abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 augustus 2013 @ 02:56:47 #201
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_130434255
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 02:51 schreef xminator het volgende:

Persoonlijk vind ik het geen probleem als ik 20% moet inleggen mits de huizenprijzen in waarde dalen!
Ik vind het geen probleem om meer voor mijn brood te betalen, als tenminste de prijs van een brood maar omlaag gaat!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_130434258
quote:
10s.gif Op zondag 25 augustus 2013 02:56 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ik vind het geen probleem om meer voor mijn brood te betalen, als tenminste de prijs van een brood maar omlaag gaat!
Iets met appels en peren...
pi_130434275
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 11:43 schreef raptorix het volgende:

[..]

Met jongere bedoel ik een jonge schoolverlater, stel je bent 25, je komt net van HBO/UNI, dan verdien je op zijn best 2000 netto, een sociale huurwoning is vrijwel niet te krijgen, waardoor je particulier moet gaan huren voor 700 euro per maand, daar komen nog eens 500 euro aan vaste lasten bij, en dan moet je nog alles voor doen. Kortom als je beetje zuinig leeft, hou je 300 euro per maand over, dat betekend, dus dat je een kleine 4000 euro per jaar sparen. Kortom je zou dan eerst 15 jaar je de tyfus moeten sparen wil je uberhaupt eens voor een klein huisje kunnen gaan kijken.
2000 netto voor een schoolverlater is totaal niet realistisch, zeker in deze tijd niet.
  zondag 25 augustus 2013 @ 03:14:46 #204
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_130434388
quote:
12s.gif Op zondag 25 augustus 2013 02:57 schreef xminator het volgende:

Iets met appels en peren...
We hebben het over geld, toch? Daar betaal je appels én peren mee, en de rest wat er te koop is in de wereld.
pi_130434422
quote:
2s.gif Op zondag 25 augustus 2013 03:14 schreef Ringo het volgende:

[..]

We hebben het over geld, toch? Daar betaal je appels én peren mee, en de rest wat er te koop is in de wereld.
Jij bent zeker zo een verzuurde persoon die een huis als investering heeft gekocht en het huis nu niet aan de straatstenen kwijtraakt?

Anyway, als deze maatregel ingevoerd wordt zullen de huizenprijzen toch gaan dalen. Iets met vraag en aanbod (zoek het eens op).

Dus geen zorgen voor mij in ieder geval. Alleen nog een paar jaar wachten tot de huizenprijzen nog verder dalen :7.
  zondag 25 augustus 2013 @ 03:22:40 #206
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_130434438
quote:
10s.gif Op zondag 25 augustus 2013 03:19 schreef xminator het volgende:

Jij bent zeker zo een verzuurde persoon die een huis als investering heeft gekocht en het huis nu niet aan de straatstenen kwijtraakt?
Nee.

Jij bent zeker zo'n sloeber die nog te arm is om überhaupt een hypotheek te krijgen?
pi_130434454
Poppetje gezien, kastje dicht ;) ;)
  zondag 25 augustus 2013 @ 03:30:52 #208
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_130434481
Wat zeur je dan? Wil je eigen geld inleggen of niet? Of moet de markt daar eerst een stap voor opzij doen?
pi_130434521
Lees mijn eerste post?

Nogmaals vind het geen punt om verplicht geld in te leggen, maar dan moet de overheid vervolgens niet extra maatregelen creëren die de zeepbel van de Nederlandse huizenmarkt in stand houdt. Want wees eerlijk, wat sommige mensen voor hun huis durven te vragen vertegenwoordigd totaal niet de reële waarde van het huis dat ze verkopen.
  zondag 25 augustus 2013 @ 03:43:20 #210
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_130434545
De reële waarde, dat is wat jij je met je pauperloontje kunt veroorloven?
pi_130434576
Ik hoef niets te verantwoorden aan jou, je denkwijze is in ieder geval bekend. Discussie is nutteloos.
pi_130434768
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 03:37 schreef xminator het volgende:
Lees mijn eerste post?

Nogmaals vind het geen punt om verplicht geld in te leggen, maar dan moet de overheid vervolgens niet extra maatregelen creëren die de zeepbel van de Nederlandse huizenmarkt in stand houdt. Want wees eerlijk, wat sommige mensen voor hun huis durven te vragen vertegenwoordigd totaal niet de reële waarde van het huis dat ze verkopen.
Wat is dan de reële waarde van een huis dan? Welke factoren spelen een rol? Alleen de grondstoffen? Mag een gunstige lokatie (winkelcentrum) de prijs bepalen? De grondprijs, vaste regiogebonden waarde of marktwaarde? Mag design een rol spelen?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_130434975
quote:

[..]

