Loonkosten in totaal. Je weet dat een werkgever niet alleen het bruto salaris kwijt is aan loonkosten? Of is in libertopia er geen behoefte meer aan bijvoorbeeld een pensioen?quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als leerkracht in het basisonderwijs is je startsalaris minimaal ¤2.073, in het speciaal onderwijs is dat ¤2.150. Je kunt doorgroeien tot ¤ 2.991. Bruto
Hoe kom jij dan bij 50.000 euro?
Ik vroeg naar jouw berekeningquote:Op vrijdag 13 september 2013 17:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Loonkosten in totaal. Je weet dat een werkgever niet alleen het bruto salaris kwijt is aan loonkosten? Of is in libertopia er geen behoefte meer aan bijvoorbeeld een pensioen?
Maar ik ben ook benieuwd naar jouw realistische berekening hoor.
13 keer het bruto salaris plus de werkgeverslasten. Bij 2900 euro zit je met gewoon loon en vakantiegeld dus al bijna op 40.000, dan is een inschatting van 40-50.000 niet zo vreemd dus.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik vroeg naar jouw berekening
Fijn dat je nu eens toegeeft dat als iemand 2900 bruto verdient, een slordige 2000 netto, (maal 13, 26.000 euro) deze persoon ongeveer nog een keer dat bedrag mag afdragen aan de staat via zijn werkgever.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
13 keer het bruto salaris plus de werkgeverslasten. Bij 2900 euro zit je met gewoon loon en vakantiegeld dus al bijna op 40.000, dan is een inschatting van 40-50.000 niet zo vreemd dus.
Maar waar blijft jouw berekening?
Ik weet niet wat je allemaal leest in mijn antwoord hoe ik kom bij bepaalde lasten maar het zal welquote:Op vrijdag 13 september 2013 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Fijn dat je nu eens toegeeft dat als iemand 2900 bruto verdient, een slordige 2000 netto, (maal 13, 26.000 euro) deze persoon ongeveer nog een keer dat bedrag mag afdragen aan de staat via zijn werkgever.
Kortom. Waarom teveel overheid niet goed is
ofwel je zit enkel maar wat te trollen en weigert inhoudelijk de discussie aan te gaan...quote:Op vrijdag 13 september 2013 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Die post ik op het moment dat jij niet meer trollt
Het probleem is dat die diensten dan vrijblijvend worden om aan deel te nemen of je iets van aan te trekken. Daarmee verliezen ze hun autoriteit en dus hun effectiviteit.quote:Op vrijdag 13 september 2013 12:08 schreef Pokkelmans het volgende:
Nogmaals: de structurerende/ordenende elementen zoals crimininaliteitsbestrijding en rechtspraak zullen wel aanwezig zijn, maar gebaseerd op privaatrechtelijke constructen in plaats van publiekrecht en een vaag sociaal contract.
Als je de nu overheidsdiensten bekijkt zal veruit de meerderheid van die diensten in een libertarische samenleving gewoon blijven bestaan. De wijze waarop deze wordt aangeboden verandert. Er zal immers zeer waarschijnlijk een concurrent zijn die een vergelijkbare dienst aanbiedt, en de aanbieder zal niemand kunnen dwingen tot het afnemen van zijn dienst. Voor de afnemer bestaat er de mogelijkheid om uit die verschillende aanbieders de voor hem meest wenselijke te kiezen.
Er is volgens mij dus geen enkele redenen om, mits geleidelijk ingevoerd in een reeds stabiele samenleving, te vrezen voor een wetteloze natuurtoestand of een burgeroorlog.
quote:Op vrijdag 13 september 2013 08:55 schreef arjan1212 het volgende:
Kowloon is niet blij; die wilde meer een discussie over de overheid die zichzelf tegenwerkt o.i.d
Hoezo niet gemiddelde inkomen is 40.000 euro daar betalen ze 16.000 euro belasting over...quote:Op vrijdag 13 september 2013 14:34 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Even met de natte vinger berekend.
De loonkosten voor een docent zijn alles bij elkaar iets van 40 - 50.000 euro
De kosten voor een gebouw zitten alles bij elkaar voor een klas ook wel in die richting (dus incl stookkosten en verzekeringen maar ook de onderhoud van een schoolplein en de afschrijving van het gebouw)
De leermiddelen vragen ook duizenden euros per klas per jaar (bv een smartboard moet je toch in maximaal een jaar of 5 afschrijven maar ook allerlei verbruiksmaterialen).
Verder is er nog wat administratie e.d.
Bij elkaar zit je dan zo op dik meer dan een ton per jaar voor een klas.
En dan ging ik er vanuit dat in de utopische libertarische wereld de veel te grote klassen kleiner zouden worden. Een ton verdeeld over 20 leerlingen geeft pakweg 5.000 euro per jaar.
En dan zit ik dus nog laag als ik naar de link van Lyrebird kijk, die geven voor een basisschool bijna 6.000 euro per jaar aan en voor een middelbare school meer dan 7.000.
Maar stel het is nog 1.000 euro minder per kind per jaar. Dan nog moeten ouders in een libertarisch paradijs voor twee kinderen even 8.000 euro per jaar ophoesten. Dat is voor de meeste jonge gezinnen niet zomaar haalbaar.
Hoe kom je aan die 2900 bruto?quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
13 keer het bruto salaris plus de werkgeverslasten. Bij 2900 euro zit je met gewoon loon en vakantiegeld dus al bijna op 40.000, dan is een inschatting van 40-50.000 niet zo vreemd dus.
Maar waar blijft jouw berekening?
Werd een paar Posts eerder genoemd door pietquote:Op vrijdag 13 september 2013 22:27 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die 2900 bruto?
Lijkt net of je blijft vasthouden aan die loonbelasting.
Ik wil gewoon weten, in je eigen woorden, hoe je aan die 2900 euro komt.quote:Op zaterdag 14 september 2013 07:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Werd een paar Posts eerder genoemd door piet.
Maar ik ben erg benieuwd naar jouw realistische berekening.
Dus de politie zou voortaan zonder wapen moeten werken?quote:Op woensdag 11 september 2013 23:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je denkt werkelijk dat zo'n schietpartij met meer gewapende gekken in de buurt beter was afgelopen?
Ik heb het in libertarisme-topic een post (#115, ik weet niet hoe ik direct naar een specifieke post link?) geplaatst waarin ik kort samengevat het totstandkomen van een wettelijk kader op de markt uitleg.quote:Op vrijdag 13 september 2013 18:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het probleem is dat die diensten dan vrijblijvend worden om aan deel te nemen of je iets van aan te trekken. Daarmee verliezen ze hun autoriteit en dus hun effectiviteit.
Om een voorbeeld te noemen. Hoe ga ik een conflict met een willekeurige burger afhandelen als er geen gezag is dat een knoop doorhakt over wie er gelijk heeft op basis van een wettelijk kader? Het is immers vrijblijvend om me iets aan te trekken van een dergelijke dienst.
Ook bij grote en zeer complexe ontwikkelingen zal een dergelijke organisatie zonder autoriteit nergens komen. Hoe ga je bijvoorbeeld een kanaal aanleggen wanneer je tientallen mensen hebt over wiens grond die gaat? Die hebben dan zo'n onderhandelingspositie dat het 10x duurder gaat worden. Nu zijn dat soort zaken gewoon geregeld.
Komt ook bij dat bij het gebrek van een democratisch gestuurd centraal gezag de nodige checks & balances verdwijnen. Daardoor kunnen er bepaalde groepen of personen buitensporig veel macht naar zich toe trekken waarmee zei feitelijk een soort nieuwe leiders vormen.
Dat is het salaris voor een basisschooldocent die enige ervaring heeft. Voor een docent op het middelbaar onderwijs ligt dat overigens nog flink hoger.quote:Op zaterdag 14 september 2013 11:36 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Ik wil gewoon weten, in je eigen woorden, hoe je aan die 2900 euro komt.
Dat is de salarisschaalverdeling van het basisonderwijs.quote:Op zaterdag 14 september 2013 07:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Werd een paar Posts eerder genoemd door piet.
Maar ik ben erg benieuwd naar jouw realistische berekening.
Maar waaruit zijn die 2900 euro nou opgebouwd, dat wil ik ff weten, dat lijk je ook steeds te ontwijken.quote:Op zaterdag 14 september 2013 15:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is het salaris voor een basisschooldocent die enige ervaring heeft. Voor een docent op het middelbaar onderwijs ligt dat overigens nog flink hoger.
Waar blijft jouw berekening overigens?
Dat is het bruto salaris van een docent in het basisonderwijs. Snap je geneuzel hierover niet zo eerlijk gezegd. Kom gewoon eens met je eigen realistische berekening.quote:Op zaterdag 14 september 2013 20:31 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Maar waaruit zijn die 2900 euro nou opgebouwd, dat wil ik ff weten, dat lijk je ook steeds te ontwijken.
Zie het probleem van refreg met dat bedrag dus ook niet zo.quote:Op zaterdag 14 september 2013 15:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is de salarisschaalverdeling van het basisonderwijs.
Ooooh. Die 2900 euro van jou zijn inclusief zaken als loonbelasting....... hahaha, denk dat je mn punt nu wel snaptquote:Op zaterdag 14 september 2013 20:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is het bruto salaris van een docent in het basisonderwijs. Snap je geneuzel hierover niet zo eerlijk gezegd. Kom gewoon eens met je eigen realistische berekening.
[..]
Zie het probleem van refreg met dat bedrag dus ook niet zo.
Zolang je niet met een realistische alternatieve berekening komt kan ik niks met je geneuzel... De lonen denderen omlaag in libertopia? Dat het slecht zou zijn voor de welvaart wist ik al maar dat de intentie is om hard werkende mensen extra te naaien gaat wel verquote:Op zondag 15 september 2013 00:39 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Ooooh. Die 2900 euro van jou zijn inclusief zaken als loonbelasting....... hahaha, denk dat je mn punt nu wel snapt
Okay dan maar, omdat we naar enige onderbouwing van jouw kant fluiten zal ik zelf mijn berekening maar neerzetten.quote:Op zondag 15 september 2013 08:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zolang je niet met een realistische alternatieve berekening komt kan ik niks met je geneuzel... De lonen denderen omlaag in libertopia? Dat het slecht zou zijn voor de welvaart wist ik al maar dat de intentie is om hard werkende mensen extra te naaien gaat wel ver
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |