Hmm... dat vraag ik me af. 'Angst' is bijvoorbeeld een emotie. Kan een dier niet angstig zijn zonder zich van zichzelf bewust te zijn?quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar je begreep me verkeerd, niet emoties zijn noodzakelijk voor een zelfbewust zijn, emoties volgen uit een zelfbewust zijn
En wat met dieren die opgefokt raken van hun spiegelbeeld, zoals bijvoorbeeld een betta splendens?quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er moet een betrekking zijn tot een zelf die ze heeft
Als je één aap een wortel geeft, en de ander in een andere kooi een banaan of druiven en de eerste aap ziet dat, dan wordt de eerste aap boos.
Hij krijgt wat minder lekkers dan de ander, hij is zich dus bewust van zichzelf, de ander en ongelijkheid.
Maar je begreep me verkeerd, niet emoties zijn noodzakelijk voor een zelfbewust zijn, emoties volgen uit een zelfbewust zijn
Ja maar dat is niet precies hoe de termen gebruikt worden, en dat is waarschijnlijk dus ook waar de verwarring / oneensheid vandaan komt.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid:
met correlatie bedoel ik uitsluitend het bestaan van een statistisch verband tussen beide gebeurtenissen.
met causatie bedoel ik dat het een het ander veroorzaakt.
Alleen de eerste daarvan kan worden vastgesteld.
[..]
Het onderscheid is de richting van het verband. Statistisch gezien betekent een correlatie niets anders dan dat twee variabelen van elkaar afhankelijk zijn. Een causaal verband betekent dat de ene variabele van de andere afhankelijk is maar niet andersom.quote:Ik heb de indruk dat je hierin correlatie en causatie equivalent beschouwt. Dat mag, maar dan bestaat het onderscheid natuurlijk sowieso niet.
[..]
Klopt maar dat indictie probleem geldt zowel voor causale als voor correlationele verbanden. Dat A en B samengaan in situatie 1, betekent niet dat ze dat ook zullen doen in situatie 2. Net zoals je statistische correlatie kunt observeren, kun je causale correlatie observeren. Net zoals je causatie nooit als theorie kunt bewijzen, kun je correlatie nooit als theorie bewijzen.quote:Punt is: je kunt dat soort mogelijkheden nooit uitsluiten. Stel, iemand beweert dat natuurwetten niet bestaan maar dat elke gebeurtenis een directe handeling is van een God, en dat elke schijn van causatie slechts dat is: schijn. Dat zou natuurlijk compleet idioot zijn, maar het verrassende is dat je het tegendeel niet kunt bewijzen. Je kunt alleen constateren dat A met een grote mate van zekerheid wordt gevolgd door B. Niet omdat we kennis hebben van een direct verband, maar puur vanwege de statistiek in de waarnemingen.
Dat is wel de definitie die doorgaans gebruikt wordt. Misschien dat natuurkunde hier een uitzondering in is. Het lijkt mij alsof jij correlatie ziet als een statistisch construct, en causaliteit als een theoretisch construct. Van beide termen bestaan statistische en theoretische constructen en het verschil (de bewijsbaarheid) hangt niet af van correlatie vs causatie, maar van statistische interpretatie vs. (gegeneraliseerde) theoretische interpretatie.quote:De eerste lijkt me geen causale interpretatie. Althans, niet op de manier waarop deelnemer dat bedoelt. Het enige dat je hiermee zegt is precies dat... gebeurtenis B (het wordt lichter) volgt op gebeurtenis A (het knopje wordt ingedrukt). Feitelijk zijn deze twee uitspraken equivalent met verwisseling van woorden.
Maar je kunt nooit zeker weten dat je alle C's gestest hebt en je kunt nooit zeker weten of C wel echt de oorzaak is. Als gevolg kun je dus ook niet weten of de statistische relatie tussen A en B ook een theoretisch ware relatie is.quote:Er zit 1 subtiel verschil tussen beide. Je kunt namelijk best weten in welk geval B niet het gevolg is van A. Namelijk in het geval dat je kennis hebt van een verschijnsel C dat de veroorzaker lijkt te zijn van zowel A als B. Er is dan duidelijk geen sprake van causatie A->B, maar wel van een statistische relatie tussen A en B. (Vanzelfsprekend kun je ook niet definitief weten dat C werkelijk de oorzaak is van beide. Daar geldt dezelfde onzekerheid ten aanzien van de oorzaak.)
[..]
Ik sla er even een over want ik moet gaan,quote:Maagdelijke zwangerschap zoals in het christendom daargelaten is dit nog steeds een uitspraak over de statistische relatie tussen gebeurtenissen. Zwangerschap B treedt statistisch niet op als die niet wordt voorafgegaan door het binnenkrijgen van zaad (A). Er zijn echter dan twee dingen die je niet kunt weten: a) of zwangerschap echt helemaal nooit kan optreden zonder het binnenkrijgen van zaad, en b) of het verband tussen beide direct is of niet.
[..]
Ja maar dat is het probleem. Statistisch gezien praat je over dependence (correlatie) of een richtings-verband (causatie). Allebei zijn observeerbaar, maar allebei zijn nooit met 100% zekerheid om te zetten in een formele theorie.quote:Dat dit soort verbanden vaak unidirectioneel zijn hadden we al vastgesteld.
[..]
Theoretisch nooit met 100% zekerheid, statistisch gezien is het een causaal verband. (maar hetzelfde geldt voor correlaties)quote:Vanzelfsprekend. Maar je kunt wel degelijk zeggen 'in 100%' van steekproef N werd A gevolgd door B. Dat is geen absolute zekerheid, maar wel duidelijk een uitspraak over het in combinatie optreden van die verschijnselen. Het is echter geen uitspraak over de oorzaak van B.
[..]
Nee maar als je spreekt over een theoretisch verband, zou je wel voorspellen dat bij mij ook het aangaan van het licht gevolgd wordt door het aangaan van mij computer.quote:In het voorbeeld dat ik geeft zou volgens mij niemand het aangaan van het licht in mijn kamer beschouwen als de oorzaak van het aangaan van mijn computer. Of zie ik dat nu verkeerd?
Je zou theoretisch een systeem kunnen bouwen dat zich voor de externe waarnemer op precies dezelfde wijze gedraagt als een mens, maar ik zie werkelijk geen enkele reden om te veronderstellen dat een dergelijk mechanisch systeem van wat dan ook bewust zou zijn.quote:Op zondag 4 augustus 2013 00:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Om een antwoord te geven op de vraag in de op, als je de processen in de hersenen kent, kan je ze programmeren. Kortom, je zou dan ook een intelligent en bewust systeem kunnen bouwen op basis van een computer.
Geldt dit niet net zoveel voor andere mensen? Hoe bepaal je of iets een bewustzijn heeft? Is het mogelijk dat jij de enige bent met een bewustzijn, en dat alle andere wezens 'slechts' machines zijn die de illusie wekken dat ze (zelf)bewust zijn?quote:Op zondag 4 augustus 2013 13:00 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Je zou theoretisch een systeem kunnen bouwen dat zich voor de externe waarnemer op precies dezelfde wijze gedraagt als een mens, maar ik zie werkelijk geen enkele reden om te veronderstellen dat een dergelijk mechanisch systeem van wat dan ook bewust zou zijn.
Het is een machine, niets meer of minder.
Waaruit kun je deze conclusie trekken? Dat we, in theorie, een machine zouden kunnen bouwen die alle waarneembare eigenschappen heeft die wij toedichten aan bewustzijn lijkt me evident. Hoe is dat onderscheid dan nog te maken?quote:Op zondag 4 augustus 2013 13:00 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Als deze toch om een of andere onverklaarbare reden bewustzijn zou hebben zou deze in ieder geval niet voortvloeien uit de programmatuur, hoe ingewikkeld die ook is.
Angst is in instinktquote:Op zondag 4 augustus 2013 12:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hmm... dat vraag ik me af. 'Angst' is bijvoorbeeld een emotie. Kan een dier niet angstig zijn zonder zich van zichzelf bewust te zijn?
Dat zou namelijk betekenen dat je zelfbewustzijn in een dier kunt constateren door te constateren dat het in staat is tot het hebben van angst. Dat gaat alvast veel verder dan olifanten en dolfijnen.
Emotie lijkt me een veel primitiever mechanisme dan zelfbewustzijn.
En als je die machine nu de mogelijkheid geeft om de eigen software aan te passen aan omstandigheden die de machine vaststelt?quote:Op zondag 4 augustus 2013 13:00 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Je zou theoretisch een systeem kunnen bouwen dat zich voor de externe waarnemer op precies dezelfde wijze gedraagt als een mens, maar ik zie werkelijk geen enkele reden om te veronderstellen dat een dergelijk mechanisch systeem van wat dan ook bewust zou zijn.
Het is een machine, niets meer of minder.
Als deze toch om een of andere onverklaarbare reden bewustzijn zou hebben zou deze in ieder geval niet voortvloeien uit de programmatuur, hoe ingewikkeld die ook is.
Angst kan zowel ingegeven worden door een rationele gedachte als door instinct. Maar linksom of rechtsom is het toch ook een emotie?quote:
Dit kun je niet als een dwingend argument aanvoeren, als je het solipsisme wel verwerpt. Het objectieve bestaan van je omgeving kan ook niet worden vastgesteld.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:11 schreef Molurus het volgende:
met correlatie bedoel ik uitsluitend het bestaan van een statistisch verband tussen beide gebeurtenissen.
met causatie bedoel ik dat het een het ander veroorzaakt.
Alleen de eerste daarvan kan worden vastgesteld.
In de wetenschap is causaliteit nodig omdat men modellen maakt. Zo kan men ook afwijkingen van het model vaststellen. Het zonnestelsel wordt bijvoorbeeld buitengewoon goed beschreven door de klassieke mechanica, behalve de perihelion van mercurius. Merk op:quote:Punt is: je kunt dat soort mogelijkheden nooit uitsluiten. Stel, iemand beweert dat natuurwetten niet bestaan maar dat elke gebeurtenis een directe handeling is van een God, en dat elke schijn van causatie slechts dat is: schijn. Dat zou natuurlijk compleet idioot zijn, maar het verrassende is dat je het tegendeel niet kunt bewijzen. Je kunt alleen constateren dat A met een grote mate van zekerheid wordt gevolgd door B. Niet omdat we kennis hebben van een direct verband, maar puur vanwege de statistiek in de waarnemingen.
Wat je echter wel kunt stellen is dat er zonder bewustzijn geen waarnemingen gedaan kunnen worden.quote:Op zondag 4 augustus 2013 00:02 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Hmm ik weet niet hoe geniaal het is.
Op de website staat te lezen dat:
“Observation” cannot be separated from “awareness,” and therefore from “consciousness.”
en dat lijkt de basis voor het punt van het boek, maar dit is een totaal verkeerd axioma om op verder te bouwen. Awareness is mogelijk zonder consciousness, dus awareness leidt helemaal niet per definitie tot consciousness.
Hetzelfde geldt voor de stap observation cannot be separated from awareness. Ook dit is niet waar. Observation kan wel losgesteld worden van awareness, dus ook die stap is incorrect.
En dit punt laat ik ook niet lopen. Want we discussieren hier niet, maar debatteren (dwz dat je elkaar niet probeert te begrijpen, maar je eigen gelijk door te drijven). Dus om te voorkomen dat men over je heenloop...quote:Op zondag 4 augustus 2013 10:35 schreef Molurus het volgende:
Ook hierin speelt dat onderscheid geen rol.
Zucht.... ik probeer hier zeker niet mijn gelijk door te drijven. Ik probeer je slechts duidelijk te maken wat ik bedoelde met de uitspraak die je hier nu al tig posts aan het bestrijden bent.quote:Op zondag 4 augustus 2013 16:21 schreef deelnemer het volgende:
[..]
En dit punt laat ik ook niet lopen. Want we discussieren hier niet, maar debatteren (dwz dat je elkaar niet probeert te begrijpen, maar je eigen gelijk door te drijven). Dus om te voorkomen dat men over je heenloop...
Het onderscheid speelt een rol. Het superpositiebeginsel in de natuurkunde betekent:
oorzaken --> superpositie --> waarneembaar gevolg.
De oorzaken liggen dus een laag dieper dan het waarneembare gevolg. Correlaties hebben alleen betrekking op waarnemingen, en vallen dus niet samen met de oorzaken.
Yeah, pak 'm aan!quote:Op zondag 4 augustus 2013 16:21 schreef deelnemer het volgende:
[..]
En dit punt laat ik ook niet lopen. Want we discussieren hier niet, maar debatteren (dwz dat je elkaar niet probeert te begrijpen, maar je eigen gelijk door te drijven). Dus om te voorkomen dat men over je heenloop...
Ik beweer net zo min te weten dat de solipsist ongelijk heeft als ik beweer te weten dat er geen goden bestaan.quote:Op zondag 4 augustus 2013 15:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dit kun je niet als een dwingend argument aanvoeren, als je het solipsisme wel verwerpt. Het objectieve bestaan van je omgeving kan ook niet worden vastgesteld.
quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 23:48 schreef Rezania het volgende:
Hoe zou je bewust kunnen zijn van je omgeving, jezelf, etc. als je geen prikkels kunt verwerken?
Dus als iemand en ander een stomp op zijn neus geeft (gebeurtenis A), en de ontvanger zijn neusbeen breekt (gebeurtenis B), dan is het vergezocht om het eerste de oorzaak van het tweede te noemen? Er is slechts een correlatie tussen deze twee gebeurtenissen.quote:Op zondag 4 augustus 2013 16:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zucht.... ik probeer hier zeker niet mijn gelijk door te drijven. Ik probeer je slechts duidelijk te maken wat ik bedoelde met de uitspraak die je hier nu al tig posts aan het bestrijden bent.
Ik zal nog 1 poging doen, maar dan geef ik het ook echt op.
1) een causaal universum is empirisch niet te onderscheiden van een universum waarin slechts correlaties bestaan zonder dat er directe causaliteit bestaat.
2) als universa waarin causaliteit wel bestaat en universa waarin causaliteit niet bestaat niet empirisch van elkaar te onderscheiden zijn kan dat onderscheid onmogelijk een impact hebben op modellen die die empirische werkelijkheid beschrijven.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, anders weet ik het ook niet meer.
Er zijn als je het mij vraagt al heel veel relaties gelegd tussen bewustzijn en hersenmetingen. Natuurlijk is er nog heel veel onduidelijk, maar dat die twee veel verbanden vertonen lijkt evident.quote:Op zondag 4 augustus 2013 17:46 schreef deelnemer het volgende:
On-topic.
Bewustzijn is niet strikt waarneembaar voor een externe waarnemer. Wetenschap zal daarom correlaties moeten zoeken tussen bewustzijn en objectief meetbare grootheden.
quote:Op zondag 4 augustus 2013 19:42 schreef Jappie het volgende:
Een leuk vriendelijk alternatief voor de kille rationele hersenen is misschien ook wel het hart, true...het hart is nog steeds een materialistisch alternatief maar het is weer eens iets anders.
The heart's code
Hier wordt gezegd dat het zou gaan om een nieuw wetenschappelijk vakgebied. Maar om heel eerlijk te zijn...... ik kan daar helemaal niets over vinden. Noch kan ik uit deze samenvatting nu echt opmaken waar dit over gaat. Althans, wat de wetenschappelijke kaders hiervan zijn en wat er nu precies wordt beweerd.quote:Samenvatting
In The Heart's Code, Dr. Paul Pearsall explains the theory and science behind energy cardiology, the newly emerging field that is uncovering one of the most significant medical, social, and spiritual discoveries of our time. The heart is not just a pump; it conducts the cellular symphony that is the very essence of our being. Full of amazing stories of transplant recipients who experienced profound changes in their lifestyles and cancer patients who recognized their illness before diagnosis, as well as data from scientists and sources on cellular memory and the power of subtle energy, Pearsall explores what these breakthroughs mean for the rest of us. By unlocking the heart's code we can discover new ways of understanding human healing and consciousness, even as we create a new model for living that leads to better health, happiness, and self-knowledge.
Ik heb het boek nog niet uit maar ben het aan het lezen, een definitieve eigen mening omtrent de stelling heb ik vooralsnog niet gevormd. Het kille rationele denken komt overigens voort uit het idee dat het nu juist het hart is welke een veel hechtere band heeft met het gevoelsbewustzijn.quote:Op zondag 4 augustus 2013 20:02 schreef Molurus het volgende:
Kun jij me uitleggen waar dit over gaat, anders dan dat het een 'leuk vriendelijk alternatief voor de kille rationele hersenen' is? (Wat daar kil aan is is mij een raadsel trouwens.)
Aha, maar dan is 'hart' hier dus zoals gebruikelijk een metafoor voor bepaalde mentale zaken? Het wekte even de indruk dat het werkelijk ging over die bloedpomp.quote:Op zondag 4 augustus 2013 20:36 schreef Jappie het volgende:
De stelling voor ik hem tot zover begrijp zegt dat er in de mens meerdere soorten bewustzijn te vinden zijn waar wij in de westerse maatschappij compleet aan voorbij gaan. Wij zijn inmiddels zo gewoon om beslissingen te nemen op basis van rationele overwegingen dat wij (mijn woorden) "de stem" van het hart zo lang genegeerd hebben dat wij daardoor niet of nauwelijks nog in staat zijn de subtielere informatiestromen te horen laat staan te begrijpen of duiden.
Hmmm... en dit klinkt dan toch weer heel anders. Nou wil ik zo'n idee niet op voorhand afschieten hoor, maar het hart (letterlijk het fysieke orgaan dus) als iets waarin persoonlijkheden huizen zogezegd.... het lijkt me niet erg coherent en niet erg wetenschappelijk.quote:Op zondag 4 augustus 2013 20:36 schreef Jappie het volgende:
De mens is zo zegt de schrijver een drie-eenheid welke bestaat uit lichaam hersenen en hart welke normale gesproken in een gezonde samenwerking zou moeten functioneren. Het brein bewustzijn heeft echter een dusdanige voorrangspositie ingenomen dat het zich superieur waant aan het hart en lichaam en een leidende rol denkt te moeten innemen met alle gevolgen van dien daar het brein niet in staat is het lichaam en geest gezond te houden.
Kortom het hart is meer dan een grote pomp alleen en het bewustzijn is niet strikt gelegen in de hersenen en zou zelfs baat hebben indien er meer zou worden geluisterd naar het hart ipv de hersenen.
Huh? Wie zijn wij?quote:Op zondag 4 augustus 2013 20:36 schreef Jappie het volgende:
[..]
Wij zijn inmiddels zo gewoon om beslissingen te nemen op basis van rationele overwegingen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |