Inderdaad, ze doen het slechter voorkomen dan het in werkelijkheid is.quote:ik vraag me af hoe het mogelijk is dat er nog 890 tankstations in de grensregio zijn, want de benzine is al tientallen jaren duurder... je zou verwachten dat er allang 0 zouden zijn.
Tegenwoordig kan je dat ook in NL tanken.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 20:05 schreef HarryVanDeSunwep het volgende:
Daarnaast heb je in Duitsland E10 plus en ik kan het mis hebben maar ik heb 't idee dat ik dan langer kan doen met een volle tank.
Dit. Klaarblijkelijk een falen van de economische unie die de EU zou moeten zijn.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 20:07 schreef Samson het volgende:
Echt nooit begrepen hoe we nu 1 EU kunnen zijn terwijl er enorme verschillen in stand worden gehouden....
Zoiets zal er wel van gaan komen binnen een paar jaar gok ikquote:Op donderdag 8 augustus 2013 20:30 schreef slashdotter3 het volgende:
Gewoon camera's bij de grens neerzetten die proactief alle terugkerende NLers aanslaan voor de gemiste accijns
Ik vrees het ook, voor die gratis identiteitsbewijzen van een paar jaar geleden werd ook binnen recordtijd een noodwet erdoorheen geramd.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 20:31 schreef vosss het volgende:
[..]
Zoiets zal er wel van gaan komen binnen een paar jaar gok ik![]()
Jij zou met je rechterarm omhoog staanquote:Op donderdag 8 augustus 2013 20:30 schreef slashdotter3 het volgende:
Gewoon camera's bij de grens neerzetten die proactief alle terugkerende NLers aanslaan voor de gemiste accijns
Toch eens informeren of de brandstoftank niet wat groter kan...een litertje of 200 ofzo.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 20:36 schreef DrDarwin het volgende:
Vanmorgen nog getankt, Euro 95 voor 1.36 de liter in Luxemburg.
Dat lijkt er meer op.
Je zou er bijna voor kunnen omrijden.
ik woon 15 km van de grens. ik tank in mijn eigen dorp. omdat het omrijden tijd kost, extra kilometers, en aangezien ik motorfiets rijd, en het in mijn geval altijd maar om 10 liter gaat. is het de moeite niet.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 19:51 schreef arjan1212 het volgende:
ik vraag me af hoe het mogelijk is dat er nog 890 tankstations in de grensregio zijn, want de benzine is al tientallen jaren duurder... je zou verwachten dat er allang 0 zouden zijn.
Het gaat niet alleen om benzine, half arnhem en nijmegen gaat de grens over om boodschappen te doen in Emmerich en Kleef.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 20:58 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik woon 15 km van de grens. ik tank in mijn eigen dorp. omdat het omrijden tijd kost, extra kilometers, en aangezien ik motorfiets rijd, en het in mijn geval altijd maar om 10 liter gaat. is het de moeite niet.
hoe verder je van de grens woont, hoe minder interessant het is. grensgebieden zijn vaak niet dichtbevolkt, dus valt het allemaal wel mee
In steden als Maastricht, Enschede, Nijmegen, Venlo, etc. wonen toch aardig wat mensen.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 20:58 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik woon 15 km van de grens. ik tank in mijn eigen dorp. omdat het omrijden tijd kost, extra kilometers, en aangezien ik motorfiets rijd, en het in mijn geval altijd maar om 10 liter gaat. is het de moeite niet.
hoe verder je van de grens woont, hoe minder interessant het is. grensgebieden zijn vaak niet dichtbevolkt, dus valt het allemaal wel mee
quote:Op donderdag 8 augustus 2013 21:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om benzine, half arnhem en nijmegen gaat de grens over om boodschappen te doen in Emmerich en Kleef.
ok okquote:Op donderdag 8 augustus 2013 21:01 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
In steden als Maastricht, Enschede, Nijmegen, Venlo, etc. wonen toch aardig wat mensen.
jou auto rijd 1 op 1 ?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 21:12 schreef sturmpie het volgende:
[..]
[..]
ok ok
er gaat gemiddeld 50 liter in een autotank ? zeg pakweg 20 cent per liter goedkoper. das 10 euro winst. men moet er vaak nog 10 km heen, en 10km terug voor rijden, das 20km x 20cent (totaal autokosten per/km) = 4 euro kosten op 10 euro winst = 6 euro netto per tankbeurt. voor de gemiddelde auto. grotere auto's verbruiken meer, kosten meer, dus per kilometer zijn ze duurder uit.
je bent er ook tijd mee kwijt, ga ff 20 km autorijden, dan je al gauw een half uurtje verder. de tijd die je erin steekt, en de opbrengst, zijn ook weer niet superaantrekkelijk.
als je iedere week moet tanken, dan steek je per jaar 300 euro in je kas. en je bent 25 uur tijd kwijt.
het is meer iets voor vrachtauto's, om in het buitenland te tanken.of als je 10 jerrycans van 10 liter in je kofferbak kwijt kan
kosten per kilometer voor de gemiddelde auto = 20cent per kilometerquote:
Leaserijders waarvan de brandstof in het buitenland niet wordt vergoed?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 21:25 schreef MevrouwCactus het volgende:
Mijn lief werkt gelukkig in België, dus die rijdt eens in de zoveel tijd ook eens met mijn auto de grens over. Ideaal hoor! Ik snap overigens ook niet dat bijvoorbeeld in Baarle-Nassau een Shell tankstation kan overleven, terwijl er 500 meter verderop 4 Belgische tankstations 20 cent per liter goedkoper zijn. Wie gaat er dan nog naar Shell?
Beetje fles sterke drank? Tientje bespaard, en als je dan gelijk de boodschappen doet heb je dat ook gedaan.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 21:12 schreef sturmpie het volgende:
[..]
[..]
ok ok
er gaat gemiddeld 50 liter in een autotank ? zeg pakweg 20 cent per liter goedkoper. das 10 euro winst. men moet er vaak nog 10 km heen, en 10km terug voor rijden, das 20km x 20cent (totaal autokosten per/km) = 4 euro kosten op 10 euro winst = 6 euro netto per tankbeurt. voor de gemiddelde auto. grotere auto's verbruiken meer, kosten meer, dus per kilometer zijn ze duurder uit.
je bent er ook tijd mee kwijt, ga ff 20 km autorijden, dan je al gauw een half uurtje verder. de tijd die je erin steekt, en de opbrengst, zijn ook weer niet superaantrekkelijk.
als je iedere week moet tanken, dan steek je per jaar 300 euro in je kas. en je bent 25 uur tijd kwijt.
het is meer iets voor vrachtauto's, om in het buitenland te tanken.of als je 10 jerrycans van 10 liter in je kofferbak kwijt kan
quote:Op donderdag 8 augustus 2013 21:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Beetje fles sterke drank? Tientje bespaard, en als je dan gelijk de boodschappen doet heb je dat ook gedaan.
Je kan je krom en scheef rekenen, het barst in het Duitse grensgebied van de gele nummerborden bij de supermarkten en tankstations.
Ik zou willen beweren dat dit voor veel winkels hun verschil is tussen winst en verlies draaien.
is een goede ontwikkelingquote:Op donderdag 8 augustus 2013 21:36 schreef Dance99Vv het volgende:
Alleen voor benzine, ach daar valt over te twisten.Maar het gaat om veel meer, benzine is 1 maar dan de rest cigaretten,drank en diverse versproducten, als je het dan gaat optellen wordt het wel lonend.
Vergeet de horeca niet , schijnt ook erg goed te doen zijn met "normale"prijzenquote:Op donderdag 8 augustus 2013 21:41 schreef sturmpie het volgende:
[..]
[..]
is een goede ontwikkeling
lekker in het buitenland shoppen
precies, dat bedoel ik, "het normale" mag men belonenquote:Op donderdag 8 augustus 2013 21:42 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Vergeet de horeca niet , schijnt ook erg goed te doen zijn met "normale"prijzen
Aanrader, vrijstaand wonen voor de prijs van een rijtjeshuisquote:
Daaromquote:Op donderdag 8 augustus 2013 21:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Aanrader, vrijstaand wonen voor de prijs van een rijtjeshuis
quote:Op donderdag 8 augustus 2013 22:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Keine Freude wie Schadenfreude
Tot de laatste cent uit de middeninkomens is geperst.........quote:Op donderdag 8 augustus 2013 22:01 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Prachtig hoe de overheid zomaar een miljard misloopt. Dat krijg je ervan als je de burger steeds maar weer zwaarder blijft belasten. De Belgen en Duitsers kijken vast al uit naar onze extra lastenverzwaringen in september, die zullen hun omzet dan nog meer zien stijgen.
Of "Nederlandse overheid snijdt zichzelf in de vingers met hoge belastingen"quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:09 schreef Piet__Piraat het volgende:
Jammer dat het met diesel niet zo lonend is. Maar verder heel begrijpelijk.
Het artikel zou eigenlijk 'tanken in Nederland kost burgers miljarden te veel' moeten heten.
Is de autobezitter nog niet genoeg uitgemolken? Als het zo doorgaat is het straks winstgevend om brandstof over de grens te brengen en het te verkopen voor iets onder de gangbare prijs bij de pomp.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 19:51 schreef arjan1212 het volgende:
Nieuwe accijnsverhogingen per 1 januari 2014 betekenen de nekslag voor een groot deel van 890 tankstations in de grensstreek, waarvan 560 bemande, zegt de BOVAG.
Nee :quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:09 schreef Piet__Piraat het volgende:
Jammer dat het met diesel niet zo lonend is. Maar verder heel begrijpelijk.
Het artikel zou eigenlijk 'tanken in Nederland kost burgers miljarden te veel' moeten heten.
Ik ken al mensen die aan de grens wonen en voor hun kinderen in het westen wekelijks 2 oliedrums op de aanhanger zetten.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:43 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Is de autobezitter nog niet genoeg uitgemolken? Als het zo doorgaat is het straks winstgevend om brandstof over de grens te brengen en het te verkopen voor iets onder de gangbare prijs bij de pomp.
dat meen je niet .. ?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 21:49 schreef Dance99Vv het volgende:
Zelfs hollandse kaas is goedkoper in het buitenland dan in nederland zelf
Qua boodschappen heb ik niet het idee dat Belgie goedkoper is, Duitsland daarentegen.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 21:02 schreef asco het volgende:
Voor wie het interessant vind hier actuele prijzen van wat boodschappen in België van vandaag Misschien kan iemand zeggen of het goedkoper is, ik let daar nooit zo op.
Jupiler bier, blik 33cl, pak van 36 stuks: ¤ 21,94
Pepsi max, 2 liter fles 6 stuks: ¤ 8,46
Gilette Fusion, 8 stuks: ¤ 23,67
Fiorello Asti 75cl 3 stuks: ¤ 9,45
En verder blaat de regering altijd over Europa één behalve als het om de prijs van een hoop zaken gaat waaronder bv de BPM. Dán is het opeens niet Europa één. Prima, maar flikker dan ook maar op met je andere zooi.
Verder hoef ik nergens op te letten maar ik begrijp niet dat de Nederlanders die het allang niet meer zo breed hebben niet de straat op gaan.
Den Haag denkt dat iedereen in de randstad woont. Dat idee heb ik vaak in ieder geval.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 02:24 schreef Ferdo het volgende:
Dit zie je toch mijlenver aankomen? Of denken de politici in Den Haag echt dat de bewoners van de grensregio's compleet achterlijk zijn en wel braaf in eigen land blijven tanken?
Maak nou geen slapende honden wakker. Straks gaan ze nog invoeren dat iedereen die 30 km van de grens woont meer belasting moet gaan betalen.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 20:30 schreef slashdotter3 het volgende:
Gewoon camera's bij de grens neerzetten die proactief alle terugkerende NLers aanslaan voor de gemiste accijns
Die indruk heb ik ook.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 02:41 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Den Haag denk dat iedereen in de randstad woont. Dat idee heb ik vaak in ieder geval.
Blijkbaar wel. Sowieso merk ik steeds meer dat "buiten de Randstad" niet meegenomen wordt in welk beleid dan ook. Kijk maar naar de plannen voor de A67, die ineens niet meer zo dringend verbreed hoeft te worden. Het complete vrachtverkeer naar het Oosten jakkert daar dagelijks levensgevaarlijk over die tweebaansweg, maar het lijkt wel of het voor Den Haag ergens bij Breda ophoudt ofzoquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 02:24 schreef Ferdo het volgende:
Dit zie je toch mijlenver aankomen? Of denken de politici in Den Haag echt dat de bewoners van de grensregio's compleet achterlijk zijn en wel braaf in eigen land blijven tanken?
quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 02:41 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Den Haag denk dat iedereen in de randstad woont. Dat idee heb ik vaak in ieder geval.
Dat dacht ik zelfs toen ik mijn eigen reactie schreef.quote:
De leaserijders tanken aan deze kant van de grens.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 19:51 schreef arjan1212 het volgende:
ik vraag me af hoe het mogelijk is dat er nog 890 tankstations in de grensregio zijn, want de benzine is al tientallen jaren duurder... je zou verwachten dat er allang 0 zouden zijn.
Je snapt toch wel dat het om het milieu gaat? Autorijden moet zoveel mogelijk ontmoedigd wordenquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 07:46 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik zeg dit al jaren! Onze overheid zou moeten zorgen dat brandstof hier goedkoper is dan in de buurlanden, dan blijft er 1 miljard euro in ons land, plus komt er 1 miljard euro bij van Belgen en Duitsers die hier komen tanken! Benzine van 1,80 naar 1,50 dus, dan is iedereen goedkoper uit terwijl er in totaal vrijwel evenveel binnenkomt.
De overheid is op heel veel punten ondertussen zover gekomen dat een belastingverhoging leidt tot minder belastinginkomsten. Daar kwam de overheid in 2003 al achter bij de drankaccijnsverhoging, en recent opnieuw.
Rond 2003 was de accijnsverhoging op alcohol ook om drinken te ontmoedigen. Maar toen de inkomsten afnamen was Den Haag dat heel snel vergetenquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 07:58 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Je snapt toch wel dat het om het milieu gaat? Autorijden moet zoveel mogelijk ontmoedigd worden
En vergeet de parkeerplaatsen niet. Om de een of andere reden zijn die in Duitsland vaak toch ruimer dan die in Nederland.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 02:43 schreef Straatcommando. het volgende:
Heerlijk, even een dagje naar Duitsland. TV kopen als je dat al van plan was, auto voltanken, volgooien met boodschappen en voila je bespaart zo misschien al wel 100 euro. Toch makkelijk verdiend.
Nopequote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:37 schreef BlaZ het volgende:
Aan de andere kant tanken de Duitsers ook massaal diesel in Nederland.
De accijnsniveau's verschillen niet heel veel in de ons omringende landen, in Duitsland betaal je zelfs meer accijns. De BTW ligt 2% lager maar de grote verschillen met Duitsland worden veroorzaakt door de prijs voor belasting:quote:
Wat veroorzaakt de verschillen in kale benzineprijs dieselprijs per land? Zal toch voor een deel ook door lokale belastingen e.d. komen?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 08:32 schreef Dagonet het volgende:
[..]
De accijnsniveau's verschillen niet heel veel in de ons omringende landen, in Duitsland betaal je zelfs meer accijns. De BTW ligt 2% lager maar de grote verschillen met Duitsland worden veroorzaakt door de prijs voor belasting:
[ afbeelding ]
De meest recente gegevens:
http://ec.europa.eu/energy/observatory/oil/bulletin_en.htm
Je plaatst een plaatje voor diesel, waarbij de productprijs vrijwel gelijk is.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 08:32 schreef Dagonet het volgende:
maar de grote verschillen met Duitsland worden veroorzaakt door de prijs voor belasting:
Je hebt gelijk.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 08:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je plaatst een plaatje voor diesel, waarbij de productprijs vrijwel gelijk is.
Nee, sinds de laatste BTW-verhoging niet meer.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:37 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Aan de andere kant tanken de Duitsers ook massaal diesel in Nederland.
Kijk, dit soort figuren als jou moeten ze gelijk executeren. Verdienen het niet te ademen. Vrij verkeer van mensen en goederen weet je nog.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 20:30 schreef slashdotter3 het volgende:
Gewoon camera's bij de grens neerzetten die proactief alle terugkerende NLers aanslaan voor de gemiste accijns
Boehoehoehoehoeeeeeee.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 02:41 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Den Haag denk dat iedereen in de randstad woont. Dat idee heb ik vaak in ieder geval.
20% van de benzinerijders woont dus pakweg 20 km van de grens, en tankt dus ALTIJD over de grens? Is dat niet wat veel?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 08:20 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik zeg al jaren dat onze overheid zou moeten zorgen dat brandstof hier goedkoper is dan in de buurlanden, omdat er nu geld het land uit verdwijnt. Nu heb ik eindelijk gegevens over de omvang en kan ik eraan rekenen:
Even rekenen:
Benzineaccijns levert de overheid 4,0 miljard euro per jaar op, dieselaccijns 3,7 miljard (brond).
Door tanken over de grens mist de overheid 0,82 miljard aan accijns (bron), doordat benzine in Duitsland 16 en in Belgie 14 cent per liter goedkoper is. Dit prijsverschil is incl. BTW.
Diesel is in de buurlanden vrijwel even duur als in Nederland bron, ik schuif de gemiste accijns dus volledig op benzinegebruikers.
Op benzine zit 0,752 euro accijns per liter (excl. BTW), op diesel 0,447 euro per liter (bron.
Stel: we trekken de benzineprijs gelijk aan de buurlanden
Benzine moet dus gemiddeld 15 cent per liter goedkoper worden, dan is elk voordeel van over de grens tanken verdwenen. Excl. BTW is dat 12,4 cent per liter. De accijns wordt dan 0,628 euro per liter. 16,8% minder, maar de verkoop neemt 20% toe (van 4,0 miljard euro benzineaccijns naar 4,8 miljard euro).
Dit levert dus direct geld op als land, terwijl miljoenen automobilister ervan profiteren i.p.v. alleen de mensen in de grensstreek.
(en ja, hier zitten wat afrondingsverschillen in doordat er ook BTW geheven wordt over de basisprijs van de brandstof en niet alleen over de accijns, maar dat maakt het als land alleen maar gunstiger om dit te doen!)
Maak nu benzine eens nog goedkoper
Stel nu dat we doorgaan met accijnsverlagingen: nog 15 cent van de benzineprijs af, zodat Duitsers en Belgen hier komen tanken. Wederom is dit zeer gunstig voor miljoenen benzinerijders in Nederland, en ook gunstig voor Belgen en Duitsers in de grensstreek. Het is een nadeel voor de Duitse en Belgische schatkist, maar hey, vrije concurrentie tussen landen!
En als beste van alles: in totaal zullen de inkomsten voor de schatkist vrijwel gelijkblijven. Of wellicht zelfs stijgen, dat is een kwestie van goed doorrekenen.
De overheid doet het tegenovergestelde
Op 1 januari gaat de accijns met 3 cent omhoog (diesel) en 4 cent (LPG) plus de normale inflatiecorrectie die ongetwijfeld ook voor benzine gaat gelden (bron).
Nou, eerder, nanananaaanaaa eigenlijkquote:
Door wie denk je dat het onderzoek is uitgevoerd.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 09:03 schreef Re het volgende:
vast al gezegd, maar met de prijs omlaag gooien zal de schatkist net zo weinig gevuld raken, enige zijn de pomphouders
vast iemand met eige belangenquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 09:03 schreef Terecht het volgende:
[..]
Door wie denk je dat het onderzoek is uitgevoerd.
De UK produceert meer zelf?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 08:49 schreef RemcoDelft het volgende:
is de kale prijs in Denemarken 19,6% hoger dan in Engelan
Klinkt als een prima dagje uit, en dan schaterlachend NL weer binnenrijdenquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:27 schreef pvdplanet het volgende:
Heerlijk, winkelen in Duitsland. Het is 140 km rijden maar dat kan mij geen reet schelen. Er gaan 15 kratten frisdrank en bier in de auto (Fanta/Cola 1.5 liter is vaak 99 cent in de aanbieding, halve liters Krombacher kosten een drol) dus een ritje loont snel de moeite. Nog effe vodka inslaan a 5.99 de fles en een volle tank 102 octaan + jerrycan erbij.
Prachtig!
Misschien een idee om de beste plekken in de grensstreek ergens te bewaren voor de rest van NL?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:27 schreef pvdplanet het volgende:
Heerlijk, winkelen in Duitsland. Het is 140 km rijden maar dat kan mij geen reet schelen. Er gaan 15 kratten frisdrank en bier in de auto (Fanta/Cola 1.5 liter is vaak 99 cent in de aanbieding, halve liters Krombacher kosten een drol) dus een ritje loont snel de moeite. Nog effe vodka inslaan a 5.99 de fles en een volle tank 102 octaan + jerrycan erbij.
Prachtig!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |