Als je je verdiept in (hout-)lijm, gaat er echt een wereld voor je open.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 10:26 schreef DroogDok het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar de vragen uit de OP:
Hoe lang droogt houtlijm?
Een gasleiding uit 1936 waar de schroefverbindingen verpakt zijn met hennep zijn niet zo maar nog betrouwbaar, sinds de invoering van aardgas mogen de verbindingen alleen nog verpakt worden met tape. Hennep kan uitgedroogd raken en daardoor kunnen de verbindingen gas gaan doorlaten.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 11:27 schreef Gieliovd het volgende:
Mod break: er is een speciaal Fok! Deel voor ONZ en een topic voor slowchat!
Korte klus kwestie: hoe betrouwbaar achten we ijzeren gasleidingen uit 1936? Ik sta voor de keuze of ik alupex slang ga trekken of de bestaande leiding gebruik.
Bijkomend is dat er een halve tube siliconenkit op de koppelingen is leeggespoten in de muur. Reden onbekend.
En hij is zojuist gereekst met het oude topic; in het vervolg dan graag bij het openen van een nieuw topic op "open nieuw deel" klikkenquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 17:48 schreef Vonkenboer het volgende:
Even met de behangkwast erlangs... en ook dit topic hangt weer op ze plek !
Dat zal wel met hennep gefit zijn. En dat is nu bijna 80 jaar oud. Zonder kit zou ik het al niet meer vetrouwen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 11:27 schreef Gieliovd het volgende:
Mod break: er is een speciaal Fok! Deel voor ONZ en een topic voor slowchat!
Korte klus kwestie: hoe betrouwbaar achten we ijzeren gasleidingen uit 1936? Ik sta voor de keuze of ik alupex slang ga trekken of de bestaande leiding gebruik.
Bijkomend is dat er een halve tube siliconenkit op de koppelingen is leeggespoten in de muur. Reden onbekend.
Die optie was d'r niet dit keerquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 18:11 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
En hij is zojuist gereekst met het oude topic; in het vervolg dan graag bij het openen van een nieuw topic op "open nieuw deel" klikken
quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 18:11 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
En hij is zojuist gereekst met het oude topic; in het vervolg dan graag bij het openen van een nieuw topic op "open nieuw deel" klikken
Ik weet eigenlijk niet wat nu je vraag is? Of is het geen vraag maar een antwoord voor iemand anders?quote:Op maandag 2 september 2013 22:53 schreef Gieliovd het volgende:
Wit, grijze PVC buis. Plusminus 2 Mm dikke wand. Jaar of 30 oud.
Vervangen of laten zitten.... Het eerste betekent in gebruik zijnde keuken open breken en verlijmde verbindingen achterin een kastje aanpassen...
Nieuw te plaatsen keuken.
Dan snap ik je niet. Je gaat een nieuwe keuken plaatsen, maar als je het wilt vervangen moet je de bestaande keuken open breken?quote:Op donderdag 5 september 2013 12:27 schreef Gieliovd het volgende:
Vervangen of laten zitten is de vraag
En met een haakse slijper de spijkertjes er even afslijpen? Kan niet inschatten hoeveel het er zijn die uitsteken, maar kost een paar seconden per spijker als ze niet te dik zijn.quote:Op donderdag 5 september 2013 14:40 schreef sibejan het volgende:
bezig met nieuw plafond (isoleren tussen balken, gipsplaat en daarna stuccen) in huis uit 1910, stuit ik op oud rachelwerk (h.o.h. ±15cm) stevig gespijkert op balken. helaas steken er veel korte spijkertjes (±1cm) uit (sporen van oud plafond met riet en gipsmortel ofzo). Zie afbeeldingen van geheel en losse lat met spijkers.
a. Deels laten zitten of
b. alles er af slopen?
voordelen a. isolatiewol kan er zo tussen geschoven; scheelt me veel gesloop
nadelen a. moet evengoed rachelen en lager dan de honderden spijkertjes, dus paar cm lager plafond; mogelijk wat meer gedoe met een enkele elektr. leiding e.d.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
'k heb de rachels d'r al afgesloopt, om de 10 cm zat een spijkertje, en ik had geen zin om ±1680 spijkertjes door te flexen... en heb weer mooi wat brandhout voor de winter.quote:Op donderdag 5 september 2013 17:16 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
En met een haakse slijper de spijkertjes er even afslijpen? Kan niet inschatten hoeveel het er zijn die uitsteken, maar kost een paar seconden per spijker als ze niet te dik zijn.
Sorry voor de onduidelijkheid. De keuken in de woonkamer is er al uit. Die afvoer loopt 2 meter naar beneden, naar de keuken in het souterrain, waar ik nu woon. Wil ik die vervangen, moet dus de huidige keuken half gesloopt worden.quote:Op donderdag 5 september 2013 13:17 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Dan snap ik je niet. Je gaat een nieuwe keuken plaatsen, maar als je het wilt vervangen moet je de bestaande keuken open breken?
Dat staat er omdat al die platen niet tegen vocht kunnen. Zou ze je dan ook niet aanraden voor buiten eigenlijk, maar ik ben geen expert op dit gebied dus ik sla even over.quote:Op donderdag 12 september 2013 13:43 schreef Grublit het volgende:
Ik ben een tuinhuisje aan het bouwen. Op de balkenconstructie moet plaatmateriaal komen en dan laat ik door een dakdekker bitumen er op leggen. Welk plaatmateriaal kan ik het beste gebruiken en is niet te duur?
OSB? Spaanplaat? Bij alles staat overigens dat het alleen voor binnen geschikt is...
OSB zou prima kunnen alleen krijgt underlayment mijn voorkeur.quote:Op donderdag 12 september 2013 13:43 schreef Grublit het volgende:
Ik ben een tuinhuisje aan het bouwen. Op de balkenconstructie moet plaatmateriaal komen en dan laat ik door een dakdekker bitumen er op leggen. Welk plaatmateriaal kan ik het beste gebruiken en is niet te duur?
OSB? Spaanplaat? Bij alles staat overigens dat het alleen voor binnen geschikt is...
Thanks, daar had ik nog niet aan gedacht! Dat zou ook betekenen dat ik het schuren niet meer hoef te doen, maar alles zandstralen. Zou ik absoluut niet erg vinden!quote:Op zaterdag 14 september 2013 20:54 schreef Geneuzel het volgende:
@Krapula. Met een zandstraalmachine?
http://www.manibouwmachines.nl/verhuur/zandstraalmachine/zandstraalmachine-huren.htm
Als het vooraf netjes geschuurd en schoongemaakt is zou het toch wel zo'n 3 jaar mee moeten. Dus nee, na een jaar mag niet gebeuren lijkt mij.quote:Op donderdag 19 september 2013 18:51 schreef Lolaatje het volgende:
Vorig jaar heb ik mijn houten kozijnen laten opknappen (houtrot behandeld en opnieuw in de lak gezet). Nu zitten er scheurtjes in de lak en is er alweer een klein stukje houtrot aanwezig. Zou dit al mogen gebeuren in een jaar tijd? (Er even vanuit gaande dat de klus goed uitgevoerd is)
Normaal zou ik zeggen, een beluchter. Maar dit ziet er heel vreemd uit.quote:Op maandag 23 september 2013 20:11 schreef twiFight het volgende:
Ik zit met een afvoer die ik nodig heb. Er zit echter een soort dop op. Hij is wit en steekt een cm of 5 boven de afvoerbuis uit. Er zitten twee gaatjes in. Ik vermoed dat het iets is om vieze luchtjes tegen te houden. Weet iemand echter hoe ik dat ding er af krijg? Draaien en trekken lukt een-twee-drie niet, maar hij zit ook dicht op de muur en ik heb niet goed grip.
Foto volgt zodra het me lukt met mijn mobiel.
Maar daar kan je alleen haakse bochten mee maken toch? Andere optie is denk ik dan verwarmen en buigen?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 19:58 schreef tiho1 het volgende:
Met een buigapparaat voor hydrauliek/stalen leidingen kan dat wel.
Nee rond natuurlijk. Een haakse leiding gaat weinig door.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 16:12 schreef ook_gek het volgende:
[..]
Maar daar kan je alleen haakse bochten mee maken toch? Andere optie is denk ik dan verwarmen en buigen?
Je haalt dan natuurlijk wel een heel stuk qua verwarmingsvermogen weg uit de keuken, d.w.z. dat het langer gaat duren voordat die ruimte op temperatuur is. En je hebt natuurlijk kans op tocht emn eventuele koudeval.quote:Op zondag 13 oktober 2013 12:00 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:
Ik heb in de woonkamer 2 radiatoren en 1 convectorput. Daarbij heb ik in de keuken een radiator hangen. De keuken is open, dus deze opzet verwarmd de hele ruimte.
Nu wil ik het halve muurtje tussen keuken en woonkamer (soort uitstekende wand) eruit slopen, om de keuken nog meer open te maken. Aan de wand zit echter die keukenradiator, dus die willen verwijderen.
Kan je zomaar een radiator weghalen en is dit dan puur een issue mbt de opwarmingstijd? Of kan dit kwaad mbt de cv ketel (nefit smartline uit 2004)? Is dit iets dat ik bv kan uitrekenen adhv het totale oppervlak oid?
Je kunt het benodigde verwarmingsvermogen voor een ruimte natuurlijk wel uitrekenen, vervolgens kun je berekenen wat je huidige radiatoren leveren en dan kun je kijken of je wel of niet verwarmingsvermogen tekort komt in die ruimtequote:Op zondag 13 oktober 2013 12:09 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:
Ik begrijp je punt. Als het dus goed begrijp is er geen 'wet' die zegt dat je zoveel cm3 aan verwarming per x m3 aan ruimte nodig hebt ivm het stoken van de cv ketel?
Die convectorput ligt namelijk over de gehele breedte van de achterzijde van de woonkamer, en loopt tot aan de keuken. Als ik die radiator in de keuken weghaal, maar meteen ook het uitstekende muurtje, dan lijkt het dat de convectorput de boel redelijk mee verwarmt. Verder gaan we de 2 grote radiatoren in de woonkamer zelf isoleren, zodat er minder warmte verloren gaat (hopen we natuurlijk). Ook hebben we een redelijk goed geisoleerde vloer, vergeleken de huidige situatie. Over een jaar of twee max gaan we de hele keuken/achterpui aanpassen/vernieuwen, en dan komt er ook een nieuwe oplossing rond de ontbrekende radiator.
Wij stoken overigens nauwelijks. We zijn geen koukleumen, 90% van de koude dagen hebben we gewoon een extra dikke trui aan.
Wetten zijn er niet voor. Wél moet je in iedere ruimte een bepaalde temperatuur kunnen halen. Voor een woonkamer is dat 22 graden. Door het verwijderen van 1 radiator zal dat geen probleem opleveren, mede omdat je zelf al aangeeft dat jullie geen koukleumen zijn.quote:Op zondag 13 oktober 2013 12:09 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:
Ik begrijp je punt. Als het dus goed begrijp is er geen 'wet' die zegt dat je zoveel cm3 aan verwarming per x m3 aan ruimte nodig hebt ivm het stoken van de cv ketel?
Die convectorput ligt namelijk over de gehele breedte van de achterzijde van de woonkamer, en loopt tot aan de keuken. Als ik die radiator in de keuken weghaal, maar meteen ook het uitstekende muurtje, dan lijkt het dat de convectorput de boel redelijk mee verwarmt. Verder gaan we de 2 grote radiatoren in de woonkamer zelf isoleren, zodat er minder warmte verloren gaat (hopen we natuurlijk). Ook hebben we een redelijk goed geisoleerde vloer, vergeleken de huidige situatie. Over een jaar of twee max gaan we de hele keuken/achterpui aanpassen/vernieuwen, en dan komt er ook een nieuwe oplossing rond de ontbrekende radiator.
Wij stoken overigens nauwelijks. We zijn geen koukleumen, 90% van de koude dagen hebben we gewoon een extra dikke trui aan.
Er zijn kant en klare potjes gips te koop, of inderdaad gatenvuller. 2,5 kilo is echt enorm overkill denk ikquote:Op donderdag 17 oktober 2013 15:10 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:
Thanks allemaal. Fijne input!
Andere vraag. Ik ga de plinten verwijderen en ben bang dat de muur hier beschadigd wordt. Nu komen er nieuwe plinten voor in de plaats, die veel dikker en hoger zijn. De oneffenheden zullen grotendeels wel verborgen blijven, toch wil ik de gaten behandelen.
Nu dacht ik aan Knauf Roodband. Deze zakken verkopen ze in 2,5kg, 10kg en 20kg. Nu gaat het alleen om de plinten in de woonkamer. Iemand enig idee met welke hoeveelheid ik de klus wel kan klaren? Het gaat om zo'n 35m aan plinten.
Is Roodband eigenlijk de beste oplossing? Moet ik misschien eerder aan zo'n gatenvuller (alabastine oid) denken om deze klus te klaren?
Ik weet niet veel van ventilatoren enzoquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 23:00 schreef Gieliovd het volgende:
Waar let je nou echt op bij het uitkiezen van een nieuwe koel/vries combinatie?
Echt, ik weet de verschillen niet echt. Iemand vertelde wel eens over 2 compressoren bij de duurdere. Iets over thermostaten en mechanische regelingen (??)... en dan No-Frost met ventilatortje... of All-Frost? En dan nog 100 andere dingen.
A+, A++... geweldig, ik heb het eens berekend. 15 jaar terugverdientijd qua meerprijs...
Help me out
ja maar dat gaat een aardig duur geintje wordenquote:Op donderdag 31 oktober 2013 20:04 schreef Gieliovd het volgende:
Je kan natuurlijk glas kopen, rond geslepen... dat in de vloer, LED eronder.
Leuk idee
quote:
Ik denk een standaard ledje. Al heb je ze ook in een ronde met platte bovenkant.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 21:32 schreef bleiblei het volgende:
Wat voor led ga je gebruiken?
Dat is nml. wel aardig essentieel voor de houder/lens die je er voor kan plaatsen.
Die had ik inderdaad ook al gevonden ja. Jaren gelede had ik ooit een lensje gevonden waar je precies 1 ledje in kon stoppen en perfect kon inbouwen in de vloer. Dat was perfect, maar die kan ik helaas nergens meer vinden. Ik heb ook goedkoper kant en klaar sport gevonden. 4 stuks met voeding enz voor 60 euro. Dat valt best mee, maar zelf maken is de helft van de lolquote:Op donderdag 31 oktober 2013 21:52 schreef bleiblei het volgende:
Het type led is nogal van invloed op de lichtopbrengst.
Die platte zijn vele malen feller (en worden ook erg heet) dan de gewone "standaard" ledjes.
En voor goedkope ledhouders:
http://www.conrad.nl/ce/nl/Search.html?search=ledhouder
Maar nette inbouwdingen voor in de vloer kom je eigenlijk altijd bij de dure uit die je al gevonden hebt.
We waren ook van plan om zelf wat te maken; ik heb laatst in de bouwmarkt gekeken, maar idd. die blikken dingen is gewoon helemaal niks. Maar ik vroeg mij gewoon af of 30 cm niet erg laag is...quote:Op zondag 3 november 2013 13:43 schreef Gieliovd het volgende:
30 zal het maximale zijn met die blikken dingen, voordat ze gaan wiebelen.
Alles daarboven vergt wel een stevige constructie wil hij er niet aflazeren. Maar goed Vonk dat kan jij wel maken.
Wil je echt veel hoger, zet je je droger eronder. Ik heb er nu geen, maar wil straks wel een kopen. Toch wel handig.
Ik denk dat we even langs elkaar heen pratenquote:Op zondag 3 november 2013 13:52 schreef Gieliovd het volgende:
De normale wasmachine hoogte is toch perfect om een mooi werkblad overheen te leggen en daar mooi de spullen op te zetten? Ik bedoel, was vouwen, de wasmiddelen...
Anders zou ik ze gewoon stapelen en in de ruimte die je ernaast krijgt een kast bouwen.
Wasmachine onder
Als ik ooit in een landhuis woon waar ik dit soort zaken kwijt kan worden; dan wil ik ook een aparte ruimte daarvoor. Maar aangezien die kans vrij klein is ...quote:Op zondag 3 november 2013 15:10 schreef Gwywen het volgende:
Wij hebben gewoon een los werlblad op de wasmachine + droger gelegd, prima werkhoogte hoor.
Je kunt het natuurlijk ook eleganter oplossen: klik.
Altijd nog mijn droom om ooit zoiets in de bijkeuken te maken.
Afhankelijk van jullie eigen lengte zou ik in ieder geval zorgen dat je goed in het wasmiddelbakje kunt kijken wat je doet. En afhankelijk van je formaat (gewenste) wasmand, moet die natuurlijk makkelijk onder de deur passen.quote:Op zondag 3 november 2013 18:46 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik denk dat we even langs elkaar heen praten![]()
Want dat is nou juist niet de bedoeling; we willen de wasmachine en de droger naast elkaar op zo'n hoogte plaatsen dat ze makkelijk te bedienen en in en uit te laden zijn.
En dat is zo'n apparaat nu eenmaal niet als hij onder op de grond staat; maar wat is nu een redelijke hoogte van onderkant apparaat tot de vloer; moet je zoiets nou 30/40/50 cm maken of nog groter ?
De wasmiddelen e.d. toebehoren bergen we op in één van de twee stalen kasten in de schuur.
Niemand het antwoord voor mij?quote:Op zondag 3 november 2013 19:04 schreef NotTheSame het volgende:
Kleine vraag voor de schilders en andere verfexperts hier:
Een of andere viool heeft ooit besloten dat het tuinhek, van gegalvaniseerd staal, geverft moest worden (op terpetinebasis, zonder hechtprimer).
Aangezien de lak op sommige plaatsen poreus is geworden en we de kleur ook behoorlijk beu zijn, willen we het tuinhek terugbrengen in originele staat (blank).
Kan dit met 'normale' afbijt of bestaat er iets wat de toplaag van het staal niet zal aantasten?
Zoveel soorten afbijt zijn er niet toch? Kan me niet voorstellen dat het zink er niet tegen kan, maar probeer eerst gewoon een klein stukje.quote:Op woensdag 6 november 2013 16:37 schreef NotTheSame het volgende:
[..]
Niemand het antwoord voor mij?
Combimagnetron ophangen.quote:Op woensdag 6 november 2013 15:53 schreef Twinky het volgende:
In de voorraadkast staat onze wasmachine met daar nu de combimagnetron op. Bij het centrifugeren komt er erg veel lawaai uit de oven en deze gaat ook een stukje wandelen.
Hoe zouden we ervoor kunnen zorgen dat dit niet meer gebeurt?
dat kan niet, omdat de wasmachine met zijn bips tegen een rare glazen wand staat met balken ervoor, en rechts is de ketel!quote:
Verfbrander?quote:Op zondag 3 november 2013 19:04 schreef NotTheSame het volgende:
Kleine vraag voor de schilders en andere verfexperts hier:
Een of andere viool heeft ooit besloten dat het tuinhek, van gegalvaniseerd staal, geverft moest worden (op terpetinebasis, zonder hechtprimer).
Aangezien de lak op sommige plaatsen poreus is geworden en we de kleur ook behoorlijk beu zijn, willen we het tuinhek terugbrengen in originele staat (blank).
Kan dit met 'normale' afbijt of bestaat er iets wat de toplaag van het staal niet zal aantasten?
Wasmachine die erg trilt kan komen door versleten lagers (bij oudere machine) of doordat hij niet waterpas staat. Dat laatste kun je verhelpen door de pootjes in/uit te draaien. Geheel op een rubber mat zetten kan ook helpen.quote:Op woensdag 6 november 2013 15:53 schreef Twinky het volgende:
In de voorraadkast staat onze wasmachine met daar nu de combimagnetron op. Bij het centrifugeren komt er erg veel lawaai uit de oven en deze gaat ook een stukje wandelen.
Hoe zouden we ervoor kunnen zorgen dat dit niet meer gebeurt?
Hangt de ketel strak tegen de wasmachine?quote:Op woensdag 6 november 2013 20:37 schreef Twinky het volgende:
[..]
dat kan niet, omdat de wasmachine met zijn bips tegen een rare glazen wand staat met balken ervoor, en rechts is de ketel!
Het zal vast van Quickstep zijn gezien de 'QS' en 'made in Belgium'.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:36 schreef ook_gek het volgende:
Ja paniek in de tent hier![]()
Goed ik heb wat waterschade met als gevolg dat op een aantal plekker m'n laminaat omhoog gekomen is. Op zich geen probleem effe wat nieuwe plankjes halen en vervangen. Zit gelukkig bij de muur dus het vervangen zal niet al te veel problemen moeten opleveren. Maar nu nog het juiste laminaat vinden. Geen idee hoe oud het is en waar het vandaan komt...... Nu staat er een mooie code onder de planken maar hier kom ik niet echt verder mee en hoop dat iemand mij kan helpen
QS7 07.07.05=08=23:19
2405 made in belgium
Bovenstaande staat exact zo onder de planken. Iemand een idee?
Dat klinkt al goed! Kan ik uit die code ook nog iets van een kleur halen?quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:39 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Het zal vast van Quickstep zijn gezien de 'QS' en 'made in Belgium'.
Dat weet ik niet. Ik vermoed dat die code achter QS de productiedatum en een batchnummer is. Die 2405 op de andere regel is dan misschien het nummer dat iets zegt over het type en de kleur. Quickstep zelf zal je daar vast wel mee kunnen helpen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 20:40 schreef ook_gek het volgende:
[..]
Dat klinkt al goed! Kan ik uit die code ook nog iets van een kleur halen?
Dat idee had ik ook al, ik heb ze net een mailtje gestuurd in de hoop dat ze mij kunnen helpenquote:Op vrijdag 8 november 2013 20:59 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Ik vermoed dat die code achter QS de productiedatum en een batchnummer is. Die 2405 op de andere regel is dan misschien het nummer dat iets zegt over het type en de kleur. Quickstep zelf zal je daar vast wel mee kunnen helpen.
Al was er hechtprimer gebruikt was de verf er ook afgekomen .quote:Op zondag 3 november 2013 19:04 schreef NotTheSame het volgende:
Kleine vraag voor de schilders en andere verfexperts hier:
Een of andere viool heeft ooit besloten dat het tuinhek, van gegalvaniseerd staal, geverft moest worden (op terpetinebasis, zonder hechtprimer).
Aangezien de lak op sommige plaatsen poreus is geworden en we de kleur ook behoorlijk beu zijn, willen we het tuinhek terugbrengen in originele staat (blank).
Kan dit met 'normale' afbijt of bestaat er iets wat de toplaag van het staal niet zal aantasten?
Klitteband?quote:Op donderdag 14 november 2013 20:30 schreef dotKoen het volgende:
[ afbeelding ]
Deze bak. En de zijde waar de pijlpunt op staat zit dus tegen de onderkant van het bureau geschroefd.
Nee, daar is het te zwaar voor.quote:
Ja precies, dat had ik ook al verzonnen. Met stokschroeven in het bureau, dan, denk ik (zo heten die dingen toch, ene kant een schroef om in het MDF te schroeven, andere kant een schroefdraad voor een (vleugel)moer)? Maar zoek eigenlijk naar een oplossing om het nog iets sneller los te kunnen maken.quote:
Twee van deze ; (27 mc microfoonbeugels)quote:Op donderdag 14 november 2013 20:58 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Nee, daar is het te zwaar voor.
Sliding dovetail?quote:Op donderdag 14 november 2013 20:58 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Nee, daar is het te zwaar voor.
[..]
Ja precies, dat had ik ook al verzonnen. Met stokschroeven in het bureau, dan, denk ik (zo heten die dingen toch, ene kant een schroef om in het MDF te schroeven, andere kant een schroefdraad voor een (vleugel)moer)? Maar zoek eigenlijk naar een oplossing om het nog iets sneller los te kunnen maken.
zwaluwstaartquote:Op donderdag 14 november 2013 21:04 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Sliding dovetail?
[ afbeelding ]
Kan je niet eerst een lat op de muur lijmen ?quote:Op zondag 17 november 2013 14:09 schreef xaban06 het volgende:
Moet je een installatiebuis 5/8 altijd 'ophangen' met klembeugels of zijn er ook andere manieren, zonder te hoeven boren?
Is namelijk een betonnen muur waar ik niet zo makkelijk doorheen kom.
Dank, ga ik meteen uitvoerenquote:Op zondag 17 november 2013 22:20 schreef Gieliovd het volgende:
Kraan aansluiting splitsen doe je met een T stuk, dat kan op verschillende manieren.
Op je muurplaat (ding aan je muur dus, waar je kraan in zit gedraaid) direct, middels een T stuk met 2x binnendraad aansluiting, waar je 2 kranen in draait:
[ afbeelding ]
Of in je huidige kraan een T stuk draaien, waar 2 slangen op komen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je afvoer doe je gewoon met een PVC T stuk:
[ afbeelding ]
En dit alles haal je bij de bouwmarkt.
Je kunt een deurdranger ook andersom gebruiken, zodat hij juist afremt, en de deur heel zachtjes dichtvalt.quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:18 schreef Plienn het volgende:
Verder is er ook in de gang een klapdeur die ontzettend hard in het slot/tegen de stootplaat kletst. Ik heb al geprobeerd om met wat plakband dit af te plakken zodat het metaal niet zo kletst, maar dit werkt maar matig. Een deurdranger is geen optie. Misschien een veer?
Hedde gij proper ontlucht ?quote:Op woensdag 20 november 2013 16:47 schreef Boterbloempje1601 het volgende:
CV-ketel doet het, thermostaat doet het, maar radiatoren worden niet warm! Wie weet hoe dit kan komen. Er staat wel, sinds de verwarming het niet meer doet, een vlammetje op de display van de thermostaat, wat volgens de handleiding 'warmtevraag aan het cv-toestel' betekent. Maar verder geen uitleg hierbij ofzo. De druk is trouwens gewoon oké, 1,5 bar.
Volgens mij allemaal hetzelfde, 1/2". Waar je verder nog aan kan denken is een waterslot, zodat bij een lekkage door een defect in je machine de watertoevoer stopt.quote:Op woensdag 20 november 2013 21:26 schreef _Multiply86_ het volgende:
Vast een domme vraag, maar ik heb nog nooit van mijn leven zelf een wasmachine aangesloten.... Ik moest dus zo'n slang kopen om hem aan te sluiten op de kraan. Zijn er nog verschillende maten, of is het allemaal hetzelfde.En verder nog iets nodig?
Driewegklep bleek kapot te zijn, gaf alleen warm water een geen cv. Dat warme water wat hij gaf was trouwens ook echt heel heet, misschien dat alle opgespaarde warmte daarheen ging ofzo?quote:Op woensdag 20 november 2013 17:50 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Hedde gij proper ontlucht ?
draait de pomp?
Ook je verbruikswater is in te stellen ,standaard is dit 80 graden om leggionella te vermijdenquote:Op donderdag 21 november 2013 11:59 schreef Boterbloempje1601 het volgende:
[..]
Driewegklep bleek kapot te zijn, gaf alleen warm water een geen cv. Dat warme water wat hij gaf was trouwens ook echt heel heet, misschien dat alle opgespaarde warmte daarheen ging ofzo?
Water heeft de monteur ook nog bijgevuld, staat nu op 2,4 bar. Is dit te hoog en knalt onze zolder er vandaag of morgen vanaf of maakt dit niet uit?
(Waarschijnlijk een domme vraag, maar ik ben een vrouw vandaar)
Slang zit aan je wasmachine vast normaliter?quote:Op woensdag 20 november 2013 21:26 schreef _Multiply86_ het volgende:
Vast een domme vraag, maar ik heb nog nooit van mijn leven zelf een wasmachine aangesloten.... Ik moest dus zo'n slang kopen om hem aan te sluiten op de kraan. Zijn er nog verschillende maten, of is het allemaal hetzelfde.En verder nog iets nodig?
Vaak is het een combinatie van draaien aan de draad en gelijktijdig trekken.quote:Op woensdag 27 november 2013 11:54 schreef xibalba het volgende:
Hmmm. Dat werkte ook niet echt. Lipje afgebroken. Ik haal wel een nieuw stopcontact..
Yep. Zat goed vast. Afknippen en een nieuwe erop was makkelijkerquote:Op woensdag 27 november 2013 22:37 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Vaak is het een combinatie van draaien aan de draad en gelijktijdig trekken.
Maar als het stopcontact al wat ouder is, dan gaat het lipje idd. vaak stuk.
Been there, done that
Tape je je wasbak toch af ,stukje plastic .plakband .dichtquote:Op zaterdag 30 november 2013 16:34 schreef SiGNe het volgende:
M'n afvoer is verstopt, dusdanig dat een volle wasbak na 8 uur nog neit leeg is en een plopper heeft ook geen zin.
Ik ben dus nu van plan om HG Duo-ontstopper te gebruiken, het ene flesje is iets van chloor ofzo en het andere flesje Natrium Hydroxide.
Ik heb er geen ervaring mee, nooit eerder gedaan (normaal werkt plopper altijd prima, ook gooi ik af en toe wat soda door de afvoer, werkt ook goed) maar ik heb ook nog niet eerder zo'n verstopping gehad.
De verstopping lijkt ook verder te zitten dan de zwanenhals want als ik met en stokje in de afvoer poer loopt het water niet sneller weg en ik voel ook geen weerstand.
Maar nu is eigenlijk mijn grote vraag, hoe zit het met de dampen die er vanaf komen?
Ik heb een woonkamer met open keuken dus als ik nu die afvoer ga onstoppen zit ikzelf in de dampen.
En ik heb ook een kat, die zijn nog een stuk gevoeliger wat geuren betreft dus die wil ik ook zoveel mogelijk sparen.
Moet je echt luchten met dit spul?
Als er gassen vrijkomen dan wordt er ook druk opgebouwd en de andere kant kan het sowieso niet op..quote:Op zaterdag 30 november 2013 17:57 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Tape je je wasbak toch af ,stukje plastic .plakband .dicht
Dat is zo weinig die druk ,zo heftig is dat goedje nou ook weer niet .quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:01 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Als er gassen vrijkomen dan wordt er ook druk opgebouwd en de andere kant kan het sowieso niet op..
Ik denk dat de tape door de druk niet blijft zitten dan.
Plus een afwasbak is ook nooit schoon als je een verstopping hebt, vraag me af of het door de vette bak sowieso wel blijft zitten (en ik heb verder prima gaffer-tape opzich)
Voorlopig ligt m'n kat toch nog op de bank te pitten dus ik wacht sowieso nog wel even.quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:04 schreef JerryLee het volgende:
Dat
[..]
Dat is zo weinig die druk ,zo heftig is dat goedje nou ook weer niet .
Met goede gaffa en de boel ff ontvetten moet dat best gaan
Het gaat om de keuken.. en het is een huurhuis dus ik vind het al heel wat dat ik die HG ga proberen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:04 schreef JerryLee het volgende:
Dat
[..]
Dat is zo weinig die druk ,zo heftig is dat goedje nou ook weer niet .
Met goede gaffa en de boel ff ontvetten moet dat best gaan is het keuken of badkamer
anders :
[ afbeelding ]
Handvatje eraf en de accutol erop![]()
Dat nog niet, wel met een stok in de afvoer geroerd maar ik voel geen tegendruk of überhaupt iets zitten dus ik denk dat de verstopping verder zit dan de siffon.quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:09 schreef JerryLee het volgende:
Dopje los gehad onder de zwanenhals /of sifon
Ah ,dat is die witte keuken met dat bruine blad ,en roestvrijstalen bakquote:Op zaterdag 30 november 2013 18:10 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Het gaan om de keuken.. en het is een huurhuis dus ik vind het al heel wat dat ik die HG ga proberen.
Ik kan in principe ook de loodgieter bellen (24 uur per dag) zonder er verder kosten aan te hebben.
Als morgen de afvoer nog niet doorloopt bel ik dus de loodgieter, dan kan ik bij HG ook m'n geld voor de duo ontstopper terugvragen.
[..]
Dat nog niet, wel met een stok in de afvoer geroerd maar ik voel geen tegendruk of überhaupt iets zitten dus ik denk dat de verstopping verder zit dan de siffon.
Wat gaan we spuiten ?quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:15 schreef Wzrd het volgende:
Ik wil graag een kleine compressor hebben.
Ik moet er een beetje behoorlijk mee kunnen spuiten en stralen.
Wat kunnen jullie (Met een beperkt budget) aanraden?
Voornamelijk zal dit spuiten van meubels zijn, hout dus!quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:16 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Wat gaan we spuiten ?
modelbouw of binnenvaartschepen
wat ga je stralen ,en met wat voor straalmateriaal
Ehm nee, wel witte kastjes maar stalen aanrechtblad met bak erin.quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:15 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Ah ,dat is die witte keuken met dat bruine blad ,en roestvrijstalen bak
oh ,dan vertekende het op de foto met poesquote:Op zaterdag 30 november 2013 18:27 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ehm nee, wel witte kastjes maar stalen aanrechtblad met bak erin.
standaard blad met ruitjesmotief, je ziet het in veel huurwoningen.
met een 80 of een 100 ltr tank zit je qua spuiten dan wel goed .quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:26 schreef Wzrd het volgende:
[..]
Voornamelijk zal dit spuiten van meubels zijn, hout dus!
Stralen zal ijzeren meubeldelen zijn (scharnieren etc.) en gelakt hout.
Welk straalmiddel daarvoor goed geschikt is weet ik eigenlijk niet, gewoon straalgrit denk ik.
Top!quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:42 schreef JerryLee het volgende:
[..]
met een 80 of een 100 ltr tank zit je qua spuiten dan wel goed .
Wel een bovenbeker nemen dat scheelt 40 % lucht ,of een HVLP .
Heb je ook minder nevel
Kleine frutzooi is met een gritstraalpistool wel te doen .
in het geval van hechting bewerkstelligen zou ik glasparels nemen ,geeft een veel mooiere finisch
Aluminiumkorunt of gietijzer geeft toch een vrij grof oppervlak.
Stralen gebruikt best veel lucht ,je zou nog een buffertank kunen overwegen (oude autogastank of zo )
Ik ben geen expert, maar op gevoel zeg ik niet doen, want je gaat problemen krijgen met je vochtverwerking en volgens mij heb je binnen de kortste keren schimmel. Hoop dat er een echte expert meeluistert, want ben benieuwd naar het antwoordquote:Op zondag 1 december 2013 16:12 schreef Gieliovd het volgende:
Tip gezocht van iemand die wat van daken en isoleren weet.
Ik heb een plat dak welke geïsoleerd is volgens het warm dak principe, dus de isolatie (5 cm PIR platen) liggen op het dakhout, onder de bitumen.
Ik wil nu het nog open ligt eigenlijk ook aan de binnenkant isoleren met glaswol. Dit dan voornamelijk tegen het geluid van regen op het platte dak en ook wat warmte daar er ook al een dikke bint ligt met de nodige koudebrug.
Ik zou dan folie eronder spannen, welke aansluit op de woonkamer, omdat het een uitbouwtje is. In deze folie komen allerlei gaten voor spots, schroeven etc.
Dus: kan ik een warm dak ook nog eens binnen isoleren, tegen het dakhout aan zonder spouw en met toepassing van een mager werkende dampdichte folie?
Boven was er eentje die alleen de eerste drie lamellen warm werd.quote:Op dinsdag 26 november 2013 22:43 schreef Gieliovd het volgende:
Probeer eerst dat. Wordt hij nergens anders warm beneden?
Hm, dat lijkt me dus meer iets om aan de kachelboer te vragen als hij van de winter voor de jaarlijkse inspectie komt.quote:Op maandag 2 december 2013 17:50 schreef Gieliovd het volgende:
1. Lastig te verklaren maar het kan met vullen al meekomen. Altijd eerst de slang vullen met water. Anders blijft lastig, iets met dampdiffusie ofzo.. lekkage, expansie, koude, warmte blabla....
Dat hadden wij in ons oude huis inderdaad, maar de thermostaat die we hier hebben is heel anders. We hebben deze van Vaillant.quote:2. Normaliter blijft je thermostaat inderdaad "vragen" en dus je ketel aansturen (welke zelf wel moduleert dus niet BLAAAAAH blijft gaan tot hij 21 graden is en "stop" krijgt. Veelal zit er een plaatje van een vlammetje in beeld op je kamerthermostaat. Dan vraagt hij aan de ketel om warmte.
Ik wrik ze los zonder gaten te maken, behalve die van de spijkertjes dan. Plamuurmes erachter en langzaam wrikken, als het plamuurmes eerst niet past dan de iets dunnere kaasschaaf nemen. Heb je eenmaal een halve centimeter ruimte, dan zet je de schroevendraaier tegen het plamuurmes, zodat je geen deuk in de muur maakt, en dan wrik je hem helemaal los. Wel moet je als je eenmaal een millemetertje ruimte hebt met het plamuurmes over de hele lengte er achterlangs halen. Anders heb je kans dat je een strook buitenste laag van een gipsplaat inclusief verf meeneemt, en die strook kan langer zijn dan de nieuwe plint hoog is.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 15:10 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:
Thanks allemaal. Fijne input!
Andere vraag. Ik ga de plinten verwijderen en ben bang dat de muur hier beschadigd wordt. Nu komen er nieuwe plinten voor in de plaats, die veel dikker en hoger zijn. De oneffenheden zullen grotendeels wel verborgen blijven, toch wil ik de gaten behandelen.
Vrij eenvoudige. Neen.quote:Op zondag 1 december 2013 16:12 schreef Gieliovd het volgende:
Tip gezocht van iemand die wat van daken en isoleren weet.
Ik heb een plat dak welke geïsoleerd is volgens het warm dak principe, dus de isolatie (5 cm PIR platen) liggen op het dakhout, onder de bitumen.
Ik wil nu het nog open ligt eigenlijk ook aan de binnenkant isoleren met glaswol. Dit dan voornamelijk tegen het geluid van regen op het platte dak en ook wat warmte daar er ook al een dikke bint ligt met de nodige koudebrug.
Ik zou dan folie eronder spannen, welke aansluit op de woonkamer, omdat het een uitbouwtje is. In deze folie komen allerlei gaten voor spots, schroeven etc.
Dus: kan ik een warm dak ook nog eens binnen isoleren, tegen het dakhout aan zonder spouw en met toepassing van een mager werkende dampdichte folie?
Wel de loodgieter gewaarschuwd voordat hij onder de brandwonden zat?quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:10 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Het gaat om de keuken.. en het is een huurhuis dus ik vind het al heel wat dat ik die HG ga proberen.
Ik kan in principe ook de loodgieter bellen (24 uur per dag) zonder er verder kosten aan te hebben.
Als morgen de afvoer nog niet doorloopt bel ik dus de loodgieter, dan kan ik bij HG ook m'n geld voor de duo ontstopper terugvragen.
[..]
Dat nog niet, wel met een stok in de afvoer geroerd maar ik voel geen tegendruk of überhaupt iets zitten dus ik denk dat de verstopping verder zit dan de siffon.
Ja maar die had sowieso nergens last van omdat het niet voorbij het sifon kwam doordat de boel totaal niet doorstroomde.quote:Op zondag 8 december 2013 22:25 schreef tiho1 het volgende:
[..]
Wel de loodgieter gewaarschuwd voordat hij onder de brandwonden zat?
Piepschuim isoleert geen geluid.quote:Op zondag 8 december 2013 22:23 schreef Gieliovd het volgende:
Zo nee, is er dan nog een manier om dit wel te doen? Ik wil een beetje geluid dempen en warmte/koude weghouden..
Ik zat ook te denken polystyreen platen tussen de rachels te drukken...
Ideeën?
Daar heb jij weer een punt. Hmmmmmm. Van het weekend nog maar eens een tijdje naar het plafond starenquote:
Geluid dempen als in regen ?quote:Op woensdag 11 december 2013 22:15 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Daar heb jij weer een punt. Hmmmmmm. Van het weekend nog maar eens een tijdje naar het plafond staren
rubber tegels ?quote:Op donderdag 12 december 2013 14:37 schreef Gieliovd het volgende:
Vliegtuig aanvliegroute
Regen
Hagel
Geschreeuw buiten
gras op je dak!quote:Op zondag 8 december 2013 22:23 schreef Gieliovd het volgende:
Zo nee, is er dan nog een manier om dit wel te doen? Ik wil een beetje geluid dempen en warmte/koude weghouden..
Ik zat ook te denken polystyreen platen tussen de rachels te drukken...
Ideeën?
K&W / Wasmachine trilt weg ondanks anti trilmatquote:Op zondag 15 december 2013 17:14 schreef computergirl het volgende:
Mensen, ik heb een nieuwe wasmachine die een takkeherrie maakt bij centrifugeren. Ik had gehoopt dat de wasmachine technieken vooruitgang hadden geboekt op dit punt, maar helaas. Geen verbetering tov mijn oude Zanussi.
Ik woon op 1e etage van een jaren 30 huis, met houten vloeren dus.
De machine staat wel stevig op zich, geen beweging in te krijgen.
Maar als hij gaat centrifugeren resoneert alles hevig, de (inhoud van mijn ) koelkast, de metalen bovenkant van de magnetron bovenop de koelkast, er vallen dingen uit een kast in de slaapkamer ernaast, kortom HERRIE!
Ik had van die rubberen trildempers gekocht, maar volgens de bezorgdienst wordt het daar alleen instabieler/erger van.
Iemand tips?
Hij trilt,en het hele huis ook, maar komt niet van zijn plaats dusquote:Op zondag 15 december 2013 17:25 schreef JerryLee het volgende:
[..]
K&W / Wasmachine trilt weg ondanks anti trilmat
Dat noemen ze ,,mannen''',maar vaak zijn die erger dan de kwaal .quote:Op zondag 15 december 2013 17:33 schreef computergirl het volgende:
[..]
Hij trilt,en het hele huis ook, maar komt niet van zijn plaats dus
Klote ding is ook zo zwaar dat ik er nu geen betontegels onder krijg. Of zijn daar handige 'opkrik' tools voor?
Deze misschien?quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:12 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb een klein plastic bordje(4x10) voor onder mijn huisnummer besteld bij de bouwmarkt maar wat voor lijm is nou geschikt om op mijn bakstenen muur te plakken?
Bij de kolenoverslag op de Maasvlakte oude transportband halen .quote:Op maandag 16 december 2013 22:43 schreef Gieliovd het volgende:
Help, wat doe ik als na 2 jaar klussen de grijze laag van de stucloper is gesleten, vervolgende Taksi drink pakken ook en er nog alleen nog karton ligt waar de gaten ook in vallen?
Heb uiteindelijk Polymax gebruiktequote:Op dinsdag 17 december 2013 15:49 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Deze misschien?
http://www.bison.nl/nl-nl(...)/2288-kombi-plastic/
Maar toch, waarom plakken? Waarom niet schroeven?
Een volle machine maakt minder herrie op 1400 toeren dan een klein wasje op 800 toeren , gek genoeg.quote:Op zondag 15 december 2013 17:38 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Dat noemen ze ,,mannen''',maar vaak zijn die erger dan de kwaal .
Toerental iets terug zeten wil ook nog wel eens helpen,simpelste oplossing
Mijn paar weken met een kuub zout nemenquote:Op zaterdag 21 december 2013 18:39 schreef tiho1 het volgende:
Als het nog een paar weken duurt haal je stucloper en plak je die aan elkaar. Niet aan de grond.
O, snap ik dat je daar niet in wilt boren inderdaadquote:Op zaterdag 21 december 2013 18:48 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Heb uiteindelijk Polymax gebruikteOmdat ik de de baksteen erachter 120 jaar oud is
http://www.klusidee.nl/Forum/about41655.htmlquote:Op zondag 22 december 2013 17:31 schreef tijdelijk_hier het volgende:
wie kan mij vertellen hoe zo'n splitter heet om op 1 kraan zowel vaatwasser als wasmachine aan te sluiten?
na ontvetten bv. St Marc , 240 > ga voor wit schuurpapierquote:Op maandag 30 december 2013 10:22 schreef sittingtuck het volgende:
Welke korrel schuurpapier is geschikt voor gewoon opschuren van kozijntjes voor ik ze overschilder?
3M Scotch-Weld 4475quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:16 schreef sittingtuck het volgende:
Dit hoort eigenlijk meer in PTA , maar aangezien hier veel klusexperts rondlopen:
Van de versnellingspook van mijn auto is een stukje kunstof van de bekleding van de pook afgebroken (een soort kunstofbuis welke weer om de pook zit).
Deze wil ik eigenlijk teruglijmen. Secondelijm heb ik over t algemeen alleen maar ruzie mee.
Is er een lijm aan te raden welke ook relatief snel uithard om de randjes in te smeren en hem terug te plakken?
Betonnen vloer inderdaad stofzuigen, met een oude stofzuiger (want het kost je je stofzuigerquote:Op vrijdag 3 januari 2014 23:17 schreef Nezhi het volgende:
Hoi!
Hoe kan je het beste een kale betonnen vloer schoonmaken? Ik moet binnenkort laminaat leggen maar als ik probeer te vegen komt er een enorme wolk aan stof omhoog. Moet ik gewoon verder vegen en daarna een aantal keer met de stofzuiger eroverheen?
En ik heb een perilex stekkerdoos, als de onderste twee contacten stroom geven maar de bovenste twee niet is het dan een 2-fase perilex stekker?
Eerst even met de bloemenspuit rond voor het ergste stof, dan vegen voor de grote stukken, en dan stofzuigen.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 23:17 schreef Nezhi het volgende:
Hoi!
Hoe kan je het beste een kale betonnen vloer schoonmaken? Ik moet binnenkort laminaat leggen maar als ik probeer te vegen komt er een enorme wolk aan stof omhoog. Moet ik gewoon verder vegen en daarna een aantal keer met de stofzuiger eroverheen?
Mwah, ik zal een lasdoosje opnemen net boven de kast; alwaar je beide leidingen in uit laat komen.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 08:50 schreef Gieliovd het volgende:
Elektrische mannen, korte vraag...
2 draden in één automaat klemmen, schroefcontacten, dat is geen probleem volgens NEN1010 etc.?
Ik heb een denkfoutje gemaakt en moet nu een circuit voeden vanuit de groep en ook nog even de hal en een wcd voeden vanuit die automaat.
Thanks.
Ok, Thanks. Ik had inderdaad al 2 trekdozen gehaald maar dat komt echt heel rot uit. Het is een krappe troep joh in die meterkast straks. Alle waterleidingen, afvoeren, CV, elektra, UTP, cai, telefoon, modem, router, pfff.quote:Op zondag 5 januari 2014 13:22 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Mwah, ik zal een lasdoosje opnemen net boven de kast; alwaar je beide leidingen in uit laat komen.
Om dan vervolgens 1 voeding naar de kast te brengen.
Dat heeft i.i.g. mijn voorkeur. Maar er zijn ook elektromonteurs die gewoon een paar lasdoppen in de kast aanbrengen.
Wat staat er op het voorschakelapparaat; wat is het merk en type ?quote:Op zondag 5 januari 2014 17:49 schreef qltel het volgende:
Klein vraagje.
Ik heb een koelkast (van Coca Cola) waar voor de verlichting 2 TL-buisjes zitten. De vorige eigenaar heeft de koeling echter uit de kast gehaald en daarbij is hij gaan klooien met de aansluitingen van de TL's.
Ik heb 2 TL-buisjes (Philips TLD 15W33) met in de voetjes een starter (1 starter per buis vanzelfsprekend). Ook zit er 1 voorschakelapparaat in de kast. Dat voorschakelapparaat, dat kan ik toch rustig voor beide buisjes gebruiken?
Mooi, dan ga ik heel de boel morgen maar weer eens monteren. Bedankt voor de hulp.quote:Op zondag 5 januari 2014 20:32 schreef Vonkenboer het volgende:
Deze kun je idd. voor twee tl buizen 2 x 15 watt gebruiken.
Dit klinkt nogal professioneel.quote:
Gek genoeg werkte het niet. Of de ene brandde of de andere. Maar ik had nog een oude TL-balk daar heb ik het voorschakelapparaat uit gehaald, deze aangesloten en het werkte..quote:Op zondag 5 januari 2014 20:32 schreef Vonkenboer het volgende:
Deze kun je idd. voor twee tl buizen 2 x 15 watt gebruiken.
Ik denk dat je beter even kunt bellen naar een paar schilders bij jou in de buurtquote:Op maandag 6 januari 2014 08:49 schreef Cat22 het volgende:
Korte klus vraag alert!
Hoeveel tijd zou een professionele schilder nodig hebben voor het schuren en schilderen van een oppervlakte van ongeveer 5x2 meter?
Het gaat om de aftimmering van een balkon, met overlappende planken. K*tklus dus om zelf te doen, vandaar dat ik een kortingsbon wil kopen waarmee hij het voor mij kan doen.Truc is alleen om te kijken dat ik voldoende uren koop, vandaar mijn vraag.
situtie, materiaal, huidige kwaliteit, kleurwisseling of eender.quote:Op maandag 6 januari 2014 08:49 schreef Cat22 het volgende:
Korte klus vraag alert!
Hoeveel tijd zou een professionele schilder nodig hebben voor het schuren en schilderen van een oppervlakte van ongeveer 5x2 meter?
Het gaat om de aftimmering van een balkon, met overlappende planken. K*tklus dus om zelf te doen, vandaar dat ik een kortingsbon wil kopen waarmee hij het voor mij kan doen.Truc is alleen om te kijken dat ik voldoende uren koop, vandaar mijn vraag.
kit schuur je niet mee, je kan het ontvetten met wasbenzine, of in het geval van stoffig met een schuursponsje doen 3M.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 17:55 schreef sittingtuck het volgende:
Kun je eigenlijk kozijnen (binenshuis) waarbij de kit langs het glas bij de vorige schilderbeurt is overgeschilderd zonder opnieuw te kitten gewoon in een nieuwe kleur meeverven?
Ik neem aan dat je de kit niet gewoon meeschuurt zoals de rest van het kozijn?
Hoeveel dagen na het verven van de kozijnen kan ik muren gaan verven (ivm afplakken kozijn)?
In het laatste geval schuur je dus wel degelijk een beetje of begrijp ik dat verkeerd?quote:Op dinsdag 7 januari 2014 20:45 schreef JerryLee het volgende:
[..]
kit schuur je niet mee, je kan het ontvetten met wasbenzine, of in het geval van stoffig met een schuursponsje doen 3M.
Inmiddels gedaan (was ietwat een spoedvraagje), evengoed bedankt voor het meedenken!quote:Op dinsdag 7 januari 2014 18:56 schreef Nezhi het volgende:
[..]
Ik denk dat je beter even kunt bellen naar een paar schilders bij jou in de buurt
Het is meer polijsten, net het toplaagje eraf.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 22:29 schreef sittingtuck het volgende:
[..]
In het laatste geval schuur je dus wel degelijk een beetje of begrijp ik dat verkeerd?
En is het mogelijk al een paar dagen na het verven van de kozijnen de muren te witten en daarbij de kozijnen af te plakken of is dat te vroeg? Ze gaan in de zijdeglans op waterbasis.
Thanks, het is mooi geluktquote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Eerst even met de bloemenspuit rond voor het ergste stof, dan vegen voor de grote stukken, en dan stofzuigen.
Een ontstoppingsveerquote:Op zondag 12 januari 2014 12:09 schreef Nico987 het volgende:
p zich geen punt waar ik direct vragen over heb. Mijn vader was 100 jaar geleden loodgieter.. maar hoe heet zo'n veer die je er door duwt..
Bij Boels dus een rioolveer..quote:Op zondag 12 januari 2014 12:13 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Een ontstoppingsveer![]()
http://www.gootsteen-onts(...)en-ontstoppingsveer/
Dat ziet er uit als een loslatende laklaag. Als het kan, schuren en daarna opnieuw lakken.quote:Op zondag 12 januari 2014 12:46 schreef manny het volgende:
Ola,
Ik woon inmiddels 5 jaar in mijn huis, ik weet eerlijk gezegd niet exact wel type vloer erin ligt, maar er begint een soort transparant bovenlaagje los te laten op bepaalde punten.
Op zich ben ik nog best tevreden met de vloer en lopen hier twee kinderen rond die als hoofdmissie hebben om ons huis langzaam maar zeker steeds verder te slopen, dus een geheel nieuwe vloer is niet zo handig nu.
Weet iemand wat hier aan de hand is, en hoe ik dit kan oplossen / fixen ?
Foto's:
Probleem:
[ afbeelding ]
Totaal:
[ afbeelding ]
Gracias alvast.
Van de aardpen naar de hoofdaardrail in de meterkast moet 16mm² CU koper zijn.quote:Op zondag 12 januari 2014 20:21 schreef Gieliovd het volgende:
Als ik dit soort plaatjes zie, dan denk ik altijd: aardpen naar de aardrail moest toch 25mm² bekabeld worden?
Waarom is dit dan 4 of 6mm² bedraad, zo te zien door een installateur?
[ afbeelding ]
Hoofdaardrail is de aardrail waar de hoofd gas, hoofd water, en cv leidingen e.d. geaard worden.quote:
Gracias.quote:Op maandag 13 januari 2014 16:09 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dat ziet er uit als een loslatende laklaag. Als het kan, schuren en daarna opnieuw lakken.
quote:Op maandag 13 januari 2014 22:35 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ik zat ook te denken aan een aardpen. Maar ik denk dat mijn onderburen dan niet zo blij met mij gaan zijn. Dus ik heb dat maar laten varen....
alle waterleidingen waren aan elkaar en aan de gasleiding geknoopt... Dat ga ik dan ook maar weer doenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 06:31 schreef Gieliovd het volgende:
[..]dwars door de woonkamer meppen.
Maar hoe is je aarde nu geregeld!
Exact deze vraag had ik ook al een tijdjequote:Op donderdag 16 januari 2014 12:57 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb een vraagje over een trekbel. Voor wie niet weet wat een trekbel is hier een plaatje:
[ afbeelding ]
Nu blijkt dat de muur van ons nieuwe huis te dik is voor die metalen pen die vanaf de knop aan de buitenkant naar binnen moet. Helaas is het een standaardlengte dus een andere kopen is geen optie.
Enig idee waar ik een (vierkante) pen die wel lang genoeg is, zou kunnen kopen?
Je zou zoiets bij een metaal bedrijf in de buurt kunnen laten maken; tenminste denk ikquote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:47 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Exact deze vraag had ik ook al een tijdje
Bedoel je toevallig ''perfection''?quote:
ja! In de aanbieding (meestal) is het goedkoper dan Flexa en Histor, en het dekt super!quote:Op zondag 19 januari 2014 11:07 schreef TGun het volgende:
Oke bedankt! Het is een studentenkamer waar ik waarschijnlijk niet langer dan driekwart jaar woon dus het hoeft niet perfect te zijn, die laatste laag mag de volgende student dan wel doen :p
Ga gewoon beginnen met het groene gedeelte en kijken hoe dat dekt..
[..]
Bedoel je toevallig ''perfection''?
Ja zeker, ga dr wel een mooi plekje van makenquote:Op zondag 19 januari 2014 12:56 schreef Twinky het volgende:
[..]
ja! In de aanbieding (meestal) is het goedkoper dan Flexa en Histor, en het dekt super!
Voor een studentenkamer hoef je inderdaad niet superveel meoite te doen, maar aangezien je ook een grijze muur wil heb ik het idee dat je er wel een fijn plekje voor jezelf van wil makenDan is het ook wel de moeite dus om een aantal keer lekker te latexen
quote:Op zondag 19 januari 2014 13:12 schreef TGun het volgende:
[..]
Ja zeker, ga dr wel een mooi plekje van makenHet enige is dat ik niet te veel tijd kwijt wil zijn aan verven, moet namelijk ook nog verhuizen... Maar wat betreft inrichten enz. zou ik zo een nicht kunnen zijn
Er staat 8 uur voor, maar daar kan ik misschien nog wel een beetje mee sjoemelen. 2 lagen op een dag moet dus wel te doen zijnquote:Op zondag 19 januari 2014 13:12 schreef Twinky het volgende:
[..]lees op de emmer even hoe lang het moet drogen, misschien kun je dan 2 lagen op een dag doen
Ja dat was voor ons ook één van de redenen waarom sommige muren vier lagen moesten. Wij hadden ook niet eindeloos de tijd dus gingen ook voor twee lagen op een dag. En in het slechtere licht kun je inderdaad veel minder zien of het overal even goed dektquote:Op zondag 19 januari 2014 13:25 schreef Gieliovd het volgende:
Als je een nicht bent met verven, dan doe je de tweede laag niet aan het eind van de dag, maar fris op de volgende morgen. Dan heb je beter licht, concentratie en rust in je hoofd.
Idd. Gewoon de klok vier uur vooruit zetten als de verf even niet oplet.quote:Op zondag 19 januari 2014 13:19 schreef TGun het volgende:
[..]
Er staat 8 uur voor, maar daar kan ik misschien nog wel een beetje mee sjoemelen. 2 lagen op een dag moet dus wel te doen zijn. Bedankt!
Conrad.nl?quote:Op woensdag 29 januari 2014 13:17 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik weet dat het niet echt een klusvraag is, maar ik ben op zoek naar een Torx TR 40 bitje/schroevendraaier. Gamma (had sowieso niets) en Praxis had alleen het huismerk tot torx 30 met een gaatje.
Iemand een idee waar ik dat zeker nog kan proberen?
Dat is nu net een dichtequote:Op woensdag 29 januari 2014 20:33 schreef Attitude het volgende:
[..]
Conrad.nl?
Even snel gekeken
http://www.conrad.nl/ce/n(...)-14-inch-To?ref=list
Misschien wat voor je?
OK. Is dus voor een slot van een motor. Misschien dat ie daarom niet overal verkocht wordt? Veel succes verder.quote:Op woensdag 29 januari 2014 20:45 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat is nu net een dichte
Ik heb bij een gereedschappenwinkeltje in Rotterdam een bitsetje meegenomen voor 'eenmalig' gebruik. Gezien de buitentemperatuur nu, wacht ik wel even met klussen, nog (het gaat om het contactslot van m'n motor, die krijg ik niet meer om), dus in principe ben ik voorzien.
Welnee dat kun je overal kopen. Op torx pin moet je zoeken een stiftsetje kost iets meer dan tien euro. Een gereedschapwinkel heeft dat 100% en echt niet een 'louche' zaak.quote:Op woensdag 29 januari 2014 20:57 schreef Attitude het volgende:
[..]
OK. Is dus voor een slot van een motor. Misschien dat ie daarom niet overal verkocht wordt? Veel succes verder.
Ja maar hij zocht een torx sleutel waarbij ook een gat in zat.quote:Op woensdag 29 januari 2014 21:17 schreef tiho1 het volgende:
[..]
Welnee dat kun je overal kopen. Op torx pin moet je zoeken een stiftsetje kost iets meer dan tien euro. Een gereedschapwinkel heeft dat 100% en echt niet een 'louche' zaak.
http://www.google.nl/sear(...)146.12j10j1j5-1.24.0....0...1c.1.32.mobile-gws-hp..6.23.2337.BH1S9jIE6PE
En wat dacht je dat ik met de pin bedoel dan? De eerste op mijn link is pin. Bij gereedschapland is het de tweede. Tamperproof. Meer info: met boring ( is een gaatje ).quote:Op woensdag 29 januari 2014 21:28 schreef Attitude het volgende:
[..]
Ja maar hij zocht een torx sleutel waarbij ook een gat in zat.
Ik weet dat gewone torx sleutels overal te koop zijn. Maar hij wilde torx 40 met gat erin.
Je kunt het eventueel (laten) lassen... Ligt eraan.quote:Op woensdag 5 februari 2014 16:23 schreef dj_ko het volgende:
Ik heb een kunststof kozijn waar een barst in zit van ca 5 a 10 cm.
Hoe kan je deze het beste herstellen? of kan je beter het kozijn vervangen?
Het gaat overigens om een gebrek die we op de lijst hadden staan van onze koopwoning.
Daar was ik al bang voor... Balen zeg.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 07:18 schreef Gieliovd het volgende:
@gwywen: de eigenschap van olie is juist dat het te vrij diep in trekt. Als het teak is geef ik. Je meer kans daar dat oliehoudend is dus trekt het niet zo diep in. Vuren, eiken enzo zou ik zeggen, nee. Je kunt wel met reiniger aan de slag, op eigen risico.
Bovenste zwarte kapje verwijderen door een schroevendraaiertje tussen de naad te steken.quote:Op woensdag 12 februari 2014 13:54 schreef dj_ko het volgende:
Weet iemand toevallig ook hoe ik het naamkaartje uit mn deurbel haal?
Ik heb deze deurbel:
[ afbeelding ]
ean code: 5004100411488
het zwarte kapje lijkt wel muurvast te zitten...
Thanks, ik zal het vanavond eens proberenquote:Op woensdag 12 februari 2014 21:37 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Bovenste zwarte kapje verwijderen door een schroevendraaiertje tussen de naad te steken.
Dan de twee schroeven losdraaien en de bel omdraaien.
Je kunt nu aan de achterkant het naamplaatje verwijderen
Daarna de bel terugplaatsen , kapje er weer op en klaar.
Door rotzooi en smerigheid kan het kapje wel heel erg vast geklemd zitten.quote:Op donderdag 13 februari 2014 09:26 schreef dj_ko het volgende:
[..]
Thanks, ik zal het vanavond eens proberen
En bijvullen?quote:Op dinsdag 18 februari 2014 21:42 schreef Gieliovd het volgende:
Een geiser is voor tapwater, als je verwarming hebt met radiatoren heb je toch echt centrale verwarming... en dan zit er een moederhaard, CV ketel of iets aan vast.
Je radiatoren vormen een circulerend systeem, op druk, waar geen lucht in mag zitten.
Zit er lucht in, krijg je getik, watervallen, gesuis...
Op je radiatoren vind je dopjes, die draai je open... dan hoor je SISSSS en dan flut, flut, en komt er water uit. Doekje erbij dus... Dat doe je overal, herhaaldelijk. Het wordt steeds minder.
[ afbeelding ]
Dus toch echt ontluchten... (klik hier)
Als je weet wat het totale opgenomen vermogen is van alles samen.quote:Op woensdag 19 februari 2014 16:21 schreef JTT het volgende:
Een vraagje over stroom:
Hoeveel wat kan je uit een stopcontact trekken zonder dat het gevaarlijk wordt?
Ik heb nu namelijk een dubbel stopcontact waar bijna mijn hele kamer op is aangesloten.
dwz 3 pc's + randapparatuur, 2 netwerkswitches, 1 NAS, 1 grote stereo installatie, 2 bureaulampen, 4 discolampen, 1 spotje, 1 printer, zooi opladers, 1 grote subwoofer, en zo'n apparaat wat je spiegelbal laat ronddraaien.
Kan dit?
Ik heb het kitwerk uitbesteed; maar dat bestond ook uit meer dan alleen een aanrecht.quote:Op woensdag 19 februari 2014 19:55 schreef Grachtengordel het volgende:
Vandaag en morgen worden bij mij twee nieuwe keukens geplaatst. Ik had alleen niet begrepen dat de keuken leverancier en installateur de boel niet zou gaan af-kitten.
Wat denken jullie, is dit een klusje om zelf even te doen, of zal ik het maar aan een professional uitbesteden?
Ik zal morgen even een lijstje maken van aantal watt en even een schema van hoe het is aangesloten erbij posten.quote:Op woensdag 19 februari 2014 18:50 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Als je weet wat het totale opgenomen vermogen is van alles samen.
Dan kunnen wij hier wel uitrekenen of het kan.
Maar het ligt er ook maar net aan hoe je alles aangesloten hebt; heb je bijvoorbeeld vanuit een stopcontact in je kamer alles met vijf stekkerblokken/dozen verdeeld.
En heb je die op elkaar aangesloten ?
Dus een stekkerblok van bijvoorbeeld vijf; en daar dan weer een verlengsnoer in met een verdeelblokje van drie en daar dan weer een stekkerblok in...
Dat laatste is wel onwenselijk en mogelijk brandgevaarlijk.
Zeker als je snoeren onder het tapijt legt of niet afrold. !
Uitbesteden,al is het enkel maar dat je dan kan zeiken als het niet goed is .quote:Op woensdag 19 februari 2014 19:55 schreef Grachtengordel het volgende:
Vandaag en morgen worden bij mij twee nieuwe keukens geplaatst. Ik had alleen niet begrepen dat de keuken leverancier en installateur de boel niet zou gaan af-kitten.
Wat denken jullie, is dit een klusje om zelf even te doen, of zal ik het maar aan een professional uitbesteden?
2 uurquote:Op vrijdag 21 februari 2014 19:55 schreef Pinklady89 het volgende:
Waarschijnlijk stel ik echt een überdomme vraag... Maar hoe zaag ik nou op een handige manier? Ik heb een handzaag, maar het zagen van 20 plankjes (10cm breed, 1,5cm dik), kost me al gauw 2 uur en dan krijg ik de uiteinden ook niet helemaal mooi (maar over het algemeen is dat nog bij te schuren/vijlen).
Timmeren, boren, schuren, verven: ik vind alles leuk. Maar het zagen weerhoudt me ervan om allerlei dingen zelf te maken.
quote:Op vrijdag 21 februari 2014 16:24 schreef JTT het volgende:
Hier is dan het lijstje:
2x computer 150w
1x computer 100w
__ computer randapparatuur 135w
2x netwerk switch 12w
1x bureaulamp 40w
1x bureaulamp 20w
1x stereo 120w
1x NAS 24w
1x subwoofer 80w
1x spotje 20w
1x discolamp 40w
1x discolamp 60w
1x discolamp 12w
1x discolamp 30w
1x spiegelbol-ronddraaiding 6w
1x printer 120w
__ zooi opladers 9,5w
Totaal:1140,5w
De aansluiting zit wel goed, namelijk twee stekkerdozen(voor elk stopcontact 1), en in stekkerdoos 1 zitten nog een paar verdeelblokjes. In stekkerdoos 2 alleen nog een extra stekkerdoos van 3 stopcontacten. Voor een tekening had ik even geen tijd.
De blokjes zijn nieuw gekocht dus dat lijkt me geen probleem.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 08:50 schreef Gieliovd het volgende:
Het vermogen is geen probleem, dus dat is prima.
Wat wel een probleem kan geven, is al die stekkerverbindingen. Stekkerdoos in doos met verdeler blokjes enzo zijn allemaal verbindingen. Vooral die blokjes ben ik geen fan van.
Zolang alles goed zit, zal het geen probleem geven. Maar ja, zit er iets niet goed, krijg je overgangsweerstand, warmte ontwikkeling en uiteindelijk brand.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Edit: hm op de foto ziet het er wat ernstiger uit dan toen ik de foto maakte![]()
Zoals al gezegd, laat de zaag het werk doen. Dus niet duwen op het hout, je duwt of trekt de zaag alleen maar in de richting van het zaagblad. En dat ook niet heel hard en snel, je versnelt iets in het midden van haal, maar als je op het keerpunt nog heel hard gaat dan kost het natuurlijk extra kracht om te stoppen. Als je dan vanuit de pols er ook nog iets een ronde beweging van maakt ben je in 2 minuten door zo'n plankje heen.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 19:55 schreef Pinklady89 het volgende:
Waarschijnlijk stel ik echt een überdomme vraag... Maar hoe zaag ik nou op een handige manier? Ik heb een handzaag, maar het zagen van 20 plankjes (10cm breed, 1,5cm dik), kost me al gauw 2 uur en dan krijg ik de uiteinden ook niet helemaal mooi (maar over het algemeen is dat nog bij te schuren/vijlen).
Timmeren, boren, schuren, verven: ik vind alles leuk. Maar het zagen weerhoudt me ervan om allerlei dingen zelf te maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |