quote:Czech "Pastafarian" wins right to wear kitchen utensil as official religious head gear
A man who claims his religion requires him to wear a sieve on his head has been granted permission to use a photo of himself wearing it – on his official ID card.
Lukas Novy, a follower of the Church of the Flying Spaghetti Monster, says the plastic kitchenware is a crucial part of his “Pastafarian” faith, and he must wear it at all times to respect his deity; a monster made of spaghetti and meatballs.
Czech officials ruled that rejecting his request would be a breach of the country’s religious equality laws, and have subsequently turned the other cheek as the 28 year old, from Brno, updated his ID card with the controversial image.
The Church of the Spaghetti Monster first emerged in the USA in 2005 as a mockery of organised religion. Now the thousands of online followers insist that “Pastafarianism” is a genuine religion, and refer to their almighty as “His Noodliness”.
Followers claim that that universe was created by the ball of noodles after “drinking heavily”.
In a statement from Brno City Hall, spokesman Pavel Zara explained: “The application complies with the laws of the Czech Republic where headgear for religious or medical reasons is permitted if it does not hide the face.”
Fellow “Pastafarian”, known as Soorej Jones Pothoor, said he feels discriminated against because of his unrecognised religion: “They (people of other beliefs) tell that the Lord Jesus is the one who’ll save you, not a ball of Spaghetti you moron.” And I say, “How dare you call my lord a ball of spaghetti, what proof do you have that Jesus will save you, a book? We don’t even need a proof, it’s all around us.”.
The Czech Republic is the second country to accept the cooking utensil as official religious head gear, following Austria when businessman Niko Alm won the right to wear a similar sieve on his driving licence photo. Many countries still refuse to accept the pasta strainer as such, and other people in counties such as Poland have failed.
Goed gelezen in het artikelquote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:13 schreef SicSicSics het volgende:
De vorige die het deed (en ermee in het nieuws kwam) was een Oostenrijker volgens mij?
staat ook in het nieuwsbericht?quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:13 schreef SicSicSics het volgende:
De vorige die het deed (en ermee in het nieuws kwam) was een Oostenrijker volgens mij?
soortgelijke berichten danquote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:11 schreef Godtje het volgende:
[..]
Als je 5 augustus 2013 als oud wil beschouwen dan wel.
een Limburger.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:13 schreef SicSicSics het volgende:
Hoezo? Misschien is het wel zijn religie dat hij voor foto's een zeef moet dragen om zijn ziel te beschermen voor de lichtflits?quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:21 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Leuk, de hele tijd met een vergiet op je hoofd rondlopen om een punt te maken.
Oh, en mocht hij dat niet doen de hele tijd: oppakken en fijn gaan beboeten.
quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hoezo? Misschien is het wel zijn religie dat hij voor foto's een zeef moet dragen om zijn ziel te beschermen voor de lichtflits?
quote:Lukas Novy, a follower of the Church of the Flying Spaghetti Monster, says the plastic kitchenware is a crucial part of his “Pastafarian” faith, and he must wear it at all times to respect his deity
Misschien dat hij na een maandje wat minder streng zijn geloof gaat beleiden.quote:
Waarom kwalificeer je dat als zeuren? Gelovigen mogen hun rechten toch wel opeisen? Of mogen ze dat van jou alleen als ze moslim of christen zijn?quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:20 schreef gelly het volgende:
Ok, dus het is gelukt. En nu ? Het is voor dat soort figuren veel leuker als het niet mag. Hebben ze weer wat te zeuren.
Of misschien heeft hij een teken van god gekregen dat hij vanaf dan altijd een verse condoom moet dragen.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:26 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Misschien dat hij na een maandje wat minder streng zijn geloof gaat beleiden.
Meisjes die ineens geen hoofddoekje dragen terwijl ze wel zo op de foto staan worden ook niet opgepakt, toch?
Al bijna een jaar niet meer hier geweest: Oversightquote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Waar is hij gebleven trouwens?
Was wel een apart menneke altijd...
Of helemaal niet omdat we staat en geloof hebben gescheiden en in de wetgeving niet uit kunnen gaan van wat elk geloof wil. Dan blijf je bezig zoals nu ook blijkt.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:26 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waarom kwalificeer je dat als zeuren? Gelovigen mogen hun rechten toch wel opeisen? Of mogen ze dat van jou alleen als ze moslim of christen zijn?
Misschien dat hij van zijn geloof altijd met zijn verse condoom om, in beeld, op de foto moet staan.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:27 schreef imanidiot het volgende:
[..]
Of misschien heeft hij een teken van god gekregen dat hij vanaf dan altijd een verse condoom moet dragen.
* er word me wat ingestraald *
Lekker he, mierenneuken.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:26 schreef SpecialK het volgende:
Misschien dat hij na een maandje wat minder streng zijn geloof gaat beleiden.
Meisjes die ineens geen hoofddoekje dragen terwijl ze wel zo op de foto staan worden ook niet opgepakt, toch?
Hij had wel gelijk, denk ik...quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:27 schreef remlof het volgende:
[..]
Al bijna een jaar niet meer hier geweest: Oversight
quote:pedo-pyro-kleptomaan.steekt dwangmatig gestolen kinderpostzegels in de fik.
quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:27 schreef remlof het volgende:
[..]
Al bijna een jaar niet meer hier geweest: Oversight
Lekker he, speciale privileges voor mensen met een religie.quote:
Ik vind het enkel een beetje sneu en kinderachtig, ik zeg niet dat het niet mag.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:26 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waarom kwalificeer je dat als zeuren? Gelovigen mogen hun rechten toch wel opeisen? Of mogen ze dat van jou alleen als ze moslim of christen zijn?
quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:28 schreef Karina het volgende:
US / Het grote fokkers-met-een-vergiet-op-hun-hoofd topic.
Nee jij zeg dat als mensen massaal een waanbeeld hebben dat het opeens normaal mag zijn .quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:30 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik vind het enkel een beetje sneu en kinderachtig, ik zeg niet dat het niet mag.
Het is dat soort figuren ook niet te doen om gelijkheid maar omdat ze een ander iets niet gunnen. Maar goed, de beste manier om van dat soort kinderlijke gedrag af te komen is leuk meespelen, dan zijn ze er snel zat van.
Lekker he, speciale privileges voor:quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:29 schreef SpecialK het volgende:
Lekker he, speciale privileges voor mensen met een religie.
Nee hoor, het is een wereldwijde religie, hier is hun website: www.venganza.orgquote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:32 schreef imanidiot het volgende:
Deze man heeft in zijn eentje een tof waanbeeld![]()
Ja, dat soort dingen zijn leuk als je 16 bent ofzo denk ik. Of gewoon want kansloos in het leven staat, wat gezien z'n dreads wel waarschijnlijk is.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:32 schreef imanidiot het volgende:
[..]
Nee jij zeg dat als mensen massaal een waanbeeld hebben dat het opeens normaal mag zijn .
Deze man heeft in zijn eentje een tof waanbeeldik zie hem nog geen andere mensen dwingen een vergiet te dragen.
![]()
Waaruit maak jij op dat wij anderen niks gunnen?quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:30 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik vind het enkel een beetje sneu en kinderachtig, ik zeg niet dat het niet mag.
Het is dat soort figuren ook niet te doen om gelijkheid maar omdat ze een ander iets niet gunnen. Maar goed, de beste manier om van dat soort kinderlijke gedrag af te komen is leuk meespelen, dan zijn ze er snel zat van.
Gaat het een beetje, meneer Aart?quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:35 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, dat soort dingen zijn leuk als je 16 bent ofzo denk ik. Of gewoon want kansloos in het leven staat, wat gezien z'n dreads wel waarschijnlijk is.
Nee dit soort dingen zijn altijd leuk en waarom heb je meteen een mening over een individu.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:35 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, dat soort dingen zijn leuk als je 16 bent ofzo denk ik. Of gewoon want kansloos in het leven staat, wat gezien z'n dreads wel waarschijnlijk is.
Elfletterig en Gelly kunnen ook zo met hun tweetjes een religie oprichten imho...quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:40 schreef remlof het volgende:
Pastafarianism is a real religion.
Most of us do not believe a religion – Christianity, Islam, Pastafarianiasm – requires literal belief in order to provide spiritual enlightenment. That is, we can be part of a community without becoming indoctrinated. There are many levels of belief.
By design, the only dogma allowed in the Church of the Flying Spaghetti Monster is the rejection of dogma. That is, there are no strict rules and regulations, there are no rote rituals and prayers and other nonsense. Every member has a say in what this church is and what it becomes.
To outsiders it makes us hard to define, but here are some general things that can be said about our beliefs:
We believe pirates, the original Pastafarians, were peaceful explorers and it was due to Christian misinformation that they have an image of outcast criminals today
*We are fond of beer
*Every Friday is a Religious Holiday
*We do not take ourselves too seriously
*We embrace contradictions (though in that we are hardly unique)
beetje meer respect voor mijn religie ja!quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:20 schreef gelly het volgende:
Ok, dus het is gelukt. En nu ? Het is voor dat soort figuren veel leuker als het niet mag. Hebben ze weer wat te zeuren.
Voor het Pastafarianisme nemen ze zichzelf iets te serieus, helaas.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:43 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Elfletterig en Gelly kunnen ook zo met hun tweetjes een religie oprichten imho...
Daar zeg je wat idd...quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:55 schreef remlof het volgende:
[..]
Voor het Pastafarianisme nemen ze zichzelf iets te serieus, helaas.
Mensen met kinderen... aanwijsbare toestandquote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:35 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Lekker he, speciale privileges voor:
- mensen met kinderen
- gehandicapten
- gebruikers van openbaar vervoer
- ambtenaren in functie
Ook maar afschaffen? Of, zoals wel duidelijk is, gaat het je alleen om religie?
Over zeuren gesproken.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:20 schreef gelly het volgende:
Hoezo extra rechten ? Als jij kan aantonen dat je door je levenswijze of op medische gronden een hoofddeksel moet dragen op een pasfoto dan mag dat. Iedereen heeft dat recht.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 11:13 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Mensen met kinderen... aanwijsbare toestand
Gehandicapten is een aanwijsbare toestand
Openbaar vervoer... geen idee wat voor privileges die mensen krijgen
ambtenaren in functie... zou je volgens mijn filosofie best wel uit mogen schelden. Daar gaat het je om, toch?
Maar mensen die zich lid achten van een groep en dan doen alsof de maatschappij hen extra rechten moet toekennen, ongeacht of het een religie is of niet, lijkt me geen goede zaak.
Moeten Hells Angels speciale rechten krijgen? Waarom niet? Zij zijn ook een groep, toch?
Ontheffing op basis van een mening? Geef dan iedereen het recht om te dragen wat hij/zij wil op die foto. Alsof religieuze meningen bijzonderder zijn dan andere soort meningen.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 11:19 schreef gelly het volgende:
[..]
Hoezo extra rechten ? Als jij kan aantonen dat je door je levenswijze of op medische gronden een hoofddeksel moet dragen op een pasfoto dan mag dat. Iedereen heeft dat recht.
Er is,voor mij iig, nogal een wezenlijk verschil tussen mensen die volgens hun overtuiging dagelijks/altijd een hoofddeksel moeten dragen en hen die het leuk vinden om op te doen. Ik begrijp ook niet helemaal de weerstand daartegen of de jaloezie die het lijkt te op te wekken.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 11:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ontheffing op basis van een mening? Geef dan iedereen het recht om te dragen wat hij/zij wil op die foto. Alsof religieuze meningen bijzonderder zijn dan andere soort meningen.
QFTquote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:10 schreef 3-voud het volgende:
De eenling met een sprookje lachen we uit.
De grote groep moeten we respect voor hebben.
Mensheid
Onzin.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:10 schreef 3-voud het volgende:
De eenling met een sprookje lachen we uit.
De grote groep moeten we respect voor hebben.
Mensheid
jaloezie is de stropop emotie die jij graag mensen toekent maar dat is niet van toepassing. Jij denkt wel eventjes te kunnen beslissen welke overtuigingen "serieus genoeg" zijn om mee te nemen maar ik kan je vertellen dat als je als overheid je daar in gaat inmengen je je op een gevaarlijk vlak bevind met religie-registratie en regelmatige religieuze controles en straffen voor mensen die hun eigen aangegeven meningen niet consistent genoeg naleven.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 11:28 schreef gelly het volgende:
[..]
Er is,voor mij iig, nogal een wezenlijk verschil tussen mensen die volgens hun overtuiging dagelijks/altijd een hoofddeksel moeten dragen en hen die het leuk vinden om op te doen. Ik begrijp ook niet helemaal de weerstand daartegen of de jaloezie die het lijkt te op te wekken.
Omdat zulke dingen niet opvallen en bovendien niet de belachelijkheid demonstreren waarmee overheden beslissingen maken. Je hebt het niet begrepen zo te zien.quote:Het staat ook een ieder vrij met hoofddoek of keppel op de foto te gaan. Maar dat is natuurlijk niet recalcitrant genoeg om als protest te dienen.
Het grote verschil is dat iemand met "een hoofddoek" dat niet hoeft aan te tonen, en iemand met een vergiet eerst 3 jaar lang rechtzaken kan voeren. Vandaar mijn stelling dat uitsluitend gevestigde geloven met massale aanhang recht hebben op de uitzonderingen voor hun godsdienst.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 11:19 schreef gelly het volgende:
Hoezo extra rechten ? Als jij kan aantonen dat je door je levenswijze of op medische gronden een hoofddeksel moet dragen op een pasfoto dan mag dat. Iedereen heeft dat recht.
Nog steeds op Nu.nl de vaste foto bij ID-kaart gerelateerde nieuwsberichtenquote:
Ik denk dat ze hierop doelt:quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:11 schreef Godtje het volgende:
[..]
Als je 5 augustus 2013 als oud wil beschouwen dan wel.
Ik heb geen idee waarop ze doelt. Dan moet ze duidelijker zijn.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 13:25 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik denk dat ze hierop doelt:
http://www.dailymail.co.u(...)aghetti-Monster.html
We kunnen in SA en Iran en dergelijke landen prima zien waar e.e.a. toe lijd (pun intended).....quote:Op woensdag 7 augustus 2013 11:34 schreef SpecialK het volgende:
[..]
jaloezie is de stropop emotie die jij graag mensen toekent maar dat is niet van toepassing. Jij denkt wel eventjes te kunnen beslissen welke overtuigingen "serieus genoeg" zijn om mee te nemen maar ik kan je vertellen dat als je als overheid je daar in gaat inmengen je je op een gevaarlijk vlak bevind met religie-registratie en regelmatige religieuze controles en straffen voor mensen die hun eigen aangegeven meningen niet consistent genoeg naleven.
Geen wenselijke samenleving. Principes lijken niet zo belangrijk voor je te zijn. Voor sommige mensen wel.
Hij snapt wel meer dingen niet. Zo snapt hij werkelijk niet dat anderen zijn geliefde geloof als iets stoms of negatiefs zien. Is ie veel te geïndoctrineerd voor.quote:[..]
Omdat zulke dingen niet opvallen en bovendien niet de belachelijkheid demonstreren waarmee overheden beslissingen maken. Je hebt het niet begrepen zo te zien.
Dit dus. Hoewel al dat religieuze geweld (toen en nu) allerminst grappig is.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 13:13 schreef ems. het volgende:
Het grappige aan het geheel is dat er echt mensen zijn die dít wel belachelijk vinden maar het christendom of de islam niet
Alsof de een serieuzer is dan de ander.
Ik vind het juist hilarisch.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 14:36 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Dit dus. Hoewel al dat religieuze geweld (toen en nu) allerminst grappig is.
Moah, heksenjachten zijn eigenlijk nooit grappig, maar dat is slechts mijn mening......quote:Op woensdag 7 augustus 2013 14:37 schreef Twiitch het volgende:
geloof
[..]
Ik vind het juist hilarisch.
Als je religieus geweld hilarisch vindt, zou ik me maar eens laten nakijkenquote:Op woensdag 7 augustus 2013 14:37 schreef Twiitch het volgende:
geloof
[..]
Ik vind het juist hilarisch.
kom op zeg, als ze blijft drijven is ze een heks, als ze zinkt is ze onschuldig (maar dan halen we haar niet naar boven) dat is toch pure slapstick.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 14:41 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Moah, heksenjachten zijn eigenlijk nooit grappig, maar dat is slechts mijn mening......
als je elkaar de kop inslaat omdat een onzichtbaar wezen dat zegt, dan moet je jezelf laten nakijken.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 14:42 schreef Yogaflame het volgende:
[..]
Als je religieus geweld hilarisch vindt, zou ik me maar eens laten nakijken
True, da's je reinste stupiditeit, maar evengoed, zo'n brandstapel is allesbehalve een grappig gezicht. En laten we wel wezen.....daar gingen de meesten naartoe.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 14:42 schreef Twiitch het volgende:
[..]
kom op zeg, als ze blijft drijven is ze een heks, als ze zinkt is ze onschuldig (maar dan halen we haar niet naar boven) dat is toch pure slapstick.
Maar het wordt wel iets triester, als het slachtoffer helemaal niet in dat onzichtbare wezen gelooft.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 14:43 schreef Twiitch het volgende:
[..]
als je elkaar de kop inslaat omdat een onzichtbaar wezen dat zegt, dan moet je jezelf laten nakijken.
Natuurlijk. Maar ondertussen zit er nog steeds bij jou bovenin iets los als het uitmoordden van meisjesscholen 'hilarisch' is. Dus of je hebt een flinke geestesziekte te pakken, of je probeert je groter voor te doen dan je bent op een forum. Welke van de twee gaat het worden?quote:Op woensdag 7 augustus 2013 14:43 schreef Twiitch het volgende:
[..]
als je elkaar de kop inslaat omdat een onzichtbaar wezen dat zegt, dan moet je jezelf laten nakijken.
Of ik ben gewoon cynisch en ervan overtuigd dat het nooit meer goed gaat komen in deze wereld, dat kan ook.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 14:49 schreef Yogaflame het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maar ondertussen zit er nog steeds bij jou bovenin iets los als het uitmoordden van meisjesscholen 'hilarisch' is. Dus of je hebt een flinke geestesziekte te pakken, of je probeert je groter voor te doen dan je bent op een forum. Welke van de twee gaat het worden?
Behalve dan dat die hoofddoek/boerka/keppeltje vergezeld gaan van abjecte ideeën over de geheel misplaatste superioriteit van de dragers....quote:Op woensdag 7 augustus 2013 15:08 schreef Interloper het volgende:
Tja, er is dan ook geen enkel verschil tussen een zeef en een hoofddoekje/boerka/keppeltje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |