arjan1212 | donderdag 8 augustus 2013 @ 19:51 |
BUNNIK - De Nederlandse overheid loopt jaarlijks ruim 1 miljard euro aan inkomsten mis doordat automobilisten uit de grensstreken massaal in België of Duitsland hun tank volgooien. Dit blijkt uit donderdag gepubliceerd onderzoek van brancheorganisaties BOVAG en NOVE in samenwerking met Trendbox. De recente verhoging van de btw en de brandstofaccijnzen heeft dan ook desastreuze gevolgen voor honderden pomphouders in de grensstreek, zeggen de brancheorganisaties. Het onderzoek wijst uit dat 53 procent van de mensen die maximaal 20 kilometer van de Duitse of Belgische grens wonen, regelmatig in het buurland tanken. Bij een volgende prijsverhoging zegt zelfs twee derde over de grens te gaan tanken. In de grensstreek rijden zo'n 1,5 miljoen personenauto's en BOVAG heeft berekend dat het gedrag van de consumenten leidt tot bijna 1,2 miljard liter die Nederlandse automobilisten niet in eigen land, maar in België of Duitsland tanken. „Dat kost de schatkist bijna 820 miljoen euro aan gederfde accijns en ruim 344 miljoen aan misgelopen btw. De overheid zet bovendien de werkgelegenheid van duizenden mensen op het spel.” Prijsverschil benzine tussen Nederland en buurlanden Het prijsverschil voor een liter benzine (euro95) is momenteel gemiddeld 16 cent met België en 14 cent met Duitsland. Nieuwe accijnsverhogingen per 1 januari 2014 betekenen de nekslag voor een groot deel van 890 tankstations in de grensstreek, waarvan 560 bemande, zegt de BOVAG. ik vraag me af hoe het mogelijk is dat er nog 890 tankstations in de grensregio zijn, want de benzine is al tientallen jaren duurder... je zou verwachten dat er allang 0 zouden zijn. http://www.telegraaf.nl/o(...)kist_miljard___.html | |
RolStaart-Beer | donderdag 8 augustus 2013 @ 19:53 |
/care, ik woon 2 km van België af. Als je het niet doet ben je gewoon dief van je eigen geld. Soms is het verschil wel 25 cent per liter. | |
Wokkel | donderdag 8 augustus 2013 @ 19:57 |
Inderdaad, ze doen het slechter voorkomen dan het in werkelijkheid is. | |
tjoptjop | donderdag 8 augustus 2013 @ 19:59 |
Mooi ook die formulering, "kost" ![]() | |
Nemephis | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:00 |
Je zou ook gek zijn als je het niet deed, met die idiote accijnzen die die flippies in Den Haag willen vangen. | |
Sjechov | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:01 |
Ik woon in het oosten van het land en tank eigenlijk altijd in Duitsland. Het scheelt minimaal 15 cent. Hier is zelf de Duitse prijs op de Hollanders aangepast. Van vrijdag t/m maandag is de prijs hoger dan anders ![]() Overigens scheelt het dan zo wie zo minimaal 12 cent per liter. | |
HarryVanDeSunwep | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:05 |
Het loont zeker de moeite maar niet alleen met benzine. Ook drank en sigaretten zijn veel goedkoper in Belgie en Duitsland. Ik woon helaas tevel van de grens om er een gewoonte van te maken maar ik kom wel regelmatig in Duitsland en dan probeer ik het wel zo uit te kienen dat in vlaak voor de grens een volle tank heb. Daarnaast heb je in Duitsland E10 plus en ik kan het mis hebben maar ik heb 't idee dat ik dan langer kan doen met een volle tank. | |
Id_do_her | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:06 |
Doe ik ook, scheelt enorm. | |
Terecht | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:07 |
Volgens mij klopt de analyse niet. Je zou de huidige situatie beter kunnen vergelijken met de situatie waarin het voor automobilisten in de grensstreek niet meer loont om in het buitenland te tanken (m.a.w. lagere accijnzen), dan wil ik nog wel eens zien of de Nederlandse overheid nog steeds zoveel verdient aan accijnzen vergeleken met nu. | |
Samson | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:07 |
Echt nooit begrepen hoe we nu 1 EU kunnen zijn terwijl er enorme verschillen in stand worden gehouden.... | |
Wokkel | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:07 |
Tegenwoordig kan je dat ook in NL tanken. http://www.blueone95.nl/index.php/blueone95 | |
ludicrous_monk | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:09 |
Dit. Klaarblijkelijk een falen van de economische unie die de EU zou moeten zijn. | |
Pietverdriet | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:10 |
Tja, Laffer bites En als men over de grens gaat tanken doet men er gelijk ook even boodschappen | |
SiGNe | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:27 |
Maar wat kost het als ze de prijzen gelijktrekken met de buurlanden? Volgens mij zijn ze dan nog veel meer kwijt dan die 1 miljard. | |
slashdotter3 | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:30 |
Gewoon camera's bij de grens neerzetten die proactief alle terugkerende NLers aanslaan voor de gemiste accijns | |
Prego | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:30 |
ja inderdaad De mensen die elders tanken zijn natuurlijk het probleem en niemand anders! | |
Matamalam | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:31 |
Ministerie geeft aan dat ze het geschetste beeld niet herkennen. | |
vosss | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:31 |
Zoiets zal er wel van gaan komen binnen een paar jaar gok ik ![]() ![]() | |
Matamalam | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:33 |
Onlangs nog Euro95 wezen tanken in Duitsland, scheelt 20 cent. | |
slashdotter3 | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:33 |
Ik vrees het ook, voor die gratis identiteitsbewijzen van een paar jaar geleden werd ook binnen recordtijd een noodwet erdoorheen geramd. | |
Pietverdriet | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:34 |
Jij zou met je rechterarm omhoog staan | |
UpsideDown | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:35 |
Niet alleen brandstof, vrijwel alles is goedkoper te krijgen bij de buren. Ideaal. | |
Life2.0 | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:35 |
life found a way | |
DrDarwin | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:36 |
Vanmorgen nog getankt, Euro 95 voor 1.36 de liter in Luxemburg. Dat lijkt er meer op. Je zou er bijna voor kunnen omrijden. | |
SwiffMeister | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:36 |
Ieder voor zich besteed gewoon Europees aan, maar dan anders. Dat wil men toch zo graag? ![]() | |
Wokkel | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:45 |
Toch eens informeren of de brandstoftank niet wat groter kan...een litertje of 200 ofzo. | |
Woestijnvos | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:46 |
Dat is de schuld van de heren in Den Haag. | |
UpsideDown | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:48 |
Het zou echt helemaal ideaal zijn als er een soort Duitse enclave midden in Nederland lag, ergens bij Utrecht ofzo. Kunnen we niet een lapje grond aan Duitsland verkopen, dat zij dat volbouwen met pompstations en supermarkten? | |
sturmpie | donderdag 8 augustus 2013 @ 20:58 |
ik woon 15 km van de grens. ik tank in mijn eigen dorp. omdat het omrijden tijd kost, extra kilometers, en aangezien ik motorfiets rijd, en het in mijn geval altijd maar om 10 liter gaat. is het de moeite niet. hoe verder je van de grens woont, hoe minder interessant het is. grensgebieden zijn vaak niet dichtbevolkt, dus valt het allemaal wel mee | |
Pietverdriet | donderdag 8 augustus 2013 @ 21:01 |
Het gaat niet alleen om benzine, half arnhem en nijmegen gaat de grens over om boodschappen te doen in Emmerich en Kleef. | |
UpsideDown | donderdag 8 augustus 2013 @ 21:01 |
In steden als Maastricht, Enschede, Nijmegen, Venlo, etc. wonen toch aardig wat mensen. | |
asco | donderdag 8 augustus 2013 @ 21:02 |
Voor wie het interessant vind hier actuele prijzen van wat boodschappen in België van vandaag Misschien kan iemand zeggen of het goedkoper is, ik let daar nooit zo op. Jupiler bier, blik 33cl, pak van 36 stuks: ¤ 21,94 Pepsi max, 2 liter fles 6 stuks: ¤ 8,46 Gilette Fusion, 8 stuks: ¤ 23,67 Fiorello Asti 75cl 3 stuks: ¤ 9,45 En verder blaat de regering altijd over Europa één behalve als het om de prijs van een hoop zaken gaat waaronder bv de BPM. Dán is het opeens niet Europa één. Prima, maar flikker dan ook maar op met je andere zooi. Verder hoef ik nergens op te letten maar ik begrijp niet dat de Nederlanders die het allang niet meer zo breed hebben niet de straat op gaan. | |
sturmpie | donderdag 8 augustus 2013 @ 21:12 |
ok ok er gaat gemiddeld 50 liter in een autotank ? zeg pakweg 20 cent per liter goedkoper. das 10 euro winst. men moet er vaak nog 10 km heen, en 10km terug voor rijden, das 20km x 20cent (totaal autokosten per/km) = 4 euro kosten op 10 euro winst = 6 euro netto per tankbeurt. voor de gemiddelde auto. grotere auto's verbruiken meer, kosten meer, dus per kilometer zijn ze duurder uit. je bent er ook tijd mee kwijt, ga ff 20 km autorijden, dan je al gauw een half uurtje verder. de tijd die je erin steekt, en de opbrengst, zijn ook weer niet superaantrekkelijk. als je iedere week moet tanken, dan steek je per jaar 300 euro in je kas. en je bent 25 uur tijd kwijt. het is meer iets voor vrachtauto's, om in het buitenland te tanken. ![]() ![]() | |
arjan1212 | donderdag 8 augustus 2013 @ 21:14 |
jou auto rijd 1 op 1 ? | |
sturmpie | donderdag 8 augustus 2013 @ 21:15 |
kosten per kilometer voor de gemiddelde auto = 20cent per kilometer | |
MevrouwCactus | donderdag 8 augustus 2013 @ 21:25 |
Mijn lief werkt gelukkig in België, dus die rijdt eens in de zoveel tijd ook eens met mijn auto de grens over. Ideaal hoor! Ik snap overigens ook niet dat bijvoorbeeld in Baarle-Nassau een Shell tankstation kan overleven, terwijl er 500 meter verderop 4 Belgische tankstations 20 cent per liter goedkoper zijn. Wie gaat er dan nog naar Shell? | |
Wokkel | donderdag 8 augustus 2013 @ 21:28 |
Leaserijders waarvan de brandstof in het buitenland niet wordt vergoed? | |
Pietverdriet | donderdag 8 augustus 2013 @ 21:36 |
Beetje fles sterke drank? Tientje bespaard, en als je dan gelijk de boodschappen doet heb je dat ook gedaan. Je kan je krom en scheef rekenen, het barst in het Duitse grensgebied van de gele nummerborden bij de supermarkten en tankstations. Ik zou willen beweren dat dit voor veel winkels hun verschil is tussen winst en verlies draaien. | |
Dance99Vv | donderdag 8 augustus 2013 @ 21:36 |
Alleen voor benzine, ach daar valt over te twisten.Maar het gaat om veel meer, benzine is 1 maar dan de rest cigaretten,drank en diverse versproducten, als je het dan gaat optellen wordt het wel lonend. | |
sturmpie | donderdag 8 augustus 2013 @ 21:41 |
is een goede ontwikkeling lekker in het buitenland shoppen ![]() | |
Dance99Vv | donderdag 8 augustus 2013 @ 21:42 |
Vergeet de horeca niet , schijnt ook erg goed te doen zijn met "normale"prijzen | |
sturmpie | donderdag 8 augustus 2013 @ 21:42 |
precies, dat bedoel ik, "het normale" mag men belonen | |
NiGeLaToR | donderdag 8 augustus 2013 @ 21:43 |
Ik ga de staat aanklagen - dit is oneerlijk naar mensen die niet bij de grens wonen. Er dienen voor iedereen Duitse en Belgische pompen op 20km afstand te worden neergezet. | |
Metalfreak | donderdag 8 augustus 2013 @ 21:47 |
Wat is dit? Proberen ze me een schuldgevoel aan te praten? Ik tank altijd in Duitsland op de terugweg van mijn werk, kost me alleen iets meer tijd, qua km's is het ongeveer gelijk. Van mij ontvangen ze dus echt geen cent accijns. Maar vinden ze het gek met die crimineel hoge prijzen en accijnzen hier in Nederland??? Regelmatig doe ik dan ook na het tanken nog boodschappen in Duitsland, kan me niet meer herinneren wanneer ik bijvoorbeeld nog Coca Cola in Nederland heb gekocht. Ook daar ontvangen ze dus geen BTW over. Verder koop ik veel dingen via eBay en heb ik mijn vakantie rechtstreeks in het buitenland geboekt. Eigenlijk verdient de staat eigenlijk helemaal niet zoveel aan mij, maar daar hebben ze het eerlijk gezegd zelf naar gemaakt... | |
Osiris024 | donderdag 8 augustus 2013 @ 21:48 |
Ik tank er, doe er mijn boodschappen en wil er over een tijd ook wonen. Dat miljard tekort mogen jullie allemaal lekker zelf bijbetalen ![]() | |
Dance99Vv | donderdag 8 augustus 2013 @ 21:49 |
Zelfs hollandse kaas is goedkoper in het buitenland dan in nederland zelf | |
Pietverdriet | donderdag 8 augustus 2013 @ 21:51 |
Aanrader, vrijstaand wonen voor de prijs van een rijtjeshuis | |
Osiris024 | donderdag 8 augustus 2013 @ 21:51 |
Daarom Ik ben niet gek Piet, NL is aflopende zaak. ![]() PS : Waar zit jij ergens ? | |
qltel | donderdag 8 augustus 2013 @ 22:00 |
Vorig jaar tankte ik altijd nog diesel als ik toch in Nederland kwam (ik woon in Duitsland). Dat hoeft niet meer, aangezien diesel intussen hetzelfde kost in Duitsland dankzij de laatste prijsverhogingen. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 8 augustus 2013 @ 22:01 |
Prachtig hoe de overheid zomaar een miljard misloopt. Dat krijg je ervan als je de burger steeds maar weer zwaarder blijft belasten. De Belgen en Duitsers kijken vast al uit naar onze extra lastenverzwaringen in september, die zullen hun omzet dan nog meer zien stijgen. | |
Pietverdriet | donderdag 8 augustus 2013 @ 22:03 |
Who is John Galt? | |
CafeRoker | donderdag 8 augustus 2013 @ 22:09 |
Ik voel toch wat leedvermaak.. | |
Pietverdriet | donderdag 8 augustus 2013 @ 22:10 |
Keine Freude wie Schadenfreude | |
CafeRoker | donderdag 8 augustus 2013 @ 22:10 |
![]() | |
Osiris024 | donderdag 8 augustus 2013 @ 22:12 |
Tot de laatste cent uit de middeninkomens is geperst......... | |
karton2 | donderdag 8 augustus 2013 @ 22:54 |
Eerder vanavond nog eventjes getankt in Belgie. Tegenover het tankstation liggen twee supermarkten, heerlijk. | |
hugecooll | donderdag 8 augustus 2013 @ 23:27 |
Grootschalige belastingontwijking! | |
Piet__Piraat | vrijdag 9 augustus 2013 @ 00:09 |
Jammer dat het met diesel niet zo lonend is. Maar verder heel begrijpelijk. Het artikel zou eigenlijk 'tanken in Nederland kost burgers miljarden te veel' moeten heten. | |
BlaZ | vrijdag 9 augustus 2013 @ 00:37 |
Of "Nederlandse overheid snijdt zichzelf in de vingers met hoge belastingen" Aan de andere kant tanken de Duitsers ook massaal diesel in Nederland. | |
PKRChamp | vrijdag 9 augustus 2013 @ 00:43 |
Is de autobezitter nog niet genoeg uitgemolken? Als het zo doorgaat is het straks winstgevend om brandstof over de grens te brengen en het te verkopen voor iets onder de gangbare prijs bij de pomp. | |
Osiris024 | vrijdag 9 augustus 2013 @ 00:48 |
Nee : "Nederlanders besparen een miljard." Dat willen ze toch zo graag.........besparen. En buiten dat, Europa is zeker alleen voor de lasten maar niet als er een voordeel te halen valt. | |
Osiris024 | vrijdag 9 augustus 2013 @ 00:49 |
Ik ken al mensen die aan de grens wonen en voor hun kinderen in het westen wekelijks 2 oliedrums op de aanhanger zetten. + de boodschappen. | |
kurk_droog | vrijdag 9 augustus 2013 @ 00:52 |
Die grensbewoners kunnen we missen als kiespijn dus smijt die lui gewoon het land uit.. | |
sturmpie | vrijdag 9 augustus 2013 @ 01:23 |
dat meen je niet .. ? | |
Osiris024 | vrijdag 9 augustus 2013 @ 01:23 |
89 cent en bij de AH 1.89 ![]() | |
tjoptjop | vrijdag 9 augustus 2013 @ 01:40 |
Qua boodschappen heb ik niet het idee dat Belgie goedkoper is, Duitsland daarentegen. | |
Ferdo | vrijdag 9 augustus 2013 @ 02:24 |
Dit zie je toch mijlenver aankomen? Of denken de politici in Den Haag echt dat de bewoners van de grensregio's compleet achterlijk zijn en wel braaf in eigen land blijven tanken? ![]() | |
BlaZ | vrijdag 9 augustus 2013 @ 02:41 |
Den Haag denkt dat iedereen in de randstad woont. Dat idee heb ik vaak in ieder geval. [ Bericht 0% gewijzigd door BlaZ op 09-08-2013 12:31:11 ] | |
Straatcommando. | vrijdag 9 augustus 2013 @ 02:43 |
Heerlijk, even een dagje naar Duitsland. TV kopen als je dat al van plan was, auto voltanken, volgooien met boodschappen en voila je bespaart zo misschien al wel 100 euro. Toch makkelijk verdiend. | |
HarryVanDeSunwep | vrijdag 9 augustus 2013 @ 06:25 |
Maak nou geen slapende honden wakker. Straks gaan ze nog invoeren dat iedereen die 30 km van de grens woont meer belasting moet gaan betalen. | |
jajablahblah | vrijdag 9 augustus 2013 @ 07:24 |
Die indruk heb ik ook. In Duitsland is het beter boodschappen doen, goedkoper tanken en ze snappen wat gastvrijheid in de horeca is. Jammer dat ik er niet kan gaan wonen vanwege m'n werk ![]() Blijkbaar wel. Sowieso merk ik steeds meer dat "buiten de Randstad" niet meegenomen wordt in welk beleid dan ook. Kijk maar naar de plannen voor de A67, die ineens niet meer zo dringend verbreed hoeft te worden. Het complete vrachtverkeer naar het Oosten jakkert daar dagelijks levensgevaarlijk over die tweebaansweg, maar het lijkt wel of het voor Den Haag ergens bij Breda ophoudt ofzo ![]() | |
DroogDok | vrijdag 9 augustus 2013 @ 07:42 |
![]() | |
jajablahblah | vrijdag 9 augustus 2013 @ 07:46 |
Dat dacht ik zelfs toen ik mijn eigen reactie schreef. ![]() Maar ik heb toch vaak het idee dat ze niet zo ontzettend goed weten hoe het buiten de Randstad werkt. | |
RemcoDelft | vrijdag 9 augustus 2013 @ 07:46 |
Ik zeg dit al jaren! Onze overheid zou moeten zorgen dat brandstof hier goedkoper is dan in de buurlanden, dan blijft er 1 miljard euro in ons land, plus komt er 1 miljard euro bij van Belgen en Duitsers die hier komen tanken! Benzine van 1,80 naar 1,50 dus, dan is iedereen goedkoper uit terwijl er in totaal vrijwel evenveel binnenkomt. De overheid is op heel veel punten ondertussen zover gekomen dat een belastingverhoging leidt tot minder belastinginkomsten. Daar kwam de overheid in 2003 al achter bij de drankaccijnsverhoging, en recent opnieuw. De leaserijders tanken aan deze kant van de grens. Ik bestel ook steeds meer producten in Duitsland. Via Amazon.de komt er dan wel wat meer BTW bij (tenslotte moeten wij Nederlanders wel genaaid blijven worden), maar is het alsnog goedkoper. Mijn laatste bestelling betrof een product dat in Nederland gemaakt is... | |
DroogDok | vrijdag 9 augustus 2013 @ 07:58 |
Je snapt toch wel dat het om het milieu gaat? Autorijden moet zoveel mogelijk ontmoedigd worden ![]() | |
RemcoDelft | vrijdag 9 augustus 2013 @ 07:58 |
Rond 2003 was de accijnsverhoging op alcohol ook om drinken te ontmoedigen. Maar toen de inkomsten afnamen was Den Haag dat heel snel vergeten ![]() Wellicht is dit de reden om elektrisch rijden belastingvrij te maken, dan moet je alsnog hier energiebelasting betalen i.p.v. over de grens lang te tanken. | |
DrDarwin | vrijdag 9 augustus 2013 @ 08:01 |
En vergeet de parkeerplaatsen niet. Om de een of andere reden zijn die in Duitsland vaak toch ruimer dan die in Nederland. | |
Pietverdriet | vrijdag 9 augustus 2013 @ 08:03 |
Nope Diesel in NL is niet goedkoper meer dan in D | |
RemcoDelft | vrijdag 9 augustus 2013 @ 08:20 |
Ik zeg al jaren dat onze overheid zou moeten zorgen dat brandstof hier goedkoper is dan in de buurlanden, omdat er nu geld het land uit verdwijnt. Nu heb ik eindelijk gegevens over de omvang en kan ik eraan rekenen: Even rekenen: Benzineaccijns levert de overheid 4,0 miljard euro per jaar op, dieselaccijns 3,7 miljard (brond). Door tanken over de grens mist de overheid 0,82 miljard aan accijns (bron), doordat benzine in Duitsland 16 en in Belgie 14 cent per liter goedkoper is. Dit prijsverschil is incl. BTW. Diesel is in de buurlanden vrijwel even duur als in Nederland bron, ik schuif de gemiste accijns dus volledig op benzinegebruikers. Op benzine zit 0,752 euro accijns per liter (excl. BTW), op diesel 0,447 euro per liter (bron. Stel: we trekken de benzineprijs gelijk aan de buurlanden Benzine moet dus gemiddeld 15 cent per liter goedkoper worden, dan is elk voordeel van over de grens tanken verdwenen. Excl. BTW is dat 12,4 cent per liter. De accijns wordt dan 0,628 euro per liter. 16,8% minder, maar de verkoop neemt 20% toe (van 4,0 miljard euro benzineaccijns naar 4,8 miljard euro). Dit levert dus direct geld op als land, terwijl miljoenen automobilister ervan profiteren i.p.v. alleen de mensen in de grensstreek. (en ja, hier zitten wat afrondingsverschillen in doordat er ook BTW geheven wordt over de basisprijs van de brandstof en niet alleen over de accijns, maar dat maakt het als land alleen maar gunstiger om dit te doen!) Maak nu benzine eens nog goedkoper Stel nu dat we doorgaan met accijnsverlagingen: nog 15 cent van de benzineprijs af, zodat Duitsers en Belgen hier komen tanken. Wederom is dit zeer gunstig voor miljoenen benzinerijders in Nederland, en ook gunstig voor Belgen en Duitsers in de grensstreek. Het is een nadeel voor de Duitse en Belgische schatkist, maar hey, vrije concurrentie tussen landen! En als beste van alles: in totaal zullen de inkomsten voor de schatkist vrijwel gelijkblijven. Of wellicht zelfs stijgen, dat is een kwestie van goed doorrekenen. De overheid doet het tegenovergestelde Op 1 januari gaat de accijns met 3 cent omhoog (diesel) en 4 cent (LPG) plus de normale inflatiecorrectie die ongetwijfeld ook voor benzine gaat gelden (bron). | |
Dagonet | vrijdag 9 augustus 2013 @ 08:32 |
De accijnsniveau's verschillen niet heel veel in de ons omringende landen, in Duitsland betaal je zelfs meer accijns. De BTW ligt 2% lager maar de grote verschillen met Duitsland worden veroorzaakt door de prijs voor belasting: ![]() De meest recente gegevens: http://ec.europa.eu/energy/observatory/oil/bulletin_en.htm | |
DroogDok | vrijdag 9 augustus 2013 @ 08:36 |
Wat veroorzaakt de verschillen in kale benzineprijs dieselprijs per land? Zal toch voor een deel ook door lokale belastingen e.d. komen? [ Bericht 1% gewijzigd door DroogDok op 09-08-2013 08:42:25 ] | |
RemcoDelft | vrijdag 9 augustus 2013 @ 08:38 |
Je plaatst een plaatje voor diesel, waarbij de productprijs vrijwel gelijk is. | |
Dagonet | vrijdag 9 augustus 2013 @ 08:42 |
Je hebt gelijk. ![]() | |
qltel | vrijdag 9 augustus 2013 @ 08:47 |
Nee, sinds de laatste BTW-verhoging niet meer. | |
RemcoDelft | vrijdag 9 augustus 2013 @ 08:49 |
Waarom is de kale prijs in Denemarken 19,6% hoger dan in Engeland? | |
Red_85 | vrijdag 9 augustus 2013 @ 08:54 |
Kijk, dit soort figuren als jou moeten ze gelijk executeren. Verdienen het niet te ademen. Vrij verkeer van mensen en goederen weet je nog. Camera's hangen al overdreven bij de grens, als enige land in de EU volgens mij. Politiek den haag werkt dit gedrag zelf in de hand door de onmogelijk hoge accijnzen. | |
Red_85 | vrijdag 9 augustus 2013 @ 08:55 |
Boehoehoehoehoeeeeeee. | |
Terecht | vrijdag 9 augustus 2013 @ 09:00 |
20% van de benzinerijders woont dus pakweg 20 km van de grens, en tankt dus ALTIJD over de grens? Is dat niet wat veel? | |
jajablahblah | vrijdag 9 augustus 2013 @ 09:02 |
Nou, eerder, nanananaaanaaa eigenlijk ![]() | |
Re | vrijdag 9 augustus 2013 @ 09:03 |
vast al gezegd, maar met de prijs omlaag gooien zal de schatkist net zo weinig gevuld raken, enige zijn de pomphouders | |
Terecht | vrijdag 9 augustus 2013 @ 09:03 |
Door wie denk je dat het onderzoek is uitgevoerd. ![]() | |
Re | vrijdag 9 augustus 2013 @ 09:05 |
vast iemand met eige belangen ![]() | |
Dagonet | vrijdag 9 augustus 2013 @ 09:10 |
De UK produceert meer zelf? | |
Terecht | vrijdag 9 augustus 2013 @ 09:13 |
BOVAG en NOVE. ![]() | |
Schunckelstar | vrijdag 9 augustus 2013 @ 09:41 |
Ik woon op 10 minuten rijden van de grens, en toen ik nog een auto had kocht ik alles in duitsland, niet alleen de benzine ![]() | |
Individual | vrijdag 9 augustus 2013 @ 09:54 |
In de grensstreek tanken in Duitsland, maar de Duitsers komen massaal naar Nederland voor de Gemütlichkeit en de stranden. Elke zaterdag zit mijn oude dorpje vol met Duitsers waar het winkelcentrum 3x zo groot is als het zou zijn zonder Duitse toeristen. Tevens geloof ik niet dat 20% van alle benzine die Nederland gebruikt in Duitsland wordt getankt. | |
pvdplanet | vrijdag 9 augustus 2013 @ 10:27 |
Heerlijk, winkelen in Duitsland. Het is 140 km rijden maar dat kan mij geen reet schelen. Er gaan 15 kratten frisdrank en bier in de auto (Fanta/Cola 1.5 liter is vaak 99 cent in de aanbieding, halve liters Krombacher kosten een drol) dus een ritje loont snel de moeite. Nog effe vodka inslaan a 5.99 de fles en een volle tank 102 octaan + jerrycan erbij. Prachtig! | |
FransjeVanDusschoten | vrijdag 9 augustus 2013 @ 10:41 |
Klinkt als een prima dagje uit, en dan schaterlachend NL weer binnenrijden ![]() ![]() | |
Wokkel | vrijdag 9 augustus 2013 @ 10:45 |
Misschien een idee om de beste plekken in de grensstreek ergens te bewaren voor de rest van NL? | |
UpsideDown | vrijdag 9 augustus 2013 @ 10:49 |
Ik las laatst trouwens dat er in Meppen een compleet nieuw winkelcentrum met 40 nieuwe (dus geen verplaatsing van bestaande) winkels uit de grond is gestampt. Voor inwoners uit Groningen en Drenthe lijkt me dit Ideaal. | |
Fides | vrijdag 9 augustus 2013 @ 10:54 |
Hoe kan de helft van die paar procent van de bevolking die binnen 20 km van de grens woont, voor bijna 20% van alle benzineaccijnsopbrengst verantwoordelijk zijn (totale opbrengst is nu 4 mrd)? Die 0.8 mrd lijkt me nogal een overschatting . | |
Individual | vrijdag 9 augustus 2013 @ 11:02 |
Dit. En niet iedereen in het grensgebied gaat elke keer in Duitsland tanken. Gezeur met cijfers weer. | |
slashdotter3 | vrijdag 9 augustus 2013 @ 11:08 |
Wacht, ik weet al wat het kabinet gaat doen, iedereen die binnen 30km van de grens woont gaat een toeslag op de huur en/of ozb betalen omdat ze over de grens benzine en boodschappen kunnen doen ![]() | |
Litpho | vrijdag 9 augustus 2013 @ 11:10 |
Toeristenbelasting, maar dan andersom ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 9 augustus 2013 @ 11:13 |
Qua dagelijkse boodschappen is Nederland juist goedkoper heb ik het idee, dat er veel nederlandse kentekens bij duitse winkels net over de grens staan klopt wel maar andersom werkt het net zo. In de grensstreek wonen heeft zo zijn voordelen. Wel weer mooi om te zien hoe overheidsbeleid weer eens een averechtse werking heeft met de accijnsverhoging op alcohol was dit ook al zo. | |
RemcoDelft | vrijdag 9 augustus 2013 @ 11:32 |
Het is iets minder dan 17% (.8 miljard t.o.v. 4+.8 miljard), maar dat terzijde. Maar is dit werkelijk zo moeilijk te geloven? 20 km lijkt niet veel, maar Nederland is niet breed. Hemelsbreed is het 100 km vanaf Den Haag naar Duitsland. En dan is er nog de Belgische grens. We hebben 16,8 miljoen mensen. 17% is 2,86 miljoen. In Limburg wonen er al 1,12 miljoen. In Eindhoven 0,22 miljoen. In Breda 0,18 miljoen. In http://nl.wikipedia.org/wiki/Bergen_op_Zoom_%28gemeente%29 Bergen op Zoom[/url] 0,07 miljoen. In Tilburg 0,21 miljoen. In Emmen 0,06 miljoen. Zomaar uit de losse pols kom ik op 1.86 miljoen, en dan zijn er nog veel meer steden en dorpen binnen 20 km van de grens. Je mag zelf verder tellen ![]() | |
Individual | vrijdag 9 augustus 2013 @ 11:47 |
Ik kom uit Winterswijk met Duitsland naar het noorden, zuiden en oosten. Toch wordt er door de Winterswijkers meestal gewoon in Winterswijk getankt. Het is 5km van Duitsland, maar het kost tijd en is ongemakkelijk. Die 20% lijkt me flink overdreven. | |
#ANONIEM | vrijdag 9 augustus 2013 @ 11:55 |
Je zit er ook nogal snel op, overal vanuit Nederland ben je nogal snel de grens over. Ik zou zelf niet erg snel de grens over gaan voor brandstof en alcohol alleen (ongeveer 35km van de grens) maar mijn werkgever heeft aardig wat klanten net over de grens en die heeft dan ook liever dat ik de auto daar vol gooi en dan is het soms ook nog wel handig om de kofferbak vol te gooien met andere brandstof voor thuis. | |
Pietverdriet | vrijdag 9 augustus 2013 @ 12:10 |
800 Miljoen euro aan niet verkregen inkomsten. Laten we uitgaan dat er op een liter brandstof 1 euro voor de schatkist zit. 800 Miljoen liter. 40 liter per tankbeurt 20 Miljoen tankbeurten ik tank iedere week (meer dan 40 liter, maar goed) laten we zeggen dat er 50 keer per jaar getankt wordt, kom je op 2000 liter brandstof. Kom je op 400.000 mensen die over de grens tanken. Denk dat er meer mensen over de grens gaan tanken eigenlijk, maar niet iedere week. 400.000 mensen die behalve ook nog tanken ook nog boodschappen gaan doen en grotere inkopen zoals TV etc in D doen want goedkoper, lijkt me dat de schatkist meer verliest dan 800 miljoen euro. | |
BlaZ | vrijdag 9 augustus 2013 @ 12:33 |
Het is tegenwoordig even duur, bedankt voor de correctie. Die extra inkomsten zijn dan dus ook verdwenen. ![]() | |
Terecht | vrijdag 9 augustus 2013 @ 12:45 |
Gegevens uit de OP: er rijden 1.5 miljoen personenauto's rond in de grensstreek, 53% van die automobilisten geeft aan regelmatig over de grens te tanken, wat in totaal neerkomt op bijna 1.2 miljard liter brandstof. 53% van 1.5 miljoen is 795.000 automobilisten die de moeite nemen om om te rijden, uitgaande van 40 liter per tankbeurt zijn die 795.000 automobilisten goed voor 30 miljoen tankbeurten per jaar. Dat houdt in dat zij bijna 38 keer per jaar tanken over de grens, oftewel 0,73 keer per week. Dat lijkt mij echt schromelijk overdreven. | |
Boris_Karloff | vrijdag 9 augustus 2013 @ 12:48 |
Gewoon wat 40 liter jerry cans voltappen | |
Rorsach | vrijdag 9 augustus 2013 @ 13:16 |
Ik woon zo'n 5 km van de Belgische grens. Soms komen we er weleens om te tanken en een kratje bier te halen, tabak is ook wel goedkoper. Normale boodschappen, kleding en electronica kan je toch prijstechnisch echt beter in NL halen. Ik ken verder ook maar weinig mensen die tanken in Belgie. | |
UpsideDown | vrijdag 9 augustus 2013 @ 13:20 |
Je moet het wel combineren met bijvoorbeeld boodschappen doen, anders is het idd gedoe. In Winterswijk tilt het trouwens ook op van de Duitse kentekens, allemaal Nederlandse Duitsers zeker? | |
-_Guitarist_- | vrijdag 9 augustus 2013 @ 13:34 |
Toen ik ook nog vlak aan de Duitse grens woonde, gingen wij ook vaak naar Duitsland boodschappen halen en tanken. Scheelde soms meer dan 30 euro per week aan alleen boodschappen. K&K Markt ![]() | |
Individual | vrijdag 9 augustus 2013 @ 13:41 |
? Juist niet, vooral Duitsers die in Winterswijk komen winkelen voor de Gemütlichkeit. Daarom is het winkelcentrum juist 3x groter dan het zou moeten zijn. Dit is juist de andere kant op. Er wordt ruim 1 miljard door Duitse en Belgische toeristen in NL uitgegeven. | |
UpsideDown | vrijdag 9 augustus 2013 @ 13:43 |
Oké, ik dacht dat zijn vast veel Nederlanders die in Duitsland zijn gaan wonen en in Nederland aan het winkelen en familiebezoeken zijn enzo. | |
Individual | vrijdag 9 augustus 2013 @ 13:51 |
Daar ken ik er ook een berg van. In Duitsland of net voor de grens, maar werkend in Duitsland en dus Nederlanders met Duits kenteken. Maar als je vroeger een baantje in een supermarkt wilde hebben maakte het wel een verschil als je Duits sprak dus er zijn zeker meer Duitsers. (die veel koffie kwamen kopen) | |
Pietverdriet | vrijdag 9 augustus 2013 @ 13:52 |
Nope, er komen ook veel Duitsers in Winterswijk een lekkerbek eten of naar de Aldi of Prijshamer. | |
Pietverdriet | vrijdag 9 augustus 2013 @ 13:53 |
Kan je nagaan wat die Duitser/Belgen zouden uitgeven als de Diesel en Benzine, sterke drank etc in NL goedkoper was dan thuis | |
Eenskijken | vrijdag 9 augustus 2013 @ 15:48 |
ik zou het ook doen, ware het niet dat ik niet bij de grens woon :/ tyfusnaaiers in den haag. | |
Adelante | vrijdag 9 augustus 2013 @ 15:50 |
Ik rijd diesel, dan is het niet voordelig om in Dld te tanken ![]() | |
Quasi-intellectueel | vrijdag 9 augustus 2013 @ 15:52 |
Nou nou, een paar euro minder op een tank ofzo. Wat een bedragen ![]() Als je in de buurt woont begrijp ik het wel hoor, daar niet van. | |
ijdod | vrijdag 9 augustus 2013 @ 15:59 |
Minder energie per liter, dus dat is zeer onwaarschijnlijk. Eerder andersom... verder loopt niet alles op E10. Andersom schijnen er ook hele kuddes Belgen en Duitsers in NL boodschappen te doen. | |
hugecooll | vrijdag 9 augustus 2013 @ 16:00 |
Is een opsomming hè. Je gaat even tanken en gelijk wat andere, goedkopere, artikelen halen | |
Individual | vrijdag 9 augustus 2013 @ 16:08 |
Komt omdat Nederland de beste Pindakaas, Chocomel, stroopwafels, stroopkoeken, dropjes, ketjap, Fristi, etc heeft. | |
niels0 | vrijdag 9 augustus 2013 @ 16:34 |
'derving' vind ik sterker. | |
#ANONIEM | vrijdag 9 augustus 2013 @ 16:34 |
Ja sommige zaken zijn hier goedkoper | |
niels0 | vrijdag 9 augustus 2013 @ 16:37 |
Kapsoneslijder. Nederlands vlees is bijvoorbeeld het slechtst wat er in West-Europa te vinden is. Nederland heeft ook de meeste luchtvervuiling van West-Europa. | |
Adelante | vrijdag 9 augustus 2013 @ 16:40 |
Toch koop ik liever hier een karbonade dan in Roemenie ![]() | |
Terecht | vrijdag 9 augustus 2013 @ 16:41 |
Nederland heeft ook de zuurste internetters, zo blijkt. | |
Individual | vrijdag 9 augustus 2013 @ 16:42 |
![]() Gelukkig zit er geen vlees of luchtvervuiling in de producten die ik noemde. Ga even zitten, drink een glaasje water (niet het ubervervuilde Nederlandse natuurlijk ![]() | |
niels0 | vrijdag 9 augustus 2013 @ 16:43 |
Roemenië is dan ook geen West-Europa. Ik ben een hollander die in België woont en ik kan je melden dat vlees hier stukken beter is dan in NL. | |
Individual | vrijdag 9 augustus 2013 @ 16:44 |
De StefanP van België. ![]() | |
niels0 | vrijdag 9 augustus 2013 @ 16:46 |
StefanP? Maar het ging over tanken. Gelukkig heb ik geen auto. ![]() | |
Osiris024 | vrijdag 9 augustus 2013 @ 16:46 |
Ik eet liever kip uit Roemenië dan uit Nederland , en idd belgisch vlees is stukken beter en ook betaalbaarder. | |
Metro2005 | vrijdag 9 augustus 2013 @ 16:59 |
![]() | |
hugecooll | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:02 |
http://www.weerstationden(...)rland_en_europa.html | |
Osiris024 | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:02 |
Toch heeft hij gelijk lijkt het ![]() ![]() ![]() ![]() | |
hugecooll | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:04 |
België is daar vrijwel volledig zwart... | |
Individual | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:14 |
Komt door Brussel en een noordelijke wind. ..al het stof dat van de mijnwerkers afblaast als ze na een week bovenkomen. De gebakken lucht die van de EU politici afkomt helpt het mede te verspreiden.. | |
niels0 | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:16 |
Ik woon aan zee. Geen last van dus. Strand is 5 minuten lopen. Nou jij weer. ![]() | |
Individual | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:16 |
StefanP was die verzuurde expat die vond dat alles in Nederland slecht was en alles aangreep om z'n standpunt bij te zetten.. of het nu met de discussie te maken had of niet.. | |
hugecooll | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:17 |
26 jaar aan zee gewoond ![]() | |
niels0 | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:20 |
Vind je mij ook zo? Ik vind niet alles slecht aan NL. M'n nederlanderschap ga ik ook niet zomaar opgeven. Mijn roots liggen in NL. Veranderen we niks aan. | |
stavromulabeta | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:22 |
Tja, en koffiekopende Duitsers leveren de schatkist weer miljoenen op. Daar hoor je dan weer niemand over. | |
Individual | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:29 |
| |
niels0 | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:33 |
Ik ben superieur, da's iets anders dan last hebben van kapsones. ![]() ![]() | |
tjoptjop | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:37 |
Maar zo denken politici niet. Die gaan uit van als iets 100x verkocht wordt voor ¤1 en ze verhogen de prijs naar ¤1,50 dat ze dan 50% meer verdienen. Alles wat in de praktijk minder oplevert zijn kosten/ belastingontduikingen | |
Individual | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:39 |
Poepen bedoel je? ![]() | |
niels0 | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:42 |
In NL wordt men vaak gecriminaliseerd als het mooi klinkt. Ik was bijvoorbeeld scheefwoner en spookburger maar ik heb altijd netjes belasting betaalt. Tegenwoordig doe ik aan belastingontwijking en dat is nog geen ontduiking, da's namelijk illegaal. | |
niels0 | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:43 |
Flink aan de race vanmorgen, niet te zuinig. ![]() | |
tjoptjop | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:44 |
Verdeel en heers ![]() | |
Pietverdriet | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:51 |
Dito | |
GewoneMan | vrijdag 9 augustus 2013 @ 23:47 |
nederland is doorgeslagen in tarieven en belastingen. de verschillen in belgie en duitsland zijn enorm, en dan niet alleen op brandstof. ik woon te ver van de grens anders kocht ik alles daar | |
Drinky | zaterdag 10 augustus 2013 @ 03:08 |
¤1,74 getankt in Nederland, ¤1,53 voor super(euro95) in Duitsland. Dik 21 cent verschil, snap wel waarom mensen over de grens tanken. | |
niels0 | zaterdag 10 augustus 2013 @ 03:54 |
Het gaat hier dan over brandstof. Ik las hierboven dat het wel een kwartje per liter scheelt. Dat vind ik nogal wat. Als we over wonen gaan praten... Wil ik een soortgelijk appartement in NL betaal ik denk ik het 3-voudige van wat ik nu betaal. | |
Pietverdriet | zaterdag 10 augustus 2013 @ 09:02 |
Zoals een ambtenaar mij ooit zei, schulden aflossen is sparen met terugwerkende kracht | |
Cherna | zaterdag 10 augustus 2013 @ 12:27 |
Ik had nog een bon thuis liggen mbt het tanken in België. Een maal per maand tank ik in België(genoeg voor een maand rijden) en koop meteen een slof drum. Daar doe ik een maand mee. Om te rijden hoef ik niet want het ligt op de weg naar mijn ouders. Euro 95 jawel 1,519 de liter en op een pakje shag Drum verdien je ook nog een euro. Dat is dus 10 euro op een slof. Verder koop ik veel in Duitsland en België. Zeg maar gerust ik koop bijna niets meer in Nederland. Zelfs parketvloeren en alles wat met verbouwingen aan het huis te maken hebben etc koop je in België of Duitsland. Dag Nederland. Wat nou EU? [ Bericht 1% gewijzigd door Cherna op 10-08-2013 13:15:38 ] | |
Chadi | zaterdag 10 augustus 2013 @ 13:00 |
Geef ze aan de grens groot gelijk. Autobezitters worden in Nederland uitgekleed. Van wegen belasting tot extra tank tax etc etc. | |
RabbitHeart | zaterdag 10 augustus 2013 @ 14:03 |
Oh ja... wegenbelasting. Voor mijn auto in Engeland betaal ik omgerekend 145 euro per jaar, in Nederland zou dat 290 euro zijn. Zou ik iets als een Golf willen kost het me 225 euro per jaar... in Nederland ruim 600. Benzine is hier omgerekend 1.56 :-) . | |
Individual | zaterdag 10 augustus 2013 @ 14:05 |
Net nog in de file gestaan van Duitsers onderweg naar Nederland om te winkelen. |