. Grenzen overschrijden is een karaktertrek van me, ook die van mijzelf. Tegelijkertijd is dat ook niet altijd even erg, want sommige grenzen mogen best wat opgerekt worden, ook die ik voor mezelf zet.quote:Op vrijdag 13 september 2013 14:09 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Heb het al een keer gebruikt, ik moet echt meer aan mezelf denken, mezelf egoistischer opstellen anders wordt ik echt continu door anderen opgevreten.
Hoe doe jij dat? Je eigen grenzen zetten?
Zonde wanneer iemand in zo'n positie zo weinig begrip kan opbrengen...quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:56 schreef MCH het volgende:
Ik ben namelijk ook wel eens bij een studieadviseur geweest omdat mijn zus kanker had en dat ik daardoor wat studieproblemen had. Toen vroeg zei of ik nog thuis woonde of niet en als ik niet thuis zou wonen dan zou ik de problemen misschien wat makkelijker van me af kunnen zetten.Naar zo'n adviseur ga je dan ook niet zo snel een tweede keer.
quote:Op vrijdag 13 september 2013 14:04 schreef MCH het volgende:
[..]
Die strijd heeft ze niet gewonnen en ik heb na een aantal jaar nog steeds geen diploma. Dus ik herken wel wat in je verhaal over het niet kunnen voltooien van dingen omdat je problemen hebt.
Gut feeling no? Maar mijn gut feeling zegt in 9 van de 10 gevallen niet doen, ik doe het in 6 van de 9 gevallen wel, en 5 van de 6 gevallen is dat ook gewoon goed. De rest van de keer had ik moeten luisteren naar mijn gut feeling.quote:Op vrijdag 13 september 2013 14:24 schreef Gray het volgende:
[..]
Tja.. gewoon doen. Meestal leidt m'n intuïtie me daarin, al is die ook niet altijd even betrouwbaar. Grenzen overschrijden is een karaktertrek van me, ook die van mijzelf. Tegelijkertijd is dat ook niet altijd even erg, want sommige grenzen mogen best wat opgerekt worden, ook die ik voor mezelf zet.
Misschien is dat voor ieder anders, of is de mijne simpelweg beter.quote:Op vrijdag 13 september 2013 14:34 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Gut feeling no? Maar mijn gut feeling zegt in 9 van de 10 gevallen niet doen, ik doe het in 6 van de 9 gevallen wel, en 5 van de 6 gevallen is dat ook gewoon goed. De rest van de keer had ik moeten luisteren naar mijn gut feeling.
De jouwe is beter. Niet om veren in je reet te steken maar zo wat al het advies wat je tot dusverre hebt gegeven of hebt gezien is goed geweest.quote:Op vrijdag 13 september 2013 14:37 schreef Gray het volgende:
[..]
Misschien is dat voor ieder anders, of is de mijne simpelweg beter.
It's the Tao, man. It's all Tao.quote:Op vrijdag 13 september 2013 14:38 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De jouwe is beter. Niet om veren in je reet te steken maar zo wat al het advies wat je tot dusverre hebt gegeven of hebt gezien is goed geweest.
quote:Op vrijdag 13 september 2013 15:11 schreef Gray het volgende:
Ik weet niet wie het was, maar bedankt voor het veranderen van de TT!![]()
![]()
Wat doe jij nu dan?quote:Op vrijdag 13 september 2013 14:24 schreef Gray het volgende:
Ook ik ben gestopt voor het einde van mijn studie, tijdens mijn master. Ik wist niet eens of ik wel mijn leven wilde, laat staan wát ik met mijn leven wilde.
Nu enkele jaren later weet ik dat ik wíl leven en heb ook enigszins idee van wát ik ermee wil. Nu gaan kijken of dat allemaal lukken gaat. Maar hoe dan ook wil ik onderweg gelukkig zijn, wat er ook gebeurt. Dansend, in regen of zonneschijn.
Klinkt als een oorlogsverklaringquote:Op vrijdag 13 september 2013 14:09 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Je bent een geweldig persoon
De enige die dat nog even in moet zien ben jij
Ik heb ook jaren aan studievertraging opgelopen en misschien moet ik ook voor mijn problemen betalen. Als ik echt alles moet terugbetalen, dan verklaar ik DUO, de commissies hier, de studentendecanen, etc. als corrupt en dan ga ik mijn leven gebruiken om een einde te maken aan dergelijke vormen van corruptie.
Pyjama aan en hopsakee!quote:Op vrijdag 13 september 2013 15:34 schreef kuolema het volgende:
Ik moet naar de apotheek, moet mezelf echt dwingen om het huis uit te gaan en me in het openbaar te vertonen. Zo geen zin in mensen. Bleg. Ik wil gewoon in bed liggen.
Ik heb een heel zwaar levuuuh, echt heel zwaaaaar, moeilijk moeilijk moeilijk moeilijk moeilijk...
Vrijwel het tegenovergestelde van wat ik qua potentie kan, namelijk nét geen niets.quote:Wat doe jij nu dan?
Mijn ontbijt vond ook pas om 3 uur plaatsquote:Op vrijdag 13 september 2013 16:06 schreef magnetronkoffie het volgende:
Zo, net ontbeten. Wat komt m'n dag langzaam op gang zeg, maar ik ben tenminste wel lekker bezig achter de computer(of eigenlijk achter 3 computers tegelijk
).
[..]
Klinkt als een oorlogsverklaring
Je moet niet dingen op je hals halen die je leven weggooien (al moet ik bekennen dat een forse studieschuld niet iets is dat je in de kouwe kleren gaat zitten).
Ja waarom niet he? Met me zorgen gaan zitten maken over wat ik allemaal moet doen en het alsnog niet doen kom ik ook geen steek verder...quote:
Hoe lang zit je nu zonder studie/werk? Wat voor baantje wil je dan nemen totdat je gaat studeren?quote:[..]
Vrijwel het tegenovergestelde van wat ik qua potentie kan, namelijk nét geen niets.
Maar binnen nu en twee maanden moet ik een baantje erbij hebben en ga ik waarschijnlijk voor iets fulltime. Ik hoop tegen het einde van een jaar zo'n 7000+ euro te hebben, zodat ik opnieuw aan een master kan beginnen en ditmaal af kan ronden. Met een beetje mazzel kan ik dan snel als docent aan het werk, in de scheikunde of biologie. Of algemene natuurwetenschappen, dat lijkt me ook leuk.
Dan zo snel mogelijk studieschuld afbetalen, wat me overigens jaaaren gaat kosten, en dan zo snel mogelijk sparen voor een hutje op de hei. Letterlijk.
Om kwart voor 11 al, maar ik krijg gewoon niks weg als ik net wakker benquote:Op vrijdag 13 september 2013 16:51 schreef kuolema het volgende:
[..]
Mijn ontbijt vond ook pas om 3 uur plaatsHoe laat was jij wakker dan?
'al' ook echtquote:Op vrijdag 13 september 2013 16:55 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Om kwart voor 11 al, maar ik krijg gewoon niks weg als ik net wakker ben
Ik woon in een studentenstad, en daar is het compleet normaal dat je op een willekeurig moment in de week met je pyjama aan in de supermarkt loopt. Gewoon arrogant bij kijken.quote:Op vrijdag 13 september 2013 16:51 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ja waarom niet he? Met me zorgen gaan zitten maken over wat ik allemaal moet doen en het alsnog niet doen kom ik ook geen steek verder...
Ik zou willen dat ik er wat luchtiger over kon denken. Soms is het even tijd voor wat zelfspot, dus ik dacht ik zet even dat liedje op voor inspiratieWerkt wel hoor. Voor even i.i.g.
Maar ik ben naar de apotheek geweest dus hoef vandaag niet meer naar buiten.
Mijn energie heeft zich verstopt en ik heb geen zin om verstoppertje te spelen.
Wat zal het zijn? Twee jaar? Drie? Ben niet zo van de kalenders.quote:Hoe lang zit je nu zonder studie/werk? Wat voor baantje wil je dan nemen totdat je gaat studeren?
Wel fijn dat je (ongeveer) weet wat je wilt gaan doen.
Laat maar weten als je dat hutje op de hei hebt, dan kom ik bij je langs voor een kopje thee
quote:Op vrijdag 13 september 2013 16:51 schreef kuolema het volgende:
Mijn ontbijt vond ook pas om 3 uur plaats Hoe laat was jij wakker dan?
Watjes. Kwart over 7 hier al, bitzes.quote:Op vrijdag 13 september 2013 16:55 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Om kwart voor 11 al, maar ik krijg gewoon niks weg als ik net wakker ben
Half 7 was de bedoeling...quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:09 schreef Gray het volgende:
[..]
[..]
Watjes. Kwart over 7 hier al, bitzes.
Handig dat je zo makkelijk bent. Doen waar je goed in bent, dat is fijnquote:Op vrijdag 13 september 2013 17:02 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik woon in een studentenstad, en daar is het compleet normaal dat je op een willekeurig moment in de week met je pyjama aan in de supermarkt loopt. Gewoon arrogant bij kijken.
[..]
Wat zal het zijn? Twee jaar? Drie? Ben niet zo van de kalenders.Wat ik ga doen voor het komende jaar maakt me niet zo uit, als het maar voldoende binnenbrengt. Met heel simpele baantjes ben ik al tevree, zo ben ik alles geweest van poelier tot barman. Het enige dat ik niet zou willen is iets verkopen, zeker niet in de trant van telefonisch. In het plantencentrum waar ik ooit werkte was prima, omdat m'n werkstukjes daar over de toonbank vlogen, en het verder vooral adviseren was. Joh, als ik straks postbode ben schaam ik me geen moment.
En tja, dat willen doen... het is niet zozeer een passie waar ik meteen aan denken moest, maar keek eens goed naar mezelf en besefte dat ik altijd al mensen de les aan het lezen was. In het lab wil ik niet, want de academische wereld is een verschrikkelijke. En dan had ik nog een prima plek te pakken ook, met prima mensen. Nee, dan help ik liever mensen, in dit geval met hun schooldiploma. Hopen dat zij een betere toekomst maken dan ze het in de vorige generatie hebben gedaan.
Awesomequote:En dat hutje ben je van harte welkom.Het is zelfs mijn wens om het als retraite op te zetten, waar wie dan ook kan komen voor de rust die hij/zij/het wil.
Avondmens dit datquote:Op vrijdag 13 september 2013 17:09 schreef Gray het volgende:
[..]
[..]
Watjes. Kwart over 7 hier al, bitzes.
Het maakt toch ook niet uit als je niet naar je werk hoeft of naar school?quote:
Nou, ik heb nog geregeld afspraken en ik wil toch een soort van constant ritme hebben. Ik heb mijn tijd van 16u opstaan wel gehad en hoef ook niet meer terug naar die tijdquote:Op vrijdag 13 september 2013 17:21 schreef kuolema het volgende:
[..]
Het maakt toch ook niet uit als je niet naar je werk hoeft of naar school?
Dat is verstandig jaquote:Op vrijdag 13 september 2013 17:24 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Nou, ik heb nog geregeld afspraken en ik wil toch een soort van constant ritme hebben. Ik heb mijn tijd van 16u opstaan wel gehad en hoef ook niet meer terug naar die tijd
Dus ik probeer een (soort van) constant dag/nacht ritme vast te houden
Ik heb geen leven dat weggegooid kan worden. Ik kan net zo goed wat gaan doen aan de onzin in de wereld.quote:Op vrijdag 13 september 2013 16:06 schreef magnetronkoffie het volgende:
Zo, net ontbeten. Wat komt m'n dag langzaam op gang zeg, maar ik ben tenminste wel lekker bezig achter de computer(of eigenlijk achter 3 computers tegelijk
).
[..]
Klinkt als een oorlogsverklaring
Je moet niet dingen op je hals halen die je leven weggooien (al moet ik bekennen dat een forse studieschuld niet iets is dat je in de kouwe kleren gaat zitten).
Ik heb het niet over geweld. Ik heb het over een revolutionaire herontwikkeling van de westerse cultuur waardoor mijn soort problemen in ieder geval niet meer voorkomen, waar mensen vrijheid kennen en een eigen systeem zijn. The Venus Project vind ik wel een goede oplossing.quote:Op vrijdag 13 september 2013 16:51 schreef kuolema het volgende:
[..]
Mijn ontbijt vond ook pas om 3 uur plaatsHoe laat was jij wakker dan?
Comp_Lex is weer lekker radicaal ja. Om nou het woord corruptie te gebruiken vind ik wel een beetje overdreven. Zou je je leven ook opofferen om ze te grazen te nemen?
Als je kunt bewijzen dat je vanaf het begin van je studie problemen had, kunnen ze vast wel iets voor je doen. Heb je het hierover gehad met de psych, Lex?
Toen ik bij de studieadviseur kwam begon ze meteen over een 'extra potje' waar ik eventueel voor in aanmerking zou kunnen komen als ik veel vertraging zou oplopen.
Radicaal is niet hetzelfde als gewelddadigquote:Op vrijdag 13 september 2013 17:26 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik heb geen leven dat weggegooid kan worden. Ik kan net zo goed wat gaan doen aan de onzin in de wereld.
[..]
Ik heb het niet over geweld. Ik heb het over een revolutionaire herontwikkeling van de westerse cultuur waardoor mijn soort problemen in ieder geval niet meer voorkomen, waar mensen vrijheid kennen en een eigen systeem zijn. The Venus Project vind ik wel een goede oplossing.
De psych heeft inmiddels al een dossier over mij opgesteld. Hopelijk is dat goed genoeg als bewijsstuk. Ik ga binnenkort checken of ik in aanmerking kom voor dat extra potje. Dat moet ik ook wel, want anders moet ik alsnog betalen voor mijn problemen.
Dat zijn ook zo'n beetje mijn tijden (al nijg ik naar een uur later erin en een uur eerder eruitquote:Op vrijdag 13 september 2013 17:26 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat is verstandig ja. Ik ga in de vakantie om een uur of 2 naar bed en uur of 12 eruit. Maar nu is dat niet zo verstandig, want dan wordt het heel onregelmatig. Maar ja.
Je weet mijn mening daaroverquote:Op vrijdag 13 september 2013 17:26 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik heb geen leven dat weggegooid kan worden. Ik kan net zo goed wat gaan doen aan de onzin in de wereld.
Nijg?quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:32 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dat zijn ook zo'n beetje mijn tijden (al nijg ik naar een uur later erin en een uur eerder eruit)
[..]
Je weet mijn mening daarover
Het komt wel goed schatjequote:Op vrijdag 13 september 2013 17:43 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
stomme kut eij
Ik doe hem altijd vaud
De teid zal het lerenquote:Op vrijdag 13 september 2013 17:44 schreef kuolema het volgende:
[..]
Het komt wel goed schatjeNiet meer doen he!
Zeker. Daar wordt het heel vaak voor gebruikt.quote:Op vrijdag 13 september 2013 18:01 schreef minthy het volgende:
Kan CGT ook het beeld wat je van jezelf hebt positief beïnvloeden?
Het wordt hier nu ingezet voor het invullen van gedachten bij anderen en mijn verstopgedrag maar ik denk dat die insteek nog wat te ver weg ligt en dat ik een stap eerder moet gaan insteken.
Pas op dat je geen Don Quichot wordt die tegen windmolens gaat vechten.quote:Op vrijdag 13 september 2013 14:09 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik heb ook jaren aan studievertraging opgelopen en misschien moet ik ook voor mijn problemen betalen. Als ik echt alles moet terugbetalen, dan verklaar ik DUO, de commissies hier, de studentendecanen, etc. als corrupt en dan ga ik mijn leven gebruiken om een einde te maken aan dergelijke vormen van corruptie.
Dank je!quote:Op vrijdag 13 september 2013 18:04 schreef kuolema het volgende:
[..]
Zeker. Daar wordt het heel vaak voor gebruikt.
Je wordt er enorm naar van, helemaal als je jezelf helemaal vast piekert. Ergens weet je dat het nergens toe leidt, maar toch gebeurt het. Vaag gedoe.quote:Op vrijdag 13 september 2013 18:17 schreef Detroit het volgende:
Bij mij is er op het depressie&angst-vlak weinig aan de hand de laatste tijd.
Wel hebben twee mensen onafhankelijk van elkaar tegen mij gezegd dat ik teveel nadenk, dus misschien dat het toch eens tijd wordt daar iets mee te gaan doen.
Als je ergens depressief van wordt, dan is het dat mateloze denken wel.
Luxeprobleem, maar er is maar weinig waar ik niet goed in ben. Als ik het wil dan...quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:19 schreef kuolema het volgende:
[..]
Handig dat je zo makkelijk bent. Doen waar je goed in bent, dat is fijn
Vind ik ook.quote:AwesomeWat een mooi idee!
Ik ook hoor!quote:
Je hebt verschillende varianten. Ik werk op een 24uurs woonvorm voor mensen met ADHD en ASS met een normaal IQ met daarnaast vaak nog meerdere stoornissen. Mijn werk bestaat uit het begeleiden naar zelfstandig wonen. Mensen komen vaak vanuit hun ouders bij ons wonen en leren zelfstandig hun leven in te richten, zodat ze binnen een aantal jaren zelfstandig kunnen gaan wonen. Dat begeleiden kan je zo ruim nemen als je wil, van leren koken tot seksuele voorlichting en van het vinden van een baan tot leren dat je afstand kan nemen van je ouders. Zeer diversquote:
Vind je het leuk?quote:Op vrijdag 13 september 2013 18:38 schreef minthy het volgende:
[..]
Je hebt verschillende varianten. Ik werk op een 24uurs woonvorm voor mensen met ADHD en ASS met een normaal IQ met daarnaast vaak nog meerdere stoornissen. Mijn werk bestaat uit het begeleiden naar zelfstandig wonen. Mensen komen vaak vanuit hun ouders bij ons wonen en leren zelfstandig hun leven in te richten, zodat ze binnen een aantal jaren zelfstandig kunnen gaan wonen. Dat begeleiden kan je zo ruim nemen als je wil, van leren koken tot seksuele voorlichting en van het vinden van een baan tot leren dat je afstand kan nemen van je ouders. Zeer divers
Absoluut, het was m'n lust en m'n leven. Je gaat voor een langere periode een band aan met iemand, je bouwt samen ergens aan en helpt iemand een paar fikse stappen verder in het leven. Het nadeel is dat ik vaak teveel betrokken ben bij m'n cliënten en zijn/haar familiequote:
Jou gun ik het helemaal dat je het denken en piekeren wat onder controle krijgt! Af en toe kom jij echt diepongelukkig over, puur als resultaat van al die stomme gedachtes die naar boven komen.quote:Op vrijdag 13 september 2013 18:23 schreef minthy het volgende:
[..]
Je wordt er enorm naar van, helemaal als je jezelf helemaal vast piekert. Ergens weet je dat het nergens toe leidt, maar toch gebeurt het. Vaag gedoe.
Dank je, ik hoop dat ooit nog eens voor elkaar te krijgenquote:Op vrijdag 13 september 2013 18:52 schreef Detroit het volgende:
[..]
Jou gun ik het helemaal dat je het denken en piekeren wat onder controle krijgt! Af en toe kom jij echt diepongelukkig over, puur als resultaat van al die stomme gedachtes die naar boven komen.
En dat terwijl ze eigenlijk zo weinig over jou zeggen, maar je zo gefixeerd bent op de intensiteit van de gedachten dat je gelooft dat het ook waar is!
In die zin besef ik al vaker dat gedachtes echt letterlijk een soort van hersenscheten zijn, not to be taken seriously. Ik neem ze dan nog wel eens serieus, maar ja, probeer oud gedrag eens af te leren.. Dat jij ook steeds vaker in staat mag zijn gedachten als zodanig te zien.
.
Sterkte jong!quote:Op vrijdag 13 september 2013 19:07 schreef Miniem het volgende:
Ik schijt hem 1000 kleuren, zo wat enorm belangrijks vertellen.
En dit heb ik dus gemist omdat ik toen nog niet gediagostiseerd was!quote:Op vrijdag 13 september 2013 18:38 schreef minthy het volgende:
[..]
Je hebt verschillende varianten. Ik werk op een 24uurs woonvorm voor mensen met ADHD en ASS met een normaal IQ met daarnaast vaak nog meerdere stoornissen. Mijn werk bestaat uit het begeleiden naar zelfstandig wonen. Mensen komen vaak vanuit hun ouders bij ons wonen en leren zelfstandig hun leven in te richten, zodat ze binnen een aantal jaren zelfstandig kunnen gaan wonen. Dat begeleiden kan je zo ruim nemen als je wil, van leren koken tot seksuele voorlichting en van het vinden van een baan tot leren dat je afstand kan nemen van je ouders. Zeer divers
Yeah, jij keert het eerst naar binnen, dan pas reflecteer je het naar buiten. Niets mis mee, tenzij het je in de weg staat.quote:Op vrijdag 13 september 2013 18:17 schreef Detroit het volgende:
Bij mij is er op het depressie&angst-vlak weinig aan de hand de laatste tijd.
Wel hebben twee mensen onafhankelijk van elkaar tegen mij gezegd dat ik teveel nadenk, dus misschien dat het toch eens tijd wordt daar iets mee te gaan doen.
Als je ergens depressief van wordt, dan is het dat mateloze denken wel.
Hoe bedoel je dat? Dat ik iets concludeer op basis van een externe gebeurtenis op basis waarvan ik ga reflecteren?quote:Op vrijdag 13 september 2013 20:14 schreef Gray het volgende:
[..]
Yeah, jij keert het eerst naar binnen, dan pas reflecteer je het naar buiten. Niets mis mee, tenzij het je in de weg staat.
Je hebt ook de mogelijkheid om ambulante ondersteuning te krijgen. Dat werkt op dezelfde manier, je ziet dan alleen minder vaak een begeleider. Dat heb ik ook een aantal jaren erbij gedaan maar ik werd horendol van het telkens moeten schakelen tussen cliënten. Had zo'n 8 afspraken per dag, was wellicht wat teveelquote:Op vrijdag 13 september 2013 20:09 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
En dit heb ik dus gemist omdat ik toen nog niet gediagostiseerd was!![]()
![]()
En toen het me eenmaal aangeboden kon worden, had ik via woningnet al een zelfstandige woning gekregen die gewoon -te- goed is om op te offeren
(ook zou ik al mijn spullen nooit never niet op 1 kamertje kwijt kunnen en ik heb nogal wat troep verzameld in de loop der tijdKan ook zo moeilijk van dingen afscheid nemen
).
Goed bezig!quote:Op vrijdag 13 september 2013 21:01 schreef Cue_ het volgende:
Zo.. twee dingen gedaan vandaag.
Ten eerste het bedrijf van maandag laten weten dat ik geintresseerd ben .
Ten tweede heb ik mn vriendin laten weten dat ik der opmerking van gister (omg je zou eens wat leuk vinden) niet echt op prijs stelde.
De rest van de wereld denkt waarschijnlijk:quote:Op vrijdag 13 september 2013 19:42 schreef minthy het volgende:
[..]
Dank je, ik hoop dat ooit nog eens voor elkaar te krijgen
Ik gun het mezelf blijkbaar niet. In de afgelopen maanden ben ik aardig afgevallen, 2 kledingmaten naar beneden gegaan. Gisteren had ik een goede dag, dat heb ik benut door eens wat nieuwe kleding te kopen. Wat gisteren (oprecht!) goed paste, kreeg van diegene die mee was een "tjeezus, wat ben je afgevallen!" te horen, zorgde vandaag voor ontzettend veel onzekerheid. Alles weer aan de kant gegooid en m'n oude kloffie weer aangetrokken na een verdrietige blik in de spiegel, ik vond mezelf nog te walgelijk om aan te zien. Als ik dat zelf al vind, wat moet de rest van de wereld dan wel niet denken? --> dag naar de klote.
Ik krijg al best veel begeleiding om m'n huishouden op orde te houden. Daarnaast heb ik ook nog 1 keer in de 2 a 3 weken een gesprek. Ik word best wel scherp in de gaten gehouden ivm m'n verleden, maar vind dat eigenlijk wel zo verstandigquote:Op vrijdag 13 september 2013 21:02 schreef minthy het volgende:
[..]
Je hebt ook de mogelijkheid om ambulante ondersteuning te krijgen. Dat werkt op dezelfde manier, je ziet dan alleen minder vaak een begeleider. Dat heb ik ook een aantal jaren erbij gedaan maar ik werd horendol van het telkens moeten schakelen tussen cliënten. Had zo'n 8 afspraken per dag, was wellicht wat teveel
Ik zou zo verdomde graag zo kunnen denken. In alles zie ik een afwijzing, dodelijk vermoeiend ook omdat ik me daarover weer suf ga piekeren.quote:Op vrijdag 13 september 2013 21:14 schreef Detroit het volgende:
[..]
De rest van de wereld denkt waarschijnlijk:
- Leuke spontane griet!
- Heeft wat over voor haar medemens (vanwege je werk)
- Zit goed in haar vel (want afgevallen)
Ik snap je gedachtengang wel, je voelt jezelf even zo verdorven dat de wereld om je heen daar een afspiegeling van is. Maar de wereld om je heen is op dat moment welwillender richting jou dan jij richting jezelf. Je bent het waard, minthy!
Enig idee waar dit aan kan liggen? Of lijkt het vanzelf te gaan?quote:Op vrijdag 13 september 2013 21:30 schreef kuolema het volgende:
Ik ben bang dat ik weer aan het wegzakken ben in een depressie...ik wil dit niet
Oh kijk, dat is goed geregeld! Merk je ook dat je baat hebt bij die ondersteuning?quote:Op vrijdag 13 september 2013 21:21 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik krijg al best veel begeleiding om m'n huishouden op orde te houden. Daarnaast heb ik ook nog 1 keer in de 2 a 3 weken een gesprek. Ik word best wel scherp in de gaten gehouden ivm m'n verleden, maar vind dat eigenlijk wel zo verstandig
Tis ook pas de laatste 1 1/2 jaar of zo dat ik een beetje stabiel ben. Nu heb ik ook de rust om de wat diepere issues met m'n begeleiders te bespreken waar ik anders nooit aan toe zou komen.
Het gaat achteruit sinds het schooljaar is begonnen. Maar het komt en gaat, dat heb ik al jaren...quote:Op vrijdag 13 september 2013 21:31 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Enig idee waar dit aan kan liggen? Of lijkt het vanzelf te gaan?
quote:Op vrijdag 13 september 2013 21:30 schreef kuolema het volgende:
Ik ben bang dat ik weer aan het wegzakken ben in een depressie...ik wil dit niet
Jazeker! Dat voorkomt dat ik in mijn eigen chaos verdwaal om vervolgens weer af te glijdenquote:Op vrijdag 13 september 2013 21:32 schreef minthy het volgende:
[..]
Oh kijk, dat is goed geregeld! Merk je ook dat je baat hebt bij die ondersteuning?
Klinkt een beetje zoals het bij mij ging. Werd uiteindelijk een dystieme (spelling?) stoornis gediagnostiseerd. Ik had talloze ups en downs maar echt tevreden was ik nooit. Alsof er een filter overheen ging. Ik had alleen wel van die hele korte momentjes waarin ik wel goed gevoel kon zijn.quote:Op vrijdag 13 september 2013 21:32 schreef kuolema het volgende:
[..]
Het gaat achteruit sinds het schooljaar is begonnen. Maar het komt en gaat, dat heb ik al jaren...
Mooi, dat klinkt alsof jullie dat allemaal effectief hebben geregeldquote:Op vrijdag 13 september 2013 21:35 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Jazeker! Dat voorkomt dat ik in mijn eigen chaos verdwaal om vervolgens weer af te glijden
Alleen wel jammer dat ik het niet helemaal zelfstandig kan doen. Niet zelfstandig -kan- doen, dan wordt het een puinhoop bij mij vrees ik
Dysthymie, hebben ze het bij mij ook over gehad. Het gaat nooit helemaal goed, maar soms raak ik echt in zo'n dal en dat heet dan een dubbele depressie. Duurt een half jaar of zo. Ik herken de signalen: geen energie, dingen vermijden, me heel naar voelen en niks willen: wil niet slapen maar ook niet wakker zijn, niet leven maar ook niet doodgaan. Alles is stom. Nog minder zelfvertrouwen dan normaal. Veel behoefte aan slaap. Dat heb ik nu. Zo begint het altijd. En na een tijdje ga ik slecht slapen, zak ik dieper weg, word ik heel gespannen, kan ik me niet meer concentreren, nergens van genieten en heb ik ook geen goede dagen meer. Wil ik alleen maar dood.quote:Op vrijdag 13 september 2013 21:37 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Klinkt een beetje zoals het bij mij ging. Werd uiteindelijk een dystieme (spelling?) stoornis gediagnostiseerd. Ik had talloze ups en downs maar echt tevreden was ik nooit. Alsof er een filter overheen ging. Ik had alleen wel van die hele korte momentjes waarin ik wel goed gevoel kon zijn.
Ook duurde het bij mij tot ver na m'n 18e totdat het eindelijk beter ging (nadat ik in een heel diep dal had gezeten).
Klopt, er zit wel verbetering inquote:Op vrijdag 13 september 2013 21:42 schreef minthy het volgende:
[..]
Mooi, dat klinkt alsof jullie dat allemaal effectief hebben geregeld![]()
Dat het op dit moment niet zelfstandig lukt wil niet zeggen dat dit over een aantal jaren niet lukt
Je bent echt zo'n eckte baas Cuequote:Op vrijdag 13 september 2013 21:01 schreef Cue_ het volgende:
Zo.. twee dingen gedaan vandaag.
Ten eerste het bedrijf van maandag laten weten dat ik geintresseerd ben .
Ten tweede heb ik mn vriendin laten weten dat ik der opmerking van gister (omg je zou eens wat leuk vinden) niet echt op prijs stelde.
Herkenbaar!quote:Op vrijdag 13 september 2013 21:47 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dysthymie, hebben ze het bij mij ook over gehad. Het gaat nooit helemaal goed, maar soms raak ik echt in zo'n dal en dat heet dan een dubbele depressie. Duurt een half jaar of zo. Ik herken de signalen: geen energie, dingen vermijden, me heel naar voelen en niks willen: wil niet slapen maar ook niet wakker zijn, niet leven maar ook niet doodgaan. Alles is stom. Nog minder zelfvertrouwen dan normaal. Veel behoefte aan slaap. Dat heb ik nu. Zo begint het altijd. En na een tijdje ga ik slecht slapen, zak ik dieper weg, word ik heel gespannen, kan ik me niet meer concentreren, nergens van genieten en heb ik ook geen goede dagen meer. Wil ik alleen maar dood.
Ik weet dus hoe het gaat lopen en ik wil voorkomen dat het slechter gaat maar ik weet niet hoe. Want ik loop dus vast met mijn studie, dat is duidelijk de trigger nu. En het is gewoon kut
Hoezo moeilijk afscheid nemen Magnetron?quote:Op vrijdag 13 september 2013 20:09 schreef magnetronkoffie het volgende:
Kan ook zo moeilijk van dingen afscheid nemen).
Dat wilde ik niet lezenquote:Op vrijdag 13 september 2013 21:54 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Herkenbaar!
Bij mijn studies ging het ook fout. Alleen jammer dat ik geen goeie oplossing voor je kan bedenken, uiteindelijk heb ik na de middelbare school nooit meer een opleiding af kunnen maken omdat ik steeds-maar-weer tegen diezelfde dingen aan liep -_-
Meer dat het af en toe leek alsof je even de tijd nodig had om een reactie te formuleren waarmee je tevreden was. Alsof je meer calculerend dat spontaan bent. Kan zijn omdat ik je niet goed ken en het daarom verkeerd interpreteerde, of omdat je mij niet goed kent en daarom wat op je hoede was. Hoe dan ook, geen probleem.quote:Op vrijdag 13 september 2013 20:42 schreef Detroit het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat? Dat ik iets concludeer op basis van een externe gebeurtenis op basis waarvan ik ga reflecteren?
Als je dat inderdaad bedoelt: dat deed ik eigenlijk nooit, maar ik begin er steeds meer achter te komen dat de reactie vanuit je omgeving vaak (maar niet altijd) iets zegt over jezelf. En dus was dat voor mij een reden het proces weer wat op te pakken..
Ik mieter altijd alles weg. Ik kijk er ook niet naar terug. Weg is weg.quote:Op vrijdag 13 september 2013 22:08 schreef kuolema het volgende:
Ik heb ook altijd moeite met dingen weg doen. Kapotte schoenen, kleding die ik niet meer aantrek, lege deobussen, lege flesjes en andere dingen, oud papier en zelfs kapotte sokken kan ik niet weggooien![]()
Heb jij dat ook zo erg magnetronkoffie?
Dat kan ik niet, vind ik zonde. Je kunt het altijd nog wel ergens voor gebruiken. Al doe ik er vervolgens niets meer mee uiteraardquote:Op vrijdag 13 september 2013 22:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik mieter altijd alles weg. Ik kijk er ook niet naar terug. Weg is weg.
Spullen staan voor mij gelijk aan herrie in het hoofd. Des te minder spul in de kamer/bedroom, des te rustiger in de bovenkamer van mijn hersenen.quote:Op vrijdag 13 september 2013 22:18 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat kan ik niet, vind ik zonde. Je kunt het altijd nog wel ergens voor gebruiken. Al doe ik er vervolgens niets meer mee uiteraard
Hier idem, als het moet gooi ik m'n halve inboedel eruit of ik geef het weg. Lucht soms verdomd veel op ookquote:Op vrijdag 13 september 2013 22:24 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Spullen staan voor mij gelijk aan herrie in het hoofd. Des te minder spul in de kamer/bedroom, des te rustiger in de bovenkamer van mijn hersenen.
Ik hou ook niet van rommel. Geeft inderdaad rust als je omgeving wat rustiger is. Ook weer 2 eigenschappen die elkaar in de weg staan. Ik maak het mezelf lekker lastig.quote:Op vrijdag 13 september 2013 22:24 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Spullen staan voor mij gelijk aan herrie in het hoofd. Des te minder spul in de kamer/bedroom, des te rustiger in de bovenkamer van mijn hersenen.
Zo goed als wel jaquote:Op vrijdag 13 september 2013 22:08 schreef kuolema het volgende:
Ik heb ook altijd moeite met dingen weg doen. Kapotte schoenen, kleding die ik niet meer aantrek, lege deobussen, lege flesjes en andere dingen, oud papier en zelfs kapotte sokken kan ik niet weggooien![]()
Heb jij dat ook zo erg magnetronkoffie?
Ik kan gewoon niks weggooien "want het kan ooit nog wel van pas komen"quote:Op vrijdag 13 september 2013 21:55 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hoezo moeilijk afscheid nemen Magnetron?
Morgen komt de keuken + fridge + oven/magnetron! Eindelijk!
Ja genau!quote:Op vrijdag 13 september 2013 22:30 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik kan gewoon niks weggooien "want het kan ooit nog wel van pas komen"![]()
Ik gooi glazen al weg die 'bijna' gaan brekenquote:Op vrijdag 13 september 2013 22:31 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ja genau!Glazen en bekers met stukjes eraf gooi ik ook niet weg idd.
Jij monster!quote:Op vrijdag 13 september 2013 22:43 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik gooi glazen al weg die 'bijna' gaan brekenOf een kleine scheur in zou zitten.
Het is walgelijk! Arme glazenquote:Op vrijdag 13 september 2013 22:45 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Jij monster!
dat is gewoon zielig![]()
Rome werd ook niet in een dag gebouwd Minthy! Het is al heel wat dat je een kort moment blij met jezelf geweest bent vanwege het afvallen. Dat zulke momenten nog maar veel vaker mogen komen.quote:Op vrijdag 13 september 2013 21:31 schreef minthy het volgende:
[..]
Ik zou zo verdomde graag zo kunnen denken. In alles zie ik een afwijzing, dodelijk vermoeiend ook omdat ik me daarover weer suf ga piekeren.
Hoezo? Er is niks zo goedkoop als glazenquote:Op vrijdag 13 september 2013 22:45 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Jij monster!
dat is gewoon zielig![]()
Oh ja ik moet nog even naar blokker want ik zag dat ze daar een set van 6 glazen voor 1 euro hebbenquote:Op vrijdag 13 september 2013 23:00 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hoezo? Er is niks zo goedkoop als glazen. Soms koop je gewoon eens een treetje met dezelfde glazen voor een euro of 2. Kaput? Pak je er weer 1.
Die typische woon/huis accesoires, ik mieter het vaak weg en trek ergens nog een doos open.
Het stomme is dat ik daar op zich niet eens blij mee of trots op ben, maar dat zit in het "het is nooit goed genoeg"-hoekje. Ik was blij met een "dat lijkt aardig normaal qua figuur in de spiegel"-momentquote:Op vrijdag 13 september 2013 22:49 schreef Detroit het volgende:
[..]
Rome werd ook niet in een dag gebouwd Minthy! Het is al heel wat dat je een kort moment blij met jezelf geweest bent vanwege het afvallen. Dat zulke momenten nog maar veel vaker mogen komen.
Depressie houdt nou eenmaal in dat je af en toe een keer terug kunt vallen. Dat maakt niet uit, de stap vooruit die je daarna gaat maken is dan ook weer echt een stap vooruit!
Lichamelijk wil je de rust wel. Mentaal zit die angst er nog in en die schreeuwt, hoppetah! Aan de slag!quote:Op vrijdag 13 september 2013 23:06 schreef minthy het volgende:
[..]
Het stomme is dat ik daar op zich niet eens blij mee of trots op ben, maar dat zit in het "het is nooit goed genoeg"-hoekje. Ik was blij met een "dat lijkt aardig normaal qua figuur in de spiegel"-moment
Het nadeel is ook dat het hier niet alleen bij depressieve klachten blijft maar er ook nog een rits andere stoornissen aan het licht zijn gekomen in de laatste weken, afgelopen maandag weer een label erbij gekregen (waar ik overigens achtersta). Het verduidelijkt veel maar geeft ook weer belachelijk veel aanleiding tot piekeren en alles in twijfel trekken. Het valt gewoon ook tegen dat ik al haast een half jaar thuiszit terwijl ik dat niet wil. Aan de andere kant; ik kan niks beginnen op het moment, er zit een dubbelheid in.
Ik ben altijd wel van het de tijd nemen een reactie in te tikken. De backspace-toets is my friend.quote:Op vrijdag 13 september 2013 22:14 schreef Gray het volgende:
[..]
Meer dat het af en toe leek alsof je even de tijd nodig had om een reactie te formuleren waarmee je tevreden was. Alsof je meer calculerend dat spontaan bent. Kan zijn omdat ik je niet goed ken en het daarom verkeerd interpreteerde, of omdat je mij niet goed kent en daarom wat op je hoede was. Hoe dan ook, geen probleem.
Is je huis al opgewarmd?quote:Op vrijdag 13 september 2013 22:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik mieter altijd alles weg. Ik kijk er ook niet naar terug. Weg is weg.
Met een megafoon die is aangesloten op een versterker op het momentquote:Op vrijdag 13 september 2013 23:08 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Lichamelijk wil je de rust wel. Mentaal zit die angst er nog in en die schreeuwt, hoppetah! Aan de slag!
1 bed, 2 kasten, 1 bureaustoel, 1 bureau, 1 droogrek, 1 chill stoel. That's it.quote:
For the next four months, this will be your new home!quote:Op vrijdag 13 september 2013 23:36 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
1 bed, 2 kasten, 1 bureaustoel, 1 bureau, 1 droogrek, 1 chill stoel. That's it.En wat koffers die nog dicht staan
. Morgen nieuwe keuken plus koelkast en oven/magnetron.
Ik herken dat wel hoor Minthyquote:Op vrijdag 13 september 2013 23:14 schreef minthy het volgende:
[..]
Met een megafoon die is aangesloten op een versterker op het moment
Succes, slaap ze!quote:Op vrijdag 13 september 2013 23:40 schreef Detroit het volgende:
Zo mensen, tijd om naar bed te gaan! Let op uzelf!.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |