Als je je verdiept in (hout-)lijm, gaat er echt een wereld voor je open.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 10:26 schreef DroogDok het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar de vragen uit de OP:
Hoe lang droogt houtlijm?
Een gasleiding uit 1936 waar de schroefverbindingen verpakt zijn met hennep zijn niet zo maar nog betrouwbaar, sinds de invoering van aardgas mogen de verbindingen alleen nog verpakt worden met tape. Hennep kan uitgedroogd raken en daardoor kunnen de verbindingen gas gaan doorlaten.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 11:27 schreef Gieliovd het volgende:
Mod break: er is een speciaal Fok! Deel voor ONZ en een topic voor slowchat!
Korte klus kwestie: hoe betrouwbaar achten we ijzeren gasleidingen uit 1936? Ik sta voor de keuze of ik alupex slang ga trekken of de bestaande leiding gebruik.
Bijkomend is dat er een halve tube siliconenkit op de koppelingen is leeggespoten in de muur. Reden onbekend.
En hij is zojuist gereekst met het oude topic; in het vervolg dan graag bij het openen van een nieuw topic op "open nieuw deel" klikkenquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 17:48 schreef Vonkenboer het volgende:
Even met de behangkwast erlangs... en ook dit topic hangt weer op ze plek !
Dat zal wel met hennep gefit zijn. En dat is nu bijna 80 jaar oud. Zonder kit zou ik het al niet meer vetrouwen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 11:27 schreef Gieliovd het volgende:
Mod break: er is een speciaal Fok! Deel voor ONZ en een topic voor slowchat!
Korte klus kwestie: hoe betrouwbaar achten we ijzeren gasleidingen uit 1936? Ik sta voor de keuze of ik alupex slang ga trekken of de bestaande leiding gebruik.
Bijkomend is dat er een halve tube siliconenkit op de koppelingen is leeggespoten in de muur. Reden onbekend.
Die optie was d'r niet dit keerquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 18:11 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
En hij is zojuist gereekst met het oude topic; in het vervolg dan graag bij het openen van een nieuw topic op "open nieuw deel" klikken
quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 18:11 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
En hij is zojuist gereekst met het oude topic; in het vervolg dan graag bij het openen van een nieuw topic op "open nieuw deel" klikken
Ik weet eigenlijk niet wat nu je vraag is? Of is het geen vraag maar een antwoord voor iemand anders?quote:Op maandag 2 september 2013 22:53 schreef Gieliovd het volgende:
Wit, grijze PVC buis. Plusminus 2 Mm dikke wand. Jaar of 30 oud.
Vervangen of laten zitten.... Het eerste betekent in gebruik zijnde keuken open breken en verlijmde verbindingen achterin een kastje aanpassen...
Nieuw te plaatsen keuken.
Dan snap ik je niet. Je gaat een nieuwe keuken plaatsen, maar als je het wilt vervangen moet je de bestaande keuken open breken?quote:Op donderdag 5 september 2013 12:27 schreef Gieliovd het volgende:
Vervangen of laten zitten is de vraag
En met een haakse slijper de spijkertjes er even afslijpen? Kan niet inschatten hoeveel het er zijn die uitsteken, maar kost een paar seconden per spijker als ze niet te dik zijn.quote:Op donderdag 5 september 2013 14:40 schreef sibejan het volgende:
bezig met nieuw plafond (isoleren tussen balken, gipsplaat en daarna stuccen) in huis uit 1910, stuit ik op oud rachelwerk (h.o.h. ±15cm) stevig gespijkert op balken. helaas steken er veel korte spijkertjes (±1cm) uit (sporen van oud plafond met riet en gipsmortel ofzo). Zie afbeeldingen van geheel en losse lat met spijkers.
a. Deels laten zitten of
b. alles er af slopen?
voordelen a. isolatiewol kan er zo tussen geschoven; scheelt me veel gesloop
nadelen a. moet evengoed rachelen en lager dan de honderden spijkertjes, dus paar cm lager plafond; mogelijk wat meer gedoe met een enkele elektr. leiding e.d.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
'k heb de rachels d'r al afgesloopt, om de 10 cm zat een spijkertje, en ik had geen zin om ±1680 spijkertjes door te flexen... en heb weer mooi wat brandhout voor de winter.quote:Op donderdag 5 september 2013 17:16 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
En met een haakse slijper de spijkertjes er even afslijpen? Kan niet inschatten hoeveel het er zijn die uitsteken, maar kost een paar seconden per spijker als ze niet te dik zijn.
Sorry voor de onduidelijkheid. De keuken in de woonkamer is er al uit. Die afvoer loopt 2 meter naar beneden, naar de keuken in het souterrain, waar ik nu woon. Wil ik die vervangen, moet dus de huidige keuken half gesloopt worden.quote:Op donderdag 5 september 2013 13:17 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Dan snap ik je niet. Je gaat een nieuwe keuken plaatsen, maar als je het wilt vervangen moet je de bestaande keuken open breken?
Dat staat er omdat al die platen niet tegen vocht kunnen. Zou ze je dan ook niet aanraden voor buiten eigenlijk, maar ik ben geen expert op dit gebied dus ik sla even over.quote:Op donderdag 12 september 2013 13:43 schreef Grublit het volgende:
Ik ben een tuinhuisje aan het bouwen. Op de balkenconstructie moet plaatmateriaal komen en dan laat ik door een dakdekker bitumen er op leggen. Welk plaatmateriaal kan ik het beste gebruiken en is niet te duur?
OSB? Spaanplaat? Bij alles staat overigens dat het alleen voor binnen geschikt is...
OSB zou prima kunnen alleen krijgt underlayment mijn voorkeur.quote:Op donderdag 12 september 2013 13:43 schreef Grublit het volgende:
Ik ben een tuinhuisje aan het bouwen. Op de balkenconstructie moet plaatmateriaal komen en dan laat ik door een dakdekker bitumen er op leggen. Welk plaatmateriaal kan ik het beste gebruiken en is niet te duur?
OSB? Spaanplaat? Bij alles staat overigens dat het alleen voor binnen geschikt is...
Thanks, daar had ik nog niet aan gedacht! Dat zou ook betekenen dat ik het schuren niet meer hoef te doen, maar alles zandstralen. Zou ik absoluut niet erg vinden!quote:Op zaterdag 14 september 2013 20:54 schreef Geneuzel het volgende:
@Krapula. Met een zandstraalmachine?
http://www.manibouwmachines.nl/verhuur/zandstraalmachine/zandstraalmachine-huren.htm
Als het vooraf netjes geschuurd en schoongemaakt is zou het toch wel zo'n 3 jaar mee moeten. Dus nee, na een jaar mag niet gebeuren lijkt mij.quote:Op donderdag 19 september 2013 18:51 schreef Lolaatje het volgende:
Vorig jaar heb ik mijn houten kozijnen laten opknappen (houtrot behandeld en opnieuw in de lak gezet). Nu zitten er scheurtjes in de lak en is er alweer een klein stukje houtrot aanwezig. Zou dit al mogen gebeuren in een jaar tijd? (Er even vanuit gaande dat de klus goed uitgevoerd is)
Normaal zou ik zeggen, een beluchter. Maar dit ziet er heel vreemd uit.quote:Op maandag 23 september 2013 20:11 schreef twiFight het volgende:
Ik zit met een afvoer die ik nodig heb. Er zit echter een soort dop op. Hij is wit en steekt een cm of 5 boven de afvoerbuis uit. Er zitten twee gaatjes in. Ik vermoed dat het iets is om vieze luchtjes tegen te houden. Weet iemand echter hoe ik dat ding er af krijg? Draaien en trekken lukt een-twee-drie niet, maar hij zit ook dicht op de muur en ik heb niet goed grip.
Foto volgt zodra het me lukt met mijn mobiel.
Maar daar kan je alleen haakse bochten mee maken toch? Andere optie is denk ik dan verwarmen en buigen?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 19:58 schreef tiho1 het volgende:
Met een buigapparaat voor hydrauliek/stalen leidingen kan dat wel.
Nee rond natuurlijk. Een haakse leiding gaat weinig door.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 16:12 schreef ook_gek het volgende:
[..]
Maar daar kan je alleen haakse bochten mee maken toch? Andere optie is denk ik dan verwarmen en buigen?
Je haalt dan natuurlijk wel een heel stuk qua verwarmingsvermogen weg uit de keuken, d.w.z. dat het langer gaat duren voordat die ruimte op temperatuur is. En je hebt natuurlijk kans op tocht emn eventuele koudeval.quote:Op zondag 13 oktober 2013 12:00 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:
Ik heb in de woonkamer 2 radiatoren en 1 convectorput. Daarbij heb ik in de keuken een radiator hangen. De keuken is open, dus deze opzet verwarmd de hele ruimte.
Nu wil ik het halve muurtje tussen keuken en woonkamer (soort uitstekende wand) eruit slopen, om de keuken nog meer open te maken. Aan de wand zit echter die keukenradiator, dus die willen verwijderen.
Kan je zomaar een radiator weghalen en is dit dan puur een issue mbt de opwarmingstijd? Of kan dit kwaad mbt de cv ketel (nefit smartline uit 2004)? Is dit iets dat ik bv kan uitrekenen adhv het totale oppervlak oid?
Je kunt het benodigde verwarmingsvermogen voor een ruimte natuurlijk wel uitrekenen, vervolgens kun je berekenen wat je huidige radiatoren leveren en dan kun je kijken of je wel of niet verwarmingsvermogen tekort komt in die ruimtequote:Op zondag 13 oktober 2013 12:09 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:
Ik begrijp je punt. Als het dus goed begrijp is er geen 'wet' die zegt dat je zoveel cm3 aan verwarming per x m3 aan ruimte nodig hebt ivm het stoken van de cv ketel?
Die convectorput ligt namelijk over de gehele breedte van de achterzijde van de woonkamer, en loopt tot aan de keuken. Als ik die radiator in de keuken weghaal, maar meteen ook het uitstekende muurtje, dan lijkt het dat de convectorput de boel redelijk mee verwarmt. Verder gaan we de 2 grote radiatoren in de woonkamer zelf isoleren, zodat er minder warmte verloren gaat (hopen we natuurlijk). Ook hebben we een redelijk goed geisoleerde vloer, vergeleken de huidige situatie. Over een jaar of twee max gaan we de hele keuken/achterpui aanpassen/vernieuwen, en dan komt er ook een nieuwe oplossing rond de ontbrekende radiator.
Wij stoken overigens nauwelijks. We zijn geen koukleumen, 90% van de koude dagen hebben we gewoon een extra dikke trui aan.
Wetten zijn er niet voor. Wél moet je in iedere ruimte een bepaalde temperatuur kunnen halen. Voor een woonkamer is dat 22 graden. Door het verwijderen van 1 radiator zal dat geen probleem opleveren, mede omdat je zelf al aangeeft dat jullie geen koukleumen zijn.quote:Op zondag 13 oktober 2013 12:09 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:
Ik begrijp je punt. Als het dus goed begrijp is er geen 'wet' die zegt dat je zoveel cm3 aan verwarming per x m3 aan ruimte nodig hebt ivm het stoken van de cv ketel?
Die convectorput ligt namelijk over de gehele breedte van de achterzijde van de woonkamer, en loopt tot aan de keuken. Als ik die radiator in de keuken weghaal, maar meteen ook het uitstekende muurtje, dan lijkt het dat de convectorput de boel redelijk mee verwarmt. Verder gaan we de 2 grote radiatoren in de woonkamer zelf isoleren, zodat er minder warmte verloren gaat (hopen we natuurlijk). Ook hebben we een redelijk goed geisoleerde vloer, vergeleken de huidige situatie. Over een jaar of twee max gaan we de hele keuken/achterpui aanpassen/vernieuwen, en dan komt er ook een nieuwe oplossing rond de ontbrekende radiator.
Wij stoken overigens nauwelijks. We zijn geen koukleumen, 90% van de koude dagen hebben we gewoon een extra dikke trui aan.
Er zijn kant en klare potjes gips te koop, of inderdaad gatenvuller. 2,5 kilo is echt enorm overkill denk ikquote:Op donderdag 17 oktober 2013 15:10 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:
Thanks allemaal. Fijne input!
Andere vraag. Ik ga de plinten verwijderen en ben bang dat de muur hier beschadigd wordt. Nu komen er nieuwe plinten voor in de plaats, die veel dikker en hoger zijn. De oneffenheden zullen grotendeels wel verborgen blijven, toch wil ik de gaten behandelen.
Nu dacht ik aan Knauf Roodband. Deze zakken verkopen ze in 2,5kg, 10kg en 20kg. Nu gaat het alleen om de plinten in de woonkamer. Iemand enig idee met welke hoeveelheid ik de klus wel kan klaren? Het gaat om zo'n 35m aan plinten.
Is Roodband eigenlijk de beste oplossing? Moet ik misschien eerder aan zo'n gatenvuller (alabastine oid) denken om deze klus te klaren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |