Rond 2003 was de accijnsverhoging op alcohol ook om drinken te ontmoedigen. Maar toen de inkomsten afnamen was Den Haag dat heel snel vergetenquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 07:58 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Je snapt toch wel dat het om het milieu gaat? Autorijden moet zoveel mogelijk ontmoedigd worden
En vergeet de parkeerplaatsen niet. Om de een of andere reden zijn die in Duitsland vaak toch ruimer dan die in Nederland.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 02:43 schreef Straatcommando. het volgende:
Heerlijk, even een dagje naar Duitsland. TV kopen als je dat al van plan was, auto voltanken, volgooien met boodschappen en voila je bespaart zo misschien al wel 100 euro. Toch makkelijk verdiend.
Nopequote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:37 schreef BlaZ het volgende:
Aan de andere kant tanken de Duitsers ook massaal diesel in Nederland.
De accijnsniveau's verschillen niet heel veel in de ons omringende landen, in Duitsland betaal je zelfs meer accijns. De BTW ligt 2% lager maar de grote verschillen met Duitsland worden veroorzaakt door de prijs voor belasting:quote:
Wat veroorzaakt de verschillen in kale benzineprijs dieselprijs per land? Zal toch voor een deel ook door lokale belastingen e.d. komen?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 08:32 schreef Dagonet het volgende:
[..]
De accijnsniveau's verschillen niet heel veel in de ons omringende landen, in Duitsland betaal je zelfs meer accijns. De BTW ligt 2% lager maar de grote verschillen met Duitsland worden veroorzaakt door de prijs voor belasting:
[ afbeelding ]
De meest recente gegevens:
http://ec.europa.eu/energy/observatory/oil/bulletin_en.htm
Je plaatst een plaatje voor diesel, waarbij de productprijs vrijwel gelijk is.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 08:32 schreef Dagonet het volgende:
maar de grote verschillen met Duitsland worden veroorzaakt door de prijs voor belasting:
Je hebt gelijk.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 08:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je plaatst een plaatje voor diesel, waarbij de productprijs vrijwel gelijk is.
Nee, sinds de laatste BTW-verhoging niet meer.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:37 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Aan de andere kant tanken de Duitsers ook massaal diesel in Nederland.
Kijk, dit soort figuren als jou moeten ze gelijk executeren. Verdienen het niet te ademen. Vrij verkeer van mensen en goederen weet je nog.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 20:30 schreef slashdotter3 het volgende:
Gewoon camera's bij de grens neerzetten die proactief alle terugkerende NLers aanslaan voor de gemiste accijns
Boehoehoehoehoeeeeeee.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 02:41 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Den Haag denk dat iedereen in de randstad woont. Dat idee heb ik vaak in ieder geval.
20% van de benzinerijders woont dus pakweg 20 km van de grens, en tankt dus ALTIJD over de grens? Is dat niet wat veel?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 08:20 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik zeg al jaren dat onze overheid zou moeten zorgen dat brandstof hier goedkoper is dan in de buurlanden, omdat er nu geld het land uit verdwijnt. Nu heb ik eindelijk gegevens over de omvang en kan ik eraan rekenen:
Even rekenen:
Benzineaccijns levert de overheid 4,0 miljard euro per jaar op, dieselaccijns 3,7 miljard (brond).
Door tanken over de grens mist de overheid 0,82 miljard aan accijns (bron), doordat benzine in Duitsland 16 en in Belgie 14 cent per liter goedkoper is. Dit prijsverschil is incl. BTW.
Diesel is in de buurlanden vrijwel even duur als in Nederland bron, ik schuif de gemiste accijns dus volledig op benzinegebruikers.
Op benzine zit 0,752 euro accijns per liter (excl. BTW), op diesel 0,447 euro per liter (bron.
Stel: we trekken de benzineprijs gelijk aan de buurlanden
Benzine moet dus gemiddeld 15 cent per liter goedkoper worden, dan is elk voordeel van over de grens tanken verdwenen. Excl. BTW is dat 12,4 cent per liter. De accijns wordt dan 0,628 euro per liter. 16,8% minder, maar de verkoop neemt 20% toe (van 4,0 miljard euro benzineaccijns naar 4,8 miljard euro).
Dit levert dus direct geld op als land, terwijl miljoenen automobilister ervan profiteren i.p.v. alleen de mensen in de grensstreek.
(en ja, hier zitten wat afrondingsverschillen in doordat er ook BTW geheven wordt over de basisprijs van de brandstof en niet alleen over de accijns, maar dat maakt het als land alleen maar gunstiger om dit te doen!)
Maak nu benzine eens nog goedkoper
Stel nu dat we doorgaan met accijnsverlagingen: nog 15 cent van de benzineprijs af, zodat Duitsers en Belgen hier komen tanken. Wederom is dit zeer gunstig voor miljoenen benzinerijders in Nederland, en ook gunstig voor Belgen en Duitsers in de grensstreek. Het is een nadeel voor de Duitse en Belgische schatkist, maar hey, vrije concurrentie tussen landen!
En als beste van alles: in totaal zullen de inkomsten voor de schatkist vrijwel gelijkblijven. Of wellicht zelfs stijgen, dat is een kwestie van goed doorrekenen.
De overheid doet het tegenovergestelde
Op 1 januari gaat de accijns met 3 cent omhoog (diesel) en 4 cent (LPG) plus de normale inflatiecorrectie die ongetwijfeld ook voor benzine gaat gelden (bron).
Nou, eerder, nanananaaanaaa eigenlijkquote:
Door wie denk je dat het onderzoek is uitgevoerd.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 09:03 schreef Re het volgende:
vast al gezegd, maar met de prijs omlaag gooien zal de schatkist net zo weinig gevuld raken, enige zijn de pomphouders
vast iemand met eige belangenquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 09:03 schreef Terecht het volgende:
[..]
Door wie denk je dat het onderzoek is uitgevoerd.
De UK produceert meer zelf?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 08:49 schreef RemcoDelft het volgende:
is de kale prijs in Denemarken 19,6% hoger dan in Engelan
Klinkt als een prima dagje uit, en dan schaterlachend NL weer binnenrijdenquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:27 schreef pvdplanet het volgende:
Heerlijk, winkelen in Duitsland. Het is 140 km rijden maar dat kan mij geen reet schelen. Er gaan 15 kratten frisdrank en bier in de auto (Fanta/Cola 1.5 liter is vaak 99 cent in de aanbieding, halve liters Krombacher kosten een drol) dus een ritje loont snel de moeite. Nog effe vodka inslaan a 5.99 de fles en een volle tank 102 octaan + jerrycan erbij.
Prachtig!
Misschien een idee om de beste plekken in de grensstreek ergens te bewaren voor de rest van NL?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:27 schreef pvdplanet het volgende:
Heerlijk, winkelen in Duitsland. Het is 140 km rijden maar dat kan mij geen reet schelen. Er gaan 15 kratten frisdrank en bier in de auto (Fanta/Cola 1.5 liter is vaak 99 cent in de aanbieding, halve liters Krombacher kosten een drol) dus een ritje loont snel de moeite. Nog effe vodka inslaan a 5.99 de fles en een volle tank 102 octaan + jerrycan erbij.
Prachtig!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |