Oké, daar komt het dan!
Een aantal jaren geleden studeerde ik aan een instelling waar je HBO Rechten kan studeren. Na het eerste jaar waren er van mijn klas dermate weinig studenten overgebleven dat we werden samengevoegd met een andere klas. Die klas had het voor zo'n driekwart 'overleefd', maar ook daar hadden enkele mensen het NSBA gekregen (negatief bindend studieadvies). In deze klas bleken veel relaxte, aardige mensen te zitten. Maar ook wat vage types. Het vaagste type had ik al snel waargenomen. Dit gebeurde tijdens het eerste college van het jaar. Hij heette A. Het eerste wat hij riep in de klas was:
'nou fuckers, face it, I'm different, deal with it fuckers!'
Ik dacht toen al: 'hmm, dat wordt wat hoor dit jaar!' maar tegelijkertijd vond ik het ook wel grappig.
Bij de tweede les zag hij mij zitten. Z'n hoofd ging eerst helemaal naar links, toen naar het midden en daarna helemaal naar rechts. Ineens brulde hij met zijn karakteristieke hoge schreeuwerige piepstem (hij gilde vaak alsof hij gewurgd werd): 'Face it, jij bent niet één van die fuckers hier, je komt van een andere klas maar ik mag je hoofd!'

Oké, dacht ik toen.
Deze A. was autistisch. Niet een beetje, nee echt behoorlijk. Zo was hij ouder dan twintig maar speelde hij nog met Lego, en hij vond dat ook de normaalste zaak van de wereld. Ook speelde hij gitaar en hij kon honderduit vertellen over zijn gitaren van het merk Epiphone. Daar hield hij maar niet over op. Als je tijdens wat tussenuren naast hem ging zitten dan kon hij daar met gemak meer dan een uur over praten.
A. liep een keer op de gang en ging daarna de trappen op en zag blijkbaar wat studentes in korte rokjes. Ik liep achter hem. Vervolgens brulde hij door het vrij kleine gebouw het volgende: 'Ik wist niet dat ze die hoeren hier zomaar vrijlaten, dat dat mag in dat land! Slettenkutten!' Dat laatste woord kneep hij dan af, dan piepte hij nog even.
Het is trouwens jammer dat ik hier geen geluidsbestand van heb want je komt niet meer bij!
Een andere keer zat ik met hem in een projectgroep. We spraken een tijd af waarop we de volgende keer zouden vergaderen. A. bracht niets in maar schreeuwde ineens van uit het niets: 'fuck op, dan kan ik niet op dat uur, hoerenlijers, fuck teringlijers!' Iedereen was daarna even geschrokken, maar vervolgens was hij dan wel weer rustig.
Denk je de volgende situatie eens in: iedereen zit rustig in de aula zijn of haar brood te eten. Vervolgens komt A. uit de wc gerend (hij liep nooit normaal maar zijn manier van lopen zat tussen huppelen en rennen in) en roept ineens: 'Ik ben afgevallen denk ik want ik kan m'n lul beter zien, gelijk maar even van gebruik gemaakt want ik heb me afgetrokken op de Engel van de klas!'
Plaatsvervangende schaamte alom natuurlijk. Er was namelijk een meisje in de klas dat J. heette en die vond hij erg leuk. Iedereen behandelde hem niet zo best maar zij niet. Een keer tijdens het college M&O riep hij zomaar: 'Iedereen in de klas op een paar na is hier een teringtyfuszak maar J. is mijn engel, met een hoofdletter!' Zij vond dat wel leuk en ze kleurde rood toen.
Nog enkele laatste mooie voorbeelden: op een dag was het niet duidelijk in welk lokaal we ons eerste college in de middag zouden hebben. Toen besloten we maar een lokaal op te zoeken waar we normaal gesproken dat vak volgden. A: 'Ik hoop maar dat we hier goed zitten want de oetlul die ons hier anders verkeerd naartoe heeft geleid die gaat GESLACHT! worden, en dat doe ik dan hoogstpersoonlijk!'
Een keer zaten we met zo'n tweehonderd studenten in een hoorcollegezaal tijdens een algemeen college. Iemand gooide een prop tegen z'n rug. A. piepte: 'Welk RUND doet dat hier? Krijg LEPRA zwijn!' Iedereen hoorde het en de leraar hield z'n mond maar...
Toen A. een keer een presentatie hield schopte hij alle tafels die voor zijn neus stonden naar links. 'Even ruimte maken schijtlijers!'

A. had het ook in het bijzonder gemunt op kranten. Iemand uit mijn klas zat eens De Spits te lezen tijdens een tussenuur en toen rukte Arno het gewoon uit zijn handen. Dat deed hij wel vaker. Gillend riep hij dan: 'Wat moet ik met al die reclames over opleidingen, ik studeer hier toch! Fuck die leeghoofden!' Daarna ritste hij al die advertenties eruit alsook de artikelen die hem niet interesseerden...
Situatie: een warme dag vlak voor de laatste tentamens. Een hoop mensen waren daarom flink luchtig gekleed. A. maakte bijna nooit opmerkingen naar mij toe, maar die dag wel. Hij vond blijkbaar dat ik het te warm zou hebben want hij brulde: 'Zo, en jij hebt ook je minste kleren ooit aangetrokken hè, oliedom hè, ja fuuuck!'
[ Bericht 0% gewijzigd door Atmosphere82 op 13-08-2013 17:59:35 ]