Kortom je zou dan eerst 15 jaar je de tyfus moeten sparen wil je uberhaupt eens voor een klein huisje kunnen gaan kijken.
We moeten ook niet met zijn allen net gaan doen alsof het kunnen kopen van een woning een basisrecht is.
pi_130435074
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 23:31 schreef Catch22- het volgende:

ligt er wel aan wat voor auto je hebt natuurlijk. Maar afschrijving vergeten mensen wel vaak als kostenpost.

Ik zit denk ik op 96 euro pm mrb en verz en misschien 50 eu pm onderhoud. Dan nog wat brandstof maar dat is tientjeswerk. Afschrijving is misschien 20 euro per maand voor zover ik dat nog heb.
Dan rij je heel weinig kilometers... Voor nog geen 100 euro brandstof is zeg 50 liter. Daar kom je met een zuinige auto misschien 750 km ver mee.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_130435096
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 00:02 schreef Leandra het volgende:

:D
Niet 25% van je netto inkomen willen uitgeven aan wonen, maar wel aan een auto?
Dan neem je een goedkopere, kleinere auto.... de tering naar de nering zetten.

Onze auto kost per maand ook beduidend meer dan ¤ 500,= maar als dat er niet af zou kunnen dan zou er een goedkopere auto komen, daarbij is het voor ons de gezinsauto, als je alleen bent (want daar gaat het hier immers om, de arme alleenstaande vers afgestudeerde met ¤ 2.000 netto per maand), dan zou ik niet weten waarom je niet zou kunnen sparen met zo'n inkomen.

Prima als je het geld "nodig hebt" voor allerlei randzaken, maar dat zijn keuzes die je maakt, degenen die nu lopen te verkondigen dat ze van dat bedrag echt niet zelfstandig kunnen wonen en dan ook nog eens kunnen sparen, zijn over het algemeen dezelfden die menen dat een alleenstaande moeder makkelijk met 3 kinderen van iets meer dan de helft moet kunnen rondkomen.

Oh, en GWL voor een appartementje voor een alleenstaande? Dan ben je er wel met ¤ 125 per maand, tenzij je permanent de verwarming op 21 hebt staan.
Sparen zal best kunnen, maar niet die 500 euro die jij noemt.

Misschien realistisch 250 euro, als je sober leeft. Dan duurt het wel even voor je die woning hebt.
pi_130435118
quote:
10s.gif Op zondag 25 augustus 2013 03:19 schreef xminator het volgende:

Anyway, als deze maatregel ingevoerd wordt zullen de huizenprijzen toch gaan dalen. Iets met vraag en aanbod (zoek het eens op).

Er komt dan niet minder vraag naar woningen... Er komt dan meer vraag naar huur en minder naar koop.

Dus voor iemand die toch al moet wachten op nog een prijsdaling die er helemaal niet aan zit te komen wordt het levenslang vrije sector huren.

Over 10 jaar ben jij die boer met kiespijn hoor...
pi_130435137
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 05:43 schreef Ridocar het volgende:

Wat is dan de reële waarde van een huis dan? Welke factoren spelen een rol? Alleen de grondstoffen? Mag een gunstige lokatie (winkelcentrum) de prijs bepalen? De grondprijs, vaste regiogebonden waarde of marktwaarde? Mag design een rol spelen?
Nee, natuurlijk niet. Als je bij ikea een bankstel kan kopen voor 1000 euro moet je vrijstaand met ern leuke tuin in de randstad voor 50k een huis hebben met minimaal 4 slaapkamers, jeweetz...
pi_130435316
quote:
10s.gif Op zondag 25 augustus 2013 08:36 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk niet. Als je bij ikea een bankstel kan kopen voor 1000 euro moet je vrijstaand met ern leuke tuin in de randstad voor 50k een huis hebben met minimaal 4 slaapkamers, jeweetz...
Want een bankstel is onroerend goed...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_130435418
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 08:33 schreef DS4 het volgende:

[..]

Er komt dan niet minder vraag naar woningen... Er komt dan meer vraag naar huur en minder naar koop.

Dus voor iemand die toch al moet wachten op nog een prijsdaling die er helemaal niet aan zit te komen wordt het levenslang vrije sector huren.

Over 10 jaar ben jij die boer met kiespijn hoor...
Minder vraag in de koopsector betekent toch lagere prijzen?

Sowieso hangen de prijzen van huizen in de vrije sector in belangrijke mate af van hetgeen mensen kunnen betalen. De prijsstijgingen van voor de crisis zijn in belangrijke mate veroorzaakt door versoepelde verstrekking van hypotheken (aflossingsvrij, op twee inkomens, etc.) dus als nu de voorwaarden weer beperkter worden dan is het logisch dat uiteindelijk de prijzen weer een stuk omlaag gaan.

Echter zal de betaalbaarheid van koopwoningen wel verslechteren (en op termijn die van huurwoningen verbeteren).

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 25-08-2013 09:23:24 ]
pi_130435419
quote:

[..]

Met jongere bedoel ik een jonge schoolverlater, stel je bent 25, je komt net van HBO/UNI, dan verdien je op zijn best 2000 netto, een sociale huurwoning is vrijwel niet te krijgen, waardoor je particulier moet gaan huren voor 700 euro per maand, daar komen nog eens 500 euro aan vaste lasten bij, en dan moet je nog alles voor doen. Kortom als je beetje zuinig leeft, hou je 300 euro per maand over, dat betekend, dus dat je een kleine 4000 euro per jaar sparen. Kortom je zou dan eerst 15 jaar je de tyfus moeten sparen wil je uberhaupt eens voor een klein huisje kunnen gaan kijken.
Waardeloos voorbeeld. Een schoolverlater verdient geen 2000 euro netto per maand. Hij hoeft ook niet per direct een andere woning te zoeken, je doet voorkomen als dat wel het geval is. Als je verder in de 15 jaar, jaar in, jaar uit slechts 2000 euro per maand verdient en daarnaast ook geen partner kan vinden die de kosten met je wilt delen, dann verdien je het niet om een eigen woning te kopen.
  Moderator zondag 25 augustus 2013 @ 09:24:37 #221
45833 crew  Fogel
pi_130435443
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:21 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Waardeloos voorbeeld. Een schoolverlater verdient geen 2000 euro netto per maand. Hij hoeft ook niet per direct een andere woning te zoeken, je doet voorkomen als dat wel het geval is. Als je verder in de 15 jaar, jaar in, jaar uit slechts 2000 euro per maand verdient en daarnaast ook geen partner kan vinden die de kosten met je wilt delen, dann verdien je het niet om een eigen woning te kopen.
Aparte redenering.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_130435469
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:24 schreef Fogel het volgende:

[..]

Aparte redenering.
Tegenwoordig kan je als starter zonder financiele partner ook geen woning kopen :)
  Moderator zondag 25 augustus 2013 @ 09:29:37 #223
45833 crew  Fogel
pi_130435488
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:27 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Tegenwoordig kan je als starter zonder financiele partner ook geen woning kopen :)
Maar om te zeggen dat je geen woning "verdient" als je geen partner kan vinden vind ik vreemd.

Het grootste probleem is dat "iedereen" meteen een vrijstaande woning met grote tuin -en dat natuurlijk in het stadscentrum- wil.
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_130435540
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:29 schreef Fogel het volgende:

[..]

Maar om te zeggen dat je geen woning "verdient" als je geen partner kan vinden vind ik vreemd.

Het grootste probleem is dat "iedereen" meteen een vrijstaande woning met grote tuin -en dat natuurlijk in het stadscentrum- wil.
Het g ing om het totaalpakket, dus jarenlang 2000 euro, dus niet alleen om de partner.
  zondag 25 augustus 2013 @ 09:39:08 #225
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_130435587
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:27 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Dat ligt wederom aan je eisenpakket.
En of je "starter" op de arbeidsmarkt of op de huizenmarkt bedoelt....

Het is niet alsof mensen "vroeger" wel direct konden kopen, ze begonnen eerder met werken, als ze op hun 25ste konden kopen dan hadden ze vaak al minimaal 7 jaar gewerkt.
Dat je nu op je 28ste over het algemeen geen eengezinswoning kunt kopen is dus niet heel vreemd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 25 augustus 2013 @ 09:49:14 #226
45833 crew  Fogel
pi_130435742
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:39 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat ligt wederom aan je eisenpakket.
En of je "starter" op de arbeidsmarkt of op de huizenmarkt bedoelt....

Het is niet alsof mensen "vroeger" wel direct konden kopen, ze begonnen eerder met werken, als ze op hun 25ste konden kopen dan hadden ze vaak al minimaal 7 jaar gewerkt.
Dat je nu op je 28ste over het algemeen geen eengezinswoning kunt kopen is dus niet heel vreemd.
Maar als je klein begint en steeds 'makkelijk' kan verkopen omdat je hypotheek lager is dan de waarde van je huis (eigen geld mee en vooral niet vergeten om je hypotheek af te lossen) kan je met aan- en verkoop van woningen jezelf toch 'opwerken' naar een groter huis en/of betere locatie.

Nu zitten teveel mensen 'vast' door een veelste hoge hypotheek. En tja, als je weer dat vast komt te zitten, dan is het makkelijker te begrijpen dat je meteen de juiste woning wil qua alles.
pi_130435775
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:21 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

EDIT: even ter aanvulling op die eerste zin:
De meeste schoolverlaters verdienen veel minder dan 2000 euro netto per maand hoor...
Mijn vriend kreeg na zijn studie gelijk een prima baan (hij is technisch ingenieur, dus daar is wel vraag naar. En hij is zowel HBO als WO geschoold.) Maar, en nu rond ik geloof ik naar boven af, hij verdiende zo'n 2500 bruto (als dat het dus al was..). Daar gaat dan natuurlijk nog de loonbelasting af, en dan houdt je zo'n 1500 netto over.....

De meeste mensen verdienen zelfs nog veel minder als ze beginnen. (Van de verzorgster in het verpleegtehuis, tot de schoonmaakster, de vuilnisman, de cassière en de slager...).
Niet iedereen is accountant of tandarts....

EDIT: maar dan kun je 15 jaar verder zijn, maar nog steeds niet meer dan 2000 euro verdienen. Ik kijk bijvoorbeeld even naar vrachtwagenchauffeurs; die moesten het echt van hun overuren hebben, maar dat wordt nu enorm aan banden gelegd. Dag loon....
(Dan kom je misschien in aanmerking voor sociale huur, maar tja, als je dan toch een partner krijgt die net wat meer verdient, dan val je er wellicht weer net buiten, maar is een beetje een fatsoenlijke vrije-sector woning of zelfs een eenvoudige koopwoning ook weer wat te hoog gegrepen, wil je nog een beetje normaal kunnen leven..)

Terug naar mijn eigen situatie:
In dat eerste jaar kwamen we nog wel voor sociale huurwoning in aanmerking, maar de wachtlijsten zijn hier zo verschrikkelijk lang, dat tegen de tijd dat we een beetje kans begonnen te maken, er al geen recht meer op hadden door een promotie+loonsverhoging. (En tja, door zijn werk waren/zijn we wel aan de randstad gebonden. Helaas, want we zouden zelf ook liever in een klein hutje op de hei zitten, maar dat gaat gewoon niet. Het is niet alleen de afstand, het is ook de enorme drukte op de weg die voor problemen zorgt. )

Dus dan kom je bij particulier uit.... en dat is echt bijna niet te betalen als starter op de arbeidsmarkt. In de wijde omgeving hier beginnen de prijzen (excl!) bij de 650 euro....
Inmiddels zijn we wat jaren verder en kunnen we het best betalen (onze hypotheek ligt ook zo rond die 650 euro, en wat we terug krijgen van de hypotheekaftrek kunnen we nu ook gebruiken om te sparen ipv om gelijk weer weg te zien stromen...) maar toen vriend net begon....tja, het had gekund, maar dan zou het meer leven om te wonen worden, dan wonen om te leven... ;)

En inmiddels hebben we dus een koophuisje (appartementje, 1 slpkmr, in de niet al te beste wijk). We hadden geen heel hoog eisenpakket, we zijn ook niet voor een tophypotheek gegaan, maar 20% eigen inbreng....dan waren we toch wel wat jaren verder geweest. En naar mijn inziens volstrekt onnodig, want we kunnen dit prima betalen, en hebben er echt goed over nagedacht. (Maar ja, mensen die wel nadenken worden met dit plan dus de dupe van mensen die inderdaad gelijk op 1 salaris een groot huis kopen, en zich vervolgens diep in het rood terugvinden...)

quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:49 schreef Fogel het volgende:

[..]

Maar als je klein begint en steeds 'makkelijk' kan verkopen omdat je hypotheek lager is dan de waarde van je huis (eigen geld mee en vooral niet vergeten om je hypotheek af te lossen) kan je met aan- en verkoop van woningen jezelf toch 'opwerken' naar een groter huis en/of betere locatie.

Nu zitten teveel mensen 'vast' door een veelste hoge hypotheek. En tja, als je weer dat vast komt te zitten, dan is het makkelijker te begrijpen dat je meteen de juiste woning wil qua alles.
Je hoeft toch geen eigen inbreng te hebben om een hypotheek te nemen die je gewoon kunt ophoesten en aflossen? Wanneer wij gaan verhuizen hebben we ook niet of nauwelijks een restschuld. Geen tophypotheek genomen dus, maar wel iets meer dan de waarde van het huis.

[ Bericht 0% gewijzigd door Candaasje op 25-08-2013 10:13:49 ]
pi_130435797
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:49 schreef Fogel het volgende:

[..]

Als je eigen woning in prijs stijgt, wat denk je dat er gebeurd met de prijs van duurdere/grotere woning die je wilt kopen?
pi_130435819
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:51 schreef Candaasje het volgende:

[..]

De meeste schoolverlaters verdienen veel minder dan 2000 euro netto per maand hoor...
Mijn vriend kreeg na zijn studie gelijk een prima baan (hij is technisch ingenieur, dus daar is wel vraag naar. En hij is zowel HBO als WO geschoold.) Maar, en nu rond ik geloof ik naar boven af, hij verdiende zo'n 2500 bruto (als dat het dus al was..). Daar gaat dan natuurlijk nog de loonbelasting af, en dan houdt je zo'n 1500 netto over.....

De meeste mensen verdienen zelfs nog veel minder als ze beginnen. (Van de verzorgster in het verpleegtehuis, tot de schoonmaakster, de vuilnisman, de cassière en de slager...).
Niet iedereen is accountant of tandarts....

En dan kun je 15 jaar verder zijn, maar nog steeds niet meer dan 2000 euro verdienen. Ik kijk bijvoorbeeld even naar vrachtwagenchauffeurs; die moesten het echt van hun overuren hebben, maar dat wordt nu enorm aan banden gelegd. Dag loon....
(Dan kom je misschien in aanmerking voor sociale huur, maar tja, als je dan toch een partner krijgt die net wat meer verdient, dan val je er wellicht weer net buiten, maar is een beetje een fatsoenlijke vrije-sector woning of zelfs een eenvoudige koopwoning ook weer wat te hoog gegrepen, wil je nog een beetje normaal kunnen leven..)

Terug naar mijn eigen situatie:
In dat eerste jaar kwamen we nog wel voor sociale huurwoning in aanmerking, maar de wachtlijsten zijn hier zo verschrikkelijk lang, dat tegen de tijd dat we een beetje kans begonnen te maken, er al geen recht meer op hadden door een promotie+loonsverhoging. (En tja, door zijn werk waren/zijn we wel aan de randstad gebonden. Helaas, want we zouden zelf ook liever in een klein hutje op de hei zitten, maar dat gaat gewoon niet. Het is niet alleen de afstand, het is ook de enorme drukte op de weg die voor problemen zorgt. )

Dus dan kom je bij particulier uit.... en dat is echt bijna niet te betalen als starter op de arbeidsmarkt. In de wijde omgeving hier beginnen de prijzen (excl!) bij de 650 euro....
Inmiddels zijn we wat jaren verder en kunnen we het best betalen (onze hypotheek ligt ook zo rond die 650 euro, en wat we terug krijgen van de hypotheekaftrek kunnen we nu ook gebruiken om te sparen ipv om gelijk weer weg te zien stromen...) maar toen vriend net begon....tja, het had gekund, maar dan zou het meer leven om te wonen worden, dan wonen om te leven... ;)

En inmiddels hebben we dus een koophuisje (appartementje, 1 slpkmr, in de niet al te beste wijk). We hadden geen heel hoog eisenpakket, we zijn ook niet voor een tophypotheek gegaan, maar 20% eigen inbreng....dan waren we toch wel wat jaren verder geweest. En naar mijn inziens volstrekt onnodig, want we kunnen dit prima betalen, en hebben er echt goed over nagedacht. (Maar ja, mensen die wel nadenken worden met dit plan dus de dupe van mensen die inderdaad gelijk op 1 salaris een groot huis kopen, en zich vervolgens diep in het rood terugvinden...)

[..]

Je hoeft toch geen eigen inbreng te hebben om een hypotheek te nemen die je gewoon kunt ophoesten en aflossen? Wanneer wij gaan verhuizen hebben we ook niet of nauwelijks een restschuld. Geen tophypotheek genomen dus, maar wel iets meer dan de waarde van het huis.
Na je eerste zin doe ik niets eens meer de moeite om de rest te Lezen. Je wilt me iets verwijten wat ik niet heb gezegd. Leer eens lezen. Of was het niet voor mij bedoeld?
pi_130435880
quote:
10s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:06 schreef Ridocar het volgende:

Want een bankstel is onroerend goed...
Nee, dat is een goed wat je in wegwerpvariant kan maken, een woning niet. Woningen kunnen niet veel goedkoper in china geproduceerd worden met bedenkelijke kwaliteit...
  Moderator zondag 25 augustus 2013 @ 09:59:15 #231
45833 crew  Fogel
pi_130435881
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:52 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Als je eigen woning in prijs stijgt, wat denk je dat er gebeurd met de prijs van duurdere/grotere woning die je wilt kopen?
Die is waarschijnlijk ook omhoog gegaan. Maar als je tussendoor aflost heb je natuurlijk ook weer meer eigenkapitaal.
Hoe dan ook, of de prijzen gelijk blijven of zakken, zonder tophypotheek en met aflossen sta je er altijd beter voor dan mensen die hun tophypotheek niet aflossen.

Maar aflossen is een eng woord in Nederland.
pi_130435883
@DarkerThanBlack:

Sorry, de eerste zin was eigenlijk meer op Leandra gericht, en als aanvulling op jouw eerste zin.
Beetje krom verwoord zo, ik had Leandra's post er even bij moeten quoten. Sorry!

De rest ging over de komende 15e jaar. Waar ik het wel met je eens ben dat veel mensen eens moeten leren wat geduld moeten leren opbrengen - je kunt na het eerste jaar werken niet verwachten dat je gelijk een groot huis kunt kopen, dat hebben vriend en ik immers ook niet gedaan - maar waar ik wel even aanstip dat er veel mensen zijn met banen die helaas echt veel minder betalen, ook na 15 jaar. )

EDIT: ik heb mijn post hierboven even aangepast :)

[ Bericht 11% gewijzigd door Candaasje op 25-08-2013 10:14:19 ]
pi_130435930
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:20 schreef Igen het volgende:

Minder vraag in de koopsector betekent toch lagere prijzen?
Nee, want die woningen die niet verkocht worden kun je dan beter verhuren.

quote:
Sowieso hangen de prijzen van huizen in de vrije sector in belangrijke mate af van hetgeen mensen kunnen betalen. De prijsstijgingen van voor de crisis zijn in belangrijke mate veroorzaakt door versoepelde verstrekking van hypotheken (aflossingsvrij, op twee inkomens, etc.) dus als nu de voorwaarden weer beperkter worden dan is het logisch dat uiteindelijk de prijzen weer een stuk omlaag gaan.
Ze zijn al omlaag gegaan! In overdreven mate zelfs door alle negatieve verhalen icm politieke onzekerheid.

quote:
Echter zal de betaalbaarheid van koopwoningen wel verslechteren (en op termijn die van huurwoningen verbeteren).
Nee, ook die van huurwoningen zal verslechteren. Er is een groter tekort aan woningen ontstaan...
  zondag 25 augustus 2013 @ 10:04:00 #234
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_130435944
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 22:45 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik denk idd dat de woningprijs redelijk op de bodem terecht is gekomen.
Ik ga niks kopen meer, ik ben > 60 jaar

Ik heb een appartement in de zon gekocht, met gezamenlijke pool, als voorbereiding op de toekomst
Ik ben mijn huis aan het leeg maken, das al een hele klus, als je niet alles wilt weggooien

Komende jaren ga ik nog een winterverblijf in CEBU kopen of huren

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 25-08-2013 10:10:13 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 25 augustus 2013 @ 10:58:02 #235
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_130436902
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:51 schreef Candaasje het volgende:

[..]

EDIT: even ter aanvulling op die eerste zin:
Behoorlijk naar boven afgerond.... ¤ 2.500 bruto is ruim ¤ 1.800 netto, dat is dus zo'n 20% meer dan die ¤ 1.500 van jou.

http://www.raet.nl/nl-nl/mediatheek/salaris-berekenen/
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_130436999
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 10:58 schreef Leandra het volgende:

Behoorlijk naar boven afgerond.... ¤ 2.500 bruto is ruim ¤ 1.800 netto, dat is dus zo'n 20% meer dan die ¤ 1.500 van jou.

Dat is alleen de loonheffing. Er gaat nog wel meer vanaf in de praktijk.
  zondag 25 augustus 2013 @ 11:06:38 #237
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_130437062
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 11:02 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is alleen de loonheffing. Er gaat nog wel meer vanaf in de praktijk.
Simpele feit is dat je van ¤ 2.500 bruto loon netto beduidend meer overhoudt dan ¤ 1.500
Als je slechts ¤ 1.500 netto op je rekening gestort krijgt dan heb je een behoorlijke leaseauto, iig behoorlijk voor je loon.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_130437133
quote:
7s.gif Op zondag 25 augustus 2013 08:04 schreef Devv het volgende:

[..]

We moeten ook niet met zijn allen net gaan doen alsof het kunnen kopen van een woning een basisrecht is.
Inderdaad, maar dan moeten de huurprijzen wel omlaag en niet kunstmatig hoog worden gemaakt.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_130437279
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 10:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou, kun je dus nagaan hoe 'hoog' zijn starterssalaris was.... we hielden er maar zo'n 1500 euro van over. (En inderdaad, het gaat niet alleen om loonbelasting, maar ook over pensioenkosten e,.d. ) En hij zit dan nog in technische sector, die niet slecht betaald is en waar nog werk in te vinden is.
(En nee, geen lease-auto.)
pi_130437308
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 10:03 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ze zijn al omlaag gegaan! In overdreven mate zelfs door alle negatieve verhalen icm politieke onzekerheid.
Wat is 'in overdreven mate'? In principe is een goed waard wat de gek ervoor geeft. "Te" duur of goedkoop kan een koophuis dus alleen zijn in vergelijking tot iets anders. Een koophuis is bijvoorbeeld te duur als geen enkele potentiële koper een hypotheek rond kan krijgen, of juist te goedkoop als de verkoopprijs onder de bouwkosten (excl. grond) ligt. Ook kun je de kosten van een koophuis (hypotheekrente, onderhoud, belasting) vergelijken met die van een huurhuis (kale huur). Ik denk dat geen van die vergelijkingen een steekhoudend argument oplevert dat koophuizen op dit moment té goedkoop zijn.
quote:
[..]

Nee, ook die van huurwoningen zal verslechteren. Er is een groter tekort aan woningen ontstaan...
Er is helemaal geen tekort aan woningen. Als je even puur naar de feitelijke woonomstandigheden kijkt, bijv. hoeveel mensen (excl. kleine kinderen) geen eigen slaapkamer hebben, dan is er bijna geen land in Europa waar de woningvoorziening beter op orde is dan in Nederland.
pi_130437349
Even een voorbeeld van mezelf tussendoor gooien om aan te geven dat het best kan. Tijdens mijn studie was ik al begonnen met sparen voor mijn woning. Na het afstuderen kreeg ik een loon van 2k per maand. 4 jaar later zat ik op het dubbele, ok dat doet niet iedereen na. Dat was ook het moment dat ik mijn eigen woning kocht. Een hypotheek van 50k minder genomen, is gefinancierd met eigen geld en daarnaast 20k in mijn woning gestoken voor de verbouwing. Als je weinig eigen middelen hebt kan je ook voor kiezen om op termijn pas te verbouwen / je meubilair upgraden. Waarom moet je opeens een 60 inch tv in je woonkamer hebben, wanneer je een eigen woning hebt?

Iedereen heeft andere eisen, ik spaarde voor mijn woning, heb vrienden die als student ineen BMW rijden, kast vol met design kleding, etc. Als je dat wil, prima, maar loop dan niet te zeuren dat je geen geld hebt om een woning te kopen.
pi_130437386
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 11:06 schreef Leandra het volgende:

Simpele feit is dat je van ¤ 2.500 bruto loon netto beduidend meer overhoudt dan ¤ 1.500
Als je slechts ¤ 1.500 netto op je rekening gestort krijgt dan heb je een behoorlijke leaseauto, iig behoorlijk voor je loon.
Naast loonheffing moet je nog inkomensafhankelijke ziektenkostenpremie eraf halen 175 en eigen bijdrage pensioen 75(?). Dan zit je net onder de 1.600 en ben ik wellicht nog wat vergeten ook.

Echt, die 500 euro sparen van 2500 bruto is zeer irreeel.
pi_130437500
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 11:20 schreef Igen het volgende:

Wat is 'in overdreven mate'? In principe is een goed waard wat de gek ervoor geeft. "Te" duur of goedkoop kan een koophuis dus alleen zijn in vergelijking tot iets anders. Een koophuis is bijvoorbeeld te duur als geen enkele potentiële koper een hypotheek rond kan krijgen, of juist te goedkoop als de verkoopprijs onder de bouwkosten (excl. grond) ligt. Ook kun je de kosten van een koophuis (hypotheekrente, onderhoud, belasting) vergelijken met die van een huurhuis (kale huur). Ik denk dat geen van die vergelijkingen een steekhoudend argument oplevert dat koophuizen op dit moment té goedkoop zijn.

Dan vergis jij je. ;)

quote:
Er is helemaal geen tekort aan woningen. Als je even puur naar de feitelijke woonomstandigheden kijkt, bijv. hoeveel mensen (excl. kleine kinderen) geen eigen slaapkamer hebben, dan is er bijna geen land in Europa waar de woningvoorziening beter op orde is dan in Nederland.
Er is geen tekort aan stromend water op het plattelans in Polen, want het is er nog altijd beter dan in India.

Zoiets?

Kom op zeg! Er is een tekort als in: er is meer vraag naar woningen dan er aanbod is.

Wie gaat nu zijn woning voor een prikkie te koop zetten als hij vervolgens een andere woning moet hebben die hem veel meer gaat kosten dan hij bespaart op de kosten van de verkochte woning?

Van mij mag iedereen blijven dromen dat woningen nog veel goedkoper worden, maar dat kan maar op één manier: dat de economie in Nederland volledig door de hoeven zakt en dan heb je daar als inwoner van NL verdomd weinig aan!
  zondag 25 augustus 2013 @ 11:33:28 #244
323876 michaelmoore
pi_130437533
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 11:25 schreef DS4 het volgende:

[..]

Naast loonheffing moet je nog inkomensafhankelijke ziektenkostenpremie eraf halen 175 en eigen bijdrage pensioen 75(?). Dan zit je net onder de 1.600 en ben ik wellicht nog wat vergeten ook.

Echt, die 500 euro sparen van 2500 bruto is zeer irreeel.
Men moet de netto pensioenafdracht gedurende 3 jaar aan betrokkene laten, mits het in een bouwdepot gestort wordt
Het pensioenfonds kan dan drie jaar de opbouw stilzetten

Dan kunnen starters gaan sparen, en is er een eind aan restschulden.
Daarnaast zal het de overheid miljarden schelen
, maar er is een groot gebrek aan creatief denken, domweg de BTW steeds omhoog gooien is erg dom
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_130437618
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 11:25 schreef DS4 het volgende:

[..]

De inkomensafhankelijke ziektenkostenpremie wordt niet van je bruto loon afgehaald, eigen bijdrage pensioen is een keuze er bestaat immers geen pensioenplicht.
  zondag 25 augustus 2013 @ 11:39:16 #246
323876 michaelmoore
pi_130437638
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 11:38 schreef Wokkel het volgende:

[..]

De inkomensafhankelijke ziektenkostenpremie wordt niet van je bruto loon afgehaald, eigen bijdrage pensioen is een keuze er bestaat immers geen pensioenplicht.
De inkomensafhankelijke ZVW premie is een werkgeverspremie geworden
En er is wel een pensioenplicht, indien dat per CAO geregeld is

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 25-08-2013 11:46:04 ]
pi_130437768
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 00:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

:D
Niet 25% van je netto inkomen willen uitgeven aan wonen, maar wel aan een auto?
Dan neem je een goedkopere, kleinere auto.... de tering naar de nering zetten.

Onze auto kost per maand ook beduidend meer dan ¤ 500,= maar als dat er niet af zou kunnen dan zou er een goedkopere auto komen, daarbij is het voor ons de gezinsauto, als je alleen bent (want daar gaat het hier immers om, de arme alleenstaande vers afgestudeerde met ¤ 2.000 netto per maand), dan zou ik niet weten waarom je niet zou kunnen sparen met zo'n inkomen.

Prima als je het geld "nodig hebt" voor allerlei randzaken, maar dat zijn keuzes die je maakt, degenen die nu lopen te verkondigen dat ze van dat bedrag echt niet zelfstandig kunnen wonen en dan ook nog eens kunnen sparen, zijn over het algemeen dezelfden die menen dat een alleenstaande moeder makkelijk met 3 kinderen van iets meer dan de helft moet kunnen rondkomen.

Oh, en GWL voor een appartementje voor een alleenstaande? Dan ben je er wel met ¤ 125 per maand, tenzij je permanent de verwarming op 21 hebt staan.
Er is woningnood in Nederland toch? Dus hoe komt men 'eenvoudig' aan een goedkope woning????
pi_130437787
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 11:33 schreef michaelmoore het volgende:

Men moet de netto pensioenafdracht gedurende 3 jaar aan betrokkene laten, mits het in een bouwdepot gestort wordt
Het pensioenfonds kan dan drie jaar de opbouw stilzetten

Dan kunnen starters gaan sparen, en is er een eind aan restschulden.

Je bent nu het ene gat met het andere aan het vullen!!!
  zondag 25 augustus 2013 @ 11:47:36 #249
323876 michaelmoore
pi_130437811
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 11:45 schreef nolamoetblijven het volgende:

[..]

Er is woningnood in Nederland toch? Dus hoe komt men 'eenvoudig' aan een goedkope woning????
Niet

De overheid is gestopt met bouwen en iedereen mag de WW in

We gaan geen comfortabele woningen bouwen we blijven allemaal in een corporatie kippenhok zitten om de waarde van die krotten omhoog te krijgen
pi_130437828
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 11:38 schreef Wokkel het volgende:

De inkomensafhankelijke ziektenkostenpremie wordt niet van je bruto loon afgehaald,
Het gaat erom wat je op je rekening gestort krijgt, of... Je moet het separaat in het kostenplaatje meenemen.

Linksom of rechtsom moet het er nog vanaf.

quote:
eigen bijdrage pensioen is een keuze er bestaat immers geen pensioenplicht.
Vooruitschuiven van problemen werkt niet!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')